Bekijk de foto's van de prachtige Milanese modeshows!
Beursproblemen? Een daling van de
koopkracht? Volgens de Milanese modemakers is er
geen vuiltje aan de lucht.
De shows die dit weekend
van start gingen, pakken uit met een garderobe
voor zonnige vakanties en luxueuze avondfeesten.
Zondag verraste de zilverwitte eminence Giorgio
Armani met zijn jongerencollectie Emporio. Naar
eigen zeggen een onverwachte cruise tussen Oost en
West. Met blikvangers als reuzenhalssnoeren met
parels en bloemen voor de meiden en het adelaarslogo
van Emporio als neptatoeage voor de binken.
Een dag later was de maestro alweer op post voor
zijn hoofdcollectie, opnieuw een sprookjesachtige
vertoning met wufte voile, schakeringen van parels
en decolletés voor jonge, pronte Gina Lollobrigidas.
Na haar geslaagde Oscar-optreden in een jurk van
Dries Van Noten, verscheen Cate Blanchett in een
chique zwarte Armani-creatie op de show (foto links
boven).
De Belgen
Nu Dirk Bikkembergs geen damesmode meer presenteert,
supporteren Belgische bezoekers vandaag
voor Tom Notte en Bart Vandebosch en hun Les
Hommes Femme collectie. En natuurlijk ook voor Jil
Sander waar Neerpeltenaar Raf Simons zo succesvol
de artistieke plak zwaait.
Sandrina Fasoli, een jonge
ex-studente van de Brusselse modeschool La Cambre,
staat voor het eerst op de Milanese kalender. Nadat ze
vorig jaar de eerste Fashion Award van kledingketen
Mango won ter waarde van 300.000 euro, kan haar
spaarvarkentje de trip naar Milaan wel aan.
Blikvangers óp de catwalk worden deze week Vitalina
Yushchenko, dochter van de Oekraïense president,
voor haar landgenote Ayna Gase, en naar verwachting
Naomi Campbell voor D&G. Als nieuwe muze
en ambassadrice van het jongerenlabel van Dolce &
Gabbana zou la Campbell een contract van meer dan
1 miljoen euro in de wacht hebben gesleept. (br.Gazet van Antwerpen )
Leuke, betaalbare mode vind je bij de vele GAP-stores.
Alles is te koop bij Macy's.
Christmasshopping in NY.
Fifth Avenue: de vaste stek voor fashionista's.
Ook 's avonds zijn de winkels open.
Idem voor de echte Levi's.
Als er een wereldstad is waar de slogan 'shop until you drop'
thuishoort, is het wel New York. Immense grootwarenhuizen, eigenzinnige
winkels en beroemde avenues vol bekende modehuizen, maken de stad tot
een shopwalhalla.
Zelfs
mannen die winkelen niet tot hun favoriete bezigheid rekenen, moeten
toegeven dat etalages kijken in Manhattan een bijzondere ervaring is.
Nog niet overtuigd? Wij geven je tien redenen om meteen je biezen
richting New York te pakken.
1. Nu de dollar serieus lage waarden kent, is een verblijf in de Verenigde Staten erg voordelig. Niet alleen profiteer je van lage verblijfskosten, veel koopwaar is omgerekend ook stukken voordeliger dan hier.
2. Winkelen in New York doe je best met een goed voorziene creditcard, hoewel er absoluut veel goedkope adresjes
zijn. Ben je uit op koopjes, dan zijn er niet alleen de klassieke
soldenperiodes in januari en juli, maar ook de dagen rond de
belangrijkste nationale feestdagen als Labor Day, Memorial Day,
Presidents's Day. Christmas shopping is al helemaal een onvergetelijke
ervaring.
3. Over de hele stad zijn prachtige en praktische
kleding te vinden. Vooral de warenhuizen en de vele filialen van
beroemde ketens hebben uitstekende collecties. Voor
de liefhebber van bijzondere mode zijn er tal van designershops. Extra
voordeel: in bijna elke winkel staat wel een rek met sale-aanbiedingen.
4. Als het om 'fashion' gaat, wordt New York in één adem genoemd met Parijs en Milaan. Alle beroemde modehuizen
hebben hier hun stek. Ook voor de minderbedeelde fashionista's is New
York de winkelstad bij uitstek. In Soho en de Upper East Side is de
grootste concentratie aan chique kledingboetieks te vinden. Ook langs
het noordelijke deel van Madison Avenue zijn dure winkels te vinden. Op
de beroemde Fifth Avenue bevinden zich klinkende namen als Prada,
Chanel, Bergdorf Goodman, Louis Vuitton of Ferragamo. Wie een kleiner
budget heeft, vindt beslist zijn gading in de geslaagde vestigingen van
Zara, American Outfitters, H&M of GAP, die al jaren zeer succesvol
zijn.
5. Een stedentrip naar New York City is niet compleet zonder een bezoek aan Bloomingdale`s of Macy's, de grootse warenhuizen
van de stad. Je vindt er echt alles, van dameskleding tot parfums, van
huishoudapparaten tot meubels. Kwaliteit is gegarandeerd.
Internationale shoppers hebben recht op een reductiekaart van 11
procent. Ook kunnen de goederen overal ter wereld uitgevoerd worden.
Erg handig is dat het warenhuis ook op zondag is geopend.
6. Zowel Japan en de Verenigde Staten zijn koplopers op het gebied van elektronica. Het nieuwste van het nieuwste op elektronicagebied vind je hier in megastores aan supervoordelige prijzen.
7. Ook zo verzot op juwelen en sieraden?
De mooiste parelkettingen, diamanten ringen en de meest in het oog
springende uurwerken, zijn in New York te vinden. Vergeet alleen niet
je creditcard want de prijzen kunnen oplopen. Zeker wie op Fifth Avenue
blijft flaneren.
8. Shoppen kent hier geen grenzen.
De meeste winkels zijn de hele week open. Van maandag tot en met
vrijdag van 10.00 tot 22.00, zaterdag van 10.00 tot 17.00, enkele tot
18.00 en zondag van 10.00 tot 20.00. De grote winkels zijn in de
weekends of op de grote toeristische plekken vaak nog wat langer open.
9. New Yorkse dames zien er altijd zeer verzorgd en netjes uit, met oog voor details. Alle leuke accessoires
om je outfit op te fleuren, zijn in de stad te vinden. Tassen, riemen
en vooral schoenen zijn uit kwaliteitsvol leder gemaakt. De dure
designschoenen die hier worden verkocht moeten natuurlijk worden
vergezeld door een bijpassende, exclusieve tas. Op zoek naar een
origineel exemplaar? Dan ben je hier op de juiste plaats.
10. Leuke gadgets, souvenirs en toffe geschenken
zijn op elke hoek van de straat te vinden. In de meeste souvenirwinkels
vind je heel wat grappigs voor je favoriete thuisblijver.
Speelgoedstores zijn een waar paradijs om in rond te lopen en op
muziekgebied vind je hier alle nieuwigheden aan een voordelig prijsje.
Zo heeft 'His Master`s Voice' intussen verschillende filialen in New
York. Ook een aanrader zijn de vele boekenwinkels. Noem maar een
onderwerp en ze hebben er een boek over. Zelfs in sommige kledingzaken
als Urban Outfitters zijn leuke boeken te vinden. (br.Nina)
Claire Danes schittert als gezicht voor Gucci juwelen. Dat blijkt wel
op de foto's, die een liggende Claire laten zien, omringd door een bos
blond haar en ogenschijnlijk naakt. Om de juwelen te tonen, houdt ze
een arm, of een deel ervan, voor of naast haar gezicht. Zo geeft de
blonde schone de zware (en dure) juwelen een sexy en zelfs speelse
uitstraling.
Ze maakt niet alleen reclame voor lipstick, ze schildert er ook mee:
supermodel Kate Moss. Een zelfportret van het 34-jarige model,
geschilderd met lippenstift, wordt in Londen per opbod verkocht, zo
meldt veilinghuis Lyn & Turnbull.
Het
werk, dat Moss maakte tijdens haar relatie met de drugsverslaafde
rocker Pete Doherty, is naar schatting 50.300 euro waard. Het portret
bestaat ook uit de lipafdruk van de Britse en bloedsporen van Doherty.
Die onderschreef het schilderij met de zin: "Wie heeft bloed nodig, als
je lippenstift hebt?". Doherty heeft het kunstwerk aan een anonieme
koper verkocht. Zaterdag gaat het onder de hamer. (br.hln)
Laserapparaten voor thuisgebruik zijn steeds meer ingeburgerd. Zo zijn
er machientjes die overtollige haartjes definitief verwijderen vanuit
de luie zetel en zonder de dermatoloog te moeten raadplegen.
Nederlandse artsen waarschuwen nu dat deze thuislasers voor
zelfontharing bij verkeerd gebruik gevaarlijk kunnen zijn.
Deskundig Het
lijkt simpel en stukken goedkoper, een doe het zelf laser, maar is
uiterst gevaarlijk als het niet in professionele handen terecht komt.
Dermatologen zien de trend met lede ogen aan. Wat er op de tv-spotjes
en advertenties niet wordt bij gezegd is dat ondeskundig gebruik kan
leiden tot ernstige en blijvende schade aan ogen en huid.
Ook is er volgens hen nauwelijks onafhankelijk onderzoek verricht naar de veiligheid en werkzaamheid.
Schoonheidscentra Even
onveilig vinden de artsen het gebruik bij de schoonheidssalons. Ze
verwijzen daarbij naar klanten die nadien bij hen terecht komen met
ernstige brandwonden, pigmentproblemen en blijvende littekens. (br.hln)
Marc O'Polo stapt (deels) af
van zijn sportieve imago, en tekende voor de winter een elegante, stijlvolle en
sobere (basis)mode uit. Het merk blijft mikken op een begoed publiek, maar de
kledij is draagbaar voor meer mensen.
Bruin en grijs in lichte wol
overheersen, met af en toe een rood accent. Wijde truien, een wijde jeans met
een cobertje en een brede jas met grote kap behoren tot onze favorieten. De
gebreide kabels zijn een retro-element, dat bij veel mensen in de smaak zal
vallen. (br.Nina)
Toen
was hij één zesde van de Antwerpse Zes, nu is hij een nationaal
instituut. Dries Van Noten (°1958) is wat men noemt een begrip, en toch
mag men dat woord in zijn bijzijn niet gebruiken. Zijn zin voor
bescheidenheid en realiteit kenmerkt ook zijn kleren, want geen enkele
Belgische ontwerper kan een gevoel van humanisme zodanig aan draagbare
ontwerpen koppelen als hij. Schokeffecten of bruuske trendbepalingen
zijn aan hem niet besteed; seizoen na seizoen biedt hij garderobes vol
keuzemogelijkheden aan, steeds met een klassieke en/of etnische
ondertoon. Zijn mode promoot vrijheid en diversiteit: vormen zijn door
de band los en comfortabel, stoffen zijn veelal voorgewassen en qua
visuele totems refereren zijn items vaak aan andere culturen.
Als
telg uit een kleermakersfamilie startte hij zijn opleiding aan de
Antwerpse academie in 1977; tijdens zijn studentenjaren verkocht hij al
zelfontworpen hemden aan winkels in New York en Londen. In 1985 opende
hij een eigen, kleine shop in Antwerpen, waar hij zijn collecties
verkocht. In 1989 verhuisde hij naar het grotere Het Modepaleis
(bouwjaar 1831), een stek die ondertussen een vaste waarde op het
toeristische stratenplan van Antwerpen is geworden. Van Noten begon pas
'laat' met Parijse defilés: in 1991 toonde hij er zijn mannencollectie,
en een jaar later zijn vrouwenlijn. Via deze shows slaagde hij er
evenwel meteen in een eigen profiel neer te zetten: ondertussen weet
elke modeprofessional dat Dries als geen ander een geanimeerde sfeer
kan scheppen, met licht en muziek, en met eten en drank.
In
1997 opende hij een eigen shop in Tokio en eentje in Hongkong.
Wereldwijd doet Van Noten het uitstekend: zijn collecties worden in
meer dan 500 winkels verkocht. Toch blijft hij verknocht aan zijn
thuisstad. Zijn atelier, vijf verdiepingen hoog, kijkt uit op de haven
van Antwerpen en tijdens interviews met de buitenlandse pers blijft
deze sinjoor zijn stad met verve verdedigen.
Dries Van Noten
Winter 2008 2009
Een ontwerp van onze Belgische mode ontwerper Dries Van Noten
Koken doen we allemaal, alleen die boeken zijn nogal nutteloos.
Laten we wel wezen: veel van de dingen die vrouwen hebben, hebben ze
niet nodig. Niet enkel dat 72ste paar schoenen, maar ook simpele dingen
zoals:
1) Alcohol Alcohol
richt bij vrouwen veel grotere schade aan dan bij mannen. Beperk je tot
maximum 1 consumptie per dag of een 7-tal per week.
2) Cellulitis Echt
iets waar vrouwen zonder kunnen, ook al is het moeilijk om een vrouw te
vinden die er geen heeft. De enige antwoorden zijn bewegen, gezond eten
en smeren. In die volgorde.
3) Kinderen Vele
vrouwen willen ze, maar je hebt ze niet nodig. Niet om een druk leven
te hebben, niet om een warm netwerk te hebben, niet om niet eenzaam te
zijn op je oude dag. Een controversieel standpunt, maar met een grond
van waarheid.
4) Oorringen Ja,
ze helpen je look wel en ze zouden je aantrekkelijkheid bij mannen
verhogen. Maar je verliest er zo gemakkelijk een, dus blijf je nieuwe
kopen en met een berg eenzame oorringen zitten.
5) Voetmassage Een
voetmassage doet alleen maar deugd als je hem krijgt van een mens,
liefst je geliefde. Bijgevolg staan de apparaten die je ervoor gekregen
hebt enkel stof te vergaren.
6) Wijde jeans Heel
hip, en vooral deze winter. Maar de waarheid is dat deze je broek je
nooit zal flatteren en je nooit een compliment zal opleveren. Is dat
het comfort echt waard?
7) Een gebreide jurk Mooi,
levert je veel 'oehs' en 'ahs' op. Maar! Wist je dat deze jurk
gemakkelijk de vorm van je kont aanneemt na één zitbeurt? Vervolgens
loop je rond met een voorgevormde holle kont, die je echte kont nog
groter doet lijken.
8) Een lepel voor meloenballetjes Het
heeft je altijd een leuk idee geleken om meloenballetjes als versiering
te gebruiken bij een van je felgesmaakte en populaire dinertjes voor
vrienden. Alleen: die dinertjes zijn nagenoeg onbestaande, en als ze er
zijn vergeet je gewoon dat je die lepel hebt. Meloen is ook lekker in
partjes, dus... nutteloos!
9) Kookboeken Ook deze blijf je kopen 'voor het geval dat je op zoek bent naar iets nieuws'. Alleen, je bént nooit op zoek naar iets nieuws.
10) Overlaprok Deze
klassieker schijnt nooit echt in of uit de mode te raken. Dus je blijft
'm dragen, tot je je herinnert waarom hij al drie jaar ongebruikt in de
kast hangt: het ding glijdt van je af op de meest onmogelijke momenten.
Dumpen die handel! (edp)
De Sugababes liepen vlot, tot er eentje een schoen verloor.
Cilla Black viel op in nylons en een wit hemd.
Mischa Barton zat in het publiek.
Naomi Campbell is meer dan rechtszaken alleen. Gisteren toonde ze haar
goede hart, met een modeshow voor het goede doel tijdens de modeweek in
London. De show en de bijhorende veiling kwamen ten goede aan 'The
White Ribbon Alliance', een organisatie die zich inzet voor een veilige
zwangerschap en bevalling voor elke vrouw, vooral die in de Derde
Wereld.
Op
de catwalk liepen grote namen zoals Elizabeth Jagger, Cilla Black,
mode-ontwerpster Vivienne Westwood, de meisjes van de popgroep
Sugababes en twee Olympische medaillewinnaressen. Zangeres Jamelia liep
met haar dochters in prachtige geruite outfits, en ook de zus van
Penelope Cruz, Mónica, liep de catwalk alsof ze nooit iets anders had
gedaan.
In het publiek zat niemand minder dan Sarah Brown, vrouw
van de huidige Britse premier Gordon Brown, de Britse prinses Eugenie
en Hollywood-actrice Mischa Barton. Hoeveel Campbell dit jaar heeft
opgehaald is nog niet bekend. Vorig jaar haalde het topmodel meer dan
anderhalf miljoen euro op. (br.Nina)
In
Londen tonen deze week tweeënvijftig ontwerpers hun creaties voor de
zomer van 2009. Elke dag hebben een tiental defilés plaats. "De London
Fashion Week is de belangrijkste ter wereld in termen van diversiteit
en verschillende stijlen, geïnspireerd op de Britse multiculturele
samenleving", zegt Harold Till, voorzitter van de British Fashion
Council (BFC), die de Fashion Week organiseert.
Het was de Ierse
stylist Paul Costelloe die zondag de aftrap gaf, met creaties die het
midden hielden tussen de Britse koloniale en Afrikaanse stijl. Zijn
militaire modellen contrasteerden met vloeiende stoffen in warme
kleuren. Fuchsia en vermiljoen domineerden. Klasse, sofisticatie en
distinctie waren de sleutelwoorden.
Maandag toonde de
voormalige Britse journaliste Luella Bartley haar creaties. Zij ziet
vrouwen volgende zomer in romantische jurken uitgevoerd in sierlijk
kasjmier met rushes op de voorzijde. Roze, oranje en diepe
lavendelkleur vormen het kleurenpalet.
Ook Paul Smith heeft
zijn defilé al achter de rug. Hij liet zich inspireren door een
tentoonstelling van Oosterse schilderkunst in de Tate Britain Gallery
en gaf zijn modellen Moorse silhouetten met harembroeken, tulbanden en
sjaals rond de middel.
Dinsdag zijn onder meer Stelly
McCartney en Christopher Kane aan de beurt. Er wordt ook erg uitgekeken
naar de collectie van Vivienne Westwood (donderdag) en van Issa
(donderdag). Bij die laatste verschijnt mogelijk Naomi Campbell weer op
de catwalk. (br.Weekend knack)
De collectie avondjurken op de modeweek in New York was uitgebreid en
indrukwekkend. Caroline Herrera, Monique Lhuillier en Haston vulden er
grotendeels hun catwalk mee.
Caroline Herrera
grijpt naar wat duidelijk dé kleuren voor volgende lente worden:
koningsblauw, geel en felrood. De jurken waren grotendeels lang, en
vertoonden een natuurlijke beweging. Opvallend is het gebruik van
ruches als versiering op de jurken. De collectie telde ook enkele heel
elegante en stijlvolle cocktailjurken. De A-lijn-jurken hebben iets
jongs en speels, maar de smalle jurken zijn heel gedistingeerd en een
beetje stijfjes. Voor de héél stijlvolle dames.
Het interessantste stuk bij Monique Lhuillier
was ongetwijfeld de kokerrok in jeans in combinatie met de blouse met
pofmouwen. Maar haar jurken waren in de meerderheid. Soms werd de
taille mooi versierd met een gestrikte riem in de stof van de jurk. De
neklijnen waren ook interessant: asymmetrish, of een brede, versierde
boog (zoals de Grieken) of gekruist voor de hals. Blauwe en bleke
tinten (wit, beige en grijs) overheersten, maar ook rood en geel werden
niet geschuwd.
De collectie van Halston werd op
de meest originele wijze voorgesteld. De modellen, gekleed in een reeks
indrukwekkende avondjurken, waren gepositioneerd op zetels. Hier viel
vooral het gebruik van felle kleuren op: oranje, fluoroze of
schitterend paars. De Halston-jurken waren vooral drappages, die de
lijn van het lichaam niet volgden. Ook opvallend: niet veel bloot en
veel one shoulder-modellen.
Modeweek New York Vrouwelijk en kleurrijk, maar voorspelbaar
Opgekleed en vrouwelijk. Kleurrijk en bont
bedrukt. En soms heel erg saai. Heel wat New Yorkse designers durven te
weinig de platgetreden paden te verlaten.
In de Woman's Wear Daily
stonden enkele fantastische pagina's die een overzicht boden van wat de
ontwerpers voor komende zomer geïnspireerd heeft. De oude esthetica van
China (bij Marchesa), het Chinese Angel's Festival met een pracht van
een bloem als beeld (bij Narciso Rodriguez), Chanel in Venetië in 1936
(bij Derek Lam), en 'a sea of light' (bij Donna Karan). Het
beeldmateriaal bestond uit opmerkelijke schetsen en opvallende foto's
en werden gelardeerd met een stukje poëzie dat tot de verbeelding
sprak.
Helaas was de vertaling van die invloeden
naar de catwalk heel wat minder. Bepaalde designers teerden in New York
op hun naam, deden waar ze goed in zijn en vooral wat ze goed verkopen.
Daar is niets op tegen, natuurlijk, maar het helpt de mode niet
vooruit.
Amerikaanse designers houden van
opgekleed en glamoureus. Ze kicken op cocktailjurkjes met hoge hakken,
driekwart manteltjes en opgestoken haar. En blijven maar ronddraaien in
dat kleine cirkeltje van 'rode loper'-kleren (getuige de collecties van
bijvoorbeeld Carolina Herrera en Oscar de la Renta ).
Misschien denken ze - ietwat gefrustreerd? - nog altijd dat ze de
Parijse elegantie uit de jaren vijftig naar New York moeten halen.
Kan best, maar het mag écht wat meer zijn. En dat is het, gelukkig, nu en dan.
Na de show van Marc Jacobs
kwam het publiek haast zwijmelend naar buiten. Ze hadden God gezien, en
die voorzag zijn modellen van de meest fantastische kledingstukken. Ook
jurken en jasjes weliswaar, maar elk stuk verrassend goed gemaakt,
blinkend, of net in de juiste kleur. Soms leek de aankleding iets te
overdadig, met te veel accessoires, maar dat is nu eenmaal goed voor de
business.
Bij Tommy Hilfiger had de
ontwerper het backstage over 'true American tailoring': goed geknipte
manteltjes en broeken, lange trenchcoats en een mooie jumpsuit (een
trend voor volgende zomer). Hilfiger speelde met gebroken wit en
marineblauw, een enkele keer zelfs met verrassend geel. De look was
elegant en vrouwelijk, maar tegelijk erg modern, en dus een echte stap
vooruit voor de man die vroeger een icoon van de Amerikaanse sportswear
was maar intussen de stap zette van downtown naar uptown.
Ook G-star
verbaasde met een show vol vaart en toonde dat jeans vele levens heeft,
op straat, maar ook op de meest chique gelegenheden. Een prachtig wit
thema kon het meest bekoren, met een heerlijke jekker in parachutestof
en - alweer - een jumpsuit. G-star mixte jeansstoffen en kleuren in
eenzelfde outfit, maar de schoenen veranderden telkens het beeld.
Heel veel nieuwkomers verrasten afgelopen week het meest. We onthouden Rodarte , maar ook Miguel Adrover , Jonathan Saunders (die in Milaan zijn eerste Pollini-collectie zal tonen) en Alexander Wang . Het gros van de modejournalisten is blij met hun hang naar avant-garde, maar kan die overleven in New York? (br.Het Nieuwsblad)
De Zweedse modeketen H&M heeft afgelopen zaterdag haar eerste
filiaal in Japan. De modegigant kreeg meteen een plaatsje in Ginza, het
chicste shopdistrict in Tokio.
"Het
is altijd een droom geweest om een winkel te openen in Japan. Daarom
ben ik ook trots om onze eerste winkel in Tokio voor te stellen. Japan
is een toffe markt met veel modegevoel. Wij hopen de inwoners van Tokio
dan ook een toegevoegde waarde te bieden door mode aan te bieden aan de
beste kwaliteit en prijzen", jubelt CEO Rolf Eriksen in het
persbericht.
H&M Ginza verkoopt vrouwen- en mannenkledij en accessoires en is geopend van 11 tot 21 uur. (br.hln)
Mode is vaak onvoorspelbaar, maar verloopt toch bijna altijd binnen
bepaalde grenzen. Bijna, want er zijn altijd ook een of twee gekke
ontwerpers die het hele establishment door elkaar schudden. In New York
2008 waren dit ongetwijfeld Betsey Johnson en Diane Von Furtsenberg.
Diane Von Furstenberg
was daarbij de normaalste van de twee. Haar kleuren en silhouetten
waren niet té uitbundig. Maar de hoofdbanden die ze de modellen liet
dragen, versierd met bloemetjes en lange linten riepen beelden op van
traditioneel geklede Oost-Europese volksdansmeisjes. Of het een hit
wordt valt nu moeilijk te voorspellen, maar gezien de focus deze zomer
op haarbanden met linten is de kans niet ondenkbeeldig dat de trend
toch zijn weg naar Hollywood en het straatbeeld vindt.
Voor Van
Furstenberg overheersen dan ook etnisch getinte prints in rood, oranje
en paars. De collectie bestond grotendeels uit korte jurken, soms
deftig, maar meestal nocnhalant, die zeer geschikt lijken voor het
flaneren op een warme lente- of zomerdag in een hippe stad of aan het
strand.
Betsey Johnson is de échte freak. Zelf
dankte ze haar publiek in een gifgroene, euh, jurk, waardoor ze op een
dike, overjaarse elf leek. Haar radslagen en strakke, helblonde bob
hielpen dat imago niet vooruit. Johnson gaf haar modellen dezelfde
haarstijl mee, maar in andere kleuren, zoals paars, blauw en roze. Ook
haar fameuze 'geboeide bruiden'.
In haar niet-bruidscollectie
is er moeilijk een lijn te trekken, behalve de ruches. Bijna elke rok
en jurk heeft er! Daarnaast zijn ook de ouderwetse bloemetjesprints, de
doodskoppen en de bolletjesprints opvallend. En het feit dat haar
modellen mochten bewegen, alsof de kledij hen inspireerde. Voorwaar een
verfrissend idee. (br.nina)
Jacqueline Kennedy blijft de meest elegante First Lady die de Verenigde
Staten heeft gekend sinds 1960, blijkt uit een peiling die gisteren is
gepubliceerd in Women's Wear Daily.
Ook
de potentiële First Ladies Cindy McCain en Michelle Obama staan op de
lijst. De vrouw van de Republikeinse presidentskandidaat John McCain
staat op twee en de vrouw van Barack Obama op drie.
Hillary Clinton, vrouw van Bill Clinton, die van 1993 tot 2001 president was, staat op een tiende plaats.
1.100
personen werden ondervraagd over de indruk die zij hebben van de stijl
van de presidentsvrouwen sinds het presidentschap van John Kennedy
(1961-1963).
Verkiezingen
Hillary Clinton,
gekend om haar broekpakken in felle kleuren, maakt vaak grapjes over
haar duistere blik op mode. Zeven procent van de ondervraagden vindt
haar elegant, tegenover 48 procent voor Jacqueline Kennedy (Onassis,
Bouvier), 36 procent voor Cindy McCain en 28 procent voor Michele Obama.
De
vrouwen van de twee kandidaten voor de verkiezingen in 2008 besteden
erg veel tijd en zorg aan hun uiterlijk en hebben favoriete ontwerpers.
Cindy
McCain, de rijke erfgename van het bierdistributiebedrijf Hensley,
beschouwt ontwerper Oscar de la Renta als een van haar vrienden. Op de
Republikeinse conventie begin september droeg ze een van zijn jurken
met een waarde van 3.000 dollar en diamanten oorbellen van 280.000
dollar, aldus modeblad Vanity Fair.
Michelle Obama heeft dan
weer een voorkeur voor jongere ontwerpers zoals Maria Pinto uit Chicago
of Thakoon, een jonge ontwerper uit New York.
Andere First Ladies
Nancy
Reagan, vrouw van voormalig president Ronald Reagan (1981-1989), staat
op een vierde plaats in het klassement, gevolgd door Laura Bush, vrouw
van huidig president George W. Bush, Pat Nixon, vrouw van Richard Nixon
(1969-1974), Rosalyn Carter, vrouw van Jimmy Carter (1977-1981), Betty
Ford, vrouw van Gerald Ford (1974-1977) en Barbara Bush, moeder van de
huidige president en vrouw van George H.W. Bush (1989-1993).
Jacqueline Kennedy overleed in 1994, Pat Nixon in 1993. (br.hln))
Roze, blauw, sneeuwwit, met hartjes of kristallen: laptops hebben het
stadium van alleen maar zwart of zilver allang achter zich gelaten. HP
gaat nu nóg een stapje verder.
Tijdens de New York Fashion Week presenteerde HP namelijk deze
'Vivienne Tam Special Edition'. Vivienne Tam is een bekende
modeontwerpster uit New York die verantwoordelijk is voor het design
dat de behuizing van deze opvallende notebook siert.
Over het
innerlijk van dit notebook wil HP minder kwijt. Het enige dat
bekendgemaakt is, is dat het een minimodel gaat worden. Of dat 8 of 10
inch betekent is nog niet duidelijk. Wanneer de laptop op de markt komt
is ook nog een raadsel. Misschien wordt het oktober, zoals sommige
internetbronnen zeggen, of toch op zijn vroegst volgend jaar januari,
zoals weer anderen beweren. We wachten af. (br.computer idee)
Nipple slip bij de badpakken van Hervé Léger by Max Azria.
BCBG by Max Azria.
Max Azria.
Drie collecties toonde Max Azria op de New York Fashion Week: Hervé
Léger, BCBG en zijn eigen collectie. De raakvlakken was het unicolore
kleurgebruik , en de voorliefde van de Joodse Tunesiër voor lijnen en
stroken.
Dat viel het meest op bij zijn collectie voor Hervé Léger,
die grosso modo uiteenviel in 2 delen: badmode en cocktailjurken. De
badpakken leken het meest op bondagekunstwerkjes, waarbij het doel is
om gezien te worden. Of ze op de plaats blijven bij de minste beweging
is de vraag, één 'nipple slip' toonde alvast van niet. Hét accessoire
was een grote, donkere zonnebril, waarbij de ogen totaal niet zichtbaar
zijn en je gezicht half verstopt wordt. Niet voor zonnekloppers, deze
collectie!
De mini-jurken waren indrukwekkend
eenvoudig, zowel qua kleuren (pastel), stoffen en snit (rechttoe,
rechtaan, zonder franjes). Allen volgen ze de lijn van het lichaam, een
beeld dat wordt versterkt door het gebruik van vloeiende lijnen,
stroken en linten door Azria. Het geheel oogt gewoon mooi.
BCBG deelt
met Hervé Léger de korte jurken, maar de stijl is helemaal anders.
Losser, nonchalanter, met af en toe een wapperend stukje extra stof dat
niet afgeknipt is geraakt. Vaak met een V-nek, en de decolleté eindigt
in de buurt van de navel. Riemen zijn een onontbeerlijk accessoire, net
als een paar (torenhoge) hakken. Hemelsblauw, felrood, wit en grijs
zijn de overheersende kleuren.
In zijn eigen collectie
overheersen sobere, subtiele kleuren, zoals wit en grijs, lichtblauw en
nauwelijks waarneembaar roze. Ook hier vooral jurkjes, met gedrappeerde
stof en een onmisbare riem. Heel geschikt voor feestjes, op zwoele
zomeravonden. Hopelijk zijn dat er volgend jaar heel wat meer dan nu.
(br.hln)
Hervé Léger scoort bij de Hollywood-actrices, of liever: zijn jurken
doen dat. Steeds vaker zijn ze te zien op rode lopers en in series. De
laatste die met een jurk van Hervé Léger scoort is Lindsay Lohan. Op de
set van de Amerikaanse serie 'Ugly Betty' werd ze gezien in een
donkerblauwe minijurk, opgebouwd op brede, horizontale stroken, die op
de borst een v-vorm krijgen en de wijde v-hals volgen.
Andere draagsters Eerder
dit jaar werd ook actrice Rachel Bilson in een witte halterjurk gezien
op de rode loper. Blake Lively droeg er een op de set van Gossip Girls,
nu al een toonaangevende serie wat betreft mode.
Hayden
Pannettiere droeg een donkerroze bij de opening van het restaurant van
Eva Longoria en zangeres Joss Stone liet zich verleiden door een
regenboogversie. Ook Maria Sharapova, Rachel Weisz en Elle McPherson
lieten zich onlangs in een Hervé Léger opmerken. En nu wil iedereen in
Hollywood er een dragen.
Kort, spannend en speciaal Wat
maakt deze jurken zo speciaal dat iedereen ze plots wil? De jurken zijn
per definitie kort, spannend en weinig verhullend. Karakteristiek zijn
de banden, stroken en lijnen die in de ontwerpen verwerkt worden, en zo
zowel de lijn als het silhouet bepalen.
Voor iedereen En
belangrijker: als je er het lichaam voor hebt, schijnt iedereen hem te
kunnen dragen. Oud, jong, blond, brunette, met los of opgestoken haar:
het gaat allemaal. Wel horen er onveranderlijk hoge hakken en weinig
extra juwelen bij. Een rode loper in de buurt hoeft niet eens, in een
sober kleur kan deze jurk zelfs op het gemiddelde cocktailfeest.
Ook ontwerper Max Azria scoorde met zijn collectie voor Hervé Léger afgelopen week op de modeweek in New York. (br.Nina)
Kate Moss heeft haar zevende collectie voor de Britse budgetketen
Topshop voorgesteld. Uit de zwart-wit campagnefoto's valt over de
kleuren niet veel op te maken, maar des te meer over de look.
De
collectie bevat enkele flirterige (korte) jurkjes, die gecomineerd met
een zwarte legging en enkellaarsjes worden gedragen. Daarmee slaat Moss
de nagel op de kop wat betreft de heersende wintertrends. Voor de
koukleumen zijn er ook lange broeken, enkele truien en een blouse met
lange mouwen. Wie de controverse niet schuwt, kan ook altijd over
straat met de (valste) bontjas.
De Daily Mail noemt het Moss'
commercieelste collectie tot nu toe, maar de vraag is of dat ook zo is.
Een skinny jeans of een ultrakort dun diep gedecolleteerd jurkje staat
nu eenmaal niet iedereen. (br.hln)
Lingeriemerk Agent Provocateur doet haar naam alle eer aan met haar
nieuwste campagne. Provocerend, ongegeneerd, orgastisch, episch: de
campagne is het allemaal. De foto's zijn net schilderijen: drukke
taferelen van jonge, krachtige dames in sexy lingerie die elkaar
betasten, bespringen, strelen en druiven en kersen voederen. Net
momentopnames van gigantische orgieën: even decadent en barstensvol
seksuele spanning.
Peaches Tussen
alle kronkelende vrouwenlijven valt af en toe een man (een albino
bijvoorbeeld) en een bekend gezicht te bespeuren. Peaches, de dochter
van sir Bob Geldof bijvoorbeeld, die Kate Moss opvolgt als gezicht voor
het merk. Geldof kon niet bepaald lachen met de nieuwste stunt van zijn
19-jarige dochter, na een onverwachte trouwpartij en een
zelfmoordpoging.
Maar Agent Provocateur is in de wolken.
"Peaches is perfect voor ons: jong, knap en met een scherp kantje, dat
duidt op mogelijk gevaar. Ze is spannend." En de lingerie is ook
spannend.
Doorzichtig, zwart en kant Veel
doorzichtig kant, op de beha's, de al bij al kuise slips, de kousen en
jarretellen. Zwart overheerst, net als nononsense kapsels en bloedrode
lippen, wat past bij het donkere, troebele sfeertje dat ze proberen te
scheppen. De accessoires, zoals glanzende lakschoenen en een
parternoster maken het af.
Agent Provocateur weet als geen ander
dat lingerie een imago nodig heeft. Vlijmscherp, een tikje gevaarlijk,
uitdagend en krachtig: voor deze vrouwen maakt Agent Provocateur
lingerie. Lingerie om te heersen en beheersen, om te verleiden en om
zelf verleid te worden. (br.hln)