Céline Dions beslissing om vijf jaar in Las Vegas te kamperen en zo haar gezin tijd te geven, heeft haar populariteit in de rest van de wereld niet geschaad. In een eerste van drie Sportpaleizen zagen 14.000 fans (die tot 158,50 euro voor een kaartje veil hadden) gisteren een zangeres die de acrobatie van haar Las Vegas-show heeft ingeruild voor vocaal kunsten vliegwerk.
Céline Dion boort al twee decennia een publiek aan dat zich vroeger tot Barbra Streisand zou hebben gewend: muziekfans die houden van grote gebaren, weelderige shows, vlotte melodieën en vocale acrobatiën. In het Sportpaleis krijgen die in alle opzichten waar voor hun geld.
Visuele blikvangers zijn er - na het Franco Dragone-spektakel van A New Day - ook in deze eerste wereldtournee in negen jaar. De acht dansers zijn druk in de weer maar vooral het podium maakt indruk: midden in de zaal staat die structuur met verborgen ingangen, bewegende catwalks en draaiende schermen, alles bedoeld om de zangeres zo dicht mogelijk bij haar fans te brengen.
De tournee die zijn titel Taking Chances leent bij Dions laatste album - een voorzichtige stap richting uptempo-pop en rock - maakt die belofte van risicos maar af en toe waar, of het moet zijn in de opeenvolgende kostuums van ontwerpster Annie Horth, waarover we graag de mening van onze moderedactrice zouden horen.
Maar een zo breed mogelijke greep uit haar repertoire - verdeeld in hoofdstukken als Rock, Passion en Fashionista, neemt Dion hier wel. Al onderscheidt deze show zich van voorgaande avonden door de gulle selectie uit het Franstalige repertoire, een begrijpelijke keuze met een publiek dat voor 40 procent van over de taalgrens zijn weg naar Antwerpen heeft gevonden.
Stef VANWOENSEL