volg onze podcasts OP: https://www.agapelifebelgium.be/nl/podcast1.html 300 podcasts die steeds vernieuwen!
13-02-2012
Matteus 12,36-37 kwaliteit van ons spreken
Matteus 12,36-37 kwaliteit van ons spreken
Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. [37] Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.
Elk woord dat uit je mond komt is als een zaad . Sommige mensen denken niet na over wat ze zeggen, maar we zijnverantwoordelijk voor wat we zeggen.
En.. wanneer we nutteloze woorden spreken ,wat zijn dan de vruchten hiervan?
Kijken we nietnaar anderen , kijken we naar onszelf.
Dood en leven zijn in de kracht van de tong ,van je woorden. De woorden die we spreken creëren leven of dood.
Hoe belangrijk woorden zijn lezen we nog in de bijbel bij despreuken hoofdstuk 18 verzen20 en 21
We lezen: Als een mens iets goeds zegt, heeft hij een gevoel van welbehagen, hij voedt zich met de vruchten van zijn mond. Woorden hebben macht over leven en dood, wie zijn tong koestert, plukt daarvan de vruchten
We denken soms dat woorden geen invloed hebben, maar onze woordenkunnen vruchtbaar zijn en spijtig genoeg ook onvruchtbaar.
Zo zijn de woordendie tegenstrijdig zijn met de waarheid onvruchtbaar.. Onwaarheid beïnvloedt dikwijls ons handelen. We worden door slechte woorden die we horen in ons denken beïnvloed en dan volgen meestal ook daden.
Bijvoorbeeld, Men zegt, je moet in een supermarkt niets zeggenals een caissière iets vergeten aan te rekenen heeft; men is daar toch rijk genoeg. Zo zijn weonvruchtbaar in ons spreken en handelen.Mensendenken dat dit niets te maken heeft met eerlijkheid en sommige denken zozelfs van rijken te mogen stelen.Denk maar eens wat er in bedrijven gestolen wordt door de werknemers. Kleine dingen soms, maar het is niet juist. Enkelendenken zelf dat het hun recht is omdat ze niet genoeg betaald worden. Hebben ze dat zelf bedacht? Neen, ze werden beïnvloed door woorden uit hun omgeving, door films, door verkeerde literatuur, door verkeerde vrienden, sommigen zelfs door ouders of mensen in de mediadie onwaarheden voorhouden.
Woorden die onwaarheid prediken zijn als gif. Ook woorden die kwetsen en respectloos zijn, zijn onjuist en halen mensen naar beneden. Luister maar eens naar de dialogen in de soaps op televisie, dikwijls geen voorbeeldvan kwaliteit van communiceren.
We moeten het belang en de kracht van onze woorden realiseren, dat vraagt Jezus ons.
Jezus vraagt ons vriendelijke woorden te gebruiken naar iedereen , ook naarmensen uit een andere cultuur. Respectloze woorden zijn gif en verminken. De meeste mensen zijn goed en hebben goede bedoelingen en verdienen respectvolle en vriendelijke woorden zonder dat wij daarvoor iets terug verwachten. Zo worden we een beetje als Jezus.
op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.zegt Jezus ons.
We kregenhet talent om woorden te kunnen spreken. We moeten dan ook door woorden soms om vergiffenisvragen.
Maar onze fouten uitspreken is echt niet gemakkelijk, we doen het haast nooit meer, vroeger werd het gedaan in de biechtstoel. Luidop vergiffenis vragen is een intens gebeuren, maar Jezus vraagt het ons. Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken zegt hij ons hier in het evangelie.
In de biecht ontmoet de christen , Jezus, die de berouwvolle zondaar steeds weer vergeeft. In de priester ontmoeten we Christus, het is dus eigenlijk door Hem dat wetot Jezus dat we spreken over onze fouten. Jezus gebruikt de priester opdat we luidop vergiffenis kunnen vragen, het is een intens gebeuren en op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken zegt hij ons.
Één van de moeilijkst dingen voor mij wassamen bidden. Een persoonlijk gebed luidop uitspreken tegenover je partner is iets wat ik vele jaren niet heb gekund. Iemand zei ons eens het is als naakt staan, zo voelde het ook aan, je geeft je diepste zelf weg.
Maar het is een wonderlijk gebeuren dat mensen en de relatie samen zeer sterk maakt . Het is ook een groeiproces, aanvankelijk zeer moeilijk, nu echt een rijkdom.
We spreken niet op een natuurlijke manier de juiste woorden, het vraagt om een
inspanning. Ik was me vroeger niet zo bewust van het effect van mij spreken. Maar hoe dichter ik bij God kom , hoe meer ik weet wanneer ikfoute dingen zeg. Toch blijft het elke keer een beslissing en kost het me moeitete zwijgen wanneermensenme gekwetst hebben, het kostme moeite omzichtigte spreken over dingen die fout lopen.
We hebben meestal allemaal goede bedoelingen , maar tussenietsbijsturen, of bekritiseren van mensen, is een groot verschil.
Jezus neemt ons spreken zeer ernstig, zowel ons goed spreken als ons nutteloos spreken.
Hoe meer dus ons spreken uitdrukking geeft van ons intens geloof in Jezus hoe meer weals rechtvaardig verklaard worden en we zullen worden gered.
Overal waar we Jezus woorden lezen in het evangelie is Jezusheel duidelijk. Hij schippert niet tijdens zijn leven omruzie met farizeeërs te vermijden. Hij doet geen water bij de wijn en sluit ook geen compromissen. Hij schenkt zuiver wijn. Wijn van waarheid.
Nergens is Jezusuit op conflicten en provoceert zijn tegenstanders niet. Maar er vallen soms wel buitengewoon ernstige waarschuwingen,
Kijken we nog eens naar onszelf: Wanneerwe iemand niet waarderen zeggen we gemakkelijk endomweg slechte dingen over die ander. Niet zozeer om de andere diep te kwetsen maar eerder omdat we onszelf niet goed voelen bij de andere of we hebben eennood om zelf belangrijk te zijn.
Dát zien we in ons eigen leven gebeuren en dat gebeurde ook vroeger in de tijd toen Jezus leefde. De Farizeeën gaannonsens verkondigen, omdat ze Jezus haten. Ze lasteren Hem, omdat ze systematisch weigeren iets goeds over Hem te zeggen of te horen. Het maakt niet uit wat. Keihard. Oog in oog met Jezusgoedheid en Zijn bevrijding kiezen ze voor haat.
Jezuslaat hun zien wat ze aan het doen zijn en waarschuwt hen. En waarschuwt ons. Onzin in woorden kan niet, we kwetsen God intens ,want het is zeggen: ik wil niet gered worden. Die liefde, waarmee Godmij zoekt en wil redden , die wil ik niet.
Onze onzin gaat van voorzichtige roddel en leugens, tot kwetsen en echte haat
Het gaat hier om onzinnige woorden die mensen, soms tegen beter weten in, spreken, alleen maar omdat ze zich niet verbonden weten met de echte waarheid in het leven, de waarheden voor ons leven die we kunnen ontdekken door in contact te zijn met wat Jezus ons leert en vertelt in het evangelie.
Zovele mensen zeggen foute dingen omdat ze zichzelf willen beschermen en willen meetellen.Kijken we maar naar de relaties tussen mensen. Jezus leert ons eerlijk te zijn , ook al moeten we door pijn. Maar hoeveel dingen worden er verzwegen om niet door die pijn te moeten gaan en wat is dan de kwaliteit van de relatie?
Woorden geven verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid van het zuivere, het juiste, het pure zoals Jezus.
Laten we samen bidden.
God geefons de kracht dicht bij U te leven om het moment van ons spreken tot anderen, zodat we de juiste woorden spreken.
Wij bidden U heer verhoor ons gebed.
God geef alle mensen die veel moeten spreken uw genade. Laat ze U vinden om zo te groeien in de kwaliteit van wat ze vertellen. Wij bidden U heer verhoor ons gebed.
Wij bidden U heer verhoor ons gebed
God laat terug aandachtig zijn voor waarheid, niet de waarheid uit eigen belang , maar de waarheid die anderen aanbelangt. Zo kunnen we uw liefde doorgevenaan anderen in het sprekenvan de juiste woorden in waarheid.
Wij bidden U heer verhoor ons gebed.
God laat ons de juiste woorden durven blijven spreken naar jongeren, vele ouderen denken dikwijls dat ze van geen belang zijn voor jongeren.
Jongeren verlangen echter dikwijls naar een integer gesprek. God, geef ons allen de mogelijkheden en de durfom op de juiste manier tot jongeren te spreken in Uw liefde en waarheid.
Wij bidden U heer verhoor ons gebed
Tot God spreken is dicht bij Hem komen.
Hem loven met woorden om wie Hij is. Zo zit God in een comfortabele zetel, genietend van ons, zijn kinderen.