Inhoud blog
  • 8 podcasts : betekenis van elke vers van het onze vader
  • innerlijke vrijheid Jaques Philippe
  • Waarom moeten mensen lijden Herwig Arts Jezuïet
  • beschikbare podcasts HUWELIJK , / THEMA'S UIT HET LEVEN / BIJBEL
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    GOD KENNEN DOOR JEZUS WOORDEN :
    volg onze podcasts OP: https://www.agapelifebelgium.be/nl/podcast1.html
    300 podcasts die steeds vernieuwen!
    09-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johannes 2,13-25 3 de zondag van de vasten

     

    Johannes 2,13-25   3 de zondag van de vasten.

     

    Beste vrienden, van harte een warm welkom,

    Wij willen in dit samenzijn  stilstaan bij Jezus woorden om zo God te leren kennen.

    In de naam van de Vader , de Zoon en de heilige Geest

     

    [13] Kort voor Pesach, het Joodse paasfeest, reisde Jezus naar Jeruzalem. [14] Daar trof hij op het tempelplein de handelaars in runderen, schapen en duiven aan, en de geldwisselaars die daar altijd zaten. [15] Hij maakte een zweep van touw en joeg ze allemaal de tempel uit, met hun schapen en runderen. Hij smeet het geld van de wisselaars op de grond, gooide hun tafels omver [16] en riep tegen de duivenverkopers: ‘Weg ermee! Jullie maken een markt van het huis van mijn Vader!’ [17] Zijn leerlingen dachten aan wat er geschreven staat: ‘De hartstocht voor uw huis zal mij verteren.’ [18] Maar de Joden vroegen: ‘Met welk teken kunt u bewijzen dat u dit mag doen?’ [19] Jezus antwoordde hun: ‘Breek deze tempel maar af, en ik zal hem in drie dagen weer opbouwen.’ [20] ‘Zesenveertig jaar heeft de bouw van deze tempel geduurd,’ zeiden de Joden, ‘en u wilt hem in drie dagen weer opbouwen?’ [21] Maar hij sprak over de tempel van zijn lichaam. [22] Na zijn opstanding uit de dood herinnerden zijn leerlingen zich dat hij dit gezegd had, en zij geloofden de Schrift en alles wat Jezus gezegd had.     [23] Toen Jezus op Pesach in Jeruzalem was, kwamen veel mensen tot geloof in zijn naam, omdat ze de wondertekenen zagen die hij deed. [24] Maar Jezus had geen vertrouwen in hen, omdat hij hen allemaal kende, [25] en niemand hoefde hem iets over de mens te vertellen, want hij wist zelf wat er in een mens omgaat.

     

    De joodse tempel in Jeruzalem stond in het middelpunt van de ceremoniële joodse  eredienst.

    Jezus is de vredeskoning en zegt over deze tempel: mijn huis zal een huis van gebed heten voor alle volken,maar u hebt er een rovershol van gemaakt.

    Wat Jezus wil zeggen is dat de tijd van de tempel, het gebouw is voorbij is. Christus zal zelf de tempel worden  door zijn dood en opstanding

    Toen in 66 n.Chr. de joden in opstand kwamen tegen de Romeinse overheersing, werd hen de oorlog verklaard. Het duurde uiteindelijk vier jaar voor de Romeinen de overwinning behaalden. Het doek viel met de belegering van Jeruzalem door keizer Titus en het steen voor steen afbreken van de Tweede tempel, een gebeurtenis die  door Jezus voorspeld  was

    70j. na de geboorte van christus wordt de tempel dus effectief  verwoest, de offerdienst werd afgeschaft . De verwoesting van deze tempel was een schok vooral voor de joodse bevolking.

     

    Jezus wil ons hier duidelijk maken dat de nieuwe tempel het lichaam van de Verrezen Jezus is die de volkeren bijeen brengt in het sacrament van Zijn lichaam en bloed. Het lijkt heel moeilijk te begrijpen, maar het is dat niet.

    In dit evangelie zegt Jezus duidelijk , ik zal de tempel weer opbouwen in 3 dagen. Jezus zelf is  de tempel. Door  Jezus  lijden en sterven en verijzen zijn we bevrijd van zonden en de nieuwe tempel, het lichaam van de Verrezen Jezus komt in ons . Jezus woont voortaan in ons en wij kunnen Hem dus ongelooflijk goed bereiken op voorwaarde dat wij in hem geloven en Hem toelaten. Hij staat aan de deur en klopt .

     

    Jezus hield van de tempel en verdedigde het als een huis van God, maar wist tevens ook dat die tijd voorbij was en er iets nieuws zou komen met Zijn dood en Zijn opstanding

    Wat Jezus doet is het onderstrepen van onze innerlijke openheid tot geloof in hem.

    Via het kruis komt God tot ons en in de gekruisigde Jezus zullen wij de ware God vinden

     

    In de kruisdood  van Jezus zijn alle offers vervuld, in Hem zelf  heeft de verzoening en Hij zelf de plaats van de nieuwe tempel ingenomen

    Jezus neemt door zijn lijden , dood en verrijzenis, de plaats in van de levende God,die door de relatie in ons woont.  Als wij dat toelaten  komt hij  in ons, hij zal  binnen  treden waadoor in ons  verandering en verzoening kan plaatsvinden. Met ander woorden wij kunnen groeien in liefde en onze fouten worden vergeven als wij daarom vragen en als wij onze fouten herkennen en onze spijt uitdrukken. Zo worden wij blije mensen , bevrijd en dienstbaar.

     

    Jezus wil de wet en profeten tot vervulling brengen

    Zo voorspelde de profeet Daniel 530 jaar voor de geboorte van christus:

     ‘In mijn nachtelijke visioenen zag ik dat er met de wolken van de hemel iemand kwam die eruitzag als een mens. Hij naderde de oude wijze en werd voor hem geleid. [14] Hem werden macht, eer en het koningschap verleend, en alle volken en naties, welke taal zij ook spraken, dienden hem. Zijn heerschappij was een eeuwige heerschappij die nooit ten einde zou komen, zijn koningschap zou nooit te gronde gaan’.tot daar de tekst.

    Zijn koningschap komt nooit ten einde omdat God tempel in ons is en in ons leeft.

    De toekomst zal ons geen andere situatie brengen,dan ons nu al geschonken is ,in de ontmoeting met Jezus.

     

    Jezus, die hier en nu aanwezig en bekend is, is het belangrijkste, al de rest wordt minder belangrijk en helpt ons af van onze nieuwsgierigheid en ons verlangen naar bewijzen.

    Het koninkrijk van God ligt binnen uw bereik zegt Jezus aan zijn apostelen en dus ook aan ons. Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen voegt Hij eraan toe.

    Inderdaad de bijbel is geschreven na Jezus dood en is nog steeds bij ons het meest gelezen boek.  Er zijn 66 boeken geschreven door 40 verschillende schrijvers en allemaal verwijzen ze naar één persoon , naar dezelfde plaats en tijd van zijn geboorte, ze beschrijven hetzelfde leven , zijn dood en zijn opstanding. Moet er nog een groter bewijs zijn dat deze man Jezus  echt geleefd heeft.

    Alle schrijvers verwijzen naar één en dezelfde man en nog twijfelen sommige mensen aan de historische waarde. Mijn woorden zullen niet voorbij gaan zegt Jezus ons.

     

    Doordat Jezus gestorven is maar met zijn verheerlijkt lichaam verrezen en opgegaan is naar de hemel lijkt hij voor ons verdwenen. Zijn verheerlijkt lichaam wil zeggen dat  de leerlingen hem niet direct herkenden maar dat hij wel degelijk rond liep als een mens,verscheen aan zijn leerlingen, zij hebben hem gezien en hem door zijn spreken herkend.

    We benadrukken dit omdat het voor ons moeilijk te geloven is dat iemand die dood is plots lichamelijk gaat verijzen, hoe moeten we ons dat voorstellen. Het is niet voor te stellen, daarom spreekt men van een verheerlijkt lichaam, de leerlingen begrepen het niet, wij kunnen het ook niet begrijpen het heeft te maken met geloof. Maar na zijn verrijzenis herkenden de leerlingen  hem, de vrouwen eerst. 4 a 500 man heeft hem gezien tussen Pasen en ons Heer hemelvaart.

     

     

     

    Laat ons samen bidden opdat wij begrijpen wat het betekent dat god in ons woont en dat wij dus met Hem voordurend in contact kunnen zijn. De meest gewone woorden tot Hem kunnen richten en van Zijn woorden, die eeuwig zijn, kunnen leven, vruchtbaar kunnen zijn en liefde kunnen doorgeven ook al vallen er dingen tegen. Jezus vraagt ons nooit verbitterd te worden , maar nederig, minzaam en luisterend aanwezig te zijn voor  anderen. Zo is Hij ook aanwezig in ons. hij houdt ons vast omringt ons. Hij beschermt ons zodat we geen ja zeggen op het kwade dat ons voordurend aanwezig is. En als we geen toekomst , geen uitweg meer vinden vergeten we dan niet aan Jezus te vragen ons de weg te wijzen , ons duidelijk te maken hoe het nu verder moet.

     

    Mijn Heer en mijn God,

    Consume me with a passionte love and devotion for Jesus - the Temple of God - His Word and His Church. Geef me  passie, liefde en toewijding voor Jezus - de tempel van God - Zijn Woord en Zijn Kerk.

    Laat me nooit vergeten dat Jezus in mij woont, de tempel Gods met de kracht van de heilige geest.

    Never let me forgt that Jesus told us we too are the "Temples of the Holy Spirit", and therefore keep me pure of heart so Your Temple will remain undefiled and never be turned into a robbers den.Zuiver mijn hart, zodat de tempel onbezoedeld blijft en nooit omgezet in een rovershol.  In Jesus Precious Name.In Jezus Naam vraag ik u dit. Want wij allen weten en geloven dat, wat we in Jezus naam vragen, U ons ook zal geven.  Amen. Amen.

     

    Wij danken u voor dit samenzijn en wensen u een al het allerbeste toe. In Jezus nabijheid zijn wij tot veel meer in staat en kunnen we blije mensen zijn , volgelingen van Jezus christus.

     

     

     

    09-03-2012 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marcus 9,2-10 tweede zondag week vasten

     Marcus 9,2-10 tweede zondag week vasten

     

    Beste mensen, van harte een warm welkom,

    We zijn blij om samen met u te luisteren naar Gods woord, in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest

    We staan vandaag stil bij de tekst ‘ dit is mijn geliefde zoon , luister naar Hem

     

    Zes dagen later nam Jezus Petrus, Jakobus en Johannes met zich mee een hoge berg op, waar ze helemaal alleen waren. Voor hun ogen veranderde hij van gedaante, [3] zijn kleren gingen helder wit glanzen, zo wit als geen enkele wolwasser op aarde voor elkaar zou kunnen krijgen. [4] Toen verscheen Elia aan hen, samen met Mozes, en ze spraken met Jezus. [5] Petrus nam het woord en zei tegen Jezus: ‘Rabbi, het is goed dat wij hier zijn; laten we drie tenten opslaan, een voor u, een voor Mozes en een voor Elia.’ [6] Hij wist niet goed wat hij moest zeggen, want ze waren door schrik overweldigd. [7] Toen viel de schaduw van een wolk over hen, en uit de wolk klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, luister naar hem!’ [8] Ze keken om zich heen en zagen opeens niemand meer, behalve Jezus, die nog bij hen stond.
         [
    9] Toen ze de berg afdaalden, zei hij tegen hen dat ze aan niemand mochten vertellen wat ze hadden gezien voordat de Mensenzoon uit de dood zou zijn opgestaan. [10] Ze namen zijn woorden ter harte, maar vroegen zich onder elkaar wel af wat hij bedoelde met deze opstanding uit de dood.

     

    Op een berg zijn is een plaats waar God heel erg nabij is. Mozes gaat de berg op, om met God te spreken. Jezus brengt nachten door op de berg om te bidden tot zijn Vader.

    De berg heeft een symboliek, het is een plaats om omhoog te gaan, te klimmen, niet alleen fysiek maar ook innerlijk. De berg staat voor het loslaten van wat ons elke dag drukt. De berg biedt uitzicht over heel het panorama van de schepping, en geeft ons een vermoeden van wie de Schepper is. Op de berg kunnen we zuivere lucht inademen, we ervaren een soort kracht, een nieuw worden. We worden ook innerlijk omhoog getild door die ervaring.

    Een berg geeft ons ook een innerlijke ruimte naar boven toe, als we de berg zien willen we naar de top en op een berg staan geeft ons steeds een nieuwe ervaring van ruimte. Als we bidden of contact willen met God moeten we ‘die ruimte’ creëren.

    En toen sprak God: en uit de wolk klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, luister naar hem!

    Ook hier is God de Vader weer   heel duidelijk, men moet alleen Zijn Zoon volgen en verheerlijken en niet Mozes of Elia

    Het geeft ook aan dat we door Jezus Christus uitzicht hebben op een eeuwig leven over de dood heen, zoals Mozes en Elia,indien we actief meewerken aan het Rijk Gods

    Onze Paus  zegt hierover ,indien we de kwaliteit van ons christelijk  leven proberen op te trekken  naar het voorbeeld van Christus , staat ons een overvloedig en eeuwig leven te wachten. Een eeuwig leven in overvloed dat tijdens ons leven reeds een aanvang neemt.

     

    De stralende witte kleren van Jezus bij de gedaanteverandering tijdens het bidden zegt ook iets over onze eigen toekomst. Witte kleren duiden op iets hemels, op engelen, op uitverkorenen. Door de verbondenheid met Jezus lijden worden we gereinigd en ontvangen we ons oorspronkelijke kleed terug. Het kleed van het reine, het zonder zonden zijn. In verbondenheid leven  met Jezus, geeft ons licht en we worden zelf licht zegt ons ook Paus Benedictus in zijn boek over Jezus van Nazareth. We zijn in staat Gods liefde door te geven doordat we bevrijd zijn van zonden.

    Het lijden van Jezus opent voor ons de poort naar vrijheid en het nieuwe leven, elke dag opnieuw.

    Jezus lijden brengt redding. Jezus lijden is doordrongen van Gods heerlijkheid, waardoor het veranderd wordt in licht, vrijheid en vreugde.

    Als we in verbondenheid met Jezus willen leven en willen leven in licht, vrijheid en vreugde moeten we voor Jezus kiezen. Elke dag opnieuw en opnieuw. Gods staat met zijn liefde te wachten en ontvangt ons elke dag, elke minuut met open armen.

     

    Voor Jezus kiezen gaat niet vanzelf. We ondervinden tegenslag, we moeten te hard werken, hebben haast geen tijd meer voor onszelf, dingen lopen niet vlot, we worden ongeduldig. Kiezen om tijd te maken om te bidden is dan niet gemakkelijk.

    Woorden klinken soms leeg. Hoe kunnen we dingen niet alleen begrijpen maar hoe kunnen we gegrepen worden.

    Allemaal hebben we zovele vragen en voelen we ons soms triest, klein en leeg.

    Daarom moeten we bidden. En nu we toch samen zijn kunnen we hier voor onszelf en voor elkaar bidden.

    Lieve God, geef ons de kracht om steeds tot U te komen de ganse dag, geef ons flitsgedachten van Uw aanwezigheid, van Uw grootsheid, van Uw licht, zodat we U niet vergeten. We willen doen wat U wilt voor ons leven. Help ons hierbij.

     

    Lieve God,

    Laat ons in waarheid tot u komen, help ons vergiffenis te vragen. Het is soms zo moeilijk.

    Dikwijls zien we onze zwakheden niet. Ongeduld, gelijk willen halen, meetellen doet ons soms hard zijn. Wij vragen u daarvoor vergiffenis.

     

    God, we willen tijdens de  tijd die nu volgt in gedachten op de berg gaan, in gedachten in uw armen belanden, in gedachten uw armen rondom ons voelen. Geef ons het gevoel van uw aanwezigheid waarin we geloven.

     

    Wij bidden u Heer, voor ons gebed

     

    Beste mensen, om goed te bidden moeten we de berg op.

    Zo kunnen we bewuster in relatie leven met God, door te luisteren naar wat Jezus ons te vertellen heeft.

     

     

     

    02-03-2012 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marcus 1,12-15 eerste zondag van de vasten

    Marcus  hfdst 1,12-15 eerste zondag van de vasten

    van harte een warm welkom,

    We zijn blij om samen met u te luisteren naar Gods woord, in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest

    Wat verlangt Jezus van ons? Tijdens deze vastentijd is het een goed moment om daar stil bij te staan.

    Meteen daarna dreef de Geest hem de woestijn in. [13] Veertig dagen bleef hij in de woestijn, waar hij door Satan op de proef werd gesteld. Hij leefde er te midden van de wilde dieren, en engelen zorgden voor hem.  [14] Nadat Johannes gevangen was genomen, ging Jezus naar Galilea, waar hij Gods goede nieuws verkondigde. [15] Dit was wat hij zei: ‘De tijd is aangebroken, het koninkrijk van God is nabij: kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws.’

    We staan hier even stil bij vers 15 waarin Jezus zegt het Rijk Gods is nabij, kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws.

    Wat verlangt Jezus van ons? Wat bedoelt Hij hier?

    Het goede nieuws, het koninkrijk van God is nabij!

    Het goede nieuws verwijst naar het grootse, naar de reddende boodschap voor ons mensen. Het koninkrijk Gods is nabij en verandert de wereld ten goede. Het gaat hier over een  boodschap met macht, met werkelijkheid, actie en daadkracht die voor ons verlossend is en ons verandert.

    Jezus verkondigt het Rijk Gods en roept ons op om naar zijn woorden te luisteren.

    Waarheid en gerechtigheid, vrede en vreugde in de Heilige Geest, daarin bestaat het koninkrijk van Christus. Zo kunnen we leren om het goede te doen tot het dicht bij het goddelijk handelen wordt.  Zo maken we God blij.

    Door Christus en in de Heilige Geest hebben we toegang tot het diepste wezen van God de Vader om zo op zoek te gaan om juist te leven in waarheid.

    In die blijde boodschap treedt de echte Heer van de wereld op, de levende God. 

    De God die dicht bij ons komt en in ons leeft als wij antwoord zijn op zijn liefde. Paulus zegt ons: ‘niet ik leef, maar Christus is het die leeft in mij’ (Gal. 2, 20). Jezus zegt ons dat God liefde is en ons intens lief heeft. Iedereen zonder uitzondering, maar er wordt een antwoord van ons gevraagd op dit geschenk.

    Ons geloof is een antwoord. Ons ja zeggen. God ik geloof dat jij liefde bent en klaar staat voor mij. Niet om mijn leven gemakkelijker te maken, maar om me kracht te geven, aan te kunnen wat in mijn leven gebeurt en om mijn leven naar de waarheid te richten.

    Geloven heeft te maken met kennen. Als wij onze vrienden echt kennen dan geloven we in hun vriendschap voor ons en dan geven we vriendschap terug. We vertrouwen hen, we geloven wat ze zeggen. We worden geen vriend met iemand die we niet kennen.

    We kunnen God kennen door te luisteren naar Jezus woorden. Ook de waarheid in ons handelen vinden we door te luisteren naar Jezus woorden.

    Jezus staat centraal in het rijk Gods, Jezus verkondigt God zelf als hij over Gods rijk spreekt. Hij spreekt ons over de levende God die in ons leeft.

    God is zo aanwezig op elk moment van ons bestaan. Jezus zegt ons: God bestaat. God is werkelijk God. God is altijd aanwezig in ons leven als we dat toelaten. Hij staat te wachten met zijn liefde en kracht, ook al zijn we niet perfect, misschien gingen we zelfs zwaar in de fout, Hij houdt van ons.

     

    Als mensen tot God spreken kijken ze dikwijls naar boven. Daardoor is het precies of God  is ver weg. Maar het kruis van Jezus stond op de grond. Het kruis is de weg tussen de mensen hier op de aarde en God die we hoog en machtig boven ons voelen. Christus brengt ons God .

    Daarom moeten we ons richten tot God door ons geloof in Jezus, door ons geloof in zijn woorden die we lezen in het evangelie. Het is een taak hier en nu voor iedereen die zich Christen wil noemen. “Kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws” vraagt Jezus ons. Het  doopsel wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten.

    Wij moeten bidden om de weg naar God te vinden. We moeten er moeite voor doen, niet opgeven, op zoek gaan naar de juiste mensen, naar de juiste boeken. En dan weer niet opgeven maar blijvend verder zoeken. Internet is een ongelooflijke bron om uitleg te vinden voor teksten uit het evangelie en het vinden van de goede boeken.  God leren kennen vraagt een start, een ja zeggen en een blijvend ja zeggen. Smeek God om hulp om de weg te vinden. Door de kracht van de Heilige Geest is het antwoord voor ons beschikbaar.

    De waarheid is bij God en Jezus spreekt ons daarover. Gods rijk gaat over waarheid en gerechtigheid, vrede en vreugde door de kracht van de Heilige Geest, beschikbaar voor ons.

    De wereldse waarheid is ‘ieder zijn waarheid’, daar kunnen we dan moeilijk op bouwen want we hebben geen juist referentiepunt.

    Jezus laat ons door zijn woorden God kennen.  God  is het referentiepunt voor de waarheid in ons leven en waar we ons naar moeten richten.

    Maar Jezus laat ons vrij, tenvolle, het is aan ons om zijn woorden ernstig te nemen: kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws.

    Laat ons samen bidden tot onze God:

    God,

    Jezus spreekt ons over U als de levende God hier op aarde, uw aanwezigheid op elk moment van ons bestaan. Door ons handelen en onze manier van leven brengen we uw Rijk tot realiteit en dat willen wij, maar we kunnen dat niet zonder U.

    Geef ons de kracht om ons dagdagelijks tot U te richten, tot U te spreken, de ganse dag door een gevoel te hebben van met U verbonden te zijn.

    Wij bidden u Heer verhoor ons gebed.

    Lieve God,

    Wanneer we ons beroemen om onze eigen daden, om onze eigen prestaties en gedane inspanningen dan vertrekken we niet vanuit U, maar vanuit onszelf en zo kunnen we uw rijk op aarde niet realiseren. Vergeef ons dat we zulke nood hebben aan bevestiging, aan erkenning en waardering.

    Laat ons weten en geloven dat U ons de erkenning en waardering geeft. Laat ons geloven dat die erkenning en waardering groot is, enorm groot, want voor u zijn we uniek.

    Laat uw erkenning en waardering voor ons voldoende zijn. Laat ons toe met u in relatie te leven een relatie die vertrekt vanuit U en niet vanuit de aandacht voor onszelf.

    Wij bidden u Heer verhoor ons gebed.

    Lieve God,

    Wij bidden speciaal voor alle mensen die zich tekort gedaan voelen, mensen die zich mislukt voelen, niet waardig om graag gezien te worden. Mensen die door omstandigheden in grote moeilijkheden komen.

    Geef al deze mensen de kracht u te vinden en niet ophouden u te zoeken wanneer  ze terug ontgoochelingen mee maken.

    Wij bidden u Heer verhoor ons gebed.

     

     

    26-02-2012 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Markus 10,17-18 God is de standaard voor goedheid.

    Markus 10,17-18 God is de standaard voor goedheid.

    Jezus was weer onderweg om mensen te onderrichten.

    [17] Toen hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ [18] Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God.

    We lezen met opzet niet verder.We gaan ook niet stilstaan bij de vraag over het eeuwig leven. We staan wel stil bij het eerste antwoord van Jezus.

    Goede meester zegt de jonge man. Waarom noemt u mij goed? antwoordt Jezus.

    Christus vraagt hem hier eigenlijk om rekenschap af te leggen van zijn woorden: Hij vraagt dus eigenlijk aan de man en aan ons : erken je Mij als Zoon van God? Alleen dan kun je mij terecht ‘goed’ noemen, want alleen God is goed.

    De jonge man viel op zijn knieën. Dat was een teken van de achting die hij voor Jezus voelt. Hoe staat het in ons leven?

    Erkennen wij Jezus ook als zoon van God en willen wij naar Hem luisteren?

    Gaan wij nog op de knieën voor Jezus?

    In dit evangelie horen we hoe Jezus tegen de jonge man zegt dat alleen God goed is

    Niemand is goed behalve God, staat in het evangelie. Hij vraagt dus aan de man : Kijk naar God en luister naar mijn woorden want ik spreek de woorden van God .

    Deelachtig worden aan Gods waarachtige goedheid is ons doel voor ons leven.
    We zijn zondige mensen, we maken elke keer meestal dezelfde fouten, kleine fouten misschien , maar het is niet goed, niet juist.

    Toch kunnen we in onze zwakheid en kleinheid deel hebben aan Gods goedheid. God staat te wachten om ons zijn goedheid te geven zodat we zelf zijn goedheid kunnen doorgeven. Mensen denken dat goedheid vanuit henzelf komt, maar dat is niet juist, onze goedheid komt van God

    We weten dat we alles gekregen hebben van God, niks is gebaseerd op onze eigen prestaties. Ik sta met lege handen voor God ,zei Theresia van Lisieux ,

    In goed zijn en goed doen is ‘kwetsen’ soms niet te vermijden zeggen sommige mensen. We kunnen niet voor iedereen goed zijn. We kunnen niet altijd goed doen. We moeten ook aan onszelf denken .

    Het is aan ons om

    dicht bij God te staan om te weten wat goed zijn en goed doen is. Wat zegt onze echte leider, onze goede Jezus en door hem onze goede God de Vader. Hij zegt dat wij hem moeten erkennen en herkennen en luisteren naar zijn woorden, zo kunnen we goed zijn zoals Jezus, goed zijn zoals God.

    Om te weten of wij goed handelen en of dit goed doen de echte waarheid is moeten we bidden tot onze Vader en vragen om kracht van zijn heilige Geest.

    Hoe moeten we omgaan met mensen die eigenlijk niet goed zijn en niet goed denken en handelen. Moeten we ze laten vallen, moeten we ze eens goed onze mening vertellen, hoe kunnen we nog goed zijn voor zulke mensen?

    Onze goede God zal ons wel verder leiden wanneer we dicht bij Hem blijven, Hij zal ons wel zeggen hoe het verder moet. Vraag Hem om een antwoord.

    Jezus zegt ons hier dat God de enige en perfecte goedheid is op Hem moeten we onze standaards en onze normen bouwen . Hij zal ons zeggen hoe we in deze moeilijke wereld goed moeten zijn. De heilig Geest zal ons daarbij helpen.

    Laat ons bidden om deel te hebben aan Gods goedheid door Jezus te erkennen als zoon van God, verbonden in de heilige drievuldigheid met God. God is één in de goedheid . Hij is goedheid in de vader, zoon en heilige Geest.

    God wij bidden u ons altijd te richten naar de woorden van Jezus .

    Wij bidden U heer verhoor ons gebed

    Heer, Ik verlang ernaar om een goed mens te zijn. Zelfs al bereik ik maar een klein beetje van uw goedheid, dan ben ik u dankbaar, wat zo kan ik u liefde en uw goedheid doorgeven aan anderen. Leer me om goed te zijn , goed zoals u.

    Wij bidden U heer verhoor ons gebed.

    Heer, laat ons goedheid zien in Uw standaard en niet in de standaards die we zelf bedenken omdat dit ons zo goed uitkomt. Geef ons de kracht van uw Heilige Geest om te zien wat goed is en fout, dan kunnen we de juiste woorden spreken en goed reageren als het noodzakelijk is, juist handelen in uw wil

    Wij bidden U heer verhoor ons gebed.

    Heer , laat ons in alle omstandigheden goed doen en zelf niet oordelen of iemand anders fout is. Laat ons wel het onrecht bestrijden op een goede en juiste manier

    Wij bidden U heer verhoor ons gebed

    Heer laat ons nederig zijn in ons goed handelen. Geen pluim op onze eigen hoed steken. Het gaat om U. Uw liefde en goedheid

    Heer help ons hierbij want we hebben zo een diepe nood om belangrijk te zijn, om mee te tellen , om gerespecteerd te worden en graag gezien. Vergeef ons als we fouten maken in ons niet nederig zijn.

    Wij bidden U heer verhoor ons gebed.

    Heer wij bidden u om kracht te geven aan mensen die goed zijn. Zij moeten verantwoordelijkheden nemen. Vele goede mensen zijn ontgoocheld door het onrecht en geven de strijd op. Geef hen echter de kracht om het goede, het juiste en eerlijke, een kans te geven en niet op te geven Wij bidden U heer verhoor ons gebed

    Heer, we hebben op zovele plekken goede mensen nodig, we denken nu vooral aan de goede mensen in ons katholiek onderwijs. Mensen die een voorbeeld kunnen zijn voor onze kinderen. Leerkrachten die onze kinderen het goede leren en het juiste in handelen en denken. Leerkrachten die wijzen naar U en uw goedheid.Wij bidden U heer verhoor ons gebed

    Een psalm van David.

    Heer,U bent goed en tot vergeving bereid,
    uw trouw is groot voor ieder die u aanroept.

    Uw liefde duurt eeuwig
    U bent goed geweest en hebt goed gedaan

    We bidden tot slot

    Mijn God naar U willen we blijven zoeken

    we willen uw goedheid voelen , begrijpen, geraakt worden door U

    We willen kracht vinden in uw Goddelijke goedheid.

    We weten dat Gij ons altijd ter hulp komt wanneer we in U geloven en u nodig hebben om goed te doen.

    We willen in uw Zoon geloven, we willen Hem een plaats geven in ons leven , de belangrijkste plaats in ons leven.

    Zo zal uw hand ons blijven vasthouden , dat weten we en dat geloven we.

    In de naam van de Vader , de Zoon en de Heilige geest.

    We wensen u vanuit nog een hele fijne dag toe.

    20-02-2012 om 09:50 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Matteus 12,36-37 kwaliteit van ons spreken

      Matteus 12,36-37 kwaliteit van ons spreken 

     

    Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. [37] Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.’

     

    Elk woord dat uit je mond komt is als een zaad . Sommige mensen denken niet na over wat ze zeggen, maar we zijn  verantwoordelijk voor wat we zeggen.

    En.. wanneer we nutteloze woorden spreken ,wat zijn dan de vruchten hiervan? 

    Kijken we niet  naar anderen , kijken we naar onszelf.

    Dood en leven zijn in de kracht van de tong ,van je woorden. De woorden die we spreken creëren leven of dood.

     

    Hoe belangrijk woorden zijn lezen we nog in de bijbel bij de  spreuken hoofdstuk 18 verzen  20 en 21

    We lezen: Als een mens iets goeds zegt, heeft hij een gevoel van welbehagen,
    hij voedt zich met de vruchten van zijn mond. Woorden hebben macht over leven en dood, wie zijn tong koestert, plukt daarvan de vruchten

    We denken soms dat woorden geen invloed hebben, maar onze woorden  kunnen vruchtbaar zijn en spijtig genoeg ook onvruchtbaar.

    Zo zijn de woorden  die tegenstrijdig zijn met de waarheid onvruchtbaar.. Onwaarheid beïnvloedt dikwijls ons handelen. We worden door slechte woorden die we horen in ons denken beïnvloed en dan volgen meestal ook daden.

    Bijvoorbeeld, Men zegt, je moet in een supermarkt niets zeggen  als een caissière iets vergeten aan te rekenen heeft; men is daar toch rijk genoeg. Zo zijn we  onvruchtbaar in ons spreken en handelen.  Mensen  denken dat dit niets te maken heeft met eerlijkheid en sommige denken zo  zelfs van rijken te mogen stelen.  Denk maar eens wat er in bedrijven gestolen wordt door de werknemers. Kleine dingen soms, maar het is niet juist. Enkelen  denken zelf dat het hun recht is omdat ze niet genoeg betaald worden. Hebben ze dat zelf bedacht? Neen, ze werden beïnvloed door woorden uit hun omgeving, door films, door verkeerde literatuur, door verkeerde vrienden, sommigen zelfs door ouders of mensen in de media  die onwaarheden voorhouden. 

    Woorden die onwaarheid prediken zijn als gif. Ook woorden die kwetsen en respectloos zijn, zijn onjuist en halen mensen naar beneden. Luister maar eens naar de dialogen in de soaps op televisie, dikwijls geen voorbeeld  van kwaliteit van communiceren.

    We moeten het belang en de kracht van onze woorden realiseren, dat vraagt Jezus ons.

    Jezus vraagt ons vriendelijke woorden te gebruiken naar iedereen , ook naar  mensen uit een andere cultuur. Respectloze woorden zijn gif en verminken. De meeste mensen zijn goed en hebben goede bedoelingen en verdienen respectvolle en vriendelijke woorden zonder dat wij daarvoor iets terug verwachten. Zo worden we een beetje als Jezus.

    ‘op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.’zegt Jezus ons.

     

    We kregen  het talent om woorden te kunnen spreken. We moeten dan ook door woorden soms om vergiffenis  vragen.

    Maar onze fouten uitspreken is echt niet gemakkelijk, we doen het haast nooit meer, vroeger werd het gedaan in de biechtstoel. Luidop vergiffenis vragen is een intens gebeuren, maar Jezus vraagt het ons. Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken zegt hij ons hier in het evangelie.

    In de biecht ontmoet de christen , Jezus, die de berouwvolle zondaar steeds weer vergeeft. In de priester ontmoeten we Christus, het is dus eigenlijk door Hem dat we  tot Jezus dat we spreken over onze fouten. Jezus gebruikt de priester opdat we luidop vergiffenis kunnen vragen, het is een intens gebeuren en  op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken zegt hij ons.

     

    Één van de moeilijkst dingen voor mij was  samen bidden. Een persoonlijk gebed luidop uitspreken tegenover je partner is iets wat ik vele jaren niet heb gekund. Iemand zei ons eens’ het is als naakt staan’, zo voelde het ook aan, je geeft je diepste zelf weg.

    Maar het is een wonderlijk gebeuren dat mensen en de relatie samen zeer sterk maakt . Het is ook een groeiproces, aanvankelijk zeer moeilijk, nu echt een rijkdom.

     

    We spreken niet op een natuurlijke manier de juiste woorden, het vraagt om een

    inspanning. Ik was me vroeger niet zo bewust van het effect van mij spreken. Maar hoe dichter ik bij God kom , hoe meer ik weet wanneer ik  foute dingen zeg. Toch blijft het elke keer een beslissing en kost het me moeite  te zwijgen wanneer  mensen  me gekwetst hebben, het kost  me moeite omzichtig  te spreken over dingen die fout lopen.

    We hebben meestal allemaal goede bedoelingen , maar tussen  iets  bijsturen, of bekritiseren van mensen, is een groot verschil.

    Jezus neemt ons spreken zeer ernstig, zowel ons goed spreken als ons nutteloos spreken.

    Hoe meer dus ons spreken uitdrukking geeft van ons intens geloof in Jezus hoe meer we  als rechtvaardig verklaard worden en we zullen worden gered.

     

    Overal waar we Jezus woorden lezen in het evangelie is Jezus  heel duidelijk. Hij schippert niet tijdens zijn leven om  ruzie met farizeeërs te vermijden. Hij doet geen water bij de wijn en sluit ook geen compromissen. Hij schenkt zuiver wijn. Wijn van waarheid.

    Nergens is Jezus  uit op conflicten en provoceert zijn tegenstanders niet. Maar er vallen soms wel buitengewoon ernstige waarschuwingen,

    Kijken we nog eens naar onszelf: Wanneer  we iemand niet waarderen zeggen we gemakkelijk en  domweg slechte dingen over die ander. Niet zozeer om de andere diep te kwetsen maar eerder omdat we onszelf niet goed voelen bij de andere of we hebben een  nood om zelf belangrijk te zijn.

    Dát zien we in ons eigen leven gebeuren en dat gebeurde ook vroeger in de tijd toen Jezus leefde. De Farizeeën gaan  nonsens verkondigen, omdat ze Jezus haten. Ze lasteren Hem, omdat ze systematisch weigeren iets goeds over Hem te zeggen of te horen. Het maakt niet uit wat. Keihard. Oog in oog met Jezus  goedheid en Zijn bevrijding kiezen ze voor haat.

    Jezus  laat hun zien wat ze aan het doen zijn en waarschuwt hen. En waarschuwt ons. Onzin in woorden kan niet, we kwetsen God intens ,want het is zeggen: ik wil niet gered worden. Die liefde, waarmee God  mij zoekt en wil redden , die wil ik niet.

     

    Onze onzin gaat van voorzichtige roddel en leugens, tot kwetsen en echte haat

    Het gaat hier om onzinnige woorden die mensen, soms tegen beter weten in, spreken, alleen maar omdat ze zich niet verbonden weten met de echte waarheid in het leven, de waarheden voor ons leven die we kunnen ontdekken door in contact te zijn met wat Jezus ons leert en vertelt in het evangelie.

    Zovele mensen zeggen foute dingen omdat ze zichzelf willen beschermen en willen meetellen.  Kijken we maar naar de relaties tussen mensen. Jezus leert ons eerlijk te zijn , ook al moeten we door pijn. Maar hoeveel dingen worden er verzwegen om niet door die pijn te moeten gaan en wat is dan de kwaliteit van de relatie? 

    Woorden geven verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid van het zuivere, het juiste, het pure zoals Jezus.

     

    Laten we samen bidden.

    God geef  ons de kracht dicht bij U te leven om het moment van ons spreken tot anderen, zodat we de juiste woorden spreken.

    Wij bidden U heer verhoor ons gebed.

     

    God geef alle mensen die veel moeten spreken uw genade. Laat ze U vinden om zo te groeien in de kwaliteit van wat ze vertellen. Wij bidden U heer verhoor ons gebed.

    Wij bidden U heer verhoor ons gebed

     

    God laat terug aandachtig zijn voor waarheid, niet de waarheid uit eigen belang , maar de waarheid die anderen aanbelangt. Zo kunnen we uw liefde doorgeven  aan anderen in het spreken  van de juiste woorden in waarheid.

    Wij bidden U heer verhoor ons gebed.

     

    God laat ons de juiste woorden durven blijven spreken naar jongeren, vele ouderen denken dikwijls dat ze van geen belang zijn voor jongeren.

    Jongeren verlangen echter dikwijls naar een integer gesprek. God, geef ons allen de mogelijkheden en de durf  om op de juiste manier tot jongeren te spreken in Uw liefde en waarheid.

    Wij bidden U heer verhoor ons gebed

     

    Tot God spreken is dicht bij Hem komen.

    Hem loven met woorden om wie Hij is. Zo zit God in een comfortabele zetel, genietend van ons, zijn kinderen.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    13-02-2012 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Matteus 5,1-3 nederig van hart

     Matteus 5,1-3 ( naar het boek geschreven door de huidige paus, Joseph Ratzinger: de titel van het boek:  Jezus van Nazareth)

    [1] Toen hij de mensenmassa zag, ging hij de berg op. Daar ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen. [2] Hij nam het woord en onderrichtte hen:

     

    [3]

    ‘Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel.

     

    Nederig van hart zegt Jezus, anderzijds wordt in het evangelie de deugd van bescheidenheid nergens aangeprezen. Christus was allesbehalve bescheiden en zijn voorbode Johannes de Doper was ook niet bescheiden te noemen. Van zijn leerlingen verwachtte Jezus van Nazareth geen bescheidenheid, maar lef nodig voor de verkondiging


    In de Zaligsprekingen horen we niet spreken over bescheidenheid, wel over barmhartigheid, zachtmoedigheid, rechtvaardigheid, vrede en andere houdingen die precies ‘ moed ‘vergen.
    Elders lezen we dat Jezus zegt: “Al wie zich verheft, zal vernederd, maar wie zich vernedert, zal verheven worden.” Is dit dan geen oproep tot bescheidenheid?

    Neen, wel de afwijzing van hoogmoed en van de pretentie beter te zijn dan anderen.

    Nederigheid waartoe Christus ons aanzet is niet hetzelfde als bescheidenheid. Nederig wijst op gelijkheid , niet beter maar ook niet minder dan de andere. Nederigheid is de houding van een krachtige dienaar, iemand met passie en overtuiging. De dienaar die helper is , niet omwille van zichzelf maar omwille van God. De dienaar die Gods liefde doorgeeft aan zijn naaste.
    Nederigheid  is een deugd van mensen die zich in moeilijke tijden blijven onderwerpen en gehoorzamen aan God.

    Een nederig  mens is zich bewust van zijn fouten, maar nederigheid  houdt ook tevredenheid en blijheid in, energie en vreugde.

    Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd.

    heersers stoot hij van hun troon en wie gering is geeft Hij aanzien.

    God vertroost de nederigen. 

     

    Als wij beseffen dat al onze ‘grote werken’ in het niet vallen bij datgene wat God allemaal heeft gepresteerd, dan leren we het wel, om nederig te zijn.

    Wij, mensen, zijn in vergelijking met onze God eigenlijk niets, we verbeelden ons dat we van alles kunnen en we kunnen ook best wel veel, maar we kunnen alleen maar iets  bereiken met de hulp, de kracht en genade die God ons geeft.

    Ook onze zonden worden ons vergeven, als wij oprecht, nederig onze zonden belijden en om vergeving vragen, dan zal God ons belonen met de allerhoogste beloning die er bestaat, het eeuwig leven

     

    Jezus belooft ons, nederigen van hart,  het koninkrijk van de hemel . Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel zegt hij.

     

    Het koninkrijk van de hemel begint hier reeds op aarde. Jezus bracht het koninkrijk, wij kunnen er deel van zijn door ons geloof in Jezus , door te leven zoals God het wil. Nederig van hart , Gods liefde over ons laten komen , geen focus op onze eigen daden . Ons werelds beroep met al zijn verplichtingen aannemen en de diepe innerlijke gemeenschap  met Christus nastreven in ons werk, wat het ook is, van huisvrouw of poetsvrouw, tot topdirecteur of rentenier.

    Zo is het ook met onze rijkdom,  ons geld , ons succes, ons lukken . We moeten bezitten alsof we niets bezitten. Nederig Gods liefde over ons laten komen en zijn liefde doorgeven aan anderen. Nederig in waarheid denken en handelen

     

    Bij de intocht in Jeruzalem zat Jezus op een ezel, arm en nederig

    Hij zegt ons: Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden

     

    Lieve God geef ons allen nederigheid. Wij willen doen wat Jezus vraagt.

    Laat ons attent zijn elke dag in de woorden die we spreken , in de dingen die we doen. We vragen U  “spreekt door mij”, “geef me de juiste woorden” , “laat me de juiste dingen doen in nederigheid “ 

    Wij bidden u Heer verhoor ons gebed.

     

    God ,we bidden om onze bereidheid met lege handen voor U te staan en

    U te zeggen , alles is goed, Heer , ik ben er voor U vandaag en morgen en altijd. Mijn daden zijn er niet om bij U in een goed daglicht te staan , maar alleen om uw liefde door te geven.

    Wij bidden u Heer verhoor ons gebed

     

    06-02-2012 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 04/12-10/12 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 14/11-20/11 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 18/11-24/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 16/04-22/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 05/12-11/12 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 24/11-30/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!