Worden de 'Plakkies', slippers waarvan de zool uit autobanden is
gemaakt, een must-have deze zomer? De kans bestaat want het
eco-vriendelijk schoeisel, opgesmukt met hippe motieven, is straks in
de Belgische winkels te vinden.
'Plakkies'
is het Afrikaanse woord voor slippers. Studenten van de Technische
Universiteit Delft richtten samen met de Nederlandse stichting
KidsRights, een unieke, verantwoorde slipperfabriek op in de
sloppenwijken van Durban, Zuid-Afrika. Met dit initiatief creëren de
studenten niet alleen werkgelegenheid voor kansarme inwoners uit de
sloppenwijken maar ook een funky, duurzame design slipper gemaakt van
autobanden.
De zool van de
Plakkies is gemaakt van oude autobanden. Deze worden in Zuid-Afrika
massaal gedumpt en illegaal verbrand en zijn daarmee een enorme
belasting voor het milieu. Dankzij de Plakkies worden de autobanden
hergebruikt. De kleurrijke patronen op de slipper zijn ontworpen door
weeskinderen uit de sloppenwijken rondom Durban. Deze tekeningen
verbeelden de creativiteit en de dromen van deze kinderen. Alle winst
die voortkomt uit de verkoop van de Plakkies gaat voor de volle 100%
terug naar KidsRights' weeskinderenprojecten in de betreffende
sloppenwijken.
Het doel van
de fabriek is om structurele werkgelegenheid te creëren in een van de
meest sociaal en economisch verwaarloosde gebieden van Zuid-Afrika. In
deze fabriek werken 70 ongeschoolde, voornamelijk HIV-geïnfecteerde
inwoners uit de sloppenwijken.
Dankzij deze baan kunnen zij,
vaak na jarenlange werkloosheid, weer een bestaan opbouwen. Elke
werknemer kan met zijn loon naast zichzelf ook 10 mensen in zijn
directe omgeving onderhouden. Kinderen kunnen weer naar school en zo
krijgen 700 mensen door dit initiatief weer kans op een toekomst. In de
fabriek staan veiligheid, opleiding en gezondheid op nummer een.
Plakkies
zijn verkrijgbaar in verschillende trendy kleuren: Sunny Pink, Silver
& Gold en Summer Fresh voor vrouwen en Sky Blue en Urban Soil voor
mannen. Ze zijn te verkrijgen 39,95 euro bij de betere trendy
schoenen- en fashionwinkels in België.
Sarah Jessica Parker wordt creatief directeur Halston Heritage
Sarah Jessica Parker wordt creatief directeur Halston Heritage
De Amerikaanse actrice Sarah Jessica Parker gaat weer aan de slag in de modewereld. Dat meldt Women's Wear Daily.
De actrice wordt sinds de serie 'Sex and the City' gezien als een stijl-icoon. Ze speelde namelijk de columniste Carrie Bradshaw met een verslaving voor modieuze - en dure - schoenen. Nu mag Parker haar ervaring gebruiken als creatief directeur voor het Amerikaanse modehuis Halston Heritage.
Het is niet de eerste keer dat Sarah Jessica Parker in de mode-industrie gaat werken. In 2007 bracht de actrice haar eigen kledinglijn 'Bitten' op de markt. Dat bleek echter geen succes, want een jaar later werd de collectie al stopgezet (br.she)
Celebrities kiezen massaal voor kleine borsten. De grote voorbeelden van dienst zijn Katie Price, Victoria Beckham en Christina Aguilera.
Victoria Beckham ging onlangs van een E-cup naar een bescheiden B-cupje. Katie Price ruilde haar gigantische H-cup dan weer in voor een verstandige E-cup en Christina Aguilera had zo genoeg van haar F-cup dat ze intensief begon te trainen om terug naar een C-cup te gaan.
Volgens trendwatchers zouden deze celebrities er wel eens voor kunnen zorgen dat mensen met een borstvergroting massaal voor kleinere borsten beginnen kiezen. Benieuwd of cosmetische chirurgen binnenkort enkel nog borstverkleiningen uitvoeren. (br.she)
Sexy stofjes, gemaakt uit dennenhout, tomaten en bessen. Dat is wat de
lingerie van Watmooi belooft. Groene lingerie kent steeds meer succes.
Dennenhout WatMooi
heeft dit voorjaar de collectie duurzame lingerie flink uitgebreid met
4 internationale merken. Daarmee bezit het merk online de grootste
collectie groene lingerie.
De lingerie van het Franse label
g=9.8, bevat stofjes, gemaakt van dennenhout. Het hout wordt gewonnen
door bomen te snoeien, zodat de bomen zelf kunnen doorgroeien. Met een
speciaal biologisch proces wordt het hout omgezet in vezels die samen
met elastan een bijzonder sterke en duurzame stof opleveren.
Eco-katoen Het
label Peau-Ethique is een jong Frans bedrijf dat de allerleukste
lingerie wil maken op een manier die niet schadelijk is voor het milieu
en met respect voor alle mensen. Biologisch katoen wordt verbouwd
zonder chemicaliën en is een logische keuze voor Peau-Ethique: het is
zachter, zit beter en is veel beter voor het milieu en voor je huid.
Tomaten Eco
Boudoir is een eco-sexy lingerielijn met ontwerpen van bamboe en 100%
organic zijde. Zij gebruiken watergedragen, niet vervuilende
kleurstoffen met natuurlijke ingrediënten als tomaten en bessen. De
lingerie wordt Fair Trade geproduceerd.
Vanaf februari is
bij Vero Moda de collectie 'Very' te verkrijgen. Het betreft een
nieuwe, meer luxueuze lijn binnen het populaire merk. Binnen de lijn
wordt ook een kindercollectie op de markt gegooid.
Haute Couture De
laatste trends van de catwalk en meer luxe-materialen als suède, leer
en satijn zijn terug te vinden. Met kleuren als mosterdgeel, zwart,
groen en wit, aangevuld met lila accenten, wordt het een fleurige
zomer.
Very Small Nieuw is ook de
kinderlijn 'Very Small'. De Very Small collectie bevat dezelfde thema's
en trends als de Very collectie voor volwassenen. De Very Small
collectie zal verkrijgbaar zijn voor meisjes van 3 t/m 8 jaar. Bekijk hier de collectie.
Mode moet meer zijn dan een mooi omhulsel. Ze moet ook handig, liefst goedkoop en vooral extravagant zijn. En dankzij de economische crisis doet ze nu zelfs aan multitasking.
Een rok van Roland Mouret die ook dienst doet als een topje en omgetoverd kan worden tot sjaal. Een tas van Fendi of Mulberry die in 10 verschillende kleuren kan aangekleed worden. Een trui van DKNY die plots een bandage T-shirt of zelfs mouwloos topje wordt. Het zijn maar enkele voorbeelden van grote designers die hun ontwerpen multifunctioneel maken. Hun bedoeling? Mensen overtuigen om dure designstuks te kopen, enkel en alleen omdat ze er enorm veel variatie in kunnen brengen. Koop je een tas van Fendi, dan kost je dat 1500 euro, maar je krijgt er wel een tiental lederen, kwaliteitsvolle hoesjes bij waardoor je je tas steeds kan veranderen. Eigenlijk koop je dus 10 handtassen voor de prijs van 1.
Ook Chanel heeft dat begrepen, al pakken zij het iets minder drastisch aan. Zij voerden Lily Allen aan als gezicht van de nieuwe, goedkopere handtassenlijn. Niet enkel zijn de hebbedingen verlaagd in prijs, ze zijn ook omkeerbaar waardoor je eigenlijk 2 handtassen aankoopt. En wil je nog een stapje verder gaan, dan is er de ontwerpster Maia Norman nog. Zij zorgde ervoor dat je met 1 kledingstuk 4 verschillende designs in handen hebt. Haar grijze sweater kan je omdraaien zodat er een limoengroen jasje tevoorschijn komt. Wanneer je de kap af ritst blijf je over met een hip T-shirt.
Victoria Beckham is met haar strakke bob uitverkozen tot meest hippe kapsel van 2009. De draagbare look werd door duizenden fashionista's gekopieerd.
Victoria Beckham verandert ieder half jaar van coupe en dat doet andere fashionista's enkel maar meer watertanden. Agyness Deyn, Sienna Miller en Cat Deeley kopieerden naadloos de coupe van Posh, en driekwart van de ondervraagde Britse vrouwen verkoos de coupe zelfs tot meest hippe kapsel van 2009. Benieuwd of Beckham haar lossere, krullerige kapsel evenveel succes en navolging zal hebben.
De verkoop van jassen gemaakt van vossen, nerts of andere dierenpelzen stijgt terug door de koude temperaturen in Europa.
Grotere vraag De
organisator van pelsveilingen in Helsinki merken een verdriedubbeling
op in de verkoop van bontjassen, de prijzen stijgen daarmee ook met een
derde sinds december. Er is steeds meer vraag naar bont, aldus
veilingmeester Pertti Fallenius. De markt had het de afgelopen jaren
moeilijk, doordat de sociale druk rond deze materialen steeds groter
wordt.
Ook in zomer In landen als Finland en
Rusland blijft de liefde voor bont bestaan, afhankelijk van de grootte
van de mantel kan de prijs van een model oplopen tot 38.000 euro. "Het
koude weer doet de industrie goed", aldus een Finse bontverkoper. "De
modewereld doet zijn best om bont veelzijdiger te maken, zodat mensen
het niet alleen in de winter kunnen dragen. Dankzij nieuwe technieken
worden er nu ook lichte truitjes van gemaakt om in de zomer te kunnen
dragen."
China Ook de verminderde export uit
China zou de industrie stimuleren. De laatste twee jaar halveerde het
land de productie van nerts, vossenpelzen daalde met driekwart. China
is na Europa de grootste producent van bont, daar rust er minder taboe
op het gebruik ervan, wat de verkoop natuurlijk ook stimuleert. "De
kledingindustrie werd de laatste jaren afkerig van bont uit China,
omdat de werkomstandigheden er vaak slecht zijn." Denemarken is de
belangrijkste producent van nertsen, jaarlijks worden in Europa 32
miljoen nerts- en vospelzen geproduceerd.
Taboe is groot "Bont
is geen musthave meer in de kleerkast van vrouwen", aldus mode-expert
Milton Pedraza. "Het is niet dat klanten en vooral vrouwen er niet van
houden, maar de sociale druk blijft groot genoeg. Maar omdat het chique
en luxueus is, houden ze er tegelijkertijd van. Momenteel is het taboe
echter groter dan de drang om de stof te dragen. De economische crisis
doet de industrie ook weinig goeds. Toch zal het gebruik ervan niet
zomaar verdwijnen, designers zullen het blijven gebruiken voor mouwen
en als decoratie, maar een hele jas uit bont zie ik niet meer snel een
trend worden."
Holbewoners Harald Ullmann,
vertegenwoordiger van PETA verwacht dat bont binnen de tien tot
vijftien jaar zal verdwijnen uit het straatbeeld. "Zelfs al zeggen
mensen dat bont terug is, dat is toch wat de industrie ons wil laten
geloven, denk ik niet dat dit echt het geval is. Het heeft niets met
luxe te maken, het gebruik ervan stamt uit de tijd van de holbewoners."
Wie een klassieke, traditionele trouwpartij wenst, mag de bruidsmeisjes
niet vergeten. Maar wat doe je als deze dames niet over hetzelfde
figuurtje of maatje beschikken? De 2Birds dress biedt de oplossing,
omdat dit galakleedje op maar liefst 15 manieren kan worden gevouwen.
Succes Ontworpen
door Ariane Goldman, een oud Wall Street bankierster, kent de jurk
massaal succes in de States. Verkrijgbaar in verschillende tinten en te
dragen op alle mogelijke manieren, zou dit ontwerp iedereen staan. Haar
successtory kent geen eind, vooral na lancering op de populaire Martha
Stewart tv-show.
Europa De ontwerpster hoopt nu ook Europa in te palmen. Eind januari opent ze haar eerste shop in Londen. Bekijk de jurk hier online in alle glorie.
Ontwerpster Vivienne Westwood heeft een contract getekend bij jeansmerk Lee. De extravagante ontwerpster creëerde een uitermate punkerige jeanscollectie voor mannen en vrouwen.
In de vrouwencollectie zitten een boyfriend jeans, een skinny exemplaar, een kleine short en een exemplaar met rechte pijpen. Ook denimhemden en fel gekleurde T-shirts maken deel uit van de lijn.
De collectie komt uit in de herfst 2010. De broeken worden verkocht in de Vivienne Westwoodwinkels. (br.she)
Tal van beautyfabrikanten ontwikkelen producten die je haar lekker doen
ruiken. Shampoos maar ook sprays, vanaf nu hebben je lokken een apart
parfumflesje nodig.
Chocolade en snoep Dankzij
de nieuwste shampoos kun je naast de tradiotionele geuren als kokos ook
je haren laten ruiken naar lychees, kweeperen, blauwe hyacinten of
witte chocolade met de producten van de beautymerken TIGI en Philosophy
Field of Flowers. Het wordt echter nog vreemder met de nieuwste
haarspray die je een geur geeft alsof je net uit de douche komt, zoals
bijvoorbeeld Fusion Brands. Ben je eerder een zoetebek, kies dan de
Hair Shots, ze bieden onder meer cake- en suikerspingeuren aan, dat
meldt Styletoday.nl. Ook Narciso Rodriguez brengt haarparfums uit met
honinggeuren en musk.
Liever subtiel Volgens
de Nederlandse kapper Yves Durif zullen deze geurende haarproducten
niet bij iedereen aanslaan. "De meeste klanten verkiezen een subtiele
geur voor hun haar. Het is ook te specifiek om een hype te worden, niet
iedereen verkiest namelijk dezelfde parfums."
Vrouwen
proberen vaak met allerhande zalfjes rimpels en lijntjes weg te werken
in een gevecht tegen de eerste ouderdomsverschijnselen. Nieuw onderzoek
van Procter & Gamble heeft echter aangetoond dat het veel
belangrijker is om een egale huidtint te hebben als je jong voor de dag
wil komen. Dus dames, berg die antirimpelcrèmes op.
Als je vecht tegen de eerste ouderdomsverschijnselen, dan heeft het
geen zin om te proberen je rimpels weg te werken. Blijkbaar draait
alles om de conditie waarin je huid verkeert. Meer bepaald of de tint
van je huid al dan niet egaal is, is veel belangrijker als je er jong
en fris wil uitzien.
Vanaf
het moment dat we verouderen, worden de stoffen melanine en hemoglobine
onevenwichtig over de huid verdeeld. Hierdoor krijg je op bepaalde
plaatsen bruine plekjes en zichtbare adertjes in het gezicht. Ook
schaduwen gaan zich manifesteren als een gevolg van de aanwezigheid van
rimpels en lijntjes. Zo ontstaan er contrasten en kleurverschillen die
wijzen op veroudering.
Bijkomend
onderzoek heeft aangetoond dat we mensen met een egale huid
aantrekkelijker vinden. "Of je het nu leuk vindt of niet, als je in
een volle kamer binnenstapt, zal je aandacht automatisch focussen op de
persoon met de meest gave huid", verklaart onderzoeker Paul Matts van
Procter & Gamble. Het komt er dus op aan om je huid ontzettend goed
te verzorgen zodat er niet teveel kleurverschillen optreden.
Tattoos zijn al langer trendy, het wordt zelfs mainstream nu grote
modehuizen als Chanel en Rodarte het op de catwalk presenteerden. Omdat
de modewereld echter zo vergankelijk is, brengt Chanel dé oplossing:
couture plaktattoos.
Kousenband
De
tijd dat je een plaktattoo gratis bij een kauwgom of in een pakje chips
kreeg, is voorgoed voorbij. Voor een hip exemplaar van Chanel moet je
maar liefst 50 euro neertellen. Hun ontwerpen zijn dan ook modieus
verantwoord: het is een kousenband die je op je been moet aanbrengen,
net zoals die te zien waren op de catwalk van de lente/zomercollectie
2010. Je kunt ze kopen in de boetieks van Chanel. We betwijfelen
momenteel wel of het een wijdverspreide trend zal worden: 50 euro is
veel geld voor iets dat na één keer wassen verdwenen is.
Posh spendeert 1 miljoen tijdens shoptrip in Milaan
Posh spendeert 1 miljoen tijdens shoptrip in Milaan
Hoewel alle vrouwen weten, zeker nu met de solden, dat het makkelijk is
om meer uit te geven dan gepland tijdens het shoppen, is een budget van
meer dan 1 miljoen euro toch overdreven. Voor Posh echter is het de
normaalste zaak van de wereld.
Victoria
Beckham liet zich volledig gaan op de bekende Milanese Via
Montenapoleone, waar ze haar favoriete dure boetieks bezocht. Ze
verwende zichzelf met handtassen, schoenen, een reeks jurken, 12
zonnebrillen, reistassen en vijf zetels. Manlief kreeg ook iets, David
Beckham is twee maatpakken en een Rolexhorloge van meer dan 400.000
euro rijker.
Posh geeft van
zichzelf toe dat ze een probleem heeft. "Ik heb echt te veel
uitgegeven, winkelen is als een drug. Hoe meer je hebt, hoe meer je
wil. Als ik in Milaan ben en wandel langs de Via Montenapoleone kan ik
er niet aan weerstaan iets te kopen. Het alsof de spullen in de etalges
naar me roepen: "Koop me! Koop me!"
Heidi Klum steekt zwangere vrouwen in mooi kleedje
Heidi Klum steekt zwangere vrouwen in mooi kleedje
Met vier kinderen en een realityshow heeft Heidi Klum (36) haar handen
meer dan vol, zou je zo denken, maar niets is minder waar. Het Duitse
topmodel probeert nu ook een carrière uit te bouwen als designer.
Volgens het showbizzmagazine People zal Klum twee collecties
zwangerschapskleren op de markt brengen.
Trendy bolle buiken Haar
ontwerpen zullen vanaf midden februari in Amerikaanse winkels als Pea
in the Pod en Motherhood Maternity alsook online verkrijgbaar zijn.
Klum begrijpt als geen ander hoe moeilijk het is om als zwangere vrouw
fashionable kleren te vinden. "Ik wil daarom mijn kennis en ervaring
bundelen in twee trendy collecties voor vrouwen met bolle buiken",
aldus de echtgenote van zanger Seal. Heidi Klum is moeder van Leni (5), Henry (4), Johan (2) en de drie maanden oude Lou.
De witte teint is helemaal in, zij die deze winter graag wit door het leven gaan, kunnen hun hart ophalen bij de nieuwste foundation van Revlon.
De nieuwe foundation is spierwit. Geen moeilijke kleurkeuzes in de parfumerie of het grootwarenhuis meer dus. Het magisch witte goedje, smelt bij het aanbrengen samen met je huidtextuur en transformeert naar de kleur van je eigen teint. Zo worden alle oneffenheden weggetoverd zonder dat je achterblijft met een bruin/oranje gezicht.
Merken laten fashionista's opzettelijk vechten voor kledij
Merken laten fashionista's opzettelijk vechten voor kledij
Vrouwen die urenlang wachten aan gesloten winkeldeuren om een exclusief
kledingstuk van een designer te scoren, het gebeurt steeds vaker. Nu
blijkt dat modemerken opzettelijk weinig stuks maken van bepaalde
collecties, zodat fashionista's er om gaan vechten.
Exlusiviteit scoort Het
is bizar dat H&M zijn designercollecties slechts in een aantal
winkels en in beperkte hoeveelheden verkoopt. Hoe meer er over de
toonbank gaan, hoe meer je verdient, toch? Hier zit echter wel een
marketingstrategie achter. Zou je echt graag die schoenen van Jimmy
Choo voor H&M willen hebben als je weet dat alle vrouwen er op
straat mee rond lopen? Modemerken beseffen nu des te harder dat
exclusiviteit scoort, daarom maken ze opzettelijk weinig stukken van
populaire items.
Vier keer duurder Omdat
niet iedereen er eentje kan hebben, willen plots alle vrouwen die ene
bepaalde handtas. Modemerk Burberry begon met deze aanpak, ze
verkochten hun collectie op minder plaatsen om de exclusiviteit en de
vraag naar het product te verhogen, in plaats van de klanten te
verdrinken in het aanbod. Ook de ontwerpster Isabelle Marant laat haar
schoenen in heel kleine oplagen maken en verkoopt ze enkel in haar
eigen winkel in Parijs. Hierdoor worden haar stukken uiterst exclusief
en belanden ze op eBay aan een prijs die vier keer zo hoog is als in de
winkel.
De goedkoopste
merken namen deze strategie over, denk maar aan de vele
designercollecties van H&M, waar tal van fashionista's vroeg voor
opstaan en vechten met honderden anderen, de Britse keten Topshop doet
hetzelfde met de collecties getekend door Kate Moss. Het gevaar dat de
stukken snel uitverkocht zullen zijn, doet de hersenen van de vrouwen
tilt slaan, ze worden door adrenaline gedreven als ze 's ochtends aan
de winkel staan te drummen. Wat de merken veel publiciteit en aandacht
in de pers oplevert.
Loopschoenen moeten niet onderdoen voor de schadelijke hoge hakken, zo
blijkt. Een Amerikaanse studie bewijst dat loopschoenen meer druk op de
gewrichten leggen dan blootvoets te lopen of hakken te dragen. Lopers
die hun enkel, knie en heupgewrichten willen beschermen, lopen beter op
blote voeten.
Druk op gewrichten Loopschoenen
beschermen de voet van schade, maar de druk van het lopen weegt sterker
door op de gewrichten in de enkels en verder op het been. Terwijl
loopschoenen de impact van de grond wel opvangen, geven ze de druk
sterker door op de gewrichten. Deze druk is zelfs groter dan het lopen
op hoge hakken. Hun resultaten werden gepubliceerd in de Telegraph. In
de krant adviseren ze om loopschoenen te ontwerpen die blootsvoets
nabootsen.
Voordelen De discussie bloeit
hiermee wel op. Al langer worden de voordelen van het blootsvoets lopen
aangehaald. Voorstanders beweren dat het een meer natuurlijke en
nuttigere techniek oplevert, waarbij de bal van de voet de grond het
eerst raakt in plaats van de hiel.
In navolging van juwelen gemaakt van menselijk haar en afdrukken van je
vagina, zijn er nu oorbellen en ringen met menselijke tanden. De
Australische ontwerpster Polly van der Glas beweert met deze bizarre
collectie de ultieme eco-juwelenlijn te hebben ontwikkeld.
Wereldwijde trend? Net
nu je denkt dat de modewereld niet nog vreemder kan worden, duikt er
een nieuwe bizarre trend op: juwelen van tanden. Momenteel gebruikt de
Australische materialen van familie en vrienden om haar juwelen te
ontwerpen. Of als je zelf tanden op overschot hebt, de ontwerpster is
volop op zoek naar 'donoren'. Volgens experts zullen deze juwelen binnenkort een wereldwijde trend worden.
Na een collectie voor Adidas zou David Beckham voor het modemerk van
vrouwlief Victoria mannenkleding ontwerpen. Dat suggereren alvast
roddels op het internet. Chique maatpakken? David
gaf in het verleden al toe dol te zijn op kledij, maar niet echt de
ambitie te hebben om ontwerper te worden. Nu spreken geruchten dat
volgens het Britse modemagazine Grazia tegen, de voetballer zou bezig
zijn kledingstukken voor mannen te tekenen in opdracht van Victoria
Beckham. De chique retrostijl van haar merk zou zich makkelijk kunnen
vertalen naar een kledinglijn voor mannen. We denken aan driedelige
maatpakken die David zelf vaak draagt en dol op is.