Matheus 5 Bergrede v 8xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Toen hij de mensenmassa zag, ging hij de berg op. Daar ging hij zitten
met zijn leerlingen om zich heen. [2] Hij nam het woord en onderrichtte hen
8; Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij
zullen God zien
We staan even stil
bij vers 8 ,
Om God te kunnen zien
moet het hart zuiver zijn en moeten wij als mens zuiver zijn, innerlijk open en
vrij.
De heilige Theofilus
van Antiochie heeft dat zeer duidelijk verwoord, hij zei: Jullie mensen vragen
me mijn God te laten zien, mijn antwoord
is, laat je mens maar zien! God is namelijk te zien door mensen die daartoe in
staat zijn, die de ogen van de geest open hebben. Een spiegel moet schoon zijn
en zo moet ook het menselijke innerlijk zuiver zijn . Tot daar de woorden van Theofilius.
Hoe kunnen we heden
ten dage weer klaar zien?
Men promoot de slogan
'Leef zoals je wil'. Interessant, maar de vraag is wat je wil. Op zich is er
niets fout aan al die de slogan. Onze cultuur geeft ons prachtige kansen.
Alleen
vaak zijn ze beperkt. Er is nog iets anders weggelegd voor de mens: een
dieper, fundamenteler geluk.
God stelt alles in het werk opdat wij mensen tot volle leven zouden komen.
Meer nog: Hijzelf wordt geëerd waar de mens ten volle open bloeit. Met andere woorden
, we kunnen God ten volle plezieren door ten volle gelukkig te zijn, door te
leven in Zijn volheid.
De zaligsprekingen tonen ons een weg naar dat geluk. Het zijn geen formules,
geen recepten , wel een weg. Het geluk waarvan sprake is in de bijbel wordt altijd
in verband gebracht met God.
Maar in hoeverre
laten wij God toe, in hoeverre is hij belangrijk in ons dagdagelijks leven en
niet alleen op de momenten dat we ons in een kerk bevinden.
Het geluk waar het in
de bijbel en in de zaligsprekingen in het bijzonder over gaat,geeft geen fase van pure zorgeloosheid, zoals 'Don't worry, be happy.
Het gaat om het lessen van een heel diepe
dorst. In het diepste van wie wij zijn, is plaats voor het geluk dat God
schenken wil en dat alleen Hij schenken kan. Hijzelf is dat geluk. Jezus
verwijst ernaar in zijn gesprek met de Samaritaanse vrouw (cf. Joh 4, 13-14),
Hij spreekt er over water en verwijst daarmee naar zichzelf. God is de
overvloedige, nooit ophoudende bron van fris water dat ons echt overvloed van
leven geeft. Aards overvloed behoort echter niet tot Gods wereld. Als je dicht
bij God leeft en Zijn woorden , Zijn water dus, drinkt dan zal je geen dorst
meer krijgen.
'Gelukkig die zuiver
van hart zijn, want zij zullen God zien.' Dat is het woord dat ons vandaag zal
leiden. Om het goed te verstaan hebben we een heel klein beetje bijbelse
vocabulaire nodig.Het 'hart' is bij ons het tegendeel van ons verstand, maar in
de bijbel gaat het om veel meer dan om onze gevoelens. Het hart is het centrum
van onze persoon, waar ook ons karakter gelokaliseerd is. Het is het diepste
niveau van onze persoon en de plaats van het gebed.
God 'zien', is in het
evangelie niet 'even observeren', maar echt
ontmoeten. Als Jezus zegt, 'wie Mij ziet, ziet de Vader', bedoelt Hij dat we
in Hem de Vader echt kunnen ontmoeten. Dat 'zien' gaat niet vanzelf. Augustinus
zegt daarover je kan niet kijken met ontstoken ogen. Hij bedoelt hiermee: met
een onzuiver hart zullen we niet zien wat
we met een zuiver hart kunnen zien. Onverdeeld
op God gericht in alle aspecten van ons bestaan aan Hem toebehoren. Daarover gaat het.
Zuiverheid van hart is zoals de armoede van
Geest: je naakt tegenover God weten. Naakt omdat de verpakking of de vermomming
weg zijn. Enkel op God vertrouwend.
Iemand met een zuiver hart is zo arm, zo
onervaren, zo dwaas, dat hij op niets meer kan hopen dan op God, die hem
geroepen heeft zegt Augustinus.
Hebben wij ons hart geheel aan Jezus overgegeven, zeggen wij aan
Jezus, ok jij bent de leider voor mijn leven, ik vertrouw totaal op u en leg
mijn zorgen in uw handen.
Als we onszelf loslaten en God vertrouwen in alle domeinen
van ons leven, dan ontdekken we Gods
aanwezigheid, dan kan Hij ons ontmoeten.
Denken we nu 'Mooi,
maar niet realistisch voor mij'.Het is enkel weggelegd voor de perfecte gelovigen, de
supervromen? Neen, zo is het niet. Jezus is niet gekomen voor de supervromen ,
als die al, onder ons, zouden bestaan.
Het is een misverstand
dat je hart, je interne huishouden mooi op orde zou moeten zijn eer je in
contact kan komen met God. God heeft namelijk besloten niet te wachten tot wij
alles onder controle hebben.
Het enige wat we
moeten doen is arm en zuiver worden, dat wil vooral zeggen: inzien dat we
zonder God niet verder kunnen. Want hoe zou God ons kunnen overladen als wij
verzadigd zijn van onszelf? Het komt er op aan met lege handen naar God te
gaan.
Maar eerlijk gezegd,
zelfs dat arm worden kan ik niet zonder God . Het is God zelf die ons hart moet zuiveren. 'Schep in mij een zuiver
hart' bidt de psalmist 'en geef mij weer een vastberaden geest.' Zo moeten wij
ook bidden. We moeten vragen aan God te helpen.
Wij zijn rijk, in
verschillende opzichten: materieel, sociaal, intellectueel en daar is op zich
niets fout mee. Het probleem is wel dat hoe rijker we zijn hoe beter we kunnen verbergen voor anderen en
voor onszelf dat we eigenlijk arm zijn.
Gelukkig daarom de zuiveren van hart.
Augustinus zegt :
'Als het voor ons
moeite kost om ons hart te reinigen, dan moeten we God aanroepen. Die zal het
zeker niet beneden zijn waardigheid vinden om voor zichzelf een plaatsje schoon
te maken. En Hij zal zeker bij ons willen wonen. Of zijn we bang dat die zo grote en machtige God ons
zenuwachtig zal maken, wanneer we Hem in
ons hart opnemen?
Neem Hem gewoon op,
dan zal Hij u verruimen. Neem Hem op, dan zal Hij u voeden. Hij zal u voeden
met zichzelf. Hij zal uw voedsel zijn, want Hij heeft zelf gezegd: "Ik ben
het levende brood dat uit de hemel is neergedaald." (Joh 6,41) Dat soort
brood verkwikt en raakt nooit op.
We hebben soms angst
om God te ontvangen, en ook angst voor de gevolgen daarvan: het
verantwoordelijkheidsgevoel ik moet het goed doen en het bijhorende schuldgevoel
ik doe het niet goed genoeg.
De evangelische
armoede, arm worden aan jezelf, is iets heel anders is dan jezelf minderwaardig
vinden. Het gaat er om dat we ons op een juiste manier arm weten. Niet vanuit
een minderwaardigheidscomplex, vanuit een onderdanigheid, of vanuit een
zwijgzaamheid. Het is arm zijn met Gods armen rondom ons en leren leven in het
licht van Zijn oneindige barmhartigheid .
God heeft niet
gewacht tot we in orde zijn met ons hart. Hij woont al in ons. Hij wacht.
Paulus moet er zijn medechristenen aan herinneren: 'Weet u dan niet dat u een
tempel Gods bent en de Geest van God in u woont?' 'Uw lichaam is een tempel van de Heilige
Geest die in u woont, die u van God ontvangen hebt. U bent niet van uzelf.'
God vraagt ons niet
om een overspannen activist te worden voor Hem. De Geest drukt niemand terneer,
in tegendeel, Hij schept vreugde. Als we die vreugde niet vinden, is dat een
signaal voor ons. Een signaal dat we verkeerd bezig zijn. Niettegenstaande alle
goede bedoelingen zijn we zijn dan gefocust op onze eigen prestatie en niet op
wat God wil voor ons leven. We willen de resultaten van ons werken zien. Het is
één van de moeilijkste , maar rijkste taken in ons leven: hard werken maar de
resultaten aan God over laten. Hij zal
het doen slagen als Hij dat nodig vindt of
Hij zal een andere richting
aangeven. Focussen op wat God wil maakt
ons tot familie van Jezus en geeft ons vreugde.
God vraagt ons hard
te werken, onze verantwoordelijkheden te nemen en onze gekregen talenten totaal
in te zetten. Maar Hij vraagt ons ook onze zorgen, de verwachtingen voor onze
prestaties en de resultaten in Zijn handen te leggen. Dat is Gods zorg. Dat
vraagt van ons nederigheid en vertrouwen, armoede en zuiverheid.
Natuurlijk is het
moeilijk om in de praktijk van elke dag die keuze te maken. Vooral tijdens ons werk, of onze studie en alle moeilijkheden die
daarbij horen. Zelfs tijdens onze ontspanning is het belangrijk, het gaat niet
over winnen en verliezen of belangrijk zijn, het gaat over de kwaliteit van
onze aanwezigheid en de relatie met mensen. Dat doel, die zorg, geven we aan
God, wij kunnen enkel ons uiterste best doen.
Indien wij als gelovigen, in het luisteren en in het volgen
van de oproep van de Geest, erin slagen alle innerlijke weerstanden prijs te
geven, dus zuiver van hart worden, dan kunnen er wonderen gebeuren, echte
mirakels. Geen mirakels die wijzelf creëren, maar de mirakels die de Geest in
ons creëert .Mirakels van vreugde voor alle mensen die zich gans aan God willen toevertrouwen.
We lezen even psalm
24 vers 3 tot 5
Wie mag de berg van
de HEER bestijgen,
wie mag staan op zijn heilige plaats?
Wie reine handen
heeft en een zuiver hart,
zich niet inlaat met leugens
en niet bedrieglijk zweert.
Zegen zal hij
ontvangen van de HEER
en recht verkrijgen van God, zijn redder
Lieve God, Jezus
heeft voor ons gebeden, we weten dat ieder van ons heel belangrijk is voor U, wat we ook
doormaken, U kan ons helpen , niets is voor U te moeilijk. Leer ons het juiste
aan U te vragen , in overeenstemming met Uw wil.
Lieve God
Vermits U met ons in
intense verbondenheid wil leven , wil U het beste voor ons. Als er dan
pijnlijke dingen gebeuren die tot deze fysieke wereld behoren laat ons dan niet
denken dat U ons tekort doet. U leeft in het goddelijke en wij willen naar U
komen. Geef ons de juiste inzichten om te voelen en te geloven dat u steeds
dicht bij ons blijft in al onze moeilijkheden.
Lieve God
Leer ons om tot U te
bidden met de bereidheid uw wil te volgen. Falen we voor een examen
niettegenstaande we keihard gewerkt hebben dan wil u ons misschien iets
vertellen. Leer ons te begrijpen wat u wil vertellen wanneer dingen tegenslagen
of anders verlopen dan wat wij verwachten. Laat ons inzien hoe wij dan moeten
handelen en beslissen.
|