De trenchcoat is zo'n item dat al jarenlang een plaatsje heeft in de hall of fame der klassieke kledingstukken. Soms zijn ze eens een seizoen wat afwezig van catwalks en magazines, maar langer dan een paar maanden duurt dat nooit. De trenchcoat is een ster, maar waarom is-ie zo populair?
Om te beginnen: de lange trenchcoat werd ooit ontworpen door Burberry voor het Britse leger, om de zware, wollen mantels die de officiers droegen te vervangen. Hij was licht, maar toch warm én waterdicht. Zijn originele ontwerp was dan ook gebaseerd op de klassieke legeruniformen. Die vormgeving zie je nog steeds terug in de hedendaagse modellen. Na de oorlog hadden veel mannen de voordelen van dit nieuwe model jas ontdekt, en begon de trenchcoat ook in de mode te raken voor vrouwen. En de rest is geschiedenis!
Als je denkt aan dé trenchcoat, dan denk je waarschijnlijk aan Burberry. Het merk was er dan ook als de kippen bij om z'n eigen ontwerp een update te geven voor modebewuste mannen en vrouwen. De camelkleurige trench voor vrouwen werd een hype die tot vandaag nog niet is overgegaan. Hij heeft dan ook heel wat voordelen. De superklassieke trench is praktisch door z'n lengte - past op een broek en elke roklengte - en de plaatsing van de zakken - vooral relevant voor de fietsters onder ons! Door de getailleerde, fit-and-flare snit van de meeste trechcoats en het striklint in de taille geeft hij je ook nog eens een perfect vrouwelijk silhouet. Oh ja, en hij is ook nog eens waterdicht. Geen overbodige luxe in ons klimaat... (br.hln)
De jaarlijkse modeshow van Spullenhulp, Second Hand Second Life, heeft vrijdagavond 30.000 euro opgebracht. Dat meldt Spullenhulp. Het bedrag dat ingezameld werd tijdens de modeshow gaat rechtstreeks naar de financiering van de sociale acties van de vzw.
Tour & Taxis stond vrijdagavond in het teken van sfeer, creativiteit en solidariteit tijdens de jaarlijkse modeshow van Spullenhulp. "Een recept dat vruchten afwerpt, want er werd niet minder dan 30.000 euro ingezameld in de strijd tegen armoede en uitsluiting", aldus Spullenhulp.
Op deze elfde editie konden de zowat 2.000 aanwezigen de creaties van 29 Belgische ontwerpers en designers bewonderen tijdens de modeshow. De enige grondstof voor al deze unieke stukken waren kleren en voorwerpen die bijeengezocht werden in de winkels en het sorteercentrum van de vzw.
In de strijd tegen armoede en uitsluiting werkt Spullenhulp op zes fronten die overeenstemmen met zes basisbehoeften: opvang en een luisterend oor, huisvesting, socioprofessionele inschakeling, gezondheid (psycho-medisch-sociale raadplegingen), voedselhulp (de sociale kruidenier) en materiële hulp (aankoop tegen voorkeurtarieven in de winkels van de vzw).
De opbrengst van de modeshow gaat rechtstreeks naar deze acties. Concreet betekent dit dat 50 euro overeenkomt met één dag opleiding of socioprofessionele inschakeling, de mogelijkheid voor een gezin van vier personen om zich warm te kleden of een gevulde winkelkar in de kruidenierswinkel van Spullenhulp. (br.hln)
Vandaag werden koning Filip en koningin Mathilde ontvangen op het paleis Noordeinde in Nederland. Terwijl Mathilde koos voor een fuchsia jurk van (verrassing!) Natan, met brede kraag, driekwartmouw en bijpassende, lichtjes excentrieke hoed, viel Maxima op door haar koningsblauwe, getailleerde jurk met bombastische strik. Ook de Nederlandse koningin ging voor een hoedje in dezelfde tint. Ze droeg blauwe oorringen en werkte het geheel af met zwarte lederen handschoentjes.
Hoewel we eerlijk gezegd over geen van beide outfits wildenthousiast kunnen zijn, flatteert Maxima's jurk nog het meeste van de twee. Al had wat meer eenvoud haar zeker gesierd. (br.hln)
Opgepast: Isabel Marant voor H&M nu al te koop op eBay
Opgepast: Isabel Marant voor H&M nu al te koop op eBay
Een snelle zoekopdracht op veilingsite eBay bewijst dat je nu al heel wat designerstukken kan kopen die Isabel Marant voor de budgetvriendelijke keten H&M ontwierp. Hoewel die pas op 14 november officieel in de winkel zal hangen. Experts waarschuwen voor bedrog, vaak koop je een kat in een zak en hebben de verkopers de hippe rokjes en broeken zelf nog niet in handen.
Ook bij de vorige designercollecties van H&M verschijnen al voor de officiële verkoopdatum de stukken op veilingsites. Vaak ging het dan om stukken die via de shoppingevents voor VIP's al in de kleerkasten van bekende sterren en mode-experts terechtkwamen. Het evenement voor Isabel Marant vond op 24 oktober in Parijs plaats, onder meer actrice Freida Pinto was er aanwezig. Maar deze items lijken niet van daar te komen, want de verkopers hebben de stukken nog niet echt in hun bezit. Het lijkt eerder om een soort van reservering te gaan.
Fashionista.com ging op onderzoek en contacteerde een van de verkopers. Die bevestigde dat het kledingstuk pas op 14 november beschikbaar zou zijn. De voornamelijk Britse aanbieders zullen dan waarschijnlijk de dag zelf voor jou in de rij bij een filiaal van H&M te gaan staan, zodat je zelf niet hoeft aan te schuiven. En de biedingen starten dan wel aan een lage prijs, maar die lopen al snel hoger op dan de werkelijke verkoopprijs. Het is dus niet zo dat je deze stukken niet via eBay mag kopen, maar er hangt toch een geurtje aan het hele zaakje. En een ding staat al vast, de kans dat je geld gaat besparen is klein. (br.hln)
Karl Lagerfeld verovert Antwerpen met concept store
Karl Lagerfeld verovert Antwerpen met concept store
Modekeizer Karl Lagerfeld heeft een concept store geopend in België,
vanaf kun voor je zijn creaties dus ook in modestad Antwerpen terecht.
Naast zijn hippe kledij en accessoires vind je op deze uiterst trendy
plek veel hoogtechnologische gadgets.
Naast Parijs, Amsterdam, Berlijn, München en Shanghai krijgt ook de
Antwerpse Schutterhofstraat er een hippe winkel van de controversiële
designer Karl Lagerfeld bij. Je vindt er zijn confectiecollecties, maar
ook accessoires in een hip interieur. Zijn favoriete 'kleuren' zwart en
wit zetten er de toon. Daarnaast vind je er heel wat hoogtechnologische
snufjes, Karl Lagerfeld is namelijk helemaal verzot op de virtuele
wereld. Je kunt er zelfs een persoonlijk berichtje sturen naar een van
de bekendste ontwerpers ter wereld, die dankzij zijn krasse uitspraken
vaak in de kijker staat.
Maar het hipste gadget in deze winkel
is een fotoautomaat in je pashokje, je kunt verschillende filters van
Karl op je 'selfie' toepassen en vervolgens je hippe outfit delen op
sociale media. De Antwerpse concept store van Lagerfeld is open van
maandag tot zaterdag van 10.00 tot 18.30 u. De winkel kwam tot stand in
samenwerking met Groep Alain Broekaert (GAB).
Voorspeld: wat Ghesquière voor Louis Vuitton zal maken
In de voetensporen van Marc Jacobs voor modehuis Louis Vuitton treden zal geen makkelijke taak worden voor designer Nicolas Ghesquière. We verwachten dat het Franse modehuis een nieuwe koers zal inslaan, waarin originaliteit en vernieuwing centraal staan.
1. Opvallende schoenen Zijn laarzen en sandalen voor Balenciaga vielen altijd erg op. Verwacht je aan felle kleurtjes, ludieke vormen en niet altijd even draagbare schoenen, mét torenhoge hakken.
2. Ingewikkelde silhouetten Nicolas had de opvallende vormen en silhouetten, die typisch voor Balenciaga zijn, perfect onder de knie. Hij vond klassiekers van het modehuis opnieuw uit en maakte ze hip voor de nieuwste generatie topactrices als Kristen Stewart en Amanda Seyfried.
3. Strakke snit Jurken, jasjes en rokken met een perfecte pasvorm zijn kenmerkend voor de stijl Nicolas Ghesquière. Hij maakte zowel sensuele stukken met een klassieke toets als trendy opvallende creaties.
4. Hollywoodsterren Ghesquière heeft het hart van heel wat actrices veroverd, Kristen Stewart was dol op Balenciaga voor rode loperevenementen. Ook Charlotte Gainsbourg en Chloe Sevigny zullen binnenkort wel wat vaker Louis Vuitton dragen.
5. Spacy Nicolas is dol op science fiction, hij liet zich vaak inspireren door de futuristische stijlen uit de sixties en de eighties. We zijn benieuwd of we binnenkort futuristische sweaters en bizarre pluizige rokken zullen zien op de rode loper. (br.hln)
Nicolas Ghesquière wordt artistiek leider van Louis Vuitton
Nicolas Ghesquière wordt artistiek leider van Louis Vuitton
Designer Nicolas Ghesquière mag de schoenen van Marc Jacobs vullen bij het Franse modehuis Louis Vuitton. Jacobs stapt na 16 jaar artistiek leiderschap op om zich te focussen op zijn eigen merknaam.
De 46-jarige Fransman met Belgische roots heeft zijn pluimen verdiend bij Balenciaga, waar hij als 25-jarige in 1997 als ontwerper aan de slag ging. Nu krijgt hij de eer om de vrouwencollecties bij Louis Vuitton te sturen. Zijn eerste collectie wordt maart 2014 verwacht en zal in het teken staan van de 160ste verjaardag van Louis Vuitton als modehuis. De catwalkshow zal naar goede traditie plaatsvinden in het Cour Carrée van het Louvre.
Een woordvoerder van Vuitton omschreef de nieuwe aanwinst als een kans om "een moderne, creatieve visie te injecteren in de vrouwencollecties, rijk aan expertise, verfijning en kwaliteit". Ook Ghesquière is razend enthousiast over zijn nieuwe positie: "Louis Vuitton is het symbool bij uitstek van ultieme luxe, innovatie en verkenning. Ik voel me vereerd om het vertrouwen voor deze nieuwe missie te krijgen. We koesteren dezelfde waarden en visie". (br.hln)
7 verrassende modestukken die elke vrouw flatteren
7 verrassende modestukken die elke vrouw flatteren
Als we naar de catwalkshows kijken, denk je dat de meeste trendy kledingstukken enkel voor graatmagere modellen geschikt zijn. Maar laat je niet misleiden door enggeestige designers. Onderstaande stukken flatteren elk lichaamstype, van maatje 34 tot 44.
1. Asymmetrische minirok Als een ultrakort minirokje je een te naakt gevoel geeft, probeer dan een asymmetrisch wikkelexemplaar. De puntige voorkant heeft een afslankend effect op de benen en zorgt voor wat extra stof terwijl je er nog steeds erg sexy uitziet.
2. Motorjasje Je kan elke outfit opleuken met een motorjasje, onafhankelijk van je maat. Zwart leder is een klassieker, maar er zijn genoeg modellen te vinden zodat er voor elk wat wils is. Ga op zoek naar een jasje dat iets korter komt of getailleerd is voor een flatterende look.
3. Metalen ceintuur Een glanzende ceintuur trekt de aandacht naar de taille, het slankste deel van je lichaam. Het enige waar je op moet letten is dat je het accessoire groot genoeg koopt, ander krijg je vetrolletjes boven en onder de ceintuur.
4. Body Een body lijkt onaantrekkelijk in de winkelrekken, maar dit kledingstuk kan wonderen voor je figuur verrichten. Draag de body onder een rok of een broek met hoge taille. Zo moet je je geen zorgen maken over omhoog kruipende topjes en piepende stukjes bloot vlees.
5. Kort topje Korte topjes zijn al even terug in en jagen veel vrouwen angst aan. Maar onthou dat het er niet om draait je buik te tonen. Dit kledingstuk voorkomt eerder dat je te veel lagen rond je buik draagt. Zorg ervoor dat dit topje net onder of net ter hoogte van je natuurlijke taille komt. Voor een flatterend resultaat draag je het op een rok met een hoge taille. Ook een jeans die wat hoger komt, is een goede optie.
6. Enkellaarsjes Hoewel hoge laarzen weer trendy zijn, kan niet iedereen ze aantrekken. Dat geldt zeker voor dames met stevige kuiten. Het meest flatterende model zijn laarsjes die aan het slankste deel van je been eindigen, dat is 2 centimeter boven je enkel. Als ze lager komen, lijken je voeten stompjes, als ze hoger komen hebben ze een verdikkend effect op je enkel.
7. Jurken met panden Een jurk in twee verschillende kleuren, is een kwestie van optisch bedrog. De contrasterende panelen bedotten je hersenen en creëren de lichaamsvorm die jij wil. Als je meer rondingen wil, dan kies je een jurk met een overdreven afgerond paneel aan de voorkant. Wil je slanker lijken, dan ga voor rechtere panden. (br.hln)
Tijdens de Pulp Fashion Week wordt de fixatie op 'size zero' in de modewereld (even) doorbroken. Hoewel dat als muziek in vrouwenoren zou moeten klinken, laat het hele gebeuren best een zure nasmaak achter. Van het ene extreem in het andere vervallen, voelt absoluut niet aan als een viering van het gemiddelde vrouwenlichaam.
Maatje 40-42 is vandaag de dag een mooi gemiddelde, al denken ze daar in de wereld van haute couture anders over. Modellen vallen vanaf maat 38 zelfs al onder de noemer 'plus size'. Hoewel er al heel wat vooruitgang geboekt is om trendy mode (lees: geen vormeloze vuilzakken) te creëren voor vrouwen die niet gezegend zijn met een 'size zero', is er nog heel wat werk aan de winkel. Te beginnen met een eerlijke, gezonde representatie op de catwalk, in vrouwenmagazines en in de media.
Springen van een ode aan anorexia naar een verheerlijking van obesitas is niet meteen een stap vooruit. De grote horde vrouwen die tussen de twee extremen leeft, blijft namelijk op haar honger zitten. Opkomen voor volslanke dames zou toch anders moeten kunnen, niet?
In een wereld waar zelfs vrouwen die beantwoorden aan het zogenaamde 'ideaalbeeld' nog bijgewerkt "moeten" worden met Photoshop, is het moeilijk om niet te transformeren in een grote brok frustraties. De verleiding om het slanke ideaal door het slijk te halen, ligt vrijwel altijd op de loer. Grijpen naar clichés over "échte" vrouwen is al even ongezond, zeker als je ziet wat voor beelden je dan op je bord krijgt.
De kritiek in modeland op graatmagere modellen groeit gestaag, maar de oplossingen zijn schrijnend. Ze laten foto's nog liever pimpen met een extra vetlaagje om uitpuilende ribben te verbergen, dan effectief vrouwen te zoeken die beantwoorden aan het gezonde beeld dat ze willen promoten. Waarom? Joost mag het weten. (br.hln)
Polkadots voor kinderen? Zo draag je de trend met stijl
Polkadots voor kinderen? Zo draag je de trend met stijl
De stippenprint is nooit helemaal uit geweest, maar het heeft vaak wel een kinderachtige en soms zelfs kitscherige reputatie gehad. Dankzij luxueuze modehuizen als Dolce & Gabbana, Moschino en Michael Kors zijn ze stijlvoller dan ooit en zullen ze ook in 2014 hip blijven. Een goede investering voor komende winter dus.
We geven alvast enkele tips over welke modieuze investeringen het langst mee zullen blijven renderen. Met een lagere rok die tot de helft van je kuiten komt, zit je altijd goed. Oscar de La Renta ging voor retro met tweedelige pakken in een kleur en A-lijnjurken.
Als dat te preuts is voor joun ga dan voor een strakke jurk, zoals we dat zagen op de catwalk bij Preen. Een transprante stippenblouse geeft ook meteen een boost aan je sexappeal. Durf prints te mixen: experimenteer met ruitjes en stippen om je outfit nieuw leven in te blazen. Ook is strepen en bloemen een fashionable optie.
Wie een beetje weigerachtig staat tegenover de bloemenprint kan voorzichtig aan de trend wennen met accessoires. Denk aan handtassen, sjaals en zelfs een strikje voor de waaghalzen. (br.hln)
Sokken van 860 euro: warme voeten voor een 'prikje'
De peperdure sokken van het merk Falke zijn niet gemaakt uit goud maar uit de exclusieve wolsoort vicuña. Voor een 'luttele' 860 euro krijg je de belofte van zachte en warme voeten. Loop jij binnenkort met een klein fortuin aan je voeten.
Hoewel de meeste mensen maximum 10 euro aan een paar sokken uitgeven, pakt Falke uit met een iets eclusievere reeks voor mannen. De kledingstukken werden vervaardigd met wol van de vicuña, een kameelachtige dat in de bergen van Bolivia en Peru leeft. De vacht van het dier is zo gewild omdat het erg zacht en delicaat is, daarnaast beschikt het over thermische eigenschappen die geen enkele andere wolsoort bezit. Deze sokken zouden dus de beste optie moeten zijn om je voeten warm te houden. Bij de Inca's was dit materiaal enkel weggelegd voor vorsten.
Je kunt de beesten niet kweken en ze worden slechts een keer per jaar geschoren door de lokale bergbewoners. Wie wil genieten van zoveel comfort aan zijn voeten, moet snel zijn aangezien er slechts vier van deze paren in de Bijenkorf liggen.
Ook het Britse Moxon Huddersfield, hofleverancier ten tijde van Queen Elizabeth I, maakt sokken die een klein fortuin waard zijn. Het bedrijf gebruikt nog 450 jaar oude methodes om je voeten warm te houden. Om een paar te maken kan het productieproces tot 14 weken oplopen. Moxon gebruikt exclusieve wolsoorten van ook vicuña, nerts en hermelijn. Ook doet het bedrijf erg mysterieus over wie hun sokken draagt, ze zijn erg discreet over hun cliënteel, zelfs de website is privé. Voor een paar mag je al snel op 290 euro rekenen. (br.hln)
Welke trendy mantel past niet bij jouw lichaamstype?
Welke trendy mantel past niet bij jouw lichaamstype?
Links naar rechts: mantel voor grote vrouwen, mantel voor jongensachtige types en mantel voor dames met een grote boezem
Deze winter zijn oversized capes helemaal in, helaas past dit type jas niet bij elke lichaamstype. Aangezien een wintermantel een hele investering is, is het belangrijk dat je de juiste stijl voor je lichaamstype kiest.
- Lange dames kunnen perfect een losse, oversized cape dragen. Het flatteert zowel volumineuze als jongensachtige types. Kleine gestaltes kunnen beter grote capes vermijden: Als je aan de kleine kant bent, lijk je hierin te verdrinken.
- Wie een kleine boezem heeft, zoekt best naar een jas met rechte snit en een grote kraag.
- Met een halflange mantel die tot in de helft van je dijen komt met strakke schouders rn een brede kraag zit haast iedereen goed. Dit flatteert namelijk alle types, alleen rondborstige dames blijven hier beter van weg.
- Wat wel een goede optie is voor een grote boezem zijn stijlen die je zandloperfiguur flatteren. Een elegante, strakke, getailleerde jas is ontzettend sexy.
- Een kort chique manteltje is ideaal voor dames die hun lenge niet helemaal mee hebben. (br.hln)
Strengere regels voor het gebruik van minderjarige modellen in New York
Strengere regels voor het gebruik van minderjarige modellen in New York
Een nieuwe wet in de Amerikaanse staat New York schrijft de modesector nieuwe regels voor minderjarige modellen voor. De nieuwe wet voorziet beperkte werktijden voor modellen onder de 18 jaar en ook tot hoe laat en hoe vaak er op hen beroep mag worden gemaakt. Daardoor zullen ze wellicht minder op de catwalk te zien zijn.
Wie de regels overtreedt, zal verantwoording moeten afleggen, schreef de New York Times vandaag. De wet zal nog in november van kracht gaan en zal een serieuze impact hebben op de volgende New York Fashion Week van februari. Een aantal ontwerpers en agentschappen liet tot nog toe zeer jonge modellen ondanks hun schoolplicht tot 's nachts werken. (br.hln)
Transparante blouse ordinair? Zo kun je deze op kantoor dragen
Transparante blouse ordinair? Zo kun je deze op kantoor dragen
Op de catwalk voor de komende wintercollecties waren transparante topjes alomtegenwoordig. Nu vind je dit kledingstuk in heel wat winkels terug. Dit is echter nogal een moeilijk te dragen trend, toch als je op kantoor niet je beha aan je baas wil showen.
Op de catwalk lijken de transparante tops een goed idee: het oogt chique en tegelijkertijd sexy. In het dagelijkse leven blijkt dit toch een moeilijk te dragen kledingstuk te zijn. Zie jij het zitten om je lingerie, of zelfs tepels zoals soms op de catwalk te zien was, aan je baas of schoonmoeder te tonen? Veel dames vinden een onderhemdje onder dit kledingstuk dan weer te braaf en menen dat dit oubollige kledingstuk je hele look verpest. Om dan nog maar te zwijgen over het draagcomfort.
Een betere optie is een witte, zedige beha onder je witte blouse te dragen. Haal dus geen niemendalletje uit de kast, een verhullend model is beter voor je carrière en de relatie met je schoonfamilie. Nog beter zijn donkere kleuren, zo vermijd je helemaal onzedige modeblunders. Met blauw zet je in op stijl, met zwart doe je tegens niets verkeerd. Ook hier match je je lingerie met de kleur van je top.
Een ander belangrijk punt waar je op moet letten is de taillehoogte van je onderstuk belangrijk, aangezien die ook zichtbaar zal zijn onder je blouse. Je bent het best af met een lagere tailleband om zo weinig mogelijk aandacht naar je buik te trekken. Door voor een print te gaan, kun je ook je lingerie wat minder in de kijker zetten. Iets subtieler, maar even trendy zijn tops met transparante inzetstukken aan de neklijn, schouders en taille. (br.hln)
Straathonden stelen de show in Ralph Lauren-reclame
Straathonden stelen de show in Ralph Lauren-reclame
Klik op de foto om het filmpje te bekijken
Modehuis
Ralph Lauren bracht een eerbetoon aan straathonden in het promofilmpje
voor de nieuwe herfstaccessoires. Oktober is de 'adopteer een
asieldier'-maand, geen beter moment dus om viervoeters de show te laten
stelen in lederen handtassen en fleurige outfits.
Het knappe
reclamespotje werd gefilmd in New York en Parijs. Alles is zwart-wit,
behalve de asielhonden en uiteraard de accessoires.
Ralph Lauren
werkte voor de creatie van de video nauw samen met ASPCA (American
Society for the Prevention of Cruelty to Animals). Het doel is meteen
ook nieuwe baasjes te vinden voor de gedumpte beestjes.
Louis Vuitton heeft aangekondigd de prijs van zijn handtassen nog te verhogen. Dat deed ons snuisteren naar de duurste handtassen die we op het web konden vinden, maar waar de gewone vrouw enkele maanden of zelfs jaren voor moet werken. Een meisje mag dromen, toch?
Alligator Day Luxe Tote van The Row bij Barneys (28.500 euro) Voor dit aanzienlijke bedrag mag je je wel aan wat luxe verwachten. Het verschepen van deze handtas is onmogelijk omdat het accesoire te duur is. Maar als je zoveel kunt betalen voor een handtas, kun je waarschijnlijk ook een privévliegtuig betalen om naar New York City te vliegen.
Soft stirrup crocodile schoudertas van Gucci (15.662 euro) Deze chique handtas is gemaakt van krokodillenleder van reptielen die een natuurlijke dood zijn gestorven, en afgewerkt zijn met gerecycleerd goud. Het chique accessoire wordt uiteraard in Italië gemaakt.
Alligator Ricky Bag van Ralph Lauren (12.525 euro) De rijkste dames op aarde zullen dol zijn op de Ricky van Ralph Lauren, hij is genoemd naar de vrouw van de designer. Ook deze wordt in Italië vervaardigd en is afgewerkt met metalen accenten. Binnenin vind je opbergvakjes in overvloed.
Artsy MM-tas van Louis Vuitton (7.600 euro) Voor de prijs van een kleine nieuwe wagen, kun je investeren in deze handtas gemaakt van pythonleder. De voering is uit lamsleder gemaakt en je krijgt er een gratis bedel gratis en voor niks bij, een echt koopje dus.
Suffolk in struisvogelleder van Mulberry (5900 euro) De tassen van Mulberry zijn razend populair in het Verenigd Koninkrijk, maar zijn dankzij het hoge prijskaartje niet voor iedereen weggelegd. Deze modellen bengelen regelmatig aan de arm van topmodel Alexa Chung en Blake Lively. (br.hln)
Dat veel designers voor hun wintercollectie een duik in de happy snoepkleurtjes doken, heb je vast al opgemerkt. Het is in elk geval een trend waar ik erg blij mee ben; happy kleurtjes zijn veruit de beste remedie tegen de winterblues. Eén trend-item dat je dit seizoen echt in je kast moet hebben hangen is dan ook een roze jas. Voor de ongelovigen: ja, dat kan er echt fantastisch én professioneel uitzien. Roze in 2013 is zeker niet meer alleen voor lieve kleine meisjes!
De roze jas kon je vinden bij verschillende grote designers, denk maar aan Dior, Prada en Chanel, in allerlei vormen en maten. Van pea coat tot klassieke trench, van lederen bikerjasje tot pluizige mohair winterjas: keuze was er genoeg! Mijn favoriete roze-jassen-ontwerpen van het seizoen is zeker Guillaume Henry voor Carven. Kijk eens naar deze beauties...
Maar ook als je portemonnee het niet toelaat om bij de designers te gaan
shoppen kan je makkelijk mee in deze trend stappen. De roze jas was een
catwalkhit, en kan je nu dus ook vinden in de wintercollecties van de
grote highstreetmerken! Ga eens kijken bij Zara, Urban Outfitters of River Island. En vergeet zeker ook het walhalla van de online winkels niet: check Marks & Spencer
-hun roze jas was zo'n hit dat hij binnen een paar uur was uitverkocht,
maar een nieuwe lading zou onderweg zijn, dus afwachten -, Topshop en Asos.
(br.hln)
Mathilde kiest andere Belgische ontwerper (en wordt afgeschoten)
Mathilde kiest andere Belgische ontwerper (en wordt afgeschoten)
Vorige week kreeg koningin Mathilde het verwijt te vaak voor dezelfde ontwerper (Natan) te kiezen en de andere mode-ontwerpers te laten links liggen. Vrijdag droeg het nieuwbakken staatshoofd een jas van Véronique Branquinho, en ze werd er meteen op afgerekend.
Mathilde selecteerde een felgele jas uit de herfstcollectie van Véronique Branquinho, een van de ontwerpsters die we selecteerden om Mathilde te kleden.
Combinatie met beige Ze combineerde de oversized jas met een even gele rok en een beige top met rechte halslijn. Een paar beige pumps en een beige hoed en clutch maakten de look af. In tegenstelling tot de look op de catwalk droeg Mathilde de jas met omgeslagen revers, wat de knopen verstopte.
De jas is gemaakt van angorawol, wat het geheel een beetje een 'harige' look geeft. De vergelijking met 'Pino' uit Sesamstraat was dan ook niet ver weg.
Belgisch gezaag, Brits lof Frustrerend: dan kies je voor een andere ontwerper, dan kies je iets feller, opvallender, minder veilig en je wordt er meteen op afgerekend. In de Belgische pers dan toch, het Britse Daily Mail is alvast lovend.
"De koningin deed de hoofden keren", noteerde de krant. "Mathilde heeft nooit schrik gehad om een moderisico te nemen en draagt vaak felle kleuren en grote prints zonder de elegantie uit het oog te verliezen."
Mathilde vs Kate en Máxima "Ze heeft duidelijk ook een bedwelmende passie voor architecturale hoeden en decadente juwelen. Haar stijl mag dan nog niet internationaal erkend worden, met de rokken tot op de knie en haar opvallende modekeuzes is er een welverdiende tegenstander van de Hertogin van Cambridge (Kate Middleton dus)."
Vorige week nog eindigde Mathilde op de zesde plaats in de lijst van meest elegante royals, de Nederlandse koningin Máxima strandde op plaats 3.
In hotel Drouot in Parijs is de openbare verkoop van start gegaan van een van de belangrijkste privécollecties haute couture en confectie van het laatste kwart van de 20e eeuw. Een jurk van Yves Saint Laurent ging onder de hamer voor 119.000 euro.
De collectie behoorde toe aan Danielle Luquet de Saint Germain, voormalig mannequin en muze van Yves Saint Laurent. Het gaat in totaal om 12.000 kledingstukken en accessoires van Yves Saint Laurent, Claude Montana, Azzedine Alaïa, Paco Rabanne, Thierry Mugler en Christian Lacroix. De collectie wordt geveild bij verschillende openbare verkopen.
Vandaag leverde een lange jurk van Yves Saint Laurent 118.750 euro op. De jurk, uit 1968, is gemaakt uit zwarte mousseline, is doorzichtig ter hoogte van de borst en versierd met struisvogelveren op de heupen.
"Yves Saint Laurent heeft de jurk voor mijn lichaam ontworpen", legt Luquet de Saint-Germain uit aan de telefoon vanuit Genève, waar ze woont. "Hij creëerde naargelang de inspiratie die hij kreeg van zijn mannequins. Ik heb ze indertijd met blote borsten gepresenteerd tot verbazing van de verzamelde wereldpers."
Mevrouw Luquet de Saint Germain was niet bij de verkoop aanwezig. "Het is te pijnlijk om al die jurken te zien vertrekken", verklaart ze. "Deze collectie is de rode draad doorheen mijn leven. Maar ik heb de middelen en de energie niet meer om er mij over te ontfermen."
Veilingmeester Georges Delettrez noemt het "een uitzonderlijke collectie die toebehoorde aan een van de meest elegante vrouwen ter wereld." (br.hln)
Bowie was één van de 10 mensen die genomineerd waren door leidinggevende
academici en mode-experts. Ontwerper Wayne Hemingway nomineerde David.
"Hij is een creatief genie dat kunst en design snapt, er cool uitziet,
inspirerend is en tegen de gevestigde orde ingaat. Al deze eigenschappen
leiden tot acties die de mensheid vooruit helpen: Verandering."
De
16de-eeuwse koningin Elizabeth I werd tweede (13,6 procent) en
Georgiana Cavendish (9,5 procent), de hertogin van Devonshire, eindigde
als derde. De eerste echte dandy, Beau Brummell, werd vierde( 8,4
procent). Het mode-icoon stond naar verluidt elke dag zes uur voor de
spiegel. (br.hln)