Marc Jacobs onder vuur door veertienjarigen op de catwalk
Marc Jacobs onder vuur door veertienjarigen op de catwalk
Modellen op de catwalk bij Marc Jacobs
De Amerikaanse designer Marc Jacobs ligt onder vuur doordat hij twee
veertienjarige meisjes de catwalk opstuurde op de modeweek in New York,
wat tegen de richtlijnen van de industrie is. Voor de Fashion Week in New York had de voorzitter van de raad van
Amerikaanse mode-ontwerpers (CFDA) Diane von Furstenberg een lange lijst
met richtlijnen gelanceerd om modellen fit te houden. Zo moeten ze voor
gezonde maaltijden zorgen tijdens passessies, professionele hulp voor
wie met anorexia kampt en de identiteitskaart controleren om te
verzekeren dat alle meisjes ouder dan 16 jaar zijn. Maar de Amerikaanse
designer Marc Jacobs lijkt de lijst al lang weer te zijn vergeten.
De
ontwerper stuurde twee dagen geleden tijdens de voorstelling van zijn
komende wintercollectie twee minderjarige modellen op de catwalk. Het
Braziliaanse model Thairina Garcia en de ster van de wintercampagne van
Prada Ondira Hardin zijn slechts veertien jaar en mochten toch de
creaties van Marc Jacobs showen. Maar het is vooral de reactie van
Jacobs die kwaad bloed zette, hij verdedigde zijn keuze en
verontschuldigde zich niet. "Ik doe mijn shows op de manier dat ik het
wil, en niet op de manier van iemand anders", vertelt hij aan de New
York Times.
"Als
hun ouders deze meisjes een show laten doen, dan zie ik geen reden dat
iemand me zou zeggen dat ze niet op de catwalk mogen. Er zijn ook
kinderen die acteren of die in catalogussen kledij showen, als de ouders
hun toestemming geven en het kind dit zelf ook wil doen, zie ik er geen
probleem in", verklaart de designer zijn keuze. Het grootste punt met
minderjarige modellen op de catwalk is dat ze creaties die voor
volwassenen bedoeld zijn showen. Hierdoor creëert de modewereld een
schoonheidsideaal waar geen enkele volwassene vrouw aan kan voldoen.
De
discussie over jonge modellen is al even aan de gang. Britse
vrouwelijke parlementsleden kondigde aan dat ze willen dat jonge
modellen dezelfde rechten krijgen als minderjarige acteurs, namelijk een
begeleider die hen naar shoots en shows voert.(br.hln - foto ap)
Walter Van Beirendonck sluit zijn conceptstore in Antwerpen
Walter Van Beirendonck sluit zijn conceptstore in Antwerpen
Dertien jaar nadat Walter Van Beirendonck de allereerste 'concept
store' in Belgie opende, wordt de modeontwerper gedwongen om zijn winkel
te sluiten. Door een verhoging van de huurprijs, kan hij de winkel in
Antwerpen niet meer openhouden. Hij zal zich nu concentreren op zijn
collecties.
De 'Walter Store' werd in 1997 opgestart in een vervallen garage in het toen nog onontdekte Sint-Andrieskwartier in Antwerpen.
Van
Beirendonck maakte er een internationale trekpleister van, waar je kon
kiezen uit verschillende mode- en kunstcollecties. Er werden ook
regelmatig tentoonstellingen georganiseerd.
Uit
een persbericht blijkt nu dat de eigenaar van het pand in een verhoging
van 2,5 keer de huurprijs heeft afgedwongen voor de Vrederechter.
Bovendien is de verhoging met een terugwerkende kracht vanaf 1 maart
2010.
"Onder deze voorwaarden is het onmogelijk
om de winkel in het huidige pand nog op een rendabele manier open te
houden", klinkt het bij Van Beirendonck.
"Helaas,
maar dit maakt ook tijd vrij om meer energie en creativiteit te steken
in mijn collectie die heel enthousiast werd onthaald tijdens de modeweek
in Parijs."
Daarnaast staat Van Beirendonck ook in voor de
artistieke directie van de Antwerpse Modeacademie, waar een aantal
boeiende projecten lopen. En ook nieuwe uitdagingen ziet de top designer
zeker zitten. "De creatie van een nieuw winkelconcept rond mijn
collectie sluit ik zeker niet uit", laat hij weten.
Mode doet ons dromen van een samenleving zonder crisis
Mode doet ons dromen van een samenleving zonder crisis
Crisis? Niet bij de grote modehuizen. Die trekken resoluut de kaart van de opperluxe. In plaats van te beknibbelen op hun uitgaven kiezen ze voor de meest glamoureuze stofjes en accessoires.
Bont, leder, Swarovski-kristallen, het was rijkdom alom bij de nieuwste voorstellingen van de modecollecties. "Het huidige modebeeld ademt een vorm van escapisme. We kijken verlekkerd naar wat zich op de catwalk afspeelt en dromen van een samenleving waarin geen crisis heerst. We beschermen onszelf tegen de slechte tijden met een extra 'laagje'. Hoe harder het economische klimaat, hoe zachter de materialen. Hoe zwarter de toekomst, hoe feller de kleuren", verklaart trendwatcher Nathalie Bekx in een krant van De Persgroep.
Victoria stelt voor: de naamgenoot van baby Harper
Victoria stelt voor: de naamgenoot van baby Harper
Victoria Beckham op de modeweek in New York.
Heel wat celebs en fashionista's zijn fan van de handtassen van Posh,
de it-bag van komend seizoen wordt zeker de Harper. Dit is het ontwerp
waarvoor haar kersverse dochter als inspiratiebron diende.
De ontwerpster stelde afgelopen weekend haar creaties voor de
wintercollectie van 2012 in New York voor. Ze tweette ook een foto van
haar laatste handtassenreeks en onthulde dat deze genoemd is naar haar
jongste spruit Harper. Het gaat om drie suède tassen met grote zakken en
een flap vooraan. De winterse kleuren zullen perfect bij haar recentste
ontwerpen passen.
Manlief David zat in New York voor het eerst
op de eerste rij van haar show, hij legde alles vast op camera. Baby
Harper mocht backstage vertoeven, dichtbij mama. De hele familie werd
vertegenwoordigd in haar ontwerpen, de baseballtruitjes van zoon Romeo
dienden ook als inspiratiebron. Voor een Harper moet je wel heel
wat over hebben, de prijskaartjes van de accessoires van Victoria lopen
op tot 2030 euro en ze zijn razend populair. (br.hln - foto ap)
Kant blijft in op de rode loper: ook Emma Watson koos ervoor tijdens een pre-Bafta feestje. Maar was de jurk wel een goed idee?
Hot:
- de kleur: framboosroze scoort de laatste
tijd wel vaker op rode lopers en ook al is Emma's huid aan de bleke
kant, het kleur is jong genoeg om de piepjonge twintiger te doen
stralen.
- Kant: Al seizoen lang een trend, en het is een blijver: jurken met kanten lange mouwen zijn echt hot.
-
Pofrok: Veel variaties op korte jurken zijn er niet, en een pofrok
voegt een speels element toe aan een volwassen look, zoals door kant
gesuggereeerd wordt.
Not:
- Satijnen
strikken: de glanzende stof is maar moeilijk flatterend te dragen, en
een grote strik op de heup maakt dat er niet bepaald beter op.
-
De schoenen: de schoenen zijn afgestemd om de nagels (zwart!) maar zowel
het 'concept' (de gekruiste bandjes) als de kleur staan in te groot
contrast met het roze.
Hot or not? Smaken verschillen... maar
één ding is alvast zeker: Emma trok als vanouds alle aandacht naar zich
toe. De Britse ster grijnst dan ook een beetje verlegen voor het
enthousiaste geklik van de fotografen. (br.hln - foto getty)
In de late jaren '90 was het hip om een rok te dragen boven je lange
broek. Die trend lijkt nu terug te zijn, maar dan in combinatie met een
jurkje. Diane Kruger en Karolina Kurkova zijn alvast fan. Nu wij nog.
De nieuwe look lijkt geen regels te kennen, je kan combineren wat je
maar wil. Verschillende felle kleuren en patronen boven elkaar, kort of
lang.
In het begin van de week spotten
we de look bij de Tsjechische Karolina Kurkova. Het 'Victoria
Secret'-model koos voor een outfit uit de Pre-fall collectie van
Alexander Wang.
Die bestaat uit twee delen. Enerzijds is er het
rood-vleeskleurige jurkje met lange mouwen, dat tot net boven die knie
van Karoline viel. Dat combineerde ze met een kort rokje uit grijs
krokodillenleer, waaronder het kleedje tevoorschijn kwam. Die
combineerde ze met zwarte pumps.
Vandaag
ging Diane Kruger voor dezelfde stijl op het filmfestival in Berlijn.
Zij haalde haar inspiratie uit de '10 Crosby'-collectie van ontwerper
Derek Lam.
De actrice droeg een groen bloemenjurkje uit chiffon,
in combinatie met een zwart-wit gestreepte rok. Die was langer dan die
van Karolina, waardoor er slechts een klein stukje van de jurk onderuit
piepte. Opvallende gele sandalen maakten de look compleet.
Het
is moeilijk om te zeggen of de 'kleedje/rok'-combinatie binnenkort ook
in het straatbeeld te zien zal zijn. Want hoewel deze twee dames
trendsetters zijn, is het een bizarre combinatie.
Maar bizar
was ook de combinatie met de broek in de jaren '90, populair gemaakt
door onder andere Gwen Stefani en de meiden van Steps. Ook bij ons was
die trend toen een hit. Laat ons hopen dat het deze keer anders zal
zijn. (br.hln)
Gisteren maakte Kate Middleton voor de eerste keer een publiek
optreden zonder Will aan haar zijde, maar daar was niks van te merken.
Integendeel zelfs, want Kate straalde. En dat had opnieuw veel te maken
met haar schitterende outfit.
De hertogin van Cambridge koos voor een klassieke jas/jurk in grijze
tweed. Alweer ging het om een ontwerp van een 'gewoon' modelabel:
Jesiré. Voor een jurk van dit merk betaal je ongeveer 180 euro, wat
natuurlijk een peulschil is voor een lid van de koninklijke familie.
Maar
we weten het al langer: voor Kate hoeft het niet duur te zijn, als het
maar stijlvol is. En dat is ook het geval bij deze outfit.
De
brede sjaalkraag en de blinkende zwarte riem rond het middel doen het
slanke lichaam van de hertogin goed uitkomen. Bovendien is ook de stof
een voltreffer, want tweed is de meest glamoureuze stof van het najaar.
Ze
vervolledigde haar look met een opvallende diamanten outfit, een zwarte
clutch handtas en hoge hakken van Jimmy Choo. En natuurlijk waren ook
haar lange, bruine lokken perfect in model gebracht.
Met
haar prachtige verschijning deed Kate de afwezigheid van prins William
meteen vergeten. Hij werkt momenteel op de Falkland-eilanden als piloot
met een reddingshelikopter.
Van die gelegenheid maakt Kate
gebruik om haar eigen ding te doen, zoals dit bezoek aan de National
Portrait Gallery. Daar bezocht ze een tenstoonstelling van de portretten
van Lucian Freud, waar ze duidelijk van genoot. Kate studeerde
natuurlijk niet voor niets kunstgeschiedenis aan de St. Andrews
University, waar ze William leerde kennen.
Het valt niet langer te negeren: Valentijnsdag komt eraan. Dat is te
merken in bloemenwinkels, pralineshops, parfumeries en... de catwalks.
Na een indrukwekkende rode jurk van 50 kilo, die Yasmin Le Bon showde,
is het tijd voor een prachtige jurk volledig gemaakt uit 1725 rode
bloemen.
De jurk was het resultaat van een samenwerking tussen een 23-jarige
veelgeprezen florist, Joe Massie, en supermarktketen Asda. 1725 bloemen
werden er gebruikt tijdens 170 uur ontwerpwerk.
In
totaal werden er blaadjes gebruikt van 1.000 Naomi-rozen, vijftien
Carmen-rozen, 200 chrystanten, 150 paarse Powerrozen, 75 gebera's en 300
anjers. Ook de stilettoschoenen werden versierd met rozenblaadjes.
Het resultaat is een strapless jurk, met hartvormige decolleté, hoge frontale split die meer dan 11 kilo weegt.
Massie
geeft toe dat zijn ontwerp geïnspireerd is op de jurk van Stephane
Rolland die Yasmin Le Bon showde op de modeweek in Parijs.
"Het
ontwerp van deze bloemenjurk was een grote uitdaging en een
ongelofelijke ervaring. Ik wilde de romantiek van een Valentijnsboeket
weergeven: klassiek, elegant en met een sexy twist. Hopelijk inspireert
het enkele mensen om hun geliefden te verwennen met een mooi boeket",
zegt Joe Massie een de Daily Mail.
Een geschatte waarde voor de jurk is er niet, maar dat is misschien omdat de jurk niet te koop is? (br.hln)
Michelle Williams steelt de show in jurkje van Victoria Beckham
Michelle Williams steelt de show in jurkje van Victoria Beckham
Gisteren kwamen alle Oscargenomineerden samen in het Beverly Hilton
Hotel om samen te lunchen. Daar liet iedereen zich van zijn beste kant
zien, maar vooral Michelle Williams stal de show. En dat had alles te
maken met haar outfit: één van de frivole jurkjes uit de collectie van
Victoria Beckham.
"Jong, leuk en met een beetje humor", zo noemt Victoria haar nieuwe
collectie. En dat klopt ook volledig bij dit jurkje. De dreigende wolken
zijn niet meteen een patroon dat je verwacht, maar toch is het erg
geslaagd. Zeker in combinatie met de zilvergrijze pailletten die dienst
doen als regendruppels.
Bovendien zie je dat Michelle zich
duidelijk goed voelt in het lichte jurkje met het brave kraagje, dat tot
net boven haar knie kwam. Het is dan ook een perfecte match met haar
kenmerkende korte coupe, vinden wij. Verder droeg de 31-jarige actrice
simpele, zwarte pumps en hield ze ook haar make-up vrij sober.
Na
Eva Longoria en Elle MacPherson kunnen we Michelle nu ook als een echte
fan van de 'Victoria'-collectie beschouwen. Eerder was ze namelijk ook
al te zien in één van haar creaties op de BAFTA-Awards. Toen koos ze
voor de zwart-wit versie van de jurk met de wolkenkraag.
En
daar is Victoria Beckham erg blij mee, want ze bewondert de 31-jarige
Michelle. "Victoria is een enorme fan van haar stijl. Ze vindt dat
Michelle de essentie van haar nieuwe 'Victoria'-collectie perfect
samenvat", zei een bron aan de Mail Online.
Daarnaast is het
natuurlijk ook een enorm goede zaak voor Victoria's verkoopcijfers. Als
genomineerde voor 'beste actrice' krijgt Michelle heel wat aandacht,
waardoor foto's van haar (en de kleren die ze draagt) de wereld rond
gaan.
Maar ook de andere genomineerden voor 'beste actrice' deden hun best om op te vallen.
Zo koos Viola Davis (The Help) voor een opvallend fluoroze jurkje, in combinatie met grijze sandalen met een hoge hak.
Opvallen deed ook Glenn Close (Albert
Nobbs). De 64-jarige actrice droeg niet alleen een felblauwe broek,
maar ze combineerde die met een lange jas met een drukke bloemenprint.
Gedurfd.
Viola Davis, Glenn Close, Rooney Mara en Meryl Streep
Ook Rooney Mara (The Girl with the
Dragon Tattoo) droeg dit keer geen kleedje, maar wel een zwarte broek
met brede pijpen en een bijpassend bloesje. De extra touch kwam van de
witte blazer met pofmouwen.
De 62-jarige Meryl Streep (The
Iron Lady) hield het ten slotte ook bij zwart. Zij droeg een simpel
zwart jurkje met lange mouwen, samen met zwarte panty's en blinkende
peeptoes. (br.hln - foto getty)
Penelope Cruz en dierenrechtenorganisatie PETA sloegen de handen in
elkaar voor het maken van een sexy campagne tegen het gebruik van bont
in de modewereld. Qua timing kan het wel tellen, want binnenkort is het
weer tijd voor de New York Fashion Week.
PETA komt nooit celebrities te kort om hun acties tegen dierenleed te
ondersteunen, maar deze keer hebben ze wel heel goed gemikt met deze
Spaanse schone. Penelope Cruz staat dan ook bekend als een zeer grote
dierenliefhebber.
De campagne 'Give
fur the cold shoulder' mikt op New York, Londen en Milaan. In Manhatten
staat al een 21 meter hoog billboard met 'Penelope fot PETA',
strategisch geplaatst aan Madison Square Garden, net op tijd voor het
begin van Fashion Week.
Yvonne Taylor van PETA is razend
enthousiast: "Penelope Cruz is al verschenen op elke 'best-dressed'
lijst ter wereld en wat je ze nooit zal zien dragen, is bont! We konden
ons geen beter icoon wensen om de moderne, glamureuze vrouw te
vertegenwoordigen die weet dat er niets of niemand moet sterven om er
uit te zien als een moordgriet". Met
deze actie plaatst Penelope zich overtuigend op het lijstje van bekende
vrouwen die geëngageerd zijn om op te komen tegen onnodige
dierenmishandeling. Michelle Obama, Eva Mendez en Carla Bruni-Sarkozy
weren eveneens bont af.
Samen met haar man, Javier Bardem, heeft
Penelope Cruz al heel wat katten en honden gered uit het asiel. Ze is
dan ook regelmatig te zien met haar geliefde viervoeters, zelfs tijdens
interviews. Ook haar ouders moeten haar engagement ondersteunen, want
als we PetSugar mogen geloven, heeft Penelope wel eens de gewoonte om
tijdens tripjes naar Madrid dieren te redden en ze mee te nemen naar
haar ouderlijk huis.(br.hln)
Bruno Pieters: "Weigert bont en leder te gebruiken"
Bruno Pieters lanceerde gisteren zijn nieuwe label 'Honest By' waarin hij de oorsprong van alle kledingstukken analyseert en openheid creëert over de prijs. Al zal dat nooit gaan over lederen of bonten kledingstukken.
"Ik weiger bont en leder te gebruiken, wat ik in het verleden nochtans wel deed. Daar heb ik nu spijt van. Dieren dood je niet voor menselijke doeleinden, dat past niet meer in deze tijdsgeest. Al veroordeel ik niemand: er bestaat niet zoiets als goed of fout. We moeten onze intuïtie volgen", aldus Pieters in een krant van Corelio. (br.she - beeld photo news)
Waarom celebs een eigen schoenencollectie lanceren
Waarom celebs een eigen schoenencollectie lanceren
Halle Berry (Deichmann.com)
De tijd waarin elke hippe celeb een eigen parfumlijn lanceerde, lijkt
definitief voorbij te zijn. Wie nu wil tonen dat hij of zij echt
meetelt, moét een schoenencollectie op de markt brengen. Zijn ze dan
echt allemaal verzot op schoenen? Of is er meer aan de hand?
De (nog lang niet) laatste sterrencollectie is die van Halle Berry, die
vroeger ook al een eigen geurtje lanceerde. Zij creëerde een
schoenenlijn voor Deichmann Shoes, '5ths Avenue by Halle Berry'.
De lente- en zomercollectie bevat 40 paar 'limited edition' schoenen, met voornamelijk sleehakken.
"Elke
vrouw houdt van schoenen. Mijn collectie is dus een droom die uitkomt",
zei Halle net zoals haar vele voorgangers. "Het is alsof je met een
slecht kapsel en verkeerde schoenen ook geen echte vrouw bent", vindt
zij.
"Schoenen drukken ook een statement uit: ze kunnen sexy
zijn, geven aan waar je naartoe gaat, drukken je stemming uit én zijn
het ultieme accessoire", gaat 45-jarige actrice verder. "Schoenen zijn
een uitdrukking van wie je bent."
Maar
of we inderdaad Halle's persoonlijkheid in de schoenen kunnen zien,
lijkt ons twijfelachtig. Nochtans geeft zo wat elke celeb aan dat ze "de
schoenen zelf ontworpen hebben". Dat ze inspraak krijgen zal wel
kloppen, maar uiteindelijk komt het initiatief toch van de winkelketens
zelf.
Zo werkte Deichmann Shoes bijvoorbeeld zes maanden geleden
al samen met Cindy Crawford. Daarnaast is er ook Mint.com, die een
'eigen' collectie gaf aan zowel Rachel Bilson, Mary Kate & Ashley
Olsen, Kate Bosworth als Jessica Simpson. Stylistpick.com deed
hetzelfde, met een schoenenlijn voor Cheryl Cole.
Een
opvallende gelijkenis tussen de vele schoenencollecties vinden we in de
goedkope prijs. Schoenen van Halle Berry koop je al vanaf 36 euro, die
van Rachel Bilson kosten 60 euro en voor een Cheryl Cole betaal je zo'n
90 euro. Zo bereiken de winkel ketens natuurlijk een groot publiek.
Onze
conclusie: een nieuwe hype bij celebs, ja, maar wel op initiatief van
de winkelketens. Draagbare ontwerpen, een betaalbare prijs en een
bekende persoon die zijn naam en gezicht aan het product wil geven. Of
het nu kleren, parfums of schoenen zijn, dat werkt altijd. (br;hln)
Ook voor de lentecollectie heeft H&M een samenwerking met een
beroemd modehuis in petto: het Italiaanse Marni. Ondertussen raakte
bekend dat Sofia Coppola het reclamefilmpje zal regisseren, en is het
eerste beeld gelekt.
Het toont een vrouw die enigszins verveeld op een sofa met dierenprint
zit. De kledij is donker, gemaakt uit een glanzende stof en versierd met
een sombere print en zwart lint. Kostprijs: 69,90 euro. Model van
dienst zou Imogen Poots zijn, al werd dat nog niet officieel bevestigd.
Enigszins
teleurstellend zo vinden wij: dit doet veel meer aan een
wintercollectie denken dan aan een vrolijke lentecollectie. Marni staat
dan wel bekend om zijn grafische prints en ingetogen kleuren, het kan
veel zonniger dan dit. Ook de achter de schermen-foto's tonen enigszins
sombere kleuren en grote, opvallende prints.
De collectie ligt vanaf 8 maart in de winkels. (br.hln)
Kate Middleton uitgeroepen tot Hoedendraagster van het jaar
Kate Middleton uitgeroepen tot Hoedendraagster van het jaar
We dragen het niet vaak, maar als we ze dragen, dan nemen we best een voorbeeld aan Kate Middleton. Die royal werd namelijk uitgeroepen tot 'Hoedendraagster van het jaar' door de Californische Headwear Association.
Kate Middleton staat het allerleukst met een hoedje, zo heeft een Britse enquête uitgewezen. Ze werd dan ook uitgeroepen tot hoedendraagster van het jaar. Ook Johnny Depp en Brad Pitt kregen eerder al de titel van 'Hoedendrager van het jaar'. (br.she - beeld photonews)
Jennifer Aniston op haar best in een little black dress
Jennifer Aniston op haar best in een 'little black dress'
Gisterenavond vonden de 64ste Directors Guild Awards plaats en ook op
deze rode loper werden weer heel wat toffe outfits gespot. Absoluut
geslaagd was de look van Jennifer Aniston die nog maar eens bewees dat
de 'little black dress' een succesformule is in combinatie met leuke
schoentjes, niet te veel make-up en een aanstekelijke glimlach.
De 42-jarige Jennifer Aniston wist gisteren de aandacht te stelen
tijdens de Directors Guild Awards. Zo bewees ze nog maar eens dat ze
vorig jaar niet voor niets werd verkozen tot meest sexy vrouw aller
tijden. In dit zwarte minijurkje met gedetailleerd kralenpatroon speelde
ze al haar troeven overtuigend uit:
Sierlijke schouders, strakke
armen, een fijne taille, mooi afgeronde heupen en sexy benen. Doe daar
nog stralende speelse lokken bij en minimalistische make-up en je krijgt
een Jennifer Aniston op haar best.
Wat
visagie betreft, ging ze voor naturel met een egale huid, een beetje
blush, wat mascara en een vrij neutrale, lichte lipgloss. Dan zijn er
nog de schoenen, die het 'less is more'-ideaal anders ook wel meer dan
perfect verbeelden. Slechts 2 fijne bandjes houden Jennifer recht op
deze hoge naaldhakken. De sandaaltjes passen perfect onder haar 'little
black dress' en ook de donkere teennagellak geeft een leuke toets aan
deze geslaagde look.
Van musea naar je kleerkast: dragen we binnenkort schilderijen?
Van musea naar je kleerkast: dragen we binnenkort schilderijen?
Rodarte & Van Gogh, Jil Sander & Picasso en Sportmax & Monet
Vorige week stelde het Italiaanse label Gherardini een handtas voor,
gebaseerd op een ontwerp van Leonardo Da Vinci uit 1497. En ook andere
ontwerpers zoeken steeds meer inspiratie in de wereld van de kunst.
Zullen we er binnenkort allemaal uitzien als een schilderij?
Het lijkt inderdaad die kant uit te gaan, want voor de lente- en
zomercollectie van 2012 lieten heel wat designers zich inspireren door
beroemde kunstenaars.
1. Donna Karan en Philippe Dodard
Modehuis Donna Karan liet zich inspireren door de kunstwerken van de Haïtaanse grafische artiest Philippe Dodard.
In
de collectie maken we aan de ene kant kennis met de bekende,
zwart-witte patronen van de schilder. Het andere deel van de collectie
legt meer de nadruk op zijn kunstwerken met Haïtaanse invloeden: tribal
prints, zandtinten en etnische accessoires. 2. Rodarte en Van Gogh
Rodarte
bracht dan weer hulde aan Van Gogh. Vooral zijn zonnebloemen, waarvan
hij talloze versies maakten, duiken op in de lentecollectie van het
modehuis.
Elle Fanning en Kirsten Dunst zijn alvast fan van de
fleurige ontwerpen, want zij verschenen al in één van de creaties. Maar,
eerlijk is eerlijk, die waren toch niet zo geslaagd.
3. Jil Sander en Picasso
Niemand
minder dan Pablo Picasso vormde de inspiratiebron voor Jil Sander. De
Belgische ontwerper Raf Simons keek echter niet naar Picasso's
schilderen, maar wel naar zijn keramische werk. De prints zijn
onmiskenbaar: vervormde gezichten op een witte achtergrond.
4. Sportmax en Monet
Het
impressionistische werk van Monet inspireerde Sportmax tot het maken
van enkele fleurige stukken. Zijn waterlelies, waarvan hij tussen 1899
en 1900 alleen al 18 versies maakte, zien we terug op een kleedje en
broekpak van de ontwerper. 5. Moschina en Frida Kahlo
En
het gaat ook verder dan kleren. Zo koos Moschina ervoor om de lokken
van haar modellen op te fleuren met bloemen, net zoals we zien op de
schilderen van de Mexicaanse Frida Kahlo.
Rest ons nog de vraag:
welke van deze kunstige ontwerpen zou JIJ dragen? Of laat je deze trend
aan jou voorbijgaan? Laat het ons gerust weten via de reacties! (br.hln)
Karl Lagerfeld ging al voor budgetvriendelijk door zijn
samenwerkingen met Macy's en H&M. Gisteren lanceerde hij
(eindelijk?) zijn hoogstpersoonlijke budgetlijn 'Karl' in Parijs.
De collectie
bevat 100 stukken die typisch Lagerfeld zijn: veel zwart en wit,
zilver, (namaak)leder en slanke silhouetten. Daarnaast bevat 'Karl' ook
heel wat hebbedingetjes als handtassen, handschoentjes, kragen én
schoenen.
De budgetlijn heeft zijn naam uiteraard niet gestolen
want op heel wat kledingstukken is een gestileerde afdruk van Lagerfelds
gezicht te zien. Die staat ook afgebeeld op een glazen box die ter ere
van de lancering op Place St. Germain des Pres werd neergepoot. Oorspronkelijk
zou 'Karl' alleen beschikbaar zijn op de webwinkel 'net-a-porter', maar
ter ere van de lancering werden ook 'pop-upwinkels' uit de grond
gestampt in Sydney, Berlijn, Londen, New York en uiteraard Parijs.
Enkele stukken zijn uiteraard al uitverkocht. Populair was onder andere deze canvas draagtas
met het portret van Lagerfeld, wat meteen ook het goedkoopste item was
uit de 'budgetvriendelijke' collectie. Verder variëren de prijzen tussen
ongeveer 19 en 454 euro. Een van de duurste stukken is de lederen jas
met slangenhuideffect die meer dan 1.000 euro kost (br.hln - foto reuters)
De Zweedse kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) wil, ondanks
mindere cijfers in het vierde kwartaal, fors blijven groeien.
De
op één na grootste kledingketen van Europa zag de winst in het vierde
kwartaal 2,4 procent dalen tot 5,36 miljard kroon. Dat is conform de
analistenverwachtingen. De milde winter zorgt voor minder verkoop van
winterkledij. De omzet daalde dan ook drie procent tot 31 miljard kroon.
Topman
Karl-Johan Persson kondigde bij de voorstelling van de kwartaalcijfers
een voortzetting van de expansiekoers aan. H&M wil dit jaar
wereldwijd 275 nieuwe winkels openen.
Hoewel spinnen velen onder ons schrik aanjagen, kunnen we niet anders
dan bewondering hebben voor hun prachtige weefsels. Een Engelse
textielexpert vond het dan ook hoog tijd om daar op modegebied iets mee
te doen. Met de spinsels van meer dan één miljoen gouden zijdespinnen
liet Simon Peers deze prachtige, goudgele cape vervaardigen.
Voor het ontwerp kreeg hij de hulp van designer Nicholas Godley, maar
voor de uitwerking moesten ze een beroep doen op vele vrijwilligers.
Zij
verzamelden elke dag duizenden 'Golden Silk Orbs'-spinnen, van wie ze
de zijden spinsels onttrokken. Daarna werden de dieren, die in de bergen
van Madagascar leven, terug in het wild vrijgelaten.
De
volledig natuurlijke goudkleurige zijdespinsels werden vervolgens met de
hand geweven, volgens een eeuwenoud proces. Uiteindelijk duurde duurde
het vier jaar voor de cape van bijna vier meter volledig af was.
Versierd
met afbeeldingen van de spin van vijf centimeter, gaat het om een
uniek kledingstuk. Er werden namelijk nog maar weinig experimenten
uitgevoerd met spinnenzijde en zelfs geen recente pogingen om er ook
echt mee te weven.
In 1709 probeerde de Franse Francois-Xavier
Bon de Saint Hilaire dat als eerste. Hij maakte stof uit spinnenzijde
door eerst de spinnencocon te koken, waarna hij de draden er met kammen
uithaalde. Zo maakte hij sokken, handschoenen en wellicht een volledig
kostuum voor Koning Louis XIV.
Sinds
1900 werden er echter geen pogingen meer gedaan om het materiaal echt
te weven. Toen werd enkele kledingstukken vervaardigd voor de Exposition
Universelle in Parijs, maar die gingen helaas verloren.
"Wij
hopen dat onze cape een inspiratiebron kan zijn voor anderen", vertelde
Peers bij de voorstelling van zijn unieke ontwerp. De cape wordt vanaf
vandaag tentoongesteld in het Victoria & Albert Museum in Londen.
Daar is ze te bezichtigen tot 5 juni. (br.hln)
Oeps, floep! Daar schuift het badpak van Vlaams topmodel
Oeps, floep! Daar schuift het badpak van Vlaams topmodel
Van een nipplegate schrikt niemand nog echt op. Maar deze heeft zowaar
een Vlaams tintje! Het 'slachtoffer' Hanne Gaby Odiele is namelijk een
23-jarig Vlaams topmodel. Zij liet maandagavond op de Parijse catwalk
pardoes méér zien dan gepland tijdens de défilé van de zomercollectie
van Etam.
Bij elke stap die Hanne Gaby Odiele zette, schoof haar
zwarte, glimmende badpak wat lager. Tot iedereen twee tepels kon
ontwaren. Niks gebeurd: onverstoorbaar deed Hanne voorts haar job. Voor
haar enorme cool wordt ze ook riant betaald, want Hanne is momenteel één
van de duurste modellen ter wereld. (br.hln - foto afp)