Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
25-06-2011
Verkeershinder in Keukeldam en aan Leeuwke
Openbare werken zijn een noodzakelijk kwaad om
ervoor te zorgen dat de wegen, waterlopen, rioleringen, fietspaden, enz... in
onze stad in optimale conditie blijven. Dat zoiets gepaard gaat met tijdelijke
ongemakken is een feit. Daarom streeft het stadsbestuur er altijd naar om de
werken zo overzichtelijk mogelijk te houden en zo kort mogelijk in tijd. Via de pagina http://www.waregem.be/leefomgeving/openbare-werken/wegenwerken
blijf je permanent op de hoogte van de vooruitgang van de voornaamste
wegenwerken op grondgebied Waregem.
Mobiele kraan in Keukeldam
Omwille van de
plaatsing van een mobiele kraan zal de Keukeldam op twee dagen tijdelijk worden
afgesloten voor alle verkeer. Vandaag maandag 27 juni van 8.30u. tot 12.00u. en dinsdag 28
juni van 13.00u. tot 16.00u. wordt daarom de Keukeldam afgesloten van de Markt tot de Damweg.Omleiding wordt aangeraden via de Stationsstraat,
Marcel Windelsstraat en Jan Bouckaertstraat.
Franklin Rooseveltlaan
De rotonde op 't
Leeuwke is sinds enige tijd afgewerkt. Het verkeer kan daar weer ongehinderd
passeren. Sinds eind mei is de aannemer bijkomend gestart met
(herstellings)werken aan het wegdek in de Franklin Rooseveltlaan. Het eerste
deel van deze werken is nu afgerond. Vanaf dinsdag 28 juni wordt de
Rooseveltlaan tussen de Wortegemseweg en de watertoren aangepakt.
Het betreft de Fase
3 van de werken aan het Leeuwke, nl. Herstel
betonplaten in de Franklin Rooseveltlaan.Verkeershinder omvat enigszins het éénrichtingsverkeer in de Franklin
Rooseveltlaan tussen de Mercedes-garage en de Wortegemseweg. Het centrum van
Waregem bereiken is enkel mogelijk via de Expresweg. Vanuit het centrum is er
een omleiding voorzien via de Wortegemseweg en de Flanders Fieldweg . Verkeershinder
is er anderzijds ook wegens het afsluiten van de Brouwerijstraat ter hoogte van
de Franklin Rooseveltlaan. Hier is een omleiding voorzien via de Joannes
Huyslaan. De werken starten opdinsdag
28 juni en zullen een grote week duren.
Afsluiten Leeuwkestraat
Op vrijdag 1 juli 2011 wordt de Leeuwkestraat
afgesloten voor de afbraak van een torenkraan. De straat zal afgesloten zijn
van 7.00u. tot 20.00u. Omleiding is er via de Brouwerijstraat, J.Huyslaan en de
F.Rooseveltlaan.
De
vzw Jongeren en Diversiteit krijgt felle tegenwind de ouderen uit hun
gemeenschap. Deze zijn blijkbaar niet gediend met het initiatief, waarbij
enkele jongeren naar buiten kwamen met ideeën voor een eigentijds verenigingsleven
naar integratie en diversiteit voor hun jonge allochtone collegas. De lovende
berichtgeving in de media over hun initiatief en het openstellen van hun
dienstverlening voor alle jongeren hebben blijkbaar een egelstelling uitgelokt
in eigen gemeenschap.
Dat
blijkt alvast uit de mededeling dat de leider van het initiatief, Jamel Ahalli,
niet langer voorzitter is van Jongeren en Diversiteit. De Algemene
vergadering van de vzw heeft een nieuwe voorzitter aangeduid. Deze
algemene vergadering bestaat vooral uit ouderen en deze hebben de macht
overgenomen. De afgelopen maanden heeft
Jamel met zijn vrienden al het mogelijk gedaan om van Jongeren en Diversiteit
een open vereniging te maken waarbij alle Waregemnaars zich betrokken
voelen. Daarnaast was het zijn doel om vooral de jongeren centraal
te stellen in de vereniging zowel in het bestuur als in
ledenwerking. Deze koers werd door de algemene vergadering niet
geapprecieerd.
Met
het aanduiden van een nieuwe voorzitter heeft de algemene vergadering duidelijk
aan dat ze nog niet klaar zijn om de fakkel door te geven aan de
jongeren. Deze situatie is gelijkaardig aan de andere allochtone
verenigingen in Waregem zoals de Moskeeën. Door de
oververtegenwoordiging van de ouderen blijft het bestuur telkens een conservatieve
koers varen hierdoor voelen de jongeren zich weinig aangesproken.
In
de toekomst blijft Jamel Ahalli actief in het verenigingsleve, waarbij de
integratie van allochtone jongeren centraal zal staan. Er is nog
steeds nood aan ruimte en begeleiding van deze jongeren. Recentelijk
heeft de Stad Waregem enkele initiatieven genomen hieromtrent en dit moedigt de
ontslagen voorzitter ten zeerste aan.
SOMIVAL met 3 atleten naar Paralympics Londen 2012
Qua
internationale sportieve uitstraling lijkt 2012 een boerenjaar te worden voor
Somival. Halfweg 2011 is het bijna zeker dat de Waregemse sportclub voor mensen
met een beperkingdoor drie atleten zal
vertegenwoordigd worden op de paralympics van Londen. De drie uitverkorenen,
Frederik Van Den Heede, Wim Decleir en Kirsten De Laender moeten nog eenmaal
hun sterke prestatie bevestigen.
In
het weekend van 17 juni eindigde Frederik Van Den Heede op een schitterende
vierde plaats in de marathon van Torhout. Hij kroonde zich tot kampioen van
België bij de masters 35+. Frederik klokte een tijd af van 2uur33 minuten en 52
seconden, ruim onder de paralympische limiettijd van 2 uur 37 minuten en 9
seconden. Deze knalprestatie leverde hem een nominatie op voor Londen. Nu last
Frederik een rustperiode in en wil volgend jaar in de marathon van Parijs zijn
definitieve selectie afdwingen.
In
dat zelfde weekend behaalde handbiker Wim Decleir zilver in de 1ste world cup
in Segovia (Spanje) en in de nationale P1 wedstrijd van Louny werd hij zowel in
de wegwedstrijd als in de tijdrit tweemaal primus. Deze prestaties leverden hem
eveneens een nominatie op voor Londen. Momenteel is Wim aan de slag in de 2de
world cupwedstrijd in Baie Comeau (Canada).
Kirsten
De Laender tenslotte werd opnieuw Vlaams en Belgisch kampioen boccia, zowel
individueel als au pair en schreef ook het open Nederlandse kampioenschap op
haar naam. In de komende weken is zij aan het werk in de World cupwedstrijd in
Belfast, waar zij au pair een duo vormt met Peter Celissen. Ook Kirsten is zo
goed als zeker van de overtocht naar Engeland.
Omwille
van deze uitmuntende prestaties krijgen deze drie atleten alvast een eerste
huldiging door Somival in het Trefferfeest op zaterdagvoormiddag 9 juli.
Merk
dat de teller van het aantal bezoekers hier op e-Waregem de kaap van 500.000
bezoekers heeft overschreden.We danken
uvoor het bezoek en we hopen dat u hier
de nodige informatie hebt bekomen. Toen wareber voorzichtig inging op
een suggestie om met een eigen dagboek op internet te starten, kon hij niet
vermoeden dat het zon vlucht zou nemen. Benevens de half miljoen bezoekers
voor e-Waregem blijft ook de voorganger- die we hier ons archiefblog of e-gazette Wareber (WAREgemse BERichten)
noemen -nog op het net met ruim 215.000
bezoekers. Tussendoor was er ook de site n.a.v. het André Demedtsjaar 2006, die
trouwens nog altijd te bezoeken is op adjaar en ruim 28.000 bezoekers telt.
Met de journalistieke hobby van de auteur voor ogen en ondermeer
ICT-beroepsopleidingen destijds bij FLV en VDAB, lag het opstarten van een
internetkrant over Waregem in de lijn der verwachtingen. De heemkundige
interesse bepaalde de doelstelling. De intenetkrant moest een gemakkelijk
raadpleegbaar archief worden over het gebeuren in de regio Waregem. Vandaar ook
de optie om in de bijdragen telkens zoveel mogelijk informatie mee te geven en
de wenk naar de lezers om interactief mee te werken met heemkundig getinte
informatie over het verleden van de verschillende deelgemeenten. De interactie
met de lezer bleef echter beperkt tot aanmoedigingen om verder informatie te
brengen en de blogmicrobe alsook het succes in de bloglijsten waren een
stimulans om het blogavontuur verder te zetten toen bij het eerste stadsblog
wareber de opslagcapaciteit voor illustraties werd overschreden. De huidige internetkrant
onder de meer toepasselijke naam e-Waregem zorgde voor opvolging en heeft nu al
de drempel van 500.000 bezoekers overschreden.
Verwacht van mij echter niet hier alle informatie te vinden over het
gebeuren in Waregem. We doen ons best soms een ander beeld te geven in bepaalde
belangrijke dossiers, daar waar in de geschreven media veelal een gelijk standpunt
wordt ingenomen. De free-lance persmedewerkers werden vervangen door beperkt
aantal beroepsjournalisten, die verslag uitbrengen voor een ruime regio. Gelukkig
is Waregem daarin niet slecht bedeeld, al vinden we misschien dezelfde
bijdragen in de verschillende media. Wedijveren met deze media blijft
onmogelijk en is ook niet de bedoeling. Wareber wordt niet betaald voor zijn
berichten en voor hem is dit zuiver hobbywerk. Bovendien moet hij voor zijn
levensonderhoud nog verschillende jaren flexibel werken als arbeider aan een
schamel loon.
Het had anders gekund. Pogingen naar een administratieve job in openbare
dienst zijn telkens misgelopen bij de eerder subjectieve mondelinge proef. Dacht
met een paar jaar bestuursrecht en perservaring voldoende bagage te kunnen
voorleggen voor een gewone job in de gemeentelijke administratie, maar een
dienstvaardige instelling voor de bevolking is geen pluspunt meer bij
subjectieve beoordeling. Nochtans zouden ook de gemeentelijke politici kunnen genieten van
mijn deskundig advies en dienstbaarheid Deze informatie kan misschien helpen
om te oordelen over de soms minder voorbeeldige levensloop van mensen in onze
samenleving
U kunt helpen om ook uw informatie en kennis over een Waregems onderwerp
met liefst een historische invalshoek te
verwerken in een bijdrage voor deze internetkrant. Vertel uw herinnering aan
een gebeurtenis uit het verleden, uw anekdote, uw getuigenis over een onderwerp
De geschiedenis van uw vereniging, uw buurt, bekende figuren, uw kijk of
weetje over een gebeurtenis of feit uit het verleden van de Waregemse
deelgemeenten Reageer op hier verschenen bijdragen, die een andere kijk bieden
of een aanvulling kunnen zijn op het onderwerp Uiteraard zijn heel wat onderwerpen
niet aan bod gekomen... Misschien hoorde u anekdoten van familie en/of vrienden
Wat gebeurde in groot-Waregem tijdens de wereldoorlog, daarvoor en daar onmiddellijk
achter. Collaboratie, verzet, beschuldigingen, mogen geen meer taboe zijn...
Een aantal gemotiveerde jongeren uit Waregem hebben begin
dit jaar Vzw Jongeren &Diversiteit (J&D) opgericht.Dit initiatief is genomen vanuit de vaststelling
dat heel wat kansarme en allochtone jongeren in Waregem extra begeleiding nodig
hebben bij de ontplooiing van hun talenten.De vzw reikt jongeren een platform aan waar ontmoeting, dialoog en
kennismaking centraal staan.Op die
manier willen deze jongeren hun steentje bijdragen aan onze stad Waregem.
Voorzitter Jamel Ahalli : De afgelopen 6 maanden
hebben we diverse activiteiten georganiseerd voor onze doelgroepen.Filmavonden, debatvaardigheid, poolbiljart en
zelf een heuse voetbaltornooi zijn slechts enkele voorbeelden hiervan.Bij elk van deze activiteiten trachtten we
zowel allochtonen als autochtonen te bereiken.Deze activiteiten zijn niet alleen leerrijk en nuttig voor onze
doelgroepen maar bevorderen ook de contacten met Vlamingen.Onze vereniging beschikt over een ruim gebouw
aan de lindestraat 12, van daaruit organiseren we onze activiteiten.
We vinden het heel belangrijk dat zoveel mogelijk
Waregemnaars en vooral de buurtbewoners betrokken raken bij dit project.Ons openingsfeest met barbecue vorige zondag
leek ons een goede aanzet hiertoe daar heteen ideale gelegenheid is om de contacten
tussen onze leden en buurtbewoners te bevorderen.Ook kijken wij uit naar vrijwilligers die
mee dehanden uit de mouwen willen
steken.
Voor dit najaar heeft de vereniging Jongeren &
Diversiteit nog heel wat in petto met activiteiten die telkens verassend en
origineel gebracht worden.
Missie
Jongeren & Diversiteit wil jongeren een platform
aanreiken waar ontmoeting, dialoog en kennismaking. Vanuit een
sociaal-emancipatorische visie wil de beweging de talenten van iedereen een
kans geven. De vereniging wil opkomen voor een open, tolerante, sociale en
warme samenleving waarbij de zelfredzaamheid en emancipatorische processen van
de jongeren worden bevorderd en waarbij het algemeen maatschappelijk belang en
gemeenschapsvorming.
Wie
zijn J&D
Jongeren & Diversiteit bestaat uit een groep
jonge, geëngageerde mensen uit Waregem. Deze hebben verschillende filosofische
overtuigen. Samen willen zij zich inzetten rond jongerenthemas zoals jeugdbegeleiding
en interculturele activiteiten. Sinds januari 2011 is de vzw
Jongeren&Diversiteit opgericht en een ruim gebouw wordt hierbij gehuurd
voor de ontplooiing van de activiteiten.
Doelstellingen
Jongeren ruimte geven en creativiteit stimuleren: De
vereniging wil jongeren een zinvolle vrijetijdsbesteding bieden, kansen op
ontplooiing en maatschappelijke versterking aanreiken, het sociale weefsel
tussen jongeren en de lokale samenleving versterken door hun maatschappelijk
engagement te stimuleren. Jongeren & Diversiteit wil verenigingen of
individuen die streven naar een verdraagzame en multiculturele samenleving de
hand reiken.
Concrete
aanpak
Jongeren & Diversiteit stelt volgend programma
voor om haar doelstellingen te realiseren:
*
Maatschappelijke betrokkenheid bij
jongeren stimuleren. *Filmprojecties gevolgd door debatten; *workshops; *Uitwisseling met bestaande jeugdbewegingen; *Educatieve uitstappen. *Ruimte creëren voor jongeren voor ontspanning
en sport *Inrichting jeugdhuis; *Sportactiviteiten: voetbal, atletiek en
zwemmen; *Talentontwikkeling: Webdesign, Theater. Wie meer informatie wil over onze organisatie kan
contact opnemen met de voorzitter Jamel Ahalli, tel: 0488/40 86 46 of mailen
naar jongeren-en-diversiteit@telenet.be
.
Op de bestuursvergaderingvan 16 juni ll. werd Johan Vanhove unaniem
tot voorzitter openVLD Waregem verkozen.
Na zijn geslaagde organisatie vorige maand van de
persbabbel met grieven uit Vijve was het bestuur overtuigd om Johan Vanhove het
voorzitterschap in handen te geven nadat Sofie Staelraeve wegens
beroepsbezigheden ontslag nam als voorzitter.
Johan Vanhove volgt gewezen
parlementslid Sofie Staelraeve op, die in september 2010 voorzitter werd in
opvolging van Xavier Wyckhuyse. Deze laatste was de opvolger van Kris Sierens,
die in april 2007 Guy Van den Eynde opvolgde. Het provincieraadslid was tot op
heden ondervoorzitter. Tot daar een kort overzicht van de laatste plaatselijke
voorzitters van openVLD Waregem.
Nieuw voorzitter Johan Vanhove : In2007 ben ik toegetreden tot het bestuur van openVLD en was reeds enkele
jaren secretaris. Sinds september was ik ledenverantwoordelijke. Ondertussen
ben ik ook al enkele jaren actief in het regiobestuur. Mijn grootste streefdoel
is met openVLD enkele zetels winnen in de komende gemeenteraadsverkiezingen.
Een sterke lijst is natuurlijk opportuun, maar ook gezonde oppositie voeren zal
daar deel van uitmaken. Niet alles is rozengeur en maneschijn, zoals de
meerderheid dit wel wil laten uitschijnen. Maar eigen aan openVLD, zullen er
ook volop positieve, eigentijdse en toekomstgerichtevoorstellen blijven gedaan worden.
Heel wat gerealiseerde of goedgekeurde zaken in
Waregemzijn trouwens voorstellen van
openVLD, maar dit is door veel mensen niet geweten. Denken we even los uit het
vuistje aan de bibliotheek die openVLD wilde gehuisvest zien in de vroegere
gebouwen van Het Ware Heem en de daaraan gepaarde oplossing voor het
parkingprobleem. Ook de geëerde stadskrant, De Sprong, en de ontvangst van
nieuwe bewoners zijnvoorstellen van
openVLD-raadsleden.
De verhuis van de camping naar S.E.V. in het kader
van het nieuwe voetbalstadion en parking voor mobilehomes met Europese
subsidies zijn voorzetten van provincieraadslid Guy Van den Eynde. Het
schepencollege had enkel in te koppen.Ook het Belgisch kampioenschap voor Bellemannen komend weekendis een voorstel van openVLD. Het is de
bedoeling dat ik deze verwezenlijkingen in de toekomst beter tot uiting laat
komen.(met de hulp van jullie) Verder
reageert openVLD steeds positief op de goede voorstellen van de meerderheid.
Onze positieve ingesteldheid draagt bij tot de verbetering van Waregem.
OpenVLD Waregem is geen partij met 3 zuilen die
elkaar tegenspreken, maar een liberale partij die Waregem vooruit wil, die van
Waregem een voorbeeld voor de regio wil maken.Ik ben ervan overtuigd dat Waregem een stad kan worden waarin voor
initiatief nemen, hetzij door bedrijven, zelfstandige zaken, verenigingen,
scholen, instellingen, veel meer ruimte en steun kan gecreëerdworden. Uit mijn actief verenigings-en beroepsleven herinner ik mij heel wat
tegenkantingen bij nieuwe initiatieven i.p.v. aanmoediging. Het zijn de jonge
plantjes die meest water, voeding en licht moeten krijgen.
Als geboren en getogen Vijvenaar, zal mijn kommer
naar Sint-Eloois-Vijve blijven gaan, het stiefkind van Waregem. Toch wil ik
benadrukken dat wij daarin geen afbreuk willen doen van de andere
deelgemeenten, gehuchten en wijken. Het mag niet resulteren in afgunst t.o.v.
anderen, maar in een gelijkwaardige behandeling voor Sint-Eloois-Vijve. Ik ben
heel tevreden dat ik daarin gevolgd word door mijn bestuur. Als jarenlang
actief gewezen bestuurslid van Unizo Vijve, gaat mijn aandacht natuurlijk ook
naar de middenstand. Aanmoediging van handelszaken, maar ook de verzorging van
de winkelomgevingen en aandacht voor parking kan volgens mij veel beter. Een
duidelijke toekomstvisie staat hierin prioritair.
Zondag 19 juni om 11 u. organiseert NVA Waregem-Wielsbeke
een fietsactie voor het ontbrekend stuk fietspad langs de rechteroever van Leie
aan de grensovergang Waregem-Wielsbeke/Zulte. Menig fietser / wielertoerist is
het reeds opgevallen: tussen het stuwsluis van Sint-Eloois-Vijve (ter hoogte
van de yachtclub) en de Pontstraat in Zulte ontbreekt een stuk fietspad. Het
gaat om een stukje van 1,4 km, de enige missing link tussen Kortrijk en
Deinze.
De fietser die nu op de rechteroever van de Leie rijdt in de
richting van Zulte moet tweemaal(!) de drukke gewestweg N43 oversteken én
bovendien 800 meter langs de N43 rijden op een niet afgescheiden fietspad, om
daarna zijn weg te kunnen vervolgen langs de boorden van de Leie. Een
gevaarlijke situatie, lijkt het ook de NVA-afdeling. En vooral niet
gezinsvriendelijk. Reden genoeg om in actie te schieten, vindt de Waregemse en
Zultse N-VA afdeling.
Het ontbrekende stuk fietspad bevindt zich deels op
grondgebied van Waregem en voor een groter deel op grondgebied van Zulte.
Daarom slaan de N-VA afdelingen Waregem Wielsbeke en Zulte de handen in
mekaar. Zondag wordt alvast de pers uitgenodigd om een verslag te maken over
hun fietstocht-actie.De actie vertrekt
omstreeks 11.15 u. aan de jachthaven en wordt daar vooraf toegelicht door vicevoorzitter
Jan Balduck. Er is ondermeer een fotomoment bij de gevaarlijke situatie aan de
gewestweg 43. Omstreeks 11.45 u. bereikt de fietstocht zijn eindpunt op het
aperitiefconcert van de Muziekvereniging Jong en Oud in het
ontmoetingscentrum van Olsene.
De NVA-afdelingen van Waregem/Wielsbeke en Zulte zijn al
enkele maanden met het dossier bezig. Plaatselijk NVA secretaris Ellen
Devriendt : Samen stelden we een brief op naar onze respectievelijke
schepencolleges om dit probleem aan te kaarten én zelf voorstellen te doen om
dit fietspad te helpen realiseren. Het is immers niet onze instelling kritiek
uit te oefenen op iedere steen die door het stadsbestuur wordt verlegd. Wij
opteren voor een positieve inbreng en stelden daarom zelf een strategie voor
zodat de financiële tussenkomst van de gemeente/stad minimaal is.
Er is ook een schrijven gericht naar de waterwegbeheerder
(Waterwegen en Zeekanaal NV), met het verzoek het ontbrekende stuk jaagpad te
helpen realiseren. Een tweede schrijven ging richting het kabinet van Vlaams
minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits, Naar verluidt zou
daar al overleg geweest zijn. Tenslotte werd er de betrokken provinciebesturen
van Oost- en West-Vlaanderen gevraagd om er bij de minister op aan te dringen
dit ontbrekend stukje te realiseren. De antwoorden en stand van zaken vernemen
we wellicht tijdens de fietsactie van volgende zondag.
Filip Vanhauwaert volgt Lieven Huys in VTI-directie
Op 1 september aanstaande wijzigt de
samenstelling van het directieteam van VTI Waregem.
Lieven Huys -nu pedagogisch directeur
2de en 3de graad- wordt directeur in het Sint-Vincentiusinstituut in Anzegem.Ondertussen is Filip VANHAUWAERT aangesteld
als waardige opvolger. Lieven Huys heeft er op 30 juni een termijn van 5 jaar
adjunct-directeur opzitten. Op 1 september echter volgt hij Mieke Naessens op
als directeur van het Sint-Vincentiusinstituut van Anzegem. Deze aanstelling
zorgde er uiteraard voor dat er opnieuw een vacature was voor het 4de
lid van het directieteam van VTI Waregem.
Ondertussen is deze vacature ingevuld.
Filip Vanhauwaert -voorheen 18 jaar lang opvoeder in de 3de graad en
sinds 2003 eerst opvoeder-coach en daarna algemeen zorgcoördinator van de
school- wordt de nieuwe pedagogisch directeur voor de 2de en de 3de
graad. Zo wordt hij de naaste collega van Luc Dekiere die vorig jaar pas
aangesteld werd als pedagogisch directeur 1ste graad. Filip zal uiteraard
ook een sterk team vormen met Rik Desmet, technisch directeur én Philip
Demuynck, algemeen directeur.
Waregemnaar Filip Vanhauwaert is 51 jaar
en gegradueerde orthopedagogie.
Directeur Philip Demuynck : Omdat hij
zijn hele VTI-carrière altijd al met leerlingen en leerlingenzorg bezig is
geweest, zal de opdracht van pedagogisch directeur een kolfje naar zijn hand
zijn. We zijn er dan ook van overtuigd dat het schoolbestuur de juiste man op
de juiste plaats gezet heeft.
Directieteam
Het dagelijkse beleid van VTI en VTI2 is
in handen van een directieteam dat op zeer regelmatige tijdstippen overleg
pleegt. Een tiental keer per schooljaar wordt de directievergadering uitgebreid
met de collega's van VIBSO (het buitengewoon secundair onderwijs) en van het
CVO Sint-Paulus (het volwassenenonderwijs). Door formeel en informeel overleg
probeert het team te komen tot consensus om zo, vanuit een gezamenlijk
standpunt, het beleid van de school verder uit te tekenen.
Het team van VTI-VTI2 bestond voor het
schooljaar 2010-2011 (van links naar rechts op de foto) Lieven Huys, Rik
Desmet, Philip Demuynck en Luc Dekiere. Omdat dit team kwaliteit aanziet als
een onontbeerlijk element om succesvol te zijn, formuleert ze elk schooljaar
ook een aantal directiedoelstellingen. Voor het schooljaar 2010-2011 zijn dit:
Orde
en netheid
Deze doelstelling was al voor de 3dekeer geformuleerd. Het was immers de
bedoeling om in de loop van het schooljaar een aantal nieuwe initiatieven op
poten te zetten die personeel en leerlingen ertoe moeten aanzetten om (nog)
meer aandacht te schenken aan orde en netheid. Zo werden de leerlingenkastjes
op regelmatige basis gecontroleerd, werden (steekproefgewijs) controles van
werk- en turnkledij en werkkoffers georganiseerd en werd de werkgroep
gezondheidsbeleid gevraagd om, samen met de leerlingenraad, een project netheid
te concipiëren dat tijdens bijvoorbeeld een 'week van de netheid' zijn beslag
kon krijgen.
Sleutelen
aan de infrastructuur
De technische dienst van de school heeft
zich niet alleen gefocust op grote verbouw- en/of instandhoudingsprojecten,
maar schonk ook striktere en stiptere aandacht aan de opvolging van meldingen
van ogenschijnlijk futiele defecten of onbelangrijke infrastructurele
tekortkomingen. Op die manier proberen ze het 'goed gevoel' van onze
medewerkers aan te zwengelen.
Optimaliseren
van de leerlingenraad van de lagere jaren
Al jaren bestaat op de school een
leerlingenraad voor de lagere jaren. Het directieteam stelde vast dat deze raad
te vaak aan haar lot wordt overgelaten waardoor bij die leerlingen een zekere
inertie ontstaat om constructief mee te denken met het beleid. Vanuit het
directieteam is initiatief genomen om deze leerlingen extra te ondersteunen om
zo te komen tot een efficiëntere werking van deze raad.
Leerplanrealisatie
& evaluatie
Tijdens het schooljaar 2009-2010
optimaliseerden de vakkenteams hun werking. Dit schooljaar willen ze deze
ingeslagen weg verder bewandelen door die vakkenteams zich expliciet te laten
toespitsen op de problematieken van de leerplanrealisatie enerzijds en het
evaluatieproces anderzijds. 'Efficiënt en motiverend evalueren' was trouwens
het thema van de pedagogische studiedag van 28 januari 2011.
Volgend weekeind krijgen de jaarlijkse Batjes en
Pandjes extra animatie met het Belgisch kampioenschap voor Bellemannen op
zaterdag en de tweede uitgave van de elegantiewedstrijd voor koetsen op zondag.
De eerste editie van deze elegantiewedstrijd werd in juni vorig jaar georganiseerd
naar aanleiding van 10 jaar stad. Het stadsbestuur is het succes van 2010 niet
vergeten en wil van de elegantietocht een jaarlijkse traditie maken. Bezoekers van
de standplaatsen en bewoners langs het parcours van 20 km krijgen zondag 19 juni 2011 tussen 9 u. tot omstreeks 15 u. de gelegenheid om van dit
spektakel te genieten.
Er nemen opnieuw een vijfendertigtal koetsen deel.
Zij zullen gequoteerd worden door een professionele en een publieksjury.
Daarbij wordt er gelet op de opsmuk van de paarden, het type koets, de staat
van de koets, de kledij van de menner en passagiers, de aanpak van de
picknick, . De koetsen zijn vrij te bewonderen op alle locaties die ze aandoen:
ideaal om te genieten van de gratie en stijl van de gespannen! In de stadsinfo staat
een bon voor een gratis rit met de stadskoets .
Er wordt ook een beroep gedaan op de toeschouwers om
hun favoriete koets aan te duiden. Help mee punten geven. Jouw mening is ook belangrijk! Bezorg het
ingevulde formulier uit de stadsinfo (inGouden Blad) uiterlijk op maandag 20 juni terug. Invullen en indienen kan ook op de dag zelf
bij de collectebus op de Markt (tot 15.30u). U kunt ook deelnemen aan de
publieksjury via http://www.waregem.be/vrije-tijd/uit-in-waregem/elegantiewedstrijd/publieksjureringDe winnaar uit de publieksjury wordt
beloond met een prijs.
Dagindeling
9.00u.
klaarmaken koetsen in Bloso
9.30u.
presentatie koetsen aan de jury op de
Hippodroom
12.00u.
picknick aan stadionvijvers
14.00u.
animatie aan stadionvijvers met
o.a. rondritten en ponyrijden
14.30u. presentatie en publieksjurering op
de Markt
Parcours
elegantietocht zondag 19 juni
De koetsen vertrekken vanaf de parking van Bloso. Via
de Hippodroomstraat en de Hazewindstraat komen ze kort in de Nokerseweg om meteen
weer rechts de Bessemstraat in te slaan. Aan het kruispunt wordt rechts de
Felix Verhaeghestraat genomen om na ongeveer 500 meter rechts de parking van de
Hippodroom op te rijden (2 km gereden). Hier gebeurt de jurering voor de
tribunes van de hippodroom.
Na de jurering trekken de koetsen links achter de
tribune en verlaten terug de hippodroom in de Felix Verhaeghestraat. Aan het
kruispunt rijden ze rechtdoor in de Galgenstraat en over de brug wordt links ingeslagen in de
Karmeldreef. Einde Karmeldreef trekt men rechts in de Bergstraat en vervolgens
links de Schaagstraat in. Dan is al 5,7 km gereden. Vervolgens gaat het via de
Wandelstraat en Ballistraat richting The Paddock. Via de Termeulenstraat,
Waregemstraat en Vijverdamstraat komt
men in de kasteeldreef van Baron Casier in Nokere dorp, waar na 7,9 km de
aperitiefstop wordt gehouden.
De terugweg gaat via Nokeredorpstraat, Spichtestraat,
Turkestraat, Gaverstraat, Kasteelstraat, Rijborgstraat, Pontstraat en
Galgestraat naar de Bosstraat (getopt restaurant t Oud Konijntje). Aan het
kruispunt gaat de elegantietocht rechts de Wortegemsestraat in en aan restaurant Hobos rechts de
Nachtegaallaan. Vervolgens komen de koetsen viade Leeuwkesstraat,de Holstraat
in om aan de lichten links de Zuiderlaan op te rijden (17,6 km gereden). Aan
het rondpunt rijden de koetsen rechts de brug over de vijver op naar picknickplaats
langs de stadionvijvers.
Langs de tennisvelden komen de koetsen dan via de
Schakelstraat links naar de Zuiderlaan om via de Holstraat de markt te
bereiken. Daar rijden de koetsen een toer rond de kerk om dan de Keukeldam in
te rijden en via de Damweg aan het eindpunt te komen in de Hippodroomstraat.
Zaterdag 18 juni 2011 gaat het 7ekampioenschap van België voor Bellemannen door
op de Waregemse markt. Waregem werd gevraagd om het Belgisch kampioenschap
Bellemannen en escortes (hun dames) te willen organiseren. Het reglement
voorziet twee roepen per deelnemer: een opgelegde roep over Waregem en een
eigen roep. Alles start om 14 u. van op het balkon van het vroegere gemeentehuis
(nu Dexia). Komt dat zien, komt dat zien! En horen...
Oyez ! Oyez ! Oyez ! Aandacht ! Aandacht ! Boeren,
Burgers en Buitenlui !...Ja, zo begint een Engelse 'town crier', een Vlaamse
'belleman' of een Nederlandse 'stadsomroeper' zijn betoog. Sedert enkele jaren heeft ook Waregem zijn officiële
Belleman in de hoedanigheid van Jacques Coorevits of Jaco voor de
vrienden.De keuze viel op hem uit
diverse kandidaten na een heuse verkiezingsavond door de Waregemse middenstand.
Op 28 augustus 2008 werd Jaco op het stadhuis de officiële
erepenning opgespeld door burgemeester Kurt Vanryckeghem als lid van de Gilde van Bellemannen Europees Continent, dit in
aanwezigheid van zijn collega's ter
gelegenheid van de opening van de Waregem Koersefoor. Steffen Ron schreef toen nog speciaal een lied
'Bel, bel, belleman ... bel!' om het heugelijk feit kracht bij te zetten. Er
zijn momenteel 18 Belgen, 2 Nederlanders en 2 Engelsen full member van de GBEC-Gilde.
De voorbije jaren zijn de Bellemannen ook jaarlijks trouw op post op de
officiële opening van de Foor. Dit jaar mag hij als gastheer optreden in het
Belgisch kampioenschap voor Bellemannen.
De bakermat van de bellemannen is in Groot-Brittanië
gelegen. Een belleman is niet zomaar een persoon die ergens rondloopt en wat
uitroept. Zijn voornaamste taak is een ambassadeur te zijn van zijn stad en dat
zowel op toeristisch als cultureel vlak. Tijdens zijn optreden, zowel in het
binnen- als buitenland kan hij met zijn luide klare stem zijn stad meer
bekendheid geven.
Vorig jaar werd het kampioenschap georganiseerd op 1 mei inGenk , die samen met Waregem op 1
januari 2000 is stad geworden. Uit 12
deelnemende bellemannen koos een 7-koppige jury daar Joris Goens uit Veurne als
Kampioen van België. Het was een verdiende keuze, want nadien werd deze ook
Europees kampioen in Ninove.De Veurnse
belleman verzamelde al vijf titels en is ook in Waregem de te kloppen Belleman,
temeer hij kan optreden in zijn nieuw kostuum.
De Bellemannen verzamelen op het marktplein voor de
proeven, waaronder een boodschap verkondigen in honderd woorden en informatie
over de stad Waregem uitbazuinen. In een eerste proef stellen de bellemannen nog hun gemeente of stad voor, in een tweede moeten ze de elegantietocht voor koetsen aankondigen. De jury beoordeelt de kandidaten op hun
uitspraak, kleding en stemvolume. De
Waregemse belleman Jacques Jaco Coorevits is gastheer van dit evenement en
zal tevens de openingsroep verzorgen.De
officiële voorstelling van de elf deelnemende bellemannen en hun escortes
gebeurt om 12.00 u. in de trouwzaal van het stadhuis. Daarna volgt de loting
van de volgorde tijdens het kampioenschap.
Het
kampioenschap zelf begint om 14.00 u. Vanop de pui van het vroegere stadhuis
(nu Dexia) op de Markt zal elke belleman twee roepen doen: een opgelegde roep
over Waregem en een eigen vrije roep. Een zeskoppige jury zal de uiteindelijke
winnaar bepalen. Deze jury bestaat uit Jacques Coorevits, Werther Van Der
Sarren, Luc De Fraeye, Pat Mechele, Cecile Rigolle en Marijke Van Tieghem.http://www.youtube.com/watch?v=oH0zi7owGhM&feature=player_embedded#at=17
Deze voormiddag is de brug van de Expressweg N382 over
de Gentseweg (N43) geopend voor het verkeer. Dat gebeurde in aanwezigheid van
een beperkt comité bestaande ondermeer uit een afvaardiging van uitvoerder firma
Destadsbader, de Waregemse schepenen van Openbare Werken Henri Dewitte en
Kristof Chanterie van Verkeer en Mobiliteit. Om 11 u. kon het verkeer komende
uit de richting Wielsbeke al over de brug rijden richting autostrade E17,
nadien werd de brug geopend voor het verkeer in de andere richting. De beperkte
groep van afgevaardigden stapte tussen de twee openingen over de brug.
Enkele sfeerbeelden van deze mijlpaal voor Waregem
en Sint-Eloois-Vijve
De groep officiële getuigen bij de opening van het vak richting Wielsbeke. Ze waren juist de brug overgestapt na de opening van het vak richting E17 aan de overkant.
De eerste personenwagen, die over de brug reed richting Wielsbek. intussen was het andere vak komende uit de richting Wielsbeke al volop in gebruik.
De eerste vrachtwagen reed over de brug richting Wielsbeke onder applaus van enkele omstaanders. Ze hopen dat de opening van de brug al die vrachtwagens uit het Vijfse centrum houden.
Onmiddellijk na de opening van de brug voor het verkeer werd de verkeerssignalisatie aangepast. De ruitvormige voorrangsborden an andere misleidende verkeersborden werden overschilderd.
Nog een zicht van de brug na de openstelling voor het verkeer. De brug is al volop in gebruik...
De gemeenteraad keurde vorige dinsdag een afslanking
van het managementteam van de stad goed met ingang van 1 februari 2012.
Aanleiding is het ontslag van de verantwoordelijke van de cel wegen, verkeer en waterlopen wegens het
bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Deze verdwijnt vanaf 1 februari 2012 uit het
managementteam (MAT) en wordt niet
vervangen door zijn opvolger. Het aantal
leden in het MAT wordt dan afgeslankt van zes naar vijf.
Sedert de volledige inwerkingtreding van het
gemeentedecreet op 1 oktober 2007, heeft iedere gemeente en stad in Vlaanderen
een managementteam. Het managementteam
moet een aantal dienstoverschrijdende onderwerpen behandelen. Denk hierbij aan
de budgetten (lees: begroting), het organogram, communicatie en
informatiedoorstroming. Ook algemene onderwerpen komen aan bod en zelfs meer
specifieke onderwerpen zoals onze stadswinkel.
Het managementteam neemt zelf geen beslissingen,
maar doet vooral aan dossiervoorbereiding en geeft adviezen aan het college van
burgemeester en schepenen. De leden van
het managementteam in Waregem werden in zitting van de gemeenteraad van 4
september 2007 aangesteld. Alle stedelijke diensten zijn hierin
vertegenwoordigd.
De volgende personeelsleden werden aangesteld als
lid van het MAT:
-
de stadssecretaris Guido De Langhe
-
de financieel beheerderGeert Coussement
-
de projectcoördinator Vic Barbary
-
de verantwoordelijke interne werking, personeel en onderwijsGreet Vanrobaeys
-
de verantwoordelijke externe zaken Ilse Vansteenkiste
-
de verantwoordelijke cel wegen, verkeer en waterlopen. Rudy Vandenberghe
Met ingang van 1 februari 2012 heeft de
verantwoordelijke cel wegen, verkeer en waterlopen zijn ontslag aangeboden
wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd (goedgekeurd in zitting
gemeenteraad d.d. 1 maart 2011). Er
wordt voorgesteld om met ingang van die datum die functie geen deel meer te
laten uitmaken van het MAT. Rekening houdende met de invulling van een aantal
functies binnen het personeelskader zal de samenstelling van het MAT dan
opnieuw aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
De gemeenteraad besliste tijdens zijn zitting van 7 juni 2011 om
vanaf 1februari 2012 de samenstelling van het MAT als volgt te bepalen:
- de stadssecretaris (Guido De Langhe)
-
de financieel beheerder (Geert
Coussement)
-
de projectcoördinator (Vic Barbary)
-
de verantwoordelijke interne werking, personeel en onderwijs (Greet Vanrobaeys)
-
de verantwoordelijke externe zaken (Ilse Vansteenkiste).
Het
huidige managementteam bestaat nog uit Rudy Vandenberghe, Vic Barbary, Greet
Vanrobays, Guido De Langhe, Ilse Vansteenkiste en Geert Coussement
Guido De Langhe, stadssecretaris Waregem
De
stadssecretaris, Guido De Langhe staat, als eerste ambtenaar van de stad, in
voor de algemene leiding van de gemeentelijke diensten en
is hoofd van het stedelijk personeel
is bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer
staat in voor de werking van de gemeentelijke diensten inzake de voorbereiding,
de uitvoering en de evaluatie van het beleid
woont de vergaderingen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en
schepenen bij
maakt de notulen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en
schepenen op.
Geert
Coussement, financiën
aankoopdienst
boekhouding
gemeentebelastingen
ontvangerij
stadskas
verzekeringen
ICT
Rudy
Vandenberghe, technische diensten
wegen en waterlopen
stedenbouw
gebouwen
verkeer
milieu
depot
Greet
Vanrobaeys, interne diensten
personeelsdienst
bevolking
burgerlijke stand
stadsarchief
Ilse
Vansteenkiste, externe diensten
info-toerisme-feestelijkheden
cultuur
sociale zaken
jeugd
internationale samenwerking
bibliotheek
sport
Vic
Barbary, stafmedewerker secretaris en coördinatie managementteam
Morgen opent verkeer op brug van Expresweg N382 over Gentseweg
Het Agentschap Wegen en Verkeer deelt mee dat morgen
vrijdag 10 juni vanaf 11 u. de pas voltooide brug op de Expresweg (N382) over
de Gentseweg (N43) in Waregem voor het verkeer wordt opengesteld. Daarmee is
een belangrijke fase achter de rug in de herinrichting van dit gevaarlijke en
filegevoelige kruispunt. Eerder werd het verkeer onder de brug al toegelaten op
de Gentseweg. Voor Waregem is dit een mijlpaal na decennia lang wachten.
Dit kruispunt stond geboekstaafd als één van de 800
gevaarlijke wegvakken in Vlaanderen die de Vlaamse Overheid geselecteerd heeft
om aan te pakken. In opdracht van Wegen en Verkeer West-Vlaanderen ging TV3V,
de Tijdelijke Vereniging Veilig Verkeer Vlaanderen, op zoek naar een oplossing.
De keuze viel op de aanleg van een ongelijkgrondse kruising, in de vorm van een
brug over de Gentseweg. Met de realisatie van een brug krijgt dit gevaarlijke
kruispunt een verkeersveiligere inrichting. Tegelijk moet een herinrichting van
dit kruispunt ook de vele fileproblemen wegnemen. De keuze voor een brug over
de Gentseweg werd nog vergemakkelijkt doordat de taluds voor de brug al van bij
de aanleg van de N382 aanwezig waren en enkel dienden opgehoogd te worden.
Na herhaaldelijk uitstel gingen de werken van start
in april vorig jaar. Na de voorbereidende werken kon aannemer NV Stadsbader
beginnen aan de eerste fase: de bouw van de brug. Om de hinder tijdens de bouw
van de brug zoveel mogelijk te beperken werd de werf als een ovonde
(langgerekte rotonde) ingericht. Op die manier kon het verkeer blijven rijden
zonder omleidingen.
Door de realisatie van de brug kan het zwaar vervoer
van de omgeving Wielsbeke-Oostrozebeke-Ingelmunster nu vlot van en naar de
autoweg E17 rijden. Het bovenlokaal vrachtverkeer kan zo de kern van
Sint-Eloois-Vijve vermijden. De brug in architectonisch beton heeft bovendien
een poëtische link met de streek. De patronen in de brugleuning beelden de wind
uit die door de vlasvelden waait.
Eerste
fase afgerond
Met de opening van de brug is een belangrijke fase
van de werken afgerond. In een volgende fase wordt het kruispunt
Gentseweg-Roterijstraat aangepakt en de Gentseweg tussen dit kruispunt en de
brug. Op het einde van de Roterijstraat komt er een voorsorteerstrook voor het
verkeer dat de Gentseweg links wil oprijden. In een laatste fase wordt er een
vrije rechtsafstrook aangelegd voor het verkeer dat op de Gentseweg van
Desselgem komt en de Expresweg naar de E17 wil oprijden. Dit verkeer moet dan
niet meer voor de driekleurige lichten wachten. Beide maatregelen zullen zorgen
voor een vlotter verkeer op deze belangrijke wegen in Waregem.
De precieze startdatum van de volgende fases is
momenteel nog niet gekend aangezien er nog bijkomende rioleringswerken nodig
zijn en de administratieve procedures hiervoor nog moeten worden doorlopen.
Bovendien moeten er op de N43 een twintigtal bomen gerooid worden om plaats te
maken voor een busbaan en vrijliggende fietspaden alsook de te verplaatsen
nutsleidingen. De administratieve vergunningsprocedures hiervoor zijn in
opmaak. Omwille van het broedseizoen van de vogels zal het rooien van de bomen
ten vroegste na het bouwverlof kunnen.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Hilde Crevits : De ingebruikname van de brug over de Gentseweg is belangrijk
voor de mobiliteit in de regio Waregem. Het is belangrijk dat dit gevaarlijk
punt is aangepakt in het kader van de verkeersveiligheid en een betere
doorstroming van het verkeer. De totale kostprijs van de bouw van de brug en de
herinrichting van het kruispunt bedraagt 2,2 miljoen euro.
Kristof Chanterie, schepen van verkeer en mobiliteit
van Waregem: Het stadsbestuur van Waregem is heel tevreden met de opening van
de brug over de Gentseweg. Dankzij de goede samenwerking tussen het Agentschap
Wegen en Verkeer, aannemer NV Stadsbader, het stadsbestuur en de politie zijn
de werken vlot verlopen. Het stadsbestuur zal in de komende maanden ook verder
overleggen met de buurgemeenten om het doorgaande zwaar vervoer via de Expresweg
te laten rijden. Een goed overlegd tonnageverbod op korte termijn in het
centrum van Sint-Eloois-Vijve zal uiteindelijk het resultaat zijn.
We ontvingen ook een interessante reactie van Mario
Verhellen. Voor hem is de realisatie slechts één sneetje van het grote
mobiliteitsbrood dat op de plank ligt. Op
naar de rest van het brood nu. Hopelijk moeten we daarop nu geen 15 jaar
wachten. Toen SP.a-raadslid
Henri Debontridder zon 15 jaar geleden Minister Baldewijns wist te overtuigen
om de brug N382/Leie aan te leggen kon hij niet vermoeden dat pas vandaag de
brug over de N382/N43 opengesteld zou worden.
Hopelijk
moeten we nu geen 15 jaar wachten voordat: -
de N43 woon- en fietsvriendelijker wordt gemaakt -
de doortocht door Sint-Eloois-Vijve eindelijk wordt aangepakt -
de doorstroming op de N382 optimaler wordt -
de kruispunten N382-renthuisstraat/desselgemseweg/duthoystraat/verbindingsweg/bieststraat
aangepakt worden -
de verkeersafwikkeling op het E17-complex wordt herzien - de R35 een optimaler tracé
krijgt
- er in Beveren-Leie een fiets/voetgangersbrug over de Leie komt -
de geluidsmuren langs de N382 en E17(villapark) er komen
In
dezelfde sfeer kunnen we de onlangs bekomen reactie met titel brug n43/n382 van
Pierre Verslype catalogeren: Ja, joepie, sedert eind maart is de brug over de
N43 (Gentseweg) in Sint-Eloois-Vijve afgewerkt om de problemen op dit kruispunt
op te lossen, alleen ligt deze brug er nu dik 2 maanden ongebruikt bij om wat
voor reden dan ook. De bruggenhoofden liggen er reeds sinds de jaren zeventig.
Hopelijk gaan we niet dezelfde weg op als met de brug over de Leie die destijds
8 jaar ongebruikt bleef. Wie hiervoor een zinnige (?) verklaring heeft mag deze
hier deponeren http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=724807 http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=282234
Met
het aanstellen van een ontwerper wenst het stadbestuur concreet uiting te geven
aan zijn belofte om de honderden actieve atletiekbeoefenaars in Waregem niet
aan hun lot over te laten na het verdwijnen van de atletiekpiste in het
Regenboogstadion. De gemeenteraad keurde het voorstel vorige dinsdagavond goed
in de schaduw van een eerdere beslissing dat eigenlijk het definitieve akkoord
inhield om de atletiekliefhebbers en andere recreatielopers uit het
Regenboogstadion te bannen.
Het
stadsbestuur wenst een nieuwe atletiekpiste aan te leggen op de uitbreiding
sportstadion.
Hiervoor
is het aangewezen beroep te doen op een studiebureau. De opdracht van de ontwerper omvat:
-
Het digitaal opmeten (X-Y-Z coördinaten)
van de bestaande toestand tussen de rand rijweg Ring R 35, Verbindingsweg R35
bis, N382 en de achterste perceelgrens van de woningen Henri Lebbestraat. De
expo en parking zijn mee in te meten;
-
Organiseren van de prijsvraag voor een
bodemonderzoek, draagkracht en aard van de ondergrond;
-
Opmaken van het ontwerp van de nieuwe
atletiekpiste. Aan te leggen rond terrein 1 of 2. De piste is waterdoorlatend
kunststof. Inbegrepen de nodige aanpassingswerken aan de bestaande
joggingpiste;
-
Opmaken van het ontwerp voor verlichting;
-Opmaken van de ontwerpen voor de uitrustingen
van de diverse sportdisciplines;
-Opmaken dossier beregening voor alle
sportvelden op de uitbreiding;
-Opmaken dossier bouwaanvraag.
De
opmaak van de dossiers en/of ontwerpen omvat de bestekken, plannen, houden
aanbesteding toezicht en leiding der werken tot en met de definitieve
oplevering.
De
ontwerper zal het nodige overleg plegen met het opdrachtgevend bestuur alsook
met andere ontwerpers voor de aanpassingswerken aan de gebouwen. Raming van het ereloon bedraagt 100.000 euro (btw
inbegrepen)
Wellicht
kan atletiekclub AZW nog zijn programma afwerken voor deze zomer :
vrijdag
27 mei 2011Ereprijs Chantal Coussement
- Peter Desmet - Deroose bvba
Mogelijks passeert volgende nacht opnieuw een lading
nucleair afval langs het spoordoor
Waregem (update: na blokkade Greenpeace bij de start in Zeeland, aan grens in Essen
en mogelijk nog andere komt dat transport pas vanavond dinsdag 7 juni 2011 door Waregem).
Dit keer komt het kernafval uit Borssele via een omweg langs Antwerpen ons land
binnen met de trein verder over de lijn Antwerpen-Gent-Kortrijk-Moeskroen naar
het Noord-Franse La Hague aan de Normandische kust.Op 12 mei was er langs Waregem nog een
nucleair transport met opgewerkt splijtstof in omgekeerde richtingvanuit La Hague naar Mol.
EPZ, de exploitant van de kerncentrale, is maandag
begonnen met de voorbereidingen voor het kerntransport. Drie containers met
hoogradioactief afval van kerncentrale Borssele worden per vrachtwagen vervoerd
naar de Covra (opslag voor radioactief afval in Vlissingen) en daar op de
treinwagons geladen. Vanuit Covra worden deze week splijtstofstaven per trein
naar Frankrijk vervoerd. Het is voor het eerst in drie jaar dat een
kerntransport van Nederland naar Frankrijk gaat en dus langs Waregem komt.
Transporten van hoogradioactief afval van de
kerncentrale van Borssele (Nederland) naar de opwerkingsfabriek van La Hague
(Frankrijk) spoorden tot drie jaar geleden gemiddeld drie keer per jaar door
Gent. Dat blijkt uit gegevens van Oost-Vlaams gouverneur André Denys. Wel zijn
er ondertussen nog transporten van verwerkt laagnucleair afval doorgegaan van
La Hague naar Dessel(Mol) voor
berging.Het transport van 12 mei
bevatte de derde in een reeks van negen ladingen die nog tot 2013 terug in het
land worden verwacht. Telkens belandt het afval uiteindelijk in een
ondergrondse opslagplaats in de buurt van Mol. Het transport uit Borssele zou
het eerste zijn in een aangekondigde reeks van tien. Denys benadrukt wel dat de
federale overheid bevoegd is voor vergunningen van nucleaire transporten.
De
controversiële transporten van opgebrande splijtstof lag al jaren stil. Na een
succesvolle campagne van Greenpeace accepteerde Frankrijk niet meer dat er
grote hoeveelheden laagradioactief afval op Franse stortplaatsen achterbleef.
Frankrijk en Nederland spraken in een contract af op welke termijn het
radioactieve afval terugkomt naar Nederland. Maar 95 procent van het kernafval,
het opgewerkte plutonium en uranium, valt nog altijd niet onder dit contract.
Slechts 12 procent van dit materiaal wordt daadwerkelijk verwerkt tot nieuwe
brandstof.
De eis van het Gentse stadsbestuur, dat een nucleair
transport tussen Nederland en Frankrijk probeerde te verhinderen, is afgewezen
als ongegrond bij gebrek aan hoogdringendheid, omdat het stadsbestuur al
vroeger op de hoogte was. Dat blijkt uit de motivering van het vonnis van de
Gentse rechtbank van eerste aanleg in kort geding. Niets houdt het transport,
dat naar verluidt al was genaderd tot Terneuzen, voor de eerstkomende uren of
dagen nog tegen.
Volgens internationaal recht ligt de bevoegdheid tot
het verlenen van een transportvergunning voor kernafval bij het rijk, niet bij
de gemeente. Greenpeace vocht de transporten al eerder aan maar kreeg ook
juridisch geen voet aan de grond. Dat was voor andere gemeenten waar de trein
door komt in zowel België als Nederland reden om af te zien van een rechtsgang.
Maandag, toen de containers per vrachtwagen van de
kerncentrale van Borssele werden overgebracht naar het spoorwegoverslagstation,
voerde Greenpeace stralingsmetingen uit. In een wagen op 4 meter afstand van de
containers werden waarden opgetekend die dertig keer hoger liggen dan de
normale waarden, meldt de milieurorganisatie in een persbericht. Greenpeace nam
ook beelden met een thermografische camera, waarop duidelijk te zien is hoeveel
hitte de bestraalde reactorbrandstof nog steeds produceert.De
drie wagons met hoogradioactief afval bevatten volgens de milieuorganisatie een
hoeveelheid radioactiviteit die te vergelijken is met wat is vrijgekomen bij de
kernrampen in Tsjernobyl of Fukushima. De komende twee jaar zullen tien
transporten met kernafval van Nederland naar Frankrijk worden uitgevoerd.
Bij het Federaal Agentschap
voor Nucleaire Controle (Fanc) benadrukken ze echter dat er geen gevaar is voor
de Gentenaars. Ik hoop dat de mensen nu niet nodeloos ongerust worden, zegt
woordvoerster Karina De Beule. Er zijn bijzonder strikte veiligheidsnormen
voor dergelijke nucleaire transporten. Dat de burgemeesters vrij laat
verwittigd worden, is net uit veiligheidsoogpunt: hoe meer details er worden
verspreid over het transport, hoe meer risico dat de foute mensen ervan horen.
Daarnaast heeft het Internationaal Atoomagentschap strenge en duidelijke regels
vastgelegd en België heeft die onderschreven. Een ervan zegt dat transport per spoor
te verkiezen valt boven transport over zee. De containers waarin het kernafval
wordt vervoerd, hebben allerlei speciale tests ondergaan zelfs een valtest.
Ook de straling is uiteindelijk beperkt. Wie een uur lang op twee meter van het
transport staat, krijgt slechts een tiende van de straling te verduren die je
normaal natuurlijk ondergaat in een jaar. We hebben alles nagekeken en
wat ons betreft zijn alle voorwaarden vervuld om het transport veilig te laten
verlopen.
VTI sluit Ozzie Wozzie Westhoekaf in Polygonebos
Morgen dinsdag 7 juni om 16 u. sluiten de jongens
van het 2de jaar beroepsonderwijs van VTI Waregem hun Ozzie Wozzie
Westhoek project waardig af met een herdenking op de Britse begraafplaats in
het Polygonebos van Zonnebeke. Op dit kerkhof ligt de Australier Jarvis Bunting
Fuller, zowat het symbool van het twee jaren durend project met de collegas in
Australië. Ander symbool was de uitwisseling van de mascottes, die de
activiteiten van de beide klassen opfleurden, het Waregemse paardje Wudgy in
Queensland Australië en hun Pudgy hier met de VTI-jongeren.
Johan Durnez : Mocht je dinsdag vrij zijn of in de
buurt van het Polygonebos van Zonnebeke : je bent van harte welkom om deel te
nemen aan deze plechtigheid en ik weet zeker dat onze jongens jullie
aanwezigheid zullen waarderen. Kun je er niet bij zijn, wees dan even in
gedachten verbonden met ons en met de vrienden in Australië. Uiteraard mag je
dit bericht doorsturen naar kennissen en/of hen meebrengen naar de herdenking.
De Mackay North State High School ligt in Mackay,
in de staat Queensland in het noordoosten van Australië en er zijn daar
ongeveer 1.600 leerlingen. Een geschiedenisleraar van die school, Mike Goodwin,
organiseert om de twee jaar voor een groep studenten een groots project over de
Eerste Wereldoorlog. Elke student stelt in de loop van het schooljaar een
dossier samen over soldaten (soms zijn dat familieleden) die sneuvelden tijdens
de Eerste of Tweede Wereldoorlog en op het einde van het project bezoekt de
groep ook de graven van die mannen (of naar de gedenktekens waarop ze vermeld
staan.) En voor de meesten van hen is dat een trip naar de andere kant van de
wereld !
Op die manier mocht Pudgy als mascotte al zes keer
mee op reis met die studenten en Mike Goodwin en zijn collegas naar de
slagvelden in Frankrijk, België, Turkije,Thailand en Singapore. Dat gebeurde in
1999, 2002, 2004, 2006, 2008 en 2010. Op 27 september 2010 kwamen Mike, zijn
collega Tracey Cameron en drie studentes naar het VTI van Waregem om Pudgy hier
te overhandigen als mascotte voor het Ozzie Wozzie Westhoek II-project. In
ruil ging Wudgy naar Australië. Sedert vorige maand zijn beide terug bij hun
studenten in eigen land.
Dinsdag organiseert VTI voor de jongens van het 2de
jaar beroepsonderwijs (VTI Waregem) de uitstap naar de voormalige slagvelden
van de Eerste Wereldoorlog. Deze uitstap is ook de afsluiter van hun
jaarproject Ozzie Wozzie Westhoek, een project waarin we van september tot
juni focusten op Australië, de Eerste Wereldoorlog en de Westhoek. Dit jaar
beleefden ze de tweede editie van dit project en je kan er meer over lezen op
de blog www.pudgyblogt.wordpress.comen op de homepage van de school www.vtiwaregem.eu.
Tijdens de uitstap maken de jongens kennis met de
sporen van het oorlogsverleden in het landschap en komen ze ook in contact met
streekbewoners voor wie die oorlog 14-18 deel uitmaakt van hun dagelijkse
leven. De dag wordt afgesloten met een korte herdenkingsplechtigheid voor de
soldaat over wie de jongens leerden en die een heel belangrijke link is geweest
naar één van de Australiërs die tijdens het voorbije schooljaar (twee keer) op
bezoek kwam naar de klassen.
6994 Private Jarvis Bunting Fuller
7BN Australian Infantry AIF
killed in action 4 October 1917
Battle of Broodseinde
Die soldaat is
Private Jarvis Fuller. Over Fuller hebben de jongens dit jaar
enige informatie doorgenomen in de klas als voorbereiding op deze herdenking al
kennen ze het verhaal al sinds Mike Goodwin uit Australië in september 2010
naar de school kwam. In deze tekst is ondermeer Dorothy Seers aan het woord.
Zij is één van onze Australische kennissen en de dochter van Jarvis broer. Wat
zij in de tekst vertelt, is deels gebaseerd op haar informatie, deels op de
militaire dossiers van Jarvis en zijn broer (National Archives of Australia),
deels op het vermistendossier (WWI Red Cross Wounded and Missing), deels op informatie
van Mike Goodwin, Todd Fraser en Johan
Vandewalle.
Johan Durnez, BVL-team van VTI-Waregem, voorziet de volgende Order of Servicevoor de herdenking :
(omstreeks 16 uur) De 53 leerlingen en
6 begeleidende leerkrachten verzamelen bij het graf van Jarvis Fuller.
De
grafsteen is omhuld met de Australische vlag en de jaarmascotte Wudgy the Horse
(Pudgy the Platypus is al terug naar Australië zie blog) zit voor de zerk.
verwelkoming van de leerlingen en
gasten
een boodschap aan de leerlingen van
Todd Fraser (info over Todd Fraser zie tekst in bijlage)
Australische muzikale groet :
muziekleerkracht Hanne speelt Waltzing Matilda op de dwarsfluit
een boodschap aan de leerlingen van
Mike Goodwin (Mike kwam twee keer naar school tijdens dit schooljaar)
Last Post (cd)
stilte + Ode
Rouse (cd)
Advance Australia Fair (volkslied
Australië) door muziekleerkracht Hanne op de dwarsfluit
plaatsen van de herdenkingskaart bij
de grafzerk
De leerlingen passeren voor het graf
en leggen even de hand op de zerk bij wijze van groet en zeggen Gday Mate
(zoals hen destijds werd aangeleerd door een Australiër)
einde van de dienst groepsfoto
(leerlingen en gasten)
In Oostende is naar aanleiding van de start van de
bio-week de jaarlijkse bio-award toegekend. Die gaat dit jaar naar Delight of
beter bekend als het bio-restaurant De Postelein in de Holstraat te Waregem. De
Postelein herbergt een regionaal samenwerkingsverband met bio-boeren,
bio-winkeliers en bio-restaurateurs. De award is dan ook een erkenning voor de
hele groep van boeren die hierbij betrokken zijn. Jan de Vry en Floor Van
Egghen, de uitbaters van het bio-restaurant De Postelein-cvba Delight waren
bijzonder tevreden met de waardering.
Naar jaarlijkse gewoonte vindt in de eerste helft
van de maand juni de bio-week plaats.Bedrijven, organisaties, boerderijen, restaurateurs, zetten gedurende
deze 10-daagse hun beste beentje voor om bio als dusdanig in de kijker te
zetten.Op zaterdag 4 juni werd de
bio-week feestelijk geopend in Oostende op het stationsplein.Je kon er genieten van een lekkere
bio-brunch, alsook kennismaken met enkele bio-bedrijven die hun produkten in de
kijker zetten.
Hoogtepunt van het openingsevenement was
ongetwijfeld de uitreiking van de bio-award.Deze award wordt jaarlijks toegekend aan een bedrijf dat binnen de
bio-sector een lovenswaardige inspanning levert om bio te promoten.In het bijzijn van de schoonste boerin van
Vlaanderen, overigens ook een échte bio-boerin, werd deze award gisteren
toegekend aan DELIGHT, of ook De Postelein in Waregem.De Postelein, in eigen regio het beste gekend
als bio-restaurant, herbergt een regionaal samenwerkingsverband met bio-boeren,
bio-winkeliers en bio-restaurateurs.De
award was dan ook een erkenning voor de hele groep van boeren die hierbij
betrokken zijn.
Jan en Floor, uitbaters en zaakvoerders van
bio-restaurant DE POSTELEIN-CVBA DELIGHT, waren uitermate dankbaar voor deze
prijs. De Award werd overhandigd door Cindy Declercq, de Schoonste Boerin van
Vlaanderen. Het applaus kwam onder andere van minister Geert Bourgeois, Herr
Seele en Frans Coussement, adviseur van minister-president Kris Peeters. Deze
laatste gaf enkele cijfers. Bio doet het goed. De consumptie steeg het
afgelopen jaar met maar liefst 23 procent. In totaal besteedden consumenten 421
miljoen euro aan biologische producten. Ook de productie is gevoelig gestegen
nadat we in 2008 gestart zijn met de uitvoer van het strategisch plan voor
biolandbouw. Wij hopen die lijn verder door te trekken.
Floor: De jury loofde vooral onze integrale
aanpak.Deze award geeft ons een plekje
op de bio-kaart, maar is in eerste instantie vooral een werkwoord.Er gebeurt op dit moment heel veel rond
voeding, en het is dus een uitgelezen kans om bio nog meer op het bord van de
consument te krijgen.Wij willen daar
van harte ons steentje aan bijdragen.Omdat wij resoluut kiezen voor korte keten en persoonlijk onze
produkten bij de boeren ophalen, garandeert dit een niet-te-versmaden versheid.Mensen moeten zich meer en meer bewust worden
van het belang hiervan.Ons lichaam
heeft levend voedsel nodig, vol van energie!!En daar kiezen wij voor.De
verschillende activiteiten die voortvloeien uit de samenwerking met de boeren,
zijn volledig gebaseerd op deze visie.Van de akkers op het bord, in het marktkraam, in de winkel.En om de consument te inspireren, vertalen
wij dit dagelijks in ons bio-restaurant De Postelein, in Waregem, waar wij voor
100% werken met biologische ingrediënten.
Deze award zal ongetwijfeld de komende tijd wat
nieuw licht werpen op het bio-restaurant in Waregem.Wat overigens geheel terecht is, gezien de
unieke kaart die voor handen is in het restaurant.Vlees-, vis- en vegetarische gerechten staan
hier gewoon evenwaardig naast elkaar.Jan: Wij zijn geen louter vegetarisch restaurant, niettemin willen we
mensen de keuze laten en niemand uitsluiten.Wij kiezen echter wel voor bio, dat betekent dat u ook biologisch vlees
voorgeschoteld krijgt in onze gerechten.
Visie
De Postelein
Wie kiest voor een gezonde levensstijl, weet ook dat
voeding hierin een toonaangevende rol speelt. We weten allemaal dat voeding een
bron van energie voor ons lichaam is, net zoals een auto brandstof nodig heeft
om te kunnen rijden. Maar daarnaast is het ook belangrijk om niet zomaar onze
honger te stillen met alles wat we tegenkomen. Steeds meer mensen zijn op zoek
naar een gezond voedingspatroon voor hun lichaam, en het mag gezegd dat dit
niet zo vanzelfsprekend is in combinatie met een drukke levensstijl, die dag in
dag uit de nodige stress met zich meebrengt.
Onze dagdagelijkse uitdaging bestaat erin een
dagschotel te creëren die ieders lichaam voorziet van zoveel mogelijk
basisnoodzakelijke voedingsstoffen. Een dagschotel die dus voedzaam én lekker
is, gevarieerd en leuk om te zien, elke dag een beetje anders, niet te vet en
met zoveel mogelijk verse ingrediënten.
Wie ons al wat langer kent, weet het al. We maken
werk van uw maaltijd, we denken na over smaken, kleuren en geuren en serveren u
uiteindelijk een schilderachtig lekkere schotel.
En dit gaat niet vanzelf; we kuisen en snijden ál
onze groenten handmatig, bereiden alle dressings en sausjes zelf om zoveel
mogelijk controle te hebben over welke ingrediënten we wel of niet gebruiken. U
begrijpt het juist, wij gebruiken géén voorgesneden groenten en géén
diepvriesgroenten. Wij gebruiken géén boter, en werken hoofdzakelijk met
biologische ingrediënten. Ons brood is voor 100% gemaakt van biologisch
speltmeel en bakken wij volledig zelf.
Gedurende het hele jaar worden onze groenten 2 x per
week àkkervers aangevoerd, dit betekent van het veld, naar onze keuken, op uw
bord, binnen de 24 uur. We werken daarvoor samen met enkele bio-boeren uit het
Brugse Ommeland, die o.m. zorgen voor de verse aanvoer van worteltjes, tomaten,
komkommer, prei, sla enz. Daarnaast rekenen wij op de wekelijkse aanvoer van
onze groothandel die ons voorziet van de biologische groenten die niet in het
aanbod van onze boeren aanwezig zijn.
U heeft het vast begrepen, de hoofdingrediënten uit
onze keuken zijn de verse en biologische groenten. En dit is niet voor niets
onze overtuiging. Wie graag meer weet over biologische voeding kan uitgebreide
informatie vinden op volgende website www.salvestrolen.nl.
In de drukke wereld van vandaag de dag, waar
fastfood-ketens ons vanop elke straathoek toeschreeuwen, bieden we u graag een
alternatief. Laat voeding uw bron van energie zijn en laat ons kader uw bron
van rust zijn. Het is nu het moment om alle zintuigen open te zetten en met
volle teugen te genieten.
Wilt u graag meer weten over biologische landbouw,
bio-voeding Op 12 juni a.s. kan u
terecht in de Postelein, voor een unieke meet-, greet- en eat met enkele
bio-boeren.Proeven van heerlijke
bio-produkten in het bijzijn van enkele bio-boeren.Voor info & reservatie:
janenfloor@live.be of 0478/56.84.91Meer
bio-activiteiten tijdens de bio-week (4 t/m 12 juni) vindt u terug op de
website van bioforum: www.bioforum.be
CVBA
DELIGHT - De Postelein, Holstraat 40 - 8790 Waregem
Stadsbestuur vraagt naamsverandering Essevee Z Waregem
Tijdens de gemeenteraadszitting van volgende week
dinsdag 7 juni 2011 is de gemeenteraad van plan om een naamsverandering voor te
stellen voor zijn eersteklasseploeg SV Zulte-Waregem. In het kader van een nieuwe ingrijpende
investering in zijn Regenboogstadion wil het stadsbestuur zijn engagement
weerspiegelt zien in een verkorte naamgeving van de club naar SVZ Waregem. De
stad is ook eigenaar van de aanpalende gronden waar het monsterproject van één
miljard frank wordt op neergepoot. De naamsverandering zou pas uitgevoerd
worden als het vernieuwde stadion er is.
Dinsdag kwam de gemeenteraadscommissie samen om de
gemeenteraad van 7 junivoor te bereiden
en besliste om op de gemeenteraad van volgende week een naamsverandering van
Zulte Waregem naar SVZ Waregem voor
te stellen. Op de gemeenteraad staan
enkele belangrijke beslissingen voor de toekomst van het stadionproject van
SVZW op de agenda. Agendapunt 6omvat de
goedkeuring van het bestek en de gunningscriteria voor het aanstellen van de
projectontwikkelaar voor het PPS-project site Regenboogstadion.Nadien komt de goedkeuring van de
overdrachtvan het gebruiksrecht van het Regenboogstadion van de Sportvereniging
Zulte-Waregem naar cvba Grensverleggend.Op de agenda staan ook belangrijke beslissingen rond het
stadsvernieuwingsproject Waregem-Zuid, dat ook het Regenboogstadion omvat.
"Het stadsbestuur wil zich ten volle engageren
voor het stadionproject en wil dat weerspiegelt zien in de naam", zegt
burgemeester Kurt Vanryckegem. De stad
Waregem is eigenaar van de gronden. Dat bijzonder engagementbehelst onder meer dat alle opbrengsten die
gegenereerd worden uit de verkoop van bijvoorbeeld de appartementen of het
hotel rechtstreeks mogen terugvloeien naar de renovatie van het stadion.
Daarnaast stellen wij de gronden ter beschikking en zal de stad instaan voor de
financiering van de verhuis van de camping en de atletiekpiste, die een plaats
krijgt aan overkant van de Zuiderlaan.
Zeven projectontwikkelaars hebben het bestek voor
het stadionproject opgevraagd bij het stadsbestuur. Op korte termijn worden zij
gescreend en worden hun kandidaturen al dan niet ontvankelijk verklaard. De
projectontwikkelaars waarvan hun kandidatuur ontvankelijk verklaard wordt,
kunnen een aanbesteding voor het stadionproject doen.
SVZ Waregem moet de nieuwe naam van SV Zulte Waregem
worden bij de ingebruikname van het vernieuwde Regenboogstadion in het seizoen
2013-2014. Die uitdrukkelijke vraag van het stadsbestuur zal pas ingewilligd
worden door de club indien de effectieve ingebruikname van het vernieuwde
stadion gerealiseerd wordt.Binnen de
club is het voorstel van het stadsbestuur vorige week aan bod gekomen tijdens
de Raad van Bestuur. SV Zulte Waregem wil benadrukken dat de club hoopt dat de
burgemeester en het stadsbestuur naast de reeds aangegane engagementen er in de
toekomst op alle vlakken alles zal aan doen wat binnen hun mogelijkheden ligt
om ervoor te zorgen dat het stadionproject er komt.
Burgemeester
Zulte noemt voorstel respectloos
De Zultse burgemeester Henk Heyerick (CD&V)
voelt zich koud gepakt door de Waregemse eis om Zulte uit de clubnaam van SV
Zulte Waregem te schrappen. Zo
respectloos. Zonder ook maar enig overleg wordt een streep getrokken onder het
verleden.Essevee speelt met het
stamnummer van Zultse VV. Die club opofferen heeft voorzitter Willy Naessens en
het toenmalig politieke bestuur van Zulte heel wat overredingskracht gekost. En
dan dit. Zo respectloos. Zonder enige vorm van overleg werd een streep
getrokken onder het verleden. Waregem wil groter worden door de kleine partner
te vertrappelen, zo zie ik het.
De Zultse schepen van Sport en gewezen
Esseveecoryfee Luc Millecamps is iets milder in zijn bewoordingen. Het
Waregems stadsbestuur heeft tien jaar geleden zelf ingestemd met de naam SV
Zulte Waregem. En uiteindelijk beslist niet een gemeenteraad maar de club over
de naamswijziging. Het kan trouwens nog jaren duren voor het zover komt en ik
zie het niet gebeuren zolang Willy Naessens voorzitter is.
Burgemeester Heyerick wil nog overleg plegen met
Stad Waregem, al dringt de tijd, want dinsdag 7 juni wordt de kwestie ter
goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd. Oké, de stad investeert een pak
geld in het nieuwe stadion, maar zal er ook veel aan verdienen. Nog eens: ik
ben compleet verrast. Er werd hier tegen ons nog met geen woord over gerept.
Stamnummer
Oost-Vlaanderen
SV Zulte-Waregem speelt met het stamnummer 5381, afkomstig van Zultse
Sportief dat werd opgerichgt in 1950.Deze club fusioneerde in 1976 met SK Zulte, dat met stamnummer 4683 werd
opgericht in 1947, tot Zultse VV. De club klom in de jaren 90 op in de
nationale reeksen. Na enkele jaren Bevordering speelde de club van 1995 tot
1997 al twee seizoenen in derde klasse en na degradatie in 1997 naar
bevordering promoveerde Zultse in 1999 terug naar derde . Het seizoen er op
behaalde men zelfs de eindronde, maar de ploeg strandde in de wedstrijd voor de
derde plaats en miste zo nipt de promotie naar tweede klasse.
In 2001 was Zultse VV redder in nood voor het failliete SV Waregem om
onder het stamnummer van Zultse (5381) als fusieploeg SV Zulte-Waregem nog
verder voetbal te presenteren op het eersteklasse stadion, waarin de stad Waregem
het laatste decennium nog honderdvijftig miljoen frank had geïnvesteerd. Het stamnummer 4451 van bij de start in 1946 van
KSV Waregem werd definitief geschrapt. SV staat voor SportVereniging en deze
club was al een fusieclub van Waregem Sportief (gesticht in 1925 met stamnummer
552) en Red Star Waregem (gesticht in 1928 met stamnummer 1153).
Van 1966/67 tot 1995/96 speelde
Waregem in totaal 28 jaar in Eerste Klasse met uitzondering van 1972/73 en
1994/95. In 1968, 1985 en 1993 haalde KSV de vierde plaats.In 1996 verdween KSV
Waregem definitief uit Eerste Klasse. Drie seizoenen later, in 1998/99 werd de
ploeg voorlaatste, maar degradeerde door financiële problemen zelfs weg naar Vierde
Klasse. De club had rood-wit als ploegkleuren, maar doordat Molecule sponsor
was, speelde de ploeg de laatste seizoenen in geel-groen. KSV Waregem speelde
zijn laatste seizoen in vierde klasse A, waar het vijfde eindigde. Op 6 mei
2001 werd tegen Templeuve de laatste match gespeeld en fusioneerde tenslotte
met Zultse VV. De nieuwe fusieclub SV Zulte Waregem speelde verder onder het
stamnummer 5381 van Zultse in het stadion van Waregem. Als we goed zijn
ingelicht wordt Zulte-Waregem binnen de voetbalbond aanzien als Oostvlaamse
club en zou deze bij degradatie naar Provinciale moeten uitkomen in de reeksen
van Oost-Vlaanderen
VLD ziet Vijve als politieke stiefkind van Waregem
In
het kader van hun eerste persbabbel vorige maandag in Sint-Eloois-Vijve verzamelde
Open VLD legde Open VLD ook de pijnpunten voor in het stedelijk beleid voor
deze deelgemeente.Open VLD
verduidelijkte achter de positieve initiatieven in de deelgemeenten te staan,
maar vindt dat Sint-Eloois- Vijve op alle vlak te kort wordt gedaan. Vijve is volgens
de Waregemse liberalen het politieke stiefkind van Waregem. De kiesstrijd voor
de gemeenteraadsverkiezingen van oktober volgend jaar is duidelijk ingezet...
In
5 jaar werd hoegenaamd niets gedaan in Vijve. De begrotingen van de voorbije
jaren zeggen genoeg. Waarschijnlijk zal in het jaar voor de verkiezingen
aandacht besteed worden aan Vijve om wat zand in de ogen te strooien, zodat
CD&V-bestuur volgende legislatuur weer op zijn lauweren mag rusten.
Aankoop oude Delhaize
Woordvoerder
Johan Vanhove : Begin 2010 werd de Oude Delhaize aangekocht na het alarm van
openVLD. Door het feit dat het schepencollege bij verhuis van Delhaize van
Koekoekstraat naar Gentseweg het gebouw niet wilde aankopen en door aarzeling,
werd het gebouw aangekocht voor 600 000 euro, dit is meer dan 100000 euro meer
dan de aanvankelijk gevraagde prijs op enkele jaren tijd.Er waren geen financiën voorzien voor de
herinrichting van het gebouw, zodat de begroting 2011 moest afgewacht worden.
Ondertussen zijn we meer dan een jaar na aankoop en nog geen stap verder en
zitten de muziekacademie, de stedelijke basisschool en vooral de chiro op hun
honger. De architect zou nu aan het werk zijn. De muziekschool zou in de oude
bureaugebouwen hun plaatsje krijgen, de winkelruimte en magazijn van weleer,
zouden in de lengte verdeeld worden onder de Stedelijke Basisschool en de
Chiro. Er zou ook een polyvalente zaal komen.
Stedeiijke Basisschool
Door
het succes van het kleuteronderwijs barstte de schooi uit zijn voegen, in de
toenmaiige participatieraden, waar Johan Vanhove en gewezen gemeenteraadslid
Raf Deblaere deel van
uitmaakten,
werd door de toenmalige CD&V-schepen van onderwijs beloofd dat
Sint-E'ools-Vijve na het Torenhof het eerst aan bod zou komen voor
uitbreidingen en verbouwingen. Raadslid Raf Deblaere, die toen ook de voorzet
gaf om de Oude Delhaize te kopen, gaf de tip dat er nog gronden lagen achter de
schooi, die wellicht aan te kopen waren. Wie niet vraagt, niet weet.
Ondertussen,
13 jaar na het opstarten van het kleuteronderwijs, zijn in alle stedelijke
basisscholen de renovaties gebeurd, behalve in Vijve. Er zijn geen stappen
ondernomen om een deel van die gronden aan te kopen, die nochtans een prachtig
perspectief zouden kunnen geven aan de school en de Vijfse gemeenschap. De
speelplaats is al jaren aan grondige vernieuwing toe. Een heel nieuwe
bevloering dringt zich op.
Een
prachtig initiatief van Stad Waregem zou kunnen worden, dat de aanpalende grond
richting Herlaarstraat wordt aangekocht en dat op de plaats van de ondertussen
13-jarig bestaand voorlopige houten klasjes, een kleuterschool wordt gebouwd,
zodat het lager onderwijs zijn oorspronkelijke klassen opnieuw kan gebruiken en
niet meer moet uitwijken naar De Linde.
Ook
het parkingprobleem zou men kunnen oplossen door een doorgang te voorzien, naar
de parking van de oude Delhaize. Ondertussen kan men best het zebrapad in de
Koekoekstraat verplaatsen ter hoogte van de voetgangersstrook ipv ter hoogte
van de oprit van de schooi. Dit punt werd al aangebracht in de gemeenteraad
door Delphine Cloet, maar een van de argumenten van de schepen van verkeer was
dat kinderen moeten leren omgaan met gevaar.
Koekoekstraat
De
oversteek ter hoogte van de Kloosterwegel en Kouterwegel is al jaren een gekend
uiterst gevaarlijke oversteekplaats voor voetgangers en fietsers. Unizo vroeg
hiervoor in het verleden een gemarkeerde oversteekplaats. Dit werd verworpen
omdat oversteekplaatsen in zone 30 niet kunnen. Nochtans liggen er twee
zebrapaden in die zone, waarvan één rechtover de oprit van de parking van de
Linde. Begrijpe wie begrijpen kan.
Een
heel gevaarlijke situatie is ook het slalomgebeuren ter hoogte van de Peter
Benoitlaan. Heel wat auto's rijden over de hoeken van de voetpaden en zeker
tijdens de spitsuren, m.a.w. op de ogenblikken dat de schoolrijen van beide
scholen gebruik maken van dit voetpad. Een groot gevaar voor de schoolkinderen
en enorme dagelijkse verantwoordelijkheid voor de begeleidende leerkrachten,
aldus Johan Vanhove, die in het verleden als onderwijzer ervaring had met dit
gevaar.
Jong Vijve
De
dynamische voetbalploeg Jong Vijve krijgt, ondanks een heel degelijke werking
en organisatie, niet wat het verdient in vergelijk met de provinciale ploegen
(ook 3de de en 4de). Vooral de vergelijking tussen de tribunes
en kantine van Jonge Vijve en Beveren-Leie steekt de ogen uit : 40 000 voor
tribune in Vijve, 637 000 voor de tribune in Beveren-Leie. Vindt het
schepencollege dit een verantwoorde investering, geen probleem, maar dan zal
zo'n investering voor Desselgem en Vijve ook wel verantwoord zijn, meent Charly
Vandemaele als voorzitter van Jong Vijve.
In
Vijve moet men tevreden zijn met enkele nieuwe banken voor de kleedkamers die
het bestuur zelf moet plaatsen. Het terrein 2 is eindelijk in orde gebracht qua
afmetingen, maar de verlichting is volgens de eerste bevindingen van de bond
nog onvoldoende om wedstrijden te spelen. Bij de andere deelgemeenten is dit
wel in orde. Jong Vijve vermoedt dat de gemeente pas actie zal ondernemen als
de bond de definitieve keuring gedaan heeft, maar vreest dat dit alweer te laat
zal zijn. "De herinnering aan de tijd dat auto's van ouders het terrein
moesten verlichten, leeft nog," weten Johan Vanhove en Stijn Meulebrouck
die bij de stichters van Jong Vijve hoorden. Waarom niet onmiddellijk overgaan
tot een degelijke verlichting zoals in andere gemeentes ?
Verder
merken we rondom de terreinen dezelfde aanblik als het stratenbeeld in Vijve :
hoogopgroeiend onkruid. Verder is de gemeente nog niet tot de vaststelling
gekomen dat vaste fietsrekken hier niet misplaatst zouden zijn en dat het
gebouw nodig onder een laag verf moet.
Young Line
Heel
opvallend ook dat in de nabijheid van de voetbalvelden van Beveren-Leie en
Desselgem telkens 2 tennisterreinen, in Desselgem zelfs een verlicht terrein,
aangelegd zijn. "In Vijve werd jaren geleden, wegens groeiend aantal leden
een tweede terrein aangevraagd, maar Young Line werd verwezen naar de
tennisterreinen van Waregem. Wegens gebrek aan een tweede terrein kon Young
Line zich nooit verder ontplooien. Lamgelegd," weten Claire Desmet en
Johan Vanhove, die aan de wieg stonden van de tennisclub.
Judo
Judo
Pierre San heeft in tegenstelling tot Judo Hikari geen judozaal van Stad
Waregem. Bij de oprichting 15 jaar geleden heeft de club zelf een dojo
ingericht met behulp van sponsors. Jarenlang was de club zelfbedruipend. Dit
was geen probleem in de topjaren van Ulla Werbrouck en Gella Vandecaveye, want
toen had de club boven de 100 leden en waren sponsors geen probleem.
Momenteel
heeft de club twee verenigingen die ook gebruik maken van hun dojo, met behulp
van het stadsbestuur waardoor de maandelijkse huur niet meer zo zwaar uitvalt.
Maar nieuwe douches dringen zich op. Is stad Waregem bereid hierin tussen te
komen en eindelijk eens een Vijfse club ten volle te ondersteunen ?
Zwembad
"In
het verleden had het stadsbestuur al meermaals de intentie het zwembad te
sluiten. Maar dit stuitte op zwaar verzet van de Stedelijke Basisschool en zijn
oudercomité. Er werd bewezen dat het zwembad een heel grote instructieve waarde
heeft. Honderden kinderen en zelfs volwassenen leerden er zwemmen. Het zwembad
wordt op heden gebruikt door verschillende scholen. De jaarlijkse zweminstuif
werd aanvankelijk georganiseerd uit protest," weet Johan Vanhove.
Nu
het zwembad in Deerlijk gesloten is, vraagt Deerlijk hulp aan Waregem.
Aanvankelijk weigering, omdat de Treffer nu al overbezet is. Nu worden enkele
turbolessenreeksen voorzien over de middag. In het zwembad van Vijve zouden
meer lessen kunnen gegeven worden, waardoor er meer plaats vrijkomt voor o.a.
Deerlijk en zodat het zwembad in Vijve nog meer ingevuld wordt. Het zwembad is
kleiner, waardoor er minder lawaai op de kinderen af komt, waardoor ze zich
veiliger voelen en meer geconcentreerd kunnen leren zwemmen.
Het
zwembad in Vijve is een ideaal instructiezwembad en dit is blijkbaar nog steeds
niet doorgedrongen in het schepencollege. Te duur, zegt het schepencollege-
Gebrek aan goede wil, zegt Johan Vanhove en Stijn Meuiebrouck. Waarom zouden de
turbolessen over de middag in Waregem goedkoper zijn dan de lessen in Vijve ?
Het eeuwige gezanik dat alles in en voor Vijve te duur is.
Sportzaal
Voor
de fusie werd bij de nieuwe gemeenteschool een sportzaal gebouwd, in functie van
de school en het geringe aantal inwoners van Vijve. Ondertussen is het
inwonersaantal fors gestegen en doen heel wat meer mensen aan sport. in Waregem
is er hoge nood aan sportzalen. Plus 30'igers moeten al een aantal jaar
uitwijken naar o.a. Anzegem om te mini-voetballen. Beveren-Leie heeft een
prachtige sportzaal met nog onlangs een uitbreiding van 250 000 en een
schietstand. Ook Desselgem krijgt een nieuwe sporthal en nieuw OC ter waarde
van 5 000 000. Sint-Eloois-Vijve stond erbij en keek er naar !
Hoog
tijd dus om ook in Sint-Eloois-Vijve een nieuwe sporthal te bouwen. Ook het
sportzaaltekort in Waregem kan hiermee geholpen worden. Zaaltornooien kunnen
gehouden worden over verschillende sportzalen, jeugdploegen van zaalsporten
kunnen uitwijken naar Vijve. Trouwens na het bouwen van een sportzaal, zullen
ook in Vijve wel zaalsportploegen opgestart worden, naar analogie van het
succesvolle Jong Vijve en Pierre San, waar aanvankelijk ook niet in geloofd
werd.
Wegenonderhoud
Het
onderhoud van de wegen in Sint-Eloois-Vijve laat te wensen over.
Posterijstraat, Emiel- Clausstraat en Koekoekstraat tonen verzakkingen van het
zware vrachtverkeer.
"Onkruid
wordt slechts telkens na uitdrukkelijke vraag verwijderd. De veegmachines voor
de goten en voetpaden treden te laat en te weinig in actie. De groenperken
langs de straten worden te weinig onderhouden. In de A. Biebuyckstraat werd al
een paar keer door belanghebbende personen en organisatie gevraagd deze te
vernieuwen. Tevergeefs!" aldus Johan Vanhove.
Heel
wat veel gebruikte voetpaden liggen er erbarmelijk bij: rond de kerk, pleintje
aan de frituur, Schoendalestraat, Spoorweglaan, Lindetuin, Rozenhof,
Herlaarstraat, Peter Benoitlaan, Ernest Brengierstraat ... en zijn nog niet
eens opgenomen in het aantal te herstellen voetpaden. In al evenveel straten
zijn de borduurstukken verzakt. De Schoendalestraat en Grottelaan zijn
momenteel druk gebruikte wegen voor vrachtwagens van
Desselgem
die naar de loskade in Vijve moeten. OpenVLD heeft ten volle begrip voor deze
plaatseiijk-verkeer-situatie. Maar na opening van de loskade in Desselgem is
dit probleem
grotendeels
opgelost.
"Ideaal
moment om de verzakte en kapot gereden delen van de Schoendalestraat te
herstellen, de bestaande fietspaden aan kruispunten van betere opstapplaatsen
te voorzien en werk te maken van een fietspad door te trekken of
fietsbeschermende strook te voorzien van Spoorweglaan tot aan ue kerk,"
zegt Niels Van den Buverie, inwoner van de straat. De Schoendalestraat was
maandenlang afgesloten voor verkeer, maar aan nieuwe voetpaden en fietspad werd
niet gedacht. Het fietspad van de Roterijstraat in het deel Vijve is
lachwekkend. In heel deze legislatuur werd daar niet naar omgekeken.
VLD wil zwaar verkeer bannen uit centrum Sint-Eloois-Vijve
Open VLD Waregem eist een totaal en onmiddellijk
verbod voor vrachtwagens in het centrum van Sint-Eloois-Vijve. Er kan enkel
uitzondering gemaakt voor plaatselijk verkeer tussen de Leiebrug en het
kruispunt de Posterij aan de Gentseweg en dan nog mits met regelmaat
politiecontroles te houden. Zo kan volgens de VLD-afdeling ook meteen werk
gemaakt van de hoognodige heraanleg van de Posterijstraat met de samenhangende
rioleringswerken, die ook al jaren op zich laten wachten.
Guy Van den Eynde is formeel: Open VLD gaat totaal
niet akkoord met de (drog)reden dat CD&V al jaren wacht tot de brug van de
expresweg N382 iver de Gentseweg klaar is. Want daarvoor was het wachten tot de
doortrekking naar Wielsbeke een feit was en nog eens daarvoor tot de N382 werd
aangelegd. Ondertussen wordt ook al gesproken om te wachten tot de doortrekking
tot in Ingelmunster voltooid is
Het is overduidelijk dat meer dan de helft van het
vrachtverkeer komt uit de richting Wielsbeke, zoals Johan Vanhove met
peilmetingen heeft geconstateerd. Dit verkeer rijdt door Sint-Eloois-Vijve, in plaats van door Sint-Baafs-Vijve en
Wielsbeke direct naar de Expresweg te rijden. Het vrachtverkeer dat uit de richting
Gentseweg komt betreft ongeveer voor de helft verkeer uit de richting Kortrijk,
dat gerust de expresweg direct naar Wielsbeke kan nemen. Toch kiezen velen voor
het centrum van Sint-Eloois-Vijve omdat dit de kortste weg is naar enkele
bedrijven die gelegen zijn even voorbij de Leiebrug. Sint-Eloois-Vijve blijft
dus opgescheept met het vrachtverkeer naar van en van Wielsbeke.
We zien echt niet in wat de doortrekking naar
Ingelmunster en de brug over de Gentseweg daar zullen aan veranderen. Een goeie
zaak voor de files op de Gentsewegen de
oversteek over de Gentseweg, dat wel, maar niet voor de dorpskom van
Sint-Eloois-Vijve, weet Charly Vandemaele.
Volgens Open VLD zijn de schepenen van Waregem nog
niet of onvoldoende tot het beloofde onderhandelen gekomen met de gemeente
Wielsbeke of zijn ze te soft of
onbekwaam tot onderhandelen op dit niveau. Nochtans hebben ook Wielsbeekse en
Oostrozebeekse bevolking baat bij deze maatregelen, aangezien de vele
schoolgaande jeugd van over de Leie die dagelijks fietsend op en af Waregem
pendelt.
De Posterijstraat is dringend aan herwaardering
toe. Honderdduizenden euros werden al besteed
aan voorlopige herstellingen. Ook dient zeker aandacht gegeven te worden aan
het winnen van parkeerplaatsen voor de Vijfse middenstanders, waarvan nu enkelen
zich gebroodroofd zien vullen Stijn
Meulebrouck en Claire Desmet aan.
De meerderheidspartij uit zijn bezorgdheid voorde
zwakke weggebruikers. Waarom hebben ze in deze legislatuur dan nog niets
ondernomen aan de levensgevaarlijke fietsoversteek vanuit de Schoendalestraat
over de Posterijstraat/A.Biebuyckstraat? Ook de aandacht voor de Emiel
Clausstraat en de Schoendalestraat, waar de huizen daveren onder het
vrachtverkeer, ondanks het vrachtwagenverbodsbord aan het begin van de straat,
moet dringend op de agenda met duidelijke maatregelen. De Emiel Clausstraat
ontbreekt wonder boven wonder nog in de lijst van straten in Waregem waar gepraat
wordt van snelheidsremmende maatregelen tegen het doorgaand zwaar vervoer.
Daarover en over de hoge snelheden die gehaald worden in deze straat, is er
niets terug te vinden in het geactualiseerd mobiliteitsplan van de stad
Waregem. Qua straatbeeld en stedelijke verantwoordelijkheid is de Emiel
Clausstraat totaal verwaarloosd.Vorige maand spraken schepen Kristof Chanterie en
raadslid Henri Destoop al in verscheidene kranten hun bezorgdheid uit over het
zwaar verkeer door de dorpskern van Sint-Eloois-Vijve. Huichelarij, aldus
OpenVLD. Het probleem wordt al enkele decennia aangeklaagd door o.a. het
voormalige oppositieraadslid Raf Deblaere en het artikel in de kranten van 13
april jl. was een counter met voorkennis op de vraag in de gemeenteraad van 5 april
van OpenVLD-raadslid Guy Van den Eynde
Uit
Gemeenteraadszitting 5 april
Meer bepaald repliceerde Guy tijdens het agendapunt
20 betreffende het voorlopig vaststellen concept beleidsplan 'verbreden en verdiepen'
mobiliteitsplan Waregem :
Wat betreft het goederenvervoer, staat er vermeld
dat na het doortrekken van N382 tot Ingelmunster via overleg met buurgemeenten,
het vrachtverkeer zal beperkt worden in Sint-Eloois-Vijve en Desselgem. Het
raadslid had graag geweten tegen wanneer dit voorzien is? Wat er nauw mee
samengaat zijn de maatregelen die zullen genomen worden in de kern van
Sint-Eloois-Vijve. Er is sprake van de herinrichting van de Posterijstraat.
Wanneer is dit allemaal voorzien? In de commissie is ook naar voor gekomen dat
de herinrichting van de Posterijstraat samenhangt met de rioleringswerken die
we zonet in het RioAct-plan hebben goedgekeurd. Het raadslid vraagt aandacht
voor de herinrichting in de Posterijstraat en zegt dat er bij de vorige
herinrichting een aantal parkeerplaatsen zijn weggevallen net voor de deur van
een aantal handelszaken (einde Posterijstraat, begin A. Biebuyckstraat). Men
spreekt ook van snelheidsremmende maatregelen in bepaalde straten in
Sint-Eloois-Vijve tegen het doorgaand zwaar vervoer. De Emiel Clausstraat
ontbreekt bij de genoemde straten. Hier passeert veel vrachtvervoer, maar er
wordt vooral zeer snel gereden in die straat. De fractie zal de verdere
uitwerking van het mobileitsplan goed opvolgen maar zoals het document voorligt
zeker goedkeuren.
Het Vijfse CD&V-raadslid Henri Destoop sloot
zich daarbij aan en zei dat hij dezelfde aandachtspunten op zijn vragenlijstje
had staan. Een paar maanden voordien heeft hij dezelfde vragen al gesteld in de
raad. Hij heeft ook contact genomen met Oostrozebeke, die het doorgaand zwaar
vervoer wil beperken in de gemeente.
Schepen Kristof Chanterie : Wat betreft de
tussenkomsten van raadsleden Van den Eynde en Henri Destoop over
Sint-Eloois-Vijve, werd er altijd gezegd dat we het zwaar vervoer in de
dorpskernen willen weren van zodra we een alternatief kunnen aanbieden voor het
zwaar vervoer. Dit bestaat uit twee zaken, nl. de brug die binnenkort in
gebruik komt en ten tweede de doortrekking van de N382 richting Ingelmunster,
waar die werken aan de gang zijn. De concrete timing daarvan weet de schepen
nog niet. De burgemeester van Oostrozebeke ziet dit ook als alternatief. Er is
nood aan een intergemeentelijk overleg tussen Waregem, Wielsbeke, Dentergem,
Oostrozebeke en Ingelmunster. De bedoeling is om dit heel binnenkort op te
starten, zodanig dat we een akkoord hebben tegen dat die doortrekking naar
Ingelmunster af is. Dan kunnen we tonnageverboden gaan invoeren in het centrum
van Sint-Eloois-Vijve zodanig dat we de zware vrachtwagens kunnen weren. De
Emiel Clausstraat is inderdaad een straat waar te vlug gereden wordt. Er zijn
nochtans al maatregelen genomen, maar bijkomende maatregelen moeten bekeken
worden.
Raadslid Henri Destoop zegt dat hij vernomen heeft
dat er bij een telling in de dorpskern van Sint-Eloois-Vijve meer dan 40 000
voertuigen geteld zijn in één week tijd. Op de Expressweg werden 28 000
voertuigen geteld. Het verkeer zal in Wielsbeke duidelijker naar de Expressweg
moeten geleid worden. Men klaagt dat men moet wachten aan de kliniek, maar
iedereen rijdt door Sint-Eloois-Vijve.
Schepen van verkeer Kristof Chanterie zegt dat er de
volgende dag een overleg met Wielsbeke doorgaat. Dit is één van de
belangrijkste punten op de agenda. (het resultaat van dat gesprek moeten we u
voorlopig schuldig blijven )
Uit
krantenartikel NB 13 april 2011
De cijfers van de Waregemse verkeersdienst zijn heel duidelijk: elke
week rijden er door de Posterijstraat en de Biebuyckstraat 46.500voertuigen,
waarvan 5.900 vrachtwagens. En langs de parallelle gewestweg N382 of Expresweg
zijn het er dat over dezelfde periode 34.000, waarvan 6.800 vrachtwagens. Dat
wil zeggen dat de Vijfse dorpskern nog steeds veel te veel gebruikt wordt
sluipweg naar de achtergelegen industriegebieden van Wielsbeke, Oostrozebeke,
Ingelmunster. Blijkbaar prefereren ook autobestuurders beide straten boven een
sneller alternatief langs de N382. Gemeenteraadslid en ex-Vijvenaar Henri
Destoop (CD&V) vraagt van de stad alvast maatregelen.
De Vijvenaars ondervinden dagelijks de gevolgen van die duizenden voertuigen
die door de dorpskern rijden. Aan en rond de kerk bijvoorbeeld is de situatie
niet te doen. In de bocht staan er soms lang files en de voetgangers moeten
uitkijken dat ze niet worden omvergereden. Ook de fietsers hebben het bijzonder
moeilijk om zich door het plaatselijke verkeer te begeven. Het doorgaand
verkeer pleegt dus eigenlijk een aanslag op de woon- en leefkwaliteit in de
kern van Sint-Eloois-Vijve. Het probleem is gekend. Ook de vorige stadsbesturen
hadden ermee af te rekenen. Maar tot nog toe werd de juiste oplossing niet
gevonden.
Vooral de parallelle gewestweg N382 van Waregem over Sint-Eloois-Vijve naar
Wielsbeke moet meer bereden worden. Zeker het vrachtwagenverkeer moet langs
daar rijden', zegt Henri Destoop, die van beroep zelf vrachtwagenbestuurder is.
'Maar velen rijden liever via de Gentsesteenweg naar het dorp omdat het
gemakkelijker is. Zeker voor voertuigen die uit Gent komen.
Schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie (CD&V) is zich bewust van het
probleem. Wij hebben de situatie weer opgenomen in het mobiliteitsplan van
Waregem om er een oplossing voor te zoeken. Die komt er wellicht wanneer de
brug van de N382 over de N43 (Gentsesteenweg) in Sint-Eloois-Vijve klaar is. En
ook wanneer diezelfde N382 vanuit Wielsbeke doorgetrokken wordt tot in
Ingelmunster. Dat moet niet zo lang duren. Nadien kan Waregem ook een
intergemeentelijk overleg organiseren met Wielsbeke, Oostrozebeke, Dentergem en
Ingelmunster om het zwaar vervoer aan te pakken. Bovendien kunnen de bedrijven
in de ruime omgeving er de chauffeurs nu al attent op maken dat zij beter de
gewestwegen gebruiken.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)