In de maand juni 1971 studeerde ik hard om mij voor te bereiden op de komende examens. Toch vond ik af en toe nog de tijd om naar muziek te luisteren en mijn pas opgestarte platenverzameling aan te vullen. Als afwisseling nam ik regelmatig de fiets om in het heuvelachtig Brussel rond te koersen en mijn hoofd leeg te maken.
Hieronder sta ik op de achterste rij, uiterst rechts, als supporter van een sportclub uit Vorst.
Volgende plaatjes op 45 toeren kwamen in de loop van 1971 terecht in mijn platenkast (in alfabetische volgorde):
1. Smokey Robinson & The Miracles – ‘The Tears Of A Clown’; 2. Mob – ‘Give It To Me’/’I Dig Everything About You’; 3. Gerry Monroe – ‘Sally’; 4. Gilbert Montagné – ‘The Fool’; 5. Mouth & Mac Neal – ‘How Do You Do?’; 6. Graham Nash – ‘Chicago’; 7. Don Nix – ‘Olena’/’Going Back To Iuka’; 8. Gilbert O’Sullivan – ‘Underneath The Blanket Go’; 9. Gilbert O’Sullivan – ‘We Will’; 10. Ocean – ‘Put Your Hand In The Hand’; 11. Orange Peel – ‘I Got No Time’; 12. Osibisa – ‘Music For Gong-Gong’/’Wo Ya Ya’; 13. Pacific, Gas & Electric – ‘The Time Has Come (To Make Your Peace)’; 14. The Peddlers – ‘Birth’; 15. People – ‘I Am The Preacher’.
Maar wat stond er in de BRT Top 30 van juni 1971 zoal nieuw genoteerd?
- ‘Down At Kiki’ – The Pebbles (Steengoede single van deze Antwerpse groep die ik eind juni zou zien optreden in het Woluwe Shopping Center - zie foto);
- ‘Ein Mädchen für immer’ – Peter Orloff (Deze meezinger, waarop je ook goed kon dansen, kwam uit West-Duitsland);- ‘Pour un flirt’ – Michel Delpech (Deze Fransman zou hiermee de zomerhit van 1971 scoren!);
- ‘Catch My Soul’ – Gene Latter (Deze Welshman was de voormalige frontzanger van The Shake Spears, een groep uit Noord-Rhodesië die vanuit België opereerde en een contract had met het Ronnex platenlabel) en ‘Tweedle Dee Tweedle Dum’ – Middle of The Road (Zoals ik eerder al meldde was Sheila de Schotse groep te vlug af om deze compositie van Lally Stott te coveren als ‘Les Rois Mages’);
- ‘Hey Willie’ – The Hollies (Geweldig onderschatte single van deze Britten - vaak ook gespeld als 'Hey Willy');
- ‘De allereerste keer’ – Rita Deneve (Ook deze Vlaamse zangeres ging hiervoor inspiratie opdoen in Italië); - ‘I Did What I Did For Maria’ – Tony Christie (Deze Britse zanger zou even later een grote hit scoren);
- ‘It’s A Beautiful Day’ – Pendulum (Deze Belgische band bracht deze parel uit in 1970 maar het nummer kwam pas na 6 maanden terecht in de hitlijsten); - ‘Co-Co’ – The Sweet (Het schrijversduo Chinn & Chapman had een geschikte opvolger gevonden voor ‘Funny Funny’);
- ‘Sea Cruise’ – Johnny Rivers (Geweldige rocker – Het origineel was een hit voor Frankie Ford in 1959); - ‘Melting Pot’ – Booker T. & The M.G.’s (Het platenlabel Stax had weer een geweldige hit te pakken!). Morgen komen er nog 15 nieuwkomers uit de Veronica Top 40 van de maand juni 1971 aan de beurt.
Gisteren postte ik al 5 nieuwkomers uit de Veronica Top 40 van de maand mei 1971. Vandaag volgen er nog 18 want in die lentemaand was er een echte explosie van nieuwe muziek! Niet gemakkelijk voor de toenmalige studenten want ik moest ook mijn examens van juni voorbereiden! Tussendoor vond ik nog tijd om naar deze singles te luisteren:
- ‘Oye Como Va’ – Santana (het Woodstock-effect had nog altijd invloed!); - ‘Back Street’ – Cuby & The Blizzards (Nederlandse bluesband uit het Drentse Grolloo – Met o.a. Harry Muskee en Eelco Gelling);
- ‘Faithful’ – Marvin, Welch & Farrar (The Shadows bestonden niet meer maar dit trio ging wel verder); - ‘Never Leave Me Lonely’ – Road (Nederlandse rockformatie met een eendagsvlieg geschreven door Jack de Nijs (alias Jack Jersey) – De frontzanger was Nick van den Broeke die twee jaar later solo zou verder gaan als Nick MacKenzie en Jack de Nijs werd zijn producer!);
- ‘Poetas Andaluces’ – Aguaviva (een persoonlijke favoriet die dan ook heel snel in mijn verzameling belandde!);
- ‘Paint It Black’ – Eric Burdon and War (eigenzinnige cover van dit meesterwerk van Jagger/Richards); - ‘I’m On My Own Again’ – The Bintangs (Een van de oudste Nederlandse popgroepen. De naam betekent 'sterren' in het Indonesisch);
- ‘Angel’/’Freedom’ – Jimi Hendrix (alweer een dubbelzijdige hitsingle uitgebracht na zijn overlijden en wellicht onder invloed van de Woodstock-documentaire van Michael Wadleigh!);
- ‘If’ – Bread (De Amerikaanse band werd meteen in het vakje “softrock” geklasseerd – Met o.a. David Gates en Larry Knechtel); - ‘Vlammetjes’ – Helga (Guido Belcanto is blijkbaar ook een fan want hij bracht dit lied opnieuw uit in 1990);
- ‘Tuesday’s Dead’ – Cat Stevens (De Londense singer/songwriter van Grieks-Cyprische en Zweedse komaf bleef de hits maar aan elkaar rijgen); - ‘Double Barrel’ – Dave & Ansel Collins (de allereerste reggaesingle die terechtkwam in mijn collectie! Ansel werd ook vaak gespeld als Ansell of Ansil);
- ‘Che sarà’ – José Feliciano (De muziek werd geschreven door Jimmy Fontana en de tekst door Franco Migliacci, een inzending voor het Festival van San Remo); - ‘Mary In The Morning’ – Guy Fletcher (Britse singer/songwriter die samen met zijn muzikale partner Doug Flett schreef voor o.a. The Hollies, Blue Mink en Cliff Richard (‘Power to all my friends’) – Niet te verwarren met zijn gelijknamige neef die later zou spelen met Dire Straits en Mark Knopfler);
- ‘Cry Baby’ – Janis Joplin (ook een postume hit voor deze betreurde zangeres en waarschijnlijk uitgebracht n.a.v. de documentaire over Woodstock); - ‘He’s Gonna Step On You Again’ – John Kongos (Kongos, terwijl Mobutu zijn land had herdoopt tot Zaïre! – Geweldige meestamper die ik altijd draai na ‘Burundi Black’!);
- ‘Sing Sing Barbara’ – Laurent & Mardi Gras (De New-Yorkse band en de Franse zanger sloegen de handen in elkaar om ene Barbara te veroveren!); - ‘Le Tournesol’ – Nana Mouskouri (De Griekse zangeres zingt in vele talen!).
In de maand mei 1971 was er werkelijk een explosie aan nieuwe singles in de hitlijsten! Zo stonden er 12 nieuwkomers die ik de moeite waard vind in de BRT Top 30 en maar liefst 23 nieuwe singles in de Radio Veronica Top 40. En als klap op de vuurpijl stonden er op zaterdag 1 mei 1971 maar liefst vier ex-Beatles genoteerd met hun solosingle: Ringo met ‘It Don’t Come Easy’; George Harrison met ‘What Is Life’; John Lennon met ‘Power To The People’ en Paul McCartney met ‘Another Day’. Nooit gezien en nooit meer geëvenaard en het spreekwoord “In mei leggen alle vogels een ei” is heus wel degelijk waar…
Welke singles kocht (of kreeg) ik in de loop van het jaar 1971, in alfabetische volgorde? Hierna nog een reeks van 15 schijfjes:
1. Chi-Lites – ‘(For God’s Sake) Give More Power To The People’ 2. J.J. Band – ‘Pacific Coast Thunderball’ 3. Jeronimo – ‘Never Goin’ Back’ 4. Jethro Tull – ‘Locomotive Breath’ 5. John & Yoko + Plastic Ono Band + Harlem Community Choir – ‘Happy XMas (War Is Over)’ 6. Juicy Lucy – ‘Pretty Women’ 7. Gladys Knight & The Pips – ‘You Need Love Like I Do (Don’t You)’ 8. Lieutenant Pigeon – ‘Mouldy Old Dough’ 9. Little Richard – ‘Greenwood Mississippi’/’I Saw Her Standing There’ 10. Mailer Mackenzie Band – ‘Red Rover’ 11. Majority One – ‘Because I Love’ 12. Mardi Gras – ‘Too Busy Thinkin’ Bout My Baby’ 13. May-Fair Set – ‘Rain’ 14. Curtis Mayfield & The Impressions – ‘Ain’t Got Time’/’I’m So Proud’ 15. Buddy Miles – ‘We Got To Live Together Part 1 & 2’
Er waren zodanig veel nieuwkomers dat ik ze in twee moet delen: 12 in de BRT Top 30 (die nota bene exact één jaar bestond) met nog 5 van de Veronica Top 40. Morgen volgen de 18 overige nieuwe singles.
- ‘Too Busy Thinkin’ Bout My Baby’ – Mardi Gras (een knappe cover van deze compositie van Norman Whitfield, Barrett Strong, en Janie Bradford – Ook bekend van The Temptations, Marvin Gaye, Al Kooper, en zelfs Phil Collins); - ‘You’re Lying’ – John Woolley & Just Born (opvolger van ‘Ruby Baby’ van deze Aalsterse popgroep);
- ‘Rosetta’ – Georgie Fame & Alan Price (op sommige singles ook aangekondigd als Fame & Price Together – Price & Fame Together!); - ‘It Don’t Come Easy’ - Ringo Starr (krachtig debuut van deze sympathieke ex-Beatle!);
- ‘Brown Sugar’ – The Rolling Stones (lang geleden dat de Britten met een steengoede single op de proppen kwamen en hij gaat niet over bruine suiker!); - ‘I Am… I Said’ – Neil Diamond (krachtig statement van deze New Yorkse zanger en liedjesschrijver);
Links de Stones en rechts de Stones van Neil Diamond. Zou dat toeval kunnen zijn?
- ‘(Don’t Worry) If There’s A Hell Below We’re All Going To Go’ – Curtis Mayfield (Amerikaanse soul- en funkzanger, -liedschrijver en -gitarist. Zijn muziek werd gekenmerkt door symfonische soul met een hoge tenorstem);
- ‘Ich hab’ nur dich’ – Peter Maffay (minder succesrijke opvolger van ‘Du’); - ‘You’re My Man’ – Lynn Anderson (ook deze opvolger kreeg minder bijval dan ‘Rose Garden’);
- ‘Les Rois Mages’ – Sheila (de Française slaagde erin om vóór Middle of the Road te scoren met haar versie van ‘Tweedle Dee Tweedle Dum’!);
Ook Sheila volgde de mode van de hotpants met knielaarzen!
- ‘Me And You And A Dog Named Boo’ – Lobo (de Amerikaanse zanger en liedjesschrijver Roland Kent LaVoie vermomde zich als Spaanse wolf); - ‘Put Your Hand In The Hand’ – Ocean (Canadese eendagsvlieg).
Nog 5 nieuwe singles uit de Veronica Top 40:
- ‘United (Te Deum)’ – Drafi (de Duitser Drafi Deutscher vermomde zich later soms ook als Mr. Walkie Talkie of als Masquerade – dit lied werd gecomponeerd door Marc Charpentier en uitgekozen tot hymne van Eurovision); - ‘A Day Begins’ – Greenfield & Cook (het duo bestond uit Rink Groenveld en Peter Kok werd ook de Nederlandse Simon & Garfunkel genoemd);
- ‘The Leader’ – Unit Gloria (de Nederlandse band met Robert Long heette nu Unit Gloria en niet meer Gloria!); - ‘I’m A Bum’ – The Gloomys (Duitse band - het lied gaat over een zorgeloze zanger die lui aan de kant van de rivier zit te genieten en zich niet stoort aan de wereld om zich heen);
- ‘Love Her Madly’ – The Doors (voorlopig nog met frontzanger Jim Morrison).
Jim Morrison en Robbie Krieger van The Doors in de jaren '60 van de vorige eeuw!
Morgen volgt er nog een reeks van 18 nieuwkomers uit de Nederlandse hitlijsten!
Vanaf het begin van de jaren 1970 was de mode voor jonge meisjes drastisch veranderd. Terwijl het in de tweede helft van de jaren 1960 al minirokjes waren die de klok sloegen, droegen zij nu hotpants, minuscule broekjes met daaronder meestal hoge laarzen tot aan de knie. James Brown was natuurlijk een van de eersten om dat fenomeen te bezingen. Sally Carr, zangeres van de Schotse popgroep Middle of the Road, was de vaandeldraagster van de hotpants net als Clodagh Rodgers in Engeland en Sheila in Frankrijk.
De jongens van hun kant lieten hun haren groeien en vooral de Nederlanders waren daar kampioen in. Zowel sluik haar als Afro-kapsels waren “in”.
Ik kocht in de loop van 1971 nog deze elpees:
1. T. Rex – ‘Electric Warrior’ (150 BEF – tweedehands zonder krassen!); 2. Jimmy McGriff – ‘Jimmy McGriff & The Blues Band plays The Worm’ (150 BEF – ook een gaaf tweedehands exemplaar); 3. The Beatles – ‘Beatles For Sale’ (250 BEF); 4. Tommy James & The Shondells – ‘Hanky Panky’ (59 BEF – gekocht in de supermarkt tijdens de koopjesperiode!); 5. The Beatles – ‘Magical Mystery Tour + Other Songs’ (250 BEF); 6. The Beatles – ‘Help!’ (250 BEF); 7. The Beatles – ‘(A Hard Day’s Night) Yeah! Yeah! Yeah!’ (250 BEF).
Zoals je kunt zien moest ik een enorme inhaalbeweging van muziek uit de jaren 1960 uitvoeren!
Volgende singles stonden in de maand april 1971 nieuw genoteerd in de Radio Veronica Top 40:
- ‘Dirlada’ – Polis (Griekse zanger die in 1970 Trio Hellenique verliet voor een solocarrière – Dalida had enkele weken vroeger haar versie al uitgebracht!); - ‘The Heart Of A Woman’ – Casey and the Pressure Group (Instrumentale groep à la Booker T. & The MG's rond toetsenist Cees Schrama);
- ‘Soldiers Prayer’ – Oscar Harris & The Twinkle Stars (een persoonlijke favoriet van mijn vriend Geert);
- ‘My Little One’ – The Marmalade (een van de laatste hitjes van deze Schotse popgroep); - ‘Mit der Troika in die grosse Stadt’ – Ivan Rebroff (een Duitse zanger die iedereen deed geloven dat hij een Rus was);
- ‘Loop di Love’ – J. Bastos (Een bewerking van ‘Dirlada’ of ‘Darla Dirladada’ - het gelijknamig sigarettenmerk was toen zeer populair!);
- ‘Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder’ – Ramses Shaffy (ook een van mijn eerste singles, geweldig nummer trouwens en als je die titel op een quiz uit je mouw kunt schudden ben je een kei!);
- ‘Tomorrow Night’ – Atomic Rooster (Britse rockband met het specifiek orgelgeluid van Vincent Crane); - ‘In Your Eyes (I Can See The Lies)’ – Tee-Set (minder succesrijke opvolger van ‘She Likes Weeds’);
- ‘Here Comes That Rainy Day Feeling Again’ – The Fortunes (die single wordt nog altijd heel vaak gedraaid op de radio, vooral als het regent!); - ‘Mama’s Pearl’ – The Jackson 5 (Motown begon stilaan de solocarrière van Michael Jackson klaar te stomen);
- ‘Hot Love’ – T. Rex (vanaf deze single was de groepsnaam ingekort!); - ‘Joy To The World’ – Three Dog Night (geschreven door Hoyt Axton, vooral bekend door de kreet “Jeremiah was a bullfrog”!);
- ‘Theme from Love Story’ – Francis Lai (instrumentaal thema uit de film dat concurreerde met de gezongen versie van Andy Williams).
In de Paasvakantie van het jaar 1971 was ik niet vaak thuis. Zo verbleef ik een week in Londen met mijn goede vriend Geert. In de maand juli 1969 was ik te gast geweest bij Mr. & Mrs Farthing in Winchmore Hill en zij ontvingen ons nu met open armen. Ik bracht ook een week door in Wenduine, een deelgemeente van De Haan-aan-zee, in een landhuisje niet ver van de beroemde Spioenkop samen met twee kameraden, Filip en Wannes, een West-Vlaming. Het weer was niet zo denderend, herinner ik mij nog, want ik heb er vaak kou geleden. Er was namelijk geen verwarming. Wij trokken ons op aan de muziek want ik had enkele elpees meegebracht: David Porter, Creedence Clearwater Revival, Rare Earth, Marvin Gaye, Undisputed Truth, en Booker T. & The MG’s.
Met welke singles vulde ik mijn platenverzameling in 1971 aan? In alfabetische volgorde:
1. Focus – ‘House Of The King’; 2. Focus – ‘Hocus Pocus’; 3. Four Tops & Supremes – ‘River Deep, Mountain High’; 4. Georges Hayes Philharpopic Orchestra – ‘Steeple Chase’/’Concerto For Right Foot + Orchestra’ (een productie van Sylvain Vanholme en onlangs nog gebruikt door Jan Eelen als tune bij de ‘Callboys’); 5. Golden Earring – ‘Holy Holy Life’; 6. Greatest Show On Earth – ‘Real Cool World’; 7. George Harrison – ‘Bangla-Desh’; 8. Richie Havens – ‘Here Comes The Sun’; 9. Isaac Hayes – ‘I Stand Accused’/’I Just Don’t Know What To Do With Myself’; 10. Jimi Hendrix – ‘All Along The Watchtower’/’Voodoo Child’; 11. Brian Hyland – ‘Gypsy Woman’; 12. Ides Of March – ‘Vehicle’; 13. Ides Of March – ‘Superman’; 14. Julio Iglesias – ‘Un canto a Galicia’; 15. Irish Coffee – ‘Masterpiece’/’The Show’.
En welke schijfjes op 45 toeren stonden er in de maand april 1971 nieuw genoteerd in de BRT Top 30?
- ‘Love Story (Where Do I Begin?)’ – Andy Williams (Thema van de romantische film uitgebracht in december 1970); - ‘Power To The People’ – John Lennon Plastic Ono Band (krachtig statement van de ex-Beatle);
- ‘Ich bin verliebt in die Liebe’ – Chris Roberts (Duitse schlagerzanger); - ‘Funny Funny’ – The Sweet (De Britse groep was al sinds 1968 actief -zonder succes- tot het duo Chinn & Chapman nummers voor hen begon te schrijven);
- ‘Jack In The Box’ – Clodagh Rodgers (4de op het Eurovisiesongfestival); - ‘If Not For You’ – Olivia Newton-John (compositie van Bob Dylan, ook gecoverd door George Harrison);
- ‘En un mundo nuevo’ – Karina (2de op het Eurovisiesongfestival); - ‘Underneath The Blanket Go’ – Gilbert O’Sullivan (geweldige opvolger van ‘Nothing Rhymed’!);
- ‘Un banc, un arbre, une rue’ – Séverine (Franse winnares op het Eurovisiesongfestival voor Monaco, terwijl zij daar nooit geweest was!); - ‘Gypsy Woman’ – Bryan Hyland (compositie van Curtis Mayfield, een oude hit van The Impressions in een productie van Del Shannon);
- ‘Acapulco Gold’ – Mason-Dixon (De titel is een schuilnaam voor een soort cannabis); - ‘Rain’ – The May-Fair Set (Belgische popgroep, liedje geschreven door Jan Bouwens).
Zoals ik eerder schreef begon mijn platencollectie vanaf 1971 pas goed aan te groeien. Zo kwamen er in chronologische volgorde deze langspeelplaten terecht in mijn collectie:
1. Booker T. & The MG’s – ‘The Best of Booker T. & The MG’s’ (225 BEF); 2. The Doors – ‘L.A. Woman’ (225 BEF); 3. Ike & Tina Turner – ‘Workin’ Together’ (150 BEF); 4. Rare Earth – ‘Get Ready’ (250 BEF); 5. Undisputed Truth – ‘The Undisputed Truth’ (250 BEF); 6. Them – ‘Goria/The World of Them’ (199 BEF); 7. Paul & Linda McCartney – ‘Ram’ (250 BEF); 8. The Crusaders – ‘Pass The Plate’ (250 BEF);
9. Chambers Brothers – ‘Greatest Hits’ (250 BEF); 10. Santana – ‘The Third Album’ (250 BEF); 11. The Dells – ‘Love Is Blue’ (169 BEF); 12. Rare Earth (2) – ‘In Concert’ (300 BEF) (liveplaat met die speciale rugzakhoes);
13. Booker T. & The MG’s – ‘Greatest Hits’ (250 BEF); 14. Marvin Gaye - ‘Greatest Hits’ (250 BEF); 15. The Beatles – ‘Rubber Soul’ (250 BEF); 16. The Beatles – ‘With The Beatles’ (250 BEF); 17. Blood, Sweat & Tears – ‘Blood, Sweat & Tears’ (150 BEF); 18. Led Zeppelin – ‘Led Zeppelin II’ (50 BEF); 19. Chambers Brothers –‘Shout!’ (150 BEF); 20. Buddy Miles – ‘We Got To Live Together’ (150 BEF).
Nummers 17 tot 20 waren tweedehandsplaten en nummers 6 en 11 kocht ik in de lokale supermarkt. Zoals je kunt zien was er in de loop van dat jaar een fikse prijsstijging (van 225 naar 250 BEF), wat volgens mij te wijten was aan de stijging van de prijs van ruwe petroleum want die had invloed op de kostprijs van vinyl.
En wat stond er in de loop van de maand maart 1971 genoteerd in de Veronica Top 40?
- ‘Don’t Waste Your Time’ – The Cats (Palingpop uit Volendam deed het nog altijd goed in Nederland); - ‘Invitation’ – Earth And Fire (de tweelingbroers Koerts en vooral Jerney Kaagman met hun zoveelste hit!);
- ‘Spanish Rose’ – Van Morrison (de Noord-Ierse zanger/componist bleef solo heel goed scoren); - ‘The War Will Soon Be Over (My Love)’ – Cobra (bluesrock uit Nederland);
- ‘Hold On To What You’ve Got’ – Bill & Buster (Brits duo dat met deze eendagsvlieg enkel bij onze noorderburen scoorde. Aangezien ik naar Radio Veronica luisterde ken ik deze geweldige single ook en staat hij te blinken in mijn Persoonlijke Top 4000 Aller Tijden!); - ‘True Love That’s A Wonder’ – Sandy Coast (een persoonlijke favoriet uit die dagen!);
- ‘Mozart First Movement Symphony No.40’ – Waldo de Los Rios (en toen was klassieke muziek plots weer populair!); - ‘Nathalie’ – George Baker Selection (Gilbert Bécaud zong ook over een gelijknamige gids op het Rode Plein en in december 2019 zou een andere Nathalie de moeder worden van mijn eerste kleinkind!);
- ‘Maybe I’m Amazed’ – Fickle Pickle (Eigenlijk had Paul McCartney deze geweldige song op single moeten uitbrengen maar het was deze Britse rockband uit Londen die met de pluimen ging lopen!); - ‘It’s Impossible’ – Perry Como (zelfs in 1971 had deze Amerikaanse crooner succes);
- ‘Waarheen, waarvoor…’ – Mieke Telkamp en de Hi-Five (Nederlandse bewerking van ‘Amazing Grace’, veel gespeeld op uitvaarten); - ‘Those Words’ – Sandra & Andres (minder bekende single van dit Nederlands duo);
- ‘Oh What A Day’ – Clover Leaf (Nederlandse band geproducet door Jack de Nijs, later bekend geworden als zanger onder het pseudoniem Jack Jersey); - ‘Blue Money’ – Van Morrison (Van The Man slaagde erin met twee singles genoteerd te worden in de hitparade van dezelfde maand!).
Zoals ik al eerder schreef begon ik mijn platencollectie pas vanaf het jaar 1971 goed uit te bouwen. Zowel op 33 als –in mindere mate- op 45 toeren. Toch schafte ik mij toen volgende plaatjes aan, die ik de moeite waard vond en nu nog steeds vind (in alfabetische volgorde): 1. Tony Christie – ‘(Is This The Way To) Amarillo’; 2. Eric Clapton with King Curtis – ‘Teasin’’ met op de b-kant King Curtis en ‘Memphis Soul Stew’; 3. Cold Blood – ‘You Got Me Hummin’; 4. Dave & Ansell Collins – ‘Double Barrel Version 1 & 2’; 5. Cindy Crissha – ‘Tell Me Why’/’Fade Away’ (Belgische productie, nummer geschreven door Penny Els/Sylvain Vanholme, met het Philarpopic Orchestra);
6. Curtis Mayfield – ‘(Don’t Worry) If There’s A Hell Below, We’re All Going To Go’; 7. Cyan – ‘Misaluba’; 8. Duke Of Burlington – ‘Flash’/’30 60 90’; 9. Duke Of Burlington – ‘Criss Cross’/’I Want You Back’; 10. John Dummer’s Famous Music Band – ‘Nine By Nine’; 11. East Of Eden – ‘Jig-A-Jig’; 12. Euson – ‘Both Sides Now’ (prachtige cover van deze Joni Mitchell-classic!); 13. J.B. Euson – ‘Born On The Bayou’ (machtige cover van deze CCR-classic door Euson!); 14. Jeremy Faith & The St. Mathew Church Choir – ‘Jesus Part 1 & 2’ (pseudoniem van Michel Berger, die in 1976 zou trouwen met France Gall!); 15. Don Fardon – ‘Indian Reservation’ (oorspronkelijk uit 1967 en in 1970 opnieuw uitgebracht!).
Maar wat stond er in de maand maart 1971 nieuw genoteerd in de BRT Top-30? Die razend populaire hitparade werd vanaf december 1970 gepresenteerd door Paul Verbrugghe, alias 'Anthony, Prince of Darkness’.
- ‘The Resurrection Shuffle’ – Ashton, Gardner & Dyke (Brits trio dat in 1968 in de achtergrond zong bij George Harrison op zijn album ‘Wonderwall Music’); - ‘(We’ll Fly You To The) Promised Land’ – The Les Humphries Singers (mengeling van gospel en pop uit West-Duitsland o.l.v. een Brit);
- ‘Dag vreemde man’ – Ann Christy (uit Canzonissima, de preselectie voor het Eurovisiesongfestival – prachtige tekst van Mary Boduin) en ‘Verloren hart, verloren droom’ – Johnny White (ook uit Canzonissima);
- ‘Baby Jump’ – Mungo Jerry (derde single van deze Britse groep);
- ‘The Song Of My Life’ – Petula Clark (niet te verwarren met ‘This Is My Song’ van Chaplin!) en ‘No Regrets’ – Samantha Jones (geen cover van de folksong van Tom Rush uit 1968 maar wel van ‘Non, je ne regrette rien’ van Edith Piaf);
- ‘What Is Life’ – George Harrison (opvolger van ‘My Sweet Lord’ met Eric Clapton op ritmegitaar, de ritmesectie van Badfinger en Jim Gordon op drums);
- ‘Me And Bobby McGee’ – Janis Joplin (postume hit geschreven door Fred Foster en Kris Kristofferson); - ‘Shocking You’ – Shocking Blue (minder grote hit van deze Nederlandse popgroep);
- ‘Tamboerke’ – Micha Marah (uit Canzonissima: zij was de publiekslieveling maar won uiteindelijk niet omdat zij verdacht veel briefkaarten kreeg!) en ‘Goeiemorgen, morgen’ – Nicole Josy & Hugo Sigal (Nicole en Hugo wonnen Canzonissima maar gingen uiteindelijk niet naar het Eurovisiesongfestival wegens ziekte; zij werden vervangen door Lily Castel en Jacques Raymond);
- ‘Sultana’ – Titanic (een vleugje Santana uit Noorwegen!); - ‘Right Wheel, Left Hammer, Sham’ – The Tremeloes (hun grootste hits scoorden ze in de jaren 1960);
- ‘Eerst zien en dan geloven’ – Joe Harris (Nederlandstalige cover van ‘Chirpy Chirpy Cheep Cheep’) en ‘Zonneschijn’ – Will Tura (oorwurm die ik gedurende die lente en zomer vaak zou meezingen!);
- ‘Another Day’ – Paul McCartney (en toen stonden er drie ex-Beatles genoteerd in allerhande hitlijsten, enkel Ringo liet nog op zich wachten maar dat zou niet lang meer duren!).
Naast elpees kocht ik af en toe ook singles in 1971. Hier volgen er een vijftiental in alfabetische volgorde:
1. Aguaviva – ‘Poetas Andaluces’ 2. Ashton, Gardner & Dyke – ‘Resurrection Shuffle’ 3. Ashton, Gardner & Dyke - ‘Can You Get It?’ 4. Atomic Rooster – ‘Devil’s Answer’ 5. Joan Baez – ‘The Night They Drove Old Dixie Down’ 6. Ballin’ Jack – ‘Found A Child’ 7. John Barry Orchestra – ‘Theme From The Persuaders’/’The Girl With The Sun In Her Hair’ 8. Lucio Battisti – ‘Pensieri e Parole’ 9. The Bee Gees – ‘Lonely Days’ 10. Brook Benton – ‘Rainy Night In Georgia’ 11. Blues Magoos – ‘Never Goin’ Back To Georgia’ 12. Bread – ‘Let Your Love Go’ 13. James Brown – ‘Hey America’ 14. James Brown – ‘Hot Pants Part 1, 2 & 3’ 15. Burundi Steïphenson Black – ‘Burundi Black Part 1 & 2’
Maar wat stond er zoal nieuw genoteerd in de loop van de maand februari 1971 in de Veronica Top 40?
- ‘October 26’ – The Pretty Things (deze Engelse rockband was bijzonder populair bij onze noorderburen); - ‘Eva Magdalena’ – D.C. Lewis (deze Nederlander was dan toch geen eendagsvlieg!);
- ‘I’m Going Home’ – Ten Years After (bijna twee jaar na Woodstock en vooral onder invloed van de documentaire van Michael Wadleigh);
- ‘If’/’Arnold Layne’ – Pink Floyd (de a-kant kwam uit de elpee ‘Atom Heart Mother’ – de b-kant was al een hit in 1967);
- ‘Vader Abraham had zeven zonen’ – Vader Abraham met z’n zeven zonen (alias Pierre Kartner met een carnavalskraker);
- ‘Amazing Grace’ – Judy Collins (bekende christelijke hymne, geschreven door de Engelsman John Newton in 1772); - ‘There’s No More Corn On The Brasos’ – The Walkers (Traditional ‘Ain’t No More Cane On This Brazos’ – origineel van Ernest Williams uit 1933 en veelvuldig gecoverd door o.a. Lead Belly, Odetta, Lonnie Donegan, Bob Dylan & The Band, Bert Jansch, Ian Gillan, en Lyle Lovett);
- ‘Chirpy, Chirpy, Cheep, Cheep’ – Lally Stott (dit origineel werd uitgebracht in 1970; Middle of the Road scoorde wereldwijd met hun versie in 1971 en datzelfde jaar hadden Mac & Katie Kissoon met hun cover succes in de VS);
- ‘Health Of Freedom’ – Moan (Nederlandse popgroep met bekende muzikanten, zoals Herman Brood, Arnie Treffers, Jaap van Eik, Jaap Dekker en, heel kort, Jan Rietman – Tijdens liveoptredens in West-Duitsland traden zij op als Moan voor de pauze en na de pauze als The Shakers. Niet lang daarna werd de groepsnaam gewijzigd in Long Tall Ernie and the Shakers) en ‘Zig-Zag City’ – Dizzy Man’s Band (opvolger van ‘Young Love’/’Pearly Queen’, geen hit);
- ‘Goin’ Back To Indiana’ – The Jackson 5 (de Jackson broertjes kwamen uit Gary, Indiana); - ‘Proud Mary’ – Ike & Tina Turner (verrassende cover van die geweldige compositie van John Fogerty);
- ‘Everybody Tries’ – Rob Hoeke Rhythm & Blues Group (minder bekend dan ‘Down South’ uit 1970); - ‘Zomer in Zeeland’ – Saskia & Serge (gitarist/zanger Ruud Schaap en zangeres Trudy van den Berg, ook bekend als Trudy & Ruud – actief als duo sinds 1970 – cover van ‘Try to remember‘ uit 1960);
- ‘Everything Is Allright’ – Nanda (Nederlandse productie waar Hans van Hemert achter zat; hij zingt ook mee op dit lied uit ‘Jesus Christ Superstar’).
En toen was er geen houden meer aan… Mijn platencollectie groeide gestaag vanaf het voorjaar van 1971 want ik moest een enorme inhaalbeweging doen. Sinds de jaren 1950 was ik enorm geïnteresseerd in muziek die ik vanaf 1967 verzamelde met behulp van mijn taperecorder. Eind 1970 had ik van mijn ouders een platenspeler gekregen wegens heel goede studieresultaten.
Volgende elpees (vinylplaten op 33 toeren voor de jongste lezers onder ons) kwamen in de loop van het voorjaar van 1971 terecht in mijn platenkast:
1. David Porter – ‘Into A Real Thing’ (299 BEF omgerekend zo’n € 7,42 wat toen een groot bedrag was voor een student!) 2. Steppenwolf – ‘The Best of Steppenwolf’ (225 BEF of € 5,58) 3. Santana – ‘Abraxas’ (299 BEF) 4. Three Dog Night – ‘The Best of Three Dog Night’ (225 BEF) 5. The Guess Who – ‘The Best of The Guess Who’ (225 BEF) 6. Titanic – ‘Titanic’ (150 BEF of € 3,72 tweedehands) 7. Booker T & The MG’s – ‘Melting Pot’ (225 BEF) 8. King Curtis – ‘Live at Fillmore West’ (299 BEF) 9. Free – ‘Fire And Water’ (110 BEF of € 2,73) 10. Canned Heat – ‘Future Blues’ (110 BEF) 11. Elvis Presley – ‘On Stage – February 1970’ (100 BEF of € 2,48) 12. Soul Survivors – ‘Take Another Look’ (gekregen van Alain, de toenmalige vriend van mijn zus) 13. Jazz Crusaders – ‘Old Socks New Shoes/New Socks Old Shoes’ (225 BEF) 14. Johnny Rivers – ‘John Lee Hooker’ (225 BEF) 15. Joe Cocker – ‘The Best of Joe Cocker’ (225 BEF)
Zoals ik eerder al schreef kocht ik in de Paasvakantie twee elpees van Creedence Clearwater Revival in Londen; de elpee van Elvis kocht ik tweedehands op verzoek van mijn moeder en de schijven van Free en Canned Heat redde ik uit de afprijsbakken. Gelukkig waren er nergens krassen op te bespeuren… Maar op de radiozenders klonk toen een heel andere soort muziek. Wat stond er in de maand februari 1971 genoteerd in de BRT Top 30?
- ‘Silver Moon’ – Michael Nesmith & The National Band (The Monkees waren uiteengevallen en enkel Nesmith scoorde solo) en ‘Black Skin Blue Eyed Boys’ – The Equals (met een ruigere sound dan hun vorige singles);
- ‘Sunny Honey Girl’ – Cliff Richard (een commercieel geluid van deze voormalige rocker); - ‘Adios’ – Louis Neefs (een minder bekende single van de warme stem uit Gierle);
- ‘To The Rising Sun’ – The Pebbles (dit vond ik een internationale single van de Antwerpse groep die Luc Smets had verlaten – De Nederlander Axel van Duyn versterkte de band);
- ‘Lucky Man’ – Emerson, Lake & Palmer (Keith, Greg en Carl werd al vrij snel afgekort tot EL&P); - ‘Holy Holy Life’ – Golden Earring (ook onze noorderburen mikten op het buitenland);
- ‘Las Vegas’ – Tony Christie (deze Britse crooner ging de concurrentie aan met Tom Jones); - ‘Mijn leven’ – Ron Davis (een vertaling van ‘My Way’, een cover van ‘Comme d’habitude’ met het orkest van Francis Bay – De Vlaamse zanger was op 22 januari 1971 overleden na een auto-ongeval!);
- ‘Du’ – Peter Maffay (deze in Roemenië geboren Volksduitser begon zijn carrière met deze single in 1969. Hij scoorde wekenlang in West-Duitsland in 1970 tot het liedje opnieuw werd uitgebracht in 1971 met het bekende succes in de Lage Landen!);
- ‘Mother’ – John Lennon/Plastic Ono Band (Lennon verwerkte zijn verdriet met behulp van Yoko die hem leerde gillen);
- ‘Butterfly’ – Danyel Gérard (de Fransman zou met deze meezinger tot in de zomer in de hitparades staan); - ‘The Pushbike Song’ – The Mixtures (deze Australiërs inspireerden zich op ‘In The Summertime’ van Mungo Jerry);
- ‘Masterpiece’ – Irish Coffee (van deze single werd ik weggeblazen, vooral toen ik vernam dat dit een Belgische productie was. William Souffreau zou ik vele jaren later persoonlijk leren kennen en een aantal keren live zien optreden. Leuk detail: de foto op het hoesje zou ik in 1975 herkennen want tot 1990 zou ik op de vierde verdieping van de Agora Galerij (naast de Grote Markt) werken en daar werd die groepsfoto op het dak van de kantoren genomen.);
- ‘Little Queenie’ – The Rolling Stones (uit het live album ‘Get Yer Ya-Ya's Out!’ – cover van een nummer van Chuck Berry);
- ‘Your Song’ – Elton John (voor mij het allermooiste liefdeslied dat ik voor Chantal in het Nederlands zou vertalen!) – Met het geweldige ‘Take Me To The Pilot’ als b-kant.
Bovenstaande hits stonden ook in de Veronica Top 40 behalve Louis Neefs, The Pebbles, Ron Davis, en Irish Coffee. Maar er stonden ook singles tussen die niet in de BRT Top 30 te bespeuren waren. Die Nederlandse hitsingles publiceer ik morgen.
- 1 juli tot 31 augustus 1971: Ik werk gedurende twee maanden aan de kust voor de Koningin Fabioladorpen ten bate van gehandicapten. - 3 juli 1971: Jim Morrison, zanger van de groep The Doors, wordt in Parijs dood aangetroffen in zijn badkuip. Hij werd slechts 27 jaar oud, net zoals Brian Jones, Jimi Hendrix, en Janis Joplin! - 18 juli 1971: De Belgische wielrenner Eddy Merckx wint de Ronde van Frankrijk. - 1 augustus 1971: The concert for Bangladesh.
In september 1971 figureren Geert en ik voor een laatste maal samen in ‘Reisroute Brussel-Luxemburg’, een TV-spel geregisseerd door Pol Stabel. Geert zou later een mooie carrière uitbouwen op radio en televisie en uiteindelijk zou hij het zelfs schoppen tot stem van… neen, niet Samson maar van ‘Man bijt Hond’! Ikzelf behaalde een jaar later mijn diploma, vervulde mijn dienstplicht van één jaar (vier maanden opleiding in Mechelen en acht maanden in West-Duitsland) en bouwde een loopbaan uit in de administratie van nationale federaties in verschillende sectoren: toerisme – bank/verzekeringen – verwarmings- en bouwsector.
- 13 september 1971: Die avond ontmoette ik een zekere Chantal in het Hooghuis van Watermaal-Bosvoorde. Het klikte meteen tussen ons en de komende maanden zouden wij regelmatig ’s woendags in de namiddag afspreken voor een babbel en om nader kennis te maken. - 24 september 1971: In het Antwerps Sportpaleis woon ik het optreden bij van Tony Joe White, als voorprogramma van Creedence Clearwater Revival. Later vernam ik dat Paul Verbrugghe, toenmalig dj van de BRT Top 30, er ook aanwezig was! - 27 oktober 1971: Het Afrikaanse land (Belgisch) Congo wordt hernoemd naar Zaïre. - 12 november 1971: Jongerengemeenschap De Bezem organiseert het Bal van de 19de eeuw (kledij uit die periode gewenst!). Daar werden Chantal en ik een koppel. Geert was daar toen getuige van. - 13 november 1971: Chantal en ik hebben afgesproken in het Cultureel Centrum van Oudergem waar John Terra met zijn orkest een geslaagd optreden geeft. - 27 november 1971: Die dag vier ik mijn 20ste verjaardag! - 4 december 1971: In het Casino van Montreux breekt brand uit als tijdens het optreden van Frank Zappa vanuit het publiek een lichtkogel wordt afgeschoten. Zie Smoke on the Water van Deep Purple. - 10 december 1971: 1ste Herfstbal van de Vrije Gemengde School De Bloeiende Kerselaar georganiseerd in het Hooghuis van Bosvoorde. Natuurlijk waren Chantal en ik weer van de partij. - 26 december 1971: die avond maak ik kennis met de ouders van Chantal. Nadien gaan wij naar de bioscoop in Brussel-centrum om naar de nieuwste Bondfilm te kijken: ‘Diamonds Are Forever’. - 31 december 1971: Oudejaarsavond brachten Chantal en ik deels door in Klub 16 (ex-Brussel 16), een jeugdclub in Oudergem (op zaterdag 15 april 1972 evolueerde die club naar Jeugdhuis Alleman). De muziek stond er veel te luid en wij besloten om naar de Reinaert in Brussel te gaan. In de vroege uurtjes keerden wij moe maar tevreden huiswaarts met de allereerste autobus. Het was inmiddels 1 januari 1972 geworden!
Eind juni supporterde ik voor Vorst Atletiekclub, ik sta op de achterste rij (uiterst rechts)! Onderaan links in Westende (Festival van de Kust)
Ik maakte toen zelfs een tekening van Cat Stevens.
En in de Veronica Top 40 van januari 1971 stonden de meeste singles uit de Radio 2 Top 30 ook genoteerd (behalve ‘Annelise’) samen met deze:
- ‘Peace Planet (Badinerie from Suite N°2 – Johann Sebastian Bach)’ – Ekseption; - ‘Love The One You’re With’ – Stephen Stills (de vier leden van CSN&Y bleven maar soloplaten uitbrengen!);
- ‘Both Sides Now’ – Euson (mooie cover van Joni Mitchell door deze Arubaanse zanger); - ‘Domino’ – Van Morrison (knappe solosingle van Van The Man);
- ‘Wang Dang Doodle’ – Livin’ Blues (machtige bewerking van deze blues van Willie Dixon, geschreven voor Howlin’ Wolf) en ‘Everyday’s Torture’ – Jackie Cornell (Jacques Eckhardt uit Den Haag. Was zanger van The Boots en zat ook in o.a. The Rockin' Sensation Boys. Soms werd zijn voornaam ook als Jack of Jacky gespeld – Origineel van de Golden Earring uit 1969);
- ‘Indian Reservation’ – Don Fardon (ex-frontzanger van The Sorrows met een cover van John D. Loudermilk); - ‘Maggie’ – Redbone (de broers Pat & Lolly Vegas met drie andere groepsleden van Indiaanse afkomst);
- ‘Immigrant Song’ – Led Zeppelin (lied over de Vikingen die duizend jaar geleden op rooftocht gingen in West-Europa);
- ‘She’s Comin’ Back’ – Alfie Kahn (pseudoniem van de Duitser Joachim Heider die in 1969 al eens scoorde in de Benelux met ‘Muny, Muny, Muny’ onder de naam Daisy Clan); - ‘Mr. Bojangles’ – Nitty Gritty Dirt Band (Jerry Jeff Walker schreef het nummer over een straatmuzikant in 1968);
- ‘House Of The King’ – Focus (legendarische band met Jan Akkerman, Thijs van Leer en Pierre van der Linden, die ik later dat jaar in Vorst Nationaal zou zien optreden als voorprogramma van Ten Years After – Alain, de vriend van mijn zus, had voor een ticket gezorgd. Jammer genoeg zat ik te dicht bij het podium zodat mijn oren na enkele minuten tilt sloegen!);
- ‘Bridget The Midget’ – Ray Stevens (de Smurfen hadden de overhand genomen in de studio!).
Eind 1970 had ik mij ingeschreven in een wedstrijd van Radio Luxemburg. De firma Fred Steyn Producties organiseerde deze wedstrijd waarin er naar disc-jockeys gezocht werd. Deelnemers moesten vooraf een jingle maken en drie platen draaien voor een zaal van ongeveer 200 personen. Begin 1971 kreeg ik een uitnodiging om samen met een 40-tal anderen naar een zaal te komen in Merchtem (of was het in Meise?).
Fred Steyn -geboren als Fred Arkesteyn in Diest op 13 oktober 1934- overleed in Tienen op 1 februari 2012. Hij ontnam zich jammer genoeg van het leven...
Aangezien ik nog niet over een auto beschikte (en mijn ouders ook niet) riep ik de hulp in van de toenmalige vriend van mijn zus, Alain (fotograaf bij de krant La Dernière Heure). Hij bracht ons ter plaatse maar kon ons na afloop niet terug oppikken. Ik herinner mij dat het een sombere en vrij regenachtige avond was. Deelnemers mochten ook twee vrienden (m/v) meebrengen, dus vroeg ik aan Geert en Marleen om mij te vergezellen en voor mij te supporteren.
In de zaal zag ik mijn vroegere klasgenoot Rudy terug die vóór mij aan de beurt kwam. Hij draaide ‘Melancholy Man’ van de Moody Blues, ‘Working Class Hero’ van John Lennon/Plastic Ono Band en ‘Isn’t It A Pity’ van George Harrison. Een vrij gedurfde keuze want het waren drie trage en vrij lange liedjes.
Iets later kwam ik aan de beurt. Mijn jingle had ik thuis in elkaar geflanst met behulp van mijn Grundig taperecorder: het intro van ‘Telephone Baby’ van The Johnny Otis Show (“Hello Johnny, Yes it's me and I'm lonely, I had to call you on the phone”), gevolgd door Rory Gallagher (Taste) die ‘What’s Goin’ On’ roept met in de achtergrond een luide politiesirene en ik die ‘It’s The Show of MICO!’ uitroep.
Ik had drie liedjes meegebracht: ‘Waltz For Lumumba’ van de Spencer Davis Group (op een ‘Best of’ LP); en twee singles ‘Let Me Love, Let Me Live’ van Aphrodite’s Child en ‘Flash’ van de Duke Of Burlington. Ik was jammer genoeg vergeten dat mijn voorganger de platenspeler op 45 toeren had geplaatst. De Spencer Davis Group klonk dan ook heel bizar op het verkeerd toerental, ik herstelde het al heel vlug maar overmand door plankenkoorts kon ik verder bijna geen woord meer uitbrengen behalve titel en uitvoerder. Onnodig te zeggen dat mijn “carrière” van platendraaier een kort leven beschoren was. Mijn kameraad Rudy mocht wel een ronde verdergaan in de afvallingsrace maar ik heb nooit nog iets van hem vernomen, dus vermoed ik dat hij iets later ook uitgeschakeld werd.
De terugreis naar Watermaal-Bosvoorde verliep met het openbaar vervoer heel moeizaam tot het Noordstation in Brussel waar wij na een voettocht iets verder de laatste tram van de M.I.V.B. konden nemen en onderweg uitstapten in Oudergem om een spaghetti te eten. Van daaruit was het slechts een goede 5 km te voet stappen… Later heb ik toch een aantal keren deejay mogen spelen op familiefeestjes of in jeugdclub De Bezem, tot ieders tevredenheid.
En wat stond er in januari 1971 in de BRT Top 30 nieuw genoteerd?
- ‘When I’m Dead And Gone’ – McGuinness Flint (Britse folk- en popband met ex-leden van Manfred Mann en John Mayall’s Bluesbreakers, zanger Dennis Coulson en het duo Gallagher & Lyle); - ‘Whole Lotta Love’ – C.C.S. (instrumentale versie van de hit van Led Zeppelin die al snel werd gebruikt als indicatief voor Top Of The Pops op de BBC);
- ‘Knock Three Times’ – Dawn (opvolger van ‘Candida’); - ‘Annelise’ – Lilac Street Band (Belgische productie met Ignace Baert!);
- ‘Nothing Rhymed’ – Gilbert O’Sullivan (vanuit het niets kwam deze rare zanger met zijn kapsel en outfit uit de jaren 1930 onze hitparade binnengevallen); - ‘River Deep, Mountain High’ – The Supremes & The Four Tops (cover van het magnum epos van Ike & Tina Turner waarop Ike eigenlijk niet aanwezig was in de studio, op uitdrukkelijke vraag van Phil Spector!);
- ‘Do It’ – Neil Diamond (de platenmaatschappij bleef maar oude hits van de singer/songwriter opnieuw uitbrengen! Oorspronkelijk uit 1967); - ‘She’s A Lady’ – Tom Jones (een comeback voor de Weshman dankzij deze hit van Paul Anka!);
- ‘Have You Ever Seen The Rain’/’Hey Tonight’ – CCR (alweer een dubbele hitsingle!);
- ‘Chirpy Chirpy Cheep Cheep’ – Middle Of The Road (De Schotten hadden de mosterd gehaald bij Lally Stott); - ‘Rose Garden’ – Lynn Anderson (Country tophit geschreven door Joe South).
Nieuws uit het jaar 1971 (januari tot juni):
- 1 januari 1971: 1 In België wordt de B.T.W. (Belasting op de Toegevoegde Waarde) ingevoerd. Wij kregen die materie als eersten in het vak ‘Boekhouding’ vanaf september 1970. - 5 februari 1971: Astronaut Alan Shepard wandelt op de maan. - 15 maart 1971: Regerend wereldkampioen Jean-Pierre Monseré (bijgenaamd Jempi) verongelukt tijdens een wielerwedstrijd in Retie. - 23 maart 1971: Grote Boerenbetoging in Brussel: 100.000 betogers gaan de straat op tegen landbouwhervormingen. Het instituut waar ik toen studeerde stond letterlijk tussen woedende boeren met koeien (sic) en rijkswachters met waterkanon en traangas. Het gas heb ik dagen nadien nog altijd in de leslokalen geroken met zeer kwalijke gevolgen voor de ogen…
Tijdens de Paasvakantie (april 1971) gaan Geert en ik naar Londen en verblijven er bij het gezin Farthing, waar ik in juli 1969 logeerde. Wij liften van Koekelberg naar Oostende, waar wij de overzetboot nemen naar Dover. Het werd een leuke vakantie in de Engelse hoofdstad waar ik twee elpees kocht, ‘Willy & The Poorboys’ en ‘Bayou Country’ van CCR. Vinylplaten waren daar toen goedkoper dan in België. Foto 1 in Londen (Winchmore Hill) en Foto 2 in Hyde Park (Foto's genomen door Geert).
- 12 april 1971: In het Hooghuis van Watermaal-Bosvoorde organiseert Jeugdclub De Bezem een dansavond met The Social Misfits Clan. Het Jeugdhuis is daarmee officieel geopend! - 31 mei 1971: Geboorte van een nieuw land: Bangladesh. Het gebied behoorde oorspronkelijk tot Pakistan (Oost-Pakistan). - 26 juni 1971: In het Woluwe Shopping Center zie ik The Pebbles optreden. Op de foto in Sint-Lambrechts-Woluwe.
Populaire muziek: Top 10-albums in Nederland (Voor België ontbreken de cijfers)
1. Bridge over troubled water - Simon & Garfunkel 2. Corry & de Rekels 2 - Corry en de Rekels 3. Pendulum - Creedence Clearwater Revival 4. Grand gala - Nana Mouskouri 5. In concert - James Last 6. Atom Heart Mother - Pink Floyd 7. Ekseption 3 - Ekseption 8. Abraxas - Santana 9. In Rock - Deep Purple 10. Pearl - Janis Joplin
De hitlijsten van januari tot december 1970 zijn de revue al gepasseerd. Rest mij nu nog een honderdtal liedjes te posten die toen niet in de hitparade terechtkwamen. Het zijn misschien minder bekende singles of elpeetracks die ik toch de moeite waard vind en daarom ook genoteerd staan in mijn Persoonlijke Top 4000 Aller Tijden.
Hierna volgt een vierde en laatste schijf:
- ‘Chunga’s Revenge’ – Frank Zappa (Deze Amerikaanse componist en musicus, mengde op geheel eigen wijze rockmuziek met psychedelica, jazz, experimentele muziek en eigentijdse klassiek muziek gecombineerd met een grote dosis zelfspot, humor en performance-art. Hij was in 1970 enkel te horen op de RTBF) en ‘Thank You Fallettinme Be Mice Elf Agin’ – Jazz Crusaders (origineel van Sly & The Family Stone);
- ‘If Not For You’ – Bob Dylan (later veelvuldig gecoverd, o.a. door George Harrison en Olivia Newton-John); - ‘Stage Fright’ – The Band (het is moeilijk te geloven dat deze muzikanten nog plankenkoorts hadden);
- ‘I Want To Take You Higher’ – Sly And The Family Stone + Brian Auger Trinity (veelvuldig meegezongen op Woodstock 1969 en later!);
- ‘Mary-Jane’ en ‘I See No Reason’ – Titanic (Noorse groep die in Frankrijk verbleef en geproducet werd door William Sheller, bekend van o.a. ‘My Year Is A Day’);
- ‘Fire And Water’ – Free (Paul Rodgers, Paul Kossoff, Andy Fraser, en Simon Kirke op het hoogtepunt van hun roem in 1970) en ‘Sweet Jane’ – Velvet Underground (vooruitstrevende en experimentele rockgroep uit New York);
- ‘Searchin'’ – Titanic (instrumentale rockgeluiden van vier Noren en één Brit) en ‘Viva Tirado’ – El Chicano (Santana meets Titanic);
- ‘It’s A Beautiful Day’ – Pendulum (Het Belgisch antwoord op The Band, The Byrds en The Flying Burrito Brothers met een piepjonge Erik Van Neygen en Mich Verbelen – mooie sound van pedalsteelgitaar en banjo); - ‘If You Could Read My Mind’ – Gordon Lightfoot (Deze Canadese folkzanger haalde inspiratie uit zijn echtscheiding – het nummer werd nadien veelvuldig gecoverd!);
- ‘Then’ – Yes (Londense progressieve rockand met enorm veel personeelswisselingen – destijds ook enkel te horen op de RTBF) en ‘No Opportunity Necessary, No Experience Needed’ – Yes (compositie van Richie Havens);
- ‘Marie-Jolie’ – Aphrodite’s Child (zelfs Vangelis werd ooit gevraagd om zich bij Yes te voegen – na enkele repetities bleken de muzikale ideeën te ver uiteen te liggen) en ‘Het Dorp’ – Wim Sonneveld (prachtige cover van ‘La Montagne’ van Jean Ferrat – opnieuw een hit in 1974 n.a.v. zijn overlijden!);
- ‘Does Anybody Really Know What Time It Is?’ – Chicago (geschreven door zanger/pianist Robert Lamm toen de band nog voluit Chicago Transit Authority heette) en ‘Hey America’ – James Brown (deze single vind ik een van zijn beste!);
- ‘We Have All Time In The World’ – Louis Armstrong (thema uit de Bondfilm ‘On Her Majesty’s Secret Service’ met George Lazenby als 007 en Diana Rigg als bondgirl);
- ‘Black Magic Woman’/’Gypsy Queen’ – Santana [de bluesrock van Peter Green (Fleetwood Mac) kreeg een latin sausje];
- ‘Child In Time’ – Deep Purple (Niemand kon toen even hoog gillen als Ian Gillan. Hij was tevens de eerste "Jezus" voor de rockopera Jesus Christ Superstar);
- ‘Maybe I’m Amazed’ – Paul McCartney (uit zijn debuutelpee ‘McCartney’ en hij had deze parel toen eigenlijk op single moeten uitbrengen!); - ‘Samba Pa Ti’ – Santana (Het werd een hitje in Nederland, België, Groot-Brittannië en Duitsland, waarschijnlijk de enige landen waar het plaatje op 45 toeren uitgebracht werd).
Tot zover muziek uit het jaar 1970; op naar het jaar 1971 waarin ik 20 werd…
De hitlijsten van januari tot december 1970 zijn de revue al gepasseerd. Rest mij nu nog een honderdtal liedjes te posten die toen niet in de hitparade terechtkwamen. Het zijn misschien minder bekende singles of elpeetracks die ik toch de moeite waard vind en daarom ook genoteerd staan in mijn Persoonlijke Top 4000 Aller Tijden.
Hierna volgt een derde schijf:
- ‘Oye Como Va’ – Santana (prachtige cover, origineel van Tito Puente); - ‘Wild Horses’ – Flying Burrito Brothers (van Jagger/Richards natuurlijk maar eerder uitgebracht dan de auteursversie van de Stones);
- ‘Rain’ – José Feliciano (zeer mooie compositie van deze blinde Puerto Ricaanse zanger); - ‘Midnight Special’ – CCR (Amerikaans volksliedje over een passagierstrein, ontstaan onder gevangenen in het Amerikaanse Zuiden);
- ‘De zotte morgen’/’Houten kop’ – Zjef Vanuytsel (prachtig hoe die twee liedjes op de vinylelpee in elkaar overgaan; een echte medley dus en ik beluister ze zo altijd!);
- ‘N.I.B.’ – Black Sabbath (griezelen geblazen met deze angstaanjagende Britten. Een oogopslag op de hoesfoto volstond toen…); - ‘Out Demons Out’ – Edgar Broughton Band (3 jaar vóór ‘The Exorcist’; enkel te horen op de RTBF);
- ‘Them Changes’ – Buddy Miles (Amerikaanse drummer vooral bekend is geworden door zijn werk met Jimi Hendrix' "Band of Gypsys", vanaf 1969 tot 1970); - ‘Move On Up’ – Curtis Mayfield (discotheekhit van toen en jammer genoeg misbruikt voor reclamedoeleinden!);
- ‘Man Of Action’ – Les Reed Orchestra (vaak gebruikt door piratenzenders); - ‘I Stand Accused’ – Isaac Hayes (Amerikaanse soul- en funkmuzikant die ook een aardig stukje kon zingen!);
- ‘Brussel’ – Liesbeth List (prachtige cover van ‘Bruxelles’, die fenomenale compositie van Jacques Brel uit 1962);
- ‘Across The Universe’ – The Beatles (Het nummer geschreven door John Lennon verscheen voor het eerst op het liefdadigheidsalbum ten bate van het Wereld Natuur Fonds van meerdere artiesten ‘No One's Gonna Change Our World’ (1968) en kwam in 1970 in een andere versie terecht op ‘Let It Be’); - ‘The Cage’ – Elton John (uit zijn debuutelpee ‘Elton John’ en grijsgedraaid in de Reinaert);
- ‘Almost Cut My Hair’ – CSN&Y (ook een vaste slow in de Reinaert);
- ‘Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto (Theme) – Ennio Morricone (filmthema); - ‘Le Clan des Siciliens’ – Ennio Morricone (ongelooflijk zoals deze grootmeester componeert voor films!);
- ‘So Young’ – Roy Orbison (uit de film ‘Zabriskie Point’ maar niet op de soundtrack!); - ‘Toast And Marmalade For Tea’ – Tin Tin (Kuifje in Australië);
- ‘Psychedelic Shack’ – The Temptations (Motown goes psychedelic!); - ‘The Thrill Is Gone’ – B.B. King (bluesreus uit de VS met zijn iconisch nummer);
- ‘Mercedes Benz’ – Janis Joplin (a capella lied uit 1970 geschreven door de Amerikaanse zangeres met medewerking van Michael McClure en Bob Neuwirth);
- ‘Feelin’ Alright’ – Joe Cocker (cover van die mooie compositie van Traffic); - ‘Glad’ – Traffic (een van de weinige instrumentale nummers; heb ik ook leren kennen via de Reinaert!).
De hitlijsten van januari tot december 1970 zijn de revue al gepasseerd. Rest mij nu nog een honderdtal liedjes te posten die toen niet in de hitparade terechtkwamen. Het zijn misschien minder bekende singles of elpeetracks die ik toch de moeite waard vind en daarom ook genoteerd staan in mijn Persoonlijke Top 4000 Aller Tijden.
Hierna volgt een tweede schijf:
- ‘Ik weet wel mijn lief’ – Zjef Vanuytsel (uit die geweldige elpee ‘De zotte morgen’ die ik bij mijn goede vriend Geert ging kopiëren met mijn taperecorder);
- ‘Don’t Play That Song (You Lied)’ – Aretha Franklin (geschreven door Ahmet Ertegün en de vrouw van Ben E. King, Betty Nelson) en ‘My Prayer’ – Gerry Monroe (mooie opvolger van ‘Sally’);
- ‘Like Honey’ – Argent (Rod Argent was voorheen lid van The Zombies); - ‘Working Class Hero’ – John Lennon/Plastic Ono Band (uit de eerste soloplaat van de ex-Beatle);
- ‘The Frog’ – João Donato (Jacques Brel misbruikte de instrumentale track van dit Braziliaans nummer om zijn gal te spuwen en zijn eigen nest te bevuilen…); - ‘Into The Mystic’ – Van Morrison (voorheen lid van Them en vanaf 1967 solo);
- ‘Melancholy Man’ – The Moody Blues (zeer melancholisch lied van deze melodieuze Britten);
- ‘Ive Got A Feeling’ en ‘Two Of Us’ – The Beatles (uit de LP ‘Let It Be’);
- ‘Pagan Baby’ – CCR (uit de elpee ‘Pendulum’, uitgebracht in december 1970); - ‘Peaches en Regalia’ – Frank Zappa (uit het album ‘Hot Rats’, enkel te horen op de RTBF);
- ‘Southern Man’ – Neil Young (naast CSN&Y bouwde Young ook een solocarrière uit); - ‘Handbags And Gladrags’ – Mike D’Abo (auteursversie na covers van Chris Farlowe en Rod Stewart);
- ‘Tobacco Road’ – Eric Burdon & War (fantastisch nummer geschreven door John D. Loudermilk in 1960 en veelvuldig gecoverd ook door Eric Burdon & The Animals in 1967); - ‘Kentucky Woman’ – Neil Diamond (auteursversie – Deep Purple coverde de song ook!);
- ‘Get Ready’ – Rare Earth (de zeer lange elpeeversie, een echte plaspauze voor de disc-jockey); - ‘Overture from Tommy’ – Assembled Multitude (instrumentale track geschreven door Pete Townshend);
- ‘Time Is Up’ – Tenderfood Kids (met een jonge Pierre Rapsat!); - ‘Weet je, weet je’ – Anneke Soetaert & The J.J. Band (zij ging uiteindelijk lopen met de gitarist van de band: Scott Bradford);
- ‘One After 909’ – The Beatles (een heel oud nummer dat terug werd opgediept tijdens de ‘Get Back’-sessies en uiteindelijk terechtkwam op de elpee ‘Let It Be’); - ‘I Heard It Through The Grapevine’ – CCR (een oud Motown-nummer in een lange versie);
- ‘Tired Of Waiting For You’ – The Flock (machtige versie van een oud Kinks-nummer); - ‘Ride A White Swan’ – Tyrannosaurus Rex (tongbreker die al vrij vlug werd ingekort tot T.Rex);
- ‘Way Back Home’ – Jazz Crusaders (later ingekort tot Crusaders en nog later noemden ze zich opnieuw Jazz Crusaders);
- ‘I Just Can’t Help Believing’ – B.J. Thomas (bekender in de versie van Elvis Presley); - ‘My Baby Left Me’ – CCR (John Fogerty was ook fan van de King en van Arthur Crudup).
De hitlijsten van januari tot december 1970 zijn de revue al gepasseerd. Rest mij nu nog een honderdtal liedjes te posten die toen niet in de hitparade terechtkwamen. Het zijn misschien minder bekende singles of elpeetracks die ik toch de moeite waard vind en daarom ook genoteerd staan in mijn Persoonlijke Top 4000 Aller Tijden.
Hierna volgt een eerste schijf:
- ‘Wild World’ – Cat Stevens (de auteursversie, Jimmy Cliff had er een grote hit mee!); - ‘Come To The Sabbat’ – Black Widow (griezelen in het kielzog van Black Sabbath en The Rattles);
- ‘Easy To Be Hard’ – Shirley Bassey (uit de musical HAIR); - ‘Share The Land’ – Guess Who (protestlied van de Canadezen die het opnamen voor de Native Americans, alias de indianen);
- ‘Serenade’ en ‘Let Me Love Her’ – Wallace Collection (nog twee pareltjes van deze Brusselse band);
- ‘Gimme Shelter’ – Merry Clayton (zij zong de hoge stem op de versie van de Stones; hier speelt Billy Preston op de toetsen!); - ‘Rainy Night In Georgia’ – Brook Benton (met Toots Thielemans op mondharmonica - Het origineel van Tony Joe White stamt uit 1967);
- ‘La solitude ça n’existe pas’ – Gilbert Bécaud (Monsieur 100.000 Volts in goede doen) en ‘Avec le temps’ – Léo Ferré (ook nog een hit in 1971);
- ‘Groove Me’ – King Floyd (soulzanger en songwriter uit New Orleans, niet te verwarren met Pink Floyd) en ‘Walk A Mile In My Shoes’ – Joe South (Amerikaanse singer-songwriter wiens nummers opgenomen of gecoverd werden door o.m. Billy Joe Royal, Deep Purple, en Lynn Anderson);
- ‘Ruby Tuesday’/‘What Have They Done To My Song Ma?’ – Melanie (A- en B-kant van haar single: een cover en een origineel van haar);
- ‘Slow Down’ – Crow (hardrockversie van het rock-‘n-rollnummer van Larry Williams – Ook gecoverd door The Beatles); - ‘Apache Dropout’ – Edgar Broughton Band (mash-up avant-la-lettre: The Shadows/Captain Beefheart);
- ‘Cotton Fields’ – CCR (geschreven in 1940 door Huddie Ledbetter, beter gekend als Lead Belly en ook gecoverd door The Beach Boys) en ‘No Time To Live’ – Brian Auger & The Trinity (orgineel van Traffic);
- ‘Petit bonheur’ – Adamo (uitgebracht in november 1969; de zoveelste hit van onze landgenoot);
- ‘Hosanna’ en ‘Heaven On Their Minds’ – Rock Musical Jesus Christ Superstar (dit album wordt meestal opgezet omstreeks Pasen);
- ‘Liar’ – Argent (The Zombies waren gesplit: Colin Blunstone (alias Neil McArthur) en Rod Argent waren solo goed bezig!) en ‘Isn’t It A Pity’ – George Harrison (machtige b-kant van ‘My Sweet Lord’);
- ‘Oh I Wept’ en ‘Mr. Big’ – Free (Engelse blues- en rockband, opgericht in Londen in 1968);
- ‘Cissy Strut’ – The Meters (Amerikaanse instrumentale funkmuziekgroep uit New Orleans); - ‘Everydays’ – Yes (geschreven door Stephen Stills, als “kangoeroe”-jingle gebruikt in de BRT Top 30).
Toen december 1970 zich aankondigde was de kater -die de split van The Beatles bij mij had teweeggebracht- bijna doorgespoeld, zeker toen bleek dat de jongste van de vier als allereerste in de hitlijsten zou terechtkomen! Het was een kalme maand want in de BRT Top 30 waren er slechts 10 nieuwkomers te bespeuren die mij konden bekoren:
- ‘The Witch’ – The Rattles (West-Duitse griezel-/rockband uit Hamburg); - ‘Long Live Love’ – J. Vincent Edwards (minder bekende hit van deze Brit die met ‘Thanks’ doorbrak);
- ‘Ra-Ta-Ta’ – Rotation (Psychedelische poprockband uit Hamburg – Hun hitje werd in de Reinaert gebruikt tijdens de kusjesdans; het moet niet altijd ‘La Bamba’ zijn!); - ‘Geen wonder dat ik ween’ – Paul Severs (waardige opvolger van ‘Ik ben verliefd op jou’);
- ‘I Hear You Knocking’ – Dave Edmunds (het gitaarwonder uit Wales keerde terug naar de roots van de rock-‘n-roll – origineel van Smiley Lewis); - ‘Father And Son’ – Cat Stevens (de Britse singer/songwriter met een van mijn vele favorieten);
- ‘Rainbow (I Love You)’ – New Inspiration (manager Jacques Verdonck richtte een "nieuwe" groep op met spilfiguren Guido Wolfaert en Eddy Vander Linden, na het vertrek van Danny Sinclair) en ‘Ruby Baby’ – John Woolley & Just Born (popgroep uit Aalst met Luc Ardyns op slaggitaar – het nummer is een moderne bewerking van een compositie van Jerry Leiber & Mike Stoller);
- ‘My Sweet Lord’ – George Harrison (onder invloed van Billy Preston was de stille Beatle meer en meer de religieuze tour opgegaan, de Amerikaan had het nummer trouwens als eerste op een elpee geplaatst!); - ‘No Matter What’ – Badfinger (de zoveelste hitsingle op het platenlabel Apple).
Op zaterdag 26 december 1970 stond George Harrison bij ons op nummer één!
In de Radio Veronica Top 40 was het zo mogelijk nog stiller want er waren slechts 7 nieuwkomers die ik de moeite van het vermelden waard vind:
- ‘Voodoo Child’ – The Jimi Hendrix Experience (postume hit voor de veel te vroeg gestorven gitarist/zanger);
Deze dubbelzijdige single werd na zijn dood uitgebracht. Het moet natuurlijk "edge" zijn en niet "ledge"!
- ‘Tears In The Morning’ – The Beach Boys (vele jaren later gecoverd door The Radios); - ‘Rozegeur Maneschijn’ – Herman van Veen (de Nederlandse meertalige zanger is pas 75 geworden!);
- ‘Yesterday, When I Was Young’ – Charles Aznavour (de Fransman van Armeense afkomst zong in vele talen); - ‘Chestnut Mare’ – The Byrds (voor één keer geen compositie van Bob Dylan);
- ‘Apeman’ – The Kinks (opvolger van ‘Lola’, met een klaxon als intro!); - ‘Border Song’ – Elton John (het allereerste wapenfeit van Reg Dwight, al had hij als studiomuzikant op menige hitsingle meegespeeld op piano, vooral bij The Hollies!).
Op zaterdag 26 december 1970 stond de Nederlandse band Tee-Set op nummer één met ‘She Likes Weeds’, vaak misverstaan als ‘she likes sweets’. De Nederlanders zijn altijd chauvinistischer geweest dan de Belgen en dat heeft alles te maken met het feit dat onze contreien vaak bezet gebied waren: “Steek je hoofd niet boven het koren uit of het wordt afgemaaid…”!
De maand november 1970 was voor mij heel bijzonder want ik werd toen 19 jaar! Mijn studies verliepen heel vlot en dankzij mijn nieuwe platendraaier kon ik mijn hobby ten volle beleven. Onnodig te zeggen dat mijn verzameling elpees zienderogen groeide. Met de singles was ik voorzichtiger want ik vond die schijfjes relatief gezien redelijk duur in verhouding tot een langspeelplaat waarop soms pareltjes verborgen zaten, naast de gebruikelijke bekende liedjes. Toch luisterde ik wekelijks naar de BRT Top 30 om op de hoogte te blijven van de hits van het moment.
Zoals deze 15 successen die vaak op de radiozenders te horen waren:
- ‘Sarah’ – Rocco Granata (hij had Marva, Louis Neefs en andere artiesten onder zijn hoede bij Cardinal Records en toch bracht hijzelf nog platen uit!) en - ‘De Vogel’ – Tim Visterin (hij speelde in de jaren ’60 gitaar bij The Jokers tot hij een kinderkoor verzamelde met daarin o.a. een piepjonge Frank Deboosere, onze latere weerman!);
- ‘Give Me Just A Little More Time’ – Chairmen Of The Board (leuke single en het is vooral de “prrrrrrrttt!” die het ‘m doet!) en ‘Gasoline Alley Bred’ – The Hollies (kwaliteitsvolle single van deze Britten);
- ‘Suzan, jaag de katten uit je warme bed’ – Dimitri van Toren (deze noorderbuur zou later heel hoog scoren met ‘Hé kom aan’);
- ‘Time To Kill’ – The Band (voorheen The Hawks, later de begeleidingsband van Bob Dylan en nu solo); - ‘San Bernadino’ – Christie (opvolger van de wereldhit ‘Yellow River’ die het heel wat minder goed deed in de hitlijsten!);
- ‘Heimwee naar jou’ – Ricky Gordon (Bruggeling Ricky Gordon – echte naam Eric De Clerck – begon als rocker maar boekte pas succes met Vlaamse liedjes onder de hoede van Sylvain Tack (wafelfabrikant Suzy) en Eddy Govert); - ‘Linda’ – Will Tura (dramatisch opgebouwd lied met verrassend einde!);
- ‘Memo From Turner’ – Mick Jagger (eigenlijk uit 1968 maar door de vele problemen met de film ‘Performance’ pas twee jaar later uitgebracht! Met de slidegitaar van Ry Cooder); - ‘Dancing And Drinking’ – Plastic People (Amsterdamse popgroep, vernoemd naar het openingsnummer op het album ‘Absolutely Free’ (1967) van Frank Zappa. Met de door Chiel Montagne geproduceerde hitsingle krijgt de groep bekendheid in Nederland, België, West-Duitsland en Portugal);
- ‘Stoned Love’ – The Supremes (eerste hit van de vernieuwde groep zangeressen na het vertrek van Diana Ross); - ‘You Don’t Have To Say You Love Me’ – Elvis Presley (ik zag de King toen tijdens een optreden op televisie en ik vond dat hij er niet gezond uit zag. Hij leek mij opgezwollen door de medicijnen…);
- ‘Hello Darkness’ – Shocking Blue (Achtste single van de Haagse band); - ‘Over And Over’ – George Baker Selection (Vierde single van de popgroep uit de Zaanstreek).
Sommige van bovenstaande hits kwamen ook voor in de Nederlandse hitparade maar meestal waren de successen van boven de Moerdijk toch iets minder commercieel dan in België. Hieronder 15 hits die genoteerd stonden in de Veronica Top 40 van november 1970:
- ‘Love Is All Around’ – Sandra & Andres (Hans van Hemert bracht het duo bij elkaar en dit is hun vijfde single); - ‘I’ll Be There’ – The Jackson 5 (Vierde single van een reeks plaatjes die allemaal in 1970 werden uitgebracht!);
- ‘Country Pie’/’Brandenburg Concerto No.6’ – The Nice (Britse prog-rock band bekend voor zijn combinatie van rock, jazz en klassieke muziek. De groep begon echter als begeleiding van de soulzangeres P.P. Arnold); - ‘Girl I’ve Got News For You’ – Mardi Gras (Amerikaanse rock-'n-roll-band uit New York die hiermee erg hoog scoorde en Frankrijk en vervolgens in de Benelux);
- ‘Fire And Rain’ – James Taylor (eerste hit van deze Amerikaanse singer/songwriter); - ‘Stop! I Don’t Wanna’ Hear It Anymore’ – Melanie (Amerikaanse zangeres die zich ooit de woede van Stonesfans op de hals haalde toen ze ‘Ruby Tuesday’ coverde);
- ‘Victoria’ – Liesbeth List (Ook zonder Ramses Shaffy wist de Nederlandse zangeres te scoren – Met Thijs van Leer!);
- ‘After Midnight’ – Eric Clapton (dankzij Clapton leerde de wereld J.J. Cale kennen!); - ‘Movin’’ – Mailer Mackenzie Band (Opvolger van ‘Red Rover’ van deze Haagse rockgroep – Debuutelpee geproducet door Hans van Hemert);
- ‘Call Me Super Bad’ – James Brown (minder succesrijke opvolger van ‘Sex Machine’); - ‘Only Love Can Break Your Heart’ – Neil Young (ook naast een carrière bij CSN&Y bleef Neil Young soloplaten uitbrengen);
- ‘Lonely Days’ – Bee Gees (na een ruzie van twee jaar was Robin terug in het trio en Barry en Maurice blij natuurlijk – het zullen inderdaad eenzame dagen geweest zijn voor de drie broers); - ‘Woodstock’ – Matthews Southern Comfort (deze compositie van Joni Mitchell werd eerder opgenomen door CSN&Y – Zo had het festival uit augustus 1969 nogmaals invloed op de hitlijsten van anderhalf jaar later!);
- ‘Patches’ – Clarence Carter (Amerikaanse blinde soulzanger en muzikant – song geschreven door General Johnson, de leadzanger van Chairmen of the Board, met Ron Dunbar); - ‘Cry Me A River’ – Joe Cocker (alweer een cover van een geweldig nummer!).
De maand oktober 1970 was zo productief qua singles dat ik mijn notitie in twee stukken moest delen. Gisteren postte ik de hits die in die maand genoteerd stonden in de BRT Top 30 en vandaag is het de beurt aan de successen uit de Radio Veronica Top 40 van diezelfde periode.
Voorlopig was het overlijden van Jimi Hendrix en Janis Joplin nog niet te merken in de diverse hitlijsten, maar dat zou niet lang meer duren. Woodstock 1969 had meer dan een jaar later meer invloed!
- ‘Doomsday Train’ – Brainbox (Gitarist Jan Akkerman en drummer Pierre van der Linden, beiden later lid van de band Focus, maakten deel uit van de oorspronkelijke bezetting, naast zanger Kaz Lux en basgitarist André Reijnen); - ‘Sexy Legs’ – Q65 (De groep Q65 of Q'65 is een Haagse popgroep. De naam van de groep werd vaak afgekort tot de 'Q', of 'Kjoe');
- ‘If I Could Do It All Over Again, I’d Do It All Over You’ – Caravan (Progressieve rockband uit Canterbury, Kent);
- ‘Fish Cheer’ & ‘I Feel-Like-I’m-Fixin’-To-Die-Rag’ – Country Joe & The Fish (met dank aan de documentaire van Michael Wadleigh over het Woodstock Festival uit augustus 1969);
- ‘I Am The Walrus’ – Spooky Tooth (magistrale cover van deze fantastische Lennon/McCartney – Net als Cocker’s versie van ‘With A Little Help From My Friends’ een van mijn absoluut favoriete covers!);
- ‘I’m On My Way Home Again’ – The Everly Brothers (verrassende single van de twee broers); - ‘Me And My Life’ – The Tremeloes (een van hun laatste niet zo succesrijke singles);
- ‘Where Have I Been Wrong’ – The Cats (onverstoorbaar bleven deze Nederlanders uit Volendam singles uitbrengen); - ‘As The Years Go By’ – Mashmakhan (Pschychedelische en progressieve rock uit Canada, niet te verwarren met ‘As Tears Go By’!);
- ‘She Likes Weeds’ – Tee-Set (hier en daar verbannen uit de ether want het zou niet over een heks met kruiden gaan maar over drugs!); - ‘Beautiful Friendship’ – Continental Uptight Band (tweede hit voor deze Nederlandse groep);
- ‘See Me, Feel Me’ (eigenlijk de finale van ‘Tommy’: ‘We’re Not Gonna Take It’/’Listening To You’) – The Who en ‘Soul Sacrifice’ – Santana (met dank aan de documentaire van Michael Wadleigh over het Woodstock Festival uit augustus 1969);
- ‘Roly Poly’ – Stamford Bridge (Brits studioproject van John Carter die later meer succes had met Kincade).
Eind september en begin oktober 1970 waren bijzonder triest want twee erg belangrijke artiesten waren allebei op 27-jarige leeftijd schielijk overleden. In een tijd zonder computers, internet, i-phones en andere snufjes bereikte ons dat nieuws met veel vertraging en slechts met mondjesmaat…
Jimi Hendrix stierf op 18 september en Janis Joplin op 4 oktober. Op zo’n twee weken tijd verloor de muziekindustrie twee iconen die postuum nog meer platen zouden verkopen dan tijdens hun kort leven! Voorlopig was daar nog niets van te merken in de hitlijsten, maar dat zou niet lang meer duren want de ene zijn dood is de andere zijn brood…
Volgende hits stonden in de loop van de maand oktober 1970 genoteerd in de BRT Top 30:
- ‘I (Who Have Nothing)’ – Tom Jones (cover van het Italiaans liedje ‘Uno Dei Tanti’ uit 1961. De Engelse tekst werd geschreven door het duo Jerry Leiber & Mike Stoller. De covers waren legio: Ben E. King en Shirley Bassey vind ik de beste!); - ‘Cherry Cherry’ – Jonathan King (ditmaal coverde de Britse zanger/producer Neil Diamond);
- ‘Candida’ – Dawn (vanaf 1971 omgedoopt tot Dawn featuring Tony Orlando toen bleek dat er nog groepen met dezelfde naam bestonden!); - ‘It’s So Easy’ – Andy Williams (minder bekend liedje dat niet in de VS scoorde maar wel in het VK);
- ‘My Way’ – Samantha Jones (cover van ‘Comme d’habitude’ in een ander arrangement dan dat van Frank Sinatra – Zij zat samen met o.m. Tony Christie in de Britse ploeg van de Knokke Cup 1970) en ‘Look What They’ve Done To My Song’ – The New Seekers (cover van ‘What Have They Done To My Song Ma’ van Melanie);
- ‘Paranoid’ – Black Sabbath (de ruige jongens maakten voor het eerst hun opwachting in de hitlijsten!) en ‘Black Night’ – Deep Purple (ook deze ruige jongens scoorden met deze toffe single);
- ‘(I Know) I’m Losing You’ – Rare Earth (blanke Motown act met een vroegere hit van The Temptations);
- ‘Never An Everyday Thing’ – Eli Bonaparte (ex-lid van Ides Of March met een onehitwonder); - ‘Helikopter U.S. Navy 66’ – Samantha (toffe cover van een Duits succesnummer);
- ‘You Can Get It If You Really Want’ – Desmond Dekker (hij schreef deze “kraker” samen met Jimmy Cliff die ‘m ook op single uitbracht) en - ‘Montego Bay’ – Bobby Bloom (combineerde met succes popmuziek, calypso en rock);
- ‘Rozen voor Sandra’ – Jimmy Frey (de internationale hitsingle die Ivan Moerman in verschillende talen zong!);
- ‘Maggie’ – Mungo Jerry (de opvolger van ‘In The Summertime’); - ‘Cracklin’ Rosie’ – Neil Diamond (in tegenstelling tot wat de meesten dachten gaat het lied niet over een vrouw maar over een wijntje);
- ‘Our World’ – Blue Mink (over milieuvervuiling en oorlog);
- ‘Flash’ – The Duke Of Burlington (alias van de Italiaan Mario Battaini die dit instrumentaaltje opnam in 1969; hij speelde al de instrumenten zelf op deze cover van The Marquis Of Kensington uit 1967); - ‘God, Love And Rock & Roll’ – Teegarden & Van Winkle (leuke eendagsvlieg van dit duo, hevig geïnspireerd door het gospelnummer ‘Amen’);
- ‘New World In The Morning’ – Roger Whittaker (mooi lied van deze in Kenia geboren Brit);
- ‘Band Of Gold’ – Freda Payne (oudere zus van Scherrie Payne van The Supremes).
De maand oktober 1970 was dus zeer productief qua singles en de nieuwe noteringen in de Radio Veronica zullen voor morgen zijn, want overdaad schaadt. Ik kan nu al verklappen dat er drie artiesten tussen zitten die profiteerden van de documentaire van Michael Wadleigh over het Festival in Woodstock (augustus 1969)!
De grote vakantie van 1970 was voorbijgevlogen. Tijd voor een andere bladzijde in het eerste hoofdstuk van mijn leven: de eerste twintig jaren.
De humaniora was voor mij afgelopen en ik vatte met goede moed mijn hogere studies aan. In de kleuterschool en het eerste studiejaar van de H. Familie in Watermaal waren de klassen nog gemengd maar vanaf mijn 10 tot mijn 18 jaar waren jongens en meisjes strikt gescheiden. Dat klinkt nu misschien verwonderlijk, maar toch was het zo… Vanaf nu deed ik minder aan sport zoals fietsen en al helemaal geen judo meer. Studeren was nu nog meer een prioriteit geworden maar in mijn vrije tijd was muziek nog altijd mijn favoriete hobby! Zo kreeg ik van mijn ouders mijn eerste platendraaier. In 1969 had ik al een eerste elpee van mijn spaarcenten gekocht (255 BEF): ‘Messe pour le temps présent’ van Michel Colombier & Pierre Henry die Maurice Béjart had gebruikt voor zijn ballet. Vooral de elektronische jerks droegen mijn voorkeur weg. Ik kreeg ook een elpee van Alain, de toenmalige vriend van mijn zus: ‘For A Few Dollars More/A Fistful Of Dollars’ van Ennio Morricone. Vervolgens kocht ik voor de som van 200 BEF elk twee langspeelplaten van Creedence Clearwater Revival: ‘Creedence Clearwater Revival’ en ‘Pendulum’. ‘The Best Of The Spencer Davis Group ft. Stevie Winwood’ kostte mij ook 200 BEF en Alain was nog eens zo goed mij de soundtrack van ‘The Graduate’ met o.a. Simon & Garfunkel cadeau te doen. Platen van mijn favoriete groep aller tijden, m.n. The Beatles, kon ik mij toen nog niet veroorloven want die waren een pak duurder dan de gemiddelde elpee! Veel singles kocht ik dat jaar nog niet want in verhouding waren die vrij duur en meestal was enkel de a-kant de moeite. Wel ging ik regelmatig snuisteren in de afprijsbakken waar ik plaatjes op de kop kon tikken tegen zo’n 10 BEF zoals ‘Tighter, Tighter’/’Sunday Morning’ van Alive & Kicking en ‘You’re The One Part 1 & 2’ van Little Sister. Sly & The Family Stone zongen hierop mee in de achtergrond!
En wat stond er o.m. genoteerd in de BRT Top 30 van september 1970?
- ‘Susan’s Tuba’ – Freddie and The Dreamers (de popgroep uit Manchester met een van hun laatste singles); - ‘Mr. President’ – Dozy, Beaky, Mick & Tich (vaak afgekort tot DBM&T – leuke song met een prominente rol weggelegd voor de synthesizer);
- ‘Darla Dirladada’ – Dalida (er was een hele rist artiesten met hetzelfde nummer toen in omloop!);
- ‘War’ – Edwin Starr (zelfs Motown protesteerde tegen de oorlog in Vietnam. Het begon allemaal veel te lang te duren. Maar het mocht niet baten: de vredesakkoorden werden pas in 1975 ondertekend!); - ‘Signed, Sealed, Delivered, I’m Yours’ – Stevie Wonder (zijn protestliedjes zouden later komen, voorlopig zong hij nog liefdesliedjes);
- ‘Close To You’ – Carpenters (meesterlijke compositie van Bacharach/David: de volledige titel luidt: ‘(They Long To Be) Close To You’); - ‘Hi-De-Ho’ – Blood, Sweat & Tears (geschreven door Carole King/Gerry Goffin in 1968 onder de naam ‘That Old Sweet Roll’);
- ‘I’ve Lost You’ – Elvis Presley (geschreven in 1969 door Alan Blaikley en Ken Howard (onder het pseudoniem “Steve Barlby”) for Iain Matthews, die net Fairport Convention had verlaten en Matthews' Southern Comfort had opgericht – Toepasselijk: Elvis had zijn pijnlijke scheiding met Priscilla nog niet helemaal verteerd);
- ‘Wild World’ – Jimmy Cliff (geschreven door Cat Stevens en knap gecoverd door de Jamaicaan); - ‘The Tears Of A Clown’ – Smokey Robinson & The Miracles (geschreven door Stevie Wonder, Hank Cosby, en Smokey Robinson – het lied heeft dezelfde boodschap als ‘The Tracks Of My Tears’ uit 1965);
- ‘Comme j’ai toujours envie d’aimer’ – Marc Hamilton (ik heb altijd gevonden dat dit plaatje vals klonk. Mijn vrouwelijke klasgenoten waren er echter dol op!).
En in de Veronica Top 40 stonden deze singles o.m. genoteerd:
- ‘Suicide Is Painless’ – The MASH ([titelsong van de film M*A*S*H; in tegenstelling tot wat velen dachten ging de film niet over de oorlog in Vietnam maar over die in Korea (1950-1953)]; - ‘I Won’t Stand Between Them’ – Bonnie St. Claire (zij maakte toen deel uit van de Nederlandse ploeg in de Knokke-Cup);
- ‘Big Yellow Taxi’ – Joni Mitchell (de Canadese singer/songwriter hekelt hier het vernietigen van een natuurlijk landschap en het gebruik van DDT); - ‘World In Changes’ – Dave Mason (deze Britse rockgitarist was lid van Traffic maar werkte in 1968 ook samen met The Jimi Hendrix Experience op ‘All Along The Watchtower’);
- ‘Peace Will Come’ – Melanie (na haar duet met The Edwin Hawkins Singers deed Melanie Safka het wat kalmer aan); - ‘To My Father’s House’ – The Les Humphries Singers (pseudo religieuze gospelsongs uit West-Duitsland o.l.v. de Brit Les Humphries. Ik was eerst in de war toen ik die single zag liggen in de platenwinkel. Ik dacht dat “Les” een Frans lidwoord zoals Les Beatles, Les Kinks, Les Rolling Stones, etc. wat ik meestal in Brussel zag staan!);
- ‘Our House’/’Carry On’ – Crosby, Stills, Nash & Young (uit de LP ‘Déjà vu’ die maandenlang in de hitlijsten stond!);
- ‘Strange Band’/’The Weavers Answer’ – Family (progressieve, psychedelische folkrock volgens deskundigen);
- ‘Tell The World We’re Not In’ – The Peddlers (ik hou vooral van de diepe zangstem van Roy Phillips en het geluid van zijn orgel); - ‘Amsterdam’ – Buck Owens & His Buckaroos (enige hit in Nederland van deze Amerikaanse countryzanger met zijn band. Misschien waren ze toen op tournee?).