Links: catwalk Lanvin, rechts: Eva Longoria straalt in rode jurk.
Ontwerp van Dries van Noten
Look van asos.com
rok van Karen Millen bij asos.com.
Stop winterkleuren
als grijs en zwart ver weg in je kleerkast, dit seizoen draait alles
rond oranje, rood, en roze. De jurken van Eva Longoria en Christina
Applegate voor de Golden Globes zetten alvast de toon.
Combineren? De
truc van deze trend is het vinden van de juiste tint voor je
huidskleur. Paars, blauw flatteren vrouwen met een bleekere huid.
Warmere vrouen staan goed met roze en rood. Je mag niet bang zijn om
sommige 'moderegels' te breken. Als het vroeger nooit bij je opkwam om
een blauw truitje te combineren met een fuchsia rok, dan moet je het nu
zeker wel proberen. Je zal zien dat het wel werkt. Draag wel kleuren
die tot dezelfde tint behoren, te grote contrasten tussen warme en
koude kleuren zullen met elkaar vechten.
Experimenteren Vergeten
kleuren als felroze of kanariegeel zijn terug helemaal in, aan jou om
ermee te experimenteren. Je handtas mag daarentegen wel in volledig
contrast staan met je outfit. Wat je zeker niet mag doen is felle
kleuren combineren met zwart, want dan lijk je zo weggelopen uit de
jaren '80.
Vrolijker Voel je jezelf niet
goed bij dit kleurenfestival? Introduceer dan geleidelijk aan kleur in
je kleerkast. Begin met felle nagellak, trek vervolgens een felblauwe
sjaal aan en waag je dan aan een paar rode schoenen of handtas. Dit is
een trend waar je even moet aan wennen. Meer eens je merkt hoe vrolijk
je wordt van al die felle kleurtjes, wil je zwart, bruin en wit niet
meer terug. (br.Nina)
Hilary Duff heeft haar modeambities eindelijk verder uitgewerkt. Samen
met DKNY Jeans creëerde de actrice en zangeres een eigen rocker
chic-lijn genaamd 'Femme'.
"Het moeilijkste was het kiezen van de naam. We wilden iets stoers
en toch vrouwelijks. Femme voelde voor mij aan als de perfecte
combinatie tussen deze twee. Het is agressief, maar op een goede
manier", vertelt Duff.
De collectie belooft erg veelzijdig te zullen worden. Zo zullen er
truien worden gecreëerd met afneembare sjaals, T-shirts met afneembare
halskettingen, en aansluitende jeans met verstelbare riemopeningen
zodat er zowel plaats is voor een dunne als brede riem. (br.she)
Romantisch dineren met halfnaakte lingeriemodellen
Romantisch dineren met halfnaakte lingeriemodellen
dekkers
Wie met Valentijn eens iets anders wil doen, kan een plaatsje
reserveren bij het Antwerpse restaurant Danieli il Divino. Terwijl je
er gezellig tafelt met je geliefde defileren half naakte modellen in
nieuwe creaties van Marlies Dekkers langs je tafel.
Een Valentijn diner met halfnaakte modellen, het lijkt misschien wat
obscuur maar volgens de Nederlandse lingerieontwerpster Marlies Dekkers
wordt het gegarandeerd een succesformule. Voor 60 euro krijg je een
heerlijk menu voorgeschoteld en krijg je er een lingerieshow gratis en
niets bovenop.
Om het thema van de avond te onderstrepen, ontwierp Dekkers zelfs
een nieuwe collectie met rode lingeriesetjes genaamd Stolen Kisses.De
lingerie van deze vier lijnen is er van cup A t/m F en XS t/m XXL. De
prijs van een beha varieert van 75 tot 102, slipjes van 42,50 tot
55.
Defilé Marlies Dekkers, op 14 februari bij Danieli il Divino,
Beukenlaan 12, 2020 Antwerpen. Aanvang 20 uur, menuprijs 60 euro.
Reservaties: 03 825 37 38.
Is Jessica Simpson te dik of nieuw schoonheidsideaal?
Jessica vroeger
Jessica nu
Jessica Simpson,
én vooral haar extra kilootjes, kregen de laatste weken veel
media-aandacht. De knappe, blonde ster ging van maatje 34 naar 42 en
kreeg hier tonnen kritiek over. Is ze te dik of is Jessica het bewijs
dat eindelijk het schoonheidsideaal van maatje 0 voorbij is?
Jojoën Vorige
week verscheen Jessica Simpson op het podium met een flinke boezem en
haar strakke jeans leek net iets te klein te zijn. Meteen meldden de
roddelbladen dat Jessica te dik is, ze werd een wereldwijd
discussiepunt. Jessica staat er om bekend te jojoën tussen maatje 42 en
34. Maar ze is niet de enige ster die zich zorgen maakt om haar
gewicht. Zangeres Lily Allen en actrice Mischa Barton zijn ook het ene
moment graatmager, een jaar later dragen ze maatje 40. Er zijn andere
sterren, die er vrede mee hebben genomen dat ze niet graatmager zijn.
Beyonce Knowles, Jennifer Hudson en Kat Dennings diëten niet en hebben
geen probleem met hun rondingen.
Rondingen zijn goed Maar
het lijkt alsof Jessica nu zelf vrede heeft genomen met haar nieuwe
ronde vormen. Ze komt er voor uit 60 kilo te wegen en is er van
overtuigd dat mannen vrouwen met rondingen verkiezen. Zelf zegt ze zich
goed te voelen: "Rondingen zijn goed. Constant lijnen is niet goed voor
je hart of je zelfbeeld." Ook haar zus relativeert de
gewichtstoename:"Vrouwen bestaan nu eenmaal in verschillende vormen en
maten. Het is niet omdat je een ster bent, dat er andere standaarden
gelden. Hoe kunnen we verwachten dat tienermeisjes van zichzelf leren
houden in een wereld waarin vrouwelijke rondingen bekritiseerd worden."
Fulltime bezig Wat
veel mensen niet weten dat superslanke sterren fulltime bezig zijn met
hun lijn. Ze sportten minstens 4 uur per dag sporten en zijn de hele
dag door bezig met eten. Maar jonge tienermeisjes, die ontzettend
opkijken naar deze graatmagere celebs, beseffen dat niet. Ze weten ook
niet juist hoe gezond het ook is, als je te slank bent, krijg je niet
al je voedingsstoffen. Als gevolg daarvan heb je te weinig energie,
stemmingswisselingen en kun je zelfs depressief worden. En als je echt
te weinig lichaamsvet hebt, blijft je ovulatie uit.
Nieuw ideaal? Betekent
de verdikte Jessica Simpson dat we terugkeren naar het
schoonheidsideaal van de jaren '50. Vrouwelijke rolmodellen als
Elizabeth Taylor, Marilyn Monroe en Sophia Loren hadden allemaal
vrouwelijk rondingen. Maar nu zouden van obesitas beschuldigd worden.
Veranderen Ik
vrees dat slechts nog maar een kleine groep mensen klaar is voor de
terugkomst van rondingen. Insiders zeggen namelijk dat Jessica niet
meer als vroeger gratis ontwerpen krijgt toegestuurd van bekende
designers. Het ziet er naar dat ze niet meer met dezelfde prachtige
jurken zal schitteren op de rode loper als vroeger. Ontwerpers vinden
namelijk dat enkel graatmagere vrouwen hun ontwerpen eer aan doen. Maar
niet alleen de mode-industrie is schuldig aan het ideaalbeeld van
maatje 0. Is de filmindustrie al klaar voor 'dikkere' vrouwen? Zal
Jessica nog rollen aangeboden krijgen, of moet ze eerst terug op een
ongezond crashdieet? En als laatste moeten wij vrouwen ook veranderen,
want ook wij zijn schuldig aan het huidige schoonheidsideaal. (br.hln)
De Britse zangeres
Adele is binnenkort te zien in het modeblad Vogue. Ze werd vereeuwigd
door celebrity-fotograaf Annie Leibovitz. Tijdens de fotoshoot maakte
Adele ook kennis met de hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue.
Anna Wintour De
ontmoeting met Anna Wintour, op wie de film 'The devil wears Prada' zou
zijn gebaseerd, maakte diepe indruk op de 20-jarige zangeres. "Ik was
heel nerveus, maar ze was gelukkig erg aardig. Ze vroeg me welke merken
ik mooi vind. Ik probeerde een paar ontwerpers op te noemen waarover ik
in Vogue had gelezen."
Wintour was op haar beurt gecharmeerd van de volslanke zangeres. Ze bood aan haar te kleden voor de Grammy's van zondag. Adele,
bekend van het nummer 'Chasing Pavements', behoort tot de grote
kanshebbers op de Grammy Awards. Ze is genomineerd in vier
verschillende categorieën, waaronder die van beste album. (br.hln)
De Parijse en Milanese modeweek heeft voor veel modellen een wrange
nasmaak gekregen. Vanwege de economische crisis werden namelijk veel
minder mannequins ingehuurd, en kregen ze maar de helft van hun normale
dagloon betaald.
De Fashion Week in Milaan en Parijs is normaal gezien hét moment om
in grandeur uit te pakken met nooit geziene klasse en glamour. Ook dit
jaar leek er niets aan de hand, maar achter de schermen was de
ontgoocheling duidelijk voelbaar.
"Klanten die doorgaans 3.322 euro per dag neertelden, betalen nu nog
maar 1.660 euro. Bovendien moeten we steeds meer met commerciële
modellen werken, omdat deze beter in de markt liggen dan de duurdere
beeldmodellen die voornamelijk catwalks lopen", vertelt Aidan
Jean-Marie, directeur van het Premier Model Management in Londen.
"Bovendien kiezen steeds meer grote merken voor een bekend gezicht,
waardoor nieuwelingen maar moeilijk kunnen doorbreken", besluit Karen
Diamond, directrice van Models 1.(br.hln)
Chanel stuurde
cowgirls op de catwalk. Je hoeft het niet zo extreem als Karl Lagerfeld
te doen, maar het komende seizoen mag je wel een tikje western gaan.
Experimenteer met jurken met franjes, gebleekte jeans en leder.
De
juiste western look creëren is niet makkelijk. Je moet de trend niet te
letterlijk interpreteren, want dan is het overdreven. Combineer
bijvoorbeeld een eenvoudig gebleekt jeansjasje met een ander opvallend
stuk met countrysfeer.
Jeansjasje Een
aansluitend gebleekt jeansjasje is een must have voor komend
zomerseizoen. Het combineert zowel beeldig met een zwierig jurkje als
een skinny jeans.
Schoenen Met een paar
trendy sandalen op een jeansrokje zit je al meteen goed. Deze
exemplaren van asos.com combineren twee trends: western en
gladiatorsandalen.
Fleurig jurkje Voor je
favoriete zomerjurkje kies je best voor een fleurig exemplaar met
opvallende, liefst etnische print in een felle kleur. De lengte kies je
zelf, van ultrakort tot enkellang, je vindt ze alle maten en kleuren.
Kapsel Ook
de vlecht is aan een serieuze comeback bezig. Deze lente draag je hem
los, de truc is wat plukjes los te trekken voor een casual look. Wil je
echt een fashionstatement maken, dan maak je het geheel af met een
strooien hoed.
Accessoires Maar je kan de
westernlook zo basic maken als je zelf wil, bijvoorbeeld door de juiste
oorbellen of handtas te dragen. Ga voor een lederen tas met franjes of
voor grote ringen aan je oren. (br.nina)
Scarlett Johansson
verraste iedereen met haar nieuwe bruine haarkleur op de rode loper van
de filmpremière van 'He's Just Not That Into You'. Ze viel daarnaast
ook op met haar felle strapless jurk met bloemmotief.
Verwarring Scarlett
koos wel voor een extreme verandering: van blonde krullen naar een
sluik bruin kapsel. De actrice stelde haar nieuwe kapsel aan de
fotografen voor door er veelvuldig mee te zwieren. Ze verklaarde haar
recente verandering: "Het is een onderdeel van het vrouw zijn. We
moeten voortdurend veranderen en verwarring veroorzaken." Niet iedereen
is fan van haar nieuwe kapsel, de journaliste van Marie Claire noemen
het ronduit saai.
De film 'He's Just Not That Into You' is
gebaseerd op een zelfhulpboek van Greg Behrendt en Liz Tuccillo. Hij
vertelt het verhaal van het liefdesleven van twintigers en dertigers.
(br.nina)
Lange, zware oorbellen zijn hét
accessoire voor komende lente, dat bewijzen onder meer Michelle Obama
en Drew Barrymore. Artsen waarschuwen wel dat het dragen er van
risico's inhoudt, ze moeten steeds meer oorlelcorrecties uitvoeren.
Plastische chirurgie De
it-bag is niet langer trendy en de hakken zijn te hoog geworden voor
normale vrouwen om te dragen. Daarom leuken steeds meer vrouwen hun
outfit op met grote oorbellen. Maar deze oorbellen kunnen je oren
schaden als je er ergens mee blijft haken, ze kunnen ook je oorlel
rekken. Brits plastisch chirurg James McDiarmid: "Vrouwen lopen schade
op door het dragen van trendy oorbellen. Meestal moeten we de gaatjes
in de oren reconstrueren omdat ze rekken door het gewicht van de
oorbellen. Daarnaast zwellen de oorlellen op waardoor ze blijvend
bobbelig worden."
Voorzorgen Niet bereid om
je zware oorbellen op te geven? Neem dan je voorzorgen om je mooie
oorlellen te behouden. Zo kan je Restylane laten injecteren in je lel,
deze stof wordt ook gebruikt om lippen meer volume te geven. Maar het
beste advies is je zware oorbellen te bewaren voor speciale
gelegenheden en je kleine, lichtere exemplaren te dragen op andere
momenten. (br.hln)
Is het toeval dat er de laatste
maanden meer blonde haarproducten worden verkocht? "Nee", vertelt
celebkapper Andrew Barton in de Daily Mail. "De trend naar blonde
lokken is terug, want vrouwen willen zich opnieuw beter voelen. Blond
haar helpt om het humeur op te krikken".
Meer kleuringen De
crisis slaat wild om zich heen en zet zelfs vrouwen aan om de haren
opnieuw blond te verven. Andrew Barton stelt dat er 67 procent meer
blonde haarkleuringen worden gezet dan vorig jaar.
"Blonde
vrouwen voelen zich zelfzekerder, ogen jonger en lijken vaak
aantrekkelijker omdat ze meer aandacht krijgen. Een vrouw wil zich nu
eenmaal graag goed in haar vel voelen. In deze doemtijden van
crisissen, willen vrouwen zichzelf opvrolijken".
Andere perceptie Er
lopen weinig natuurlijke blondines rond. Wie ervoor kiest, doet dat
weloverwogen en bewust. Uit een Brits onderzoek blijkt dat de perceptie
van blonde vrouwen anders is dan bij andere haarkleuren. Blondines
worden extroverter en sexy bevonden, 90 % van alle mannen denkt
werkelijk dat ze meer 'fun' hebben. Nog volgens de enquête, worden
blondjes 'naïever', 'populairder', 'rijker' en 'spontaner' bestempeld.
(br.hln)
Plensbuien zijn vaak catastrofaal voor je algemene look. Je haren
plakken al snel tegen je hoofd, je mascara loopt uit, en je regenjas is
allesbehalve stijlvol. Quinny lanceerde daarom fashionable regenjassen
en bijhorende paraplu's. De print doet terugdenken aan de beginjaren
van Pucci, druk en bijzonder kleurrijk. Opvallen doe je zeker en vast
met de paraplu en bijhorende jas van Quinny. De kleurrijke regentenue
maakt deel uit van een beperkte collectie met grafische prints van de
Deen Hendrik Vibskov. Voor de paraplu tel je gemiddeld 100 neer. (br.she)
De Parijse Modeweek is weer helemaal achter de rug. Grote namen als Dior, Giorgio Armani, Karl Lagerfeld, Givenchy en Valentino gaven het beste van zichzelf en schitterden met hun prachtige nieuwe creaties.
Dior
Dior mocht de spits afbijten en deed dat in grote stijl. Modeontwerper John Galliano trok alle registers open en liet zich inspireren door Nederland. Het Delfts blauw, de iconische tulpen en de grote meesters van de schilderkunst samengebundeld zorgden voor een nooit geziene prachtcollectie.
Giorgio Armani
Giorgio Armani weet waar de nouveau riches zitten en koos er voor zijn blik te richten op deze nieuwe nichegroep. China sloeg de klok op de catwalk, prachtige rode lantaarns werden vastgenaaid op praktisch alle jurken, en de stijve kragen deden ons allen mijmeren naar de pittoreske Chinese daken.
Karl Lagerfeld
Karl Lagerfeld hield het liever sober, en bleef trouw aan zijn favoriete kleuren: zwart en wit. Zijn modellen leken zo weggegrepen uit een romantisch liefdesdrama. De stijlvolle en sobere stijl maakten van de collectie eentje om te herinneren.
Christian Lacroix
Christian Lacroix deed zijn naam alle eer aan. Hij greep terug naar de bekende, gewaagde kleurencombinaties en liet het publiek perplex achter. De dure stoffen van Lacroix' collectie lieten bovendien een blijvende indruk na: Haute Couture zal en mag niet lijden onder de economische malaise.
Jean Paul Gaultier
Jean Paul Gaultier koos voor symmetrie bij zijn nieuwe collectie. Sobere kleuren moesten de nadruk leggen op de extravagante, geometrische vormen en opmerkelijke hoedjes.
Valentino
Ontwerpster Maria Grazia Chiuri deed het merk Valentino weer alle eer aan tijdens zijn show op de Parijse catwalk. Koningsblauw en zeegroene kleuren gaven de collectie een adellijk tintje. De prachtige mantels en strapless jurken waren afgewerkt met een verenbos of een oversized bloemencorsage.
Franck Sorbier
Franck Sorbier liet zijn kunstzinnigheid heropleven. Zijn collectie leek zo te zijn gekopieerd van een oude foto uit het kantentijdperk in oud Brugge. In zijn artistieke zwart-wit film liet hij dan weer het Madonna korset opdraven. (br.she)
De vermaarde ontwerper Thierry Mugler is aangesteld als de nieuwe
artistieke adviseur en kostuumontwerper voor de wereldtournee van
Beyoncé. De internationale ster koos naar eigen zeggen voor Mugler
omwille van zijn originele, vooruitstrevende designs.
Mugler zal onder andere verantwoordelijk zijn voor de regie, het
decor, de belichting en de choreografie van de show. Daarnaast zal hij
ook de 58 kostuums ontwerpen waarin zowel Beyoncé als haar zangeressen
en danseressen zullen schitteren.
Mugler werd eerder al bekend dankzij zijn parfumlijn, en zijn bijdrage voor de video 'Too Funky' van George Michael.(br.she)
Dior en Giorgio Armani lokten de jetset van de wereld naar het
Parijse Musée Rodin, voor hun Haute Couture show. Dita Von Teese, Kayne
West en Marion Cotillard waren allemaal present, niets deed dan ook
vermoeden dat de glamour op de catwalk nog glamoureuzer zou zijn dan
die ernaast.
Luxueuze stoffen, prachtige diamanten juwelen, fabelachtige
schoenen, en extravagante creaties: enkele trefwoorden die de modeshows
van Armani en Dior het best omschrijven. John Galliano, hoofdontwerper
bij het modehuis Dior, liet zich voornamelijk inspireren door de
oud-Nederlandse kunst van Vermeer en Van Dyck. Delfts blauw, blauwe
tulpen, bolle rokken, pofmouwtjes, en kanten kragen deden terugdenken
aan 17de eeuwse tijden, toen exuberante luxe nog iets heel gewoons was
bij de adel.
Ook Giorgio Armani moet niet onderdoen, al zoekt hij zijn inspiratie
wat meer Oosters, in China meer bepaald. Zilveren jurkjes met rode
kwasten, mouwomslagen die ons doen mijmeren naar Chinese pagodes en
prachtige waterlelies.
De glamour deed alvast menig modecritici verbaast opkijken. De New
Yorkse fashion week kreeg rake klappen vanwege de economische malaise,
en menigeen had hetzelfde op de Parijse catwalk verwacht. Armani bleef
er alvast nuchter over: "Als je bezig bent met reageren op de crisis,
dan kan je geen haute couture meer maken. Haute Couture is zoals naar
een mooie film kijken, het behoort tot een andere werel", aldus Armani
in een interview.(br.she)
Benieuwd naar de beautygeheimen van
de immer stralende Catherine Zeta-Jones? De vrouw van Micheal Douglas,
met wie ze twee kindjes heeft, gaf zopas haar receptjes prijs die
ervoor zorgen dat ze er steeds jong en jeugdig bijloopt. Bier, honing,
appels en zout mogen straks niet op je boodschappenlijstje ontbreken.
Zout en honing Geen
dure lotions of potjes voor de actrice, wel een aantal huis-en
keukenmiddeltjes die door iedereen makkelijk zijn op te slaan. Zo
smeert ze een mix van zout en honing over haar hele lichaam. "Dit is
tegelijk een ideale vochtinbrenger en peeling", vertelt de
Oscarwinnares in een recent interview. "Was het af en je huid straalt.
Ik eet ook steevast een appel na de maaltijd. Dit houdt mijn tanden
proper en het lijkt alsof ik ze net gepoetst heb".
Haren Wat
haar mooie lokken betreft, kent ze oma's middeltjes even goed. "Als
conditioner gebruik ik honing en bier. Ik geef toe, ik ruik dagen na
elkaar naar een biervat, maar het doet echt wat met je haar".
Witte tanden Je
zou haast denken dat haar stralende witte tanden komen door een
'bleaching' bij de tandarts. Niet dus. Catherine gebruikt fruit. "Het
sap of de pulp van aardbeien bevat een zuur dat vlekken op de tanden
oplost", weet ze. "Ananas doet hetzelfde en is steeds te vinden in mijn
koelkast". (br.nina)
De meesten onder
ons hadden het niet door, maar Angelina Jolie droeg haar jurk
achterstevoren op de jaarlijkse Screen Actors Guild Awards vorige
zondag.
Het
mag gezegd, de blauwe jurk van Max Azria uit de lentecollectie stond
beeldig bij mevrouw Pitt. Alleen werd de rug ontbloot en niet het
decolleté, zoals eigenlijk wel de bedoeling was. Kan iemand ons
vertellen waarom?
Tattoo Haar styliste Jen
Rade kent het antwoord. De bedoeling was om de jurk meer als 'blouson'
te zien. Door de lage ruguitsnijding vielen ook Jolie's tattoo's beter
op. En haar tatoeages, daar is Angelina duidelijk nog altijd fier op.
(br.nina)
Zelfs de grootste shopaholic durft
deze dagen de rem op de uitgaven te zetten. Dienen we op modedieet? Ja,
maar dat kan ook in stijl en met glamour. Deze tips kunnen helpen.
Doordacht Volgens
de Amerikaanse site Forbes.com zijn Franse dames het meest elegant. Ze
shoppen ook niet impulsief, wel doordacht, met een plan en zeer
selectief. Ze trekken enkel naar een winkel als ze iets specifieks
zoeken. Elk jaar opnieuw wordt de garderobe bekeken en met praktische
basisstukken aangevuld. Af en toe hoort daar ook een duurder ontwerp
bij dat vaak wordt gedragen. Combineren is de boodschap.
Shop selectief Koop
geen items die je niet echt nodig hebt. De Franse ontwerpster Anne
Fontaine, bekend voor haar witte shirts, stelt dat, naast een mooie
blouse, elke vrouw over een prachtig paar jeans moet beschikken. Een
zwarte broek, een perfecte jurk, een zwarte jurk en een mooie jacket,
mogen evenmin ontbreken. Deze basisstukken dienen 'gemixt en gematched'
worden. Met andere woorden, andere accessoires geven je outfit, al
naargelang het moment, een heel andere look.
Koop doordacht Franse
dames kopen doordacht en bekijken hoe vaak een kledingstuk kan gedragen
worden. Ontwerpster Catherine Malandrino adviseert elke vrouw om haar
aankopen goed te overwegen. "Het is niet omdat iets in de mode is, dat
je het moet kopen", vertelt ze. "Denk goed na wanneer en hoe vaak je
het ding zal kunnen dragen. Is het ook draagbaar op het werk? Hoe vaak
zal je het aantrekken?"
De ontwerpster leerde van haar eigen
moeder te investeren in comfortabele, maar kwaliteitsvolle garderobe.
"Mijn moeder droeg jaren een blouse van Yves Saint Laurent. Jaar na
jaar, nooit leek het ding uit de mode".
Kwaliteit boven kwantiteit Een
kwaliteitsvolle garderobe betekent dat je moet investeren in mooie
accessoires. De kostprijs van een Louis Vuitton tas of eentje van
Hermès kan extravagant lijken, maar wanneer je deze verschillende
seizoenen kan dragen, is het zijn geld waard. Een mooie sjaal of een
paar designerschoenen kunnen ook jaren meegaan. Kwaliteit primeert
boven kwantiteit. Dat is eigen aan de Franse levensstijl.
Vergeet de trends Vergeet
de heersende trends, Franse dames houden vast aan stijl en kleuren waar
ze mooi mee staan. Een stijlicoon als Catherine Deneuve heeft dat goed
begrepen. Zwarte cocktailjurkjes en trenchcoats horen bij haar. Fransen
zoeken naar hun individualiteit en hoeven niet perse te dragen wat
magazines of celebs voorstellen. Ze kiezen kleding dat hun
persoonlijkheid onderstreept. Het gaat erom in wat ze zich goed voelen
en waar ze mee staan. Alsof ze er geen moeite voor hebben gedaan. (br.nina)
Carl Lagerfeld stelt zijn nieuwste creatie in samenwerking met de legendarische Franse leverancier Repetto voor . Een reeks van lakleder sandalen in de kleur wit en zwart. Er zijn drie modellen waaronder twee platform sandalen en een platte sandaal. De schoenen zijn al voorgesteld samen met Lagerfeld's Lente Zomer 2009 collectie. De sandalen zullen beschikbaar zijn vanaf 9 april in de Repetto boetieks voor de prijs van 390 euro.
Stephanie Rolland verbaast tijdens Parijse modeweek
roll
De Parijse Fashion week is weer van start gegaan en ook hier
staat de man extra in de kijker. Toch kleuren sommige designers buiten
de lijntjes en presenteren ze een volledige damescollectie.
De Française Stephanie Rolland trok haar stoute schoenen aan, en
verblufte iedereen met een prachtige vrouwencollectie tijdens de
Parijse modeweek (br.she)
Een Britse hulplijn voor
consumenten kreeg in 2008 een recordaantal klachten over de slechte
kwaliteit van vrouwenkledij. Het aantal meldingen over losse knopen,
kapotte ritsen en een slechte snit steeg ten opzichte van 2007 met 23
procent.
Goedkope ketens Als
we naar de cijfers kijken, dan lijkt het alsof de kwaliteit van
vrouwenkledij even snel daalt als de prijskaartjes. De laatste 5 jaar
is de prijs van kledij met 25 procent gedaald. Mensen kopen hierdoor
gemiddeld 40 procent meer kledingstukken. Goedkope ketens verkopen hun
stukken in grote aantallen aan een spotprijs. Deze formule blijkt
succesvol te zijn, want deze ketens doen het goed.
Meer druk Steeds
meer kledij wordt in lagelonenland geproduceerd waar ze veel moeten
maken voor een minimale kost. Het verband tussen beide werd nog niet
bewezen, maar je kunt niet ontkennen dat er een hogere druk is om meer
te produceren tegen lage prijzen. Daarvoor moet iets voor opgeofferd
worden. Merken proberen sneller in te spelen op de eeuwig veranderende
trends, waardoor de kledij ook sneller gemaakt en geleverd moet worden.
Basis moet goed zijn Zullen
vrouwen in opstand komen en weigeren om nog goedkope kledij van slechte
kwaliteit te kopen of zullen ze hun lot accepteren? Britse
modeconsulente Sarah Lucas is niet verbaasd over het gestegen aantal
klachten. "Hoewel vrouwen geen uitstekende kwaliteit verwachten van een
jurk van 20 euro, ze verwachten wel dat een aantal basisdingen in orde
zijn. Zo moeten ritsen openen zonder kapot te gaan, zomen moeten
blijven zitten en knopen mogen er niet afvallen." Een andere insider
zegt dat niet alleen goedkope merken de schuld dragen. "Ik heb bij veel
dure merken al slechte kwaliteit opgemerkt. Ritsen gaan ontzettend snel
stuk en knopen vielen van gloednieuwe jassen. Zelfs bij een handtas van
meer dan 1.000 euro brak het draagbandje meteen af." (br.nina)