Inhoud blog
  • 8 podcasts : betekenis van elke vers van het onze vader
  • innerlijke vrijheid Jaques Philippe
  • Waarom moeten mensen lijden Herwig Arts Jezuïet
  • beschikbare podcasts HUWELIJK , / THEMA'S UIT HET LEVEN / BIJBEL
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    GOD KENNEN DOOR JEZUS WOORDEN :
    volg onze podcasts OP: https://www.agapelifebelgium.be/nl/podcast1.html
    300 podcasts die steeds vernieuwen!
    18-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johannes 1:35-42: Wat zoeken jullie?

    Johannes 1:35-42: Wat zoeken jullie?

    Toen Johannes Jezus voorbij zag komen, zei hij: ‘Daar is het lam van God.’ De twee leerlingen hoorden wat hij zei en gingen met Jezus mee. Jezus draaide zich om, en toen Hij zag dat ze Hem volgden, zei Hij: ‘Wat zoeken jullie?’ ‘Rabbi,’ zeiden zij tegen Hem (dat is in onze taal ‘meester’), ‘waar verblijft U?’ Hij zei: ‘Kom maar mee, dan zul je het zien.’ Ze gingen met Hem mee en zagen waar Hij onderdak had gevonden; het was ongeveer twee uur voor zonsondergang en ze bleven die dag bij Hem. Een van de twee die gehoord hadden wat Johannes zei en Jezus gevolgd waren, was Andreas, de broer van Simon Petrus. Vlak daarna kwam hij zijn broer Simon tegen, en hij zei tegen hem: ‘Wij hebben de messias gevonden’ (dat is Christus, ‘gezalfde’), en hij nam hem mee naar Jezus. Jezus keek hem aan en zei: ‘Jij bent Simon, de zoon van Johannes, maar voortaan zul je Kefas heten’ (dat is Petrus, ‘rots’).

    “Wat zoeken jullie?” Dit zijn de allereerste woorden die Jezus spreekt in het evangelie van Johannes. Hij stelt deze vraag aan zijn eerste twee leerlingen, die model staan voor de eerste christenen en voor allen die Christus willen volgen.

    De tekst begint met Johannes de Doper, die intens verlangt naar de komst van Christus. Zijn houding van hoopvol verwachten helpt hem om wat er gebeurt op een dieper niveau te duiden. Johannes kijkt niet slechts even om, als Jezus voorbij komt. Hij probeert door te dringen tot het diepste wezen van degene die voorbij gaat. Dat verlangt hij ook voor zijn leerlingen.

    Uit het feit dat Johannes Jezus ‘het Lam van God’ noemt, blijkt dat hij Jezus ziet als degene die Gods woorden en beloften zal vervullen, zoals de profeet Jesaja voorspelt heeft. Ikzelf vind het altijd moeilijk als ik hoor over het oude testament. Het klinkt me dikwijls zo vreemd. De profeet Jesaja is geboren rond 765 v.Chr. Jesaja schreef dus lang voor Jezus geboorte :Wij allen zijn als schapen verloren gelopen, en ieder van ons is eigen wegen gegaan; maar de heer heeft de schuld van ons allen op hem laten neerkomen Hij werd gefolterd, maar hij onderwierp zich; hij heeft zijn mond niet geopend, zoals een lam* dat naar de slacht wordt geleid. Jesaja spreekt dus over de lijdende dienstknecht , onschuldig als een lam geslacht (Jesaja 52:13 – 53:12). Jesaja wordt terecht de profeet van het geloof genoemd. Zijn prediking is gegrond op de zekerheid dat de heer groot en machtig is. Hij kondigt de geboorte aan van een vredebrengende vorst . Jezus. Zijn woorden komen voort uit bronnen waar wij geen weet van hebben. Is het niet wonderlijk dat de woorden al vijf eeuwen vóór de geboorte van Jezus klonken? Jesaja zegt verder nog: Ja, mijn dienaar zal slagen,hij zal groots zijn, hoog verheven in aanzien, omdat Hij zijn leven prijsgaf aan de dood en zich tot de zondaars liet rekenen. Hij droeg echter de schuld van velen en nam het voor zondaars op

    Zoals het paaslam, dat symbool staat voor Israëls bevrijding (zie Exodus 12:1-28), zo zal Jezus heel de mensheid bevrijden door zijn leven te geven uit liefde. Het is verrassend dat Jezus de wereld komt redden als een lam: een eenvoudig en nederig dier. Daarom dat wij dikwijls het lam Gods horen noemen in de misviering. Jezus komt voorbij. Hij loopt niet zomaar wat rond, Hij weet dat zijn leven een doel heeft. Het doel dat God met Hem voorheeft. Als je Hem wilt leren kennen, moet je Hem volgen. De twee leerlingen van Johannes reageren onmiddellijk. Ze horen, ze zien en ze volgen. Ook wij horen het goede nieuws over Jezus, en hopelijk besluiten we ook Hem te volgen.

    In de evangelietekst zegt men dat Jezus merkt dat Hij gevolgd wordt. Dat is een cruciaal moment. Hij draait zich om en vraagt: “Wat zoeken jullie?” Een fundamentele en universele vraag, die ook voor ons geldt. We leven in een wereld waar we uit heel veel mogelijkheden kunnen kiezen. Maar weten wij echt wat we willen? Zijn wij genoeg afgestemd op wat wij ten diepste en in alle oprechtheid verlangen? Dat klinkt als een eenvoudige vraag, maar als we het antwoord erop serieus nemen, kan dat ons leven veranderen.

    Bovendien stelt Jezus deze vraag aan twee mensen die al een ‘meester’ hebben: Johannes de Doper. Hij vraagt dus ook: wat heeft je ertoe gebracht om je eerste meester te verlaten? Wat zien jullie in mij? Waarin ben ik anders dan Johannes de Doper? Wat kan ik je bieden?

    Jezus neemt deze twee mensen serieus en vraagt hen naar hun verlangen. Als wij serieus genomen worden en er is iemand bereid om naar ons te luisteren, kan er wellicht iets in ons worden omgevormd.

    De leerlingen antwoorden met een vraag: “Rabbi (meester), waar verblijft U?” Die vraag gaat niet over Jezus’ woonplaats; ze vragen Hem niet naar zijn adres. De vraag begint met het woord ‘rabbi’ (meester), dat aanduidt dat de leerlingen Jezus zien als een gids; dat Jezus hen iets te zeggen heeft en dat ze bereid zijn om de stappen te zetten die nodig zijn om Hem te volgen. In bijbelse taal betekent het werkwoord ‘volgen’ veel meer dan alleen achter iemand aanlopen. Het betekent dat je met iemand samenleeft, dat je hem tot in zijn diepste wezen kent, zodat je zelfs op hem gaat lijken. We zien dat soms bij mensen die jarenlang getrouwd zijn.

    In de woordenschat van Johannes heeft het woord ‘verblijven, wonen’ een speciale betekenis. Weten waar iemand verblijft, betekent weten waarop zijn bestaan is gegrond. Jezus zegt ergens tegen zijn leerlingen: “Je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals Ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf” (Johannes 15:10). Jezus blijft in de liefde van de Vader; zijn woonplaats is de liefde die Hem met zijn Vader verenigt. Dat is het geheim van zijn leven; dat is wat zijn leven betekenis geeft. Als de leerlingen vragen: “Waar verblijft U?”, vragen ze erom ook deel uit te gaan maken van die unieke relatie tussen Jezus en God.

    Willen wij ook deel hebben aan de unieke relatie tussen Jezus en God?

    Het antwoord dat Jezus de leerlingen geeft, is “Kom maar mee, dan zul je het zien”. Als zij dicht bij Jezus willen leven , moeten ze een risico nemen: het risico van vertrouwen, het risico van het geloof. In de taal van het Johannesevangelie staat ‘naar Jezus toekomen’ gelijk aan ‘in Hem geloven’. Geloof is allereerst een antwoord, een beweging in de richting van een persoon. Geloof zet ons leven in beweging; zodat wij die ander kunnen navolgen. De evangelist vertelt ons dat de leerlingen die dag bij Jezus bleven. Waar zouden ze over hebben gesproken? We weten het niet. Wat we wel weten, is dat deze ontmoeting met Jezus hun leven verandert. Wie met een open houding in het leven staat, kan in de ontmoeting met de ander zijn levensloop totaal zien veranderen.

    Heb je in je leven ooit ervaren dat ‘God voorbij kwam’? Wat ben je door die ervaring te weten gekomen over God?

    De leerlingen horen over Jezus en dan volgen ze Hem. Wat zie jij in Jezus, dat jij Hem kunt en wilt volgen?

     

    Wat zou jij antwoorden als Jezus je vraagt : “Wat zoek je?”

    Laat ons samen bidden

    Lieve God, laat ons niet los, Jezus , Zoon , lam Gods, we willen hem volgen, help ons daarbij

    Het is het enige dat wij u nu vragen, wij willen ons leven op een rots bouwen en voor u getuigen zijn in woord en daad. We willen doen wat Jezus zou doen. Hij is onze rabbi, onze meester, onze Messias. Wij zijn zwak en hebben uw kracht nodig , vooral in de moeilijke momenten van ons leven.

    Wij bidden u verhoor ons Heer

     

     

     

    18-03-2015 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (2)


    Archief per week
  • 04/12-10/12 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 14/11-20/11 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 18/11-24/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 16/04-22/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 05/12-11/12 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 24/11-30/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!