Saai en
meeslepend
en ik kan instemmen. Nochtans had Obama en klein Pierken dit boek
reeds tot nieuwe icoonhoogten opgeklopt. Het was de hemel ingeschreven. Franzen
was een schrijvende nieuwe God en zijn Vrijheid was de nieuwe ultieme Great American
Novel. De hype zou gebaseerd zijn op het eerder boek van Franzen, de
correcties. Nu ik dat niet gelezen heb, was ik redelijk onbevooroordeeld om vrijheid
aan te pakken
Ik ben tot
op de bodem gegaan, er helemaal door. Begonnen met de weinig interessante
uitwijdingen van een basketvernauwde en zelfingenomen wereldvreemde trut.
Geeuw. Een wondermooi beschreven soap met een verschrikkelijk flauwe en
oninteressante verhaallijn. Door het al even saaie leven van een nerdige
hoorndrager gebaggerd, het leven van hun opmerkelijke zoon doorgemaakt,
uitwijdingen over alle nevenpersonage geslikt en gepikt
en toch tot het
redelijk afknappende einde geraakt. De uitzwermingen, het politiek correcte gepreek, de overbodige dubbele en meervoudige herhalingen,... wegen soms zwaar, maar nooit zo
zwaar dat opgeven een alternatief is. Het is echt als een soap. Wie begint, kan
niet meer stoppen.
De vertaling
is erbarmelijk Nederlands. Neen, Ollands. Storend, doch de schrijver Jonathan
Franzen is nooit neergehaald hoe abominabel die vertaling ook moge zijn. Ook de
zwaar op de handse delen die zogenaamd door de autobiografe zijn geschreven,
komen storend over. Het is weinig overtuigend dat deze delen door iemand anders
dan de auteur van de rest van het boek zouden geschreven zijn. Een truckje om
het verhaal zijn beloop te kunnen laten gaan blijkt achteraf. Maar toch, minder overtuigend geschreven.
Of het anno
2011 nog politiek correct is Khadafi te zien in een goede vriend, laat ik in
het midden. Maar de rest van het boek is wel één grote poging om de politiek
correcte topics er met de drammachine in te dreunen. Opwarming van de aarde,
ja! Franzen blijkt een onkritische gelovige, overbevolking, ja Franzen voelt
zich geroepen om daarover te preken, milieubescherming, economie is slecht,
Bush was een ramp, de neocons zijn smerige wolven
ja Franzen spaart zijn
progressieve waanideeën niet ! Er moet echt wel een kritische filter worden
weggehaald om u niet te storen aan de progressieve prietpraat. Gelukkig neemt
die alleen maar de vorm van decorum aan in het boek en wordt nooit echt een
hoofdpersonage op zichzelf. Gelukkig maar. Maar toch het onkritische
progressivisme van Franzen doet een voor zichzelf denkend mens met enige
kritische ingesteldheid soms wel eens wenkbrauwen fronsen.
Freedom is
een gigantisch opgevatte roman over het menselijk gedoe. Daar twijfelt geen
mens aan. De snoeiharde kritiek op alle uitwassen en ontsporingen in de
Amerikaanse maatschappij van de afgelopen twintig jaar neigt mijn inziens een
beetje te veel naar de progressieve mantras. Het is een sombere, bittere maar
vooral oersaaie symfonie over menselijke verhoudingen gelardeerd met een niet
minder bittere, doch zwaar vooringenomen lamentatio over Amerika en een hoop
niet relevant geëmmer over muziek.
Dit lijkt
eerder op zelfkastijding beste Willem ? Ja en neen. Ook dat meeslepende is waar.
Franzen kan zeer mooi schrijven. Elk woord is een uitnodiging om het volgende
te lezen. En ondanks de saaiheid van de personages creëert hij wel iets van
nieuwsgierigheid hoe alles nu gaat aflopen. Dus neen, een boek van 600 paginas
dat er in slaagt Willem vanaf de eerste letter tot de laatste door te lezen kan
ik niet als slecht boek beschouwen. Integendeel. Maar de great american
novel is het niet geworden. Wie ooit Sinclair Lewis heeft gelezen, of William
Faulkner, John Steinbeck, Saul Bellow,
weet dat Franzen nog veel
boterhammetjes zal moeten eten en nog sterk groeien wil hij ooit nog maar in de
schaduw kunnen staan van zulke Amerikaanse literaire grootheden. Vrijheid
krijgt een welverdiende 5 op 10. Maar met alle heisa er rond had ik meer
verwacht.
|