Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
30-07-2007
De Vlasroute langs Desselgemse en Beverse wegen
Een tiental jaren geleden werd in Waregem de Vlasroute geopend over een traject van 15 km over Desselgemse en Beverse wegen. Er waren ook vlasbedrijven in Sint-Eloois-Vijve en Waregem. Langsheen het traject van de vlasroute komen we voorbij vlasbedrijven die het totale facet van de vlasvezelbereiding omvatten. De tocht leidt langs de resterende vlasbedrijven van Beveren, Leie en Desselgem. Aanvankelijk geconcentreerd langs de golden river de Leie, waaraan in de 19de en het eerste deel van de 20ste eeuw bijzondere rootkwaliteiten werden toegeschreven.De vlasroute, die we hier beschrijven, gaat terug naar de toestand van een tiental jaren geleden. Sedertdien zijn hier en daar nog enkele restanten van de vlasnijverheid bij ons verdwenen.
Het vlas (linum usitatissimum) komt wellicht uit het Midden-Oosten, alhoewel sommigen beweren dat het afkomstig is uit de hoogvlakten van Azië. Het vlas komt mee naar Europa met de eerste sedentaire landbouwers die hier rond 2000 voor Kristus inwijken. Uit opgravingen blijkt dat het vlas toen reeds hier gebruikt werd om allerlei weefsels te maken. Tot rond 1500 weten we vrij weinig over het vlas. De vlasproductie had een eerder landelijk karakter en werd vooral binnen het eigen landbouwershuishouden verwerkt en gebruikt. In Vlaanderen kent het vlas vooral in de 18-de eeuw een grote opgang en wordt het de belangrijkste huisnijverheid in Vlaanderen en zeker in de Leiestreek. In Desselgem, Beveren-Leie en Sint-Eloois-Vijve zijn nog heel wat overblijfselen die herinneren aan die bloeiperiode van de vlasnijverheid in onze regio.
De route
We starten aan de Kerk van de Waregemse deelgemeente Desselgem. De Sint-Martinuskerk is een beschermde kerk in gebruik genomen einde 1842. Ingewijd werd ze pas op 13 september 1843. De toren dateert van iets vroeger. Deze werd opgetrokken in 1736-1737. Nog ouder is het bijzondere 17-de eeuwse Van Belleorgel, dat in de kerk te Desselgem is geïnstalleerd door orgelbouwer Petrus Loncke. We rijden vanaf de kerk in de Liebaardstraat, richting Beveren-Leie.
De Liebaardstraat is naast de Kortrijkseweg een typische vlassersstraat. Hier waren heel wat botekopers gehuisvest. De botekopers kochten het afgewerkte vlas op en verkochten het aan de spinnerijen. De botekopers-woningen herken je vooral aan de legendarische halve deuren in de magazijnen, alhoewel de halve deuren geen specifieke uitvinding zijn van de botekoperswereld. Net als bij ons zijn ze in andere landen reeds eeuwenlang in gebruik : in woonhuizen, dierenstallen, bewaarplaatsen en vooral in ren-paardenstallen. In de vlaswereld van de Leiestreek waren de halve deuren typisch in de lintbebouwing van de Kortrijkseweg en de Liebaardstraat te Beveren-Leie en Desselgem voor de zogenaamde 'magazijnen'. In hun magazijnen gaven de botekopers het vlas nog een laatste opsmuk en verpakten zij het om te verzenden naar de spinnerijen.
Dat deze halve deuren van groot belang waren in de vlasserswereld, blijkt uit het volgende:
* aangezien in vroegere jaren geen stofafzuiging bestond, opende men de bovenste deur voor luchtverversing en kon het stof (vlasstof is licht en zweeft) buiten waaien; het onderste deel van de deur bleef dicht zodat gure wind, regen, straatvuil en dieren buiten gehouden werden en met de geopende bovenste deur was er extra licht om het gezwingeld vlas te sorteren en op te maken (met kunstmatig licht is het moeilijker fouten te zien en kleur te onderscheiden).
* als de bestellers en kopers van de verschillende verzendingshuizen tijdens de markturen hun aankopen kwamen doen, kon men mondeling in contact komen zonder dat in het magazijn gestapt werd (als het ware een geheimhouding van de voorraad en een bescherming tegen de soms indiscrete aankoper, die wel naar prijs en bestemming durfde vragen).
* wanneer de onderste halve deur gesloten is en de bovenste geopend, ontstaat er een meer neutrale lichtzone (de gesloten onderste deur belet de weerkaatsing van bvb. rode baksteen, de groene hagen, de geschilderde poorten aan de overzijde, de sneeuwlaag, ...) zodat de natuurlijke kleur van het vlas beter herkenbaar en te beoordelen is en aangezien het bevoelen en betasten van het gezwingeld vlas door de aankoper of besteller met de blote handen gebeurde, bood de gesloten halve deur bescherming tegen wind, regen en vrieskoude (een zeker comfort).
* deze neutrale lichtzone hierboven beschreven, benaderde een beetje het 'geluchte' van de aftelruimte (d.i. de ruimte in het verzendingshuis waar de geleverde koopwaar goedgekeurd werd) in het verzendingshuis waar het licht inviel vanuit een schuin glazen dak, dat op het noorden gericht was (dit om neutrale lichtzone te bekomen).
Van zodra we Beveren-Leie binnenrijden, nemen we de eerste straat rechts in de Nijverheidstraat. Na ongeveer 200 m in deze straat komen we voorbij de N.V. Union. Dit bedrijf is gesticht in 1947 met bijzonderste activiteit : Konstruktie van machines voor de vlasnijverheid, waardoor de handarbeid in de vlasnijverheid vervangen werd. Union tekende voor de konstruktie van opraapbindmachines getrokken door een paard (1949), slijtmachine en bindmachine getrokken door een tractor (1951), het prototype zelfrijdende vlasplukmachine en bindmachine (1955),...
Voorbij de NV Union nemen we de tweede straat rechts en rijden zo de Deken De Bostraat in.
Deken De Bo werd in Beveren-Leie geboren en is gekend als taalkundige en dichter. We volgen de Deken De Bostraat tot aan de Hoonakkerdreef, die we rechts oprijden tot op het einde. Daarmee zijn we aan de Grote Heerweg gekomen, die we links op rijden tot aan het kruispunt met de Sint-Jansstraat. Op de hoek vinden we 't Leckerke en even verder in de Sint-Jansstraat 't Fonteintje. Beiden zijn op heden drank- en eetgelegenheden, maar zijn, gezien hun ligging dicht bij de Leie, altijd nauw verbonden geweest met het vlas. Beiden fungeerden destijds als gemeentehuis van Beveren-Leie. In 't Leckerke is in de gelagzaal 'den bak' (of gevangenis) van toen te bezichtigen.
We volgen de Sint-Jansstraat tot aan de Roestraat. Op het einde van de Sint-Jansstraat, omsloten door de Roestraat, Sint-Jansstraat, Schoolstraat en Kortrijkseweg ligt het bedrijf N.V. Depoortere, de producent van vlasbewerkingsmachines. Tot aan de Eerste Wereldoorlog werden er geen echte machines gebruikt in de vlasproduktie. Vanaf 1920 echter werden verschillende machines ontwikkeld, zowel voor de bewerking van het vlas op het veld, als voor de produktie van de vezel zelf. Eén van die eerste bedrijven was de firma Julien en Richard Depoortere. Ze bouwden zowel zwingelturbines, die rond 1920 op punt gezet werden, als slijtmachines. De eerste door paarden getrokken slijtmachine werd in 1923 te Izegem gedemonstreerd. Hierdoor moest het vlas niet langer met de hand uit de grond getrokken worden, wat een zeer vermoeiend werk was.
Via de Roestraat, rijden we naar de Schoolstraat tot de Koning Albertstraat. Hier komen we aan het intussen verdwenen bedrijf Interlin waar vlas- en houtvezelplaten vervaardigd werden. Dit bedrijf dat opgericht werd in 1957, is één van de vele gelijkaardige bedrijven die rond die periode in onze streek opdoken. Ze verwerkten de lemen tot platen, die vooral in de meubelnijverheid een sterke afzet vonden. Deze lemen zijn de houtachtige delen van de vlasstengel, die vrijkomen bij het zwingelen. Lange tijd waren deze lemen afval in de echte zin van het woord en werden ze dan ook verbrand, eerst als huisbrandmiddel of gewoon in open lucht, later in de stoomketels bij het warmwaterroten.
We fietsen in de Koning Albertstraat tot de Kortrijkseweg, die we oversteken en volgen richting Gent. We slaan de Paanderstraat in, volgen de Leenriestraat, Beveren-Dries en de Blommestraat tot aan de Sprietestraat in Desselgem. We duiken hier onder de spoorweg door en volgen verder de Sprietestraat tot aan de Meelstraat, waar we aan het vlasbedrijf komen van Jozef De Waele en Zoon.
Voor het vlas geroot wordt, moet het eerst ontzaad worden. Naargelang de gebruikte techniek spreekt men van repelen of boten. Het repelen is wellicht de oudste techniek. Hierbij werden handvollen vlas door een kam van dicht tegen elkaar staande ijzeren pinnen getrokken, waardoor de hippens of zaadbolletjes van de stengel werden getrokken. Momenteel gebruikt men een repelmachine om de zaadbolletjes te verwijderen. Bij het boten klopt men de zaadbolletjes plat om zo het zaad er uit te halen. Aanvankelijk werd het vlas op de grond uitgespreid en werd er met de boothamer op geslagen. Hieruit ontstond de bootmachine, die door de Gebroeders Van Steenkiste in 1902 werd uitgevonden. Het was een soort tafel waarop mechanisch aangedreven hamers klopten. Soms werd ook geboot tussen twee draaiende rollen. Het zaad dat men wint, heeft veel toepassingen. Een deel wordt gebruikt voor menselijke consumptie, bvb. als middel om de stoelgang te bevorderen. Verder is het ook een veel gebruikt dierenvoedsel. Men kan er ook lijnolie uit persen die dan weer gebruikt wordt in de zeepziederijen, in allerlei verven en houtveredelaars. Lijnzaad wordt ook gebruikt voor het harden van staal. De buitenkant van het zaaddoosje of het kaf wordt verwerkt in veevoeders.
We volgen nu verder de Meelstraat tot aan de Leemputstraat. Hier slaan we linksaf en volgen de Leemputstraat, over de spoorwegbrug tot aan de Waregemstraat. Even naar links, in de Waregemstraat, komen we bij de roterij van Rafael Lavens. We komen hier aan een warmwaterroterij. Deze vorm van roten werd door de gebroeders Constant en Joseph Van Steenkiste op punt gesteld tussen 1902 en 1911. Aanvankelijk werd deze vorm van roten tegengewerkt door de echte Leieroters, die beweerden dat het vlas uit deze putten van een mindere kwaliteit was tegenover het vlas dat in de Leie geroot werd. Toen echter het Leieroten in 1943 bij de wet verboden werd, schakelde men in de Leiegemeenten ook over op het warmwaterroten.
Voor het warmwaterroten wordt het ontzaad vlas in een betonnen bak geplaatst, op die wijze dat alle gebundelde stengels verticaal staan, zodat de roting gelijkmatig verloopt. Nadat de deur gesloten is, wordt de bak gevuld met koud water en moet het vlas ongeveer 8 uur weken. Dan wordt dit water afgelaten en wordt de bak opnieuw gevuld met water van ongeveer 35 graden. Tijdens de roting gaan zich bepaalde bacteriën ontwikkelen die de pectine losweken die zich tussen de vezel (buitenkant) en de houtpijp bevindt. Het vlas blijft gedurende 3 tot 5 dagen in de rootput en de temperatuur wordt op peil gehouden door dagelijks een gedeelte water af te laten en daarna water van 60 tot 70 graden bij te vullen. Het is een kunst om het roten op het goede moment te stoppen. Wanneer het vlas te vroeg uit de put gehaald wordt, heeft men moeilijkheden bij het zwingelen, omdat de vezel niet goed loslaat. Wordt het vlas te laat uit de put getrokken, dan gaat de vezel echt rotten en wordt hij waardeloos.
We keren even op onze stappen terug en nemen de Kwadestraat, steken de Gentseweg over, volgen de Zilverbergstraat, steken de Nieuwstraat over, slaan rechtsaf en volgen de Opstalstraat tot aan de Spildoornstraat. We moeten hier normaliter linksaf , maar bezoeken eerst het bedrijf van Azer Vandenbuverie. Dit bedrijf is één van de weinige waar op heden nog vlas wordt geroot en waar vlaskapelletjes worden gedroogd. Het vlas is nu geroot en de put kan getrokken worden. De natte bondels vlas worden door een transportband naar de trekker gebracht, waarmee ze dan vervoerd worden naar de droogweide. Daar worden de bondels opengemaakt en rechtgezet in kapelletjes, zodat ze door wind en zon kunnen drogen en bleken. Vlas in kapelletjes zetten is een werk dat veel moeilijker is dan het lijkt. Beginnelingen moesten dan ook heel wat kapellen opnieuw rechtzetten, die achter hun rug waren omgevallen. Bij het kapellen ruik je ook de speciale geur van het gerote vlas. Deze geur ontstaat door een zuur dat vrijkomt bij de roting.
Als het weer het toelaat, wordt het vlas gekeerd. Dat keren heeft twee bedoelingen : het drogen bevorderen en het vlas gelijkmatig laten bleken, zodat de hele kapel dezelfde kleur krijgt. Vooral dat bleken is belangrijk omdat de kwaliteit en dus ook de prijs van het vlas bepaald wordt door de witte kleur. Als het vlas droog is, wordt het opgebonden of opgerold. Nu kan het opgeslagen worden om later gezwingeld te worden.
Na het bezoek keren we op onze stappen terug en rijden de Spildoornstraat in. Even verder rijden we de Robijnstraat in die we volgen tot aan de Dolagestraat. We rijden rechtsaf en onmiddellijk links in de Hooistraat die we volgen tot aan de Leiestraat. Hier slaan we rechts af tot het einde waar we terug naar links rijden,langs de Leie.
.
De Leie heeft jarenlang een belangrijke rol gespeeld bij het roten van het vlas. Het Leieroten ontstond in de 19de eeuw. Voordien was het verboden om in de Leie te roten, maar handige vlassers maakten afleidingskanaaltjes naar hun rootputten in de grond en lieten het water daarna naar de Leie terugvloeien. Vanaf 1800 ging men roten in hekkens in de Leie zelf. Dit waren grote houten bakken, die gevuld werden met vlas en dan in het water gelaten werden. Daarna werd het hekken belast met zware stenen om het te doen zinken en zo het vlas onder water te houden. Wanneer het vlas geroot was, werden de stenen van de hekkens gehaald. De hekkens werden terug op de oever getrokken en leeg gemaakt. Het waren de Engelse kooplui die hier vanaf 1839 verschenen en bij wie het Leievlas zeer geliefd was, omwille van zijn goede kwaliteit, die de Leie zijn bijnaam van de Golden River gaven. Voor het Leieroten en later het warmwaterroten toegepast werden, gebruikte men vroeger het veld- of dauwroten, het blauwroten en het drijfroten. Bij het veldroten wordt het vlas op het land opengespreid en laat men het roten door natuurlijke omstandigheden (vochtigheid en warmte). Blauwroten gebeurde in staand water. Het vlas werd ondergedompeld in een vijver en met graszoden bedekt om het onder water te houden. De modder en het slijk van die putten gaven de blauwachtige kleur aan het vlas. Bij het drijfroten liet men het vlas drijven op het water, waarin het een paar keer per dag werd ondergedompeld. Het voornaamste verschil met het blauwroten was dat het vlas bij het drijfroten een eerder witte kleur behield.
We volgen verder de Leie in westelijke richting. Wanneer je over de Leie kijkt, zie je het Sas van Ooigem. Naast de moderne sluis ligt een drietrapssas waarin de schepen vroeger tweemaal na elkaar versast werden vanuit het kanaal Roeselare-Leie en omgekeerd.
Waar de Abdijstraat op de Trakelweg komt, rijden we linksaf. Van de Abdijstraat komen we in de Ter Lindenstraat. We komen hier langs het bedrijf Pauwels-Amerlynck NV waarin tot voor kort (1990) het vlas een laatste bewerking onderging. De houtpijp werd gebroken en de vezel afgeslagen. Het meeste vlas dat hier verwerkt werd, kwam van het veld- of dauwroten. Bij het slijten wordt het vlas machinaal opengespreid op het veld door de machine die het plukt. De roting gebeurt hier door zwammen, die zich door warmte en vochtigheid ontwikkelen en zo de pectine afbreken. De kleur van de vlasvezel is donker. Deze rootmethode wordt meer en meer gebruikt om de kostprijs te drukken. Nochtans is deze methode niet zonder risico. Aangezien dit roten gebeurt na het oogsten en uitloopt tot in het najaar, kan het gebeuren dat het vlas door het slechte weer gaat rotten in plaats van roten. Daarbij is het ook soms moeilijk om het vlas droog binnen te krijgen, waardoor er bij het stockeren weer verlies ontstaat.
In de huidige zwingelarijen gebeuren diverse handelingen in een lange machine. Het opgerolde vlas komt op een machine terecht die het eerst ontrolt en vandaar gaat het door een repelmachine, die er het zaad afhaalt (bij veldroten wordt pas na het roten ontzaad) en reinigt. Verder gaat het vlas door de brakel. Bij het breken of brakelen wordt de vlasstengel door twee tegen elkaar lopende en gekartelde cilinders gedraaid, waardoor de houtpijp gaat breken. Vroeger was dit een aparte bewerking, die door de vlassers ook 'slienderen' werd genoemd, omwille van die twee tegen elkaar draaiende cilinders. Tenslotte gaat het vlas nu in de zwingelturbine, waarbij eerst de onderkant van de stengel tussen de zwingelmessen komt. Hierbij wordt de gebroken houtpijp van de vezel geslagen. In het tweede gedeelte van de turbine wordt de bovenkant dan bewerkt. Evenals het breken was het zwingelen vroeger een aparte activiteit.
Vroeger werden de lemen met een soort houten hakmes van de vezel geslagen. Later verscheen de stermolen. Hiermee werd op een half mechanische en ook snellere manier gewerkt. De zwingelturbines verschenen rond 1920. De afval van het zwingelen bestaat uit lemen en de korte vezel, ook kroten of klodden genoemd. De lemen gaan zoals hoger gezegd naar de vlasvezelplaten, terwijl de klodden nog eens gezuiverd worden en dan ook naar de spinnerijen of de papierfabriek kunnen. Hiermee is in feite de vlasvezel klaar voor de spinnerijen, waar hij nat of droog gesponnen wordt, naar gelang de dikte van de draad die men wil bereiken. Die gesponnen draad wordt verweven tot linnen voor kledij, tafellakens, beddelakens, schilderdoek, enz... De klodden worden verwerkt in muurbehang, handdoeken, fijn papier, enz.
We vervolgen onze weg via de Leiestraat. Aan de Nieuwstraat gaan we rechtsaf en volgen deze tot we terug de kerk van Desselgem - begin- en eindpunt van deze fiets- en wandelroute - in het zicht krijgen.
De nacht van de humor is voor velen een vaste waarde om de Waregemse Koersefeesten sterk in te zetten. Vrijdag 24 augustus 2007 om 20.30 u. is het initiatief van Unizo-Waregem al aan haar 9de uitgave. Het is een ludieke opeenvolging van stand-up comedians. Je weet niet wat je hoort (en ziet) in de feesttent van het Waregemse harmonieorkest (naast de Schakel). De laatste jaren is de avond al van maanden vooraf uitverkocht en dat is dit jaar niet anders.
Al wat naam en faam heeft in Vlaanderen kwam reeds op het podium van de Waregemse Nacht van de Humor. We herinneren ons nog Walter Baele, Dirk Denoyelle, Wouter Deprez en anderen.Voor dit jaar lieten de organisatoren zich inspireren door de Comedy Casino Cup op VRT en hebben een samenvatting gemaakt van het talent dat deze avonden de kijkers kon bekoren. Onder hen is Raf Coppens misschien de bekendste, maar ook Piv Huvluv, Xander De Rycke, Freddy De Vadder en Gili hebben als opkomend talent steeds meer aanhangers.
Raf Coppens
Hij stond reeds 4 jaar geleden op de Nacht van de Humor en was toen de publiekslieveling. Raf heeft reeds diverse humorprijzen gewonnen waaronder 'Humorconcours' in Opstal en de oh zo begeerde 'Humo's Comedy Cup'. Dankzij de toffe Johan Museeuw-grappen die hij bedenkt, is Raf een gevestigde waarde geworden en kent werkelijk iedereen in Vlaanderen hem. Zijn nieuwste show Het Leven Zoals het Is: Raf Coppens krijgt zeer goede kritieken.
Piv Huvluv
Gewapend met een klasfoto, een platendraaiertje en een karrenvracht oude vinylplaten, keert Piv terug naar markante plaatsen en intense momenten die zijn jeugd kleurden: het ouderlijke huis, het oervlaams trouwfeest van een klasgenoot, zijn eerste tongzoen, een pijnlijke gastroscopie, de traumas van een bedplassende tiener, Eurosong, Avros Toppop
Xander De Rycke
Pas 19 jaar. In typische stand-up-stijl spuit hij zijn ergernissen over dagdagelijkse, herkenbare dingen zoals het openbaar vervoer en station-wc's. Zijn stijl is droog en zijn observaties zijn raak. Deze jongeling is grappig en beschikt over een gezonde portie je-m'en-foutisme. Observatiehumor en Zwarte Humor samen in een pakketje besprenkeld met wat vuile woorden!
Gili
Lieven Gheysen draait al jaren mee in de comedy-scène en de wereld van illusies, zowel in binnen- als buitenland. Gili gunt zijn publiek weinig rust en gaat in hoog tempo van grap naar grap. Tussen het verbale én muzikale vermaak in, slikt hij 'en passant' scheermesjes in en gooit hij kanonskogels in de zaal.
Freddy De Vadder
Toen we 10 jaar geleden met De Nacht van de Humor startten was Bart Vanneste één van de grote revelaties. Voor velen ligthij nog vers in het geheugen als de man van Mènde: de West-Vlaamse kettingrokende Freddy De Vadder. Vreemd genoeg wekt deze ex-straatvechter met zijn confronterende eerlijkheid de sympathie op bij grote lagen van de bevolking.
Een graag geziene gast op Comedy Casino en in 2001 de winnaar van Humos Comedy Cup.
De Nacht van de Humor gaat door in de tent naast het cultuurcentrum De Schakel. De toegang bedroeg 12 of 15 euro, maar de humoravond is intussen al uitverkocht.
Woonproject met 84 woongelegenheden op bedrijvensite Sint-Hubert:
Eerder deze maand keurde de gemeenteraad het inrichtingsplan en het wegentracé goed voor het inbreidingsproject op de oude bedrijvensite Sint-Hubert tussen de Weverstraat en de Zeswegenstraat. De Westvlaamse Intercommunale wil daar een woonproject realiseren met 37 woningen en 47 appartementen. 30 % van de projectzone wordt als openbare ruimte ingericht. Er wordt een fiets- en voetgangersdoorgang voorzien tussen de R. Sabbestraat en de aanpalende projectzone waarbij in de toekomst een verbinding kan gemaakt worden met het kerkplein op het Gaverke.
De West-Vlaamse Intercommunale is een dienstverlenende vereniging van gemeenten, actief in de provincie West-Vlaanderen op het vlak van huisvesting, bedrijfshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieu en natuur. Op het vlak van de huisvesting is de WVI ondermeer actief op het domein van het omvormen van verlaten bedrijfsruimten tot woonentiteiten. De WVI werkt op het ogenblik in Waregem ook nog aan de reconversie van het bedrijventerrein Transvaal en was in het verleden verantwoordelijk voor ondermeer 22 kavels op de Groene Wandeling, 117 kavels op de Korenbloem (Paardenwijk), 46 kavels op Het Spey, 90 kavels tussen Eikenlaan en Baanstknokstraat, 36 kavels op Het Veen en 19 koopwoningen op Den Olm (Nieuwe Olm).
Het project bedrijvensite Sint-Huvert is reeds ruim acht jaar in voorbereiding en komt met de goedkeuring van het inrichtingsplan en het wegentracé in een uitvoeringsfase. In het vooruitzicht van dit woonproject moest eerst werk gemaakt worden van het bestemmingsplan BPA nr. 84 Weverstraat, dat in de gemeenteraad al werd ingeleid in zitting van 1 juni 1999 en na het volgen van een procedure met openbaar onderzoek werd goedgekeurd op 17 september 2003.
Volgens het oude gewestplan van het arrondissement Kortrijk, goedgekeurd bij het
Koninklijk Besluit van 4 november 1977, lag het plangebied binnen het woongebied en het gebied voor milieubelastende industrie. De fabrieksgebouwen St.-Hubert vormen het belangrijkste gebouwenvolume in het nieuwe BPA Weverstraat. Ze worden momenteel niet meer gebruikt. De bedrijvigheid werd stopgezet en de gebouwen werden verlaten.
Een nieuwe industriële functie van dezelfde omvang lijkt op deze locatie niet langer opportuun. Door de ligging in de wijk Gaverke, dicht bij het station en bij het centrum van Waregem, biedt deze industriële site interessante ontwikkelingsmogelijkheden voor een multifunctioneel project, met een nadruk op het wonen. Er worden twee verschillende projectzones met afzonderlijke voorschriften voorgesteld. Het inrichtingsplan van de ene zone zal nauw moeten aansluiten met het inrichtingsplan van de naastliggende projectzone. Beiden zullen steeds samen worden beoordeeld. Er worden stedenbouwkundige voorschriften bepaald voor de woonzone langs de Sabbestraat en de Zeswegenstraat. De toelichtingsnota werd samen met het verslag van de commissie overgemaakt aan de raadsleden. Het voorontwerp werd op 30.01.2002 besproken op een plenaire vergadering. Het voorontwerp werd aangepast aan de opmerkingen van de diverse besturen. Op 15.04.2002 heeft de GECORO gunstig advies uitgebracht nopens dit BPA, waarna de gemeenteraad het eerste ontwerp van BPA nr 84 Weverstraat toen voorlopig goedkeurde. De definitieve goedkeuring volgde op 17.09.2003.
Intussen is in opdracht van de Westvlaamse Intercommunale ook een inrichtingsplan opgemaakt door Architectenburo Groep3. Het dossier van het inrichtingsplan moest beantwoorden aan de voorwaarden van het BPA 84 Weverstraat. Een aantal randvoorwaarden waren ondermeer dat 50 % van de gelijkvloerse bebouwing moet bestemd zijn voor wonen en de minimale dichtheid van het project 25 woningen per ha is. Grondgebonden woningen met max. 2 bouwlagen en dak zijn toegelaten binnen de zone. Andere gebouwen, zoals meergezinswoningen, (max . 4 bouwlagen) met bijkomende ondergrondse parkeergarage zijn slechts toelaatbaar in de deelzone 2aA. Het gabarit met plat dak is max. 14 m hoogte (kroonlijst= nok). Het gabarit met hellend dak is : kroonlijst max 14 m nok max 17 m - max helling 30°. De afstand van de gebouwen tot de perceelsgrenzen (niet van projectzones) moet minstens het dubbele van de hoogte boven de eerste bouwlaag zijn. Minimaal 25 % van de projectzone moet als open ruimte worden ingericht. De gegroepeerde parkings moeten onderdeel vormen van een park- en/of pleinconcept. Er moet een fiets- en voetgangersverbinding ontstaan tussen kerkplein en R.Sabbestraat.
We konden het inrichtingsplan inkijken, maar kopiëren is alsnog niet toegelaten. Het inrichtingsplan vertoont voor zijn gelijkvloerse bebouwing 100 % benutting voor wonen. De dichtheid bedraagt 73 woningen per ha (37 woningen + 47 appartementen op een totale oppervlakte van 1ha 14a 16ca). Het wegentracé vertoont een lus met ingang en uitgang, die uitgeven op de Weverstraat. De 84 woongelegenheden kunnen worden gedifferentieerd in vijf typologieën. De appartementen bevinden zich in het middendeel. De woningen zijn gelegen langs de Weverstraat en aan de buitenzijde van de lus. De GECORO heeft in zitting van 13.06.2007 het inrichtingsplan gunstig geadviseerd. De gemeenteraad volgde op 3 juli 2007. Eerst wordt overgegaan tot het slopen van de bedrijfsgebouwen, waarna wegen-, riolerings- en omgevingswerken binnen de bedrijfsite Sint-Hubert kunnen worden uitgevoerd.
Burgemeester Vanryckeghem zat mee in de jury en is ervan overtuigd dat het mooie, aangepaste woningen zullen worden. Er is in het centrum van de stad overigens nood aan meer woongelegenheden. Eerder dat dan handelszaken waarvan er in de verschillende centrumstraten en in de rand meer dan voldoende zijn. Daarmee reageerde hij ook op een opmerking van oppositielid Mario Verhellen (SP.A) die pleitte voor de inplanting van enkele handelszaken.
Bedrijven dringen aan op ontsluitingsweg voor probleem Trakelweg
Voor textielbedrijf Hartex en containerbedrijf Terga blijft hun moeilijke ligging langs de Trakelweg in Desselgem voor problemen zorgen en zeker gevaarlijke toestanden inhoudt tussen vrachtverkeer en fietsers. Normaal is de Trakelweg of het jaagpad langs de Leie voorbehouden voor de zwakke weggebruikers, maar wegens het gebrek aan alternatieve toegang wordt uitzondering gemaakt voor het plaatselijk verkeer naar deze twee bedrijven. Met de komst van de voorziene loskade, die volgens eerdere planning nu al in, gebruik kon zijn, zou met een nieuwe ontsluitingsweg een oplossing bieden.
We vermoeden dat de voorlopige situatie al dateert van vorige eeuw. We herinneren ons in dit verband nog een vraag in de gemeenteraad van het toen nog in Desselgem wonende raadslid Willy Benoit. Sedertdien is het probleem blijven sluimeren tot in juni 2005 een oplossing in het vooruitzicht werd gesteld bij het goedkeuren van de nieuwe laad- en loskade in de omgeving van de twee bedrijven.Bij de beslissing werd toen ook een parallelle ontsluitingsweg in het dossier meegenomen. De kostprijs voor de aanleg van de kade werd toen geraamd op ruim 1 miljoen euro, waarvan 20 % of 200.000 euro ten koste valt van de stad. Ook de ontsluitingsweg naar de Pitantiestraat en de overslagzone kwam toen op rekening van de stad. Daarvan werd echter bij de beslissing in juni 2005 nog geen prijsraming gemaakt
De aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg van de Trakelweg naar de Pitantiestraat en een overslagzone tussen de Trakelweg en die ontsluitingsweg kwamen toen dus niet in aanmerking voor betoelaging. Wel betoelaagd wordt de aanleg van de loskade in het verlengde van de bestaande oude loskade van Ursa (vroeger Vrobeton) en de nieuwe ontsluitingsweg die parallel met de nieuwe loskade langs de Trakelweg loopt. De toezegging van het Vlaams Gewest kwam in december 2005 en toen werd vooropgezet dat de werken zouden plaatsvinden in 150 werkdagen tussen september 2006 en april 2007.
Momenteel is er echter nog geen oplossing in zicht. Dat stelt het geduld van de plaatselijke bedrijfsleiders meer en meer op de proef. raakt. Zij zien ook de onhoudbare situatie langs de Trakelweg ter hoogte van hun bedrijven. Het vrachtverkeer op de smalle Trakelweg zorgt voor toenemende spanning met de vele fietsers die in de graskant moeten als zo'n kolos voorbij moet. De al jaren aangekondigde ontsluitingsweg zou aan deze problemen verhelpen.
De Trakelweg langs de Leie die Desselgem met Sint-Eloois-Vijve verbindt, is een geliefkoosd parcours van fietsers en wandelaars. Het jaagpad maakt deel uit van het functioneel
fietsroutenetwerk (hoofdroute langs de Leie). De situatie op de Trakelweg langs het bedrijventerrein Schoendale schept echter een ernstige bedreiging voor de recreatieve passanten. Op veel momenten is het er rustig fietsen, maar als de vrachtwagens van de firma's Hartex en Terga uitrukken, is het oppassen geblazen voor de tweewielers. Terga stuurt om het halfuur een vrachtwagen de baan op en bij Hartex gaat het om meer dan dertig camions per dag.
Het jaagpad oftrakelweg (naamgeving die verwijst naar ruim een halve eeuw geleden, wanneer de schepen nog werden getrakeld of getrokken) zorgt in Desselgem al jaren voor onheil. De mooie verharde weg werd aangelegd na de rechttrekking van de Leie eind de jaren 1970. Tijdens het jaar van het Dorp 1978 moest al aangedrongen worden bij de bevoegde instanties om de verkeersreglementering van een trakelweg te respecteren en het motorisch verkeer te weren. Enige uitzondering werd gemaakt voor landbouwvoertuigen naar hun landerijen. Later kwamen er nog klachten van racende wagens en autobestuurders, die de trakelweg zagen als een kortere weg. De situatie met het toelaten van bedrijven langs de Trakelweg is een ander hoofdstuk van die lijdensweg.
Opmerkelijk nu is dat het niet eens een actiegroep van fietsers is die aan de alarmbel trekt, maar de twee bedrijven zelf. Maar voor hen is deze situatie ook helemaal niet plezant. Paul Tack, zaakvoerder van containerbedrijf Terga, moet steeds meer afrekenen met boze reacties van fietsers. Deze kunnen niet begrijpen dat de vrachtwagens naar zijn bedrijf die trakelweg nemen. Maar momenteel er is nog altijd geen andere mogelijkheid dan over een lengte van 1.200 tot 1.500 meter die weg te gebruiken vooraleer bredere wegen worden bereikt.
Zaakvoerder Jan Harinck van Hartex, een bedrijf in decoratiestoffen, heeft hetzelfde probleem. De Trakelweg is slechts 2,5 meter breed en dat is exact de breedte van een vrachtwagen. De situatie is levensgevaarlijk voor de vele recreanten , die naar de graskant moeten vluchten als de vrachtwagens er aan komen. De oplossing is een ontsluitingsweg naar de Leie vanaf de industriezone nr 7 (Pitantiestraat).Zo'n ontsluitingsweg zou toelaten dat de vrachtwagens zo goed als direct de bedrijfsterreinen oprijden. De bedrijfsleiders wijzen er nog op dat die toegangsweg ook een goede zaak zou zijn voor de nieuwe laad- en loskade aan de Trakelweg die er zou komen.
De gemeenteraad van de stad Waregem heeft zich al meermaals uitgesproken voor die ontsluitingsweg. Dat die weg er nog altijd niet is, wordt voor een belangrijk deel gewijd aan het kostenplaatje. Die weg zou bij benadering 750.000 euro kosten en naar verluidt wil de stad daar bijkomende subsidies om dat project te bekostigen. Schepen van financiën Rik Soens heeft het dossier daarom naar zich toegetrokken, maar blijft zwijgzaam over de toekomstige gang van zaken. Er zouden in dat verband verhelderende gesprekken aan de gang zijn, maar voorlopig komt de ontsluitingsweg er nog niet. Behalve het stadsbestuur zitten ook Waterwegen en Zeekanaal nv en enkele betrokken bedrijven van het bedrijventerrein rond de tafel.
Steffen Ron brengt ode aan Waregemse Koerse Feesten
Begin dit jaar op 28 januari kondigden we hier reeds de inspanningen aan van onze Waregemse kleinkunstzanger om het feestjaar 2007 te helpen animeren. Benevens het lied rond de Tour de France drukten we hier ook al het Waregem Koerse Kermis lied af. In het vooruitzicht van de feesten volgende maand, geven we hier nog eens de tekst mee en een link naar de mp3-versie.
WAREGEM KOERSE KERMIS!
In 1847, al een hele tijdvoorbij
Stichtte men in WAEREGHEM een koersmaatschappij
Op de dinsdag van t gebeuren was er eerst een peerdenmerkt
En zo kregen we de naam van een volk dat héél hard werkt.
Burgemeester Storme maar vooral schoonbroer De Ruyck
Namen onze hippodroom voor het eerst in gebruik
t Werd een hoogdag, een succes zéker de moeite waard
Een must voor elke vriend of liefhebber van t paard.
Eventing van L'équino ook Benelux Kampioenschap Seniors
Dit jaar presenteren de jongeren van vzw Léquino tijdens het weekend van 3, 4 & 5 augustus hun 11de Nationale Eventing! Als kers op de taart organiseren zij het Belgisch Kampioenschap Young Riders en het Benelux Kampioenschap Seniors, dus meer dan de moeite om dit te gaan bekijken. Bovendien kunt u voor het finale onderdeel de gratis happening meemaken in het kasteelpark van baron Casier in Nokere. Vorig jaar waren daar 10.000 toeschouwers en elk jaar groeit dit spektakel voor steeds meer gezinnen uit tot een absolute trekpleister.
Eventing (vroegere benaming Military) bestaat uit drie delen: de dressuur, de jumping en de cross-country met natuurlijke hindernissen. Bij dressuur komt het er op aan om een vooraf gedefinieerd traject zo correct mogelijk uit te voeren, bij de jumping mogen geen balken worden afgesprongen en tijdens de cross-country moeten de natuurlijke hindernissen binnen de opgelegde tijd foutloos worden genomen. De combinatie (paard en ruiter/amazone) die er in slaagt om voor deze drie disciplines het best te scoren, wint de eventing.
De wedstrijd van de jongeren van lEquino is aan zijn 11de uitgave toe en wordt aanzien als een topwedstrijd in België. De organisatie is alvast uniek in België, te meer zij dit jaar het Belgisch Kampioenschap Young Riders en het Benelux Kampioenschap Seniors organiseren. Een blijvend gegeven is vooral dat alle taken worden uitgevoerd door mensen van de groep zelf. De hindernissen worden dus met andere woorden zelf ontworpen en zelf gebouwd. Dat dit evenement wordt gesmaakt door iedereen, kunnen we merken aan de massale opkomst, vorig jaar maar liefst 10.000 toeschouwers die kwamen genieten van dit gratis aangeboden evenement.
Het unieke Kasteeldomein Baron Casier te Nokere zorgt opnieuw voor een absolute meerwaarde en ongekende uitstraling. Ruiters en toeschouwers genieten van de fantastische sfeer en de rust dat het Kasteeldomein uitstraalt. Internationale deelnemers Door de blijvende inzet bereikt lEquino met zijn wedstrijd ook meer en meer ruiters uit de ons omringende landen. Nederland, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland. Het zijn stuk voor stuk landen waar absolute topruiters aanwezig zijn. Doordat wij dit jaar ook het Benelux Kampioenschap Seniors organiseren zullen de topruiters uit deze drie landen zeker aanwezig zijn in Waregem en Nokere! De Nederlandse federatie heeft voor de selectie van zijn ruiters voor het Europees kampioenschap ook de Eventing van lEquino aangewezen als kwalificatiewedstrijd.
Ook dit jaar zal er dus spektakel van de bovenste plank worden geserveerd in op de hippodroom en het Bloso sportcentrum in Waregem (zaterdag op de Dressuur en Jumping) en het kasteelpark Casier in Nokere, te meer ook doordat dit ganse evenement GRATIS wordt aangeboden. Het is de ideale uitstap voor gezinnen. Zeker voor gezinnen met kinderen is het sportieve paardenspektakel een bijzondere belevenis. Dit jaar wordt er tevens een heus kinderdorp aangemaakt, de kinderen zullen er kunnen boetseren, op de vele springkastelen kunnen spelen, een masker aanmeten, terwijl de familie met een gerust hart van de wedstrijd kan genieten.
De rust dat de eindeloze natuur uitstraalt, het mooie paard, de getrainde atleet, Al deze factoren zorgen ervoor dat de publieke belangstelling jaar na jaar toeneemt; zo kon Léquino vorig jaar tijdens hun feestweekend uitpakken met 10.000 bezoekers!!! Ook een must voor elke bezoeker zijn onze trade-stands. Een mix van allerlei artikelen waar je gewoon kunt doorstappen of ook eventjes halthouden om iets van dichtbij te bekijken
Léquino staat ook gekend van zijn mooie en complete feesten. Dit jaar kreeg de traditionele fuif op vrijdagavond de klinkende naam Léquinos Sensations, waarbij alle bezoekers kunnen genieten van sfeervolle muziek en een fantastische ambiance... Voor meer informatie over de 10de uitgave vorig jaar verwijzen we naar onze bijdragen in dit stadsblog op data van 30 juli en 7 augustus 2006. De foto biedt al een beeld van de hindernis in de vijver.
Dit jaar wordt de traditionele koetsentocht de zondag voor de Waregemse kermis afgelast. Die zou dit jaar doorgaan op zondag 19 augustus, maar die dag gaat de Parade van het Paard uit. Het is aanleiding voor de organisatoren om er een feesteditie van te maken, waarbij de personen met een handicap evengoed worden verwend en in ideale omstandigheden kunnen genieten van de Parade van het Paard. Ook nu kan die datum dus duidelijk aangekruist blijven in hun agenda omwille van de Internationale Parade van het Paard die georganiseerd wordt naar aanleiding van 160 jaar Waregem Koerse.
De voorbije negen jaar organiseerde de adviesraad voor personen met een handicap, in samenwerking met de serviceclub 51 en de KVLV, de zondag voor de start van de Waregem Koersefeesten een koetsentocht voor personen met een handicap. Hiermee volgden ze het voorbeeld van de uit de Milac-werking gegroeide groep Initiatief, die al een aantal jarentientallen koetsiers bereid vonden voor hun koetsentocht voor kinderkankerpatienten en andere. De datum vonden ze na de eerste Paardenstoet, die tien jaar geleden al de Waregemse Koersefeesten een week vroeger inzette.
Voor 2007, wanneer de koetsentocht aan zijn tiende jaargang zou zijn,organiseert de adviesraad dus een heuse feesteditie van in samenwerking met de serviceclub 51 en KVLV. De werkgroep koetsentocht sloeg de handen in elkaar en werkte een schitterend programma uit voor de Waregemse personen met een handicap. Alle personen met een handicap uit Waregem worden vanaf 12 u. uitgenodigd pal aan het parcours van de parade.
In de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans (Olmstraat) worden ze verwacht voor een aperitief, een middagmaal, een koffietafel, een uitgebreid en gevarieerd animatieprogramma en een voorbehouden plaats om op een unieke manier de Internationale Parade van het Paard te kunnen bewonderen. Ook alle koetsiers die zich de voorbije jaren belangeloos ingezet hebben voor de koetsentocht worden uitgenodigd. Een unieke gelegenheid om te verbroederen en te verzusteren na negen kleurrijke edities van de koetsentocht.
Samen worden er ook al plannen gesmeed voor de uitwerking van de 10de koetsentocht op zondag 24 augustus 2008.
Hippodium op zoek naar plaatselijke muzikaal talent
Op 22 september 2007 zoekt Hippodium naar een opvolger of opvolgers voor Margaretha van Parma, die op de eerste Hippodium tijdens de Ballonhappening op 29 april 2006 het haalde van andere geselecteerde artiesten als Ad FunduM, Line Ostyn en Aia Hewick. De winnares van vorig jaar heeft intussen haar reputatie alle eer aangedaan en na Rock Waregem 2006 is ze tijdens de komende Waregemse Koersefeesten nog te zien op het maandagse Bockor-festival. De organisatie is ook een selectiewedstrijd voor een optreden op Rock Waregem en misschien nog meer. Kandidaten voor Hippodium 2007 kunnen tot woensdag 29 augustus 12 u. inschrijven bij Cie De Urn, Boulezlaan 34 te 8790 Waregem.
Het initiatief kende in 2004 al een voorloper toen PilchArt (Cie De Urn) met de vzw Divers en in samenwerking met de Stad Waregem reeds een gelijkaardig project organiseerden onder de titel Gezellig concert zoekt jonge band.De preselecties waren toen al een succes en drie van de toenmalige deelnemers speelden op Waregem Koerse. Marble, de winnaar toen, speelde al op het Kasteelconcert tijdens de Waregem Koerse Feesten in 2004 en ook de groep One stond op de programmatie van de feesten van datzelfde jaar. In 2005 stond Triple Gn GQ als eerste groep op Bockor Music. De voorraad was toen op en met Hippodium 2006 werd nieuw Waregems muzikaal talent gezocht om daaraan te verhelpen. Een podium bieden aan jong Waregems muzikaal talent blijft één van de hoofddoelstellingen van de naar de Waregemse Paardentempel verwijzende manifestatie.
Cie De Urn van regisseur Joost van de Kerkhove en zijn veelzijdige groep cultureel bezige jongeren blijft een vat met heel wat inspiratie. Gisteren animeerden hun snorren nog de persvoorstelling van de Parade van het Paard en de Waregemse Koersefeesten, waarop ze ondermeer ook actief zijn tijdens de Kleinste Steeple. Hippodium en het overkoepelende evenement Bobsled is dan weer een samenwerkingsverband tussen Ladyshavebobsled, een ander onderdeel van Compagnie De Urn vzw, en de stad Waregem en Cultuurcentrum De Schakel.
De wedstrijd Hippodium staat open voor individuele artiesten en muziekgroepen. Voor de
deelnemers gelden volgende regels:
de artiest/minimum de helft van de groep is jonger dan 30 jaar
de artiest/minimum 1 lid van de groep woont in Waregem of
aangrenzende gemeente (zijnde Zulte, kruishoutem, Nokere, Wortegem,
de artiest/groep is beschikbaar op zaterdag 22 september 2007 vanaf
17u00
De wedstrijd staat open voor alle muziekgenres. Inschrijven kan door middel van
een ingevuld en ondertekend deelnameformulier met technische fiche en een demo (bij voorkeur CD) met daarop minimum 3 nummers, waarvan minstens 2 eigen composities, in te dienen via de Jeugddienst. Men kan ook geldig inschrijven met een online ingevuld deelnameformulier met technische fiche met het online equivalent van een demo, hetzij een MySpace-pagina met minimum 3 nummers, waarvan minstens 2 eigen composities, hetzij minimum 3 door de organisator te downloaden mp3's, waarvan minstens 2 eigen composities. Deze mp3-files dienen gehost te worden door de artiest/de groep zelf en mogen niet als bijlage doorgemaild worden.
De demojury selecteert op basis van de inzendingen maximum 3 groepen/artiesten. De geselecteerden treden op 22 september 2007 op tijdens Bobsled het festival op het plein van de academie in de Olmstraat. De duur van het optreden is maximum 30 minuten waarvan minimum 2 nummers eigen composities zijn. De geselecteerden zijn bereid die dag gratis op te treden in ruil voor catering. Op advies van de demojury kan het aantal geselecteerden verlaagd of verhoogd worden. De volgorde van optreden voor de selectie op zaterdag 22 september 2007 wordt bepaald door loting door de demojury.
Tijdens de selectiewedstrijd maken de deelnemers gebruik van dezelfde PA- en lichtapparatuur, voorzien door de organisator. Elke deelnemer werkt met dezelfde geluids- en lichttechnici. Indien een deelnemer een eigen geluidsmixer heeft, mag die voor en tijdens het optreden wel richtlijnen doorgeven aan de geluidstechnici. De festivalsjury kiest 1 groep/artiest die Rock Waregem 2008 mag openen op 12 april 2008 en (een bepaalde periode) studiotijd, beide onder voorbehoud. Voor het openen van RW2008 krijgt de laureaat een
tegenwaarde van 500 in toegangskaarten. De festivaljury is autonoom. Noch over de samenstelling, noch over de beslissingen van deze jury kan worden gecorrespondeerd.
De geselecteerde groepen/artiesten worden gepresenteerd op www.ladyshavebobsled.be en www.hippodium.be . Met het oog op de vlotte aanmaak van het projectvoorstel op de site dient de inschrijver het inschrijvingsformulier nauwkeurig in te vullen. De inschrijver kan aanvullende biografische gegevens noteren op het formulier. Hierbij verklaart de groep/artiest dat het aangeleverde tekst- en/of fotomateriaal vrijgesteld is van auteursrechten. De ingezonden demos blijven in het bezit van de organisator en komen terecht bij de jeugddienst.
Vanavond heeft Jeugdschepen Jo Neirynck de nieuwe jeugdconsulent voorgesteld. Het is de 22-jarige Pieter Ornelis uit Sint-Eloois-Vijve. Tot begin dit jaar was hij al lid van de stuurgroep en hij kent dus het reilen en zeilen van de Waregemse jeugdraad. Hij heeft ook uitgebreide ervaring met het jeugdwerk. Hij was jaren leider en zelfs groepsleider van Chiro Horizon Desselgem, verbondsploeglid van het verbond Chiro West-Vlaanderen en vrijwilliger van de werkgroep Dag en Nacht van het Jeugdwerk.
Na het ontslag om persoonlijke redenen van Frederik Verhaeghe als jeugdconsulent, heeft het stadsbestuur niet lang gewacht om de procedure op te starten om een opvolger aan te duiden. Tegen 15 juni moesten de kandidaturen binnen zijn, en naar verluidt waren er tientallen. In een eerste ronde dienden 12 geselecteerden daaruit psychotechnische proeven af te leggen bij een externe organisatie en selectiedeskundige.
In een tweede ronde met nog zes kandidaten, die moesten verschijnen voor een persoonlijk gesprek met een jury. Deze jury bestond uit Ilse Vansteenkiste, diensthoofd Externe Zaken, Greet Vanrobays, diensthoofd personeel, en ervaringsdeskundige jeugdwerk Stijn Masselis, jeugdconsulent Harelbeke. Schepen van Jeugd Jo Neirynck zat in de jury als waarnemer. De aanwerving werd beslist op 16 juli 2007.
Het profiel en functie van de jeugdconsulent werd duidelijk vastgelegd. Enerzijds heeft hij de taak van beleidsmedewerker met tal van administratieve taken en anderzijds is er het noodzakelijke veldwerk waarvoor de voeling met de doelgroep en de kennis van het lokale werkveld essentieel zijn.
De nieuwe Waregemse jeugdconsulent is bachelor in de verpleegkunde (Katho Kortrijk) en volgde het schakelprogramma Master in het Sociaal werk aan de universiteit van Gent.
Van 20 juli tot en met 28 augustus 2007 kun je opnieuw naar hartelust meevaren met Toerisme Leiestreek en Lys sans Frontières. Samen met de deelnemende gemeenten is er opnieuw een uitgebreid aanbod van 39 tochten langs de Leie en de kanalen Ooigem-Roeselare en Kortrijk-Bossuit. De zomerboottochten hebben reeds een aantal jaren hun sporen verdiend inzake vakantie-uitstappen.
De rode draad in het verhaal is de Leie, die de Franse en de Vlaamse Leiestreek verbindt. Daarnaast kun je aan Vlaamse kant ook op ontdekking op de Schelde, het kanaal Roeselare-Leie en het kanaal Bossuit-Kortrijk. De boottochten zijn een unieke kans om de Leiestreek anders dan anders te bekijken. Je zult merken dat het uitzicht van op de boot zelfs vertrouwde steden en dorpen in een verrassend nieuw perspectief plaatst. Maar de tochten bieden ook een ontspannend extraatje. Tijdens het varen kun je genieten van een hapje of een drankje, en op de plaats van bestemming zorgen we ook nog voor een interessante uitstap. Een begeleid bezoek aan een museum, stokerij of stad, een wandeling, een fietstocht Uiteraard kun je ook steeds op eigen houtje iets ondernemen of gewoon lekker lui op een terras gaan zitten tot het tijd wordt om terug te keren.
.
Telt voor jou enkel het varen op zich, en een goede ambiance aan boord? Reserveer dan snel een ticket op één van de nocturnes: eten, drinken, live muziek. Voor gezinnen staan er enkele kindvriendelijke tochten op het programma. De tochten worden uitgevoerd met 3 erschillende
boten, nl. Alfa Trips, Jan Plezier en de Gentse Barge. Nieuw dit jaar zijn de diverse Leietochten met de Jan Plezier. De tochten in Nord-Pas de Calais gaan door aan boord van een catamaran bedekt met de kleuren van Lys sans Frontières. Er is dus keuze tussen dag- en namiddagtochten en een aantal nocturnes (avondtochten).
Voor Waregem meert de boot aan in de jachthaven van Sint-Eloois-Vijve. Zaterdag 21 juli om 19 u. kunt u mee met een nocturne en aan boord kun je dan genieten van varkentje aan t spit en muzikale ambiance. Woensdag 25 juli om 9.30 u. gaat de tocht naar het schildersdorp Sint-Martens-Latem. En donderdag 26 juli om 9.30 u. vertrekt aan de jachthaven een tocht naar Bachte-Maria-Leerne met bezoek bij de kasteelheer aldaar. Dinsdag 31 juli om 9 u. was vanuit Sint-Eloois-Vijve een bezoek geplandover de schreve naar Rijsel, maar deze tocht is al volgeboekt. Dinsdag 7 augustus om 9.30 u. kunt u wel nog naar Bachte-Maria-Leerne en op dinsdag 14 augustus naar Sint-Martens-Latem. Het bezoek op 9 augustus naar Wambrechies is ook volgeboekt. Woensdag 15 augustus om 11 u. vertrekt aan de jachthaven een tocht naar Deinze.
Reserveren kan online en telefonisch bij de dienst voor toerisme Waregem, tel. 056 62 12 52.
Afhankelijk van de bestemming kun je bij reservatie volgende extras aanvragen:
- Koude Schotel: 9,00
- Broodjes: 4,50 of 6,00
- Broodmaaltijd: 4,30
- Taart en koffi e: 3,00
- Animatie in de vorm van een museumbezoek, stadsbezoek, : variabele prijs
Fotoreeks van Pascale over Touravontuur in Waregem
Van Pascale Vandewalle ontvingen we het aanbod om met u allen een kijkje te nemen in haar fotoreeks over de start in Waregem op 10 juli 2007 van de 3de rit van de Ronde van Frankrijk. In totaal omvat de reeks 204 fotos, allemaal gemaakt tijdens de voorbereiding en de start van de tourrit. Zonder twijfel zijn heel wat toeschouwers en renners te herkennen. Het zijn sfeerbeelden rond de Ronde van Frankrijk in Waregem om nooit meer te vergeten.
U krijgt in deze fotoreeks van 17 afleveringen van telkens 12 fotos een mooi beeld van het unieke gebeuren dinsdag 10 juli even voor de middag bij de start. Velen zullen zich hierin kunnen herkennen, want Pascale had ook aandacht voor de vele toeschouwers. Blijkbaar kon de Waregemse kunstfotografe Pascale Vandewalle een plaatje versieren aan boord van de wagen van Predictor-Lotto. De fotos geven de sfeer mee vlak voor en bij de officieuze start. We zien hierop sfeerbeelden met renners, fietsen, het podium, voorbereiding van de start met de ploegbus, afscheid van familie, de publiciteitskaravaan, de vele toeschouwers langs de centrumstraten,
Verschillende renners werden in close-up genomen, zeker de renners van Lotto-Predictor. Blijkbaar was de Waregemse kunstfotografe Pascale Vandewalle speciale gast van deze ploeg. We zien ook Gert Steegmans, de winnaar van de 2de rit in Gent. Ze had ook oog voor Tom Boonen bij het tekenen van het controleblad, waarvan verschillende beelden in de fotoreeks zitten. Veel beelden zijn er ook van de doortocht van de renners door de centrumstraten van Waregem met vooraan Tom Boonen en Cancelara. De laatste foto in de lange reeks toont burgemeester Kurt Van Ryckeghem op het TV scherm van WTV., dat trouwens de start rechtstreeks heeft uitgezonden met ondermeer Nico Mattan als interviewer van een aantal vedetten op de fiets.
We kunnen u dus zeker deze fotoreeks aanraden en misschien herkent u zich op één of meerdere van deze fotos van Pascale Vandewalle. U komt bij de fotoreeks via www.eye2catch.be en hierop rechtsboven het Tour de France-logo aan te klikken. De collectie telt 17 reeksen van 12 fotos. Net als bij de fotos in onze bijdragen openen de beelden in een groter formaat, door op de gewenste foto te klikken. Veel plezier
Met de inhuldiging van de dubbele paardenkop van Jan Desmarets op de markt startte het vorig stadsbestuur al met de optie om meer kunst in het Waregemse straatbeeld te installeren. Het kunstige visitekaartje van Waregem op de markt was een gift van de 51-club en dezelfde Fifty-One Club schenkt de stad volgende maand een nieuw beeldhouwwerk, dit keer een obstacle van de in Frankrijk verblijvende kunstenaar Jean Claeys. In dit laatste werk verwijst de hindernis uit de titel naar de beeldopname op het moment dat het paard remt voor een hindernis, waarbij ook de ruiter is afgebeeld in een passende onhandige beweging. Het nieuwe geschonken beeld komt in de Holstraat in de omgeving van de hippodroom.
We kunnen nog verwijzen naar de kunstpaarden van de Horse Parade die werden opgesteld aan het station, het stadhuis, de kunstacademie en Ten Anker. Aan de voet van de helling en de trap naar het stadhuis is vorige week ook De Sprint ingehuldigd, een werk van Desmarets dat werd aangekocht door de stad. In Desselgem kunnen we het kunstwerk op het ondertussen ook al officieel geworden Briek Schotte pleintje bewonderen, ook al een geschonken werk dit keer van de plaatselijke dorpsvereniging Wa souter ulder believen?. Aan de gevel van de hoek van de Liebaardstraat met de Meierie kwam intussen nog het fotodoek met Briek Schotte, dit gefinancierd door de stad.
In Beveren-Leie kennen we nog De Bouwer van Willem Vermandere. Dit werk is ook privaat gefinancierd, nl. door nv Huyzentruyt naar aanleiding van een dorpskernvernieuwend bouwproject in het centrum van Beveren-Leie. Er zijn wellicht nog andere kunstige monumenten in het Waregemse straatbeeld, die we momenteel over het hoofd zien. U zou ons een plezier doen als u deze zou melden in reactie op deze bijdrage of rechtstreeks via e-mail mij hier in de rechterkolom.
We willen hier ook ingaan op de tip van Jan De Cock, die in zijn Waregems blog op het Nieuwsblad een oproep doet naar ideeën voor een andere sculptuur of kunstwerk in het straatbeeld. We sluiten ons aan bij zijn zoektocht. U kunt daarvoor steeds reageren of suggesties doen via de reageer-mogelijkheid onder elke bijdrage. De vraag is : Op welke plaats of locatie in Waregem, Sint-Eloois-Vijve, Desselgem en Beveren-Leie zou je zelf een sculptuur of ander kunstwerk in het straatbeeld willen zien? En waarom precies op die plek?
Met een mededeling bij alle inwoners heeft De Post zijn nieuw brievenbusnetwerk in onze stad voorgesteld. Enkele weinig gebruikte postbussen werden weggehaald. Deze bussen haalden bij tellingen niet het minimum aantal brieven voor een bepaalde periode. We hebben niet onmiddellijk een zicht op het aantal en waar deze zich bevonden (oa. op de hoek van Ter Elststraat en de Vijfseweg). Het nieuwe netwerk moet garanderen dat in de meeste gevallen een postbus ter beschikking blijft binnen een straal van maximum 500 meter in de stad en 1500 meter in de landelijke gebieden.
Tegelijk worden ook de lichtingsuren van de postbussen aangepast. De brievenbussen met oranje of blauwe sticker worden ook gelicht op zaterdag. Concreetworden de bussen met late lichting meestal gelicht tussen 17 u. en 19 u. Sommige brievenbussen worden nog gelicht vanaf 19 u. Voor een betere herkenbaarheid werd een kleurencode met pictogram ingevoerd. Een brievenbus met oranje sticker heeft een lichting tussen 17 u. en 19 u. Een blauwe sticker wijst op een lichting vanaf 19 u.. Bovendien worden deze bussen ook gelicht op zaterdagvoormiddag. Op het infoblaadje van De Post is hiervoor geen uurschema vermeld, maar het lichtingsuur zou moeten voorkomen op de betreffende brievenbus. Een rode sticker zou moeten wijzen op een lichting tijdens de week na 10 uur en vóór 17 uur en niet op zaterdag.
Alle brievenbussen in ons land krijgen een nieuwe lichtingsaanwijzer die beter zichtbaar is, een vollediger overzicht biedt en makkelijker herkenbaar is. Het laatste uur van ophaling van de poststukken wordt in grotere tekens weergegeven en ook de dichtstbijzijnde brievenbus die nog later wordt gelicht, wordt erop vermeld.
Voor een zoektocht naar de dichtste brievenbus verwijzen we naar onderstaande website van De Post.
Voor jonge, talentrijke voetballertjes is de combinatie tussen school en sport niet altijd evident. Zij hebben elke dag training, moeten zich reppen om na school op tijd thuis te zijn en om 's avonds tijdig op training te raken. Ondertussen moet er ook nog gestudeerd worden. In Frankrijk werden daarom centre de formation opgericht, waarin de jonge Franse spelertjes in de voormiddag les krijgen en in de namiddag training. Heel wat aanstormend Frans talent is het resultaat van deze centre de formation.
Met dit in het achterhoofd zochten de Waregemse scholen van het Gemeenschapsonderwijs, en verantwoordelijken van SV Zulte-Waregem naar een vorm van samenwerking die haalbaar is binnen de huidige Vlaamse onderwijswetgeving. In Waregem hebben Middenschool Groenhove en KA De Zeswegen hebben reeds een aantal sportrichtingen. Het resultaat is het project Voetbalschool.
Elke school kan voor elke richting een aantal uren vrij invullen. Op die manier wordt er voor de leerlingen plaats vrij gemaakt om op maandag- en donderdagvoormiddag voetbaltraining in te lassen. Deze training wordt gegeven door een voetbaltrainer van SVZW op de velden van SVZW. Hierdoor is de kwaliteit gewaarborgd. Het project staat enkel open voor leerlingen die spelen op nationaal niveau. De spelers hoeven niet aangesloten te zijn bij SVZW. Sportieve leerlingen die op een lager niveau spelen, kunnen terecht in de sportrichtingen die nu al aangeboden worden.
In middenschool Groenhove wordt gestart in het 1ste leerjaar A en B. In KA De Zeswegen worden in het derde jaar bijna alle richtingen opengezet voor de voetbalschool. Je kan de voetbaltraining dus combineren met alle ASO-richtingen, maar ook met TSO handel, elektromechanica of industriële wetenschappen of met BSO, hout of basismechanica. De volgende jaren krijgt de voetbalschool dan een vervolg tot in het zesde jaar.
De leerlingen kunnen tot 17u30 in de studie op school blijven, daarna wordt er nog studie aangeboden door SVZW zelf. MS Groenhove en KA De Zeswegen liggen op wandelafstand van de velden van SVZW. Wie te veel tijd verliest door na schooltijd naar huis te gaan en daarna terug te keren naar de training, kan tot aan de training in de studie blijven en daar zijn huiswerk maken.
Het project is een win-win situatie voor alle partijen. De extra training brengt de voetballertjes op een hoger niveau, wat ook de club ten goede komt. Bovendien kunnen zij sport en studie beter combineren. Doordat het project voor alle richtingen wordt opengesteld, kunnen zij kiezen voor de richting die het best bij hun interesses past. De GO-scholen profileren zich via dit project nog meer als sportscholen. Voor alle duidelijkheid: dit project staat los van de sportrichtingen die nu al aangeboden worden. Daarnaast blijven alle richtingen bestaan voor de leerlingen die niet naar een sportrichting op zoek zijn.
Waregem is pas bekomen van de tourgekte van de start in de stad van de 3de rit van de Ronde van Frankrijk en de stad van het paard kan zich al opmaken voor een nieuw groot evenement.Op zondag 19 augustus om 15 u. verwacht het Waregemse centrum opnieuw tienduizenden bezoekers voor de internationale Parade van het Paard. De Tourwinkel in het Pand wordt intussen al volledig omgeturnd tot Infowinkel voor deze manifestatie. Tien jaar geleden waren de toen zowat dertigduizend bezoekers al vol lof over de Paardenstoet in het kader van de viering van 150 jaar Waregem Koerse. Tien jaar later wordt de manifestatie in professionele handen gegeven van het organisatiebureau Nuytten en Prometeus. De stad investeert hiervoor 250.000 euro.
Voor velen staat de paardenstoet van augustus 1997 nog helder gegrifd in het geheugen als één van de grootste manifestaties tijdens hun leven in Waregem. Stoetenbouwer Roger Steuperaert, die zijn sporen al had verdiend in Nieuwenhove, slaagde erin met zijn ploeg medewerkers rond Etienne Deman e.a. Waregem tien jaar geleden op de kaart te zetten als destad van de Paardenstoet. Honderden figuranten uit het Waregemse verenigingsleven en representatieve gastgroepen met paardenattracties bezorgden de tienduizenden bezoekers toen een onvergetelijk spektakel. Het was toen al duidelijk: de Paardenstoet moest een traditie worden in Waregem, de stad van het paard.
Dat die traditie uiteindelijk tien jaar later wordt verder gezet, is voor een belangrijk deel te danken aan de voorzet van vorig burgemeester Yolande Dhondt. Met het vorig stadsbestuur gaf zij de aanzet voor een nieuwe stoet, die resulteerde in de Parade van het Paard. Intussen heeft zij Waregem binnengeloodst in het Euro Equus, een bondgenootschap met enkele Europese steden van het Paard. Dit Europees verbond is één van de kapstokken van het Internationale karakter van de Waregemse Paarden Parade van zondag 19 augustus. De manifestatie is volledig gratis.
Zowel door de thematische invulling als door de omvang van het project wordt de paardenparade ongetwijfeld hét paradepaardje van deze 160ste editie van Waregem Koerse. Zowat 600 figuranten, ruiters, menners en muzikantenen meer dan 300 paarden zullen deelnemen aan deze parade. Het vorig stadsbestuur heeft al vorig jaar de nodige beslissingen genomen om de organisatie van de stoet professioneel aan te pakken. De Waregemse Ren- en Ruiterverenigingen (De Gaverbeek, Equino, ) zijn al maanden druk in de weer met het invullen van de verantwoordelijkheden voor de verschillende uit te beelden scènes (drie hoofdthema's, 38 taferelen). De Parade van het Paard heeft plaats op een omloop van zowat 3 km langs de Waregemse centrumstraten.
Van dorp naar stad
Uit een fusie van agrarische gemeenschappen Waregem, Beveren-Leie, Desselgem en Sint-Eloois-Vijve is de gemeente Waregem in het jaar 2000 stad geworden en dankt haar groei en bloei aan de vlasnijverheid(the golden river) en aan de textielnijverheid (the carpet route). Uit de volkscultuur van de oogstfeestende boeren is in 1847 Waregem Koerse ontstaan. In dit gedeelte van de stoet zal het roemrijke Belgische trekpaard en het Vlaamse Paard ruimschoots aan bod komen met herinneringen aan de hengstenhouderij van wijlen Hilaire Vandenhende en de grote paardenfokkerijen in de omgeving van Waregem.
160 jaar Waregem Koerse
Dankzij het typisch Zuid-West-Vlaamse doorzettingsvermogen werd de Steeple Chase van Vlaanderen door boeren, notabelen en industriëlen van Waregem in samenwerking met het gemeentebestuur uitgebouwd tot s land topevenement op het vlak van paardenrennen. Zowel de draverij als de steeple hebben zich ondanks moeilijke oorlogsjaren bijzonder sterk kunnen handhaven en ontplooien gedurende 160 jaren. Bijzondere aandacht gaat naar de eigen en unieke sfeer op de Waregemse hippodroom met een aantal hoogtepunten zoals het bezoek van de graaf van Vlaanderen, de Vlaamse overwinning van Piggly Wiggly, . ook champagne en dames met feestelijke hoeden zullen zeker niet ontbreken!
Euro Equus
Waregem heeft verschillende pijlen op haar boog als het om paarden gaat, met name diverse internationale topevenementen, aandacht voor personen met een handicap, het peterschap van het Vlaamse paard en de internationale samenwerking binnen Euro Equus. Euro Equus is een samenwerkingsverband tussen Waregem en de steden Jerez de la Frontera (Spanje), Pardubice (Tsjechië) en Golegã (Portugal), ter bevordering van de cultuur en het patrimonium van het paard.De eigen barokke paardenrassen van deze steden, respectievelijk de Andalusiër, de Kladrubber en de Lusitaniër komen hier uitgebreid aan bod. Het productiehuis Promotheus Inc. bouwt hiervoor een aantal indrukwekkende praalwagens.
Voor de evocatie rond Waregem koerse wordt ondermeer beroep gedaan op8 tot 12 ruiters of amazones op rijpaard in jockey outfit en renpaardenzadel zoals bij de presentatie van de renpaarden voor aanvang van de Steeple Chase. De scène Bezoek van Prins Filip, graaf van Vlaanderen, aan Waregem Koerse in 1854 gebeurt met een escorte te paard met open koets. De ruiters zijn gekleed in galakledij van de gendarmerie uit deze tijd. Hiervoor werd gezocht naar oudere mannen met streng allure, en paarden van dezelfde kleur en grootte. Euro Equus wordt ingeleid met bij elke stad (Waregem, Golega, Jerez, Pardubice) telkens 2 ruiters met 2dezelfde paarden. De ene ruiter draagt dan de landenvlag, andere ruiter draagt de stadsvlag.
De Waregemse renverenigingen leveren ook de twaalf ruiters/amazones die de wandelende weide uitvoeren. Dit wordt een lang touw (reep) waarbinnen een kudde van 10 trekpaardenmerries met veulen in de stoet mee evolueren. Ongeveer 20 personen worden gevraagd voor het trekken van de mestkarretjes, die in de stoet na elke groep met paarden de mest van de straat verwijderen.
De stoet wordt feestelijk afgesloten met het internationaal bekende Reiterfanfarencorps uit het Duitse Visbek.Aansluitend op deze praalstoet organiseert de Waregem Ren- en Rijvereniging een bijzondere avondren op de Gaverbeekhippodroom.
In de rand van de tentoonstelling rond De ronde van Frankrijk in het woon-en verzorgingscentrum De Meers, vernemen we dat OCMW-Waregem binnenkort hier kan starten met de bouwwerken voor de uitbreiding met een nieuwe vleugel. De Vlaamse overheid heeft het dossier al goedgekeurd. Met deze nieuwe investering van 10 miljoen euro kan tegemoet gekomen worden aan het duidelijk tekort aan opvangmogelijkheden. De nieuwe zorgcampus heeft geen nieuwe opvangplaatsen gecreëerd, zodat de wachtlijsten blijven aangroeien.
Het dossier komt stilaan in de uitvoeringsfase. De bouwaanvraag is al in april ingediend en ten laatste in oktober wordt de goedkeuring verwacht. Het gaat om een derde vleugel, die vertrekt in de huidige binnentuin van De Meers en loopt tot aan de Zuiderlaan. Op de gelijkvloerse verdieping komen de administratie en de sociale dienst van het OCMW. Op de eerste verdieping is er ruimte voor 25 gewone rusthuisbedden, op de tweede verdieping voor 14 serviceflats. De afwerking wordt verwacht tegen 2010.
De zorgcampus heeft al gezorgd voor een grondige verandering van de OCMW-site en met de op stapel staande bouwwerken groeit de campus naar een definitieve structuur. Vooral voor het woon- en zorgcentrum De Meers biedt de nieuwe uitbouw nieuwe mogelijkheden. Zeker aan de kant van de Zuiderlaan krijg je een heel ander uitzicht. Behalve de invulling van het braakliggend gedeelte met nieuwbouw verdwijnt ook RVT D'Hagewinde, het voormalige moederhuis. Ook hier heeft het stadsbestuur plannen voor een toekomstgerichte nieuwbouw, die zou de nood zou kunnen invullen aan een ruime parkeervoorziening (parkeergebouw).Het is nu ook zo goed al zeker dat het Ware Heem, het vroegere rusthuis op de hoek van de Holstraat met de Zuiderlaan, wordt afgebroken. De instelling staat na de verhuis naar De Meers nu volledig leeg. Het is nog niet duidelijk wat de plannen hier zijn. Verwacht wordt dat het stadsbestuur daar in het najaar een antwoord zal op geven. Er is hiervoor trouwens ook nog interesse bij het OCMW.
OCMW-voorzitter Lionel Beheydt en secretaris Bruno De Backer verwachten dat de werken voor de nieuwe vleugel van De Meers kunnen starten in februari volgend jaar . De totale kostprijs wordt geraamd op 10 miljoen euro. De Vlaamse overheid subsidieert het project voor 1,6 miljoen euro. Het OCMW zal ook nog een subsidie aanvragen bij de provincie. Het is de bedoeling om de capaciteit van het OCMW-rusthuis drastisch op te drijven. Met de nieuwe Zorgcampus konden wel de 191 RVT-bedden behouden blijven, maar zakte het aantal rusthuisbedden. In 2000 beschikte men nog over 306 bedden in totaal en dat aantal zou opnieuw moeten gehaald worden om te kunnen voldoen aan de wachtlijsten. Er komen ongeveer 45 nieuwe plaatsen bij, omdat er naar verwachting gemiddeld twintig mensen zullen verblijven in de serviceflats. Op die manier komt men tegen 2010 opnieuw aan 300 beschikbare plaatsen. De dagprijs zou kunnen behouden blijven op 43,70 euro.
Tienduizenden op Waregemse memorabele 10 juli 2007
Hoeveel volk er in Waregem was op de memorabele 10 juli 2007 is moeilijk te schatten. In elk geval hebben tienduizenden toeschouwers het spektakel van nabij kunnen meemaken. Was het op de Zuiderlaan en het kruispunt met de Lebbestraat en Stormestraat een ware overrompeling, dan was het niet veel minder druk langs de andere straten langs het parcours. De eretocht van de renners ging na de officieuze start aan het Tourdorp in de Zuiderlaan langs de Stormestraat (foto ruim één uur voor de doortocht van de renners), rond de markt, de Stationsstraat, Noorderlaan, Westerlaan, Jozef Duthoystraat, deel Expressweg, de H. Lebbestraat, Deerlijkseweg en Vichtseweg. Overal moesten de renners door een erehaag aan toeschouwers. We maken een voorzichtige raming van 50.000 toeschouwers.
Reeds om halfacht waren de eerste gegadigden op post. Nadien stroomde het volk uit alle richtingen toe met een eerste hoogtepunt bij de doortocht van de publiciteitskaravaan wat na tien uur. En die publiciteitskaravaan was zeker de moeite, niet alleen om wat er allemaal aan wagens en constructies voorbijkwam maar ook om te delen in wat allemaal werd uitgedeeld aan allerhande promotiemateriaal. De verschillende firmas waren heel gul voor de Waregemse toeschouwers langs de weg.
Start tourrit bezorgd Waregem memorabele 10 juli 2007
De start van de derde tourrit in Waregem maakte alle verwachtingen waar. Het was een echte topdag, waar de tienduizenden bezoekers nog lang zullen kunnen over napraten. In tegenstelling met een aankomst, hebben de toeschouwers bij deze start ook alle tijd gekregen om hun idolen van dichtbij te zien. Jef Braeckevelt, dieeen belangrijke rol speelde in het realiseren van deze droom, heeft gelijk gekregen. Voor het publiek en de wielerliefhebbers biedt een start een bijzonder aanbod. En Waregem kon weer rekenen op de weermaker, die als gewoonlijk het Waregemse sportieve spektakel bijzonder gunstig gezind is.
Hoeveel toeschouwers er naar Waregem zijn afgezakt is moeilijk te zeggen. De cijfers van de politie hebben het al over 35.000, andere kenners die het parcours hebben gevolgd spreken van 65.000 tot 100.000. We mogen dus aannemen dat het aantal aanwezigen, die minstens een glimp van het evenement in Waregem hebben kunnen meemaken op een aantal van 50.000 mag worden geraamd. Kregen we aan de officieuzestartplaats aan de Zuiderlaan en het kruispunt met de Lebbestraat en Stormestraat een ware overrompeling, dan was het niet veel minder druk in de andere straten langs het parcours. De eretocht van de renners ging na de officieuze start aan het Tourdorp in de Zuiderlaan traag rijdend langs de Stormestraat, rond de markt, de Stationsstraat, Noorderlaan, Westerlaan, Jozef Duthoystraat, deel Expressweg, de H. Lebbestraat, Deerlijkseweg en Vichtseweg. Overal moesten de renners door een erehaag aan toeschouwers.
Reeds om halfacht waren de eerste gegadigden op post. Nadien stroomde het volk uit alle richtingen toe met een eerste hoogtepunt bij de doortocht van de publiciteitskaravaan wat na tien uur. En die publiciteitskaravaan was zeker de moeite, niet alleen om wat er allemaal aan wagens en constructies voorbijkwam maar ook om te delen in wat allemaal werd uitgedeeld aan allerhande promotiemateriaal. De verschillende firmas waren heel gul voor de Waregemse toeschouwers langs de weg.
Velen geraakten niet bij het Tourdorp of de plaats waar alle renners afzonderlijk het controleblad kwamen ondertekenen, maar de lange aanlooprit door het stadscentrum, de ringweg en de uitvalswegen naar de officiële startplaats in Nieuwenhove maakte veel goed.Met de gele truidrager Cancellara en groene truidrager Boonen vooraan en het trage tempo werden de wielersupporters werkelijk verwend. De Zwitserse geletruidrager zwaaide in de Stationsstraat zowaar met een vlaggetje met de Vlaamse Leeuw. Die Vlaamse Leeuw (Tom Boonen) reed naast hem en bevestigde dit vlaggetje nadien spontaan voor een tijd in zijn stuur.
Elk heeft nog zijn verhaal aan dit touravontuur in Waregem. Robbie Mc Ewen, die wel de eerste rit won maar nog verveeld zit met de gevolgen van zijn valpartij, zagen we een paar uren voor de start nog zijn chiropracticus in Sint-Eloois-Vijve. Wie het podium aan het Regenboogstadion in het zicht had, kon na de promowagens een goochelact zien en twee dames die zich in de meest onmogelijke kronkels wrongen. Het stukje show werd afgesloten met een demo van wereldkampioen bike trial Kenny Belaey. Daarna kwamen de renners één voor één het controleblad ondertekenen. Robbie McEwen was bij de eersten, terwijl zijn ploegmaat Leif Hoste te laat arriveerde. De decibels groeiden toen gele truidrager Cancellara verscheen en ook de Belgen werden extra aangemoedigd. Bijzondere aandacht kreeg de winnaar van de rit naar Gent, Gert Steegmans, maar de grote publiekslieveling was toch weer Tom Boonen die in de groene trui van start ging.
Waregem dankt dit spektakel voor een belangrijk deel aan Jef Braeckevelt, de vriend van de afscheidnemende tourbaas Jean-Marie Leblanc. Deze laatste zou trouwens net als Braeckevelt zelf in Waregem ook nog in de bloemen gezet worden tijdens de rit naar Compiégne, die langs zijn dorp voorbijkwam. Leblanc zei eerder al aan de burgemeester dat hij achter Waregem stond als startplaats van de rit, om zijn trouwe vriend te kunnen eren.
De renners zouden die derde en langste rit van de Ronde van Frankrijk dit jaar nog blijven genieten van de sfeer en traag blijven fietsen richting Compiegne. Daar zouden beide wielerhelden, die vooraan het volk groetten in de Waregemse straten, hun truien nog wat meer in de verf zetten. Fabian Cacellara wint de rit en verstevigt zijn leiderspositie. Boonen is vierde en wordt wat steviger in het groen.
Tom Boonen hier met Vlaams vlagje in het stuur naast gele truidrager De Zwitser Fabian Cancellara (CSC) bij het uitrijden van de Stationsstraat. Tienduizenden maakten de memorabele 10 juli 2007 in Waregem mee. Ook de weermaker toonde zich weer van zijn beste zijde.
Aan de aankomst in Compiegne zouden beide wielerhelden hun truien nog wat meer in de verf zetten. Fabian Cacellara won de langste rit en verstevigt zijn leiderspositie. Boonen werd vierde en wordt wat steviger in het groen.
De start van de derde tourrit in Waregem maakte alle verwachtingen waar. Het was een echte topdag, waar de tienduizende bezoekers nog lang zullen kunnen over napraten. In tegenstelling met een aankomst, hebben de toeschouwers ook alle tijd gekregen om hun idolen van dichtbij te zien. Niet iedereen geraakte bij het Tourdorp of de plaats waar alle renners afzonderlijk het controleblad kwamen ondertekenen, maar de lange aanlooprit door het stadscentrum, de ringweg en de uitvalswegen naar de officiële startplaats in Nieuwenhove maakte veel goed. Met de gele truidrager Cancellara en groene truidrager Boonen vooraan en het trage tempo werden de wielersupporters werkelijk verwend.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)