volg onze podcasts OP: https://www.agapelifebelgium.be/nl/podcast1.html 300 podcasts die steeds vernieuwen!
14-08-2011
Mat 5 v 1-10 Nederig van hart
Mat 5 v 1-10Nederig van hart
Van harte welkom.
De Bergrede is de onderwijzing van Jezus Christus gehouden op een berg.
Wij lezen uit het evangelie van Mat 5 vers 1 tot 10.
1.Toen hij de mensenmassa zag, ging hij de berg op. Daar ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen.
2.Hij nam het woord en onderrichtte hen:
Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel
Het gaat hier over een belofte van Jezus.
Wereldlijke maatstaven vallen om zodra de dingen in het juiste perspectief gezien worden. Kijken vanuit de manier hoe God er tegenaan kijkt, dat is anders dan de wereld doet.
Degene die onderweg is met Jezus leeft vanuit nieuwe maatstaven. Zij zijn nederig en handelen ernaar.
Wanneer we leven in Gods waarheid dan ontkomen we niet aan verdriet, tegenslag en pijn, maar we gaan er niet aan ten onder. Als christen leven we hier op de wereld in het lijden zoals ook Jezus ervaren heeft. We hebben hier op aarde deel aan Jezus lijden, maar we mogen ervaren dat Jezus steeds bij ons is door Zijn verrijzenis. We ervaren een zachtheid niettegenstaande moeilijkheden. Het wordt niet meer gemiddeld geluk, ons leven wordt meer zuiver en intens, zelf in de moeilijkheden, omdat Jezus naast ons is.
Als we geloven in Christus dan leeft Christus in ons: we leggen ons leven in Gods handen, we proberen te doen wat God van ons vraagt, en vragen elke dag aan God om ons zijn wil kenbaar te maken.
Jezus heeft het hier in het evangelie over nederigen van hart.
Sommige mensen, die met twijfels zitten over God en Jezus zeggen me, ik probeer goed te doen, en God zal mij dan wel toelaten voor de hemel en het eeuwig levenIk wil me er nu niet druk over maken.
Nederig zijn van hart wil niet zeggen: van God eisen dat we omwille van onze daden beloond zullen worden.
Nederig zijn wil zeggen Gods liefde over ons laten komen, beseffen dat we niets zijn zonder God. Door Gods liefde kunnen we leven in innerlijk overeenstemming met wie God is en wat Hij zegt. Het is God die ons gebruikt om zijn liefde waar te maken. Zo antwoordde moeder Theresa dat ze zichzelf 2 op 20 geeft in het recht op de hemel. Nederig zijn is niet eisen van God om ons rechtvaardig te beoordelen, het is met lege handen voor God staan en zeggen: alles wat u mij geeft is goed.
Tegenwoordig eisen we overal inspraak, we vinden dat democratisch en nodig.
Maar is het niet mooi als iemand op een bedrijf of op school plots tegen de directeur zegt, ik vertrouw op u, u doet het goed, doe maar zoals u het goed vindt, ik volg u ook al is het anders.
Ervaart u ook hoeveel e-mails er soms over en weer gaan alvorens er bijvoorbeeld een cadeautje kan gekocht worden door collegas.
Iedereen voelt zich zeer snel tekort gedaan, niet meegeteld, niet gerespecteerd.
Maar als christen is er 1 iemand waarvoor we zelfs 1000 % meetellen, dat is voor God. Hij heeft ons geschapen naar zijn beeld en gelijkenis. Voor hem zijn we uniek.Geloven we dat nog?
Jezus belooft, nederigen van hart, het koninkrijk van de hemel. Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel zegt hij.
Het koninkrijk van de hemel begint hier reeds op aarde. Jezus bracht het koninkrijk, wij kunnen er deel van zijn door ons geloof in Jezus, door te leven zoals God het wil. Nederig van hart, Gods liefde over ons laten komen, geen focus op onze eigen daden. Onze wereldse taak met al zijn verplichtingen aannemen en de diepe innerlijke gemeenschap met Christus nastreven in ons werk, wat het ook is, van huisvrouw of poetsvrouw, tot topdirecteur of rentenier.
Zo is het ook met onze rijkdom, ons geld, ons succes, ons knap zijn, ons lukken. We moeten bezitten alsof we niets bezitten. Nederig Gods liefde over ons laten komen en zijn liefde doorgeven aan anderen. Nederig in waarheid denken en handelen.
Christen zijn is enerzijds een zeer moeilijke taak en anderzijds een zeer gemakkelijke taak.
Het heeft te maken met een klik in ons hoofd, ons beslissen te kiezen voor Jezus .
Als we geloven dan begrijpen we Jezus, als we Jezus begrijpen gaan we handelen naar waarheid omdat Jezus de waarheid is. En dan ervaren we vreugde in ons leven omdat we de dingen anders mogen en kunnenzien.
Vroeger waren dat zoveel holle woorden voor mij.
Ik dank God dat hij met zijn genade mijn ogen heeft geopend.
Laat onsbidden voor alle mensen die nog met irritaties zitten, kritiek en ongeloof.
Lieve God, geef mensen die zoekend zijn een open hart opdat ze zouden kunnen geloven en begrijpen.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed.
Bidden we ook voor ons eigen nederigheid. Jezus vraagt het ons.
Laat ons attent zijn elke dag in de woorden die we spreken, in de dingen die we doen. Laat ons God vragenspreekt door mij, geef me de juiste woorden , laat me de juiste dingen doen in nederigheid
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed.
God help ons in onze bereidheid met lege handen voor U te staan, te zeggen: alles is goed, Heer, ik ben er voor U vandaag en morgen en altijd. Mijn daden zijn er niet om bij U in een goed daglicht te staan, maar alleen om uw liefde door te geven.
We lezen in de bijbel het evangelie van Matheus hoofdstuk 5 verzen 1 tot 4, het gaat over de zaligsprekingen.
Het evangelie volgens Matheus hoofdstuk 5 verzen 1 tot 4
1. Toen Hij de mensenmassa zag, ging Hij de berg op. Daar ging Hij zitten met zijn leerlingen om zich heen.
2. Hij nam het woord en onderrichtte hen:
3.Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel
4.Gelukkig de treurenden, want zij zullen getroost worden
We staan vandaag stil bij vers 4: Gelukkig de treurenden, want zij zullen getroost worden.
Is het goed verdriet te hebben of is verdriet zalig te verklaren?
Laat we hier even dieper op ingaan.
Er zijn 2 soorten verdriet, verdriet dat geen hoop meer heeft. Het is zoals Judas die nergens op durft te hopen. Hij verhangt zich in vertwijfeling.
Zovele mensen lopen met de gedachte rond een einde te maken aan hun leven, door zelfdoding of euthanasie. Ze zien in hun verdriet de waarheid niet meer.
Ze zien en geloven niet meer dat God van hen houdt en dat er nog vele mensen van hen houden, ouders, kinderen, vrienden. Ze durven nergens meer op te hopen. Ze zien nergens hulp of een uitweg.
Verdriet dat de liefde niet meer vertrouwt en verdriet dat ook de waarheid, het juiste, niet meer ziet. Dit verdriet ondermijnt en vernielt de mens.
Een ander soort verdriet is het verdriet waarover Jezus het hier heeft. Het is verdriet hebben omdat men onrecht ziet, leugen, bedrog. Dit verdriet houdt kracht in zich, het brengt verzet tegen dit onrecht. Dit verdriet gelooft nog in de liefde en bevat hoop. Het is een verdriet dat heelt. Dit verdriet is pijnlijk maar het is een positief verdriet. Het verdriet is het verdriet van Petrus. Getroffen door de blik van Jezus barst hij in tranen uit. Het onrecht dat Jezus is aangedaan doet hem wenen. Maar de tranen genezen hem, hij wordt nieuw. Gelukkig de treurenden, want zij zullen getroost worden zegt Jezus en Petrus weet en gelooft dat hij kracht krijgt van God in zijn verdriet.
De heilige Bernardus van Clerveaux drukt het zo uit:
God kan niet lijden, maar Hij lijdt wel mee.
Onder het kruis van Jezus wordt het duidelijk wat het betekent, gelukkig die verdriet hebben uit liefde voor anderen, want zij zullen getroost worden. Maria en Johannes hadden onder het kruis vreselijk verdriet om zoveel onrecht dat Jezus werd aangedaan. In ons verdriet over onrecht worden ook wij getroost door God. Hij omringt ons. We mogen niet ongevoelig worden aan het onrecht, we mogen niet meehuilen met de wolven.
God zal ons bijstaan en troosten als we verdriet hebben om het onrecht.
Waneer we verdreit hebben is het niet gemakkelijk in waarheid te denken en te handelen, want in verdriet zien we dikwijls niet de waarheid maar we zien naar ons eigen lijden, ons eigen afzien door het onrecht. En daar gaat het hier niet over. Van het moment dat we vertrekken vanuit onszelf, hoe erg het voor onszelf wel is, doen we God onrecht aan,we zijn dan egoïstisch en gefocust op onszelf. God wil dat we focussen op het onrecht zelf. Het onrecht waar we zelf slachtoffer van zijn of waar onze naaste slachtoffer van is.
De zaligspreking gaat over de pijn die we beleven omwille van dat onrecht.
Zoeken naar de echte waarheid in ons verdriet, de focus niet op onszelf, maar op het onrecht, brengt ons bij Gods gerechtigheid. Het betekent trouw blijven aan Gods woord. Vasthouden aan de rechte weg, het betekent geloven. De gelovige is de rechtvaardige die op Gods wegen gaat. Geloven betekent meegaan met Christus.
God zal ons troosten door het licht te laten zien wanneer we verdrietig zijn omwille vanonrecht en leugen. Door ons leven in Zijn licht krijgen we weer kracht zoals Petrus.
We moeten God vragen dat we allen kracht krijgen om op de juiste manier het onrechtte stoppen. Niet uit eigen belang of met het idee van ziet eens hoe goed en rechtvaardig ik wel ben.
Het gaat in het evangelie over het verdriet, omdat niet gehandeld wordt naar waarheid.
En dat gaat van het zeer groot onrecht tot het kleine. Het kleine wordt dikwijls beschouwd als normaal en niet te vermijden. Maar ook dat is onrecht en onjuist. De maatschappij duldthiertegen echter geen protest. Men is geacht mee te doen. Denken we maar aan ons luisteren naar roddel.
Wanneer we reageren of ons gewoon verwijderen omdat we naar waarheid verlangen hebben we het niet gemakkelijk.
Mensen gaan het onsmoeilijk maken in woord en daad en dan staan we dikwijls alleen.
Maar zo volgen we Jezus, we leven in de waarheid, de waarheid is in ons en Jezus leeft in ons. We mogen zo kind zijn van God Onze Vader.
We richten onze aandacht nu specifiek naar alle mensen die nu met verdriet te maken hebben.
Achter het verdriet zit dikwijls een hoop boosheid en onmacht. Boosheid om het onrecht dat ons of anderen is aangedaan. Onze boosheid stopt als we de dingen kunnen oplossen, maar dat gebeurt dikwijls niet. Dan is er dus geen vreugde en groei meer mogelijk.
In boosheid leven is geen gave van de Heilige Geest.
God komt ons in onze boosheidniet nabij. Hij kan dat niet want Hijzelf kent geen boosheid.
We moeten ons de vraag durven stellen: zit er achter mijn verdriet boosheid?
Als we in boosheid leven ontvangen we geen kracht om ons verdriet positief te richten en terug te groeien in Gods liefde. Aan ons de keuze om aan de Heilige Geest te vragen om kracht om onze boosheid te overwinnen.
Laat ons nu samen bidden.
Lieve God,
We voelen achter ons verdriet soms boosheid, we zijn maar mensen en we kunnen dat gevoel van boosheid zomaar niet wegvegen. We voelen ons dikwijls zo gekwetst.
We willen u vragen ons allen te helpen, geef ons de kracht om vergiffenis te vragen om die boosheid.
Laat ons verder kijken in ons verdriet, over het boos zijn heen, want daar ligt groei voor ons verder leven van elke dag, zo kunnen wij weer iets betekenen voor anderen, uw liefde mogen we dan ontvangen en doorgeven.
Geef ons de kracht van de Heilige Geest om dit in ons leven mogelijk te maken. Geef ons ook de kracht om dit vandaag mogelijk te maken.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed.
Heer, geef ons de kracht om binnen alle kerkgemeenschappen en parochies en katholieke organisaties kwaadsprekerij geen kans te geven, niet in woorden, niet in daden, niet in gedachten. Laat ons de juiste woorden vinden om mensen vriendelijk te zeggen dat kwaadsprekerij niet van Jezus komt en verdriet veroorzaakt.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed
God, leer ons, om naar de waarheid te kijken in ons verdriet wanneer wijzelf anderen onrechtaandeden omdat we zelf willen meetellen, belangrijk willen zijn, we hebben een natuurlijke drang naar macht. Macht op ons werk, macht binnen onze relatie met onze partner.
Geef ons de kracht om, vergiffenis te vragen aan U en aan - waar mogelijk- aan onze naaste, vergiffenis voor onze eigen tekortkomingen van onrecht, waarvoor we verdriet hebben.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed
God,Leer ons om naar de waarheid te kijken in ons verdriet waar anderen ons onrecht deden. Anderen zijn de oorzaak voor ons verdriet.
Geef ons de kracht om, waar nodig, vergiffenis te schenken.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed
God, Waar bent U als we U in ons verdriet nodig hebben?
Leer ons geloven dat u naast ons bent en in ons. Leer ons luisteren naar uw fluisterende stem en uw antwoord in ons gebed. Gelukkig de treurenden, want zij zullen getroost worden zegt U. We weten dat u met ons mee lijdt.
Laat ons uw troost voelen in ons verdriet, om zo weer te groeien als volgeling van Jezus.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed
God, De machteloosheid tegen onrecht geeft verdriet, we zijn dikwijls niet in staat het onrecht te keren, het maakt ons verdrietig. Het kwade en kwade mensen zullen altijd bestaan op elk niveau in onze samenleving. Daarom bidden we voor de mensen die wel iets kunnen doen aanonrechtvaardigheid. We denken hier aan politieke leiders, bedrijfsleiders, mensen in de diplomatie, kerkleiders, mensen in het politiekorps, maar ook mensen in sociale verenigingen, directeurs van scholen, en gewone mensen zoals u en ik die soms te maken krijgen met onrecht, valsheid en kwaadheid.
God bescherm ons allen en geef ons kracht onrecht te bannen.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed
Heer,Laat ons blijvend attent-vol zijn voor onrecht, laat ons niet meeheulen met de wolven. Laat ons zelf de juiste beslissingen nemen naar waarheid, tegenover onze partner en onze kinderenen tegenover de mensen die we ontmoeten.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed
Het evangelie is zo rijk, elke vers vertelt ons iets nieuws. We hebben vandaag enkel blijven stilstaan bij de belofte van Jezus dat we worden opgenomen in het koninkrijk der hemelen wanneer we nederig zijn.
We bidden dat u dit vandaag mag ervaren gewoon door te vragen aan Jezus om te helpen op momenten van spreken, beslissen, ontmoeten, kortom doorheen de ganse dag, zoals ademhalen. Het inademen van Zijn Heilige Geest geeft ons de kracht om te doen wat Jezus van ons vraagt.
Bidden we daarom samen het Onze Vader als teken van verbondenheid met Hem en met elkaar.
Onze Vader die in de hemel zijt, geheiligd zij Uw Naam. Uw Rijk kome, Uw Wil geschiede op aarde als in de hemel. Geef ons heden ons dagelijks brood en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren. En leid ons niet in bekoring, maar verlos ons van het kwade.Amen
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
35. Om Jezus op de proef te stellen vroeg een van de wetgeleerde: 36.Meester, wat is het grootste gebod in de wet? 37. Hij antwoordde: Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38. Dat is het grootste en eerste gebod. 39. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.40. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.
Vele mensen zijn opzoek naar geluk en vinden niet het geluk waar ze naar zoeken, of vinden slechts tijdelijk geluk of geluk met beperktheden. Hoe kan iemand echt geluk vinden?Moeilijk om een antwoord te vinden, zeker als dingen tegenslagen.
Het echte geluk, voor ons christenen is gebaseerd op de liefde van God voor ons en vanuit dit geschenk kiezen wij voor hem. Maar voor velen onder ons lijkt ook dat nog theorie. Je kan dit alleen maar beamen als je het ervaren hebt.Want de wereld laat ons geloven dat enkel faam en fortuin telt, het doel van het leven is genieten en geld verdienen. Succes is nooit voldoende en vraagt altijd om meer succes.
Dikwijls geeft dit alles geen antwoord op onze diepste noden. En die noden voelen we vooral wanneer het ons dus niet goed gaat. Op zulke momenten kijken we even terug en maken een balans op. Was dat het doel van mijn leven? Het is goed eens stil te durven staan bij de keuzes die we maken. Als men echt de vreugde ervaren heeft die van God komt dan weten we dat die vreugde eeninnerlijke vreugde, een gevoel gedragen te zijn door God en dit is geen oppervlakkige emotionele vreugde. Het is een diepe rustgevende vreugde die het gevolg is van onze vrije keuze om God te beminnen.
Iemand die God lief heeft ontvangt van God speciale zegeningen waardoor hij tot veel meer in staat is. We proberen dan te doen wat God verlangt, ook al is het niet altijd gemakkelijk
Wij drukken onze liefde voor God uit door onder andere Gods geboden te volgen, gehoorzaam te zijn en Hem te dienen op een manier die Hem blij maakt. En als we het moeilijk hebben in ons eigen leven, dan krijgen we kracht om door onze verbondenheid met God toch te blijven kiezen om de liefde van God door te geven.Wanneer we liefde hebben voor God blijft de vreugde in ons leven altijd aanwezig, zelfs in moeilijke tijden. Maar dit is geen oppervlakkige vreugde of een stralende vreugde. Het is een diepe tedere vreugde doorweven zelfs soms met pijn maar met het gevoel dat God aanwezig is.Diepe liefde voor God geeft ons het ware geluk.Het is een unieke ervaring. En hebt u deze ervaring niet of niet meer, dan moet u trachten goed te luisteren naar wat Jezus ons vandaag probeert te zeggen.
37 Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38. Dat is het grootste en eerste gebod. Deze vers verklaart het ware geluk in een notendop.
Alle ander geboden die God ons nog gegeven heeft zijn verpakt in dit gebod. God beminnen is het allerbelangrijkste, het eerste. Alles begint bij het liefhebben van God.Door God gehoorzaam te zijn geeft Hij ons de kracht om te dienen in vreugde en we zullen de weg vinden. Eerst God lief hebben en dan worden dingen duidelijker. God lief hebben is een passie hebben voor God. Hebben wij die passie ?God vraagt ons niet om het onmogelijke, hij vraagt ons gewoon hem alleen intens te beminnen.
Enkele jaren geleden zei iemand me dat zijn liefde tot God groter is dan de liefde tot zijn partner. Ik was echt verbaasd en vond dat een tekort doen aan de partner, ik kon dat niet begrijpen. Nu weet ik echter beter. Het is dankzij de liefde tot God in de eerste plaats dat we in staat zijn veel meer te betekenen voor onze partner, vooral in moeilijk momenten waar we botsen op ons verschillend zijn.
Het is nodig na te denken over een aantal vragen: Hoe bemin ik God, wat is de kwaliteit van mijn liefde voor God? Komt God in mijn leven op de eerste plaats en voel ik het verband tussen mijn liefde tot God en mijn liefde tot mijn partner en mijn naaste ? Met andere woorden ben ik tot meer liefde in staat omdat ik God op de eerste plaats zet? Komt God in mijn leven op de eerste plaats en voel ik God zo aan als mijn energiebron waardoor ik tot meer in staat ben?
Wij hebben geen oplossing, geen antwoord, geen commentaar. De keuze van u om u te richten tot God die liefde is, zal u een antwoord doen vinden op al uw vragen en zal u de ervaring geven van wat Jezus bedoelt met een leven in overvloed. Meer dan tot wat wijzelf in staat zijn.
We kunnen u alleen maar aanmoedigen om uw leven in Gods handen te leggen. Hem totaal te vertrouwen en te vragen om antwoorden. Luister naar antwoorden in de stilte van het gebed, in flitsgedachten, in wat sommige mensen zeggen, wat ge toevallig leest of wat er toevallig gebeurt. Vraag aan God om een antwoord en wees aandachtig en geduldig, focus niet op jezelf maar op anderen, bemin de mensen en dien anderen.
We kijken nu even terug naar wat Jezus ons nog verder wil vertellen.: Gods geboden zijn voor ons goed. Moest iedereen de 10 geboden als de gouden regel aannemen, dan zouden er heel veel problemen opgelost zijn in de wereld.Maar ook wij lopen soms weg, het komt ons niet uit, of we weten dat we falen, we weten dat we niet doen wat God van ons verlangt, dus we willen er allemaal niet zo over nadenken. We weten het beter maar niet, denken we dan. Zo houden we onszelf een beetje voor gek. Het is zoals angst voor kanker, we durven niet naar de controlearts, we willen het niet weten.
Hetzelfde gebeurt met God, we hebben angst om God toch nooit te bereiken en Hem nooit ten volle te begrijpen, dus is het maar beter er niks van te weten of er niet meer diep over na te denken. Zelfs priesters en zusters hebben daar last van, ze zijn in hun jonge jaren met veel enthousiasme gestart en door de vele ontgoochelingen verliezen ze hun intense liefde voor God.De geboden perfect volgen zijn moeilijk voor ons, we zijn maar mensen.
Inderdaad, wanneer wij rekenen op onze eigen krachten, falen wij altijd. Zonder Gods hulp lukt het ons nooit. Maar met zijn hulp komen we tot bij ons ware geluk al vraagt dat soms een ommekeer, ons bekeren, een keren naar God.
Hoe weten we nu dat we echt van God houden? We denken wel dat we van hem houden, maar hoe weten we het echt?Onze gehoorzaamheid aan de 10 geboden is een eerste maatstaf voor onze liefde tot God.Gods geboden beschermen ons voor een slaafse levensstijl die gebonden is aan regels. Niet gelovigen denken dikwijls dat geloven onvrij maakt. Maar het is juist andersom, geloven maakt vrij. Wanneer we geloven durven we springen omdat we vertrouwen op God, er gebeuren dingen die anders niet gebeuren.
Wanneer we de geboden volgen in de kracht van Gods Geest dan zijn we bevrijd en vrij en doen we wat God blij maakt. We ontvangen daardoor volheid van leven. Dan zien mensen blije gelovigen. Maar dit is enkel te begrijpen en te ervaren als men verbonden leeft in Gods liefde. God beschermt ons voor verkeerde handelingen. Zijn geboden openen voor ons al het goede dat hij voor ons gereed heeft gemaakt. Door het volgen van Gods geboden kunnen we ons leven op een rots bouwen, gevrijwaard van schuld als we eens wat minder goed presteren.
Waarom hebben, we geboden nodig? Het antwoord is heel eenvoudig. Kijken we naar ons handelen in ons eigen leven.We geven onze kinderen ook geboden, om hen te beschermen, om hen te brengen tot het ware geluk. God doet hetzelfde met ons. Door zijn geboden wil hij ons brengen tot het ware geluk.Elke regel die we hebben voor onze kinderen is voor hun goed omdat we van hen houden.Ook God geeft ons regels voor onze bevrijding en bescherming. Gods wetten zijn perfect, zo kunnen we een overvloedig leven hebben zegt Jezus ons.
Laat ons vandaag starten om onze liefde tot God te hernieuwen. God staat te wachten om ons te overladen met zijn liefde maar we krijgen enkel contact als ons hart zuiver is, wanneer we ons lichaam en geest, ons denken en handelen in harmonie brengen voor Hem onze God en Schepper. Zo kunnen we Hem eer brengen. Zo kunnen we Hem graag zien en zal er iets veranderen in ons leven.
Laten wij bidden:
God, geef ons meer liefde voor U, we verlangen naar passie voor u. Raak ons. We willen de weg van waarheid kiezen. Juist denken en handelen. We willen uw geboden volgen en met heel ons hart willen we trouw blijven aan U. U bent voor ons de eerste, de meest bijzondere. We willen hier op aarde handelen, doen en laten zoals U dat wil, en we vragen U ons daarbij te helpen.
God, U weet dat we eigenlijk goed willen doen. Maar soms zijn we niet eerlijk tegen onszelf. We zeggen soms wat is die persoon waar ik mee moet samenwerken toch moeilijk, maar eigenlijk zijn we teveel gefocust op onszelf en daarom ervaren we de andere als te moeilijk. God, geef ons vanuit uw liefde de kracht om onszelf te overstijgen en de andere ook te overladen met onze vriendelijkheid. Beetje bij beetje.
God, wij bidden u om eerlijk tegen U te zijn en niet te denken dat we U graag zien terwijl dat niet zo is. Raak ons met uw liefdespassie voor ons, zodat we voelen dat U er bent. Maak ons ook sterker in onze liefde voor onze partner.
Johannes 1 vers 1 tot 18. Het woord is mens geworden.
Het kruisteken verbindt ons met God door Jezus kruisdood en het geschenk van de Heilige Geest door de verrijzenis. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Johannes hfdst 1 vers 1 tot 18.
1.In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God.
2. Het was in het begin bij God.
3. Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat.
4. In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen.
5. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.
6. Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes.
7. Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven.
8. Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht:
9. het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam.
10. Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet.
11. Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen.
12. Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden.
13. Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
14. Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.
15. Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: Hij is het over wie ik zei: Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!
16. Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt.
17. De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen.
18. Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.
De evangelist Johannes is een aangeraakte mens, een mens, die ons deelgenoot wil maken. Deelgenoot wil maken, opdat wijzelf ook ziende mensen kunnen worden.
De evangelist verlegt het begin van zijn verhaal over Jezus naar de peilloze diepte van God zelf. Het is alsof de evangelist ons wil vertellen, dat hij, door met Jezus te leven, teruggebracht is tot de meest essentiële vragen in het leven: Vanwaar kom ik, waar ga ik naartoe? Waar vindt de mens zijn oorsprong en waartoe is hij bestemd? Johannes refereert aan het scheppingsverhaal omdat hij in Jezus een mens gezien heeft naar Gods beeld en gelijkenis.
Er is ook díe werkelijkheid: de wereld van het nu, het donkere, de duistere wereld, die, geconfronteerd met het licht en deze confrontatie niet verdraagt. De wereld die zich met hand en tand verzet, zich afsluit voor het licht, bang is voor het licht dat waarheid brengt en zich daarmee opsluit in het donker.
Stellen wij ons voor in Johannes plaats: Wat moet het niet zijn geweest om met eigen ogen te zien, dat het kwaad geen vat op Jezus had. Wat moet het zijn geweest om te zien hoe zelfbewust én nederig tegelijkertijd deze man zijn weg ging, aanrakend, liefhebbend, confronterend, over God als zijn Vader sprekend.
Wat moet het zijn geweest om iemand te horen zeggen:ik ben de weg, de waarheid en het leven, wie mij ziet, ziet de Vader. Wat moet het zijn geweest om bij iemand te zijn die zich zo met God waagt te verhouden. Bij iemand te zijn, die niet opgehouden is te beseffen dat we het leven ontvangen hebben uit Gods hand en dat wij Gods kinderen zijn.
Het woord, dat scheppende woord van het begin, het woord dat om antwoord vraagt, is vlees, is persoon geworden. Het is Jezus, een mens, die ons bij God brengt, een mens die onder ons is komen wonen. Een mens die laat zien waartoe wij bestemd zijn en waar we naartoe gaan.
Kunnen wij als Johannes worden aangetrokken door deze Jezus, en zien dat het mogelijk is een antwoord te geven?
Soms ervaren we ook dagen van donkerte, zelfs als gelovige. Dingen zijn zinloos, leeg, het leidt nergens naartoe.
In die ervaringen van donker klinkt er een stem: Er moet licht zijn! Deze stem gaat in tegen het duister, de leegte, de zinloosheid. Het verheft zijn stem tegen de wanorde, verzet zich tegen alles wat donker is.
In het evangelie lezen we: In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen.
Hoe dikwijls hebben we nog gesprekken waarin het woord levengevend is?
Wanneer is het woord nog licht voor ons?
Jezus heeft dit woord van God er moet licht zijn opgenomen, gedragen en geleefd. Naar hem kunnen wij ons richten. Zijn woorden zullen ons licht brengen. Met Gods genade en de kracht van de Heilige Geest kunnen we dan in het licht leven. Zo brengen we Gods liefde en licht ook bij onze naaste.
Ons leven hier is niet leeg en zinloos maar boordevol leven en licht wanneer we ons tot Hem richten. Aan ons de keuze.
Laat ons samen bidden tot God
Heer,
Als gelovigen willen we licht zien en willen we ook licht zijn. Geef ons de kracht te kiezen voorU, vandaag en elke dag van ons leven.
Laat ons deze keuze niet uitstellen of niet oppervlakkig beleven.
We willen intens in verbondenheid leven met U en uw genade aannemen.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed.
Heer onze God,
Onze oorsprong ligt bij U en onze bestemming is te worden zoals Jezus.
We willen leven in uw licht, die liefde, goedheid en waarheid uitstraalt.
Wij vragen u Heer om alle mensen die nu luisteren Uw genade te schenken opdat ze het licht mogen zien. Laat hen op zoek gaan naar U en U ook vinden.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed.
Om goed te bidden moet de mens in de waarheid staan, in het licht, zodat het kwade, de duisternis, geen kans krijgt.
Door het lezen van het evangelie kunnen we bewuster in relatie leven met God om zo zijn genade en zijn licht te ontvangen. Dan mogen we ook samen het gebed bidden dat Jezus ons geleerd heeft:
Onze Vader die in de hemel zijt, geheiligd zij Uw Naam. Uw Rijk kome, Uw Wil geschiede op aarde als in de hemel. Geef ons heden ons dagelijks brood en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren. En leid ons niet in bekoring, maar verlos ons van het kwade. Amen.
We danken God dat we hier even samen konden zijn in verbondenheid met Hem, het geeft ons steun en kracht voor vandaag, onze dag wordt weer anders.
Wij wensen u oprecht echt een blije dag in de kracht van de Heilige Geest.
Dat God ons hiertoe mag zegenen: in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest
9. In die tijd kwam Jezus vanuit Nazareth, dat in Galilea ligt, naar de Jordaan om zich door Johannes te laten dopen.
10.Op het moment dat hij uit het water omhoogkwam, zag hij de hemel openscheuren en de Geest als een duif op zich neerdalen,
11.en er klonk een stem uit de hemel: Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde.
God zegt hier, jij bent mijn geliefde Zoon in jou vind Ik vreugde.
Vele mensen hebben het hier moeilijk mee.
Dat Jezus de Zoon van God is en door lijden en sterven moet, gaan omwille van ons, vinden ze teveel van het goede.
Ik heb daar niet om gevraagd. Voor mij moet die Jezus niet door al die ellende gaan, die pijn wil ik niet veroorzaken.
Meestal zijn hier goede mensen aan het woord, die zo geraakt worden door de ellende van die Jezus dat ze zeggen, neen, Jezus, niet voor mij. En het kan niet dat die God, jouw vader, dat van je vraagt. Dat is toch geen liefde.
We moeten eens nagaan hoeveel keren in de bijbel genoemd wordt dat Jezus de zoon van God is. Ontelbare keren. Voor God is het zeer belangrijk dat we dat geloven. Het is essentieel en een vertrekpunt voor ons christelijk geloof.
God herhaalt het nog eens in het Markus-evangelie: hoofdstuk 9.
7. Toen viel de schaduw van een wolk over hen, en uit de wolk klonk een stem: Dit is mijn geliefde Zoon, luister naar hem!.
En Jezus zegt zelf op het kruis tot zijn vader, niet mijn wil, maar uw wil geschiedde.
Jezus is de zoon van God, als we dat niet aannemen, wordt Jezus een gewone mens, maar dat was niet Gods wil.
Hoe kan een gewone mens onze zonden vergeven, ons bevrijden, onze schuld wegnemen?Ja, dit wordt dan weer moeilijker.
Maar voor mij hoeft het lijden toch niet blijven mensen zeggen, daarbij ik let wel op dat ik geen grote fouten maak.
Zo sluiten we de mensen uit die door een slechte jeugd bijvoorbeeld wel grote fouten maakten en dat wil Jezus niet. Jezus maakt geen onderscheid, hij is gekomen voor alle mensen, niet één wordt uitgesloten.
Daar staan we dan. Wanneer we niet geloven dat Jezus de zoon van God is en gekomen volgens de Wil van God om ons te verlossen dan geraken we vroeg of laat verstrikt in ons eigen denken.
Om mensen vrij te maken van zonde moet je zelf zonder zonden zijn. Dat kan alleen Jezus, die God en mens is.
Jezus vraagt enkel om onze intense spijt en vergiffenis uit te drukken voor onze fouten.
De priesters zijn in onze katholieke Kerk de vertegenwoordigers en bemoedigen ons aan om vergiffenis te vragen en onze spijt uit te drukken aan God met onze menselijke stem. Daar is meer moed voor nodig dan vergiffenis vragen in onze gedachten. Niet dat onze spijt in gedachten niet waardevol is voor God, maar spreken is nog meer uitdrukking geven van onze dankbaarheidvoor wat Jezus gedaan heeft.
Onze vraag om vergiffenis luidop uitspreken doen we minstens éénmaal per jaar samen in onze kerkgemeenschap.
Spijt en vergiffenis zijn nodig om terug met een blanco blad te beginnen. Dat is wat zo rijk is in ons leven als christen. Onze Heer Jezus Christus, maakt ons elke dag opnieuw tot vrije en zuivere mensen als wij dat verkiezen. Dan kunnen we verder gaan in onze verbondenheid met God om zo onze naaste te dienen en blij en dankbaar door het leven te gaan.
Het probleem van zovele goede christenen is dat ze niet bereid zijn om nederig het offer van Jezus aan te nemen.
Heer, ik ben niet waardig dat Gij geleden hebt voor mij, om mij vrij te maken van zonden. Het is een zeer moeilijk gebed voor mensen die zich intens verbonden voelen met onrechtvaardigheid.
Het is onrechtvaardig wat er met Jezus gebeurde. Dat moeten we aanvaarden. Het was Gods wil, ook dat moeten we aanvaarden. Het waren mensen die toen aanwezig waren die zeiden gij huichelaar van een Jezus hoe durf je te zeggen dat je de zoon van God bent. Daarvoor ga je sterven. Zie je wel, zeggen sommigen onder ons, dus mensen hebben Jezus dood veroorzaakt.
God wist dat het inderdaad zo zou gebeuren, dat mensen er deel zouden aan hebben. Zo zijn mensen.
Zijn wij vandaag ook nog huichelaars? Of nemen we aan dat Jezus de zoon van God is en naar de wereld gekomen om ons dichter bij God te brengen?
Nemen we aan dat Jezus geleden heeft, gestorven is en verrezen om ons te bevrijden van onze fouten? Slechts dan kunnen we in een zuivere relatie leven met God en kunnen we het eeuwig leven ontvangen. Dat gaat niet als we Jezus vergiffenis niet aanvaarden, want we blijven dan zitten met onze fouten en God kent geen fouten. Hij wil ons als zuivere mensen, daarvoor heeft hij zijn Zoon geofferd. Zuivere mensen worden zoals zijn zoon Jezus, dat is zijn verlangen.
De Messias, onze Jezus, die ons mensen vrij maakt, van schuld, door zijn lijden en sterven. De Messias die verrezen is en zo door de Heilige Geest de mensheid een levende God schenkt, die lief heeft, altijd aanwezig is en altijd aanspreekbaar.
De mensheid, die door Jezus, in volheid mag leven, in Gods genade en in de kracht en de vruchten van de Heilige Geest.
Dit alles verwijst naar het grootse, naar de reddende boodschap voor ons mensen, het verandert de wereld ten goede. Het gaat hier over een boodschap met kracht en werkelijkheid, actie en daadkracht die verlossend is en verandert.
In de blijde boodschap treedt de echte Heer van de wereld op, de levende God. Er wordt een antwoord van ons gevraagd op dit geschenk, we moeten ons door Jezus richten naar God. We moeten geloven.
In Jezus komt God op ons toe. Daarom moeten we ons richten tot God door ons geloof in Jezus, door ons geloof in zijn woorden die we lezen in het evangelie. Er is een taak hier en nu, voor iedereen die zich Christen wil noemen. Kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws vraagt Jezus ons.
Tot inkeer komen, ons keren naar God, is niet gemakkelijk, wij willen steeds het laatste woord, we zeggen gemakkelijk ja maar
Jezus laat ons vrij, ten volle, het is aan ons om zijn woorden ernstig te nemen.
Laat ons samen bidden tot onze God:
God,
Geef ons de kracht om ons dagdagelijks tot U te richten, tot U te spreken, de ganse dag door een gevoel te hebben van met U verbonden te zijn.
Lieve God,
Wij bidden speciaal voor alle mensen die Jezus zo respecteren en liefhebben dat ze moeite hebben om zijn lijden aan te nemen.
Geef hen de kracht om te zoeken naar wat hen kan helpen om duidelijk te zien dat ze maar een heel klein deeltje van uw offer aannemen.
Uw geschenk is veel groter, maak ons allen nederig om uw geschenk aan te nemen.
Zo kunnen we groeien in ons geloof en helpen om uw rijk waar te maken, door de liefde die we van u mogen ontvangen door te geven aan onze medemensen.
God,
In uw rijk kunnen wij ons op niets beroemen, wij danken u om uw genade. Het is uw geschenk voor ieder van ons.
We vragen om uw goedheid en vergeving. Help ons om te geloven dat we met U in zuivere verbondenheid kunnen leven, door onze spijt uit te drukken voor onze fouten en door U vergiffenis te vragen.
God,
Wij willen in relatie leven met U, dan doen we de juiste dingen en is er geen ontgoocheling in onszelf of in onze medemens mogelijk.
U geeft ons een vrijheid waarvoor we in nederigheid zo dankbaar zijn.
Van daaruit kunnen we als uw kind elke dag in zuivere relatie leven met U, om zo uw wil op aarde mogelijk te maken.
We bidden dat we dit geschenk vandaag mogen ervaren door Gods genade, - nog een gratis geschenk voor ons,- samen met de kracht en de vrucht van de Heilige Geest.
Jezus vertelt over de herder en de schapen . Hij zegt ons in vers 12 tot 15
[12] Een huurling, iemand die geen herder is, en die niet de eigenaar van de schapen is, laat de schapen in de steek en slaat op de vlucht zodra hij een wolf ziet aankomen. De wolf valt de kudde aan en jaagt de schapen uiteen; [13] de man is een huurling en de schapen kunnen hem niets schelen. [14] Ik ben de goede herder. Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, [15] zoals de Vader mij kent en ik de Vader ken. Ik geef mijn leven voor de schapen.
Jezus zegt: Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, [15] zoals de Vader mij kent en ik de Vader ken. Ik geef mijn leven voor de schapen.
Wat Jezus tot goede herder maakt en zich doet onderscheiden van anderen is het 'kennen' van zijn schapen en het door hen 'gekend zijn'. 'Kennen' duidt in het bijbelse spraakgebruik op een diepe persoonlijke liefdevolle relatie
Waarin kennen wij Jezus?Wat weten we over hem?
Jezus is Gods zoon,Volgens de wil van zijn vader heeftHij zijn leven gegevenvoor ons, om onze foutente vergeven, Hij nam onze schuld op zich. Hij is verrezen en beloofde ons zijn Heilige Geest,zo kunnen wijleven in overvloed, bevrijd, elke dag opnieuw.
Johannes laat ons door dit evangelie zien, dat wijiets kunnen ervaren van 'gekend zijn en kennen' en zo kan Godsteeds aanwezig zijn in ons leven .
Het gaat hierover mijn overgave aan Godsliefde voor mij, een ja zeggen,me laten raken, aanraken door Zijn liefde. Soms willen we ons niet aan hem overgeven,omdat we denken enkel succesvol te zijn als we zelf alles regelen, zelf beslissen , dan pas denken we dat we veilig zijn.
Wat Leren ons de woorden van Jezus. Hoe moeten wij hem begrijpen, Hoe krijgen we antwoord op onze vragen ?
mijn schapen kennen mij ; Wij kunnen nooit iemand leren kennen zonder dat we naar hem toegaan .
Er isniets mogelijk zonder de stap van het geloof. Is geloven in God een zwakheid of juist een sterkte.
Wanneer we goed luisteren naar de woorden in het evangelieis het een sterkte om te durven zeggen ik geloof dat er een God bestaat die me liefheeft.
Iedereen heeft het in het verleden wel eens moeilijk gevonden om mensen te vertrouwen. Hier is iemand op wie we altijd kunnen vertrouwen.
Hij gaf zijn leven voor ons.
Niemand van ons kan Gods immense complexiteit kennen en begrijpen .
Wanneer weproberen God te bekijken met ons menselijk verstand ,dan beperken we onszelf. We kennen dan door onze eigen intellectuele inspanningen en denken dat Godiets meer is dan ons eigen kennen en kunnen.
Met zulke kijk naar God doen we onszelf tekort. Zo kunnen we nooit echt iets fundamenteels veranderen in ons leven . We komen niet tot een intieme relatie metGod.
God heeft ons echter de mogelijkheid gegeven verder te zien dan onze mogelijkheden .
We kunnen studeren over plaatsen die we nooit bezocht hebben , we kunnen studeren over dieren die we nooit gezien hebben. We kunnen denken ver boven wat we kunnen waarnemen met onze ogen.
Laat ons het kennen van God met ons menselijke bevattingsvermogen opzij zetten. Laat ons verder zien en open staan voor wat God ons echt wil vertellen door Jezus en door ons geloof in Hem .Dan pas gebeuren er wonderlijke dingenin ons leven.
Geloven we dat God almachtig is . Hij kan ons helpen met alles.
We lezen nog even watPaulus schrijft in de brief aan de Efeziers en dus ook aan ons:
[14] Daarom buig ik , Paulus, mijn knieën voor de Vader, [15] die de vader is van elke gemeenschap in de hemelsferen en op aarde. [16] Moge hij vanuit zijn rijke luister uw innerlijke wezen kracht en sterkte schenken door zijn Geest, [17] zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde. [18] Dan zult u met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen, [19] ja de liefde van Christus kennen die alle kennis te boven gaat, opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid.
Jezus nodigt ons uit om plezier te hebben in het leven. Hij heeft het hier niet over fysiek plezier, maar plezier van ons hart.
We kunnendat genieten van het leven weten en ervaren door Hem te kennen . We kunnen met Hemeen dagdagelijks gesprek hebben over ons leven , onze moeilijkheden , onze zwakheid, alles in zijn handen leggen om zo elke dag weer een blije christen te worden en de kracht te ontvangen van Zijn Heilige geest. Dan pas kunnen wegenieten in het leven omdat westerk staan, het gaat niet meer om ons, maar om Hem die door mij werkt .
Het doet me herinneren aan mijn vriendin. Haar zoon was gescheiden , en ze vertelde me dat ze naar een feestje moest waar ook haar ex -schoondochter aanwezig was. Ze vertelde me over de angst haar te ontmoeten en de spanning die ze daarbij voelde. Als we dit in Gods handen kunnen leggen wordt datzelfde feestje een vreugde, God zal wel tonen hoe we met de ex -schoondochtermoeten omgaan , wat we moeten zeggen of wat we niet moeten zeggen. Hijdoet ons de juiste woorden kennen. We vertrouwen dan tenvolle op Hem. We kunnen Hem vragen om de juiste woorden te mogen spreken.
Jezus aannemen alsredder isde eerste stap.Zo kennen we Jezus en dat kunnen en willen geloven geeft ons ongelooflijke mogelijkheden.
Hem kennen is in relatie gaan met Hem .Wij maken de keuze.
Wij zijn voorJezus vrije mensen ,die waarheid en liefde zoeken
De herder kent ons , houdt van ons en wil dat de waarheid ons vrij maakt. Wij horen bij hem omdat wij Hem kennen en hij ons kent,in de waarheid die Hijzelf is.
Lieve God
Laat ons uw schepping verhalen, uw machtige daden verkondigen
Laten onsspreken over de glorie van uw majesteit, Laat onsuw wonderen bekendmaken
Laar onsgetuigen van uw daden, Laat ons over uw grootheid vertellen
Laten onsuw goedheid en gerechtigheid luid bezingen
Wij danken u voor uw genade en liefde,
Laten we samen bidden tot God
Heer, dank omdat wehebben mogen lezen wat het betekent u te kennen.
God maakt ons vrij door het kennen van u om zo in waarheid te leven en keuzes te maken volgens uw wil.
Geef ons sterkte
Luister naar ons gebed, hoor wat ik u tracht te zeggen.
We levenin een maatschappij die handelt alsof er geen God is.
Het is moeilijk, we wordenmeegesleurd in het wereldlijk denken,
Maar God ,Gij zijtnu onze Helper, Gij draagt ons, beschermt ons tegen de negatieve invloeden, Wewillen u daarvoor dank zeggen en loven , Gij die ons bevrijdt hebt door uw zoon Jezus Christus.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed
God,Geef ons een geest van inzicht om te begrijpen wat door u geopenbaard isopdat we u zo mogen kennen.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed
God,Bescherm al de mensen die grote verantwoordelijkheden hebben en veel met kennen en weten te maken hebben.
Geef zede kans u te kennen. Ze zijn dikwijls zoekend omdat ze u intellectueel benaderen.
Als er nu 1 iemand is Heer die in zijn leiderschap zoekend is , dan bidden wij daar erg voor vandaag. Wij vragen u hem of haar het licht te laten zien.
Laat deze persoon ervaren dat U kennen kan helpen om de juiste verantwoordelijkheden en beslissingen te nemenvolgens uw wil .
Wij danken u daarvoor en bidden u Heer verhoor ons gebed.
God u kennen klinkt overdreven. Het lijkt alsof we een dikke nek hebben
Wie u bent kunnen wij met ons verstand niet schatten. Maar u hebt uw Zoon gezonden om U te laten kennen.
We willen nederig zijn , dankbaar en blij , in die houdingwillen we u kennen .
Geef ons de durf om te geloven dat het mogelijk is U te kennen . Geef ons de kracht om daar zelf inspanningen voor te doen.
Nadat Jezusmaaltijd had gehoudenmet zijn leerlingen enhun voeten had gewassen zei hij:
33. Kinderen, ik blijf nog maar een korte tijd bij jullie. Jullie zullen me zoeken, maar wat ik tegen de Joden gezegd heb, zeg ik nu ook tegen jullie: Waar ik heen ga, daar kunnen jullie niet komen.
34. Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben.
35. Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.
36. Simon Petrus vroeg: Waar gaat u naartoe, Heer? Jezus antwoordde: Ik ga ergens naartoe waar jij nog niet kunt komen, later zul je mij volgen.
37. Waarom kan ik u nu niet volgen, Heer? Ik wil mijn leven voor u geven! zei Petrus.
38. Maar Jezus zei: Jij je leven voor mij geven? Waarachtig, ik verzeker je: nog voor de haan kraait zul jij mij driemaal verloochenen.
Juist voordat Hij zou verraden worden genoot Jezus van een maaltijd met zijn leerlingen. Hij wou zijn leerlingen voor de laatste maal spreken over zijn liefde voor hen. Wanneer Jezus de voeten van Petrus waste zei Petrus dat hij uit liefde voor Jezus zou willen sterven. Dat is nogal een uitspraak en Jezus sprak dan over de verloochening. Ik denk dat Petrus dacht, nooit van mijn leven. Alhoewel Petrus dit dus niet van plan was, overkwam het hem toch. Uit angst zei hij Jezus niet te kennen. Maar Jezus hield van Petrus niettegenstaande hij wist dat hij hem zou verloochenen. Petrus zal zich verschrikkelijke gevoeld hebben en getwijfeld aan de weg terug naar Jezus. Is het nog mogelijk een intense liefdesrelatie op te bouwen met Jezus na zulke zware fout? Ja, zegt Jezus ons hier duidelijk. Weet dat ik altijd van je zal houden. Als we geloven in Jezus en een diepe liefdesrelatie met hem willen opbouwen, dan overlaadt God ons met een eeuwigdurende liefde en een liefde die nooit verandert.
In de openbaring 1 Johannes hdst 3 vers 1 lezen we: Zie hoe zeer onze vader van ons houdt. Hij noemt ons zijn kinderen. Zijn liefde zal nooit ophouden of wijzigen.
Mijn liefde voor anderen wijzigt wel, naargelang hoe mensen mij behandelen. Maar voor God wijzigt er niets, zelfs al maken we fouten .
Wanneer we diepe spijt hebben zoals Petrus, die bittere tranen weende, en wanneer we om vergeving vragen, dan moeten we ons niet schuldig voelen. Schuldgevoel beperkt de kwaliteit van ons leven. Het is al vergeven, daarvoor stierf Jezus voor ons. God is een barmhartige God, God begrijpt ons, hij wist al wat we verkeerd zouden doen, hij kende de kwaliteit van ons denken, ons handelen, ons voelen, maar zijn liefde is zonder voorwaarden.
Zo heeft ons leven steeds hoop en vreugde. We mogen altijd opnieuw tot Jezus gaan, zoals Petrus. God is geen veeleisende God, maar een meedogende God die ons begrijpt en die met ons op weg gaat.
Gods liefde verandert nooit, is er en blijft er, voor ieder van ons. God vraagt daarom dat wij ook moeite doen om onze naaste lief te hebben. Gods liefde werkt dan door ons naar de naaste die misschien niet zo bezig is met Jezus en vele twijfels heeft.
Wij maken God intens blij als we zijn liefde doorgeven. Wij verdienen geen pluim, maar mogen leven in Gods genade en in de gaven van de Heilige Geest. Zo ontvangen we een speciale kracht, kracht om blij in het leven te staan. Met vallen en opstaan, zoals Petrus. We leven dan niet voor onze eigen eer en glorie, maar voor Gods eer en glorie. God is liefde en de intensiteit van zijn liefde verandert nooit, als we dat geloven dan moeten we ons niet ongelukkig voelen omdat we niet perfect zijn. We zijn voor God zeer belangrijk. Waarom moeten we dan zo verlangen naar menselijk erkentelijkheid? Dat getuigt van ongeloof in Gods liefde. Wanneer weniet tevreden zijn met onszelf en we vinden onszelf maar niks, beledigen we God in zijn intense liefde voor ons. Van iemand houden die steeds maar zegt dat hij niks waard is, is verschrikkelijk, ook voor God.
Niets is zo groots en belangrijk als Gods eeuwigdurende en onveranderlijke liefde voor ons persoonlijk. Wanneer we dan kunnen doen wat God ons vraagt, dienstbaar zijn, onze talenten inzetten voor de anderen, blij en liefdevol zijn, dan kan het niet anders of de mensen gaan ons graag zien. Als we focussen op onze relatie met Jezus, dan ontvangen we de kracht van de Heilige Geest en kunnen we in alle omstandigheden terug krachtige mensen worden,niettegenstaande onze ontgoochelingen.
Gemakkelijker gezegd dan gedaan, zeker in moeilijk momenten. Dat is juist maar dat zegt dus iets over de graad van ons geloof in Gods liefde.
'Hoe staat het met mij?' We moedigen u aan om uzelf en God au serieux te nemen.
Ook Koning David spreekt over zijn diep geloof in Gods liefde in psalm 52 vers 8.
Koning David zegt: Kijk die held, die zijn toevlucht niet zocht bij God, maar vertrouwde op zijn rijkdom zijn toevlucht werd zijn ongeluk.
Maar ik ben als een groene olijfboom in het huis van God, ik vertrouw op de liefde van God voor eeuwig en altijd.
Ik zal u eeuwig loven om wat u hebt gedaan, ik blijf hopen op uw naam, die goed is, in de kring van wie u lief zijn.
Laat we samen bidden tot God.
Lieve God, we vragen in dit gebed hulp voor alle mensen die twijfelen aan zichzelf, mensen met het klein zelfbeeld, mensen diezichzelf altijd vergelijken met anderen. Geef deze mensen de ontdekking van uw liefde voor elk van hen.
Wij bidden u verhoor ons Heer.
Lieve God, we zijn dankbaar om uw liefde voor ons.
Laat ons groeien in geloof. Laat ons nooit twijfelen aan uw liefde, zelfs al maken we zware fouten. Laat ons geloven dat er steeds een weg terug is, door onze spijt, door onze vraag om vergiffenis aan U.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed.
Lieve God, laat ons leven in de kracht van de Heilig Geest. We hebben dit allemaal zo nodig, alleen kunnen we niets. We willen leven in liefde, in goedheid, in vrede, vriendschap, geduld, Doe ons niet vergeten dat die kracht voor ons beschikbaar is door ons geloof in u.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed.
Lieve God, Gij hebt uw hemelse glorie verlaten en bent mens geworden. U had en hebt ons lief nog voor we geboren waren. Help ons daaromniet te vergeten dat u staat te wachten met uw liefde elke dag.
Help ons geloven, dat we U altijd mogen aanspreken om hulp en kracht. Help ons vooral u niet te vergeten als we volop in gevoelsmomenten leven van kwaadheid of angst of verdriet. We focussen dan dikwijls op onszelf in plaats van op U. Help ons om moeilijke momenten en situaties naar uw waarheid op te lossen.
Wij bidden u Heer verhoor ons gebed
Gezamenlijk bidden verenigt ons en helpt ons ook om geestelijk te groeien. We voelen ons niet alleen. Ons gemeenschappelijk geloof met elkaar delen, brengt vreugde. Spijtig kunnen we elkaar niet zien, maar dezelfde Heilige Geest op dit zelfde moment, verbindt ons met elkaar.
Aan de mensen die alleen en verdrietig voelen, willen we zeggen dat er nu vele mensen samen zijn met u. We zijn samen in Gods Heilige Geest. God ziet ons allen in de verbondenheid van deze bezinning. We maken God, Onze Vader, blij!
Laat ons daarom samen het onze vader bidden:
Onze Vader, die in de hemelen zijt
Geheiligd is Uw naam , Uw rijk kome
Uw wil geschiede, op aarde als in de hemel
Geef ons heden ons dagelijks brood,en vergeef ons onze schulden
Gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren
En leid ons niet in bekoring, maar verlos ons van het kwade
Amen.
Wij wensen u oprecht echt een blije dag in de kracht van de Heilige Geest.
Dat God ons hiertoe mag zegenen: in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest
Met het Pinksterfeest herdenken we dat de Heilige Geest neerdaaltover de Apostelen, het is de geboorte van onze christen gemeenschap, de geboorte van Kerk zijn.
Christus, de Zoon van God, die geleden heeft en aan het kruis is gestorven, is met Pasen verrezen uit de doden. Daarna verschijnt Hij nog aan de leerlingen en met Hemelvaart vieren we dat Hij definitief terug gaat naar God de Vader in de hemel.
Maar voordat Jezus wegging belooft Hij de gelovigen niet alleen te laten. De Heilige Geest wordt ons gegeven om met God verbonden te blijven. Dat is wat we vieren met Pinksteren.
De Heilige Geest is de Derde Persoon van de Ene God, naast de Vader en de Zoon. Het is een mysterie, maar het is een werkelijkheid, het is reëel, dat zien we ook bij tijdens Jezus leven: bijvoorbeeld het moment waarop Jezus, de Zoon, gedoopt wordt met de Heilige Geest en waarbij de Vader de Zoon de zending geeft.
Op de dag van Pinksteren, de "de vijftigste dag" na Pasen, gaan de Apostelen voor het eerst naar buiten en spreken in allerlei talen de mensen toe. Pas nu zijn zij in staat overtuigend en duidelijk te spreken van en over hun geloof. En met wat voor een overtuiging! Vele mensen bekeren zich daardoor , laten zich dopen en worden zo ook getuigen van Christus.
[19] Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar; ze hadden de deuren afgesloten, omdat ze bang waren voor de Joden. Jezus kwam in hun midden staan en zei: Ik wens jullie vrede! [20] Na deze woorden toonde hij hun zijn handen en zijn zijde. De leerlingen waren blij omdat ze de Heer zagen. [21] Nog eens zei Jezus: Ik wens jullie vrede! Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit. [22] Na deze woorden blies hij over hen heen en zei: Ontvang de heilige Geest.
De apostelen worden in het evangelie eerst getoond in hun eigen ik gerichte gesteltenis en dat gaat altijd gepaard met vrees, vrees namelijk om het ik te verliezen. Ik ben niet goed genoeg, ik ga dat niet kunnen. Zo is dat ook voor ons, hoe meer ik gericht, hoe meer angst.
Angst om teverliezen . We gaan dan eisen stellen, houden ons vast aanprincipes en regeltjes om die angsten te onderdrukken.We willen onself en anderen onder controle hebben.
Angst is vernietigend voor onszelf en voor onze relaties. Jezus wil ons hier vertellen dat we niet ik gericht en dus angstig hoeven te zijn en hij zegt waarom.
"toen de deuren van de verblijfplaats der leerlingen gesloten waren uit vrees voor de Joden, kwam Jezus binnen..."
Het verheerlijkte lichaam van Jezus is niet meer gebonden aan de begrenzingen van tijd en ruimte. Maar voordat hij stierf heeft Hij zich tot het uiterste toe gebonden aan de begrenzingen van het menselijke bestaan .Als Gods zoon had hij dat gemakkelijk kunnen verschuiven. Ik zou vlug even een wonder doen voor mezelf, maar dat heeft Jezus nooit gedaan.Vanaf de geboorte in een grot tot en met de mensonwaardige executie op het kruis is Jezus trouw gebleven aan de voorwaarden van het gewone menselijke bestaan. Door zich vrijwillig te binden aan de begrensdheid door tijd en plaats heeft Jezus alle plaatsen en alle tijden overstegen en is Hij de mens voor allen geworden om nu te kunnen zijn overal waar mensen zijn. Wil ons leven een betekenis hebben, dan moeten wij juist ook tot het einde toe een plaats geven aan alles wat we hier op aarde meemaken, trouw aan al onze taken en verantwoordelijkheden, maar ook onze beperkingen. Niet metverwachtingen leven voor onszelf of voor de anderen. Verwachtingen die dikwijls niet haalbaar zijn. Het gaat er over om steeds in alle situaties de juiste keuzes te maken in waarheid, een goede balans tussen aandacht voor onszelf om zo in staat te zijn aandacht te hebben voor de anderen en die anderen te kunnen dienen en beminnen, waar we ook zijn.
Jezus ging in hun midden staan en zei: Vrede zij u."
Jezus in het midden, zijn vrede schenkend. Niet de vrede van deze wereld, want dat is een vrede die gebonden blijft aan vredige omstandigheden. Het is een vrede "die alle begrip te boven gaat" een vrede in omstandigheden waarbij mensen zich afvragen hoe iemand daarbij nog de vrede kan bewaren. Met die vrede heeft Christus de wereld overwonnen: Weliswaar leeft gij in de wereld in verdrukking, maar hebt goede moed zegt Hij ons, blijf trouw aan mij, luister naar mijn woorden, Ik heb de wereld overwonnen"
Wanneer we Jezus volgen zullen wij ook overwinnen en ooit voor eeuwig in Gods nabijheid vertoeven.
"Na dit gezegd te hebben, toonde Hij hun zijn handen en zijn zijde."
Jezus toont hun zijn handen en zijn zijde, Hij zegt op die manier:Ik ben dezelfde; de Gekruisigde is Verrezen. Ik heb mij voor u gegeven aan het kruis, vergeet dit niet. Voor u, om u alles te vergeven.
De tekenen zijn ook tekenen van zijn nederlaag. De vrede van Christus is dus de vrede waarmee de nederlaag wordt verdragen. Christus heeft het kwaad overwonnen door zich er niet kwaad over te maken en het actief te bestrijden, maar door het met een zacht en vredig gemoed te dragen. Deze nederigheid schept eenheid onder de mensen: vrede.
Hoogmoed schept verdeeldheid. Als we tegen elkaar opbieden, onszelf voortdurend in een concurrentiepositie plaatsen tegenover anderen: nog sneller, nog rijker, nog meer luxe, nog meer comfort, ontstaat er verdeeldheid en geweld.
We moeten aandacht geven aan zoveel kostbaardere krachten in onszelf: stilte, tijd nemen voor onszelf en voor anderen, spel, inkeer, gebed, lezen, genieten van de natuur, poëzie, muziek enz.
Angst en hoogmoed ontnemen ons ook kansen. Wanneer we doen alsof en niet eerlijk zijn kunnen mensen ons niet eerlijk beluisteren en aanspreken en soms hebben we daar wel behoefte toe. In arme landen luisteren mensen beter naar elkaar en ze hebben minder te verbergen, zo zijn ze elkaars psychologen.
Jezus vraagt ons om in nederigheid eerlijk te zijn. Hoe dikwijls denken we , ik los het zelf wel op, ik wacht wel af. We spelen zo met ons leven. Beter is om raad te vragen aan goede mensen en eerlijk te zijn over onze twijfels en angsten. Zo kunnen we leren en betere beslissingen nemen. Hoeveel scheidingen zouden niet vermeden kunnen worden als mensen aanvankelijk eerlijk hadden geweest tegenover zichzelf. Heel dikwijls zeggen mensen later, als ik eerlijk ben, ik wist al op mijn trouwdag dat het niet tenvolle beantwoorde aan de diepe droom van mijn leven. En dan gaat dat niet over geld of vriendelijkheid of voorkomen , maar het gaat hier over diepe noden, verlangen naar kinderen, verlangen naar een goed gesprek, verlangen naar iets wat in ons leven zeer belangrijk is.Kleiner verschillen kan men overwinnen, maar fundamentele verschillen veel moeilijker. Zo wenst Jezus ons:
Vrede zij u. Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik u."
wij worden opgenomen in Jezus' eigen goddelijke vredeszending. Een innerlijke vrede dus, een vrede van het hart, maar niet een vrede die inwendig blijft of egoïstisch. De vrede van Christus bepaalt vanuit onze kern heel ons wezen en van daaruit al onze doen en laten. Voel ik me vredevol bij mijn partner,mijn vrienden? Kan ik in vrede spreken over onderwerpen in mijn leven die gevoelig liggen? Kan ik vredevol luisteren naar de moeilijkheden van de andere? Kan ik vredevol zijn voor de mensen met wie ik het minder goed kan vinden? Kan ik vredevol zijn als mijn collega de promotie krijgt? Kan ik vredevol zijn als vrienden meer verdienen of verstandigere kinderen hebben?
"Na deze woorden blies Hij over hen en zei: Ontvangt de heilige Geest."
De heilige Geest, is Jezus zelf in zijn eenheid met de Vader. Het is de Persoon, "die voortkomt van de Zoon en de Vader."
Wij worden opgenomen in de liefdesstroom tussen de Zoon en de Vader door de heilige geest.
Soms denken mensen: God is zo ver weg, zo hoog, hoog in de hemel. Of die Jezus, dat is zo lang geleden, al bijna twee duizend jaar. Dan mogen we bedenken: de heilige Geest, dat is Jezus en de Vader levend en vlakbij, de kracht en het licht van God in het eigen hart. Precies wat er in het evangelie staat: "En wie Mij liefheeft, zal door mijn Vader bemind worden, en Jezus zegt ons nog verder, ook Ik zal u beminnen en Ik zal Mij aan u openbaren" (Joh 14,21).
Luisteren naar wat de woorden van Jezus in je doen, dat is spiritueel leven". Gesprekken voeren met Jezus ,me door Jezus naar de Vader laten brengen en bij Hem mijn hart uitstorten. Met vernieuwd vertrouwen en verdiepte eerbied het Onze Vader bidden.
Wanneer de gevoelens voor Jezus niet zijn op te sluiten binnen het kader en het moment van ons gebed, maar spontaan blijven opwellen in ons hart, dan is de heilige Geest in ons werkzaam.
Laat ons bidden:
God, geef, dat wij door die Heilige Geest de ware wijsheid mogen bezitten om te handelen naar waarheid.
Geef dat de Heilige Geest die over ons is gekomen zich steeds sterker in ons doet gevoelen,
en laat dit geestelijk voedsel ons ten goede komen hier op aarde en op de weg naar de verlossing.
[19] Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar; ze hadden de deuren afgesloten, omdat ze bang waren voor de Joden. Jezus kwam in hun midden staan en zei: Ik wens jullie vrede! [20] Na deze woorden toonde hij hun zijn handen en zijn zijde. De leerlingen waren blij omdat ze de Heer zagen. [21] Nog eens zei Jezus: Ik wens jullie vrede! Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit. [22] Na deze woorden blies hij over hen heen en zei: Ontvang de heilige Geest. [23] Als jullie iemands zonden vergeven, dan zijn ze vergeven; vergeven jullie ze niet, dan zijn ze niet vergeven. [24] Een van de twaalf, Tomas (dat betekent tweeling), was er niet bij toen Jezus kwam. [25] Toen de andere leerlingen hem vertelden: Wij hebben de Heer gezien! zei hij: Alleen als ik de wonden van de spijkers in zijn handen zie en met mijn vingers kan voelen, en als ik mijn hand in zijn zij kan leggen, zal ik het geloven. [26] Een week later waren de leerlingen weer bij elkaar en Tomas was er nu ook bij. Terwijl de deuren gesloten waren, kwam Jezus in hun midden staan. Ik wens jullie vrede! zei hij, [27] en daarna richtte hij zich tot Tomas: Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen, en leg je hand in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof. [28] Tomas antwoordde: Mijn Heer, mijn God! [29] Jezus zei tegen hem: Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven. [30] Jezus heeft nog veel meer wondertekenen voor zijn leerlingen gedaan, die niet in dit boek staan, [31] maar deze zijn opgeschreven opdat u gelooft dat Jezus de messias is, de Zoon van God, en opdat u door te geloven leeft door zijn naam.
Het evangelie van Johannes legtde nadruk op de vredewens van Jezus, die tot tweemaal toe wordt herhaald. De vrede staat in sterk contrast met de vrees voor de Joden die de apostelen in hun taak voor Jezus verlamde.
Wanneer Jezus de Geest over hen uitblaast, brengt hij in vervulling wat hij had aangekondigd, namelijk dat hij hen "de pleitbezorger", "de Geest van waarheid" zou zenden, wanneer hij bij de Vader zou zijn
De gave van de Geest was noodzakelijk voor de apostelen om te kunnen getuigen over Jezus en mensen te vergeven in Jezus naam. De gave van de Geest is noodzakelijk voor ieder van ons wanneer we Jezus willen volgen . Alleen kunnen we niets, enkel met God is alles mogelijk. Maar geloven we dat ten diepste.
God schonk ons de verrezen Heer Jezus Christus. Vele mensen hebben het moeilijk met het begrijpen van Jezus verijzen. Het is ook moelijk te begrijpen omdat wij met ons wereldlijk denken beperkt zijn. Wanneer we daarenboven verwachten dat er duidelijke begrijpbare antwoorden zijn wordt het helemaal moeilijk. Er is een antwoord, maar daarvoor vraagt Gods ons te geloven, dan zullen we zien.
De ziel kan als onsterfelijk beschouwd worden, maar het lichaam niet. Het gevolg daarvan is de onmogelijkheid van een lichamelijke opstanding. Maar de verrijzenis is een handeling van God, de actie wordt aan God toegeschreven. Het is God die Jezus uit de dood heeft opgewekt. Maar ons wereldlijk denken laat geen goddelijke interventies toe. De lichamelijke opstanding is onnatuurlijk, het gaat in tegen de orde van de natuur. Als gelovige is het een rijkdom en een genade te mogen erkennen dat hier dat de hand van God aanwezig is .
Wat drijft christenen omin de verrijzenis te geloven? Want met een lichaam verrijzen is wel heel extreem. Er moet dus iets anders zijn dat antwoorden doet vinden.
Als ik geloof dat iets mijn leven beter maakt dan ga ik verder zoeken en als ik denk dat dit niet zo is, dan stop ik met vragen stellen. Jezus is verrezen uit de dode. Kan het iets betekenen voor mijn leven? Gaat het mij helpen, hoe denk ik daarover. Als mijn antwoord ja is, dan gaan we verder en zullen we antwoorden vinden.
In de Handelingen hoofdstuk 17 lezen we : [30] God slaat geen acht op de tijd waarin men hem niet kende, maar roept nu overal de mensen op om een nieuw leven te beginnen, [31] want hij heeft bepaald dat er een dag komt waarop hij een rechtvaardig oordeel over de mensheid zal laten vellen door een man die hij voor dat doel heeft aangewezen. Het bewijs dat het om deze man gaat, heeft hij geleverd door hem uit de dood te doen opstaan. Tot daar de tekst.
Iedereen zondigt. Zo kunnen we niet in relatie leven met God. Wanneer we spijt hebben over onze fouten moet iemand ons bevrijden van de schuld , iemand moet ons de fouten die we gedaan hebben vergeven, zodat we zuiver in relatie met God kunnen leven. Om God te ontmoeten hebben we dus een redder nodig. Een redder die een rechtvaardig oordeel over de mensheid zal vellen . God zelf komt tot ons op aarde, God is mens geworden. Hij verzekert ons dat Hij ons komt redden. God is mens geworden in Jezus die sterft op het kruis omwillen van ons. Maar ooit geschied rechtvaardigheid en daarom wordt Jezus gered uitde dode en God zorgde ervoor dat er getuigen waren opdat wij zouden geloven wat er gebeurt is. Jezus,vergeeft onze fouten hier op aarde als we spijt hebben en als we het voornemen hebben om beter te doen. Daarvoor krijgen we de pleitbezorger die altijd bij ons zal zijn tot onze dood, Hij is bij ons en woont in ons en is dus altijd aanspreekbaar, maar de keuze om die kracht van God aan te spreken is in aan ons.
Vele mensen hebben het moeilijk met rechtvaardigheid , er is geen rechtvaardigheid en die God die zorgt er ook niet voor zeggen ze.Inderdaad zo lijkt het hier op aarde,de onrechtvaardigen hebben soms nog alle geluk hier op aarde. Maar Jezus zegt ons: ik kom ooitterug als rechter voor de wereld, daarom ben ik opgestaan uit de dodeom te oordelen over levenden en doden op het einde der tijden.
Lieve God u wenst ons vrede tot tweemaal toe. Ons menselijke verstand is dikwijls te klein om U te begrijpen. We begrijpen niet omdat we dikwijls bewijzen verwachten om dan te kunnengeloven. U zegt ik geeft u vrede, vertrouw op mij, u zegt geloof en je zal zien. Dat willen we . Maar zelfs als we zeggen te geloven blijven we nog altijd met verwachtingen leven. Het heeft te maken met onze klein-menselijkheid en onze zwakheid. Naar aanleiding van uw verijzen willen we u vragen ons te doen leven vanuit ons geloof. We willen niet meer leven met verwachtingen.We weten dat we door U betere mensen kunnen worden ,betere moeders en vaders, betere partners , betere kinderen. We leggen ons leven in uw handen en van daaruit willen we leven in verbondenheid met u , alle dagen, elke minuut van ons leven. Het orgaan waarmee we u kunnen zien is ons hart. Gelukkig de zuiveren van hart want zij zullen God zien,zegt Jezus ons. Dat willen, en dat willen we voor alle mensen die met ons zijn . wij bidden u Heer verhoor ons gebed.
Als Christus niet is opgewekt, is onze verkondiging zonder inhoud en uw geloof zinloos.(1 Kor 15,14) zegt ons de apostel Paulus en daar sluiten wij ons direct bij aan.
Daarom wensen wij u een intense zalige paastijd, een tijd van vieren, omdat Jezus verrezen is! Wij kunnen daarom Jezus volgen als een levende God onder ons.
Vele mensen zitten met vele vragen; Wat blijft er over van het leven als we sterven? Waar zijn de doden?waar gaan we heen?
Tegengesteld aan wat velen zouden vermoeden, is het zo dat de meeste mensen geloven dat de dood niet het einde is.
Als wij ons vragen stellen naar een 'leven na de dood', vragen we ook altijd naar een zinvol, leefbaar en geliefd 'leven na de dood'.
We stellen nog steeds dezelfde vraag als Job, bijna 4,000 jaar geleden in de Bijbel: "Als een mens sterft, zal hij dan opnieuw leven?" (Job 14,14)
Mensen gaan niet verloren, maar zullen geheeld worden. Zoals God ultiem Jezus deed opstaan, zo laat God ook ons niet los.
Maar is het verrijzenisgeloof nog van deze tijd? In Christus geloven als verrezen Heer vraagt om afstand te doen van het verlangen om aan te raken, te betasten, te voelen, te vragen om een bewijs.
Is het mogelijk voor ons om ons hun hele leven af te stemmen op iemand, die zich onttrekt aan de zichtbaarheid? Ja zegt Jezus ons, Ik ben verrezen met een verheerlijkt lichaam om zo levend voor jullie aanwezig te zijn.
Geloven is een relatie aangaan met God. Een relatie is gestoeld op vertrouwen. Men spreekt soms van een geloofssprong. De sprong in het ongewisse die men als gelovige steeds opnieuw moet maken. Op een bepaald punt stoppen de historische feiten, stopt de rationaliteit en dan moet men springen om te ervaren wat het betekent om Jezus als levende God te kunnen bereiken , elke dag, elke minuut van ons leven.
Het moment waarop mensen in een relatie zoeken naar bewijzen voor de trouw of betrouwbaarheid van de ander, is het moment waarop het fundament van de relatie, met name het vertrouwen reeds zoek is. Wie Christus wil aanraken , wil bewijzen, vindt enkel zijn 'dode lichaam'. Wie alles in een relatie wil verzekeren, vindt enkel een dode relatie. Voor Franciscus was het lichaam 'broeder ezel', die ons slechts van de ene plaats naar de andere moest brengen. Voor de wereldlijke mens is het lichaam de centrale plaats van het leven, waar alles om draait. Voor gelovigen is er meer.
In de bijbelse visie op ons lichaam wordt een onderscheid gemaakt tussen een aards lichaam en een verheerlijk (hemels) lichaam. We dragen in ons lichaam de kiem en de vrucht van de toekomst.
Is het verrijzenisgeloof iets wat wij onszelf wijsmaken om aan de dreiging van de dood te ontkomen of gaat het precies om het tegendeel: om het vermogen dit leven echt, in alle ernst en volle betekenis, te leven?
De verrijzenis van Jezus geeft ons een andere manier om over onze lichamelijkheid hier en nu na te denken.
Voor ons gelovigenblijft de mens in het centrum staan, niet alleen in zijn sterkte, maar ook bewust van zijn zwakheid en eindigheid. God zegt ons: je heb één kans, maar je moet het niet helemaal alleen doen. Ons verrijzenisgeloof heeft alles te maken met ons vertrouwen in God
God is trouw en die trouw wordt niet beperkt door de grens van de dood.
Wij volgenChristus omdat Hij verrezen is. Jezus was dood en is terug levend geworden. Een levende God onder ons en altijd aanspreekbaar.
Zonder de verrijzenis, zo stelt Paulus, zou het christelijk geloof leeg en inhoudsloos zijn; (1 Kor 15, 14-19)
Dit neemt niet weg dat de verrijzenis allesbehalve vanzelfsprekend is en dat velen het moeilijk hebben hierin te geloven. De boodschap van de verrijzenis staat haaks op de harde realiteit van de dood. Dat was in de tijd van Jezus niet anders dan in onze tijd. God heeft Jezus uit de dood doen opstaan .De verrijzenis van Jezus is een handeling van God voor ons.
Hoewel er sprake is van een lichamelijke verrijzenis Jezus eet, drinkt, praat, stapt, omhelst, herkennen de leerlingen Jezus niet onmiddellijk.
We lezen u voor uit het evangelie volgens (Lc 24,13-35)
[13] Diezelfde dag gingen twee van de leerlingen op weg naar een dorp dat Emmaüs heet en zestig stadie van Jeruzalem verwijderd ligt. [14] Ze spraken met elkaar over alles wat er was voorgevallen. [15] Terwijl ze zo met elkaar in gesprek waren, kwam Jezus zelf naar hen toe en liep met hen mee, [16] maar hun blik werd vertroebeld, zodat ze hem niet herkenden. [17] Hij vroeg hun: Waar loopt u toch over te praten? Daarop bleven ze somber gestemd staan. [18] Een van hen, die Kleopas heette, antwoordde: Bent u dan de enige vreemdeling in Jeruzalem die niet weet wat daar deze dagen gebeurd is? [19] Jezus vroeg hun: Wat dan? Ze antwoordden: Wat er gebeurd is met Jezus uit Nazaret, een machtig profeet in woord en daad in de ogen van God en van het hele volk. [20] Onze hogepriesters en leiders hebben hem ter dood laten veroordelen en laten kruisigen. [21] Wij leefden in de hoop dat hij degene was die Israël zou bevrijden, maar inmiddels is het de derde dag sinds dit alles gebeurd is. [22] Bovendien hebben enkele vrouwen uit ons midden ons in verwarring gebracht. Toen ze vanmorgen vroeg naar het graf gingen, [23] vonden ze zijn lichaam daar niet en ze kwamen zeggen dat er engelen aan hen waren verschenen. De engelen zeiden dat hij leeft. [24] Een paar van ons zijn toen ook naar het graf gegaan en troffen het aan zoals de vrouwen hadden gezegd, maar Jezus zagen ze niet. [25] Toen zei hij tegen hen: Hebt u dan zo weinig verstand en bent u zo traag van begrip dat u niet gelooft in alles wat de profeten gezegd hebben? [26] Moest de messias al dat lijden niet ondergaan om zijn glorie binnen te gaan?
De apostelen herkenden Jezus niet , Jezus heeft zijn aardse lichaam gewisseld voor een hemels lichaam.
Paulus zegt ons ook dat ons aardse vlees en bloed niet kunnen binnen gaan in Rijk van God, omdat het vergankelijke het onvergankelijke niet kan erven. Want dit vergankelijke moet met onvergankelijkheid worden bekleed en dit sterfelijke met onsterfelijkheid.
Alles zal door de Geest van God veranderd en verheerlijkt worden. Wij kunnen ons daarvan geen concreet beeld vormen maar daarom danken wij God in ons gezamenlijk gebed
God dank om de gave van uw verrezen zoon . U bent niet dood, maar levend onder ons. Dat maakt ons geloof zo waardevol, u geeft ons toekomst in ons leven op aarde en u geeft ons toekomst in een leven na de dood. Daarom kunnen wij hier op aarde leven in het bewustzijn van onze zwakheid maar ook van onze sterkte. We weten dat we mogen en kunnen groeien in onzemenselijke relaties door met u inrelatie te leven, door te geloven in uw verrezen zoon Jezus.
God wij danken u daarvoor, laat uw licht op ons schijnen, laat onszelf licht worden door ons leven in verbondenheid met Jezus.
God , geef ons de kracht om steeds tot u te komen de ganse dag , geef ons flitsgedachten van uw aanwezigheid , van uw grootsheid , van uw licht , zodat we u niet vergeten. We willen doen wat u wil voor ons leven. help ons hierbij .
Johannes 4,31-35 Jezus wil doen wat God van hem verlangt en wij ?
Johannes 4,31-35
We lezen uit de evangelietekst van Joh hoofdstuk 4 vers 31 tot 36
Jezus had net gesproken met de Samaritaanse vrouw en deze was andere mensen gaan roepen om naar Jezus te komen luisteren. Dan gaat de evangelie tekst verder:
31. Intussen zeiden de leerlingen tegen Jezus: Rabbi, u moet iets eten.
32. Maar hij zei: Ik heb voedsel dat jullie niet kennen.
33. Zou iemand hem iets te eten gebracht hebben? zeiden ze tegen elkaar.
34. Maar Jezus zei: Mijn voedsel is: de wil doen van hem die mij gezonden heeft en zijn werk voltooien.
35. Jullie zeggen toch: Nog vier maanden en dan komt de oogst? Ik zeg jullie: kijk om je heen, dan zie je dat de velden rijp zijn voor de oogst!
36. De maaier krijgt zijn loon al en verzamelt vruchten voor het eeuwig leven, zodat de zaaier en de maaier tegelijk feest kunnen vieren.
Wij staan vandaag stil bij wat Jezus bedoelde met mijn spijs is de wil te doen van Hem die mij gezonden heeft en zijn werk te volbrengen.
Tijdens zijn dagdagelijks leven verlangt Jezus de wil te volbrengen van zijn Vader.
Hij wil doen wat God van hem verlangt.
Hoe zit dat voor ons?
Jezus zegt hier tegen zijn leerlingen ik heb een spijs te eten die gij niet kent.
Jezus, was toen nog niet gestorven, de leerlingen moesten nog veel leren van Hem.
Wij kennen ondertussen wel de spijs die we kunnen eten, want Gods woord kunnen we lezen in het evangelie, elke dag opnieuw.
We kunnen leren over Jezus, we kunnen antwoorden zoeken op onze vragen. Zo kunnen we van Gods woord leven. Spijs om te eten. We weten dan hoe we ten volle moeten leven, volgens Gods wil.
Jezus zegt in vers 36. De maaier krijgt zijn loon al en verzamelt vruchten voor het eeuwig leven, zodat de zaaier en de maaier tegelijk feest kunnen vieren.
Wij krijgen ook ons loon, nu al. Ons loon is de vreugde die we ervaren bij onze manier van leven naar Gods wil, omdat we weten dat we zo God blij maken. Het doen van Gods wil, zo brengen we vruchten voort.
Zo krijgen we ook het eeuwig leven. We leven in relatie met God, hier op aarde en we worden weer verbonden met hem na de dood.
Waar Gods wil gebeurt, daar is de hemel. De hemel is dus daar waar wil en waarheid van God één zijn.
De aarde kan ook hemel worden in zoverre er Gods wil geschied, maar waar Gods wil wordt genegeerd, daar is ze tegenpool aan de hemel.
Daarom bidden we in het Onze Vader dat het op aarde wordt zoals in de hemel. We bidden dat Gods wil hier op aarde aanwezig is bij ons.
Ben ik bereid God de leiding in handen te geven voor mijn leven en zijn wil te volgen? Ben ik bereid mezelf kritisch te benaderen en me niet steeds goed te praten. God vergeeft me, waarom me dan verstoppen terwijl Hij met open armen klaar staat om me vast te pakken, me op weg te helpen en nooit meer weg te gaan.
Wanneer we onze eigen wil volgen worden we weggesleurd van Gods wil.
Leven uit het woord van God, ons in overeenstemming weten met Gods wil, daarvoor moeten we kiezen.
Mijn voedsel is de wil doen van Hem die mij gezonden heeft, zegt Jezus.
Laat dit ook ons voedsel zijn
God, Geef ons de kracht om dezelfde spijs tot ons te nemen dan Jezus, namelijk te leven vanuit het volbrengen van uw wil. U bent de energiebron voor ons leven, ons voedsel, wanneer we Uw wil volbrengen. Zo bereiken wij het hoogste niveau voor de zin van ons bestaan.
Wij bidden U, verhoor ons Heer
God, Uw wil doen is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Toch weten we dat we diep in ons hart weten wanneer we iets fout doen.
Laat ons de waarheid zien, laat ons niet angstig wegkruipen. Laat ons, U geen leugens voorhouden, maar help ons zuiver te staan voor U om uw plan voor ons leven kansen te geven.
Wij bidden U, verhoor ons Heer
God, soms denken we, mijn tijd is voorbij, ik heb er toch niks van gemaakt, nu is het ook niet meer de moeite.
Geef ons de kracht om terug opnieuw te beginnen.
Wij bidden U, verhoor ons Heer
Geef ons de durf om initiatieven te nemen, misschien terug kleine huisgroepen organiseren waar gesproken wordt over ons zoekend geloven. Geef ons de wil ons aan te sluiten waar mensen goed bezig zijn, zodat we samen met anderen uw blije kinderen mogen zijn.
Wij bidden U, verhoor ons Heer
God, Help ons elke dag tot U te bidden. U te loven en te danken, onze verlangens en moeilijkheden bespreken en U te vragen om ons uw weg te tonen. We willen uw liefde uitstralen naar anderen, hen liefhebben, goed zijn voor hen, geduldig, luisterend. We willen leven in de gaven van de Heilige Geest, zoals Paulus beschrijft in zijn brief aan de Galaten in het vijfde hoofdstuk. Help ons, om te geloven dat Uw kracht beschikbaar is voor ons en dat we onze dag perfect zullen doorkomen wanneer we verbonden blijven met U.
Wij bidden U, verhoor ons Heer
God, We weten dat we 100% verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van onze relaties. Niet ik voor 50% en de ander ook voor 50%. Leven met verwachtingen of eisen of voorwaarden, is niet wat Jezus ons leert.
Soms kunnen we moeilijk luisteren naar anderen, zeker als anderen iets negatief over ons zeggen. Onze partner bijvoorbeeld. Wij botsen soms op verschillen Leer ons om onszelf niet o zo belangrijk te vinden. Jij vindt ieder van ons belangrijk, dat willen we geloven en dat moet voldoende zijn. Help ons daarbij, want ons verlangen naar erkenning en respect is groot. We vergeten dikwijls dat we de grootste erkenning en het grootste respect van U krijgen. Als we dat kunnen geloven kunnen we prioriteit geven aan onze partner en aandacht geven om de liefde tussen ons en met de mensen rondom ons mogelijk te maken.
Wij bidden U, verhoor ons Heer
Mijn God naar U willen we blijven zoeken.
We willen uw grootheid voelen, begrijpen, geraakt worden door U.
We willen kracht vinden in uw Goddelijk spijs.
We weten dat Gij ons altijd ter hulp komt als we in U geloven.
Als we in uw Zoon geloven.
Als we U een plaats geven in ons leven, de belangrijkste plaats in ons leven.
Zo zal uw hand ons blijven vasthouden, dat weten we en dat geloven we.
De wereld rondom ons is zo leeg, alleen belangrijk zijn telt.
Daarvoor dwingt men respect af zelfs met grove woorden.
Maar wij weten dat eens deze monden voorgoed zullen zwijgen.
Wij willen u trouw blijven en ons ogen richten op Uw hemel, daar waar Uw wil zegeviert. We willen werken aan Uw hemel op aarde, Uw wil doen.
Zo kijken we verlangend uit om na de dood verder samen te zijn met U voor eeuwig.
We lezen de woorden van paus Benedictus. Hij probeert ons duidelijk te maken wat de betekenis is van de vasten tijd.
Paus Benedictus verwijst naar de apostelPaulus die zegt: Gods gerechtigheid wordt zichtbaar door het geloof in Jezus Christus
We lezen uit de brief van Paulus aan de Romeinen hfdstuk 3, v 22-26
[22] God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. [23] Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; [24] en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. [25] Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft
God wil iedereen vrij spreken die in Jezus gelooft, door Jezus kunnen we opnieuw starten elke dag.
Elk jaar nodigt de Kerk ons uit ,tot een eerlijk onderzoek van ons leven in het licht van wat het Evangelie ons leert.
Om te beginnen moeten we stilstaan bij de betekenis van het woord gerechtigheid, De meeste mensen verstaan hiermee: ieder geven wat hem toekomt. Maar dit is veel meer dan wat in wetten beschreven staat.
Met andere woorden, wat een mens het meeste nodig heeft, kan hem niet door de wet worden gegarandeerd. Om het leven ten volle te kunnen beleven, is iets nodig dat intiemer en persoonlijker is en dat alleen als gave, als een geschenk, kan worden verleend. We zouden kunnen zeggen dat het voor de mens erom gaat te leven van die liefde die alleen God hem kan bezorgen, God die hem heeft geschapen naar zijn beeld en gelijkenis.
Uiteraard zijn materiële goederen nuttig en noodzakelijk. Jezus zelf heeft zieken genezen en een menigte die Hem volgde te eten gegeven. Hij keurt zonder enige twijfel de onverschilligheid af, die ook vandaag nog honderden miljoenen de dood injaagt door gebrek aan voedsel, water en geneesmiddelen. Maar toch bezorgt de rechtvaardigheid de mens niet de totaliteit van wat hem toekomt. De mens heeft wezenlijk
nood aan een leven vanuit God, want wat hem toekomt gaat oneindig veel verder dan wat aardse goederen kunnen bieden.
Het is een permanente bekoring van de mens de oorzaak van het kwaad te willen zoeken buiten zichzelf. Jezus waarschuwt ons dat deze manier van denken naïef en kortzichtig is. Onrecht is een vrucht van het kwaad en heeft niet alleen wortels buiten ons. De oorzaak is gelegen in ons eigen het hart, waar het zaad te vinden is van een mysterieuze medeplichtigheid aan het kwaad.
De mens wordt inderdaad verzwakt door een diepe wonde, hij stuit in zichzelf op een egoïsme, achterdocht en competitie, het begerige grijpen, het bedrieglijk genieten. Als gevolg daarvan is er een gevoel van onrust en onzekerheid. Het leidt zelf soms tot twijfel aan de zin van ons bestaan. Hoe kan de mens zichzelf bevrijden van die wereldlijke egoïstische neigingen en zichzelf openstellen voor de liefde die bevrijdt? Het antwoord zegt God is Jezus volgen.
God luistert naar de roep van de armen en zwakken en vraagt dat er naar Hem wordt geluisterd door te luisteren naar de woorden van zijn zoon Jezus.
Paulus bevestigt in zijn brief aan de Romeinen: Thans is echter, buiten de wet om, Gods gerechtigheid openbaar geworden... Gods gerechtigheid, die zich door het geloof in Jezus Christus meedeelt aan allen die geloven, zonder enig onderscheid. Want allen hebben gezondigd en allen zijn verstoken van de goddelijke heerlijkheid. Allen worden gratis door zijn genade gerechtvaardigd, krachtens de verlossing die in Christus Jezus is. Voor wie gelooft heeft God Hem aangewezen als middel van verzoening door zijn bloed. (Rom 3, 21-25).
Maar wat is de gerechtigheid van Christus? Het is voor alles de gerechtigheid die voortkomt uit de genade, waarbij de mens niet de verlosser is, de mens verlost en bevrijdt zichzelf niet. Het feit dat de verzoening voortkomt uit het bloed van Christus, betekent dat
het niet de offers van de mens zijn die hem bevrijden van de last van zijn fouten, maar de liefdedaad van God. God opent zichzelf tot het uiterste in het sterven van Jezus, God mens, voor ons.
Maar hier zou men kunnen opwerpen: wat voor soort rechtvaardigheid is dit, waarbij de rechtvaardige Jezus sterft voor de schuldige mens en de schuldige mens daarvoor Gods zegening en Gods liefde terugkrijgt die toekomt aan de rechtvaardige Jezus? Zou dit niet betekenen dat ieder het tegendeel ontvangt van wat hem toekomt? Ik verdien het niet maar ik krijg het toch?
In feite ontdekken we hier de goddelijke gerechtigheid, die ten diepste verschilt van haar menselijke tegenhanger. Voor ons heeft God, in zijn Zoon, de prijs betaald voor deze ruil, een prijs die buitensporig hoog is.
We hebben Jezus nodig om ten volle onszelf te kunnen zijn en te groeien in wie we kunnen worden voor Gods eer en glorie.
Ons bekeren tot Christus, geloven in het Evangelie betekent ontdekken dat we God nodig hebben.
Maar geloven is helemaal niet zo natuurlijk, gemakkelijk en vanzelfsprekend in deze wereld.
Er is nederigheid voor nodig om te aanvaarden dat iemand anders me bevrijdt van mijzelf en mij gratis zichzelf in ruil geeft. JEZUS CHRISTUS, GOD MENS.
Dat gebeurt met name in het sacrament van de verzoening en in de eucharistie. Dankzij het handelen van Christus kunnen wij binnentreden in een grotere gerechtigheid, die van de liefde
Paulus schrijft ons nog in een andere brief: Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. [9] Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: Heb uw naaste lief als uzelf. [10] De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde. ( Rom 13, 8-10).
Een christen wordt ertoe aangezet zich te engageren in de uitbouw van een rechtvaardige samenleving, waarin iedereen ontvangt wat noodzakelijk is om te leven volgens zijn menselijke waardigheid en waar de gerechtigheid nieuw leven wordt ingeblazen door de liefde.
Moge deze tijd van boetedoening voor iedere christen een tijd zijn van waarachtige bekering en intieme kennis van het mysterie van Christus, die gekomen is om alle gerechtigheid te vervullen.
Lieve God, we willen in uw zoon Jezus geloven die ons de dagdagelijks kracht geeft door de heilige geest die u gezonden hebt bij zijn verrijzenis. We hebben Jezus nodig om ten volle onszelf te kunnen zijn en te groeien in wie we kunnen worden voor uw eer en glorie. Help ons om elke dag om die kracht te vragen die ons in staat stelt in contact te komen met de kwaliteit van ons leven.
Lieve God Wij danken u voor Jezus lijden en sterven voor ons. We richten ons tot u in gebed, we vragen U dat gij ons help met onze beslissing gedurende de vasten dicht bij u te leven. Samen met u kunnen we ons leven meer inhoud geven of terug meer inhoud geven.