Het transseksueel model Andrej Pejic kwam in opspraak toen hij werd geselecteerd als ondergoedmodel voor de Nederlandse winkelketen Hema. Andrej maakte, ondanks het feit dat hij een man is, toen reclame voor push-up beha's. Nu lokt het model heel wat reacties uit met zijn naaktfoto's in de modebijbel Vogue.
De blonde Andrej, een model dat geboren is als man maar zijn vrouwelijke lichaamsdelen benadrukt, staat in de Braziliaanse editie van het vrouwenblad Vogue. Op zich niet zo bijzonder, want hij flaneerde ook al voor verschillende modehuizen als Jean-Paul Gaultier en Marc Jacobs op de catwalk. Maar deze laatste reportage is zo ophefmakend omdat het Bosnische model naakt poseert. Met zijn linkerhand schermt hij wel zijn geslachtsdeel af.
Je kunt de spraakmakende foto's hier bekijken.(br.hln)
Een bokaal mét levende vis als handtas: is dat mode?
Een bokaal mét levende vis als handtas: is dat mode?
Elk jaar mogen de studenten van de Londense kunst- en modeschool Central St. Martins hun ontwerpen presteren op een catwalkshow. Aangezien dat een uitstekende kans is om op te vallen, pakken de jonge ontwerpers vaak uit met bizarre ontwerpen. Dit jaar was het vreemdste stuk ongetwijfeld de bokaalhandtas van Cassanda Verity Green, mét een levende vis erin. Al kon niet iedereen dat appreciëren...
Ex-studenten van de school zijn onder andere Stella McCartney, John Galliano en Sarah Burton, die in hun tijd erin slaagden om de aandacht te trekken van de potentiële werkgevers of verkopers. Ook de huidige studenten dromen van zo'n carrière, dus doen ze er alles aan om op te vallen.
En dat is ook wat Cassanda Verity Green deed door een model op de catwalk te sturen met een visbokaal als handtas. Daarin zat een levende goudvis, nota bene het eigen huisdier van de ontwerpster.
Van het publiek kreeg Cassanda een stevig applaus voor haar unieke ontwerp, maar de Britse dierenrechtenorganisatie RSPCA was absoluut niet enthousiast. Zij vinden dat zo'n handtas mensen aanzet om levende wezens te behandelen als 'vervangbare accessoires'. Bovendien zouden de ontwerpen ook leiden tot een slechte waterkwaliteit en een gebrek aan zuurstof voor de goudvis.
Volgens lesgever Willie Walters werd er echter goed voor de vissen gezorgd. "We hebben er vooraf goed over nagedacht en ervoor gezorgd dat de vis zich comfortabel kon voelen. Hij werd in zijn eigen bokaal meegebracht naar de show en gevoederd tussen de catwalkoptredens door." (br.hln)
De ceo van H&M heeft eindelijk toegegeven wat wij al lang wisten: sommige van de modellen in hun campagnes waren veel te mager. De nieuwe reclames met plus-size model Jennie Runk en Beyoncé zijn dan ook geen toeval. Al wil dat niet zeggen dat H&M helemaal geen slanke modellen meer zal gebruiken.
Nu het debat over het gebruiken van extreem magere modellen weer opduikt, gaf Karl-John Persson in een interview met het Britse Metro zijn visie op de feiten. Hij zei te beseffen dat de modeketen een grote verantwoordelijkheid draagt. "Maar ik denk niet dat we het altijd goed gedaan hebben", bekende hij. "Sommige van onze modellen waren echt te mager."
Maar dat zou nu voorgoed verleden tijd moeten zijn. "Het is iets waar we veel over nadenken en aan werken. We willen diversiteit tonen in onze campagnes en niet de indruk geven dat meisjes er op een bepaalde manier moeten uitzien", zei de ceo.
En dat blijkt ook uit de laatste reclamebeelden. De ster van de huidige campagne is Beyoncé, bekend om haar ronde vormen. En voor de nieuwe strandcollectie huurde H&M maatje 44-model Jennie Runk in, zonder bij de foto's de alomtegenwoorde én stigmatiserende term 'plus-size' te zetten.
Toch wil dat niet zeggen dat H&M de traditie van de slanke modellen helemaal verlaat. De foto's van Victoria's Secret Angel Doutzen Kroes in een van de nieuwe campagnes bewijst dat. "Ik vind dat de modellen in onze reclames er gezond moeten uitzien. Er zijn modellen die te mager zijn of duidelijk ondergewicht hebben, maar er zijn ook meisjes die gewoon slank zijn. Met die laatste moeten we blijven werken", besloot Persson. (br.hln)
Mollige studente uit 700 meisjes tot lingeriemodel verkozen
Mollige studente uit 700 meisjes tot lingeriemodel verkozen
Een Britse modestudente die zich verzette tegen de obsessie van de modeindustrie voor slanke vrouwen werd uit 700 inzendingen verkozen tot ondergoedmodel met maatje meer.
De 22-jarige Lotte Williams werkte drie jaar lang voor haar studies in de mode-industrie, waar ze omringd werd door ultraslanke modellen. Zelf heeft ze maatje 40 en een I-cup en deed ze mee aan de wedstrijd 'Star in a Bra' om het op te nemen voor alle volslanke meisjes. Ze versloeg in een wedstrijd 700 andere modellen en sleepte zo een modellencontract voor een jaar in de wacht. Lotte zal daarnaast in magazines als Cosmopolitan verschijnen, de catwalk in Parijs betreden als het nieuwe gezicht van een lingeriemerk.
Ondanks de druk om het figuur van de slanke modellen na te streven, zegt Lotte dat ze er altijd trots op is geweest anders dan deze meisjes te zijn. Nu schopte ze het tot gezicht van het lingeriemerk Curvy Kate, dat gespecialiseerd is in grote maten.
Lotte: "Voor mijn studies heb ik meegewerkt aan de modeweek in Londen, maar ik had altijd het gevoel dat die modellen niet de echte vrouwen vertegenwoordigen. Ikzelf leun dichter aan bij de normale maten dan wat er op de catwalk flatteert. Ik kreeg genoeg van het schoonheidsideaal dat aan meisjes wordt opgedrongen. Er zijn genoeg mooie dames met rondingen, dat bewijst deze wedstrijd wel. Altijd omringd worden door slanke meisjes heeft nooit mijn zelfvertrouwen aangetast. Het motiveerde mij net om een eigen stijl te vinden die mijn natuurlijke zandloperfiguur benadrukt. Ik heb er geen probleem mee te paraderen in niets verhullende lingerie, dat blijkt uit de zelfzekerheid die ik uitstraal op de foto's." (br.hln)
De Spaanse mode-ontwerper Manel Torres is het brein achter 's werelds eerste 'spray-on' kledij. De - in eerste instantie - vloeibare textiel wordt rechtstreeks op de huid aangebracht, verhardt razendsnel en kan daarna perfect gewassen en opnieuw gedragen worden.
Het klinkt misschien als een scène uit een futuristische film, maar Manel Torres patententeerde zijn 'Fabrican' eigenlijk al in het jaar 2000, toen hij zich als student verdiepte in de modewereld aan de Royal College of Art in Londen.
Hij wou een alternatief creëren voor het relatief langzame proces waarmee standaard kledij gemaakt wordt: weven, kleuren, vormgeven en afwerken. Het resultaat: Fabrican, naadloos, snel en comfortabel materiaal dat je rechtstreeks aanbrengt op het lichaam.
Omdat hij zelf echter geen held was in chemie, schakelde hij de hulp in van wetenschappers aan het Londen Imperial College. Na jaren van onderzoek en testen kwam hij uiteindelijk op de proppen met een draagbare tweede huid. De textuur van het textiel is afhankelijk van de gebruikte vezels (wol, acryl, linnen, ...). Het met hoge druk aangebrachte mengsel voelt ijskoud aan, maar wordt aan een recordtempo omgezet in een splinternieuwe T-shirt of broek. Nog een pluspunt: wie veel lichaamshaar heeft, hoeft niets te vrezen. Haartjes blijven namelijk niet kleven in de creaties.
Om deze fascinerende techniek nog duurzamer en vooral betaalbaar te maken, creëerde Manem Fabrican ltd., een bedrijf dat gedreven is om van deze 'spray-on' mode een rendabel alternatief te maken voor traditonele kledij. We laten de man nog graag even zelf aan het woord over zijn uniek concept: (br.hln)
Weg met schaamte: deze kledij verhult je bikini in stijl
Weg met schaamte: deze kledij verhult je bikini in stijl
Luchtige broek, transparante blouse en vrolijke pareo bij Asos.com.
Als je op vakantie snel van het strand naar de lokale bar gaat, heb je iets nodig dat je snel kunt aantrekken om in stijl te ontspannen zonder al te veel bloot te geven. We tonen met welke trendy kledingstukken je je lichaam in stijl kunt verhullen.
Een witte t-shirt en jeansshort volstaan niet langer om na een dagje zonnen snel iets over je bikini aan te trekken. Door een uitgebreide keuze aan kleurrijke maxijurken, pareo's en gilets kun je tegenwoordig in stijl over de dijk flaneren.
Niets zo makkelijk en nonchalant als een enkellange jurk met een hoge split tot aan de dijen. Kies voor een eenvoudig model in een fel kleurtje dat bij de ontspannen vakantiesfeer past. Een sexy effect krijg je met een gehaakt model dat lichtjes transparant is.
Een los vallend gilet in semitransparent materiaal, zit ontzettend makkelijk en helpt de kou van de zeebries te bestrijden.
Als je enkel probleemzones als de buik en de borsten wil bedekken, maar geen nood aan warmte hebt, is de rok of de pareo en goede optie. Ook een sjaal met een opvallende print is erg veelzijdig, vooral omdat je deze op verschillende manieren kunt dragen. Als je voor een transparant stof gaat ben je helemaal mee de trends.
Een linnen broek is de perfecte manier om je benen te bedekken. Neem een luchtig truitje mee zodat je in stijl kunt combineren.
Een transparante blouse met lange mouwen in een fel kleurtje is ideaal wanneer je na het strand meteen in een chique restaurant gaat eten. Stop een chique, opvallende halsketting in je handtas, trek een paar sexy sandalen met hak aan en je bent zo klaar om uitgebreid te dineren.
Een nonchalante trui is iets wat onontbeerlijk is in elke reistas. Als de zon achter de horizon verdwenen is, heb je iets warm nodig om over je bikini aan te trekken. Als je dagje zonnen uitloopt in een ontspannen barbecue op het strand, is dit de perfecte outfit. (br.hln)
Witte make-up voor een zomerse touch: zo doe jij het
Witte make-up voor een zomerse touch: zo doe jij het
Hoewel veel vrouwen er bang van zijn, is witte make-up een must-have voor iedereen. Niet alleen kan je er je sterke kanten mee in de verf zetten, het past ook perfect bij de opvallende kleuren van je zomeroutfits. Hoog tijd dus om te experimenteren met wit, zowel op je ogen, lippen als nagels.
- Op je ogen
Wil je graag je ogen in de kijker zetten? Gebruik dan een witte eyeliner op je onderste wimperlijn. Zo doe je de kleur van je ogen beter uitkomen én creëer je de illusie van grotere ogen. Om het effect te maximaliseren kan je ook een oogschaduw in dezelfde witte tint aanbrengen op je traanbuizen (binnenste hoek van je ogen).
Die witte oogschaduw kan ook aangebracht worden onder je wenkbrauwboog om de vorm daarvan te accentueren. Ten slotte kan je met een witte oogschaduwbasis op je oogleden ook een extra touch geven aan je doorschijnende oogschaduw.
- Op je lippen
Dezelfde witte eyeliner als hierboven kan je gebruiken als lipliner. Breng die net op de boog van Cupido (of tuberkel, in het midden van je bovenste lip) aan om dat gebied te accentueren. Wrijf daarna de witte liner in je huid voor je gekleurde lipliner en lippenstift aanbrengt. Als afwerking tik je met de witte liner net onder het midden van de onderste lip. Zo doe je een felle kleur beter uitkomen én lijken je lippen voller.
- Op je nagels
Witte nagellak is niet enkel buikbaar voor een French manicure. Zo kan je een laag matte witte nagellak aanbrengen onder een felle neonkleur, waardoor je daar geen meerdere lagen van nodig hebt. Je kan ook wit gebruiken onder zwarte nagellak om het wat minder zwaar te maken. (br.hln)
Online shoppen wordt beschouwd als een snellere en efficiëntere manier om kleren te kopen dan een echt shopuitje. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, want als het verkeerd loopt kan je daar maanden de gevolgen van dragen. Volgens nieuw onderzoek zou een miskoop bij 86 procent zelfs zorgen voor een soort rouwproces, waarbij verschillende fases doorlopen worden.
Want hoewel online shoppers accepteren dat ze niet kunnen voelen aan de stoffen en dat de kleuren in het echt iets anders kunnen zijn, raken velen erg teneergeslagen als een besteld kledingstuk niet blijkt te passen. Vooral vrouwen worden daar hard door getroffen.
Volgens een enquête bij zo'n 1.000 shoppers kan zo'n miskoop ervoor zorgen dat je vijf fases doormaakt met emoties die in de psychologie bekend staan als de 'vijf fases van rouw'. Het gaat om ontkenning, woede, onderhandelen, depressie en aanvaarding. Sommige shoppers, vooral mannen, gaan snel van woede naar aanvaarding, maar anderen doorlopen alle fases en blijven er maanden mee worstelen.
Vrouwen, die veeleer de schuld bij zichzelf leggen dan bij de online shop, blijven langer in de ontkenningsfase zitten. Daarna gaan ze verder naar de onderhandelingsfase, waarbij ze bijvoorbeeld extra accessoires zoeken om het kledingstuk op te leuken. Mannen zijn daarentegen meer geneigd om in de woedefase terecht te komen, waarbij ze hun frustratie uiten bij de shop.
In de enquête zei maar liefst 90 procent van de respondenten dat ze kledingstukken die niet passen toch houden in plaats van ze terug te brengen. Maar bij 57 procent leidde de miskoop tot woede. 21 procent ging klagen bij de online winkel.
67 procent van de vrouwen kwam in de ontkenningsfase terecht. Zo paste 49 procent het kledingstuk meerdere keren, in een poging om het te doen passen. 38 procent besloot zelfs af te vallen om de outfit te kunnen dragen.
Daarnaast waren er ook duidelijke verschillen in de manier waarop de verschillende leeftijdsgroepen het proces doormaken. Zo zou 25 procent van de 18- tot 34-jarigen alles doen om in het kledingstuk te passen, terwijl slechts 9 procent van de 55-plussers hetzelfde zou doen.
"Het kopen van kleren is erg subjectief. Mensen verwachten dat een kledingstuk perfect past en steken de schuld op zichzelf als dat niet het geval is", weet psycholoog Phillip Adcock. "Het is erg simpel om na te gaan of jij zo'n proces doormaakt. Als je je kan vinden in gevoelens zoals ongeloof, verlegenheid, frustratie of woede, dan ben je wellicht door de fases van ontkenning, onderhandeling en woede gegaan", klinkt het.
Het goede nieuws is wel dat online shops steeds meer doen om ontgoocheling bij hun klanten te voorkomen. Zo gebruiken ze bijvoorbeeld virtuele paskamers om fouten te voorkomen. (br.hln)
Dit seizoen zijn badpakken en bikini's met een sexy web van touwtjes helemaal in. Een nadeel echter zijn de witte lijntjes die dit kledingstuk achterlaat op je zongebruinde huid.
Tal van badpakmerken hebben een gewaagd model in hun strandcollectie opgenomen met een wirwar van touwtjes. Dit is echter geen makkelijk te dragen kledingstuk. Het is belangrijk dat je erop let dat de bandjes niet te strak zitten, want dit benadrukt je probleemzones.
Daarnaast zit je met de witte lijntjes die deze bijzondere creaties op je huid achterlaten. En eens je deze hebt, hoe licht ze ook zijn, geraak je er een hele zomer niet meer van af. Ga hiermee dus niet in de volle zon op het strand paraderen of smeer je regelmatig in met sunblock om een wit web op je huid te voorkomen. (br.hln)
De zomer komt eraan en als het weer meezit, kunnen de rokjes uit de kast komen. Je kiest best echter niet voor een te kort exemplaar.
Uit een enquête van Flair blijkt dat vrouwen een rok die tot halverwege de dij gaat het mooist vinden. 43 procent vindt dat sexy en vrouwelijk. Een korter rokje wordt dan weer als vulgair beschouwd. (br.she - foto photonews)
Hoewel de meesten vooral aandacht hebben voor de prachtige jurken op de rode loper in Cannes, mag je ook de outfits van de mannen niet vergeten. Vooral die van Justin Timberlake zijn dit jaar de moeite waard.
De 32-jarige zanger/acteur liet zich in Cannes opmerken met een paar nieuwe en hippe outfits, waarmee hij toch trouw blijft aan een klassieke stijl. Daarbij was er een constante: het netjes achterover gekamde kapsel met kuif en de beginnende baard en snor.
Qua kleren had Justin voor de fotosessie van zijn nieuwste film, 'Insidy Llewyn Davis', een beige broek gekozen. Die combineerde hij met een geruit blauw-wit hemd en een marineblauwe cardigan met dubbele knopenrij. Hoewel die op zich misschien wat ouderwets lijkt, komt Justin er perfect mee weg. (br.hln - foto epa)
'The Great Gatsby'-effect: mode uit jaren 20 is terug
'The Great Gatsby'-effect: mode uit jaren 20 is terug
Van wapperende jurken met veren en bont tot een overdaad aan blinkende (hoofd)juwelen: in de jaren 20 draaide de mode om weelde en gezien worden. En het ziet ernaar uit dat die flamboyante stijl opnieuw aan een opmars bezig is, met dank aan de populariteit van 'The Great Gatsby'. Heel wat winkels zagen de verkoop van hun vintagestukken fors stijgen, zelfs tot 266 procent.
De grote Britse winkelketen Debenhams rapporteerde bijvoorbeeld een opvallende stijging in de verkoop van met kralen bezette bolero's, kanten jurkjes, parels en avondjurken in de stijl van de jaren 20. Ook op het gebied van make-up is de trend duidelijk, met een stijgende verkoop van rode lippenstift.
De verkoop van accessoires met veren, zoals hoofdjuwelen en bolero's, is zelfs met 250 procent gestegen. Ook de vraag naar opvallende juwelen, zoals diamanten armbanden en gouden parels, doet het in vergelijking met vorig jaar zo'n 200 procent beter. "De vrouwelijke, wapperende stijl wordt stilaan een van de hipste trends van de lente", weet woordvoerster Michelle Dowdall.
Hetzelfde geldt voor de weelderige avondjurken, waar de vrouwen in 'The Great Gatsby' mee pronken. En ook bij de mannenmode is de invloed van de film duidelijk zichtbaar, want de verkoop van smokingjasjes, witte hemden en andere formele kleren is in vergelijking met vorig jaar zo'n 60 procent hoger.
Ook heel wat luxemerken hadden het succes van de film goed voorspeld, want zij toonden hun op de jaren 20 geïnspireerde jurken in september al op de catwalk. De creaties van onder andere Marc Jacobs, Gucci en Roberto Cavalli liggen nu in de winkels, net op tijd voor de 'Gatsby'-koorts.
Zo doe jij het
Uiteraard kan ook jij je kan laten inspireren door de film. "Het mooie aan deze trend is je helemaal voor de glamour kan gaan in een met pailletten bezette jurk, maar dat je het ook kunt houden bij een subtiele verwijzing in de vorm van een haarclip met pareltjes", vindt de woordvoerster van Debenhams.
Enkele tips. - Wit Kies voor een witte jurk, liefst in kant. Werk die af met opvallende blinkende juwelen.
- Grafische prints Ook drukke grafische prints waren een voltreffer in de jaren 20. Kies voor een kleurrijk exemplaar, maar hou je accessoires simpel. Zo krijgt je jurk de volledige aandacht.
- Veren Een andere manier om mee te doen met de trend is door te kiezen voor kledingstukken of accessoires die afgewerkt werden met veren. Let wel op dat je daarbij je make-up en kapsel neutraal houdt.
- Parels en kralen Een zeer eenvoudige manier is het dragen van parels. Kies voor een lange parelketting, die je met zowat alles kan combineren. Ook een met kralen bezet kledingstuk is natuurlijk een goed idee.
- Haarjuweel Een ander goed scorend accessoire is het haarjuweel. Je kan kiezen voor een zilverkleurige diadeem of haarband, maar ook met een blinkend haarclipje kan je al meedoen met de trend. (br.hln)
Stijlblogster Gabi Gregg, beter bekend als Gabi Fresh, heeft een bikinicollectie voor dames met een maatje meer gecreëerd. Ook H&M speelt in op de trend van de zogenaamde fatkini door een model met maatje meer zijn badcollectie te laten promoten.
Vorig bikiniseizoen plaatste de volslanke Gabi
een foto van zichzelf in bikini online, zo wilde ze dames met een
maatje meer inspireren om toch met zelfvertrouwen dit onthullende
kledingstuk te dragen. Haar initiatief kreeg heel wat bijval en de trend
van bikini's voor grotere maten werd al snel tot 'fatkini' gedoopt. De
blogster werd hierdoor zelfs zo populair dat ze door de webshop Swimsuits For All benaderd werd om een badcollectie voor dames met rondingen te creëren.
Deze
stijlblogster liet zich voor de collectie inspireren door de film
Spring Breakers. "Ik werd bekend omdat ik het zelfzekere dikkerdje in
een bikini was. Al een tijdje was ik aan het denken om zelf te
ontwerpen. Omdat ik zelf rondingen heb, weet ik dat het aanbod voor
dames met rondingen beperkt is en weet ik perfect wat er nog nodig is.
Ik had heel wat ideeën over wat ik graag zou willen tekenen, dus dit was
een geweldige kans."
"Ik heb drie bikini's, een badpak en een
strandjurkje gemaakt. De collectie moest er jong en fris uitzien.
Badkledij voor grotere maten zijn doorgaans voor oudere dames gemaakt.
Daarom wilde ik wat anders met felle kleuren, want dit werkt goed aan
het zwembad of op het strand, drukke prints, want ik ben dol op deze
trend. Daarnaast maakte ik twee neon bikini's waarvan je de
schouderbandjes kunt aanpassen en je de slipjes zowel hoog als laag kunt
dragen. Het zijn zeker opvallende stukken voor erg modebewuste dames."
De collectie is bestemd voor dames met maat 40 tot 54. Gabi's fatkini's
zijn intussen zo populair dat een model al helemaal uitverkocht is. De
prijzen schommelen rond de 50 euro per stuk.
Dit seizoen zijn
bikini's voor grote maten veelbesproken. De Zweedse modeketen H&M
liet namelijk in april een model met maatje 42 hun badcollectie
voorstellen. Deze gewaagde beslissing wordt overal goed onthaald. Het
model Jennie Runk hoopte dat met dit initiatief vrouwen met of zonder
maatje meer leren van hun lichaam te houden.
(br.hln)
Heidi Klum met boyfriend jeans, Carmen Electra met afgeknipt exemplaar en de traditonele 501 bij Asos.com
De traditionele Levi's 501 kent momenteel een revival, deze rechte jeans was jarenlang het populairste model, maar raakte door de trend van de skinny jeans wat in de vergetelheid. Nu is dit model weer ontzettend populair, bij zowel dames als heren.
Fashionista's gooien massaal de ultrastrakke skinny jeans na bijna tien jaar weg en grijpen terug naar de vintage broeken van de jeansklassieker Levi's. Vooral de hoge taille en de losse pasvorm van het model 501, die deze lente trouwens zijn 140ste verjaardag vierde, spreken velen aan. Ontwerpster Lulu Kennedy herintroduceerde de broek op de catwalk en de Amerikaanse winkels Urban Outfitters en Rokit merkten een stijging op in de verkoop van vintage 501's. En het bewijs dat dit model helemaal terug is: bekende fashionista's als Pixie Geldof, Chloe Sevigny en Alexa Chung werden gespot met afgeknipte versies op festivals.
Ook nostalgie kan verklaren waarom de broeken ineens weer zo populair zijn. Velen leefden in deze broek als tiener in de jaren 90, nu dragen ze deze opnieuw vanwege de mooie herinneringen.
En wie denkt dat deze broek alleen voor mannen bestemd is, heeft het mis. Je kunt net als topmodellen Alexa en Chloe, met een afgeknipt exemplaar trendy op de festivalwei rondlopen. Maar het kan ook het perfecte model zijn voor een boyfriend jeans, met een oversized blouse met vrouwelijke print ben je meteen nonchalant trendy. Laat je hiervoor inspireren door de stijl van Heidi Klum. Speciaal voor zijn verjaardag ontwikkelde Levi's ook gekleurde versies van dit model, voor wie zin heeft om het lentegevoel met wat kleur op te wekken, aangezien de zon het de laatste weken voor ons niet doet. (br.hln)
Tien redenen waarom shoppen (soms) een nachtmerrie is
Tien redenen waarom shoppen (soms) een nachtmerrie is
Shoppen vinden de meeste vrouwen nog wel leuk; maar de kleren passen,
dat is iets anders. Soms zien kleren er in het daglicht gewoon niet uit
zoals in het pashokje, en voel je je bekocht. Dan weer kloppen de maten
niet en moet je halfnaakt door de winkel op zoek naar een andere maat
(die je gegarandeerd niet vindt). Is het dan verwonderlijk dat de helft
van de vrouwen 'ambetant' worden van de kleedhokjes, en tot drie kwart
ze liever zou vermijden? De tien redenen waarom shoppen soms een
nachtmerrie wordt...
1) De deur/ gordijnen sluiten niet goed
In
zo'n kleedhokje voel je je al niet zo veilig, maar als de deur niet goed
sluit/het gordijn dan ook nog eens een spleet laat, dan voel je je
helemaal bekeken. Of wat te denken over de saloondeurtjes, die in het
midden een kijkgat laten? Kleedhokjes zijn gewoonweg niet gemaakt om
vrouwen op hun gemak te stellen en in alle rust kleren te laten passen. 2) Alles goed daar?
Overijverige
winkelassistentes werken ook op de zenuwen. We willen namelijk niet
toegeven dat we toch een maat te klein hebben gekocht, of dat het
mode-experiment een totale flop is geworden. Vooral omdat we de vrolijke
'maar dat past als gegoten' nooit écht geloven: de mensen zijn
aangenomen om te verkopen toch?
3) Opgelegde accessoires Sommige
winkels keren hun werknemers een commissie uit per stuk dat ze
verkopen. Dus komen ze aandraven met 'de perfecte riem' (of halsketting,
broche, handtas, sjaal...) voor bij je nieuwe outfit. Weigeren is niet
altijd gemakkelijk, de verleiding weerstaan nog minder.
4) Maximum aantal items
Hoe
hatelijk is het niet om van je verzamelde pakje te passen kleren, de
helft te moeten achterlaten 'omdat er een maximum aantal items geldt'?
Vooral omdat het ruilen van de gepaste kleren voor de nog-niet-gepaste
kleren moeilijker is dan het lijkt. De assistente kijkt niet jouw
richting uit of de kleren zijn -oeps- al terug naar de winkel.
5) Foute maat
Je
kent het wel: na een half uur aanschuiven, kom je erachter dat het
bloesje dat je zo graag wil net iets te groot of te klein is. Dus je wil
een andere maat proberen... het duurt uren voor de winkelassistentes
tijd hebben voor jou en vinden vervolgens niet de juiste maat en
proberen je dan nog iets anders aan te praten. 6) De nooit-beantwoorde-bel
Lingeriewinkels
doen wel eens wat meer moeite voor hun klanten, die letterlijk tot op
hun onderbroek zijn uitgekleed. Ze installeren een bel in de kleedkamer,
zodat een winkelassistente jouw wensen kan komen opnemen. In theorie,
want in de praktijk komen ze gewoon weg niét.
7) Gemeenschappelijke kleedkamers
Gelukkig uitgestorven in de retailsector, maar nog altijd een bron van nachtmerries.
8) Geen spiegel
De
kleedhokjes zonder spiegel... je wordt uit de veilige zone gedwongen in
je outfit, waar je met vijf voor de spiegel moet staan drummen om een
deftig zicht te krijgen. Ideaal voor de shopassistente om te kirren hoe
tof je outfit wel is.
9) Vier spiegels
Andere
winkels overdrijven dan weer, en stellen vier spiegels op, zodanig dat
je jezelf van elke hoek kan bekijken. Sympathiek, in theorie althans.
Want die spiegels laten je altijd wel iets zien waar je je niet echt
bewust van was. 10) De flatterende spiegel
De
gemeenste spiegel in zijn soort: de spiegel die je er beter doet
uitzien dan het lijkt. Waarop je happy die nieuwe jurk of broek koopt,
om thuis in de spiegel verre van hetzelfde beeld te zien...
De wederhelft van Koen Wauters, Valerie De Booser, sluit de deuren van 'Histoire d'Hommes'. Dat is haar kledingwinkel voor mannen waarvan de Clouseau-frontman het uithangbord was.
De Booser heeft (letterlijk) naast haar mannenzaak ook nog een dameswinkel in Mechelen: 'Histoire de Femmes'. Ze wil zich vooral daarop concentreren. "Ik ga jammer genoeg stoppen met 'Histoire d'Hommes'", zegt ze op Facebook. Het knappe model benadrukt evenwel dat de winkel niet in slechte papieren zit. "Het is gewoon te veel. Mijn gezondheid, mijn gezin en 'Histoire de Femmes' gaan voor."
Vorig jaar waren maxi-jurken dé trend van de zomer. Daarnaast maakt deze zomer de maxi-rok z'n intrede! We hebben nog niet veel zon gezien de laatste maanden, maar dat is helemaal niet zo erg! Deze rokken kan je namelijk het hele jaar door dragen! Creëer een zomerse sfeer door pastelkleuren en rokken met prints, want dat is helemaal in!
Je hebt oneindig veel manieren om een maxi-rok te combineren! Wil je voor een stoere look gaan? Dan kan je een biker-jacket dragen bovenop je rok. Wanneer je iets feestelijker wil lijken, kan je de maxi-rok combineren met een blazer.
Vaak denken kleinere vrouwen dat zij deze trend niet kunnen hebben, maar dat klopt helemaal niet! Je moet gewoon een exemplaar vinden dat past bij je figuur. Bepaalde rokken laten je namelijk groter lijken. Een paar hoge hakken kunnen daar dan geweldig bij helpen!
Vrouwen met lange benen kiezen best een model met print of rok met minstens 2 kleuren. Door slechts één kleur te dragen, lijk je eindeloos lang! (br.hln)
Fan van blush? Vermijd dan zeker deze drie flaters
Fan van blush? Vermijd dan zeker deze drie flaters
Van alle cosmetica heeft blush één van de minst goede reputaties omdat je er al snel mee flatert. Te veel, de foute tint of op de verkeerde plaats, er kan heel wat fout lopen als je natuurlijke blozende kaken wil verkrijgen. Ontdek daarom hier hoe je de drie grootste fouten kan ontlopen.
Om te beginnen moet je bij de aankoop van blush goed letten op de formule. Het is namelijk van groot belang dat die afgestemd is op jouw huidtype. Vrouwen met een normale huid kiezen best een gemakkelijk te blenden poederblush. Wie eerder een droge huid heeft, mikt dan weer beter op blush in crèmevorm. Zo geef je niet alleen kleur, maar ook hydratatie. Voor een vettige huid werkt de 'cheek stain' tot slot het best.
De tweede grote flater is blush aan te brengen op het verkeerde deel van je kaak. Wie te hoog mikt, krijgt al snel een popeffect. Blush dat te laag hangt, doet de huid schijnbaar verslappen. Wie een rond- of ovaalvormig gezicht heeft, moet de blozende toets net onder de jukbeenderen aanbrengen voor een spontane lift. Is je gezicht eerder vierkant of driehoekig, richt de blush dan recht op je jukbeenderen.
De laatste grote fout is een teveel aan blush op je gezicht smeren en alles bovendien niet mooi blenden. Je zal er al snel té opgemaakt uitzien. Gebruik voor het aanbrengen een losse, koepelvormige borstel voor een evenwichtige verspreiding. Vergeet ook nooit om eerst het overtollige poeder even van de borstel te kloppen. Voor de perfecte afwerking, blend je de blush mooi met een klein sponsje. (br.hln)
Jennie Runk, H&M's nieuwe plus-size model voor badmode
Hoewel het behoorlijk stigmatiserend is om bestempeld te worden als 'plus-size' model, stelt Jennie Runk (H&M's nieuwste aanwinst voor het promoten van badmode) dat het onderscheid met standaardmaten wel degelijk nuttig én nodig is. In een essay voor BBC doet ze haar boekje open over het leven als 'voller' fotomodel.
De campagne van Jennie Runk voor H&M lokte heel wat reacties uit in modeland. Net daarom schreef het plus-size model een pleidooi over waarom we moeten stoppen met onze obsessie over maten.
"Ik had nooit gedacht dat mijn foto's voor H&M zoveel publiciteit zouden krijgen. Ik ben het stille type dat boeken leest, videospelletjes speelt en net een tikkeltje te bezeten is door haar kat. Ik vind het bevreemdend dat mensen zoveel heisa maken over hoe mijn lijf eruit ziet in een bikini. Zelfs ik sta er niet zo bij stil. Toen mijn Facebookpagina plots 2.000 nieuwe likes had op minder dan 24 uur, besloot ik van al die aandacht gebruik te maken om de wereld een tikkeltje aangenamer te maken door zelfzekerheid te promoten", aldus Jennie.
Dat die missie geslaagd is, blijkt uit reacties van fans die haar toevertrouwen dat ze nu voor het eerst in jaren nog eens de moed vonden om een bikini te passen. "Dit is wat ik wou bereiken, vrouwen tonen dat het oké is om zelfzeker te zijn, zelfs als je niet beantwoordt aan de populaire notie van 'perfectie'", klinkt het.
Zelf vindt Runk deze boodschap in het bijzonder belangrijk voor tienermeisjes omdat het - meer nog dan vroeger - hard is om gezond om te gaan met de veranderingen die je lichaam ondergaat. "Ons uiterlijk verandert, maar we voelen de druk om er exact hetzelfde uit te blijven zien, wat uiteindelijk een onmogelijk doel is. Had ik dat maar geweten toen ik 13 was. Dan was ik wellicht niet zo jaloers geweest op al die meisjes die door hun vriendje op de schouders gedragen konden worden", getuigt ze.
"Sporten was echt een nachtmerrie. Terwijl alle slanke klasgenoten hotpants konden dragen, stond ik daar in mijn lange joggingbroeken omdat mijn billen het formaat van hun taille hadden. Doe daar nog een dikke bos krullen, een beugel, een bril en een hoge 'lompigheidgraad' bij, en het zal je niet verbazen dat mijn puberteit ronduit 'awkward' was"
Nu kan ze echter trots terugkijken, want ze heeft het naar eigen zeggen goed overleefd en voelt zich nu verplicht om meisjes vandaag te tonen dat het acceptabel is om er anders uit te zien. "Je ontgroeit die ongemakkelijke gevoelens, dus focus je liever op de beste versie van jezelf en maak je geen zorgen over die dijen, daar is helemaal niet mis mee", klinkt het.
Hoewel Jennie nooit gedacht had ooit een carrière als model op te bouwen, is ze er vandaag best tevreden mee, al moest ze wel wat ruimte creëren voor verandering. "Toen ik 'ontdekt' werd, kreeg ik de optie om gewicht te verliezen en te streven voor het behoud van dat maatje, of om enkele kilo's bij te komen en te werken als plus-size model. Ik wist dat mijn lichaam niet gemaakt was voor een maatje 34, dus koos ik voor plus", getuigt ze.
Haar grootste ergernis is dat mensen 'plus' altijd bestempelen als vet, en uiteindelijk ook als lelijk. "Dit is ronduit absurd, aangezien veel modellen die gezien worden als 'plus-size' eigenlijk perfect in lijn zijn met het nationale gemiddelde (maatje 40-42)", stelt Jennie.
Hoewel ze het indelen van vrouwen in maatjes enigzins stigmatiserend vindt, ziet ze er het nut best van in. Bedrijven doen dit uiteindelijk om hun klanten precies aan te bieden wat ze zoeken. Zo is het veel gemakkelijker voor mensen van alle maten en vormen om kledij te vinden die past bij hun lichaam en unieke stijl.
"Het enige probleem zijn de negatieve connotaties die als hardnekkige lijm blijven kleven aan de term 'plus-size'. Er zou niets negatief mogen zijn aan het hebben van de gemiddelde vrouwenmaat, of zelfs een beetje groter. Heel wat vrouwen met een maatje 44 zijn ook perfect gezond", besluit Runk.
Ze voegt er nog aan toe dat ook graatmagere modellen de nodige kritiek moeten slikken: "Volle vrouwen worden vet of papperig genoemd, terwijl magere de stempel uitgemergeld krijgen of vergeleken worden met een vissengraat. Het is totaal overbodig om bepaalde lichaamstypes de hemel in te prijzen, terwijl je andere de grond in boort. We moeten stoppen met onze absurde haat voor lichamen met andere maten. Niemand wordt er beter van en het is meer dan afgezaagd". (br.hln)
Nicole Kidman had gisteren een paraplu nodig om haar bijzondere hanenkam intact te houden op de rode loper van het filmfestival in Cannes. Helaas beschikt niet elke vrouw over een entourage die haar beschermt tegen een onverwachte regenbui, daarom geven we enkele kapseltips die helpen beschermen tegen regen en vochtigheid.
- Breng steeds een spray op je haar aan die beschermt tegen hitte. Dit voorkomt niet alleen dat je lokken uitdrogen, waardoor het ook sneller gaat kroezelen, en zorgt voor een barrière tegen vocht. Daarop breng je een anti-kroezelproduct aan. Kies eerder voor een spray in plaats van een mousse of een crème. Wanneer je kapsel niet goed zit, hebben velen de neiging meer producten te gebruiken, maar vaak maakt dit de problemen enkel erger.
- Bij vochtig weer is het belangrijk dat je je haar helemaal droog blaast. Zorg ervoor dat het niet meer vochtig is wanneer je naar buiten stapt. Vervolgens moet je het helemaal laten afkoelen, gebruik hiervoor de koude stand van je haardroger. Dit maakt dat je haarschubben plat liggen en zo kunnen druppels hier zich niet onder nestelen. Ga niet met je handen door je haren. Door warmte en het zweet kan vocht makkelijker in de haarschacht kruipen.
- Een paraplu is echter nog altijd een goed middel om je lokken tegen de regen te beschermen. Wanneer je niet zoals Nicole Kidman een persoonlijke assistente hebt om je die boven je hoofd te houden, kan een trendy exemplaar het leed van deze extra last alvast verzachten.
- Makkelijker om te dragen, maar niet altijd even fashionable, is een regenhoedje. Tegenwoordig heb je hier en daar wel wat trendy exemplaren die je outfit helemaal afmaken en waarvoor je je niet langer hoeft te schamen. Dames met een lang kapsel kiezen best een model met brede rand, voor een complete bescherming. (br.hln)