Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
15-01-2021
Twee vaccinatiecentra in Eerstelijnszone Regio Waregem
In de Eerstelijnszone Regio Waregem (ELZ) worden twee vaccinatiecentra voorgesteld. Na overleg met de burgemeesters van de betrokken lokale besturen heeft men aan de Vlaamse overheid voorgesteld om naast Waregem Expo ook de Sint-Pauluszaal in Zwevegem als vaccinatiecentrum in te richten.
Onze Eerstelijnszone wordt gekenmerkt door een groot aantal lokale besturen en een grote uitgestrektheid. Daardoor wonen veel inwoners uit Spiere-Helkijn, Zwevegem en Avelgem op meer dan 15 km van Waregem Expo. Omdat een te grote zou kunnen zorgen voor een lagere motivatie om zich te laten vaccineren en ook voor vrijwilligers een hogere drempel kan zijn, wordt geopteerd om in het zuiden van onze Eerstelijnszone, in Zwevegem, een tweede vaccinatiecentrum te organiseren.
Concreet betekent dit het volgende:
- Vaccinatiecentrum Waregem Expo voor de inwoners van Waregem, Wielsbeke, Anzegem, Deerlijk.
- Vaccinatiecentrum Sint-Pauluszaal Zwevegem voor de inwoners van Zwevegem, Avelgem (en ev. Spiere-Helkijn).
We stellen vast dat Spiere-Helkijn opteert voor een zelfstandige aanpak van de vaccinatie. Vanuit de Eerstelijnszone en de betrokken burgemeesters wordt dit voorstel echter niet weerhouden.
Eerstelijnszone Regio Waregem en de lokale besturen zullen in de komende dagen en weken alles op alles zetten om twee kwalitatieve vaccinatiecentra in te richten. Dit zal uiteraard gebeuren in nauw overleg met de betrokken zorgberoepen (artsen, apothekers, verpleegkundigen…). We zullen ook onze inwoners ondersteunen die minder mobiel zijn en er volgt ook nog een oproep naar vrijwilligers die mee willen helpen bij de opbouw en de uitwerking van de vaccinatiecentra.
Delphine Simons, voorzitter ELZ Regio Waregem meldt dat rond dit alles binnenkort verdere afspraken gemaakt woden, waarna opnieuw wordt gecommuniceerd. De mededeling wordt ondersteunt door de burgemeesters van Anzegem (Gino Devogelaere), Avelgem (Lut Deseyn), Deerlijk (Claude Croes), Waregem (Kurt Vanryckeghem), Wielsbeke (Jan Stevens) en Zwevegem (Marc Doutreluingne).
Momenteel loopt een archeologisch onderzoek op het geplande bedrijvenpark Bilkhage. De werf langsheen de Eikenlaan in Waregem ligt even stil om een archeologisch onderzoek uit te voeren. Hier worden in opdracht van LCV Real Estate een aantal KMO-units gebouwd, maar momenteel zijn de archeologen druk in de weer met de opgraving om zo alle archeologische sporen te documenteren en in kaart te brengen. Hiervoor werd beroep gedaan op het consultancy- en engineering bureau ABO nv.
De wet voorziet voorafgaand archeologisch onderzoek bij aflevering van bepaalde bouw- en verkavelingsvergunningen. Via het Geoportaal kan je opzoeken of het terrein zich situeert in een beschermde archeologische site, in een vastgestelde archeologische zone of in een gebied waar geen archeologisch erfgoed te verwachten valt. Midden 2020 maakten de archeologen van ABO nv reeds een uitgebreide bureaustudie waaruit bleek dat het projectgebied een hoog archeologisch potentieel had. Ooit liep een beek langs dit perceel en er bestaat een redelijke kans op historische vondsten”. Om dit potentieel te evalueren werd archeologisch vooronderzoek uitgevoerd in de vorm van boringen en proefsleuven.
Hierbij werden reeds een groot aantal bewoningssporen aangetroffen die, op basis van een eerste analyse van het aardewerk, mogelijks te dateren zijn vanaf de IJzertijd tot de middeleeuwen. Het gaat onder andere om perceelgreppels, waterpoelen, paalkuilen en kuilen. Er is mogelijks zelfs sprake van één of meerdere huisplattegronden maar om hier duidelijkheid over te krijgen is het wachten tot het einde van de opgraving. De eerste vondsten openen alvast perspectieven op nieuwe informatie over bewoning in Waregem eeuwen ja millenniums geleden.
Vorige dinsdag 5 januari kregen de archeologen het bezoek van een aantal klassen uit de buurt, nl. enkele leerlingen uit het 2e jaar Wetenschappen van Sint Paulus – College Waregem en leerlingen uit het 5e en 6de leerjaar van Zonneburcht Waregem.
We verwachten de resultaten te kunnen publiceren in een van de volgende jaarboeken van Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke.
Iedere Bilkhagenaar heeft al zijn hele leven geweten dat er een hoge haag stond aan het kruispunt Eikenlaan – Lindestraat. Nu is die haag verdwenen om plaats te maken voor een bedrijvenpark. Voor een aantal bewoners stond die haag symbool voor die hage, die nog een beetje in herinnering blijft met de benaming van het bedrijvenpark, waarvan de benaming Bilkhage voor de hand lag.
De werken zullen door de opgravingen geen vertraging oplopen. Tegen september of oktober worden hier 19 bedrijfsunits neergepoot, waarvan er intussen al 12 verkocht zijn. Er is duidelijk veel vraag naar bedrijfsruimte. Op de site komen onder meer een elektricien, een dakwerker, een interieurbedrijf en een reclamebedrijf.
Vzw 't Kelderke is een vrijwilligersorganisatie, die met steun van Waregemse Service Clubs, verenigingen en milde schenkers, zich inzet om hulp te bieden aan de verdoken armoede in Waregem. De organisatie zet zich in voor het verdelen van voedselpakketten aan de minderbedeelden van Groot-Waregem. Mensen die onder de armoedegrens leven of tijdelijk hulp nodig hebben kunnen, na overleg met en na goedkeuring van het O.C.M.W. een gratis voedselpakket bekomen. Hiertoe moeten ze zich met voedselkaart aan één van de erkende afhaalpunten aanbieden. De duur van de hulp is afhankelijk van de individuele situatie en wordt periodiek geëvalueerd en eventueel aangepast.
’t Kelderke Waregem ontwikkelt geen commerciële activiteiten. De vereniging koopt een deel van het voedsel in en verdeelt het op een billijke manier. Er wordt, in de mate van het mogelijke, rekening gehouden met de specifieke noden in verband met de leeftijd, de gezondheid, de cultuur en de samenstelling van de gezinnen. Er zijn voedselbedeelpunten in Waregem, Beveren-Leie en Desselgem.
Het initiatief ontstond in 2007 onder impuls van Jeannette Destoop en Jean Faveere. Alle Waregemse Serviceclubs werken samen om voedselpakketten samen te stellen met basisvoeding zoals : brood, melk, eieren, vlees, groenten en fruit, diepvrieswaren. Iedere donderdag worden deze voedselpakketten gratis klaargemaakt en door gemotiveerde vrijwilligers aan behoeftigen bedeelt in ’t Kelderke. Voedsel wordt hen ter beschikking gesteld door lokale handelaars, grootdistributie en de voedselbank. Dankzij talrijke giften en milde schenkingen slagen zij er telkens opnieuw in om hun taak te vervullen.
Elke gift wordt gewaardeerd en direct in voedsel omgezet. Vzw ’t Kelderke wordt ook gesteund door de stad Waregem, het Welzijnshuis en andere zorgverleners uit groot-Waregem zoals; OLV-ziekenhuis, de huisdokters, de thuisverplegers, het Wit-Gele-Kruis, de apothekers, Kind en Gezin, enz.
Er zijn voedsel inzamelpunten in Waregem (secretariaat Windhoek 10), Beveren-Leie (St. Janszaal Kerkdreef 23) en Desselgem (De Mote, Liebaardstraat 34). U kunt hun werk steunen door storting op rek.nr. BE42-738-0226139-54. Wenst u meer info over de vereniging, u wenst het team te vervoegen, u heeft een vraag, … laat zeker niet na hen te contacteren. info@kelderke.be tel. 0475 33 38 11
Schepen van Armoedebestrijding Joost Kerkhove geeft mee dat er gemiddeld 120 voedselpakketten per week worden via de verdeelpunten in Waregem, Beveren-Leie en Desselgem. “Als je weet dat een gemiddeld gezin bij ons uit 3 personen bestaat, kom je aan 360 personen. We zien op dit ogenblik geen drastische stijging van behoeftigen bij ons. Maar wat nog niet is, kan nog komen.”
“Door de aanpassing van het steunbarema naar aanvullende financiële hulp, besteden we in Waregem op jaarbasis ( start maart 2021) vanuit de stadskas tussen de 80.000 tot 100.000 euro extra om de cliënten van het OCMW bij te staan. We komen structureel tussen bij schoolmaaltijden en dit zowel op het niveau van het secundair als in het basisonderwijs. We willen ook iedereen mee op de digitale sneltrein en komen nu ook tussen bij de aankoop van een PC. Bij de opstart van het leefloon vertrekken we van een maximum om dan na zes maanden, het leefloon naar beneden te halen zodat de mensen gemotiveerd worden om te werken. Dit zijn in het kort enkele speerpunten van ons beleid.”
De Waregemse Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke brengt eind dit jaar met een nieuw jaarboek opnieuw een vervolg van haar speurwerk naar het Waregemse verleden. Hoewel de kring zoals allen dit jaar geteisterd werden door de coronacrisis, kon dank zij de medewerking van meerderen toch dit jaarboek afleveren. Gelukkig was de inhoud van het boek al grotendeels ingevuld, toen het virus ons grotendeels heeft lamgelegd.
De Gaverstreke moest dit jaar afscheid nemen van André Vandewiele. We kunnen dankbaar terugkijken naar de tientallen bijdragen, die hij in de opeenvolgende jaarboeken publiceerde. Met zijn wiskundige nauwkeurigheid kon hij heel wat uit de doeken doen. In het nieuwe jaarboek opent met een in memoriam en verder worden nog twee nieuwe bijdragen gepubliceerd. De kring zal hem in de toekomst zeker missen. In zijn laatste bijdragen heeft hij het over het begin van Waregem Koerse en over in Waregem gevonden vreemde munten.
Natuurlijk staat Waregem-Koerse hoog aangeschreven in de belevenis van de dag van vandaag. Maar ook op wielergebied had Waregem heel wat te bieden. Willy De Bouvrie getuigt van de bijzondere geschiedenis van wielerclub ‘Waregem Vooruit’ en hun bijdrage tot de ontwikkeling van de wielersport hier.
Etienne Ducatteeuw brengt nog een aanvulling op zijn reeks over de evolutie van de bewoning en de gebouwen tussen Leie en Gaverbeek. Er valt immers nog heel wat te vertellen om deze ontwikkeling te schetsen en te zien groeien naar de dag van vandaag toe. Veel is reeds verdwenen, maar hier vinden we stille getuigen van ons rijk verleden.
Op onderwijsgebied is er natuurlijk het college en O.-L.-Vrouw-Hemelvaart. Maar ook toen de paters oblaten in Waregem verschenen, begonnen ze een junioraat. Het begon in 1919. Later zou het uitgroeien tot een volwaardig college, dat samensmolt in de fusie met het bisschoppelijk college. We volgen hen in de bijdrage van Norbert Follens van start tot einde.
Over de oorlogen, zowel de eerste als de tweede wereldoorlog, werd al heel wat geschreven. In het 48e jaarboek blijven we in een bijdrage van Leona Van Nuffel nog even stilstaan bij de slachtoffers, die vielen tijdens de veldtocht 1940-1945 in de omgeving van Desselgem.
Met Geert Desmet en Filips Benoit duiken we verder de geschiedenis in met Jan Borne, pleegkind van Jan della Faille. Jan startte met een inkoopfiliaal van zijde in Verona en klom steeds hogerop in de internationale handel. We zijn getuige van zijn uitgebreid patrimonium hier in de streek. De genealogische link van Jan Borne uit Sint-Eloois-Vijve wordt gelegd met de familie Desmet en de familie Vandenberghe.
André Braet heeft het in deel twee van de familiegeschiedenis Vander Bauwede over drie generaties Waregemse herenboeren. Naast het Goed ter Bauweede teerden zij op bezittingen van Kortrijk tot Deinze. Ze plooiden geheel terug tot Waregem en lieten ons een wapenzegel na, kenmerkend voor de stad. Wie waren zij?
Een korte mengelmare van Rik Castelain brengt ons naar de familie Pie(r)vaeke uit Sint-Eloois-Vijve. Daar heeft hij het ook nog over een agressieve vrouw. We kijken verder met Filips Benoit nog naar noodmaatregelen wegens het stilvallen van de administratie op het platteland op het einde van de 16de eeuw ten gevolge van de troebelen tussen protestanten en malcontenten. Ook Waregem en de gehele streek deelde in de brokken. Bij het kijken naar de middeleeuwen komen we nog vrij-eigen gronden in Waregem tegen. Wat was dat en waar lagen die?
Etienne Ducatteeuw staat in een sprokkeling nog stil bij een Desselgemnaar die terecht kwam onder de guillotine. Het was de laatste terechtstelling in Kortrijk. In een naklank wordt het artikel van vorig jaar over de Waregemse dekens nog aangevuld met een interessante reactie.
U merkt het. Er werd flink werk geleverd om onze kennis van het Waregemse verleden te ontwikkelen. De Geschied- en Heemkundige Kring ‘De Gaverstreke’ wenst elkeen alvast veel leesgenot.
Het 48e jaarboek kan bekomen worden door storting van 22 euro op rekening BE12 0680 5030 1092 van De Gaverstreke, Waregem. Wegens de bijzondere omstandigheden kan de gebruikelijke lezing in december met ophaling van de bestelde jaarboeken niet doorgaan. Bestelde boeken worden eind december geleverd door één van de medewerkers.
Fotowedstrijd 2020: 'Waregemse herbergen in beeld'
De Statievrienden zitten deze corona-tijd allesbehalve stil. In juli brachten ze hun boek uit 100 Waregemse spoortrekkers, dat niet alleen de geschiedenis en het belang schetst van het spoor voor Waregem, maar ook hulde brengt aan een honderdtal merkwaardige figuren. Het derde weekend van september 2021 staat al het evenement Stoatie Kirmesse gepland met erfgoedcafé de vrijdagavond. Voor dit najaar organiseren ze een fotowedstrijd over het Waregemse herbergleven. Elkeen kan deelnemen met foto’s uit hun collectie.
Collage Mya
De Statievrienden hebben inderdaad de knop omgedraaid naar een nieuw boekproject over ‘Honderd(en) Ware Waregemse Herbergen’, waarvan de realisatie gepland staat voor 2024-25. De fotowedstrijd van het laatste trimester van 2020 heeft als uiteindelijk doel geschikte foto’s en ander illustratiemateriaal te verzamelen voor die nieuwe uitgave. Ze doen een oproep naar amateur-fotografen en andere beeld-amateurs om massaal illustraties van Waregemse herbergen in te leveren.
De fotowedstrijd wordt uitgeschreven in vier categorieën :
- Historische ‘authentieke’ foto’s van een Waregemse herberg (foto van vóór 1980)
- Een ‘levendige foto’ of ‘actiefoto’ met mensen in of voor een Waregemse herberg.
- De mooiste foto van ‘een hedendaags Waregems café’
- De ‘grappigste’ of ‘ludiekste’ foto i.v.m. een Waregemse café.
Om administratieve redenen kan elke fotograaf maximum drie foto’s per categorie indienen voor deze wedstrijd. Aan de beste foto in elke categorie kennen de Statievrienden een Waregembon toe van 50 €. Bijkomend wordt nog een prijzenpot met naturaprijzen voorzien.
Een onafhankelijke jury beoordeelt de ingediende afbeeldingen en illustraties naar originaliteit, kwaliteit en reproductiemogelijkheid. De deelnemers dragen de volledige verantwoordelijkheid voor hun afbeelding van personen (wet op de privacy). De Statievrienden wensen de foto’s te gebruiken voor culturele doeleinden. Bij eventueel gebruik van de foto’s zal steeds de naam van de deelnemer vermeld worden.
Voor deelname aan de wedstrijd moeten de foto’s ingediend worden vòòr 1 januari 2021 bij M. Feys, Boulezlaan, 33 te 8790 Waregem. Op de ommezijde moeten de illustraties voorzien zijn van een klever met vermelding van naam, adres, telefoon en mailadres van de maker en naam en adres van de herberg, mét aanduiding van de rubriek waarvoor de foto volgens u in aanmerking komt.
De vier winnaars worden uitgenodigd naar de prijsuitreiking met streefdatum eind januari 2021, met een kleine tentoonstelling van de ingediende foto’s. De winnende foto’s en ook enkele andere inzendingen worden gepubliceerd in het boek over de Waregemse herbergen, dat allicht verschijnt in 2025. We doen dus een oproep naar zoveel mogelijk illustratiemateriaal rond het Waregems herbergleven over de jaren heen.
Fotowedstrijd 2020: “Waregemse herbergen in beeld”
De Statievrienden organiseren een fotowedstrijd met als thema “Waregemse herbergen in beeld”.
Enkel amateurfotografen kunnen deelnemen en dat vanaf de leeftijd van 16 jaar.
Het thema is ‘Waregemse herbergen’, maar er zijn vier rubrieken:
Historische ‘authentieke’ foto’s van een Waregemse herberg of afbeeldingen ervan ;
Foto’s of afbeeldingen van het verenigingsleven in of voor een Waregems café ;
Foto’s van hedendaagse Waregemse herbergen met of zonder klanten ;
Ludieke foto’s of afbeeldingen in verband met een Waregemse herberg.
Elke deelnemer mag maar drie foto’s indienen per rubriek.
De foto’s, in monochrome of kleur geprint, mogen maximaal 20 x 30 cm zijn (grootte kaders expo).
De beelden moeten genomen zijn in, voor of in de buurt van een herberg in groot-Waregem.
De foto’s worden vóór 1 januari 2021 ingediend bij M. Feys, Boulezlaan, 33 te 8790 Waregem. Inlevereingsdatum verlengd tot drie kalendermaanden na de heropening van de horeca.
De foto’s moeten op de ommezijde voorzien zijn van een klever met vermelding van naam, adres, telefoon en mailadres van de maker en locatie van de herberg, mét aanduiding van de rubriek waarvoor de foto volgens u in aanmerking komt.
Per rubriek krijgt de winnaar één Waregembon van 50 euro, ev. aangevuld met prijzen in natura voor niet winnende deelnemers. Er is bovendien één Waregembon van 50 euro voor de beste foto. De Gaverstreke schenkt bovendien tien jaarboeken als prijzen voor deze wedstrijd.
Er wordt een tentoonstelling opgezet met een selectie van de ingezonden foto’s. Alle deelnemers worden uitgenodigd naar deze gebeurtenis.
De ingediende foto’s worden gejureerd door een vakkundige en neutrale jury die de winnaars bepaalt en die de selectie maakt voor de tentoonstelling.
De deelnemers dragen de volledige verantwoordelijkheid voor hun afbeelding van personen (wet op de privacy). Het comité De Statievrienden aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid voor mogelijke inbreuken op de auteursrechten van derden.
Tegen de beslissing van de jury is geen verhaal mogelijk en er wordt niet over gecorrespondeerd.
Het organiserend comité eigent zich het recht toe foto’s te gebruiken voor culturele doeleinden. Bij eventueel gebruik van de foto’s zal steeds de naam van de deelnemer vermeld worden. De ingediende foto’s worden niet terugbezorgd aan de makers.
Door deel te nemen verklaart elke deelnemer zich akkoord met dit reglement.
Op donderdag 19 oktober 2020 wordt de wegbrug over de Leie in Desselgem en Ooigem afgesloten voor alle verkeer en gaan de werken voor de bouw van een nieuwe brug effectief van start. De huidige brug is te laag voor de moderne binnenvaart (4500 ton containervaart). Daarom bouwt waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv in samenwerking met de gemeente Wielsbeke en stad Waregem een nieuwe, hogere brug.
De aannemer is officieel gestart op woensdag 1 juli 2020. De inwoners van Wielsbeke en Waregem werden op 6 oktober grondig geïnformeerd over de werken op een coronaproof infosessie. Op zaterdag 24 oktober omstreeks 10 u. gaat de huidige betonnen brug op de grond. Ze werd voor het wegverkeer in gebruik genomen op 5 oktober 1967 en de oplevering dateert van 14 februari 1968. Ze heeft dus 53 jaar dienst gedaan en is daarmee de intergemeentelijke Leiebrug op die plaats met de langste levensduur. De eerste brug deed dienst van 1971 tot 1918, de tweede ijzeren brug en de laatste voorlopige houten brug deden maar 20 jaar dienst.
De nieuwe brug wordt een stalen boogbrug van 99 meter lang en 19 meter breed. Het ontwerp oogt licht en hedendaags. De nieuwe Leiebrug komt op dezelfde locatie als de huidige brug, waardoor de impact op de omgeving beperkt is. Zo blijven alle woningen en een waardevol natuurgebied gevrijwaard. De kostprijs van de bouw van de nieuwe brug wordt geraamd op 6,6 miljoen euro.
“De nieuwe brug tussen Ooigem en Desselgem is niet alleen een verbetering voor de scheepvaart en de mobiliteit, maar is vooral het resultaat van de goede samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg nv, gemeente Wielsbeke en stad Waregem.” zegt Lieven Dejonckheere, afdelingshoofd Regio West van De Vlaamse Waterweg nv.
De werken in Ooigem en Desselgem maken deel uit van het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen, dat steun geniet van de Europese Unie. Hiermee wil waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor het goederenvervoer op de weg. Om schepen met drie lagen containers door te laten, moeten bruggen een vrije doorvaarthoogte hebben van zeven meter. De huidige brug, die Ooigem en Desselgem verbindt, is met zijn doorvaarthoogte van 5,58 m. te laag en wordt dus vervangen door een nieuw en hoger exemplaar. Opkrikken, zoals destijds de brug in Vijve, was hier niet mogelijk.
Jan Stevens, burgemeester van de gemeente Wielsbeke: “De hogere brug zal meer scheepvaartverkeer toelaten vlot onze regio te passeren, wat de lokale economie alleen maar ten goede komt. Door de aparte en brede fietsstroken zal ook de veiligheid van de zwakke weggebruikers gevoelig verbeterd worden."
Tijdelijke voetgangersbrug
Tijdens de werken, die ongeveer 1,5 jaar zullen duren, kunnen fietsers en voetgangers gebruik maken van een tijdelijke fietsers- en voetgangersbrug. De brug heeft een hellend vlak en geen fietsgeulen. Zo kan iedereen gemakkelijk met de fiets aan de hand over de brug. Deze tijdelijke fietsers- en voetgangersbrug werd eind september geïnstalleerd.
Omleiding
Aangezien de nieuwe brug op dezelfde locatie komt als de huidige brug, zal het verkeer vanaf 19 oktober tot het einde van de werken geen gebruik kunnen maken van de brug. Auto’s en ander wegverkeer kunnen omrijden via de Gentseweg, Expresweg, Ooigemstraat en de Wielsbeeksestraat.
Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van de tijdelijke fiets- en voetgangersbrug ter hoogte van de Munkenhofdreef. Het jaagpad langs de Leie wordt onderbroken dus fietsers kunnen rondrijden langs de Eerste Linie Regimentstraat en de Tweede Aardstraat.
Nieuwe fietsbrug
De Vlaamse Waterweg nv investeert samen met de gemeente Wielsbeke en stad Waregem ook in de recreatieve troeven van de Leie en haar omgeving. Met een nieuwe brug specifiek voor fietsers en voetgangers wordt de beleving van de Leievallei versterkt. Het ontwerp van de nieuwe fietsbrug is ondertussen afgewerkt. De brug wordt gebouwd ter hoogte van Beveren-Trakel in Waregem en de oude Leie-arm in Ooigem. De nieuwe brug wordt een stalen S-vormige brug met een overspanning van 59,5 meter. Het ontwerp is sober, maar harmonieus en vormt één geheel met de bomenrijen en het open Leielandschap. De brug krijgt betonnen aanloophellingen die naadloos zullen aansluiten op de bestaande jaagpaden aan beide zijden van de Leie.
Nog dit najaar zal De Vlaamse Waterweg nv de omgevingsvergunning voor de nieuwe fietsers- en voetgangersbrug indienen. Daarna start de zoektocht naar een geschikte aannemer. Als alles goed verloopt, zullen de werken in de zomer van 2021 starten.
“De fiets- en wandelbrug zal een enorme boost geven aan de recreatie langs de Leie, niet in het minst met de ontdekking van de prachtige groenzone aan de overkant van de rivier.” aldus eerste schepen van stad Waregem, Rik Soens.
Waregem heeft ongetwijfeld het laatste decennia flink ingeboet aan lokale berichtgeving. Heb nog tijd meegemaakt dat de Waregemse burger nog uitvoerig werd geinformeerd door een handvol Waregemse journalisten en kon kiezen tussen verschillende media. Omstreeks 1980 was de persbank tijdens de gemeenteraden te klein en de gemeenteraden werden veelal gevolgd door een tiental schrijvers in diverse media. Heb nog tijd gekend van Jozef Viaene in Het Nieuwsblad, Lucien Six in Het Volk, Eddy Van Oost in Streekkrant, Noel Van Hoenacker en Jef Van Outryve in het Wekelijks Nieuws, mezelf voor Gazet van Antwerpen, Eric Adams voor Soc. Media en tegelijk nog een aantal anderen. Herinner mij dat Waregem in jaren 80 tegelijk ruim een tiental persmedewerkers telde en met kennis van zaken regelmatig artikels publiceerden over Waregem in verschillende media : drie voor Het Nieuwsblad, drie voor Het Volk, twee voor het Laatste Nieuws, een dozijn voor Het Wekelijks Nieuws en verder nog voor een aantal voor weekbladen als De Streekkrant, Gaver Echo, Atlas, Kortrijks Handelsblad, enz. De Waregem was toen nog breed en vanuit verschillende invalshoeken geïnformeerd over wat reilde en zeilde in hun gemeente.
Waregem had zoveel lokale journalisten dat er ook een perskring werd georganiseerd. Vond ondermeer nog verslag terug van algemene vergadering van 13 mei 1982, toen ook naast initiatiefnemer Eddy Van Oost, Lucien Six en Bernard Delange al met Hendrik Ghistelinck, Frank Pauwels, Marcel Maheur, Pol Tack, Jean-Pierre Imbo, Marc Van Ryckeghem. Andere leden waren toen Jacques Jacques Declercq, Eric Adams, Jos Callens, Roger De Roose, Jean-Claude Fourneau, Luc Huyzentruyt, Jerome Mahieu, Georges Rossel, Ivan Vanhoucke, Daniel Van Oost, Jef Vanoutryve, Bo Devos, Jean-Marie Vanhoutte, Hilde Michels, Herman Vercaemst, Freddy Vermoere, Marianne Bottrerman.
De Waregemse burger werd niet alleen breder geïnformeerd in de dagbladpers, die vanaf eind de jaren 70 meer aandacht schonk aan regionale berichtgeving. Ook de verschillende (reclame)periodieken hadden veel aandacht voor het gebeuren in Waregem. Er werd ondermeer uitvoerig verslag uitgebracht over elke gemeenteraad. Herinner mij nog de verslagen in het Kortrijks Handelsblad van bijna een bladzijde en de ludieke, maar kritische rubriek van Eddy Van Oost in De Streekkrant. Belangrijke informatiebron was ook de Waregemse vrije radio met na de ziekenomroep Regenboog ook radio Diamant, Fiasco, Happy, Trend, Spitsradio, enz.
De Waregemse berichtgeving werd het slachtoffer van de monopolisering en de besparing van de media. Waregem verloor op Jan Decock en Freddy Vermoere na al zijn verslaggevers. Met de reorganisatie van het KW verloor Waregem ook daar zijn belangrijke rol. Is het geen tijd om Waregem met eigen regio, die verschilt van die van Kortrijk, terug een centrale plaats te bieden? Enkel Gouden Blad biedt ons nog enigszins die aandacht, maar het recente verleden heeft bewezen dat we daar alleen niet langer kunnen op vertrouwen.
Heropening bezoekerscentrum Flanders Field American Cemetery
Het bezoekerscentrum op het Flanders Field American Cemetery is deze week heropend. Door de coronacrisis werd het bezoekerscentrum tijdelijk gesloten en ook de Memorial Day, de jaarlijkse herdenkingsplechtigheid op het Amerikaanse kerkhof in Waregem, kon eind mei niet in zijn gebruikelijke vorm doorgaan. Die herdenking werd vervangen door een internationale ceremonie die de maandagavond live te volgen was via www.memorialdayonline.com .
Het interactief bezoekerscentrum Flanders Field werd geopend in april 2017, drie jaar na het bezoek van toenmalig president Barack Obama. De American Battle Monuments Commission investeerde daarin ruim 1 miljoen dollar. “Centraal staat de rol van de USA tijdens WOI en onze band met Waregem”, zei toezichter Chris Arseneault bij de opening.
Het centrum vertelt tot in detail welke rol twee Amerikaanse divisies speelden tijdens het verjagen van de Duitsers uit de Spitaalbossen in Wortegem-Petegem. In de nabijheid van die bossen schonk Waregem grond waarop in 1923 de begraafplaats Flanders Field werd geopend, waar 368 gesneuvelde Amerikanen hun laatste rustplaats hebben. De band met en het respect voor Waregem zitten verweven in het centrum.
Zo worden schoolkinderen in de schijnwerpers gezet. Lagere scholieren zingen immers jaarlijks, op de laatste zondag van mei, op de herdenkingsplechtigheid Memorial Day het Amerikaanse volkslied op Flanders Field. Er zijn beelden te zien van hoe de Keukeldam aan het Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaartinstituut en de Olmstraat aan het Heilig-Hartcollege er tijdens WOI uitzagen. Opmerkelijk is het verhaal van Achiel Adams, die het onderhoud van de begraafplaats op zich nam tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers lagen op de loer.
Op een reeks panelen worden persoonlijke verhalen verteld van Amerikaanse soldaten, zoals over het door de Canadese luitenant-kolonel John McCrae geschreven gedicht ‘In Flanders Fields’, en de Amerikaanse luchtvaartpionier Charles Lindbergh. Die vloog in 1927 over de begraafplaats om klaprozen of poppies over de graven uit te strooien. Eveneens indrukwekkend is het verhaal van de ‘Gold Star Mothers’. Dat zijn Amerikaanse moeders van soldaten die sneuvelden in een oorlog.
Aan beleving geen gebrek met een video, touchscreens, een oude ratelaar om te waarschuwen voor een gasaanval en replica’s van granaten en (deels) een Lewis machinegeweer. Afronden gebeurt in een receptieruimte uit 1924, met open haard, antiek meubilair en een gastenboek. Daarna kan de begraafplaats zelf bezocht worden. Ook een bezoek aan het Waregemse oorlogsmuseum Hippo War op de Gaverbeekhippodroom, is een aanrader. Daar ontdekt u onder meer de rol van het paard tijdens WOI. Dat museum kost de stad, Vlaanderen en de provincie ruim 2 miljoen euro. Een wandeling met 368 stoepnagels verbindt het museum met het nog geen 2 kilometer verderop gelegen bezoekerscentrum.
Te volgen maatregelen
Het bezoekerscentrum, op de hoek van de Wortegemseweg en de Bosstraat, is zeven dagen op zeven gratis toegankelijk in Flanders Field, van 9 tot 17 uur.
We ontvingen volgende mededeling met maatregelen voor een bezoek aan het bezoekerscentrum:
ARLINGTON, Virginia (22 juli 2020) – De American Battle Monuments Commission (ABMC) is verheugd om aan te kondigen dat het bezoekerscentrum op Flanders Field American Cemetery heropent op woensdag 22 juli 2020. Het betreden van het bezoekerscentrum vereist het verplicht gebruik van ontsmettende handgel voorzien aan de ingang en uitgang alsook het verplicht dragen van een mondmasker.
De toegang tot het bezoekerscentrum is gelimiteerd in aantal omwille van de beperkte ruimte binnenin. Het éénrichtingsverkeer in het bezoekerscentrum is aangeduid door middel van bewegwijzering en bakens. ABMC medewerkers zijn aanwezig om bezoekers te assisteren indien nodig. De publieke toiletten op Flanders Field American Cemetery zijn opnieuw toegankelijk, net als de kapel. Het dragen van een mondmasker is verplicht bij het betreden ervan.
Rondleidingen zijn toegelaten, maar enkel op afspraak en het aantal is beperkt tot 9 personen. Er is geen aanduiding voor een te volgen pad voor de bezoekers op de begraafplaats zelf (domein buiten). Plechtigheden en andere samenscholingen binnen de muren van de begraafplaats zijn niet toegestaan.
Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met Flanders Field American Cemetery. Familieleden van de gesneuvelden, alsook WOII veteranen worden verzocht om de begraafplaats te contacteren alvorens hun bezoek aan Flanders Field American Cemetery en het bezoekerscentrum en eveneens aan andere ABMC locaties.
De veiligheid en beveiliging van onze ABMC personeelsleden en bezoekers blijft een prioriteit. Het bewaren van de afstand, de aangeduide bezoekerspaden en afgezette plaatsen zullen van kracht blijven voor zolang dit nodig is. Het dragen van een mondmasker tijdens het bezoek is ten zeerste aangeraden, alsook om thuis te blijven indien men zich niet goed voelt. Het dragen van een mondmasker is verplicht in de publieke toiletten en in het bezoekerscentrum. Voor meer informatie over ABMC heropening, gelieve onze website ABMC.gov te raadplegen en onze sociale media kanalen.
Over de American Battle Monuments Commission (ABMC):
De American Battle Monuments Commission (ABMC) beheert en onderhoudt 26 begraafplaatsen en 30 federale gedenktekens, monumenten en gedenkplaten in 17 landen wereldwijd. Daarenboven beheert ABMC drie gedenktekens in de Verenigde Staten van Amerika. Sinds 6 april 1917 blijft het de heilige missie van ABMC om de dienst, de verwezenlijkingen en het offer te eren van meer dan 200 000 Amerikaanse militairen die begraven en herdacht worden op onze sites. Voor meer informatie over ABMC, bezoek ABMC.gov.
Intercommunale W13 start met lokale contacttracing in Zuid-West-Vlaanderen
Zoals elders is er ook in Zuid-West-Vlaanderen, een regio met meer dan 300.000 inwoners, nood aan dagelijks correcte cijfers over het aantal besmettingen in de gemeente. Het Vlaams Gewest blijft in gebreke. Na ruim twee maanden is de contact tracing nog altijd een puinhoop. De cijfers komen te laat en zijn ze blijkbaar onvolledig. Ook de contactopsporing gebeurt te traag: besmette personen worden soms een week na de positieve test gebeld of soms zelfs helemaal niet. Daardoor is het bijzonder moeilijk om lokale besmettingshaarden te detecteren en in te perken. Ten slotte is er nood aan wijkgerichte en persoonlijke ondersteuning van besmette personen naast de medische opvolging. De voorbeelden van Geneeskunde voor het Volk (Antwerpen), e.a. tonen aan dat de 100 miljoen, die Vlaanderen uitgeeft aan privépartners voor contact tracing, beter kunnen renderen.
In het kade-r van de strijd tegen het COVID 19-virus wordt in de regio Zuid-West-Vlaanderen een unieke samenwerking opgezet met een drieledig doel: (1) alle gemeenten dagelijks te voorzien van de meest recente cijfers van besmettingen, (2) een gebundelde aanpak van snelle contactopsporing per gemeente en (3) het begeleiden van besmette personen door gezondheids- en welzijnwerkers. Vanuit de regio wordt voorgesteld om gecoördineerd te werken met het Vlaamse niveau door gebruik te maken van het interfederale platform en door een constante uitwisseling en update van gegevens. Vrijdag heeft Vlaanderen en het interfederale comité uiteindelijk het licht op groen gezet voor samenwerking. De regionale coördinatie van het project gebeurt door de welzijnsintercommunale W13, ondersteunt door de medewerkers van de eerstelijnszones en de huisartsenkring.
21 partners
21 partners klaar om contact tracing te organiseren en zorg besmette personen op te volgen in Zuid-West-Vlaanderen. Naar aanleiding van de coronacrisis is er tussen deze partners een goede samenwerking ontstaan en daar wordt nu verder op gebouwd. Het gaat om de W13-OCMW’s van de Leiedal-gemeenten + Wielsbeke.
de gemeenten Kortrijk, Kuurne, Harelbeke, Menen, Wevelgem, Wervik, Anzegem, Avelgem, Zwevegem, Spiere-Helkijn, Deerlijk, Lendelede, Wielsbeke en Waregem;
de Huisartsenkring van Zuid-West-Vlaanderen;
de Eerstelijnszones (ELZ) met alle zorgactoren van Kortrijk, Menen en Waregem;
de ziekenhuizen AZ Groeninge en AZ Delta;
de welzijnsintercommunale W13.
Werking
In de regio zijn er 8 grote labo’s actief (5 onafhankelijke ondernemingen en 3ziekenhuislabo's). Bedoeling is dat de labo's vanaf nu binnen het uur hun gegevens bezorgen aan Sciensano en de lokale besturen zouden een directe toegang krijgen tot deze gegevens. Op die manier kunnen de cijfers veel accurater opgevolgd worden en kunnen lokale besturen ingrijpen indien nodig.
Tegelijkertijd zou de regio worden ingeschakeld als regionaal callcenter. De ziekenhuizen stellen hiervoor gepensioneerde artsen ter beschikking die in het Vlaamse platform werken. Vanuit de regio zou worden gefocust op het contacteren van besmette patiënten en het in kaart brengen van lokale clusters. Met de terreinkennis die de lokale besturen hebben kan daarna snel ingegrepen worden en kunnen, in samenwerking met de eerstelijnszones, welzijns-en gezondheidswerkers de besmette patiënten ondersteunen. De verkregen informatie wordt opnieuw ter beschikking gesteld van de Vlaamse Overheid.
Op die manier kan ingezet op de sterktes van beiden : het lokale maatwerk en de terreinkennis gekoppeld aan een performant systeem van de hogere overheden. Door op hetzelfde platform te werken kan op die manier ook vermeden worden dat er dubbel werk gebeurt, maar kunnen we elkaar versterken.
Philippe De Coene, voorzitter W13 : “Gisteren dinsdag werd de methode een eerste keer besproken op het Interfederaal Comité Testing & Tracing Covid 19 en naar verluidt positief onthaald. Vrijdag komt het comité opnieuw bijeen en we hopen dat het licht op groen wordt gezet om te kunnen starten: dan krijgen lokale tracers de toelating om gebruik te maken van het bovenlokale platform en data en kunnen ze zelf ook gegevens inbrengen.
Dat is alvast het voorkeurscenario van de regio. Met het regionale initiatief willen we immers de Vlaamse overheid bijstaan en ontzorgen. In het andere geval werkt de regio rechtstreeks met de gegevens van de labo's via de huisartsenkringen en wordt door de artsen aan de patiënten gevraagd of ze lokaal mogen opgevolgd worden inzake zowel tracing als maatschappelijke zorg. Daardoor zijn minstens de cijfers sneller in de gemeenten, kunnen lokale haarden sneller vastgesteld en ingeperkt worden en kunnen mensen met een besmetting naast de medische zorg ook de nodige welzijnszorg krijgen. Belangrijk is ook dat de inwoners van de regio hun contacten strikt bijhouden, op die manier kunnen we snel handelen.”
Fusie naar nieuwe entiteit Waregem levert 500 euro/inw op
De Vlaamse regering heeft een nieuw plan van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers goedgekeurd dat gemeentelijke fusies moet aanmoedigen. Bedoeling blijft net als tijdens vorige legislatuur vrijwillige fusies tussen gemeenten te stimileren. In een ideale wereld zou het aantal gemeenten in Vlaanderen volgens de minister gehalveerd moeten worden van 581 naar 300. Als Waregem fusioneert met omliggende gemeente komt de nieuwe stad nogal vlug aan 50.000 inwoners en wordt dat door het Vlaams Gewest ondersteunt met 500 euro/inwoner of 25 miljoen euro schuldaflossing. Met dat aanzienlijk bedrag kan de nieuwe entiteit heel wat realiseren voor zijn inwoners. Maximaal kan 50 miljoen euro steun worden bekomen.
Laten we het rekensommetje eens maken.
Gemeente
inwoners
opp
bedrag
Waregem
38.247
44,34
19.123.500
Wielsbeke
9.820
21,76
4.910.000
Deerlijk
12.080
16,82
6.040.000
Anzegem
14.733
41,79
7.366.500
Zulte
15.779
32,52
7.889.500
Wortegem-Petegem
6.395
22,87
3.197.500
Kruisem
15.747
70,69
7.873.500
Dentergem
8.615
25,94
4.307.500
Oostrozebeke
7.913
16,62
3.956,500
Harelbeke
28.474
29,14
14.237.000
Er is een duidelijk onderscheid met het vorige stimuleringsplan, waardoor de afgelopen jaren uiteindelijk 7 vrijwillige fusies van eerder kleinere gemeenten zijn gerealiseerd. ‘Hoe groter de fusie gemeente, hoe meer schuldovername door de Vlaamse overheid’ is het speerpunt van het nieuwe plan, waarmee grotere fusies worden nagestreefd. Een fusieoperatie van minstens 20.000 inwoners krijgt voortaan 200 euro per inwoner in de vorm van schuldovername, en een fusie vanaf 25.000 inwoners 300 euro. Vanaf 30.000 inwoners gaat het om 400 euro, en vanaf 35.000 inwoners om 500 euro. Onder 20.000 inwoners volgt er geen beloning meer.
Voorts wordt het plafond voor een fusie opgetrokken, van 20 miljoen naar 50 miljoen euro. Wie de fusie aangaat, krijgt ook twee extra schepenen in de eerste bestuursperiode en een extra schepen in de tweede. “Een fusie vraagt ten eerste, zeker in het begin, extra werk. Maar dat is ook om meer politiek draagvlak te creëren”, zegt Somers, die daarmee verwijst naar de weerstand van een politicus om zijn eigen mandaat te schrappen.
Het nieuwe plan is zeker verleidelijk voor Waregem en zijn buurgemeenten. Met Waregem komen ze automatisch aan het maximum bedrag steun per inwoner, zonder Waregem kunnen ze dat moeilijk bereiken. Volgens Somers werd het belang van sterke lokale besturen opnieuw aangetoond door de coronacrisis. “We hebben al veel gevraagd van de lokale besturen en we zouden eigenlijk nog meer bevoegdheden moeten doorspelen. Maar we botsen op die beperkte schaal. Zomerscholen inrichten, kinderopvang, triagecentra opzetten, dat vraagt veel, hoor. Kleine gemeenten dreigen te verzuipen door een gebrek aan slagkracht”, besluit hij.
Boek over 100 Waregemse Spoortrekkers: het leven op de ‘Statiewijk’
“Hun boeiende getuigenis laat een tijdperk herleven”
Erfgoedvereniging ‘De Statievrienden’ verzamelde de jongste zes jaar een stapel documentatie die hen werd aangereikt door vrienden en inwoners van de statiebuurt en die ze ook zelf ontdekten in allerlei archieven, boeken en… ‘koekendozen’. Na twee driedaagse expo’s en vier heemkundige bijdragen voor het jaarboek van De Gaverstreke vinden De Statievrienden de tijd rijp om uit te pakken met een overzicht van een honderdtal figuren, die als medewerker bij de Spoorwegen, als ondernemer of als inwoner van de wijk, hun ‘sporen’ hebben verdiend. Het werd een prachtig naslagwerk van 248 bladzijden A4-formaat, dat momenteel wordt verdeeld langs de Waregemse Boek- en Dagbladhandel.
Dat in 1839 ‘den ijzeren weg’ en halteplaats kreeg was voor Waregem een zegen. Die toegangspoort tot de wereld heeft het toen armoedig boerendorp geen windeieren gelegd. Rond het eerste stationnetje, een omgebouwde timmermansloods, kwamen er mensen wonen. De begoede burgerij liet statige huizen bouwen langs de nieuwe Stationsstraat en de horeca floreerde in tientallen netwerkplaatsen. De zakenlui troffen mekaar Au Pavillon of in Hotel du Parc en regelden, tussen het bridgen door, het reilen en zeilen van het snel groeiende dorp aan de Gaverbeek. Bij het begin van de 20e eeuw waren alle grote bedrijven rond het station gevestigd en woonden de burgemeester, de gemeentesecretaris en de stationschef in dezelfde huizenrij, op een boogscheut van het station.
In hun belangrijke publicatie belichten de Statievrienden een honderdtal figuren die in de stationsbuurt woonden en/of werkten en die, elk op hun manier, bijdroegen tot ‘het floreren’ van hun gemeenschap. Met zijn allen zetten ze Waregem ‘op het goede spoor’. De gezinnen, waarvan de helft nog in armoede leefde in 1839, vonden werk in de bedrijven en… bij de Spoorwegen zelf. Deze positieve ‘dwarsliggers’ vergeten we niet en krijgen een eresaluut in dit boek..
Het boek “100 Waregemse Spoortrekkers” bezorgt de lezer heel wat weetjes over de bijzondere sfeer van ‘het Waregem van toen’. De Statievrienden geloven dat de wereld kan beginnen en… eindigen bij een stuk spoorweg. De ultieme rechtvaardiging van deze publicatie is simpel: ‘Wie het verleden niet kent, zweeft stuurloos naar de toekomst’.
Toen de erfgoedvereniging twee jaar geleden startte met dit project werd nog een boek vooropgesteld van 200 blz en 60 figuren. Het avontuur en de rijkdom aan figuren was echter zo groot dat op 27juni een boek kon worden gepresenteerd van 248 bladzijden, garengenaaid met gekartonneerde kaft, zwart en gedeeltelijk in quadri kleurendruk. Dank zij het groot aantal peters/meters/sponsors blijft de prijs behouden op 25 €. Voor die voorintekenaars is bij het boek ook een gratis DVD verbonden met een 1u15min durende filmopname van de interviews van zes merkwaardige figuren uit het boek (103-jarige Statiechef Omer Clement, Frieda Sabbe van Centralke, Georgette Depoorter van ’t Gazettekot, Monica Deconinck van Motosport, Emilie Devos en Julot Cras).
In totaal brengt het naslagwerk eer aan 101 figuren. Daarbij belicht een ruime bijdrage de spoorgeschiedenis van Waregem en de vier stations (van de vier deelgemeenten van Waregem). In het boek vindt u ook drie wandelingen, honderden foto’s en het verhaal van bedrijven, molens en herbergen. Herinneringen kunnen opgeroepen worden bij vijf themabladzijden met historische foto’s van de Statiewijk.
Het boek behandeld 25 spoorbeambten (o.a. 6 chefs), 15 populaire figuren (zoals Acke, Bostoen, Mantie, Georgette, Snellie, Achiel, ..), 15 artiesten (MJ Amelynck, J Bouckaert, R. De Backer, de Putman’s en Demedts), 16 bedrijfsleiders (De Zutter, De Craene, Valère Devos, Gust Cras, …), 15 historische figuren (Dr. Campen, Dewever, Verheylesonne, De Bremacker, Dhaluin, …), 8 Openbaar Ambt (A. Callu, M. Coucke, A. Cras, Dheedene, De Riemaecker, Vanheusden,…), 11 Ambacht en Vaklui (Carton, Claessens, Korber, Lisarde, Verbeke, Vandenhende, …), 12 herbergier(ster)s (Claeys, Frida, Mooie Molen, Gaverbeek, La Poste, Gare, …), Vrije beroepen (Dr. Campen, Dr. Sabbe, architect Van Eeckhoute), Sportlui (Armand Desmet, Korber, …)
Het boek wordt uitgegeven in eigen beheer door de Statievrienden en wordt verkocht aan 25 € in de Waregemse boek- en dagbladhandels.
Van 9 juli tot en met 26 oktober 2020 organiseert Intercommunale Leiedal, samen met tal van andere partners, een kabbelend kunstenparcours op en langs het water in de 13 steden en gemeenten van Zuid-West-Vlaanderen. Het parcours kreeg de naam 'Contrei Live'. Het centrale thema van het parcours is 'water'. 16 kunstenaars en ontwerpers uit binnen -en buitenland nodigen het publiek uit om de streek te verkennen op en over het water en stil te staan bij het belang ervan.
Ook Waregem heeft zijn kunstwerk, namelijk 'Het Meershuisje'. Het kunstwerk, dat letterlijk een huisje is, doet dienst als uitkijkpost en bezinningsplek. Het biedt een unieke kijk op de Gaverbeek met haar weilanden eromheen en haar biodiversiteit. In de schoorsteen van het Meershuisje zit een periscoop waardoor je een prachtig, panoramisch zicht krijgt op het landschap. Naast een leuk plekje om de natuur optimaal te ontdekken, is het kunstwerk ook een herkenbaar punt middenin de natuur.
Meershuisje
Het Meershuisje bevindt zich in de Gaverbeekse Meersen. Het natuurgebied staat in de volksmond beter bekend staat als de Oude Spoorwegberm (van vroegere spoorlijn Anzegem-Waregem-Ingelmunster) tussen Waregem en Zulte.
Het kunstwerk is ontworpen door de Nederlandse architect, Rick Abelen. Hij werkt voor een architectenbureau en realiseert ook eigen projecten. Zijn inspiratie haalt hij vooral uit de bebouwde wereld met al zijn complexiteit, architectuur en maakbaarheid. Zijn interesse hierin geeft Abelen enorm veel voldoening en energie, elke dag opnieuw.
Het Meershuisje plaatst het landschap van de Gaverbeekse Meersen op een bijzondere manier in het zoeklicht. Als uitkijkpost en bezinningsplek biedt het huisje een unieke kijk op de Gaverbeek met haar weilanden en biodiversiteit. Door een periscoop in de schoorsteen krijg je een panoramisch vogelperspectief op de meanders in het landschap. Het Meershuisje presenteert zich als een archetypisch huis en voegt zo letterlijk een fysiek en herkenbaar adres toe aan het weinig toegankelijke natuurgebied. Natuur en beleving staan hier voorop. De installatie is een eenvoudig houtskelet bekleed met plaatmateriaal, afgewerkt met een witte toplaag. Het Meershuisje biedt een nieuw perspectief op ruimtelijke kwaliteit, met inzicht in het verleden en een blik op de toekomst. Naast een fysiek plekje om de natuur optimaal te ervaren en te ontdekken, wordt de hut door haar bijzondere presentatie ook een herkenbaar accent binnen de natuurpracht. In het huisje vinden mens, kunst, landschap en natuur mekaar harmonisch onder één dak.
Het natuurgebied de Gaverbeekse Meersen ligt zowel in Zulte als in Waregem, langs de benedenloop van de Gaverbeek. De Meersen zijn nog altijd een belangrijk overstromings- en natuurverwervingsgebied. In zo’n natuurverwervingsgebied kan de natuur duurzaam in stand gehouden worden zonder zware gevolgen voor landbouw, bosbouw of recreatie. Dwars door het mooie gebied met wei- en hooiland loopt de bedding van de oude spoorweg. Daarlangs is de hut toegankelijk, midden in het groen, uitkijkend over de Meersen en grenzend aan de wandel- en fietsroutes. Het gebied wordt in de volksmond dan ook vaak de Oude Spoorwegberm genoemd en heeft met de levendbarende hagedis - een van de weinige reptielen die geen eieren leggen - alvast één opmerkelijke bewoner.
Rick Abelen
Rick Abelen is architect. Dat wou de Nederlander al vanaf de middelbare schoolbanken worden. Geïntrigeerd door de bebouwde wereld met al haar complexiteit, en dan vooral door de relatie tussen groot- en kleinschaligheid, architectuur en maakbaarheid. De invloed van architectuur op de mens en omgekeerd vormt voor hem een interessant spanningsveld. Rick Abelen werkt voor een architectenbureau en realiseert ook eigen projecten. Daarnaast schreef hij voor een architectuurmagazine en werkte hij als projectcoördinator voor de in Nederland verplichte beroepservaringsperiode. De interesse in de bebouwde wereld en de mens geeft Abelen enorm veel voldoening en energie, elke dag weer.
16 kunstwerken in 13 verschillende steden of gemeenten
Het kunstenparcours telt 16 kunstwerken in 13 verschillende steden of gemeenten in Zuid-West-Vlaanderen, waaronder Waregem. Het parcours is bovendien volledig gratis. Wil je graag weten waar de kunstwerken zich precies bevinden en wat je ervan kan verwachten? Alle info vind je op de site van Intercommunale Leiedal. Indien je het volledige kunstparcours wil verkennen, kan je gebruik maken van een handige fietskaart met fietslussen. Aan de hand van drie fietslussen die werken via knooppunten kan je fietsen van kunstwerk naar kunstwerk.
WandelFotoZoektocht
Het kunstwerk 'Het Meershuisje' is ook te zien tijdens de WandelFotoZoektocht die de dienst toerisme in elkaar stak. De zoektocht loopt nog tot en met 31 augustus 2020. Bovendien zijn er tal van leuke prijzen mee te winnen.
Deze Corona-zomer is het ideale moment om onze eigen streek nog eens te (her)ontdekken! En daar helpt de stad graag bij: van 27 juni tot en met 31 augustus kan je deelnemen aan de leuke WandelFotoZoektocht in Waregem. Bovendien zijn er 25 mooie prijzen te winnen. De hoofdwinnaar kan zich verwachten aan een wellnesscheque ter waarde van 150 euro!
De zoektocht loopt voornamelijk door Sint-Eloois-Vijve. Je wandelt langs heel wat mooie plekjes: van de Oude Spoorwegberm via de jachthaven naar het jaagpad langs de Leie. Ook ‘Het Meershuisje’, het tijdelijk kunstwerk van het kunstproject ‘Contrei Live’ ligt op de route. Tijdens de wandeling zoek je 24 foto’s waar een vraag bijhoort. Het antwoord is telkens terug te vinden in het straatbeeld. Deelnemen kan tot en met 31 augustus. Bezorg het antwoordformulier in de stadswinkel of mail deze, samen met je contactgegevens, naar zoektocht@waregem.be. De WandelFotoZoektocht is volledig gratis! Het deelnameformulier met de route, reglement, foto's en antwoordstrook kan je afhalen in de stadswinkel.
Dwars Door Vlaanderen en SV Zulte Waregem sloegen de handen in elkaar en kregen deze week van het stadsbestuur de organisatie van het BK Wielrennen 2021 officieel toegekend. De twee Waregemse verenigingen kregen van het stadsbestuur de voorkeur op de evenementenbureaus Golazo en Twice, die ook het BK wilden organiseren. Dwars Door Vlaanderen werkte zich een weg tot het World Tour-niveau en kan dus rekenen op een enorme knowhow en ervaring in de wielerwereld. Daarnaast staat de ruime community van Essevee en hun ruime ervaring in business, events en catering. Er wordt ook gerekend op medewerking van het Waregems verenigingsleven. Ze zullen er alles aan doen om van deze koers een hoogdag te maken voor zowel de modale Waregemnaar als de fervente wielerfanaat.
Waregem werd al drie jaar geleden officieel de organisatie toegekend van het Belgisch kampioenschap Wielrennen voor 2021. De stad betaalt daarvoor 230.000 euro. “Het is de bedoeling dat de organisatie uiteindelijk een nuloperatie wordt dankzij sponsorgeld, externe partners, catering en tickets”, aldus de toenmalige schepen van sport Chantal Coussement in april 2017. De stad zocht inderdaad de samenwerking met een externe partner en keek daarvoor in eerste instantie naar de organisator van Dwars door Vlaanderen. “Zij hebben een grote rol gespeeld bij het binnenhalen van het BK. Het is een grote sterkte dat voorzitter Carlo Lambrecht en zijn team een goed contact hebben met de Belgische wielerbond”.
Het wordt de derde keer dat profwielrenners hier zullen strijden voor de tricoloretrui. In 2021 zal het 32 jaar geleden zijn dat het Belgisch kampioenschap wielrennen het laatst plaatsvond in Waregem. In 1989 werd Carlo Bomans er Belgisch kampioen. Het eerste BK in Waregem was in 1966. “We zijn bijzonder fier dat we nog eens zo'n groot evenement naar onze stad halen”, zegt burgemeester Kurt Vanryckeghem. In 2014 was er nog het BK veldrijden. En in 2007 was Waregem start van een Tourrit. Waregem organiseerde in 1957 zelfs een legendarisch wereldkampioenschap met aankomst in het Regenboogstadion. “We hebben ervaring met het organiseren van grote evenementen en willen die expertise dan ook gebruiken. We vinden het belangrijk om met citymarketing onze stad op de kaart zetten.”
Dwars door Vlaanderen en SV Zulte-Waregem, twee Waregemse referenties in de sportwereld, nemen de handdoek op om eind juni 2021 (20 of 27 juni 2021) een memorabel programma samen te stellen. Het is voor het eerst dat een voetbalclub uit 1A een BK Wielrennen helpt organiseren. “Corona legde voetbal en wielrennen stil, en toen hebben we een dossier samengesteld, op Waregem gericht,” zegt Carlo Lambrecht van Dwars door Vlaanderen. Beide organisaties werkten al meermaals samen maar nu schakelen ze een versnelling hoger om een nieuwe mijlpaal bij te schrijven in de wielergeschiedenis van onze stad. De organisatie is Stad Waregem dan ook dankbaar voor deze unieke opportuniteit. De toekenning toont de sterke lokale verankering in deze bruisende stad. We zullen er alles aan doen om van deze koers een hoogdag te maken voor zowel de modale Waregemnaar als de fervente wielerfanaat.
Carlo Lambrecht, voorzitter Dwars Door Vlaanderen: “Het is een hele eer om het Belgisch Kampioenschap te mogen organiseren. We hebben keihard gewerkt om Dwars Door Vlaanderen naar het World Tour-niveau te liften en nu wordt het onze doelstelling om van het Belgisch Kampioenschap een echte referentie te maken. Het parcours wordt een meesterstuk, waarbij zowel de heren als de dames een mooi strijdtoneel krijgen. Wat we nu al kunnen verklappen is dat we starten op de Waregemse Hippodroom en dat de aankomstzone aan het Regenboogstadion ligt.”
“We zorgen voor een koersdag die voor iedereen toegankelijk is. Als lokale spelers willen we de Waregemnaar iets teruggeven. Zo zal de toegang tot het rennersdorp en het fandorp aan de aankomstzone volledig gratis zijn en zullen lokale verenigingen de kans krijgen om zowel in Waregem als in de deelgemeenten hun graantje mee te pikken.”
Miguel De Ruyck, commercieel directeur SV Zulte Waregem: “Er is weldegelijk een match tussen voetbal en wielrennen. Zo hebben we al jaren een ijzersterke band met de organisatie van Dwars Door Vlaanderen. We bezegelen die relatie nu met de gezamenlijke organisatie van het BK Waregem 2021. We voegen een grote meerwaarde toe door onze jarenlange ervaring in evenementen, voor zowel supporters als business partners. Tope Es Alles Meuglijk is ons motto en dat gaan we nu ook bewijzen.” “Deze toekenning bewijst dat ons team ook naast het veld scoort. Het ligt in onze aard om grensverleggend te denken en we hebben dan ook geen seconde getwijfeld om in dit verhaal te stappen. Onze business- en eventafdeling kan bogen op jaren ervaring in hospitality en catering.” “Er is nog een extraatje voor Essevee. De koers vindt niet enkel plaats in de schaduw van ons Regenboogstadion maar we vieren volgend jaar bovendien onze twintigste verjaardag.”
Kristof Chanterie, schepen van sport Stad Waregem: “We zijn ongelooflijk trots dat twee lokale organisaties zich engageren om samen het BK Waregem 2021 te organiseren. Ze zetten Waregem als sportstad verder op de kaart: Dwars Door Vlaanderen groeide uit tot wedstrijd van World Tour niveau en Essevee voetbalde al een aardig palmares bij elkaar. Neem daar nog eens de Waregemse Hippodroom bij als startplaats en je hebt meteen drie internationale referenties in de sportwereld.
“De lokale verankering kwam heel hard naar voor in het voorstel van Dwars Door Vlaanderen en Essevee. Zowel in Waregem als de deelgemeentes zal er een grote betrokkenheid zijn van lokale verenigingen en organisaties.”
Tom Van Damme, bondsvoorzitter van Belgian Cycling: “We kennen de organisatie van Dwars Door Vlaanderen als een gedreven team. De toevoeging van voetbalclub SV Zulte Waregem kan enkel verrijkend zijn voor de ervaring die de wielerliefhebber in Waregem zal beleven.
De digitale corona-omstandigheden voor de gemeenteraad zorgt blijkbaar voor extra inzet bij de gemeenteraadsleden. Tijdens de zoom-gemeenteraad van vorige dinsdag stonden niet minder dan 17 vragen op de agenda, meer dan de reguliere agenda. Vier vragen waren er rond de plannen voor een autoluw marktplein, een dossier waar de corona-omstandigheden hebben gezorgd voor een stroomversnelling. Raadslid Sophie Demeulenaere bracht de beslissing van het Agentschap Wegen en Verkeer onder de aandacht om de Eikenlaan af te sluiten aan de Expresweg N382.
Sophie Demeulenaere: “Wij vernemen dat het AWV het binnenkort onmogelijk zal maken om af te slaan op de Expresweg naar de wijk de Bilkhage via de Eikenlaan en naar de bedrijven in de industriezone van de Roterij- en de Lindestraat in Waregem. Enkel ziekenwagens zouden nog worden toegelaten. Zo zal het verkeer – dat zijn vooral de werknemers van de industriezone en de bewoners van de bilkhage - in de toekomst via de Pijkstraat of de Gentseweg op hun bestemming moeten komen. Wij zijn voorstander om samen te zitten met het AWV om te zien of ze de mogelijkheid om af te slaan naar de Eikenlaan voor personenwagens kunnen behouden omdat wij menen dat -de Gentseweg nu al dichtslibt ter hoogte van de Carrefour (en daar zal nog verkeer bijkomen als de 100 woningen van de Site Spoorweglaan in gebruik zijn) en -anderzijds de Duthoystraat en de Pijkstraat nog meer verkeer te slikken zullen krijgen.”
Het NVA-VLD-raadslid stelt voor om ter hoogte van de kruising Expresweg/Eikenlaan een deel van de pechstrook te reserveren voor een uit- en opritstrook. Hierdoor zal het doorgaand verkeer op de expresweg niet meer geremd worden door het verkeer dat de Eikenlaan wil indraaien of de Expresweg wil oprijden. Andere mogelijkheid is een hoogtebeperking te plaatsen bij het begin van de Eikenlaan zodat enkel een ziekenwagen en personenwagens er onderdoor kunnen rijden. Zo vermijd je doorgaand verkeer van vrachtwagens. Er kan met verkeersborden ook een soort ‘plaatselijk verkeer’-situatie gecreëerd worden, zodat alle andere voertuigen van ‘bezoekers’ naar de Gentseweg geleid worden. Voor de stad is dit in lijn met haar mobiliteitsplan: er worden geen bijkomende verkeersknopen gecreëerd, de situatie op de expresweg wordt veiliger en de bedrijven blijven vlot bereikbaar voor de werknemers en de Bilkhage voor haar bewoners. Derden bezoekers en het vrachtverkeer blijven op de expresweg.
Veiligheidsmaatregel
De Eikenlaan wordt net als aan de kant van Renthuisstraat afgesloten met een slagboom, die enkel ambulanciers kunnen bedienen. De ingreep was eigenlijk al een voorwaarde voor de realisatie van de brug over de Gentsesteenweg en was al aangegeven in de studie uit 2004. De afslag naar de Waterstraat blijft enkel behouden voor vrachtverkeer dat de Volvo-garage moet bereiken. Het stadsbestuur heeft de afsluitingen tot nu kunnen afhouden, laatst voor de werken aan de Posterijstraat. Het Agentschap Wegen en Verkeer verklaart de aanpassing als noodzakelijk voor de verkeersveiligheid. Het is volgens woordvoerster Veva Daniëls van AWV ontoelaatbaar dat lokale wegen zoals deze uitkomen op een expresweg van dit hoog niveau waar het snelheidsregime heel sterk verschilt en waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Burgemeester Kurt Vanryckeghem wees net als schepen Philip Himpe nog op de inspanningen van het stadsbestuur om de uitweg te kunnen behouden, maar het AWV kon na verschillende vergaderingen niet worden overtuigd. De schepen wenst om met de nieuwe argumenten van raadslid Demeulenaere een nieuwe poging te doen om alsnog de afsluiting tegen te gaan. Raadslid Sophie Demeulenaere ziet heil in een afgescheiden op- en afrit om de Eikenlaan te bereiken. “Zo kunnen de automobilisten ofwel snelheid maken om in te voegen, ofwel rustig afremmen om de afslag te nemen.” Ook raadslid Inge Vandevelde (Groen) ziet mogelijkheden in het voorstel van Sophie. Zij stelt de aanpassing met afleidingsstrook al vanaf de spoorwegbrug.
Het Agentschap Wegen en Verkeer maakte op aanvraag van het stadsbestuur al een studie naar de gevolgen voor de Gentsesteenweg, maar die worden als miniem aanzien. Wel ziet het Agentschap mogelijkheden in de betere afregeling van de verkeerslichten aldaar.
Fractieleider Michiel Vandewalle (NVA-VLD) wenst dat het probleem wordt aangekaart bij de minister van Mobiliteit (Lydia Peeters – OpenVLD). We hebben met Kurt Vanryckeghem nu een parlementslid en moeten daar gebruik van maken. De burgemeester van Izegem Bert Maertens (N-VA) laat alvast weten dat hij het dossier mee zal opvolgen. “De Expresweg is en blijft een belangrijke verkeersader voor Zuid-West-Vlaanderen. Het verbindt de E17 in Waregem met Wielsbeke, Oostrozebeke, Ingelmunster tot in mijn eigen Izegem. Het is belangrijk dat de N382 een veilige en vlotte verbinding blijft, maar we mogen de inwoners van de Bilkhage zeker niet vergeten”, stelt hij.
Van verkeersvrije zaterdagmarkt naar verkeersluwe markt
De dwingende omstandigheden om corona-virus te bestrijden heeft ook gevolgen voor de Waregemse zaterdagmarkt. Vorige zaterdag werd de markt verkeersvrij met het terug vrijgeven van de wekelijkse marktdag. De problematiek rond verkeersluwe zaterdagmarkt werd al in februari 2011 door Mario Verhellen (spa) op de agenda geplaatst, maar werd steeds afgehouden. Het corona-virus heeft nu de knoop doorgehakt en vandaag deelde het stadsbestuur onverwacht mee dat het de bedoeling is om de wekelijkse zaterdagmarkt ook in post-coronatijden verkeersvrij te houden.
De mededeling hangt samen met een van de voorziene aanpassingen van het nieuwe mobiliteitsplan voor het stadscentrum: de rechtstreekse aansluiting van de Stormestraat op de Stationsstraat. Het verkeer vanuit de Stormestraat kan met een kleine ingreep ter hoogte van het ruime voetpad aan het Kruidvat rechtstreeks worden afgeleid naar de Stationsstraat.
Zo lang de coronamaatregelen gelden, blijven de huidige opstelling en aanpassingen op de zaterdagmarkt wel behouden. Van zodra de maatregelen kunnen opgeheven worden en na goedkeuring van het nieuwe mobiliteitsplan voor het centrum, zal de stad werken laten uitvoeren die de Stormestraat rechtstreeks met de Stationsstraat verbinden.
Schepen van Economie Kristof Chanterie daarover : “ Het betekent dat er na ongeveer 6 jaar een definitieve oplossing komt voor dit vraagstuk. Toen was er tussen alle betrokken partijen geen consensus over de aanpak van het verkeer (en de bussen van De Lijn) versus de zaterdagmarkt. Met het goede parkeerbeleid en het nieuwe mobiliteitsplan voor het stadscentrum is die overeenkomst nu wel bereikt. Het verkeer vanuit de Stormestraat zal in de toekomst niet alleen op zaterdagvoormiddag, maar altijd rechtstreeks naar de Stationsstraat kunnen rijden. De zone aan het Kruidvat moet hiervoor wel heraangelegd worden. Zo wordt het plein (en dus ook de zaterdagmarkt) tussen de kerk en Het Pand permanent verkeersvrij en blijft verkeer richting Stationsstraat mogelijk zonder de marktgangers te storen. Het is bijkomend ook de bedoeling dat de bussen van De Lijn niet meer over de Markt gaan rijden. Dat is opgenomen in het Openbaar Vervoersplan 2021 dat moet goedgekeurd worden in de Vervoersregio Kortrijk. De Lijn rijdt nu al de aangepaste route langs de Ring tijdens de zaterdagmarkt.”
Zaterdagmarkt in coronatijden
Sedert 18 mei zijn er opnieuw openbare markten toegelaten. Voor Waregem zijn de woensdagmarkt in Beveren-Leie (van 14 tot 18.30 u. vanaf 20 mei) en de zaterdagmarkt in Waregem-centrum (van 7.30 u. tot 13 u. vanaf 23 mei) opnieuw gestart. Op beide markten moet uiteraard rekening gehouden worden met (heel wat) maatregelen om het voor iedereen veilig te houden. Het gaat vooral over voldoende afstand kunnen bewaren en voor Waregem ook een opgelegde wandelroute en het afsluiten van enkele straten. Op beide markten is het de regel dat je alleen winkelt en niet langer dan nodig. Je mag wel in het gezelschap zijn van een minderjarige die onder hetzelfde dak woont of een persoon die nood heeft aan begeleiding.
Op de woensdagmarkt in Beveren-Leie is er geen verplichte wandelrichting, omdat er ruimte genoeg is op Kerkplein en max 11 vaste marktkramen. Twee stewards sensibiliseren de marktgangers en er zijn ook handgelpompjes voorzien.
Voor de wekelijkse zaterdagmarkt in Waregem wordt het marktplein verkeersvrij gemaakt. Er is een omleiding voorzien waarbij de toegang vanuit de Stormestraat wordt onderbroken met omleiding langs de Verhelststraat. Ook de lijnbussen kunnen er dan tijdelijk niet passeren of stoppen. Tussen 6.00u. en 14.00u. zijn er tijdelijke haltes in de Damweg en er is een aangepaste dienstverlening met marktbus. Er zijn 3 mogelijke ingangspunten voor de markt (Pand, Stormestraat en Keukeldam/Holstraat) én een verplichte wandelrichting. De route is afgezet door de marktkramen + nadarafsluitingen. Voorlopig zijn enkel marktkramers (max 41 marktkramen) met een vaste standplaats toegelaten. Drie stewards sensibiliseren de marktgangers en er zijn ook handgelpompjes voorzien. Wie met wagen komt wordt gevraagd gebruik te maken van de gratis marktbus of te parkeren in de ondergrondse parkings Zuiderboulevard of Pand (1 uur gratis).
Vanaf 23 mei rijdt ook de marktbus weer elke week heen en terug tussen parking Waregem Expo (aan standplaats Blue bikes) en de Markt. Je kan ook enkele keren opstappen in het Torenhof. Niet alleen helemaal gratis, maar ook helemaal veilig door de nodige coronavoorzorgsmaatregelen. Een mondmasker dragen is verplicht op de marktbus.
Michiel Vandewalle, fractieleider NVA-VLD, was na de eerste test op zaterdag 23 mei positief. “Ik vond dat de veiligheidsmaatregelen goed uitgevoerd waren. Alvast bedankt aan de vele medewerkers die dit mogelijk hebben helpen maken. Echter, ik vernam wel dat heel wat handelaars van de Stormestraat en de Stationsstraat, aan de kant van de markt, heel weinig klanten hadden op zaterdagvoormiddag. Wanneer er een uitvaartdienst zal plaatsvinden, moet het ceremonieplein ook bereikbaar zijn voor de rouwwagen.
Daarnaast was er ook heel veel kritiek over de lange lus die door de wandelaars gevolgd moest worden. Bezoekers van de zaterdagmarkt zijn verplicht om steeds de volledige route af te leggen, ook al willen ze heel gericht bijvoorbeeld bij één kraam inkopen doen. Ondanks de goede bedoeling om het zo veilig mogelijk te houden, zorgt deze maatregel er net voor dat bezoekers zich langer op de markt begeven. Dit, terwijl de burgemeester in het Vlaams Parlement zelf nog opriep tot runshopping.
Omdat we de veiligheidsmaatregelen tegen Covid-19 helaas, maar heel waarschijnlijk nog lang zullen moeten aanhouden, pleiten wij dus voor een snelle evaluatie en bijsturing van de organisatie van de zaterdagmarkt.”
Volgende dinsdag gaat Michiel Vandewalle in naam van zijn fractie een voorstel doen voor aanpassing van de maatregelen voor de wekelijkse zaterdagmarkt. Hij stelt voor dat de wagens in de Stormestraat zouden kunnen doorrijden naar het centrum en daar afslaan naar de Stationsstraat. “Mits een beperkte aanpassing van de weg rond de markt (Stormestraat linksaf, direct wegrijden via de Stationsstraat) zou het mogelijk blijven om de zaterdagmarkt verkeersvrij te behouden, zonder wagens die er moeten zijn, uit het centrum te weren. Deze verkeerssituatie in afwachting van het mobiliteitsplan, enkel op zaterdagvoormiddag ingevoerd worden. Auto’s uit de Holstraat komen, moeten rechts afslaan naar de Keukeldam. Eventuele verloren ruimte voor marktkramen, kunnen achteraan de kerk geplaats worden, waar er ook geen verkeer toegelaten wordt.
Door de zone van de zaterdagmarkt optimaal te benutten, kan rondom de zaterdagmarkt een grote wandellus toegelaten worden (geel). Vanaf deze grote wandellus vertrekken verschillende kleinere lussen (blauw) met marktkramen. Via duidelijke signalisatie, wordt aangegeven in welke kleine lus zich een marktkraam bevindt. In elk van deze wandellussen mag er slechts in één richting gewandeld worden, zoals dit hoort.”
Dossier verkeersluwe markt in stroomversnelling
Al in februari 2011 stelde Mario Verhellen in naam van SPa voor om de markt verkeersvrij te houden voor de wekelijkse zaterdagmarkt. Het voorstel hield al in dat het verkeer in de Stormestraat zou worden afgeleid via de Verhelststraat. Maar het voorstel in de gemeenteraad werd toen categoriek afgewezen. Gewezen schepen Vantieghem had daarbij onaangename herinneringen aan de proefperiode in 1991, waarbij de Stormestraat vijf weken tijdens het weekend verkeersvrij was.
Het spook van de verkeersvrije markt bleef nadien regelmatig de kop opsteken in de Waregemse politieke actualiteit. Telkens werd dit afgeblokt door Waregem Winkelstad, de vervoersmaatschappij De Lijn en de cafés achter de kerk. We herinneren ons nog een poging in maart 2017, toen een voorstel van Groen. Toen sprak men over het autoluw maken van het marktplein.
Dit voorstel van groen in GR maart 17 heeft het over een autoluw plan, waarbij het autoverkeer van Stormestraat afslaat naar de Stationsstraat en dat van Holstraat naar Keukeldam en geen toertjes meer rond de kerk. De bocht tussen Stormestraat en de Stationsstraat moet worden aangepakt en dan komt kleine plaats vrij voor parkeerruimte tussen Kruidvat en Belfius.
Voor het marktplein zag groen een groener en een aankleding die meer uitnodigt met zitbanken, speelpleintje en fietsstalling achter de kerk. Ruimere terrassen ook voor de cafés. Voor senioren en mindermobielen zag Groen een pendelbus tussen ring en centrum en ook vanuit deelgemeenten.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen kwam ook NVA/Open VLD op de proppen met een plan voor verkeersluwe markt door invoering van een lussensysteem. Met de invoering van fietsstraten met snelheidsbeperking naar 30 km/u en de ingebruikname van de verkeershaven onder de Zuiderboulevard was intussen ook al het verkeer naar het stadscentrum enigszins ontmoedigd.
De voorbije jaren bogen verschillende werkgroepen zich over dit dossier, maar knopen werden er nooit echt doorgehakt. Enerzijds was er het probleem van de Lijnbussen die zo het centrum niet meer aandoen, anderzijds leken de handelaars er nooit echt voor te vinden. Maar de wekelijkse markt in coronatijden heeft de zaak in een stroomversnelling gebracht. Om de kramen verder uit elkaar te kunnen zetten, moest de Markt wel verkeersvrij zijn.
Nieuw mobiliteitsplan
Eens de maatregelen rond de corona kunnen afgebouwd worden legt het stadsbestuur dus een nieuw mobiliteitsplan voor aan de gemeenteraad. Daarin komt alvast de uitbouw van een verkeersvrij kerkplein tussen de kerk en het Pand en een ingreep voor de verbinding van de Stormestraat naar de Stationsstraat. Het is vooralsnog niet duidelijk hoever de doorgang achter de kerk van de Holstraat naar de Stationsstraat behouden blijft en ook daar het motorisch verkeer niet direct wordt afgeleid naar de Keukeldam. Er gaan trouwens opnieuw stemmen op om de richtingen van de lussen gewoon om te keren en het ingaand verkeer te laten verlopen langs de Stationsstraat (weg langs Stormestraat) en de Keukeldam (weg langs de Holstraat).
De oppositiepartijen zijn alvast tevreden dat het stadsbestuur is ingegaan op hun jarenlange aandringen naar het rechtstreekse afleiden van het verkeer uit de Stormestraat naar de Stationsstraat. Ze staan ook achter het volledig autoluw maken van het kerkplein en het invoeren van de tweede lus Holstraat-Keukeldam.
Sinds gisteren drukt een nieuw groot spandoek aan het kruispunt Verbindingsweg – Expresweg de dank van de stad uit aan iedereen die extra inspanningen moet leveren in deze periode, niet in het minst de zorg. Dezelfde boodschap staat ook op alle digitale schermen in de stad en als mailbanner onder alle mails van de stad, als mentale steun aan hen.
Als we onze dank aan alle helden in deze coronatijden moeten meetbaar maken, dan is die minstens 120 m² groot. Want zo groot is het nieuwe spandoek dat sinds deze morgen aan het kruispunt Verbindingsweg – Expresweg N382 hangt. Daarop drukt de stad haar uitdrukkelijke dank uit aan iedereen die extra inspanningen moet leveren in deze periode, niet in het minst de zorg.
Sinds meer dan twee maanden staan alle medewerkers in de zorg (van dokters over verplegend en zorgend personeel tot poetsdiensten, keukenmedewerkers …) pal in de strijd tegen het coronavirus. Ons respect daarvoor kan niet groot genoeg zijn. Al deze mensen leveren extra inspanningen om zieken de beste zorgen te geven en/of om ouderen er doorheen te begeleiden. Naast de fysieke belasting is ook het mentale aspect niet te onderschatten. Elke vorm van steun of erkenning is dan van belang.
Naast de zorg wil de stad ook uitdrukkelijk de mensen danken die het dagelijkse leven zo goed als mogelijk draaiende moesten houden in de voorbije tijd: hulpdiensten, leerkrachten, afvalophalers, overheidspersoneel … Maar ook onze eigen inwoners verdienen een pluim. Want ook zij droegen (en dragen nog steeds) hun steentje bij in de strijd tegen het coronavirus omdat iedereen zich aan de opgelegde maar noodzakelijke maatregelen hield.
Kortom, bedankt aan alle helden van nu! En tope zijn we sterker dan ooit.
Mondmaskers
Intussen zijn ook de gratis mondmaskers aangekomen. 15 steden en gemeenten in Zuid-West-Vlaanderen beslisten om deze uitzonderlijke situatie gezamenlijk aan te pakken. Iedere inwoner die ouder is dan 12 jaar krijgt deze dagen een gratis, kwalitatief en herbruikbaar mondmasker in de brievenbus. Om dat voor elkaar te krijgen, doen de steden en gemeenten een beroep op de ondersteuning van streekpartners W13, Intercommunale Leiedal en hulpverleningszone Fluvia. Bij de mondmaskers zit ook duidelijke instructies en tips voor een correct gebruik.
Bib open vanaf 25 mei
De bibliotheek mag opnieuw bezoekers ontvangen vanaf 25 mei. Voorlopig wordt het geen ontmoetings- en belevingsplek zoals voorheen, voorzichtigheid is nog steeds geboden. Je kan de volledige collectie doorzoeken en zelf uitlenen en inleveren.
Kranten lezen, studeren of gebruik maken van onze computers kan voorlopig niet. Om praktische redenen werden ook de openingsuren lichtjes aangepast. Alle uitgeleende materialen werden een laatste keer verlengd tot en met 8 juni.
Hou rekening met volgende afspraken als je een bezoek brengt aan de bib:
- Max. 25 bezoekers binnen.
- Desinfecteer je handen.
- Hou altijd 1,5 meter afstand.
- Kom alleen naar de bib. Kinderen mogen met een ouder meekomen, maar ze blijven samen in de bib.
- Betaal bij voorkeur met Bancontact of contactloos.
- Er is 1 pc beschikbaar voor dringend internetgebruik (max. 30 minuten, vooraf te reserveren).
- Volg steeds de aanwijzingen van het personeel.
Op woensdag zijn de hoofdbib en haar filialen uitsluitend afhaalbib. De filialen in Desselgem en Vijve zijn enkel open op woensdag en alleen als afhaalbib.
Waregemse Gordel schenkt 100 mondmaskers aan Ten Anker
De Waregemse Gordel ziet zich door de corona-omstandigheden verplicht om dit jaar hun fiets- en wandelevenement te anuleren. Het zou dit jaar voor de 19de keer plaatsvinden op zondag 12 juli. Het bestuur streeft naar een gezellig én gezond evenement voor iedereen, zowel deelnemer, bezoeker als medewerker. Dat weerhield het bestuur echter niet om zich toch actief in te zetten voor hun goede doelen.
“Doordat alle sponsors het sportevenement trouw blijven, slagen we erin om vzw Ten Anker een extra steuntje te geven in deze bizarre tijden.”, zo zegt Rik Verhaeghe, voorzitter van de Waregemse Gordel. “We kunnen Ten Anker 100 mondmaskers aanbieden in verschillende kleuren en modellen. Die werden gestikt door Retouches Claudine, al meerdere jaren sponsor van de Waregemse Gordel”.
Ten Anker biedt rechtstreeks toegankelijke hulp aan personen met een verstandelijke en/of meervoudige beperking, die wonen in de regio Waregem. Zo worden verschillende woonvormen aangeboden, evenals aangepast werk in de beschutte werkplaats en is er een activiteitencentrum.
Logistiek verantwoordelijke Sylvie Van Herreweghe: “Het telefoontje van Rik kwam als een geschenk uit de hemel. Dankzij de schenking van 100 herbruikbare mondmaskers, zullen onze bewoners binnenkort wat meer vrijheid kennen. Zo zullen ze de masker dragen tijdens de boodschappen die ze straks zelf weer zullen doen. Sommigen moeten ook de lijnbus nemen om op locatie te werken en daarbij is de mondmasker zelfs verplicht.”
De Waregemse Gordel zat de afgelopen maanden duidelijk niet stil. Hun wandel-evenement met Gent-Wevelgem kon evenwel niet doorgaan. Vlak voor de quarantaine-maatregelen konden ze nog een tiental nieuwe rackets overhandigen aan G-Badminton, die in september vorig jaar werd opgericht binnen de Waregemse badmintonclub. Die zullen gebruikt worden door de G-sporters en hun begeleiders. De overhandiging van deze rackets vond plaats op woensdag 11 maart in de sporthal van het VTI in Waregem. Als de mogelijkheid zich weer voordoet spelen daar wekelijks de sporters in een gemoedelijke en familiale sfeer. Het is één van de goede doelen uit Waregem die de Gordel voor dit jaar heeft gekozen.
Vandaag dinsdag 12 mei 2020 is het precies 20 jaar geleden dat de Leiebrug tussen Waregem en Wielsbeke werd opengesteld voor het verkeer. De brug ligt precies op dezelfde plaats als de vroegere spoorbrug van het traject van spoorlijn 66a Anzegem-Waregem-Ingelmunster. De ijzeren spoorbrug werd voor het laatst vernield in 1944 bij het wegtrekken van de Duitsers en werd niet meer heropgebouwd. Het goederentransport langs dit traject werd daar toen onderbroken, maar bleef bestaan tussen Wielsbeke en Ingelmunster enerzijds en Vijve en Waregem anderzijds.
Het was aanvankelijk de bedoeling dat de expresweg N382 een verbinding zou worden tussen de E17 in Waregem en de snelweg N403 in Roeselare. De weg zou vanaf Oostrozebeke verder langs het kanaal Leie-Roeselare volgen. Het is nu uiteindelijk nog een gewestweg tussen Kaster en Ingelmunster. Vóór 2000 liep de weg slechts van Kaster tot aan de N43 in Waregem. De Leiebrug lag er vijf jaar ongebruikt bij. Pas in 2000 werd de N382 verlengd van aan de N43 tot aan Unilin Wielsbeke, weliswaar nog met gelijkvloers kruispunt met de N43 Gent-Kortrijk. Die brug voor de N382 over de N43 kwam er in 2011. Een derde fase met ook de ontlasting van het centrum van Wielsbeke werd gerealiseerd met de verdere verbinding naar de Ridder de Ghellinkstraat. In 2012 werd het sluitstuk van de weg aangelegd tussen Spano en de N357 in Ingelmunster.
De expresweg was zeker een zegen voor de verkeersleefbaarheid in de dorpskernen St.-Eloois-Vijve en St.-Baafs-Vijve, gelegen langs de N357, maar ook voor Desselgem en na de voltooiing met de aanleg vanaf de Stationsstraat naar Ingelmunster zou de weg ook de dorpskernen van Wielsbeke en Oostrozebeke ontlasten van het zware en doorgaande verkeer.
Leiebrug
De aanbesteding voor de Leiebrug gebeurde al in 1988, maar het project kende toen geen goedkeuring. Vier jaar later in oktober 1992 werd de aanbesteding wel getekend. Het was de firma “Antwerpse Bouwwerken” die de uitvoering op zich zou nemen en dit in opdracht van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Aanbestede kostprijs van het kunstwerk : 166 miljoen frank. Op 1 april 1993 werd gestart met de bouw van de brug op de Leieoevers.
Op elke oever van de Leie begonnen een 30-tal bouwvakkers met de constructie van een brughelft. Deze werkmethode bracht geen vaarhinder met zich mee voor de scheepvaart. Elke brughelft steunde op een definitieve pijler in het midden. Het is rond de as van die hoofdpijler dat de gevaarten moesten worden gedraaid. Nadat beide delen van de brug op de Leieoever werden gebouwd werd elke brughelft verschoven.
Een kleine twee maanden na de eerste brughelft kon op 23 november 1994ckon de laatste brughelft over de Leie worden geschoven. Het 4.400 ton wegende gevaarte schoof doordat het steunvak was ingevet en dus gemakkelijk gleed. Met toepassing van een hefboommechanisme kon elke brughelft op de gewenste positie worden gemaneuvreerd. Het draaien naar de juiste positie over de Leie duurde voor elke brughelft ongeveer drie uren.
Na het draaien en verschuiven werden de twee brughelften verbonden met een sluitmoot. De brug was halfweg juli 1996 voltooid. De kostprijs bedroeg 184.000.000 euro incl. btw.
Het wegvak werd in drie fasen uitgevoerd. De brug heeft een totale lengte van 258m. De middenoverspanning bedraagt 126m en de 2 zijoverspanningen zijn elk 66m lang.
Op 5 november 1996 werden de grond- en verhardingswerken tussen de N43 en de Leie aanbesteed en op 2 april 1997 aangevat. Op 3 december 1998 waren de werken voltooid. Op 29 januari 1998 werden de grond- en verhardingswerken voor het traject Leiebrug – Stationsstraat Wielsbeke aanbesteed. Op 14 september 1998 werden deze werken aangevat. Op 8 juni 1999 werd de N.V. Deswebo die de werken had aangevat, door de rechtbank van koophandel te Kortrijk in staat van faillissement verklaard. De werken waren toen voor ongeveer 40% uitgevoerd. Dankzij een nauwe samenwerking met de curatoren kon de overeenkomst tot overdracht van de opdracht aan de N.V. Stadsbader door de minister op 17 september 1999 worden goedgekeurd. De werken werden meteen heropgestart door de firma N.V. Stadsbader en binnen de overeengekomen termijn uitgevoerd. Op 12 mei 2000 kon de Leiebrug tussen Waregem en Wielsbeke eindelijk worden opengesteld voor het verkeer. Vijf jaar lag die leiebrug erbij als ongebruikt monument.
Tenslotte werden nog driekleurige lichtinstalatie’s geplaatst op het kruispunt N382 – N43 te St.-Eloois-Vijve en openbare verlichting op de rotonde van de N382 en de Stationsstraat in Wielsbeke.
Zonder het CORONA virus zou de SOMIVAL DELEGATIE in de allerlaatste fase vertoeven voor deelname aan de Special Olympics. Special Olympics Belgium moest zijn 38ste editie van de Nationale Spelen schrappen omwille van de maatregelen genomen nav het corona virus.De spelen zouden doorgaan van 20 tot 23 mei in Antwerpen.
Delegatieleider Marc Vanryckeghem : “Somival zou voor de 5de maal deelnemen aan deze belangrijke sportmanifestatie voor sporters met een verstandelijke beperking. Voor de stopzetting nav het corona virus, hebben de geslecteerde atleten zich zeer goed voorbereid en werd het aantal trainingen opgevoerd.”
Lucien De Bels: “Naast de delegatieleider waren Katrien Thys (zwemmen) en Mia Frère (atletiek) aangeduid als trainer-coaches. Samen met de atleten, begeleiders en enkele supporters zou de totale delegatie bestaan uit 30 Somivallers. De deelname aan deze sportmanifestatie is voor de leden een hoogtepunt en nu kunnen we ons alleen optrekken aan de mooie herinnering van de deelname vorig jaar, de 10 atleten en begeleiders behoorden dit jaar terug tot de selectie en er werden twee nieuwe atleten aan toegevoegd.”
de delegatie van vorig jaar.
Ook bij SOMIVAL werden alle activiteiten geschrapt of uitgesteld naar volgend werkjaar. Voor mei alleen gaat het over alle groepen paardrijden, speeldag 1e en 2e klasse, wekelijks zwemuuur, Special Olympics, De gezondheid van sporters en begeleiders zijn voor het bestuur een prioriteit. “Onze doelgroep is bovendien extra kwetsbaar en het hervatten van activiteiten zal met extra zorg en aandacht moeten bekeken en voorbereid worden”, aldus Lucien De Bels. “Voor onze leden is deze periode extra moeilijk gezien de belangrijkheid van het sociale contact bij onze activiteiten.
Via de sociale media proberen wij zo veel mogelijk contact te houden met onze leden en enkele begeleiders zijn bereid leden te begeleiden bij een wandeling.”
Om het wat actief te houden is er op de facebookpagina van Somival een coronaquiz. Een ideaal moment voor de leden om Somival nog wat beter te leren kennen.
Ook op de Waregemse scholen zitten directies en personeel met de handen in het haar om onder de gekende omstandigheden van covid-19 te proberen om op maandag 18 mei 2020 of beter in pilootfase vrijdag 15 mei met inachtname van speciale veiligheidsmaatregelen terug te kunnen les geven in de klaslokalen. De veiligheidsraad heeft immers beslist dat de lessen op school na de schorsing sedert 15 maart terug kunnen herstarten voor enkele prioritaire groepen van leerlingen, die dan gedeeltelijk op school les krijgen. Heropstarten kan enkel als de afbouw van de coronamaatregelen niet tot een opflakkering van het virus leidt.
Met de huidige Covid-19 Pandemie kondigde de Nationale Veiligheidsraad op donderdagavond 12 maart 2020 verregaande maatregelen aan om het coronavirus te vertragen en risicogroepen te beschermen. De lessen in alle basis- en secundaire scholen werden geschorst. Zolang het lukt, moesten de scholen wel tijdens de normale schooluren (inclusief voor- en naschoolse opvang) opvang verlenen voor gezonde leerlingen van wie de ouders geen geschikte opvang konden voorzien. Zoals ook de sluiting van horeca en andere maatregelen ging de schorsing in op vrijdagavond 13 maart om middernacht. De scholen moesten open blijven in eerste instantie voor opvang van kinderen van ouders, die werken in de zogenaamde cruciale sectoren (zorg, ea.).
Het was creatief improviseren voor de leraars om hun leerlingen te helpen met afstandsonderwijs. Veelal werd het een combinatie van digitale lesopdrachten, taken opstellen en ronddragen bij de leerlingen, enzomeer. Veelal werden de ouders noodgedwongen ingeschakeld als onderwijzers in spe. Na het paasverlof zonder echt mogelijkheid tot veel ontspanning kwam daar nog de ‘preteaching’ bij. Leraren geven, vanop afstand, nieuwe leerstof aan geïsoleerde kinderen.
Op de Nationale Veiligheidsraad van 24 april 2020 werden een hele reeks data in vooruitzicht gesteld binnen de afbouwstrategie. In fase 2 is zeer geleidelijk vanaf 18 mei de heropstart voorzien van de lessen in de klas. Niet alle leerlingen zullen evenwel meteen weer naar school gaan. Elke gemeenschap is verantwoordelijk zijn voor de uitwerking van deze beslissing op haar eigen grondgebied, in overleg met de onderwijssector. Zo heeft het Vlaams Gewest beslist tot een pilootopening op vrijdag 15 mei. Alle data zijn onderhevig aan verandering, afhankelijk van de gezondheidssituatie en de evolutie van het virus.
Concreet gaat het om de leerlingen van het eerste en tweede leerjaar (vier dagen per week), van het zesde leerjaar (twee dagen per week) en de scholieren van het laatste jaar secundair onderwijs (één dag per week in het ASO, twee dagen per week in het TSO, KSO en in zowel het zesde als het zevende jaar BSO). Na één week komt er een evaluatie met het oog op eventuele uitbreiding naar andere leerjaren. Om zo veilig mogelijk les te geven, zullen de scholen rekening moeten houden met 'contactbubbels'. 'Leerlingen krijgen les in een vast klaslokaal en in vaste groepen van een tiental leerlingen' (intussen al 14 leerlingen). Iedere leerling krijgt in het klaslokaal een vaste zitplaats. Er is ook een strikte aanbeveling om mondmaskers te dragen.
Heel wat schoolpersoneel was de afgelopen weken trouwens hard aan het werk om zelf mondmaskers te naaien. Zo waren de leerkrachten en leerlingen mode van het Hemelvaartinstituut bezig met het naaien van mondmaskers om mensen in hun eigen buurt te helpen. Ze belden de mensen op: de slager, de lokale winkels, de crèche, … Voor al wie er kan gebruiken gaan ze aan de slag. Uiteraard gaat het niet om medische maskers, die door zorgverleners gebruikt kunnen worden. En toch worden ze ook door ziekenhuizen, huisartsen en thuisverpleging gecontacteerd die hun maskers heel graag willen gebruiken in afwachting van de levering van medische. Sommige leerlingen lieten hun creativiteit de vrije loop en maakten er eentje voor zichzelf dat bij hun outfit paste. De foto’s die ze op hun facebookpagina plaatsten inspireerden zelfs hun volgers: massaal maken leerlingen en leerkrachten, maar ook hun tantes, oma’s of mama’s, mondmaskers in alle vormen en kleuren. Als dat niet mooi is!
Ook op het VTI blijft men creatief. Heel wat vrijwillige leerkrachten sprongen op de coronakar om mondmaskers te produceren. Ondertussen hebben ze er al meer dan 2500 van die beschermingsmaskers geproduceerd. Dankzij de gulle bijdrage van Exolon group Tielt kregen ze nog een voorraad kunststofplaten en kunnen ze nog beschermingsmaskers maken. Dankzij de medewerking van enkele collega's en de gulle bijdrage van bevriende firma’s werden al enkele 'face-shields' maken. Hiermee willen ze onze helden in ziekenhuizen en zorgcentra ondersteunen in hun moedige taken. Bedankt!
Reactie coördinator De Kleine Wereld
We ontvingen vandaag een reactie van Mien Desmet, coördinator van freinetschool De Kleine Wereld langs de Nokerseweg. Ze scheef die na een telefonisch contact met haar inspecteur, die belde in opdracht van de beleidsmedewerkers. “Het gaat hoor ik mezelf zeggen. Ik ben terecht trots op onze werking die het belang van nauw contact met ouders al van bij de start van onze school (nu zes jaar geleden) hoog in het vaandel draagt. Zo is er in deze tijd minstens wekelijks contact tussen ouders en de begeleider van hun kind(eren). Ook belde ik alle ouders op om te vragen hoe het thuis lukt. Samen met de brugfiguur, de zorgcoördinator en CLB geven we pedagogisch advies telefonisch of via video-gesprekken.”
“Ook praktisch zoeken we naar oplossingen. De laptops die werkloos in de klassen staan worden uitgeleend aan onze gezinnen. Een gezin is net uit het buitenland naar België komen wonen, een hele uitdaging om te integreren in deze tijd. Andere gezinnen en onze begeleiders hebben geholpen met het verzamelen van Nederlandstalige boekjes en spelletjes om toch een start te kunnen maken met het Nederlands. Dagelijks mag ik de warme solidariteit van de begeleiders, de ouders en externe hulpverleners ervaren.
Ik kan dagelijks rekenen op een team professionals die ervoor gaan. Ik maak me dan ook weinig zorgen over de kennisoverdacht en het halen van de eindtermen. Na deze periode van physical distance (hier kan je niet spreken van social distancing) slagen de begeleiders in samenwerking met de kinderen er in om alle nodige kennis en vaardigheden bij te benen, mocht dat nodig zijn. Want leren doen we zeker in deze tijden. Kinderen moeten al wat zelfstandiger zijn. Ook daar zie ik een enorm voordeel in het ervaringsgericht werken. Deze corona-crisis is een groot, domeinoverschrijdend, leeftijdoverschrijdend, en uitdagend project. Zeker in tijden van crisis leren we.
De vele emoties komen dus niet van bovenbeschreven zaken, maar vanuit de grote bezorgdheid voor ons mentale welzijn. Het geven van een schouderklopje, de vele knuffels die we in niet-coronatijden mogen geven en ontvangen, een aai over de bol. Voor ons medewerkers en kinderen zo’n cruciaal onderdeel van de interactie. De rondes waarin kinderen gezellig bij elkaar in een kring verhalen vertellen, luisteren naar elkaar, ateliers waarin de oudere kinderen zorgen voor de kleintjes, een lachje van een begeleider als je je wat onzeker voelt, een helpende hand bij het springen van de ene naar de andere boomstam op de weide,… Die veiligheid valt weg. Dat vertrouwen, die basisvoorwaarde is er op dit moment niet.
Nee, ik lig niet wakker van het afnemen van eindtoetsen voor de lagere school, ik lig niet wakker van materiële zaken ondanks we als startende school over weinig middelen beschikken, ik lig ook niet wakker van grote leerachterstanden bij kinderen. Ik lig wakker van het niet kunnen voldoen aan de belangrijkste basisvoorwaarde om te komen tot leren. Mag er alsjeblieft aandacht zijn voor het mentale welzijn voor de kinderen, hun ouders en de medewerkers van de school?”
“Bij de plannen om de scholen te heropenen, is er te weinig aandacht voor het mentale en sociale aspect bij de leerlingen. Eigenlijk zou ik mijn school liever gesloten houden. Tot we weer op een normale manier kunnen lesgeven”, vertelt ze tenslotte.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)