Goed nieuws voor zoetebekken. Meester chocolatier Dominique Persoone
brengt, na de chocoladesnuifmachine voor de Rolling Stones, nu ook
lipsticks en eetbare massagecrème uit chocolade. De man vertelt over
zijn nieuwste vondsten in Weekend Knack.
Primeur Schoonheidbehandelingen
met het zoete goedje zijn al een tijdje in. Nooit mag er daarvan
geproefd worden en dat vinden sommige dames bijzonder jammer. De
chocoladekok mixte daarom amandelolie met originele chocolade en munt.
De mooimaker dringt tamelijk goed in de huid, geeft een fris gevoel en
groot voordeel, er mag geproefd worden. Ook is hij zijn creaties volop
aan het testen met lavendel voor relaxerende behandelingen.
Lippenstift Al
helemaal revolutionair zijn de lipsticks op basis van chocolade. "De
voedselwetenschapper Bernard Lahousse vertelde me dat veel lipsticks
cacaoboter bevatten, dus waarom zou je er geen lekker smaakje aan
geven?", vertelt de chocolatier. "Tot mijn verbazing is het behoorlijk
eenvoudig: je stopt lege vormen in een houder, spuit de vulling erin en
laat ze opstijven, alsof je ijsblokjes zou maken."
Soorten Net
zoals bij de klassieke lippenstiften, zijn er verschillende soorten. Zo
is er eentje met originechocolade uit Papoe-Nieuw-Guinea, een andere
met Peruviaanse chocolade en gevriesdroogde munt met een natuurlijke,
frisse smaak. Volgens Persoone werden nog een heleboel andere getest
die uiteindelijk niet te eten bleken, zoals met Griekse yoghurt.
Nadelen Of
er nadelen aan een eetbare variant zijn? Bewaar de lipstick koel, want
wie ze in een broekzak of op een warm plaatsje houdt, ziet deze lekkere
mooimaker zo verdwijnen. Het ding smelt, maar dat is niet alles. Wordt
het goedje te koud opgeslagen, dan krijg je de stick moeilijker
opgedraaid.
De chocoladelipsticks, en binnenkort ook de
massagezalf, zijn verkrijgbaar bij The Chocolate Line, Simon
Stevinplein 19, 8000 Brugge, (br.Nina)
Heb jij dezelfde stijl als Victoria Beckham, Agyness Deyn of Keira Knightley?
Basisstuk voor Victoria Beckham: geveterde enkellaarsjes van Cavalli.
Basisstuk voor Agyness Deyn: stoer lederen jasje van Gestuz bij welikefashion.com.
Basisstuk voor Keira Knightley: makkelijke, wollen cardigan van La Redoute.
Soms zie je door de bomen het bos niet meer wat modetrends betreft.
Maar deze winter is het eigenlijk heel eenvoudig, ze zijn te herleiden
tot drie stijlen. Dus herken jij jezelf in de funky Agyness Deyn, ben
je meer city chique als Victoria Beckham of kies je voor romantische,
comfortabele stukken net als Keira Knightley? Dan is het gewoon een
kwestie van goed te kopiëren.
Urban chique Houd
je van grote namen als Marc Jacobs of Balenciaga en mag het wel al eens
wat kosten? Dan verkies je net als Victoria Beckham de urban chique
look. Deze stijl associeert zich met het drukke stadsleven, waarbij je
op elk moment goed voor de dag moet komen. Luxueuze stoffen, stukken
gemaakt met oog voor detail, donkere kleuren als basis en eenvoudige
vormen met een perfecte snit, daar voel jij je goed in.
Onmisbare
basisitems zijn voor jou de trendy maar stijlvolle trenchcoat,
geveterde enkellaarsjes of lakpumps en een oversized handtas om al je
spullen in kwijt te kunnen als je grote zonnebril met zwaar montuur.
Kort samengevat, je bent stijlvol met een vleugje zakelijkheid.
Mix 'n match Jij
mixt alle stijlen door elkaar. Je gaat voor retro maar combineert
probleemloos de jaren '70, '80 en '90. Net als Agyness Deyn draag jij
disco, punk en bohemian door elkaar. Deze stijl is moeilijk omdat,
hoewel het niet te gestunteld mag lijken, alles wel bij elkaar moet
passen. Je leert dit op maar een manier, door zo veel mogelijk uit te
proberen.
Deze stijl combineert felle kleuren, verschillende
designs en looks. Zo kan je roze makkelijk op oranje dragen en ruiten
op stippen. Of kun je voor een frivool bloemetjesjurkje met zware
laarzen en stoer lederen jasje kiezen. Wil je er helemaal voor gaan,
combineer je het ruitjeshemd van je vriendje met een kleurijke legging
en opvallende sneakers. Kies voor hippe Deense merken als Soaked en
Gestuz maar ga ook regelmatig snuisteren op rommelmarkten en
vintagewinkels.
Romantisch Deze is
helemaal anders als de voorgaande stijl, maar dat betekent niet dat hij
niet trendy is. Voor jou moet kleding praktisch zijn en wil je je er
voornamelijk comfortabel in voelen, net als Keira Knightley. Je stijl
ademt de rust en vrijheid van het platteland uit.
Ga daarom
deze winter voor grof gebreide stukken met stijlvolle details. Kies
voor lange jurken of jassen waar je je vrij in kunt bewegen in
combinatie met een paar eenvoudige, platte laarzen. Je kunt
verschillende stijlen en materialen mixen, maar zorg ervoor zorgen dat
het niet te druk of schreeuwerig wordt.
Je zit altijd veilig
met zachte, vrouwelijke vormen en natuurlijke, aardse kleuren. Wat
accessoires betreft, ga je voor een bril met een rond montuur en een
gebreide sjaal. Kleed je smaakvol en kies voor degelijkheid. (br.Nina)
Misschien
heb je dit al eens meegemaakt: je vriendin heeft een nieuw parfum
gekregen en je vindt het heerlijk ruiken. Daarop trek je naar de
parfumerie voor je eigen flacon van het geurtje. Wat blijkt echter na
thuiskomst? Eigenlijk vind je het parfum niet meer zo goed geuren...
Geen
nood, je bent niet wispelturig en met je reukorgaan is er niets mis!
Wel reageert jouw huid anders op het parfum; noem het gerust chemie.
Geuren passen zich namelijk aan aan de persoon die ze draagt. Wat
speelt daarbij een rol? Je huidtype, je transpiratiegedrag en je
voedingspatroon.
Omgeving verandert geuren
Zelfs
als je rekening houdt met het hoogst persoonlijke karakter van een
geur, toch betekent dat niet dat een parfum altijd hetzelfde ruikt bij
een en dezelfde persoon. Ook de omgeving beïnvloedt of vervuilt de
geur. Omgevingsgeuren, de temperatuur, de luchtvochtigheid, het al dan
niet gebruik van air conditioning... spelen een rol. Dit verklaart
waarom een bepaalde geur thuis anders ruikt dan in de parfumerie of de
winkel waar je het parfum gekocht hebt.
Verschillende geurstadia
Omdat
het even duurt eer je de geurkern van een parfum kan opvangen, wacht je
best een tiental minuten voor je beslist of je al dan niet van de geur
houdt.
Wist je dat geuren opgebouwd zijn uit drie
delen? Men spreekt van een top, een hart en een basis. Deze geurnoten
verwijzen naar één bepaalde geur of een karakteriserende kenmerk van de
geur van één grondstof.
* De eerste minuten ruik je de alcohol die snel verdampt. * Als de alcohol vervlogen is, ruik je de topnoot van het parfum: een frisse, sterke geur die erg vluchtig is. *
Na een tiental minuten tot een uur bereikt de geur de middennoot of het
hart van het parfum: de eigenlijke geur die drie à vier uur blijft
hangen. * Ten slotte blijft de basisnoot over. Dit is
de vaak sensuele en zoete geur die in je kledij kruipt en die het
parfum diepte en karakter geeft.
Verschillende geurfamilies
Als
je enkele favoriete parfums hebt, kan je een nieuwe geur zoeken in
dezelfde geurfamilie. Dat zijn grote geurakkoorden die de ziel, de
structuur en de architectuur van parfums bepalen.
Men deelt parfums in in zeven geurfamilies:
* Bloemig - een of meerdere bloemengeuren zoals roos, meibloem * Kruidig - kruidige aromas zoals majoraan, kruidnagel en peper * Fruitig - frisse citrusgeuren zoals pompelmoes, sinaasappel en citroen * Oriëntaals - zware, pittige geuren die kruidig en/of bloemig zijn en lang blijven hangen zoals kaneel, vanille en amber * Houtig - bosachtige geuren zoals patchouli, ceder en sandelhout * Groen - frisse natuurgeuren zoals gras, bladeren en kardemom *
Chypre - frisse geurencombinaties zoals bergamot als kopnoot, aangevuld
met bloemige geuren met een vleugje eikenmos en/of patchouli
Op
basis van je karakter en persoonlijkheid zal je geneigd zijn om een
bepaalde categorie te kiezen. Ook het klimaat bepaalt je voorkeur voor
een bepaalde geurfamilie. In het algemeen kiest men voor bloemige
parfums in de lente en voor fruitige in de zomer.
Dos en donts bij het testen van parfum
Ten slotte sommen we enkele tips op waarmee je best rekening houdt bij de keuze van een parfum:
* Ruik niet aan een open flacon, want dan ruik je enkel de alcohol en de topnoot van het parfum. * De beste manier om een geur uit te testen is deze aanbrengen op je huid. *
Als je dat niet wil, kan je een papieren teststrip of een stukje stof
gebruiken, maar de geur komt pas ten volle tot uiting op je eigen huid. * Wrijf niet over het parfum want dan beschadig je de geurmoleculen en wijzig je de geurnoten. * De beste plek om parfum te testen is de binnenkant van je pols of de rugzijde van je hand. * Op het einde van de dag is je reukvermogen op zijn best. Ga dus tegen sluitingstijd naar de winkel. * Draag geen parfum als je voor jezelf een nieuw parfum wil aanschaffen. *
De neuzen van de parfumindustrie kunnen geur na geur perfect
analyseren. Wij kunnen echter niet zon groot aantal geuren aan; we
kunnen de aromas dan niet meer onderscheiden van elkaar. Test daarom
nooit meer dan vier geuren. Als je de geuren wil neutraliseren, kan je
aan koffiebonen ruiken of frisse lucht inademen. * Een parfum uitkiezen voor iemand is heel erg persoonlijk. Laat de persoon in kwestie dus zelf kiezen.
Grote, stevige kontjes mogen gezien worden. Met de nieuwste beha die
het achterwerk een liftje geeft, ziet elke 'derrière' er
aantrekkelijker en groter uit. Alsof dat niet voldoende is, doet deze
wonderbroek tegelijk je buik platter lijken.
Mooi
is de de Double-O-Thong niet te noemen. De vleeskleurige variant met
twee gaten ziet er weinig flatterend uit. Zelfs de orthopedische kousen
ogen, in vergelijking met dit hebbeding, nog sexier. Ook lijkt het ding
super verwarrend. Er zijn vijf gaten: één voor de romp, twee voor de
benen en twee voor de billen.
Test Het
doel heiligt echter de middelen. Na testen bleek de nieuwste
'wonderbra' wel degelijk comfortabel en vernieuwend.
Cellulitisrolletjes verdwijnen en de taille is hoog genoeg om strak in
het vel te zitten. Zelfs qua draagcomfort scoort de liftbeha, dankzij
de ingewerkte latex. De naden zijn onzichbaar, waardoor zonder gêne de
potloodrok of die aansluitende broek opnieuw uit de kast kunnen.
Pionier Dit
model is niet de eerste 'kontbh'. Een tijdje geleden schreven we al
over de 'Bikini', die een hangend achterwerk stevigheid geeft. Het
ontwerp lijkt op een string, alleen gaan de twee bandjes onder de
billen. (br.hln)
Stiletto's kosten Britse vrouwen 37 miljoen aan blessures
Hakken van Prada.
Tijdens de laatste catwalkshow van Prada belanden twee modellen op de grond door de te hoge hakken.
Britse vrouwen spenderen in totaal 37 miljoen euro aan de behandeling
van voetblessures die ze opliepen door het dragen van hoge hakken. Dat
blijkt uit een recente Britse studie.
Operaties Stiletto's
laten je groter, slanker en eleganter lijken, maar het dragen ervan
houdt wel wat risico's in. De meest voorkomende blessures door hoge
hakken zijn eeltknobbels, vervormde tenen, ingegroeide teennagels,
geknelde zenuwen en eksterogen. Verder blijkt uit de studie dat bijna
een op drie voetoperaties bij vrouwen misvormde tenen door slecht
zittende schoenen terug recht zet. Een op vijf verwijdert eeltknobbels.
Rug en achillespees Verder
zijn hoge hakken ook niet goed voor je rug. Ze dwingen vrouwen hun hiel
op te heffen waardoor de onderrug buigt om dit te compenseren. Dit zet
druk op de zenuwen en kan pijn in de rug veroorzaken en gevoelloosheid
in voeten en benen. Een ander vaak voorkomend probleem is een
beschadigde achillespees. Vier op tien van de deelnemende vrouwen gaf
toe al een ongelukje te hebben gehad door haar hoge hakken, met
verstuikte enkels en valpartijen als gevolg.
Cosmetische chirurgie Er
wordt ook steeds meer cosmetische chirurgie uitgevoerd aan de voeten.
Daarbij injecteert de arts fillers in de bal van de voet om zo het
wandelen comfortabeler te maken.
Afwisseling De
onderzoekers willen vrouwen waarschuwen voor de gevaren van hoge
hakken. Ze raden aan stiletto's regelmatig af te wisselen met platte en
comfortabele schoenen om je lichaam te tijd te geven te recupereren.
Als je nooit hakken hoger dan 3,5 cm draagt, beperk je ook de risico's.
(br.Nina)
Welke Nederlandse mode-ontwerpers gaan het maken in Milaan?
Niels Klavers (41) en Astrid van Engelen (38) winden er geen doekjes om. 'Wij willen een groot modemerk worden. Daarom zijn we in Milaan. Maar wel groot op onze eigen manier. Waar het ontwerp voorop staat en niet al het andere. Chanel is ons voorbeeld.' In Nederland mag dan werk van het ontwerpersduo in het museum hangen, in Milaan moeten Klavers en Van Engelen zich nog bewijzen. Ze kregen het voor elkaar zich gedurende de Fashion Week, die eergisteren afliep, tussen grote namen als Gucci, Prada en Laura Biagiotti te presenteren als een veelbelovend (en hoewel al tien jaar oud) jonger merk.
Modemerk met grote potentie
Internationale modewatchers herkennen in het tweetal, dat werkt vanuit de Amsterdamse Jordaan, een modemerk met grote potentie. En Nederland heeft zichzelf met het succesverhaal van de ontwerpers Viktor & Rolf nadrukkelijk in de kijker gezet. Naast Klavers van Engelen presenteerden ook Spijkers en Spijkers, Hans Ubbink, Marcha Hüskes en Mattijs zich onder de naam Dutch Touch in Milaan.
Maar in Milaan gelden strenge regels. Je hebt je eraan te houden of het is 'arriverderci'. 'Zo krijg je hier op eigen houtje niets voor elkaar', verduidelijkt Daniele Ghiselli, een van de belangrijke modeagenten in Milaan. Alle succesvolle ontwerpers hier zijn al sinds het prille begin gaan samenwerken met lokale agenten en een showroom.'
Internationale doorbraak
De grote bottleneck voor modeontwerpers, die een internationale doorbraak willen maken, is de productie. De collectie die gedurende de show wordt getoond is vaak door ontwerpers zelf of medewerkers gemaakt, maar produceren in iets grotere aantallen is een ander verhaal. In Nederland is de productie van hoge kwaliteit kleding uitgestorven. In de meeste andere landen blijft de kwaliteit of de productiecapaciteit achter. Veel modemakers zijn daarom gedwongen zich in te vechten in de Italiaanse modewereld waar de productie van oudsher op een kwalitatief hoog niveau ligt.
Maar kledingproducenten, die immers een grote investering moeten doen om een nieuw label te laten doorbreken, moeten eerst worden overtuigd. Daarvoor is een perfecte show, een complete collectie, uitstraling en een deuren openende agent nodig. Na de eerste show afgelopen voorjaar was de zoektocht voor het label Klavers van Engelen nog niet voltooid. Afgelopen week was een herkansing.
Joke van de Velde showt jurkje van Wim Oosterlinck
Joke van de Velde showt jurkje van Wim Oosterlinck
Joke van de velde met jurkje van Wim Oosterlinck.
Na de aandacht die de ontwerpen van verschillende BV's bij JBC kregen,
liet radiomaker Wim Oosterlinck in zijn uitzending weten dat hij ook
wel eens iets wilde ontwerpen. Zo gezegd, zo gedaan en het resultaat
mag er zijn. Joke van de Velde heeft het genoegen te mogen poseren in
zijn verrassend sexy minijurkje. Die zal in enkele JBC-winkels te zien
zijn.
Andere collecties De
JBC-winkels zijn nu gevuld met nog andere nieuwe collecties. Zo heb je
de premiumcollectie, die voor kwalitatieve stoffen staat en waarbij
alles rond draagcomfort draait. De winkelketen bleef niet achter en
springt mee op de ecologische kar. De collectie Dutch Spirit is zowel
milieu- als mensvriendelijk. (br.Nina)
De
erotiek kwam in de kleur zwart aan bod. Twee modellen waren gekleed als
paard en in dit gedeelte speelde leer een hoofdrol. Dekkers, die als
grande finale zelf in een zwarte kanten bruidsjurk op de catwalk
verscheen: Ik vind zwart het symbool voor het consumeren van liefde,
het begeren.
Met
de show in Parijs wilde de ontwerpster laten zien dat lingerie en mode
een twee-eenheid is. Mijn doel is om op het officiële programma van de
Parijse modeweek te komen.
Een liefdesverhaal in wit,
rood en zwart. Met veren, kant, paarden, leer en haar kenmerkende sexy
bh-bandje op het decolleté en nieuwe versies van haar blotebillenjurk
veroverde lingerieontwerpster Marlies Dekkers gisteravond in het Palais
de Tokyo de harten van de internationale modepers.
Alles
had ze uit de kast gehaald om zich te presenteren in het centrum van de
mode in Parijs. Het wemelde van de cameraploegen die onder andere waren
afgekomen op de indrukwekkende lijst van celebrity's. Popsterren als
Usher, Kelly Rowland, Ne-Yo, Solange Knowles en actrice Mischa Barton
vulden de eerste rij. Georgina Verbaan en haar vriend Pieter van der
Wielen vertegenwoordigden de Nederlandse jetset.
De show ging
over een liefdesverhaal in drie delen. De witte collectie van
korsetten, jarretels, beenwarmers en maagdelijke cocktailjurken en
babydolls las als een gedicht. ''Wit staat voor mij voor de eerste
verkenning van liefde,'' aldus Dekkers.
In het tweede deel waren
de modellen uitgedost als bonbondozen in rode lingerie, gecombineerd
met tutu's en gelaagde satijnen onderjurkjes. Op het hoofd droegen zij
hoofddeksels van rode veren. ''Rood is de kleur van flirten, voor mij
het hoofdstuk van een liefdesrelatie,'' zei de ontwerpster.
De
erotiek kwam in de kleur zwart aan bod. Twee modellen waren gekleed als
paard en in dit gedeelte speelde leer een hoofdrol. Dekkers, die als
grande finale zelf in een zwarte kanten bruidsjurk op de catwalk
verscheen: ''Ik vind zwart het symbool voor het consumeren van liefde,
het begeren.''
Met de show in Parijs wilde de ontwerpster laten
zien dat lingerie en mode een twee-eenheid zijn. ''Mijn doel is om op
het officiële programma van de Parijse modeweek te komen.''
Haar
merk bestaat vijftien jaar en Dekkers bezig een 'wereldmerk' te worden.
Volgende maand zet zij de eerste stappen in de VS met een winkel in New
York. ''Steeds meer Hollywoodsterren willen mijn lingerie hebben, dus
is het logisch dat ik ook daar ben.''
Bekijk de foto's van de prachtige Milanese modeshows!
Beursproblemen? Een daling van de
koopkracht? Volgens de Milanese modemakers is er
geen vuiltje aan de lucht.
De shows die dit weekend
van start gingen, pakken uit met een garderobe
voor zonnige vakanties en luxueuze avondfeesten.
Zondag verraste de zilverwitte eminence Giorgio
Armani met zijn jongerencollectie Emporio. Naar
eigen zeggen een onverwachte cruise tussen Oost en
West. Met blikvangers als reuzenhalssnoeren met
parels en bloemen voor de meiden en het adelaarslogo
van Emporio als neptatoeage voor de binken.
Een dag later was de maestro alweer op post voor
zijn hoofdcollectie, opnieuw een sprookjesachtige
vertoning met wufte voile, schakeringen van parels
en decolletés voor jonge, pronte Gina Lollobrigidas.
Na haar geslaagde Oscar-optreden in een jurk van
Dries Van Noten, verscheen Cate Blanchett in een
chique zwarte Armani-creatie op de show (foto links
boven).
De Belgen
Nu Dirk Bikkembergs geen damesmode meer presenteert,
supporteren Belgische bezoekers vandaag
voor Tom Notte en Bart Vandebosch en hun Les
Hommes Femme collectie. En natuurlijk ook voor Jil
Sander waar Neerpeltenaar Raf Simons zo succesvol
de artistieke plak zwaait.
Sandrina Fasoli, een jonge
ex-studente van de Brusselse modeschool La Cambre,
staat voor het eerst op de Milanese kalender. Nadat ze
vorig jaar de eerste Fashion Award van kledingketen
Mango won ter waarde van 300.000 euro, kan haar
spaarvarkentje de trip naar Milaan wel aan.
Blikvangers óp de catwalk worden deze week Vitalina
Yushchenko, dochter van de Oekraïense president,
voor haar landgenote Ayna Gase, en naar verwachting
Naomi Campbell voor D&G. Als nieuwe muze
en ambassadrice van het jongerenlabel van Dolce &
Gabbana zou la Campbell een contract van meer dan
1 miljoen euro in de wacht hebben gesleept. (br.Gazet van Antwerpen )
Leuke, betaalbare mode vind je bij de vele GAP-stores.
Alles is te koop bij Macy's.
Christmasshopping in NY.
Fifth Avenue: de vaste stek voor fashionista's.
Ook 's avonds zijn de winkels open.
Idem voor de echte Levi's.
Als er een wereldstad is waar de slogan 'shop until you drop'
thuishoort, is het wel New York. Immense grootwarenhuizen, eigenzinnige
winkels en beroemde avenues vol bekende modehuizen, maken de stad tot
een shopwalhalla.
Zelfs
mannen die winkelen niet tot hun favoriete bezigheid rekenen, moeten
toegeven dat etalages kijken in Manhattan een bijzondere ervaring is.
Nog niet overtuigd? Wij geven je tien redenen om meteen je biezen
richting New York te pakken.
1. Nu de dollar serieus lage waarden kent, is een verblijf in de Verenigde Staten erg voordelig. Niet alleen profiteer je van lage verblijfskosten, veel koopwaar is omgerekend ook stukken voordeliger dan hier.
2. Winkelen in New York doe je best met een goed voorziene creditcard, hoewel er absoluut veel goedkope adresjes
zijn. Ben je uit op koopjes, dan zijn er niet alleen de klassieke
soldenperiodes in januari en juli, maar ook de dagen rond de
belangrijkste nationale feestdagen als Labor Day, Memorial Day,
Presidents's Day. Christmas shopping is al helemaal een onvergetelijke
ervaring.
3. Over de hele stad zijn prachtige en praktische
kleding te vinden. Vooral de warenhuizen en de vele filialen van
beroemde ketens hebben uitstekende collecties. Voor
de liefhebber van bijzondere mode zijn er tal van designershops. Extra
voordeel: in bijna elke winkel staat wel een rek met sale-aanbiedingen.
4. Als het om 'fashion' gaat, wordt New York in één adem genoemd met Parijs en Milaan. Alle beroemde modehuizen
hebben hier hun stek. Ook voor de minderbedeelde fashionista's is New
York de winkelstad bij uitstek. In Soho en de Upper East Side is de
grootste concentratie aan chique kledingboetieks te vinden. Ook langs
het noordelijke deel van Madison Avenue zijn dure winkels te vinden. Op
de beroemde Fifth Avenue bevinden zich klinkende namen als Prada,
Chanel, Bergdorf Goodman, Louis Vuitton of Ferragamo. Wie een kleiner
budget heeft, vindt beslist zijn gading in de geslaagde vestigingen van
Zara, American Outfitters, H&M of GAP, die al jaren zeer succesvol
zijn.
5. Een stedentrip naar New York City is niet compleet zonder een bezoek aan Bloomingdale`s of Macy's, de grootse warenhuizen
van de stad. Je vindt er echt alles, van dameskleding tot parfums, van
huishoudapparaten tot meubels. Kwaliteit is gegarandeerd.
Internationale shoppers hebben recht op een reductiekaart van 11
procent. Ook kunnen de goederen overal ter wereld uitgevoerd worden.
Erg handig is dat het warenhuis ook op zondag is geopend.
6. Zowel Japan en de Verenigde Staten zijn koplopers op het gebied van elektronica. Het nieuwste van het nieuwste op elektronicagebied vind je hier in megastores aan supervoordelige prijzen.
7. Ook zo verzot op juwelen en sieraden?
De mooiste parelkettingen, diamanten ringen en de meest in het oog
springende uurwerken, zijn in New York te vinden. Vergeet alleen niet
je creditcard want de prijzen kunnen oplopen. Zeker wie op Fifth Avenue
blijft flaneren.
8. Shoppen kent hier geen grenzen.
De meeste winkels zijn de hele week open. Van maandag tot en met
vrijdag van 10.00 tot 22.00, zaterdag van 10.00 tot 17.00, enkele tot
18.00 en zondag van 10.00 tot 20.00. De grote winkels zijn in de
weekends of op de grote toeristische plekken vaak nog wat langer open.
9. New Yorkse dames zien er altijd zeer verzorgd en netjes uit, met oog voor details. Alle leuke accessoires
om je outfit op te fleuren, zijn in de stad te vinden. Tassen, riemen
en vooral schoenen zijn uit kwaliteitsvol leder gemaakt. De dure
designschoenen die hier worden verkocht moeten natuurlijk worden
vergezeld door een bijpassende, exclusieve tas. Op zoek naar een
origineel exemplaar? Dan ben je hier op de juiste plaats.
10. Leuke gadgets, souvenirs en toffe geschenken
zijn op elke hoek van de straat te vinden. In de meeste souvenirwinkels
vind je heel wat grappigs voor je favoriete thuisblijver.
Speelgoedstores zijn een waar paradijs om in rond te lopen en op
muziekgebied vind je hier alle nieuwigheden aan een voordelig prijsje.
Zo heeft 'His Master`s Voice' intussen verschillende filialen in New
York. Ook een aanrader zijn de vele boekenwinkels. Noem maar een
onderwerp en ze hebben er een boek over. Zelfs in sommige kledingzaken
als Urban Outfitters zijn leuke boeken te vinden. (br.Nina)
Claire Danes schittert als gezicht voor Gucci juwelen. Dat blijkt wel
op de foto's, die een liggende Claire laten zien, omringd door een bos
blond haar en ogenschijnlijk naakt. Om de juwelen te tonen, houdt ze
een arm, of een deel ervan, voor of naast haar gezicht. Zo geeft de
blonde schone de zware (en dure) juwelen een sexy en zelfs speelse
uitstraling.
Ze maakt niet alleen reclame voor lipstick, ze schildert er ook mee:
supermodel Kate Moss. Een zelfportret van het 34-jarige model,
geschilderd met lippenstift, wordt in Londen per opbod verkocht, zo
meldt veilinghuis Lyn & Turnbull.
Het
werk, dat Moss maakte tijdens haar relatie met de drugsverslaafde
rocker Pete Doherty, is naar schatting 50.300 euro waard. Het portret
bestaat ook uit de lipafdruk van de Britse en bloedsporen van Doherty.
Die onderschreef het schilderij met de zin: "Wie heeft bloed nodig, als
je lippenstift hebt?". Doherty heeft het kunstwerk aan een anonieme
koper verkocht. Zaterdag gaat het onder de hamer. (br.hln)
Laserapparaten voor thuisgebruik zijn steeds meer ingeburgerd. Zo zijn
er machientjes die overtollige haartjes definitief verwijderen vanuit
de luie zetel en zonder de dermatoloog te moeten raadplegen.
Nederlandse artsen waarschuwen nu dat deze thuislasers voor
zelfontharing bij verkeerd gebruik gevaarlijk kunnen zijn.
Deskundig Het
lijkt simpel en stukken goedkoper, een doe het zelf laser, maar is
uiterst gevaarlijk als het niet in professionele handen terecht komt.
Dermatologen zien de trend met lede ogen aan. Wat er op de tv-spotjes
en advertenties niet wordt bij gezegd is dat ondeskundig gebruik kan
leiden tot ernstige en blijvende schade aan ogen en huid.
Ook is er volgens hen nauwelijks onafhankelijk onderzoek verricht naar de veiligheid en werkzaamheid.
Schoonheidscentra Even
onveilig vinden de artsen het gebruik bij de schoonheidssalons. Ze
verwijzen daarbij naar klanten die nadien bij hen terecht komen met
ernstige brandwonden, pigmentproblemen en blijvende littekens. (br.hln)
Marc O'Polo stapt (deels) af
van zijn sportieve imago, en tekende voor de winter een elegante, stijlvolle en
sobere (basis)mode uit. Het merk blijft mikken op een begoed publiek, maar de
kledij is draagbaar voor meer mensen.
Bruin en grijs in lichte wol
overheersen, met af en toe een rood accent. Wijde truien, een wijde jeans met
een cobertje en een brede jas met grote kap behoren tot onze favorieten. De
gebreide kabels zijn een retro-element, dat bij veel mensen in de smaak zal
vallen. (br.Nina)
Toen
was hij één zesde van de Antwerpse Zes, nu is hij een nationaal
instituut. Dries Van Noten (°1958) is wat men noemt een begrip, en toch
mag men dat woord in zijn bijzijn niet gebruiken. Zijn zin voor
bescheidenheid en realiteit kenmerkt ook zijn kleren, want geen enkele
Belgische ontwerper kan een gevoel van humanisme zodanig aan draagbare
ontwerpen koppelen als hij. Schokeffecten of bruuske trendbepalingen
zijn aan hem niet besteed; seizoen na seizoen biedt hij garderobes vol
keuzemogelijkheden aan, steeds met een klassieke en/of etnische
ondertoon. Zijn mode promoot vrijheid en diversiteit: vormen zijn door
de band los en comfortabel, stoffen zijn veelal voorgewassen en qua
visuele totems refereren zijn items vaak aan andere culturen.
Als
telg uit een kleermakersfamilie startte hij zijn opleiding aan de
Antwerpse academie in 1977; tijdens zijn studentenjaren verkocht hij al
zelfontworpen hemden aan winkels in New York en Londen. In 1985 opende
hij een eigen, kleine shop in Antwerpen, waar hij zijn collecties
verkocht. In 1989 verhuisde hij naar het grotere Het Modepaleis
(bouwjaar 1831), een stek die ondertussen een vaste waarde op het
toeristische stratenplan van Antwerpen is geworden. Van Noten begon pas
'laat' met Parijse defilés: in 1991 toonde hij er zijn mannencollectie,
en een jaar later zijn vrouwenlijn. Via deze shows slaagde hij er
evenwel meteen in een eigen profiel neer te zetten: ondertussen weet
elke modeprofessional dat Dries als geen ander een geanimeerde sfeer
kan scheppen, met licht en muziek, en met eten en drank.
In
1997 opende hij een eigen shop in Tokio en eentje in Hongkong.
Wereldwijd doet Van Noten het uitstekend: zijn collecties worden in
meer dan 500 winkels verkocht. Toch blijft hij verknocht aan zijn
thuisstad. Zijn atelier, vijf verdiepingen hoog, kijkt uit op de haven
van Antwerpen en tijdens interviews met de buitenlandse pers blijft
deze sinjoor zijn stad met verve verdedigen.
Dries Van Noten
Winter 2008 2009
Een ontwerp van onze Belgische mode ontwerper Dries Van Noten
Koken doen we allemaal, alleen die boeken zijn nogal nutteloos.
Laten we wel wezen: veel van de dingen die vrouwen hebben, hebben ze
niet nodig. Niet enkel dat 72ste paar schoenen, maar ook simpele dingen
zoals:
1) Alcohol Alcohol
richt bij vrouwen veel grotere schade aan dan bij mannen. Beperk je tot
maximum 1 consumptie per dag of een 7-tal per week.
2) Cellulitis Echt
iets waar vrouwen zonder kunnen, ook al is het moeilijk om een vrouw te
vinden die er geen heeft. De enige antwoorden zijn bewegen, gezond eten
en smeren. In die volgorde.
3) Kinderen Vele
vrouwen willen ze, maar je hebt ze niet nodig. Niet om een druk leven
te hebben, niet om een warm netwerk te hebben, niet om niet eenzaam te
zijn op je oude dag. Een controversieel standpunt, maar met een grond
van waarheid.
4) Oorringen Ja,
ze helpen je look wel en ze zouden je aantrekkelijkheid bij mannen
verhogen. Maar je verliest er zo gemakkelijk een, dus blijf je nieuwe
kopen en met een berg eenzame oorringen zitten.
5) Voetmassage Een
voetmassage doet alleen maar deugd als je hem krijgt van een mens,
liefst je geliefde. Bijgevolg staan de apparaten die je ervoor gekregen
hebt enkel stof te vergaren.
6) Wijde jeans Heel
hip, en vooral deze winter. Maar de waarheid is dat deze je broek je
nooit zal flatteren en je nooit een compliment zal opleveren. Is dat
het comfort echt waard?
7) Een gebreide jurk Mooi,
levert je veel 'oehs' en 'ahs' op. Maar! Wist je dat deze jurk
gemakkelijk de vorm van je kont aanneemt na één zitbeurt? Vervolgens
loop je rond met een voorgevormde holle kont, die je echte kont nog
groter doet lijken.
8) Een lepel voor meloenballetjes Het
heeft je altijd een leuk idee geleken om meloenballetjes als versiering
te gebruiken bij een van je felgesmaakte en populaire dinertjes voor
vrienden. Alleen: die dinertjes zijn nagenoeg onbestaande, en als ze er
zijn vergeet je gewoon dat je die lepel hebt. Meloen is ook lekker in
partjes, dus... nutteloos!
9) Kookboeken Ook deze blijf je kopen 'voor het geval dat je op zoek bent naar iets nieuws'. Alleen, je bént nooit op zoek naar iets nieuws.
10) Overlaprok Deze
klassieker schijnt nooit echt in of uit de mode te raken. Dus je blijft
'm dragen, tot je je herinnert waarom hij al drie jaar ongebruikt in de
kast hangt: het ding glijdt van je af op de meest onmogelijke momenten.
Dumpen die handel! (edp)
De Sugababes liepen vlot, tot er eentje een schoen verloor.
Cilla Black viel op in nylons en een wit hemd.
Mischa Barton zat in het publiek.
Naomi Campbell is meer dan rechtszaken alleen. Gisteren toonde ze haar
goede hart, met een modeshow voor het goede doel tijdens de modeweek in
London. De show en de bijhorende veiling kwamen ten goede aan 'The
White Ribbon Alliance', een organisatie die zich inzet voor een veilige
zwangerschap en bevalling voor elke vrouw, vooral die in de Derde
Wereld.
Op
de catwalk liepen grote namen zoals Elizabeth Jagger, Cilla Black,
mode-ontwerpster Vivienne Westwood, de meisjes van de popgroep
Sugababes en twee Olympische medaillewinnaressen. Zangeres Jamelia liep
met haar dochters in prachtige geruite outfits, en ook de zus van
Penelope Cruz, Mónica, liep de catwalk alsof ze nooit iets anders had
gedaan.
In het publiek zat niemand minder dan Sarah Brown, vrouw
van de huidige Britse premier Gordon Brown, de Britse prinses Eugenie
en Hollywood-actrice Mischa Barton. Hoeveel Campbell dit jaar heeft
opgehaald is nog niet bekend. Vorig jaar haalde het topmodel meer dan
anderhalf miljoen euro op. (br.Nina)
In
Londen tonen deze week tweeënvijftig ontwerpers hun creaties voor de
zomer van 2009. Elke dag hebben een tiental defilés plaats. "De London
Fashion Week is de belangrijkste ter wereld in termen van diversiteit
en verschillende stijlen, geïnspireerd op de Britse multiculturele
samenleving", zegt Harold Till, voorzitter van de British Fashion
Council (BFC), die de Fashion Week organiseert.
Het was de Ierse
stylist Paul Costelloe die zondag de aftrap gaf, met creaties die het
midden hielden tussen de Britse koloniale en Afrikaanse stijl. Zijn
militaire modellen contrasteerden met vloeiende stoffen in warme
kleuren. Fuchsia en vermiljoen domineerden. Klasse, sofisticatie en
distinctie waren de sleutelwoorden.
Maandag toonde de
voormalige Britse journaliste Luella Bartley haar creaties. Zij ziet
vrouwen volgende zomer in romantische jurken uitgevoerd in sierlijk
kasjmier met rushes op de voorzijde. Roze, oranje en diepe
lavendelkleur vormen het kleurenpalet.
Ook Paul Smith heeft
zijn defilé al achter de rug. Hij liet zich inspireren door een
tentoonstelling van Oosterse schilderkunst in de Tate Britain Gallery
en gaf zijn modellen Moorse silhouetten met harembroeken, tulbanden en
sjaals rond de middel.
Dinsdag zijn onder meer Stelly
McCartney en Christopher Kane aan de beurt. Er wordt ook erg uitgekeken
naar de collectie van Vivienne Westwood (donderdag) en van Issa
(donderdag). Bij die laatste verschijnt mogelijk Naomi Campbell weer op
de catwalk. (br.Weekend knack)
De collectie avondjurken op de modeweek in New York was uitgebreid en
indrukwekkend. Caroline Herrera, Monique Lhuillier en Haston vulden er
grotendeels hun catwalk mee.
Caroline Herrera
grijpt naar wat duidelijk dé kleuren voor volgende lente worden:
koningsblauw, geel en felrood. De jurken waren grotendeels lang, en
vertoonden een natuurlijke beweging. Opvallend is het gebruik van
ruches als versiering op de jurken. De collectie telde ook enkele heel
elegante en stijlvolle cocktailjurken. De A-lijn-jurken hebben iets
jongs en speels, maar de smalle jurken zijn heel gedistingeerd en een
beetje stijfjes. Voor de héél stijlvolle dames.
Het interessantste stuk bij Monique Lhuillier
was ongetwijfeld de kokerrok in jeans in combinatie met de blouse met
pofmouwen. Maar haar jurken waren in de meerderheid. Soms werd de
taille mooi versierd met een gestrikte riem in de stof van de jurk. De
neklijnen waren ook interessant: asymmetrish, of een brede, versierde
boog (zoals de Grieken) of gekruist voor de hals. Blauwe en bleke
tinten (wit, beige en grijs) overheersten, maar ook rood en geel werden
niet geschuwd.
De collectie van Halston werd op
de meest originele wijze voorgesteld. De modellen, gekleed in een reeks
indrukwekkende avondjurken, waren gepositioneerd op zetels. Hier viel
vooral het gebruik van felle kleuren op: oranje, fluoroze of
schitterend paars. De Halston-jurken waren vooral drappages, die de
lijn van het lichaam niet volgden. Ook opvallend: niet veel bloot en
veel one shoulder-modellen.
Modeweek New York Vrouwelijk en kleurrijk, maar voorspelbaar
Opgekleed en vrouwelijk. Kleurrijk en bont
bedrukt. En soms heel erg saai. Heel wat New Yorkse designers durven te
weinig de platgetreden paden te verlaten.
In de Woman's Wear Daily
stonden enkele fantastische pagina's die een overzicht boden van wat de
ontwerpers voor komende zomer geïnspireerd heeft. De oude esthetica van
China (bij Marchesa), het Chinese Angel's Festival met een pracht van
een bloem als beeld (bij Narciso Rodriguez), Chanel in Venetië in 1936
(bij Derek Lam), en 'a sea of light' (bij Donna Karan). Het
beeldmateriaal bestond uit opmerkelijke schetsen en opvallende foto's
en werden gelardeerd met een stukje poëzie dat tot de verbeelding
sprak.
Helaas was de vertaling van die invloeden
naar de catwalk heel wat minder. Bepaalde designers teerden in New York
op hun naam, deden waar ze goed in zijn en vooral wat ze goed verkopen.
Daar is niets op tegen, natuurlijk, maar het helpt de mode niet
vooruit.
Amerikaanse designers houden van
opgekleed en glamoureus. Ze kicken op cocktailjurkjes met hoge hakken,
driekwart manteltjes en opgestoken haar. En blijven maar ronddraaien in
dat kleine cirkeltje van 'rode loper'-kleren (getuige de collecties van
bijvoorbeeld Carolina Herrera en Oscar de la Renta ).
Misschien denken ze - ietwat gefrustreerd? - nog altijd dat ze de
Parijse elegantie uit de jaren vijftig naar New York moeten halen.
Kan best, maar het mag écht wat meer zijn. En dat is het, gelukkig, nu en dan.
Na de show van Marc Jacobs
kwam het publiek haast zwijmelend naar buiten. Ze hadden God gezien, en
die voorzag zijn modellen van de meest fantastische kledingstukken. Ook
jurken en jasjes weliswaar, maar elk stuk verrassend goed gemaakt,
blinkend, of net in de juiste kleur. Soms leek de aankleding iets te
overdadig, met te veel accessoires, maar dat is nu eenmaal goed voor de
business.
Bij Tommy Hilfiger had de
ontwerper het backstage over 'true American tailoring': goed geknipte
manteltjes en broeken, lange trenchcoats en een mooie jumpsuit (een
trend voor volgende zomer). Hilfiger speelde met gebroken wit en
marineblauw, een enkele keer zelfs met verrassend geel. De look was
elegant en vrouwelijk, maar tegelijk erg modern, en dus een echte stap
vooruit voor de man die vroeger een icoon van de Amerikaanse sportswear
was maar intussen de stap zette van downtown naar uptown.
Ook G-star
verbaasde met een show vol vaart en toonde dat jeans vele levens heeft,
op straat, maar ook op de meest chique gelegenheden. Een prachtig wit
thema kon het meest bekoren, met een heerlijke jekker in parachutestof
en - alweer - een jumpsuit. G-star mixte jeansstoffen en kleuren in
eenzelfde outfit, maar de schoenen veranderden telkens het beeld.
Heel veel nieuwkomers verrasten afgelopen week het meest. We onthouden Rodarte , maar ook Miguel Adrover , Jonathan Saunders (die in Milaan zijn eerste Pollini-collectie zal tonen) en Alexander Wang . Het gros van de modejournalisten is blij met hun hang naar avant-garde, maar kan die overleven in New York? (br.Het Nieuwsblad)