volg onze podcasts OP: https://www.agapelifebelgium.be/nl/podcast1.html 300 podcasts die steeds vernieuwen!
13-12-2010
Matteus 21 vers 28- 32 Wat is gerechtigheid
Matteus 21 vers 28- 32Wat is gerechtigheid
Wat denkt u van het volgende? Iemand had twee zonen. Hij zei tegen de éne: Jongen, ga vandaag in de wijngaard aan het werk. [29] De zoon antwoordde: Ik wil niet, maar later bedacht hij zich en ging alsnog. [30] Tegen de ander zei de man precies hetzelfde. Die antwoordde: Ja, vader, maar ging niet. [31] Wie van de twee heeft nu de wil van zijn vader gedaan? Ze zeiden: De eerste. Daarop zei Jezus: Ik verzeker u: de tollenaars en de hoeren zijn u voor, bij het binnengaan van het koninkrijk van God. [32]Want Johannes koos de weg van de gerechtigheid toen hij naar u toe kwam. U geloofde hem niet, de tollenaars en de hoeren wel. En ook al zag u dat, u hebt u niet willen bedenken en hem alsnog willen geloven. Tot daar de lezing
De tweede zoon doet de wil van vader, niettegenstaande hij neen gezegd heeft. De farizeeërsdoen echter wat de eerste zoon deed, ja zeggen, ze vinden van zichzelf dat ze veel goeds doen en de fouten die ze doen moffelen ze weg,ze doen dus niet wat de vader vraagt maar denken dat de hoeveelheid goeds dat gedaan wordthet slechte wel dekt .Is het juist?
Neen zegt Jezus . De mens die naar dewetten leeft en zich rechtvaardig denkt , maar onrechtvaardige dingendoet zonder daarover spijt te hebben, zal beoordeeld worden over zijn onrechtvaardige houding.
De onrechtvaardige daarentegen die spijt heeft over zijn gedrag zal niet beoordeeld worden voor zijn onrechtvaardigheid.
De dood van een slecht mens geeft me geen vreugde, zegt God,ik wil dat hij een andere weg inslaat en in leven blijft. De zonden die hij begaan heeft zullen hem niet meer worden aangerekend. Als hij Mij trouw is en het goede doet, zal hij leven!
Anderen mogen dan zeggen: De weg van de Heer is onrechtvaardig, maar het is hun weg die onrechtvaardig is!
Ik zal ieder van jullie oordelen naar de weg die hij gaat!
Wanneer we dit verhaal naar onze cultuur vertalen dan zijn wijde mensen tegen wie God spreekt. Jezus roept ons op om op zijn wijngaard te komen werken. De wijngaard van goedheid, rechtvaardigheid, liefde en waarheid. We zeggen wel ja, maar we houden van ons gemak en willennietwerken op Zijn wijngaard, wij willen leven in de wereld. Een wereld die wij zelf opbouwen en waarin het ik centraal staat. Ons hart is meer gesteld op onze eigen akkers dan op de wijngaard van Onze Vader. We zijn goed en deftig, maar dikwijls handelen we niet juist. We zeggen ja op de waarheid, maar eigenlijk zeggenwe ook regelmatig neen en hebben geen herkenning en erkenning van onze fouten. We spreken onszelf goed, ik dood niet, ik steel niet en de rest is niet belangrijk. We vagen de kleine onvolkomenhedenonder de mat. God zet echter de deur voor ons open .Zijn gerechtigheidmoet ons doen luisteren. Maar wat is gerechtigheid? Het wil zeggen dat God zichzelf opent tot het uiterste. De goddelijke gerechtigheid, verschilt ten diepste van haar menselijke tegenhanger. Gods gerechtigheid gaat veel verder dan rechtvaardigheid. Liefde primeert .
Dankzij het handelen van Christus, zijn sterven voor ons, kunnen wij binnentreden in een grotere gerechtigheid, die van Gods liefde. God heeft ons lief en geeft zichzelf totaal.
Wat is Gods gerechtigheid voor ons, zijn liefde tot het uiterste, we kunnen dat zo moeilijk begrijpen. Een moeder waarvan de jonge zoon een hersenbloeding had gekregen zei me onlangs: ik wil heel mijn leven zwijgen als mijn kind maar terug kon spreken. Dat geeft een heel klein beetje weer wat God voor ons wil doen. God gaat tot uitersten, zijn uitersten gaan veel verder dan die van de moeder. Hij offert zichzelf totaal en schonk ons zijn Zoon om zo al onze schuld kwijt te schelden. Wanneer we in Gods gerechtigheid geloven gaan we nederig handelen zoals God het wil en vragen we vergiffenis voor onze fouten.
Dan wacht ons het binnengaan in Gods rijk, zegt Jezus ons
Gerechtigheid gaat veel verder danrechtvaardigheid . Gerechtigheidis doordrenkt met genade, barmhartigheid en vergeving. Het is structurele liefde en daarom vergeeft God en daarom is hij blij dat de mensen die fouten gemaakt hebben terug op het goede pad willen komen en spijt hebben om hun verleden. Hij belooft hen Gods koninkrijk.
Kijken we even naar onszelf. Hoe ver gaan wij in onze liefde. Iemand die zijn eigen ongeluk gezocht heeft die verdient het zeggen wij, zulke mensen moeten we niet helpen.
Maar God zegt neen ik blijf alle mensen bijstaan en mensen die denken te kunnen teren op het feit dat ze correct naar de wereldlijke wettenhandelen en zich niets aantrekken van Gods wijngaard worden door God niet gewaardeerd.
Wij zeggen dan: De weg van de Heer is onrechtvaardig, maar Jezus zegt ons:het is uw weg die onrechtvaardig is! Ik zal ieder van jullie oordelen naar de weg die hij gaat!
Laat ons samen bidden
God, we willen doen wat u zegt, maar laat ons inzien waar we fouten maken, leer ons nederig te zijn.
God help ons niet te oordelen , we weten dat U de enige bent die ooit zal oordelen . Leer ons iedereen hulp te bieden.
God leer ons ja zeggen en ja doen voor uw wijngaard. Doe ons de juiste woorden spreken en laat ons handelen in liefde zodat ook anderen U kunnen ontdekken.
Wij bidden u heer verhoor ons gebed.
Het evangelie is zo rijk , elke vers vertelt ons iets nieuws.
We zijn dankbaar en blij dat we door de kracht van deheilige Geest, de juiste keuzes mogen maken voor ons leven, in volle vrijheid en verantwoordelijkheid.
Bidden we daarom samen het onze vader als teken van verbondenheid met Hem en met elkaar.
Onze Vader die in de hemel zijt, geheiligd zij Uw Naam. Uw Rijk kome, Uw Wil geschiede op aarde als in de hemel. Geef ons heden ons dagelijks brood en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren. En leid ons niet in bekoring, maar verlos ons van het kwade. Amen In de naam van de Vader , de Zoon en de heilige Geest.