De Zweedse kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) wil, ondanks
mindere cijfers in het vierde kwartaal, fors blijven groeien.
De
op één na grootste kledingketen van Europa zag de winst in het vierde
kwartaal 2,4 procent dalen tot 5,36 miljard kroon. Dat is conform de
analistenverwachtingen. De milde winter zorgt voor minder verkoop van
winterkledij. De omzet daalde dan ook drie procent tot 31 miljard kroon.
Topman
Karl-Johan Persson kondigde bij de voorstelling van de kwartaalcijfers
een voortzetting van de expansiekoers aan. H&M wil dit jaar
wereldwijd 275 nieuwe winkels openen.
Hoewel spinnen velen onder ons schrik aanjagen, kunnen we niet anders
dan bewondering hebben voor hun prachtige weefsels. Een Engelse
textielexpert vond het dan ook hoog tijd om daar op modegebied iets mee
te doen. Met de spinsels van meer dan één miljoen gouden zijdespinnen
liet Simon Peers deze prachtige, goudgele cape vervaardigen.
Voor het ontwerp kreeg hij de hulp van designer Nicholas Godley, maar
voor de uitwerking moesten ze een beroep doen op vele vrijwilligers.
Zij
verzamelden elke dag duizenden 'Golden Silk Orbs'-spinnen, van wie ze
de zijden spinsels onttrokken. Daarna werden de dieren, die in de bergen
van Madagascar leven, terug in het wild vrijgelaten.
De
volledig natuurlijke goudkleurige zijdespinsels werden vervolgens met de
hand geweven, volgens een eeuwenoud proces. Uiteindelijk duurde duurde
het vier jaar voor de cape van bijna vier meter volledig af was.
Versierd
met afbeeldingen van de spin van vijf centimeter, gaat het om een
uniek kledingstuk. Er werden namelijk nog maar weinig experimenten
uitgevoerd met spinnenzijde en zelfs geen recente pogingen om er ook
echt mee te weven.
In 1709 probeerde de Franse Francois-Xavier
Bon de Saint Hilaire dat als eerste. Hij maakte stof uit spinnenzijde
door eerst de spinnencocon te koken, waarna hij de draden er met kammen
uithaalde. Zo maakte hij sokken, handschoenen en wellicht een volledig
kostuum voor Koning Louis XIV.
Sinds
1900 werden er echter geen pogingen meer gedaan om het materiaal echt
te weven. Toen werd enkele kledingstukken vervaardigd voor de Exposition
Universelle in Parijs, maar die gingen helaas verloren.
"Wij
hopen dat onze cape een inspiratiebron kan zijn voor anderen", vertelde
Peers bij de voorstelling van zijn unieke ontwerp. De cape wordt vanaf
vandaag tentoongesteld in het Victoria & Albert Museum in Londen.
Daar is ze te bezichtigen tot 5 juni. (br.hln)
Oeps, floep! Daar schuift het badpak van Vlaams topmodel
Oeps, floep! Daar schuift het badpak van Vlaams topmodel
Van een nipplegate schrikt niemand nog echt op. Maar deze heeft zowaar
een Vlaams tintje! Het 'slachtoffer' Hanne Gaby Odiele is namelijk een
23-jarig Vlaams topmodel. Zij liet maandagavond op de Parijse catwalk
pardoes méér zien dan gepland tijdens de défilé van de zomercollectie
van Etam.
Bij elke stap die Hanne Gaby Odiele zette, schoof haar
zwarte, glimmende badpak wat lager. Tot iedereen twee tepels kon
ontwaren. Niks gebeurd: onverstoorbaar deed Hanne voorts haar job. Voor
haar enorme cool wordt ze ook riant betaald, want Hanne is momenteel één
van de duurste modellen ter wereld. (br.hln - foto afp)
De Nederlandse ontwerpster Iris van Herpen showde gisteren haar
couturecollectie voor de komende zomer in Parijs. Zelf omschrijft ze
haar designs als mode waar normale regels niet gelden, als een
wisselwerking tussen vakmanschap en innovatieve technieken en
materialen.
"Voor mij is fashion een expressie van kunst die heel sterk verbonden is
met mezelf en mijn lichaam. Ik zie het als mijn uitdrukking van
identiteit gecombineerd met verlangen, gemoed en een culturele setting",
verklaart Iris van Herpen.
Ze
gaat verder: "In al mijn werk probeer ik duidelijk te maken dat mode een
uiting is van het artistieke, het tonen én dragen van kunst en niet
zomaar iets functioneels, niet zomaar iets commercieels. Ik probeer dan
ook aan te tonen dat fashion een tijdloze meerwaarde kan betekenen voor
de wereld, waar consumptie minder belangrijk is dan creatie. Kledij
dragen is een opwindende en noodzakelijke vorm van zelfexpressie. Vormen
horen niet genadeloos de functie te volgen, vormen moeten het lichaam
aanvullen en veranderen en zo ook de emotie. Beweging, essentieel voor
het menselijk lichaam is zeer belangrijk in mijn werk. Door vorm,
structuur en materialen samen te brengen op een vernieuwende wijze,
probeer ik optimale spanning en beweging te realiseren". Van
Herpen dringt met haar mode binnen in de extreme contradictie tussen
(normen van) schoonheid en vernieuwing. Ze probeert het karakter en de
emoties van elke unieke vrouw te symboliseren en de vormen van het
vrouwelijk lichaam te verlengen en aan te vullen in detail. Met een
gezonde mix van vakmanschap (waarbij ze gebruikt maakt van oude,
vergeten technieken), innovatie en materialen, laat ze zich inspireren
door een wereld die nog komen moet. Ook
in deze coutureshow blijft ze trouw aan haar visie over mode.
Futuristische ontwerpen, vrouwelijke lijnen, technieken die bijvoorbeeld
doen denken aan middeleeuwse sculptuur en een zeer expressieve
vormentaal. Ook de schoenen van Van Herpen dragen dezelfde kwaliteiten.
Eens benieuwd of Lady Gaga haar hoeven zal inruilen voor deze
extravagante designs.
Wie geprikkeld is door deze haute couture, moet zeker en vast eens een kijkje nemen naar de rest van de collectie. (br.hln)
Topmodel Lara Stone gaat topless voor Calvin Klein
Topmodel Lara Stone gaat topless voor Calvin Klein
De laatste campagne van Lara Stone voor het Amerikaanse modehuis Calvin
Klein is erg sexy. Het model poseert in enkel een groene jeans, en dus
ontbloot bovenlijf, voor de zomercampagne van 2012.
Voor de
gelegenheid gaat het Nederlandse model verleidelijk op de rotsen van het
eiland St Barts liggen. Lara heeft niet veel aan en ziet er als altijd
erg sexy uit. In sommige beelden wordt ze vergezeld door het sexy model
Matthew Terry, modefotografen Mert Alas en Marcus Piggat hadden de eer
de beelden te schieten. Het hoeft niet altijd halfnaakt te zijn, voor
sommige foto's draagt ze een witte blazer en hoge hakken.
Christian Louboutin ontwerpt show voor Parijse nachtclub
Christian Louboutin ontwerpt show voor Parijse nachtclub
20 jaar, zo lang kunnen we al genieten van de prachtige schoenen van
Christian Louboutin. En om dat te vieren, mocht de ontwerper een
cabaretshow maken voor de legendarische club 'Le Crazy Horse' in Parijs.
Voor Christian Louboutin is Parijs de plaats waar alles begon, want daar
opende hij in 1991 zijn eerste boetiek. "'Le Crazy Horse' is hier een
monument", vertelde Louboutin aan Vogue.co.uk.
"Een monument van dans, een fantastisch, modern idee, waar vrouwen gevierd worden door andere vrouwen."
Eerder
ontwierp Louboutin al schoenen voor de danseressen van de club, die we
kunnen beschouwen als het zusje van de 'Moulin Rouge'. Maar nu gaat hij
dus ook creatief meewerken aan een show, die de titel 'Feu' (Frans voor
vuur) krijgt. Daarvoor wordt hij bijgestaan door Patricia Folley,
choreografe en danseres in 'Le Crazy Horse'.
Samen ontwierpen ze
vier originele en unieke tableaux of stilstaande uitvoeringen. Volgens
Louboutin zocht hij daarvoor inspiratie op verschillende gebieden, van
hip hop tot de eeuwenoude meesterwerken uit de kunst. Zolang het maar
iets te maken had met vrouwen.
"Ik
ben geïnteresseerd in alles dat de vrouwelijke vorm verheerlijkt", zei
Louboutin daarover aan Vogue. "Door wat ik doe, heb ik voor mijn nummers
gefocust op het onderste deel van het lichaam. De taal van de benen
kunnen elk gevoel uitdrukken", meent hij. "En zonder te veel te
onthullen: het lichaam kan ook 'een vlam' worden", klinkt het
geheimzinnig.
'Feu' gaat in première op zondag 4 maart en blijft
in het repertoire van de danseressen tot 31 mei. De campagnefoto, waarop
Louboutin te zien is met twee vrouwen die enkel schoenen dragen,
voorspelt alvast een wervelende show.
Modehuis blaast nieuw leven in eeuwenoude handtas van Da Vinci
Modehuis blaast nieuw leven in eeuwenoude handtas van Da Vinci
Schilder, filosoof, wetenschapper, ingenieur, dichter, musicus,
architect, en beeldhouwer. Leonardo Da Vinci was het allemaal. Maar wat
velen nog niet wisten is dat de man ook een mode-ontwerper was. Zo
ontdekten experten een schets van een handtas, die ze aan Da Vinci
toeschrijven. En... die is binnenkort te koop!
Volgens kunstwetenschappers gaat het om een ontwerp uit 1497, het jaar
waarin Da Vinci ook zijn meesterwerk 'Het Laatste Avondmaal' maakte.
"Da
Vinci maakte verschillende mode-accessoires, maar deze handtas is
uniek", vertelde kunsthistoricus Alessandro Vessozi aan de Daily Mail.
"Ze vermengt schoonheid en functionaliteit op een zeer harmonieuze
manier."
En dat vond ook het Italiaanse modehuis Florence
Gherardini, die besliste de schets ook echt te vervaardigen. Zij namen
ontwerpster Carla Braccialini onder de arm, die het originele ontwerp
verfijnde. Het resultaat is de 'Pretiosa' (Italiaans voor kostbaar), een
handtas uit kalfsleer.
"Het is een
erg chique handtas", beklemtoont marketingdirecteur Lorenzo
Braccialini. "Bovendien is ze ook zeer functioneel en vakkundig gemaakt.
Ze belichaamt het traditionele Florentijnse lederwerk."
Wie
graag een echte Da Vinci wil, zal snel moeten zijn, want er werden
slechts 99 exemplaren vervaardigd. De prijs is nog niet gekend, maar
gezien zijn exclusiviteit zal die wellicht oplopen tot enkele duizenden
euro's (br.hln - beeld photo news)
Het einde van de catwalkoorlog: de 4 grote modeweken zullen niet clashen
Het einde van de catwalkoorlog: de 4 grote modeweken zullen niet clashen
De modeweken waar de lente- en zomercollecties voor 2013 getoond
zullen worden, starten dit jaar een weekje vroeger dan anders. New York
zal de spits afbijten van 6 tot 13 september, gevolgd door Londen,
Milaan en Parijs.
De hevige discussies begonnen toen bleek dat de startdag van de New York
Fashion week gepland stond op 13 september, terwijl de kick-off in
Milaan op 19 september zou vallen. Modellen en designers kunnen zich nu
eenmaal niet in twee splitsen en verschijnen op twee grote mode-events
tegelijkertijd. Tijd dus om te plooien.
Steven
Kolb, CEO van de Amerikaanse Raad van Mode-ontwerpers, zat middenin de
chaos: "Het was een verbaal geduw en getrek. Mensen werden gestresseerd
en angstig en moesten nu eenmaal zo snel mogelijk data krijgen".
Hij
gaat verder: "Het heeft geen enkele zin voor de steden om met elkaar in
de strijd te liggen. In de sportieve geest van het samenwerken, hebben
Londen en New York uiteindelijk water bij hun wijn gedaan en zullen ze
hun modeweken vroeger dan anders organiseren. Uiteraard hopen we dat
deze catwalkoorlog de vier steden heeft laten inzien dat er voortaan
veel beter gecommuniceerd moet worden. Het wordt dringend tijd dat we
het modeseizoen niet meer bekijken als individuele fashion weeks, maar
als een globale belevenis". (br.hln)
Diesel Black Gold heeft zijn
naam niet gestolen, al was de collectie meer 'black' dan 'gold'. Simpele
pakken of eenvoudige broeken gecombineerd met een trui: meer moet dat
niet zijn. Opvallend: hier werd gekozen voor vertikale strepen.
Vivienne Westwood
Laat
het aan Vivienne Westwood om te bewijzen dat mannenmode niet gewoon
maar wat broeken en kostuumvesten zijn, en om het een originele
invalshoek te geven. Voor de mannenmode voor volgende winter betekende
dat 'accessoires' zoals valse sneeuw in de haren en ijspegels aan baard
en snor.
De collectie zelf
was eerder aan de sombere kant: zwart, bruin, donkerblauw en grijs
overheersten, met enkele kleurrijke accenten die de somberheid
doorbraken. Bij Vivienne krijgen makken dikke truien, broeken met ruiten
en met bont gevoerde jassen. De broeken zijn een tikje te kort... of de
kousen worden opgetrokken tot boven de broekspijp.
Prada
Prada
maakte drie opvallende keuzes in zijn mannencollectie: er lag een
opvallend rood tapijt, bekende acteurs (Willem Dafoe, Adrien Brody, Tim
Roth, Gary Oldman) liepen tussen de modellen en de collectie bestond voornamelijk uit jassen.
Mannelijke,
dikke jassen; jassen die eerder aan kamerjassen doen denken en
trenchcoats, traditioneel eerder een vrouwelijk model. De kleuren zijn
donker, maar een rood Lennon-brilletje moet het geheel meer pit geven.
Dolce & Gabbana
D&G heeft een goede catwalkgewoonte (voor vrouwen dan toch): superstrakke, megagespierde, halfnaakte mannen op de catwalk. Ook deze keer weer, en ze kregen een karamelbruine (lange) onderbroek aan. Ouderwets kinky!
De
andere ontwerpen ging het Italiaanse duo stelen bij Hugh Hefner: ze
verheffen de zijden pyjama tot casual wear, vooral door de combinatie
met een kostuumvest. De patroontjes op de pyjama's zijn per definitie
ouboullig, de kleuren (denk bordeauxrood) al evenzeer.
Opapetten
en vlinderdassen waren ook al niet weg te denken, net als dikke stoffen
(zoals fluweel) met gouden frullen ter versiering.
Frankie Morello
Waar
Dolce & Gabbana hun modellen nog een onderbroek of zwembroek geven,
gingen ze bij Frankie Morello poedelnaakt. Met niet meer dan een afzakkende handdoek werden ze de catwalk opgestuurd.
Naast
de obligate zwarte kostuums (integraal met sokloze voeten en weer die
net iéts te korte broekspijpen), was de warme wintermode een pak
kleurrijker dan bij de andere ontwepers. Het opvallendste hier waren
horizontale strepen en lijnen, soms gevuld met eerder etnische prints.
Giorgio Armani
Armani stuurde mannen én vrouwen
de catwalk op, als duo en perfect op elkaar afgestemd. De collectie
werd overheerst door grijs en afgewisseld met fel- en lichtblauw. De
pakken kregen al eens een ruitje mee, de mannen kregen ook al de opapet
opgezet en ja, de broeken waren te kort: wordt dat de mannentrend voor
2013??
Jil Sander
De Belg Raf Simons ontwierp voor modehuis Jil Sander een harde en donkere mannencollectie, met veel zwart leer. Het contrast was er vooral tussen de getailleerde pakken (mét stropdas) en de grote, lompe overjassen.
Toch
kregen ook die laatste een speciale touch, die we zelfs kinderlijk
kunnen noemen. Op de ietwat nazi-achtige ontwerpen waren namelijk
walvissen, dinosaurussen, vissen en radio's gedrukt.
Versace
Ook in de collectie van Donatella Versace
zagen we het zwarte leer opduiken, al mocht het bij haar iets
opvallender zijn. Zij koos ervoor om de ontwerpen met gouden stiksels af
te werken. Verder waren er ook enkele gouden details, zoals hangertjes,
kettingen aan de broek en knopen.
Maar het opvallendste element
waren ongetwijfeld de terugkerende bloemenmotieven. Die zagen we in
felgkleurde ontwerpen, maar ook in camouflagekleur (grijs-wit) op
jumpsuits of hemden.
Opvallend, dat wel, maar wij vragen ons toch af wie deze kleren uiteindelijk zal dragen... (br;hln - foto getty)
Dirk Bikkembergs opent flagship store in Barcelona
Dirk Bikkembergs opent flagship store in Barcelona
Het Belgische sportkledingmerk Dirk Bikkembergs opent dit najaar een winkel aan de Passeig de Gràcia, Paseo de Gracia, een van de meest exclusieve winkelstraten van Barcelona. Heel wat dure merken hebben daar een flag ship store.
Volgens de website realestatepress.es zou Bikkembergs het groots zien. Naast het eerste verkooppunt op de Spaanse markt, wil hij dit jaar wereldwijd nog zo'n 42 nieuwe winkels openen. De winkel in Spanje zal maar liefst 600 vierkante meter groot zijn. (br.she beeld photo news)
Christian Louboutin creëert schoenen voor stripsters
Christian Louboutin creëert schoenen voor stripsters
Christian Louboutin gaat de pikante toer op. De legendarische schoenenontwerper creëerde speciaal voor de Franse burleske danseressen pumps.
Sexy schoenen? Dan ben je bij Louboutin aan het juiste adres. Voor de stripsters van Crazy Horse ontwikkelde de man enkele 'erotische' pumps. Wat je mag verwachten? Geen idee. Maar het zullen wel schoenen zijn waarmee de dames volop kunnen dansen op een stoel. Want dat! Dat kunnen ze als geen ander! (br.she - beeld photo news)
De modellen op Fasion Rio 2012 waren overwegend blank, maar de organisatoren beweren zelf dat ze niet discrimineren.
In Brazilië is een verhit debat over een plicht tot een minimumaantal
zwarte mannequins op de catwalks. Bij de vele modeshows in Rio de
Janeiro waren deze week bijna geen zwarte modellen te zien, ondanks dat
Brazilië de een na grootste zwarte bevolking ter wereld heeft.
De modellen bij de shows van 24 modehuizen waren overwegend blank, maar de organisatoren beweren zelf dat ze niet discrimineren.
Fransiscaner
pater David, hoofd van een actiegroep Educafro, eist dat de overheid de
modehuizen weer verplicht tot een quotum. De regering had in 2009 een
minimum van 10 procent ingevoerd, maar dat is een jaar later alweer
geschrapt. "Je kunt niet discrimineren in een land, waar 51 procent van
de bevolking zwart of gemengd is."
Het zwarte model Luana Genot
is voorstander van een quotum: "Ze bellen ons pas als de show te maken
heeft met de cultuur van zwarten", zei ze. "Ze zeggen dat ons achterwerk
te dik is, onze heupen te wijd. Er is schokkend weinig plaats voor ons,
als afstammelingen van zwarte slaven." Maar het model Daniel Echaniz
zei dat hij tegen quota is, omdat die racisme zouden aanwakkeren. (br.hln - foto ap)
Je hebt ketens die hun imago proberen verbeteren door samen te werken
met designers... en je hebt er die een grote ster aantrekken. Om te
ontwerpen (zoals Mango deed met de zusjes Cruz) of om te poseren, zoals
het Deense merk Vero Moda deed met een van de belangrijkste
fashionista's die op dit moment rondloopt: Alexa Chung.
De Britse is 28 startte haar carrière als model en klom op tot
presentatrice. Momenteel is ze bezig met het filmen van haar nieuwste
tv-show 24 Hour Catwalk.
Alexa duikt al enkele jaren op in de
best geklede lijstjes van moderedacties en ze is ook een graag geziene
gaste naast de catwalks. Ze is aanwezig bij alle grote modeshows. Geen
wonder dat de keten Vero Moda van haar geloofwaardigheid wil gebruik
maken.
Voor de tweede fotoshoot die Alexa voor Vero Moda deed, bleven ze binnen de straten van Williamsburg, Brooklyn waar de fashionista momenteel woont.
Ze
showde daarbij de lente- en zomercollectie van Vero Moda, die perfect
lijkt aan te sluiten bij haar eigen stijl: eerder somber van kleur,
eenvoudig van snit en met klassieke elementen, zoals de strik en de
saaie mannenschoenen.
De keten is alvast in de wolken met de fotoshoot... zullen de klanten volgen?
Plus size magazine haalt uit naar 'anorexianormen' in de modewereld
Plus size magazine haalt uit naar 'anorexianormen' in de modewereld
"De meeste catwalkmodellen hebben een BMI dat gelijk staat aan
anorexia". Met deze stelling haalt 'Plus Model Magazine' uit naar het
schoonheidsideaal dat al jaren de wereld van mode en reclame domineert.
In de vorm van een rauwe en gedurfde fotoshoot met het Russische 'plus
size' model Katya Zharkova (met maatje 42), vergezeld door aangrijpende
statistieken en quotes, bevraagt het magazine het magere
schoonheidsideaal van vandaag.
Ze hopen met deze campagne
winkelketens eindelijk wakker te schudden opdat ze zouden beseffen dat
ze ook plus size vrouwen beter in de watten moeten leggen en dringend
afstand moeten nemen van het 'skinny' ideaal.
Het
meest provocerende beeld is zonder twijfel de dans van Katya Zharkova
met een heel mager meisje, dat symbool staat voor het standaard
catwalkmodel in de huidige modewereld. De quote op de foto haalt fel uit
naar de strenge en ronduit ongezonde standaarden voor modellen, die
zouden neigen naar anorexia.
Dit
is een vraag die veel vrouwen zich ongetwijfeld stellen en één van de
quotes op de fotocampagne van Plus Model Magazine. Twintig jaar geleden
woog het standaard model 8 procent minder dan de gemiddelde vrouw,
vandaag is dat 23 procent.
Ook plus size modellen moeten steeds
minder volle figuren hebben want 10 jaar geleden waren maatjes 42 tot 48
doodnormaal in de wereld van de plus size mode. Vandaag wordt maatje 36
al gerekend tot 'de maatjes meer' en is de grens voor plus size
modellen bij agentschappen gelegd op maatje 44. Nog weinig plus size
aan, als je't mij vraagt... Zeker als je weet dat 50% van de vrouwen een
maatje 44 of meer draagt. Madeline Figueroa-Jones, hoofdredactrice van Plus Model Magazine, schreef ter ere van deze editie een persoonlijk stukje tekst
waarin ze verklaart dat de fotoreeks een antwoord is op de beauty- en
fashionindustrie die een schraal ideaal in leven houdt dat niet altijd
gezond is en een groot deel van de markt vervreemdt.
"We worden
dag in, dag uit gebombardeerd met dieetadvertenties, meermaals per dag
zelfs omdat er een multimiljardenindustrie is die teert op de angst om
te dik te zijn. Niet iedereen is echter gemaakt om een rank en slank
figuur te hebben! Ook onze lichamen zijn mooi en we hebben het hier niet
over gezondheid, want ook (te) magere mensen zijn zeker niet altijd
kerngezond", schrijft Madeline. Er is
dus sprake van een gigantische kloof tussen consumenten en de
reclamemodellen die langs alle kanten worden opgedrongen via televisie,
in etalages en magazines en uiteraard ook op het wereldwijde web.
Hierdoor kunnen vrouwen zich onmogelijk nog identificeren met een body
image dat stelt dat plus size - anno 2012 - schommelt tussen maatje 36
en 44.
Het is vooral deze marketingstrategie waartegen Plus Model
Magazine zich wil keren en verweren. Ze riepen dan ook hun lezers op te
reageren op de campagne. De
reacties op de foto's en de quotes zijn meer dan verdeeld te noemen.
Terwijl heel wat vrouwen zich perfect kunnen vinden in de statements,
zijn anderen van mening dat een voller figuur promoten eigenlijk even
gevaarlijk is als het opdringen van een heel mager lichaam. (br.hln - beeld photo news)
Designers ontwerpen steeds vaker een betaalbare lijn, om zo een groot
publiek te bereiken. H&M staat al jaren bekend om hun
designercollecties, en ook de Amerikaanse keten Target blijft niet
achter. Zij trokken Jason Wu aan, de favoriete designer van First Lady
Michelle Obama.
Er is een opvallend verschil met de H&M-collecties: Jason Wu for
Target is een bescheiden collectie, en uiterst draagbaar. De laatste
designercollectie bij H&M, van de hand van Donatella Versace, was
fel, kleurrijk en wild. Maar ook over the top, typisch voor de klassieke
haute couture, ook al wat de collectie dat zelf niet.
Jason
Wu lijkt zijn publiek beter in te schatten, al zijn de korte jurkjes en
shorts nu ook niet bepaald voor iedereen bedoeld: een mooi stel benen
is de voorwaarde. Al kan je een minder strak buikje of taille wel mooi
doen uitkomen in de A-lijn jurken en rokken, zolang de boezem niet te
fors is uitgevallen want dan zou het wel weer eens niet kunnen passen.
Wu
maakt gebruik van drie opvallende prints: onregelmatige strepen voor de
kledij zelf (dikke afgewisseld met verschillende dunne), en een
ouderwetse bloemenprint op lichtblauwe achtergrond en zwarte katten met
rode strik voor de handtassen en sjaaltjes (of zakdoeken?).
De overheersende kleuren zijn marineblauw, wit en rood, met lichtblauwen zachtroze als tegengewicht, zoals blijkt uit het lookbook dat sinds gisteren op Facebook staat.
Prijzen
zijn nog niet bekend, net zomin als de collectie online te koop zal
zijn voor niet-Amerikaanse shoppers. Amerikanen kunnen vanaf februari
terecht bij Target voor deze collectie.(br.hln)
'Flared jeans' of jeans met brede pijpen zijn weer terug van nooit
echt weggeweest. Dat heeft Heidi Klum goed in haar oren geknoopt, en
vervolgens is het nochtans stijlvolle topmodel alle zin voor maat
verloren.
'Trop is te veel' heet dat dan, en er zijn maar weinig broeken in de
wereld waarvoor die spreuk kan gelden. Maar voor de jeans die Heidi
droeg tijdens een namiddag met haar kinderen in de speeltuin lijkt de
spreuk wel gemaakt.
Casual is het zeker, en dat Heidi ook wel
eens liever iets los draagt dat begrijpen we ook. Maar toch kon het
gemakkelijk veel beter, zonder iets aan comfort te moeten inboeten.
Broekspijpen
die vijf centimeter korter zijn bijvoorbeeld, want dat voorkomt dat de
broek over de grond sleept en water opzuigt (bij regen), de randjes doet
rafelen of gaten maakt (omdat je er op stapt) én dat je erover valt
(wegens gewoonweg te groot).
Minder brede pijpen, zelfs al is het
maar een paar centimeter, zouden Heidi een veel eleganter silhouet
gegeven hebben. Nu lijkt ze een beetje op een slons, en daarmee hadden
we het model nog nooit geassocieerd.
Praktisch kan je de broek
ook niet noemen in het dagelijkse leven: je struikelt over je eigen
voeten, blijft haken aan je hakken, komt vast te zitten in je
fietsketting of sleept zoveel regenwater mee dat je een heus modderspoor
nalaat. Misschien niet onmiddellijk voor Heidi in het meestal zonnige
Los Angeles, maar wel voor andere mensen.
Flared jeans: wij zijn fan. Maar de overdreven olifantenpijpen: no way!! (br.hln - beeld photo news)
Terug van weggeweest: de handtas van Margaret Thatcher
Terug van weggeweest: de handtas van Margaret Thatcher
Lady Margaret Thatcher, Brits eerste minister tijdens de moeilijke
jaren '80 en beter bekend onder de bijnaam 'De IJzeren Dame', lijkt niet
meteen een stijlicoon. Haar kledijstijl bestond voornamelijk uit
ouderwetse mantelpakjes, in die typische jaren '80-stijl met oversized
blazers, midirokken en onmisbare bruine panty's. Maar er is wel iets van
'Maggie's stijl' dat is overgebleven: de handtas van het Britse merk
Launer.
Launer heeft nog een beroemde fan: de Britse Queen Elizabeth. Het is
waarschijnlijk daar dat Margaret Thatcher, zelf uit de lagere
middelklasse, 'haar' handtas spotte. De Queen is nog altijd fan, en
wordt maar zelden gezien zonder een handtas, maar toch wordt het merk
vooral met Thatcher geassocieerd.
Filmmagie Met
de aandacht voor de film 'The Iron Lady' zal dat er niet op verbeteren.
Launer merkte het al in de verkoopscijfers: een stijging van maar
liefst 60 procent in de 'typische Thatcher-tassen': zwarte, stevige
handtassen met handvaten bovenaan. De populairste is de 'Diva'-tas, ook de favoriet van Maggie Thatcher zelf, zo meldt de Daily Mail.
Het bewijs van Britsheid De
fabriek van Launer bevindt zich nog steeds in Groot-Brittannië en is
een van de laatste overblijfsels van een eens bloeiende lederindustrie.
Een team van een 15-tal mensen kan ongeveer 20 handtassen per week aan,
die tussen 500 en 1500 euro kosten. Op verzoek van een celeb kan het
team een handtas klaarkrijgen in 48 uur.
"We zijn erg blij dat
de relatie tussen Margaret Thatcher en Launer na 30 jaar opnieuw leven
wordt ingeblazen. Het is echt een testament voor een Brits merk en dat
zij en de Queen ze tassen dragen is een bewijs van 'Britsheid'", aldus
eigenaar en creatief directeur Gerald Bodmer.
Tijdloze investering Volgens
hem is de stijging te danken aan de zoektocht naar een 'tijdloze
investering' door een jong en internationaal publiek. Daar lijkt iets
van: de crisis maakt vrouwen minder ontvankelijk voor een 'it-bag' die
na enkele maanden alweer uit de mode is. Ze willen iets dat de tand des
tijds doorstaat en zijn investering waard is.
Daarmee is Launer
niet zo'n slechte keuze. Gelijkaardige tassen van populairdere merken
als Prada, Mulberry ('The Harriet'), Gucci, Dolce & Gabbana, Marni,
Lanvin én de handtassen van de Olsen-tweeling kosten algauw dubbel
zoveel.
Symbool van macht Er is nog een
andere reden waarom de 'stijve' tas terug op de voorgrond komt: het is
de ultieme 'power bag', een handtas voor vrouwen aan de top dus, zoals
Margaret Thatcher zelf.
Gedaan met de slappe tassen waarin je
loopt te graven als een Mary Poppins op zoek naar je sleutels, gsm of
Labello. Weg met de clutch, waar amper een bankkaart, je huissleutel en
een zakdoekje inpast en die je handen bezet houdt voor de hele avond.
De draagbare dossierkast Dat
had Thatcher zelf ook heel goed door. "Ze gebruikte die tas echt als
een element van macht, een zichtbaar teken dat ze het meende", aldus
haar politiek secretaris John Whittingdale.
Praktisch was het
ook: ze stopte er geheime documenten en gevoelige nota's, die nu door
slordige ministers en onderhandelaars open en bloot op de schoot liggen.
"Eigenlijk was het een soort draagbare dossierkast, die ze gebruikte om
anderen te herinneren aan haar macht", analyseert haar voormalige
stafchef Michael Dobbs.
Werkwoord De link
tussen de voormalige eerste minister en haar handtas was zo sterk, dat
er in het Engels zelfs een werkwoord van werk gemaakt: 'handbagging'
betekent nu nog altijd op een agressieve manier je eisen binnenhalen en
tegenstanders genadeloos platwalsen. Het woord is een afgeleide van een
uitspraak toegewezen aan parlementslid Nicholas Ridley die ooit de
woorden uitte: "Kunnen we niet beginnen? De handtas is er."
Topprijs voor toptas Dat
Maggie's handtassen beroemd blijven, ook na dertig jaar, bewees een
veilig bij Christies in de zomer van 2011. Een 30-jarige handtas van
Thatcher werd er geveild voor een waanzinnig bedrag van 30.300 euro. (br.hln)
Daar is ze al: de tweede Versace-collectie voor H&M
Daar is ze al: de tweede Versace-collectie voor H&M
De eerste Versace voor H&M-collectie is amper verteerd, of daar
is de tweede collectie al. De Cruise-collectie is exclusief voor de
Europese markt (lucky us) en toont veel frisse en opvallend zomerse
outfits - voor de vrouwen dan toch. De kleding voor de mannen is veel
soberder en somberder.
De vrouwencollectie bestaat uit witte achtergronden met fruitprints in
vrolijke kleuren, happy roze en zachtblauw. Een tikje luchtig voor deze
tijd van het jaar, maar wel perfect voor warme zomerdagen. Versace bouwt
daarmee voort op een trend die ook al aangehaald werd door Dolce &
Gabbana: groenten- en fruitprints.
Voor de mannen gelden andere
regels: daar overheersen wit, zwart en kobaltblauw, vergezeld van een
geometrische, hoekige print. Heel serieus en mannelijk, maar eerlijk is
eerlijk: ook een tikje saai.
Toch zijn veel Amerikanen al jaloers
op ons: deze collectie is populairder dan de uitbundige
wintercollectie, die niet voor iedereen weggelegd bleek. Toch was ook
die collectie een enorm succes, zo zegt H&M althans zelf.
Bekijk de foto's van de volledige collectie in bijhorende fotoreeks.
Na het succes van Natalie Portmans campagne voor 'Miss Dior Cherie',
koos de modegigant als nieuw gezicht opnieuw voor een 'Black
Swan'-actrice. De lentecollectie voor 2012 van Dior zal namelijk
gepromoot worden door niemand minder dan Mila Kunis.
Het Franse modehuis gaf al enkele van de campagnebeelden vrij, die
gemaakt werden door topfotograaf Mikael Jansson. Op de zacht verlichte
foto's poseert de 28-jarige actrice met de nieuwste 'Miss Dior'-handtas.
Mila zelf draagt een kort, zwart jurkje en uiteraard torenhoge hakken.
Voor
een meisje dat zichzelf beschrijft als het 'jeans en T-shirt'-type, is
dit een grote stap. "Eerlijk gezegd begin ik nog maar net te leren wat
mode is", vertelde ze aan WWD. "In het dagelijkse leven draag ik niet de
meest vrouwelijke stukken, maar ik hou wel van het vrouwelijke gevoel
op de rode loper."
De actrice is dan ook ontzettend tevreden over
de samenwerking met het Franse Modehuis. "Wat Dior doet is zo
geraffineerd, vrouwelijk en mooi", vertelde ze. En dat gevoel is
wederzijds, want ook Dior spreekt vol lof over Mila. "Mila Kunis is een
erg getalenteerde, jonge actrice. Haar rol in 'Black Swan' was
opmerkelijk, ze heeft echt veel in haar mars", vertelde Delphine Arnault
van Dior aan WWD.
Het is natuurlijk
niet de eerste keer dat Dior een beroep doet op een bekende actrice,
want eerder werkte het modehuis ook al samen met onder andere Natalie
Portman, Marion Cotillard, Jude Law en Charlize Theron.
"Stichter
Christian Dior ontwierp in zijn tijd verschillende filmkostuums en
onderhield persoonlijke relaties met actrices zoals Marilyn Monroe,
Marlene Dietrich, Liz Taylor en Grace Kelly. Voor ons is het dus
natuurlijk om die traditie verder te zetten", legde Arnault uit.
Of
Mila Kunis de succesvolle campagnes van haar voorgangers zal evenaren,
valt nog af te wachten, maar er is goede hoop voor Dior. Recent bleek
namelijk nog dat tijdschriften met Mila Kunis op de cover verkopen als
zoete broodjes. Zo verkocht Cosmopolitan met Mila's gezicht vorig jaar
maar liefst 1,7 miljoen exemplaren, terwijl ze voor GQ voor de beste
oplage van het jaar zorgde (met 205.000 verkochte tijdschriften).
De campagne voor Dior wordt later deze maand gelanceerd in China, daarna volgt de rest van de wereld. (br.hln)
De afgelopen dagen gonsde het van de geruchten in de modewereld over
een samenwerking tussen John Galliano en de Spaanse modeketen Zara. Maar
wat blijkt nu? Het gaat om een wel erg vroege aprilgrap van een Spaanse
modeblog.
"Het bericht dat Galliano voor ons zou ontwerpen, verscheen op 28
december op een Spaanse modeblog en is een eigen leven gaan leiden op
het internet", vertelt een woordvoerder van het Spaanse hoofdkantoor van
Zara in de krant Het Laatste Nieuws. "28 december, de dag van de
Onnozele kinderen, is in Spanje vergelijkbaar met 1 april in België."
Desalniettemin
werd het nieuws overgenomen door verschillende Spaanse en Italiaanse
modewebsites en op Twitter. Zij spraken over een eerste samenwerking van
Zara met een bekende ontwerper, in navolging van onder andere H&M.
Bovendien
had het de comeback moeten worden van de modekoning. John Galliano was
namelijk jarenlang de hoofdontwerper van modehuis Dior, maar werd vorig
jaar in februari ontslagen. De aanleiding daarvoor waren de racistische
uitspraken van de ontwerper, waarvoor hij een voorwaardelijke
veroordeling kreeg.
Galliano bleef echter niet bij de pakken
zitten en maakte onlangs bekend dat hij in maart een webshop zal openen
met kleren van zijn eigen label. Een samenwerking met een grote
winkelketen komt er (voorlopig?) niet. (br.hln)