Bustierjurk maakt comeback: zo draag je deze zonder blunders
Bustierjurk maakt comeback: zo draag je deze zonder blunders
De bustierjurk, die velen met de eighties associëren, is een comeback bezig in 2013. Dit keer is dit kledingstuk niet bestemd enkel voor tienermeisjes op feestjes, maar nu oogt het erg 'haute couture' dankzij de wintercollectie die de Belg Raf Simons voor Dior tekende. Deze jurk scoorde goed op de catwalk en is al jarenlang favoriet bij de celebs op de rode loper. We leren je alvast hoe dit moeilijke kledingstuk te dragen.
De straplessjurk is erg minimalistisch maar tegelijkertijd vrouwelijk en elegant. De snit nu is erg retro. Toch kan je niet zomaar een oude jurk uit de kast trekken, het bustiermodel heeft voor 2013 een update gekregen. De halslijn komt deze winter iets hoger dan voorheen. Vroeger maakte die net een knikje naar beneden aan de boezem, tegenwoordig gaat het decolleté in het midden net een beetje naar boven in het midden.
Je kan voor een retroprint als de pied-de-poule gaan, maar ook voor een hippe patroontje als een berglandschap of dierenprint. Als je het klassiek houdt met zwart, trek dan de aandacht met opvallende juwelen als een zware halsketting of een grote broche. Je houdt je schouders warm met een bonten kraagje of een hip kort jasje. Met een lederen jurk ben je meteen stoer, hou wel je accessoires dan wel vrouwelijk om je outfit in balans te trekken.
Als je denkt dat deze outfit alleen geschikt is voor een feestje, dan ben je fout. De lange versie kan je in 2013 ook dragen om een dagje te gaan shoppen of is zelfs gepast op kantoor. Let er dan wel op dat je halslijn niet te sexy is. Voor een feestje is de kortere versie geschikter, je trekt meteen alle aandacht in een stijlvolle kleur als bordeaux of donkergroen.
Toch is het niet makkelijk een bustierjurk te vinden die goed past, denk maar aan de dames die op de dansvloer voortdurend hun topje goed moeten trekken uit angst hun ondergoed te showen. Om dit te vermijden, ga je op zoek naar een jurk die stevig is zodat die uit zichzelf blijft zitten. Met een model waar baleinen in verwerkt zijn, zit je goed. Hoewel het evident is dat jede jurk niet te groot koopt, mag je zeker ook niet te klein gaan, want die gaat snel oncomfortabel zitten. Daarnaast is het belangrijk dat je hier de juiste lingerie onder draagt, een korset biedt extra steun, maar een strapless beha met beugels en strips uit siliconen is voor de meeste dames voldoende. (br.hln)
Peter Pilotto en Christopher De Vos ontwerpen goedkopere collectie
Peter Pilotto en Christopher De Vos ontwerpen goedkopere collectie
Het duo Peter Pilotto en Christopher De Vos gaan een goedkopere collectie maken voor de Amerikaanse winkelketen Target. Hun splinternieuwe voorjaarscollectie voor 2014 werd nog maar net in de kijker gezet op de Londense modeweek.
Het label staat bekend voor het gebruiken van opvallende prints en felle kleuren. Niemand minder dan Emma Watson, Miranda Kerr en Kristen Stewart behoren tot de fans.
Om tegemoet te komen aan de vele vrouwen die het prijskaartje van de exclusieve designs niet kunnen verteren, gaat Peter Pilotto nu een collectie ontwerpen voor de budgetvriendelijke keten Target.
De collectie belooft vrij uitgebreid te worden en zal bestaan uit zeventig stukken: van badmode, tot bovenkleding en accessoires. De prijzen beginnen vanaf 15 euro. De collectie zal ook online verkrijgbaar zijn. (br.hln)
It-handtas van Louis Vuitton: hit bij de sterren, te exclusief voor de gewone vrouw
Actrice Michelle Williams poseert met de nieuwste handtas van Louis Vuitton
Angelina Jolie en Michelle Williams zijn alvast fan van de nieuwste handtas Capucines van het luxueuze modehuis Louis Vuitton. Het model is intussen uitverkocht aangezien Europese fashionista's er dol op zijn.
Op de website en in de Louis Vuitton-winkel in Londen zijn de handtassen alvast uitverkocht. Maar het tekort zou een marketingtruc kunnen zijn. Het Franse modehuis is erom gekend zijn handtassen gratis naar stijlvolle celebs op te sturen voor wat media-aandacht.
Louis Vuitton is intussen vooral bekend om zijn opvallende creaties waarbij het wereldwijd bekende logo centraal staat. Door de vele valse kopies kreeg het modehuis wat een kwalijk imago. Nu gooit de handtasmaker het duidelijk over een meer bescheiden boeg, Louis Vuitton gaat het trends uit de weg en kiest voor een meer tijdloze stijl. De nieuwste it-handtas werd genoemd naar de Parijse Rue des Capucines in Paris, waar Louis Vuitton zijn eerste winkel opende in 1854. Hiermee lijkt het merk bewust kwaliteit de prioriteit te geven boven het showen van logo's waar het de laatste jaren bekend voor stond.
Het nieuwste it-accessoire is gemaakt van kalfsleder, wat bekend staat om zijn stevigheid, kwaliteit, duurzaamheid en opvallende textuur. Louis Vuitton zou bij de lancering van de handtas de bekende tactiek toepassen van slechts een beperkt aantal handtassen naar de winkels toe te sturen om de vraag wat op te krikken. Voeg hier nog wat gratis verschijningen aan de armen van celebs toe en je hebt een it-handtas. Dat de gewone vrouw in de straat hier wel de volle prijs voor moet dokken, houdt Louis Vuitton niet tegen er toch minstens 3.600 euro voor te vragen, voor een groter exemplaar ben je bijna 4000 euro kwijt.
Dames met een beperkt budget die toch halsoverkop verliefd werden op de Capucines, kunnen bij de goedkopere modeketen Zara terecht voor een gelijkaardig klassiek lederen model met een eenvoudige afwerking uit metaal. (br.hln)
De modeweek in Londen werd gisteren afgesloten, die vooral rond het spotten van bekendheden als Harry Styles, it-girl Cara Delevingne en keizerin van de modewereld Anna Wintour draaide. Aangezien er ook modellen met lentecollecties op de catwalk verschenen, maken we een samenvatting van de lentetrends 2014 op de Fashion Week in Londen.
Pastel is terug We hadden het al op de modeweek in New York gespot, maar de trend van de pasteltinten dook in Londen op. Denk aan zachtroze, babyblauw en muntgroen. Vooral de kleurtjes bij Preen en Emilia Wickstead maakten indruk op het publiek. Deze twee merken zijn nu erg populair, actrice Kristen Stewart is dol op Preen, aartshertogin Kate Middleton draagt vaak Emilia Wickstead. Vooral jurken in deze suikertinten zijn een goede investering voor komende lente.
Sweater met rok De jeans als dé optie voor een casual outfit heeft afgedaan. Voor een ontspannen dagje trek je nu een sportieve top aan in combinatie met een mooi rokje. Vooral designers Antonio Berardi en Christopher Kane toonden hoe het moet op de catwalk. Op je trui mag een frivole print als een bloem staan, je rokje mag plooitjes of een asymmetrische snit hebben.
Bloemen Grafische prints hebben lang geheerst op de catwalk in Londen, deze editie zagen we veel creaties met goudbloem, lelies of orchideeën. Burberry, Christopher Kane en House of Holland lieten prachtige bloemenjurken opdraven.
Transparant Stoffen die weinig aan de verbeelding overlaten, zullen goed scoren volgend seizoen. Denk aan de halftransparante kanten rok van Burberry, Preen experimenteerde met doorzichtige plastic of Erdem werkte met talloze lagen organza.
Harry Styles is de Britse Kanye West De zanger van One Direction Harry Styles zat op de eerste rij bij Burberry en House of Holland. Gaat hij zijn Amerikaanse collega Kanye West achterna, die vaak het podium even verlaat om achter de tekentafel als designer te kruipen.
Eighties zijn terug Na de revival van de jaren 80, waren nu de jaren 90 alomtegenwoordig op de catwalk. Sportieve outfits inspireerden Jonathan Saunders bij Giles, klassieke beelden van Kate Moss en Amber Valetta verschenen op jurken bij modehuis Erdem. (br.hln)
Als er één kledingstuk is dat niet te missen is in de winter garderobe dan is het wel de rok. Mini, midi of maxi, strak of licht uitwaaierend, met prints of sober: de keuze is tegenwoordig groter dan ooit tevoren. De enige constante is dat het vrouwelijkheid ten top is! Ook zo'n rokchick? Dan kan ik je alvast doen watertanden met dé hits van deze winter!
Lederen rokken zijn hot hot hot deze winter. Je vindt ze budgetvriendelijk in bijna elke grote kledingketen. Let er wel op dat je niet té goedkoop gaat, want bij een lederen rok is de kwaliteit extra belangrijk, zodat het geheel geen vulgair kantje krijgt.
De skort, een mix tussen een short en een rokje, was deze zomer al een grote hit, maar ook deze herfst is dit een topper. De skort combineert het comfort van een shortje met de vrouwelijke uitstraling van een rok. Voor mij dé must-have van de herfst!
Als je kiest voor een print op je rok, ga dan deze winter voor de ruit! Het ziet er niet alleen winters uit, het is ook één van de meest geziene prints op de catwalks en mag dus zeker niet ontbreken in je kleerkast dit najaar.
Ritsen worden meestal mooi weggewerkt maar deze winter zien we ze net extra benadrukt op jurkjes en rokjes. Indien je graag comfortabel over straat wil wandelen, kies je misschien best voor een kleintje aan de zakken, het is maar een tip! (br.hln)
Vivienne Westwood: Arme mensen moeten minder kleren kopen
Vivienne Westwood: "Arme mensen moeten minder kleren kopen"
"Koop minder kleren". Het is een vreemde uitspraak van een vrouw die haar naam en geld verdient met het verkopen van kleren. En toch is dat wat de Britse designer Vivienne Westwood zei na de presentatie van haar nieuwste collectie. Vooral arme mensen zouden volgens haar minder kleren mogen kopen.
Tijdens de show zat de excentrieke ontwerpster tussen de celebs en modejournalisten op de eerste rij, in plaats van backstage zoals anders. Dat was omdat ze de dramatische opening zelf wou zien: een interpretatieve dans van model Lily Cole in een Griekse jurk.
Maar het was pas na de show dat Vivienne echt opviel, met dank aan haar uitspraken. "Koop minder. Kies juist. Kwaliteit, geen kwantiteit. We kopen allemaal veel te veel kleren", klonk het bij de designer.
Vooral arme mensen moeten opletten volgens de ontwerpster. "Ik weet dat ik geluk heb: ik kan gewoon dingen lenen. Ik haat het om te veel kleren te hebben. En ik denk dat arme mensen zelfs nog voorzichtiger moeten zijn." "Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je alleen goedkope dingen moet kopen. Maar in plaats van zes dingen te kopen, moet je er een kiezen dat je echt leuk vindt. Stop met dingen te kopen omdat je gewoon iets wil kopen", luidt haar advies.
De uitspraken van Westwood sluiten aan bij de klimaatboodschap die ze uitdrukte in haar collectie. "Ik denk dat mensen moeten investeren in de wereld. Investeer niet in mode, maar in de wereld", klonk het ook nog.
Op heel wat stukken uit de collectie kwam expliciet het woord 'Climate' voor, de abstracte verf op de gezichten van de modellen vertelde de rest. (br.hln)
Graatmagere modellen in kledij van ondervoede Cambodjanen
Graatmagere modellen in kledij van ondervoede Cambodjanen
Terwijl we in Londen en Madrid dezer dagen ribben kunnen tellen op de modeweek in Londen werpt ngo Labour Behind the Label een schrijnend licht op de chronische ondervoeding van Cambodjaanse textielwerkers die voor westerse merken als H&M produceren.
Een derde van de Cambodjanen die kledij produceren voor de internationale merken op de Britse markt - waaronder een reus als H&M - lijdt honger. Een vierde van hen is zelfs zo ondervoed dat ze in onze contreien de stempel 'anorectisch' zouden krijgen. Dat melden de activisten van Labour Behind the Label, die strijden voor de rechten van textielwerkers in derdewereldlanden. De werknemers consumeren zowat 1.598 calorieën per dag, terwijl 3.000 calorieën eigenlijk een minimum zijn om werkdagen van 10 uur in een fabriek te kunnen kloppen
Geen wonder als je de lonen bekijkt, klinkt het. De arbeiders krijgen een minimumloon van 60 euro per maand. Dat terwijl je 57 euro per maand nodig hebt om een dieet van 3.000 calorieën per dag te onderhouden. Anders gezegd: er blijft slechts 3 euro per maand over voor andere kosten, wat uiteraard compleet onmogelijk is als je ook een familie wil voeden en een dak boven je hoofd wilt. Labour Behind the Label ijvert daarom voor een absoluut minimumloon van 342 euro per maand.
De studie volgt op een rist berichten van mensen die massaal flauwvielen in Cambodjaanse textielfabrieken. Ook die fenomenen zijn volgens de activisten minstens ten dele te verklaren door structurele ondervoeding.
De ngo suggereert dat, naast hogere lonen, ook gratis lunches in de fabrieken een oplossing kunnen zijn. Maar in door de Cambodjaanse textielindustrie wordt dat idee onmiddellijk afgeschoten als 'niet de taak van de werkgever', schrijft de Britse krant The Independent. "Vraag je ons echt of arbeiders ondervoed zijn omdat ze te weinig geld hebben, wanneer de helft van hen een mobiele telefoon heeft?", was daar de reactie. (br.hln)
Jeansbroek altijd te klein aan dijen? Niet meer met dit model
Jeansbroek altijd te klein aan dijen? Niet meer met dit model
Het nieuwe schoonheidsideaal is gespierd, dat kondigde de Amerikaanse krant New York Post onlangs aan. Dat betekent dat steeds meer dames niet langer passen in kledij die gemaakt is voor graatmagere modellen. Daarom brengt een modemerk nu een jeansbroek uit voor dames met stevige bovenbenen en een slanke taille.
Vrouwelijke atleten zijn trots op hun gespierd lichaam en willen net als hun slanke geslachtsgenoten hiermee pronken, maar ze vinden geen mooi aansluitende kleding waar ze dit in kunnen doen. Vooral jeansbroeken blijken moeilijk te zijn: de meeste modellen zitten te strak aan de bovenbenen en te los aan de bovenbenen. Waardoor ze vaak rondlopen met een onflatterende, gapende opening aan de taille.
Een nieuw bedrijf heeft het geheim ontdekt van de ideale kleding voor atletische dames. Een kledingbedrijf wil via crowdfunding, waarbij klanten mee investeren in het bedrijf, een jeans op de markt brengen die de meest genegeerde vrouw in de modewereld helpt: de gespierde dame.
Initiatiefnemers Larry en Gayla Allen schrijven op hun site: "We genieten zelf van een actieve levensstijl, maar ook onze sportieve vrienden klagen dat atletische vrouwen geen keuze hebben wat elegante outfits betreft."
De jeansbroek kost 56 euro en is beschikbaar in jeansmaten 25-33. De modellen zijn speciaal ontwikkeld voor dames met brede bovenbenen en een slanke taille, het geheim van het draagcomfort zit hem in de rekbare stof. (br.hln)
Stella McCartney voor Adidas: modellen en make-up verboden
Stella McCartney voor Adidas: modellen en make-up verboden
Adidas wilde voor de collectie ontworpen door Stella McCartney geen klassieke catwalkshow opvoeren, de stijlvolle sportkledij werd daarom door atletes en niet door de gebruikelijke modellen in Londen voorgesteld. De dames maakten wel indruk door het uitvoern van gevaarlijk ogende stunts als zwemmen in een tank en bengelen aan het plafond.
De meisjes van McCartney droegen haast geen make-up, maar vertoonden een natuurlijke gloed, zo eentje die je krijgt na vijf minuten zweten in het fitnesscentrum. Ook het haar moest goed blijven zitten tijdens de sportsessies van de atletes, dus ook dat werd eenvoudig gehouden. Denk aan strakke dotjes en paardenstaarten, een spray met wat glans werkte het geheel af. Op de nagels ging zwarte of beige nagellak.
Wat de creaties zelf betreft zagen we hippe badpakken met uitsparingen aan de taille die in een watertank werden voorgesteld, de wielrensters straalden in kleurrijke mouwloze truien met kap en de yogadames toonden het beste van zichzelf in pasteltinten, leggings met daarover een shortje, strakke body en een kort truitje.
Stella zelf was iets minder sportief, maar wel uiterst hip in een jurkje met slangenprint uit haar eigen collectie voor volgende zomer. (br.hln)
Naomi Campbell draagt zelfde Versacejurk 21 jaar later
Naomi Campbell draagt zelfde Versacejurk 21 jaar later
21 jaar later nog steeds in dezelfde (strakke) jurk passen: het is niet iedereen gegeven. Maar topmodel Naomi Campbell wel: ze droeg deze zwarte bondage Versacejurk naar een gala in New York. 21 jaar voordien showde ze de jurk voor een campagne van Aterlier Versace.
Op de foto's is te zien hoe het supermodel na al die jaren nog geen grammetje is bijgekomen: ze heeft nog steeds hetzelfde moordlijf als toen.
Ze droeg de jurk voor het eerst toen ze amper 22 was maar nu, op 43-jarige leeftijd, heeft ze nog altijd niets om zich over te schamen. Het gevolg van goede genen en een stralende huid, maar ook van strikt diëten, stevig sporten en elk kwartaal een detoxkuur.
"Ik eet geen gluten en geen vlees. We worden allemaal ouder, alles verandert en beweegt. Er zijn natuurlijke manieren om te sporten, en ik vind dat belangrijk om de zaken op hun plaats te houden", zei ze aan Oprah Winfrey.
Accessoires Naomi droeg de jurk wel minder dramatisch dan de campagnefoto: in plaats van grote gouden oorbellen en armbanden, koos ze voor een dunne diamanten armband en kleinere diamanten oorringen.
Ook het kapsel is opvallend anders: geen ingewikkeld opgestoken kapsel, maar een korte strakke bob. (br.hln)
Fashion Week New York: welke collecties moet je zeker bekijken?
Fashion Week New York: welke collecties moet je zeker bekijken?
Ralph Lauren
De modeweek in New York zit erop, tijd om een klein overzicht te geven van de collecties die zeker de moeite waard zijn. We selecteerden er acht uit de wilde zee van modeshows.
1) Victoria Beckham
De hoofdcollectie van Victoria Beckham was eenvoudig, maar van topkwaliteit. Zwierige rokjes, ruitjesmotieven en een sportieve touch maken de collectie elegant, draagbaar en flatterend voor veel verschillende mensen.
Een van onze favoriete looks is deze roestroze jurk met witte onderrok en nette riem. Fun, vrolijk, gemakkelijk en jong: wat wil een mens nog meer?
2) Tommy Hilfiger
Voor de echte fashionista's is deze collectie misschien te eenvoudig en niet creatief genoeg, maar de eenvoud en de vele vrolijke zomerkleurtjes vonden wij net aantrekkelijk.
Hilfiger ontwerpt voor de 'all American boy and girl': sportieve, jonge, fitte mensen. Maar dit jaar kwam er een dimensie bij: de collectie was meer ontspannen, casual, niets moet alles mag-stijl.
Bovendien gaf Tommy zijn modellen bikinibroekjes waarvan de knoopjes openstonden: een subtiele hint dat het gedaan moet zijn met dat maatje nul?
3) Monique Lhuillier
Het zal wel het kleine meisje in ons zijn, maar de jurken van Monique Lhuillier kunnen ons altijd opnieuw bekoren. Akkoord, ze verrast nooit echt, maar het niveau is wel constant, draagbaar en het resultaat is altijd schitterend.
We voorspellen veel van deze jurken te zien op het komende rode loper-seizoen, zoals altijd.
4) Zac Posen
De collectie van Zac Posen was wisselvallig maar wel interessant. Hij ontwierp een grote jurkencollectie, waarvan sommige wel voor prinsessen leken, en andere voor vogelverschrikkers. Ook al zijn het niet allemaal toppers, de designer wist wel te boeien.
5) Hervé Leger
De strakke bandenjurken hebben afgedaan, maar de optische illusie leeft nog voort. Hervé Leger maakte allemaal jurken die vorm tonen door gebogen lijnen.
6) Ralph Lauren
Ralp Lauren trok de kaart van de eenvoud: jurken in vrolijke snoepkleuren en zwart/witte gesofisticeerde ensembles. Het is moeilijk deze Ralph Lauren collectie niet in de armen te sluiten, al is het maar omdat hij zo heerlijk normaal is.
7) DKNY
Een collectie voor het jonge volkje, al kunnen we ook appreciëren dat ontwerpster Donna Karan haar zomercollectie ook heeft voorzien op regen.
8) Reem Acra
Een glamoureuze collectie met veel goud, maar ook veel warmte van een dieporanje. Bovendien combineerde hij stippen met vichyruiten en het was niet eens half lelijk (br.hln)
De beste tips en lessen van de New York Fashion Week
De beste tips en lessen van de New York Fashion Week
De modeweek in New York zit er officieel op. Amerikaanse designers, modejournalisten en modellen kunnen nu even uitblazen na een hectische week waarbij fashionista's met nieuwe trends, creaties van aanstormend talent en lelijke modegedrochten om de oren geslagen worden.
1. Alexander Wang is de populairste Designer Alexander Wang lokte heel wat sterren als Kanye West, Kerry Washington en Solange Knowles naar de catwalk. De creaties onder zijn eigen naam verkopen erg goed nu hij sinds kort voor het modehuis Balenciaga werkt, gaat het hem helemaal voor de wind.
2. Victoria Beckham is populairste vrouw De Amerikaanse designer met Belgische roots Diane Von Furstenberg zat jarenlang op de troon als koningin van de Amerikaanse mode-industrie. Ze werd er dit jaar echter van gestoten door niemand minder dan Victoria Beckham.
3. Niemand eet normaal De snacks die voor modellen en fashionista's op de modeweek in New York door de beugel kunnen zijn hippe gerechten als tempura, kreeftbroodjes, maar de meesten beperken hun voeding tot voornamelijk sapjes. Ook posten veel modellen foto's van het hippe gebakje 'de cronut' op Instagram, maar niemand eet deze caloriebommen ook echt.
4. Rita Ora is een echte fashionista De Britse zangeres Rita Ora maakte indruk op de catwalk voor DKNY, maar ook backstage maakte ze indruk met haar zelf samengestelde outfits.
5. Pastel = trend Suikertinten als zachtroze en blauw maakten indruk bij Alexander Wang, ook Prabal Gurung stuurde deze tinten de catwalk op.
6. Oversized jurk van Posh wordt popaulair Victoria Beckham stelde in een eigen creatie een van haar collecties voor: ze ging voor een midijurk met verlaagde taille die vijf maten te groot leek uit haar Victoria by Victoria Beckhamlijn. Maar ook bij de collectie van de Olsen tweeling voor hun eigen merk The Row zagen we heel wat grote jurken.
7. Opvallen met rok Volgende lente maak je indruk met een rok. Combineer een opvallend model, bijvoorbeeld gouden exemplaar, met een eenvoudige top. Bij Altuzarra stonden rokken in het middelpunt van de belangstelling, bij voorkeur met een dijhoge split. (br.hln)
London Fashion Week brengt Britse economie zo'n 120 miljoen euro op
London Fashion Week brengt Britse economie zo'n 120 miljoen euro op
Vivienne Westwood neemt het applaus in ontvangs na haar show tijdens de London Fashion Week in februari
Het modecircus werd gisteren opgedoekt in New York en gaat vanaf vandaag weer van start in de Britse hoofdstad. De London Fashion Week zou volgens de British Fashion Council naast heel wat mode inspiratie voorzien ook zo'n 100 miljoen pond (118,92 miljoen euro) opbrengen aan de Britse economie.
Volgens de British Fashion Council zijn het dus niet alleen de modehuizen die profiteren van de internationale aandacht die de modeweek met zich meebrengt, maar de gehele Britse economie. Het vijf dagen durende evenement zou ongeveer 100 miljoen pond injecteren in de economie.
Dit geld komt van de bestellingen die internationale klanten plaatsen bij de modehuizen en hun uitgaven aan vluchten en accommodatie ter plaatse. "Het zijn opwindende tijden voor Londen" zegt Helen David, hoofd van de afdeling vrouwenkledij in Harrods. "We mogen bekende designers zoals Tom Ford en Burberry een podium geven maar ook nieuwe innoverende designers krijgen een kans." (br.hln - foto photo news)
Daarom weerde Tommy Hilfiger celebs van zijn eerste rij
Daarom weerde Tommy Hilfiger celebs van zijn eerste rij
Normaal staan mode-ontwerpers te springen om (de juiste) celebs op de eerste rij te krijgen voor hun modeshows: celebs brengen immers pers met zich mee. Niet Tommy Hilfiger: "De focus moet op de mode liggen, niet op de celebs."
"Ik hou niet van al die drama in de modewereld. Ik doe liever mijn ding zonder drama."
De eerste rij moet natuurlijk wel gevuld worden, en dat deed de Amerikaanse ontwerper met familieleden, beruchte journalisten en stylisten.
Overigens was er wel een celeb aanwezig: Anthony Kiedis van de Red Hot Chili Peppers.
Hilfiger was niet de enige die celebs weerde of beperkte: Oscar de la Renta deed iets gelijkaardigs. Hij beperkte de gastenlijst tot iedereen die er 'moest' zijn, en geen persoon extra. "Waarom 20 miljoen mensen vragen die geen enkel verband hebben met de kleren?"
De twee hebben een punt, maar ze hebben natuurlijk ook wel al een stevige basis onder en een sterk merk achter zich. (br.hln)
Ontwerper ontkent (zichtbaar) plagiaat van Murielle Scherre
Ontwerper ontkent (zichtbaar) plagiaat van Murielle Scherre
Murielle
Scherre wist niet wat ze zag toen ze attent werd gemaakt op de
overeenkomsten tussen één van haar eigen beha's en die op de catwalk bij
Nicky Zimmermann in New York. De Belgische ontwerpster van lingeriemerk
La Fille d'O postte op Instagram een foto van haar creatie naast die
van Zimmermann. De gelijkenissen zijn niet te negeren maar Nicky
Zimmermann ontkent: "Ik heb nog nooit van het merk gehoord of die
lingerie gezien."
Specifiek gaat het om speciaal (en herkenbaar)
gebruik van beugels in lingerie en badpakken. Het is het meest zichtbaar
bij de zwarte beha die Murielle postte.
Het verschil tussen
Scherre en Zimmerman zit in 2 kleine details: de beha van Murielle
Scherre is naadloos, die van Zimmerman niet. Tweede verschil: waar de
beugels elkaar raken voorziet Zimmerman een klein horizontaal stukje.
Niet voldoende verschil om van een eigen ontwerp te kunnen spreken, zo
lijkt het wel.
Twitterreacties Murielle neemt het
(schijnbaar?) sportief op: "Bedankt om mij gratis catwalk exposure te
geven", luidt de commentaar bij de Instagramfoto en op Twitter. Eerder
postte ze nog een andere foto van het Zimmermann-ontwerp met de
commentaar: "Oops. Copycat."
Vogue Australië noemde de zwarte
combo bij Zimmermann 'Het badpak dat je moet hebben'. Murielle
antwoorrdde: "Of je moet het origineel komen bekijken bij La fille d'O."
Dat werd opgepikt door anderen, onder wie 'Fashion Fondue' die zei:
"Niet het eerste ontwerp dat Zimmermann kopieerde en waarschijnlijk ook
niet het laatste."
Modesite Styleite pikte het verhaal op: "Het
is onmogelijk te ontkennen dat het stuk van Zimmermann bijna exact
dezelfde is als die van La Fille d'O. Maar plagiaat is tricky. Vooral
omdat Zimmermann al eventjes bezig is met de kopie."
Cover De
site wijst op een cover van Harper's Bazaar waarop Rosie
Huntington-Whiteley poseert in een wit badpak met lange mouwen en,
jawel, ook de kenmerkende beugelvorm. Het stuk was onderdeel van
Zimmermann Resort 2014, die eerder dit jaar in New York werd
voorgesteld.
"Als de beschuldiging van plagiaat klopt, dan kunnen
potentieel veel mensen behoorlijk boos zijn", meldt de site. Daarmee
bedoelen ze de mode-editors die het design ophemelden als eigen werk,
terwijl het elders geleend is.
Een lokkertje? Frockwriter
meent nog dat de beha een 'lokstuk' zou kunnen zijn: een opvallend
ontwerp dat de aandacht trekt, voor een kleine mediastorm zorgt en
uiteindelijk nooit in productie wordt gebracht... maar ondertussen het
merk wel op de kaart heeft gezet.
Dat zou een vuile maar
plausibele truc zijn als het maar om één ontwerp zou gaan, of slechts in
één show zou terugkomen. Maar het feit dat het idee al in twee
collecties werd verwerkt én toegeschreven wordt aan een jurkje dat Miley
Cyrus vorig jaar droeg, doet vermoeden dat het om méér dan lokkertjes
gaat. Al lijkt het sluitinkje bij Miley Cyrus nauwelijks op het stuk
waar het plagiaat aan wordt toegeschreven.
Ontwerper reageert Claims
waar de ontwerpster het niet mee eens in. Aan Frockwriter laat ze
weten: "De suggestie dat we een beha gekopieerd hebben is teleurstellend
en onwaar. Ik heb nog nooit van het merk gehoord of hun lingerie
gezien. De gelijkenissen zie ik ook wel, maar dat wij dit gekopieerd
zouden hebben is nonsens. We hebben jaren gespendeerd aan het creëren
van onze eigen U- en V-beugels, het is iets dat we de voorbije seizoenen
hebben laten evolueren en dat in onze zwem- en gewone kledij is
verwerkt.
"Hetzelfde ontwerp is gebracht door Harper's Bazaar en
enkele jaren geleden droeg Miley Cyrus een bodysuit (sic) met een vorige
variant. We werken heel hard aan de ontwikkeling van onze ideeën. Om
dan iemand te hebben die opspringt zonder deftig om commentaar te vragen
en media-aandacht te zieken en tegelijk onze merknaam te besmeuren is
teleurstellend."
"Te zien in Australië" Een duidelijke sneer
naar Murielle Scherre. Toch zou Nicky Zimmermann beter eerst deftig
hebben onderzocht wanneer haar idee is ontstaan en wie het naar de
tekentafel bracht. Het ontwerp van Murielle Scherre is tien jaar oud, en
wordt wereldwijd verkocht, ook in Australië.
"Het is
waarschijnlijk dat een van de ontwerpers bij Zimmermann het idee heeft
gezien in een Australische lingeriewinkel waar La Fille d'O wordt
verkocht", meent Scherre zelf. Nicky Zimmermann heeft waarschijnlijk
niet de tijd genomen elke werknemer en mede-ontwerper te ondervragen
over hun inspiratiebronnen.
Scherre is niet van plan het erbij te
laten: "We gaan vragen aan Zimmermann om de beha niet op de markt te
brengen. Deze beha, Naughty, bestaat al tien jaar en is ons best
verkopende model. Het is alsof je een Levi's 501 zou nameken", zegt ze
aan De Morgen. Zet Zimmermann toch door, dan volgen er gerechtelijke
stappen. (br.hln)
Jessica Alba droeg in New York al twee keer een bootcut jeans. Vergeten hoe je dat draagt, na jaren van skinny jeans? Dit kan je leren van Jessica:
Les 1: kies een broek die past
Toegegeven, de geschikte jeans vinden kan een frustrerende zoektocht worden. Maar de energie betaalt zich dubbel en dik terug want dan heb je een broek die comfortabel is én je flatteert.
Les 2: Hoge taille
Hoera voor iedereen die geen strakke buik heeft: de lage taille is uit. Al moet je wel weer wennen aan de 'ingepakte' buik.
Les 3: IN de broek
Jarenlang werden topjes en hemden boven de broeksrand gedragen. Die tijden zijn (weer) voorbij: je stopt je hemd of wijde topje nu in de broek. Draag er een los, niet-geknoopt hemd boven voor een extra casual effect (of wat extra warmte).
Les 4: platformzolen
Alsof de hoge taille en het ingestopte topje nog niet voldoende zijn: verleng je benen nog een beetje door er platformzolen onder te dragen.
Les 5: jeans op jeans mag
Jarenlang was 'the canadian tuxedo' een fashion faux pas om u tegen te zeggen, maar dit jaar mag het weer. En als zelfs Jessica Alba een jeanshemd met een jeansbroek combineert...
Les 6: Riem niet vergeten
De manier om een topje in de broek te dragen is door de riem niet te vergeten: het is een extraatje dat de outfit afmaakt. (br.hln)
Collectie Olivier Theyskens had niet getoond mogen worden
Collectie Olivier Theyskens had niet getoond mogen worden
Modejournaliste Cathy Horyn van de New York Times windt er geen doekjes om: "De laatste collectie van Olivier Theyskens was beter in de kast blijven hangen."
"De hele collectie was banaal, er was niet nagedacht over of energie
gestoken in een nieuwe manier om laagjes te dragen, laat staan over
ontwerp."
Cathy Horyn zag geen outfits maar 'aparte
kledingsstukken' met de obligate laagjes of een Rochas-ruffle (een van
Theykens' vroegere werkgevers). "Zijn idee was gauw uitgeput, dus gooide
hij er nog wat belachelijke jurken bij in felle kleuren."
"Olivier
Theyskens is nochtans goed opgevoed. Hij heeft gewerkt bij Rochas en
Nina Ricci en zit nu bij Theory om het merk een beetje edge bij te
brengen. Eerste werkte dat goed, maar nu lijken zijn collecties wel het
werk van een amateur." (br.hln - foto getty)
Rihanna pakt uit met blauwe lipstick en doorzichtig topje
Rihanna pakt uit met blauwe lipstick en doorzichtig topje
Rihanna was duidelijk van plan om op te vallen gisterenavond, bij de lancering van haar nieuwe collectie voor River Island in Londen. De zangeres droeg voor de gelegenheid blauwe lippenstift en een doorzichtig zwart topje uit de nieuwe kledinglijn.
Dat laatste combineerde ze gelukkig met een zwart-wit baseballjasje, zodat er toch nog iets verborgen bleef. Als broek droeg de zangeres een aansluitende jeans, aangevuld met een blinkende riem rond haar middel. Die paste goed bij de metalen ketting rond haar nek.
De look werd verder afgewerkt met een paar zwarte sandalen met naaldhak en een bruin enveloppentasje.
Ook opvallend is het nieuwe kapsel van Rihanna. Vooraan lijkt er niets veranderd, maar achteraan heeft de zangers tegenwoordig een vrij lange 'mullet' of tapijtje hangen.
Ook topmodel Cara Delevingne, die voor de gelegenheid mee kwam feesten met Rihanna, droeg kleren uit de nieuwe collectie. Zij had gekozen voor een geel oversized baseballshirt, dat dienst deed als jurkje.
Rihanna zelf is alleszins erg trots over de ontwerpen. "Ik heb letterlijk alles ontworpen wat ik zelf wil dragen, exact hoe ik het wil dragen", zei ze eerder.
De nieuwe collectie zal in twee keer uitkomen. De sportievere stukken voor de herfst liggen vanaf morgen in de winkel, op de feestoutfits voor de eindejaarsdagen is het wachten tot november. Fans in België kunnen terecht in de 'River Island'-winkel in Antwerpen. (br.hln)
De vuistregel van de meeste ontwerpers is: "Ik maak wat ik zelf graag zou dragen." Dat is voor Victoria Beckham niet anders. "Ik ben de beste reclame", zei ze altijd. Maar dan moet je wel het juiste uit je collectie kiezen...
Van de meer dan 20 jurken die ze creëerde voor 'Victoria by Victoria Beckham' koos ze de jurk met het hoogste tentgehalte. De jurk bestaat uit een dikke stof, is oversized en door de verhoogde taille is het silhouet nogal rond. Alsof je een zwanger buikje van zeven maand zou willen verstoppen.
De modellen kregen consequent platte sandalen aan, maar Victoria zélf droeg de jurk met torenhoge enkellaarsje, wellicht om te vermijden dat ze eruit zou zien als een dwerg zonder benen.
Als wij Victoria waren geweest, hadden we een andere jurkje uit haar eenvoudige collectie gekozen. (br.hln)