volg onze podcasts OP: https://www.agapelifebelgium.be/nl/podcast1.html 300 podcasts die steeds vernieuwen!
20-08-2012
Lukas 23 v 32-38 Vader vergeef hen
Lukas 23 v 32-38 Vader vergeef hen
We willen luisteren naar wat Jezus ons wil vertellen
over vergeven. Lucas hoofdstuk 23,32-38
[33] Aangekomen bij de plek die de Schedelplaats
heet, werd Jezusgekruisigd, samen met
de twee misdadigers, de een rechts van hem, de ander links. [34] Jezus zei: Vader, vergeef
hun, want ze weten niet wat ze doen. De soldaten verdeelden zijn kleren onder
elkaar door erom te dobbelen. [35] Het volk stond toe te kijken. De leiders
hoonden hem en zeiden: Anderen heeft hij gered; laat hij nu zichzelf redden
als hij de messias van God is, zijn uitverkorene! [36] Ook de soldaten dreven de
spot met hem, ze gingen voor hem staan en boden hem zure wijn aan, [37] terwijl ze zeiden: Als je de koning van de
Joden bent, red jezelf dan! [38] Boven hem was een opschrift aangebracht: Dit
is de koning van de Joden.
We hebben vergiffenis nodig. Jezus bidt voor
ons zegt hij vraagt God ons te vergeven. En God zal dat doen, altijd en altijd
opnieuw, wat we ook doen op voorwaarde dat we intens spijt hebben.
Vele mensen
hebben het nog moeilijk met het erkennen van Jezus alsonze redder, zelfs christenen.Nochtans hebben we genoeg tekens voor
ontvangen: Jezus is geen sprookjesfiguur, Hij heeft werkelijk geleefd. Als we
het evangelie lezen beschrijft men zijn bovennatuurlijke genezingen waarvan
vele getuigen zijn. Zijn autoriteit over de natuur, zijn ongelooflijke aandacht
voor de meest zwakke mensen, zijn aandacht voor de eenvoud in het leven, Zijn
afkeer voor de hebzucht. We lezen ook Jezusrijkdom van woorden, het doorzicht dat hij heeft in een leugenachtige
houding. Zijn leven naar Gods wil en glorie, Zijn bereidheid te sterven voor
ons. Hij durft te zeggen Ik ben de zoon van God, de langverwachte Messias.
Als wij Hem
niet erkennen handelen wij zoals de mensen ten tijde van Jezus en zijn we
schuldig, misschien zelfs nog meer, want wij beschikken nu over veel meer
informatie via studie.
Kijken we even verder naar ons persoonlijk leven. Durven
wij de echte waarheid zien van ons handelen en hoe gedragen we ons? Een goede
test is eens te durven vragen aan onze beste vrienden hoe zij zien hoe we ons
gedragen.
Ik kan getuigen dat ik bepaalde zaken niet wou toegeven
en het kostte me veel moeite te geloven dat het wel waar zal zijn.
Kijken we ook eens hoe we denken en redeneren, waarop is
onze mening gebouwd en is het wel juist waarop we bouwen of weten we het niet.
Hoe dikwijls zeggen we niet, o dat wist ik niet. We verdedigen ons gedrag
omdat we niet geïnformeerd waren of omdat we niet wisten.
Niet weten waarmee we bezig zijn , het komt zoveel voor
in ons leven. Van kleine dingen tot grote. Soms doe ik alsof ik niet hoor wat
mijn man zegt, in wezen wil ik gerustworden gelaten en soms doe ik dat niet met opzet, ik ben te sterk bezig
met mezelf en hoor het echt niet. Maar waarom moet ik dan vergiffenis vragen.
Ik moet vergiffenis vragen voor het feit dat ik misschien niet betrokken genoeg
ben op mijn echtgenoot, of misschien waardeer ik zijn anders zijn niet en
negeer ik hem.
Anderdingen zijn het gebruik van alcohol, ik heb niet gedronken zeggen we soms,
terwijl anderen aan onze adem rieken dat het wel zo is. Drugs dan, ik heb niks
gepakt! We gaan ook vreemd en zeggen er is niks verkeerds gebeurd. Ik heb
iemand ontmoet die me vertelde dat het 2 jaar heeft geduurd alvorens hij voor
zichzelf naar waarheid kon toegeven dat hij wel in de fout was gegaan met een
andere vrouw.
We praten ons goed, hebben voor alles een
reden zoals ik wist dat niet, of ik bedoel dat zo niet of de andere is in fout,
dus ik heb het recht zo te handelen. Het niet handelen naar waarheid omdat de
waarheid me niet uitkomt en daarom het niet willen weten.Het niet weten is fout en geeft schuld , niet
weten of abortus goed is of fout, niet weten of euthanasie goed is of fout,
niet weten of armen rechten hebben, ze werken niet hard genoeg, ze houden er
rare ideeën op na.
Ik hoorde een verhaal van een vrouw in
moeilijkheden. Ze loog tegen iedereen om voordelen te verkrijgen. Tegen een
dame die steeds zo vriendelijk voor haar was geweestzei deze persoon uiteindelijk: tegen jou ga
ik niet meer liegen, je bent te goed voor mij. Ze is gaan zitten en heeft heel
haar levensverhaal vertelt naar waarheid.
Hoelang gaan wij nog liegen tegen Jezus.
Wanneer gaan wij beseffen dat Jezus alles voor ons doet en gedaan heeft, ons
alle kansen biedt. Wanneer gaan wij Hem erkennen als Zoon van God en stoppen
met te zeggen God bestaat niet, Jezus is niet de zoon van God, de bijbel
vertelt de waarheid niet maar gaat over waarden. God is niet almachtig anders
zou hij al het lijden niet toelaten. Dat we deze vragen stellen is niet
verkeerd, dat we twijfels hebben en soms onmacht en boosheid, dat is ook niet
fout, maar dat we christus verloochenen en zijn woorden als onwaar beschouwen
daarvoor hebben we vergiffenis nodig. We moeten beter weten.
Hoever doen we inspanningen om te groeien en
de waarheid te zoeken. Want de waarheid is er, maar ik heb geen tijd. Niemand
heeft nog tijd en op zondag moeten we toch uitslapen, je moet dat toch
begrijpen ,dat is de enige dag dat ik kan uitslapen. Vader ze weten niet wat ze
doen zegt Jezus en hij vraagt vergiffenis omdat we schuldig zijn aan dit niet
weten. Hoelang gaan we nog verder met ons niet willen weten.
Ik doe niets verkeerds , ik help mensen dus
laat me toch gerust Jezus. Maar Jezus houdt van ons en bidt tot Zijn vader voor
ons.
Waarom zoek
ik U niet, ontken ik wie U bent?
Zelfs al weet ik dat U de reden kent.
ik ben veel te bang, om alles op te geven,
ik ontwijkt U , mijn druk bezig zijn houdt mij tegen!
Ik weet dat u me alles wil vergeven en nog is dat blijkbaar
niet genoeg
[23] Jezus trok rond in
heel Galilea; hij gaf er onderricht in de synagogen, verkondigde het goede
nieuws van het koninkrijk en genas iedere ziekte en elke kwaal onder het volk. [24]Het
nieuws over hem verspreidde zich in heel Syrië. Allen die ergens aan leden en
die gekweld werden door een ziekte of door pijn, en ook bezetenen en maanzieken en verlamden werden bij hem
gebracht, en hij genas hen. [25] En grote groepen
mensen volgden hem, uit Galilea en Dekapolis, uit Jeruzalem en Judea en uit het
gebied aan de overkant van de Jordaan.
Als
we deze tekst lezen dan vragen we ons af, waarom voorkomt God dat vele lijden
niet, dat had voor Jezus toch ook gemakkelijker geweest en .zijn er niet vele
zieken die Jezus enkel volgden omdat ze door Hem genezen werden?
Hoe
begrijpen wijzelf ons lijden en het lijden in de wereld en blijven we Jezus volgen
zelfs als Hij ons niet geneest of ons afzien niet wegneemt?
Kijken
we naar wat de wereld ons te bieden heeft wanneer we lijden.
We
horen antwoorden zoals: de beste moeten eerst gaan, God wil een extra engel. God
is niet perfect, dus we vergeven het Hem. Allemaal antwoorden die niet voldoen.
God
is perfect en heeft geen nood aan een extra engel omdat Hij zich, volgens ons
wereldlijk denken , alleen zou voelen. Veel antwoorden worden gegeven omdat
mensen willen troosten en getroost worden, maar deze goedbedoelde antwoorden
zijn niet juist en helpen slechts even. De waarheid is dat er geen antwoorden zijn.
Lijden hoort bij het leven zoals ook vreugde bij het leven hoort.
We
kunnen geen antwoorden geven voor het waarom van het lijden.
In
het boek Job zien we een lichtpunt. Nochtans wanneer we in de bijbel het verhaal
van Job lezen dan zien we op het eerste zicht geen antwoord voor Job.
Ook
wij krijgen op het eerste zicht geen antwoord. In ons leven willen we alles
onder controle hebben daarom vragen we verduidelijking aan God om wat ons zo
onrechtvaardig lijkt . We proberen te begrijpen wat we haast niet kunnen
begrijpen.
Daarover
zegt Job uit de Bijbel: Waarom ben ik niet in de baarmoeder gestorven, waarom
ben ik niet gestikt toen ik ter wereld kwam.
Misschien
denken velen onder ons die in het lijden zitten ook zoals Job. En Job gaat
verder, hij zegt tot zijn vrienden: Weeg mijn verdriet en mijn boosheid, leg
mijn lijden erbij in de weegschaal, zwaarder is het dan het zand van de zee!
Vrienden
verwijten Job dat het nu wel eens moet gedaan zijn met zijn klagen en zeggen
hem: God zal wel voor je zorgen, je toekomst zal groter zijn, kijk eens naar je
voorouders en steun op hun wijsheid.
Maar
Job spreekt verder in grote boosheid tot God: Heb ik gezondigd, heb ik U God
iets misdaan? Bespieder van de mens. Waarom hebt u mij tot mikpunt gekozen? Ik
ben mezelf al tot last.
Job,
die God terechtwijst voor al zijn lijden, zegt echter ook tot God: in al mijn
lijden leg ik mijn hand nu op mijn mond. Hij zegt tot zijn vrienden: God kent
de wegen die ik kies. Als Hij me toetste zou ik puur als goud zijn. Ja, God
heeft mij recht gehouden zolang het leven in mij ademt. Zolang Gods geest mij
nog doortrekt zullen mijn lippen geen onwaarheid spreken en zal geen leugen aan
mijn tong ontsnappen.
Zijn
lijden blijft alsmaar aanhouden en Jobs vrouw zegt tegen hem: Waarom blijf je
zo onberispelijk? Vervloek God toch en sterf.! Maar Job zei tegen haar: Je
woorden zijn de woorden van een dwaas. Al het goede aanvaarden we van God,
zouden we dan het kwade niet aanvaarden?
Ondanks
alle lijden bleef Job het goede doen en sprak hij geen slecht woord over God.
We
horen dus Jobs boosheid en tegelijk Jobs groot respect voor God
Job
blijft trouw aan God niettegenstaande alles. Terwijl hij wacht op een antwoord
van God blijft hij onberispelijk en rechtvaardig.
En
God spreekt en zegt tegen Jobs vrienden: Ik ben in woede ontstoken, omdat
jullie niet juist over mij hebben gesproken. Job, mijn dienaar, zal voor jullie
bidden, want Ik ben alleen hem goedgezind.
God
spreekt dus toch!
God
wil ons duidelijk maken dat er maar één iemand is op wie we in het lijden
kunnen steunen en dat is op Hem en dat is wat Job doet.
God
gaf ons het boek Job opdat wij zouden doen wat Job deed. Job had in zijn pijn
en lijden een groot geloof tot God, een nederig hart, een hand over zijn mond
om niet foutief te spreken.
Laat
ons daarom bidden:
God
geeft ons ook een groot geloof zoals Job. U laat ons niet alleen, maar wij
voelen ons wel alleen.
Graag wil Ik mijn ogen sluiten·Ik vind me laf,
steeds blijf ik schreeuwen·God, neem de ellende van mij af.
Ik open mijn ogen
Om de werkelijkheid te zien.
Tranen komen naar buiten
ik hoop dat de ellende ooit over gaat, misschien
Ik zoek, kijk en bidt tot God
Op U wil ik vertrouwen
Ik open en sluit mijn ogen want ik geloof
Alleen op U kan ik verder bouwen
Ik
droomde eens en zie
Ik
liep aan het strand bij lage tij
Ik
was daar niet alleen want ook de Heer was aan mij zij
We
liepen samen het leven door en lieten in het zand
een
spoor van stappen
Twee
aan twee, de Heer liep aan mij hand
Ik
stopte en keek achter mij, En zag mijn levensloop
In
tijden van geluk en vreugde, Van diepe smart en hoop
Maar
als ik het spoor goed bekeek, Zag ik langs heel de baan
Daar
waar het juist het moeilijkste was, Maar één paar stappen staan
Ik
zei toen Heer waarom dan toch, Juist toen ik u nodig had,
op
het zwaarste deel van mijn pad
De
Heer keek mij toen vol liefde aan en antwoordde op mijn vragen
Mijn
lieve kind toen het moeilijk was, toen heb Ik jou gedragen.
Heer
Het
lijkt zo onmogelijk om in de diepste ellende te weten dat U ons draagt.
Laat
ons niet tot U bidden in ongeloof met de gedachte we zullen eens zien wat er
gebeurt, maar laat ons bidden in groot geloof tot u.
Laat
ons een sprenkeltje van uw vreugde en kracht ervaren.
We
willen geloven dat u naast ons gaat en ons in de moeilijkste momenten draagt.
Jezus zegt ons: 36 Ik zeg u: van elk nutteloos
woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten
afleggen. [37] Want op grond van je
woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden
veroordeeld.
Elk woord dat uit je mond komt is als een zaad .
Sommige mensen denken niet na over wat ze zeggen. Maar Jezus zegt ons: dat weverantwoordelijk zijn voor wat we zeggen.
Wanneer we nutteloze woorden spreken, wat zijn dan de
vruchten hiervan?
Kijken we nietnaar anderen, kijken we naar onszelf.
Dood en leven zijn in de kracht van de tong ,van je
woorden. De woorden die we spreken creëren leven of dood.
Hoe belangrijk woorden zijn lezen we nog in de bijbel
bij despreuken hoofdstuk 18 verzen20 en 21
We lezen: Als een mens iets goeds zegt, heeft hij een gevoel van
welbehagen,
hij voedt zich met de vruchten van zijn mond. Woorden hebben macht over leven
en dood, wie zijn tong koestert, plukt daarvan de vruchten
We denken soms dat woorden geen invloed hebben.
God zei er is levenen er was leven,dus God zegt niet zo maariets .
Spreken is zeer belangrijk. Woorden zijn zeer
belangrijk, onze woordenkunnen
vruchtbaar zijn maar spijtig genoeg ook onvruchtbaar.
Zo zijn de woordendie tegenstrijdig zijn met de waarheid onvruchtbaar.. Onwaarheid
beïnvloedt dikwijls ons handelen. We worden door slechte woorden die we horen
in ons denken beïnvloed en dan volgen meestal ook daden.
Bijvoorbeeld, men zegt, je moet in een supermarkt
niets zeggenals een caissière iets
vergeten aan te rekenen heeft; men is daar toch rijk genoeg. We geven zo een
slecht voorbeeld aan onze kinderen, we zijn onvruchtbaar in ons spreken en
handelen.Onze kinderen denken dat dit
niets te maken heeft met eerlijkheid en sommige jongeren denken daardoordat ze de rijken zelfs mogen overvallen!Enkelendenken zelf dat het hun recht is wanneer zij of hun familie arm
zijn.Hebben ze dat zelf bedacht, neen ,
ze werden beïnvloed door woorden uit hun omgeving, door televisie, door
verkeerde vrienden, sommigen zelfs door ouders die onwaarheden voorhouden.
Woorden die onwaarheid prediken zijn als gif.
Ook woorden die kwetsen zijn onjuist. Wanneer mijn man zou
zeggen dat ik niet mooi ben dan beïnvloedt dat mijn eigenwaarde.Ik ga me dan anders gedragen, niet meer
liefdevol zijn tot hem,enik verlies ook mijn zelfvertrouwen.
We moeten het belang en de kracht van onze woorden
realiseren, dat vraagt Jezus ons.
Jezus vraagt ons daarom ook vriendelijke woorden te
gebruiken naar mensen uit een andere cultuur. Respectloze woorden zijn gif en
verminken. De meeste mensen zijn goed en hebben goede bedoelingen en verdienen
respectvolle en vriendelijke woorden zonder dat wij daarvoor iets terug
verwachten. Zo worden we een beetje als Jezus.
op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je
woorden zul je worden veroordeeld.zegt Jezus ons.
We kregenhet talent om woorden te kunnen spreken.
We moeten dan ook ons sprekengebruiken om vergiffenis te vragen.
Maar onze fouten uitspreken is echt niet gemakkelijk,
we doen het haast nooit meer, vroeger werd het gedaan in de biechtstoel. Luidop
vergiffenis vragen is een intens gebeuren, maar Jezus vraagt het ons. Want op grond van je
woorden zul je worden vrijgesproken zegt hij ons hier in het evangelie.
In de biecht ontmoet de christen , Jezus, die de berouwvolle zondaar
steeds weer vergeeft. Luidop vergiffenis vragen is een intens
gebeuren en op grond van je woorden zul je
worden vrijgesproken zegt hij ons.
We spreken niet op een natuurlijke manier de juiste
woorden, het vraagt om een
inspanning.
Ik was me vroeger niet zo bewust van het effect van mij spreken. Maar
hoe dichter ik bij God kom , hoe meer ik weet wanneer ikfoute dingen zeg.
Toch blijft het elke keer een beslissing en kost het me moeitete zwijgen wanneermensenme gekwetst hebben, het kostme
moeite omzichtig om te gaan met spreken over dingen die fout lopen.
We hebben meestal allemaal goede bedoelingen , maar willen we ietsbijsturen of bekritiseren wemensen, dat is een groot verschil.
Jezus neemt ons spreken zeer ernstig, zowel ons goed spreken als ons
nutteloos spreken.
Hoe meer dus ons spreken uitdrukking geeft van ons intens geloof in
Jezus hoe meer weals rechtvaardig
verklaard worden en we zullen worden gered.
Overal waar we Jezus woorden lezen in het evangelie is Jezusheel duidelijk. Hij schippert niet tijdens
zijn leven ombijvoorbeeld ruzie met
farizeeërs te vermijden. Hij doet geen water bij de wijn en sluit ook geen
compromissen. Hij schenkt zuiver wijn. Wijn van waarheid.
Nergens is Jezusuit op
conflicten en provoceert zijn tegenstanders niet.
Maar er vallen soms wel buitengewoon ernstige
waarschuwingen,
Kijken we nog eens naar onszelf:
Wanneerwe iemand niet waarderen zeggen
we gemakkelijk endomweg slechte dingen
over die ander. Niet zozeer om de andere diep te kwetsen maar eerder omdat we
onszelf niet goed voelen bij de andere of we hebben eennood om zelf belangrijk te zijn.
Dát zien we in ons eigen leven gebeuren en dat gebeurde ook
vroeger in de tijd toen Jezus leefde. De Farizeeën gaannonsens verkondigen, omdat ze Jezus haten. Ze
lasteren Hem, omdat ze systematisch weigeren iets goeds over Hem te zeggen of
te horen. Het maakt niet uit wat. Keihard. Oog in oog met Jezusgoedheid en Zijn bevrijding kiezen ze voor
haat.
Jezuslaat hun zien
wat ze aan het doen zijn en waarschuwt hen. En waarschuwt ons. Onzin in woorden
kan niet, we kwetsen God intens ,want het is zeggen: ik wil niet gered worden.
Die liefde, waarmee Godmij zoekt en wil
redden , die wil ik niet.
Onze onzin gaat van voorzichtige roddel en leugens tot
kwetsen en echte haat
Het gaat hier om onzinnige woorden die mensen, soms tegen
beter weten in, spreken, alleen maar omdat ze zich niet verbonden weten met de
echte waarheid in het leven, de waarheden voor ons leven die we kunnen
ontdekken door in contact te zijn met wat Jezus ons leert en vertelt in het
evangelie.
Zovele mensen zeggen foute dingen omdat ze zichzelf willen
beschermen , willen meetellen.Kijken we
maar naar de relaties tussenverliefde
mensenen de relatie tussen man en
vrouw.Jezus leert ons eerlijk te zijn ,
ook al moeten we door pijn. Maar hoeveel dingen worden er verzwegen om niet
door die pijn te moeten gaan en wat is dan de kwaliteit van de relatie?
Woorden geven verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid
van het zuivere, het juiste, het pure zoals Jezus.
Laten we samen bidden.
God geefons de
kracht dicht bij U te leven om het moment van ons spreken tot anderen, zodat we
de juiste woorden spreken.
God geef alle mensen die veel moeten spreken uw genade.
Laat ze U vinden om zo te groeien in de kwaliteit van wat ze vertellen. Wij
bidden U heer verhoor ons gebed.
God laat terug aandachtig zijn voor waarheid, niet de
waarheid uit eigen belang , maar de waarheid die anderen aanbelangt. Zo kunnen
we uw liefde doorgevenaan anderen in
het sprekenvan de juiste woorden in
waarheid.
God laat ons de juiste woorden durven blijven spreken naar
jongeren, vele ouderen denken dikwijls dat ze van geen belang zijn voor
jongeren.
Jongeren verlangen echter dikwijls naar een integer
gesprek. God, geef ons allen de mogelijkheden en de durfom op de juiste manier tot jongeren te
spreken in Uw liefde en waarheid.