volg onze podcasts OP: https://www.agapelifebelgium.be/nl/podcast1.html 300 podcasts die steeds vernieuwen!
04-04-2013
Joh 8,1-11 Gods kracht in onze zwakheid
Joh hfdst 8,1-11 Gods kracht in onze zwakheid
[1]
Jezus ging naar de Olijfberg, [2] en
vroeg in de morgen was hij weer in de tempel. Het hele volk kwam naar hem toe,
hij ging zitten en gaf hun onderricht. [3]
Toen brachten de schriftgeleerden en de Farizeeën een vrouw bij hem die op
overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en [4]
zeiden tegen Jezus: Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze
overspel pleegde. [5]
Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan? [6]
Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden
aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. [7] Toen
ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: Wie van jullie zonder zonde
is, laat die als eerste een steen naar haar werpen. [8]
Hij bukte zich weer en schreef op de grond. [9]
Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze
lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. [10]
Jezus richtte zich op en vroeg haar: Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?
[11]
Niemand, heer, zei ze. Ik veroordeel u ook niet, zei Jezus. Ga naar huis,
en zondig vanaf nu niet meer.
God houdt eraan zwakke mensen te gebruiken tot zijn eer
en glorie, want God heeft een andere kijk op zwakheid. Hij handelt daarom vaak
op een manier die precies het tegenovergestelde is van wat we verwachten. We
zouden verwachten dat hij de overspelige vrouw straft. Maar God wil naast onze
sterkte ook onze zwakheden tot Zijn eer gebruiken.
Iedereen heeft zwakheden, meestal ontkennen en
verdedigen we ze of we houden ze verborgen, erger nog we verfoeien ze, daardoor
kan God ze niet gebruiken, op de manier die Hij wil. Hij vraagt ons om nederig
te zijn en onze zwakheden en fouten toe te geven.
Onze zwakheden zijn geen toeval, God heeft ze
opzettelijk in ons leven toegestaan, met als doel Zijn kracht door ons heen te
laten gaan.
Het is bemoedigend te weten dat God onvolmaakte mensen
gebruikt. Wanneer God alleen volmaakte mensen zou gebruiken zou er niets
gebeuren, want niemand is zonder fouten.
Een zwakheid is een onvolkomenheid in ons karakter die
we kunnen veranderen. Een fysieke zwakheid kunnen we soms niet veranderen.
Denk niet God zal mij nooit kunnen gebruiken. God wordt
nooit beperkt door onze beperkingen. Integendeel Hij houdt ervan geweldige
kracht in eenvoudige vaten te stoppen.
Hoe kan God door onze zwakheden werken.
Paulus zegt daarover :Geef uw zwakheden eerlijk toe en
aanvaardt uw zwakheden, deel uw zwakheden eerlijk, wees blij met uw zwakheden
want het verplicht ons op God te steunen.
Als we willen dat God ons gebruikt, dan moeten we weten
wie God is, en we moeten ook weten wie we zelf zijn , met onze sterke en onze
zwakke kanten.
In de tweede brief aan de Kor12=9-10 zegt Paulus, het
liefst roem ik mij op mijn zwakheden, dan zal de kracht van Christus in mij
wonen; ter wille van Christus wil ik graag zwak zijn. Dit is moeilijk te
begrijpen! Wij willen bevrijd worden van elke zwakheid, en ons zeker niet bij
neerleggen. Maar wanneer we ons daarbij neerleggen, geven we blijk van geloof
in Gods goedheid, we spreken dan tot Hem. Heer ik geloof dat U van mij houdt en dat U
weet wat het beste is voor mij
Paulus gaat verder :want juist als ik zwak ben, ben ik
sterk
Dus telkens we zwak zijn, herinnert God ons dat we op
Hem moeten vertrouwen. Het voorkomt ook dat we hoogmoedig worden. Nederig
blijven is de boodschap. Het gebeurt nogal eens dat mensen in hun kinderjaren
hebben afgezien en dan in hun volwassenheid zeggen, nu is het mijn tijd, dit is
niet juist. God vraagt ons om juist nederig te zijn en te blijven.Zo kunnen we rekening houden met de zwakheid
van anderen.God wil dat we dienen op
aarde, zo kunnzn we op Christus lijken;
Door onze zwakheid hebben we anderen nodig. En andere mensen vinden genezing door mijn zwakheden,
door mijn wonden. Ze voelen steun, herkennen zich soms in mijn verhaal
De dingen waar u zich voor schaamt,zijn precies de instrumenten, die God
gebruikt om anderen te genezen, denken we eens aan de wonderbaarlijke
ontmoetingen die gebeuren in de gemeenschap van de anonieme alcoholisten.
De impulsieve Petrus, die Jezus ontkende(3x tot de haan
kraaide) werd de steenrots waarop hij zijn kerk bouwde.
De overspelige koning David werd een man naar Gods hart
en zo zijn er nog vele mensen bekend die in hun zwakheid groots werden. We
denken hierbij aan de vele mensen die door een echtscheiding moeten maar hun
tegenslag als een leerschool gebruikten voor een prachtige volgende
huwelijksrelatie.
God wil onze grootste zwakheden transformeren naar
kracht en sterkte.
Soms verandert God een sterk in een zwak punt om ons nog
meer te gebruiken het voorbeeld hier isJacob die met God engel worstelde. Dat verhaal kan je lezen in Genesis
hfdst 32. Het is de moeite waard op te lezen.
Jacob was een manipulator die veel plannen smeedde, maar
vervolgens weg liep van de consequenties. God veranderde de kracht van Jacob,
door zijn dijspier te breken. Zijn heup was uit de kom. Vanaf dat moment kon
Jacob niet meer weglopen.
Dus als u wilt dat God u zegent en u op een krachtige
manier gebruikt, dan moet u bereid zijn de rest van uw leven mank te lopen
God maakt gebruik van zwakke mensen en het begon met de
overspelige vrouw Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een
steen naar haar werpen. iedereen werd hierdoor bewust van eigen zwakheid en
fouten.
We moeten niet doen alsof we zelfzeker en onkwetsbaar
zijn. En heb je iets overwonnen , weet dan dat dit gebeurt dankzij de kracht en
de genade is die we van God mogen ontvangen. Die eigen inzet komt ook van God,
dat is wat we bedoelen met nederig zijn.
Beperk ik de kracht van God in mijn leven doordat ik
mijn zwakheden probeer te verbergen? Waar dien ik eerlijk over te zijn om zo anderen
te kunnen helpen?
Lucas 23:32 over Gods kracht om ons allen te vergeven
Lucas 23:32 over
Gods kracht om ons allen te vergeven als we ons naar Jezus richten.
[32] Samen met Jezus werden nog twee
anderen, beiden misdadigers, weggeleid om terechtgesteld te worden. [33] Aangekomen bij de plek die de
Schedelplaats heet, werd hij gekruisigd, samen met de twee misdadigers, de een
rechts van hem, de ander links. [34] Jezus zei: Vader, vergeef hun, want
ze weten niet wat ze doen.* De
soldaten verdeelden zijn kleren onder elkaar door erom te dobbelen. [35] Het volk stond toe te kijken. De
leiders hoonden hem en zeiden: Anderen heeft hij gered; laat hij nu zichzelf
redden als hij de messias van God is, zijn uitverkorene! [36] Ook de soldaten dreven de spot met
hem, ze gingen voor hem staan en boden hem zure wijn aan, [37] terwijl ze zeiden: Als je de koning
van de Joden bent, red jezelf dan! [38] Boven hem was een opschrift
aangebracht: Dit is de koning van de Joden. [39] Een van de gekruisigde misdadigers zei
spottend tegen hem: Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij! [40] Maar de ander wees hem terecht met de
woorden: Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf
ondergaat? [41] Wij hebben onze straf verdiend en
worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan. [42] En hij zei: Jezus, denk aan mij
wanneer u in uw koninkrijk komt. [43] Jezus antwoordde: Ik verzeker je: nog
vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.
We staan even stil bij de misdadigers die links en rechts van Jezus
gekruisigd waren.
Ze waren allebei schuldig aan zware misdaden. Ze wisten dat dood snelhun lot zou zijn. Beiden waren evenals Jezus
in grote pijn. Ze voelden zich waarschijnlijk alleen en zonder hoop op redding.
Alles leek verloren. Maar te midden van hen hing ook Jezus vastgenageld opeen stuk hout.Het is belangrijk voor mij dat Jezus in de
"midden is". Hij is beschikbaar voor beide, maar zoals we zien in het
verhaal reageert slechts één met geloof
in Jezus. De andere koos om Jezus te
beledigen: Jij bent toch de
Messias? Red jezelf dan en ons erbij!
De ene misdadiger bleef steken in zijn oude denkpatronen en werd niet
geraakt door wie Jezus was. De andere dief zag iets meer in die Jezus.Hij
weesde eerste boosdoener terecht, met
de woorden: Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf
ondergaat? [41] Wij hebben onze straf verdiend en
worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan. [42] En hij zei: Jezus, denk aan mij
wanneer u in uw koninkrijk komt.
Het is duidelijk dat deze moordenaar Jezus zag als onschuldig en een
koning. Misschien was het door de uitdrukking op het gelaat van Jezus, of zijn
liefdevolle verwijzing, of het kan zijn dat hij getroffen was door Jezus
woorden naar de hatelijke menigte toen hij zei: "Vader vergeef hen, want zij weten niet wat ze doen
Misschien was dit vermogen om te worden vergeven dat hem deed vragen: Jezus, denk aan mij wanneer
u in uw koninkrijk komt.
Hij hoopte op vergeving, hij
zag in dat hij fout was geweest.
Waarschijnlijk had deze man wel vaag over die
Jezus gehoord, maar vermist hij toen met andere dingen bezig was interesseerde
hem dat niet. En nu plots herinnert hij zich misschien dat er een Messias zou
komen om mensen te redden en zei dat er leven was na de dood.
Het enige wat we weten is dat
Jezus altijd op geloof reageert. We zien in de gehele schriftde grote genade van Jezus voor mensen die zelfs
grote fouten hebben begaan. Zelfs een man die zijn hele leven had verspild kon
een gunst bij God verkrijgen omdat Jezus zijn spijt zag. Jezus maakte een
belofte aan hem: "Vandaag zult u
met mij in het paradijs zijn"
Jezus zei, "het is volbracht, zijn laatste adem van verlossing en
vergeving voor elke zonde wordt ter beschikking gesteld van iedere gelovige
zondaar. De stervende moordenaar werd
ook vergeven.
De ander moordenaar niet omdat hij niet geloofde. De goede moordenaar geloofde in Jezus en zijn
belofte van het eeuwige leven.
Iemand zei ooit tegen mij: er zijn
slechts twee soorten mensen in de wereld : degenen die geloven in Jezus en
degenen die hem verwerpen. Het klopt met het beeld van de 2 gekruisigde
misdadigers. Laten we onze kans niet
missen om Jezus te ontmoeten.
Hoe moet dat dan denkt u, vraag het aan Jezus,doe zoals de goede misdadiger, luister naar
Jezus woorden. Heel veel teksten gaan over vergeving van zonden en het geschenk
van eeuwig leven. Als u deel wil hebben aan dit gebeuren raden we u aan u deze
dagen speciaal verbaal te richten naar Jezus wetende dat hij ons allen
vergeeft. Doe de bijbel eens open en lees iets over die Jezus. Hij is waarlijk
een bijzonder man geweest, een man die ons verteld hoe God ons als eerste oneindig liefheeft en met
ons is op elk moment van ons leven en in elke omstandigheid. Als we iets fouts
doen is hij niet bij ons, want God en Jezus kent het kwade niet, daar wil hij
niets mee te maken hebben. Hij keert dan zijn rug naar ons, hij kijkt weg. Maar
naar de goed misdadiger heeft hij zonder twijfel gekeken en hem is dan ook
vergeving geschonken en eeuwig leven.
Onthoud dit waar de zonde overvloedig aanwezig, is ook genade veel meer in overvloedig
aanwezig, dus niets is onmogelijk voor Jezus.
God,
Ik wil
gaanwaar U zult gaan.
ik dien U met mijn leven, met alles wat ik ben
wilik mij aan U geven!
Toch is mijn hart is bang om alles op te geven,
daarom ontwijkt ik U al zolang
Vergeef mij, doorgrond mij.
wees mij genadig, God van trouw.
Vergeef almijn zonden want ik wil
opnieuw beginnen
Ik wil gaanwaar U zult gaan.
ik wil u dienen, met alles wat ik ben
zal ik mij aan U geven
Alle tollenaars
en zondaars kwamen hem opzoeken om naar hem te luisteren. [2] Maar zowel de
Farizeeën als de schriftgeleerden zeiden morrend tegen elkaar: Die man
ontvangt zondaars en eet met hen
[11] Vervolgens zei
Jezus tot hen: Iemand had twee zonen. [12] De jongste van hen zei tegen zijn
vader: Vader, geef mij het deel van uw bezit waarop ik recht heb. De vader
verdeelde zijn vermogen onder hen. [13] Na enkele dagen verzilverde de
jongste zoon zijn bezit en reisde af naar een ver land, waar hij een losbandig
leven leidde en zijn vermogen verkwistte. [14] Toen hij alles had uitgegeven, werd
dat land getroffen door een zware hongersnood, en begon hij gebrek te lijden. [15] Hij vroeg om
werk bij een van de inwoners van dat land, die hem op het veld zijn varkens
liet hoeden. [16]
Hij had graag zijn maag willen vullen met de peulen die de varkens te eten
kregen, maar niemand gaf ze hem. [17] Toen kwam hij tot zichzelf en dacht:
De dagloners van mijn vader hebben eten in overvloed, en ik kom hier om van de
honger. [18]
Ik zal naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen
de hemel en tegen u, [19] ik ben het niet meer waard uw zoon
genoemd te worden; behandel mij als een van uw dagloners. [20] Hij vertrok
meteen en ging op weg naar zijn vader. Zijn vader zag hem in de verte al
aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en
kuste hem. [21]
Vader, zei zijn zoon tegen hem, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u,
ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden. [22] Maar de vader zei tegen zijn
knechten: Haal vlug het mooiste gewaad en trek het hem aan, doe hem een ring
aan zijn vinger en geef hem sandalen. [23] Breng het gemeste kalf en slacht
het. Laten we eten en feestvieren, [24] want deze zoon van mij was dood en
is weer tot leven gekomen, hij was verloren en is teruggevonden. En ze
begonnen feest te vieren. [25]
De oudste zoon was op het veld. Toen hij naar huis ging en al dichtbij was,
hoorde hij en gedans. [26] Hij riep een
van de knechten bij zich en vroeg wat dat te betekenen had. [27] De knecht zei
tegen hem: Uw broer is thuisgekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf
geslacht omdat hij hem gezond en wel heeft teruggekregen. [28] Hij werd
woedend en wilde niet naar binnen gaan, maar zijn vader kwam naar buiten en
trachtte hem te bedaren. [29] Hij zei tegen zijn vader: Al
jarenlang werk ik voor u en nooit ben ik u ongehoorzaam geweest als u mij iets
opdroeg, en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden
feest te vieren. [30]
Maar nu die zoon van u is thuisgekomen die uw vermogen heeft verkwanseld aan de
hoeren, hebt u voor hem het gemeste kalf geslacht. [31] Zijn vader zei tegen hem: Mijn
jongen, jij bent altijd bij me, en alles wat van mij is, is van jou. [32] Maar we konden
toch niet anders dan feestvieren en blij zijn, want je broer was dood en is
weer tot leven gekomen. Hij was verloren en is teruggevonden.
In Lukas 15 in het verhaal van de verloren zoon lezen we: De dagloners van
mijn vader hebben eten in overvloed, en ik kom hier om van de honger.
In
Ezechiël 47 vers9 lezen we :overal waar de rivier stroomt komt leven, er
zal vis zijn in overvloed.
Kijken we nu even naar ons eigen leven:
Wat betekent vasten tijd voor ons: Jezus, en het kruis. Daar gaat het
vooral over. Maar misschien denken mensen onder u ook, die vasten daar heb je
het weer, ik blijf op afstand, ik word er niet echt warm van.
Toch willen weeen leven in
overvloed, zoals de dagloners in het verhaal van de verloren zoon. We willen
ook stromend water, water dat er altijd is en fris en zuiver. Heb jij dorst?
Kom dan bij Mij,zegt Jezus Ik heb wat voor jullie.
Jezus zegt: de stromen water waarover ik regelmatig spreek staan symbool voor wat Ik in jullie leven ga
doen, door Mijn Geest.
Ik ga zo met jullie bezig dat niet alleen het land Kanaaän weer opbloeit, de
woestijnen daar, tot en met de Dode Zee nee ik ga zo met jullie bezig dat
jullie persóónlijk opbloeien. Zodat dode mensen weer levend worden.
Kijken we weer eens even naar ons leven. Wat is het effect van onze manier van
leven? De keuzes die wij in ons leven maken zijn zeer belangrijk voor onszelf
en voor anderen. Het effect is groot.
We zijner als christen pas op een goede
manier mee bezig als we inJezus geloven
en als we voeling krijgen met wat de bedoeling is van Zijn sterven en lijden
dat gaat komen. Jezus woorden en levenaannemen, dat indrinken net zo lang tot je er helemaal vol van bent. Van
daaruit krijgt alles in de geschriftenpas warmte.Van daaruit krijgt onsleven pas warmte. En gaatons
leven stromen, zoals het water, er gaat echt volheid van leven komen dat niet
meer te stoppen is Overal waar het komt, zal alles leven (Ez.47,9c).
Een verademing voor ieder die al te lang dorst heeft gehad.
De bron van dit levenswater zijn wijzelf niet maar Jezus in ons.
We vinden het leven soms zinloos, te zwaar, er zijn weinig goede vrienden te
vinden, wehebben dorst, maar wehebben er niks voor over om die dorst te
lessen. En anderen hebben ook dorst, maar dat is dan hun probleem.
We houdenafstand van het levenswater
dat de Geest van Jezus wil laten stromen.
We houden afstand van Jezus:we nemen
aan wat Hij zegt, maarwedrinken het niet in.
Het is allemaal zo vaag, ik weet niet hoe ik voeling moet krijgen en eraan
beginnen zeggen vele mensen. Dat heeft te maken met geloof en gebed. Jezus trok
zich ook terug op de berg om te bidden, Hij wist het ook niet meer.
Vragen we aan God ons te helpen om voeling te krijgen met Jezus.
Jezus is het water, de bron van alles .
Jezusisnu al 2000 jaar over ons uitgestort: het water komt nu inderdaad aan
alle kanten naar beneden.Laat ons
genieten van wie Jezus is.
Zetten wealle kamers in ons leven open
voor Zijn genade. Juist de donkere, hoe moeilijk dat misschien ook lijkt.
Vertrouw op Jezus en zijn offer. En maak het tot een dagelijks terugkerend
gebed:
Uw kracht moet in mij overvloeien, ja doorstroom mij met het levende water,
want pas dan ben ik echt vruchtbaar.
Vele mensen zeggen we krijgen geen voeling, maar willen we wel of willen we
het houden zoals het is. Beslissen om problemen, zorgen, stress, ongenoegen en alle
onbeantwoorde vragen aan het kruis te nagelen met Jezus is een goede start.
Daar geraken mijn problemen niet mee opgelost zegt men. Juist God gaat uw
materiele problemen niet oplossen. Maar geef je zorg over al die problemen aan
Hem en geloof dat Hij je kracht zal geven om alle problemen aan te kunnen en op
te lossen.Doe dit elke dag en werk hard
. Ontvang de genade van God en werk met de kracht van de H. Geest. Ontvang zo
ook de vruchten van de Heilige geest. Ons leven gaat er anders uitzien als we
geloven in Jezus. We gaan ook antwoorden vinden op al onze vragen, de juiste
antwoorden. We gaan aangenamere mensen worden voor onze partner, onze kinderen,
de collegas en mensen rondom ons. Door Jezus krijgen we de kracht om aan te
kunnen wat op onze weg komt en kunnen we daarenboven nog liefdevol blijven,
omdat we de vruchten ontvangen van de H. Geest.
Zoal Paulus schrijft in zijn brief aan de Galaten: in hoofdstuk 5 vers 22
tot 25
Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld,
vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is
geen wet die daar iets tegen heeft. Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn
eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. Wanneer de
Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons
wijst.
Laat ons samen bidden tot God
Heer,
Als gelovigenwillen we voeling met
U krijgen, met de zin van uw leven , lijden en sterven en verrijzenis. Geef ons
de kracht te kiezen voorU, vandaag en
elke dag van ons leven.
Laat ons deze keuze niet uitstellen of niet oppervlakkig beleven.
We willenintens in verbondenheid
leven met u en uw genade aannemen.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed.
Heer onze God
Onze oorsprong ligt bij Uen onze
bestemming is te worden zoalsJezus.
We willenleven in uw licht, die
liefde, goedheid enwaarheid uitstraalt.
Wij vragen u Heer om alle mensen die nu luisteren Uw genade te schenken opdat
ze het licht mogen zien. Laat hen op zoek gaan naar u en u ook vinden.
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest
Vandaag lezen
wij uit het boek Daniel 3,24-30
Het is ongewoon dat we eens een tekst uit het oude testament bespreken,
maar het is boeiend dat af en toe eens te doen. We vragen ons soms af of dit
verhaal van het oude testament echt gebeurt is, maar daar gaat het niet om .
De schrijver wil ons hier duidelijk maken dat Godde eeuwige redder is .
We lezen u uit het boek Daniël 3,24-30
[24] Toen sloeg de
schrik koning Nebukadnessar om het hart. Hij stond haastig op en zei tegen zijn
raadsheren: Wij hebben toch drie geknevelde mannen in het vuur gegooid? Zij
antwoordden: Zeker, majesteit. [25] Hij vervolgde: Maar ik zie
vier mannen vrij rondlopen in het vuur. Ze zijn ongedeerd en de vierde lijkt op
een godenzoon! [26]
Nebukadnessar liep naar de deur van de brandende oven en riep: Sadrach, Mesach
en Abednego, dienaren van de hoogste God, kom naar buiten, kom hier! Toen
kwamen Sadrach, Mesach en Abednego uit de vlammen naar buiten. [27]
De stadhouders, gouverneurs en raadsheren van de koning drongen naar voren. Ze
bekeken de mannen en zagen dat het vuur geen vat had gekregen op hun lichaam.
Geen haar op hun hoofd was verschroeid, hun jassen waren nog heel, er hing
zelfs geen brandlucht om hen heen. [28] Nebukadnessar nam het
woord. Hij zei: Geprezen zij de God van Sadrach, Mesach en Abednego, die zijn
engel heeft gezonden en zijn dienaren gered. Zij hebben zich op hem verlaten,
zij hebben het bevel van de koning genegeerd en hun lichaam prijsgegeven, omdat
zij voor geen andere dan hun eigen God willen neerknielen of buigen. [29]
Daarom vaardig ik het bevel uit dat eenieder, van welk volk, welke natie of
taal ook, die zich oneerbiedig uitlaat over de God van Sadrach, Mesach en
Abednego, in stukken wordt gehakt en dat zijn huis in puin wordt gelegd, want
er is geen god die kan redden als deze. [30] Vervolgens gaf de koning
Sadrach, Mesach en Abednego een hogere positie in de provincie Babel.
Later krijgt de koningte horen van
de drie vrienden dat de vierde een 'gezondene' is. Gezonden uit de hemel. Een
engel van God. De speciale gezant van God. De Engel van de Heer, die bekende
figuur uit het Oude Testament, die we wel vaker tegengekomen zijn.
Het wonder dat koning Nebukadnessar te zien kreeg is typerend voor Gods
wijze van verlossing. Ook al is de kudde maar klein, Gods engel zal er zijn.
Wie zijn hulp op God gesteld heeft, zal verlost worden Als de drie door de deur
van de oven naar buiten geleid worden, stelt men vast dat er zelfs geen
schroeilucht aan hun kleding te merken is. Alleen het touw waarmee de vrienden
geboeid waren, was verkoold. Als God zijn engel zendt, dan worden Gods kinderen
vuur- en hittebestendig.
De koning van Babel moet even duizelig geworden zijn van dit wonder. Hij is
ook veranderd. Als hij 'veranderd' is, dan is het maar voor even, want in het
volgende hoofdstuk in het bijbelverhaalgelooft hij al weer meer in zichzelf dan in God...
Ik herinner me dit verhaal nog goed vanuit mijn kindertijd.
Het is eigenlijk vreemd, dat je in je kinderlijke enthousiasme het
vanzelfsprekend vindt dat je door engelen gered wordt uit het vuur .
Bij het ouder worden stapelden de vragen zich op. Waarom zijn er in de loop
van de geschiedenis van Christus kerk zoveel brandstapels opgericht? Er werden
geen engelen gezonden om het vuur te blussen of de martelaren te redden.
Geregeld lezen we in de kranten berichten van vervolgingen en martelingen.
Wij hebben hier in zekere zin nog gemakkelijk praten. We hebbenalle ruimte om onze God te dienen zoals Hij
dat van ons vraagt. We kunnen openlijk voor onze geloofsovertuiging uitkomen,
ook al kijken mensen dan soms wel vreemd op, we worden niet in het vuur
gegooid.
We vragen ons af of dit verhaal van het oude testament allemaal echt
gebeurt is, maar daar gaat het niet om .
De schrijver wil ons hier duidelijk maken dat God de eeuwige redder is .
3 mensen gaven hun leven voor de liefde van God, door te weigeren
afgoden te vereren.
Ze geloven dat God hen kan redden maar ze houden er ernstig rekening mee
dat ze hun geloofskeuze met de vuurdood zullen moeten bekopen. Onze God is in staat
om ons te bevrijden. Hij kan onze redden, maar daarover hebben wij geen wiskundige
zekerheid. Toch is ons doel als gelovigetrouw te blijven aan onze God, in leven en sterven. Jezus ging ons voor
als mens onder ons .
De verlossing is geen zaak van mensen.
Indien wij vertrouwen op God , door onze verbondenheid te tonen ,zullen we
gered worden door onze Heer Jezus Christus
God vraagt van ons in deze vastentijd om na te denken over ons leven. Wat
zijn onze afgoden, geld, luiheid, drank, drugs, vreemd gaan? Dat klinkt hard
minder hard zijn afgoden zoals, de gedachte ik ben niks waardik aanbid
anderen die veel knapper zijn en slimmer dan ik, of ik zal eens laten zien wie
ik ben, ik heb genoeg afgezien, nu is het mijn tijd. De afgod van macht en
kracht is hier aanwezig.
Alle vormen van belang hechten aan dingen die voor God onbelangrijk zijn,
zijn fout.
Onze God is een God die verlost door het offer van zijn Zoon, die door het
vuur van pijnging voor ons. Opdat wij
bevrijdt zouden kunnen leven, vrij van angst en schuld.
God heeft gezegd: Ik zal er zijn. Vertrouw maar op Mij! Ik vraag aan jou
dat je mij trouw blijft. Dat je
blijft geloven. Want alleen geloof overwint het geweld. Mijn Rijk van de vrede
kómt. Aan al het geweld zal een einde komen. Want mijn Zoon heeft overwonnen en
bezit alle macht in hemel en op aarde. Het rijk van de boze zal dat nooit
kunnen verhinderen.
Als wij, door omstandigheden, denken ombeelden van afgoderij te moeten aanbidden,
laat het geloof van de drie vrienden ons dan tot voorbeeld zijn. En laat ons
niet bezwijken onder de druk van de wereldse verwachtingen.
Lieve God
We
herinneren ons uw zoon die door het lijden gaat. Daarom willen wij vasten, om
Zijn lijden te herdenken. We willen door deze gedachte niet dramatisch worden ,
maar voeling krijgen metwat Jezus deed
voor ons, voor ieder van ons.
Zou ik
sterven voor iemand als ik geen enkel schuld had. Neen. Jezus deed dat wel
omdat jij het Hem vroeg . Hij kwam op aarde opdat wij door Hem dicht bij Ukunnen komen.
U wil ons zo
benaderen en uw liefde aan ons geven.
Wij danken u
daarvoor
Lieve God
Jezus zal
door het vuur gaan en jij zal het laten gebeuren voor ons opdat Hij kan
verijzen.
We
willenvoeling krijgen metwat Jezus verrijzenis .Raak ons aanin deze voorbereiding tot de verrijzenis . We
hebben het zo druk, we weten allemaal uit onze kindertijd wat er met Jezus
gebeurde. Door de veeleisendheid in de maatschappij kiezen we niet meer om
voeling te hebben met Jezus. We willen niet denken aan ons eigen lijden en
sterven .. Help ons om Jezus te ontmoeten in ons dagdagelijks leven , hem aan t
spreken en rotsvast in zijn woorden te geloven. Zo sterk geloven dat we voor
Jezus door een vuur zouden gaan.
Wij bidden u
Heer verhoor ons gebed.
Lieve God
Laat ons
door onsrotsvast geloven weigeren om
ook maar iets verkeerd te doen in ons leven door aandacht te geven aan
waardeloze en foutieve waarden.
God, geef
ons de kracht enkel te doen wat uw Zoon zou doen.
We lezen uit het oud testament Jesaja 1 , 10 tot 11 = Het gaat over het
Rijke enbandeloos leven in de steden
Sodom en Gomorra en God is zegt boze woorden , zeer boze woorden.
Hoor de woorden van de HEER,
leiders van Sodom,
geef gehoor aan het onderricht van onze God, volk van Gomorra.
Wat moet ik met al jullie offers? zegt de HEER.
Ik heb genoeg van die schapen, die vetgemeste kalveren;
het bloed van stieren, rammen en bokken wil ik niet meer Wanneer jullie je
handen opheffen, wend ik mijn ogen af,ook als je aanhoudend bidt, luister ik
niet. Aan jullie handen kleeft bloed, Was je, reinig je,maak een eind aan je
misdaden, ik kan ze niet meer zien. Vermijd alle kwaad en leer goed te doen.
Zoek het recht, houd tirannen in toom,bied wezen bescherming, sta weduwen bij.
De HEER zegt: Laten we zien wie
er in zijn recht staat.
Al zijn je zonden rood als scharlaken, ze worden wit als sneeuw,
Al zijn ze rood als purper,
ze worden wit als wol, als je weer naar mij wilt luisteren
Wat een Boze God horen we hier. God is het beu.
Als we het vertalen naar onze maatschappij dan zegt God ook iets aan
ons:wat moet ik met al dat materialisme
op jullie wereld en al dat individualisme en egoïsme.
Als we niet luisteren zullen weeindigen zoals het volk van Sodom en Gomorra alle zin van ons leven
zalverdwijnen, niets schiet er nog van
over.
Wanneer we sterven nemen we niets mee, jawel de herinnering zeggen mensen
dan, en daarbij ik heb het dan toch goed gehad hier op aarde.
Voor mij is dat voldoende. Ik voel dan altijd pijn. Ik zet mijn kinderen
hier niet op de wereld opdat zehet eventjes
goedhebben om dan dood te gaan.
Daarvoor zijn ze te waardevol, zo denkt toch elke moeder. Ik beschouw mezelf
ook als waardevol, te waardevol om tevreden te zijn met het banale.
Vermijd alle kwaad vraagt God ons
en leer goed te doen.
Zoek het recht, bied bescherming.
De HEER zegt: Laten we zien
wie er in zijn recht staat.
Al zijn je zonden rood als scharlaken, ze worden wit als sneeuw,
al zijn ze rood als purper, ze worden wit als wol
Als je weer naar mij wilt
luisteren
Hier kunnen we een verwijzing zien naar Jezus. In hoeverre luisteren we
naar Jezus woorden. Geen waarheid, wel waarden, zeggen mensen ons.
Neen, Jezus is de weg , de waarheid en het leven.
Het is dus de hoogste tijd om ons te bezinnen en terug de zin te zoeken van
ons leven door ons te bekeren dwz keren naar God en herkennen dat God ons een
redder heeft gezonden in de naam van onze Heer Jezus Christus,die ons liefheeft
en die wij vrij mogen volgen, om zo met Hem in verbondenheid te leven omdat dit
zin geeft aan ons leven. Luisteren naar wat Hij zegt ons geeft vrijheid om echt
onszelf te ontdekken in wie we zijn en waar we naartoe willen. Echte leiders
geven vrijheid, zo is Jezus .Door geloof in Hem voel ik me zo vrij en zeker
omdat ik weet dat Hij mij draagt, daaromkies ik ervoor mijn leven te leiden naar zijn wil, met vallen en
opstaan.
We kunnen reeds met grote zekerheid deramp in Sodom en Gomorra wetenschappelijk verklaren, ook de vuurhaarden
. Die zouden ontstaan zijn door gas in de onderliggende aardlagen. Maar hoe het
ook gebeurt is, God wil ons hier door het gebeuren iets anders vertellen.
Verhalen maken duidelijk wat God ons wil vertellen. Er wordt hier stilgestaan
bij het feit dat we God moeten gehoorzamen en als we dat niet doen, dan is ons
leven zinloos en gaan we de vernietiging in of veranderen we figuurlijk in een
zoutklomp, zoals de vrouw van Lot
We durven dikwijls ons leven niet uit handen geven in Gods handen. Maar wat
zin heeft het onszelf steeds in de eerste plaats te stellen. Wie dienen we
daarmee? De anderen zekerniet, dus
alleen onszelf? dat is nog de vraag? Zet ik mezelf vooralin de schijnwerper omdat ik bang ben niet mee
te tellen?
Ik kenmensen die heel sterk bepalen
wat en wanneer en hoe, uit angst. Allesmoet perfect zijn, dan worden ze gelukkig . Andere mensen hebben dan
weer steeds het hoge woord , om zo toch zeker mee te tellen. En toch hebben ze
nadien niet het gevoel mee te tellen . Ik ken ook mensendie vreemd gaan en niet gelukkig zijn. Ik ken mensen die
alles kunnen kopen enniet gelukkig
zijn. Vele mensen zijn hopeloos op zoek naar geluk en doen daarvoor de gekste
dingen.
We leven in een vastentijd, in voorbereiding op de verrijzenis . Hebben wij
nog iets te maken met die Jezus die ons leven de juiste richting en zinkan geven .
Hij zegt ons om geen dingen te doendie niet leiden naar echt geluk. Het echte geluk ligt in het kennen van
God, BijHem voelen we ons niet bang en
hopeloos.
God volgen door te luisteren naar Jezus woorden brengt ons dichter bij de
waarheid voor ons leven. Ik doe niks fout en we zullen wel zien . Zo handelen
en denken de meeste mensen,
Het is gemakkelijk , maar brengt het echt vreugde? En waar is dan de bron
van ons werken en waar willen wenaartoe?
God vraagt ons naar Hem te luisteren en te stoppen met al de aandacht voor
het materialisme en egoïsme dat ons eigen leven vernietigt en het leven van
anderen.
In Lukas 9 vers 28 36 lezen we : Jezus was aan het bidden op de berg en
twee mannen waren met Hem in gesprek,het waren Mozes en Eliadie in heerlijkheid verschenen waren , zij spraken
over zijn heengaan .
Later zei Petrus tot Jezus ; Meester ,het is goed dat we hier zijn.Laten we
drie tenten bouwen ,een voor U ,een voor Mozes en een voor Elia . Maar hij wist
niet wat hij zei.
En toen sprak God: Dit is mijn Zoon , de uitverkorene, luistert naar Hem
Ook hier is God
de Vader weerheel duidelijk, men moet
alleen Zijn Zoon volgen en verheerlijken en niet Mozes of Elia
Het geeft ook aan dat we door Jezus Christus uitzicht hebben op een eeuwig
leven over de dood heen, zoals Mozes en Elia,indien we actief meewerken aan het
Rijk Gods
Paus Benedictus zegt hierover ,indien we de kwaliteit van ons
christelijkleven proberen op te
trekkennaar het voorbeeld van Christus
, staat ons een overvloedig en eeuwig leven te wachten. Een eeuwig leven in
overvloed dat tijdens ons leven reeds een aanvang neemt.
Laat ons samen bidden
Bidden we dankbaar voor de manier waarop God ons tot nog toe heeft geleid
en beschermd
Heer God geef ons nog meer dankbaarheid om ons inUw verlossing nog meer te verdiepen
Laten we bidden , verhoor ons Heer
Heer God geef ons de kracht om Uw licht, uw liefde uit te dragen altijd en
overal , in ons gezin, op ons werk en overal waar we mensen ontmoeten.
Laten we bidden , verhoor ons Heer
Heer Godgij hebt ons weer
opgeroepen om u te volgen ,deze keer was je een beetje boos. Maar boosheid is
geen eigenschap van u, u bent liefde en boosheid kent u niet. Toch kan
duidelijke taal soms nog zijn om ons wakker te schudden
Heer wij danken u omdat u misschien één iemand van ons wakker hebt gemaakt
of opnieuw wakker schudde.
Geef ons de kracht zelf nog anderen wakker te schudden door te durven
getuigen van ons geloven. Mensen moeten aan ons kunnen zien dat we u volgen,
anders heeft ons bidden naar U inderdaad geen enkel zin.
Laten we bidden , verhoor ons Heer
Goede vrienden, we danken u dat we hier samen mochten zijn en tot u
spreken.
We wensen u intense verbondenheid met Jezus, om zo de juiste beslissingen
te kunnen nemen enveel te kunnen
betekenen voor anderen. Niet omwille van onszelf, maar om wat God wil. Laten we op zoek gaan
naar wat Jezus ons wil vertellen en laten we beseffen dat Hij 2000 jaar geleden
door pijn onrecht lijden en dood ging om ons vrij te maken van alle schuld. Zo
kunnen we elke dag opnieuw starten wit als sneeuw.
Al zijn je zonden rood als scharlaken, ze worden wit als sneeuw,
al zijn ze rood als purper, ze worden wit als wol, dat zijn uw woorden en
daarvoor zijn we dankbaar dat u ons Jezus gezonden hebt. Hij gaat de rode
mantel dragen van onrecht en pijn om ons wit te maken.