Natuurlijk weten we dat chips niet gezond zijn. Te vet. Te zout. Maar wel lekker. Logisch dus dat 53 procent van de Belgen er minstens één keer per maand van smikkelt. Alleen eten we zo al te veel zout: volgens de Belgische Cardiologische Liga krijgen we per dag tot 12 gram zout binnen, terwijl we er strikt gezien maar 3 gram van nodig hebben. Met alle risico's vandien op hogere bloeddruk en dus hart- en vaatziekten, maar evengoed maagkanker en zelfs osteoporose. En dus zitten de chipsfabrikanten in het verdomhoekje.

Boosdoener

'Toch komt bijna de helft van onze dagelijkse zoutinname uit brood en graanproducten en uit vlees en bereide gerechten', weerlegt Sabine De veilder, marketing director van PepsiCo BeLux, producent van onder meer Lay's. 'Voeg daar nog sausjes, kruiden en soep aan toe en je komt al aan driekwart van je totale zoutaanvoer per dag. Uiteindelijk tekenen chips maar voor hooguit één procent van onze zoutinname. Dat zeg ik niet, maar het Belgische Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid. Toch willen we onze verantwoordelijkheid niet ontlopen en tegelijk inspelen op de wensen van de consument: liefst 44 procent wil minder vette chips en 33 procent vraagt minder zout, al wil 66 procent tegelijk de lekkere smaak behouden. Een uitdaging van formaat, waar we nu een antwoord op bieden.'

Kleinere zoutkristallen

Vijf jaar lang hebben 15 onderzoekers gezocht naar een oplossing. 'Eerst kwamen die tot de vaststelling dat we de helft van het zout al doorgeslikt hebben nog voor het zijn smaak goed en wel kon vrijgeven. Door zout met kleinere kristallen te ontwikkelen - die lossen sneller op, zodat ze onze smaakpapillen vlugger stimuleren - en vervolgens de kruidenmix aan te passen, zijn we erin geslaagd dezelfde smaak te behouden met tóch een kwart minder zout', aldus Sabine De veilder, die erop wijst dat de nieuwe receptuur uitgebreid is getest én goedgekeurd door consumenten thuis. Doordat Lay's die zoutreductie meteen doorvoert voor zijn volledige assortiment, komt dit neer op een besparing van 44 ton zout per jaar, alleen al voor ons land.

De chips volgens het nieuwe recept zijn vanaf vandaag te koop. Op de verpakking wordt de zoutreductie uiteraard in de verf gezet. 'Zodat de consument met kennis van zaken kan kiezen. Want ik weet dat we wel weer de kritiek zullen krijgen dat we dit doen om nóg meer chips te verkopen', zucht De veilder. 'Precies om die reden komt er géén grootscheepse reclamecampagne. We willen ons gewoon positioneren als een verantwoord bedrijf.'