Transgenders & gekleurde modellen: H&M trekt kaart van verscheidenheid
Transgenders & gekleurde modellen: H&M trekt kaart van verscheidenheid
Gisterenavond vond de H&M Studio AW16-show plaats tijdens de Parijse modeweek, en de modellen van dienst waren diverser dan ooit tevoren. Bekende topmodellen als Freja Beha Erichsen en Amber Valletta liepen er naast plussize vrouwen, transgenders en getinte dames. Het was dan ook niet verwonderlijk dat het ontwerpteam zich had laten inspireren door sterke vrouwen en de schoonheid van onafhankelijke individuen.
De H&M Studio lijn is de luxueuzere seizoenscollectie van de Zweedse budgetketen H&M. Deze limited-editioncollectie werd gisteren onder de koepel van het Historische Bourse de Commerce in Parijs voorgesteld.
Modellen zoals Amber Valletta, Jourdan Dunn, Freja Beha Erichsen, Ashley Graham, Soo Joo Park en Hari Nef verschenen in looks die de individualiteit van de vrouw en de diversiteit van het vrouwelijke karakter uitdrukken. We zagen erg vrouwelijke silhouetten met een geaccentueerde schouderpartij en taille, in combinatie met Zorro-achtige hoeden en cowboylaarzen voor een stoere touch.
"Deze collectie gaat over de kracht en schoonheid van vrouwen en hoe we die kracht door middel van onze stijl uiten. Ik vind het contrast tussen sterke silhouetten en handwerkdetails uit de Zweedse folklore geweldig", zegt Ann-Sofie Johansson, Creative Advisor bij H&M.
De H&M Studio lijn is vanaf 8 september in 200 winkels en online verkrijgbaar. (br.hln)
Tal van BV's, bloggers en andere fashionista's houden grote uitverkoop op de eerste Refashion Days in ons land. Je zult er onder andere de kleren en accessoires van Griet Vanhees, Lima Ché, Virginie Claes en Elisa Guaracci kunnen kopen aan spotprijsjes. En dat allemaal met het oog op recycleren en bewust shoppen.
De reden waarom Nicole Boes, Anneleen Meurs en Elk Vanbrusselt de Refashion Days organiseren is dan ook omdat ze vinden dat er veel kledij geproduceerd wordt en er veel te veel verloren gaat. "We moeten smart-shopping introduceren in onze leefwereld; koop kledij waarmee je jezelf uitdrukt. Dat kan met een duur mode-item, maar even goed met vintage eyecatchers. Slimme keuzes maken en combineren is de boodschap."
Daarvoor wisten de drie heel wat bekende gezichten te strikken. Denk aan onder andere Lima Ché (populaire blogster), Ex-Miss België Virginie Claes, Vlaams Parlementslid Rob Beenders, tv gezicht Elisa Guaracci, en styliste Griet Vanhees. Een lijst van alle deelnemers kun je op de site vinden. (br.hln)
De eerste Refashion Days gaan door op 10, 11 en 12 maart in de Oude Gelatinefabriek in Hasselt. Meer info: refashion.be
Vlaamse Ellen (24) maakt laat debuut bij Gucci: Ik zie er gelukkig nog jong uit
Vlaamse Ellen (24) maakt laat debuut bij Gucci: "Ik zie er gelukkig nog jong uit"
Een paar indringende, kastanjebruine kijkers, een elegant afgelijnde kaaklijn en Gucci-ontwerper Alessandro Michele was verkocht. Vorige week trok Ellen De Weer (24) nog nietsvermoedend naar zijn kantoor, woensdag liep ze al haar allereerste show in Milaan. "Ik had niet eens een valies bij", lacht ze.
Twee weken geleden was ze nog een nobele onbekende, sinds woensdag is Ellen De Weer het nieuwe goudhaantje van de modewereld. De 24-jarige uit Oud-Heverlee liep deze week haar allereerste catwalkdéfilé tijdens de modeweek in Milaan. Het was meteen voor een klepper van formaat: Gucci.
"Het is plots allemaal heel snel gegaan", vertelt Ellen. "Ik was gewoon naar Milaan gekomen voor een 'go-see', een ontmoeting met Gucci-ontwerper Alessandro Michele, om te kijken of ik eventueel eens in zijn show kon lopen. Diezelfde avond zou ik al terug naar België komen." Maar de Gucci-ontwerper was duidelijk gecharmeerd door de jonge Vlaamse. "Ik was al op de terugweg naar de luchthaven toen m'n telefoon plots rinkelde: ik moest meteen terugkomen. Een dagje Milaan werden er uiteindelijk acht."
Ellen is niet aan haar proefstuk toe in de modewereld, maar het is wel haar debuut als model voor een grote modeshow. "24 jaar is best oud voor een beginnend model, maar ik zie er gelukkig nog jong uit," zegt Ellen. (br.hln)
De 94-jarige Iris Apfel is het nieuwe gezicht van een Australisch kledingmerk Blue Illusion. En hoewel dat nieuws (op een positieve manier weliswaar) de wenkbrauwen doet fronsen, is zij lang niet de enige bejaarde die het nog steeds maakt in de modewereld. Grote merken als Marc Jacobs, & Other Stories en Dolce & Gabbana kozen eerder ook al voor omaatjes in plaats van jonge modellen.
Diversiteit in de modewereld is eerder uitzonderlijk: modellen zijn doorgaans erg blank, slank en liefst zo normaal mogelijk. Maar beetje bij beetje komt daar verandering in, en naast modellen met een beperking, gekleurde modellen en vollere meisjes schitteren ook steeds vaker omaatjes in campagnes en op de catwalk.
Zo poseerde de 66-jarige actrice Jessica Lange al voor Marc Jacobs Beauty, de 70-jarige actrice Charlotte Rampling voor Nars, de 72-jarige Catherine Deneuve schitterde voor Louis Vuitton en kledingketen American Apparel vroeg de 64-jarige Jacky O'Shaughnessy zelfs in lingerie te poseren.
Het mag nog iets ouder Maar het mag zelfs nog wat ouder als het van de modeontwerpers afhangt. De 87-jarige Daphne Selfe stond niet zo lang geleden nog in Vogue en ze bracht recent een fotoboek uit met haar mooiste foto's in gebundeld. En nu gaat de 94-jarige Iris Apfel nog een stapje verder.
Ze is het gezicht van het hippe Australische label Blue Illusion, en vorig jaar werd er nog een documentaire gemaakt over deze kranige bejaarde. Apfel kennen we als de Amerikaanse zakenvrouw en groot modeliefhebber die onder andere voor 9 verschillende Amerikaanse presidenten het interieur heeft ontworpen. Met haar 100-jarige man woont ze nog steeds in een eigen appartement in New York en ondanks haar 94 lentes gaat ze nog naar alle mode-evenementen overal ter wereld. In 2005 was er zelfs een tentoonstelling over Apfel in het Metropolitan Museum of Art.
Meer actieve oudjes met een opvallende stijl, kun je trouwens ook al een tijdje vinden op Advanced Style. Een streetstyleblog waarop alleen maar hoogbejaarde vrouwen en mannen pronken. (br.hln)
Daarom dragen succesvolle mensen altijd dezelfde outfit
Daarom dragen succesvolle mensen altijd dezelfde outfit
We hebben allemaal graag een uitpuilende kleerkast. Hoe meer kleren, hoe meer opties. En hoe meer opties, hoe beter we voor de dag kunnen komen, toch? In modekringen is dat echter al lang niet meer het geval. Steeds meer succesvolle designers en bekende gezichten kunnen we uittekenen in dezelfde outfit, dag in dag uit. Maar hoe komt dat nu?
De capsule wardrobe wint steeds meer aan naamsbekendheid. Het fenomeen? Je kleerkast zo klein mogelijk houden, met alleen maar stukken die je graag en veel draagt en die onderling allemaal combineerbaar zijn, om zo het maximum uit je garderobe te halen.
Het is een reactie op de wegwerpmode, maar - eerlijk is eerlijk - het is ook gewoon handig. Dit is waarom het zo aanslaat bij tal van ontwerpers en grote namen in de wereld:
1. Geen keuzestress
Voor mensen die iedere dag belangrijke beslissingen moeten nemen, kan het al een wereld van verschil zijn wanneer één kleine beslissing komt weg te vallen. Zoals je kleren kiezen, bijvoorbeeld. Het geeft hen meer mentale ruimte en een hogere productiviteit tijdens de dag. Barack Obama verklaarde het als volgt: "Je zal merken dat ik enkel grijze of blauwe maatpakken draag. Ik wil zo weinig mogelijk beslissingen nemen. Ik wil niet nadenken over wat ik ga eten of moet dragen. Ik heb al te veel andere beslissingen die ik moet nemen."
2. Gedaan met tijdverlies
Wedden dat je geen idee hebt hoe vermoeiend al die extra kleren zijn, totdat je ze effectief weg doet? Zodra je die overtollige stukken de deur uit zet, zal je merken dat je plots meer mogelijkheden ziet met het kleiner aantal items dat je nu in je kast hebt hangen. Bovendien win je zo ook veel meer tijd. Je 's ochtends klaarmaken is een stuk makkelijker, sneller en efficiënter op die manier. Bovendien is het ook een stuk eenvoudiger om je kleerkast te organiseren en schoon te maken.
3. Minder stress
Matilda Kahl, succesvol art director in New York, pint het dan weer op minder stress. "Anders loop ik me voortdurend af te vragen: is dit te gekleed? Is deze jurk te kort? Is mijn outfit niet te opvallend? Bijna altijd koos ik iets om te dragen en had ik amper na vijf minuten alweer spijt." Haar kenmerkende zijden witte blouse en zwarte broek daarentegen, zijn altijd goed.
4. Zelfzekerder
Vergelijk het met een fastfoodrestaurant en één van de betere etablissementen. Met een overvolle kleerkast weet je dat je dagenlang kan kiezen, maar dat de meeste opties toch niet helemaal dat zullen zijn. In een goed restaurant heb je minder keuze, maar kan je er van op aan dat alles even lekker zal zijn. Je ziet er niet alleen goed uit, je voelt je ook beter. Het is simpel en snel, en je ziet er altijd verzorgd uit.
5. Het is iconisch
"Een vast uniform is een makkelijke manier om je goed in je vel te voelen," legt moderedactrice Alice Gregory uit."Het toont aan dat je volwassen bent, dat je je prioriteiten op een rijtje hebt." Bovendien is zo'n uniform een middel om jezelf in de kijker te zetten. "Je wordt de protagonist in je eigen leven. Daarom wisselen personages in kinderboeken ook nooit van kleren. Het verleent je een bijna iconische status."
6. Minder duur
Onze kasten zitten boordevol schoenen en kleren, meer dan de helft één keer gedragen of zelfs nog onaangeroerd. De gemiddelde mens geeft 1.500 euro per jaar uit aan kledij. Op zich is dat niet overdreven veel, maar als je je indenkt dat een vrouw in 1930 negen outfits had, vergeleken met een dertigtal nu, dan is het duidelijk dat het wel wat minder kan. En dat betekent automatisch ook goedkoper (tenzij je natuurlijk liever wat duurdere stukken gaat shoppen).
7. Meer rust
Ook Drew Barrymore zette haar kleerkast op dieet. Haar reden: meer rust. "Ik ben bijna 40, dus kledij van mijn 20e kan echt niet meer, en kledij van mijn 30e - na twee baby's - past niet meer. Ik voel me op een kleding keerpunt, en dat is soms best pijnlijk." Niet weten wat je moet aantrekken, jezelf niet goed voelen in je kledij, we hebben het allemaal al meegemaakt, en als we Drew mogen geloven is zo'n uniform de ideale oplossing. "Mijn kleerkast is eindelijk gezond én gelukkig. Het is niet langer een strijd om me aan te kleden. En ook mijn persoonlijke stijl is kalmer en meer op punt." (br.hln)
Modemerk Guess komt met een nieuwe denimlijn op de proppen: een jeans die niet alleen je garderobe aanvult, maar ook je benen hydrateert én je centimeters doet verliezen. Klinkt als de hemel op aarde, maar kan zoiets eigenlijk wel?
Op het eerste zicht zouden wij linea recta richting winkel willen lopen, maar onze innerlijke criticaster strooit toch een beetje roet in het eten. Kan dat wel? Of zijn het weer loze verkoopspraatjes?
Ginko extract en vitamine E Volgens Guess zou de Slimtex technologie je dijen doen afslanken terwijl het ondertussen de huid voedt en kalmeert. Het ginko extract en vitamine E in de stof zouden dan weer de bloedtoevoer vergemakkelijken. Maar wat is daar nu precies van aan?
Chef Eva wist haar bevallige achterste al eens eerder in een gelijkaardig concept te wurmen, de Molly jeans van Wrangler. "Een heel aangename jeans, en aan het einde van de dag werd ik beloond met zijdezachte benen, maar slanker werden ze er dan weer niet van."
Optisch maatje minder Als je enkel op zoek bent naar een optisch maatje minder, zal je wél waar krijgen voor je geld. Tal van merken hebben tegenwoordig een jeans in de collectie die je visueel wat slanker doet lijken. Door de juiste naden, stiksels en stoffen wordt je achterste gelift en gecomprimeerd tot een kledingmaatje minder. Maar zodra de broek uitgaat ligt de realiteit weer op de loer en ben je terug bij af.
Eigenlijk kan je de broeken nog het best vergelijken met die talloze afslankcrèmes die de markt (en ons badkamerkastje) overspoelen. Ze geven een heerlijk gevoel, maar wonderen hoef je er niet van te verwachten. Laat je in de winkel dus niet (ver)leiden door loze beloftes en spannende nieuwigheden, maar kies vooral een broek met een pasvorm die jouw achterste het best tot zijn recht laat komen. (br.hln)
5 tips om je comfortabel te kleden zonder eruit te zien als een slons
5 tips om je comfortabel te kleden zonder eruit te zien als een slons
Mode wordt steeds comfortabeler. Sneakers namen het een tijd terug al over van torenhoge stiletto's en in jogging buiten komen kan ook als je niét gaan sporten. Al wil je natuurlijk niet dat het lijkt alsof je onderbroken werd in een 'Netflix and Chill' sessie terwijl je bijvoorbeeld moet gaan werken. 5 tips en tricks om comfortabel en stijlvol voor de dag te komen.
1. Kies het materiaal zorgvuldig uit Een jogging hoeft tegenwoordig niet meer gemaakt te zijn van sweaterstof. Niet dat daar iets mis mee is, maar het oogt wel al snel erg sportief en casual. Opteer in de plaats daarvan eens voor een exemplaar van wol, jeans of zelfs kasjmier. Dat ziet er stukken opgekleder uit, terwijl je niet hoeft in te boeten aan comfort.
2. Draag een wollen mantel Een mooie wollen overjas geeft iedere outfit een chique toets, ook al draag je een trainingspak en sneakers eronder. Enkellange exemplaren zijn al een tijdje hip en zorgen voor een tikkeltje drama dat een comfortabele outfit vaak wel kan gebruiken. Maar ook kortere varianten staan altijd stijlvol.
3. Poets je sneakers Niemand kijkt nog op van sneakers in een formele(re) situatie, maar belangrijk is wel dat ze er niet afgetrapt en smerig uitzien. Hier schreven we al hoe je sportschoenen voor geen geld proper krijgt.
4. Let op je accessoires Een comfortabele outfit kun je zo upgraden met de juiste accessoires. Denk aan een mooie handtas, een statement ketting of toffe oorbellen. Overdrijf wel niet, een kerstboom in trainingspak is géén mooi zicht.
5. Laat het hangen Dezer dagen mag zowat alles in je kleerkast los zitten, van broeken tot truien. Zo hoef je jezelf bijvoorbeeld echt niet meer elke ochtend in een skinny jeans te wurmen. Laat het allemaal maar wat hangen. (br.hln)
100 jaar mannen- en vrouwenmode, wie heeft een betere stijl?
100 jaar mannen- en vrouwenmode, wie heeft een betere stijl?
Klik op de foto om de video te bekijken
De overzichtsvideo's over stijl en schoonheid zijn ondertussen niet meer op twee handen te tellen. Deze keer wordt de mannen- en vrouwenmode tegen elkaar uitgespeeld. Gaande van de James Dean-look voor heren in 1955 tot de tuinbroek voor dames in 1975. Wie heeft er meer stijl gehad in de afgelopen 100 jaar?
Daarom worden ketens als Zara en H&M steeds duurder
Daarom worden ketens als Zara en H&M steeds duurder
Wie af en toe eens bij budgetketens als H&M en Zara winkelt, heeft waarschijnlijk al opgemerkt dat de prijzen daar flink omhoog gegaan zijn de afgelopen jaren. Waar je vroeger bijvoorbeeld makkelijk een winterjas kon vinden onder de 50 euro, tel je daar nu al snel het driedubbele of meer voor neer. Refinery29 zocht uit hoe dat komt.
Alles in de wereld wordt duurder, dat heeft te maken met de inflatie. Zo betaalde je in 2001 nog zo'n 65 frank voor een brood (of omgerekend 1,65 euro), nu kost ons dat gemiddeld 2,20 euro. Ook kleren worden dus duurder, maar daar draait het hier niet om. Zo kun je nog steeds een T-shirt voor 9,99 euro kopen bij H&M en voor 29,99 euro wandel je Zara al buiten met een gloednieuw paar hakken aan je voeten. Goedkoper kan haast niet.
1.600 euro voor een jas Waarom dan dit artikel? Omdat er naast die spotgoedkope items ook stuks bij deze zogenaamde budgetketens te koop zijn die fors duurder zijn. Had jij vijf jaar geleden immers gedacht dat je ooit 250 euro zou betalen voor een broek bij H&M of zelfs 1.600 voor een jas bij Topshop? Wij niet.
Aanvulling op designermode Dat komt volgens Refinery29 gedeeltelijk omdat we mode van ketens niet meer als vervanging zien van designermode, maar als aanvulling daarop. Het is tegenwoordig geen schande meer om in een trui van Zara rond te lopen, óók niet voor modebloggers. Om aan de vraag van dit meer modebewuste publiek te blijven voldoen, zijn de ketens zelf ook uniekere stukken gaan creëren, die niet rechtstreeks gekopieerd zijn van ontwerpen op de catwalk. Uiteraard met een hoger prijskaartje, want zelf iets ontwerpen kost natuurlijk meer tijd dan iets exact van iemand anders overnemen.
Betere kwaliteit Maar ook de gewone man in de straat wil wel eens een trui dragen van wol in plaats van polyester of een jasje van leer in de plaats van nylon. Om te vermijden dat ze die items van betere kwaliteit ergens anders zouden kopen, om daar dan misschien verkocht te geraken en niet meer terug te komen, moesten de ketens wel zelf iets ondernemen. Kwalitatievere stukken dus die van betere materialen gemaakt zijn.
Hoe meer variëteit, hoe hoger de verkoop Al doen de ketens dit niet (alleen) om klanten te plezieren, ze verdienen er natuurlijk ook zelf aan. Want hoe meer verschillende consumenten je bereikt, hoe hoger de verkoop zal liggen. Met dit business model spreken ze zowat alle mogelijk klanten aan, gaande van jonge tienermeisjes tot oudere vrouwen met een hoger budget. Een economisch interessantere combinatie bestaat bijna niet voor een bedrijf. (br.hln)
Handig! Zo krijg je nooit meer ladders in je kousen
Handig! Zo krijg je nooit meer ladders in je kousen
Of toch veel minder, want lompigheid, daar kunnen we helaas niets aan veranderen. Wél kan je je kousen er veel beter tegen bestand maken, door ze te versterken. Het enige dat je nodig hebt? Een koelkast en een plastic zak.
Hoe? Voordat je je panty de eerste keer aantrekt, leg je hem een nachtje in het vriesvak. Maak de panty een beetje vochtig en doe het in een plastic zak. Die leg je vervolgens een hele nacht in de vriezer. Na een dagje ontdooien kan je hem gewoon weer aan.
Waarom? De koude temperatuur zorgt ervoor dat de vezels in de stof van je panty sterker worden, waardoor die minder snel stuk gaat. Het proberen waard, toch? (br.hln)
Vrouwen met een maatje meer kunnen nu ook in stijl sporten
Vrouwen met een maatje meer kunnen nu ook in stijl sporten
Zowat elke grote modeketen heeft wel een plussizecollectie in het aanbod zitten, maar een sportlijn voor dames met een maatje meer ontbrak nog. Tot nu dan. De Amerikaanse budgetketen Forever 21 heeft namelijk de eerste plus size activewear collectie gelanceerd.
Geen beter moment om een sportcollectie uit te brengen, dan begin januari. De meeste mensen houden zich immers nu nog netjes aan hun goede voornemens, en we schreven al eerder over het belang van mooie sportkledij. Slim gezien dus van Forever 21.
Voor de campagne van deze collectie koos de keten Ashley Graham en Denise Bidot uit als modellen. Graham liep onder andere al tijdens de modeweek in New York en ze was ook het eerste plussize model in de campagne van Sports Illustrated. Ook Bidot schitterde eerder al in een weinig verhullende bikini voor Swimsuits For All.
De collectie zelf ziet er bijna identiek hetzelfde uit als de sportlijn in kleinere maten, alleen werden de stuks aangepast zodat ze mooier zitten op vrouwen met grotere maten. (br.hln)
Dior blijft Belgisch: kunstenaar Rinus Van de Velde staat model
Dior blijft Belgisch: kunstenaar Rinus Van de Velde staat model
Ondanks het vertrek van Raf Simons is de band tussen haute couturemerk Dior en ons land nog steeds niet verbroken. Voor de nieuwe Dior Homme campagne koos creatief directeur Kris Van Assche namelijk voor Belgische fotograaf Willy Vanderperre en kunstenaar Rinus Van de Velde.
De Vlaamse kunstenaar wordt vergezeld door de Brit Oliver Sim (zanger en bassist bij The XX), de Franse acteur Alain-Fabien Delon en het Deense model Victor Nylander. "Ieder van hen werd gekozen omdat ze een verschillend aspect van Dior Homme belichamen", legt Van Assche uit aan Women's Wear Daily. "In deze campagne ondergaat de Dior man een metamorfose tot een verzameling van Dior mannen - allemaal charismatisch en uniek."
Naast de foto's is het kwartet ook te bewonderen in de video 'Stranger in a room', genoemd naar een nummer van Jamie XX. Op die film is het echter nog wachten tot morgen, dan wordt de volledige campagne onthuld op de website van Dior. (br.hln)
Deze 3 topmodellen bewijzen dat er op schoonheid geen leeftijd staat
Deze 3 topmodellen bewijzen dat er op schoonheid geen leeftijd staat
Voor één keer koos Balmain geen jonge veulens à la Kendall en Gigi uit als gezicht van hun nieuwste campagne, maar ze opteerden voor drie oudgedienden. Naomi Campbell (45), Cindy Crawford (49) en Claudia Schiffer (45) bewijzen in de lente/zomercampagne van het Franse modehuis dat ze nog lang niet moeten onderdoen voor de jeugd.
Het is nog maar twee maanden geleden dat de Balmain voor H&M-collectie over de toonbank ging, en het modehuis onder leiding van Olivier Rousteing slaagt er nu al opnieuw in om zich in de aandacht te werken. Naomi, Cindy en Claudia samen krijgen is dan ook geen sinecure.
De dames zitten al jaren in het vak, en ze zijn nog steeds een van 's werelds best betaalde modellen. En dat ondanks hun - in de modewereld - pensioengerechtigde leeftijd. In deze campagne maken ze alvast duidelijk dat ze het vak nog lang niet ontleerd zijn. Kijk maar mee naar de campagnebeelden, die werden geschoten door Steven Klein. (br.hln)
De Franse couturier André Courrèges, symbool van de mode-revolutie in de jaren zestig, is gisteren op 92-jarige leeftijd overleden in zijn woning in Neuilly-sur-Seine, nabij Parijs. Dat heeft het naar hem genoemde modehuis meegedeeld. Courrèges was in de jaren '90 als couturier gestopt. Hij leed meer dan dertig jaar aan de ziekte van Parkinson.
Zijn stijl om met geometrische vormen en lijnen te werken, alsof ze met de passer en de geodriehoek waren getrokken, leverde hem in zijn topjaren bij de vakpers de bijnaam 'Picasso van de mode' op. Van opleiding was de couturier bouwkundig ingenieur. (br.hln)
Als het bekendste en populairste modehuis ter wereld, zou je denken dat ze bij Chanel wel degelijk alles hebben wat hun hartje begeert. Op een Instagram-naam na, helaas. Het couturemerk plaatst immers noodgedwongen foto's onder de account @chanelofficial, aangezien @chanel al behoort aan ... een twintigjarige dame uit Canada.
Chanel Bronin, ondertussen 20 jaar oud, is al sinds 2011 onder de naam @chanel te vinden op het social media platform, en dat is niet naar de zin van het modehuis.
Momenteel moet de Canadese namelijk hard knokken om de rechten op haar Instagram-naam te behouden. Haar account werd al eens verwijderd (het werk van modekoning Karl Lagerfeld?), om vervolgens twee weken later weer actief te zijn, minus twee foto's die misleidend zouden kunnen zijn (zoals een foto van een tekening met de bekende CC-logo).
Wij zijn alvast benieuwd hoe deze Instagram-oorlog afloopt. (br.hln)
Vanaf deze maand is de Detox Denim van het Belgische mannenmerk Atelier Noterman te koop, en dat doet de discussie over de fel vervuilende jeansbroeken weer oplaaien in de media. Per kilo geproduceerde jeans worden immers honderden liters water verspild en talloze toxische stoffen geloosd in het ecosysteem. Een situatie die niet veel langer houdbaar blijft.
Duurzaamheid is een hot topic in de modewereld en merken gaan wereldwijd actief op zoek naar alternatieven om eerlijke collecties op de markt te brengen. De uiterst vervuilende denimindustrie bleef tot op heden buiten schot in dat bewustwordingsproces, mede door de grote populariteit van jeans. Maar daar komt stilaan verandering in, onder andere met Detox Denim van het Belgische label Atelier Noterman.
Verantwoorde jeans Die lijn ecologische jeansbroeken hebben allemaal een milieuvriendelijke wassing gekregen die honderden liters water minder verbruikt dan de normale 600 liter water per broek. Normaal gezien wordt er ook permaganaat gebruikt, een erg toxische stof. Ontwerper Luc De Maeght ontwikkelde zelf een uniek ecologisch wasprocédé dat hetzelfde effect bereikt zonder toxische bleekmiddelen.
Toxische stoffen elimineren "Je valt achterover van het rekensommetje van de waterverspilling die conventionele jeansmerken teweegbrengen," zegt De Maeght. Maar Detox Denim snoeit ook in het gebruik van elektriciteit tijdens de productie en zorgt ervoor dat er stukken minder toxische stoffen terechtkomen in het ecosysteem.
Dat doet het Belgische label door chitosan te gebruiken, een natuurlijke stof op basis van schaaldieren, in plaats van het typische, bijzonder giftige PVA om de jeans van hun indigokleur te voorzien.
Andere merken dragen ook bij Atelier Noterman is trouwens niet de enige jeansproducent die probeert bij te dragen aan een betere wereld. Levi's kwam eerder al met een waterless-techniek, Girbaud en Replay gebruiken alleen nog lasers voor een 'gebruikte' uitstraling en MudJeans maakt nieuwe jeansbroeken van oude ingeleverde exemplaren.
Een Detox Denim is vanaf eind deze maand te koop voor 160 euro, bij onder andere Princess Blue in Antwerpen, Winch Store by Tiffanys in Gent en Lutex in Hasselt. (br.hln)
Dolce & Gabbana lanceert collectie met hoofddoeken
Dolce & Gabbana lanceert collectie met hoofddoeken
Het is voor vrouwen die hun lichaam wegens religieuze redenen bedekken niet gemakkelijk om ook nog eens modieus te zijn. Dolce & Gabbana brengt daar nu echter verandering in. Het modelabel lanceert een collectie met hoofddoeken en abaya's.
De Arabische website van Style.com kon als eerste aan de eerste beelden van de collectie geraken. De lijn bestaat uit een aantal hoofddoeken en bijpassende abaya's, lange jurken die de armen ook bedekken.
De stijl bestaat uit rijke prints, veel textuur en geborduurde kant, maar het zijn wel allemaal zeer draagbare stukken in vrij neutrale kleuren. Het merk maakt daarmee duidelijk dat ze investeren in deze belangrijke en grote doelgroep van vrouwen. Prijskaartjes zijn nog niet bekend, maar ze zullen het merk kennende niet min zijn.
Dolce is echter niet het eerste merk die een collectie hoofddoeken op de markt brengt. Ook Oscar De La Renta, Mango en Uniqlo maakten al een dergelijke lijn. (br.hln)
Hoe loop je op hakken? (+ 7 andere meest gegoogelde modevragen uit 2015)
Hoe loop je op hakken? (+ 7 andere meest gegoogelde modevragen uit 2015)
Als we het lijstje van Google met meest gestelde modevragen in 2015 erop na slaan kunnen we één ding concluderen: iedereen heeft al wel eens kledij-stress of twijfels, en we vragen het liever aan Google dan dat we het in de groep moeten smijten. Dit zijn de 8 meest gegoogelde modevragen van het afgelopen jaar, het antwoord krijg je er gratis bij van ons. Graag gedaan.
1. Hoe loop je op hakken?
Het is een vraag die vele vrouwen zich blijkbaar nog stellen, en de oplossing is heel eenvoudig. Ofwel is het een kwestie van oefenen (al dan niet met behulp van YouTube), ofwel wil het zeggen dat je gewoon geen fan bent van hakken. In dat geval kan de shopping van onze moderedacteur Timon voor platte schoenen soelaas bieden.
2. Wat trek ik aan op een eerste schooldag?
Deze vraag toont aan dat vooral het jonge volkje zich op internet begeeft voor stijladvies. Een concreet antwoord kunnen we hier niet op bieden, maar boven alles geldt: draag iets waar je je goed in voelt. Laat je verder inspireren door outfits van mensen die je zelf leuk vindt, en schuim het internet eens af naar toffe looks.
3. Hoe rafel je jeans uit?
Lichtjes versleten en met opzet uitgerafelde jeans waren een trend in 2015, en we wilden het allemaal massaal zelf ook doen. Dat gaat heel makkelijk: neem een scherpe (stof)schaar of breekmes en snijd horizontale strepen in je broek. Gebruik dan een pincet om de witte draadjes uit je broek te trekken. Door de jeans te dragen, zal het effect nog vergroten.
4. Hoe knoop je een hemdje op?
"Dat doe je niet, tenzij je onder de 15 jaar bent," is het droge antwoord van mode-assistente Van InStyle UK Emma Hargadon. Maar als je het toch wil doen is het erg eenvoudig. Laat de onderste knoopjes van je hemdje los tot je genoeg stof hebt om een knoop te maken. Knoop de twee eindjes stof aan elkaar, en combineer met een rok met hoge taille of een jeans.
5. Wat draag je als bruid op een 'rehearsel dinner'?
Een 'rehearsel dinner' is een Amerikaanse gewoonte, waarbij je voor het echte trouwfeest al een etentje hebt met de naaste familie. Je wil er natuurlijk geweldig uitzien, maar nog niet al je troeven uitspelen voor het echte feest begint. Ga voor iets chique maar eenvoudig, zoals een jurk met een blazer.
6. Met welke kledij combineer je enkellaarsjes?
Dat antwoord is erg eenvoudig: enkellaarsjes kan je overal mee dragen. Onder een rok, een (cropped) jeans of een jurkje: met korte laarsjes zit je altijd safe.
7. Wat zijn mules schoenen?
Dit Franse type schoen heeft geen achterkant om je hiel te ondersteunen. Verder kan de schoen zowel een hak hebben als plat zijn. Carrie Bradshaw uit Sex and the City heeft een uitgebreide collectie, en bij ons staan ze ook beter bekend onder het Nederlandse woord "muiltjes"
8. Wat draag je naar een trouwfeest in de natuur?
Een origineel trouwfeest in een bos of op een weide vraagt een aangepaste look. Boho past goed bij dit thema, en om bij het begin te beginnen: platte schoenen of laarsjes met een hakje zijn een must. Stiletto's zijn hier behalve oncomfortabel ook niet echt passend. Mijd stoffen die snel beschadigd raken of over de grond slepen. (br.hln)
Wie zich tijdens de wintermaanden toch graag in kleedjes en rokjes hult, weet de geneugten van de dikke zwarte panty waarschijnlijk wel te appreciëren. Lang leve de 80 denier of meer. Het betekent niet alleen lekker warme benen, maar ook dat je nog steeds stijlvol gerokt over straat kan. Of toch niet?
Fashion editor Jess Cartner-Morley trok in de Britse krant 'The Guardian' namelijk de dragers van de ondoorschijnende zwarte panty in twijfel. Blote benen zijn het nieuwe zwart, de warme kousenbroeken daarentegen eerder een fashion crime, aldus Cartner-Morley.
Wie graag met warme benen de deur uitgaat, zou gemakszuchtig zijn, mode-onbewust en arm. Blote benen zijn dan weer hét kenmerk van de fashionista. Ze tonen dat je bereid bent om kou te lijden voor die ene perfecte outfit, en dat je geld te over hebt om taxi's of privéchauffeurs te betalen.
Je reinste onzin als je het ons vraagt. Mode is en blijft een kwestie van stijl, en een zwarte panty kan je net heel stijlvol combineren, of juist à la mama Flodder. Wie toch pertinent weigert om nog met 80 den-kousen over straat te gaan: neem eens een kijkje bij de dichtsbijzijnde fietswinkel. Daarverkopen ze vaak embrocation crèmes, een verwarmende zalf die je blote benen beschermt tegen de koude. Geniaal, toch? (br.hln)
3 tips om de feestdagen op hoge hakken te overleven
3 tips om de feestdagen op hoge hakken te overleven
Naast de meest gestelde beautyvragen, gaf zoekgigant Google ook de meest gestelde modevragen van 2015 vrij. Daaruit blijkt dat 'Hoe je op hakken moet lopen' veruit de meest gestelde vraag is. Met de feestdagen in het verschiet geven we jullie alvast enkele tips over hoe je al die feestjes overleeft op killer heels.
1. Té hoog is altijd pijnlijk Wie een antwoord op de bovenstaande vraag zocht, kocht waarschijnlijk té hoge hakken. Hoe hoger de hak hoe meer gebogen je voet staat en hoe pijnlijker de schoenen dus zullen zijn. Daar kun je helaas weinig aan doen. Een platform aan de voorkant zorgt er voor dat je voet minder gebogen staat dus dat kan wel een optie zijn als je per se een tiental centimeter groter wilt lijken.
Daarnaast zijn iets lagere hakken al een tijdje terug in de mode, dus je hoeft jezelf helemaal niet meer zo te kwellen om in te zijn.
2. Slecht gemaakte schoenen Bij goedkopere schoenen is de leest vaak niet met uitermate veel vakmanschap gemaakt, wat bij veel vrouwen pijnlijke voeten oplevert. Die leest moet namelijk tot in de perfectie afgestemd zijn op de hoogte van de hak, en die stap slaan budgetketens al eens over.
De schoenmaker kan vaak wel het een en ander fiksen, maar natuurlijk investeer je eigenlijk beter in een degelijk paar hakken. Al geldt ook niet dat een paar designerhakken altijd beter zit, dus je hoeft er nu ook geen lening voor aan te gaan. Goede leren schoenen zitten het beste.
3. Hulpmiddeltjes Er zijn heel wat hulpmiddeltjes op de markt, om pijnlijke voeten te voorkomen. Denk maar aan inlegzooltjes en aan elkaar geplakte tenen. Drie NINA-redactrices testten die eerder voor jullie uit, hun verdict kun je hier lezen. (br.hln)