Waarom celebs een eigen schoenencollectie lanceren
Waarom celebs een eigen schoenencollectie lanceren
Halle Berry (Deichmann.com)
De tijd waarin elke hippe celeb een eigen parfumlijn lanceerde, lijkt
definitief voorbij te zijn. Wie nu wil tonen dat hij of zij echt
meetelt, moét een schoenencollectie op de markt brengen. Zijn ze dan
echt allemaal verzot op schoenen? Of is er meer aan de hand?
De (nog lang niet) laatste sterrencollectie is die van Halle Berry, die
vroeger ook al een eigen geurtje lanceerde. Zij creëerde een
schoenenlijn voor Deichmann Shoes, '5ths Avenue by Halle Berry'.
De lente- en zomercollectie bevat 40 paar 'limited edition' schoenen, met voornamelijk sleehakken.
"Elke
vrouw houdt van schoenen. Mijn collectie is dus een droom die uitkomt",
zei Halle net zoals haar vele voorgangers. "Het is alsof je met een
slecht kapsel en verkeerde schoenen ook geen echte vrouw bent", vindt
zij.
"Schoenen drukken ook een statement uit: ze kunnen sexy
zijn, geven aan waar je naartoe gaat, drukken je stemming uit én zijn
het ultieme accessoire", gaat 45-jarige actrice verder. "Schoenen zijn
een uitdrukking van wie je bent."
Maar
of we inderdaad Halle's persoonlijkheid in de schoenen kunnen zien,
lijkt ons twijfelachtig. Nochtans geeft zo wat elke celeb aan dat ze "de
schoenen zelf ontworpen hebben". Dat ze inspraak krijgen zal wel
kloppen, maar uiteindelijk komt het initiatief toch van de winkelketens
zelf.
Zo werkte Deichmann Shoes bijvoorbeeld zes maanden geleden
al samen met Cindy Crawford. Daarnaast is er ook Mint.com, die een
'eigen' collectie gaf aan zowel Rachel Bilson, Mary Kate & Ashley
Olsen, Kate Bosworth als Jessica Simpson. Stylistpick.com deed
hetzelfde, met een schoenenlijn voor Cheryl Cole.
Een
opvallende gelijkenis tussen de vele schoenencollecties vinden we in de
goedkope prijs. Schoenen van Halle Berry koop je al vanaf 36 euro, die
van Rachel Bilson kosten 60 euro en voor een Cheryl Cole betaal je zo'n
90 euro. Zo bereiken de winkel ketens natuurlijk een groot publiek.
Onze
conclusie: een nieuwe hype bij celebs, ja, maar wel op initiatief van
de winkelketens. Draagbare ontwerpen, een betaalbare prijs en een
bekende persoon die zijn naam en gezicht aan het product wil geven. Of
het nu kleren, parfums of schoenen zijn, dat werkt altijd. (br;hln)
Ook voor de lentecollectie heeft H&M een samenwerking met een
beroemd modehuis in petto: het Italiaanse Marni. Ondertussen raakte
bekend dat Sofia Coppola het reclamefilmpje zal regisseren, en is het
eerste beeld gelekt.
Het toont een vrouw die enigszins verveeld op een sofa met dierenprint
zit. De kledij is donker, gemaakt uit een glanzende stof en versierd met
een sombere print en zwart lint. Kostprijs: 69,90 euro. Model van
dienst zou Imogen Poots zijn, al werd dat nog niet officieel bevestigd.
Enigszins
teleurstellend zo vinden wij: dit doet veel meer aan een
wintercollectie denken dan aan een vrolijke lentecollectie. Marni staat
dan wel bekend om zijn grafische prints en ingetogen kleuren, het kan
veel zonniger dan dit. Ook de achter de schermen-foto's tonen enigszins
sombere kleuren en grote, opvallende prints.
De collectie ligt vanaf 8 maart in de winkels. (br.hln)
Kate Middleton uitgeroepen tot Hoedendraagster van het jaar
Kate Middleton uitgeroepen tot Hoedendraagster van het jaar
We dragen het niet vaak, maar als we ze dragen, dan nemen we best een voorbeeld aan Kate Middleton. Die royal werd namelijk uitgeroepen tot 'Hoedendraagster van het jaar' door de Californische Headwear Association.
Kate Middleton staat het allerleukst met een hoedje, zo heeft een Britse enquête uitgewezen. Ze werd dan ook uitgeroepen tot hoedendraagster van het jaar. Ook Johnny Depp en Brad Pitt kregen eerder al de titel van 'Hoedendrager van het jaar'. (br.she - beeld photonews)
Jennifer Aniston op haar best in een little black dress
Jennifer Aniston op haar best in een 'little black dress'
Gisterenavond vonden de 64ste Directors Guild Awards plaats en ook op
deze rode loper werden weer heel wat toffe outfits gespot. Absoluut
geslaagd was de look van Jennifer Aniston die nog maar eens bewees dat
de 'little black dress' een succesformule is in combinatie met leuke
schoentjes, niet te veel make-up en een aanstekelijke glimlach.
De 42-jarige Jennifer Aniston wist gisteren de aandacht te stelen
tijdens de Directors Guild Awards. Zo bewees ze nog maar eens dat ze
vorig jaar niet voor niets werd verkozen tot meest sexy vrouw aller
tijden. In dit zwarte minijurkje met gedetailleerd kralenpatroon speelde
ze al haar troeven overtuigend uit:
Sierlijke schouders, strakke
armen, een fijne taille, mooi afgeronde heupen en sexy benen. Doe daar
nog stralende speelse lokken bij en minimalistische make-up en je krijgt
een Jennifer Aniston op haar best.
Wat
visagie betreft, ging ze voor naturel met een egale huid, een beetje
blush, wat mascara en een vrij neutrale, lichte lipgloss. Dan zijn er
nog de schoenen, die het 'less is more'-ideaal anders ook wel meer dan
perfect verbeelden. Slechts 2 fijne bandjes houden Jennifer recht op
deze hoge naaldhakken. De sandaaltjes passen perfect onder haar 'little
black dress' en ook de donkere teennagellak geeft een leuke toets aan
deze geslaagde look.
Van musea naar je kleerkast: dragen we binnenkort schilderijen?
Van musea naar je kleerkast: dragen we binnenkort schilderijen?
Rodarte & Van Gogh, Jil Sander & Picasso en Sportmax & Monet
Vorige week stelde het Italiaanse label Gherardini een handtas voor,
gebaseerd op een ontwerp van Leonardo Da Vinci uit 1497. En ook andere
ontwerpers zoeken steeds meer inspiratie in de wereld van de kunst.
Zullen we er binnenkort allemaal uitzien als een schilderij?
Het lijkt inderdaad die kant uit te gaan, want voor de lente- en
zomercollectie van 2012 lieten heel wat designers zich inspireren door
beroemde kunstenaars.
1. Donna Karan en Philippe Dodard
Modehuis Donna Karan liet zich inspireren door de kunstwerken van de Haïtaanse grafische artiest Philippe Dodard.
In
de collectie maken we aan de ene kant kennis met de bekende,
zwart-witte patronen van de schilder. Het andere deel van de collectie
legt meer de nadruk op zijn kunstwerken met Haïtaanse invloeden: tribal
prints, zandtinten en etnische accessoires. 2. Rodarte en Van Gogh
Rodarte
bracht dan weer hulde aan Van Gogh. Vooral zijn zonnebloemen, waarvan
hij talloze versies maakten, duiken op in de lentecollectie van het
modehuis.
Elle Fanning en Kirsten Dunst zijn alvast fan van de
fleurige ontwerpen, want zij verschenen al in één van de creaties. Maar,
eerlijk is eerlijk, die waren toch niet zo geslaagd.
3. Jil Sander en Picasso
Niemand
minder dan Pablo Picasso vormde de inspiratiebron voor Jil Sander. De
Belgische ontwerper Raf Simons keek echter niet naar Picasso's
schilderen, maar wel naar zijn keramische werk. De prints zijn
onmiskenbaar: vervormde gezichten op een witte achtergrond.
4. Sportmax en Monet
Het
impressionistische werk van Monet inspireerde Sportmax tot het maken
van enkele fleurige stukken. Zijn waterlelies, waarvan hij tussen 1899
en 1900 alleen al 18 versies maakte, zien we terug op een kleedje en
broekpak van de ontwerper. 5. Moschina en Frida Kahlo
En
het gaat ook verder dan kleren. Zo koos Moschina ervoor om de lokken
van haar modellen op te fleuren met bloemen, net zoals we zien op de
schilderen van de Mexicaanse Frida Kahlo.
Rest ons nog de vraag:
welke van deze kunstige ontwerpen zou JIJ dragen? Of laat je deze trend
aan jou voorbijgaan? Laat het ons gerust weten via de reacties! (br.hln)
Karl Lagerfeld ging al voor budgetvriendelijk door zijn
samenwerkingen met Macy's en H&M. Gisteren lanceerde hij
(eindelijk?) zijn hoogstpersoonlijke budgetlijn 'Karl' in Parijs.
De collectie
bevat 100 stukken die typisch Lagerfeld zijn: veel zwart en wit,
zilver, (namaak)leder en slanke silhouetten. Daarnaast bevat 'Karl' ook
heel wat hebbedingetjes als handtassen, handschoentjes, kragen én
schoenen.
De budgetlijn heeft zijn naam uiteraard niet gestolen
want op heel wat kledingstukken is een gestileerde afdruk van Lagerfelds
gezicht te zien. Die staat ook afgebeeld op een glazen box die ter ere
van de lancering op Place St. Germain des Pres werd neergepoot. Oorspronkelijk
zou 'Karl' alleen beschikbaar zijn op de webwinkel 'net-a-porter', maar
ter ere van de lancering werden ook 'pop-upwinkels' uit de grond
gestampt in Sydney, Berlijn, Londen, New York en uiteraard Parijs.
Enkele stukken zijn uiteraard al uitverkocht. Populair was onder andere deze canvas draagtas
met het portret van Lagerfeld, wat meteen ook het goedkoopste item was
uit de 'budgetvriendelijke' collectie. Verder variëren de prijzen tussen
ongeveer 19 en 454 euro. Een van de duurste stukken is de lederen jas
met slangenhuideffect die meer dan 1.000 euro kost (br.hln - foto reuters)
De Zweedse kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) wil, ondanks
mindere cijfers in het vierde kwartaal, fors blijven groeien.
De
op één na grootste kledingketen van Europa zag de winst in het vierde
kwartaal 2,4 procent dalen tot 5,36 miljard kroon. Dat is conform de
analistenverwachtingen. De milde winter zorgt voor minder verkoop van
winterkledij. De omzet daalde dan ook drie procent tot 31 miljard kroon.
Topman
Karl-Johan Persson kondigde bij de voorstelling van de kwartaalcijfers
een voortzetting van de expansiekoers aan. H&M wil dit jaar
wereldwijd 275 nieuwe winkels openen.
Hoewel spinnen velen onder ons schrik aanjagen, kunnen we niet anders
dan bewondering hebben voor hun prachtige weefsels. Een Engelse
textielexpert vond het dan ook hoog tijd om daar op modegebied iets mee
te doen. Met de spinsels van meer dan één miljoen gouden zijdespinnen
liet Simon Peers deze prachtige, goudgele cape vervaardigen.
Voor het ontwerp kreeg hij de hulp van designer Nicholas Godley, maar
voor de uitwerking moesten ze een beroep doen op vele vrijwilligers.
Zij
verzamelden elke dag duizenden 'Golden Silk Orbs'-spinnen, van wie ze
de zijden spinsels onttrokken. Daarna werden de dieren, die in de bergen
van Madagascar leven, terug in het wild vrijgelaten.
De
volledig natuurlijke goudkleurige zijdespinsels werden vervolgens met de
hand geweven, volgens een eeuwenoud proces. Uiteindelijk duurde duurde
het vier jaar voor de cape van bijna vier meter volledig af was.
Versierd
met afbeeldingen van de spin van vijf centimeter, gaat het om een
uniek kledingstuk. Er werden namelijk nog maar weinig experimenten
uitgevoerd met spinnenzijde en zelfs geen recente pogingen om er ook
echt mee te weven.
In 1709 probeerde de Franse Francois-Xavier
Bon de Saint Hilaire dat als eerste. Hij maakte stof uit spinnenzijde
door eerst de spinnencocon te koken, waarna hij de draden er met kammen
uithaalde. Zo maakte hij sokken, handschoenen en wellicht een volledig
kostuum voor Koning Louis XIV.
Sinds
1900 werden er echter geen pogingen meer gedaan om het materiaal echt
te weven. Toen werd enkele kledingstukken vervaardigd voor de Exposition
Universelle in Parijs, maar die gingen helaas verloren.
"Wij
hopen dat onze cape een inspiratiebron kan zijn voor anderen", vertelde
Peers bij de voorstelling van zijn unieke ontwerp. De cape wordt vanaf
vandaag tentoongesteld in het Victoria & Albert Museum in Londen.
Daar is ze te bezichtigen tot 5 juni. (br.hln)
Oeps, floep! Daar schuift het badpak van Vlaams topmodel
Oeps, floep! Daar schuift het badpak van Vlaams topmodel
Van een nipplegate schrikt niemand nog echt op. Maar deze heeft zowaar
een Vlaams tintje! Het 'slachtoffer' Hanne Gaby Odiele is namelijk een
23-jarig Vlaams topmodel. Zij liet maandagavond op de Parijse catwalk
pardoes méér zien dan gepland tijdens de défilé van de zomercollectie
van Etam.
Bij elke stap die Hanne Gaby Odiele zette, schoof haar
zwarte, glimmende badpak wat lager. Tot iedereen twee tepels kon
ontwaren. Niks gebeurd: onverstoorbaar deed Hanne voorts haar job. Voor
haar enorme cool wordt ze ook riant betaald, want Hanne is momenteel één
van de duurste modellen ter wereld. (br.hln - foto afp)
De Nederlandse ontwerpster Iris van Herpen showde gisteren haar
couturecollectie voor de komende zomer in Parijs. Zelf omschrijft ze
haar designs als mode waar normale regels niet gelden, als een
wisselwerking tussen vakmanschap en innovatieve technieken en
materialen.
"Voor mij is fashion een expressie van kunst die heel sterk verbonden is
met mezelf en mijn lichaam. Ik zie het als mijn uitdrukking van
identiteit gecombineerd met verlangen, gemoed en een culturele setting",
verklaart Iris van Herpen.
Ze
gaat verder: "In al mijn werk probeer ik duidelijk te maken dat mode een
uiting is van het artistieke, het tonen én dragen van kunst en niet
zomaar iets functioneels, niet zomaar iets commercieels. Ik probeer dan
ook aan te tonen dat fashion een tijdloze meerwaarde kan betekenen voor
de wereld, waar consumptie minder belangrijk is dan creatie. Kledij
dragen is een opwindende en noodzakelijke vorm van zelfexpressie. Vormen
horen niet genadeloos de functie te volgen, vormen moeten het lichaam
aanvullen en veranderen en zo ook de emotie. Beweging, essentieel voor
het menselijk lichaam is zeer belangrijk in mijn werk. Door vorm,
structuur en materialen samen te brengen op een vernieuwende wijze,
probeer ik optimale spanning en beweging te realiseren". Van
Herpen dringt met haar mode binnen in de extreme contradictie tussen
(normen van) schoonheid en vernieuwing. Ze probeert het karakter en de
emoties van elke unieke vrouw te symboliseren en de vormen van het
vrouwelijk lichaam te verlengen en aan te vullen in detail. Met een
gezonde mix van vakmanschap (waarbij ze gebruikt maakt van oude,
vergeten technieken), innovatie en materialen, laat ze zich inspireren
door een wereld die nog komen moet. Ook
in deze coutureshow blijft ze trouw aan haar visie over mode.
Futuristische ontwerpen, vrouwelijke lijnen, technieken die bijvoorbeeld
doen denken aan middeleeuwse sculptuur en een zeer expressieve
vormentaal. Ook de schoenen van Van Herpen dragen dezelfde kwaliteiten.
Eens benieuwd of Lady Gaga haar hoeven zal inruilen voor deze
extravagante designs.
Wie geprikkeld is door deze haute couture, moet zeker en vast eens een kijkje nemen naar de rest van de collectie. (br.hln)
Topmodel Lara Stone gaat topless voor Calvin Klein
Topmodel Lara Stone gaat topless voor Calvin Klein
De laatste campagne van Lara Stone voor het Amerikaanse modehuis Calvin
Klein is erg sexy. Het model poseert in enkel een groene jeans, en dus
ontbloot bovenlijf, voor de zomercampagne van 2012.
Voor de
gelegenheid gaat het Nederlandse model verleidelijk op de rotsen van het
eiland St Barts liggen. Lara heeft niet veel aan en ziet er als altijd
erg sexy uit. In sommige beelden wordt ze vergezeld door het sexy model
Matthew Terry, modefotografen Mert Alas en Marcus Piggat hadden de eer
de beelden te schieten. Het hoeft niet altijd halfnaakt te zijn, voor
sommige foto's draagt ze een witte blazer en hoge hakken.
Christian Louboutin ontwerpt show voor Parijse nachtclub
Christian Louboutin ontwerpt show voor Parijse nachtclub
20 jaar, zo lang kunnen we al genieten van de prachtige schoenen van
Christian Louboutin. En om dat te vieren, mocht de ontwerper een
cabaretshow maken voor de legendarische club 'Le Crazy Horse' in Parijs.
Voor Christian Louboutin is Parijs de plaats waar alles begon, want daar
opende hij in 1991 zijn eerste boetiek. "'Le Crazy Horse' is hier een
monument", vertelde Louboutin aan Vogue.co.uk.
"Een monument van dans, een fantastisch, modern idee, waar vrouwen gevierd worden door andere vrouwen."
Eerder
ontwierp Louboutin al schoenen voor de danseressen van de club, die we
kunnen beschouwen als het zusje van de 'Moulin Rouge'. Maar nu gaat hij
dus ook creatief meewerken aan een show, die de titel 'Feu' (Frans voor
vuur) krijgt. Daarvoor wordt hij bijgestaan door Patricia Folley,
choreografe en danseres in 'Le Crazy Horse'.
Samen ontwierpen ze
vier originele en unieke tableaux of stilstaande uitvoeringen. Volgens
Louboutin zocht hij daarvoor inspiratie op verschillende gebieden, van
hip hop tot de eeuwenoude meesterwerken uit de kunst. Zolang het maar
iets te maken had met vrouwen.
"Ik
ben geïnteresseerd in alles dat de vrouwelijke vorm verheerlijkt", zei
Louboutin daarover aan Vogue. "Door wat ik doe, heb ik voor mijn nummers
gefocust op het onderste deel van het lichaam. De taal van de benen
kunnen elk gevoel uitdrukken", meent hij. "En zonder te veel te
onthullen: het lichaam kan ook 'een vlam' worden", klinkt het
geheimzinnig.
'Feu' gaat in première op zondag 4 maart en blijft
in het repertoire van de danseressen tot 31 mei. De campagnefoto, waarop
Louboutin te zien is met twee vrouwen die enkel schoenen dragen,
voorspelt alvast een wervelende show.
Modehuis blaast nieuw leven in eeuwenoude handtas van Da Vinci
Modehuis blaast nieuw leven in eeuwenoude handtas van Da Vinci
Schilder, filosoof, wetenschapper, ingenieur, dichter, musicus,
architect, en beeldhouwer. Leonardo Da Vinci was het allemaal. Maar wat
velen nog niet wisten is dat de man ook een mode-ontwerper was. Zo
ontdekten experten een schets van een handtas, die ze aan Da Vinci
toeschrijven. En... die is binnenkort te koop!
Volgens kunstwetenschappers gaat het om een ontwerp uit 1497, het jaar
waarin Da Vinci ook zijn meesterwerk 'Het Laatste Avondmaal' maakte.
"Da
Vinci maakte verschillende mode-accessoires, maar deze handtas is
uniek", vertelde kunsthistoricus Alessandro Vessozi aan de Daily Mail.
"Ze vermengt schoonheid en functionaliteit op een zeer harmonieuze
manier."
En dat vond ook het Italiaanse modehuis Florence
Gherardini, die besliste de schets ook echt te vervaardigen. Zij namen
ontwerpster Carla Braccialini onder de arm, die het originele ontwerp
verfijnde. Het resultaat is de 'Pretiosa' (Italiaans voor kostbaar), een
handtas uit kalfsleer.
"Het is een
erg chique handtas", beklemtoont marketingdirecteur Lorenzo
Braccialini. "Bovendien is ze ook zeer functioneel en vakkundig gemaakt.
Ze belichaamt het traditionele Florentijnse lederwerk."
Wie
graag een echte Da Vinci wil, zal snel moeten zijn, want er werden
slechts 99 exemplaren vervaardigd. De prijs is nog niet gekend, maar
gezien zijn exclusiviteit zal die wellicht oplopen tot enkele duizenden
euro's (br.hln - beeld photo news)
Het einde van de catwalkoorlog: de 4 grote modeweken zullen niet clashen
Het einde van de catwalkoorlog: de 4 grote modeweken zullen niet clashen
De modeweken waar de lente- en zomercollecties voor 2013 getoond
zullen worden, starten dit jaar een weekje vroeger dan anders. New York
zal de spits afbijten van 6 tot 13 september, gevolgd door Londen,
Milaan en Parijs.
De hevige discussies begonnen toen bleek dat de startdag van de New York
Fashion week gepland stond op 13 september, terwijl de kick-off in
Milaan op 19 september zou vallen. Modellen en designers kunnen zich nu
eenmaal niet in twee splitsen en verschijnen op twee grote mode-events
tegelijkertijd. Tijd dus om te plooien.
Steven
Kolb, CEO van de Amerikaanse Raad van Mode-ontwerpers, zat middenin de
chaos: "Het was een verbaal geduw en getrek. Mensen werden gestresseerd
en angstig en moesten nu eenmaal zo snel mogelijk data krijgen".
Hij
gaat verder: "Het heeft geen enkele zin voor de steden om met elkaar in
de strijd te liggen. In de sportieve geest van het samenwerken, hebben
Londen en New York uiteindelijk water bij hun wijn gedaan en zullen ze
hun modeweken vroeger dan anders organiseren. Uiteraard hopen we dat
deze catwalkoorlog de vier steden heeft laten inzien dat er voortaan
veel beter gecommuniceerd moet worden. Het wordt dringend tijd dat we
het modeseizoen niet meer bekijken als individuele fashion weeks, maar
als een globale belevenis". (br.hln)
Diesel Black Gold heeft zijn
naam niet gestolen, al was de collectie meer 'black' dan 'gold'. Simpele
pakken of eenvoudige broeken gecombineerd met een trui: meer moet dat
niet zijn. Opvallend: hier werd gekozen voor vertikale strepen.
Vivienne Westwood
Laat
het aan Vivienne Westwood om te bewijzen dat mannenmode niet gewoon
maar wat broeken en kostuumvesten zijn, en om het een originele
invalshoek te geven. Voor de mannenmode voor volgende winter betekende
dat 'accessoires' zoals valse sneeuw in de haren en ijspegels aan baard
en snor.
De collectie zelf
was eerder aan de sombere kant: zwart, bruin, donkerblauw en grijs
overheersten, met enkele kleurrijke accenten die de somberheid
doorbraken. Bij Vivienne krijgen makken dikke truien, broeken met ruiten
en met bont gevoerde jassen. De broeken zijn een tikje te kort... of de
kousen worden opgetrokken tot boven de broekspijp.
Prada
Prada
maakte drie opvallende keuzes in zijn mannencollectie: er lag een
opvallend rood tapijt, bekende acteurs (Willem Dafoe, Adrien Brody, Tim
Roth, Gary Oldman) liepen tussen de modellen en de collectie bestond voornamelijk uit jassen.
Mannelijke,
dikke jassen; jassen die eerder aan kamerjassen doen denken en
trenchcoats, traditioneel eerder een vrouwelijk model. De kleuren zijn
donker, maar een rood Lennon-brilletje moet het geheel meer pit geven.
Dolce & Gabbana
D&G heeft een goede catwalkgewoonte (voor vrouwen dan toch): superstrakke, megagespierde, halfnaakte mannen op de catwalk. Ook deze keer weer, en ze kregen een karamelbruine (lange) onderbroek aan. Ouderwets kinky!
De
andere ontwerpen ging het Italiaanse duo stelen bij Hugh Hefner: ze
verheffen de zijden pyjama tot casual wear, vooral door de combinatie
met een kostuumvest. De patroontjes op de pyjama's zijn per definitie
ouboullig, de kleuren (denk bordeauxrood) al evenzeer.
Opapetten
en vlinderdassen waren ook al niet weg te denken, net als dikke stoffen
(zoals fluweel) met gouden frullen ter versiering.
Frankie Morello
Waar
Dolce & Gabbana hun modellen nog een onderbroek of zwembroek geven,
gingen ze bij Frankie Morello poedelnaakt. Met niet meer dan een afzakkende handdoek werden ze de catwalk opgestuurd.
Naast
de obligate zwarte kostuums (integraal met sokloze voeten en weer die
net iéts te korte broekspijpen), was de warme wintermode een pak
kleurrijker dan bij de andere ontwepers. Het opvallendste hier waren
horizontale strepen en lijnen, soms gevuld met eerder etnische prints.
Giorgio Armani
Armani stuurde mannen én vrouwen
de catwalk op, als duo en perfect op elkaar afgestemd. De collectie
werd overheerst door grijs en afgewisseld met fel- en lichtblauw. De
pakken kregen al eens een ruitje mee, de mannen kregen ook al de opapet
opgezet en ja, de broeken waren te kort: wordt dat de mannentrend voor
2013??
Jil Sander
De Belg Raf Simons ontwierp voor modehuis Jil Sander een harde en donkere mannencollectie, met veel zwart leer. Het contrast was er vooral tussen de getailleerde pakken (mét stropdas) en de grote, lompe overjassen.
Toch
kregen ook die laatste een speciale touch, die we zelfs kinderlijk
kunnen noemen. Op de ietwat nazi-achtige ontwerpen waren namelijk
walvissen, dinosaurussen, vissen en radio's gedrukt.
Versace
Ook in de collectie van Donatella Versace
zagen we het zwarte leer opduiken, al mocht het bij haar iets
opvallender zijn. Zij koos ervoor om de ontwerpen met gouden stiksels af
te werken. Verder waren er ook enkele gouden details, zoals hangertjes,
kettingen aan de broek en knopen.
Maar het opvallendste element
waren ongetwijfeld de terugkerende bloemenmotieven. Die zagen we in
felgkleurde ontwerpen, maar ook in camouflagekleur (grijs-wit) op
jumpsuits of hemden.
Opvallend, dat wel, maar wij vragen ons toch af wie deze kleren uiteindelijk zal dragen... (br;hln - foto getty)
Dirk Bikkembergs opent flagship store in Barcelona
Dirk Bikkembergs opent flagship store in Barcelona
Het Belgische sportkledingmerk Dirk Bikkembergs opent dit najaar een winkel aan de Passeig de Gràcia, Paseo de Gracia, een van de meest exclusieve winkelstraten van Barcelona. Heel wat dure merken hebben daar een flag ship store.
Volgens de website realestatepress.es zou Bikkembergs het groots zien. Naast het eerste verkooppunt op de Spaanse markt, wil hij dit jaar wereldwijd nog zo'n 42 nieuwe winkels openen. De winkel in Spanje zal maar liefst 600 vierkante meter groot zijn. (br.she beeld photo news)
Christian Louboutin creëert schoenen voor stripsters
Christian Louboutin creëert schoenen voor stripsters
Christian Louboutin gaat de pikante toer op. De legendarische schoenenontwerper creëerde speciaal voor de Franse burleske danseressen pumps.
Sexy schoenen? Dan ben je bij Louboutin aan het juiste adres. Voor de stripsters van Crazy Horse ontwikkelde de man enkele 'erotische' pumps. Wat je mag verwachten? Geen idee. Maar het zullen wel schoenen zijn waarmee de dames volop kunnen dansen op een stoel. Want dat! Dat kunnen ze als geen ander! (br.she - beeld photo news)
De modellen op Fasion Rio 2012 waren overwegend blank, maar de organisatoren beweren zelf dat ze niet discrimineren.
In Brazilië is een verhit debat over een plicht tot een minimumaantal
zwarte mannequins op de catwalks. Bij de vele modeshows in Rio de
Janeiro waren deze week bijna geen zwarte modellen te zien, ondanks dat
Brazilië de een na grootste zwarte bevolking ter wereld heeft.
De modellen bij de shows van 24 modehuizen waren overwegend blank, maar de organisatoren beweren zelf dat ze niet discrimineren.
Fransiscaner
pater David, hoofd van een actiegroep Educafro, eist dat de overheid de
modehuizen weer verplicht tot een quotum. De regering had in 2009 een
minimum van 10 procent ingevoerd, maar dat is een jaar later alweer
geschrapt. "Je kunt niet discrimineren in een land, waar 51 procent van
de bevolking zwart of gemengd is."
Het zwarte model Luana Genot
is voorstander van een quotum: "Ze bellen ons pas als de show te maken
heeft met de cultuur van zwarten", zei ze. "Ze zeggen dat ons achterwerk
te dik is, onze heupen te wijd. Er is schokkend weinig plaats voor ons,
als afstammelingen van zwarte slaven." Maar het model Daniel Echaniz
zei dat hij tegen quota is, omdat die racisme zouden aanwakkeren. (br.hln - foto ap)
Je hebt ketens die hun imago proberen verbeteren door samen te werken
met designers... en je hebt er die een grote ster aantrekken. Om te
ontwerpen (zoals Mango deed met de zusjes Cruz) of om te poseren, zoals
het Deense merk Vero Moda deed met een van de belangrijkste
fashionista's die op dit moment rondloopt: Alexa Chung.
De Britse is 28 startte haar carrière als model en klom op tot
presentatrice. Momenteel is ze bezig met het filmen van haar nieuwste
tv-show 24 Hour Catwalk.
Alexa duikt al enkele jaren op in de
best geklede lijstjes van moderedacties en ze is ook een graag geziene
gaste naast de catwalks. Ze is aanwezig bij alle grote modeshows. Geen
wonder dat de keten Vero Moda van haar geloofwaardigheid wil gebruik
maken.
Voor de tweede fotoshoot die Alexa voor Vero Moda deed, bleven ze binnen de straten van Williamsburg, Brooklyn waar de fashionista momenteel woont.
Ze
showde daarbij de lente- en zomercollectie van Vero Moda, die perfect
lijkt aan te sluiten bij haar eigen stijl: eerder somber van kleur,
eenvoudig van snit en met klassieke elementen, zoals de strik en de
saaie mannenschoenen.
De keten is alvast in de wolken met de fotoshoot... zullen de klanten volgen?
Plus size magazine haalt uit naar 'anorexianormen' in de modewereld
Plus size magazine haalt uit naar 'anorexianormen' in de modewereld
"De meeste catwalkmodellen hebben een BMI dat gelijk staat aan
anorexia". Met deze stelling haalt 'Plus Model Magazine' uit naar het
schoonheidsideaal dat al jaren de wereld van mode en reclame domineert.
In de vorm van een rauwe en gedurfde fotoshoot met het Russische 'plus
size' model Katya Zharkova (met maatje 42), vergezeld door aangrijpende
statistieken en quotes, bevraagt het magazine het magere
schoonheidsideaal van vandaag.
Ze hopen met deze campagne
winkelketens eindelijk wakker te schudden opdat ze zouden beseffen dat
ze ook plus size vrouwen beter in de watten moeten leggen en dringend
afstand moeten nemen van het 'skinny' ideaal.
Het
meest provocerende beeld is zonder twijfel de dans van Katya Zharkova
met een heel mager meisje, dat symbool staat voor het standaard
catwalkmodel in de huidige modewereld. De quote op de foto haalt fel uit
naar de strenge en ronduit ongezonde standaarden voor modellen, die
zouden neigen naar anorexia.
Dit
is een vraag die veel vrouwen zich ongetwijfeld stellen en één van de
quotes op de fotocampagne van Plus Model Magazine. Twintig jaar geleden
woog het standaard model 8 procent minder dan de gemiddelde vrouw,
vandaag is dat 23 procent.
Ook plus size modellen moeten steeds
minder volle figuren hebben want 10 jaar geleden waren maatjes 42 tot 48
doodnormaal in de wereld van de plus size mode. Vandaag wordt maatje 36
al gerekend tot 'de maatjes meer' en is de grens voor plus size
modellen bij agentschappen gelegd op maatje 44. Nog weinig plus size
aan, als je't mij vraagt... Zeker als je weet dat 50% van de vrouwen een
maatje 44 of meer draagt. Madeline Figueroa-Jones, hoofdredactrice van Plus Model Magazine, schreef ter ere van deze editie een persoonlijk stukje tekst
waarin ze verklaart dat de fotoreeks een antwoord is op de beauty- en
fashionindustrie die een schraal ideaal in leven houdt dat niet altijd
gezond is en een groot deel van de markt vervreemdt.
"We worden
dag in, dag uit gebombardeerd met dieetadvertenties, meermaals per dag
zelfs omdat er een multimiljardenindustrie is die teert op de angst om
te dik te zijn. Niet iedereen is echter gemaakt om een rank en slank
figuur te hebben! Ook onze lichamen zijn mooi en we hebben het hier niet
over gezondheid, want ook (te) magere mensen zijn zeker niet altijd
kerngezond", schrijft Madeline. Er is
dus sprake van een gigantische kloof tussen consumenten en de
reclamemodellen die langs alle kanten worden opgedrongen via televisie,
in etalages en magazines en uiteraard ook op het wereldwijde web.
Hierdoor kunnen vrouwen zich onmogelijk nog identificeren met een body
image dat stelt dat plus size - anno 2012 - schommelt tussen maatje 36
en 44.
Het is vooral deze marketingstrategie waartegen Plus Model
Magazine zich wil keren en verweren. Ze riepen dan ook hun lezers op te
reageren op de campagne. De
reacties op de foto's en de quotes zijn meer dan verdeeld te noemen.
Terwijl heel wat vrouwen zich perfect kunnen vinden in de statements,
zijn anderen van mening dat een voller figuur promoten eigenlijk even
gevaarlijk is als het opdringen van een heel mager lichaam. (br.hln - beeld photo news)