Modeontwerper Gareth Pugh heeft gisteren gekozen voor een alternatieve modeshos. Geen catwalk met defilerende modellen, maar een kortfilm waarin model Kristen McMenanny alle creaties toonde.
De film van Gareth Pugh was een weloverwogen keuze, zo liet de designer voor de show weten. "Ik heb ervoor gekozen om voor iets groter te kiezen. Een medium waarbij alle mensen kunnen genieten van mijn creaties", aldus Pugh.
De ontwerper staat bekend voor zijn vooruitstrevende designs, waarbij hij graag werkt met volumeverschillen. (br.she)
Vrouwen net niet blij door gepruts met kledingmaten
Vrouwen net niet blij door gepruts met kledingmaten
Ook al eens gehad dat je je arm vol laadt met kledij die jouw maat is,
om in het kleedhokje vast te stellen dat het allemaal te groot is?
Ondanks het feit dat je niet vermagerd bent? Of dat je bent bijgekomen,
en toch in je 'oude' maat past?
Dat kan kloppen, want het is waar dat kledingwinkels prutsen met de
maten. De winkels zouden het doen om de vrouwen een goed gevoel te
geven, maar die blijken daar helemaal niet zo blij mee. Winkelen wordt
zo een tijdrovende loterij, waarbij je maat verschilt per winkel. Maar
liefst 9 op de tien vrouwen is geïrriteerd door de praktijken.
Een
studie nam de maten van een maatje 40 in acht verschillende winkels, en
vond enorme variaties. In New Look is de taille 75 centimeter, ongeveer
4 centimeter meer dan bij Next.
Ook de buste en de heupen waren
bij New Look breder bemeten dan bij andere kledingwinkels. Voor het
maatje 40 is de buste bemeten op 93 centimeter, drie centimeter meer dan
bij Next en M&S. Ook Topshop en Miss Selfride bedienen eerder de
ruime decolleté.
De heupbreedte (99 centimter) was ruimer dan bij
Topshop, Miss Selfridge en Doroty Perkins (96,5 centimeter) en een pak
ruimer dan bij Next (95,5 centimeter).
Als
de ketens denken dat ze vrouwen daarmee een plezier doen hebben ze het
mis. De vrouwen voelen zich niet geflatteerd, maar eerder geïrriteerd.
Zes op de tien moeten meer dan een maat passen per kledingsstuk dat ze
willen, de helft vindt het tijdverlies en 82 procent vindt dat er
duidelijkheid moet komen over de maten. Vier op tien houdt het daarom op
een klein aantal winkels waarvan ze weten welke maat past.
"De
verschillende maten tussen de winkels verandert het shopgedrag van
vrouwen maar niet op de manier zoals de winkels zouden willen. Shoppers
weten maar al te goed wat de winkels proberen doen, en het heeft een
averechts effect", aldus Tamara Sender van Mintel, die het onderzoek
uitvoerde.
De winkels menen
echter dat deze 'ijdele maten' nodig zijn omdat het lichaamstype van
vrouwen totaal is veranderd. "Vrouwen zijn dikker geworden en hebben
grotere borsten, dus moeten we daarop reageren." Dat is niet helemaal
onjuist. In de laatste 50 jaar nam de gemiddelde taille toe met maar
liefst 16 centimeter (70 tot 86 centimeter), de omtrek van heupen en
borsten nam toe met 3,8 centimeter.
Sarah Burton: "Ik zal nooit Alexander McQueen kunnen vervangen"
Het is een kleine week voor het grote moment van Sarah Burton. Dan toont ze namelijk haar eerste collectie voor het merk Alexander McQueen, na de zelfmoord van diens voormalige hoofdontwerper.
"Alexander was altijd mijn mentor. Hij begeleidde me doorheen mijn gehele carrière", vertelt Burton tegen WWD. De blondine mocht meteen na haar modeopleiding als stagiaire beginnen bij McQueen en werkte zich op tot creatief adviseur van het vrouwenlabel. "Ik heb in mijn nieuwe show de vrouwelijkheid van Alexander McQueen proberen leggen, maar het geheel heeft een heel ander gevoel dan wanneer de ontwerper nog leefde.
Sarah Burton en Alexander McQueen
Het was altijd zijn ding om de show groots en dramatisch te maken, dat zal nu niet zijn. Hij schuwde ook nooit seks, waardoor zijn ontwerpen bijzonder vrouwelijk en verleidelijk werden, maar ook dat zal niet hetzelfde zijn", aldus Burton.
De nieuwe collectie van Burton wordt volgende week in Parijs getoond.
Giorgio Armani wist alweer alle aandacht te trekken tijdens de modeweek in Milaan. De aanwezigheid van George Clooney heeft daar beslist mee te maken, perslui zwermden rond de publiekslieveling en zijn vriendin Elisabetta Canalis.
Al mag de Tuareg-collectie van de modemeester evengoed gezien worden.
Het thema 'nacht' speelt een grote rol bij de lente/zomercollectie. Blauw en zwart vormen de basiskleuren.
Modellen met tulbands, lange jurken, glitterpailletten, chiffon, zijde en soepel vallende broeken en sieraden met kralen refereren naar de inspiratiebron: de Tuaregs, het nomadenvolk uit de woestijn.
Tussen alle vrolijke kleuren van de voorbije collecties in Milaan, blinkt Armani uit met deze collectie in nachtelijk blauw.
De Londense en New Yorkse Fashion Week zijn al achter de rug. Nu ook Milaan al stevig op gang is getrokken, wordt het dringend tijd om de nieuwste trends van de catwalk te vertalen.
Wie van kleur houdt, heeft het volgend voorjaar bijzonder goed getroffen. Osman, Burberry, zelfs de anders zo sobere Jil Sander kiest resoluut voor kleur. En dat zijn geen flauwe pasteltinten, maar echte knalkleuren om U tegen te zeggen. Magenta, rood, oranje, violet, je vindt het allemaal terug in de nieuwste collecties.
De lingerietrend zet zich voort, maar wordt nu geïntegreerd in de kledij. Zo vind je heel wat jumpsuits met een ingebouwd korset terug. En wie verzot is op prints en frulletjes zal komende lente helemaal uit zijn dak gaan. Dan slaan de Pollock-prints en etnische versieringen je namelijk om de oren.
Het maatpak voor vrouwen wordt dan weer speelser. Dat kan gaan van een bespikkelde das tot een maatpak in de vorm van een zwempak, alles gecombineerd met een oversized (zonne)bril. En je haar? Dat draag je volgend seizoen ofwel strak naar achter ofwel zo uitbundig en groots mogelijk.(br.she)
Een extraatje hier, dat kleine speldje of die kauwgom daar... vele
kleintjes maken één groot, en dat geldt ook voor impulsaankopen. Alle
'kleintjes' opgeteld, geeft een gemiddeld bedrag van 1200 euro, per jaar
per vrouw. Eén op tien vrouwen zou zelfs meer dan 3000 euro uitgeven
per jaar.
Twee op drie vrouwen komen na een shoptocht thuis met iets dat ze niet
van plan waren te kopen. Schoenen worden vaakst in een opwelling
gekocht (70 procent), gevolgd door dvd's, tijdschriften en kledij (50
procent). Woondecoratie en boeken scoren ook goed.
Solden zijn het ergst Solden
doen vrouwen de das om. Drie op vijf vrouwen bekende een sterk
afgeprijsd item niet te kunnen laten liggen. Eén op drie koopt zelfs
expres iets ongepland in de solden zodat ze kunnen opscheppen over het
koopje dat ze hebben gedaan. 80 procent moet wel toegeven dat ze het
item nooit hadden gekocht als het niet was afgeprijsd geweest.
Vriendinnen vs manlief Ook
shoppen met vriendinnen, moeders en collega's is gevaarlijk: dan worden
net meer impulsaankopen gedaan. Waarom is niet geheel duidelijk.
Misschien leggen vriendinnen die innerlijke stem ('ik heb het niet
nodig', 'het is nog duur' of 'staat het mij wel?') het zwijgen op?
Iets
waar mannen duidelijk minder problemen mee hebben: 9 op tien vrouwen
zegt geen impulsaankopen te 'durven' doen als manlief mee shopt.
Gucci had dit jaar de eer om in Milaan de Fashion Week te openen.
Na New York en Londen is nu ook de modeweek in Milaan van start gegaan. Gucci mocht meteen al showen en dat leverde een schizofrebe collectie op. Enerzijds heel kleurrijk, waarbij blauw, paars, oranje en aperblauwzeegroen van stal werden gehaald.
Daarna verbleekten de kleuren tot nude, zand en taupe en verschenen broekpakken die ondanks het feit dat het om een zomercollectie gaat uitgevoerd werden in geweven leder. De loshangende lederen stroken, macramé, stoere jasjes en opzwepende tribale muziek deden denken aan glamoureuze cowboys genre Dallas.
Giannini maakte ook een zwarte versie van het lederen vlechtwerk en die oogde door de combinatie met veel goud onmiskenbaar chique. Als finale variant op het thema verschenen indrukwekkende edelsteenkleurige jurkjes met veel vlechtwerk en veren.
Karl Lagerfeld: "Naam Chanel wordt te vaak gebruikt"
Karl Lagerfeld, creatief directeur bij het modehuis Chanel, is niet tevreden over de vele aandacht die het merk krijgt. "Er is maar één Chanel en het is niet de bedoeling om andere merken met ons te gaan vergelijken."
Karl Lagerfeld lijkt kribbiger te worden naarmate de ontwerper ouder wordt. Nu heeft hij alle modejournalisten aangeklaagd in een openlijke brief omdat ze "de naam Chanel te vaak gebruiken."
Zo wordt een handtas, jas of een beautyproduct al snel vergeleken met een creatie van Chanel en dat is volgens de ontwerper ongehoord. "Chanel is een modehuis dat kledij, schoenen, accessoires, beauty en allerlei leuke dingen ontwerpt. Schrijf daarover in plaats van iets 'Chanellerigs' te noemen." (br.she)
Christophe Coppens ontwerpt hoeden voor Manish Arora
Christophe Coppens ontwerpt hoeden voor Manish Arora
De modeshow van Manish Arora tijdens de aanstormende Parijse modeweek zal opgeluisterd worden met creatieve designs van niemand minder dan de Belgische ontwerper Christophe Coppens.
Coppens lijkt stilaan een vaste waarde te worden voor modeontwerpers. Nadat Juun J. en Romain Kremer hem vorig seizoen al vroegen om hoedencreaties voor hun modelijnen te bedenken, haalt de Belgische ontwerper nu een wel erg grote vis binnen: de hoedendesigner mag namelijk creaties bedenken voor Manish Arora.
Manish Arora staat al jaren bekend om zijn eclectische, kleurrijke stijl. Iets waar de ingenieuze hoedenontweper Coppens zich zeker in zal kunnen vinden. Het resultaat van de samenwerking is op 30 september op de Parijse catwalk te bewonderen. (br.she)
De zware nerdbril is al een tijdje hip (met met merk Ray Ban op kop),
en de trend lijkt niet meteen te verdwijnen. Integendeel: de nerdbril
wordt zelfs nog wat extra 'nerdy' en Gwyneth Paltrow had de eer de bril
te debuteren.
Terwijl ze de kinderen naar school bracht, liet Gwyneth zich opmerken
met een beige, dikke bril, ongekamde haren, een grijze short en sandalen
met groene sokken.
De bril roept herinneringen op aan de bril
van de pop 'Brains' uit de tv-serie Thunderbirds. Daarmee past de bril
perfect in de heersende modetrend om terug te grijpen naar het verleden.
Ook de 'sokken in sandalen'-trend volgt Gwyneth religieus, ook al werd
die door mode-experten al vaak afgeraden.
Een van de grootste mysteries rond de modeklassieker 'jeans' is waar
en wanneer de beroemde broek precies is ontstaan: in Nîmes of in Genua?
Kunsthistorici menen het antwoord gevonden te hebben, in 17de eeuwse
schilderijen van een pas ontdekte Italiaanse artiest.
De kunstenaar kreeg als bijnaam 'Master of the blue jeans' omdat een
bepaalde indigoblauwe broek afgezet met witte draden steeds terug
opduikt in zijn schilderijen. Ook de rokken van boerinnen en de jassen
van een bedelaar werden op dezelfde manier afgewerkt.
"Uitzonderlijk",
is het oordeel van curator Gerlinde Gruber. "Het gebeurt maar zelden
dat een schilder de armen afbeeldt met veel details. In alle tien de
werken van deze schilder is echter veel aandacht besteed aan de details
van de kledij."
Bovendien lijkt de jeans wel een leidraad door
zijn schilderijen: op één na is op elk schilderij minstens één
jeanselement terug te vinden. Wat meer is: het afgebeelde blauw is
precies het soort tint indigo dat nu voor jeans wordt gebruikt.
De
details aangebracht op de kledij en een witte zakdoek hebben de
historici ertoe aangezet de schilderijen te localiseren in de
Venetiaanse regio.
Meer dan waarschijnlijk is het een stof die
door minder begoeden werd gedragen. Dat idee is gebaseerd op het feit
dat er geen sporen van worden teruggevonden, in tegenstelling tot de
degelijke, zware kledij van de rijken. Armen en boeren droegen kledij
ook vaak tot ze letterlijk tot op de draad waren versleten
Hoewel
jeans heel Amerikaans lijkt, liggen de roots dus hoogstwaarschijnlijk
in Europa. Eerder waren er al aanwijzingen van een Britse handelaar die
melding maakte van een goedkope stof die verscheept werd van Genua naar
Noord-Europa en het Verenigd Koninkrijk in het midden van de 17de eeuw.
Genua of Genes in het Frans werd dan verbasterd tot jeans in het Engels.
Denim, die andere benaming van jeans, werd gelinkt aan de Franse stad Nîmes. 'De Nîmes' zou dan verbasterd zijn tot 'denim'.
Toch
blijven er nog heel wat twijfels bestaan over het werkelijke ontstaan
van de jeans. Zo liggen Nîmes en Venetië ongeveer even ver van Genua.
Wordt Genua genoemd als bron omdat het van daar uit werd verscheept, of
werd de jeans daar ook echt gemaakt? Hoe waarschijnlijk is het dat de
jeans uit Nîmes of Venetië komt, en enkel in Genua werd verscheept? Of
van Genua naar Venetië en/of Nîmes werd vervoerd?
De modeweek in New York heeft het seizoen officieel geopend
verklaard. Er volgen nog shows in Londen, Parijs en Milaan en ook Madrid
probeert er zich tussen te wringen. De eerste trends voor volgende
lente en zomer hebben zich intussen laten zien. We zetten ze even op een
rijtje.
1) Kleurloos De lente- en zomercollecties werden
gedomineerd door wit, crème, beige, caramel en (geel)bruin, zoals bij
Donna Karan, Anna Sui en Ralph Lauren. Niet meteen flatterend voor de
bleekscheten onder ons, maar wel koel en verfrissend voor alweer een
hete zomer. Voor avondjurken kon kleur wel, en dan werd opvallend vaak voor felgeel en fuchsia gekozen.
2) Gebloemd De
bloemenprint is nog altijd een grote hit bij ontwerpers, met dit
verschil dat de bloemen groot zijn en volledig uitgetekend. Alsof je met
een stukje klaprozenveld of rozentuin op je jurk rondhuppelt. Ook volumineuze laagjes in de vorm van bloemen waren erg in trek.
3) Au naturel Opvallend
weinig make-up op de catwalks - of zo zag het er toch uit. De rode noch
nude lippen kwamen massaal terug, de wenkbrauwen mochten soms zelfs
blijven staan.
4) Net of warrig Ook het
kapsel was vaak 'naturel', loshangend en gekamd in middenscheiding. Maar
er waren enkele uitzonderingen, zoals de 'vogelnestjes' bij Zang Toi of
Vera Wang.
5) Lang, kort en alles ertussenin Eén
roklengte is er niet: zowel lange jurken, minirokken als de midi-lengte
werd gespot op de catwalk. De maxi-jurk lijkt wel definitief op de
terugweg.
6) Shorts Shorts zijn
onlosmakelijk verbonden met de zomer, en dat is voor volgend jaar niet
anders. De minuscule hotpants worden wel ingewisseld voor deftige
katoenen exemplaren.
7) Buik en heupen Misschien
in een poging om rondingen te suggereren werd opvallend vaak de nadruk
gelegd op de buik en heupen. Sommige ontwerpers verwerkten een boog in
hun kledij, die alle blikken naar de buik en heupen zoog, anderen
plooiden het bovenlijfje dubbel waardoor een losse beweging rond de
middel ontstaat. Of het ook werkelijk flatterend is voor iemand met
buik, billen en heupen valt af te wachten.
De navel kwam ook
weer voorzichtig tevoorschijn. We durven er ons geld nog niet op
inzetten, maar werken aan die buikspieren kan nooit kwaad.
8) Hoofddeksels Opvallend
veel hoofddeksels gespot op de catwalk, maar eenheid is er niet. Kiest
de ene voor een brede strohoed, dan de andere voor een bolhoed (Ralph
Lauren) , een safari-cloche (Marc Jacobs) of zelfs gewoonweg mutsen
(Charlotte Ronson). Wat je ook doet, een hoofddeksel mag.
9) Zonnebrillen Opvallend weinig zonnebrillen op de catwalk. Ze worden kleiner (Tommy Hilfiger) en ronder (Diane Von Furstenberg).
10) Schoenen Hoog
blijven de schoenen sowieso, maar de hak en zool worden wel dikker en
steviger. Dé stijl is een gekruiste sandaal: dikke leren riemen die
elkaar kruisen en open tenen. (br.hln)
Consumenten kunnen zich in 2011 verwachten aan duurdere kledij. Door
de stijgende katoenprijzen zien de producenten zich immers gedwongen hun
prijzen op te trekken, zo stelt sectorfederatie Creamoda.
De prijs van katoen piekt, als gevolg van tekorten op de wereldmarkt,
onder meer door de overstromingen in Pakistan. Maar ook andere
grondstoffen voor de sector - zoals lonen, transport en energie - werden
duurder.
Grondstoffen Duurdere grondstoffen
vertalen zich in prijsverhogingen. En daar kunnen ook de Belgische
kledingfabrikanten niet onder uit, zo leidt de representatieve federatie
Creamoda af uit een ledenbevraging. Twee derde van de bevraagde
bedrijven voerden een prijsverhoging door in 2010, waarvan de grootste
groep tussen 0 en 5 procent.
Internationaal "Ook
in 2011 kan de sector daar niet onderuit", aldus algemeen directeur
Erik Magnus. "De helft van de kledingfabrikanten stelt een
prijsverhoging tussen 0 en 5 procent in het vooruitzicht en een kwart
een toename tussen 5 en 10 procent. Het gaat natuurlijk om een
internationaal fenomeen, niet louter om een Belgisch fenomeen".
Niet
alle producenten kunnen trouwens die hogere prijzen doorrekenen.
Bepaalde klanten, met name uit de grootdistributie, zijn zo dominant dat
ze zelf hun prijs opleggen.
Minder snelle stijging Ten
slotte merkt de sector op dat de kledingprijzen de voorbije vijf jaar
beduidend minder snel zijn gestegen dan de gemiddelde prijsstijging van
goederen en diensten. Deze keer zullen de consumenten niet kunnen
ontsnappen aan hogere prijzen in de winkel.
De Londen Fashion Week is alvast ophefmakend van start gegaan dankzij pruikenontwerper Charlie Le Mindu. De Franse designer stuurde enkele van zijn modellen poedelnaakt de catwalk op.
Charlie Le Mindu werd bekend dankzij fans als Lady Gaga. Vastberaden om ook dit jaar opnieuw op de voorpagina van heel wat kranten te staan, bedacht Le Mindu de ultieme stunt: hij stuurde een deel van zijn modellen met niets meer dan een pruik, een hoedje en een handtas de catwalk op.
De 24-jarige stuntte eerder al met een pruik gemaakt van karkassen van dode muizen. "Het is beter om er iets moois van te maken, dan ze te laten verrotten", liet Le Mindu toen weten. (br.vandaag.be)
Zowat 300 handelszaken in de Brusselse bovenstad maken zich op voor
de eerste "Louise Night" op donderdag 30 september van 18.30 uur tot
22.30 uur. Elke deelnemende handelszaak trakteert op speciale animaties.
Bovendien wordt de gloednieuwe Audi A1 aan het grote publiek
voorgesteld. Tijdens de laatavondopening worden ongeveer 30.000
bezoekers verwacht. Dat meldt de Brusselse minister van Economie, Benoît
Cerexhe (cdH).
De "Louise Night" is een initiatief van de vzw Brussels Louise, die in
2009 ook de "Vendanges Louise" organiseerde en waarop zowat 25.000
genodigden opdaagden. Brussels Louise verenigt de handelszaken uit de
Naamsestraat, Waterloolaan, Grote Hertstraat, Guldenvlieslaan,
Louizalaan, Jean Stasstraat, Jourdanstraat, Jonckerstraat, het Stefania-
en Louizaplein en de Charleroisesteenweg, inclusief de galerijen
Guldenvlies-Louiza en Louiza Poort.
Eerste Audi A1 Tijdens
de laatavondopening wordt ingezet op mode, juwelen, accessoires,
lifestyle, design en gastronomie. Om 18.30 uur wordt op het terrein
Entre Deux Portes de eerste Audi A1 onthuld van D'Ieteren Car Centers
die in Brussel werd gemaakt.
Geen flop De
"Louise Night" wordt ondersteund door de Brusselse gewestregering en de
gemeenten Brussel Stad, Elsene en Sint-Gillis. "In geen geval",
antwoordt minister Cerexhe op de vraag of hij vreest dat de Louise Night
een flop wordt. In de pers verscheen namelijk dat de "late night
shopping" in de Brusselse binnenstad die in juni begon, een flop was.
"Die artikels waren te voorbarig. Ik weet dat handelaars van het Anspach
Center alvast opgetogen zijn. Binnenkort volgt een evaluatie."
De winkels van Louis Vuitton sluiten vanaf nu een uur eerder om zo hun voorraad terug te kunnen opbouwen.
Vergeet de economische crisis. Bij het modehuis Louis Vuitton kunnen ze de vraag niet langer aan. Vooral de vestigingen in Parijs hebben het ongekend druk door toeristen uit Japan, China en Rusland. Die beweren namelijk dat de tassen in de Franse hoofdstad een pak goedkoper zijn dan in hun thuisstad. Omdat de tassen van Louis Vuitton echter met de hand gemaakt worden, kan de voorraad niet snel genoeg aangevuld worden. Het modehuis vreest dan ook niet genoeg voorraad te hebben voor de kerstperiode en heeft daarom beslist zijn Parijse winkels vanaf nu een uur eerder te sluiten, zodat mogelijke klanten worden afgeschrikt. (br.she)
Ook de nagellak is onderhevig aan trends. Voor herfst 2010 zijn de kernwoorden 'retro', 'elegantie' en 'sober'.
Parelwit, lichtgrijs, bruin, donkerpaars en donkerroze voeren de
boventoon aan, al dan niet versterkt met een beetje glitters. Wie wil
opvallen kiest voor hemelsblauw, oranjerood en malachietgroen.
Antracietgrijs vervangt zwart.
Maar het belangrijkste is natuurlijk welk kleurenpalet bij welke look past.
- Werk Tenzij
je werkt in de beauty-industrie, hou je je nagellak best zo neutraal
mogelijk. Doorschijnend is de veiligste optie, parelwit en lichtgrijs
kunnen eventueel of opteer voor donkerpaars als je een statement wil
maken.
- Formeel feestje Voor een
bedrijfsfeest, een trouwfeest of een receptie, is er maar één ding
belangrijk: dat het bij je kledij past. Stem de kleuren dus af op
elkaar, al betekent dat niet dat je hetzelfde kleur nagellak als je
outfit moet dragen. Donkerroze of antraciet kan je best combineren met
zwart of grijs, bruin past bij rood en paars en lichtgrijs bij iets
blauw.
- Informeel feestje Hier kan je de
felle kleurtjes en de glitter bovenhalen. Past bij een jeans en een
topje, maar evengoed een rokjes of een bloesje. Denk hierbij vooral aan
wat jij mooi vindt, en combineer er op los!
De fifties beginnen zich ook te roeren in de mannenmode. De deukhoed
is daarbij het belangrijkste accessoire. Stijl staat voorop, maar dat
wil niet zeggen dat de hoed per se stijf of ouboullig is.De look hangt
compleet af van de combinatie die gemaakt wordt.
1) Kantoor Een net pak, een wit hemd, een das en
een hoed: dat is de kantoorlook van 50 jaar geleden. Een die nu, door
hitseries als Mad Men, weer hip is, gesteld dat dit past in jouw
werkomgeving. Als ook lossere stijlen zijn toegestaan, kom je algauw te
stijf over.
2) Hip en funky Jongeren in
een strakke jeans, een lang, wit T-shirt met grote print en sneakers,
verhogen hun hipgehalte exponentieel door een deukhoed (met lint) te
dragen. Muzikanten doen het al jaren en de look wordt stilaan zichtbaar
in het straatbeeld. Het kan eventueel ook gecombineerd met een
kostuumvest, al dan niet om half opgestroopte mouwen en een katoenen
sjaal.
3) Als bruidegom De hoge hoed is
uit als bruidegom, maar de deukhoed kan tegenwoordig weer wel. Kies een
subtiel pak, een retrodas en de hoed maakt het af. Ben je te gast op een
trouwfeest en overweeg je een hoed als accessoire, zorg er dan zeker
voor dat je de bruidegom niet overschaduwt met
4) Uitgaan Ook
voor wie uitgaat, kan een hoed een perfecte aanvulling zijn bij een
jeans en T-shirt. De hoed schuin dragen, brengt meer zwierigheid in het
geheel.
5) Nonchalant Wie voor een
nonchalante stijl kiest, kan ook wel weg met de hoed. Combineer met een
korte broek, een bijpassende polo en een paar moccasins. Perfect voor
een strand- of beachparty.
Combineer niet met: - Een zwembroek - Een short - Combat boots - Een anorak - Cowboylaarzen - Een leren vest of broek
Hoedetiquette In
principe zet je de hoed af als je ergens binnengaat, bij officiële
gelegenheden en als je iemand groet. Om het stijleffect te bewaren zet
je 'm niet af op een fuif of formeel feest, tot je aan tafel gaat.
Celebs Celebs
dragen de deukhoed al jaren (ook vrouwelijke!). Bij beroemde
stijlvoorbeelden voor hem horen: Justin Timberlake, Johnny Depp, Pete
Doherty, Jude Law, Zac Efron en Shia Lebeouf.