Hoezo, een glamoureus luxeleventje? Veel modellen zitten met schulden
De modeweken zijn in volle gang. Na New York is Londen nu aan de beurt, binnenkort volgen Milaan en Parijs. Je zou bijna met een vleugje jaloezie naar de modellen kijken, die de wereld mogen rondreizen om op catwalks te paraderen in poepchique kleren. Maar de realiteit is dat ze er zelden rijk van worden. Integendeel zelfs. Soms houden ze bijna niets over aan het lopen van een show, kaart de BBC aan.
“Ik draai al drie jaar mee in het wereldje, maar ik ben er nog steeds niet in geslaagd om mijn schuldenberg van 10.000 euro terug te betalen aan mijn modellenbureau’s”, bekent Anna aan de Britse omroep. Anne - een pseudoniem natuurlijk - is model sinds ze 17 was en heeft shows gelopen voor grote namen als Prada, Mulberry en Comme des Garcons. “Maar al vanaf het begin zat ik met schulden.”
Het model vertelt dat ze uit West-Europa komt. Toen ze zich daar voor het eerst inschreef bij een modellenbureau mocht ze testfoto’s laten maken, al kwamen die kiekjes wel met een prijs: zo’n € 400. Een bedrag dat haar agency wou voorschieten, en vervolgens op haar rekening zette.
Een tijdje later mocht ze deelnemen aan castings in Londen, waar ze ook overnachtte. Zowel de vliegtuigtickets als de verblijfskosten werden opnieuw op haar rekening gezet. “Zelfs de taxi’s werden meegeteld”, aldus Anna. “Als ik ergens naartoe moest, vroegen ze of ik gebracht wou worden. Ze vergaten er wel bij te zeggen dat ik er zelf voor moest betalen.”
“Slechts een fractie heeft succes”
Volgens de BBC is de situatie van Anna geen uitzondering en gebeurt het vaker dat modellenbureau’s bedragen ‘uitlenen’. Stel dat een model haar kans wilt wagen tijdens New York Fashion Week, dan wordt ze naar daar gevlogen. Mag ze niet meelopen tijdens een show? Of is ze een hele week ziek (wat Anna ook écht is overkomen)? Dan verdient ze geen geld, dus kan ze haar agency niet terugbetalen. Zo stapelen de schulden zich redelijk snel op.
De Nederlandse socioloog Sylvia Holla heeft een proefschrift gemaakt over de mode-industrie. Ook zij heeft de problematiek opgemerkt. Aan de Volkskrant vertelde ze enkele maanden geleden nog dat modellen niet echt gewaardeerd worden voor hun inspanningen, laat staat dat ze financiële opbrengst krijgen. Dat geldt zeker voor modellen in het centrum van de modewereld, in steden als Parijs, New York, Londen. “Daar trekken hordes modellen en aspirant-modellen naar toe. De schoonheidsstandaarden zijn er het hoogst, het taboe op je best doen is het grootst, maar slechts een fractie van de modellen heeft succes. Een grote groep keert gedesillusioneerd huiswaarts, soms zelfs met schulden.”
Taboe
Het Russiche model Ekaterina Ozhiganova wil komaf maken met dit probleem. Momenteel woont ze in Parijs, waar ze de organisatie Model Law heeft opgericht. Een initiatief dat opkomt voor de rechten van modellen. “Vroeger was seksuele intimidatie en geweld een groot taboe”, zo steekt ze van wal. “Ondertussen is dat taboe doorbroken, maar niemand durft te babbelen over geldzaken. Iedereen zwijgt erover.”
Niet zo onlogisch, als je er eventjes over nadenkt. De industrie wil immers vooral werken met meisjes die succesvol zijn. Modellen durven niet te praten over hun financiële problemen, uit schrik om nergens meer aan de slag te kunnen.
Ozhiganova geeft daarom vooral advies achter de schermen. “Er zijn 2 grote problemen. Het eerste is het gebrek aan informatie. Meisjes hebben geen flauw idee hoeveel ze zouden kunnen verdienen”, zegt ze. “Daarnaast zijn er té veel aspirant-modellen voor het aantal jobs. Daardoor ligt het loon vaak erg laag, of is het zelfs onbestaande.” Fotoshoots voor magazines worden vaak niet betaald, meent Ozhiganova. En de vergoeding voor mee te lopen tijdens een modeshow kan verschillen van € 50 tot € 1.000.
Volgens de BBC komt het er ook vaak op neer om een goed modellenbureau uit te kiezen. “Als een meisje haar modellendroom niet waarmaakt en de industrie vaarwel zegt, moet ze vaak haar ‘schulden’ niet afbetalen”, reageert John Horner, voorzitter van de Britse Fashion Models Association, een organisatie die de Britse agency’s representeert. “Een goed bureau beschouwt die bedragen dan als een ‘investering’.” (br.hln)
7-jarig meisje met beenprotheses maakt het als model
7-jarig meisje met beenprotheses maakt het als model
Daisy-May Demetre heeft een grote modecampagne beet voor de Britse keten River Island. En daar stopt het niet voor het 7-jarige meisje dat haar twee benen moest laten amputeren toen ze 18 maanden oud was. Ze liep ook al op de catwalk tijdens London Fashion Week en ze inspireert haar duizenden volgers dagelijks op Instagram dat je je niet moet laten tegenhouden door je handicap.
Vlak na haar geboorte werd er bij het jonge Britse meisje fibulaire hemimelia vastgesteld. Een aandoening waarbij een deel of het geheel van de fibula, een bot in het onderbeen, ontbreekt. De oorzaak van de aandoening is voorlopig onbekend, al zijn er wel verschillende behandelingen mogelijk afhankelijk van de ernst van de afwijking. Denk aan speciale steunschoenen of een operatie waarbij de ledematen verlengd worden. Bij Daisy-May was het helaas meteen duidelijk dat ze nooit op haar eigen benen zou kunnen wandelen, daarom besloten haar ouders om ze te amputeren tot onder de knie.
Het meisje heeft nu twee prothesesets: eentje die lijkt op wat Paralympics dragen om te sporten, en een ander paar om te dragen naar school. Net als alle kinderen heeft ze geleerd om te wandelen, lopen en zelfs fietsen en dat doet ze met evenveel zelfvertrouwen als haar leeftijdsgenootjes zonder beperking.
Omdat ze er maar over bezig bleef, schreef haar vader haar een tijdje geleden in bij het modellenbureau Zebedee Management, dat zich specialiseert in modellen met een beperking. Zo mocht al snel een paar shoots doen voor Britse merken, liep zelfs al mee op de catwalk tijdens London Fashion Week en mag daar nu een grote campagne voor keten River Island aan toevoegen. (br.hln)
Het bloot bovenlijf is dé trend op de mannenmodeweek
Het bloot bovenlijf is dé trend op de mannenmodeweek
Van de gespierde blote basten bij Dolce & Gabbana tot de halfnaakte magere jongens bij Saint Laurent, de grootste gemene deler van de mannenmodeweken was het bloot bovenlijf. In principe niets nieuw, maar het viel wel op en het is alleszins een aangename trend om naar te kijken.
Waar de modeshows voor de herfst- en winter van 2018 in het teken stonden van discretie en zedigheid, was de boodschap van dit seizoen net het tegenovergestelde: trek alles uit en laat zien wat je in huis hebt. In de finale van de show van Saint Laurent liepen zeven halfnaakte jongens de catwalk over met hun bovenlichaam bedekt in zilveren glitters. Bij Dolce & Gabbana liep een gespierde jongen in boxershort en loafers de catwalk over en in het lookbook van Loewe is zelfs een model poedelnaakt op een stoel te zien.
De exacte reden daarvoor is voorlopig niet geweten, al heeft Vogue zo’n donkerbruin vermoeden. De modebijbel suggereert dat ontwerpers een belangrijke boodschap willen verspreiden aan alle geslachten en seksuele geaardheden: hoewel we in moeilijke tijden leven, moeten we onszelf vrij voelen en dat moeten we ook tonen aan de buitenwereld. (br.hln)
Raf Simons, Supreme en Kim Kardashian West zijn de grote winnaars van de CFDA Awards 2018
Raf Simons, Supreme en Kim Kardashian West zijn de grote winnaars van de CFDA Awards 2018
Net als vorig jaar is onze landgenoot Raf Simons de grote winnaar van de CFDA Fashion Awards. Gisterenavond haalde hij de prijs binnen voor beste vrouwendesigner van het jaar, de meest prestigieuze award van ze allemaal. Al waren er ook een aantal minder voor de hand liggende winnaars.
Het Amerikaanse skatemerk Supreme bijvoorbeeld. “Ik heb Supreme nooit als een modemerk beschouwd, of mezelf als een ontwerper. Maar ik waardeer de erkenning voor wat we doen,” vertelde oprichter James Jebbia, toen hij de CFDA Award voor mannenontwerper van het jaar in ontvangst nam.
Nog verrassend is dat ook Kim Kardashian West met een belangrijke modeprijs naar huis ging. Ooit werd ze verguisd door de modewereld, hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue Anna Wintour weigerde haar zelfs te vernoemen in haar magazine. Dat de tijden veranderd zijn, werd gisteren helemaal duidelijk toen ze ervan doorging met de CFDA Influencer Award. (br.hln)
Dolce & Gabbana willen niet dat modemerk na hun dood wordt overgenomen
Dolce & Gabbana willen niet dat modemerk na hun dood wordt overgenomen
Modeontwerpers Domenico Dolce en Stefano Gabbana, die het merk Dolce & Gabbana hebben opgericht, willen hun modehuis niet verkopen en na hun dood zal ook niemand hen opvolgen. Dat hebben ze gezegd in een interview met de Italiaanse krant Il Corriere della Sera.
“Wanneer we dood zijn, zijn we dood. Ik wil niet dat een Japanse designer Dolce &Gabbana begint te ontwerpen”, aldus Gabbana aan de krant. “Wanneer we als koppel uit elkaar zijn gegaan, hebben we gezegd dat het het beste was om alles te verdelen. Want als ik zou sterven, zou hij de dag erna achterblijven met, bijvoorbeeld, mijn nicht die er niets van kent, en het bedrijf ruïneert. We hebben een trust opgericht waar geen van ons beide aan mag komen.”
Dolce voegt nog toe dat de twee “elk overnamevoorstel weigeren”. “Je kunt nog zoveel geld hebben, maar als je niet meer vrij bent, wat doen je dan? Je gaat niet naar het kerkhof met een kist vol geld.”
Dolce & Gabbana is een van de modegroepen in Italië met de hoogste omzet. Het bedrijf tekende volgens Reuters in het boekjaar dat eindigde in maart 2017, verkoopcijfers op van 1,3 miljard euro.
Het merk, dat populair is bij beroemdheden vanwege zijn gedurfde en weelderige ontwerpen, stelt deze week voor het eerst een haute-couturecollectie voor op de catwalk in New York. (br.hln)
Weekendtip: shop meer dan 30 bekende merken met kortingen tot 75%
Weekendtip: shop meer dan 30 bekende merken met kortingen tot 75%
Koopjesjagers moeten niet wachten tot de solden om hun slag te slaan, want dit weekend shop je in Gent meer dan 30 grote merken aan outletprijzen. In Flanders Expo vindt dan de vierde editie van de Grand Depot Outlet plaats.
Na eerdere edities in Antwerpen en Mechelen, strijkt Grand Depot Outlet deze keer neer in Gent. Het pop-up outletconcept, deze keer ruim 9000m² groot, biedt koopjes met kortingen tot 75% in zes verschillende shops. Je zult er onder andere items van bekende merken als Jbc, Supertrash, Frida, O’Rèn Official, Nike, Asics, Salt & Pepper, Point Virgule en Brabantia kunnen shoppen. Niet alleen fashionista’s komen er kortom aan hun trekken, maar ook wie houdt van deco en sport zal er zijn gading vinden.
Goed Gevoel Ladies Fair
Sowieso is Flanders Expo op 23, 24 en 25 maart de place to be voor shopaholics. Naast Grand Depot Outlet vind je er dat weekend namelijk ook de Goed Gevoel Ladies Fair. Wie dus zin heeft om beide events te combineren, bevindt zich al meteen op de juiste locatie.
Tickets voor het shoppingwalhalla kosten € 5 en zijn beschikbaar aan de kassa en online. Kinderen onder 12 jaar genieten van gratis inkom. Tickets voor de Goed Gevoel Ladies Fair kosten € 13 online en € 15 aan de kassa. (br.hln)
Deze jeansbroek is nu officieel populairder dan de skinny
Deze jeansbroek is nu officieel populairder dan de skinny
De skinny jeans domineerde jarenlang het modebeeld, maar die tijd is voorbij. Volgens verkoopcijfers van onder andere modeketen Weekday en luxewebshop Net-a-Porter wordt de jeans met rechte pijp nu (weer) officieel meer verkocht dan de broek met smalle pijpen. Wij geven tips hoe je dit model draagt en selecteerden de mooiste exemplaren.
Het grootste voordeel aan de jeans met rechte pijpen, is dat die je benen – in tegenstelling tot de skinny – er optisch langer doet uitzien en ook nog eens zwaardere (onder)benen verhult. En dan zeker als je kiest voor een model met een hoge taille. Rol de pijpen op tot net boven je enkels, draag er een hak onder en je benen lijken zo een tiental centimeter langer.
Stylingtips
Weet je na jaren van je benen in een broek met smalle pijpen hijsen, niet direct met wat je een losse jeansbroek combineert? Eigenlijk zijn er geen vaste stylingregels, je kunt een jeans met rechte pijpen op verschillende soorten manieren dragen. Casual, met een losse sweater boven en met sneakers. Of net met een zijden blouse en hoge hakken, de opties zijn legio. Een lange jas of cardigan is ideaal om een bredere poep te verhullen, en zoals hierboven gezegd zorgen hakken en het oprollen van de broek ervoor dat je benen langer lijken. Een bovenstuk in je broek stoppen creëert dan weer optisch (meer) taille.
Een jeans met rechte pijpen, staat het mooist als die een béétje los valt over je benen. Als je niet over een plat achterwerk en smalle benen beschikt, kies je dus best een broek uit die één of twee maten te groot is. Rol onderaan op en draag een riem zodat je de broek niet de hele dag naar boven moet trekken. (br.hln)
Kanarie, saffraan, mosterd of oker: geel is dé nieuwe modekleur en zo draag je het
Gespot op de catwalk bij onder andere Balenciaga, Dries Van Noten en Lacoste, en ondertussen hangen ook de rekken van de grote winkelketens vol met gele kleren. Doet heerlijk verlangen naar de zomer en is ideaal om een statement mee te maken, maar tegelijkertijd is geel ook een moeilijke kleur om te dragen. Zo doe je het.
Er zijn van die aloude moderegeltjes die zeggen dat bleke types best wegblijven van zacht geel en roodharigen bijvoorbeeld niet staan met koele gele tinten. Maar regels zijn er om gebroken te worden, dus onze boodschap is zoveel mogelijk verschillende tinten geel passen. Je zult zelf wel zien welke kleur je flatteert en welke niet en je kunt altijd een vriend of vriendin meenemen om je daarbij te helpen als je niet zeker bent van je stuk.
Hoe combineer je geel
Veel merken zoals Gucci en Proenza Schouler stuurden modellen in een volledige gele look de catwalk op, maar daar moet je in het dagelijkse leven natuurlijk al flink wat lef voor hebben. Leuk voor een feestje, maar voor naar het werk zijn er gelukkig ook subtielere combinaties mogelijk.
Jeans
Alle tinten geel combineren eigenlijk mooi met denim. Denk bijvoorbeeld een kanariegele trui op een boyfriend jeans of een paar mosterdgele enkellaarsjes onder een skinny. Jeans zorgt voor de nodige dosis subtiliteit, waardoor je sneller zo’n opvallende kleur aandurft.
Eén item
Door meerdere gele items in een outfit te dragen, zoals bijvoorbeeld een jas en schoenen, trek je veel aandacht naar je toe. Eén stuk in een knalkleur voegt een speels accent toe aan je look, zonder dat het te hard opvalt. Tenzij je dat natuurlijk graag wil.
Zachte kleuren
Zwart en wit zijn neutrale kleuren, maar in combinatie met een felle kleur als geel zorgen ze er net voor dat die felle tint er nog harder uitspringt. Dan combineer je beter met zachtere pasteltinten of natuurkleuren zoals donkergroen en marineblauw.
Juiste lichaamsdelen
Draag een gele sjaal, en het trekt de aandacht naar je nek toe. Een gele riem, trekt de aandacht naar je buik. Draag het dus op lichaamsdelen waar je je goed over voelt. (br.hln)
Waarom Belgische modeontwerpers massaal kiezen voor Parijs
Waarom Belgische modeontwerpers massaal kiezen voor Parijs
Belgische modeontwerpers en de Parijse modeweek: het lijkt wel een match made in modeheaven. Maar waarom showen ze eigenlijk zo massaal in de Franse hoofdstad? “De reden is simpel: ik voel me hier thuis”, aldus Dries Van Noten in een interview met De Morgen.
Gisteren is de Parijse modeweek van start gegaan en naar goeder gewoonte tekenen daar zowat alle Belgische modeontwerpers present. Van grote namen zoals Dries Van Noten en Ann Demeulemeester tot kleinere designers als Christian Wijnants en Haider Ackermann. Kortom geen gebrek aan Belgen op Paris Fashion Week en dat terwijl Londen bijvoorbeeld een hipper imago heeft en ook Milaan bijzonder in trek is. “Het is er thuiskomen” “De reden is simpel: ik voel me hier thuis”, zei Dries Van Noten daar ooit over in een interview met De Morgen. Dat beaamde ook Ann Claes van het Flanders DC. “De Belgen showen al sinds de begindagen in Parijs, hier hebben ze altijd hun individuele stijl goed naar voren kunnen brengen en qua uitstraling past de stad ook het best bij hen”, aldus Ann.
Imago Hoewel Londen dan te boek mag staan als edgy en vernieuwend, zakken grote namen zoals Chanel, Dior en Louis Vuitton toch nog steeds af naar Parijs. Dat zorgt ervoor dat de belangrijkste inkopers en de rest van de modejournaille ook altijd aanwezig zijn in Parijs, wat belangrijk is voor ontwerpers die internationaal willen doorbreken.
Praktisch Daarnaast is er ook nog de praktische kant. “Parijs is maar anderhalf uur met de trein van ons landje. Vele Belgische modeontwerpers werken met Belgische productieteams, die allemaal laten overvliegen naar pakweg New York is gewoonweg onhaalbaar”, zegt Ann. (br.hln)
We zitten nog even volop in putteke winter. En soms doet die koude zelfs fysiek pijn. Je lippen barsten, je handen tintelen en je benen kriebelen in je jeans. Deze beautytips helpen je alvast van een paar van die kwaaltjes af.
1. Olie in plaats van crème
Je smeert braaf een hydraterende crème en je huid lijkt er slechter aantoe dan wanneer je niets smeert? Misschien bevat je crème teveel water. Water kan in deze ijskoude temperaturen bevriezen op je huid en dat doet pijn, denk aan gebarsten lippen en pijnlijk rode neusvleugels. Vervang je dagcrème in dat geval door een olie die ook het nodige comfort biedt.
2. Dubbel smeren
In de winter kan je huid ongelofelijk gaan jeuken. Dat hebben we te danken aan de slechte combinatie van droge huidcellen met grove wintermaterialen zoals wol. Je droge huid wordt extra geprikkeld door de vezels. Een bodycrème lijkt gewoon niet te helpen. Probeer dit eens: net als je uit de douche stapt smeer je een body-olie. Laat ze even inwerken en sluit dan af met een bodycrème. De olie trekt goed in je huid en houdt vocht vast, de crème legt een beschermend laagje zodat je panty, jeans of wollen broek niet kriebelt.
3. Niet te warm
Als je met bevroren handen en voeten binnenkomt zou je ze het liefste in een gloeiend heet badje stoppen om weer op te warmen. Maar dat doet pijn! Je huid warmt dan te snel op met speldenprikjes en felle jeuk als gevolg. Masseer je handen en voeten liever zachtjes warm met een voedende crème, zo pak je meteen ook mogelijke kloven aan. Je stopt je handen trouwens liever niet te vaak in het water nu, handschoenen dragen bij de afwas is nu geen overbodige luxe.Neem ook geen hete douches of baden nu, maar hou het bij lauw.
4. Geen zeep
Niet op je gezicht en niet in de douche. Alles wat overvloedig schuimt zal je huid nu geen deugd doen. Want zeep droogt enorm uit. Omdat er al zo weinig vocht in de lucht zit, zou iedereen in de winter op een niet-schuimende reiniger moeten overschakelen. Een melk, lotion of olie voor je gezicht en een olie in de douche. Skip ook de antibacteriële handzeep in de toiletten of gebruik toch elke keer een handcrème achteraf.
5. Melkbad
Cleopatra deed het al, maar het is nog steeds een goed idee. Badschuim is een no go in de winter, dus vul je bad eens met twee koppen volle melk. De natuurlijke vetten en melkzuren maken je huid zachter. Een beetje havervlokken erbij en je helpt ook irritatie te kalmeren.
6. Verzorgende alles-in-één balsems
Stop altijd een balsem in je tas die je voor verschillende droge plekjes kan gebruiken: op kloven op je handen, op je lippen, rond je neus, op je ellebogen, hielen. Of gewoon daar waar het kriebelt. Zo’n balsem bestaat het liefst uit herstellende ingrediënten (honing, calendula) in combinatie met voedende vette (bijenwas, amandelolie) die een beschermend laagje leggen. Heb je zo geen balsem in de buurt? Een gewone billenbalsem voor kleine kindjes werkt ook. (br.hln)
Oudste topmodel wordt het gezicht van nieuwe beautycampagne
Oudste topmodel wordt het gezicht van nieuwe beautycampagne
Op schoonheid staat geen leeftijd, vraag maar aan Daphne Selfe. Het 89-jarige model werd immers het gezicht van cosmeticamerk Eyeko, en zet daarmee haar titel als ’s werelds oudste topmodel nog eens extra kracht bij.
De kranige schoonheid is te zien in de campagnevideo voor een nieuw gamma van mascara’s van het merk en bewijst daarmee dat je niet jong en rimpelloos moet zijn om stijl en glamour uit te stralen.
Daphne begon aan haar modellencarrière te timmeren in 1950, maar werd pas op haar zeventigste écht ontdekt toen ze in Vogue verscheen voor een artikel over veroudering. De keuze voor Daphne is niet verwonderlijk als we zien hoe ze het er in de campagne vanaf brengt, maar voor Eyeko speelt er meer dan dat. “We hebben verschillende modellen gebruikt voor deze campagne, precies om aan te tonen dat iedereen anders is en andere noden heeft.” (br.hln)
Raf Simons zoekt inspiratie in drugs voor nieuwe collectie
Raf Simons zoekt inspiratie in drugs voor nieuwe collectie
Vlaams ontwerper Raf Simons presenteerde gisteren zijn herfst- en wintercollectie voor 2018 in New York. Het was de show waar het meest naar werd uitgekeken en zoals gewoonlijk stelde hij niet teleur.
De modeshow, genaamd ‘Youth In Motion’ (jeugd in beweging, red.) vond plaats in evenementenhal Sir Stage 37 in Manhattan. De catwalk werd voor de gelegenheid omgetoverd tot een scene van ‘Het Laatste Avondmaal’, inclusief wijnglazen, hopen fruit en Belgische wafels. In groot contrast daarmee galmde er loeiharde techno muziek uit de boxen en werden de modellen verlicht met lasers in alle kleuren van de regenboog. De bezoekers vergeleken de sfeer er met die in de bekende Berlijnse nachtclub Berghain.
Drugs
Voor de collectie zelf, zocht onze landgenoot inspiratie in de wereld van drugs. En meer specifiek in de films ‘Christiane F.’ en ‘Drugs’. Met als resultaat sweaters, broeken en jassen met slogans als ‘LSD’, ‘XTC’, ‘GHB’ en ‘2C-B’ op. De ontwerper wil daarmee een open dialoog voeren over de maatschappelijke problemen rond drugs en verslavingen.
Daarnaast zagen we ook trendy items zoals donsjassen, oversized wollen truien, grafische sweaters, lange cardigans en cargo broeken passeren. Items die ongetwijfeld weer in geen tijd uitverkocht zullen zijn dankzij de grote schare fans die Raf de afgelopen jaren heeft verkregen. (br.hln)
Louboutin kan geen alleenrecht op rode zool claimen
Louboutin kan geen alleenrecht op rode zool claimen
De Franse designer Christian Louboutin kan niet het alleenrecht claimen op het gebruik van rode zolen. Dat zegt de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie. De advocaat-generaal bevestigt daarmee een eerder advies. Het is afwachten of het Hof het advies van de advocaat-generaal volgt. Doorgaans is dat wel het geval.
Louboutins zijn de even populaire als prijzige vrouwenschoenen met kenmerkende rode zolen. De Franse ontwerper Christian Louboutin vocht al heel wat juridische robbertjes uit met concurrenten die gelijkaardige schoenen met rode zool op de markt brachten.
Louboutin had zijn schoen ook als merk ingeschreven in de Benelux met de verwijzing naar de rode kleur (Pantone 18-1663TP). Toen de Nederlandse schoenenwinkel Van Haren in 2012 zwarte schoenen met rode zool op de markt bracht, sprak Louboutin van ‘merkinbreuk’ en stapte het naar de rechter. Van Haren vocht de claim van Louboutin aan.
De rechtbank in Den Haag legde de kwestie voor aan het Europees Hof van Justitie. Daar adviseerde de advocaat-generaal in juni vorig jaar al dat Louboutin geen merkbescherming kan krijgen alleen op basis van de kleur. Een nieuw advies van de advocaat-generaal bevestigt dat standpunt. Een merk kan namelijk niet uitsluitend op basis van zijn vorm beschermd worden. En de vorm bestaat daarbij niet enkel uit de driedemensionale kenmerken van de schoen, maar ook uit de kleur.
De advocaat-generaal betwijfelt ook “dat de rode kleur de wezenlijke functie van het merk kan vervullen en dat op grond daarvan de merkhouder kan worden geïdentificeerd wanneer deze kleur buiten haar specifieke context wordt gebruikt, dat wil zeggen los van de vorm van de zool”.
De advocaat-generaal wijst er tot slot op dat de beoordeling van het merk finaal toekomt aan de Nederlandse rechter. Het is met andere woorden aan de Nederlandse rechter zelf om te oordelen of de rode kleur “een wezenlijke waarde aan de waar geeft”. (br.hln)
Esprit lanceert betaalbare trouwjurken voor bruiden on a budget
Esprit lanceert betaalbare trouwjurken voor bruiden on a budget
Dat een trouwfeest stukken van mensen kost, hoeven we je wellicht niet te vertellen. Een feestzaal, lekker eten, en liefst véél drank. Maar ook: een fotograaf, DJ en natuurlijk je trouwjurk. Al hoeft die laatste echt niet zo veel te kosten als je denkt. Tegenwoordig zijn er namelijk heel wat leuke én betaalbare jurken op de markt. Zoals de nieuwe bruidscollectie van Esprit.
Van een typische lange en verfijnde bruidsjurk tot een meer moderne outfit: iedere bride-to-be vindt ongetwijfeld iets naar haar zin. Van boho tot kant, alternatief tot net erg chique: er is voor iedereen wat wils. En ook aan de bruidsmeisjes is gedacht.
De bruidscollectie is beschikbaar vanaf midden februari in geselecteerde Esprit-winkels en online via Esprit.com. De prijzen variëren van € 39,99 voor een bolero jasje tot € 219 voor een bruidskleed of jumpsuit. (br.hln)
Zo draag je glitter tijdens de feestdagen zonder dat je op een wandelende discobal lijkt
Zo draag je glitter tijdens de feestdagen zonder dat je op een wandelende discobal lijkt
Wil je met de feestdagen niet als een muurbloempje opgaan in de massa? Ga dan lekker los met glitter, goud en pailletten. Als er nu één periode is waarin je mag shinen, is het wel met kerst en oudjaar. Toch wil je er ook niet uitzien als een Britse party-girl in Ibiza of een wandelende discobal. Met deze tips hou je het draagbaar en stijlvol.
Keep it simple
Glitters en pailletten zijn een feestje op zich. Je hebt dan ook niet te veel extra nodig. Hou je accessoires simpel, draag niet veel sieraden en stop ook niet té veel moeite in je haar en make-up. Of doe alleszins alsof je er weinig tijd in gestoken hebt. Laat hier en daar een plukje haar los, en kies voor neutrale kleuren op je gezicht.
Combineer met klassiekers
Als jij genoeg lef hebt om je van top tot teen te hullen in glitters, moet je dat vooral doen. Wie niet zo’n durfal is, combineert glitters best met klassiekers. Denk een wit (mannen)hemd met een glitterrok, een zachte wollen trui op een gouden broek, simpele lederen pumps onder een glitterjurk en een effen T-shirt onder een blazer bezet met pailletten. Zo blijft het geheel in balans.
Accessoires die knallen
Glitter en glans kun je ook makkelijk aan je outfit toevoegen door te kiezen voor accessoires die letterlijk stralen. Iets minder opvallend, maar daarom niet minder feestelijk. Draag bijvoorbeeld een glittersokje in je favoriete sneakers, een metallic handtas of hakken waarop ze je al van ver zien aankomen. (br.hln)
Zo bescherm je schoenen tegen sneeuw en verwijder je zoutkringen
Zo bescherm je schoenen tegen sneeuw en verwijder je zoutkringen
De hevige sneeuwval slibt niet alleen de wegen dicht, dit weer is ook een regelrechte ramp voor je schoenen. Zonder de juiste bescherming, krijg je de vlekken van sneeuw en strooizout er nooit meer uit. Onder het motto dat voorkomen beter is dan genezen, leggen we jullie haarfijn uit hoe je schoenen mooi houdt bij sneeuw.
Je schoenen zo goed mogelijk voorbereiden op de winterse weersomstandigheden is de sleutel om ze langer mooi houden. Al moet je elke stof wel nét iets anders behandelen:
Lederen schoenen smeer je liefst regelmatig in met schoensmeer. Het voedt de stof waardoor ze niet uitdrogen en het leder soepel blijft. Laat een kwartiertje intrekken en spuit ze daarna in met een water- en vuilafstotende spray, en dit ritueel herhaal je best wekelijks.
Suède is de binnenkant van leer en staat erom bekend heel gevoelig te zijn voor water en vuil. Als je kunt, draag je dan best ook geen suède als het sneeuwt of regent, al zijn er wel een aantal trucjes om suède enigszins te beschermen tegen winterse weersomstandigheden. Maak de schoenen proper met een rubberen suèdeborstel en spuit ze daarna in met een speciale suède spray. Gebruik vervolgens de zachte kant van de suèdeborstel om ze er terug als nieuw te doen uitzien. Spray tenslotte in met een water- en vuilafstotende spray en herhaal op wekelijkse basis. Vlekken kun je proberen verwijderen met een speciaal vlekschuim (dat je bij de schoenmaker koopt), waarna je het hele proces met de suèdeborstel moet herhalen.
Nubuck wordt net als suède snel vuil, maar het fluweelachtige leder is wel makkelijker te onderhouden. Of vlekken zijn in ieder geval sneller te verwijderen. Beschermen doe je als volgt: maak de schoenen schoon met een nubuckborstel en spuit ze daarna in met een spray voor nubuck. Gebruik de zachte kant van de gom om de stof terug te doen heropleven. Ook schoenen van nubuck moet je daarna insprayen met een water- en vuilafstotende spray. Zoals bij suède kun je vlekken verwijderen met een vlekschuim.
Schoenen van textiel zijn het makkelijkst in onderhoud, maar meestal qua warmte dan weer niet geschikt voor sneeuw. Je beschermt ze simpelweg door ze regelmatig in te spuiten met een water- en vuilafstotende spray. Vlekken verwijder je met ossengalzeep, warm water en een sponsje.
Hoe verwijder je witte kringen?
Heb je ondanks de goede zorgen toch nog last van witte kringen door strooizout en vocht? Behandel je schoenen dan zo snel mogelijk nadat je de kringen opgemerkt hebt. Door met een vochtige doek over je schoenen te gaan, zorg je ervoor dat het zout er niet verder in doordringt. Eens je thuis bent is het tijd voor het iets grovere geschut.
Als we tante Kaat mogen geloven, krijg je witte kringen uit je schoenen door een mengsel van lauw water met witte azijn te deppen op de kringen. Het kan zijn dat je deze behandeling moet herhalen, maar doorgaans merk je al na één beurt een groot verschil.
Zijn je schoenen echt heel nat? Laat ze drogen door er krantenpapier in te stoppen. Zet ze in ieder geval nooit vlak bij de verwarming. Het leer droogt daarvan uit, wat je schoenen in sneltempo naar de knoppen helpt. (br.hln)
Belgisch modehuis Scapa is officieel hofleverancier van koningshuis
Belgisch modehuis Scapa is officieel hofleverancier van koningshuis
Modemerk Scapa viert in 2018 haar vijftigste verjaardag, maar heeft nu al een bijzonder cadeau gekregen: onze koning heeft de titel van Gebrevetteerd Hofleverancier van Belgë aan de bezielster van het Belgische modehuis verleend. “Ik ben verheugd”.
Scapa is altijd al zeer discreet geweest over haar bekende klanten. Zo hebben weinigen ooit geweten dat Grace Kelly regelmatig in de Scapa-boetiek in Parijs winkelde en dat prinses Caroline van Monaco een ensemble droeg van het merk toen ze in het burgerlijk huwelijk trad met Philippe Junot. Ook aan het Belgisch koningshuis levert Scapa al een decennia in stilte. De erkenning van hofleverancier brengt daar nu verandering in.
“Ik ben verheugd om deze titel in ontvangst te nemen,” vertelt Arlette. “In de eerste plaats zie ik het als een oorkonde dat ons vakmanschap en continue streven naar hoogwaardige kwaliteit bevestigt. Daarnaast ben ik de koninklijke familie dankbaar voor hun jarenlange trouw en interesse in onze ontwerpen.”
Wat betekent hofleverancier zijn?
De titel van hofleverancier is voornamelijk een eretitel die staat voor een bedrijf of persoon die producten of diensten levert aan het koningshuis. Het is een teken dat de koning je talent of vakkundigheid erkent, wat leuk is en daarnaast ook goede reclame oplevert. Het is bijvoorbeeld niet zo dat je geld krijgt voor de titel. (br.hln)
Ze laat haar gezicht dan niet vaak zien, niets houdt Sia tegen om de krachten te bundelen met MAC Cosmetics in de strijd tegen aids.
De zangeres wordt dan ook het boegbeeld van de nieuwe VIVA GLAM campagne. De lipstick is een warme dieprode kleur die vanaf januari 2018 in de winkels zal liggen en waarvan de opbrengst integraal naar het M.A.C Aids Funds gaat. Niét kopen is dus bijna niet toegestaan. (br.hln)
Zara kopieert nog maar eens een Belgische ontwerper
Zara kopieert nog maar eens een Belgische ontwerper
Voor de zoveelste keer op rij gaat Zara de mist in. De Spaanse keten verkoopt een paar enkellaarsjes die wel erg hard lijken op de botjes uit de afstudeercollectie van de Antwerpse ex-modestudent Eduard Both. Jammer genoeg is het lang niet de eerste keer dat Zara flagrant plagiaat pleegt.
Het was meteen liefde op het eerste zicht, toen we de laarsjes van Eduard Both over de catwalk in Antwerpen zagen paraderen net voor de zomer. De laklederen botjes vallen meteen op door de gouden bol als hak, en onder andere ook fashionista Tiany Kiriloff deelde onze mening. Zij droeg de botjes tijdens de afgelopen modeweek in Parijs.
Toen we gisteren iemand zagen rondlopen met zwarte kopietjes aan haar voeten, eveneens met een bol als hak en puntige voorkant, vroegen we meteen op de man af waar ze die gehaald had. Niet Eduard Both, maar Zara was het antwoord. Met een prijskaartje van 65,95 euro zijn de Zara-schoenen spotgoedkoop. De creaties van Eduard Both zijn niet te koop, omdat ze nooit officieel op grote schaal in productie gegaan zijn. Alleen enkele sample sizes heeft hij verkocht na de modeshow.
Andere beschuldigingen
Niet zo lang geleden werd Zara ook al beschuldigd van plagiaat door de Belgische ontwerpster Toos Franken. De keten had toen een sweater van Franken exact nagemaakt. Eerder werd de modeketen ook al beschuldigd van plagiaat door de Amerikaanse ontwerpster Tuesday Bassen, Balenciaga, sportmerk Adidas en zelfs Kanye West. Modehuis Céline, wiens collecties erg vaak gekopieerd worden door de keten, toonde zelfs al resortcollecties enkel aan journalisten en inkopers, die ook nog eens verboden werden om foto’s te maken, om het kopieergedrag te voorkomen. (br.hln)
Vanaf vandaag scoor je in Antwerpen weer designerkleren aan hele zachte prijzen
Vanaf vandaag scoor je in Antwerpen weer designerkleren aan hele zachte prijzen
De tweejaarlijkse stockverkopen in Antwerpen (en ook een beetje in Brussel) zijn vandaag van start gegaan. Nog niet bekend met het concept? Grote Belgische namen als Dries Van Noten en Ann Demeulemeester gooien hun stock buiten, wat zoveel wil zeggen als designerkleren van het hoogste niveau shoppen aan minder dan de helft van de prijs. Al enthousiast aan het worden?
Nog tot en met zondag 12 november zetten meer dan zestig merken hun stocks in de etalage. Droom je al jaren van een paar laarzen van A.F. Vandevorst of een excentrieke jas van Dries Van Noten, maar heb je niet de centen om er de volle pot voor te betalen? Neem dan die laatste vakantiedagen op en rep je als de bliksem naar de Scheldestad. Want hoewel de prijzen op de stockverkopen nog altijd niet vergelijkbaar zijn met die van een H&M of Zara, scheelt 50 en zelfs 80 procent minder echt wel veel. Ter illustratie: wij passeerden gisteren op de voorverkoop van Dries Van Noten en zagen de razend populaire paarse fluwelen enkellaarsjes staan blinken voor 250 euro in plaats van 560 euro.
Als je dat nog steeds te duur vindt, loont het zeker de moeite om eens langs te gaan bij de talloze kleine onafhankelijke Belgische merken. Daar liggen de originele prijzen meestal een stuk lager, en met korting worden die plots écht betaalbaar. Check daarnaast ook vintagewinkels als Rosier 41 en Labels Inc, die tijdens de stockverkopen ook extra korting aanbieden. (br.hln)