5 tips om komaf te maken met prikkende wollen truien
5 tips om komaf te maken met prikkende wollen truien
Nu het deze week weer wat kouder wordt, mogen de wollen truien weer uit de kleerkast gehaald worden. Helaas gaat dat gaat vaak gepaard met een prikkelend en jeukend gevoel. Wij geven je vijf tips zodat je niet de hele winter door hoeft te lopen krabben.
Niet alle wol is hetzelfde Er zijn meer dan veertig verschillende soorten schapen, die allemaal verschillende wolvezels produceren. Sommige prikken, sommige zijn zacht - net zoals menselijk haar. Hoe smaller de vezels zijn, hoe minder ze doorgaans jeuken.
De fijnste variant komt van de Merino schapen. Truitjes in 'Merino wol' vind je tegenwoordig zelfs al bij budgetketens als H&M, al zal je er ook daar wel een klein beetje meer voor betalen dan voor andere wolsoorten.
Controleer de kwaliteit Er mogen dan verschillende wolsoorten zijn, per wolsoort is er ook nog eens een verschil in kwaliteit. Wil je dat je wollen trui jarenlang mooi blijft en zacht aanvoelt? Zoek dan naar een exemplaar met een 'Woolmark' teken. Dat is een certificaat dat garandeert dat de wol waarvan je kledingstuk gemaakt is, getest is in onafhankelijke laboratoria en goedgekeurd is door de Woolmark Company.
Check de samenstelling In goedkope kledingwinkels vind je heel vaak items terug die gemaakt zijn van een 'wolmix'. Er worden dan synthetische stoffen zoals acryl gebruikt om de prijs van het item te doen zakken. Die stoffen ademen niet en reguleren temperatuur niet zoals wol dat doet, én ze zorgen soms voor een prikkend gevoel. Zorg tenminste dat er altijd minstens 30 procent echte wol gebruikt is, wil je toch gedeeltelijk kunnen genieten van de voordelen ervan.
Koop kasjmier Kasjmier mag dan van een Kasjmirgeit komen en niet van een schaap, toch valt de stof onder de categorie wol. De Kasjmiervezel is extreem fijn en soepel, en daarom ook zachter dan alle andere wolsoorten. Je betaalt er weliswaar wat meer voor, maar prikken zal het alvast nooit doen.
Vermijd wol als je huidproblemen hebt Hoewel wol ideaal is om je warm te houden in de winter, blijven mensen met serieuze huidproblemen als eczeem er toch beter helemaal van weg. Hoe zacht de vezels ook zijn, een gevoelige huid zullen ze toch blijven irriteren. Katoen is dan een betere optie. (br.hln)
We kennen het allemaal: niet veel tijd 's avonds, dus kruipen we na die douche maar snel met nat haar onder de wol. Om jezelf vervolgens 's morgens te vervloeken wanneer je opstaat met een coupe vogelnest. Maar hoe schadelijk (behalve voor je zelfbeeld) is het nu echt om met nat haar te gaan slapen?
Verkoudheid
Vroeger werd het er in gehamerd door de mama's: "niet met nat haar gaan slapen, want zo word je verkouden!" Het idee erachter is geworteld in het geloof dat je een verkoudheid oploopt door het fysiek koud te hebben. In de praktijk is dat echter helemaal niet het geval. Een verkoudheid kan je alleen opdoen door een virus.
Er zijn ondertussen al tal van studies geweest over het verband tussen de temperatuur en een verkoudheid, met gemengde resultaten. De kans dat je verkouden wordt door met nat haar te slapen is dus bijzonder klein, maar wie het zekere voor het onzekere wil nemen, legt toch best een extra donsdeken op.
Maar wat met de gezondheid van je haar? Kan je haar beschadigd raken wanneer je met nat haar onder de lakens kruipt? Celebrity kapper John Ruggiero stelt ons gerust. "Het is geen bijster goed idee, aangezien je haar in een rare positie zal drogen en 's morgens vaak moeilijker te stylen is, waardoor je jezelf onnodig veel extra werk oplegt als je toch presentabel de deur uit wil, maar schadelijk is het niet."
Vastberaden om toch met natte lokken onder de wol te kruipen? Doe dan een beetje leave-in conditioner in de puntjes en maak een losse vlecht die je bovenop het hoofd vastspeldt. Zo word je wakker met glanzende losse golven in plaats van een doffe, uitgerafelde coupe. (br.hln)
Shopping: in de stijl van H&M x Balmain maar dan goedkoper
Shopping: in de stijl van H&M x Balmain maar dan goedkoper
Vandaag ligt de langverwachte collectie van Balmain voor H&M in de winkelrekken. Succes aan allen die in de rij gaan staan alvast, we denken aan jullie. Helaas kan niet iedereen zich een item uit de collectie veroorloven, dus zochten wij naar items in dezelfde stijl van de samenwerkingscollectie, maar dan een stuk minder prijzig.
1. Knielaarzen River Island, € 85, in de winkels te koop. 2. Jurk met pailletten H&M, € 49,99, online en in de winkels te koop. 3. Rok met rits Mango, € 29,99, online en in de winkels te koop. 4. Ketting WE, € 17,99, in de winkels te koop. 5. Gilet JBC, € 49,90, online en in de winkels te koop. 6. Riem & Other Stories, € 35, online en in de winkels te koop. 7. Nepleren Jas New Look, € 41,99, online en in de winkels te koop. 8. Top Marie-Sixtine, € 55, in de winkels te koop. (br.hln)
Puilt je kast ook uit met kleding die je niet meer draagt? Of geef je jouw afgedankte spullen gewoon mee met het grof huisvuil? Wij zochten uit wat je nu het beste kan doen met je oude kleding. Je helpt er het milieu of anderen mee.
Kledingcontainers Overal langs de Vlaamse wegen kom je kledingcontainers tegen, van verschillende bedrijven zoals bijvoorbeeld Oxfam, Curitas en de Kringwinkel. In tegenstelling tot wat heel wat mensen denken, worden die kleren niét gewoon linea recta naar pakweg Afrika gestuurd. De kleren kunnen pas geëxporteerd worden als ze uitgesorteerd zijn in bruikbare kleding, en dat kost - naast het ophalen - natuurlijk mankracht en dus geld.
Daarom dat bedrijven als Curitas de kleren daar verkopen, weliswaar aan erg democratische prijzen. Hoewel dat misschien fout lijkt, is het voor de mensen daar wel de enige mogelijk om kleren te kopen én de afvalberg daalt er natuurlijk ook drastisch door. Je doet er dus alsnog iets goed mee.
Bij Oxfam gaan de opgehaalde kleren zelfs helemaal niet naar ontwikkelingslanden. Na het sorteren verkopen ze de kleding immers in hun eigen winkels. De winst gaat wel volledig naar Oxfam-projecten, waardoor je onder andere meehelpt in de strijd tegen geweld tegen vrouwen en de algemene ongelijkheid in de wereld.
Tweedehandswinkels In heel wat tweedehandswinkels kun je zelf kleding binnenbrengen. Als het gaat om designerkleren dan krijg je er vaak nog een procent op als het stuk ook daadwerkelijk verkocht raakt. Altijd mooi meegenomen natuurlijk. Voor goedkopere stukken zul je weinig tot niets meer krijgen. Maar je helpt natuurlijk wél mee bij het beperken van de hoeveelheid textiel die op de afvalberg terechtkomt.
H&M - & Other Stories Bij de modeketen H&M kun je al een tijdje je oude spullen binnenbrengen, en vanaf eind vorige week kan dat ook bij hun kleinere zusje & Other Stories. Bij beide ketens worden de spullen opgehaald door eigen recyclagepartners, waarna ze verder verwerkt worden. De klant krijgt er in ruil een bon van tien procent voor. In alle winkels van beide ketens vind je de containers doorgaans vlak naast de kassa.
Rommelmarkten In de grote steden vindt - zeker in de zomer - elk weekend wel een andere rommelmarkt plaats. Het hangt af van de locatie en het publiek, maar als je een zakcentje wilt bijverdienen, is dit veruit de meest interessante optie. Goed voor de portemonnee, het milieu en de persoon die je gelukkig maakt met je oude spullen. (br.hln)
Is dit de reden waarom Raf Simons en co grote modehuizen verlaten?
Is dit de reden waarom Raf Simons en co grote modehuizen verlaten?
Alber Elbaz is weg bij Lanvin en landgenoot Raf Simons verliet vorige week modehuis Dior. Is de prestatiedruk in de modewereld te hoog? "Je kan niet ontkennen dat 6 collecties per jaar ontwerpen heel wat is."
Veertien jaar lang was ontwerper Alber Elbaz het wonderkind van Lanvin. Met zijn eigenzinnige collecties wist hij van het 125 jaar oude, ingedutte modehuis een van de topmerken in de modewereld te maken. Zijn vertrek bij het modehuis komt dan ook al even onverwacht aan als de exit van Raf Simons bij Dior eerder deze week.
Kritiek op huidige systeem Door dit soort modedrama's komt er opnieuw weer heel wat kritiek vanuit de industrie op het tempo van het huidige systeem. Een creatief directeur van een modehuis met zoveel prestige moet dan ook continu presteren. Elbaz was verantwoordelijk voor vier collecties per jaar, Simons zelfs voor zes, waarvan twee haute coutureshows. De shows voor zijn eigen mannenlabel dan niet nog niet eens meegerekend.
Geen ruimte voor creatieve proces Al die creaties moeten ook nog eens commercieel genoeg zijn, want ze moeten verkocht worden. En snel liefst ook. Want maximaal twee maanden later ligt er alweer een nieuwe collectie klaar. Dat dat de creativiteit niet perse ten goed komt, is dan ook geen verrassing, vertelt Agnes Wené, project manager bij het Flanders Fashion Institute. "Je kan niet ontkennen dat zes collecties per jaar ontwerpen, veel is voor één persoon. Zoals Elbaz mooi verwoordde in zijn afscheidsbrief, ben je op den duur als creatief directeur alleen nog maar directeur. Je stuurt een team aan, werkt aan het beeld van het merk en de ruimte die je hebt voor het creatieve proces moet daardoor inboeten."
'Mode is aan het crashen' Ook Suzy Menkes, de bekende modejournaliste die momenteel internationale redactrice is voor Vogue, is het daarmee eens. In het artikel 'Waarom mode aan het crashen is', schrijft ze dat modeontwerpers van nature gevoelige, creatieve en emotionele mensen zijn en dat er gewoon té veel van hen gevraagd wordt. "Hopelijk zal de modewereld Simons, Elbaz en co ooit dankbaar zijn voor hun dappere actie. Voor het wegwandelen met opgeheven hoofd. Omdat ze simpelweg hun leven terug willen."
"Ik voel me eerder topatleet dan ontwerpster" De bekende Franse modeontwerpster Isabel Marant liet eerder in een interview met 'New York Magazine' ook al weten dat kleding ontwerpen vandaag de dag een bijzonder stressvolle taak geworden is. "Het is vaak een race om collecties af te krijgen. Soms voel ik me eerder topatleet dan ontwerpster," vertelt ze.
Mode is niet dood Toch wilt dat niet zeggen dat het huidige modesysteem ten dode is opgeschreven. Terwijl sommige ontwerpers bewust voor kleinschalige presentaties in plaats van shows kiezen, stonden alleen al tijdens de afgelopen modeweken in Parijs zo'n 115 shows op het programma. Dat de vacature van creatief directeur bij Balenciaga zo snel werd ingevuld na het vertrek van Alexander Wang, zegt eveneens genoeg. De modehistorie kent dan ook heel veel scheidingen en geruzie, maar bijna altijd bracht die stoelendans allerlei nieuwe kansen voor jonge en frisse ontwerpers. Iets dat we alleen maar kunnen aanmoedigen. (br.hln)
Zo vertel je aan de kapper dat je je haar maar niets vindt
Zo vertel je aan de kapper dat je je haar maar niets vindt
We hebben er allemaal al eens gezeten: beteuterd voor de spiegel in de kappersstoel, kijkend naar een nieuwe coupe die in niets leek op het voorbeeldplaatje dat je bij had. Maar hoe zeg je aan de kapper dat je het eindresultaat eigenlijk maar niets vindt?
We zijn vaak te bedeesd om toe te geven dat we ons nieuwe kapsel helemaal niet mooi vinden. We willen de kapper niet beledigen, of we zijn gewoon te verlegen. En dat terwijl we net beter onze mond zouden opendoen en zo uiteindelijk wél met een leuk kapsel de deur uitlopen.
Wacht tot het einde
Sla je middenin een kleuring plots in paniek? Of bevalt de snit je eigenlijk niet? Wacht in elk geval tot de kapper klaar is. Hoe logisch het ook klinkt, we lijken vaak te vergeten dat het midden niet het einde is. Vaak zal je kapper de snit op het einde nog corrigeren, of geeft hij of zij je haar nog een extra likje verf voor het juiste resultaat. Het is natuurlijk altijd goed om vragen te stellen, maar vraag je kapper niet om te stoppen terwijl hij of zij nog niet eens klaar is.
Hoe doe je dat?
Ben je niet tevreden? Dan moet je dat ook zeggen. Toegegeven, leuk is anders, maar rondlopen met een kapsel dat je niet bevalt, is dat ook niet. En met eerlijkheid en tact kom je al een heel eind. Wees ook zo specifiek mogelijk. Met "ik vind het niet mooi", weet je kapper nog steeds niet wat hij of zij moet veranderen. Geef je kapper dus altijd bruikbare feedback.
Snit of styling
Wat je best wél in het achterhoofd houdt: het kan goed zijn dat je vooral de styling niet mooi vindt, niet de snit. Je zal het zelf nooit op dezelfde manier stijlen als in het kapsalon, dus het ziet er altijd anders uit wanneer je het zelf eens gewassen hebt. Wacht een week of twee, probeer het zelf een aantal keer te stylen, en beslis dan of je het wel of niet mooi vindt. Ben je nog steeds niet tevreden? Geef je kapper dan opnieuw een belletje.
Wees realistisch
Ga niet met een plaatje van een Hollywoodkapsel naar de kapper, om vervolgens te verwachten dat je lokken er altijd zo zullen bijliggen. Aan het haar van celebrities wordt vaak urenlang door een leger kappers gewerkt, terwijl jij het enkel met je eigen handen en stylingproducten moet stellen. Hou je verwachtingen dus altijd realistisch, zo vermijd je teleurstellingen. (br.hln)
Dior ziet winst stijgen sinds komst Belgische ontwerper
Dior ziet winst stijgen sinds komst Belgische ontwerper
Sinds onze landgenoot Raf Simons aan het roer staat bij Dior, heeft het Franse modehuis hun winstcijfers enorm zien oplopen. De ontwerper uit Genk werkt sinds 2012 als creatief directeur bij het merk. In die tijd steeg de winst van 4 miljard euro per jaar naar 6,2 miljard euro in het afgelopen boekjaar. Ook de algemene omzet steeg.
Zo was de omzet van Dior vorig jaar 35,1 miljard euro, terwijl er het jaar daarvoor "slechts" 30,9 miljard binnen kwam. Die stijging blijft zich ook voortzetten, want de resultaten van het eerste kwartaal van dit jaar zagen er eveneens veelbelovend uit voor het modehuis.
Die positieve cijfers zijn volgens ingewijden voor een groot deel te danken aan Raf Simons. Sinds het ontslag van zijn voorganger John Galliano bij Dior, zijn de resultaten immers zo opvallend gestegen, dat een andere conclusie trekken moeilijk is. Raf creëerde bijvoorbeeld enkele commerciële succesproducten voor het modehuis, zoals de Dior 'So Real' zonnebrillen die al een jaar op de neus van iedere fashionista prijken. Met een verkoopprijs van om en bij de vijfhonderd euro per paar, zijn zulke it-producten natuurlijk de droom van elk modehuis. (br.hln)
Met het druilerige weer van de afgelopen dagen, hebben we onze blote benen vaarwel gezegd en de kousenbroeken weer van onder het stof gehaald. Maar betekent dat dat samen met de zomerjurkjes ook de sandalen en peeptoe schoenen op winterslaap moeten? Of is het wel oké om kousenbroeken met open schoenen te dragen?
Geen zorgen, die open schoenen mogen ook mee de wintergarderobe in. Er zijn echter wel een aantal zaken waar je beter rekening mee houdt.
Nieuwe kousen
Zorg dat je kousen er als nieuw uitzien. Geen gaten in de tenen of uitgelebberde hielen. Aangezien je kousen bij open schoenen in het middelpunt van de belangstelling staan, hou je die versleten vodden beter voor wanneer je knielaarzen aanhebt.
Verberg de naad
Trek je kousen hoog genoeg op langs achteren, zodat de naad van je kousenbroek net onder je tenen zit en dus onzichtbaar is. Op die manier worden je tenen niet ontsierd door een lelijke (en soms rafelige) rand.
Geen gerimpelde enkels
Let er ook zeker op dat je de kousenbroek hoog genoeg optrekt, zodat je geen losse stof hebt aan de enkels. We willen een mooi, strak silhouet, geen rimpelige enkels.
Kies de juiste schoenen
Peeptoe enkellaarsjes en opvallende statement schoenen zijn altijd een goed idee. Delicate sandaaltjes daarentegen, zien er vooral uit alsof je je 's ochtends met je slaapkop van schoenen vergist hebt. (br.hln)
Voorsmaakje: deze artiesten zullen optreden bij de Victoria's Secret show
Voorsmaakje: deze artiesten zullen optreden bij de Victoria's Secret show
Acht december is het zo ver. Dan zitten vrouwen én mannen wereldwijd klaar om ogen en oren de kost te geven bij het leukste modespektakel van het jaar. Welke prachtige vleugels en lingeriesetjes de Angels zullen dragen is voorlopig nog staatsgeheim. Maar wie er de muziek zal verzorgen, dat kunnen we wel al verklappen.
Helaas geen Taylor Swift dit jaar (tenzij ze zelf meeloopt, wat niet zo verwonderlijk zou zijn met zo'n stel lange benen), maar wel een aantal andere bekende gezichten.
Rihanna
Voor Riri is het de tweede keer dat ze samen met de Angels op het podium staat. In 2012 verzorgde ze de show al eens van muzikale begeleiding en zette ze samen met Doutzen Kroes haar beste modellenbeentje voor.
Selena Gomez
Het mag voor Selena Gomez dan wel de eerste keer zijn dat ze optreedt tijdens de Victoria's Secret show, ze is geen onbekende in de modellenwereld. Als lid van Taylor Swifts hechte vriendinnenclubje kent ze de bekende Angels Lily Aldridge, Martha Hunt en Karlie Kloss natuurlijk maar al te goed.
The Weeknd
Tot slot zal ook Abel Tesfaye, ons beter bekend als The Weeknd, de dames vergezellen. Ook voor hem zal het de eerste keer zijn op de Victoria's Secret catwalk, maar naar verluidt zou hij naast het podium wel al bijzonder vertrouwd zijn met model Bella Hadid. (br.hln)
Het 87-jarige model Daphne Selfe is een online modellenopleiding begonnen. Ondanks haar leeftijd is ze nog steeds een veelgevraagd model voor merken als Dolce & Gabbana en & Other Stories, en die levenslange ervaring als topmodel wilt ze nu gebruiken om jonge meisjes de kneepjes van het vak te leren.
Op zes weken tijd zorgt Daphne er persoonlijk voor dat je klaar bent om aan je modellencarrière te beginnen. Ze vertelt je de ongeschreven regels te kunnen aanleren, en ervoor te zorgen dat je het beste model dat in je zit naar boven kunt halen. Helaas moet je daarvoor wel diep in de buidel tasten: de online cursus kost namelijk 1.350 euro.
De zes weken lange cursus loopt van 26 oktober tot 4 december, en geïnteresseerden kunnen zich hier inschrijven en ook meer informatie vinden.
Op het Instagram-account van Daphne vind je meer foto's van haarzelf. (br.hln)
14-jarig Dior model: Ik ben niet te jong, ik voel me hier klaar voor
14-jarig Dior model: "Ik ben niet te jong, ik voel me hier klaar voor
De Israëlische Sofia Mechetner is als 14-jarige jongedame nu al het gezicht van modegigant Dior, en ze opende deze maand nog de Paris Fashion Show van het merk. De kritiek aan het adres van Dior omwille van haar jonge leeftijd was niet mals, en het debat over te jonge modellen lijkt weer geopend. Nu reageert Sofia ook zelf op die commentaren: "Ik ben hier wel al klaar voor."
"Ik voel mij er klaar voor en sta er niet alleen voor. Er wordt heel goed voor mij gezorgd. Iedereen helpt mij erg goed, dus het feit dat ik maar 14 jaar ben is niet echt een punt." Zo reageerde de 14-jarige Sofia Mechetner op de kritiek die Dior te verwerken kreeg voor de keuze van een piepjong model. Criticasters hekelen de "teleurstellende stap terug in de tijd" die Dior met deze keuze maakt.
Assepoester Het verhaal van Mechetner doet wat denken aan het sprookje van Assepoester. Voor ze werd opgepikt als model hielp ze haar moeder met het poetsen van huizen, om zo thuis de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Het gezin had het niet breed, dus dat Sofia het plots tot model schopte kwam als een totale verrassing. "Als Sofia niet te jong is om huizen te poetsen, denk ik ook niet dat ze te jong is om een modeshow te lopen," reageerde haar manager Rotem Gur. Dior zelf gaf voorlopig nog geen commentaar.
Striktere reguleringen? Het gebruik van jonge modellen in de mode-industrie is niet nieuw. Kate Moss werd gescout toen ze 14 was, en Naomi Campbell was 15. Romeo, de zoon van David Beckham, deed al mee in een campagne voor Burberry toen hij 12 was. Er wordt wel af en toe actie ondernomen om hier verandering in te brengen. Zo moeten ontwerpers op Londen Fashion Week modellen van minstens 16 jaar meebrengen, en in Italië en New York gelden gelijkaardige regels. Mode-ontwerper Karl Lagerfeld is het niet eens met die strikte reguleringen: "Dit is nu eenmaal de manier waarop mensen kledij willen zien, op meisjes zoals deze. Ze kunnen zich ermee identificeren, zelfs als ze niet dezelfde leeftijd hebben. Dit zijn de meisjes van het moment. Mode gaat over het moment." (br.hln)
Genant momentje voor deze fashionista's tijdens de Louis Vuitton show
Genant momentje voor deze fashionista's tijdens de Louis Vuitton show
Is het jouw grootste angst om op een feestje met dezelfde outfit gespot te worden als iemand anders? Beeld je dan eens in hoe het voelt om op de Louis Vuitton modeshow te arriveren en tot de ontdekking te komen dat niet één maar zes anderen precies hetzelfde aanhebben als jij. Genant.
De jurk in kwestie, afkomstig uit de collectie van vorig jaar, was gisteren bijzonder populair bij het publiek. Maar liefst zeven dames hadden hetzelfde ensemble aan.
"Vier keer dezelfde jurk op drie rijen," tweette Renata Libal, hoofdredactrice van het Zwitserse tijdschrift Encore. "Ze passen niet allemaal in het kader van mijn GSM, maar ik tel er zeven in totaal," voegde ze er nog aan toe. De dames in kwestie leken echter niet bijzonder opgezet met alle aandacht, maar hoe zou je zelf zijn (br.hln)
Ex-Antwerpse modestudent is nieuwe ontwerper Balenciaga
Ex-Antwerpse modestudent is nieuwe ontwerper Balenciaga
De kogel is door de kerk: Demna Gvasalia, een van de ontwerpers achter het modecollectief Vêtements, volgt Alexander Wang op bij modehuis Balenciaga. De Georgiër studeerde af aan de Academie in Antwerpen en werkte hiervoor bij Martin Margiela en Louis Vuitton.
In de modewereld werd al een tijdje druk gespeculeerd wie ontwerper Alexander Wang zou opvolgen als creatief directeur bij het van oorsprong Spaanse modehuis Balenciaga. Die laatste stapte naar eigen zeggen op om zich meer te kunnen focussen op zijn eigen gelijknamige label.
Nu is bekend gemaakt dat de Georgische Demna Gvasalie de Amerikaan opvolgt. Hij is het hoofd van het hippe modecollectief Vêtements, dat sinds hun verpletterend succesvolle doortocht van vorig seizoen nu een waar cultlabel geworden is. Zo werd Rihanna onlangs nog gespot in een van hun 'Antwerpen' T-shirts en zag je de oversized zwarte K-ways tijdens de afgelopen modeweken overal op straat opduiken.
Hij en de rest van de ontwerpers achter Vêtements, studeerden allen af aan de Antwerpse modeacademie, dus we mogen best wel trots zijn op de prestatie van Gvasalie. Wij zijn dan ook nu al benieuwd naar zijn eerste collectie voor het prestigieuze merk Balenciaga. (br.hln)
Je babyhaar op je voorhoofd vastkleven is dus hip nu
Je babyhaar op je voorhoofd vastkleven is dus hip nu
Naast de menselijke rugzakken op de Rick Owens catwalk, was er nog een bizarre trend die ons opviel tijdens de modeweken. Bij Prada schrijden de modellen de catwalk over met een wel erg gek kapsel. Hun babyhaar was immers vastgeplakt op hun voorhoofd, met haargel dan nog.
De kans is groot dat je jouw babyhaartjes (die aan je eigen haargrens, niet op het hoofd van een baby) heel je leven lang hebt proberen wegmoffelen, maar dat is nu niet meer nodig. Op de lente/zomer 2016 catwalk van Prada droegen alle modellen hun babyhaar immers opvallend naar beneden geplakt op hun voorhoofd, met behulp van een potje haargel of vier.
Niet dat we eender welke bevreemdende catwalktrend zomaar als hip zouden bestempelen, maar als het van Miuccia Prada herself komt, dan is het een andere zaak. Laat die haartjes dus maar staan en plak ze zonder schaamte op je hoofd. Je was nooit eerder makkelijker mee met de mode (br.hln)
Dat rolkragen al weer een tijdje terug in de mode zijn, is ondertussen wel geweten. Op de afgelopen modeweken waren ze weer alom vertegenwoordigd, maar wel in een ietwat geüpdate vorm. Maak kennis met de valse rolkraag.
Vanwaar de naam? Omdat het moeilijk vast te stellen is of het een lage rolkraag is of een hoge ronde hals. De valse rolkraag oftewel 'mock turtleneck' houdt de kerk (of moeten we zeggen kraag?) in het midden en is deze winter niet uit het straatbeeld weg te denken.
Doorgewinterde fashionista's dragen de valse rolkraag liefs ónder een ander kledingstuk, zoals onder een hemd of jurk. Dat oogt niet alleen erg vooruitstrevend en modern, maar is ook nog eens lekker warm in de winter.
Voor zij die het liefst iets simpeler houden, zijn er ook talloze truitjes en T-shirts op de markt met een zogenaamde valse rolkraag. (br.hln)
Naar deze Belgen kijken we uit tijdens Paris Fashion Week
Naar deze Belgen kijken we uit tijdens Paris Fashion Week
Vandaag zijn de modeweken in Parijs van start gegaan en naar goede gewoonte tonen weer heel wat Belgen daar hun kunnen. Gaande van grote kleppers als Dries Van Noten tot onbekendere namen als Cédric Charlier. Dit zijn de shows waar wij het meest naar uitkijken.
Dries Van Noten Wie aan Belgische mode denkt, denkt aan Dries Van Noten. Elk seizoen, keer op keer, weet de man ons (en de internationale modepers) te verbazen en te verrassen. Niet bepaald een sinecure, aangezien Van Noten al meer dan twintig jaar in het vak zit.
Ann Demeulemeester Naast Dries, eveneens een klepper van formaat, ook al ontwerpt Ann Demeulemeester ondertussen niet meer zelf voor haar eigen label. Voor fans van donkere en ietwat losse gewaden.
Cédric Charlier De jonge Belg Cédric Charlier studeerde aan La Cambre, begon daarna te ontwerpen bij Céline en later bij Lanvin. Vervolgens werd hij creatief directeur van Cacharel om later zijn eigen merk op te richten. Denk strakke lijnen, veel poedertinten en grafische elementen. Wij zijn grote fan!
Christian Dior Hoewel Dior natuurlijk geen Belgisch merk is, staat er wel een landgenoot aan het roer van dit van oorsprong Franse modehuis. Raf Simons ontwerpt al sinds 2012 de vrouwencollecties voor het label, en nadat we de film 'Dior and I' (aanrader trouwens!) zagen, zijn we nog trotser geworden op deze creatieve duizendpoot met roots in het landelijke Genk.
Veronique Branquinho Nadat de Antwerpse ontwerpster Veronique Branquinho kortstondig vertrok uit de modewereld als gevolg van de economische crisis, stond ze er niet veel later al weer terug, en hoe. Haar ontwerpen zijn simpel en draagbaar, maar toch altijd met een unieke twist. (br.hln)
Het seizoen van de panty's breekt weer in alle hevigheid aan. Lekker warm en mooi, maar die ladders die er onvermijdelijk in komen zijn een heel pak minder.
Wat als we je nu eens vertelden dat je dat probleem voor eens en altijd de wereld kan helpen, door een simpel trucje toe te passen? Door je panty's in te vriezen kan je er namelijk voor zorgen dat er geen ladders meer in komen.
Hoe je het best te werk gaat? Voor je je panty's voor de eerste keer draagt maak je ze eerst vochtig onder de kraan en steek je ze in een plastic zakje. Vervolgens stop je dat zakje een nachtje in de diepvries. Laat je panty's de volgende dag ontvriezen en opdrogen, en ze zijn klaar voor gebruik.
De koude temperatuur van de diepvries maakt de individuele vezels van je panty's sterker, waardoor er veel minder snel ladders in zullen komen. Het handige is ook dat je dit trucje maar een keer per paar moet toepassen. (br.hln)
Ideaal voor de nazomer: draag je hemd eens achterstevoren
Ideaal voor de nazomer: draag je hemd eens achterstevoren
Tijdens de modeweken in het broeierig warme Londen viel ons een trend op waar we nu al fan van zijn. Heel wat fashionista's droegen er hun klassiek wit overhemd achterstevoren met de knoopjes open en een grote knoop vanonder. Sexy maar ook niet té. Ideaal om zelf na te doen!
Deze trend is perfect om het komende nazomerweekend zelf eens uit te proberen. Alles dat je nodig hebt is immers een mooi klassiek wit hemd, liefst een maatje te groot. Best te dragen op een rok of broek die hoog in de taille zit, omdat het hemd zo mooi los valt (br.hln)
De 'comeback' van blush: zo vermijd je alle valkuilen
De 'comeback' van blush: zo vermijd je alle valkuilen
Vergeet contouring! Waar we de vorige maanden allemaal druk aan de slag gingen met donkere poeders en highlighters om ons gezicht wat structuur te geven, maken we deze herfst een ommekeer. Blush is helemaal terug (van nooit echt weggeweest), en zo draag jij hem ook zonder schoonheidsfoutjes.
Natuurlijk is blush nooit helemaal uit de make-uptrends verdwenen, maar sinds de Kardashians was het vooral contouren dat de klok sloeg. Het viel echter op tijdens de modeweken: er wordt steeds minder gekozen voor uitgebeitelde jukbeenderen. Het spel met donker en licht maakt opnieuw plaats voor een (ferm) vleugje blush dat je gelaat een heldere, open toets geeft. Alsof je buiten een frisse neus bent gaan halen, maar dan zonder de kou te trotseren. Tijd om de blushregeltjes eens te herhalen dus: dit zijn de grootste valkuilen.
- Te kwistig zijn: less is more, zeker als het over make-up gaat. Wees voorzichtig bij het aanbrengen en werk met niet al te veel product tegelijkertijd. Wat extra opbrengen is gemakkelijk, weghalen echter niet. Als je het effect nog niet duidelijk genoeg vindt, breng je gewoon een tweede laagje aan.
- Het verkeerde penseel: wel, natuurlijk zal je een vlekkerig resultaat krijgen als je je oogschaduwpenseel gebruikt voor blush. Ga op zoek naar een iets grotere borstel die vanboven afgerond is. Zorg ervoor dat de haren niet te dicht op elkaar staan (zoals bij een foundationborstel), anders wordt uitvegen een hele klus.
- De appeltjes van je wangen: toegegeven, de appeltjes van je wangen zijn een goed beginpunt voor je blush. De kleur hoort echter niet de vorm te hebben van willekeurige rondjes op je wangen. Veeg het product uit langs je jukbeenderen naar je slapen toe. Zorg dat er geen blush onder je jukbeen komt te zitten om een jaren-80-effect te vermijden.
- Te weinig blenden: hoe meer uitgeveegd, hoe mooier het effect. Blenden is de boodschap!
- Alleen poeder gebruiken: als je de bovenstaande tips correct toepast, zal poederblush geen uitdaging meer voor je zijn. Maar er bestaan natuurlijk ook vloeibare en crèmetexturen, die een lekker fris en natuurlijk effect geven. Klop ze zachtjes in je wangen met je vingertoppen. Ze zullen het product opwarmen en voor een mooi egaal resultaat zorgen.
- Matchy-matchy: balans en harmonie zijn de favoriete woorden van iedere make-upartiest. Natuurlijk is het goed om je blush en je lipstick uit hetzelfde kleurenpallet te halen, maar zorg dat ze niet perfect overeenkomen. Bij een sterke, donkere lip moet je niet je donkerste blush bovenhalen. Een lichtere, subtielere kleur zal dan voor evenwicht zorgen. (br.hln)
David Beckham laat zijn grappige kant zien voor H&M
David Beckham laat zijn grappige kant zien voor H&M
We moeten je een beetje teleurstellen: de nieuwe campagnevideo die David Beckham voor H&M inblikte toont hem niet terwijl hij rondrent in ondergoed. In ruil daarvoor krijgen we wel de guitige kant van de knappe ex-voetballer te zien.
Speciaal voor de gelegenheid kreeg Beckham in de reclame gezelschap van comedian Kevin Hart, die in het scenario de schaduw van de superster wordt. Hij wil immers het personage van Beckham spelen in een film (gezien het verschil in huidskleur een grap op zichzelf).
De arme Beckham wordt heel de reclame door belaagd en achternagezeten, maar weet intussen toch nog feilloos de nieuwe mannencollectie te showen (die er overigens helemaal niet slecht uitziet). "Ik hou ervan om het onverwachte te doen voor de H&M-reclames", aldus David. "En Kevin Hart is een van de grappigste gasten die er bestaan."
Wie manlief wel es in Beckhams collectie, die Modern Essentials werd gedoopt, wil zien, kan vanaf volgende week terecht op de website van H&M. (br.hln)