Inhoud blog
  • 8 podcasts : betekenis van elke vers van het onze vader
  • innerlijke vrijheid Jaques Philippe
  • Waarom moeten mensen lijden Herwig Arts Jezuïet
  • beschikbare podcasts HUWELIJK , / THEMA'S UIT HET LEVEN / BIJBEL
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    GOD KENNEN DOOR JEZUS WOORDEN :
    volg onze podcasts OP: https://www.agapelifebelgium.be/nl/podcast1.html
    300 podcasts die steeds vernieuwen!
    23-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johannes 9,1-41 Ziende blinden, blinde zienden

    Johannes 9,1-41,Ziende blinden, blinde zienden

    Vasten is de periode voor Pasen, het feest van de opstanding, kan helpen om de ware betekenis van het lijden en sterven van Jezus Christus door te laten dringen.

    [1] In het voorbijgaan zag Jezus iemand die al vanaf zijn geboorte blind was. [5] Zolang ik in de wereld ben, ben ik het licht voor de wereld.’ [6] Na deze woorden spuwde hij op de grond. Met het speeksel maakte hij wat modder, hij streek die op de ogen van de blinde [7] en zei tegen hem: ‘Ga naar het badhuis van Siloam en was u daar.’ (Siloam is in onze taal ‘gezondene’.) De man ging weg, waste zich, en toen hij terugkwam kon hij zien.[31] We weten dat God niet naar zondaars luistert, maar wel naar iemand die vroom is en zijn wil doet. [32] Dat de ogen van iemand die blind geboren is geopend worden – dat is nog nooit vertoond! [33]
     Jezus zei: ‘Ik ben in de wereld gekomen om het oordeel te vellen. Dan zullen zij die niet zien, zien en zij die zien, zullen blind worden.’ [40] Een paar Farizeeën die bij hem stonden en dat hoorden, zeiden: ‘Wij zijn toch zeker niet blind!’ [41] ‘Was u maar blind,’ zei Jezus, ‘dan zou u zonder zonde zijn. Maar u beweert dat u kunt zien, en dus blijft uw zonde.’

    In het evangelieverhaal gaat het over een innerlijk groeiproces van een blindgeborene die ziende wordt, en de zienden die gaandeweg blind worden.

    Hoe komt het dat de ene mens in de loop van zijn leven milder en wijzer wordt, terwijl de andere juist hardvochtiger en meer verblind raakt?
    Wat is er de oorzaak van dat sommige mensen in de loop van hun leven een steeds sterkere levensvreugde ervaren en uitstralen, terwijl anderen steeds meer in de greep raken van levensangst?
    Hoe komt het dat die twee zo uiteenlopende geestelijke ontwikkelingen zich voor kunnen doen onder gelijksoortige levensomstandigheden?
    Het zijn allemaal vragen die te maken hebben met een verborgen bloei of afstomping die zich in de kern van ons wezen voltrekken.

    In het evangelieverhaal loopt die dubbele lijn doorheen de gesprekken en de gebeurtenissen die zich afspelen: de blinde man wordt steeds meer ziende en de Farizeeën die menen te zien, verharden steeds meer in hun blindheid.

    U kunt dus niet altijd afgaan op wat u ziet. ‘Blindheid’ en ‘zien’ hebben een dubbele betekenis: je kunt immers met gezonde ogen blind zijn voor het feit dat je bv. je gezin verwaarloost; terwijl een blinde vrouw heel duidelijk kan waarnemen dat haar man overwerkt geraakt.

    Zien heeft te maken met inzien. Inzicht krijgen in wat er zich voordoet in je leven, en de nodige stappen zetten om je te heroriënteren.

    Zo krijgt de blindgeborene gaandeweg meer en meer zicht op wie hem genezen heeft en hoe de ontmoeting met die persoon zijn leven verandert.

    Daar is het om te doen in het verhaal: geraakt worden door de persoon van Jezus, zodat er een bevrijdend perspectief en licht valt op ons bestaan. Jezus is ‘het Licht van de wereld’ omdat hij meer dan wie ook perspectief en licht aanreikt op de weg naar een menswaardig en zinvol leven.

    In een van zijn preken over het Johannesevangelie zegt St Augustinus: ‘Het heeft allemaal geen zin als ik de hele tijd sta te preken, als jij je niet innerlijk laat raken, als je innerlijke leermeester er niet voor openstaat. De klank van onze woorden treffen jullie oren, maar de leraar zit in jullie, en als degene die onderricht geeft niet in uw binnenste zit, is al onze moeite om niets’.1

    Geloofsgroei komt van binnenuit. Wie niet geboeid blijft en geen inspanningen doet, brengt er weinig van terecht. Het blijft een uitdaging om ons te laten inspireren door de bevrijdende woorden en daden van Jezus. Ook al beseffen wij dat het uiteindelijk niet onze verdienste is, het is de Heer zelf die ons van onze blindheid geneest. Dat wordt ook duidelijk in de verf gezet in het evangelieverhaal. Wij blijven bedelaars: ‘Heer, maak dat ik zien kan’. Wie bedelt om te mogen zien kan tot inzicht komen. Kan zien zoals God ziet en dat is, zoals Paulus het zegt in zijn Efesiërsbrief: ‘goedheid, gerechtigheid en waarheid’.

    Laat ons daarvoor samen bidden

    Lieve God

    Het blijft een uitdaging om ons te laten inspireren door de bevrijdende woorden en daden van Jezus. Geef ons daarvoor de kracht, de juiste woorden, een luisterend oor in de ontmoetingen met anderen.

    Lieve God

    maak dat ik zien kan’. Ik wil uw goedheid, gerechtigheid en waarheid’.

    Lieve God

    Zien heeft te maken met inzien. Geef me inzicht en de nodige stappen zetten om mijn leven de juiste richting te geven.

    Wij bidden u heer verhoor mij gebed.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 04/12-10/12 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 14/11-20/11 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 18/11-24/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 16/04-22/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 05/12-11/12 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 24/11-30/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!