Must see: documentaire over de Belgische ontwerper Martin Margiela
Must see: documentaire over de Belgische ontwerper Martin Margiela
Klik op de foto om de trailer te bekijken
De Belgische ontwerper Martin Margiela veroverde met zijn modehuis Maison Martin Margiela de hele wereld, maar hijzelf hulde zich altijd in een waas van mysterie. Daar komt nu eindelijk verandering in met de documentaire The Artist Is Absent.
Martin startte zijn Maison op in 1988 maar hij bleef als ontwerper zelf altijd ver weg uit de spotlights, hoewel hij het label al een tijdje geleden verlaten heeft. Probeer maar eens te zoeken naar een foto van de Genkenaar op internet, je komt met lege handen terug. Een documentaire over de ontwerper, is dus meer dan welkom.
The Artist Is Absent is een kortfilm die de kijker een inkijk geeft achter de schermen van Maison Martin Margiela, maar ook de ontwerper zelf onder de loep neemt. Dat gebeurt onder andere door insiders en vrienden uit de modewereld zoals Raf Simons en Suzy Menkes aan het woord te laten.
De documentaire wordt op het Tribeca filmfestival in New York vertoond, maar is vanaf 27 april ook gratis online te bekijken. Hieronder zie je alvast de trailer. (br.hln)
Eindelijk bewezen: je wordt wél gelukkiger van shoppen
Eindelijk bewezen: je wordt wél gelukkiger van shoppen
We wisten het al langer maar nu is het ook daadwerkelijk bewezen: je wordt wel degelijk gelukkig van shoppen. Het levert ons volgens neurowetenschappers erkenning op en het zorgt ervoor dat we deel uitmaken van een groter geheel. Of je nu liever bij Zara gaat winkelen of Apple boven Samsung verkiest, zegt blijkbaar meer over je persoonlijkheid dan eerder gedacht. Dat blijkt uit het recent verschenen boek 'How the Brain's Hidden Quest for Cool Drives Our Economy and Shapes Our World' van twee neurowetenschappers van het Californische Institute of Technology. Volgens hen worden we ook gelukkiger van shoppen, of althans toch voor een tijdje.
Uit onderzoek op een groep Californische studenten blijkt dat we ons beter voelen als we hippe producten kopen. Het zorgt ervoor dan we ons erkend en gerespecteerd voelen, dat was duidelijk zichtbaar in de hersenen. De twee zeggen ook dat we bewust op zoek gaan naar coole producten om tot een bepaalde groep te behoren, omdat we bij mensen willen horen met dezelfde waarden en normen.
Daar kan ook Neuro-econoom Carolyn Declerck (UAntwerpen) zich in vinden. Aan De Morgen vertelt ze dat we voornamelijk consumeren, omdat we een lidmaatschap kunnen kopen "Het geeft ons het gevoel dat we niet alleen zijn in een maatschappij die anoniemer en virtueler is geworden. Shoppen zal niet alles oplossen, maar het zal ons wel een beetje verblinden." (br.hln)
Alle Balenciaga-tassen aan 200 euro door fout op site
Alle Balenciaga-tassen aan 200 euro door fout op site
Donderdag moet zowat de beste dag ooit geweest zijn voor fashionista's overal ter wereld. Door een betalingsfout op de website van Balenciaga, kon je plots een tas kopen voor een prikje.
De handtassen van het van oorsprong Franse modehuis Balenciaga, zijn gegeerd goed. De gemiddelde kostprijs ligt tussen de duizend en tweeduizend euro, dus allesbehalve goedkoop. Al waren ze donderdag plots te koop voor prijzen tussen de twee en driehonderd dollar.
Het nieuws ging al snel de ronde onder de Amerikaanse fashionista's, een uitverkoop als deze was immers ongezien. Volgens 'E! Online' werd er in sommige kantoren zo hard gegild door modeliefhebbers, dat de politie erbij werd gehaald.
Helaas was de uitverkoop van korte duur. De website werd kort na de middag online gehaald, en ook gisteren was de website nog buiten gebruik. (br.hln)
Momenteel worden de Brusselse straten onveilig gemaakt door enkele badass zebra's. Zeg nu zelf, de uitgelezen gelegenheid om onze favoriete items in zebra print op te lijsten, toch?
Less is more, en al helemaal wanneer het op zebra print aankomt. We raden dus aan om alleen voor het shortje te gaan en die blazer voorlopig toch te laten voor wat het is. Niet alleen zijn tailleshortjes nog steeds helemaal in, ze bieden ook de gelegenheid om je benen wat welverdiende zon te gunnen nu de zomer echt in aantocht is.
Je portemonnee hoeft er zelfs niet eens onder te lijden, want het shortje is momenteel in de afslag voor zo'n €26,03. Verkrijgbaar via asos.
Voor de minimalisten onder u: ook sjaaltjes mogen niet ontbreken in de zomergarderobe. Zeker nu het af en toe best nog wat kouder kan zijn (we leven nu eenmaal in België) is zo'n sjaal een welgekomen accessoire. Met dit exemplaar van New Look sla je twee vliegen in één klap: een warme nek én een fashion statement met de exotische zebra print.
Ook hier hoef je geen bank voor te overvallen, voor een kleine €10 heb je deze sjaal al naar huis geklikt.
Geen grote fan van opvallende prints? Hou het dan subtiel met deze zebra loafers van Kiomi. De ideale finishing touch voor iedere outfit en verrassend makkelijk te combineren. Sinds de loafers vorige zomer opmars maakten zijn ze niet meer uit het straatbeeld weg te slaan, en waarom zouden ze? Het ideale zomerschoeisel, dames (en heren).
Deze zebra loafers van Kiomi zijn te bestellen via zalando voor €69,95.
Lente? Dat betekent cocktail party's. En zeg nu zelf, wat is een beter accessoire dan een gloednieuwe clutch? In zebra print, bijvoorbeeld. Deze clutch van Nila Anthony steelt gegarandeerd de show en is door de monochrome print (zwart wit) makkelijk met iedere outfit te combineren. Met de neonkleurige voering heb je een echte blikvanger in handen.
Ook hier kan je portefeuille een opgeluchte zucht slaken, want de clutch haal je al voor €41,23 (exclusief verzending) in huis via Nordstrom.
Hou je stiekem wel van de hele zebra hype maar is het toch net iets te opzichtig? Kies dan voor een onopvallend item, zoals een zonnebril. Toegegeven, dit exemplaar van Jimmy Choo is aan de prijzige kant, maar op goede zonnebescherming staat geen prijs, toch? (br.hln)
Tweejarige peuter ontwerpt flashy prints voor modelijn
Tweejarige peuter ontwerpt flashy prints voor modelijn
Ze is amper twee jaar oud en nu al een creatief wonderkind. Sofijia gaat met penseel en verf aan de slag om de meest flashy prints te schilderen. Ze is wellicht de jongste designer met een eigen kledinglijn.
De appel valt ook in dit geval niet ver van de boom want Sofijia is het dochtertje van Egle Ziemyte, creatief directeur van kledingmerk D.Efect. Toen de moeder de abstracte schilderijen van de tweejarige peuter bekeek, besefte ze dat Sofijia getalenteerd was.
Het leek Egle Ziemyte een leuk idee om haar dochter een eigen kledinglijn te geven gebaseerd op de zelfgemaakte abstracte prints. En nu zijn er leuke kleedjes en blouses te verkrijgen. Het resultaat mag er zijn.
Welke coole dingen mogen we in de toekomst nog allemaal van deze peuter verwachten? De tijd zal het uitwijzen maar wij kunnen haast niet wachten. (br.hln)
Hoe het nog met WK-babe Axelle Despiegelaere is? Die heeft opnieuw een mode-opdracht beet. De knappe 17-jarige blonde is momenteel te zien als model voor Astridfashion.be, meldt het Nieuwsblad.
Na een campagne met horlogemerk Ice-Watch heeft Axelle nu haar tweede modellenopdracht voor 2015 beet. De knappe meid mag de kledingsstukken van haar vriendin Astrid Van Hemeldonck (21) showen. De ontwerpster is het brein achter Astridfashion.be, van waaruit ze kledij op bestelling en op maat maakt.
Axelle werd vorig jaar beroemd tijdens het WK voetbal in Brazilië, waar haar knappe gezichtje niet onopgemerkt bleef in de tribunes. Haar bekendheid leek haar even een contract met beautygigant L'Oreal op te leveren, maar de onderhandelingen sprongen af nadat er een foto van het meisje opdook waarop ze poseert met een jachtgeweer. (br.hln)
Loop met een echte bontjas over straat en je krijgt standaard vieze blikken toegeworpen, maar van leren kledij kijkt niemand vreemd op. Hoe komt dat toch? Want het is wel erg naïef om te denken dat dat kalf waarvan je nieuwe handtas gemaakt is, toch al ging afgemaakt worden. Laat staan dat die slachting op een humane wijze verloopt.
We schreven niet lang geleden nog een artikel over de comeback van bont, en daar kwamen veel verontwaardigde reacties op. Want hoewel grote ontwerpers dan fan blijken te zijn, lijkt de gewone man op straat dat absoluut niet. De anti-bont campagnes zijn dan ook niet zo simpel uit het collectieve geheugen te wissen. Filmpjes waarop te zien is hoe nertsen en consoorten doodgeslagen worden, vergeet je nu eenmaal niet zo snel. Het is ook gewoon makkelijk om bont af te wijzen, want niet veel mensen moeten er iets voor opgeven om dit anti standpunt in te nemen.
Restproduct van de vleesindustrie Dat ligt bij leer al een stuk moeilijker. Bijna alle schoenen en tassen worden van leer gemaakt en ook leren jasjes zijn een populair mode-item. Vaak wordt aangenomen dat leer een restproduct is van de vleesindustrie. Dat het dier in kwestie sowieso al gevild ging worden voor een sappige steak en dat de huiden gerecycleerd worden voor de mode-industrie. Dat was inderdaad ooit het geval, maar we zijn zoveel meer leer gaan dragen dat alles helaas al lang niet meer zo 'vriendelijk' verloopt.
"Dieren zien vreselijk af" "Vlees wordt steeds vaker een bijproduct van de leerindustrie," vertelt Lucy Adam van de Fashion & Textiles School van RMIT aan i-D Magazine. "We willen ook allemaal zacht en vlekkeloos leer en dat komt meestal van jonge koeien die daar speciaal voor gefokt en vet gemest worden." Lynda Stoner van Animal Liberation vult aan dat alle dieren bestemd voor de leerindustrie vreselijk hebben afgezien daarvoor. "Zo worden voor het fijnste kalfleer bijvoorbeeld alleen pasgeboren of zelfs ongeboren kalveren gebruikt, erg humaan is dat niet."
Niche-industrie In vergelijking met de leerindustrie is de bontindustrie eigenlijk een niche-industrie, maar omdat bont zo ver van ons afstaat, is de aandacht daarvoor vele groter. We weten immers allemaal goed en wel dat er ook door de vleesindustrie inhumane praktijken worden toegepast, maar daar trekken we ons niets van aan. En dat is net hetzelfde bij leer.
Debat In leer compleet bannen ziet Lucy geen oplossing. "Wel moet er gewerkt worden aan betere omstandigheden en vooral aan transparantie binnen de industrie. Bekende modeontwerpers als Stella McCartney bewijzen al dat het ook perfect met minder of zelfs geen leer kan. Dat er een debat over de leerindustrie op gang komt, dat is het belangrijkste." (br.hln)
Het wordt morgen 21 graden, die (witte) benen mogen dus geshowd worden want het is officieel weer tijd voor rokjesdag. De minirok is tegenwoordig weer helemaal in, maar ook de midi draait nog steeds mee. Maar welke rok past bij jouw figuur?
Mini De minirok brak door in de jaren zestig, om in de jaren '90 een comeback te maken en laat nu net die twee tijdperken momenteel weer hip zijn. Voor deze lente zijn vooral ultrakorte A-lijn rokjes het item dat je in huis moet halen. Helaas staan die vooral goed op dames met lange en slanke benen, al kun je er wel perfect een zwaarder bovenlijf mee weg camoufleren. De mini is dus ideaal als je gezegend bent met een appelfiguur. Let wel: draag bovenaan een losse top, deze verdoezelt je imperfecties en compenseert de hoeveelheid bloot aan de onderkant.
De kokerrok De kokerrok blijft een klassieker die eigenlijk altijd kan, zeker voor professionele gelegenheden is deze absoluut de meest geschikte lengte. Wie over wat meer vrouwelijke rondingen beschikt (en daar onzeker over is) blijft beter weg van de kokerrok. Die accentueert namelijk letterlijk alles. Voor magere vrouwen die net wat meer vrouwelijke rondingen willen creëren is de kokerrok echter wel een aanrader. Opteer voor een suède exemplaar als je helemaal mee wilt zijn en combineer met sneakers om het allemaal wat minder formeel te maken.
De midi-rok (en culotte) De midi-rok flatteert alle figuren, ook al lijkt dat op het eerste gezicht niet zo. Natuurlijk staat het lange dames een tikkeltje beter, maar een hoge hak lost dat probleem instant op. Durvers gaan dit seizoen voor de culotte (de kuitbroek) al draag je ook daarbij best hoge hakken als je zelf eerder aan de kleine kant bent. De culotte neigt immers de benen optisch is tweeën te snijden.
De maxi De maxirok is helaas de minst flatterende rok in dit lijstje. Op kortere dames staat de maxi immers al snel plomp en ook als je een maatje meer hebt, doet deze rok niet zoveel goeds voor je. Heb je een zandloperfiguur (én lange benen) dan is de maxirok echt iets voor jou. Deze verbergt namelijk brede heupen. (br.hln)
Vintage geïnspireerde jeansbroeken zijn al een tijdje terug helemaal hot, maar dit exemplaar van het Franse merk Vêtements springt er wel erg uit. En dan vooral om het prijskaartje van 1.300 euro...
Sinds de comeback van de jaren negentig in de modewereld, zijn vintage of vintage geïnspireerde jeansbroeken een waar modestatement geworden. Je vindt ze terug in zowal alle collecties van de grote modeketens, al kosten ze af en toe ook wel wat meer dan gangbaar is.
Het jonge modelabel uit Parijs Vêtements heeft een jeansbroek in hun laatste collectie zitten, die verkocht wordt voor 1.300 euro (de prijs van een kleine tweedehands auto). Wat de jeans zo speciaal maakt is ons een groot raadsel, al verkopen de broeken blijkbaar wel als zoete broodjes. Zelfs bekende webshops als Nordstrom verkopen dit peperdure mode-item ondertussen. (br.hln)
Frankrijk verbiedt te magere modellen op de catwalk
Frankrijk verbiedt te magere modellen op de catwalk
Het parlement in Frankrijk heeft gisteren een wet aangenomen die te magere en ondervoede modellen op de catwalk verbiedt. De nieuwe wet kadert in de strijd tegen anorexia die de Franse overheid voert. Modellenbureaus die toch te magere modellen in dienst nemen, kunnen worden bestraft met geldboetes tot 75.000 euro en zelfs gevangenisstraffen van een half jaar.
De beslissing zal een grote impact hebben op modestad Parijs. In Israël en in die ande modestad Milaan geldt al een aantal jaren een verbod op te magere modellen. Concreet mogen de Franse modellen voortaan geen BMI lager dan 18 hebben (br.hln)
Heb jij ook telkens heimwee naar het shoppen in steden als Londen en Parijs als je op citytrip geweest bent? Niet dat het aanbod hier zo dramatisch slecht is, maar shopaholics als we zijn hier op de Nina-redactie, willen we áltijd meer.
Topshop De bekende Britse keten Topshop brengt complete streetstyle looks, inclusief gigantische schoenenafdeling en make-up lijn. Beetje te vergelijken met Zara, maar dan nog een stuk hipper en beter van kwaliteit (en niet veel duurder). Ze hebben ondertussen al een vestiging in Amsterdam, nu ook in België?
Weekday Misschien iets minder bekend, maar minstens even leuk. Weekday behoort net zoals bijvoorbeeld COS tot de H&M groep en je ziet ook hier de duidelijke Scandinavische invloeden. Geen bloemenprints en fluo kleurtjes, maar strakke lijnen en urban invloeden.
Space.NK Niets tegen Ici Paris XL, maar tegenover Space.NK valt de ons allen wel bekende parfumerie nogal in het niets. Bij Space.NK verkopen ze letterlijk alles beautygewijs. Denk luxemerken zoals Kevyn Aucoin, Diptyque en Tom Ford die nergens anders verkrijgbaar zijn. Zorgt gegarandeerd voor een beautyorgasme.
Marks & Spencer Tien jaar geleden had de bekende Britse warenhuisketen Marks & Spencer een aantal vestigingen in België. Wegens financiële problemen trokken ze helaas weg uit ons geliefde Belgenlandje. Rumour has it dat de keten dit jaar een comeback plant, dus fingers crossed!
Colette Niet echt goedkoop te noemen, maar sowieso wel de hipste concept store ooit. Verkoopt zowel gevestigde waarden zoals Givenchy en Kenzo als onbekende designers zoals Civissum en Anthony Vaccarello. In dit modewalhalla in Parijs kan je trouwens ook heel erg lekker eten. Please, open een tweede winkel in België liefste Colette! (br.hln)
Daarom zitten knopen bij mannenhemden rechts en bij vrouwenhemden links
Daarom zitten knopen bij mannenhemden rechts en bij vrouwenhemden links
Het is je hoogstwaarschijnlijk nooit eerder opgevallen, maar knopen op mannenhemden zitten wel degelijk rechts terwijl ze bij vrouwen links zitten. Wij zochten uit waarom dat in godsnaam zo is, en het blijkt te maken te hebben met baby's en wapens.
Er zijn verschillende verklaringen waarom knopen bij vrouwen altijd links zitten en bij mannen rechts. De meest betrouwbare stamt terug uit een ver verleden waarin mannen hun vrouwen nog moesten verdedigen met wapens. Die wapens werden steevast met de rechterhand bediend (linkshandigen moesten zicht toentertijd maar aanpassen). Ze hadden dus hun linkerhand vrij om hun hemd of jas open te maken en vandaar dat de knopen rechts aangenaaid werden.
Vrouwen legden hun pasgeboren kinderen dan weer meestal over de linkerarm, waardoor zij net hun rechterhand vrij hadden. Zo konden zo hun bovenstuk gemakkelijker openmaken om borstvoeding te geven. (br.hln)
Welke stuks uit de nieuwe collectie van H&M passen bij jouw lichaamstype?
Welke stuks uit de nieuwe collectie van H&M passen bij jouw lichaamstype?
Laat die eerste zonnestralen maar komen, want de nieuwe lentecollectie van H&M ligt in de winkelrekken en hij is om van te smullen. Zware borsten? Brede heupen? Of net weinig vrouwelijke vormen? Wij selecteerden voor iedere lichaamsbouw onze favoriete stukken.
Brede schouders Breng je lichaam weer in balans door een jeans met brede pijpen te dragen. Zo is de 'brede bovenkant' weer in verhouding met de rest van je lichaam. Nog een extra voordeel? Zo'n flared jeans is in warmere temperaturen een stuk aangenamer dan die strakke skinny. En dat is nog niet alles, dit model zorgt er ook voor dat je heupen en bovenbenen een stuk smaller lijken. Niet zo'n fan van de jeansstof? De nieuwe collectie bevat ook een aantal luchtige modelletjes met brede pijpen. Lang leve de 60's!
Weinig vormen Heb je een erg slank lichaam maar wat minder ronde vormen? Zet dan zeker jouw benen in de kijker. Dit shortje met Oosterse print sluit mooi aan zonder té strak te zijn en geeft zo wat meer volume aan je achterste. Doordat de short vrij kort is afgesneden worden je slanke benen bovendien nog eens extra in de verf gezet. Gecombineerd met een losse blouse zoals bij het model geef je ook je bovenlichaam wat meer 'body'.
Zware borsten Loop je liever niet te koop met je iets zwaarder uitgevallen boezem? Dan zijn V-halzen altijd een goed idee. De strakke halslijn zorgt er namelijk voor dat je borsten kleiner lijken. Bovendien verlengen ze ook nog eens je bovenlichaam én vestigen ze de aandacht op je taille. Win win! Draag deze tuniek als blouse in een short of jeans of als mini-jurk met een kousenbroek (of blote benen voor de durvers) voor een steeds wisselende look.
Brede heupen Brede heupen en smalle schouders? Breng je lichaam weer in verhouding door je vrouwelijke vormen meer te accentueren. Dan hebben we het niet over je heupen, maar over de vormen van je bovenlichaam, en met name de schouders. Draag een leuk jasje om je bovenkant wat breder te maken. Op die manier krijg je dat felbegeerde zandlopersilhouette en zal er van die brede heupen niets meer te zien zijn. En laat het jeansjasje nu net weer helemaal in de mode zijn.
Dikke bovenbenen Last van iets dikkere bovenbenen dan je eigenlijk gewild had? Geen nood, met de juiste kleding is het zo verholpen. Ga voor een broek die wat losser valt, zowel de bovenaan als onderaan, liefst ook nog in een effen stof. Deze van H&M is niet alleen het ideale model, de stof is ook lekker luchtig voor de komende zomer. Combineer met een jasje dat net over de heupen valt (en dus het breedste deel van je benen bedekt) en die bovenbenen verdwijnen als sneeuw voor de zon. (br.hln)
Het Belgische modelabel voor vrouwen Talking French is sinds woensdag officieel failliet verklaard door de Antwerpse rechtbank van Koophandel. Dat meldt het retailmagazine Retail Detail.
De Belgische keten Talking French was een vaste waarde in het Belgische modelandschap, met winkels in elke grote stad in ons land. De keten zat al sinds 2012 in slechte papieren, al geraakten ze daar toen bovenop door onder andere Katrien Maes -voormalige topvrouw bij onder meer Esprit en s. Oliver- aan te nemen. Een maand geleden werd nog met veel poespas een nieuwe hippe pop-up winkel geopend in Antwerpen.
Talking French kreeg een nieuw logo, een webshop en een minder stijve look maar dat bleek uiteindelijk toch niet genoeg te zijn. De winkels van het label werden ondertussen verzegeld en er zijn ook curatoren aangesteld. (br.hln)
Het is niet de eerste keer dat Michelle Obama voor een stuk van de Belgische ontwerper Dries Van Noten kiest. Deze keer werd ze bij een bezoek aan het Japanse Kyoto gespot in een prachtige jas uit de huidige zomercollectie van Dries.
Rumour has it dat Marc by Marc Jacobs, het goedkope(re) zusje van modemerk Marc Jacobs stopt. Als de geruchten blijken waar te zijn, dan betekent dat ook de sluiting van de Brusselse winkel en ongetwijfeld veel traantjes bij modeliefhebbers.
Modeontwerper Marc Jacobs startte in 2000 de lijn Marc by Marc Jacobs op, voor de iets jongere fashionista's met een beperkter budget. Het jonge zusje van de hoofdlijn Marc Jacobs bleek meteen een schot in de roos te zijn, met ondertussen winkels in grootsteden als New York, Londen en Brussel. De lijn breidde ook uit met een mannen- en kindercollectie en met een razend populaire accessoireslijn.
Waarom Marc by zou stoppen, is niet geweten. Wel zouden producten van verschillende prijsniveaus nu worden opgenomen in de hoofdlijn Marc Jacobs. Wat er gebeurt met creatief directeur Katie Hillier en chef women's design Luella Bartley is ook nog onduidelijk. (br.hln)
Dankzij dit harige jurkje hoef je jouw bikinilijn niet te waxen
Dankzij dit harige jurkje hoef je jouw bikinilijn niet te waxen
Kriebelen zal het wel, dit jurkje. En verder ziet het er ook niet echt appetijtelijk of comfortabel uit, het ontwerp van de Georgische mode-ontwerper Red Beard.
Dit ontwerp van Red Beard - zijn echte naam is Tanju Babacan - uit het Georgische Abchazië viel gisteren meteen op tijdens de Mercedes-Benz Fashion Week in Instanbul.
We voegen er ook meteen het positieve aspect aan toe: de draagster van deze jurk hoeft zich alvast geen zorgen te maken over een onverzorgde bikinilijn... (br.hln)
De Spaanse Vogue heeft een primeur beet: voor de eerste keer in de geschiedenis van Vogue staat een blogger op de cover van de modebijbel. Niemand minder dan Chiara Ferragni oftewel The Blonde Salad pronkt op de april editie.
We schreven onlangs nog dat het blogfenomeen Chiara Ferragni met haar blog The Blonde Salad een jaarlijkse omzet van 7 miljoen euro per jaar draait. Nu gaat ze met de eer van eerste blogger op de cover van Vogue ooit lopen. Het is de Spaanse editie van het modetijdschrift dat voor de Italiaanse schone koos. (br.hln)
Deze modellen maken kans op celstraf wegens te mager
Deze modellen maken kans op celstraf wegens 'te mager'
Frankrijk wil modellenbureaus bestraffen als ze ongezond magere modellen in dienst nemen. Overtredingen kunnen leiden tot geldboetes en zelfs gevangenisstraffen. Vele topmodellen halen echter lang niet een gezond BMI van 18, de vraag is dus of ze écht allemaal bestraft gaan worden (en of dat een goede zaak zou zijn).
Dat modellen vaak (te) mager zijn weet iedereen, maar dat daarvoor straffen worden uitgedeeld, is een eerder nieuwe evolutie. Israël was de eerste stad om ongezond magere modellen te weren van de catwalk in 2013. Milaan volgde kort daarna, maar dat dé modestad bij uitstek Parijs nu ook op het punt staat om te volgen is een erg belangrijk en krachtig signaal. Als modellenbureaus er toch nog modellen gebruiken met een te laag BMI, dan hangen er geldboetes van maximaal € 75.000 in de lucht en zelfs celstraffen van een halfjaar.
Gunstig metabolisme Heel wat bekende topmodellen halen echter die gezonde BMI grens van 18 absoluut niet. En dan rijst natuurlijk de vraag of al die modellen écht zo ongezond zijn. Want sommige mensen worden nu eenmaal geboren met een erg gunstig metabolisme, moeten zij daarvoor echt bestraft worden? Deze modellen vallen allemaal onder de categorie 'ongezond mager'. (br.hln)
We weten allemaal dat er beperkingen staan op bepaalde modetrends. Zo verdwijnen crop tops en minirokjes vanaf een bepaalde leeftijd bijvoorbeeld uit je kast, om plaats te maken voor een meer gesofisticeerde stijl. Maar of je nu een prille twintiger, hippe dertiger of stijlvolle veertiger bent, deze kledingstukken zijn alvast geschikt voor alle leeftijden.
1. Grote oorbellen: maakt niet uit in welke eeuw je geboren werd, een paar statement oorbellen past bij iedereen. Combineer wel met een verzorgd kapsel en een likje make-up.
2. De little black dress: iedere vrouw zou dat korte zwart jurkje in haar kast moeten hebben dat ze in één klap een beter gevoel bezorgt. Het kledingsstuk is tijdloos, en jij ook als je het draagt.
3. De kokerrok: als er één kledingsstuk is dat flatterend is voor iedereen, is het de kokerrok wel. Welke kleur en stof het ook is, je taille benadrukken is nooit een slechte zaak.
4. Leder: of het nu in de vorm van een vest of een rok is, leder mag opduiken in ieders kleerkast. Eens je een bepaalde leeftijd hebt, laat je de studs erop wel beter achterwege.
5. Kleur: veel vrouwen vrezen dat ze het na een bepaalde leeftijd beter op neutrale aardetinten houden, maar niets is minder waar. Een felle kleur doet wonderen voor je figuur en huid, als die bij je teint past natuurlijk.
6. Een blazer met print: een effen blazer is sowieso altijd toegelaten, maar ook prints passen bij elke leeftijd. Een krijtstreep, een ruit of bloemen, je vindt wel iets dat bij jou past.
7. De hemdjurk: in combinatie met een riem en een paar pumps heb je zo die relaxte maar toch verzorgde outfit te pakken.
8. Sneakers: hoezo, sneakers zijn enkel voor jonge tieners? Het is niet omdat je ouder wordt, dat je enkel saaie instapschoenen mag aantrekken om je comfortabel te voelen. Een paar neutrale sneakers zijn best toegestaan.
9. Een opvallende zonnebril: ook hier hoef je je niet in te houden. Je zonnebril is niet enkel praktisch, het is ook een accessoire, en dat mag lekker opvallend zijn.
10. Een kostuum: welke leeftijd je ook hebt, je bent nooit te oud voor een stijlvolle kostuumbroek met bijpassende blazer. Chique en gesofisticeerd, iemand? (br.hln)