De wetlook is het kapsel van deze zomer, deze trend werd gelanceerd op de catwalk door modehuizen Nina Ricci en Elie Saab. Het is niet verrassend dat dit steeds populairder wordt: de look is makkelijk te onderhouden en lekker fris op warme dagen.
De wetlook bespaart je heel wat tijd uit, je kunt haast onmiddelijk na de douche de auto instappen, föhnen is niet meer nodig. Je mag wel niet vergeten de juiste producten aan te schaffen, want die zijn onontbeerlijk. Je hoeft je lokken hiervoor zelfs niet te wassen. Je kunt zelfs op vettig haar zelfs gel en andere producten voor meer glans aanbrengen, zodat het lijkt alsof het nat is. Daarom is deze look ideaal voor een derde festivaldag of andere gelegenheden waarop je je kapsel niet kan wassen. Kies wel voor producten waardoor je haar plooibaar blijft en waardoor je geen schilfers krijgt.
Voor een ultrastrakke look moet je eerst je haar handdoekdroog maken. Gebruik een zachte borstel om bobbels te vermijden. Warm vervolgens wat wax tussen je handen en verdeel dit gelijk over je haar. Dan kun je je lokken los laten of in een paardenstaart vastmaken. Breng als laatste nog een spray aan voor extra glans.
Wie het wat nonchalanter wil, kan snel met de föhn haar lokken lichtjes droogblazen. Neem dan ook wat wax om aan te brengen. Als je je haar dan door de lucht laat drogen, krijg je een halfnat resultaat. (br.hln)
Let op voor herpes en andere risico's van lipstick
Let op voor herpes en andere risico's van lipstick
Een vrouw heeft Rihanna aangeklaagd omdat ze herpes, in de volksmond ook bekend als een koortsblaasje, heeft opgelopen via een lipsticktester van het beautymerk MAC te hebben gebruikt tijdens een concert van de zangeres.
Het is een feit dat je herpes kunt oplopen via een besmette lipstick. Experts waarschuwen dat je dus niet zomaar in de winkel alle testers moet uitproberen op je lippen. Je test make-up best uit op je hand. Of ga met een wegwerpstaafje te werk, als je echt de kleur op je mond wil zien. Ook als je met je vriendinnen regelmatig make-up uitleent, controleer je best op voorhand of deze persoon niet ziek is.
Andere gevaren die gepaard gaan met het gebruik van lipstick zijn het opnemen van zware metalen en andere schadelijke stoffen die nog steeds vaak aanwezig zijn in cosmetica. Een recente Amerikaanse studie toonde aan dat 32 lipproducten, lipsticks en gloss, die in winkels verkocht worden schadelijke stoffen bevatten. Vooral lood wordt vaak en in grotere hoeveelheden gebruikt. Wanneer je lipstick aanbrengt, komt hier sowieso een klein deeltje van in je mond terecht. Als dit een keer gebeurt, zal dit je gezondheid niet schaden. Maar het kan wel je gezondheid treffen na jarenlang gebruik. Ook aluminium werd in heel wat producten aangetroffen, een stof die vooral slecht is voor je brein en zenuwsysteem.
Laat je bij de aankoop van make-up niet misleiden door de labels. Woorden als 'hypoallergeen' en 'natuurlijk' betekenen vaak niets, want make-up is niet onderhevig aan wettelijke bepalen. Je moet echt naar de ingrediëntenlijst kijken als je veilige producten wil kopen. Controleer de producten of bestanddelen op de website van Skin Deep, een milieuorganisatie, om zeker te zijn dat ze geen schadelijke bestanddelen bevatten. (br.hln)
Fergie, Miranda Kerr en Goldie Hawn met trendy zonnebrillen
Nu de zon er eindelijk is, is het belangrijk je ogen te beschermen om schade aan de ogen en rimpels te voorkomen. Deze zomer doe je dat best met een opvallende zonnebril. Laat je inspireren door de sterren, wij leggen alvast uit welk model jouw gezicht het best flatteert.
- Zangeres Taylor Swift is een toonbeeld van stijl met haar kleurrijke zonnebril. Met rood zit je altijd goed, zeker als je net als haar je lipstick hierop afstemt. Rechthoekige exemplaren verlengen een rond gezicht.
- Katie Holmes en Kate Moss zijn fan van de oversized ronde zonnebril à la Jacky Kennedy. Laat je voor een glamoureuze look door de sixties inspireren. Dit model past perfect bij dames met een hartvormig gezicht omdat dit je trekken in balans brengt. Het past ook perfect bij een vierkant gezicht.
- De pilotenbril van Ray Ban is intussen al een heuse klassieker geworden. Een moderne toets kun je creëren door voor reflecterende glazen te gaan, net als Jennifer Aniston en zangeres Fergie dat doen. Dames met een hartvormige vorm kunnen hier geen flaters mee begaan.
- Het sixties montuur met zogenaamde 'kattenogen', een spitse afwerking aan de buitenkant, scoort deze zomer nog steeds goed. Dat bewijst onder meer topmodel Miranda Kerr. Dit is het ideale montuur voor wie een vierkant hoofd heeft, het zorgt voor een speels effect en verzachtende toets.
- Hipsters gaan voor een half montuur met retrolook. Ronde gezichten doen er goed aan dit model te kiezen, want het creëert wat extra lengte.
Dames met een ovale gezichtsvorm, mogen van geluk spreken, want zij staan met alles. (br.hln)
De zomer komt eraan: wat je beter niet en wel draagt op kantoor
De zomer komt eraan: wat je beter niet en wel draagt op kantoor
Deze broek is chique en luchtig Asos.com.
Nu de zon er eindelijk begint door te komen, duiken ook de dilemma's op. Welke outfits zijn deze zomer trendy en gepast om op kantoor te dragen? Het is belangrijk dat je niet te warm hebt, er stijlvol uitziet maar ook nog steeds presentabel bent voor collega's en bazen. We zeggen je alvast wat je beter niet draagt.
- Vermijd hemden op hete dagen. Zachte, frivole bloeses zijn comfortabeler en zorgen ervoor dat je huid nog steeds kan ademen.
- Ook bij broeken is het belangrijk dat je niets te strak draagt, katoen is een goede optie qua materiaal. Zachte, brede broeken flatteren haast alle types van figuren, maar kleine dames dragen hier best hakken onder om de benen te verlengen. Soms is dit een beetje te casual voor je job, ga dus op zoek naar een chique exemplaar en niet iets waarmee je op strand zou paraderen.
- Een losse gilet is veel frisser dan een strakke blazer. Zwart, blauw en grijs zijn voor de hand liggende kleuren, maar je kan ook voor een kleurrijk model in een zomers tintje gaan. Het zal je hele look lichter maken, ook al is de rest van je outfit zwart.
- Shorts zijn aan een comeback bezig dit jaar en deze zomer kun je ze perfect op het werk dragen. Een exemplaar tot aan de knie is chique, makkelijk te dragen en showt je bruine kleurtje. Het spreekt voor zich dat je geen te kort model kiest. Combineer met hoge hakken als je klein bent voor een afslankend effect.
- Een laatste optie zijn zomerjurkjes. Je kunt hiermee ook rechtstreeks na het werk wat gaan genieten van de zon op een terrasje. Zorg er wel voor dat je kledingstuk niet korter is dan tot net boven de knie. De peplum, waarbij franjes je buikje verdoezelen, is nog steeds trendy en flatterend voor elke vrouw. Durf ook te experimenteren met print en kleur, hou de rest van je outfit dan wel eenvoudig.
Wat schoenen betreft ga je best voor een pump met puntige tip. Je mag voor een extravagant accent, als een enkelbandje of opvallende studs, gaan. (br.hln)
Wie mooi wil zijn, moet lijden. Dat is een uitspraak die zeker geldt bij het dragen van hoge hakken. Zo blijkt uit een nieuwe enquête dat de meeste vrouwen die hakken dragen al na 1 uur 6 minuten en 48 seconden pijn krijgen aan hun voeten. Bij een avondje uit krijgt 20 procent zelfs al na 20 minuten pijn van haar dansschoenen. Bovendien kunnen de gevolgen erg ingrijpend én blijvend zijn.
Meer dan een derde van de 2.000 respondenten, die ondervraagd werden door het Britse 'College of Podiatry', moest na een avondje uit al eens op blote voeten naar huis. Maar dat is niet het ergste: veel erger zijn de blijvende voetproblemen, zoals schimmels, eeltknobbels, gewrichtspijn, enzovoort.
In het onderzoek werden ook zo'n 60 podologen ondervraagd, die stuk voor stuk hun bezorgdheid uitdrukten. "Het lijdt geen twijfel dat vrouwen met hoge hakken hun voeten in gevaar brengen in de naam van de mode. Als ze kunnen kiezen tussen een stijlvol paar schoenen of gezonde voeten, zullen velen voor dat eerste kiezen", weet podoloog Mike O'Neill.
Maar die schoenen kunnen zorgen voor grote problemen. "Hoe hoger de hak, hoe meer je lichaam naar voren geduwd wordt en hoe meer je achterover moet leunen om dat te compenseren. Dat kan je bekken uit evenwicht brengen en zorgen voor druk op de wervelkolom", weet de podoloog.
Daarnaast zijn er ook gevolgen voor je voeten. "Hoge hakken duwen je voeten naar voren, waardoor je tenen samengedrukt worden. Dat kan leiden tot ingegroeide teennagels, ruwe plekken op de huid, blauwe plekken en eelt. Bovendien raakt ook het vocht gevangen, wat leidt tot zwetende voeten, de perfecte omstandigheden voor het ontwikkelen van voetschimmel", klinkt het.
Verder kan er ook blijvende schade toegebracht worden aan je voeten, zoals artritis, stressfracturen en geknelde zenuwen. "Die stressfracturen ontstaan omdat hoge hakken je dwingen om op de bal van je voet te lopen", legt O'Neill uit. "Artritis wordt dan weer veroorzaakt omdat de schoenen zorgen voor slijtage van je gewrichten en het zachte weefsel."
Ook voor je achillespezen zijn er grote gevolgen. "Door hoge hakken te dragen, raken de achillespezen ingekort. Als je dan probeert om weer platte schoenen te dragen, krijg je af te rekenen met ontzettend veel pijn", klinkt het. "Alle schoenen met een hak die hoger is dan 5 centimer, vormen een bedreiging. Als vrouwen echt extra hoogte willen, kiezen ze beter voor sleehakken of platformschoenen."
De enquête legde verder ook bloot dat de gemiddelde vrouw 17 paar schoenen bezit, terwijl dat bij mannen slechts 8 is. Slechts 12 procent van de mannen bekende de pijn van stijlvolle, maar oncomfortabele schoenen te verdragen. Zij krijgen dan ook de helft minder te maken met likdoorns, gebarsten hielen of eeltknobbels dan vrouwen.
Maar ondanks het grote aantal voetproblemen, weigert zo'n 20 procent van de vrouwen daarvoor hulp te zoeken. Zij vinden hun voetklachten 'onbelangrijk'.
Vooral jonge vrouwen maken grote fouten, want zij dragen de hoogste hakken. Zo'n 20 procent van de 18- tot 24-jarigen bezit schoenen met een hak van 15 centimeter. Ter vergelijking: bij 25- tot 34-jarigen en bij 35- tot 44-jarigen is dat respectievelijk slechts 10 en 3 procent.
Eindelijk wordt het warm en zonnig genoeg om de shortjes, minirokjes en zomerse kleedjes boven te halen. Na al die kille, winterse maanden verdienen je benen net dat beetje meer aandacht, al hoeft dat absoluut niet lang te duren. Maak ze klaar voor de zon in een handomdraai met deze vliegensvlugge tips.
Alles draait rond deze drie dingen: exfoliëren, scheren en hydrateren:
1. Spring onder je douche en geef je benen een stevige scrub om alle dode huidcellen te verwijderen en je huid nieuw leven in te blazen.
2. Scheer of wax je benen voor een zijdezachte look.
3. Smeer een rijkelijke laag olie naar keuze op je onthaarde benen om licht te reflecteren voor een nog gladder effect. Mik op olie die extra hydrateert voor een gezonde uitstraling.
4. Durf een bronzer bovenhalen voor de spierwitte teint een beetje te verdoezelen. Een bleke huid kan van nature mooi zijn, maar een te witte kleur kan een domper op je mini-look zijn.
Het transseksueel model Andrej Pejic kwam in opspraak toen hij werd geselecteerd als ondergoedmodel voor de Nederlandse winkelketen Hema. Andrej maakte, ondanks het feit dat hij een man is, toen reclame voor push-up beha's. Nu lokt het model heel wat reacties uit met zijn naaktfoto's in de modebijbel Vogue.
De blonde Andrej, een model dat geboren is als man maar zijn vrouwelijke lichaamsdelen benadrukt, staat in de Braziliaanse editie van het vrouwenblad Vogue. Op zich niet zo bijzonder, want hij flaneerde ook al voor verschillende modehuizen als Jean-Paul Gaultier en Marc Jacobs op de catwalk. Maar deze laatste reportage is zo ophefmakend omdat het Bosnische model naakt poseert. Met zijn linkerhand schermt hij wel zijn geslachtsdeel af.
Je kunt de spraakmakende foto's hier bekijken.(br.hln)
Een bokaal mét levende vis als handtas: is dat mode?
Een bokaal mét levende vis als handtas: is dat mode?
Elk jaar mogen de studenten van de Londense kunst- en modeschool Central St. Martins hun ontwerpen presteren op een catwalkshow. Aangezien dat een uitstekende kans is om op te vallen, pakken de jonge ontwerpers vaak uit met bizarre ontwerpen. Dit jaar was het vreemdste stuk ongetwijfeld de bokaalhandtas van Cassanda Verity Green, mét een levende vis erin. Al kon niet iedereen dat appreciëren...
Ex-studenten van de school zijn onder andere Stella McCartney, John Galliano en Sarah Burton, die in hun tijd erin slaagden om de aandacht te trekken van de potentiële werkgevers of verkopers. Ook de huidige studenten dromen van zo'n carrière, dus doen ze er alles aan om op te vallen.
En dat is ook wat Cassanda Verity Green deed door een model op de catwalk te sturen met een visbokaal als handtas. Daarin zat een levende goudvis, nota bene het eigen huisdier van de ontwerpster.
Van het publiek kreeg Cassanda een stevig applaus voor haar unieke ontwerp, maar de Britse dierenrechtenorganisatie RSPCA was absoluut niet enthousiast. Zij vinden dat zo'n handtas mensen aanzet om levende wezens te behandelen als 'vervangbare accessoires'. Bovendien zouden de ontwerpen ook leiden tot een slechte waterkwaliteit en een gebrek aan zuurstof voor de goudvis.
Volgens lesgever Willie Walters werd er echter goed voor de vissen gezorgd. "We hebben er vooraf goed over nagedacht en ervoor gezorgd dat de vis zich comfortabel kon voelen. Hij werd in zijn eigen bokaal meegebracht naar de show en gevoederd tussen de catwalkoptredens door." (br.hln)
De ceo van H&M heeft eindelijk toegegeven wat wij al lang wisten: sommige van de modellen in hun campagnes waren veel te mager. De nieuwe reclames met plus-size model Jennie Runk en Beyoncé zijn dan ook geen toeval. Al wil dat niet zeggen dat H&M helemaal geen slanke modellen meer zal gebruiken.
Nu het debat over het gebruiken van extreem magere modellen weer opduikt, gaf Karl-John Persson in een interview met het Britse Metro zijn visie op de feiten. Hij zei te beseffen dat de modeketen een grote verantwoordelijkheid draagt. "Maar ik denk niet dat we het altijd goed gedaan hebben", bekende hij. "Sommige van onze modellen waren echt te mager."
Maar dat zou nu voorgoed verleden tijd moeten zijn. "Het is iets waar we veel over nadenken en aan werken. We willen diversiteit tonen in onze campagnes en niet de indruk geven dat meisjes er op een bepaalde manier moeten uitzien", zei de ceo.
En dat blijkt ook uit de laatste reclamebeelden. De ster van de huidige campagne is Beyoncé, bekend om haar ronde vormen. En voor de nieuwe strandcollectie huurde H&M maatje 44-model Jennie Runk in, zonder bij de foto's de alomtegenwoorde én stigmatiserende term 'plus-size' te zetten.
Toch wil dat niet zeggen dat H&M de traditie van de slanke modellen helemaal verlaat. De foto's van Victoria's Secret Angel Doutzen Kroes in een van de nieuwe campagnes bewijst dat. "Ik vind dat de modellen in onze reclames er gezond moeten uitzien. Er zijn modellen die te mager zijn of duidelijk ondergewicht hebben, maar er zijn ook meisjes die gewoon slank zijn. Met die laatste moeten we blijven werken", besloot Persson. (br.hln)
Mollige studente uit 700 meisjes tot lingeriemodel verkozen
Mollige studente uit 700 meisjes tot lingeriemodel verkozen
Een Britse modestudente die zich verzette tegen de obsessie van de modeindustrie voor slanke vrouwen werd uit 700 inzendingen verkozen tot ondergoedmodel met maatje meer.
De 22-jarige Lotte Williams werkte drie jaar lang voor haar studies in de mode-industrie, waar ze omringd werd door ultraslanke modellen. Zelf heeft ze maatje 40 en een I-cup en deed ze mee aan de wedstrijd 'Star in a Bra' om het op te nemen voor alle volslanke meisjes. Ze versloeg in een wedstrijd 700 andere modellen en sleepte zo een modellencontract voor een jaar in de wacht. Lotte zal daarnaast in magazines als Cosmopolitan verschijnen, de catwalk in Parijs betreden als het nieuwe gezicht van een lingeriemerk.
Ondanks de druk om het figuur van de slanke modellen na te streven, zegt Lotte dat ze er altijd trots op is geweest anders dan deze meisjes te zijn. Nu schopte ze het tot gezicht van het lingeriemerk Curvy Kate, dat gespecialiseerd is in grote maten.
Lotte: "Voor mijn studies heb ik meegewerkt aan de modeweek in Londen, maar ik had altijd het gevoel dat die modellen niet de echte vrouwen vertegenwoordigen. Ikzelf leun dichter aan bij de normale maten dan wat er op de catwalk flatteert. Ik kreeg genoeg van het schoonheidsideaal dat aan meisjes wordt opgedrongen. Er zijn genoeg mooie dames met rondingen, dat bewijst deze wedstrijd wel. Altijd omringd worden door slanke meisjes heeft nooit mijn zelfvertrouwen aangetast. Het motiveerde mij net om een eigen stijl te vinden die mijn natuurlijke zandloperfiguur benadrukt. Ik heb er geen probleem mee te paraderen in niets verhullende lingerie, dat blijkt uit de zelfzekerheid die ik uitstraal op de foto's." (br.hln)
De Spaanse mode-ontwerper Manel Torres is het brein achter 's werelds eerste 'spray-on' kledij. De - in eerste instantie - vloeibare textiel wordt rechtstreeks op de huid aangebracht, verhardt razendsnel en kan daarna perfect gewassen en opnieuw gedragen worden.
Het klinkt misschien als een scène uit een futuristische film, maar Manel Torres patententeerde zijn 'Fabrican' eigenlijk al in het jaar 2000, toen hij zich als student verdiepte in de modewereld aan de Royal College of Art in Londen.
Hij wou een alternatief creëren voor het relatief langzame proces waarmee standaard kledij gemaakt wordt: weven, kleuren, vormgeven en afwerken. Het resultaat: Fabrican, naadloos, snel en comfortabel materiaal dat je rechtstreeks aanbrengt op het lichaam.
Omdat hij zelf echter geen held was in chemie, schakelde hij de hulp in van wetenschappers aan het Londen Imperial College. Na jaren van onderzoek en testen kwam hij uiteindelijk op de proppen met een draagbare tweede huid. De textuur van het textiel is afhankelijk van de gebruikte vezels (wol, acryl, linnen, ...). Het met hoge druk aangebrachte mengsel voelt ijskoud aan, maar wordt aan een recordtempo omgezet in een splinternieuwe T-shirt of broek. Nog een pluspunt: wie veel lichaamshaar heeft, hoeft niets te vrezen. Haartjes blijven namelijk niet kleven in de creaties.
Om deze fascinerende techniek nog duurzamer en vooral betaalbaar te maken, creëerde Manem Fabrican ltd., een bedrijf dat gedreven is om van deze 'spray-on' mode een rendabel alternatief te maken voor traditonele kledij. We laten de man nog graag even zelf aan het woord over zijn uniek concept: (br.hln)
Weg met schaamte: deze kledij verhult je bikini in stijl
Weg met schaamte: deze kledij verhult je bikini in stijl
Luchtige broek, transparante blouse en vrolijke pareo bij Asos.com.
Als je op vakantie snel van het strand naar de lokale bar gaat, heb je iets nodig dat je snel kunt aantrekken om in stijl te ontspannen zonder al te veel bloot te geven. We tonen met welke trendy kledingstukken je je lichaam in stijl kunt verhullen.
Een witte t-shirt en jeansshort volstaan niet langer om na een dagje zonnen snel iets over je bikini aan te trekken. Door een uitgebreide keuze aan kleurrijke maxijurken, pareo's en gilets kun je tegenwoordig in stijl over de dijk flaneren.
Niets zo makkelijk en nonchalant als een enkellange jurk met een hoge split tot aan de dijen. Kies voor een eenvoudig model in een fel kleurtje dat bij de ontspannen vakantiesfeer past. Een sexy effect krijg je met een gehaakt model dat lichtjes transparant is.
Een los vallend gilet in semitransparent materiaal, zit ontzettend makkelijk en helpt de kou van de zeebries te bestrijden.
Als je enkel probleemzones als de buik en de borsten wil bedekken, maar geen nood aan warmte hebt, is de rok of de pareo en goede optie. Ook een sjaal met een opvallende print is erg veelzijdig, vooral omdat je deze op verschillende manieren kunt dragen. Als je voor een transparant stof gaat ben je helemaal mee de trends.
Een linnen broek is de perfecte manier om je benen te bedekken. Neem een luchtig truitje mee zodat je in stijl kunt combineren.
Een transparante blouse met lange mouwen in een fel kleurtje is ideaal wanneer je na het strand meteen in een chique restaurant gaat eten. Stop een chique, opvallende halsketting in je handtas, trek een paar sexy sandalen met hak aan en je bent zo klaar om uitgebreid te dineren.
Een nonchalante trui is iets wat onontbeerlijk is in elke reistas. Als de zon achter de horizon verdwenen is, heb je iets warm nodig om over je bikini aan te trekken. Als je dagje zonnen uitloopt in een ontspannen barbecue op het strand, is dit de perfecte outfit. (br.hln)
Witte make-up voor een zomerse touch: zo doe jij het
Witte make-up voor een zomerse touch: zo doe jij het
Hoewel veel vrouwen er bang van zijn, is witte make-up een must-have voor iedereen. Niet alleen kan je er je sterke kanten mee in de verf zetten, het past ook perfect bij de opvallende kleuren van je zomeroutfits. Hoog tijd dus om te experimenteren met wit, zowel op je ogen, lippen als nagels.
- Op je ogen
Wil je graag je ogen in de kijker zetten? Gebruik dan een witte eyeliner op je onderste wimperlijn. Zo doe je de kleur van je ogen beter uitkomen én creëer je de illusie van grotere ogen. Om het effect te maximaliseren kan je ook een oogschaduw in dezelfde witte tint aanbrengen op je traanbuizen (binnenste hoek van je ogen).
Die witte oogschaduw kan ook aangebracht worden onder je wenkbrauwboog om de vorm daarvan te accentueren. Ten slotte kan je met een witte oogschaduwbasis op je oogleden ook een extra touch geven aan je doorschijnende oogschaduw.
- Op je lippen
Dezelfde witte eyeliner als hierboven kan je gebruiken als lipliner. Breng die net op de boog van Cupido (of tuberkel, in het midden van je bovenste lip) aan om dat gebied te accentueren. Wrijf daarna de witte liner in je huid voor je gekleurde lipliner en lippenstift aanbrengt. Als afwerking tik je met de witte liner net onder het midden van de onderste lip. Zo doe je een felle kleur beter uitkomen én lijken je lippen voller.
- Op je nagels
Witte nagellak is niet enkel buikbaar voor een French manicure. Zo kan je een laag matte witte nagellak aanbrengen onder een felle neonkleur, waardoor je daar geen meerdere lagen van nodig hebt. Je kan ook wit gebruiken onder zwarte nagellak om het wat minder zwaar te maken. (br.hln)
Online shoppen wordt beschouwd als een snellere en efficiëntere manier om kleren te kopen dan een echt shopuitje. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, want als het verkeerd loopt kan je daar maanden de gevolgen van dragen. Volgens nieuw onderzoek zou een miskoop bij 86 procent zelfs zorgen voor een soort rouwproces, waarbij verschillende fases doorlopen worden.
Want hoewel online shoppers accepteren dat ze niet kunnen voelen aan de stoffen en dat de kleuren in het echt iets anders kunnen zijn, raken velen erg teneergeslagen als een besteld kledingstuk niet blijkt te passen. Vooral vrouwen worden daar hard door getroffen.
Volgens een enquête bij zo'n 1.000 shoppers kan zo'n miskoop ervoor zorgen dat je vijf fases doormaakt met emoties die in de psychologie bekend staan als de 'vijf fases van rouw'. Het gaat om ontkenning, woede, onderhandelen, depressie en aanvaarding. Sommige shoppers, vooral mannen, gaan snel van woede naar aanvaarding, maar anderen doorlopen alle fases en blijven er maanden mee worstelen.
Vrouwen, die veeleer de schuld bij zichzelf leggen dan bij de online shop, blijven langer in de ontkenningsfase zitten. Daarna gaan ze verder naar de onderhandelingsfase, waarbij ze bijvoorbeeld extra accessoires zoeken om het kledingstuk op te leuken. Mannen zijn daarentegen meer geneigd om in de woedefase terecht te komen, waarbij ze hun frustratie uiten bij de shop.
In de enquête zei maar liefst 90 procent van de respondenten dat ze kledingstukken die niet passen toch houden in plaats van ze terug te brengen. Maar bij 57 procent leidde de miskoop tot woede. 21 procent ging klagen bij de online winkel.
67 procent van de vrouwen kwam in de ontkenningsfase terecht. Zo paste 49 procent het kledingstuk meerdere keren, in een poging om het te doen passen. 38 procent besloot zelfs af te vallen om de outfit te kunnen dragen.
Daarnaast waren er ook duidelijke verschillen in de manier waarop de verschillende leeftijdsgroepen het proces doormaken. Zo zou 25 procent van de 18- tot 34-jarigen alles doen om in het kledingstuk te passen, terwijl slechts 9 procent van de 55-plussers hetzelfde zou doen.
"Het kopen van kleren is erg subjectief. Mensen verwachten dat een kledingstuk perfect past en steken de schuld op zichzelf als dat niet het geval is", weet psycholoog Phillip Adcock. "Het is erg simpel om na te gaan of jij zo'n proces doormaakt. Als je je kan vinden in gevoelens zoals ongeloof, verlegenheid, frustratie of woede, dan ben je wellicht door de fases van ontkenning, onderhandeling en woede gegaan", klinkt het.
Het goede nieuws is wel dat online shops steeds meer doen om ontgoocheling bij hun klanten te voorkomen. Zo gebruiken ze bijvoorbeeld virtuele paskamers om fouten te voorkomen. (br.hln)
Dit seizoen zijn badpakken en bikini's met een sexy web van touwtjes helemaal in. Een nadeel echter zijn de witte lijntjes die dit kledingstuk achterlaat op je zongebruinde huid.
Tal van badpakmerken hebben een gewaagd model in hun strandcollectie opgenomen met een wirwar van touwtjes. Dit is echter geen makkelijk te dragen kledingstuk. Het is belangrijk dat je erop let dat de bandjes niet te strak zitten, want dit benadrukt je probleemzones.
Daarnaast zit je met de witte lijntjes die deze bijzondere creaties op je huid achterlaten. En eens je deze hebt, hoe licht ze ook zijn, geraak je er een hele zomer niet meer van af. Ga hiermee dus niet in de volle zon op het strand paraderen of smeer je regelmatig in met sunblock om een wit web op je huid te voorkomen. (br.hln)
De zomer komt eraan en als het weer meezit, kunnen de rokjes uit de kast komen. Je kiest best echter niet voor een te kort exemplaar.
Uit een enquête van Flair blijkt dat vrouwen een rok die tot halverwege de dij gaat het mooist vinden. 43 procent vindt dat sexy en vrouwelijk. Een korter rokje wordt dan weer als vulgair beschouwd. (br.she - foto photonews)
Hoewel de meesten vooral aandacht hebben voor de prachtige jurken op de rode loper in Cannes, mag je ook de outfits van de mannen niet vergeten. Vooral die van Justin Timberlake zijn dit jaar de moeite waard.
De 32-jarige zanger/acteur liet zich in Cannes opmerken met een paar nieuwe en hippe outfits, waarmee hij toch trouw blijft aan een klassieke stijl. Daarbij was er een constante: het netjes achterover gekamde kapsel met kuif en de beginnende baard en snor.
Qua kleren had Justin voor de fotosessie van zijn nieuwste film, 'Insidy Llewyn Davis', een beige broek gekozen. Die combineerde hij met een geruit blauw-wit hemd en een marineblauwe cardigan met dubbele knopenrij. Hoewel die op zich misschien wat ouderwets lijkt, komt Justin er perfect mee weg. (br.hln - foto epa)
'The Great Gatsby'-effect: mode uit jaren 20 is terug
'The Great Gatsby'-effect: mode uit jaren 20 is terug
Van wapperende jurken met veren en bont tot een overdaad aan blinkende (hoofd)juwelen: in de jaren 20 draaide de mode om weelde en gezien worden. En het ziet ernaar uit dat die flamboyante stijl opnieuw aan een opmars bezig is, met dank aan de populariteit van 'The Great Gatsby'. Heel wat winkels zagen de verkoop van hun vintagestukken fors stijgen, zelfs tot 266 procent.
De grote Britse winkelketen Debenhams rapporteerde bijvoorbeeld een opvallende stijging in de verkoop van met kralen bezette bolero's, kanten jurkjes, parels en avondjurken in de stijl van de jaren 20. Ook op het gebied van make-up is de trend duidelijk, met een stijgende verkoop van rode lippenstift.
De verkoop van accessoires met veren, zoals hoofdjuwelen en bolero's, is zelfs met 250 procent gestegen. Ook de vraag naar opvallende juwelen, zoals diamanten armbanden en gouden parels, doet het in vergelijking met vorig jaar zo'n 200 procent beter. "De vrouwelijke, wapperende stijl wordt stilaan een van de hipste trends van de lente", weet woordvoerster Michelle Dowdall.
Hetzelfde geldt voor de weelderige avondjurken, waar de vrouwen in 'The Great Gatsby' mee pronken. En ook bij de mannenmode is de invloed van de film duidelijk zichtbaar, want de verkoop van smokingjasjes, witte hemden en andere formele kleren is in vergelijking met vorig jaar zo'n 60 procent hoger.
Ook heel wat luxemerken hadden het succes van de film goed voorspeld, want zij toonden hun op de jaren 20 geïnspireerde jurken in september al op de catwalk. De creaties van onder andere Marc Jacobs, Gucci en Roberto Cavalli liggen nu in de winkels, net op tijd voor de 'Gatsby'-koorts.
Zo doe jij het
Uiteraard kan ook jij je kan laten inspireren door de film. "Het mooie aan deze trend is je helemaal voor de glamour kan gaan in een met pailletten bezette jurk, maar dat je het ook kunt houden bij een subtiele verwijzing in de vorm van een haarclip met pareltjes", vindt de woordvoerster van Debenhams.
Enkele tips. - Wit Kies voor een witte jurk, liefst in kant. Werk die af met opvallende blinkende juwelen.
- Grafische prints Ook drukke grafische prints waren een voltreffer in de jaren 20. Kies voor een kleurrijk exemplaar, maar hou je accessoires simpel. Zo krijgt je jurk de volledige aandacht.
- Veren Een andere manier om mee te doen met de trend is door te kiezen voor kledingstukken of accessoires die afgewerkt werden met veren. Let wel op dat je daarbij je make-up en kapsel neutraal houdt.
- Parels en kralen Een zeer eenvoudige manier is het dragen van parels. Kies voor een lange parelketting, die je met zowat alles kan combineren. Ook een met kralen bezet kledingstuk is natuurlijk een goed idee.
- Haarjuweel Een ander goed scorend accessoire is het haarjuweel. Je kan kiezen voor een zilverkleurige diadeem of haarband, maar ook met een blinkend haarclipje kan je al meedoen met de trend. (br.hln)
Stijlblogster Gabi Gregg, beter bekend als Gabi Fresh, heeft een bikinicollectie voor dames met een maatje meer gecreëerd. Ook H&M speelt in op de trend van de zogenaamde fatkini door een model met maatje meer zijn badcollectie te laten promoten.
Vorig bikiniseizoen plaatste de volslanke Gabi
een foto van zichzelf in bikini online, zo wilde ze dames met een
maatje meer inspireren om toch met zelfvertrouwen dit onthullende
kledingstuk te dragen. Haar initiatief kreeg heel wat bijval en de trend
van bikini's voor grotere maten werd al snel tot 'fatkini' gedoopt. De
blogster werd hierdoor zelfs zo populair dat ze door de webshop Swimsuits For All benaderd werd om een badcollectie voor dames met rondingen te creëren.
Deze
stijlblogster liet zich voor de collectie inspireren door de film
Spring Breakers. "Ik werd bekend omdat ik het zelfzekere dikkerdje in
een bikini was. Al een tijdje was ik aan het denken om zelf te
ontwerpen. Omdat ik zelf rondingen heb, weet ik dat het aanbod voor
dames met rondingen beperkt is en weet ik perfect wat er nog nodig is.
Ik had heel wat ideeën over wat ik graag zou willen tekenen, dus dit was
een geweldige kans."
"Ik heb drie bikini's, een badpak en een
strandjurkje gemaakt. De collectie moest er jong en fris uitzien.
Badkledij voor grotere maten zijn doorgaans voor oudere dames gemaakt.
Daarom wilde ik wat anders met felle kleuren, want dit werkt goed aan
het zwembad of op het strand, drukke prints, want ik ben dol op deze
trend. Daarnaast maakte ik twee neon bikini's waarvan je de
schouderbandjes kunt aanpassen en je de slipjes zowel hoog als laag kunt
dragen. Het zijn zeker opvallende stukken voor erg modebewuste dames."
De collectie is bestemd voor dames met maat 40 tot 54. Gabi's fatkini's
zijn intussen zo populair dat een model al helemaal uitverkocht is. De
prijzen schommelen rond de 50 euro per stuk.
Dit seizoen zijn
bikini's voor grote maten veelbesproken. De Zweedse modeketen H&M
liet namelijk in april een model met maatje 42 hun badcollectie
voorstellen. Deze gewaagde beslissing wordt overal goed onthaald. Het
model Jennie Runk hoopte dat met dit initiatief vrouwen met of zonder
maatje meer leren van hun lichaam te houden.
(br.hln)
Heidi Klum met boyfriend jeans, Carmen Electra met afgeknipt exemplaar en de traditonele 501 bij Asos.com
De traditionele Levi's 501 kent momenteel een revival, deze rechte jeans was jarenlang het populairste model, maar raakte door de trend van de skinny jeans wat in de vergetelheid. Nu is dit model weer ontzettend populair, bij zowel dames als heren.
Fashionista's gooien massaal de ultrastrakke skinny jeans na bijna tien jaar weg en grijpen terug naar de vintage broeken van de jeansklassieker Levi's. Vooral de hoge taille en de losse pasvorm van het model 501, die deze lente trouwens zijn 140ste verjaardag vierde, spreken velen aan. Ontwerpster Lulu Kennedy herintroduceerde de broek op de catwalk en de Amerikaanse winkels Urban Outfitters en Rokit merkten een stijging op in de verkoop van vintage 501's. En het bewijs dat dit model helemaal terug is: bekende fashionista's als Pixie Geldof, Chloe Sevigny en Alexa Chung werden gespot met afgeknipte versies op festivals.
Ook nostalgie kan verklaren waarom de broeken ineens weer zo populair zijn. Velen leefden in deze broek als tiener in de jaren 90, nu dragen ze deze opnieuw vanwege de mooie herinneringen.
En wie denkt dat deze broek alleen voor mannen bestemd is, heeft het mis. Je kunt net als topmodellen Alexa en Chloe, met een afgeknipt exemplaar trendy op de festivalwei rondlopen. Maar het kan ook het perfecte model zijn voor een boyfriend jeans, met een oversized blouse met vrouwelijke print ben je meteen nonchalant trendy. Laat je hiervoor inspireren door de stijl van Heidi Klum. Speciaal voor zijn verjaardag ontwikkelde Levi's ook gekleurde versies van dit model, voor wie zin heeft om het lentegevoel met wat kleur op te wekken, aangezien de zon het de laatste weken voor ons niet doet. (br.hln)