Inhoud blog
  • 8 podcasts : betekenis van elke vers van het onze vader
  • innerlijke vrijheid Jaques Philippe
  • Waarom moeten mensen lijden Herwig Arts Jezuïet
  • beschikbare podcasts HUWELIJK , / THEMA'S UIT HET LEVEN / BIJBEL
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    GOD KENNEN DOOR JEZUS WOORDEN :
    volg onze podcasts OP: https://www.agapelifebelgium.be/nl/podcast1.html
    300 podcasts die steeds vernieuwen!
    23-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johannes 1,1-18 Het woord is mens geworden

    Johannes 1,1-18 Het woord is mens geworden

     [1] In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. [2] Het was in het begin bij God. [3] Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat.*[4] In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. [5] Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.      [6] Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. [7] Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. [8] Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: [9] het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam. [10] Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. [11] Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. [12] Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. [13] Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.      [14] Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. [15] Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’ [16] Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. [17] De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. [18] Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is,* die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

     De evangelist Johannes is een aangeraakte mens, een mens, die ons deelgenoot wil maken. Deelgenoot wil maken, opdat wijzelf ook ziende mensen kunnen worden.

    De evangelist verlegt het begin van zijn verhaal over Jezus naar de peilloze diepte van God zelf. Het is alsof de evangelist ons wil vertellen, dat hij, door met Jezus te leven, teruggebracht is tot de meest essentiële vragen in het leven: Vanwaar kom ik, waar ga ik naartoe? Waar vindt de mens zijn oorsprong en waartoe is hij bestemd? Johannes refereert aan het scheppingsverhaal omdat hij in Jezus een mens gezien heeft naar Gods beeld en gelijkenis.

    Er is ook díe werkelijkheid: de wereld van het nu, het donkere, de duistere wereld, die, geconfronteerd met het licht en deze confrontatie niet verdraagt. De wereld die zich met hand en tand verzet, zich afsluit voor het licht, bang is voor het licht dat waarheid brengt en zich daarmee opsluit in het donker.

    Stellen wij ons voor in Johannes plaats: Wat moet het niet zijn geweest om met eigen ogen te zien, dat het kwaad geen vat op Jezus had. Wat moet het zijn geweest om te zien hoe zelfbewust én nederig tegelijkertijd deze man zijn weg ging, aanrakend, liefhebbend, confronterend, over God als zijn Vader sprekend. Wat moet het zijn geweest om iemand te horen zeggen: ik ben de weg, de waarheid en het leven, wie mij ziet, ziet de Vader. Wat moet het zijn geweest om bij Iemand te zijn die zich zo met God waagt te verhouden. Bij iemand te zijn, die niet opgehouden is te beseffen dat we het leven ontvangen hebben uit Gods hand en dat wij Gods kinderen zijn.
     
    Het woord, dat scheppende woord van het begin, het woord dat om antwoord vraagt, is vlees, is persoon geworden. Het is Jezus, een mens, die ons bij God brengt, een mens die onder ons is komen wonen. Een mens die laat zien waartoe wij bestemd zijn en waar we naartoe gaan.

    Kunnen wij als Johannes worden aangetrokken door deze Jezus, en zien dat het mogelijk is een antwoord te geven .

    Soms ervaren we ook dagen van donkerte, zelfs als gelovige. Dingen zijn zinloos, leeg, het leidt nergens naartoe.

    In die ervaringen van donker klinkt er een stem: Er moet licht zijn! Deze stem gaat in tegen het duister, de leegte, de zinloosheid . Het verheft zijn stem tegen de wanorde, verzet zich tegen alles wat donker is.

    In het evangelie lezen we : In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen.

    Hoe dikwijls hebben we nog gesprekken waarin het woord leven gevend is?

    Wanneer is het woord nog licht voor ons?

    Jezus heeft dit woord van God ‘er moet licht zijn’ opgenomen, gedragen en geleefd. Naar hem kunnen wij ons richten . Zijn woorden zullen ons licht brengen. Met Gods genade en de kracht van de heilige Geest kunnen we dan in het licht leven . Zo brengen we Gods liefde en licht ook bij onze naaste .

    Ons leven hier is niet leeg en zinloos maar boordevol leven en licht wanneer we ons tot Hem richten. Aan ons de keuze.

    Heer,

    Als gelovigen willen we licht zien en willen we ook licht zijn. Geef ons de kracht te kiezen voor U, vandaag en elke dag van ons leven.

    Laat ons deze keuze niet uitstellen of niet oppervlakkig beleven.

    We willen intens in verbondenheid leven met u en uw genade aannemen.

    Wij bidden u Heer verhoor ons gebed.

     Heer onze God

    Onze oorsprong ligt bij U en onze bestemming is te worden zoals Jezus.

    We willen leven in uw licht, die liefde, goedheid en waarheid uitstraalt.

    Wij vragen u Heer om alle mensen die nu luisteren Uw genade te schenken opdat ze het licht mogen zien. Laat hen op zoek gaan naar u en u ook vinden.

    Wij bidden u Heer verhoor ons gebed.

     Om goed te bidden moet de mens in de waarheid staan, in het licht, zodat het kwade , de duisternis, geen kans krijgt.

    Door het lezen van het evangelie kunnen we bewuster in relatie leven met God om zo zijn genade te ontvangen en zijn licht

     

     
     

     

    23-12-2013 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johannes 14,21-27 kiezen voor God

    Johannes 14,21-27 kiezen voor God

    Kunnen we God genoeg kennen om Hem te vertrouwen? Kunnen we God genoeg kennen om Hem te beminnen en Hem te gehoorzamen in alles wat Hij ons vraagt?

    We lezen uit het evangelie van Johannes 14,21-27

    [21] Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.’ [22] Toen vroeg Judas (niet Judas Iskariot) aan Jezus: ‘Waarom zult u zich wel aan ons, maar niet aan de wereld bekendmaken, Heer?’ [23] Jezus antwoordde: ‘Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen. [24] Maar wie mij niet liefheeft, houdt zich niet aan wat ik zeg, en wat jullie mij horen zeggen, zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de Vader door wie ik gezonden ben. [25] Dit alles zeg ik tegen jullie nu ik nog bij jullie ben. [26] Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.
    [27] Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.

    ‘Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen”.

    Dit wonen in ons zou toch vreugde moeten geven in ons gelovig leven. Maar hoe komt het dan toch dat we zo weinig vreugde ervaren. Zijn we misschien niet nederig genoeg, niet open voor Gods plan met ons leven.

    Niets in het leven kan meer belangrijk zijn, dan onze verbondenheid met God. Van daaruit ontstaat al het andere, onze liefde, ons omgaan met mensen, ons reageren op onmacht, pijn en dood.

    Het kennen en waarnemen van Gods kwaliteiten is de sleutel tot alle andere dingen in het leven. Maar hoe komen we zo dicht tot God.

    Vooreerst moeten we Hem willen kennen en zoeken, dat is een groeiproces dat nooit ophoudt en enorm boeiend is.

    Eens we geloven en vertrouwen, dat God een plan heeft met ons leven, zal het nooit meer hetzelfde zijn.

    God wil niet alleen dat we Hem leren kennen, Hij verlangt naar een intiem verbond, een genootschap en broederschap met ons, daarvoor kwam God als mens op aarde, Jezus Van Nazareth. Hem moeten we volgen.

    Het intiem verbond dat God met ons wil moeten wij zelf ook willen en verlangen. Niets komt vanzelf, daarom moeten we daarover spreken met God en ons beschikbaar stellen, nederig in het leven staan en zoeken wat Zijn plan is voor ons leven.

    Gods maakt zich kenbaar aan ons in zijn Zoon Jezus. Hij spreekt de woorden tot ons om God te leren kennen. Door zijn dood en de verrijzenis ontvangen we de H. Geest die ons kracht geeft en leiding.

    Hoe meer we God kennen, hoe meer vrede, vreugde, liefde, en geluk we ervaren. Het gaat hier echter niet over wereldlijke waarden van geluk, het hebben van materiële rijkdom, mogelijkheden en gezondheid.

    Tot de profeet Jeremia zegt God over zijn volk: [11] Mijn plan met jullie staat vast, Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven. [12] Jullie zullen mij aanroepen en tot mij bidden, en ik zal naar jullie luisteren. [13] Jullie zullen mij zoeken en ook vinden, als jullie mij tenminste met hart en ziel zoeken. (Jeremia 29,13)

    God spreekt ook zo tot ons, vooral in moeilijk momenten. Maar wij zien dikwijls Gods beloften in termen van rijkdom en geluk, antwoorden op onze vragen, genezing, oplossingen voor al onze problemen. Dat is niet wat God hier bedoelt. Hij zegt ons dat we zullen voelen dat Hij aanwezig is. Zo ook terwijl wij in verdriet of moeilijkheden zitten, Hij zal ons kracht geven, we zullen niet ten onder gaan, we zullen inzichten krijgen als we zoeken.

     

    Johannes schrijft ons dat Jezus ook spreekt over een pleitbezorger. Hij zegt: [26] Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb. Tot daar de tekst.

    We zullen dicht bij God zijn, wanneer de H. Geest ons leven controleert en ons bovennatuurlijk inzicht geeft. Maar aan ons de keuze om Jezus toe te laten in ons leven en hem te aanvaarden als onze redder. Zijn woorden zijn het referentiepunt waar we ons altijd kunnen naar richten.

    Paulus zegt daarover:

    [14] Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. [15] Maar een mens die de Geest wel bezit, kan alles beoordelen

    Zonder Jezus is het onmogelijk de geestelijke waarheid te behouden

    Onlangs vroeg ik aan iemand welk is uw referentiepunt in uw leven, hoe onderscheid u het juiste van het onjuiste. Ik vertrouw op mezelf was het antwoord. Zo was het ook vroeger voor mij. Maar nu weet ik beter. Jezus woorden zijn nu mijn referentiepunt en zijn antwoord is altijd juist. Het is ook veel gemakkelijker, het geeft me veel meer vreugde en zekerheid, minder angsten. Zo weet ik dat ik ooit het eeuwig leven krijg. Jezus heeft dat belooft aan allen die in hem geloven. Mijn angsten op het moment van ziek zijn zullen aanwezig zijn, maar het zal niet vernietigend zijn, dat weet ik nu al, want ik heb een toekomst waar ik kan naar kijken.

    Psalm 119 zegt : Uw regels wil ik overdenken,het oog op uw paden gericht, Ik verheug mij in uw wetten,uw woord zal ik niet vergeten

    Lieve God Geef mensen die alles in het leven banaal vinden de kracht om U te zoeken, want in de ontdekking van U ligt het antwoord op zin van het leven hier op aarde.

    Lieve God geef de gelovigen die pijn en machteloosheid ervaren de kracht om die onmacht in uw handen te leggen en zich terug te richten naar U. Geef hen inzicht om nederig te zijn zonder schuld op zich te laden en geef hen de kans om door mensen een weg te vinden de wonden te helen.

    Lieve God geef ons mensen die uw woord kunnen verkondigen op de juiste plaats , op het juiste moment bij de mensen die het juist nodig hebben omdat ze iet zoeken dat meerwaarde geeft in hun leven.

    Lieve God, Raak mensen, laat hen iets begrijpen van uw woorden ook al slagen ze bij wijze van proef de bijbel open zoals het toevallig valt. Geef hen op die toevallige bladzijde inzichten die ze net nodig hebben.

    Wij bidden u heer verhoor ons gebed.

    16-12-2013 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.over Hoop Hebr 6,13-18

    over Hoop Hebr 6, 13-18

    Wanneer we willen dat niemand twijfelt aan wat we zeggen dan zweren we bij iets dat hoger is dan onszelf. We zweren opdat men zou geloven wat ik te vertel. God deed dat ook aan Abraham bij de belofte van een zoon.

    We lezen u uit Hebr 6, 13-18

    Toen God aan Abraham zijn belofte deed, kon hij bij niemand zweren die hoger was dan hijzelf, en dus zwoer hij bij zichzelf: [14] ‘Ik zal je rijkelijk zegenen en je talloze nakomelingen geven.’ [15] En zo heeft Abraham, dankzij zijn standvastig vertrouwen, gekregen wat hem beloofd was. [16] Mensen zweren altijd bij iemand die hoger is dan zijzelf, en met hun eed bekrachtigen ze de waarheid en beëindigen ze elke twist. [17] Toen God de erfgenamen van de belofte ervan wilde doordringen hoe vast zijn voornemen was, stelde hij zich op dezelfde manier met een eed garant. [18] Met deze twee onomkeerbare daden – die uitsluiten dat God liegt – heeft hij ons krachtig moed in willen spreken. Onze toevlucht is het vast te houden aan de hoop op wat voor ons in het verschiet ligt.

    God zegt , twijfel niet aan mij, ik breng u de waarheid. En omdat er niets groter is dan God zelf zwoer hij bij zichzelf dat Hij ons wil zegenen en kansen geeft om vruchtbaar te zijn. Aan ons om God standvastig te vertrouwen. Het gaat hier niet over zwanger worden, maar over iets veel ruimer, vruchtbaar zijn in ons leven, vruchtbaar voor anderen en dat kan op vele manieren

    Abrham had vertrouwen, wachtte lang en verdroeg geduldig, deze woorden kunnen we meermaals herhalen, vertrouwen wachten en geduldig zijn, vertrouwen wachten en geduldig zijn, vertrouwen wachten en geduldig zijn.

    We moeten genieten van hetgeen zich vandaag aandient. We kunnen God niet vragen dingen vlugger te doen dan wat goed is voor ons. We moeten willen wat God wil en door die bereidheid moeten we wachten. Ongemakken en tegenslagen verdragen en geduldig wachten op wat God wil voor ons leven. Dat is soms onduidelijk, we willen antwoorden op onze vragen, maar heb vertrouwen zegt God ons. Ondertussen vraagt hij ons onze dag mooi maken door vruchtbaar te zijn voor anderen. En dat zullen we kunnen. God beloofde dat, niet alleen aan Abraham , hij belooft dat ook aan ons. Hij zal ons rijkelijk zegenen en vruchtbaar laten worden.

    Als wij onze hoop opgeven dan verbreken wij het contact en de kracht die we van God ontvangen. We moeten hoop hebben. Als we daaruit stappen zijn we verbroken. Hoop is het anker van de ziel . We willen zo dikwijls alles verklaren en weten. We leunen zo dikwijls op onze gevoelens. Niet dat weten en gevoelens niet belangrijk zijn, maar als we daarvan afhankelijk zijn, dan zijn we zeer zwak, want als we het niet weten zijn we totaal verloren. Als we ons niet goed voelen, zien we geen toekomst meer. Dat is toch geen kwalitatief leven. Daarom onze aandacht op Hoop. De hoop is het anker dat ons aan God vasthoudt. De hoop is onze zekerheid, het anker van onze ziel.

    De ziel is het meest innerlijke deel van onszelf, het deel dat onze geest en lichaam verbindt. De ziel vertelt veel over onszelf . Ons voelen , denken, doen, onze wil, emoties, ons denken. Ons leven hangt erg af van wat we voelen, willen, denken, doen.

    God wil dat we afstappen om afhankelijk te zijn van ons denken, voelen, willen. Hoop brengt de beloften van God tot ons. Als we bidden moet we blijvend in contact zijn met God . Dat is hoop. Zo kan God ons bereiken zelfs al voelen we ons bijzonder klein, hij is daar en geeft ons kracht. Met hoop voelen we ons heel erg normaal, goed in ons vel, wat er ook gebeurt. Maar daarvoor moeten we in contact blijven met God.

    God wil dat ons leven zin heeft en wij moeten dat realiseren door hoop het anker te laten zijn voor ons leven.

    Wanneer een boot aan anker ligt, dan is de boot stabiel, het geeft zekerheid, er kan niet veel gebeuren. Dat beeld willen we even gebruiken. De boot is verbonden met het anker door een kabel. Het geeft de boot de mogelijkheid wat naar links en rechts te gaan, maar als de boot te ver zou afglijden houdt het anker hem stevig en veilig vast. God wil ons ook een veiligheid geven , dicht bij hem. We hebben speelruimte, maar als we te ver gaan dan zou de verbinding kunnen verbreken , de veiligheid met God ons anker in ons leven, onze hoop, ons heden en onze toekomst.

    Wanneer de verbinding verbroken is zijn we losgeslagen, moeten we alles zelf waar maken, God kan ons niet meer bereiken en kan geen veiligheid meer geven. Hoop is het anker dat ons verbindt met God, laten we dat niet verbreken. We hebben de belofte van God. God houdt ons graag dicht bij hem. Maar wij zijn vrij. Als we onze hoop blijven vasthouden houdt God ons vast.

    Onze toevlucht is vast te houden aan de hoop op wat voor ons in het verschiet ligt. Als we bijna verdrinken houdt God ons recht zoals de boot die verbonden ligt aan het anker. Onze hoop is ons anker, onze verbinding met God. Maar hoop is natuurlijk niet genoeg, we moeten ook iets doen, laat ons daarvoor bidden.

    God we willen niet achterom kijken maar naar de dag van morgen,
    Want in elke nieuwe dag, ligt door U nieuwe hoop verborgen.
    Al lijkt de toekomst zo onzeker, maakt het soms een beetje bang.
    We hebben vertrouwen in U en blijven geloven in uw liefde voor ons en in uw plan met ons leven. We willen ons leven daarom in uw handen leggen in het grote geloof en vertrouwen dat u ons zal leiden elke dag opnieuw en opnieuw.

     

     

    09-12-2013 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Joh 14,12-14 De kracht om vol te houden

    Joh 14,12-14 De kracht om vol te houden

    12 Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. [13] En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. [14] Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.

    Het gaat hier over de kracht die we nodig hebben om vol te houden

    Op het moment dat we denken zelf bedruipende mensen zijn, ontdekken we, door onze moeilijkheden, dat we eigenlijk kleine en hulpeloze kinderen zijn die geen grote dingen aan kunnen. We zouden dan naar God willen lopen, al schreeuwend, zoekende voor comfort en antwoorden

    Jezus zegt hier : Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat!

    Maar zijn we wel overtuigd dat God ons nabij, dat God met ons is?

    Vele mensen en ook ikzelf, heb met deze vraag geworsteld. Als God ons zo nabij is waarom heb ik dan zoveel moeilijkheden en is er in de wereld zoveel onrecht.

    Maar hoe kan Gods aanwezigheid en nabijheid iets voor ons betekenen als we ons amper bewust zijn van die aanwezigheid.

    In psalm 145 lezen we : de Heer is, wie Hem aanroept, nabij, elk die Hem aanroept in vertrouwen.

    Het sleutelwoord is vertrouwen. We zijn zo gewoon de dingen te doorstaan en op te lossen op onze eigen kracht , zonder voordeel te trekken van Gods aanwezigheid. We aanvaarden lijden en moeilijkheden zonder te roepen op Gods ongelimiteerde kracht die Hij ons wil geven. Het is zeker niet de manier die God wil.

    Maar wat verlangen we als we op God roepen? Zijn we bereid dagelijks in verbondenheid met Hem te leven of zijn we op zoek naar een onmiddellijke hulp, hier en nu? Zelfs onzuivere motivaties zullen God nooit doen stoppen om ons te zoeken ,maar zullen het onszelf wel moeilijker maken om Zijn volheid van liefde en kracht te beseffen.

    De vraag is dus : Willen we een rijk gevulde relatie met de Koning der Koningen, mag Hij ons leven beïnvloeden en hoezeer vragen we God ons te helpen in het volle vertrouwen dat Hij dat zal doen?

     Jezus zegt ons : En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt.

    Zijn we bereid Jezus in die belofte te vertrouwen? Of stellen we eisen aan Jezus?

    Sommige mensen doen dat ook in het dagdagelijks leven , ik doe dit voor u op voorwaarde dat jij dat voor mij doet. Of in de opvoeding van kinderen zeggen wij nogal vlug, als je braaf bent dan zal ik ‘dat’ voor je doen.

    Zo is het niet bij God . Jezus stelt geen voorwaarden, Hij is altijd aanwezig, zelfs al doen we verkeerde dingen en zitten we midden in de moeilijkheden.

    Jezus zal alles doen wat mogelijk is. Maar we moeten wel aanvaarden dat Zijn antwoord anders is dan wat wij verlangen. Als we bij het gokken 1000 euro zijn verloren, gaat God niet toevallig 1000 euro te voorschijn toveren. Zo werkt het niet. God weet wat voor ons het beste is en Hij zal ons helpen om te kunnen stoppen met gokverslaving op voorwaarde dat wij ons dagdagelijks tot Hem richten in vertrouwen dat Hij aanwezig is om te helpen onze moeilijkheden te dragen en ons te richten naar iets wat beter is voor ons.

    Op het moment dat we God aanroepen en vragen om hulp in Jezus naam, dan komt de kracht van de heilige Geest in ons.

    Op het ogenblik dat we Gods gave voor de mensheid aanvaarden, de redding die zijn zoon Jezus gebracht heeft door zijn lijden, sterven en verrijzen voor ons, op dat moment komt God ons nabij in de Persoon van de H. Geest.

    We zijn er ons niet altijd van bewust, maar de Geest verblijft elk ogenblik van de dag in ons, aanwezig zoals onze eigen adem.

    Hij maakt deel uit van ons leven en maakt het mogelijk ons kracht te geven indien we vertrouwen op de Heer Jezus Christus.

    Hij verandert ons leven na onze nieuwe start, Hij voorziet ons van troost in moeilijke tijden, Hij versterkt ons wanneer we zwak zijn. Hij komt tussen indien we niet weten hoe te bidden. Hij leert ons Gods waarheid te zien. Hij herinnert ons eraan dat we gekozen hebben tot God te behoren. Hij houdt ons steeds dichtbij zodat wij ons kunnen herbronnen en zoeken naar wat goed en zinvol is voor ons leven. Hij levert de vruchten van de Geest in ons leven, zodat we opnieuw in staat zijn om blij te zijn, vol vrede en goedheid met de mogelijkheid om onszelf beter onder controle te houden. Hij maakt het mogelijk om een heilig leven te leiden. Hij brengt ons een diepe vreugde en innerlijke vrede zodat niets ons nog fundamenteel verstoort. Bovenal, Hij geeft ons kracht, om de zending van Jezus te volbrengen, om liefde te brengen voor onze naaste.

    Late we op zoek gaan naar wie die Geest is, die de kracht geeft voor onze christelijke tocht in ons leven van elke dag.

    Laten we dan nu samen bidden in een uitdrukkelijk verlangen om deel te hebben aan de bron, ons te laven, ons overvloedig te voorzien, fris, onophoudelijk om zo te kunnen leven zoals God het wil voor ons.

    God, geef ons de kracht om U te vertrouwen, zo kan u ons leven leiden en zegenen. Wij bidden u ons kracht te geven om onze moeilijkheden te boven te komen. God help ons hierbij.

     

    God ,Leer ons selecteren , ten gronde. Leer ons neen zeggen tegen al wat niet goed is in ons leven zoals drugs , alcohol, gokken, veel kopen om belangrijke te zijn en mee te tellen. Leer ons ook neen zeggen op vreemd gaan, onze jaloersheid en voortdurend kijken naar anderen en zo altijd denken dat anderen het beter hebben . Leer ons ook neen zeggen op ons voortdurend klagen en zagen, leer ons neen zeggen op onze vraag waarom moet mij dit nu overkomen. Wij bidden u heer help ons om u in alles te vertrouwen.

    God, leer ons geloven, geloven dat U van ons houdt. Laat ons vandaag beslissen om naar U toe te komen, of terug naar U toe te komen. Vergeef ons onze fouten die ons verhinderen tot U te komen, om te drinken van uw water en uw bron te worden. Door uw water kan het gras in ons leven terug groen worden.

    Geef ons de kracht om te beslissen het goede te doen en te stoppen met hetgeen fout is. Wij bidden u heer verhoor ons gebed

    God , We gedragen ons meestal niet zo enthousiast .We zijn dikwijls niet blij, eerder zeurpieten, zelfs gelovige zeurpieten. We willen u daarvoor vergiffenis vragen. Leer ons vanaf vandaag dicht bij U te zijn, om zo de kracht te ontvangen van uw heilige geest.

     

    02-12-2013 om 18:56 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Joh. 1, 29-34 gedoopt worden, wat betekent het?

    Joh. 1, 29-34

     

    Vele mensen willen nog hun kinderen laten dopen, maar gedoopt worden , wat betekent het?

    We lezen u voor uit het evangelie van Joh. 1, 29-34

     

      [29] De volgende dag zag hij Jezus naar zich toe komen, en hij zei: ‘Daar is het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt. [30] Hij is het over wie ik zei: “Na mij komt iemand die meer is dan ik, want hij was er vóór mij.” [31] Ook ik wist niet wie hij was, maar ik kwam met water dopen opdat hij aan Israël geopenbaard zou worden.’ [32] En Johannes getuigde: ‘Ik heb de Geest als een duif uit de hemel zien neerdalen, en hij bleef op hem rusten. [33] Nog wist ik niet wie hij was, maar hij die mij gezonden heeft om met water te dopen, zei tegen mij: “Wanneer je ziet dat de Geest op iemand neerdaalt en blijft rusten, dan is dat degene die doopt met de heilige Geest.” [34] En dat heb ik gezien, en ik getuig dat hij de Zoon van God is.’

     

    We zoomen in op vers 29: ‘Daar is het lam van God, dat de zonden van de wereld wegneemt’ en vers 32: ‘Ik heb de Geest als een duif uit de hemel zien neerdalen, en hij bleef op Hem rusten’

    In het dagelijks leven heeft het woord "doop" veel betekenissen. Een vliegtuig, dat voor het eerst de lucht in gaat, krijgt zijn luchtdoop. Een schip, dat te water gaat wordt met champagne gedoopt. Soldaten ondergaan hun vuurdoop in de opleiding. Dat is allemaal woordgebruik zonder geloofsbetekenis.

    In geloofstaal heeft "doop" een diepere betekenis. Het beschrijft een soort binnen komst in de christelijke gemeenschap, een geloofsgemeenschap van bewust gelovige mensen, die een eigen, persoonlijke geloofsrelatie hebben met Jezus Christus., een persoonlijk geloofsvertrouwen in God, die mensen redt van dood en verlorenheid en hun een nieuw leven geeft. Het heeft met bekering te maken en met het persoonlijk aanvaarden van Gods liefde. Het betekent, een door de Geest herboren mens met Jezus.

    Zo spreekt Paulus er in de brief aan de Romeinen over. (1) Hij beschrijft het als een sterven en opstaan met Jezus in en door de doop. De doop is een afbeelding van het sterven en begraven worden, evenals het een afbeelding is van de opstanding uit d e dood. Zoals Jezus gestorven is en het graf is binnengedragen, zo sterft in samenhang met Hem een mens aan zijn oude, zondige leven. Zo komt ook een mens herboren weer uit het graf. Niet op eigen kracht, maar door Gods genade en door Jezus' verzoeningswerk. Gods genade gaat daarbij voorop; de geloofsbelijdenis is een reactie van mensenkant daarop. Het betekent ook, dat het gezag van de drie-enige God op de doop rust:

    Mensen worden gedoopt op hun geloofsbelijdenis in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De doop is zo allereerst een daad uitgaande van God zelf en vervolgens een daad van een mens. Je moet zelf de band met Christus kennen. Dan is er ook de eenheid in sterven en opstaan met Hem.

    Dopen betekent opgenomen worden in een gemeenschap, die achter een aantal waarden staan, betekent bij een familie behoren, die je opneemt en waar je thuis mag zijn.

    Ouders kiezen voor dit doopsel, omdat zij dat op zeker moment de beste waarborg vinden voor een ‘familie/omgeving’ voor hun kinderen. Later kiezen die kinderen eventueel of ze in die familie blijven. de doopouders drukken  hun geloofsvertrouwen in God  uit. En vragen naar  wijsheid en de zegen van God over het jonge leven..

    Het dopen in onze kerk/christelijke familie gebeurt niet alleen met water, maar ‘met de gaven van de H. Geest’, dat betekent dat het doopsel verbonden is met een reeks waarden, gaven van God zelf, sommigen noemen het ,de genades.

    We lezen even Paulus in zijn brief aan de Galaten hfdst 5 vers 22

     [22] Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, [23] zachtmoedigheid en zelfbeheersing

     

    Hoe ervaar je het behoren tot een gelovige gemeenschap?

    Roept je gedoopt zijn, je op om de vruchten , de gaven  van God  extra toe te passen of te beleven in je leven

     

     

     

    In Jezus tijd verwachtte men de Messias, een nieuw soort Koning, een machtige figuur die orde op zaken zou komen stellen en de Romeinen zou gaan overwinnen.

     

    In plaats van zo’n machtig iemand vertelt Johannes dat die langverwachte figuur Jezus, ‘het lam van God’ is, het ‘kleinste schaap’ uit de kudde. Dat kleine eenvoudige ‘dier’ zal de kudde leiden. Maw ‘het kleine, het eenvoudige, het kwetsbare zal ons leiden en zal de toetssteen zijn.

    Jezus komt niet het volk van de Romeinen verlossen, maar komt ons verlossen van onze zonden en tekortkomingen, Hij komt mij verlossen van mijn kleinheid, onmacht, negativiteit…

     

    Wat betekent dit voor de waardeschaal die wij moeten hanteren

    Wat betekent dit voor mijzelf in het omgaan met mijn kleinheid, kwetsbaarheid, opkomen voor zwakke en kleine mensen

     

     

    Laat ons bidden

    Heer,

    Geef ons de moed ons kwetsbaar,als een kind op te stellen en door U te laten leiden,zoals Jezus,het lam van God

     

    Heer,

    Geef ons de kracht van de heilige Geest om al Uw gaven daadwerkelijk te beleven

     

    Heer,

    Geef ons de genade om zonder ophouden te bidden,omdat het fijn is om ons veilig te weten ,als kinderen van God ,die in Uw nabijheid vertoeven

    26-09-2013 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Johannes14 vers 6-1 kunnen we God echt kennen?

     Johannes14 vers 6-1 kunnen we God echt kennen?

    We stellen ons dikwijls vele vragen over God.

    Wat is zijn manier van bestaan, zijn ‘Zijnsvorm’, zijn natuur,kwaliteiten? Is Hij een persoon, treedt Hij persoonlijk op?

    In het evangelie lezen we dat God zich enkel openbaart aan wie gelooft omdat de gelovige  als rechtvaardige aangenomen wordt.

    Paulus schrijft aan de Romeinen in hfdstuk 1:  ‘De rechtvaardige zal leven door geloof. Wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. [20] Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken. Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Tot daar Paulus.

    We kunnen God  niet vinden in ‘formules en woorden zonder warmte, zonder zachtheid’.
    ‘God zijn’ betekent zich mateloos geven, eeuwig zichzelf verloochenen...
    Het is omdat God niets voor zich houdt, omdat hij totaal Liefde is, dat de Schepping te voorschijn komt en dat ze tegelijk vorm geeft aan een onuitputtelijk geheim, een eindeloze oproep tot liefde.' Een oproep aan ons christenen.

     

    We lezen uit het evangelie van Johannes14 vers 6-16

    Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. [7] Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien.’ [8] Daarop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet.’ [9] Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? [10] Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. [11] Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet. [12] Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. [13] En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. [14] Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.
         [
    15] Als je mij lief hebt, houd je dan aan mijn geboden. [16] Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: [17] de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven.

    Om deze God van liefde te zien en te kennen is het nodig te geloven.

    Als iemand veel voor ons betekent, willen we deze persoon veel liefde geven. Zo is dat ook voor God, Hij heeft ons geschapen, wij betekenen veel voor Hem en Hij wil heel veel voor ons betekenen. Maar dat moeten we willen geloven. We moeten het geschenk van Zijn liefde willen aannemen en niet denken dat God eerst iets verwacht van ons en dat we slechts nadien recht hebben op Zijn liefde. Zo is het niet. God wil zich mateloos geven. Om dit te ervaren moeten we bereid zijn ons tot God te richten, zodat Hij in ons kan wonen en blijven.

    Laten we daar even voor bidden;  

    ‘God ik kom naar U, ik leg mijn leven in Uw handen, mijn verleden , mijn toekomst, mijn zorgen, mijn doen , mijn denken. Bescherm me en leidt me, elke minuut van mijn leven .

    Ons leven in handen van God leggen  is een moeilijke  keuze, omdat we dikwijls bezig zijn met onze eigen grootheid. We willen meetellen, zelfs anderen daarvoor in de schaduw zetten. Wanneer we focussen op onszelf , onszelf als  meester zien van ons bestaan, dan is ons denken vertroebelt .

    Wanneer we God echter tot onze oppermachtige Meester maken krijgen we een andere waardeschaal aangereikt. een nieuwe, ongelooflijke  en wonderbare waardeschaal en wij zijn nog niet begonnen de draagwijdte ervan te verstaan.

    Jezus stond verwonderd over het ongeloof in zijn tijd. In Nazareth was er een zeer groot ongeloof.

    We moeten dus niet te veel treuren dat er nu zoveel ongeloof is en daardoor onze blijheid verliezen. Laat ons stilstaan bij onszelf in onze verbondenheid met God . Hoe is de kwaliteit van mijn verbondenheid met God?  Wil ik God leren kennen. Kennen is nodig om Hem te vertrouwen, kennen is nodig  om Hem te beminnen en  Hem te gehoorzamen in alles wat Hij vraagt

    Hoe wij ‘God zien’, onze inzichten en visie over God, zal ons leven bepalen, onze relatie naar Hem en naar onze naaste. Als we ons tot God richten en doen wat Hij verlangt, zullen we ervaren dat we in ons leven een speciale opdracht hebben. We zullen dan ons klein zelfbeeld overstijgen, want onze angst ‘niet goed genoeg’ te zijn weerhoudt ons dikwijls om verantwoordelijkheid te nemen. God zal ons echter de weg tonen en Hij zal ons stap voor stap tonen hoe we ons moeten voorbereiden op wat Hij wil voor ons leven. Daarvoor heeft Hij ons talenten gegeven. Niemand heeft zichzelf geschapen, ons leven is een geschenk dat we moeten gebruiken om God te dienen. Hij heeft ons talenten gegeven met een doel, namelijk om zo Zijn plan uit te voeren. Het vraagt inspanning en geduld, bereidheid en vertrouwen in God, maar wanneer we dat kunnen zullen we begrijpen en bereiken wat God wil voor ons leven. Daarenboven zullen we ervaren wat God bedoelt met een overvloedig leven. Jezus zegt ons Dan zal Ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: [17] de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want Hij woont in jullie en zal in jullie blijven.

    Zolang we niet in verbondenheid leven met God zullen we de Geest niet ontvangen en niet kennen. Maar eens we tijdens onze dag in korte flitsmomenten verbonden zijn met God en vragen om het juiste en het goede te moeten doen in ons spreken en in ons handelen , dan zullen we stap voor stap begrijpen wat Jezus bedoelt met “de geest van de waarheid”.

     God staat ons bij met de Geest van de waarheid. Wanneer onmacht en verdriet, kwaadheid, jaloersheid of angst ons beperkt om het goede te doen, spreek dan tot de H. Geest en vraag Hem om kracht. Als we ons verlangen om het juiste en het goede te doen, toevertrouwen aan  Gods plan voor ons leven,  zullen we de moeilijkheden overwinnen. Als we verkeerd bezig zijn zal God het ons ook duidelijk maken.

    Het vraagt dan gebed en nederigheid om soms andere wegen in te slaan. Het vraagt vertrouwen dat wat God ons wijst het juiste is. In de stilte van het gebed zullen we een antwoord krijgen daarom zijn we hier samen.

     

    Laat ons nu samen bidden

    Lieve God, wij willen op U vertrouwen. Jezus zegt ons  dat we hetzelfde zullen doen als Hij, zelfs meer dan dat. Dat lijkt ons onmogelijk, zoiets kunnen we niet begrijpen. Maar wat U zegt geloven we als waarheid, we leggen ons leven in Uw handen en willen hetzelfde doen als Jezus en luisteren om wat nog meer mogelijk is.

    Bescherm ons en leidt ons dat vragen we u in Jezus naam

    Lieve God

    Jezus zegt, wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal Ik het doen.  Ons wereldlijk denken zegt dan onmiddellijk, eerst zien en dan geloven, of, ik heb al zoveel gebeden en niets is gebeurt van wat ik vraag.

    God, leer ons om de juiste manier iets vragen , dat wil zeggen met de bereidheid Uw wil te volgen. U weet wat het beste voor ons is. We mogen vragen in Jezus naam , dat wil zeggen, vragen met groot geloof in wat uw Zoon Jezus Christus voor ons gedaan heeft.

    Help ons daarbij. Wij bidden U Heer verhoor ons gebed

    Lieve God,

    Jezus zegt ons dat door de Zoon de grootheid van U zichtbaar wordt.

    Geef ons de helderheid van het zien van Uw grootheid, we weten niet hoe we eraan moeten beginnen, daarom vragen we U, toon het ons. Toon ons hoe we Jezus moeten en kunnen volgen, geef ons de juiste literatuur, de juiste ontmoetingen, de juiste verhelderende gesprekken. Geef ons durf om zelf op zoek te gaan en vragen te stellen.

    wij bidden U Heer verhoor ons gebed.



     

     

     

     

    18-09-2013 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mattheus 11,25-30 ieder mens draagt het evenbeeld van God in zich

    Mattheus 11 vers 25 tot 30

    We staan vandaag stil bij de manier waarop God zich aan ons kenbaar maakt. Daarom bidden wij: Heer maak me  de betekenis van Uw woorden duidelijk

    In de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.

    We lezen u voor uit het evangelie van Mattheus 11, 25 tot 30

    In die tijd zei Jezus ook: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat U deze dingen voor wijzen en verstandige mensen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. [26] Ja, Vader, zo hebt U het gewild. [27] Alles is mij toevertrouwd door mijn Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is, dat weet alleen de Zoon, en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren.
         [
    28] Kom naar Mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal Ik jullie rust geven. [29] Neem mijn juk op je en leer van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, [30] want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

    Ieder mens draagt het evenbeeld van God in zich, ergens zit een bron die verborgen zit en onbekend is maar wel bestaat. God legt deze gaven in elke menselijk schepsel.

    We moeten echter weten dat God zich niet opdringt aan zijn schepselen zonder de innerlijke toestemming van de mens. Christus komt en klopt bij ieder mens op de deur van het hart, de deur van onze innerlijke diepten, maar hij komt niet binnen als hij zich niet uitgenodigd voelt. Hij wil zich niet meester maken van de mens door macht . De mens is zozeer in zijn vrijheid een evenbeeld van God, vooral in zijn vrijheid, waardoor het ondenkbaar is het geloof op te leggen aan anderen. Wat niet wil zeggen dat we God moeten verzwijgen. We mogen getuigen van wat in ons leven belangrijk is en wat het betekent. De heiligen hebben ook nooit gezwegen

    Maar   God heeft Zelf stappen gezet, om zich te laten kennen aan ons op vele verschillende manieren. Door Zijn liefde en barmhartigheid voor de mensen, wil Hij dat we Hem vinden.

    Daarom openbaart God zich als onze grote Schepper van alles in de hemel en op de aarde. Hij toont ons Zijn almachtig werk, Zijn onbeperkte krachten en Zijn eeuwige kennis.

    We leren dat onze God – Schepper geen enkele beperking kent, maar de mens is altijd geneigd te ontkennen al wat hem onbegrijpelijk is.

    God openbaart zich  volledig als onze genadevolle  Redder, daarom zond Hij ons Zijn Zoon Jezus.

    Het leven, de dood en de opstanding van Jezus Christus  toont Gods barmhartigheid. We kunnen God leren kennen door de woorden die gesproken zijn door Jezus.

    Het rijke aan de woorden van Jezus is dat Hij niet moet overtuigen. Zijn woorden zijn van zulk hoog niveau in puurheid en waarheid dat iedereen zelf kan beslissen om zijn woorden te geloven of niet. Jezus, moet geen argumenten toevoegen of mensen overtuigen. Hij is de eenvoud zelf in zijn woorden en dus gemakkelijk te begrijpen. Grote genieën hebben hun autoriteit, hun glans, hun grootheid, hun glorie en roem en hebben geen enkele behoefte aan hoge wereldlijke posities. Jezus was de eenvoud zelf, aan ons om te beslissen om Hem te volgen en open te staan voor wat Hij vertelt en op zoek te gaan wat Hij  betekent in ons persoonlijk leven.

    Door Jezus leven ontdekken we dat God ook onze liefdevolle Vader is, niettegenstaande al de ellende in de wereld.

     Blaise Pascal, een buitengewoon wetenschapper, filosoof en theoloog zegt: God kennen en niet je eigen ellende, maakt hoogmoedig. Je eigen ellende kennen en God niet, leidt tot wanhoop. Christus kennen is de middenweg, want daarin vinden we zowel God als onze ellende. Tot daar Pascal Blaise.

    Maar Christus kennen vraagt dat we beslissen om Hem te willen kennen en daarvoor moeten we durven om ons leven in zijn handen te leggen en zijn woorden te lezen en zijn leven. Je wordt geen vriend met iemand die ge niet vertrouwd of niet kent en we kunnen van Jezus toch ook niet verlangen dat Hij ons bijstaat zonder dat we Hem vertrouwen.

    God maakte van ons vrije mensen, die vrij kunnen kiezen, dat is zijn geschenk.

    We zullen nooit weten hoe sterk we  in iets geloven tot het een kwestie is van leven en dood. Als we denken dat deze wereld een plaats is die simpelweg voor ons geluk is bedoeld, dan zullen we deze wereld vrij onverdraaglijk vinden: als we de wereld beschouwen als een plaats waar we opgeleid en gecorrigeerd worden dan ziet het er niet zo slecht uit. Opgeleid en gecorrigeerd door Jezus.

    Maar, als we enkel bereid zijn om Jezus te accepteren als een groots moreel leraar, en niet bereid  te accepteren dat hij ook God is dan is er een probleem. Dat is de éne uitspraak die we niet kunnen doen. We moeten een keuze maken. Of deze man was en is de Zoon van God, of hij was een gek of iets erger. Je kan Hem opsluiten als een idioot, je kan naar Hem spugen en Hem als een demon opsluiten, of je kan aan zijn voeten neervallen en Hem Heer en God noemen. Maar laten we niet  denken dat hij een groots menselijke leermeester was. Hij heeft die optie niet aan ons opengelaten. Dat was niet zijn bedoeling. Jezus zegt ons: Alles is mij toevertrouwd door mijn Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is, dat weet alleen de Zoon, en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren. Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. [29] Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, [30] want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

    Een profeet kan geen werkelijke rust geven, dat kan alleen God. Een rust en een zekerheid waarvan allen die geloven kunnen getuigen. Als u de rust nog niet gevonden hebt ga dan dichter naar Jezus, spreek met hem van de morgen tot de avond en u zal stap voor stap Zijn rust en zekerheid vinden.

     Laat ons samen bidden:

    Heer,

    Geef ons de moed om U beter te leren kennen en de kracht om het goede van het andere te onderscheiden

    Heer,

    Uw aanwezigheid maakt ons  blij en dankbaar

    Houdt ons wakker, scherp onze blik naar elkaar

    Maakt ons attent voor de nood van anderen

    10-09-2013 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lukas 11,1-4 Het Onze Vader

    Het Onze Vader

    Tekst naar Jeroen Witkam, abt van abdij in Zundert.

     

    We willen we het  hebben over het  “onze vader” Vele schrijvers hebben over dit gebed geschreven, vandaag gaan we het beetje bij beetje uitdiepen samen met Jeroen Witkam , gewezen abt van de cisterciënzer abdij in Zundert en een expert in Zen meditatie.  

    Wat was Jezus bedoeling met dit gebed.

     

    Uit het evangelie van Lukas 11,1-4: 'Op een keer was Jezus ergens aan het bidden. Toen Hij ophield, zei een van zijn leerlingen tot Hem: ,"Heer, leer ons bidden, zoals Johannes het ook aan zijn leerlingen geleerd heeft." Hij sprak tot hen: "Wanneer ge -bidt, zeg dan: Vader, uw Naam worde geheiligd, uw Rijk kome. Geef ons iedere dag ons dagelijks brood, en vergeef ons onze zonden, want ook wij zelf vergeven aan ieder die ons iets schuldig is. En leid ons niet in bekoring"

     

    Het 'Onze Vader' is het gebed dat Jezus zelf ons geleerd heeft en wel,  op uitdrukkelijke vraag van de leerlingen: 'Heer, leer ons bidden' Met het 'Onze Vader' toonde Jezus aan zijn leerlingen  dus ook aan ons, een weg van gebed.

    Het 'Onze Vader' leert ons een aantal woorden die Jezus ons heeft  toevertrouwd om daar doorheen God te ontmoeten. Die woorden zijn als het ware het middel dat ons wordt gegeven om thuis te komen in God. Het zijn woorden die de hele bijbelse boodschap samen vatten.

     

    Het 'Onze Vader' is het gebed dat door de eeuwen heen in de Kerk, door de christenheid, gebeden is. Het 'Onze Vader' is de uitdrukking van ons christen-zijn, van ons toebehoren aan Jezus, en in Jezus de uitdrukking van ons delen in zijn relatie met de Vader.

     

    Wanneer de mensen in Jezus tijd iets wilden leren of overbrengen, dan werd dat vaak op een ritmische manier verteld, in een poëtische stijl. Daarbij werd meestal tweemaal hetzelfde, op een andere manier gezegd, waardoor die woorden - die boodschap - diep in het geheugen kon doordringen. Hetzelfde gebeurde met de woorden van Jezus, die in die beginperiode veelal werden bewaard in het geheugen van zijn leerlingen en mondeling doorverteld. Pas veel later, lang na Jezus' dood, zijn ze opgeschreven en ons nu in de vier Evangeliën overgeleverd.

    De woorden van Jezus zijn als het ware naar ons toegekomen, omkleed met de ervaring van de eerste Kerk. Of we dat nu jammer vinden of niet: het is een feit dat Jezus' woorden niet alleen door de individuele mens, Jezus, zijn gesproken, maar ook teruggaan op de eerste christengemeenschappen en dat de precieze vormgeving, door Jezus of door de gemeenschappen, de kerk, niet met zekerheid te achterhalen valt.

    We zijn ons ervan bewust dat de verrezen Heer altijd bij zijn Kerk aanwezig bleef. Door zijn Geest bleef Hij in de eerste Kerk werkzaam. Vandaar dat er eigenlijk geen onderscheid is tussen de woorden die Jezus als aardse Jezus gesproken heeft en die welke Hij door zijn Geest gesproken heeft, dat wil zeggen: door mensen die vol waren van zijn Geest, die spraken in de kracht van de Heilige Geest.

     

    Lucas benadrukt dat Jezus aan het bidden was. Dat is het uitgangspunt. En dat de Heer aan het bidden is, moet op de leerlingen zo'n indruk gemaakt hebben dat ze Hem vragen te worden ingewijd: 'Heer, wijd ons in, leer ons bidden.' Er ligt hier een uitdrukkelijke band met het bidden van Jezus.

     

    In het 'Onze Vader' gaat het om een formuliergebed.

    In Jezus tijd was het een traditie om een gebed te 'murmelen' of 'hardop te herhalen en het was een traditie om een gebed te herdenken' of 'zich herinneren'.

    Wanneer Jezus ons het 'Onze Vader' leert, sluit Hij aan bij een methode van mediteren die je al vindt in het Oude Testament.

    In het Hebreeuws komt het woord 'haga' voor dat in het Latijn altijd vertaald wordt door 'meditari', waarvan het Nederlandse woord 'meditatie' is afgeleid.

    Wat betekent 'haga' = 'meditari' ? Het is een woord dat zowel op dieren als op mensen wordt toegepast. Bij dieren slaat het op het natuurlijke geluid dat zij voortbrengen, bijvoorbeeld het brullen van de leeuw. Wanneer het van mensen wordt uitgezegd, betekent het: 'murmelen'. Er ontstaat dan een soort aandachtig automatisme. Net zo goed als ons ademen spontaan gebeurt -je hoeft niet bij iedere ademhaling jezelf een duwtje te geven, het gebeurt gewoon - zo zou je kunnen zeggen dat ook ons spraakorgaan een zelfwerkend orgaan is.

    Wanneer je dus vertrouwd raakt met de Schriften, wanneer je voortdurend een woord, een zin murmelt, zoals een bij zoemt of een leeuw brult (de natuurlijke geluiden van die dieren), dan ontstaat er een grote vertrouwdheid met de woorden: ze worden je eigen geluid. Er ontstaat ook een soort vrijmoedigheid, een soort durf. Het spraakorgaan zorgt ervoor dat je als het ware je eigen ruimte inneemt; als je namelijk iets zegt, neem je ruimte in, het woord vervult ruimte. Ook al is het een zacht murmelen, het is de ruimte van je eigen bestaan naar God toe die je inneemt.

    Het eigene van het murmelen is dus de overgave aan het krachtveld van het spraakorgaan; je laat het spraakorgaan als het ware zelf zijn werk verrichten. Dat is heel belangrijk.

    Als gebedsmethode is murmelen heel kostbaar.

     

    Een tweede gebedsmethode die Jezus ons met het 'Onze Vader' gegeven heeft, is het zich herinneren. Het murmelen en het zich herinneren zijn met elkaar verwant en het zijn gebedsmethodes die elkaar aanvullen. Denken we hierbij aan de uitspraak van Jezus toen Hij bij het Laatste Avondmaal het brood brak en aan zijn leerlingen gaf, en de wijn ronddeelde, zeggend: 'Doe dit tot mijn gedachtenis, blijf aan Mij denken'

    Ook als wij afscheid nemen van iemand met wie we heel vertrouwd zijn, zeggen we:

    'Denk alsjeblieft aan mij.' Want als er iemand aan je denkt, besta je tenminste nog; dat is het eigenlijk wat onuitgesproken verondersteld wordt.

    En het is alsof Jezus aan zijn leerlingen, aan ons, vraagt: 'Blijf alsjeblieft aan Mij denken, dan blijf Ik bestaan.' Want als er niemand meer aan Jezus denkt of aan God, dan bestaan ze niet meer in deze wereld.

     

    Maar omgekeerd ook: wij blijven denken aan wat Jezus voor ons gedaan heeft om ook zelf te kunnen blijven bestaan. Na onze dood is het niet gedaan. De zin van ons bestaan heeft maar ten volle zin als we Gods waarheid zoeken en dat doen we door Jezus te zoeken. 

    Het zijn de grondfeiten, de oerfeiten waarop ons bestaan gegrond is. We blijven ons die herinneren omdat ze ons een richting geven, betekenis geven aan ons leven.

     

    Wanneer we de eerste beden van het 'Onze Vader' nagaan, zien we dat daarin de oerwoorden voorkomen die funda­menteel zijn voor heel Jezus' boodschap. Daar zijn de woorden: 'Vader', 'Naam', 'hemel', 'koningsheerschappij' en 'de wil van God'. Dit zijn allemaal woorden die iets laten zien van wat er van God uit naar ons toe gebeurt. Hoewel het eigenlijk steeds gaat om hetzelfde, heeft ieder woord zijn eigen inhoud, zijn eigen benadering.

    Van de ene kant vraagt het 'Onze Vader' ons dat we de woorden blijven murmelen, zonder er te veel bij te denken: het gaat om een eenvoud van aandacht. Maar van de andere kant wordt er ook verwacht dat die woorden naar hun inhoud en betekenis in ons bewustzijn doordringen, dat het woorden zijn die we blijven gedenken en waardoor we ons blijven herinneren wie Jezus voor ons is, was en zal blijven. Het gaat dus ook om de inhoud.

    Het is echter veeleer het spraakorgaan dan het denkvermogen dat zich deze woorden eigen maakt.

    We moeten dus stilstaan bij de betekenis van deze oerwoorden, om die helemaal tot ons te laten doordringen. Dat wil niet zeggen dat je bij ieder 'Onze Vader' al die betekenissen, nuances, verbindingen, bewust naar boven moet laten komen; neen, murmel maar en in de aandacht bij het murmelen zul je merken dat die woorden als het ware ook naar hun inhoud, hun lading, het hunne doen, die woorden werken wel, ze werken in je en je moet je alleen maar openstellen om je bewustzijn door die woorden te laten vormen. Het zijn oerwoorden die aansluiten bij wat er heel diep in ons leeft; het zijn geen woorden die puur vanbuiten komen, maar woorden die hun werk  doen als wij ons open stellen.

     

    God, U gedenken wij dankbaar:

    Gij zijt onze oorsprong en onze bestemming.

    Dat willen wij ons te binnen roepen,

    dat willen wij ons herinneren, telkens weer.

    Wij willen ons bewust worden tot in onze diepste kern,

    wie Gij voor ons zijt.

    In dankend gedenken herhalen we steeds opnieuw

    de woorden die Jezus uw Zoon ons heeft geschonken,

    woorden van leven, woorden geladen met kracht,

    woorden die ons binnenvoeren

    in het diepste Geheim van ons bestaan,

    daar waar wij thuis zijn bij U, in Jezus uw Zoon.

     

    03-09-2013 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lukas 11,1-4 uitleg over het "onze vader" naar Jozef Ratzinger

    Lukas 11,1-4uitleg over het "onze vader" naar Paus Jozef Ratzinger

     

    we  staan even stil bij het gebed ‘het onze vader’

    Bij het bidden van het onze vader moeten we trachten onze zorgen en denken los te laten om ons voor God open te stellen.

    Het Onze Vader blijft een gebed van Jezus en laat zich daarom alleen begrijpen vanuit een relatie of gemeenschap met Hem

    Wij bidden tot God de Vader in de hemel, die wij kennen door de Zoon

    Dus eigenlijk bidden wij tezamen met Christus door de Heilige Geest tot God de Vader.

    Lukas wil ons vandaag een blijde boodschap brengen en vertelt ons in het elfde hoofdstuk:

     

     [1] Eens was Jezus aan het bidden, en toen hij zijn gebed beëindigd had, zei een van zijn leerlingen tegen hem: ‘Heer, leer ons bidden, zoals ook Johannes het zijn leerlingen geleerd heeft.’

     

    [2]

    Hij zei tegen hen: ‘Wanneer jullie bidden, zeg dan: “Vader,* laat uw naam geheiligd worden
    en laat uw koninkrijk komen.

     

    [3]

    Geef ons dagelijks het brood dat wij nodig hebben.

     

    [4]

    Vergeef ons onze zonden,
    want ook wijzelf vergeven iedereen
    die ons iets schuldig is.
    En breng ons niet in beproeving.”’

     

    ‘Onze Vader’.

    Het troost ons omdat we Onze Vader mogen zeggen daar ligt heel onze verlossing in vervat. Zo is de zoon onze broeder geworden , een mens .

    Kind van God mogen zijn, heeft een dynamiek in zich. Een kind is niet af, het ontwikkelt zich, het groeit door dieper in gemeenschap met Jezus te leven.

    We ontwikkelen ons tot kinderen van God door steeds dieper in RELATIE

    met Jezus te leven. Kind van God zijn is dus Jezus Christus navolgen

    God de Vader roept ons op als – kind - te leven, open  ontvankelijk, blij en dankbaar.

    De Vader is de liefde zelf,  in Jezus, de Zoon, wordt die liefde tastbaar

    En Hij nodigt ons uit om  zonen en dochters te worden in dezelfde zin

    Gods vaderschap is echt omdat we ons bestaan aan hem danken hebben, hij heeft ons gewild en schenkt ons het eeuwige leven

     

     

    Onze vader, ‘die in de hemelen zijt’: daarmee zetten we God niet ergens ver in het heelal. De hemel is een verwijzing naar iets dat zeer dicht bij ons is en alle grenzen overstijgt, alle muren neerhaalt en de vrede brengt. De hemel is een stuk realiteit in ons leven, zelfs al ervaren we pijn en tegenslag. Pijn en tegenslag is iets van de wereld, het is verbonden met ons aardse leven. Als we in de pijn en tegenslag tot God bidden dan zullen we vrede ervaren in de moeilijkheden, we zullen aan onze moeilijkheden niet ten onder gaan.  

     

    ‘Geheiligd zei Uw  Naam’

    God zegt : Ik ben die is

    Een Naam maakt het mogelijk een relatie met iemand te leggen

    God maakt een relatie mogelijk tussen zichzelf en ons

    We kunnen Gods naam gebruiken , maar ook misbruiken, Hem verzwijgen,dat zou pas echt verraad  zijn aan de liefde waarmee God naar ons toekomt.  

    We vragen in het onze vader aan God dat Hij het licht van zijn Naam niet laat ondergaan in deze wereld

     

    ‘Uw Rijk kome’

    Als we bidden, ‘Uw Rijk kome’ vragen we God , doordring in ons, leef in ons .God moet heersen niet wij zelf

    Jezus is het Rijk Gods, waar Hij is, is het Rijk Gods aanwezig

    Een hart dat zich niet meer voedt, komt tot een einde

    In een hart dat geraakt wordt, verandert iets , iets begint te groeien.

    We worden geraakt door Jezus als we samen met hem bidden.

    Door Jezus gaan we groeien in ons mens zijn, we worden betere mensen door Hem.

    Met de woorden van Paul van Vliet zouden we kunnen zeggen: het beste in ons wordt door Jezus naar boven gehaald, het mooiste wordt door Jezus uit mij omhooggetild, door Jezus kan ik reiken aan mijn dromen,

    aan wat ik ooit had willen zijn, aan wat ik altijd heb gewild.

     

    Door Jezus kreeg ik de vrijheid om te kunnen kiezen, door Jezus heb ik het hoogste en het diepste opgezocht, door Jezus heb ik gewonnen, juist door dingen te verliezen en als ik ooit, verslagen of doodgelopen, zal neigen naar berusting en naar: "Goed, dat was het dan", zal ik door Jezus, ondanks alles, op morgen blijven hopen, en verder zoeken, nieuw verzinnen, weer proberen en beginnen, aan een volgend hoofdstuk en een beter plan. Jezus is het beste wat mij is overkomen, omdat Hij in mij gelooft en me zegt dat ik het kan. En omdat Jezus weet dat ik naar hem verlang en naar Hem toekom, heeft hij mijn grenzen verlegd en geeft hij mij kracht voorbij mijn horizon...

     

    ‘Uw wil geschiedde op aarde zoals in de hemel’.

     

    De moeilijkheid is altijd om te weten :  wat wil God, hoe kunnen we zijn wil  kennen en ernaar handelen ?

    De Heilige schriften gaan er van uit dat de mens diep in zichzelf weet , wat Gods wil is, we noemen het ons geweten, maar dat is heden ten dage op de achtergrond geraakt. Ons denken dat aandacht geeft voor de waarheid wordt vertroebelt door ons egoïsme .Onze eigen wil sleurt ons dikwijls weg van Gods wil.

    In deze derde bede bidden we dat we verlangen om naar God toe te groeien, dat we verlangen dat Gods wil wint over de zwaartekracht van onze zelfzucht.

    Waar Gods wil gebeurt, daar is het hemel.

    Waar Gods wil wordt genegeerd , daar is de aarde.

    Daarom bidden we dat het op aarde wordt zoals in de hemel.

     

    ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’

     

    We bidden om ons brood,  we bidden ook om brood voor anderen, dus wie genoeg heeft moet delen. Dat kunnen we door financiële steun te geven aan zinvolle organisaties, of ons in te zetten als vrijwilliger waar het nodig is.

    Het brood is de vrucht der aarde, dat afhankelijk is van regen en zon het is iets dat we zelf niet  in de hand hebben,we moeten dus nederig , dankbaar en  bescheiden blijven, want het is de hoogmoed die de aarde vernietigt, het egoïstisch verlangen naar altijd maar meer en  meer met de verdediging van het wereldlijk denken  ‘want je bent het waard ’.

     

    ‘En vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren’.

    Gods  vergeving kan alleen werkzaam worden in diegenen die zelf vergeving  schenken.

    Onze schuld vergeven houdt dus in dat we bevrijdt zijn van het negatieve gevoel  van onze tekortkomingen. En god vergeeft te gronde als we berouw hebben, als we onze tekorten onderkennen Dan kunnen we ons zuiver richten  op de levende God.

    Wanneer we in schuld leven dan komt de waarheid en de liefde in het gedrang en dus God zelf.

    God is een God die vergeeft, omdat Hij van zijn schepselen houdt, maar Zijn vergeving kan alleen werkzaam worden in mensen die zelf vergeving  schenken aan anderen.

     

    ‘En leid ons niet in bekoring’

     

    Niemand wordt beproefd of in verwarring gebracht door God . We worden beproefd of in verwarring ,in bekoring gebracht door te kiezen om deel te nemen aan onwaarheid.

     

    Jezus , als Messias moet weerstand bieden aan de grote bekoringen. Hij moet de dood op het kruis doormaken en op die manier de weg naar de verlossing voor ons openen. Kunnen we begrijpen hoeveel angst hij had omdat te doen, hij was ook een mens! Jezus heeft dus echt deel aan onze pijnen en angsten, omdat Hij zelf de proef van het lijden doorstaan heeft , kan Hij allen helpen die beproefd worden.

     

    Met deze zesde bede van het Onzevader bidden we om de bereidheid, de last van al de beproevingen die we tegenkomen  op te nemen, te aanvaarden, zonder te vervallen in ongeloof , kwaadheid of haat.

    We weten en geloven dat God  ons niet meer oplegt dan dat we kunnen dragen en dat Hij ons niet laat vallen. Dat is geen gemakkelijke opdracht in moeilijke momenten , daarom bidden we tot onze vader en leidt ons niet in bekoring op moeilijke momenten , wanneer we zwak staan.

     

    ‘Maar verlos ons van het kwade’

    In  deze   laatste bede wenden we ons tot de Vader met de hoop die de kern is van ons geloof: red ons, verlos ons, en bevrijd ons: het is een gebed om verlossing.

    Ons geloven  laat ons God zien door onze verbondenheid  met Christus.

    Paulus schrijft ons in zijn brief aan de Romeinen: wie zal ons scheiden van de liefde van Christus ? Als God voor ons is , wie is dan tegen ons ?

    De bede om verlost te worden van het kwade vraagt ook een gewetensonderzoek en actie tot het verbreken van onze eigen zwakheid tegenover het  kwaad .

     

     Laten wij  nu samen bidden

     

    God, we danken u om het inzicht in het gebed van Jezus. Laat ons beseffen dat we echt uw kinderen zijn en dat uw liefde onvoorwaardelijk is voor ieder van ons.

    Geef ons de moed om te handelen naar uw  waarheid.

    Help ons om in alle omstandigheden te durven vragen  ‘wat Jezus zou doen’. We weten dat we de kracht ontvangen van de Heilige Geest als we beslissen Jezus te volgen om zo uw rijk hier op aarde mogelijk te maken.

     

     

     

     

    25-08-2013 om 14:54 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Joh 14,27-29 Vrede in onszelf

    Joh 14,27-29 Vrede in onszelf

     

    Waarom ben ik altijd gefrustreerd : omdat ik onvrede toelaat, daar willen we vandaag even bij blijven stilstaan.

     

    Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet. [28] Jullie hebben toch gehoord dat ik zei dat ik wegga en bij jullie terug zal komen? Als je me liefhad zou je blij zijn dat ik naar mijn Vader ga, want de Vader is meer dan ik. [29] Ik vertel jullie dit nu, voordat het gebeurt, zodat jullie het geloven wanneer het zover is.

     

    We erven van Jezus zijn vrede. Mooie woorden maar blijven het woorden of voelen we echt dat we in vrede leven in ons eigen doen en laten? Het leven is niet waardig geleefd te worden zonder vrede in ons leven. Elk jaar dat we miserabel door het leven gaan is een verloren jaar.

    We moeten niet de bidden voor vrede in ons leven, we hebben het al gekregen zegt Jezus ons. We moeten dus bidden dat we dat geschenk kunnen gebruiken. Als God in ons is dan is alles wat Hij heeft in ons, Hij is de koning van vrede en liefde en vreugde. Bidden we dus dat we weten hoe we dit kunnen bereiken.

     

    Je heb geen vreugde zonder vrede en tevredenheid in uw leven.

    Dikwijls hebben we een oorlog in onszelf, in ons hart.

     

    In de mate God in ons leven is, in die mate kunnen we vrede ervaren.

    Zeggen wat Hij zegt te zeggen, doen wat Hij wil dat we doen, denken op de manier dat Hij wil dat we denken

    Vrede is een geschenk, we hebben te leren hoe het ons niet kan gestolen worden. We moeten daarom leren ‘wat’ de dingen zijn die ons leven van vrede stelen .

    We kunnen een groter vredegevoel hebben als we al beginnen met te leren ons alleen met onze eigen zaken te bemoeien. Commentaren op anderen geven is niet goed. We moeten vriendelijk zijn en graag zien zegt Jezus ons.  Kijken we naar ons eigen leven, wat moeten we veranderen, kijk niet eerst naar anderen.

    Paulus schrijft: Want Jezus is onze vrede, Hij die met Zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken. In Christus zijn we allen één.

     

    Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan, zegt Jezus.

    Waarom is het dan toch zo moeilijk vrede te ervaren.

    Wat ons scheidt van vrede is onze focus op onszelf. We vergelijken, willen beter zijn, meer hebben.

    Ik ben jaloers omdat iemand anders gaat trouwen of een lief heeft en ik niet. Ik heb geen werk en ik zoek nog werk en anderen hebben al werk. Soms vind ik dat mensen geluk hebben en het eigenlijk niet verdienen.

     

    God heeft een plan, een weg en een timing voor ieder van ons. We moeten wachten op Gods timing en God vertrouwen. We moeten alles inzetten om onze vrede te bewaren door tevreden te zijn met wat gegeven is, door te zeggen :Ik vertrouw op God en als ik het niet kan zeggen , dan moeten we het denken. Ik wil God vertrouwen.

    Een mooi gebed is dan : God help me bij deze stap

     

    Wees over niets bezorgd, maar vraag God duidelijk te maken wat echt nodig is en goed en dank hem in al uw gebeden. [7] Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren zegt Paulus ons. Filipenzen 4,6-7

    Bidt en wees dankbaar. Een dankbaar persoon is een sterk persoon. Klaag niet over uw werk, klaag niet over het werk dat je verloor ,klaag niet over het werk dat je nu terug wil.

    Weiger te klagen , we klagen omdat we niet tevreden zijn.  God zorgt voor ons. Laat tevredenheid ons leven als christen overheersen. Als we tevreden zijn dan zullen we niet zo gemakkelijk in de put zitten. Als we ons niet goed voelen bij acties is het misschien beter te wachten en ons in gebed te richten tot god. God wat wil jij voor mij, voor ons? We moeten proberen in alles een vredegevoel op te bouwen, misschien is het verkeerd om nu te handelen.

    Sommige mensen weten van zichzelf niet dat ze op alles kritiek hebben. Zo waren we eens met enkele mensen oude foto’s aan het bekijken. Iemand had altijd negatieve opmerkingen, Ho dat baby’tje  is dik, ho wat is die T-shirt oubollig en wat trekt die een raar gezicht. Erg is dat, nochtans was de persoon in kwestie zich niet bewust van deze negativiteit. Veel van ons niet tevreden zijn heeft te maken met onze jeugd, maar als we in Gods handen zijn dan kunnen we toch niet blijven klagen over onze jeugd. Onze redder is daar, we kunnen ons naar Hem richten, elke dag opnieuw vragen om positief te staan in de dag die komt. Dat is toch een prachtig morgengebed.

    Als we vrede willen dan moeten we ons denken sturen en over de dingen juist denken. Dat kunnen we als we in verbondenheid met Jezus leven. “Jullie hebben toch gehoord dat ik zei dat ik wegga en bij jullie terug zal komen” zegt Jezus tegen zijn apostelen en ook tegen ons.

    We krijgen Jezus vrede, we hebben het dus al, waarom zijn we dan zo gefrustreerd? Omdat we het toelaten, in ons denken, in ons spreken, in ons handelen.

    Ons lichaam is belangrijk voor ons, we willen mooi zijn, we willen belangrijk zijn en mee tellen, iets doen, maar soms zijn we ook lui, kijken uren tv, drinken teveel. Soms is ons denken blij, dan triestig dan gefrustreerd, kwaad. We hebben dikwijls alles wat we echt nodig hebben, maar het vlees is zwak. Ons gedrag, ons denken, onze wil. De beslissing om de weg te nemen die niet toegeeft aan al het negatieve, moeten we zelf nemen.

    Onze mond drukt uit wie we zijn. Maar we kunnen ook alles aan het kruis nagelen, ermee stoppen, ik luister niet meer naar mijn negatieve gedachten. Ik ga naar goed mensen, ik ga vriendelijk zijn, leren om op stap te gaan in de kracht van de heilige geest, ik ga vrijwilligerswerk doen, ik ga minder slaaf worden van koken en poetsen. Een beetje minder is ook goed. Ik ga erover spreken met mijn partner en vragen dat hij of zij me daarin aanmoedigt.

     

    Jezus zegt ons: Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.

    Waarom ons dus nog druk maken .

    We kunnen nu beslissen om de onvrede in ons te overwinnen .

    We zijn kinderen van God, het is niet nodig ons hele leven ontmoedigd en gefrustreerd te blijven en zo ons leven te vernietigen. We moeten  niet  bidden voor vrede voor onszelf, we hebben het al. We moeten bidden om voor vrede te kiezen. Niet toelaten om te zeggen ik kan er niet aan doen.

    Allen hebben we te leren hoe we ons vredevol moeten voelen en hoe we kunnen kiezen voor de juiste dingen. Wat gebeurt er als mijn ruiten 1 week niet gepoetst zijn. Wat gebeurt er als mijn papieren voor mijn betalingen een chaos zijn. Beslis ik om het poetsen van mijn ruiten een week over te slaan,beslis ik om meer orde te hebben in wat ik aan anderen moet betalen. Maar soms gaat het veel verder en moeten we veel moeilijkere beslissingen nemen: beslis ik te aanvaarden dat ik onvruchtbaar ben en te zien dat ik vruchtbaar kan zijn voor andere kinderen. Beslis ik te aanvaarden dat ik ziek ben en bid ik om vandaag een vriendelijke en aangename zieke te zijn en morgen weer hetzelfde te doen.

    Laten we beslissen voor vreugde en vrede in ons leven.

    Het zijn wijzelf die soms moeilijk doen. Niets is goed genoeg omdat we niet tevreden zijn , niet tevreden met anderen maar vooral ook niet tevreden met onszelf.

    Willen we beslissen minder bezorgd te zijn en meer vertrouwen te hebben in God ?

    Jezus geeft ons vrede en met zijn kracht kunnen we tegen onze eigen onvrede vechten

     

    Lieve God we bidden tot U om een geest van inzicht, inzicht in hoe we moeten hopen, denken, willen en handelen ,.

    Wij bidden u verhoor ons Heer

     

    Lieve God , we bidden voor ons geloven in de  overweldigend grote en krachtige werking van Uw macht  voor ons die geloven. U alleen kan ons leiden naar vrede in ons eigen bestaan.

    06-08-2013 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Joh 5,19-27 de Drie eenheid

    Joh 5,19-27 de Drie eenheid

    "Als Jezus God was, hoe kon Hij dan tot God bidden? Bad Jezus dan tot Zichzelf?"

    Laat ons luisteren met een vernieuwd hart en open geest met het doel God te leren kennen.

    Wanneer we iemand zeer graag zien dan komen we er zeer dichterbij. Bij God is de eenheid tussen hem Jezus en de geest zo perfect dat ze één God zijn. Dat is wat wij binnen onze mogelijkheden hebben om het te begrijpen. De drie eenheid  is voor ons menselijk verstand zeer moeilijk  te begrijpen, daarom is het Goddelijk. We  kunnen door ons geloven luisteren naar  wat Jezus ons daarover wil vertellen.

    We lezen uit Johannes 5:19-27

    Jezus en de Vader
    [19] Jezus zegt : ‘Waarachtig, ik verzeker u: de Zoon kan niets uit zichzelf doen, hij kan alleen doen wat hij de Vader ziet doen; en wat de Vader doet, dat doet de Zoon op dezelfde manier. [20] De Vader heeft de Zoon immers lief en laat hem alles zien wat hij doet. Hij zal hem nog grotere dingen laten zien, u zult verbaasd staan! [21] Want zoals de Vader doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie hij wil. [22] De Vader zelf velt over niemand een oordeel, maar hij heeft het oordeel geheel aan de Zoon toevertrouwd. [23] Dan zal iedereen de Zoon eer betuigen zoals men de Vader eert. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die hem gezonden heeft.
    [24] Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven

     

    Jezus onderwees dat Hij en Zijn Vader één waren,  (Johannes 10:30). Jezus bedoelt dat Hij en Zijn Vader, en natuurlijk de Heilige Geest, uit dezelfde essentie, hetzelfde wezen bestaan: God of godheid. Drie die gelijkwaardig als God bestaan. Deze drie hadden en hebben nog steeds een eeuwige relatie met elkaar.

    Toen Jezus, op aarde kwam als mens kwam hij om te dienen en gaf zijn goddelijke heerlijkheid op

    Paulus zegt ons daarover: (zie Filippenzen 2:5-11). [6] Jezus die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, [7] maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. [8] En als mens verschenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. [9] Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, [10] opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, [11] en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.

     

     

    Als  God-mens had Jezus gevoelens , angsten en pijn, zoals u en ik. Voor Hem was het even moeilijk gehoorzaam te zijn aan de Vader, het juiste te doen in moeilijke, zelfs verschrikkelijke omstandigheden.

    Hij werd door mensen vals beschuldigd, door Zijn volk afgewezen en uiteindelijk gekruisigd.

     

    Hij bad meermaals tot God om kracht en wijsheid  Zijn gebeden laten zien dat Hij in Zijn menselijkheid afhankelijk was van Zijn Vader bij het uitvoeren van Zijn Vader’s plan voor de redding van de mens. Geloof niet dat Jezus God was toen hij hier op aarde leefde en hocus pocus zichzelf kon bevoordelen. Dat kon niet , want dat was niet de wil van zijn goddelijke Vader. Hij heeft wel wonderen verricht , dat wou God de Vader wel, om zo de mlensen de ogen te openen. De mensen kregen toen de kans om naar zijn woorden te luisterne. Zou u ook niet gaan luisteren moest er zo iemand nu leven. Ik wel, ik zou die man met zijn wonderen willen zien en horen wat die te vertellen heeft. Dat is wat de Vader ook wou in aanvang van Jezus leven. Jezus was dus een gewoon mens en tegelijk wonderbaarlijk God mens.

     Jezus Christus was  Godmens op aarde toen Hij tot God Zijn Vader in de Hemel bad. Jezus  zegt over zijn Vader:

    wat de Vader doet, dat doet de Zoon op dezelfde manier.

    u zult verbaasd staan! zo maakt ook de Zoon levend wie hij wil.

    [22] De Vader zelf velt over niemand een oordeel, maar hij heeft het oordeel geheel aan de Zoon toevertrouwd.

    [24] Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven

     

    Jezus gaat hier op aarde door het lijden, door het sterven en werd  lichamelijk uit de dood opgewekt. Hij won daarmee voor ons vergeving en een eeuwig leven.Dat ook was de wil van zijn en onze goddelijke vader.

     

    De gebeden van Jezus tot de Vader waren een toonbeeld van Zijn relatie, binnen de Drie-eenheid, met de Vader, en een voorbeeld en een aanmoediging voor ons.

    Naar Jezus voorbeeld weten we dat we in simpele woorden God mogen aanspreken . We krijgen via Jezus  informatie over God, we krijgen de kracht van de heilige geest voor ons leven hier op aarde. We krijgen vergiffenis voor al onze fouten en de belofte van het eeuwig leven, door Jezus dood en verijzen. Kan het nog vollediger? We vergeten het, of het was ons nooit duidelijk.

     

    Omdat Christus als de Godmens zelf een levendig gebedsleven nodig had, geldt dat zeker voor ons gelovigen en volgelingen van Jezus. Het moet ons vertrouwen geven ook meer te bidden.

    Laat ons samen bidden

     

    God we bidden dat we meer tot u zouden bidden. Bidden in gewone woorden. Dank voor mijn goede gezondheid, dank voor mijn sportprestaties, dank voor mijn intellectuele mogelijkheden, dank voor mijn handigheid.

    God leer ons bidden door met u over de gewone dingen te praten ,over dat waarmee we bezig zijn. Het goede, mijn angsten, mijn verdriet.

    God geef me de kracht bereid te zijn te aanvaarden wat op mijn weg komt zonder daarbij mijn geloof in u te verliezen, Jezus deed dat ook niet toen hij moest lijden.

     

    God we bidden voor alle mensen die u zoeken laat ze door Jezus woorden antwoorden vinden op vragen

    Jezus, door uw mens worden kan ik u als God gemakkelijker ontmoeten

    Ik dank u voor uw mens-worden zo kan ik  u een plaats  geven in mijn leven.
    Bundel uw licht in mij - maak het nuttig. Ik wil doen wat u hebt komen vertellen op aarde, zodat mijn handelen samenvalt met wat u verlangt

    Voed me dagelijks met brood en met inzicht.
    Maak me  los van mijn fouten in het verleden, ik weet dat u me alles vergeeft , daarvoor kwam u op de wereld, bent u gestorven en weer verrezen.
    Laat me ook de kracht hebben mild te zijn naar anderen en hen meer waarderen dan beoordelen. Laat oppervlakkige dingen me  niet misleiden,
    Uit U ontvang ik genade en kracht en inzicht om te handelen en kan ik groeien.

    30-07-2013 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lukas 6,6-16 Neem uw verantwoordelijkheid

    Lukas 6,6-16 Neem uw verantwoordelijkheid

    Jezus ging op de sabbat  naar de synagoge, waar hij onderricht gaf. Daar was ook iemand met een verschrompelde rechterhand. [7] De schriftgeleerden en de Farizeeën letten op hem om te zien of hij op sabbat iemand zou genezen, want dan zouden ze hem op grond daarvan kunnen aanklagen. [8] Maar hij wist wat ze van plan waren en zei tegen de man met de verschrompelde hand: ‘Sta op en kom in het midden staan.’ Dat deed de man. [9] Jezus zei tegen de Farizeeën en schriftgeleerden: ‘Ik vraag u of men op sabbat goed mag doen of kwaad, of men een leven mag redden of verloren laten gaan.’ [10] Nadat hij hen een voor een had aangekeken, zei hij tegen de man: ‘Strek uw hand uit.’ Dat deed hij en er kwam weer leven in zijn hand. [11] De schriftgeleerden en de Farizeeën raakten bijna buiten zinnen en begonnen onderling te overleggen wat ze met Jezus zouden doen.

    Strekt uw hand uit zegt Jezus tegen de kreupele.

    Maar waarom antwoordt de kreupele niet: Hallo Jezus, ik ben kreupel, het is nogal logisch dat ik mijn verschrompelde hand niet kan strekken. Maar zo dacht of sprak de kreupele niet, hij antwoordde in geloof en vertrouwen en op het moment dat Jezus hem vroeg strek uw hand uit, deed hij wat hij kon doen en kon God de rest doen.

    Geloven en vertrouwen wij God zoals de kreupele? Wat is onze reis van ons leven? Leven we in het beloofde land of zijn we ergens onderweg blijven steken en geraken we niet meer vooruit? God bracht de mensen uit Egypte om hen naar het beloofde land te brengen. Normaal duurt de trip ongeveer 11 dagen , maar ze deden er 40 jaar over! Wiens schuld was dat? Van de anderen natuurlijk, zo zeggen we het nu toch ook nog. We  klagen dat we weinig stappen kunnen zetten omdat anderen niet mee willen of niet genoeg willen doen.  Maar is dat juist?

    Wat we denken en hoe we spreken is van zeer groot belang omdat het ons handelen bepaalt. Daarom moeten we het woord van God in onze gedachten en in onze mond hebben, om zo  goede keuzes te kunnen en mogen maken. God wil dat we hoop hebben , dat we een  droom hebben voor ons leven.  Geen wereldlijke droom van geld en goederen en een huis en reizen, maar een droom van kwaliteit voor onze relatie met onze partner en met de mensen rondom ons. Een droom om ons diepste verlangens op deze wereld waar te maken, vruchtbaar zijn voor onze eigen kinderen of voor andere kinderen . Een droom van zinvol werk, een droom die  haalbaar is door de inzet van al onze talenten en onze diepste verlangens. Deze diepste verlangens zijn voor iedereen verschillend, gelukkig maar, dus onze droom voor ons leven is ook verschillend en moet inpassen in de droom van onze partner en de mensen rondom ons. Alleen wijzelf kunnen daarvoor zorgen samen met Gods genade en kracht. Als we onze droom niet willen zien of niet werken om hem te realiseren leven we vroeg of laat in  pijn  over de verkeerde beslissingen. Toch wil God niet  dat we naar ons verleden blijven kijken en bij de pakken blijven zitten.

    Dikwijls hebben we de verkeerde gewoonte om altijd naar anderen te kijken. We zeggen dan “ze” moeten iets doen , “ze” zouden beter moeten helpen, het wordt wel eens tijd dat “ze” veranderen. De andere moet dus iets doen, wie is die andere, die andere dat zijn wijzelf.

    Wijzelf  moet beslissingen nemen om dingen in ons leven te veranderen. Al te gemakkelijk zeggen we ‘het is niet mijn fout’ ‘het is de andere die fout is’ Als dat dan toch zo is  laat ons tenminste ons deel doen, wat een andere ook doet is niet belangrijk, het is wat wij doen en moeten doen.  We moeten verantwoordelijkheden nemen voor ons leven. God vraagt ons te antwoorden met de mogelijkheden die Hij ons gegeven heeft.

    In de bijbel lezen we veel verhalen waarin God vraagt iets te doen. ‘Sta op’ zegt hij tegen de lamme , ‘ga’ zegt hij tegen de blinde. ‘Strek uw hand uit’ zegt hij tegen de kreupele. Weet die Jezus dan niet dat die man verlamd is en niet kan opstaan en weet hij niet dat de andere blind is en dus niet kan zien waar de modderpoel is om modder aan zijn ogen te doen. Maar toch  gelooft de lamme en hij richt zich op en de blinde heeft de modderpoel gevonden en de kreupele strekt zijn hand uit. Wij moeten ons deel doen en wat we niet kunnen zal God wel doen.

    Meestal zijn we te lui, veel zijn geroepen weinig gekozen, veel zijn geroepen maar weinigen nemen de verantwoordelijkheden. Alles is de schuld van de andere , ook bij Mozes, mensen klagen en zagen en Mozes is verantwoordelijk.

    Het woord ‘maar’ is dikwijls een probleem in ons leven ,We zeggen : ik weet dat ik dit niet mag eten maar…. ik weet dat ik moet vergeven maar…., ik weet dat ik dit geld daar niet mag aan uitgeven  maar…Ik weet dat ik dit niet mag zeggen maar….

    Als we weten wat goed is en we doen het niet dan ligt de bal in ons kamp. Dikwijls zijn we hopeloos als we weten dat de bal in ons kamp ligt, het vraagt moed. Als iets ‘niet’ ‘onmogelijk’ is, dan bestaat er een weg die mogelijk is . Geen stappen zetten of onderweg stoppen uit angst of kwaadheid of verdriet en blijven  zitten, dat is niet wat God wilt.

    Laat ons nu samen bidden opdat we onze verantwoordelijkheid willen nemen, de eerste stap , wetende dat God helpt wanneer wij niet verder kunnen.

    Bidden is op de oever staan van een rivier, ons leven en uitkijken naar de richting van de oceaan, daar waar kracht  en volheid heerst.

    Lieve Heer :

    Ik wil U vragen,mij te helpen,bij de verantwoordelijkheid die ik moet nemen en de dingen die ik doe, help ook anderen die me dierbaar zijn om  dit te doen opdat ook hun leven een leven in volheid wordt.

    Heer, Help mij dat ik Uw roep en barmhartigheid mag horen en toepassen, maak mij de weg bekend die ik moet bewandelen, verlos mij van de onvrijheden die mij beletten voor het juiste te kiezen. Help me bij  moeilijke opgaven, ik ben tot U gevlucht, leer mij Uw wil te doen in volle overgave, want Gij zijt mijn God, ik weet en geloof ten diepste dat u mij altijd nabij bent en dat ik op uw hulp mag rekenen.

    We eindigen met een gebed van Huub Oosterhuis

    God :

    Soms breekt uw licht in mensen door, onstuitbaar, zoals een kind geboren wordt. Gedenk de mens die wordt genoemd, uw kind, uw koninkrijk, uw licht.

    Geen duisternis heeft ooit Hem, Jezus uw zoon, overmeesterd. Gedenk ons die als Hij geboren zijn, eens en voorgoed, die uit Zijn mond uw Naam hebben gehoord, die moeten leven in de schaduw van de dood – hem achterna.

     

     

    21-07-2013 om 00:00 geschreven door GODKENNEN  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 04/12-10/12 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 14/11-20/11 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 18/11-24/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 16/04-22/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 05/12-11/12 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 24/11-30/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!