Een cursus blokken via je iPod terwijl je tegelijk een eenvoudige automatische bezigheid uitvoert zoals het vertrouwde rondje joggen kan prima. Hoe meer je voor die bijkomende taak moet nadenken hoe moeilijker echter ook het leren wordt. Het lesmateriaal moet bovendien ook geschikt zijn (bv. met voldoende herhaling). Dat stelt pedagoge Joke Coens (KU
Leuven Kulak), auteur van een doctoraatsproef over dit thema, in
Campuskrant, blad van KU Leuven.
Coens voerde tests uit op studenten die door middel van een mobiele drager een leertaak beluisterden of bekeken en dit combineerden met bezigheden zoals wandelen of joggen, fietsen op een hometrainer, autorijden en het in elkaar vijzen van moeren en bouten.
Het mobiel leren bleek niet te lijden door de combinatie met simpele motorische taken. Dat was wel het geval als studenten op een fitnessfiets bijvoorbeeld opdracht kregen om ook hun hartslag tussen bepaalde waarden te houden. Deze studenten misten hele flarden van de les.
De moeilijkheidsgraad van de bijkomende bezigheid had ook zijn repercussies op de wijze waarop deze nevenactiviteit werd uitgeoefend. De meeste studenten, die bijvoorbeeld het beluisteren van een cursus Spaans moesten combineren met autorijden in een rijsimulator, crashten.
"Wandelen en joggen zijn eenvoudige geautomatiseerde bezigheden, maar autorijden is dat meestal niet. Dat bleek ook bij vroeger onderzoek.
Het gsm- en gps-gebruik tijdens het autorijden leidt enorm af. Dat is ook het geval bij handsfree bellen. "Zelfs als je alleen maar een telefoontje verwacht dwalen je gedachten al af van de baan", aldus Coens.