Na New York, Londen en Milaan trok het modecircus naar Parijs om er de lente- en zomercollecties van volgend jaar te presenteren.
In de geschiedenisboeken zal de periode tussen 2009 en 2013 ingaan als de modejaren van het minimalisme, het eenvoudige. Maar die tijd is nu voorbij, zo bleek op de catwalk in Parijs. Hoewel ze in het verleden wel minimalistisch waren, gingen zowel Raf Simons als Hedi Slimane de andere richting uit. Simons koos voor een overdaad aan bloemen, terwijl Slimane zich uitleefde met glitter en grunge. Komend seizoen wordt kleurrijk en eigenzinnig.
Een ontwerp van Raf Simons voor Dior
2. Het bikerjasje is het nieuwe Chanel tweed jasje
Het tweed jasje van Chanel is een iconisch stuk, maar er is concurrentie op komst. Op de catwalk in Parijs zagen we immers een nieuw must-have item: het bikerjasje. Saint Laurent pakte er mee uit (klassiek en mouwloos), maar ook onder andere Balenciaga ging ermee aan de slag.
3. De volle, lange rok is hip
De volumineuze rok die tot op je kuiten valt is niet alleen romantisch en vrouwelijk, maar binnenkort ook een echte trend. De look lijkt formeel, maar het is makkelijk om het 'gewoner' te maken met een bloesje, bikerjasje en leuke botjes erbij.
Een bikerjasje bij Saint Laurent.
4. Metaalkleuren zijn overal
Het kan ook geen kwaad om nu al te investeren in blinkende, metaalkleurige kledingstukken, want die worden zonder twijfel een hit. De designers in Parijs speelden met reflecterende metaalkleuren zoals goud en zilver, maar ook met juweeltinten. Zo kan elke vrouw schitteren met de kleur waarin ze zich goed voelt.
5. Plooirokken zijn terug
Ook opvallend waren de vele plooirokken op de catwalk. De lichte, makkelijk te dragen plooien zorgen voor een natuurlijke beweging en zijn erg gracieus. We zagen de klassieke, scherpe plooien, maar ook ontwerpen waarbij de plooien minder uitgesproken waren.
6. Felle kleuren zijn een must
Bijna alle ontwerpers lieten ook felle kleuren zien op de catwalk. Van maatpakken en mantelpakjes, over kleedjes en avondjurken naar de tweedjasjes van Chanel: alles kreeg een mooie, felle kleur. Voor de durvers!
7. Etnische inspiratie
Op de catwalken van onder andere Givenchy, Valentino en Alexander McQueen zagen we veel borduursels, veren, mooie kleuren en etnische patronen. Het is duidelijk dat er veel aandacht gaat naar een bredere wereld.
Overal ruches bij Dries Van Noten
8. Kort, korter, kortst
Naast de lange, volle rokken, werd er op de catwalk in Parijs ook druk geëxperimenteerd met korte rokjes. Niet kort tot boven de knieën, maar kort tot net onder je achterwerk. Bereid je dus al maar voor om wat bloot te laten zien.
9. Ruches
Ruches werden in het verleden vooral gebruikt als leuke accenten, maar tegenwoordig zijn ze bedoeld om extra volume te creëren. Gegolfde zomen, neklijnen en zelfs volledige shirtjes met ruches worden een hit.
10. Slogans
Bij heel wat ontwerpers zagen we ook een geprinte slogans op topjes, truien en zelfs op rokken of broeken. Sommige kozen voor een duidelijke boodschap, anderen hielden het mysterieuzer. (br.hln)
Deze trendy platte schoenen flatteren jouw figuur wel
Deze trendy platte schoenen flatteren jouw figuur wel
Tegenwoordig zijn platte schoenen erg populair op de catwalk, ook heel wat celebs als Victoria Beckham en Emma Watson zijn tegenwoordig fan van de ballerina's, aanstekers en zelfs hakloze laarzen. Goed nieuws voor je pijnlijke voeten, maar veel vrouwen missen toch de elegantie en vooral het afslankend effect van een hak. Daarom geven we tips voor toch elegante platte schoenen.
Tegenwoordig ga je werken in platte schoenen en kun je er zelfs het nachtleven mee induiken. Deze schoenen kan zelfs onder een chique jurk wanneer je naar een feest moet gaan. Op de catwalk zagen we voor deze herfst platte aanstekers bij Paul Smith, geveterd schoenen bij Armani en chique herenschoenen bij Marni. Iedereen weet dat platte schoenen beter voor je voeten en rug zijn, maar haast elke vrouw kent de voordelen van hakken. Ze maken je been langer en dus optisch smaller.
Om toch mee te zijn met de trends, maar je figuur wat beter in de verf te zetten, kies je voor een paar waar een klein, verborgen hakje in zit. Dit valt minder op wanneer de hak dezelfde kleur als de rest van de schoen heeft. Zo creëer je de illusie van een platte schoen, maar heb je toch een beetje het voordeel van een hoge hak.
Wie zich zorgen maakt over de grootte van zijn voeten, kan best voor een ballerina gaan die een groot stuk van je voet bloot laat. Zo worden je voeten doorbroken en lijken ze kleiner. Dames die graag hun vrouwelijke kant tonen met schoenen, kan voor een ballerina in dierenprint gaan, ook een metallic detail geeft een sexy toets. Op kantoor draag je een aansteker met frivole details als strikjes of kwastjes, met lakleder val je meteen op. Een meer casual look creëer je met platte laarzen. Als je mee wil zijn met de trends, ga je voor een enkellaarsje in bordeauxtinten. (br.hln)
Zoals iedereen die er al eens eentje van dichtbij heeft mogen bewonderen je zal verzekeren, zijn catwalkshows niet zomaar een opeenvolging van outfits. Een goede show is een totaalbeleving. De modellen met hun loopjes en poses, haar en make-up, de aankleding van de omgeving ... Alles moet een bepaalde sfeer neerzetten. Eén van de meest onderbelichte aspecten van de beste shows is de muziek. Net als in films de soundtrack ongelooflijk belangrijk is om de juiste mood te creëren, wordt ook de muziek voor de runway met veel zorg geselecteerd. Daarom: een lijstje met de 10 beste muzikale momenten van de fashion weeks!
1. Colin Greenwood bij Dries van Noten De show van Dries van Noten werd begeleid door de diepe tonen van een basgitaar. De soloïst was niemand minder dan de bassist van Radiohead, die onverstoorbaar doorspeelde terwijl de modellen langs hem heen paradeerden.
2. Gloria Gaynor bij Moschino Moschino vierde zijn dertigste verjaardag - een perfecte gelegenheid om disco-legende Gloria Gaynor uit te nodigen om haar hit I Am what I Am live te brengen. De diva was de perfecte afsluiter voor deze show van het altijd-kleurrijke merk.
3. John Lennon's Nobody Told Me bij Ralph Lauren De cleane, grotendeels witte silhouetten kregen een extra zomers tintje dankzij de tonen van de Beatles-zanger en hippie-icoon.
4. The Beach Boys' Surfin USA bij Tommy Hilfiger De all-American ontwerper bij uitstek koos de al even Amerikaanse Beach Boys als begeleiding van zijn show vol surf- en zeil-invloeden. Een perfecte match.
5. Nico & The Velvet Underground's Femme Fatale bij Tory Burch Het perfecte melancholische sausje voor bij de frisse silhouetten in wit, groen en zilver.
6. Britney Spears' Work B**ch bij Prada You want a Lamborghini? Look good in a bikini? Sip Martini's? You better work, b**ch! Een collectie die geïnspireerd werd door Miuccia's eigen feministische insteek, street art en graffiti. Niet voor doetjes, wel voor kick-ass superheldinnen.
7. Mary J. Blige's Family Affair bij Diane Von Furstenberg De shows van DVF zijn altijd fun en dat zie je in de muziek. Ook op de playlist: Lose yourself to dance, van Daft Punk en Pharrell Williams. Toevallig is dat exact wat we in die geweldige jurken wilden doen!
8. Björk's It's All So Quiet bij Thom Browne Een licht gestoord maar vrolijk nummer bij een collectie vol niet-zo-subtiele verwijzingen naar het gekkenhuis en horrorfilms.
9. De theme song van Jaws bij Marc Jacobs. De catwalk leek op de restanten van een studentenfeestje op een strand, met lege bekers en sigarettenpeukjes... en een scheepsmast. Mr. Jacobs omschreef het decor zelf als "a lovely nightmare" en de wereldberoemde tonen van Jaws zullen daar voor veel aanwezigen zeker toe hebben bijgedragen.
10. Disclosure & Eliza Doolittle's You and Me, de Flume Remix bij Zac Posen Stevige electrobeats en synths om de collectie vol over-the-top prinsessenjurken te begeleiden. (br.hln)
Tekende Marc Jacobs zijn laatste collectie voor Louis Vuitton?
Tekende Marc Jacobs zijn laatste collectie voor Louis Vuitton?
De catwalkshow van Louis Vuitton volgende week woensdag zou wel eens de laatste kunnen zijn van de hand van ontwerper Marc Jacobs die al sinds 1997 de creatieve leiding heeft bij het Franse modehuis. Een bron uit de sector vertelde aan Reuters dat het contract van Jacobs "mogelijk niet verlengd wordt".
Sinds hij begon bij het Franse label in 1997 bouwde Jacobs het uit tot een internationaal luxemerk met een jaarlijkse omzet van zo'n 7 miljard euro, goed voor meer dan de helft van de operatieve winst van moederbedrijf LVMH. Hij hielp er ook de prêt-a-portercollecties voor mannen en vrouwen op te starten en zorgde voor populaire samenwerkingen met artiesten zoals Stephen Sprouse en Richard Prince.
De mogelijke verandering van ontwerper zou kaderen in een poging van Louis Vuitton, bekend voor de handtassen bedrukt met de 'LV'-print, om het merk te herpositioneren. De consument blijkt niet meer zo dol te zijn op logoprints, iets waar het label niet tijdig op heeft geanticipeerd. De groei van de verkoopscijfers van Louis Vuitton bedroeg dit jaar een 5 à 6 procent terwijl het merk de afgelopen jaren telkens een groei van 10 procent kende.
Het Franse magazine 'Challenge' gaat nog verder dan de anonieme bron van Reuters die zegt dat "er nog niets beslist is" en schrijft dat het vertrek van Marc Jacobs vastligt en intern al besproken werd. Nicolas Ghesquière wordt door sommigen getipt als opvolger voor Jacobs. Ghesquière, voormalig hoofdontwerper bij Balenciaga, is erg close met Delphine Arnault, dochter van CEO en oprichter van LVMH Bernard Arnault en een van de belangrijkste talentspotters van het concern achter Louis Vuitton. (br.hln)
Een nieuw seizoen betekent voor heel veel dames ook een splinternieuw paar laarzen. Ontdek hier vier handige trucjes om pijnlijke voeten te vermijden en je schoenen grondig voor te bereiden op een najaar vol activiteit.
1. Vooraleer je de straat opgaat met je nieuwe herfstlaarzen, begin je best met ze 's avonds thuis een weekje te laten wennen aan je voeten. Draag daarvoor hele dikke sokken of doe er verschillende over elkaar aan om wat druk op de schoenen te zetten met je eigen voeten, voor een perfecte pasvorm.
2. Versterk het effect nog door de laarzen geen minuut rust te geven. Wanneer je ze zelf niet kan dragen, vervang je je voeten best door een handdoek. Durf te proppen tot de schoen mooi gevuld is. Gebruik er gerust twee als het nodig zou zijn.
3. Een derde trucje is een mix te gebruiken van water met ontstemmingsalcohol (50/50) in een verstuiver. Breng het mengsel gelijkmatig, maar niet overdreven aan op de binnenkant van de schoenen en laat alles een nachtje inwerken. Herhaal dit proces één keer per week. De mix rekt namelijk de natuurlijk vezels van de schoen uit
4. Tot slot is er nog de diepvriestruc. Vul twee afsluitbare zakjes voor iets minder dan een derde met water en plaats ze in de schoenen. Zet je nieuwe laarzen vervolgens in de diepvries en laat het water opstijven en uitzetten. Haal ze er na een nachtje opnieuw uit, laat de klomp even ontdooien voor het verwijderen en geniet van een fris en vooral ruimer paar herfstlaarzen. (br.hln)
Elke vrouw weet dat de perfecte beha vinden een uitputtende strijd kan zijn. Helaas is het voor de gezondheid van je borsten én voor een zelfzekere uitstraling van belang dat je de tijd neemt om uit te zoeken welke bh bij jouw boezem past. Omdat het vrouwelijk ras hardnekkig blijft volharden in de boosheid, zetten we de grootste bh-blunders nog eens even op een rij.
De bh-blunders die we blijven begaan:
1. Je laten leiden door de cupmaat Het klinkt misschien gek, maar je mag eigenlijk nooit op behajacht gaan op basis van je cupmaat. Kijk liever altijd eerst naar de juiste omtrek, aangezien cupmaten nooit standaard zijn én ze bovendien binnen één soort sterk kunnen verschillen van grootte al naargelang de omtrek. Een 85D zal qua cup bijvoorbeeld groter zijn dan een 75D. Door de focus op jouw cupmaat te lossen, kan je ongeremd op zoek gaan naar die ene bh die écht goed zit.
2. Een te kleine cupmaat/te grote omtrek dragen Aansluitend bij de eerste blunder, laten veel vrouwen zich definiëren door een vertrouwde cupmaat. Hierdoor blijven ze vastklampen aan die specifieke maat, in plaats van te kiezen voor een passende omtrek met een grotere cupmaat. Wie bijvoorbeeld een 80C draagt, maar eigenlijk een omtrek van 70 nodig heeft, zou bij sommige merken plots moeten grijpen naar een 70E. Experten raden daarom aan om de grotere maat te omarmen omdat je beha wel degelijk beter zal zitten.
3. Je beha sluiten in het laatste haakje Om de juiste omtrek te berekenen, moet je altijd kijken naar het eerste (en dus meest losse) haakje en zeker nooit naar het laatste. Een beha kan zich namelijk tot meer dan 7 centimeter uitrekken na veelvuldig dragen. Op dat moment moet je kunnen terugvallen op de andere haakjes voor een betere pasvorm.
4. De sluiting naar boven laten kruipen Wat het bandje op je rug betreft, bestaat een basisregel die je altijd moet volgen: De sluiting mag niet hoger kruipen dan waar de beugels in verhouding liggen. Wanneer dat wel het geval is, heb je de verkeerde maat aan.
5. Alleen mikken op voorgevormde beha's Alleen vrouwen die gezegend zijn met stevige, hoogzittende borsten kunnen in principe altijd wegkomen met voorgevormde cups. Omdat borsten van nature niet rond zijn, maar eerder kegelvormig, blijven heel veel vrouwen in voorgevormde beha's achter met te veel ruimte aan de bovenkant van de cup. De naden van een gewone beugelbeha zullen daarentegen veel natuurlijker omgaan met de vorm van je borst, in plaats van ze in een mal te proppen die niet helemaal opgevuld wordt.
6. Een bh twee dagen na elkaar dragen De kans is groot dat je die ene lievelingsbeha hebt, die je liefst alle dagen zou willen dragen. Toch is de realiteit dat je bh's in een ideale wereld nooit twee dagen op rij zou mogen dragen omdat je zo de elastiek overbelast. Laat beha's daarom één dag rusten tussen het dragen. Een trucje dat je ook nog kan toepassen, is de bh te 'schrikken' met ijskoud water.
7. Woolite gebruiken voor het wassen van bh's Nu we het toch over wassen hebben... Wie Woolite gebruikt om lingerie te wassen, kan beter voor een ander wasmiddel gaan. Lingeriekenners stellen dat het product namelijk ontwikkeld werd om wol te verzachten, iets wat behoorlijk nefast is voor de elastische band, die je toch liefst stevig en strak wil houden.
8. Beha's eindeloos blijven dragen Tot onze grote spijt staat er een houdbaarheidsdatum op lingerie, ook wanneer je er heel goed zorg voor draagt. Een gemiddelde, verzorgde beha leeft volgens lingerie-experten maximaal 8 maanden. Daarna is de elastische band meestal hopeloos uitgerekt, waardoor je onvoldoende steun krijgt. Daarom zou elke vrouw eigenlijk 6 tot 7 beha's in haar kast moeten hebben om regelmatig af te wisselen en zo meer duurzaamheid te verkrijgen.
Verlies je geduld dus niet langer tijdens het bh-shoppen en ga voor perfectie, niet voor "Het zal wel goed zijn zo. Binnen een paar dagen zit het gegarandeerd beter". (br.hln)
Zes trends om te onthouden van de modeweek in Milaan
Zes trends om te onthouden van de modeweek in Milaan
Ontwerpen van Missoni, Fendi en Max Mara
Na de modeweken in New York en Londen was het de beurt aan Milaan om
een aantal grote ontwerpers te ontvangen. Uit hun shows konden we een
zestal trends afleiden die we ongetwijfeld snel op de rode loper zullen
zien én volgend jaar ook zelf zullen dragen. Een overzichtje.
1. Van schilderijen naar kledij
De opvallendste
trend in Milaan was het gebruik van elementen uit de kunst op de
ontwerpen. Bij Aquila Rimondi zagen we bijvoorbeeld taferelen uit de
oudheid, terwijl Prada abstracte gezichten op de outfits 'schilderde'.
Jil Sander koos voor een nog abstractere vorm van kunst, met vooral
kleurrijke figuren.
2. Opgeleukte schoenen
Aangezien
heel wat vrouwen verzot zijn op schoenen, besteden de meeste designers
ook daar aandacht aan. In Milaan viel vooral op dat de schoenen extra
opgeleukt werden, met (namaak)diamanten (bij Prada), houten en
plastieken afwerkingen (bij Marni), enzovoort. Opvallend was ook dat er
heel wat gladiatorsandalen voorkwamen (zoals bij Roberto Cavalli) en dat
de tenen bij de meeste schoenen bloot bleven.
Ontwerpen van Prada, Roberto Cavalli en Marn
3. Stofjes om aan te voelen
In Londen zagen we
al heel wat ontwerpen waaraan stoffen bloemen vastgemaakt werden, maar
in Milaan gingen de ontwerpers nog een stapje verder. Opgeplakte lederen
stukjes stof, metalen, borduurwerk, pluimen, enzovoort. Je moet iets
kunnen voelen op je kleren.
Ontwerpen van Fendi, Dolce & Gabbana en Marni
4. Rokken tot op de enkels
Als je tegenwoordig
een maxi-jurk wilt dragen, hoeft die niet meer tot op de grond te
vallen. De stof moet in de plaats daarvan op je enkels wapperen. Zo kan
je de hierboven genoemde schoenen nog meer tot hun recht laten komen.
Ontwerpen van Aquilano Rimondi, Prada en Jil Sande
5. Combinatie van felle en neutrale kleuren
In
Milaan was er ook heel wat kleur te zien op de catwalk, maar de felle
tinten werden vaak gecombineerd met een neutrale kleur. Populair was de
combinatie van wit met blauw, oranje, groen en geel.
Ontwerpen van DSquared, Alberta Ferretti en Roberto Cavalli
Ontwerpen van Versace, Tod's en Roberto Cavalli
6. Cowgirls
Enkele ontwerpen deden ons dan weer
denken aan een cowgirl. Zo brachten Versace en Roberto Cavalli een
stoere witte cowgirl op de catwalk, terwijl Tod's koeienvlekken leek te
imiteren. (br.hln)
Als het van ons afhangt is het nektapijtje een haartrend die voor altijd tot het verleden mag behoren, maar als we Rihanna mogen geloven is de haarstijl klaar voor een comeback. Tijdens de modeshow van toonaangevende ontwerper Marc Jacobs op de modeweek van New York in februari kregen ook alle modellen een nekmatje aangemeten.
Celebritykapper Adam Reed is alvast fan: "Het nektapijtje is een van mijn favoriete kapsels. Ik was dan ook erg blij toen ik zag dat Rihanna tegenwoordig een nekmat heeft". Reed is misschien wel een beetje bevooroordeeld, aangezien hij jarenlang het haar knipte van nektapijtliefhebber Rod Stewart. (br.hln)
Jeans is tegenwoordig weer hip, dus moet je ook enkele basisstukken aanschaffen voor deze herfst. Wij zetten de vijf toppers op een rijtje.
1. De zwarte blinkende jeans tot op de enkels
Dit seizoen moet je durven te kiezen voor een zwarte motorjeans die tot op je enkels valt. Ga voor eentje met een blinkend laagje, zodat de stof leder lijkt. Let ook op de details: een rits aan de zakken, ritsen aan je enkels, enzovoort.
.
2. De klassieke blauwe skinny jeans
In je kast moet ook sowieso een gewone blauwe skinny jeans liggen, niet te donker en niet te licht (medium wash). Die moet aanvoelen als een tweede huid en mag zeker niet spannen. Let ook hier op de details: kleine plooien aan de bovenkant, een scheur aan de knie (als je durft) of andere details. Die zorgen voor een coole look zonder dat het té wordt.
3. De witte skinny jeans
Tegenwoordig mag je een witte jeans het hele jaar door dragen, al moet je ze in de winter wel op de juiste manier combineren. Denk bijvoorbeeld aan een wit bloesje met polkadots, in combinatie met een camelkleurige overgooier. Voeg daar nog camelkleurige botjes aan toe en je krijgt de perfecte herfstoutfit.
4. Een jeanshemd
Ook een hemd in jeansstof is een must-have item. Deze herfst kies je voor een donkerdere versie. Dit kledingstuk is op verschillende manieren te dragen: als bovenstuk, als jasje, als een extra laag boven een topje of helemaal dichtgeknoopt met een trui erboven.
5. Het 'gekrompen' jeansvestje
Het jeansjasje voor deze herfst is het 'gekrompen' vestje. Kies voor een 'medium wash', niet te licht en niet te donker. Ook dit jasje kan je op verschillende manieren dragen: onder een winterjas, boven een shirtje, enzovoort. (br.hln)
Kijk: de eerste stukken van Isabel Marant voor H&M
Kijk: de eerste stukken van Isabel Marant voor H&M
Een tijdje geleden raakte bekend dat Isabel Marant een collectie zou maken voor H&M. Gisterenavond kreeg Elle France de eer om de eerste vier ontwerpen aan de wereld te tonen. De rest van de collectie wordt vrijdag in het tijdschrift onthuld.
Erg speciaal is de collectie schijnbaar niet. Een van de eerste stukken is een gewone grijze mantel, afgewerkt met zwarte knopen en randjes aan de zakken. Daarnaast zien we ook een gebreide trui, zwart-wit en bezet met gekleurde kralen.
Verder werden er ook twee accessoires onthuld: een paar pumps met bronskleurige studs en een paar zilveren oorhangers.
Begin juli maakte H&M via haar Twitteraccount al een eerste outfit uit de collectie bekend. Op de geposte foto was Isabel Marant zelf te zien, poserend in een oversized zwart-wit jurkje.
De rest van de collectie wordt vrijdag in Elle France onthuld. Vanaf 14 november zullen de outfits wereldwijd beschikbaar zijn in 250 winkels. (br.hln)
Bonte kleuren dicteerden de voorbije seizoenen het modebeeld, van colour blocking over fluo tot pastel. Maar het zwart laat zich niet zomaar bont en blauw slaan. De tijdloze modekleur begint aan een gesmaakte revival.
"Wanneer je tijdens de modeweken rondslentert in de straten van Parijs of Kopenhagen, voel je dat er opnieuw een wave of black in de lucht hangt. Je merkt het in het straatbeeld van grote steden, je ziet het in de collecties en bij de modeprofessionals. De tendens van de voorbije jaren naar meer kleur lijkt zich absoluut te keren naar zwart. Black is the new black." Aan het woord is Christophe Urbain, eigenaar van de avant-gardistische boetiek Rewind in Gent. "Zwart is een kleur met zoveel facetten: tijdloos en toch verrassend, elegant maar ook stoer", steekt Urbain de loftrompet. "Geen enkele kleur kan zo veel kracht en verfijning tegelijk uitstralen." Saai noch somber
Zal het met al dat zwart dan geen donkere bedoening worden in de winkel? "Nee, want zwart staat niet gelijk aan saai of donker. Het is verkeerd om zwart af te schilderen als somber of, erger nog, gothic. Zoals bij andere kledij is vooral de snit allesbepalend. Dat is net het voordeel van zwart: het laat een silhouet volledig tot zijn recht komen. Ik wilde een plaats creëren waar vorm weer boven kleur gesteld wordt. Zwarte kleding gaat nooit vervelen, als je maar de juiste stukken kiest."
De terugkeer naar zwart is onmiskenbaar een soort tegenreactie op de 'colour blocking'-trend, die de mode de laatste jaren heeft gedomineerd. "De kleurrijke stijl van colour blocking leek de zwarte stroming lange tijd te verdrukken", vertelt Urbain. "Terwijl veel professionals uit de modewereld vroeger zweerden bij sober gekleurde silhouetten, brak colour blocking radicaal met die gewoonte. Figuren als Anna Dello Russo, de kleurrijke hoofdredactrice van Vogue Japan, hebben daartoe bijgedragen." Maar nu is de slinger weer omgeslagen, voorspelt de modespecialist. "Zoals we de voorbije seizoenen een sterke opmars zagen van felle kleuren, is het nu weer de beurt aan zwart. En vooral: zwart van kop tot teen."
Al is het zwart nooit echt helemaal ondergesneeuwd geraakt. "Net zoals kleur ook nooit van het toneel zal verdwijnen", merkt Urbain op. "Het is niet zozeer een kwestie van 'trendy of niet'. Geen enkele kleur raakt ooit volledig uit de mode, alle tinten komen uiteindelijk opnieuw aan bod in de collecties. Maar er zijn natuurlijk wel tendensen, het ene seizoen springt de ene kleur al meer in het oog dan de andere. En de komende seizoenen is dat absoluut het geval met zwart." (br.she)
Beautyproducten en make-up moeten er voor zorgen dat we er op ons best uitzien, maar al dat smeren en bijwerken kan ook al wel eens mislopen. Dit zijn volgens beautymagazine 'Allure' de ergste make-up fouten en gedateerde beautytrends waar je anno 2013 niet meer mee wegkomt.
1. Bruin gezicht, witte nek Je ziet het zo vaak: vrouwen die wel een bruin masker lijken op te hebben omdat ze hun fond de teint niet correct hebben aangebracht. Zorg er eerst en vooral voor dat de kleur van je fond de teint echt bij je eigen huidskleur past. Dat test je het best op je kaaklijn omdat hier je nek en je gezicht samen komen. Verder kan je best ook je fond de teint aanbrengen tot aan je decolleté om het maskereffect te vermijden.
2. Haar tot op je derrière Lang haar is sexy, maar kan soms ook een beetje van het goede te veel zijn. Tot aan je BH-sluiting is goed, tot aan je achterste is te lang.
3. French manicures en pedicures Volgens beautymagazine Allure is een French manicure echt niet meer van deze tijd. Dus aan alle liefhebbers van deze klassieke manicure: misschien is het eens tijd voor een update.
4. Zichtbare lipliner We kunnen echt wel zien waar je lippen zijn, dus je lippenstift omranden met een donkerdere lipliner is niet nodig. Lipliner gebruik je om je lippenstift langer te laten zitten en kan dus best dezelfde kleur als die lipstick hebben.
5. Bronzer bonanza Bronzer moet ervoor zorgen dat het lijkt alsof je een gezond kleurtje hebt, maar ook hier schaadt overdaad. Je wilt er immers niet uitzien als een Oempa Loempa. Breng net genoeg aan voor een geloofwaardige gloed.
6. Lange, gebogen nagels Je nagels hoeven niet superkort te zijn maar vanaf het moment dat een smsje sturen te moeilijk wordt kan je best de nagelschaar eens bovenhalen.
7. Te veel glitter Als je bij het aanbrengen van glitter jezelf moet afvragen of het te veel is dan is dat waarschijnlijk ook zo. Een beetje subtiele glans is ok, eruitzien als een discobal niet.
8. Opgevulde lippen Angelina Jolie's volle lippen zijn erg sexy en worden dan ook vaak als voorbeeld meegenomen naar de plastisch chirurg. Wanneer je er begint uit te zien als een vis (of Donatella Versace) weet je dat je overdreven hebt. (br.hln)
Bustierjurk maakt comeback: zo draag je deze zonder blunders
Bustierjurk maakt comeback: zo draag je deze zonder blunders
De bustierjurk, die velen met de eighties associëren, is een comeback bezig in 2013. Dit keer is dit kledingstuk niet bestemd enkel voor tienermeisjes op feestjes, maar nu oogt het erg 'haute couture' dankzij de wintercollectie die de Belg Raf Simons voor Dior tekende. Deze jurk scoorde goed op de catwalk en is al jarenlang favoriet bij de celebs op de rode loper. We leren je alvast hoe dit moeilijke kledingstuk te dragen.
De straplessjurk is erg minimalistisch maar tegelijkertijd vrouwelijk en elegant. De snit nu is erg retro. Toch kan je niet zomaar een oude jurk uit de kast trekken, het bustiermodel heeft voor 2013 een update gekregen. De halslijn komt deze winter iets hoger dan voorheen. Vroeger maakte die net een knikje naar beneden aan de boezem, tegenwoordig gaat het decolleté in het midden net een beetje naar boven in het midden.
Je kan voor een retroprint als de pied-de-poule gaan, maar ook voor een hippe patroontje als een berglandschap of dierenprint. Als je het klassiek houdt met zwart, trek dan de aandacht met opvallende juwelen als een zware halsketting of een grote broche. Je houdt je schouders warm met een bonten kraagje of een hip kort jasje. Met een lederen jurk ben je meteen stoer, hou wel je accessoires dan wel vrouwelijk om je outfit in balans te trekken.
Als je denkt dat deze outfit alleen geschikt is voor een feestje, dan ben je fout. De lange versie kan je in 2013 ook dragen om een dagje te gaan shoppen of is zelfs gepast op kantoor. Let er dan wel op dat je halslijn niet te sexy is. Voor een feestje is de kortere versie geschikter, je trekt meteen alle aandacht in een stijlvolle kleur als bordeaux of donkergroen.
Toch is het niet makkelijk een bustierjurk te vinden die goed past, denk maar aan de dames die op de dansvloer voortdurend hun topje goed moeten trekken uit angst hun ondergoed te showen. Om dit te vermijden, ga je op zoek naar een jurk die stevig is zodat die uit zichzelf blijft zitten. Met een model waar baleinen in verwerkt zijn, zit je goed. Hoewel het evident is dat jede jurk niet te groot koopt, mag je zeker ook niet te klein gaan, want die gaat snel oncomfortabel zitten. Daarnaast is het belangrijk dat je hier de juiste lingerie onder draagt, een korset biedt extra steun, maar een strapless beha met beugels en strips uit siliconen is voor de meeste dames voldoende. (br.hln)
Peter Pilotto en Christopher De Vos ontwerpen goedkopere collectie
Peter Pilotto en Christopher De Vos ontwerpen goedkopere collectie
Het duo Peter Pilotto en Christopher De Vos gaan een goedkopere collectie maken voor de Amerikaanse winkelketen Target. Hun splinternieuwe voorjaarscollectie voor 2014 werd nog maar net in de kijker gezet op de Londense modeweek.
Het label staat bekend voor het gebruiken van opvallende prints en felle kleuren. Niemand minder dan Emma Watson, Miranda Kerr en Kristen Stewart behoren tot de fans.
Om tegemoet te komen aan de vele vrouwen die het prijskaartje van de exclusieve designs niet kunnen verteren, gaat Peter Pilotto nu een collectie ontwerpen voor de budgetvriendelijke keten Target.
De collectie belooft vrij uitgebreid te worden en zal bestaan uit zeventig stukken: van badmode, tot bovenkleding en accessoires. De prijzen beginnen vanaf 15 euro. De collectie zal ook online verkrijgbaar zijn. (br.hln)
It-handtas van Louis Vuitton: hit bij de sterren, te exclusief voor de gewone vrouw
Actrice Michelle Williams poseert met de nieuwste handtas van Louis Vuitton
Angelina Jolie en Michelle Williams zijn alvast fan van de nieuwste handtas Capucines van het luxueuze modehuis Louis Vuitton. Het model is intussen uitverkocht aangezien Europese fashionista's er dol op zijn.
Op de website en in de Louis Vuitton-winkel in Londen zijn de handtassen alvast uitverkocht. Maar het tekort zou een marketingtruc kunnen zijn. Het Franse modehuis is erom gekend zijn handtassen gratis naar stijlvolle celebs op te sturen voor wat media-aandacht.
Louis Vuitton is intussen vooral bekend om zijn opvallende creaties waarbij het wereldwijd bekende logo centraal staat. Door de vele valse kopies kreeg het modehuis wat een kwalijk imago. Nu gooit de handtasmaker het duidelijk over een meer bescheiden boeg, Louis Vuitton gaat het trends uit de weg en kiest voor een meer tijdloze stijl. De nieuwste it-handtas werd genoemd naar de Parijse Rue des Capucines in Paris, waar Louis Vuitton zijn eerste winkel opende in 1854. Hiermee lijkt het merk bewust kwaliteit de prioriteit te geven boven het showen van logo's waar het de laatste jaren bekend voor stond.
Het nieuwste it-accessoire is gemaakt van kalfsleder, wat bekend staat om zijn stevigheid, kwaliteit, duurzaamheid en opvallende textuur. Louis Vuitton zou bij de lancering van de handtas de bekende tactiek toepassen van slechts een beperkt aantal handtassen naar de winkels toe te sturen om de vraag wat op te krikken. Voeg hier nog wat gratis verschijningen aan de armen van celebs toe en je hebt een it-handtas. Dat de gewone vrouw in de straat hier wel de volle prijs voor moet dokken, houdt Louis Vuitton niet tegen er toch minstens 3.600 euro voor te vragen, voor een groter exemplaar ben je bijna 4000 euro kwijt.
Dames met een beperkt budget die toch halsoverkop verliefd werden op de Capucines, kunnen bij de goedkopere modeketen Zara terecht voor een gelijkaardig klassiek lederen model met een eenvoudige afwerking uit metaal. (br.hln)
De modeweek in Londen werd gisteren afgesloten, die vooral rond het spotten van bekendheden als Harry Styles, it-girl Cara Delevingne en keizerin van de modewereld Anna Wintour draaide. Aangezien er ook modellen met lentecollecties op de catwalk verschenen, maken we een samenvatting van de lentetrends 2014 op de Fashion Week in Londen.
Pastel is terug We hadden het al op de modeweek in New York gespot, maar de trend van de pasteltinten dook in Londen op. Denk aan zachtroze, babyblauw en muntgroen. Vooral de kleurtjes bij Preen en Emilia Wickstead maakten indruk op het publiek. Deze twee merken zijn nu erg populair, actrice Kristen Stewart is dol op Preen, aartshertogin Kate Middleton draagt vaak Emilia Wickstead. Vooral jurken in deze suikertinten zijn een goede investering voor komende lente.
Sweater met rok De jeans als dé optie voor een casual outfit heeft afgedaan. Voor een ontspannen dagje trek je nu een sportieve top aan in combinatie met een mooi rokje. Vooral designers Antonio Berardi en Christopher Kane toonden hoe het moet op de catwalk. Op je trui mag een frivole print als een bloem staan, je rokje mag plooitjes of een asymmetrische snit hebben.
Bloemen Grafische prints hebben lang geheerst op de catwalk in Londen, deze editie zagen we veel creaties met goudbloem, lelies of orchideeën. Burberry, Christopher Kane en House of Holland lieten prachtige bloemenjurken opdraven.
Transparant Stoffen die weinig aan de verbeelding overlaten, zullen goed scoren volgend seizoen. Denk aan de halftransparante kanten rok van Burberry, Preen experimenteerde met doorzichtige plastic of Erdem werkte met talloze lagen organza.
Harry Styles is de Britse Kanye West De zanger van One Direction Harry Styles zat op de eerste rij bij Burberry en House of Holland. Gaat hij zijn Amerikaanse collega Kanye West achterna, die vaak het podium even verlaat om achter de tekentafel als designer te kruipen.
Eighties zijn terug Na de revival van de jaren 80, waren nu de jaren 90 alomtegenwoordig op de catwalk. Sportieve outfits inspireerden Jonathan Saunders bij Giles, klassieke beelden van Kate Moss en Amber Valetta verschenen op jurken bij modehuis Erdem. (br.hln)
Als er één kledingstuk is dat niet te missen is in de winter garderobe dan is het wel de rok. Mini, midi of maxi, strak of licht uitwaaierend, met prints of sober: de keuze is tegenwoordig groter dan ooit tevoren. De enige constante is dat het vrouwelijkheid ten top is! Ook zo'n rokchick? Dan kan ik je alvast doen watertanden met dé hits van deze winter!
Lederen rokken zijn hot hot hot deze winter. Je vindt ze budgetvriendelijk in bijna elke grote kledingketen. Let er wel op dat je niet té goedkoop gaat, want bij een lederen rok is de kwaliteit extra belangrijk, zodat het geheel geen vulgair kantje krijgt.
De skort, een mix tussen een short en een rokje, was deze zomer al een grote hit, maar ook deze herfst is dit een topper. De skort combineert het comfort van een shortje met de vrouwelijke uitstraling van een rok. Voor mij dé must-have van de herfst!
Als je kiest voor een print op je rok, ga dan deze winter voor de ruit! Het ziet er niet alleen winters uit, het is ook één van de meest geziene prints op de catwalks en mag dus zeker niet ontbreken in je kleerkast dit najaar.
Ritsen worden meestal mooi weggewerkt maar deze winter zien we ze net extra benadrukt op jurkjes en rokjes. Indien je graag comfortabel over straat wil wandelen, kies je misschien best voor een kleintje aan de zakken, het is maar een tip! (br.hln)
Vivienne Westwood: Arme mensen moeten minder kleren kopen
Vivienne Westwood: "Arme mensen moeten minder kleren kopen"
"Koop minder kleren". Het is een vreemde uitspraak van een vrouw die haar naam en geld verdient met het verkopen van kleren. En toch is dat wat de Britse designer Vivienne Westwood zei na de presentatie van haar nieuwste collectie. Vooral arme mensen zouden volgens haar minder kleren mogen kopen.
Tijdens de show zat de excentrieke ontwerpster tussen de celebs en modejournalisten op de eerste rij, in plaats van backstage zoals anders. Dat was omdat ze de dramatische opening zelf wou zien: een interpretatieve dans van model Lily Cole in een Griekse jurk.
Maar het was pas na de show dat Vivienne echt opviel, met dank aan haar uitspraken. "Koop minder. Kies juist. Kwaliteit, geen kwantiteit. We kopen allemaal veel te veel kleren", klonk het bij de designer.
Vooral arme mensen moeten opletten volgens de ontwerpster. "Ik weet dat ik geluk heb: ik kan gewoon dingen lenen. Ik haat het om te veel kleren te hebben. En ik denk dat arme mensen zelfs nog voorzichtiger moeten zijn." "Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je alleen goedkope dingen moet kopen. Maar in plaats van zes dingen te kopen, moet je er een kiezen dat je echt leuk vindt. Stop met dingen te kopen omdat je gewoon iets wil kopen", luidt haar advies.
De uitspraken van Westwood sluiten aan bij de klimaatboodschap die ze uitdrukte in haar collectie. "Ik denk dat mensen moeten investeren in de wereld. Investeer niet in mode, maar in de wereld", klonk het ook nog.
Op heel wat stukken uit de collectie kwam expliciet het woord 'Climate' voor, de abstracte verf op de gezichten van de modellen vertelde de rest. (br.hln)
Graatmagere modellen in kledij van ondervoede Cambodjanen
Graatmagere modellen in kledij van ondervoede Cambodjanen
Terwijl we in Londen en Madrid dezer dagen ribben kunnen tellen op de modeweek in Londen werpt ngo Labour Behind the Label een schrijnend licht op de chronische ondervoeding van Cambodjaanse textielwerkers die voor westerse merken als H&M produceren.
Een derde van de Cambodjanen die kledij produceren voor de internationale merken op de Britse markt - waaronder een reus als H&M - lijdt honger. Een vierde van hen is zelfs zo ondervoed dat ze in onze contreien de stempel 'anorectisch' zouden krijgen. Dat melden de activisten van Labour Behind the Label, die strijden voor de rechten van textielwerkers in derdewereldlanden. De werknemers consumeren zowat 1.598 calorieën per dag, terwijl 3.000 calorieën eigenlijk een minimum zijn om werkdagen van 10 uur in een fabriek te kunnen kloppen
Geen wonder als je de lonen bekijkt, klinkt het. De arbeiders krijgen een minimumloon van 60 euro per maand. Dat terwijl je 57 euro per maand nodig hebt om een dieet van 3.000 calorieën per dag te onderhouden. Anders gezegd: er blijft slechts 3 euro per maand over voor andere kosten, wat uiteraard compleet onmogelijk is als je ook een familie wil voeden en een dak boven je hoofd wilt. Labour Behind the Label ijvert daarom voor een absoluut minimumloon van 342 euro per maand.
De studie volgt op een rist berichten van mensen die massaal flauwvielen in Cambodjaanse textielfabrieken. Ook die fenomenen zijn volgens de activisten minstens ten dele te verklaren door structurele ondervoeding.
De ngo suggereert dat, naast hogere lonen, ook gratis lunches in de fabrieken een oplossing kunnen zijn. Maar in door de Cambodjaanse textielindustrie wordt dat idee onmiddellijk afgeschoten als 'niet de taak van de werkgever', schrijft de Britse krant The Independent. "Vraag je ons echt of arbeiders ondervoed zijn omdat ze te weinig geld hebben, wanneer de helft van hen een mobiele telefoon heeft?", was daar de reactie. (br.hln)
Jeansbroek altijd te klein aan dijen? Niet meer met dit model
Jeansbroek altijd te klein aan dijen? Niet meer met dit model
Het nieuwe schoonheidsideaal is gespierd, dat kondigde de Amerikaanse krant New York Post onlangs aan. Dat betekent dat steeds meer dames niet langer passen in kledij die gemaakt is voor graatmagere modellen. Daarom brengt een modemerk nu een jeansbroek uit voor dames met stevige bovenbenen en een slanke taille.
Vrouwelijke atleten zijn trots op hun gespierd lichaam en willen net als hun slanke geslachtsgenoten hiermee pronken, maar ze vinden geen mooi aansluitende kleding waar ze dit in kunnen doen. Vooral jeansbroeken blijken moeilijk te zijn: de meeste modellen zitten te strak aan de bovenbenen en te los aan de bovenbenen. Waardoor ze vaak rondlopen met een onflatterende, gapende opening aan de taille.
Een nieuw bedrijf heeft het geheim ontdekt van de ideale kleding voor atletische dames. Een kledingbedrijf wil via crowdfunding, waarbij klanten mee investeren in het bedrijf, een jeans op de markt brengen die de meest genegeerde vrouw in de modewereld helpt: de gespierde dame.
Initiatiefnemers Larry en Gayla Allen schrijven op hun site: "We genieten zelf van een actieve levensstijl, maar ook onze sportieve vrienden klagen dat atletische vrouwen geen keuze hebben wat elegante outfits betreft."
De jeansbroek kost 56 euro en is beschikbaar in jeansmaten 25-33. De modellen zijn speciaal ontwikkeld voor dames met brede bovenbenen en een slanke taille, het geheim van het draagcomfort zit hem in de rekbare stof. (br.hln)