Zes trends om te onthouden van de modeweek in Milaan
Zes trends om te onthouden van de modeweek in Milaan
Ontwerpen van Missoni, Fendi en Max Mara
Na de modeweken in New York en Londen was het de beurt aan Milaan om
een aantal grote ontwerpers te ontvangen. Uit hun shows konden we een
zestal trends afleiden die we ongetwijfeld snel op de rode loper zullen
zien én volgend jaar ook zelf zullen dragen. Een overzichtje.
1. Van schilderijen naar kledij
De opvallendste
trend in Milaan was het gebruik van elementen uit de kunst op de
ontwerpen. Bij Aquila Rimondi zagen we bijvoorbeeld taferelen uit de
oudheid, terwijl Prada abstracte gezichten op de outfits 'schilderde'.
Jil Sander koos voor een nog abstractere vorm van kunst, met vooral
kleurrijke figuren.
2. Opgeleukte schoenen
Aangezien
heel wat vrouwen verzot zijn op schoenen, besteden de meeste designers
ook daar aandacht aan. In Milaan viel vooral op dat de schoenen extra
opgeleukt werden, met (namaak)diamanten (bij Prada), houten en
plastieken afwerkingen (bij Marni), enzovoort. Opvallend was ook dat er
heel wat gladiatorsandalen voorkwamen (zoals bij Roberto Cavalli) en dat
de tenen bij de meeste schoenen bloot bleven.
Ontwerpen van Prada, Roberto Cavalli en Marn
3. Stofjes om aan te voelen
In Londen zagen we
al heel wat ontwerpen waaraan stoffen bloemen vastgemaakt werden, maar
in Milaan gingen de ontwerpers nog een stapje verder. Opgeplakte lederen
stukjes stof, metalen, borduurwerk, pluimen, enzovoort. Je moet iets
kunnen voelen op je kleren.
Ontwerpen van Fendi, Dolce & Gabbana en Marni
4. Rokken tot op de enkels
Als je tegenwoordig
een maxi-jurk wilt dragen, hoeft die niet meer tot op de grond te
vallen. De stof moet in de plaats daarvan op je enkels wapperen. Zo kan
je de hierboven genoemde schoenen nog meer tot hun recht laten komen.
Ontwerpen van Aquilano Rimondi, Prada en Jil Sande
5. Combinatie van felle en neutrale kleuren
In
Milaan was er ook heel wat kleur te zien op de catwalk, maar de felle
tinten werden vaak gecombineerd met een neutrale kleur. Populair was de
combinatie van wit met blauw, oranje, groen en geel.
Ontwerpen van DSquared, Alberta Ferretti en Roberto Cavalli
Ontwerpen van Versace, Tod's en Roberto Cavalli
6. Cowgirls
Enkele ontwerpen deden ons dan weer
denken aan een cowgirl. Zo brachten Versace en Roberto Cavalli een
stoere witte cowgirl op de catwalk, terwijl Tod's koeienvlekken leek te
imiteren. (br.hln)
Als het van ons afhangt is het nektapijtje een haartrend die voor altijd tot het verleden mag behoren, maar als we Rihanna mogen geloven is de haarstijl klaar voor een comeback. Tijdens de modeshow van toonaangevende ontwerper Marc Jacobs op de modeweek van New York in februari kregen ook alle modellen een nekmatje aangemeten.
Celebritykapper Adam Reed is alvast fan: "Het nektapijtje is een van mijn favoriete kapsels. Ik was dan ook erg blij toen ik zag dat Rihanna tegenwoordig een nekmat heeft". Reed is misschien wel een beetje bevooroordeeld, aangezien hij jarenlang het haar knipte van nektapijtliefhebber Rod Stewart. (br.hln)
Jeans is tegenwoordig weer hip, dus moet je ook enkele basisstukken aanschaffen voor deze herfst. Wij zetten de vijf toppers op een rijtje.
1. De zwarte blinkende jeans tot op de enkels
Dit seizoen moet je durven te kiezen voor een zwarte motorjeans die tot op je enkels valt. Ga voor eentje met een blinkend laagje, zodat de stof leder lijkt. Let ook op de details: een rits aan de zakken, ritsen aan je enkels, enzovoort.
.
2. De klassieke blauwe skinny jeans
In je kast moet ook sowieso een gewone blauwe skinny jeans liggen, niet te donker en niet te licht (medium wash). Die moet aanvoelen als een tweede huid en mag zeker niet spannen. Let ook hier op de details: kleine plooien aan de bovenkant, een scheur aan de knie (als je durft) of andere details. Die zorgen voor een coole look zonder dat het té wordt.
3. De witte skinny jeans
Tegenwoordig mag je een witte jeans het hele jaar door dragen, al moet je ze in de winter wel op de juiste manier combineren. Denk bijvoorbeeld aan een wit bloesje met polkadots, in combinatie met een camelkleurige overgooier. Voeg daar nog camelkleurige botjes aan toe en je krijgt de perfecte herfstoutfit.
4. Een jeanshemd
Ook een hemd in jeansstof is een must-have item. Deze herfst kies je voor een donkerdere versie. Dit kledingstuk is op verschillende manieren te dragen: als bovenstuk, als jasje, als een extra laag boven een topje of helemaal dichtgeknoopt met een trui erboven.
5. Het 'gekrompen' jeansvestje
Het jeansjasje voor deze herfst is het 'gekrompen' vestje. Kies voor een 'medium wash', niet te licht en niet te donker. Ook dit jasje kan je op verschillende manieren dragen: onder een winterjas, boven een shirtje, enzovoort. (br.hln)
Kijk: de eerste stukken van Isabel Marant voor H&M
Kijk: de eerste stukken van Isabel Marant voor H&M
Een tijdje geleden raakte bekend dat Isabel Marant een collectie zou maken voor H&M. Gisterenavond kreeg Elle France de eer om de eerste vier ontwerpen aan de wereld te tonen. De rest van de collectie wordt vrijdag in het tijdschrift onthuld.
Erg speciaal is de collectie schijnbaar niet. Een van de eerste stukken is een gewone grijze mantel, afgewerkt met zwarte knopen en randjes aan de zakken. Daarnaast zien we ook een gebreide trui, zwart-wit en bezet met gekleurde kralen.
Verder werden er ook twee accessoires onthuld: een paar pumps met bronskleurige studs en een paar zilveren oorhangers.
Begin juli maakte H&M via haar Twitteraccount al een eerste outfit uit de collectie bekend. Op de geposte foto was Isabel Marant zelf te zien, poserend in een oversized zwart-wit jurkje.
De rest van de collectie wordt vrijdag in Elle France onthuld. Vanaf 14 november zullen de outfits wereldwijd beschikbaar zijn in 250 winkels. (br.hln)
Bonte kleuren dicteerden de voorbije seizoenen het modebeeld, van colour blocking over fluo tot pastel. Maar het zwart laat zich niet zomaar bont en blauw slaan. De tijdloze modekleur begint aan een gesmaakte revival.
"Wanneer je tijdens de modeweken rondslentert in de straten van Parijs of Kopenhagen, voel je dat er opnieuw een wave of black in de lucht hangt. Je merkt het in het straatbeeld van grote steden, je ziet het in de collecties en bij de modeprofessionals. De tendens van de voorbije jaren naar meer kleur lijkt zich absoluut te keren naar zwart. Black is the new black." Aan het woord is Christophe Urbain, eigenaar van de avant-gardistische boetiek Rewind in Gent. "Zwart is een kleur met zoveel facetten: tijdloos en toch verrassend, elegant maar ook stoer", steekt Urbain de loftrompet. "Geen enkele kleur kan zo veel kracht en verfijning tegelijk uitstralen." Saai noch somber
Zal het met al dat zwart dan geen donkere bedoening worden in de winkel? "Nee, want zwart staat niet gelijk aan saai of donker. Het is verkeerd om zwart af te schilderen als somber of, erger nog, gothic. Zoals bij andere kledij is vooral de snit allesbepalend. Dat is net het voordeel van zwart: het laat een silhouet volledig tot zijn recht komen. Ik wilde een plaats creëren waar vorm weer boven kleur gesteld wordt. Zwarte kleding gaat nooit vervelen, als je maar de juiste stukken kiest."
De terugkeer naar zwart is onmiskenbaar een soort tegenreactie op de 'colour blocking'-trend, die de mode de laatste jaren heeft gedomineerd. "De kleurrijke stijl van colour blocking leek de zwarte stroming lange tijd te verdrukken", vertelt Urbain. "Terwijl veel professionals uit de modewereld vroeger zweerden bij sober gekleurde silhouetten, brak colour blocking radicaal met die gewoonte. Figuren als Anna Dello Russo, de kleurrijke hoofdredactrice van Vogue Japan, hebben daartoe bijgedragen." Maar nu is de slinger weer omgeslagen, voorspelt de modespecialist. "Zoals we de voorbije seizoenen een sterke opmars zagen van felle kleuren, is het nu weer de beurt aan zwart. En vooral: zwart van kop tot teen."
Al is het zwart nooit echt helemaal ondergesneeuwd geraakt. "Net zoals kleur ook nooit van het toneel zal verdwijnen", merkt Urbain op. "Het is niet zozeer een kwestie van 'trendy of niet'. Geen enkele kleur raakt ooit volledig uit de mode, alle tinten komen uiteindelijk opnieuw aan bod in de collecties. Maar er zijn natuurlijk wel tendensen, het ene seizoen springt de ene kleur al meer in het oog dan de andere. En de komende seizoenen is dat absoluut het geval met zwart." (br.she)
Beautyproducten en make-up moeten er voor zorgen dat we er op ons best uitzien, maar al dat smeren en bijwerken kan ook al wel eens mislopen. Dit zijn volgens beautymagazine 'Allure' de ergste make-up fouten en gedateerde beautytrends waar je anno 2013 niet meer mee wegkomt.
1. Bruin gezicht, witte nek Je ziet het zo vaak: vrouwen die wel een bruin masker lijken op te hebben omdat ze hun fond de teint niet correct hebben aangebracht. Zorg er eerst en vooral voor dat de kleur van je fond de teint echt bij je eigen huidskleur past. Dat test je het best op je kaaklijn omdat hier je nek en je gezicht samen komen. Verder kan je best ook je fond de teint aanbrengen tot aan je decolleté om het maskereffect te vermijden.
2. Haar tot op je derrière Lang haar is sexy, maar kan soms ook een beetje van het goede te veel zijn. Tot aan je BH-sluiting is goed, tot aan je achterste is te lang.
3. French manicures en pedicures Volgens beautymagazine Allure is een French manicure echt niet meer van deze tijd. Dus aan alle liefhebbers van deze klassieke manicure: misschien is het eens tijd voor een update.
4. Zichtbare lipliner We kunnen echt wel zien waar je lippen zijn, dus je lippenstift omranden met een donkerdere lipliner is niet nodig. Lipliner gebruik je om je lippenstift langer te laten zitten en kan dus best dezelfde kleur als die lipstick hebben.
5. Bronzer bonanza Bronzer moet ervoor zorgen dat het lijkt alsof je een gezond kleurtje hebt, maar ook hier schaadt overdaad. Je wilt er immers niet uitzien als een Oempa Loempa. Breng net genoeg aan voor een geloofwaardige gloed.
6. Lange, gebogen nagels Je nagels hoeven niet superkort te zijn maar vanaf het moment dat een smsje sturen te moeilijk wordt kan je best de nagelschaar eens bovenhalen.
7. Te veel glitter Als je bij het aanbrengen van glitter jezelf moet afvragen of het te veel is dan is dat waarschijnlijk ook zo. Een beetje subtiele glans is ok, eruitzien als een discobal niet.
8. Opgevulde lippen Angelina Jolie's volle lippen zijn erg sexy en worden dan ook vaak als voorbeeld meegenomen naar de plastisch chirurg. Wanneer je er begint uit te zien als een vis (of Donatella Versace) weet je dat je overdreven hebt. (br.hln)
Bustierjurk maakt comeback: zo draag je deze zonder blunders
Bustierjurk maakt comeback: zo draag je deze zonder blunders
De bustierjurk, die velen met de eighties associëren, is een comeback bezig in 2013. Dit keer is dit kledingstuk niet bestemd enkel voor tienermeisjes op feestjes, maar nu oogt het erg 'haute couture' dankzij de wintercollectie die de Belg Raf Simons voor Dior tekende. Deze jurk scoorde goed op de catwalk en is al jarenlang favoriet bij de celebs op de rode loper. We leren je alvast hoe dit moeilijke kledingstuk te dragen.
De straplessjurk is erg minimalistisch maar tegelijkertijd vrouwelijk en elegant. De snit nu is erg retro. Toch kan je niet zomaar een oude jurk uit de kast trekken, het bustiermodel heeft voor 2013 een update gekregen. De halslijn komt deze winter iets hoger dan voorheen. Vroeger maakte die net een knikje naar beneden aan de boezem, tegenwoordig gaat het decolleté in het midden net een beetje naar boven in het midden.
Je kan voor een retroprint als de pied-de-poule gaan, maar ook voor een hippe patroontje als een berglandschap of dierenprint. Als je het klassiek houdt met zwart, trek dan de aandacht met opvallende juwelen als een zware halsketting of een grote broche. Je houdt je schouders warm met een bonten kraagje of een hip kort jasje. Met een lederen jurk ben je meteen stoer, hou wel je accessoires dan wel vrouwelijk om je outfit in balans te trekken.
Als je denkt dat deze outfit alleen geschikt is voor een feestje, dan ben je fout. De lange versie kan je in 2013 ook dragen om een dagje te gaan shoppen of is zelfs gepast op kantoor. Let er dan wel op dat je halslijn niet te sexy is. Voor een feestje is de kortere versie geschikter, je trekt meteen alle aandacht in een stijlvolle kleur als bordeaux of donkergroen.
Toch is het niet makkelijk een bustierjurk te vinden die goed past, denk maar aan de dames die op de dansvloer voortdurend hun topje goed moeten trekken uit angst hun ondergoed te showen. Om dit te vermijden, ga je op zoek naar een jurk die stevig is zodat die uit zichzelf blijft zitten. Met een model waar baleinen in verwerkt zijn, zit je goed. Hoewel het evident is dat jede jurk niet te groot koopt, mag je zeker ook niet te klein gaan, want die gaat snel oncomfortabel zitten. Daarnaast is het belangrijk dat je hier de juiste lingerie onder draagt, een korset biedt extra steun, maar een strapless beha met beugels en strips uit siliconen is voor de meeste dames voldoende. (br.hln)
Peter Pilotto en Christopher De Vos ontwerpen goedkopere collectie
Peter Pilotto en Christopher De Vos ontwerpen goedkopere collectie
Het duo Peter Pilotto en Christopher De Vos gaan een goedkopere collectie maken voor de Amerikaanse winkelketen Target. Hun splinternieuwe voorjaarscollectie voor 2014 werd nog maar net in de kijker gezet op de Londense modeweek.
Het label staat bekend voor het gebruiken van opvallende prints en felle kleuren. Niemand minder dan Emma Watson, Miranda Kerr en Kristen Stewart behoren tot de fans.
Om tegemoet te komen aan de vele vrouwen die het prijskaartje van de exclusieve designs niet kunnen verteren, gaat Peter Pilotto nu een collectie ontwerpen voor de budgetvriendelijke keten Target.
De collectie belooft vrij uitgebreid te worden en zal bestaan uit zeventig stukken: van badmode, tot bovenkleding en accessoires. De prijzen beginnen vanaf 15 euro. De collectie zal ook online verkrijgbaar zijn. (br.hln)
It-handtas van Louis Vuitton: hit bij de sterren, te exclusief voor de gewone vrouw
Actrice Michelle Williams poseert met de nieuwste handtas van Louis Vuitton
Angelina Jolie en Michelle Williams zijn alvast fan van de nieuwste handtas Capucines van het luxueuze modehuis Louis Vuitton. Het model is intussen uitverkocht aangezien Europese fashionista's er dol op zijn.
Op de website en in de Louis Vuitton-winkel in Londen zijn de handtassen alvast uitverkocht. Maar het tekort zou een marketingtruc kunnen zijn. Het Franse modehuis is erom gekend zijn handtassen gratis naar stijlvolle celebs op te sturen voor wat media-aandacht.
Louis Vuitton is intussen vooral bekend om zijn opvallende creaties waarbij het wereldwijd bekende logo centraal staat. Door de vele valse kopies kreeg het modehuis wat een kwalijk imago. Nu gooit de handtasmaker het duidelijk over een meer bescheiden boeg, Louis Vuitton gaat het trends uit de weg en kiest voor een meer tijdloze stijl. De nieuwste it-handtas werd genoemd naar de Parijse Rue des Capucines in Paris, waar Louis Vuitton zijn eerste winkel opende in 1854. Hiermee lijkt het merk bewust kwaliteit de prioriteit te geven boven het showen van logo's waar het de laatste jaren bekend voor stond.
Het nieuwste it-accessoire is gemaakt van kalfsleder, wat bekend staat om zijn stevigheid, kwaliteit, duurzaamheid en opvallende textuur. Louis Vuitton zou bij de lancering van de handtas de bekende tactiek toepassen van slechts een beperkt aantal handtassen naar de winkels toe te sturen om de vraag wat op te krikken. Voeg hier nog wat gratis verschijningen aan de armen van celebs toe en je hebt een it-handtas. Dat de gewone vrouw in de straat hier wel de volle prijs voor moet dokken, houdt Louis Vuitton niet tegen er toch minstens 3.600 euro voor te vragen, voor een groter exemplaar ben je bijna 4000 euro kwijt.
Dames met een beperkt budget die toch halsoverkop verliefd werden op de Capucines, kunnen bij de goedkopere modeketen Zara terecht voor een gelijkaardig klassiek lederen model met een eenvoudige afwerking uit metaal. (br.hln)
De modeweek in Londen werd gisteren afgesloten, die vooral rond het spotten van bekendheden als Harry Styles, it-girl Cara Delevingne en keizerin van de modewereld Anna Wintour draaide. Aangezien er ook modellen met lentecollecties op de catwalk verschenen, maken we een samenvatting van de lentetrends 2014 op de Fashion Week in Londen.
Pastel is terug We hadden het al op de modeweek in New York gespot, maar de trend van de pasteltinten dook in Londen op. Denk aan zachtroze, babyblauw en muntgroen. Vooral de kleurtjes bij Preen en Emilia Wickstead maakten indruk op het publiek. Deze twee merken zijn nu erg populair, actrice Kristen Stewart is dol op Preen, aartshertogin Kate Middleton draagt vaak Emilia Wickstead. Vooral jurken in deze suikertinten zijn een goede investering voor komende lente.
Sweater met rok De jeans als dé optie voor een casual outfit heeft afgedaan. Voor een ontspannen dagje trek je nu een sportieve top aan in combinatie met een mooi rokje. Vooral designers Antonio Berardi en Christopher Kane toonden hoe het moet op de catwalk. Op je trui mag een frivole print als een bloem staan, je rokje mag plooitjes of een asymmetrische snit hebben.
Bloemen Grafische prints hebben lang geheerst op de catwalk in Londen, deze editie zagen we veel creaties met goudbloem, lelies of orchideeën. Burberry, Christopher Kane en House of Holland lieten prachtige bloemenjurken opdraven.
Transparant Stoffen die weinig aan de verbeelding overlaten, zullen goed scoren volgend seizoen. Denk aan de halftransparante kanten rok van Burberry, Preen experimenteerde met doorzichtige plastic of Erdem werkte met talloze lagen organza.
Harry Styles is de Britse Kanye West De zanger van One Direction Harry Styles zat op de eerste rij bij Burberry en House of Holland. Gaat hij zijn Amerikaanse collega Kanye West achterna, die vaak het podium even verlaat om achter de tekentafel als designer te kruipen.
Eighties zijn terug Na de revival van de jaren 80, waren nu de jaren 90 alomtegenwoordig op de catwalk. Sportieve outfits inspireerden Jonathan Saunders bij Giles, klassieke beelden van Kate Moss en Amber Valetta verschenen op jurken bij modehuis Erdem. (br.hln)
Als er één kledingstuk is dat niet te missen is in de winter garderobe dan is het wel de rok. Mini, midi of maxi, strak of licht uitwaaierend, met prints of sober: de keuze is tegenwoordig groter dan ooit tevoren. De enige constante is dat het vrouwelijkheid ten top is! Ook zo'n rokchick? Dan kan ik je alvast doen watertanden met dé hits van deze winter!
Lederen rokken zijn hot hot hot deze winter. Je vindt ze budgetvriendelijk in bijna elke grote kledingketen. Let er wel op dat je niet té goedkoop gaat, want bij een lederen rok is de kwaliteit extra belangrijk, zodat het geheel geen vulgair kantje krijgt.
De skort, een mix tussen een short en een rokje, was deze zomer al een grote hit, maar ook deze herfst is dit een topper. De skort combineert het comfort van een shortje met de vrouwelijke uitstraling van een rok. Voor mij dé must-have van de herfst!
Als je kiest voor een print op je rok, ga dan deze winter voor de ruit! Het ziet er niet alleen winters uit, het is ook één van de meest geziene prints op de catwalks en mag dus zeker niet ontbreken in je kleerkast dit najaar.
Ritsen worden meestal mooi weggewerkt maar deze winter zien we ze net extra benadrukt op jurkjes en rokjes. Indien je graag comfortabel over straat wil wandelen, kies je misschien best voor een kleintje aan de zakken, het is maar een tip! (br.hln)
Vivienne Westwood: Arme mensen moeten minder kleren kopen
Vivienne Westwood: "Arme mensen moeten minder kleren kopen"
"Koop minder kleren". Het is een vreemde uitspraak van een vrouw die haar naam en geld verdient met het verkopen van kleren. En toch is dat wat de Britse designer Vivienne Westwood zei na de presentatie van haar nieuwste collectie. Vooral arme mensen zouden volgens haar minder kleren mogen kopen.
Tijdens de show zat de excentrieke ontwerpster tussen de celebs en modejournalisten op de eerste rij, in plaats van backstage zoals anders. Dat was omdat ze de dramatische opening zelf wou zien: een interpretatieve dans van model Lily Cole in een Griekse jurk.
Maar het was pas na de show dat Vivienne echt opviel, met dank aan haar uitspraken. "Koop minder. Kies juist. Kwaliteit, geen kwantiteit. We kopen allemaal veel te veel kleren", klonk het bij de designer.
Vooral arme mensen moeten opletten volgens de ontwerpster. "Ik weet dat ik geluk heb: ik kan gewoon dingen lenen. Ik haat het om te veel kleren te hebben. En ik denk dat arme mensen zelfs nog voorzichtiger moeten zijn." "Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je alleen goedkope dingen moet kopen. Maar in plaats van zes dingen te kopen, moet je er een kiezen dat je echt leuk vindt. Stop met dingen te kopen omdat je gewoon iets wil kopen", luidt haar advies.
De uitspraken van Westwood sluiten aan bij de klimaatboodschap die ze uitdrukte in haar collectie. "Ik denk dat mensen moeten investeren in de wereld. Investeer niet in mode, maar in de wereld", klonk het ook nog.
Op heel wat stukken uit de collectie kwam expliciet het woord 'Climate' voor, de abstracte verf op de gezichten van de modellen vertelde de rest. (br.hln)
Graatmagere modellen in kledij van ondervoede Cambodjanen
Graatmagere modellen in kledij van ondervoede Cambodjanen
Terwijl we in Londen en Madrid dezer dagen ribben kunnen tellen op de modeweek in Londen werpt ngo Labour Behind the Label een schrijnend licht op de chronische ondervoeding van Cambodjaanse textielwerkers die voor westerse merken als H&M produceren.
Een derde van de Cambodjanen die kledij produceren voor de internationale merken op de Britse markt - waaronder een reus als H&M - lijdt honger. Een vierde van hen is zelfs zo ondervoed dat ze in onze contreien de stempel 'anorectisch' zouden krijgen. Dat melden de activisten van Labour Behind the Label, die strijden voor de rechten van textielwerkers in derdewereldlanden. De werknemers consumeren zowat 1.598 calorieën per dag, terwijl 3.000 calorieën eigenlijk een minimum zijn om werkdagen van 10 uur in een fabriek te kunnen kloppen
Geen wonder als je de lonen bekijkt, klinkt het. De arbeiders krijgen een minimumloon van 60 euro per maand. Dat terwijl je 57 euro per maand nodig hebt om een dieet van 3.000 calorieën per dag te onderhouden. Anders gezegd: er blijft slechts 3 euro per maand over voor andere kosten, wat uiteraard compleet onmogelijk is als je ook een familie wil voeden en een dak boven je hoofd wilt. Labour Behind the Label ijvert daarom voor een absoluut minimumloon van 342 euro per maand.
De studie volgt op een rist berichten van mensen die massaal flauwvielen in Cambodjaanse textielfabrieken. Ook die fenomenen zijn volgens de activisten minstens ten dele te verklaren door structurele ondervoeding.
De ngo suggereert dat, naast hogere lonen, ook gratis lunches in de fabrieken een oplossing kunnen zijn. Maar in door de Cambodjaanse textielindustrie wordt dat idee onmiddellijk afgeschoten als 'niet de taak van de werkgever', schrijft de Britse krant The Independent. "Vraag je ons echt of arbeiders ondervoed zijn omdat ze te weinig geld hebben, wanneer de helft van hen een mobiele telefoon heeft?", was daar de reactie. (br.hln)
Jeansbroek altijd te klein aan dijen? Niet meer met dit model
Jeansbroek altijd te klein aan dijen? Niet meer met dit model
Het nieuwe schoonheidsideaal is gespierd, dat kondigde de Amerikaanse krant New York Post onlangs aan. Dat betekent dat steeds meer dames niet langer passen in kledij die gemaakt is voor graatmagere modellen. Daarom brengt een modemerk nu een jeansbroek uit voor dames met stevige bovenbenen en een slanke taille.
Vrouwelijke atleten zijn trots op hun gespierd lichaam en willen net als hun slanke geslachtsgenoten hiermee pronken, maar ze vinden geen mooi aansluitende kleding waar ze dit in kunnen doen. Vooral jeansbroeken blijken moeilijk te zijn: de meeste modellen zitten te strak aan de bovenbenen en te los aan de bovenbenen. Waardoor ze vaak rondlopen met een onflatterende, gapende opening aan de taille.
Een nieuw bedrijf heeft het geheim ontdekt van de ideale kleding voor atletische dames. Een kledingbedrijf wil via crowdfunding, waarbij klanten mee investeren in het bedrijf, een jeans op de markt brengen die de meest genegeerde vrouw in de modewereld helpt: de gespierde dame.
Initiatiefnemers Larry en Gayla Allen schrijven op hun site: "We genieten zelf van een actieve levensstijl, maar ook onze sportieve vrienden klagen dat atletische vrouwen geen keuze hebben wat elegante outfits betreft."
De jeansbroek kost 56 euro en is beschikbaar in jeansmaten 25-33. De modellen zijn speciaal ontwikkeld voor dames met brede bovenbenen en een slanke taille, het geheim van het draagcomfort zit hem in de rekbare stof. (br.hln)
Stella McCartney voor Adidas: modellen en make-up verboden
Stella McCartney voor Adidas: modellen en make-up verboden
Adidas wilde voor de collectie ontworpen door Stella McCartney geen klassieke catwalkshow opvoeren, de stijlvolle sportkledij werd daarom door atletes en niet door de gebruikelijke modellen in Londen voorgesteld. De dames maakten wel indruk door het uitvoern van gevaarlijk ogende stunts als zwemmen in een tank en bengelen aan het plafond.
De meisjes van McCartney droegen haast geen make-up, maar vertoonden een natuurlijke gloed, zo eentje die je krijgt na vijf minuten zweten in het fitnesscentrum. Ook het haar moest goed blijven zitten tijdens de sportsessies van de atletes, dus ook dat werd eenvoudig gehouden. Denk aan strakke dotjes en paardenstaarten, een spray met wat glans werkte het geheel af. Op de nagels ging zwarte of beige nagellak.
Wat de creaties zelf betreft zagen we hippe badpakken met uitsparingen aan de taille die in een watertank werden voorgesteld, de wielrensters straalden in kleurrijke mouwloze truien met kap en de yogadames toonden het beste van zichzelf in pasteltinten, leggings met daarover een shortje, strakke body en een kort truitje.
Stella zelf was iets minder sportief, maar wel uiterst hip in een jurkje met slangenprint uit haar eigen collectie voor volgende zomer. (br.hln)
Naomi Campbell draagt zelfde Versacejurk 21 jaar later
Naomi Campbell draagt zelfde Versacejurk 21 jaar later
21 jaar later nog steeds in dezelfde (strakke) jurk passen: het is niet iedereen gegeven. Maar topmodel Naomi Campbell wel: ze droeg deze zwarte bondage Versacejurk naar een gala in New York. 21 jaar voordien showde ze de jurk voor een campagne van Aterlier Versace.
Op de foto's is te zien hoe het supermodel na al die jaren nog geen grammetje is bijgekomen: ze heeft nog steeds hetzelfde moordlijf als toen.
Ze droeg de jurk voor het eerst toen ze amper 22 was maar nu, op 43-jarige leeftijd, heeft ze nog altijd niets om zich over te schamen. Het gevolg van goede genen en een stralende huid, maar ook van strikt diëten, stevig sporten en elk kwartaal een detoxkuur.
"Ik eet geen gluten en geen vlees. We worden allemaal ouder, alles verandert en beweegt. Er zijn natuurlijke manieren om te sporten, en ik vind dat belangrijk om de zaken op hun plaats te houden", zei ze aan Oprah Winfrey.
Accessoires Naomi droeg de jurk wel minder dramatisch dan de campagnefoto: in plaats van grote gouden oorbellen en armbanden, koos ze voor een dunne diamanten armband en kleinere diamanten oorringen.
Ook het kapsel is opvallend anders: geen ingewikkeld opgestoken kapsel, maar een korte strakke bob. (br.hln)
Fashion Week New York: welke collecties moet je zeker bekijken?
Fashion Week New York: welke collecties moet je zeker bekijken?
Ralph Lauren
De modeweek in New York zit erop, tijd om een klein overzicht te geven van de collecties die zeker de moeite waard zijn. We selecteerden er acht uit de wilde zee van modeshows.
1) Victoria Beckham
De hoofdcollectie van Victoria Beckham was eenvoudig, maar van topkwaliteit. Zwierige rokjes, ruitjesmotieven en een sportieve touch maken de collectie elegant, draagbaar en flatterend voor veel verschillende mensen.
Een van onze favoriete looks is deze roestroze jurk met witte onderrok en nette riem. Fun, vrolijk, gemakkelijk en jong: wat wil een mens nog meer?
2) Tommy Hilfiger
Voor de echte fashionista's is deze collectie misschien te eenvoudig en niet creatief genoeg, maar de eenvoud en de vele vrolijke zomerkleurtjes vonden wij net aantrekkelijk.
Hilfiger ontwerpt voor de 'all American boy and girl': sportieve, jonge, fitte mensen. Maar dit jaar kwam er een dimensie bij: de collectie was meer ontspannen, casual, niets moet alles mag-stijl.
Bovendien gaf Tommy zijn modellen bikinibroekjes waarvan de knoopjes openstonden: een subtiele hint dat het gedaan moet zijn met dat maatje nul?
3) Monique Lhuillier
Het zal wel het kleine meisje in ons zijn, maar de jurken van Monique Lhuillier kunnen ons altijd opnieuw bekoren. Akkoord, ze verrast nooit echt, maar het niveau is wel constant, draagbaar en het resultaat is altijd schitterend.
We voorspellen veel van deze jurken te zien op het komende rode loper-seizoen, zoals altijd.
4) Zac Posen
De collectie van Zac Posen was wisselvallig maar wel interessant. Hij ontwierp een grote jurkencollectie, waarvan sommige wel voor prinsessen leken, en andere voor vogelverschrikkers. Ook al zijn het niet allemaal toppers, de designer wist wel te boeien.
5) Hervé Leger
De strakke bandenjurken hebben afgedaan, maar de optische illusie leeft nog voort. Hervé Leger maakte allemaal jurken die vorm tonen door gebogen lijnen.
6) Ralph Lauren
Ralp Lauren trok de kaart van de eenvoud: jurken in vrolijke snoepkleuren en zwart/witte gesofisticeerde ensembles. Het is moeilijk deze Ralph Lauren collectie niet in de armen te sluiten, al is het maar omdat hij zo heerlijk normaal is.
7) DKNY
Een collectie voor het jonge volkje, al kunnen we ook appreciëren dat ontwerpster Donna Karan haar zomercollectie ook heeft voorzien op regen.
8) Reem Acra
Een glamoureuze collectie met veel goud, maar ook veel warmte van een dieporanje. Bovendien combineerde hij stippen met vichyruiten en het was niet eens half lelijk (br.hln)
De beste tips en lessen van de New York Fashion Week
De beste tips en lessen van de New York Fashion Week
De modeweek in New York zit er officieel op. Amerikaanse designers, modejournalisten en modellen kunnen nu even uitblazen na een hectische week waarbij fashionista's met nieuwe trends, creaties van aanstormend talent en lelijke modegedrochten om de oren geslagen worden.
1. Alexander Wang is de populairste Designer Alexander Wang lokte heel wat sterren als Kanye West, Kerry Washington en Solange Knowles naar de catwalk. De creaties onder zijn eigen naam verkopen erg goed nu hij sinds kort voor het modehuis Balenciaga werkt, gaat het hem helemaal voor de wind.
2. Victoria Beckham is populairste vrouw De Amerikaanse designer met Belgische roots Diane Von Furstenberg zat jarenlang op de troon als koningin van de Amerikaanse mode-industrie. Ze werd er dit jaar echter van gestoten door niemand minder dan Victoria Beckham.
3. Niemand eet normaal De snacks die voor modellen en fashionista's op de modeweek in New York door de beugel kunnen zijn hippe gerechten als tempura, kreeftbroodjes, maar de meesten beperken hun voeding tot voornamelijk sapjes. Ook posten veel modellen foto's van het hippe gebakje 'de cronut' op Instagram, maar niemand eet deze caloriebommen ook echt.
4. Rita Ora is een echte fashionista De Britse zangeres Rita Ora maakte indruk op de catwalk voor DKNY, maar ook backstage maakte ze indruk met haar zelf samengestelde outfits.
5. Pastel = trend Suikertinten als zachtroze en blauw maakten indruk bij Alexander Wang, ook Prabal Gurung stuurde deze tinten de catwalk op.
6. Oversized jurk van Posh wordt popaulair Victoria Beckham stelde in een eigen creatie een van haar collecties voor: ze ging voor een midijurk met verlaagde taille die vijf maten te groot leek uit haar Victoria by Victoria Beckhamlijn. Maar ook bij de collectie van de Olsen tweeling voor hun eigen merk The Row zagen we heel wat grote jurken.
7. Opvallen met rok Volgende lente maak je indruk met een rok. Combineer een opvallend model, bijvoorbeeld gouden exemplaar, met een eenvoudige top. Bij Altuzarra stonden rokken in het middelpunt van de belangstelling, bij voorkeur met een dijhoge split. (br.hln)
London Fashion Week brengt Britse economie zo'n 120 miljoen euro op
London Fashion Week brengt Britse economie zo'n 120 miljoen euro op
Vivienne Westwood neemt het applaus in ontvangs na haar show tijdens de London Fashion Week in februari
Het modecircus werd gisteren opgedoekt in New York en gaat vanaf vandaag weer van start in de Britse hoofdstad. De London Fashion Week zou volgens de British Fashion Council naast heel wat mode inspiratie voorzien ook zo'n 100 miljoen pond (118,92 miljoen euro) opbrengen aan de Britse economie.
Volgens de British Fashion Council zijn het dus niet alleen de modehuizen die profiteren van de internationale aandacht die de modeweek met zich meebrengt, maar de gehele Britse economie. Het vijf dagen durende evenement zou ongeveer 100 miljoen pond injecteren in de economie.
Dit geld komt van de bestellingen die internationale klanten plaatsen bij de modehuizen en hun uitgaven aan vluchten en accommodatie ter plaatse. "Het zijn opwindende tijden voor Londen" zegt Helen David, hoofd van de afdeling vrouwenkledij in Harrods. "We mogen bekende designers zoals Tom Ford en Burberry een podium geven maar ook nieuwe innoverende designers krijgen een kans." (br.hln - foto photo news)