Onze Boodschap voor een Betere Wereld heb ik geformuleerd in december 1998. Eigenlijk is alles ontstaan uit de zaak Dutroux. Toen we de vergeefse speurtocht ondernamen naar de verdwenen kinderen hebben we duizenden affiches en kaartjes in vele talen opgestuurd met de vraag om uit te kijken naar de verdwenen jongeren.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Maar rond Kerstmis 1995 kregen we enkele tekeningen, gedichten en opstelletjes van jongeren die hun gevoelens over de verdwijningen weergaven. Dat bracht ons op de idee om aan de jongeren te vragen hun gevoelens uit te schrijven of te tekenen en ze ons op te sturen. Het werd een groot succes. We ontvingen meer dan 4000 werkstukken en organiseerden er heel wat tentoonstellingen mee. Het was een steun voor de ouders tijdens hun zoektocht.
Maar
toen de dramatische werkelijkheid tot iedereen begon door te dringen, veranderde de toon van de werkstukken. De kinderen drukten nu geen hoop meer uit, maar verdriet, angst, woede en haat. Ik vond dat je jongeren niet de wereld in kan sturen met die gevoelens en daarom schreef ik een boodschap van hoop waarin een 5-tal belangrijke hoofdstukken vervat liggen:
Eerst nog eens even de tekst, daarna de duiding:
Wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.
De hoofdstukken
- Wij willen een veilige wereld :
Wij = wie ben ik, wie zijn wij, eens kijken naar jezelf, je familie, je buren, je vrienden, je wijk, dorp,
Willen = een werkwoord dat niet mag blijven steken in het willen, maar je moet er ook iets voor doen anders heeft willen niet veel zin
Een veilige wereld = een absolute noodzaak, waar ook ter wereld, om een mooie maatschappij te kunnen uitbouwen. Hier is veiligheid bedoeld in al zijn facetten!
- Alle kinderen moeten de best mogelijke zorgen krijgen op alle vlakken!
Nog veel te veel kinderen, hier en elders, krijgen onvoldoende aandacht, gezondheidszorgen, scholing aan hun eigenheid aangepast,
- Het INDIVIDUELE hoofdstuk : ieder kind moet de kans krijgen zijn talenten optimaal te ontwikkelen!
Elk kind heeft talenten en die kunnen op vele vlakken liggen! Die bonte mozaïek ontwikkelen doorheen alle jongeren, dat zou het ideaal zijn!
- De SOCIALE dimensie: en als je je talenten ontwikkeld hebt, DOE er dan iets mee voor andere mensen.
Laat de anderen van jouw ontwikkelde talenten mee profiteren in een positieve geest! Val niet terug op jezelf alleen!
- Het 5de hoofdstuk: we doen dat in een geest van vertrouwen, solidariteit en WEDERZIJDS RESPECT.
We proberen niet alleen de boodschap in zoveel mogelijk talen te verspreiden maar er ook zoveel mogelijk doelstellingen van te realiseren!
|