We zitten nog even volop in putteke winter. En soms doet die koude zelfs fysiek pijn. Je lippen barsten, je handen tintelen en je benen kriebelen in je jeans. Deze beautytips helpen je alvast van een paar van die kwaaltjes af.
1. Olie in plaats van crème
Je smeert braaf een hydraterende crème en je huid lijkt er slechter aantoe dan wanneer je niets smeert? Misschien bevat je crème teveel water. Water kan in deze ijskoude temperaturen bevriezen op je huid en dat doet pijn, denk aan gebarsten lippen en pijnlijk rode neusvleugels. Vervang je dagcrème in dat geval door een olie die ook het nodige comfort biedt.
2. Dubbel smeren
In de winter kan je huid ongelofelijk gaan jeuken. Dat hebben we te danken aan de slechte combinatie van droge huidcellen met grove wintermaterialen zoals wol. Je droge huid wordt extra geprikkeld door de vezels. Een bodycrème lijkt gewoon niet te helpen. Probeer dit eens: net als je uit de douche stapt smeer je een body-olie. Laat ze even inwerken en sluit dan af met een bodycrème. De olie trekt goed in je huid en houdt vocht vast, de crème legt een beschermend laagje zodat je panty, jeans of wollen broek niet kriebelt.
3. Niet te warm
Als je met bevroren handen en voeten binnenkomt zou je ze het liefste in een gloeiend heet badje stoppen om weer op te warmen. Maar dat doet pijn! Je huid warmt dan te snel op met speldenprikjes en felle jeuk als gevolg. Masseer je handen en voeten liever zachtjes warm met een voedende crème, zo pak je meteen ook mogelijke kloven aan. Je stopt je handen trouwens liever niet te vaak in het water nu, handschoenen dragen bij de afwas is nu geen overbodige luxe.Neem ook geen hete douches of baden nu, maar hou het bij lauw.
4. Geen zeep
Niet op je gezicht en niet in de douche. Alles wat overvloedig schuimt zal je huid nu geen deugd doen. Want zeep droogt enorm uit. Omdat er al zo weinig vocht in de lucht zit, zou iedereen in de winter op een niet-schuimende reiniger moeten overschakelen. Een melk, lotion of olie voor je gezicht en een olie in de douche. Skip ook de antibacteriële handzeep in de toiletten of gebruik toch elke keer een handcrème achteraf.
5. Melkbad
Cleopatra deed het al, maar het is nog steeds een goed idee. Badschuim is een no go in de winter, dus vul je bad eens met twee koppen volle melk. De natuurlijke vetten en melkzuren maken je huid zachter. Een beetje havervlokken erbij en je helpt ook irritatie te kalmeren.
6. Verzorgende alles-in-één balsems
Stop altijd een balsem in je tas die je voor verschillende droge plekjes kan gebruiken: op kloven op je handen, op je lippen, rond je neus, op je ellebogen, hielen. Of gewoon daar waar het kriebelt. Zo’n balsem bestaat het liefst uit herstellende ingrediënten (honing, calendula) in combinatie met voedende vette (bijenwas, amandelolie) die een beschermend laagje leggen. Heb je zo geen balsem in de buurt? Een gewone billenbalsem voor kleine kindjes werkt ook. (br.hln)
Oudste topmodel wordt het gezicht van nieuwe beautycampagne
Oudste topmodel wordt het gezicht van nieuwe beautycampagne
Op schoonheid staat geen leeftijd, vraag maar aan Daphne Selfe. Het 89-jarige model werd immers het gezicht van cosmeticamerk Eyeko, en zet daarmee haar titel als ’s werelds oudste topmodel nog eens extra kracht bij.
De kranige schoonheid is te zien in de campagnevideo voor een nieuw gamma van mascara’s van het merk en bewijst daarmee dat je niet jong en rimpelloos moet zijn om stijl en glamour uit te stralen.
Daphne begon aan haar modellencarrière te timmeren in 1950, maar werd pas op haar zeventigste écht ontdekt toen ze in Vogue verscheen voor een artikel over veroudering. De keuze voor Daphne is niet verwonderlijk als we zien hoe ze het er in de campagne vanaf brengt, maar voor Eyeko speelt er meer dan dat. “We hebben verschillende modellen gebruikt voor deze campagne, precies om aan te tonen dat iedereen anders is en andere noden heeft.” (br.hln)
Raf Simons zoekt inspiratie in drugs voor nieuwe collectie
Raf Simons zoekt inspiratie in drugs voor nieuwe collectie
Vlaams ontwerper Raf Simons presenteerde gisteren zijn herfst- en wintercollectie voor 2018 in New York. Het was de show waar het meest naar werd uitgekeken en zoals gewoonlijk stelde hij niet teleur.
De modeshow, genaamd ‘Youth In Motion’ (jeugd in beweging, red.) vond plaats in evenementenhal Sir Stage 37 in Manhattan. De catwalk werd voor de gelegenheid omgetoverd tot een scene van ‘Het Laatste Avondmaal’, inclusief wijnglazen, hopen fruit en Belgische wafels. In groot contrast daarmee galmde er loeiharde techno muziek uit de boxen en werden de modellen verlicht met lasers in alle kleuren van de regenboog. De bezoekers vergeleken de sfeer er met die in de bekende Berlijnse nachtclub Berghain.
Drugs
Voor de collectie zelf, zocht onze landgenoot inspiratie in de wereld van drugs. En meer specifiek in de films ‘Christiane F.’ en ‘Drugs’. Met als resultaat sweaters, broeken en jassen met slogans als ‘LSD’, ‘XTC’, ‘GHB’ en ‘2C-B’ op. De ontwerper wil daarmee een open dialoog voeren over de maatschappelijke problemen rond drugs en verslavingen.
Daarnaast zagen we ook trendy items zoals donsjassen, oversized wollen truien, grafische sweaters, lange cardigans en cargo broeken passeren. Items die ongetwijfeld weer in geen tijd uitverkocht zullen zijn dankzij de grote schare fans die Raf de afgelopen jaren heeft verkregen. (br.hln)
Louboutin kan geen alleenrecht op rode zool claimen
Louboutin kan geen alleenrecht op rode zool claimen
De Franse designer Christian Louboutin kan niet het alleenrecht claimen op het gebruik van rode zolen. Dat zegt de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie. De advocaat-generaal bevestigt daarmee een eerder advies. Het is afwachten of het Hof het advies van de advocaat-generaal volgt. Doorgaans is dat wel het geval.
Louboutins zijn de even populaire als prijzige vrouwenschoenen met kenmerkende rode zolen. De Franse ontwerper Christian Louboutin vocht al heel wat juridische robbertjes uit met concurrenten die gelijkaardige schoenen met rode zool op de markt brachten.
Louboutin had zijn schoen ook als merk ingeschreven in de Benelux met de verwijzing naar de rode kleur (Pantone 18-1663TP). Toen de Nederlandse schoenenwinkel Van Haren in 2012 zwarte schoenen met rode zool op de markt bracht, sprak Louboutin van ‘merkinbreuk’ en stapte het naar de rechter. Van Haren vocht de claim van Louboutin aan.
De rechtbank in Den Haag legde de kwestie voor aan het Europees Hof van Justitie. Daar adviseerde de advocaat-generaal in juni vorig jaar al dat Louboutin geen merkbescherming kan krijgen alleen op basis van de kleur. Een nieuw advies van de advocaat-generaal bevestigt dat standpunt. Een merk kan namelijk niet uitsluitend op basis van zijn vorm beschermd worden. En de vorm bestaat daarbij niet enkel uit de driedemensionale kenmerken van de schoen, maar ook uit de kleur.
De advocaat-generaal betwijfelt ook “dat de rode kleur de wezenlijke functie van het merk kan vervullen en dat op grond daarvan de merkhouder kan worden geïdentificeerd wanneer deze kleur buiten haar specifieke context wordt gebruikt, dat wil zeggen los van de vorm van de zool”.
De advocaat-generaal wijst er tot slot op dat de beoordeling van het merk finaal toekomt aan de Nederlandse rechter. Het is met andere woorden aan de Nederlandse rechter zelf om te oordelen of de rode kleur “een wezenlijke waarde aan de waar geeft”. (br.hln)
Esprit lanceert betaalbare trouwjurken voor bruiden on a budget
Esprit lanceert betaalbare trouwjurken voor bruiden on a budget
Dat een trouwfeest stukken van mensen kost, hoeven we je wellicht niet te vertellen. Een feestzaal, lekker eten, en liefst véél drank. Maar ook: een fotograaf, DJ en natuurlijk je trouwjurk. Al hoeft die laatste echt niet zo veel te kosten als je denkt. Tegenwoordig zijn er namelijk heel wat leuke én betaalbare jurken op de markt. Zoals de nieuwe bruidscollectie van Esprit.
Van een typische lange en verfijnde bruidsjurk tot een meer moderne outfit: iedere bride-to-be vindt ongetwijfeld iets naar haar zin. Van boho tot kant, alternatief tot net erg chique: er is voor iedereen wat wils. En ook aan de bruidsmeisjes is gedacht.
De bruidscollectie is beschikbaar vanaf midden februari in geselecteerde Esprit-winkels en online via Esprit.com. De prijzen variëren van € 39,99 voor een bolero jasje tot € 219 voor een bruidskleed of jumpsuit. (br.hln)
Zo draag je glitter tijdens de feestdagen zonder dat je op een wandelende discobal lijkt
Zo draag je glitter tijdens de feestdagen zonder dat je op een wandelende discobal lijkt
Wil je met de feestdagen niet als een muurbloempje opgaan in de massa? Ga dan lekker los met glitter, goud en pailletten. Als er nu één periode is waarin je mag shinen, is het wel met kerst en oudjaar. Toch wil je er ook niet uitzien als een Britse party-girl in Ibiza of een wandelende discobal. Met deze tips hou je het draagbaar en stijlvol.
Keep it simple
Glitters en pailletten zijn een feestje op zich. Je hebt dan ook niet te veel extra nodig. Hou je accessoires simpel, draag niet veel sieraden en stop ook niet té veel moeite in je haar en make-up. Of doe alleszins alsof je er weinig tijd in gestoken hebt. Laat hier en daar een plukje haar los, en kies voor neutrale kleuren op je gezicht.
Combineer met klassiekers
Als jij genoeg lef hebt om je van top tot teen te hullen in glitters, moet je dat vooral doen. Wie niet zo’n durfal is, combineert glitters best met klassiekers. Denk een wit (mannen)hemd met een glitterrok, een zachte wollen trui op een gouden broek, simpele lederen pumps onder een glitterjurk en een effen T-shirt onder een blazer bezet met pailletten. Zo blijft het geheel in balans.
Accessoires die knallen
Glitter en glans kun je ook makkelijk aan je outfit toevoegen door te kiezen voor accessoires die letterlijk stralen. Iets minder opvallend, maar daarom niet minder feestelijk. Draag bijvoorbeeld een glittersokje in je favoriete sneakers, een metallic handtas of hakken waarop ze je al van ver zien aankomen. (br.hln)
Zo bescherm je schoenen tegen sneeuw en verwijder je zoutkringen
Zo bescherm je schoenen tegen sneeuw en verwijder je zoutkringen
De hevige sneeuwval slibt niet alleen de wegen dicht, dit weer is ook een regelrechte ramp voor je schoenen. Zonder de juiste bescherming, krijg je de vlekken van sneeuw en strooizout er nooit meer uit. Onder het motto dat voorkomen beter is dan genezen, leggen we jullie haarfijn uit hoe je schoenen mooi houdt bij sneeuw.
Je schoenen zo goed mogelijk voorbereiden op de winterse weersomstandigheden is de sleutel om ze langer mooi houden. Al moet je elke stof wel nét iets anders behandelen:
Lederen schoenen smeer je liefst regelmatig in met schoensmeer. Het voedt de stof waardoor ze niet uitdrogen en het leder soepel blijft. Laat een kwartiertje intrekken en spuit ze daarna in met een water- en vuilafstotende spray, en dit ritueel herhaal je best wekelijks.
Suède is de binnenkant van leer en staat erom bekend heel gevoelig te zijn voor water en vuil. Als je kunt, draag je dan best ook geen suède als het sneeuwt of regent, al zijn er wel een aantal trucjes om suède enigszins te beschermen tegen winterse weersomstandigheden. Maak de schoenen proper met een rubberen suèdeborstel en spuit ze daarna in met een speciale suède spray. Gebruik vervolgens de zachte kant van de suèdeborstel om ze er terug als nieuw te doen uitzien. Spray tenslotte in met een water- en vuilafstotende spray en herhaal op wekelijkse basis. Vlekken kun je proberen verwijderen met een speciaal vlekschuim (dat je bij de schoenmaker koopt), waarna je het hele proces met de suèdeborstel moet herhalen.
Nubuck wordt net als suède snel vuil, maar het fluweelachtige leder is wel makkelijker te onderhouden. Of vlekken zijn in ieder geval sneller te verwijderen. Beschermen doe je als volgt: maak de schoenen schoon met een nubuckborstel en spuit ze daarna in met een spray voor nubuck. Gebruik de zachte kant van de gom om de stof terug te doen heropleven. Ook schoenen van nubuck moet je daarna insprayen met een water- en vuilafstotende spray. Zoals bij suède kun je vlekken verwijderen met een vlekschuim.
Schoenen van textiel zijn het makkelijkst in onderhoud, maar meestal qua warmte dan weer niet geschikt voor sneeuw. Je beschermt ze simpelweg door ze regelmatig in te spuiten met een water- en vuilafstotende spray. Vlekken verwijder je met ossengalzeep, warm water en een sponsje.
Hoe verwijder je witte kringen?
Heb je ondanks de goede zorgen toch nog last van witte kringen door strooizout en vocht? Behandel je schoenen dan zo snel mogelijk nadat je de kringen opgemerkt hebt. Door met een vochtige doek over je schoenen te gaan, zorg je ervoor dat het zout er niet verder in doordringt. Eens je thuis bent is het tijd voor het iets grovere geschut.
Als we tante Kaat mogen geloven, krijg je witte kringen uit je schoenen door een mengsel van lauw water met witte azijn te deppen op de kringen. Het kan zijn dat je deze behandeling moet herhalen, maar doorgaans merk je al na één beurt een groot verschil.
Zijn je schoenen echt heel nat? Laat ze drogen door er krantenpapier in te stoppen. Zet ze in ieder geval nooit vlak bij de verwarming. Het leer droogt daarvan uit, wat je schoenen in sneltempo naar de knoppen helpt. (br.hln)
Belgisch modehuis Scapa is officieel hofleverancier van koningshuis
Belgisch modehuis Scapa is officieel hofleverancier van koningshuis
Modemerk Scapa viert in 2018 haar vijftigste verjaardag, maar heeft nu al een bijzonder cadeau gekregen: onze koning heeft de titel van Gebrevetteerd Hofleverancier van Belgë aan de bezielster van het Belgische modehuis verleend. “Ik ben verheugd”.
Scapa is altijd al zeer discreet geweest over haar bekende klanten. Zo hebben weinigen ooit geweten dat Grace Kelly regelmatig in de Scapa-boetiek in Parijs winkelde en dat prinses Caroline van Monaco een ensemble droeg van het merk toen ze in het burgerlijk huwelijk trad met Philippe Junot. Ook aan het Belgisch koningshuis levert Scapa al een decennia in stilte. De erkenning van hofleverancier brengt daar nu verandering in.
“Ik ben verheugd om deze titel in ontvangst te nemen,” vertelt Arlette. “In de eerste plaats zie ik het als een oorkonde dat ons vakmanschap en continue streven naar hoogwaardige kwaliteit bevestigt. Daarnaast ben ik de koninklijke familie dankbaar voor hun jarenlange trouw en interesse in onze ontwerpen.”
Wat betekent hofleverancier zijn?
De titel van hofleverancier is voornamelijk een eretitel die staat voor een bedrijf of persoon die producten of diensten levert aan het koningshuis. Het is een teken dat de koning je talent of vakkundigheid erkent, wat leuk is en daarnaast ook goede reclame oplevert. Het is bijvoorbeeld niet zo dat je geld krijgt voor de titel. (br.hln)
Ze laat haar gezicht dan niet vaak zien, niets houdt Sia tegen om de krachten te bundelen met MAC Cosmetics in de strijd tegen aids.
De zangeres wordt dan ook het boegbeeld van de nieuwe VIVA GLAM campagne. De lipstick is een warme dieprode kleur die vanaf januari 2018 in de winkels zal liggen en waarvan de opbrengst integraal naar het M.A.C Aids Funds gaat. Niét kopen is dus bijna niet toegestaan. (br.hln)
Zara kopieert nog maar eens een Belgische ontwerper
Zara kopieert nog maar eens een Belgische ontwerper
Voor de zoveelste keer op rij gaat Zara de mist in. De Spaanse keten verkoopt een paar enkellaarsjes die wel erg hard lijken op de botjes uit de afstudeercollectie van de Antwerpse ex-modestudent Eduard Both. Jammer genoeg is het lang niet de eerste keer dat Zara flagrant plagiaat pleegt.
Het was meteen liefde op het eerste zicht, toen we de laarsjes van Eduard Both over de catwalk in Antwerpen zagen paraderen net voor de zomer. De laklederen botjes vallen meteen op door de gouden bol als hak, en onder andere ook fashionista Tiany Kiriloff deelde onze mening. Zij droeg de botjes tijdens de afgelopen modeweek in Parijs.
Toen we gisteren iemand zagen rondlopen met zwarte kopietjes aan haar voeten, eveneens met een bol als hak en puntige voorkant, vroegen we meteen op de man af waar ze die gehaald had. Niet Eduard Both, maar Zara was het antwoord. Met een prijskaartje van 65,95 euro zijn de Zara-schoenen spotgoedkoop. De creaties van Eduard Both zijn niet te koop, omdat ze nooit officieel op grote schaal in productie gegaan zijn. Alleen enkele sample sizes heeft hij verkocht na de modeshow.
Andere beschuldigingen
Niet zo lang geleden werd Zara ook al beschuldigd van plagiaat door de Belgische ontwerpster Toos Franken. De keten had toen een sweater van Franken exact nagemaakt. Eerder werd de modeketen ook al beschuldigd van plagiaat door de Amerikaanse ontwerpster Tuesday Bassen, Balenciaga, sportmerk Adidas en zelfs Kanye West. Modehuis Céline, wiens collecties erg vaak gekopieerd worden door de keten, toonde zelfs al resortcollecties enkel aan journalisten en inkopers, die ook nog eens verboden werden om foto’s te maken, om het kopieergedrag te voorkomen. (br.hln)
Vanaf vandaag scoor je in Antwerpen weer designerkleren aan hele zachte prijzen
Vanaf vandaag scoor je in Antwerpen weer designerkleren aan hele zachte prijzen
De tweejaarlijkse stockverkopen in Antwerpen (en ook een beetje in Brussel) zijn vandaag van start gegaan. Nog niet bekend met het concept? Grote Belgische namen als Dries Van Noten en Ann Demeulemeester gooien hun stock buiten, wat zoveel wil zeggen als designerkleren van het hoogste niveau shoppen aan minder dan de helft van de prijs. Al enthousiast aan het worden?
Nog tot en met zondag 12 november zetten meer dan zestig merken hun stocks in de etalage. Droom je al jaren van een paar laarzen van A.F. Vandevorst of een excentrieke jas van Dries Van Noten, maar heb je niet de centen om er de volle pot voor te betalen? Neem dan die laatste vakantiedagen op en rep je als de bliksem naar de Scheldestad. Want hoewel de prijzen op de stockverkopen nog altijd niet vergelijkbaar zijn met die van een H&M of Zara, scheelt 50 en zelfs 80 procent minder echt wel veel. Ter illustratie: wij passeerden gisteren op de voorverkoop van Dries Van Noten en zagen de razend populaire paarse fluwelen enkellaarsjes staan blinken voor 250 euro in plaats van 560 euro.
Als je dat nog steeds te duur vindt, loont het zeker de moeite om eens langs te gaan bij de talloze kleine onafhankelijke Belgische merken. Daar liggen de originele prijzen meestal een stuk lager, en met korting worden die plots écht betaalbaar. Check daarnaast ook vintagewinkels als Rosier 41 en Labels Inc, die tijdens de stockverkopen ook extra korting aanbieden. (br.hln)
Stijlvol als een Parisienne: de baret is het hoofddeksel van de winter
Een baret geeft je instant de flair van een chique Parisienne, het houdt je hoofd warm in de winter en het is ook nog eens betaalbaar. Kortom, het is het ultieme accessoire voor de komende maanden, en dat hebben fashionista’s massaal in het snuitje.
Wie recent nog op citytrip ging naar hippe grootsteden als New York, Tokio of Berlijn viel het ongetwijfeld ook op: de baret is opnieuw immens populair. Je ziet er vrouwen van elke leeftijd rondlopen met het nationale hoofddeksel van Frankrijk op hun hoofd, en ook op Instagram poseert de ene hippe blogger na de andere met een baret aan. Kortom, de baret is populair en verdient dus ook een plaatsje in jouw garderobe.
Welke kies je?
Klassieke kleuren als zwart, donkerblauw en beige combineren makkelijk met alles in je garderobe, maar je kunt van de baret ook een statement piece maken door te kiezen voor een felle tint rood of roze, bijvoorbeeld. Het hoofddeksel is verkrijgbaar in alle verschillende prijscategorieën – er zijn zelfs modellen gemaakt van kasjmier. (br.hln)
Adidas-model showt ongeschoren benen en daar is niet iedereen blij mee
“Dit is walgelijk”, Adidas-model showt ongeschoren benen en daar is niet iedereen blij mee
Voor zijn laatste campagne heeft Adidas besloten samen te werken met iconen van morgen. Een van hen is de Zweedse Arvida Byström, maar de 26-jarige fotografe/feministe heeft voor heel wat ophef gezorgd. Omdat ze met trots haar ongeschoren benen showt.
Arvida is het toonbeeld van Zweedse schoonheid: porseleinen huid, mooi snoetje, ultrablonde lokken en een slanke lijn. Om de Adidas Superstar-collectie te promoten poseert Arvida Byström in een frivole jurk, Adidas-schoenen aan de voeten en... beenhaar in volle glorie. In een filmpje legt ze die gewaagde keuze uit en wat vrouwelijkheid voor haar betekent. “Vrouwelijkheid is erg cultuurgebonden. Maar ik vind dat iedereen vrouwelijk kan zijn of vrouwelijke dingen kan doen. De maatschappij is daar vaak gewoon erg bang voor.”
En dat Arvida daar gelijk in heeft, hebben de vele giftige reacties van internettrollen bewezen. “Waarom hebben jullie een blonde pruik op een yeti gezet?”, “Ik moet kotsen” en “Dit is walgelijk”, zijn maar enkele voorbeelden van mensen die aanstoot aan haar beenhaar nemen.
Op haar Instagram heeft Arvida intussen op de negatieve commentaren gereageerd. “Ik ben blank, gezond, alleen het haar op mijn benen wijkt van de norm af. Sommige surfers hebben zelfs gedreigd me te verkrachten. Ik kan me niet eens inbeelden hoe het moet zijn om in een wereld te leven waarin ik al die privileges niet zou hebben. Al mijn liefde stuur ik jullie, en ik wil jullie eraan herinneren dat niet iedereen dezelfde ervaringen heeft als persoon.” Daarnaast bedankt Arvida wel de mensen die haar gesteund hebben. (br.hln)
Cosmeticamerk L’Oréal haalde de gemiddelde leeftijd van de modellen op de Fashion Week van Parijs gisteren flink omhoog. Het bedrijf vroeg Helen Mirren (72) en Jane Fonda (79) voor de catwalkshow.
Beide dames hadden duidelijk plezier tijdens de klus op de Champs-Élysées. Helen kreeg bij haar outfit een wandelstok als accessoire en ‘richtte’ die geregeld op het publiek. Jane, die een lange jurk in tijgerprint showde, zwaaide uitbundig naar bekenden in het publiek, stopte even om Naomi Campbell een zoen te geven en maakte met haar handen het vredesgebaar naar de fans die verder in het publiek zaten.
Ambassadeur
Zowel Jane als Helen is ambassadeur van het cosmeticamerk. De twee werden tijdens de show bijgestaan door modellen van jongere generaties. Zo liepen onder Winnie Harlow, Adriana Lima en de Nederlandse Doutzen Kroes mee. (br.hln)
H&M gebruikt steeds vaker paspoppen met brede(re) heupen, borsten en billen. De Zweedse modeketen wil hiermee diverse lichaamstypes beter weerspiegelen en de kleding optimaal tonen aan hun klanten. H&M begon er vorig jaar al mee en verspreidt de paspoppen geleidelijk aan over de winkels wereldwijd.
Er zijn weinig vrouwen met het lichaam van een topmodel, dus zo gek is het niet dat winkels steeds vaker willen dat de paspoppen beter aansluiten bij de vormen van een realistische vrouw. En dat merken ook de verkopers van paspoppen. “Ik zie maatje 34 nog niet verdwijnen, maar we verkopen iets grotere maten wel vaker”, vertelt Griet Kindt, CEO van Best Mannequins aan VTM NIEUWS. Volslanke paspoppen - met maatje 42-44 - verkopen ze ook, maar daar is de markt nog niet klaar voor. “We zien dat de verkoop ervan lichtjes stijgt, maar verder is het nog niet aan de orde.” H&M zet nu alvast de goede toon, maar de Zweedse keten is niet de enige die meer paspoppen gebruikt met realistische maten. C&A gebruikt al een tijdje, naast de poppen met een ‘sample maat’, ook vollere mannequins met maat 42-44. Twee jaar geleden kondigde de Britse keten Topshop aan geen magere paspoppen meer bij te bestellen, nadat ze heel wat kritiek ontvangen hadden op de graatmagere poppen in hun winkels. (br.hln)
Van Carla Bruni tot Cindy Crawford: Donatella Versace brengt supermodellen samen ter ere van overleden broer
Van Carla Bruni tot Cindy Crawford: Donatella Versace brengt supermodellen samen ter ere van overleden broer
Het is exact 20 jaar geleden dat modeontwerper Gianni Versace vermoord werd door een seriemoordenaar. En dus hield zus Donatella gisteren een eerbetoon aan haar broer tijdens de modeweek in Milaan. Ze vroeg al zijn muzes en supermodellen van toen samen op de catwalk, voor wat nu al het hoogtepunt is van Milan Fashion Week.
Plots stonden ze daar allemaal samen te dansen in een goudkleurige jurk op de tonen van 'Freedom' van George Michael. Carla Bruni (49), Claudia Schiffer (47), Naomi Campbell (47), Cindy Crawford (51) en Helena Christensen (48) allemaal samen op de catwalk van Versace, met ontwerpster Donatella in het midden. Als wervelend eerbetoon aan Gianni Versace, de oprichter van het modehuis die in 1997 doodgeschoten werd door de seriemoordenaar Andrew Cunanan.
Naast deze oude garde, maakten ook jongere modellen hun opwachting op de catwalk. Zo tekenden ook Doutzen Kroes, Kendall Jenner, Gigi Hadid en Kaia Gerber present bijvoorbeeld. De show stond in het teken van Gianni, maar was ook een ode aan het 'vrouw zijn'. En dan op elke leeftijd en in elke gedaante, legde de casting director de keuze voor de modellen na afloop uit. "Er schuilt heel veel schoonheid in de jeugd, maar het is niet tot daar toe beperkt," aldus Piergiorgio Del Moro. (br.hln)
River Island verkoopt een jas voor wie het altijd koud heeft
River Island verkoopt een jas voor wie het altijd koud heeft
Zit jij ook altijd meteen te kleumen van de kou, van zodra het geen terrasjesweer meer is? Dan heeft de Britse modeketen River Island dé oplossing voor jou. Het verkoopt namelijk een jas die nog het best te omschrijven valt als een slaapzak vermomd als winterjas.
Al mag je dat van die slaapzak eigenlijk best letterlijk nemen, want er hangt dus écht een slaapzak aan de jas in kwestie. Die kun je er makkelijk af en aanritsen, kou lijden is voorgoed verleden tijd. De creatie is een samenwerking tussen het modelabel Ashish en River Island en kost 242 euro. Wie het roze exemplaar te veel van het goede vindt, kan ook kiezen voor iets minder opvallend kakigroen.
Nog niet overtuigd? Opvallende grote donsjassen zijn al een paar seizoenen terug in de mode. We zagen ze op de catwalk bij alle grote modemerken (Balenciaga, Raf Simons en Acne Studios) en nu hangen ook de rekken in de winkelstraten er vol mee. Je slaat dus niet eens zo'n mal figuur als je voor het exemplaar van River Island kiest. Al blijft dé ultieme donsjas natuurlijk die ontworpen door Martin Margiela in 1999. De Belgische ontwerper gebruikte daarvoor een écht dekbed van ganzendons en goot die in de vorm van een jas. (br.hln)
Ze liep voor Chanel en Louis Vuitton met een eetprobleem, vijf jaar later maakt ze haar comeback als plussize model
Ze liep voor Chanel en Louis Vuitton met een eetprobleem, vijf jaar later maakt ze haar comeback als plussize model
Vijf jaar geleden liep de Noorse Karoline Bjornelykke (21) op de catwalk van alle grote modemerken zoals Chanel, Carolina Herrera en Louis Vuitton. Ze was toen graatmager en kampte met een eetprobleem. Nu maakt ze haar comeback als plussize model. "Toen mijn dokter vertelde dat zo mager zijn gevaarlijk was voor mijn hart, besloot ik te veranderen."
De modellencarrière van Karoline Bjornelykke begon als een sprookje. Ze werd als tiener op straat ontdekt en al snel liep ze overal ter wereld mee op de catwalk en was ze te zien in reclamecampagnes voor merken als Sephora, Covergirl en L'Oréal. De druk om te voldoen aan het strenge schoonheidsideaal binnen de industrie in combinatie met haar verleden als professionele danseres, zorgde er volgens haar voor dat ze een eetprobleem ontwikkelde.
Een bezoekje aan de dokter opende echter haar ogen. "Ik ging langs voor een routineonderzoek, maar kreeg al snel te horen dat zo mager zijn gevaarlijk is voor de conditie van mijn hart. Dat nieuws kwam aan als een shock, want ik had me nog nooit ongezond gevoeld. Ik volgde haar advies en kwam een paar kilo bij," vertelt Karoline aan Daily Mail.
Ondergewicht "Niet veel later ging ik naar Tokio voor het werk, waar het schoonheidsideaal nog een stuk extremer is dan in Europa. Ik had al ondergewicht, maar ik moest nog meer afvallen om er opdrachten te kunnen krijgen. Dat voelde zo fout aan. Ik was net een beetje bijgekomen om terug gezond te zijn en ik was daar blij mee, toen moest ik die kilo's plots terug kwijtspelen."
"Ik besloot te stoppen met modellenwerk als het niet op een gezonde manier kon. Gelukkig is de industrie stilaan aan het veranderen en kan ik nu terug aan de slag, zonder eetprobleem." En jawel, vorige week liep Karoline voor het eerst terug mee op de catwalk tijdens Londen Fashion Week. "Ik ga er vanuit dat iedereen het met mij eens is als ik zeg dat vrouwen in alle verschillende maten en vormen vertegenwoordigd moeten zijn op de catwalk. Ik hoop dat een normaal en gezond gewicht ooit de norm wordt en dat die vrouwen niet meer als plussize moeten worden omschreven." (br.hln)
Gedaan met chokers en crop tops, Gucci brengt trends uit de jaren '80 terug
Gedaan met chokers en crop tops, Gucci brengt trends uit de jaren '80 terug
De legendarische jaren tachtig staan bekend om hun schoudervullingen, smalle pantalons, veel te grote T-shirts en blazers met twee rijen knopen. Dankzij het populairste modemerk van het moment Gucci, maken die trends binnenkort weer hun comeback.
Jarenlang kon de modewereld maar geen genoeg krijgen van trends uit de jaren negentig, en nog altijd lieten heel wat ontwerpers zich inspireren op dat tijdperk voor hun meest recente collecties. Maar Alessandro Michelle, creatief directeur bij Gucci, gooit het over een andere boeg. Hij zocht voor de lente/zomer 2018 show die gisteren in Milaan plaatsvond, duidelijk inspiratie in de modetrends van een dikke tien jaar daarvoor.
Zo zagen we onder andere blazers met hoekige brede schouders, trainingspakken in snoepkleurtjes, grote gekrulde froufrou's, tailleriemen (met tasje aan), rechthoekige zonnebrillen en genoeg glitters om een disco mee te verdrinken, terugkeren op de catwalk. En aangezien Gucci veruit het meest toonaangevende label is momenteel, zullen andere merken ongetwijfeld snel volgen.
Nu moeten we wel eerlijk zeggen dat we de jaren '80 op modevlak niet meteen de meest glorieuze jaren vinden. Maar dat vonden we ook over de jaren '90, en daar zijn we ondertussen al lang op teruggekomen. Even wennen dus gewoon? (br.hln)
Daar gaan we weer: opnieuw Crocs te zien op de catwalk
Daar gaan we weer: opnieuw Crocs te zien op de catwalk
De schotse ontwerper Christopher Kane lijkt er zijn persoonlijke missie van gemaakt te hebben om Crocs te laten omarmen door het modeminnend publiek. Na de rubberen klompen met een bontje en de marmeren exemplaren met edelstenen tijdens zijn vorige modeshows, droegen de modellen deze keer Crocs tot aan de enkels op London Fashion Week.
Hoe fouter, hoe beter zou weleens de titel kunnen zijn van een artikel over de meest recente modeweken. Waar de Amerikaanse designer Michael Kors in New York nog modellen de catwalk opstuurde met teenslippers aan hun voeten, gaat Christoper Kane nog een stapje verder in Londen.
De gerenommeerde ontwerper debuteerde namelijk voor de derde keer op rij Crocs op de catwak, zij het dan wel in een enigszins "modieus jasje" gestoken. Enerzijds waren er de felgekleurde Crocs, bezet met joekels van diamanten. Daarnaast droegen sommige modellen ook een Croc-enkellaars.
Voor je een emmer zoekt om in over te geven, moeten we eerlijk bekennen dat de platte rubberen schoenen er onder de lange kanten jurken en andere chique ensembles best nog elegant uitzien. Ook voor de modellen moet het aangenaam geweest zijn om eens niet op torenhoge stiletto's de catwalk over te moeten schrijden. Dat terzijde, valt er ook niet meer positiefs over te zeggen. Crocs blijven Crocs, en wij zouden ze van ons leven niet aantrekken, zij het dan om in de tuin te werken, en dan nog. (br.hln)