De solden komen
eraan. Met de voorspelde fikse kortingen is het de ideale moment om
enkele uitgaven te doen. Miskopen horen evengoed bij de solden. Kleding
die al vlug in de kast blijft hangen omdat het niet past of al snel
gedateerd oogt, is weggegooid geld.
Bekijk nieuwe collectie Een
blik op de nieuwe collectie geeft meteen een idee welke kleuren,
modellen of prints er binnenkort in de mode zijn. Loop er even doorheen
en trek naar de soldenhoek. Zo weet je meteen welke kleding er nog lang
kan gedragen worden.
Tracht niet te investeren in kleding of accessoires die het huidige seizoen weerspiegelen. Tijdloze kleding is beter.
Eerste keuze Wacht
niet te lang om te gaan shoppen. De mooiste zaken verdwijnen nog altijd
als eerst in de uitverkoop. Sommige winkels houden besloten
kortingdagen voor goede klanten. Al zijn de kortingen dan nog niet zo
hoog, je stapt gegarandeerd met de mooiste stuks de deur uit.
Goede moment Een
ideaal moment bestaat er niet om je spullen in te slaan. Zaken die je
echt wil, koop je maar beter tijdens de eerste drie soldendagen. Voor
je basisproducten kan je wachten tot de tweede week. En als je niet
noodzakelijk iets wil kopen, kan je evengoed het einde van de solden
afwachten.
Lijstje Wat heb je werkelijk
nodig? Maak een lijstje en hou je daaraan. Zo koop je zeer doelgericht
en is de verleiding minder groot om nog snel dat afgeprijsd jasje mee
te brengen.
Afspraken Maak jezelf niets
wijs. Zit jouw maat er niet meer tussen, grijp dan niet naar een
kleiner exemplaar. Een scheurtje of een lelijke vlek koop je ook beter
niet. Spaar je centen, zo koop je straks een mooier soldenstuk.
Roep hulp in Ga
liever niet alleen shoppen. Met de hulp van een vriendin merk je de
koopjes niet alleen sneller op, maar heb je een hulp die weet te zeggen
of je ermee staat of niet. (br.nina)
Het nieuwe jaar is nog maar net
begonnen of we wagen ons al aan trends en tendensen. Wat heeft 2009 in
petto op het gebied van mode, beauty, lifestyle en voeding?
Modetrends Jurken
krijgen het komende jaar asymmetrische vormen. Eén schouder mag bloot.
De harembroek werd dit jaar al gesignaleerd en die trend zet zich
volgend jaar nog meer door. Kniebroeken zijn daarbij zeer populair.
Diepe, intense kleuren met nuances in blauw en groen horen daar zeker
bij. Idem voor wit en crème. Helemaal mooi zijn de outfits in één kleur.
Juwelen Accessoires
blijven het goed doen. Dit jaar mogen de juwelen opvallen. Kettingen,
armbanden en oorbellen zijn kleurrijk en gigantisch groot. Hoe
opvallender en groter, hoe beter.
Schoenen Hoge
hakken maken je outfit helemaal af. Ook in 2009. Schoenen hebben
duizelingwekkend hoge hakken en plateaus. Wie niet durft, kan weg met
platte ballerina's.
Beautytrends De
crisis is te voelen, ook in de beautyindustrie. Niet alleen letten we
meer op de prijs en kwaliteit, ook op de eco-vriendelijkheid van de
cosmetische producten. Schoonheid zit vanbinnen. Letterlijk zelfs,
in heel wat cosmetica wordt steeds vaker beautyfood verwerkt. De term
'probiotica' duikt vaker op.
Make-up De
bleke huid van 2008 is weg, een perfect glanzende huid krijgt een
gezonder en warmer tintje. Wel blijven de smokey eyes het goed doen, al
mogen die nu in alle mogelijke kleuren aangezet worden. Wenkbrauwen
mogen dik zijn en opvallen. Dat kan door ze één tint donkerder te
maken. 2009 mag schitteren, zeker in de make-up. Metallics en
goudtinten horen erbij, en ook de lippenstift oogt warm in koraalrode
tinten. (br.hln)
De crisis laat zich voelen in de
fashionisdustrie. Chanel kondigt aan dat het 200 werknemers zal moeten
ontslaan. Dat staat in de Britse Guardian.
Vooral
tijdelijke contracten of die op interim-basis werkzaam waren, krijgen
de bons. De meeste ontslagen vallen vermoedelijk in de Chanel-vestiging
in Verneuil-en-Halatte. In de historische winkel aan de Rue Cambon komen 16 banen op de tocht te staan.
Modeketens Chanel
is niet de eerste gigant in de modewereld die fors in het
personeelsbestand snijdt. Eerder dit jaar maakten de bedrijven 3
Suisses en La Redoute al bekend honderden banen te schrappen.
Chanel
trok eerder al de stekker uit de prijzige, reizende Mobile Art
tentoonstelling waarvoor de gerenommeerde architecte Zaha Hadid in de
arm was genomen. Het modehuis wil zich focussen op strategische
investeringen.
Prada Verder in modeland gaat
het ook juwelenbrand Bulgari en modehuis Prada niet voor de wind. Beide
boeken minder winst en vrezen ook al maatregelen te moeten nemen. (br.hln)
In Cannes is modekoning Ted Lapidus overleden. Hij werd 79 jaar. Dat heeft zijn zus, Rose Torrente-Mett, bekendgemaakt. Lapidus leed al al enkele jaren aan leukemie en overleed aan ademhalingsproblemen.
Ted Lapidus is in 1929 geboren en studeerde onder meer in Tokio. In de jaren vijftig werkte hij voor verschillende bekende modehuizen, onder meer voor Christian Dior.
In de jaren 60 lanceerde hij zijn eigen modehuis Ted Lapidus. Hij profileerde zich als innovatieve haute couture-ontwerper en lanceerde onder meer de uniseks look, de safari look en de marineblazer.
Als persoonlijk ontwerper heeft de Fransman onder anderen Frank Sinatra, Brigitte Bardot en The Beatles aangekleed.
Het merk Ted Lapidus is tot op vandaag een grote naam in de modewereld. Het modehuis produceert ook accessoires als sierraden, parfums en horloges.
Begin de jaren 80 nam zijn zoon, Oliver Lapidus, de artistieke leiding van het modehuis over van zijn vader.
Voor een feestelijke outfit is een
paar 'high heels' de kers op de taart. Alleen, hoe kom je de avond door
zonder pijnlijke voeten? Trek die stiletto's gerust aan, met deze tips
overleef je elke feestavond.
-Hoge
hakken maken je benen langer, je kuiten slanker en geven een charmante
look. De vraag is hoe lang je het volhoudt zonder pijnlijke voeten? Een
oplossing: gebruik partyfeet in je schoenen. Dat zijn
gelkussentjes die je onder de bal van je voet plaatst. Door de zachte
gel wordt de druk minder en krijg je geen branderig gevoel.
-Je voeten vragen regelmatig verwennerij. Dat kan met een voetenbadje en voetencrème
, zo blijven ze zacht, krijgt eeltvorming geen kans en heb je minder
last van knellende tenen. Ook vermoeide voeten krijgen zo een boost.
-Je teennagels eisen een regelmatige knipbeurt. Te lange nagels doen je schoenen krapper zitten. Ook kunnen teennagels ingroeien als je te krappe schoenen draagt.
-Een paar reserveschoenen is geen luxe. Neem er een paar mee of denk eens aan de opvouwbare schoenen die handig in de handtas te stoppen zijn.
- Steeds in dezelfde houding staan, is nefast om je voeten nog meer te voelen. Wissel regelmatig van houding, anders blijf je steeds op één voet staan en krijg je uiteindelijk pijn in de voeten.
- Voel je pijn opkomen? Beweeg, wandel wat rond of dans: het kan helpen om de eerste pijn te verlichten of de pijnlijke drukpunten de baas te blijven.
- De juiste maat
is zeer belangrijk. Te grote schoenen, geven je voeten niet voldoende
steun. Zo glip je er ook steeds uit. Op die manier ga je bij het lopen
nog meer steun zoeken en neemt de kans op blaren of pijn alleen maar
toe.
- Pas je houding aan. Op hakken loop je
anders en meer vanuit je heupen. Dit gaat praktisch als vanzelf, maar
door deze juiste loophouding verbeter je ook de balans en druk op de
voeten.
- Zoek een zachtere ondergrond. Moet
je een tijdlang recht staan, zoek dan een tapijt of gras om langer
recht te staan. Zo komt er minder druk op de bal van je voet en krijg
je minder snel last van pijnlijke voeten.
- Een stabiele hak
kan net zo stijlvol zijn. Zeker als je het een tijdje vol moet houden.
De schoen voelt niet alleen stabieler, je wiebelt ook minder en gaat
minder snel door de enkels. Een rubberen hak is helemaal zachter om op
te lopen. (br.Nina)
Christina Aguilera krijgt miljoen voor kledinglijn
Christina Aguilera krijgt miljoen voor kledinglijn
Topshop-eigenaar Philip Green heeft
Christina Aguilera benaderd voor haar eigen kledinglijn bij de Britse
winkelketen. De Amerikaanse zangeres zou ruim één miljoen euro
ontvangen voor het ontwerpen van haar eigen collectie.
Als
Aguilera op het verzoek ingaat, is zij niet de enige beroemdheid met
haar eigen lijn bij Topshop. Topmodel Kate Moss ging twee jaar geleden
in zee met de winkelketen en ontwierp sindsdien acht collecties. Vorige
week werd bekend dat ze haar contract met de keten met drie jaar heeft
verlengd. (br.hln)
Vier op de tien Belgische vrouwen in ronduit ontevreden met hoe ze
eruit ziet op foto. Dat bleek uit een rondvraag van Dove. Het
cosmeticamerk trok de straat op en vroeg het aan voorbijgangers. "Als
je een foto van jezelf ziet, wat denk je dan?" 'Dat anderen mensen er
beter uitzien', 'dat ik niet fotogeniek ben' of 'dat ik meestal niet
tevreden ben', luidde het antwoord.
De
ondervraagde dames hadden het meest op te merken over hun haar en hun
gezicht. Ook te dikke buiken en billen en de 'foute hoek' werden
aangestipt.
Mama was mooi Nochtans vinden
deze vrouwen dat hun moeder er op hen leeftijd 'heel mooi' uitzag.
'Heel naturel', 'ze had zo'n mooie lach', ze was jong, spontaan, had
een gave huid. De mama was op hun leeftijd kortom knapper dan zijzelf.
Over tien jaar is alles okee Tot
slot vroeg Dove de vrouwen of ze zich over tien of twintig jaar wel
knap zouden vinden. Ja dus. Eén vrouw merkte intelligent op: "Vrouwen
hebben de neiging te focussen op fouten die voor andere mensen
onopgemerkt blijven."
De kledingwinkels in ons land
hebben alweer een slechte winterverkoop achter de rug, schrijft de
krant Het Nieuwsblad op Zondag. "De omzet daalde met bijna 4 procent,
wat van 2003 geleden is", zegt ondernemersorganisatie Unizo.
Financiële crisis Dat
de Vlaming door de financiële crisis zijn vinger op de knip houdt,
weten nu ook de kledingwinkels. Volgens een enquête van Unizo en haar
dochterorganisatie Mode Unie ligt de omzet van de winterverkoop
(augustus-december) dit jaar nog eens 4 procent lager dan 2007, wat ook
al geen succesjaar was. "Toch is het van 2003 geleden dat de
winterverkoop nog zo zwaar tegenviel", zegt Unizo.
"Dramatisch slechte maanden" Zeven
van de tien ondervraagde modewinkeliers ondervonden de crisis aan den
lijve. "Amper een op de vijf winkeliers is er de voorbije winterverkoop
in geslaagd zijn omzet een beetje te doen stijgen in vergelijking met
vorig jaar. Vooral september en november waren echt dramatisch slechte
maanden voor de kledingwinkels. Gelukkig voor de winkeliers hebben
oktober en vooral de laatste weken van december de verkoopscijfers nog
wat rechtgetrokken." Of de verkoop zich in 2009 herpakt, is op dit
moment nog onduidelijk. "In de modesector hebben we sinds 2000 altijd
drie magere jaren gekend, gevolgd door drie goede. Als we die tendens
doortrekken, wordt 2009 helaas ook een slecht jaar, na omzetdalingen in
2007 en 2008."
Geen beterschap met koopjes Alvast
de koopjesperiode, die start op zaterdag 3 januari, lijkt volgens de
Unizo-enquête geen droomstart te worden voor 2009. Ook hier voorspelt
de sector een omzetdaling, weliswaar maar van zo'n 1,6 procent. Maar in
deze crisistijden weegt zelfs een dergelijke daling behoorlijk door,
zeggen de winkeliers. (br.hln)
De baard is helemaal terug, toont ook Prins William
Prinsen Harry en William, de laatste mét.
Russell Crowe, hoeveel stoerder kan het worden?
Leonardo DiCaprio is nog aan het oefenen.
Hij is helemaal
terug, de baard! Nooit volledig weggeweest, maar toch, het aantal
celebs dat gaarne met zijn al dan niet volgroeide kinhaar pronkt, neemt
toe. Onder hen, in navolging van onder meer acteurs Russell Crowe en
Leo DiCaprio, ook Prins William, zoals u op de foto kan zien. Gekiekt
toen hij samen met zijn broer Harry de kerstdienst in het Sandringham
Estate in Norfolk verliet.
Stoer Het
cliché wil nog steeds dat baardgroei ervoor zorgt dat het gezicht
erachter stoerder overkomt. Luiheid zou anders ook een goede reden
kunnen zijn, menen we. Volgens kenners is de nieuwe look van Prins
William alvast geslaagd, omdat zijn imago best wat stugger mocht. Een
ideetje voor Yves Leterme? Dames, oordeel zelf !
Wie dacht dat superhoge stiletto-hakken enkel iets voor in series à la
Sex and the city was, heeft het mis. In New York is de overgrote deel
van het aanbod voorzien van een superhoge hak, meestal smal maar soms
ook iets steviger. En ook de catwalken bulken ervan, zowel in New York,
Londen als Milaan. Het zou ons verbazen als Parijs een uitzondering zou
blijken.
Hét van hét Hakken
zijn dan ook het nieuwe statussymbool voor schoenenliefheb(b)(st)ers.
Niet de naam (dag Manolo Blahnik of Jimmy Choo), de kenmerkende rode
zool (Christian Louboutin) of de vorm speelt een rol, maar wel de
hoogte van de hakken.
Meer dan 10 centimeter En
met hoog bedoelen we écht hoog: meer dan tien centimeter en liefst
eerder 15 of 17 centimeter. Je evenwicht vinden is op deze schoenen al
niet gemakkelijk (we voorspellen een ongeziene toename aan enkelbreuken
en voetblessures), laat staan dat je wandelt van je auto naar je
kantoor.
Je voet zit in een rare positie gewrongen en pijn in
tenen, knieën en zelfs de rug lijkt onoverkomelijk. Maar het doet wel
wonderen voor de optische lengte van je benen.
Steun Om
steun te bieden, of toch de illusie ervan, hebben de meeste van deze
superhakken met een (iets) dikkere zool en riempjes die je voet 'vast'
kunnen zetten.
Steun kan je ook gebruiken als je de prijzen
van deze hebbedingen ziet: voor de designerhakken tellen je gemakkelijk
500 euro neer, maar ook de goedkopere versies gaan algauw naar 150 euro
per paar. Best veel voor schoenen waar je nauwelijks op kan lopen en je
waarschijnlijk veel gaan kosten aan dokters en voetmassages... (br.Nina)
Het geheim achter perfecte lokken van Jessica Simpson
Het geheim achter perfecte lokken van Jessica Simpson
Stylist van Jessica Simpson Ken
Paves klapte uit de biecht en verklapte het geheim achter het perfecte
kapsel van Jessica Simpson: de blonde celeb wast blijkbaar zelden haar
lokken.
Gezonde lokken Ken
Paves raadde ooit Jessica aan haar lokken niet te vaak te wassen om ze
gezond te houden. Hij bedoelde een paar keer per week, maar Jessica
ging een stapje verder en doet dit slechts enkele keren per maand. Om
het tussendoor te verzorgen spoelt ze wel haar kapsel met een
conditioner, meldt Styletoday.
Maar geef toe, het kapsel van
Jessica is altijd perfect gestyled. Dus misschien toch een handige tip
om zelfs eens uit te proberen. (br.hln)
De fitnesstrends voor 2009 zijn
veelbelovend, aan je conditie werken was namelijk nog nooit zo leuk.
Mall walking komt uit Amerika overgewaaid en houdt in dat je intensief
wandelt in een winkelcentrum. Het wordt volgens Nederlands trendwatcher
Duco Bauwens de hype van het komende jaar.
Trendy In
Amerika heb je haast in elke stad of dorp een groot winkelcentrum of
ook wel mall genoemd. Daar startte het mall walken, maar ook in
Groot-Brittannië is het al tot een trend uitgegroeid, meldt De
Telegraaf. Daar bieden de winkelcentra aangepaste wandelprogramma's
aan, in België zal je echter nog even moeten wachten op dit soort
initiatieven. Het voordeel van een winkelcentrum is de aangename
warmte, mall walking is daarom de ideale wintersport. De bedoeling is
dat je in een groot winkelcentra kilometers aflegt, ondertussen kun je
je ogen de kost geven aan de mooiste kledij. Het is wel verboden om bij
etalages stil te blijven staan en of te stoppen voor een snack.
Enkele tips Je
kunt deze sport alleen of met zijn twee beoefenen. Om een goede
work-out te hebben, zou je 6.000 stappen moeten zetten in het
winkelcenter, dan verbrand je meer dan 200 calorieën. Om jezelf niet te
veel in verleiding te brengen bij de snackbars zorg je er best voor dat
je iets licht gegeten hebt voor je aan je tocht begint. Ga ook shoppen
tijdens een rustig moment, als je voortdurend tijdens je tocht tegen
andere mensen wandelt gaat het niet meteen vooruit. (br.hln)
Maandag ging het
eerste 'International Fashion Festival' in Teheran van start. Alles
draaide er rond mode voor moslims, de regering gaf namelijk geen
toestemming aan de organisatoren om een catwalkshow met westerse
ontwerpen te houden.
Alleen moslims Met
dit evenement willen de organisatoren de designers van moslimkledij
steunen. "Met het festival willen we de mensen laten kennis maken met
ontwerpen die gepast zijn voor de islamitische cultuur van Iran",
vertelt organisator Abolfazl Mohammadkhani. Het festival vindt plaats
in Teheran en toont de trends in islamitische mannen- en vrouwenmode en
schenkt aandacht aan kinderkledij. Maar je krijgt er ook accessoires en
juwelen te zien, een aspect van mode dat volgens de organisatoren
verwaarloosd werd in Iran.
Meer voor mannen Op
de catwalk werden Iraanse kostuums geshowd. De mannen kregen er wel
meer aandacht dan de vrouwen, aangezien er in Iran niet zoveel
modemerken voor hen zijn. Ook Turkije, India, Pakistan en Afghanistan
en enkele landen uit zuidoost Azië landen namen deel aan het festival.
"Dit was het eerste modefestival in Iran. We willen er wel een
internationaal evenement van maken en de Iraanse mode wereldwijd
lanceren", aldus Abolfazl Mohammadkhani. (br.hln)
Mannen vinden
vrouwen in het rood gekleed seksueel aantrekkelijker dan wanneer ze een
andere kleur dragen. Een rood randje bij een foto heeft ook al een
positieve invloed. Dat blijkt uit Amerikaans psychologisch onderzoek
dat wordt gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of
Personality and Social Psychology.
Nature of nurture? Of
mannen onbewust de maatschappelijke associatie van rood met liefde
hebben overgenomen, of het gaat om een puur biologische reactie, is
niet meteen duidelijk.
Wél duidelijk is dat ook bij hogere
primatensoorten de mannetjes een voorkeur hebben voor vrouwtjes met
iets rood. Bij chimpansees en bonobo's wordt de vagina van ovulerende
vrouwtjes rood en gezwollen. Daarmee zenden ze een signaal naar de
mannetjes dat ze klaar zijn om te paren. Maar weinig mannetjes kunnen
dit signaal weerstaan.
Evolutionaire erfenis Psycholoog
en onderzoeksleider Andrew Elliot, verbonden aan de Universiteit van
Rochester, neigt naar de biologische verklaring. "Wellicht is het
ingebakken om te reageren op rood en dat een aantrekkelijke kleur te
vinden. Een soort evolutionaire erfenis."
100 proefkonijnen Elliot
selecteerde meer dan 100 mannen voor het onderzoek. Mannen met
kleurenblindheid of homoseksuelen werden uitgesloten om de resultaten
niet te vertekenen. De mannen kregen de opdracht foto's vrouwen te
beoordelen op de aantrekkelijkheid van de vrouwen, hoe graag ze hen
wilden kussen en hoe graag ze seks met hen wilden.
Rood randje of t-shirt De
mannen kregen verschillende versies te zien van de foto's. Sommige
hadden een rood randje, anderen een grijs, een wit of een groen. De
mannen vonden de vrouwen in de foto's met een rood randje veel
aantrekkelijker, ook al was het eigenlijk altijd dezelfde foto van
dezelfde vrouw.
Hetzelfde fenomeen deed zich voor als de vrouw
een rood t-shirt droeg. Zij werd veel aantrekkelijker bevonden dan een
vrouw in een blauw t-shirt, ook al was het opnieuw dezelfde vrouw. De
mannen waren zelfs bereid meer geld te spenderen aan een date met een
'rode' dame dan met een vrouw die kleren in een andere kleur droeg. Beperkt Het
effect beperkt zich tot 'aantrekkelijkheid'. Voor andere kenmerken
zoals intelligentie, vriendelijkheid of voorkomen speelde kleur geen
rol. Voor vrouwen speelt de kleur geen rol in hoe aantrekkelijk ze een
andere vrouw vinden. (br.Nina)
De Belgische modeontwerpster Sandrina Fasoli heeft haar eerste
collectie voor Mango klaar. De excentrieke designstukken zullen vanaf
januari in de mangoboetieks te vinden zijn.
Met Fasoli volgt Mango het voorbeeld van H&M. Zij introduceerden
enkele jaren geleden hun eerste collecties van bekende modeontwerpers.
In accessoires
zijn dit najaar geen opvallende trends te melden, maar dat wil niet
zeggen dat ze niet bij je outfit horen. Integendeel. Er is wel één
regel die je in je achterhoofd moet houden dit seizoen: eenvoud siert.
Eén
grote armband, één opvallende baret, één mooie halsketting, een
goedgekozen haaraccessoire, eventueel gecombineerd met mooie oorbellen
- en dat is het. Kies de kleuren van je accessoires in dezelfde tint
als je schoenen of je outfit. Eén uitzondering: als de hoofdtoon zwart
of grijs is, mag je ook wel voor een diepe tint rood of paars gaan in
je accessoires, om een accent te leggen.
Het materiaal speelt
geen rol: plastic, hout of een metaal met (glanzende) zwarte steentjes
of geslepen glas. Zolang het groot, dik en/of lang is, past het in de
mode. Zorg er wel voor dat je je imago bewaakt. Kies je voor een
strakke, klassieke jurk (denk: Victoria Beckham), kies dan ook voor
elegante accessoires, zoals eenvoudige zwarte oorbellen of een
parelketting. Een lossere outfit kan gecombineerd worden met iets
opvallender, kleurrijker of speelser.
Bij de handtassen scoren
de kleine clutch-modellen het best. Een neutraal kleur, zoals zwart of
zilvergrijs met een vintagelook is de beste keuze. De grote it-bag
geldt voor het dagelijkse leven, niet voor feestjes!
Tot slot
zijn er nog schoenen. Geen laarzen, zelfs weinig enkellaarsjes, maar
hoge pumps, vaak met open teen: dat wordt bij de party outfits gezet.
Ook in neutrale kleuren als zwart of grijs, met uitzonderingen in
donkerrood of paars als je jurk heel basic is.
Opvallend: riemen
zijn er nauwelijks bij dit jaar. Getailleerde jurkjes wél, maar dat
wordt benadrukt met een band of lint in dezelfde stof van het jurkje.
(br.Nina)
De winst in het tweede Topmodel-seizoen
is naar de 19-jarige Virginie Bleyaert gegaan.
De Brugse wacht een contract bij Dominique Models
ter waarde van 25.000 euro en mogelijk eeuwige
roem. En het wás al wennen, al die plotse aandacht.
Ik voel me hetzelfde als vóór Topmodel, maar
iedereen bekijkt me anders.
Tijdens een spannende finale in
Marrakech haalde Virginie het
gisteren van de twee andere finalistes
: haar streekgenote Barbara
en de Vlaams-Brabantse Alison.
De jury en Dominique Modelsbaas
Marc Dochez waren vooral
onder de indruk van Virginies elegantie
en immer frisse, natuurlijke
verschijning, een groot voordeel
als model. Virginie legde tijdens
haar deelname een puik parcours
af en werd volgens hen steeds zelfzekerder.
Ik heb geen moment
getwijfeld, zegt ze zelf. Ik wéét
dat het modellenbestaan hard is,
maar dat schrikt me niet af.
Je werkt als schoonheidsspecialiste.
Heb je daar tijdens de
opnames iets aan gehad?
Ik denk dat ik veel - meer nog
dan de anderen - bezig was met
ontschminken. Ik weet uit ervaring
hoe belangrijk dat is. Huid
leeft, en puistjes zijn nu eenmaal
niet bevorderlijk voor een modellencarrière
(lacht).
Wat vind je het moeilijkst aan
modellenwerk?
Het lange wachten. Ik ben gewoon
dat alles snel vooruit gaat en
ik vinden wachten vermoeiender
dan een hele dag bezig zijn.
Van wie dacht je enkele maanden
geleden dat ze het in Topmodel
ver zou schoppen? Stonden Alison
en Barbara in je topdrie?
Barbara in mindere mate, maar
Alison zeker. Bij elke fotoshoot
kwam ze ontzettend professioneel
over en als ze gemaquilleerd was,
zag ze er telkens totaal anders uit.
Voor mij was zij de te kloppen
kandidate.
Je was niet bijster populair bij de
andere meisjes.
Toen ik besloot in een aparte
kamer te gaan slapen, liep het
inderdaad spaak. Ik wilde wat
meer privacy, maar sommigen
zagen dat onterecht als een tactisch
spelletje.
Virginies grote minpunt is
haar lengte: 1,72 meter. Voor
de catwalk moet je 1,78 meter
zijn, dat haalt ze dus niet, liet
Marc Dochez eerder deze week
optekenen. Een domper op de
feestvreugde?
Ik wist al langer dat mijn lengte
een handicap was en zou blijven.
Vind ik dat jammer? Natuurlijk,
want ik doe niets liever dan
over een catwalk lopen (lacht).
Maar er zijn veel grote modellen
- figuurlijk, bedoel ik dan - die
kleiner zijn dan 1,75 meter, dus
ik maak me voorlopig niet al te
veel zorgen.(br.She)
Moet je straks
naar het feest, is het handig een aantal moderegels te checken. Wie wil
er immers even opgetut uitzien als de plaatselijke kerstboom?
Teveel bloot Mini-jurkjes
en weinig verhullende kleding kan mooi staan bij de modellen op de
catwalk, maar passen zelden op een winterfeestje. Tracht je beste
eigenschappen wel te accentueren, dat kan best met een mooie decolleté
of een kleine split in de rok. Ook je armen mogen gezien worden, maar
meer naakt is meestal niet aangewezen tijdens bibberende winteravonden.
Hou het simpel Het probleem met
feestkleding is dat we te veel ons best willen doen. De juiste outfit
samenstellen, het gepaste menu vinden, de leukste kerstversiering
maken, het moet allemaal. Het hoeft niet altijd zo ingewikkeld te zijn
om er mooi uit te zijn. Geen tijd om uitgebreid te gaan shoppen?
Investeer dan in een 'little black dress'. Voordeel is dat de outfit
bij elke gelegenheid past. Wel kan je steeds opnieuw spelen met leuke
accessoires.
Teveel glitter Glitter en
glans: het lijkt wel alsof het voor veel vrouwen bij de feestdagen
hoort. Teveel is nooit goed. Kralen, metallic en glans mogen best wel,
maar leg geen nadruk op lichaamsdelen waar dat niet hoort. Zo passen
teveel kralen niet bij dames met een fikse boezem.
Make-up Idem
voor de make-up. Gebruik je teveel fond de teint, lijkt het alsof je
een masker draagt. Gebruik liever 2 dunne lagen fond de teint dan 1
dikke laag. Vergeet niet je opmaak te checken in het daglicht.
Kunstlicht geeft een ander beeld. Pas je make -up aan aan de
gelegenheid. Voor een feestje mag je gerust 'all the way' gaan, maar ga
je naar het werk, opteer voor neutrale make-up.
Beha Koop
een goede bh. Het leven na een bevalling of de menopauze is echt niet
voorbij en stop je boezem in een fatsoenlijke bustehouder. Wat dat
betreft, moet je de borsten regelmatig laten opmeten. De maat die je
had met 16 is niet dezelfde maat die je nu hebt.
Goed
materiaal is uiterst belangrijk, investeer liever in een kwaliteitsbeha
dan in een goedkoop niemendalletje. Draag daarnaast nooit kanten beha's
onder gladde topjes of erger, een zwarte BH onder doorschijnend
materiaal.
Dresscode Tracht op voorhand
de dresscode bij het feestje te ontcijferen. Niets is zo beschamend als
in jeans te arriveren terwijl iedereen in avondkleding staat te
paraderen. Een paar geklede items doen het altijd in alle
omstandigheden en horen ongetwijfeld in je dressing. Een donker maatpak
voor hem en jawel, het zwarte kleedje voor haar.
Te kleine kleding Zo'n
maatje 38 mag dan al beeldig op de kapstok hangen, als je té kleine
kleding draagt, lijkt het alsof je dikker bent. Maat 38 dragen, terwijl
je eigenlijk maat 42 hoort te dragen, maakt je niet slanker.
Integendeel, cellulitis en vetrolletjes werden nog nooit zo mooi
gepresenteerd. Kies kleding waar je je makkelijk in voelt.(br.Nina)
Ondanks de
economisch moeilijke tijden bezuinigen Nederlandse vrouwen niet op hun
uiterlijk tijdens de feestdagen. Dit blijkt uit Nederlands onderzoek.
Niet zonder mascara
74
procent van de ondervraagde vrouwen zegt met kerst op haar best te
willen verschijnen. Hoewel bijna de helft de feestdagen met het gezin
viert, willen vrouwen er extra goed uitzien, meldt nu.nl. 26 procent
van hen zegt niet zonder mascara te kunnen tijdens deze feestelijke
periode. 20 procent vindt parfum onontbeerlijk.
Langer in badkamer
De
meeste vrouwen geven zich tijdens feestdagen gemiddeld 7,7 voor haar
uiterlijk, op een gewone dag is dat slechts een 6,9. Ook wel logisch
want vrouwen besteden tijdens de kerstdagen veel meer tijd aan hun
outfit en make-up. We brengen dan gemiddeld 17 minuten door in de
badkamer, op een gewone dag is dat slechts 11 minuten. (br.nina)
Hilfiger na 3 jaar terug welkom op NY Fashion Week
tommy
Tommy Hilfiger zal voor het eerst in ruim 3 jaar terug een
modeshow houden tijdens de New York Fashion Week in februari. De
modeontwerper neemt er de plaats in van Vera Wang, die eerder afzegde.
Hilfigers besluit druist in tegen bijna alle andere grote designers,
die eerder besloten geen modeshow te geven tijdens NY Fashion Week
omwille van de economische crisis. Een show op NY Fashion Week kost
gemiddeld 100.000 dollar. Tommy Hilfiger zal op 19 Februari om 10 uur
zijn collectie aan het grote publiek voorstellen (br.She)