Cursiefjes onder de kerktoren. Humoristisch, kritisch en soms cynisch.
11-08-2006
230 Moeder
Toren roept haan 230 : moeder Voor moederdag zagen wij een interessant initiatief : Houthulst prikkelt met Paula Semer, Lieve Blancquaert, Anne Provoost, Hilde Van Mieghem en Goedele Liekens. Deze B.V.-s lazen voor in het groen. De kwaliteit van de teksten was er, maar het decor kon mijns inziens beter. Stapels stro stelden het podium voor en bussels dienden als banken. Dood, droog stro verborg het prille, frisse en wat laat ontluikend groen. Het poëtisch tintje dat door deze wonderen van de natuur ter plaatse als meerwaarde kon gebruikt worden bleef verscholen. Zij hadden dat beter in een boerderij gesitueerd. Wij hopen er in Meise, op 21 maart 2007 op de Wereldpoëziedag, iets beters van te maken! Ik pleit in deze reeks voor het authentieke. Laat de Jan Hoeten van deze wereld maar moderne kunst bedrijven met de gekste dingen, die dikwijls helemaal niet bij mekaar passen. In hun context kan ik dat wel appreciëren. Maar op een kerktoren hoort toch geen varken, maar een haan. Wij wachten in Meise al sedert 1997.
Toren roept haan 229 : geweld Er is de laatste tijd nogal wat commotie rond het zinloos geweld, dat zich hier en daar afspeelt. Niettegenstaande de oproep van de slachtoffers, zijn er partijen die trachten garen te spinnen uit deze tragische gebeurtenissen. Zij proberen stemmen te winnen of af te nemen. Dat is etisch niet verantwoord. De kiezers zijn echter wijs genoeg om de prietpraat van die politiekers te doorzien. Een tweede vaststelling is dat men zoveel heisa maakt als de slachtoffers allochtonen zijn en de daders blank. In het omgekeerde geval lijkt dat een normale fait divers. Het probleem dat zich hier voordoet is, dat het in de twee gevallen even erg is. Zinloos geweld kan niet, maar is er helaas bij in de maatschappij. Respect voor alle mensen zonder onderscheid is de basiswaarde die met alle middelen moet gepromoot en desnoods afgedwongen worden. Het behoort tot de 3 grootste uitdagingen voor de politiek. In eerste instantie is dit een zaak die de individuele verantwoordelijkheid aangaat. Iedereen moet eens in eigen boezem kijken. Respect voor de anderen, zonder onderscheid is de basisattitude. Dat neemt niet weg dat er verschillen zijn en dat we die mogen opmerken. Het loopt verkeerd als daar een houding van minachting uit volgt. Geweldloosheid zoals ze door de dalai lama beleden wordt is een voorbeeld. Wapenverkoop moet beteugeld worden. Maar de internationale wapenverkoop moet eveneens verboden worden. Dat men daar maar eens werk van maakt. In Nepal worden mensen doodgeschoten met wapens die gefabriceerd zijn in Wallonië. Die levering werd door ons federaal parlement goedgekeurd. Dat zij die hiervoor stemden al eens in eigen boezem kijken.
De pastoor van Meise, ons aller Bie (Herman) Boon, nam afscheid van zijn parochie tijdens de mis van 16 uur op 6 mei 2006. De parochieploeg overtrof zichzelf met een prachtige feestpoort voor de ingang van de kerk. Bie Boon, witte pater van Afrika en prof. Estetica aan de K.U.B. kwam naar Meise in 1974 als onderpastoor in opvolging van pater Leonard Pluymers. Deze werd pastoor van St.-Brixius Rode tot aan zijn dood in 1986. Op zaterdag 24 oktober 1987 werd hij plechtig aangesteld als pastoor van Meise, als opvolger van Louis Geysen, die met pensioen ging. De aanstelling gebeurde reeds op 25 september door kardinaal Daneels. Bie is een kindervriend. De kinderen noemden hem nonkel Bie. Hij was ook een bijzondere vriend van de zieken. Zijn passie voor klassieke muziek weerklinkt alle dagen in de kerk. Tijdens zijn misvieringen viel het dan ook op, dat er luid meegezongen werd onder impuls van onze pastoor zanger. Wij signaleerden al een uitwuifconcert op 27 augustus om 18 uur op onze nieuwe beiaard vanuit de St.-Martinustoren van Meise. Want de parochianen onder de kerktoren van St.-Martinus protesteerden luid, omdat de beiaard niet speelde op het afscheid. Wanneer dit speciale concert er komt hangt af van het beiaardcomité. Of dat er zal zijn voor het boekje van de beiaardconcerten 2006 er is, betwijfelen wij. Onze pastoor ergerde er zich terecht over, op het kinderbeiaardconcert dat het programma ontbrak. Hij zei dat hij het volgend jaar zelf zal maken en ik wil hem, met de vrienden van de beiaard, daarbij zeker graag helpen. Er was slechts een valse noot op de viering : er hing een zwarte kater i.p.v. de officiële Vlaamse leeuw voor de kerk. s Anderendaags merkte ik op, dat die deskundig weggenomen werd op het ogenblik dat de vaderlandse stoet voor de viering van 8 mei naderde.
Toren roept haan 227 : genetisch Op het seniorenfeest van Meise liep het Willy Van den Berghecentrum weer vol voor het jaarlijkse feest. De politiekers stonden netjes in de rij om handjes te schudden . Het viel op dat er enkele buiten stonden. Er was te weinig plaats voor de prominenten, die plaats namen aan de middenste tafel. De ouderen werden vergast op een broodje kaas, een sanwich met hesp en twee koffiekoeken. Koffie en drank was à volonté. Het programma was op niveau ? Men zou het de genetische afwijkingenshow kunnen noemen. Een Skippi trad op. Je weet wel : de bush kangoeroe. Hij leek wel niet op de president, maar zijn staart hing vooraan. Er kwam af en toe wel een schattig jong uit haar buidel piepen. De danser met de drie benen was ook al zon afwijking, die wel voor de nodige leute zorgde. Vader Abraham was een valse en Mieke een travestiet. Gelachen werd er en gezongen ook ! Een haan met een genetische afwijking zou wel eens een leeuwenkam kunnen dragen, zeker op de nationale feestdag!.
Toren roept haan 226 : joggen Op 24 april 2006 werd de opgeknapte atletiekpiste in Meise ingehuldigd. Het werd dan wel geen tartanpiste, maar de vernieuwde steenslag zal voor de lopers meer komfort bieden. Dank zij de financiële inbreng van de gemeente en de sportraad kon men deze klus klaren. De voorzitter van de sportraad Edward Pelicaen was dan ook zo fier als een gieter toen hij het woord richtte tot de joggers van de kersverse club Sparta meelopers Meise. Deze club is ontstaan uit de Start to run actie van de sportdienst van Meise. Voorlopig is Dany Geyssels voorzitter, Ingrid Heymans is secretaresse en Lieven Van Campenhout neemt het penningmeesterschap waar. Op zaterdag 17 juni leggen de kleine 200 leden hun 5 km test af. Dat wordt de bekroning van hun inspanningen. Alle politiekers waren uiteraard op post bij de inhuldiging en Ward nodigde hun dan ook uit om een toertje mee te lopen. De schepen van sport Virginie De Klippel trok in haar zog het hele lot politiekers mee, na een korte toespraak.. Ik heb er maar eentje opgemerkt die zich afzijdig hield. Het grote succes van deze nieuwe sportrage is voor een groot stuk te danken te danken aan het programma van Evy Gruyaert op de VRT. Er was ons gesignaleerd dat zij op de Kapellelaan woont. De inspanningen van de sportdienst om haar op de inhuldiging te krijgen mochten echter niet baten. In de jaren tachtig heette de toenmalige Joggingclub Meira (van Meise tot Ramsdonk). Toen was het ook een rage dank zij een actie van het Gemeentekrediet (nu Dexia) en de Vlaamse Atletiekliga. Eerstdaags wordt de wedstrijdklok en uitslagregistratiekit overgemaakt aan de kersverse club. Nog een raad : haantje de voorste lopen is fout. Traag en geduldig is het motto en de rest volgt vanzelf. Voor info : www.meise.be of sport@meise.be
Toren roept haan 225 : voorakkoord Wij gaan er prat op dat wij leven in een democratie. Wij willen ze zelfs met de wapens verdedigen en ze desnoods opleggen. Maar ondertussen worden de kiezers bedot. Want de partijen zijn druk bezig met voor de verkiezingen bestuursakkoorden te sluiten. Is dat geen kiezersbedrog ? Kennen deze bestuurlieden het spreekwoord niet : verkoop nooit het vel van de beer voor hij geschoten is. Dit betekent m.a.w. in de politieke terminologie: sluit geen bestuursakkoorden voor de verkiezingsuitslagen bekend zijn ! Dit heeft te maken met ethiek. Van de partijen die de ethiek hoog in hun vaandel dragen zou je verwachten dat ze de stem van de kiezer afwachten. Maar niets is minder waar. Als het om de macht gaat schijnt alles veroorloofd !? Het is al erg genoeg dat verkozenen met slechts een honderdtal stemmen, schepen worden in een gemeente. Die leggen hun wil en die van een te verwaarlozen procent kiezers op aan de meerderheid van de bevolking. Verander het systeem, en laat de spontane meerderheid besturen . Dit wil niet zeggen dat men geen rekening moet houden met elke uitgebrachte stem en elke mening. Dat kan via enquêtes, inspraakorganen en adviescommissies. Verkoop de pluimen van de haan niet, voor hij terug op de toren staat.
Toren roept haan 224 : goud Ik zit tegenwoordig tot over mijn oren in de herinneringen aan Herman Boon pr. , onderpastoor in Meise van 1958 tot 1968. Zijn Liber amicorum is ver klaar. Als de sponsor toehapt wordt het een stijlvolle brochure, die te koop zal aangeboden worden ten voordele van het Chiroheem, in het kader van 60 jaar Chiro Meise in september. Zo zouden we haast vergeten dat de andere Herman Boon (pastoor in Meise) 75 jaar werd en zijn gouden priesterjubileum viert op 6 juni. Hij is de pastoor van Meise van 1987 tot 2006. Er zal veel volk zijn in de kerk om 16 uur. Wie hem wil danken via een geschenk stort zijn bijdrage op rekening 734-1460003-65 van V.P.W. Gewest 1315, Sint Martinus Meise. Bie, zoals wij hem noemen, heeft de wens uitgedrukt dat ons geschenk ten goede komt aan een project van de witte paters in Afrika voor de oprichting van een Geloofs- en Ontmoetingscentrum in Lusaka (Zambia). Pastoor Herman Boon zei mij eens dat ik moest ophouden met hem Herman Boon II te noemen. Hij vond dat hij geen koning is. Ik heb hem toen wel gecorrigeerd : koningen betekent : Herman I en II, zonder Boon. Ik heb echter in de geschriften van Herman Boon pr. de oplossing gevonden. Die ondertekende alle teksten met deze benaming : Herman Boon pr. Onze huidige Herman Boon kunnen we dan ook beter pastoor Herman Boon of kortweg pastoor Bie Boon noemen. De twee Boontjes kenden mekaar van in de lagere school in Jette. Toen verscheen hun foto eens in Zonneland (tijdschrift voor kinderen van de abdij van Averbode). Het lot besliste dat zwart Bever Boontje (zijn roepnaam bij de scouts) bij de blanken bleef en dat wit Boontje witte pater werd in zwart Afrika. Ik ben er ook fier over, dat ik de twee Hermannen Boon op dezelfde foto kreeg, met mij ertussen. Dat gebeurde op mijn vraag bij de voorstelling van mijn streekboek Meise, onder de toren van St. Martinus, dat ingeleid werd door Herman Boon pr., die dat allemaal beleefde. Pastoor Herman (Bie) Boon presenteerde het tweede deel Meise, van onder de toren van St. - Brixius Rode. Zo was de cirkel van het keizerlijke Meise rond, met twee uitzonderlijke figuren die het hedendaags Meise kleurden en haar positieve uitstraling mee gestalte gaven. Wij zouden nog een sluitstuk moeten maken Meise, na 1976, waarin pastoor Herman (Bie) Boon in het hoofdstuk parochie een prominente plaats zou innemen.,
Toren roept haan 223 : zingeving In het kader van de bescherming van de religieuze kunstwerken van het Chiroheem in Meise had ik een interessante discussie met enkele leid(st)ers. Mijn uitspraak : Als de Chiro wil bewijzen dat ze beter is dan de Scouts moet ze het kruis bewaren. Een jonge chiroleider vroeg zich af of de Chiro nog wel katholiek is en of dat dan wel moet. Hij vroeg zich ook af of de keramieken in het heem wel waardevol zijn. Ik antwoordde met de vraag : Wat is katholiek ? Het volk in de kerk ? Toen vertrokken ze op bivakverkenning en de discussie viel stil. Ik zou dit debat willen heropenen. Als uitgangspunt zou de Tibetaanse spreuk van vandaag kunnen dienst doen : Zoals voor alle planten en dieren de aarde en de grond de basis voor hun bestaan vormt, zo is voor de yogi de basis een deugdzaam leven, waarin hij de vijf hoofddeugden beoefent : geloof, kracht, bewustzijn, concentratie en wijsheid. Wat we hier moeten aan toevoegen is, dat de yogi ook zoals alle levende wezens ook de aarde als basis hebben. We leven helaas onder de dictatuur van het relativeren!
Toren roept haan 222 : cultuurdame Het enige persorgaan dat de prijzen van Meise 2006 versloeg, sloeg er bovendien nogal naast. Ze vertikten het van een volledige briefing te geven van de uitslagen van de verschillende prijzen. Enkel de recentste, zonder traditie (kortverhalen) werd geproclameerd. Deze prijs werd genoemd naar een levende figuur Ward Ruyslinck. Dat werd eerder vertoond met de Jef Burmprijs voor toneel. Een ongeschreven wetmatigheid gebiedt om dat voor prominente en verdienstelijke overledenen voor te behouden, zoals bij de Maurits Naessensprijs en de Jules Van Campenhoutprijs. De reporter van dienst wakkerde in het gewraakte artikel ook een politieke splijtzwam aan. Kritiek van onze burgemeester werd aangehaald i.v.m. een palmares van 100 paginas. De reporter van dienst lacht ook met het zichzelf bewieroken van de culturele Muzeketeers. Tot slot : wie hij tot de culturele dame van het jaar uitroept laat hij in het midden. Als het zo moet, zwijg er dan over a.u.b. Op de tentoonstelling in t Moment viel mij een P.R. fout op . De publiciteit van de verkeerde sponsor was te zien en van de echte niets. Ik hoorde ook klagen dat de verdiensten van de Kunstkring niet vernoemd werden. Het haantje staat andermaal in een duister hoekje.
Toren roept haan 221 : C.M. cartoon In het tijdschrift van de CM verscheen een originele cartoon i.v.m. het ophokken. Een kerktorenhaan wordt omgeven met een kooi door een priester die uit de voor conciliaire eeuw komt. De kooi is echter niet conform, want ze is niet afgedekt bovenaan. Een verbaasde duif komt een kijkje nemen. Elio de Rupo, de rode haan van Wallonië, vond het dit weekend op zijn congres nodig om de Vlamingen nog eens te jennen. Hij pleitte voor de uitbreiding van de Brusselse agglomeratie. De uitspraken van de Waalse politici over de rel rond onze kroonprins liegen er ook niet om. De Vlaamse politici worden bij de ondernemers geplaatst, die de prins aanvielen. Zij zouden samen de sokkel onderuit halen waarop onze Belgische staat steunt. Ze vergeten echter dat als ze verder rond Brussel dwars liggen, dat veel sneller, wat ze zogezegd niet wensen, bespoedigd. De nieuwe rode paus Elio I, zou beter zwijgen en de grondwet laten toepassen!
Toren roept haan 220 : Gigha Aan de westkust van Schotland hebben de inwoners van een klein eiland Gigha, dat toebehoorde aan de laird van Achamor House, hun eiland gekocht en onder mekaar verdeeld. In een steen hebben ze de spreuk : SAORSA GU+BRATH d.w.z. Vrijheid voor altijd ingebeiteld. In Achamor House is nu een Bed and Breakfast ondergebracht. Of ze er hanen en kippen hebben weet ik niet. Evenmin is het mij onbekend of er een kerktoren staat, maar ik merkte vroeger op dat de kerktorenhanen geleverd worden uit Groot Brittanië, maar dat ze ze zelf niet plaatsen. Het is alleszins een bezoek waard !
Toren roept haan 219 : virtu Het Renaissance ideaal was de virtu (met accent op de u!). Dat stond voor deugd, moed en kracht. Ik las dit in De ontdekking van het weten". "Een andere geschiedenis van de wetenschap van Chunglin Kwa, dat ik aanvroeg in de bibliotheek van Meise. Zeer snel werd ik verwittigd, dat ze dat merkwaardig werk aan de collectie hadden toegevoegd. Toen ik enkele jaren terug in Toscane vertoefde en het museum bezocht van de Medici, begreep ik niet onmiddellijk de samenhang. Nu kreeg ik er inzicht in. De filosofie bekleedde toen een superieure plaats in de maatschappij. Wetenschappen stonden op het niveau van de ambachten en de kunst. Humanisme stond in contrast met virtuositeit. Ondertussen leende onze pastoor Bie Boon zich voor een foto rond : "Wat is een kerk nu zonder haan ?". Stef De Ridder, voorzitter van het Beiaardcomité zette daarmee de toon. Zijn initatief in Goeiedag met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen spreekt de bevolking aan : korte teksten en foto's waarop duidelijk wat men wil realiseren!. Een foto van de kerktoren, met een oranje vierkantje waar de haan en het kruis komen, zou niet misstaan.
Toren roept haan 218 : geest In Indonesië wordt de haan afgebeeld als God van de onderwereld op de geestenpaalwoningen. De haan staat dan wel op de spits van de torens bij ons, maar hem tot Godheid verheffen lijkt mij toch overdreven. Maar ja, andere culturen, andere ideologieën. Andere dieren beginnen ook af en toe een prominente rol te spelen in ons leven. De paashaas bijvoorbeeld, die om commerciële redenen de Paasklokken begint te verdringen. Dat zouden ze moeten verbieden. De Kerstman en Halloween zijn ook zon voorbeelden, maar zonder dierenmisbruik. Ondertussen stootte ik op de hanenkraaiwedstrijd. De trotse bezitters van onze 'verderkont' zetten hun troeteldier in een duister hokje. Zij moeten dan het aantal keren dat hij zal kraaien voorspellen. Het zijn de Lustige zangers die dat bedachten. Zo kraaide een van die hanen 42 maal en zijn baasje gokte er maar twee naast. Het is een variante van het vinken zetten. Gisteren zag ik aan de Plantentuin in Meise, niettegenstaande de ophokplicht, drie trotse hanen met twee hennen oversteken. De vossen van de Plantentuin zullen echter niet op straat komen en ze zullen dus nog een hele tijd rondscharrelen. Dat ze onze haan nu maar snel terug plaatsen. Voor mijn part mag hij dan regelmatig bij zonsopgang luid kraaien via de klokken : een hanengekraaideuntje.
De eerste dokter in de verkeerskunde promoveerde aan de universiteit van Hasselt : Mark Keppens. Hij pleit voor herziening van de stunt van het gratis busvervoer en vergelijkt dat met de jaarlijkse solden. Want uiteindelijk betalen wij allen het gestuntel van de politiekers. In de agglomeraties zou hij 30 km per uur veralgemenen i.p.v. 50 km, maar de inwoners zouden dat moeten beslissen. Op de autostrades daarentegen vindt hij 140 km per uur buiten de spits een goede zaak. Voorts dringt hij aan op intelligente systemen in het verkeer. Toen ik promoveerde als licentiaat in de Criminologie met als eindwerk Verkeersdelicten van 16 18 jarigen stelde ik - 0 - tolerantie voor en een opvoedende benadering van die jongeren met onmiddellijke maatregelen. Want uit mijn onderzoek bleek dat ze veel te laat gestraft werden als ze een vertreding of misdrijf pleegden. Wij horen op de T.V. vandaag dat het met de werkstraffen even slecht gesteld is als toen. Dikwijls moet men twee jaar wachten tot de straf uitgevoerd wordt,. Als men langer wacht vervalt ze, en dat leidt tot straffeloosheid. Het is al bijna zo lang wachten, als de Meisenaars die op het terug plaatsen hun kruis en haan op de toren van St.-Martinus wachten sedert 1997.
Toren roept haan 216 : Golum Op het centrum voor kindermishandeling in Leuven wordt een beeld geplaatst : Golum. Het is van de kunstenaar Koen Van Mechelen. Kinderpsychiater Peter Adriaensens lichtte een en ander toe op de T.V. Er zou een luik in voorzien zijn waarin de kinderen tekeningen en brieven kunnen deponeren. Die kunnen in het beeld gisten en vergaan, als een soort catharis. Catharsis of bevrijding komt uit de psycho analyse van Sigmund Freud. Vroeger gingen de gelovigen biechten in de kerk. Dat moet ook bevrijdend gewerkt hebben, want mijn ouders en voorouders hadden geen psychiaters nodig. Of toch ? Is dit geen cyclische beweging waarin wij teruggaan naar vroeger, maar onder een andere vorm. Bij het biechten werd uiteraard gesproken. Mijn schoonmoeder vertelde mij dat zij in de biechtstoel de prijzen van de mis afdong. De onderpastoor werkte volgens haar goedkoper dan de pastoor. In de biechtstoel was aan de kant van de gelovige een gleuf, waarlangs de geldbriefjes doorgegeven werden. Er was ook een rond gaatje voor de munten. Ik heb dit geverifieerd en dat klopt. Of dat gebruik algemeen was weet ik niet. De haan op de toren zal wel gelachen hebben toen de onderpastoor zich alweer liet rollen van mijn gehaaide schoonmoeder, die nochtans uitermate gelovig was.
Toren roept haan 215 : kans We dromen allen wel eens om het grote lot te winnen. In Euro Millions heeft men 1 kans op 76 000 000 om de grote buit binnen te halen. In de Lotto is dat 1 op 5 000 000. Hoe groot zou de kans zijn dat onze haan en het bijpassend kruis nog dit jaar op hun plaats komen ? Ik schat ze nog veel kleiner, want de definitieve restaurering van de Sint Martinuskerk is nog niet voor morgen. Ik werd ondertussen al wel gecontacteerd voor de restaurering van de glasramen : http://carolavandenwijngaert.web-log.nl . Meise staat op deze website. Ze zoeken hiervoor ooggetuigen. Ze hebben mij bereikt via mijn weblog : http://blog.seniorennet.be/erfgoedmeise Ondertussen heeft een gezin uit Brussel 75 miljoen euro gewonnen bij Euro-millions. Dus : nooit opgeven en er blijven in geloven is het ordewoord. Op een dag zullen wij ontwaken en zal de schaduw van het kruis en onze haan terug over het dorpsplein schuiven.
Toren roept haan 214 : voetafdruk De slotmeeting van Groene Voeten Brabantse Kouters bracht een 40tal mensen samen in het gemeenschapscentrum Gerard Walschap in St. Jozef Londerzeel. De normale weg vanaf de A12 was onderbroken door rioleringswerken. De verkeersplaten waren waarschijnlijk uitgeput, want er stond geen enkele aanwijzing voor omleiding. Dat zorgde voor enige vertraging. Dit project van Ecolife motiveerde via een website de deelnemers om milieubewuster te leven door de natuurlijke bronnen te sparen. Dit wordt uitgedrukt in de groene voetafdruk in ha. Via een vragenlijst kan men zijn belasting van het milieu meten en verbeteren. Er waren slechts 63 deelnemers, met 53 starters waarvan 36 het einde haalden (3 metingen). De oudste deelnemer was 72 jaar. De groep behaalde 1,6 ha wat beter was dan het Vlaamse gemiddelde. De laagste regio scoorde 2,9 ha en de hoogste 11,4. De Limburgers liepen achter. Zou dat iets te maken hebben met hun traag spreken ? Meise met 3 deelnemers moest helaas de duimen leggen voor Grimbergen met 11. Ik heb zelf propaganda gevoerd in Oppem op de erfgoeddag. Alle bezoekers met een groen imago werden aangesproken. Maar als ze de daad bij het woord moeten voegen blijven ze aan de zijlijn. Is dat geen veeg teken ? Wij breien er in Meise alleszins een vervolg aan. Want de Grimbergenaars werden vanwege hun gemeentebestuur bedacht met een geschenkbon van 10,00. Onze haan, in zijn hoekje, moet fier zijn op ons !
Voor 15,00 kun je een ezel adopteren in Engeland, je krijgt een certificaat en twee keer per jaar een rapport : www.thedonkeysanctuary.org
Ongeveer 6000 jaar geleden, vroeger dan paarden, werden ezels tam gemaakt. Het zijn woestijndieren. Dat merkt men aan de vraatzucht : zolang ze groen gras hebben blijven ze maar eten, om reserves op te doen. Dat geeft heel wat problemen, als ze op de weide blijven staan.. Ze zijn ook niet goed tegen regen bestand. Hun vacht laat vocht door en hun hoeven kunnen er slecht tegen. De Miniature Mediterranean is een zeldzaam ezelras van mini ezels,, niet hoger dan 1 meter. Hoe groot zou de grootste ezel worden ? Een ezelsdracht duurt ongeveer 12 maanden, maar een olifant heeft het record bij de zoogdieren met 22 maanden. De buideldas draagt dan weer niet langer dan 12 dagen. Op 13 augustus 2006 is de tweede nationale ezelsprijskamp van de Belgische +Ezel Vrienden in de Ezelstal van de Verbrande Hoeve in Sint Kathelijne Waver. Zou er ook zo iets bestaan voor hanen ?
Toren roept haan 212 : TV-mis Deken Jan Lagae heeft zich overtroffen tijdens de Eucharistieviering op zondag 19 februari 2006 onder het thema : Je geeft me vleugels in de parochie Wolvertem (gemeente Meise). Zij blonk uit door haar interactieve kindvriendelijkheid. Het hartje met vleugels was een uitstekend symbool, dat me deed terugdenken aan Mensen met vleugels van de pastorale monitor van onze deken in zijn seminarietijd : Herman Boon pr. http://blog.seniorennet.be/Hermanboonpr Kindvriendelijkheid is de rode draad in de parochies van onze dekenij. Ik weet niet of de kinderen onze deken al nonkel Jan noemen. Die van St.-Martinus kennen ze alleszins als nonkel Bie (pastoor Boon). De berichtgeving van de gemeente in het gemeentelijk infoblad kwam andermaal te laat. Bij de foto van de St. Laurentiuskerk - Wolvertem viel een lay out onnauwkeurigheid op. Het kruis en de haan ontbraken. Dat was toch niet om hem in harmonie met die van St. Martinus - Meise te plaatsen, hoop ik ?
Toren roept haan 211 : Zwitsers Dit jaar bestaat de Zwitserse wacht 500 jaar. Op 22.1.1506 trokken 200 vrijwilligers op vraag van de toenmalige paus te voet naar Rome. Paus Julius II recruteerde deze huurlingen zoals ook wereldlijke vorsten deden, om over elitetroepen te beschikken. Zij hebben ondertussen 42 opeenvolgende pausen gediend. Gedurende 6 maanden worden hierrond feestelijkheden georganiseerd, die vandaag begonnen met een mis in de Sixtijnse kapel. Zij moeten nu instaan voor de beveiliging van het vatikaan en de bescherming van de paus. Zij vormen een indrukwekkende verschijning in hun blauw, rood, gele uniformen. In onze kerken zie je soms nog een "suisse". Deze kerkwacht waakt over de orde in onze kerk, meestal gewapend met een hellebaard. In St.-Martinus Meise heb ik dat nooit gekend. Er was wel een kwezeltje dat, als er lawaai was, een sissend pssst liet horen. Ze werd in de volksmond "naikkë pssst" genoemd.