xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Matheus 5 vers 9
gerechtigheid,
Toen
hij de mensenmassa zag, ging hij de berg op. Daar ging hij zitten met zijn
leerlingen om zich heen. [2] Hij nam het
woord en onderrichtte hen:9:
Zalig
wie hongeren en dorsten naar
gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
Zalig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
De
zaligsprekingen zijn geen theorie het komt tot praktijk als we Jezus volgen.
Waar het geloof kracht geeft om van eigenbelang af te zien en
verantwoordelijkheid te dragen voor de naaste en voor het geheel, alleen daar
kan ook sociale rechtvaardigheid tot stand komen.
De
uitleg van de schrift is geen louter academische aangelegenheid, noch beperkt
tot een historische uitleg. In de
schrift liggen overal mogelijkheden verborgen , die pas in de omgang met haar
woorden in het leven en lijden hier op aarde, naar boven komen.
De
zaligsprekingen vervangen vroegere geboden niet. Jezus is met grote
vanzelfsprekendheid altijd uitgegaan van de geldigheid van de tien geboden. In
al zijn spreken versterkt Jezus de geboden van God.
Vandaag
gaat Jezus de berg op en spreekt voor zijn leerlingen. Maar Jezus spreekt
vandaag ook voor ons, Hij spreekt tot allen die willen luisteren en die het
willen verder vertellen. Zo worden wij ook zijn leerlingen.
Jezus
vertelt ons hier dat we moeten kijken met de ogen van God de vader. Wereldse
maatstaven vallen om zodra de dingen in het juiste perspectief gezien worden,
namelijk de manier hoe God ertegenaan kijkt en dat is anders dan de wereld
doet.
Gelukkig
wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden
Maar
wat wil gerechtigheid hier juist zeggen? Het heeft te maken met ons verlangen om vrij te zijn van het maken van fouten.
Fouten die ons van God scheiden. Het hongeren en dorsten om vrij te zijn van
dat wat ons wereldlijk denken ons doet geloven. Ik ontmoette gisteren iemand
die veel verdriet had omdat iets met de beste bedoeling gestart, toch fout was.
We maken allemaal fouten maar God is een vergevende God en schuld hoeven we dus
niet te dragen. Schuld vernietigt en ontneemt ons alle vreugde en God wil dat
niet. Gods gerechtigheid gaat veel
verder dan rechtvaardigheid omdat Liefde primeert .
Gods
gerechtigheid wil zeggen dat hij ons blijvend graag ziet, ook al maakten we
fouten.
Onze
verlangen naar gerechtigheid betekent verlangen naar een leven zonder zonden.
Gerechtigheid is rechtvaardig willen
zijn voor Gods aangezicht , maar rechtvaardigheid overgoten met veel liefde.
Liefde voor onszelf, maar geen egocentrische liefde, liefde voor onszelf wil
zeggen dat we onszelf moeten aanvaarden zoals we echt zijn met onze sterke en
zwakke kanten. We moeten niets verstoppen, geen angst hebben van niet graag
gezien te worden als we tonen wie we echt zijn. Als men ons veroordeeld moeten we dan desnoods maar veranderen van
vrienden, want God heeft ons lief zoals we echt zijn, met onze sterk en zwakken
kanten, ook al maken we nog fouten terwijl we dat eigenlijk niet willen maar
toch doen. Schuld en angst zijn
dooddoeners. God wil dat niet.
Hij
wil ons bevrijden van angst omdat we zo pas echt diensbaar kunnen zijn voor
anderen.
Dankzij
het handelen van Christus, zijn sterven voor ons, kunnen wij binnentreden in
een grotere gerechtigheid, die van Gods liefde. God heeft ons lief en geeft
zichzelf totaal. Hij offert zichzelf totaal en schonk ons zijn Zoon om zo al
onze schuld kwijt te schelden. Wanneer we in Gods gerechtigheid geloven gaan
we nederig handelen zoals God het wil en
vragen we vergiffenis voor onze fouten.
Gelukkig
wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden zegt Jezus ons.
Zijn
gerechtigheid is doordrenkt met genade, barmhartigheid en vergeving. Het is
structurele liefde
Kijken
we even naar onszelf. Hoe ver gaan wij in onze liefde.
Jezus
zegt ons dat God niet afweegt, met andere woorden , de grootste bandiet kan
terug met God op weg. Gods liefde vraagt niet om wraak of straf. Straf is iets
wereldlijks. Iemand die fout geweest is moet zelf spijt en schuld bekennen aan
God en aan de naaste en daarvoor desnoods de wettelijke straf ondergaan tijdens
ons leven hier op aarde. Maar God houdt zich daar niet mee bezig. God gaat ons helpen vanaf het allereerste
moment van spijt en verdriet en vraag om vergiffenis. God eist niets, God geeft
liefde in overvloed opdat wijzelf Zijn liefde zouden kunnen doorgeven en soms
zijn we niet in staat dat direct te doen. God eist dan niets en blijft geduldig
bij ons.
Hoe
gaan wij om met onze naaste die fouten begaan heeft tegenover ons, tegenover
anderen? Is er nog een tweede kans? Soms denken we: als hij of zij fouten maakt
dan hebben ze de miserie toch zelf gezocht.
Daarom
verdienen mensen die anderen een tweede kans geven heel veel respect.
Dat
zijn mensen die hongeren en dorsten naar gerechtigheid . De liefde van God stelt
ons in staat meer te realiseren dan wat volgens de wereldlijke rechtvaardigheid nodig is.
Zalig wil in
Jezus taal zeggen,je bent goed bezig. Zalig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid,want
zij zullen verzadigd worden
Honger
en dorst hebben, dat kennen wij natuurlijk nog amper, maar ik ben eens verloren
gelopen in een woestijngebied bij een
brandende hitte. Ik had slecht 250 ml water bij. Vanaf toen heb ik enig idee
gehad van dorst. Je zou er alles voor doen om water te hebben zelfs een drinkbus
van iemand anders stelen denk ik. We gaan dan dus tot uitersten. Zalig wie
dorsten naar gerechtigheid. Gaan wij voor de gerechtigheid ook tot
uitersten zoals voor onze nood aan water.
Verder
gaan dan rechtvaardigheid dat is gerechtigheid. Het is rechtvaardigheid
overgoten met massas aan liefde.
Ik
denk dikwijls eigen schuld dikken bult. Wie niet zorgzaam omgaat met wat hij
krijgt verdient miserie. Maar Jezus zegt ons gelukkig die intens verlangen naar
gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden. Verlangen we gewoon rechtvaardig
te zijn voor anderen of verlangen weverder te gaan en Gods liefde te laten primeren in ons. Wij zijn Zijn handen. God kan niets zonder
ons. Al zijn we maar goed voor die ene. Die ene waarvoor we meer doen dan wat
rechtvaardigheid van ons eist.
Verzadigd
worden klinkt mysterieus, het heeft te maken met genade, het in staat zijn om meer van God te ontvangen en door te geven en
daardoor intens gelukkig te zijn, beter christen.
Lieve God , het woord gerechtigheid klonk altijd zo
vaag en onduidelijk. Nu weet ik dat ik verder moet gaan in mijn liefde dan wat
wettelijk nodig is. Ik weet dat ik daarvoor uw liefde krijg. Maar sorry God
soms wil ik uw liefde ook voelen.
Geef me de kracht om U vandaag toe te laten in mijn leven.
Laat me zo ervaren dat uw liefde voor mij mij
vleugels geeft ommijn eigen leven te ordenen en
iets te doen voor anderen. Ik weet dat ik de tijd krijg van u om te
groeien in deze taak.
God wij danken u hiervoor.
|