volg onze podcasts OP: https://www.agapelifebelgium.be/nl/podcast1.html 300 podcasts die steeds vernieuwen!
03-09-2012
Matheus 5 de bergrede 1-4 over de treurenden.
Matheus
5,1-4 over de treurenden.
[1] Toen Hij de mensenmassa zag,
ging Hij de berg op. Daar ging Hij zitten met zijn leerlingen om zich heen. [2] Hij nam het woord en
onderrichtte hen:
3.Gelukkig wie nederig van hart zijn,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel
4.Gelukkig de treurenden,
want zij zullen getroost worden
Vers 4 zegt : Gelukkig de treurenden, want zij zullen
getroost worden.
Is het goed verdriet te hebben of is verdriet zalig te
verklaren?
Laat we hier even dieper op ingaan.
Er zijn 2 soorten verdriet , verdriet dat geen hoop meer
heeft. Het is zoalsJudas dienergens op durft te hopen. Hijverhangt zich in vertwijfeling.
Zovele mensen lopen met de gedachte rond een einde te
maken aan hun leven, door Zelfdoding of euthanasie. Ze zien in hun verdriet de
waarheid niet meer.
Ze zien en geloven niet meer dat God van hen houdt en
dat er nog vele mensen van hen houden, ouders ,kinderen , vrienden. Ze durven
nergens meer op te hopen.Ze zien
nergens hulp of een uitweg.
Verdriet dat de liefde niet meer vertrouwt en verdriet
dat ook de waarheid, het juiste , niet meer ziet. Dit verdriet ondermijnt en
vernielt de mens
Een ander soort verdriet ,is het verdriet waarover Jezus
het hier heeft,hetontstaat doordat wat er gebeurt iemand diep
aangrijpt. Het is verdriet hebben omdat men onrecht ziet, leugen , bedrog.Dit verdriet brengt verzet tegen dit onrecht
. Dit verdriet gelooft nog in de liefde en bevat hoop. Het is een verdriet dat
heelt. Dit verdriet is pijnlijk maar het is eenpositief verdriet .
Het verdriet is het verdriet van Petrus . Getroffen door
de blik van Jezus barst hij in tranen uit. Het onrecht dat Jezus is aangedaan
doet hem wenen. Maar de tranen genezen hem, hij wordt nieuw . Gelukkig de
treurenden,
want zij zullen getroost worden zegt Jezus en Petrus weet en gelooft dat
hijkracht krijgt van God in zijn
verdriet
De heilige Bernardus van Clerveaux drukt het zo uit:
God kan niet lijden , maar Hij lijdt wel mee.
Onder het kruis van Jezus wordt het duidelijk wat het
betekent, gelukkig die verdriet hebben uit liefde voor anderen, want zij zullen
getroost worden. Maria en Johannes hadden onder het kruisvreselijk verdriet om zoveel onrecht dat
Jezus werd aangedaan.In ons verdriet
over onrecht worden ook wijgetroost
door God. Hij omringt ons .We mogen niet ongevoelig worden aan het onrecht , we
mogen niet meehuilen met de wolven.
God zal ons bijstaan entroosten als we verdriet hebben om het onrecht
God zal ons het licht laten zien wanneer we verdrietig
zijn omwille vanonrecht en leugen.
Het is niet gemakkelijk zelf in de waarheid te staan,
want in verdriet zien we dikwijls niet de waarheid maar we zien naar ons eigen
lijden , ons eigen afzien door het onrecht. En daar gaat het hier niet over.
Van het moment dat we vertrekken vanuit onszelf, hoe erg het voor onszelf wel
is, doen we God onrecht aan,we zijn dan
egoïstisch en gefocust op onszelf. . God wil dat we focussen op het onrecht
zelf. Het onrecht waar we zelf slachtoffer van zijn of waar onze naaste
slachtoffer van is.
De zaligsprekinggaat over de pijn die we beleven omwille van dat onrecht .
Zoeken naar de echte waarheid in ons verdriet, de focus
niet op onszelf maar op het onrecht, brengt ons bij Gods gerechtigheid . Het
betekent trouw blijven aan Gods woord. Vasthouden aan de rechte weg, het
betekent geloven . De gelovige is de rechtvaardige die op Gods wegen gaat.
Geloven betekent meegaan met Christus.
God zal ons troosten door het licht te laten zien
wanneer we verdrietig zijn omwille vanonrecht en leugen.Door ons leven
in Zijn licht krijgen we weer kracht zoals Petrus.
We moeten God vragen dat we allenkracht krijgenom op de juiste manier het onrechtte stoppen. Niet uit eigen belang of met het
idee van ziet eens hoe goed en rechtvaardig ik wel ben.
Het gaat in het evangelie overhet verdriet omdat niet gehandeld wordtnaar waarheid.
En dat gaat van het zeer groot onrecht tothetkleine. Het kleine wordt dikwijls beschouwd als normaal en niet te
vermijden. Maar ook dat is onrecht en onjuist. De maatschappij duldthiertegen echter geen protest. Men is geacht mee te doen. Denken we maar
aan onsluisteren naar roddel.
Wanneer we reageren of ons gewoon verwijderen omdat we
naar waarheid verlangenhebben we het
niet gemakkelijk.
Mensen gaanhet onsmoeilijk maken in woord en daad, en dan staan we dikwijls alleen.
Maar zo volgen we Jezus, we leven in de waarheid, de
waarheid is in ons en Jezus leeft in ons. We mogen zo kind zijn van God Onze
Vader.
We richten onze aandacht nu specifiek naar alle mensen
die nu luisteren en met verdriet te maken hebben.
Achter het verdriet zit dikwijls een hoop boosheid en
onmacht. Boosheid om het onrecht dat ons is aangedaan .
In boosheid leven is geen gave van de Heilige Geest.
Als we in boosheid leven ontvangen we geen kracht om ons
verdriet positief te richten en terug te groeien in Gods liefde. God komt ons
in onze boosheidniet nabij. Hij kan dat
niet want Hijzelfkent geen boosheid .
We luisteren nu even naar om iedereen die nu luistert en met verdriet te
maken heeft ,de kans te geven om te zoeken of er inderdaad een gevoel van
boosheid achter het verdriet zit.
Laat ons nu samen bidden.
Lieve God. We voelen achter ons verdrietsoms boosheid , we zijn maar mensen en we
kunnen dat gevoel van boosheid zomaar niet wegvegen. We voelen ons dikwijls zo
gekwetst.
We willen u vragen ons allente helpen , geef onsde kracht om vergiffenis te vragen om die
boosheid.
Laat onsverder
kijken in ons verdriet , over het boos zijnheen, want daar ligt groei voor ons verder leven van elke dag, zo kunnen
wij weer iets betekenen voor anderen, uw liefde mogen we dan ontvangen en
doorgeven.
Geef ons de kracht van de Heilige Geest om dit in ons
leven mogelijk te maken. Geef ons ook de kracht om dit vandaag mogelijk te
maken.
Heer, Geef ons de kracht om binnen alle
kerkgemeenschappen en parochies en katholieke organisaties kwaadsprekerij geen
kans te geven , niet in woorden , niet in daden , niet in gedachten.
Verdriet onmacht boosheid en pijn krijgen dan geen kans.
Laat ons de juiste woorden vinden om mensen vriendelijk
te zeggen dat kwaadsprekerij niet van Jezus komt en verdriet veroorzaakt.
God, Leer ons om naar de waarheid te kijken in ons
verdriet wanneer wijzelfanderen
onrechtaandeden omdat we zelf willen
meetellen, belangrijk willen zijn , we hebbeneen natuurlijke drang naar macht. Macht op ons werk, macht binnen onze
relatie met onze partner.
Geef ons de kracht om, vergiffenis te vragen aan u en
aan waar mogelijk aan onze naaste , vergiffenis voor onze eigen tekortkomingen
van onrecht, waarvoor we verdriet hebben.
God, Leer ons om naar de waarheid te kijken in ons
verdrietwaaranderen ons onrecht deden. Anderen zijn
deoorzaakvoor ons verdriet.
Geef ons de kracht om, waar nodig , vergiffenis te
schenken.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed
God, Waar bent U als we U in ons verdriet nodig hebben?
Leer onsgeloven
dat u naast ons bent enin ons .Leer ons luisteren naar uw fluisterende stem
en uw antwoord in ons gebed. Gelukkig de treurenden,
want zij zullen getroost worden zegt U. We weten dat u met ons mee lijdt
Laat ons uw troost voelen in ons verdriet om zo weer te
groeien als volgeling van Jezus.
God,
De machteloosheid tegen onrecht geeft verdriet,we zijn dikwijls niet in staat het onrecht te keren, het maakt ons
verdrietig.Het kwade en kwade mensen
zullen altijd bestaan op elk niveau in onze samenleving. Daarom bidden we voor
de mensen die wel iets kunnen doen aanonrechtvaardigheid. We denken hier aan politieke leiders,
bedrijfsleiders , mensen in de diplomatie, kerkleiders, mensen in het
politiekorps, maar ook mensen in socialeverenigingen , directeurs van scholen, engewonemensen zoals u en ikdie soms te
maken krijgen met onrecht , valsheid en kwaad.
God
bescherm ons allen en geef ons kracht onrecht te bannen
Heer, laat ons blijvend attentvol zijn voor onrecht,
laat ons niet meeheulen met de wolven. Laat ons zelf de juiste beslissingen
nemen naar waarheid, tegenover onze partner en onze kinderenen tegenover de mensen die we ontmoeten.