
Als het van Europa afhangt, krijgen de elektrische fietsen een dubbel zo sterke hulpmotor. Het Europees parlement keurde al goed dat het vermogen van maximum 250 watt tot 500 watt mag worden opgedreven. Hierdoor kan een elektrische fiets makkelijk 50 kilometer per uur halen. Alleen de Europese Commissie moet nu nog akkoord gaan.
"Levensgevaarlijk en onverantwoord, vinden de Fietsersbond en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
Er zal wel een snelheidsbegrenzer tot 25 per uur verplicht blijven, maar het acceleratievermogen zal spectaculair verhogen. Zo zal de gebruiker zonder zelf amper te moeten trappen vanuit stilstand meteen tot 25 kilometer per uur kunnen optrekken.
Tom Boonen
De Fietsersbond, het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) en de European Cyclist Federation reageren "verbijsterd". "Er gaan doden vallen bij de senioren, omdat zij met hun slechtere reflexen niet tijdig kunnen remmen. Het zal zijn alsof al die oudjes ineens constant met de benen van Tom Boonen rondrijden", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond.
Volgens Fabian Küster van de European Cyclist Federation willen fabrikanten door de krachtige motoren nog een grotere koek van de markt veroveren en zo goedkoper kunnen produceren. In Nederland en België is 10 procent van de verkochte fietsen al een E-bike. "Ze menen dat de elektrische fiets met een sterker vermogen aantrekkelijker zal worden als bakfiets of voor mensen die in heuvelachtige gebieden wonen."
Het BIVV vreest meer ongevallen met zwakke weggebruikers en stelt zich de vraag of dergelijke fiets nog toegelaten mag worden op onze fietspaden.