Tijdens de Pulp Fashion Week wordt de fixatie op 'size zero' in de modewereld (even) doorbroken. Hoewel dat als muziek in vrouwenoren zou moeten klinken, laat het hele gebeuren best een zure nasmaak achter. Van het ene extreem in het andere vervallen, voelt absoluut niet aan als een viering van het gemiddelde vrouwenlichaam.
Maatje 40-42 is vandaag de dag een mooi gemiddelde, al denken ze daar in de wereld van haute couture anders over. Modellen vallen vanaf maat 38 zelfs al onder de noemer 'plus size'. Hoewel er al heel wat vooruitgang geboekt is om trendy mode (lees: geen vormeloze vuilzakken) te creëren voor vrouwen die niet gezegend zijn met een 'size zero', is er nog heel wat werk aan de winkel. Te beginnen met een eerlijke, gezonde representatie op de catwalk, in vrouwenmagazines en in de media.
Springen van een ode aan anorexia naar een verheerlijking van obesitas is niet meteen een stap vooruit. De grote horde vrouwen die tussen de twee extremen leeft, blijft namelijk op haar honger zitten. Opkomen voor volslanke dames zou toch anders moeten kunnen, niet?
In een wereld waar zelfs vrouwen die beantwoorden aan het zogenaamde 'ideaalbeeld' nog bijgewerkt "moeten" worden met Photoshop, is het moeilijk om niet te transformeren in een grote brok frustraties. De verleiding om het slanke ideaal door het slijk te halen, ligt vrijwel altijd op de loer. Grijpen naar clichés over "échte" vrouwen is al even ongezond, zeker als je ziet wat voor beelden je dan op je bord krijgt.
De kritiek in modeland op graatmagere modellen groeit gestaag, maar de oplossingen zijn schrijnend. Ze laten foto's nog liever pimpen met een extra vetlaagje om uitpuilende ribben te verbergen, dan effectief vrouwen te zoeken die beantwoorden aan het gezonde beeld dat ze willen promoten. Waarom? Joost mag het weten. (br.hln)
Polkadots voor kinderen? Zo draag je de trend met stijl
Polkadots voor kinderen? Zo draag je de trend met stijl
De stippenprint is nooit helemaal uit geweest, maar het heeft vaak wel een kinderachtige en soms zelfs kitscherige reputatie gehad. Dankzij luxueuze modehuizen als Dolce & Gabbana, Moschino en Michael Kors zijn ze stijlvoller dan ooit en zullen ze ook in 2014 hip blijven. Een goede investering voor komende winter dus.
We geven alvast enkele tips over welke modieuze investeringen het langst mee zullen blijven renderen. Met een lagere rok die tot de helft van je kuiten komt, zit je altijd goed. Oscar de La Renta ging voor retro met tweedelige pakken in een kleur en A-lijnjurken.
Als dat te preuts is voor joun ga dan voor een strakke jurk, zoals we dat zagen op de catwalk bij Preen. Een transprante stippenblouse geeft ook meteen een boost aan je sexappeal. Durf prints te mixen: experimenteer met ruitjes en stippen om je outfit nieuw leven in te blazen. Ook is strepen en bloemen een fashionable optie.
Wie een beetje weigerachtig staat tegenover de bloemenprint kan voorzichtig aan de trend wennen met accessoires. Denk aan handtassen, sjaals en zelfs een strikje voor de waaghalzen. (br.hln)
Sokken van 860 euro: warme voeten voor een 'prikje'
De peperdure sokken van het merk Falke zijn niet gemaakt uit goud maar uit de exclusieve wolsoort vicuña. Voor een 'luttele' 860 euro krijg je de belofte van zachte en warme voeten. Loop jij binnenkort met een klein fortuin aan je voeten.
Hoewel de meeste mensen maximum 10 euro aan een paar sokken uitgeven, pakt Falke uit met een iets eclusievere reeks voor mannen. De kledingstukken werden vervaardigd met wol van de vicuña, een kameelachtige dat in de bergen van Bolivia en Peru leeft. De vacht van het dier is zo gewild omdat het erg zacht en delicaat is, daarnaast beschikt het over thermische eigenschappen die geen enkele andere wolsoort bezit. Deze sokken zouden dus de beste optie moeten zijn om je voeten warm te houden. Bij de Inca's was dit materiaal enkel weggelegd voor vorsten.
Je kunt de beesten niet kweken en ze worden slechts een keer per jaar geschoren door de lokale bergbewoners. Wie wil genieten van zoveel comfort aan zijn voeten, moet snel zijn aangezien er slechts vier van deze paren in de Bijenkorf liggen.
Ook het Britse Moxon Huddersfield, hofleverancier ten tijde van Queen Elizabeth I, maakt sokken die een klein fortuin waard zijn. Het bedrijf gebruikt nog 450 jaar oude methodes om je voeten warm te houden. Om een paar te maken kan het productieproces tot 14 weken oplopen. Moxon gebruikt exclusieve wolsoorten van ook vicuña, nerts en hermelijn. Ook doet het bedrijf erg mysterieus over wie hun sokken draagt, ze zijn erg discreet over hun cliënteel, zelfs de website is privé. Voor een paar mag je al snel op 290 euro rekenen. (br.hln)
Welke trendy mantel past niet bij jouw lichaamstype?
Welke trendy mantel past niet bij jouw lichaamstype?
Links naar rechts: mantel voor grote vrouwen, mantel voor jongensachtige types en mantel voor dames met een grote boezem
Deze winter zijn oversized capes helemaal in, helaas past dit type jas niet bij elke lichaamstype. Aangezien een wintermantel een hele investering is, is het belangrijk dat je de juiste stijl voor je lichaamstype kiest.
- Lange dames kunnen perfect een losse, oversized cape dragen. Het flatteert zowel volumineuze als jongensachtige types. Kleine gestaltes kunnen beter grote capes vermijden: Als je aan de kleine kant bent, lijk je hierin te verdrinken.
- Wie een kleine boezem heeft, zoekt best naar een jas met rechte snit en een grote kraag.
- Met een halflange mantel die tot in de helft van je dijen komt met strakke schouders rn een brede kraag zit haast iedereen goed. Dit flatteert namelijk alle types, alleen rondborstige dames blijven hier beter van weg.
- Wat wel een goede optie is voor een grote boezem zijn stijlen die je zandloperfiguur flatteren. Een elegante, strakke, getailleerde jas is ontzettend sexy.
- Een kort chique manteltje is ideaal voor dames die hun lenge niet helemaal mee hebben. (br.hln)
Strengere regels voor het gebruik van minderjarige modellen in New York
Strengere regels voor het gebruik van minderjarige modellen in New York
Een nieuwe wet in de Amerikaanse staat New York schrijft de modesector nieuwe regels voor minderjarige modellen voor. De nieuwe wet voorziet beperkte werktijden voor modellen onder de 18 jaar en ook tot hoe laat en hoe vaak er op hen beroep mag worden gemaakt. Daardoor zullen ze wellicht minder op de catwalk te zien zijn.
Wie de regels overtreedt, zal verantwoording moeten afleggen, schreef de New York Times vandaag. De wet zal nog in november van kracht gaan en zal een serieuze impact hebben op de volgende New York Fashion Week van februari. Een aantal ontwerpers en agentschappen liet tot nog toe zeer jonge modellen ondanks hun schoolplicht tot 's nachts werken. (br.hln)
Transparante blouse ordinair? Zo kun je deze op kantoor dragen
Transparante blouse ordinair? Zo kun je deze op kantoor dragen
Op de catwalk voor de komende wintercollecties waren transparante topjes alomtegenwoordig. Nu vind je dit kledingstuk in heel wat winkels terug. Dit is echter nogal een moeilijk te dragen trend, toch als je op kantoor niet je beha aan je baas wil showen.
Op de catwalk lijken de transparante tops een goed idee: het oogt chique en tegelijkertijd sexy. In het dagelijkse leven blijkt dit toch een moeilijk te dragen kledingstuk te zijn. Zie jij het zitten om je lingerie, of zelfs tepels zoals soms op de catwalk te zien was, aan je baas of schoonmoeder te tonen? Veel dames vinden een onderhemdje onder dit kledingstuk dan weer te braaf en menen dat dit oubollige kledingstuk je hele look verpest. Om dan nog maar te zwijgen over het draagcomfort.
Een betere optie is een witte, zedige beha onder je witte blouse te dragen. Haal dus geen niemendalletje uit de kast, een verhullend model is beter voor je carrière en de relatie met je schoonfamilie. Nog beter zijn donkere kleuren, zo vermijd je helemaal onzedige modeblunders. Met blauw zet je in op stijl, met zwart doe je tegens niets verkeerd. Ook hier match je je lingerie met de kleur van je top.
Een ander belangrijk punt waar je op moet letten is de taillehoogte van je onderstuk belangrijk, aangezien die ook zichtbaar zal zijn onder je blouse. Je bent het best af met een lagere tailleband om zo weinig mogelijk aandacht naar je buik te trekken. Door voor een print te gaan, kun je ook je lingerie wat minder in de kijker zetten. Iets subtieler, maar even trendy zijn tops met transparante inzetstukken aan de neklijn, schouders en taille. (br.hln)
Straathonden stelen de show in Ralph Lauren-reclame
Straathonden stelen de show in Ralph Lauren-reclame
Klik op de foto om het filmpje te bekijken
Modehuis
Ralph Lauren bracht een eerbetoon aan straathonden in het promofilmpje
voor de nieuwe herfstaccessoires. Oktober is de 'adopteer een
asieldier'-maand, geen beter moment dus om viervoeters de show te laten
stelen in lederen handtassen en fleurige outfits.
Het knappe
reclamespotje werd gefilmd in New York en Parijs. Alles is zwart-wit,
behalve de asielhonden en uiteraard de accessoires.
Ralph Lauren
werkte voor de creatie van de video nauw samen met ASPCA (American
Society for the Prevention of Cruelty to Animals). Het doel is meteen
ook nieuwe baasjes te vinden voor de gedumpte beestjes.
Louis Vuitton heeft aangekondigd de prijs van zijn handtassen nog te verhogen. Dat deed ons snuisteren naar de duurste handtassen die we op het web konden vinden, maar waar de gewone vrouw enkele maanden of zelfs jaren voor moet werken. Een meisje mag dromen, toch?
Alligator Day Luxe Tote van The Row bij Barneys (28.500 euro) Voor dit aanzienlijke bedrag mag je je wel aan wat luxe verwachten. Het verschepen van deze handtas is onmogelijk omdat het accesoire te duur is. Maar als je zoveel kunt betalen voor een handtas, kun je waarschijnlijk ook een privévliegtuig betalen om naar New York City te vliegen.
Soft stirrup crocodile schoudertas van Gucci (15.662 euro) Deze chique handtas is gemaakt van krokodillenleder van reptielen die een natuurlijke dood zijn gestorven, en afgewerkt zijn met gerecycleerd goud. Het chique accessoire wordt uiteraard in Italië gemaakt.
Alligator Ricky Bag van Ralph Lauren (12.525 euro) De rijkste dames op aarde zullen dol zijn op de Ricky van Ralph Lauren, hij is genoemd naar de vrouw van de designer. Ook deze wordt in Italië vervaardigd en is afgewerkt met metalen accenten. Binnenin vind je opbergvakjes in overvloed.
Artsy MM-tas van Louis Vuitton (7.600 euro) Voor de prijs van een kleine nieuwe wagen, kun je investeren in deze handtas gemaakt van pythonleder. De voering is uit lamsleder gemaakt en je krijgt er een gratis bedel gratis en voor niks bij, een echt koopje dus.
Suffolk in struisvogelleder van Mulberry (5900 euro) De tassen van Mulberry zijn razend populair in het Verenigd Koninkrijk, maar zijn dankzij het hoge prijskaartje niet voor iedereen weggelegd. Deze modellen bengelen regelmatig aan de arm van topmodel Alexa Chung en Blake Lively. (br.hln)
Dat veel designers voor hun wintercollectie een duik in de happy snoepkleurtjes doken, heb je vast al opgemerkt. Het is in elk geval een trend waar ik erg blij mee ben; happy kleurtjes zijn veruit de beste remedie tegen de winterblues. Eén trend-item dat je dit seizoen echt in je kast moet hebben hangen is dan ook een roze jas. Voor de ongelovigen: ja, dat kan er echt fantastisch én professioneel uitzien. Roze in 2013 is zeker niet meer alleen voor lieve kleine meisjes!
De roze jas kon je vinden bij verschillende grote designers, denk maar aan Dior, Prada en Chanel, in allerlei vormen en maten. Van pea coat tot klassieke trench, van lederen bikerjasje tot pluizige mohair winterjas: keuze was er genoeg! Mijn favoriete roze-jassen-ontwerpen van het seizoen is zeker Guillaume Henry voor Carven. Kijk eens naar deze beauties...
Maar ook als je portemonnee het niet toelaat om bij de designers te gaan
shoppen kan je makkelijk mee in deze trend stappen. De roze jas was een
catwalkhit, en kan je nu dus ook vinden in de wintercollecties van de
grote highstreetmerken! Ga eens kijken bij Zara, Urban Outfitters of River Island. En vergeet zeker ook het walhalla van de online winkels niet: check Marks & Spencer
-hun roze jas was zo'n hit dat hij binnen een paar uur was uitverkocht,
maar een nieuwe lading zou onderweg zijn, dus afwachten -, Topshop en Asos.
(br.hln)
Mathilde kiest andere Belgische ontwerper (en wordt afgeschoten)
Mathilde kiest andere Belgische ontwerper (en wordt afgeschoten)
Vorige week kreeg koningin Mathilde het verwijt te vaak voor dezelfde ontwerper (Natan) te kiezen en de andere mode-ontwerpers te laten links liggen. Vrijdag droeg het nieuwbakken staatshoofd een jas van Véronique Branquinho, en ze werd er meteen op afgerekend.
Mathilde selecteerde een felgele jas uit de herfstcollectie van Véronique Branquinho, een van de ontwerpsters die we selecteerden om Mathilde te kleden.
Combinatie met beige Ze combineerde de oversized jas met een even gele rok en een beige top met rechte halslijn. Een paar beige pumps en een beige hoed en clutch maakten de look af. In tegenstelling tot de look op de catwalk droeg Mathilde de jas met omgeslagen revers, wat de knopen verstopte.
De jas is gemaakt van angorawol, wat het geheel een beetje een 'harige' look geeft. De vergelijking met 'Pino' uit Sesamstraat was dan ook niet ver weg.
Belgisch gezaag, Brits lof Frustrerend: dan kies je voor een andere ontwerper, dan kies je iets feller, opvallender, minder veilig en je wordt er meteen op afgerekend. In de Belgische pers dan toch, het Britse Daily Mail is alvast lovend.
"De koningin deed de hoofden keren", noteerde de krant. "Mathilde heeft nooit schrik gehad om een moderisico te nemen en draagt vaak felle kleuren en grote prints zonder de elegantie uit het oog te verliezen."
Mathilde vs Kate en Máxima "Ze heeft duidelijk ook een bedwelmende passie voor architecturale hoeden en decadente juwelen. Haar stijl mag dan nog niet internationaal erkend worden, met de rokken tot op de knie en haar opvallende modekeuzes is er een welverdiende tegenstander van de Hertogin van Cambridge (Kate Middleton dus)."
Vorige week nog eindigde Mathilde op de zesde plaats in de lijst van meest elegante royals, de Nederlandse koningin Máxima strandde op plaats 3.
In hotel Drouot in Parijs is de openbare verkoop van start gegaan van een van de belangrijkste privécollecties haute couture en confectie van het laatste kwart van de 20e eeuw. Een jurk van Yves Saint Laurent ging onder de hamer voor 119.000 euro.
De collectie behoorde toe aan Danielle Luquet de Saint Germain, voormalig mannequin en muze van Yves Saint Laurent. Het gaat in totaal om 12.000 kledingstukken en accessoires van Yves Saint Laurent, Claude Montana, Azzedine Alaïa, Paco Rabanne, Thierry Mugler en Christian Lacroix. De collectie wordt geveild bij verschillende openbare verkopen.
Vandaag leverde een lange jurk van Yves Saint Laurent 118.750 euro op. De jurk, uit 1968, is gemaakt uit zwarte mousseline, is doorzichtig ter hoogte van de borst en versierd met struisvogelveren op de heupen.
"Yves Saint Laurent heeft de jurk voor mijn lichaam ontworpen", legt Luquet de Saint-Germain uit aan de telefoon vanuit Genève, waar ze woont. "Hij creëerde naargelang de inspiratie die hij kreeg van zijn mannequins. Ik heb ze indertijd met blote borsten gepresenteerd tot verbazing van de verzamelde wereldpers."
Mevrouw Luquet de Saint Germain was niet bij de verkoop aanwezig. "Het is te pijnlijk om al die jurken te zien vertrekken", verklaart ze. "Deze collectie is de rode draad doorheen mijn leven. Maar ik heb de middelen en de energie niet meer om er mij over te ontfermen."
Veilingmeester Georges Delettrez noemt het "een uitzonderlijke collectie die toebehoorde aan een van de meest elegante vrouwen ter wereld." (br.hln)
Bowie was één van de 10 mensen die genomineerd waren door leidinggevende
academici en mode-experts. Ontwerper Wayne Hemingway nomineerde David.
"Hij is een creatief genie dat kunst en design snapt, er cool uitziet,
inspirerend is en tegen de gevestigde orde ingaat. Al deze eigenschappen
leiden tot acties die de mensheid vooruit helpen: Verandering."
De
16de-eeuwse koningin Elizabeth I werd tweede (13,6 procent) en
Georgiana Cavendish (9,5 procent), de hertogin van Devonshire, eindigde
als derde. De eerste echte dandy, Beau Brummell, werd vierde( 8,4
procent). Het mode-icoon stond naar verluidt elke dag zes uur voor de
spiegel. (br.hln)
Victoria Beckham gaat een winkel openen in Londen. Na maanden van onderhandelingen zou de deal nu eindelijk rond zijn en dat wil zeggen dat Beckham binnenkort een shop heeft midden in het modecentrum van de stad, zo weet de Britse krant Daily Mail.
In de winkel van de vrouw van David Beckham zullen zowel haar kledingcollectie als haar tassenlijn te koop zijn. Het pand bevindt zich in de wijk Mayfair. De ontwerpster vertelde eerder dit jaar al tijdens een interview dat ze graag een winkel zou openen in Londen. "Er is nog veel te doen, maar het idee is om de winkel aan het begin van 2014 te openen", vertelt een bron die ook verklapt dat dit gepaard zal gaan met 'een van de grootste modefeestjes van het jaar'. (br.hln)
Net als zijn zus Astrid zal Laurens Nuyens, aka De Lau, een eigen modecollectie ontwerpen. Zijn collectie bestaat enkel uit boxershorts en hij zal ze zélf showen.
De onderbroeken worden gemaakt bij het Amerikaanse Galina, al is onduidelijk waar, wanneer en tegen welke prijs ze op de markt zullen kopen.
De Lau kreeg bij het ontwerpen de goede raad van zus Astrid, maar hij verkoos er niet naar te luisteren. "Mijn collectie moet mijn stempel dragen", vond hij. Zijn favoriete boxer zou alvast een lichtblauw exemplaar zijn.
Op één ding is Astrid alvast wél onvermurwbaar: als Lau zijn boxers moet showen, moet hij er wel piekfijn uitzien. Dus sleept ze hem mee naar een bootcamp, zo meldt She.be. Of en wanneer we dat ook in het programma 'Astrid in wonderland' gaan te zien krijgen, is afwachten.
Astrid lanceerde onlangs haar tweede kledijcollectie, de eerste bij ZEB. 'Party the Astrid Bryan-way' promoot ze de kledij via haar Instagramaccount. Pittig detail: ook senioren blijken dol op haar T-shirts. (br.hln)
Designers manen Mathilde aan iets anders dan Natan te dragen
Designers manen Mathilde aan iets anders dan Natan te dragen
Het Flanders Fashion Institute is naar koningin Mathilde gestapt met een heleboel info over Belgische designers, in de hoop dat ze die in de toekomst ook een kans geeft. "Majesteit, er zijn méér ontwerpers in ons land dan alleen Natan", is de achterliggende boodschap. Het bericht verscheen eerst in het blad Royals.
"De koningin zou een goede ambassadrice van de Belgische mode zijn", benadrukt Agnes Wené van het FFI in de krant. Mathilde kiest echter erg vaak voor modehuis Natan, met heel soms een Dries van Noten. "Ze zou makkelijk eeen stap verder kunnen gaan door uit een nog breder gamma eigen Belgische designers te kiezen."
Nog volgens het FFI zijn ook de fabrikanten van kinderkleding erg geïnteresseerd. En de organisatie bezorgde koningin Mathilde ook sieraden van Belgische juweliers, handtassen en andere accessoires uit eigen land.
Volgende week gaat de koningin alvast naar een grote internationale modeconferentie georganiseerd door het FFI. "De koningin wenst door haar aanwezigheid de Belgische modesector te steunen die van groot belang is voor onze economie", aldus nog het paleis in de krant. (br.hln)
Liverpool Fashion Week verbiedt zonnebanken voor modellen
Liverpool Fashion Week verbiedt zonnebanken voor modellen
De organisatie van de Liverpool Fashion Week verbiedt modellen om gebruik te maken van de zonnebank. De organisatie hoopt hiermee een voorbeeld te stellen voor zonnebankgebruikers. Modellen moeten een contract ondertekenen waarin staat dat zij geen zonnebanken gebruiken tijdens de week van of na de show.
"De gezondheid en het welzijn van de modellen is van het grootste belang. En we hopen dat zonnebankgebruikers hierdoor realiseren dat ze ook zonder zonnebank kunnen", zegt Amanda Moss, de organisator van de Fashion Week.
De beslissing werd genomen na een onderzoek waaruit bleek dat de helft van de 15- tot 17-jarigen in Liverpool onder de zonnebank ging, tegenover 11 procent landelijk.
De Liverpool Fashion Week, die plaatsvindt van 14 tot 19 oktober, is de eerste modeweek met een volledig verbod op de zonnebank.Volgens de vereniging van Zonnebanken is het een "schandalige publiciteitsstunt". "Het zou beter zijn om modellen te verbieden om hoge hakken te dragen, die vormen een groter gevaar voor de gezondheid dan verantwoordelijk zonnebankgebruik." (br.hln)
Waarom je deze herfst moet investeren in ... kousen
Waarom je deze herfst moet investeren in ... kousen
Tijdens je zoektocht naar de perfecte jas en lederen laarzen vergeet je vaak een belangrijk herfstitem: sokken. Volgens mode-experten heb je in de herfst nochtans nood aan opvallende kousen in alle soorten en kleuren. En dit is waarom.
1. Ze brengen kleur in je saaie outfit
Ben je die donkere kleuren en zware stoffen beu? Leuk je outfit dan op met een paar geprinte kousen. Maak ze zichtbaar door ze te combineren met een broek op enkellengte of laat ze boven je enkellaarzen piepen. Kies voor een leuk motiefje: bloemen, strepen, enzovoort, het aanbod is gigantisch.
2. Ze maken je pijnlijke laarzen comfortabeler
De herfst is ook de periode waarin je die nieuwe lederen laarzen moet inlopen. Door daar kousen in te dragen kan je niet alleen spelen met contrasterende kleuren, maar worden je voeten ook beter beschermd. Zorg ervoor dat je zowel enkelkousen als kniekousen hebt om nog meer te kunnen spelen.
3. Ze houden je enkels warm
In de herfst draag je meer broeken, maar niemand wil daar witte sportkousen onder zien als je broek wat naar omhoog schuift. Door er leuke sokken onder te dragen ben je stijlvoller én hou je je enkels warm. Tip: kies eens voor dikke wollen sokken, want die kunnen een volledig andere touch geven aan je outfit. (br.hln)
Mary-Kate en Ashley Olsen hebben aandelen gekocht in het online modebedrijf BeachMint.com. De tweelingzusjes waren al eerder verbonden met het bedrijf toen zij de kledingsite StyleMint hielpen oprichten. "Het moet een groot merk worden", aldus Mary-Kate aan WWD.
De zusjes werden al op jonge leeftijd beroemd dankzij hun rol in de televisieserie Full House, maar inmiddels gaat bijna alle aandacht uit naar hun drie succesvolle kledinglijnen. Nu de 27-jarige zussen aandelen hebben gekocht van het Amerikaanse modeconcern BeachMint, breiden ze hun invloed in de modewereld uit.
Mary-Kate en Ashley zijn niet van plan om het ontwerpen voor hun eigen lijnen The Row, Elizabeth and james en Olsenboye op te geven.
In 2012 haalden de tweeling de Womenswear Designer of the Year Award binnen, en versloegen daarmee onder andere Marc Jacobs. (br.hln)
Het Britse topmodel maakte gedurende 6 seizoenen een eigen lijn voor de Britse keten Topshop, maar de samenwerking stopte in 2010. Maar vanaf april 2014 hangen er weer 40 kledingstukken, accessoires en schoenen in 40 verschillende landen gecreëerd door de fashionable Kate Moss.
Moss is al volop aan het werken aan haar creaties, ze zou enkele dagen per week samenzitten met creatief directeur Kate Phelan en haar vriendin Katy England. Het topmodel verklaarde dat ze het ontwerpen heeft gemist: "Ik heb ernaar uitgekeken betrokken te zijn in het ontwerpproces en samen te werken met het team van Topshop. Dit Het voelt een beetje als thuiskomen."
Oprichter van de keten Philip Green is ook enthousiast om de draad met Kate weer op te pikken: "De eerste keer was zo leuk en Moss werd gemist. Deze collectie zal wereldwijd verkocht worden, er zullen pop-upwinkels komen in verschillende grootwarenhuizen in heel wat landen." (br.hln)
Na New York, Londen en Milaan trok het modecircus naar Parijs om er de lente- en zomercollecties van volgend jaar te presenteren.
In de geschiedenisboeken zal de periode tussen 2009 en 2013 ingaan als de modejaren van het minimalisme, het eenvoudige. Maar die tijd is nu voorbij, zo bleek op de catwalk in Parijs. Hoewel ze in het verleden wel minimalistisch waren, gingen zowel Raf Simons als Hedi Slimane de andere richting uit. Simons koos voor een overdaad aan bloemen, terwijl Slimane zich uitleefde met glitter en grunge. Komend seizoen wordt kleurrijk en eigenzinnig.
Een ontwerp van Raf Simons voor Dior
2. Het bikerjasje is het nieuwe Chanel tweed jasje
Het tweed jasje van Chanel is een iconisch stuk, maar er is concurrentie op komst. Op de catwalk in Parijs zagen we immers een nieuw must-have item: het bikerjasje. Saint Laurent pakte er mee uit (klassiek en mouwloos), maar ook onder andere Balenciaga ging ermee aan de slag.
3. De volle, lange rok is hip
De volumineuze rok die tot op je kuiten valt is niet alleen romantisch en vrouwelijk, maar binnenkort ook een echte trend. De look lijkt formeel, maar het is makkelijk om het 'gewoner' te maken met een bloesje, bikerjasje en leuke botjes erbij.
Een bikerjasje bij Saint Laurent.
4. Metaalkleuren zijn overal
Het kan ook geen kwaad om nu al te investeren in blinkende, metaalkleurige kledingstukken, want die worden zonder twijfel een hit. De designers in Parijs speelden met reflecterende metaalkleuren zoals goud en zilver, maar ook met juweeltinten. Zo kan elke vrouw schitteren met de kleur waarin ze zich goed voelt.
5. Plooirokken zijn terug
Ook opvallend waren de vele plooirokken op de catwalk. De lichte, makkelijk te dragen plooien zorgen voor een natuurlijke beweging en zijn erg gracieus. We zagen de klassieke, scherpe plooien, maar ook ontwerpen waarbij de plooien minder uitgesproken waren.
6. Felle kleuren zijn een must
Bijna alle ontwerpers lieten ook felle kleuren zien op de catwalk. Van maatpakken en mantelpakjes, over kleedjes en avondjurken naar de tweedjasjes van Chanel: alles kreeg een mooie, felle kleur. Voor de durvers!
7. Etnische inspiratie
Op de catwalken van onder andere Givenchy, Valentino en Alexander McQueen zagen we veel borduursels, veren, mooie kleuren en etnische patronen. Het is duidelijk dat er veel aandacht gaat naar een bredere wereld.
Overal ruches bij Dries Van Noten
8. Kort, korter, kortst
Naast de lange, volle rokken, werd er op de catwalk in Parijs ook druk geëxperimenteerd met korte rokjes. Niet kort tot boven de knieën, maar kort tot net onder je achterwerk. Bereid je dus al maar voor om wat bloot te laten zien.
9. Ruches
Ruches werden in het verleden vooral gebruikt als leuke accenten, maar tegenwoordig zijn ze bedoeld om extra volume te creëren. Gegolfde zomen, neklijnen en zelfs volledige shirtjes met ruches worden een hit.
10. Slogans
Bij heel wat ontwerpers zagen we ook een geprinte slogans op topjes, truien en zelfs op rokken of broeken. Sommige kozen voor een duidelijke boodschap, anderen hielden het mysterieuzer. (br.hln)