Gucci had dit jaar de eer om in Milaan de Fashion Week te openen.
Na New York en Londen is nu ook de modeweek in Milaan van start gegaan. Gucci mocht meteen al showen en dat leverde een schizofrebe collectie op. Enerzijds heel kleurrijk, waarbij blauw, paars, oranje en aperblauwzeegroen van stal werden gehaald.
Daarna verbleekten de kleuren tot nude, zand en taupe en verschenen broekpakken die ondanks het feit dat het om een zomercollectie gaat uitgevoerd werden in geweven leder. De loshangende lederen stroken, macramé, stoere jasjes en opzwepende tribale muziek deden denken aan glamoureuze cowboys genre Dallas.
Giannini maakte ook een zwarte versie van het lederen vlechtwerk en die oogde door de combinatie met veel goud onmiskenbaar chique. Als finale variant op het thema verschenen indrukwekkende edelsteenkleurige jurkjes met veel vlechtwerk en veren.
Karl Lagerfeld: "Naam Chanel wordt te vaak gebruikt"
Karl Lagerfeld, creatief directeur bij het modehuis Chanel, is niet tevreden over de vele aandacht die het merk krijgt. "Er is maar één Chanel en het is niet de bedoeling om andere merken met ons te gaan vergelijken."
Karl Lagerfeld lijkt kribbiger te worden naarmate de ontwerper ouder wordt. Nu heeft hij alle modejournalisten aangeklaagd in een openlijke brief omdat ze "de naam Chanel te vaak gebruiken."
Zo wordt een handtas, jas of een beautyproduct al snel vergeleken met een creatie van Chanel en dat is volgens de ontwerper ongehoord. "Chanel is een modehuis dat kledij, schoenen, accessoires, beauty en allerlei leuke dingen ontwerpt. Schrijf daarover in plaats van iets 'Chanellerigs' te noemen." (br.she)
Christophe Coppens ontwerpt hoeden voor Manish Arora
Christophe Coppens ontwerpt hoeden voor Manish Arora
De modeshow van Manish Arora tijdens de aanstormende Parijse modeweek zal opgeluisterd worden met creatieve designs van niemand minder dan de Belgische ontwerper Christophe Coppens.
Coppens lijkt stilaan een vaste waarde te worden voor modeontwerpers. Nadat Juun J. en Romain Kremer hem vorig seizoen al vroegen om hoedencreaties voor hun modelijnen te bedenken, haalt de Belgische ontwerper nu een wel erg grote vis binnen: de hoedendesigner mag namelijk creaties bedenken voor Manish Arora.
Manish Arora staat al jaren bekend om zijn eclectische, kleurrijke stijl. Iets waar de ingenieuze hoedenontweper Coppens zich zeker in zal kunnen vinden. Het resultaat van de samenwerking is op 30 september op de Parijse catwalk te bewonderen. (br.she)
De zware nerdbril is al een tijdje hip (met met merk Ray Ban op kop),
en de trend lijkt niet meteen te verdwijnen. Integendeel: de nerdbril
wordt zelfs nog wat extra 'nerdy' en Gwyneth Paltrow had de eer de bril
te debuteren.
Terwijl ze de kinderen naar school bracht, liet Gwyneth zich opmerken
met een beige, dikke bril, ongekamde haren, een grijze short en sandalen
met groene sokken.
De bril roept herinneringen op aan de bril
van de pop 'Brains' uit de tv-serie Thunderbirds. Daarmee past de bril
perfect in de heersende modetrend om terug te grijpen naar het verleden.
Ook de 'sokken in sandalen'-trend volgt Gwyneth religieus, ook al werd
die door mode-experten al vaak afgeraden.
Een van de grootste mysteries rond de modeklassieker 'jeans' is waar
en wanneer de beroemde broek precies is ontstaan: in Nîmes of in Genua?
Kunsthistorici menen het antwoord gevonden te hebben, in 17de eeuwse
schilderijen van een pas ontdekte Italiaanse artiest.
De kunstenaar kreeg als bijnaam 'Master of the blue jeans' omdat een
bepaalde indigoblauwe broek afgezet met witte draden steeds terug
opduikt in zijn schilderijen. Ook de rokken van boerinnen en de jassen
van een bedelaar werden op dezelfde manier afgewerkt.
"Uitzonderlijk",
is het oordeel van curator Gerlinde Gruber. "Het gebeurt maar zelden
dat een schilder de armen afbeeldt met veel details. In alle tien de
werken van deze schilder is echter veel aandacht besteed aan de details
van de kledij."
Bovendien lijkt de jeans wel een leidraad door
zijn schilderijen: op één na is op elk schilderij minstens één
jeanselement terug te vinden. Wat meer is: het afgebeelde blauw is
precies het soort tint indigo dat nu voor jeans wordt gebruikt.
De
details aangebracht op de kledij en een witte zakdoek hebben de
historici ertoe aangezet de schilderijen te localiseren in de
Venetiaanse regio.
Meer dan waarschijnlijk is het een stof die
door minder begoeden werd gedragen. Dat idee is gebaseerd op het feit
dat er geen sporen van worden teruggevonden, in tegenstelling tot de
degelijke, zware kledij van de rijken. Armen en boeren droegen kledij
ook vaak tot ze letterlijk tot op de draad waren versleten
Hoewel
jeans heel Amerikaans lijkt, liggen de roots dus hoogstwaarschijnlijk
in Europa. Eerder waren er al aanwijzingen van een Britse handelaar die
melding maakte van een goedkope stof die verscheept werd van Genua naar
Noord-Europa en het Verenigd Koninkrijk in het midden van de 17de eeuw.
Genua of Genes in het Frans werd dan verbasterd tot jeans in het Engels.
Denim, die andere benaming van jeans, werd gelinkt aan de Franse stad Nîmes. 'De Nîmes' zou dan verbasterd zijn tot 'denim'.
Toch
blijven er nog heel wat twijfels bestaan over het werkelijke ontstaan
van de jeans. Zo liggen Nîmes en Venetië ongeveer even ver van Genua.
Wordt Genua genoemd als bron omdat het van daar uit werd verscheept, of
werd de jeans daar ook echt gemaakt? Hoe waarschijnlijk is het dat de
jeans uit Nîmes of Venetië komt, en enkel in Genua werd verscheept? Of
van Genua naar Venetië en/of Nîmes werd vervoerd?
De modeweek in New York heeft het seizoen officieel geopend
verklaard. Er volgen nog shows in Londen, Parijs en Milaan en ook Madrid
probeert er zich tussen te wringen. De eerste trends voor volgende
lente en zomer hebben zich intussen laten zien. We zetten ze even op een
rijtje.
1) Kleurloos De lente- en zomercollecties werden
gedomineerd door wit, crème, beige, caramel en (geel)bruin, zoals bij
Donna Karan, Anna Sui en Ralph Lauren. Niet meteen flatterend voor de
bleekscheten onder ons, maar wel koel en verfrissend voor alweer een
hete zomer. Voor avondjurken kon kleur wel, en dan werd opvallend vaak voor felgeel en fuchsia gekozen.
2) Gebloemd De
bloemenprint is nog altijd een grote hit bij ontwerpers, met dit
verschil dat de bloemen groot zijn en volledig uitgetekend. Alsof je met
een stukje klaprozenveld of rozentuin op je jurk rondhuppelt. Ook volumineuze laagjes in de vorm van bloemen waren erg in trek.
3) Au naturel Opvallend
weinig make-up op de catwalks - of zo zag het er toch uit. De rode noch
nude lippen kwamen massaal terug, de wenkbrauwen mochten soms zelfs
blijven staan.
4) Net of warrig Ook het
kapsel was vaak 'naturel', loshangend en gekamd in middenscheiding. Maar
er waren enkele uitzonderingen, zoals de 'vogelnestjes' bij Zang Toi of
Vera Wang.
5) Lang, kort en alles ertussenin Eén
roklengte is er niet: zowel lange jurken, minirokken als de midi-lengte
werd gespot op de catwalk. De maxi-jurk lijkt wel definitief op de
terugweg.
6) Shorts Shorts zijn
onlosmakelijk verbonden met de zomer, en dat is voor volgend jaar niet
anders. De minuscule hotpants worden wel ingewisseld voor deftige
katoenen exemplaren.
7) Buik en heupen Misschien
in een poging om rondingen te suggereren werd opvallend vaak de nadruk
gelegd op de buik en heupen. Sommige ontwerpers verwerkten een boog in
hun kledij, die alle blikken naar de buik en heupen zoog, anderen
plooiden het bovenlijfje dubbel waardoor een losse beweging rond de
middel ontstaat. Of het ook werkelijk flatterend is voor iemand met
buik, billen en heupen valt af te wachten.
De navel kwam ook
weer voorzichtig tevoorschijn. We durven er ons geld nog niet op
inzetten, maar werken aan die buikspieren kan nooit kwaad.
8) Hoofddeksels Opvallend
veel hoofddeksels gespot op de catwalk, maar eenheid is er niet. Kiest
de ene voor een brede strohoed, dan de andere voor een bolhoed (Ralph
Lauren) , een safari-cloche (Marc Jacobs) of zelfs gewoonweg mutsen
(Charlotte Ronson). Wat je ook doet, een hoofddeksel mag.
9) Zonnebrillen Opvallend weinig zonnebrillen op de catwalk. Ze worden kleiner (Tommy Hilfiger) en ronder (Diane Von Furstenberg).
10) Schoenen Hoog
blijven de schoenen sowieso, maar de hak en zool worden wel dikker en
steviger. Dé stijl is een gekruiste sandaal: dikke leren riemen die
elkaar kruisen en open tenen. (br.hln)
Consumenten kunnen zich in 2011 verwachten aan duurdere kledij. Door
de stijgende katoenprijzen zien de producenten zich immers gedwongen hun
prijzen op te trekken, zo stelt sectorfederatie Creamoda.
De prijs van katoen piekt, als gevolg van tekorten op de wereldmarkt,
onder meer door de overstromingen in Pakistan. Maar ook andere
grondstoffen voor de sector - zoals lonen, transport en energie - werden
duurder.
Grondstoffen Duurdere grondstoffen
vertalen zich in prijsverhogingen. En daar kunnen ook de Belgische
kledingfabrikanten niet onder uit, zo leidt de representatieve federatie
Creamoda af uit een ledenbevraging. Twee derde van de bevraagde
bedrijven voerden een prijsverhoging door in 2010, waarvan de grootste
groep tussen 0 en 5 procent.
Internationaal "Ook
in 2011 kan de sector daar niet onderuit", aldus algemeen directeur
Erik Magnus. "De helft van de kledingfabrikanten stelt een
prijsverhoging tussen 0 en 5 procent in het vooruitzicht en een kwart
een toename tussen 5 en 10 procent. Het gaat natuurlijk om een
internationaal fenomeen, niet louter om een Belgisch fenomeen".
Niet
alle producenten kunnen trouwens die hogere prijzen doorrekenen.
Bepaalde klanten, met name uit de grootdistributie, zijn zo dominant dat
ze zelf hun prijs opleggen.
Minder snelle stijging Ten
slotte merkt de sector op dat de kledingprijzen de voorbije vijf jaar
beduidend minder snel zijn gestegen dan de gemiddelde prijsstijging van
goederen en diensten. Deze keer zullen de consumenten niet kunnen
ontsnappen aan hogere prijzen in de winkel.
De Londen Fashion Week is alvast ophefmakend van start gegaan dankzij pruikenontwerper Charlie Le Mindu. De Franse designer stuurde enkele van zijn modellen poedelnaakt de catwalk op.
Charlie Le Mindu werd bekend dankzij fans als Lady Gaga. Vastberaden om ook dit jaar opnieuw op de voorpagina van heel wat kranten te staan, bedacht Le Mindu de ultieme stunt: hij stuurde een deel van zijn modellen met niets meer dan een pruik, een hoedje en een handtas de catwalk op.
De 24-jarige stuntte eerder al met een pruik gemaakt van karkassen van dode muizen. "Het is beter om er iets moois van te maken, dan ze te laten verrotten", liet Le Mindu toen weten. (br.vandaag.be)
Zowat 300 handelszaken in de Brusselse bovenstad maken zich op voor
de eerste "Louise Night" op donderdag 30 september van 18.30 uur tot
22.30 uur. Elke deelnemende handelszaak trakteert op speciale animaties.
Bovendien wordt de gloednieuwe Audi A1 aan het grote publiek
voorgesteld. Tijdens de laatavondopening worden ongeveer 30.000
bezoekers verwacht. Dat meldt de Brusselse minister van Economie, Benoît
Cerexhe (cdH).
De "Louise Night" is een initiatief van de vzw Brussels Louise, die in
2009 ook de "Vendanges Louise" organiseerde en waarop zowat 25.000
genodigden opdaagden. Brussels Louise verenigt de handelszaken uit de
Naamsestraat, Waterloolaan, Grote Hertstraat, Guldenvlieslaan,
Louizalaan, Jean Stasstraat, Jourdanstraat, Jonckerstraat, het Stefania-
en Louizaplein en de Charleroisesteenweg, inclusief de galerijen
Guldenvlies-Louiza en Louiza Poort.
Eerste Audi A1 Tijdens
de laatavondopening wordt ingezet op mode, juwelen, accessoires,
lifestyle, design en gastronomie. Om 18.30 uur wordt op het terrein
Entre Deux Portes de eerste Audi A1 onthuld van D'Ieteren Car Centers
die in Brussel werd gemaakt.
Geen flop De
"Louise Night" wordt ondersteund door de Brusselse gewestregering en de
gemeenten Brussel Stad, Elsene en Sint-Gillis. "In geen geval",
antwoordt minister Cerexhe op de vraag of hij vreest dat de Louise Night
een flop wordt. In de pers verscheen namelijk dat de "late night
shopping" in de Brusselse binnenstad die in juni begon, een flop was.
"Die artikels waren te voorbarig. Ik weet dat handelaars van het Anspach
Center alvast opgetogen zijn. Binnenkort volgt een evaluatie."
De winkels van Louis Vuitton sluiten vanaf nu een uur eerder om zo hun voorraad terug te kunnen opbouwen.
Vergeet de economische crisis. Bij het modehuis Louis Vuitton kunnen ze de vraag niet langer aan. Vooral de vestigingen in Parijs hebben het ongekend druk door toeristen uit Japan, China en Rusland. Die beweren namelijk dat de tassen in de Franse hoofdstad een pak goedkoper zijn dan in hun thuisstad. Omdat de tassen van Louis Vuitton echter met de hand gemaakt worden, kan de voorraad niet snel genoeg aangevuld worden. Het modehuis vreest dan ook niet genoeg voorraad te hebben voor de kerstperiode en heeft daarom beslist zijn Parijse winkels vanaf nu een uur eerder te sluiten, zodat mogelijke klanten worden afgeschrikt. (br.she)
Ook de nagellak is onderhevig aan trends. Voor herfst 2010 zijn de kernwoorden 'retro', 'elegantie' en 'sober'.
Parelwit, lichtgrijs, bruin, donkerpaars en donkerroze voeren de
boventoon aan, al dan niet versterkt met een beetje glitters. Wie wil
opvallen kiest voor hemelsblauw, oranjerood en malachietgroen.
Antracietgrijs vervangt zwart.
Maar het belangrijkste is natuurlijk welk kleurenpalet bij welke look past.
- Werk Tenzij
je werkt in de beauty-industrie, hou je je nagellak best zo neutraal
mogelijk. Doorschijnend is de veiligste optie, parelwit en lichtgrijs
kunnen eventueel of opteer voor donkerpaars als je een statement wil
maken.
- Formeel feestje Voor een
bedrijfsfeest, een trouwfeest of een receptie, is er maar één ding
belangrijk: dat het bij je kledij past. Stem de kleuren dus af op
elkaar, al betekent dat niet dat je hetzelfde kleur nagellak als je
outfit moet dragen. Donkerroze of antraciet kan je best combineren met
zwart of grijs, bruin past bij rood en paars en lichtgrijs bij iets
blauw.
- Informeel feestje Hier kan je de
felle kleurtjes en de glitter bovenhalen. Past bij een jeans en een
topje, maar evengoed een rokjes of een bloesje. Denk hierbij vooral aan
wat jij mooi vindt, en combineer er op los!
De fifties beginnen zich ook te roeren in de mannenmode. De deukhoed
is daarbij het belangrijkste accessoire. Stijl staat voorop, maar dat
wil niet zeggen dat de hoed per se stijf of ouboullig is.De look hangt
compleet af van de combinatie die gemaakt wordt.
1) Kantoor Een net pak, een wit hemd, een das en
een hoed: dat is de kantoorlook van 50 jaar geleden. Een die nu, door
hitseries als Mad Men, weer hip is, gesteld dat dit past in jouw
werkomgeving. Als ook lossere stijlen zijn toegestaan, kom je algauw te
stijf over.
2) Hip en funky Jongeren in
een strakke jeans, een lang, wit T-shirt met grote print en sneakers,
verhogen hun hipgehalte exponentieel door een deukhoed (met lint) te
dragen. Muzikanten doen het al jaren en de look wordt stilaan zichtbaar
in het straatbeeld. Het kan eventueel ook gecombineerd met een
kostuumvest, al dan niet om half opgestroopte mouwen en een katoenen
sjaal.
3) Als bruidegom De hoge hoed is
uit als bruidegom, maar de deukhoed kan tegenwoordig weer wel. Kies een
subtiel pak, een retrodas en de hoed maakt het af. Ben je te gast op een
trouwfeest en overweeg je een hoed als accessoire, zorg er dan zeker
voor dat je de bruidegom niet overschaduwt met
4) Uitgaan Ook
voor wie uitgaat, kan een hoed een perfecte aanvulling zijn bij een
jeans en T-shirt. De hoed schuin dragen, brengt meer zwierigheid in het
geheel.
5) Nonchalant Wie voor een
nonchalante stijl kiest, kan ook wel weg met de hoed. Combineer met een
korte broek, een bijpassende polo en een paar moccasins. Perfect voor
een strand- of beachparty.
Combineer niet met: - Een zwembroek - Een short - Combat boots - Een anorak - Cowboylaarzen - Een leren vest of broek
Hoedetiquette In
principe zet je de hoed af als je ergens binnengaat, bij officiële
gelegenheden en als je iemand groet. Om het stijleffect te bewaren zet
je 'm niet af op een fuif of formeel feest, tot je aan tafel gaat.
Celebs Celebs
dragen de deukhoed al jaren (ook vrouwelijke!). Bij beroemde
stijlvoorbeelden voor hem horen: Justin Timberlake, Johnny Depp, Pete
Doherty, Jude Law, Zac Efron en Shia Lebeouf.
Veertienjarige modeblogster Tavi weigert interview met Oprah
Veertienjarige modeblogster Tavi weigert interview met Oprah
De meeste Amerikanen zouden een moord
plegen om in de Oprah Winfrey-show te mogen komen, maar modeblogster
Tavi weigerde vriendelijk. Ook voor de Tonight Show bleek de
veertienjarige geen interesse te hebben.
"Het publiek dat
naar deze shows kijkt is zo Amerikaans ingesteld, en dat past simpelweg
niet bij mijn imago", laat Tavi weten in een interview met The New
Yorker. Bovendien blijken de ambities van de ukkepuk verder te gaan dan
een blog waarin ze haar mening geeft over de nieuwste modetrends. Zo
heeft ze een eigen adviseuse aangenomen, die haar zakelijke contacten
moet onderhouden en Tavi nog meer in het modebeeld moet brengen.
Tavi
werd bekend omdat ze de jongste muze van heel wat modeontwerpers was en
op tal van modeshows een zitje op de eerste rij kreeg aangeboden nadat
haar modeblog bekend raakte. (br.she)
In hartje Londen kan je niet naast de nieuwste Wonderbra-affiche
kijken. Het zeven meter brede billboard toont de nieuwste Wonderbra in
3D. Een speciaal brilletje is nodig om de 'New Full Effect' te bekijken.
Het nieuwe 'New Full Effect' zou de borsten met maar liefst twee
cupmaten vergroten. Om hun woorden extra kracht bij te zetten, onthulde
Wonderba zonet de immense affiche op Waterloo Road in het gezelschap van
fotomodellen, gehuld in de wonderbra's. De dames hadden 3D-brilletjes
op om de rondingen van hun collega optimaal te bewonderen.
Ook de 'Hello Boys' campagne kende in de jaren '90 groot succes.
Het
Braziliaanse fotomodel Sabraine Banado volgt hiermee Eva Herzigová op,
die bijzonder veel succes oogstte tijdens de vorige 'Hello Boys'
campagne in de jaren '90. Ze wist als geen ander de vrouwelijke en
mannelijke aandacht te trekken. Die periode werden er trouwens beduidend
meer verkeersongevallen opgetekend door verstrooide chauffeurs.
Het
blijft maar de vraag of Banado hetzelfde effect kent? Britse
verkeersdeskundigen vrezen alvast van wel, niet alleen door de sexy
rondingen maar ook vanwege het onduidelijke karakter zonder
3D-brilletje. De Britse krant 'The Sun' wil hun lezers alvast veilig
doen lonken en schenkt iedereen een gratis brilletje.
Victoria's jurken: enkel voor zichzelf of ook voor anderen?
Victoria's jurken: enkel voor zichzelf of ook voor anderen?
Het eerste dat opviel aan de nieuwe lentecollectie van Victoria
Beckham, voorgesteld op New York Fashion Week, is dat er volume in zit
en dat er ruimte is voor rondingen. De ontwerpster zegt ook zelf dat
haar jurken zijn afgestemd op de rondingen van een vrouw, maar niet
iedereen is het daar mee eens.
"Ze moeten een vrouw helpen er op haar best uit te zien en zich ook zo
te voelen. De silhouetten zijn zo bepaald dat ze het sensuele volume van
de vrouw de vrijheid geven om te bewegen", legt Victoria Beckham zelf
uit.
De show zelf werd door de meeste critici heel goed
onthaald, net als de vorige vier collecties trouwens. Alleen Liz Jones,
columniste bij de Daily Mail, denkt er anders over.
"Victoria
blijft, ondanks wat ze zegt, dingen ontwerpen die haar zelf goed staan.
De size zero-modellen bande ze, maar de nog altijd magere modellen die
in de plaats kwamen, vulden de buste niet. De lange avondjurken waren
niet netjes: zulke eenvoud heeft een meesterontwerper nodig, zoals Oscar
de la Renta", klonk het daar.
Ook
de strakke, oudroze jurken konden niet op goedkeuring rekenen. "Een
jurk die elk foutje laat zien, een jurk die niets vergeeft zoals de
jurken van Azzedine Alaia dat wél kunnen. Hij begrijpt dat de vrouwen
die zijn kleren kopen niet perfect zijn, terwijl Victoria vindt dat ze
maar meer moeten gaan sporten."
Een
niet helemaal eerlijke kritiek, lijkt ons. Haar vorige collecties
werden gretig opgepikt door celebrities, hele slanke, zoals Blake Lively
en Eva Longoria, en mét rondingen, zoals Jessica Simpson. De cuts
bleken ook minder smalle vrouwen te flatteren.
De nieuwe
collectie bevat losse, gedrapeerde jurken en eenvoudige, 50s jurken die
door de speciale stiksels extra vorm creëren. Of ze ook rondere vrouwen
goed staan, is afwachten, maar het lijkt alvast alsof de zelf
graatmagere Beckham wél aan andere vrouwen heeft gedacht.
Dat
alle ontwerpen haar zelf ook flatteren, kan je haar moeilijk kwalijk
nemen. Waarom zou je namelijk iets maken, dat je zelf nooit zou willen
dragen?
Het was een welles-nietes spelletje, maar uiteindelijk blijkt Lady Gaga dan toch in zee te gaan met het beautybedrijf Coty Inc. voor een eigen parfumlijn.
"Lady Gaga, een van de felst besproken sterren van dit moment, heeft een contract ondertekend met Coty Inc. Hierdoor kunnen we na alle speculaties eindelijk bevestigen dat Lady Gaga samen met Coty Inc. de komende jaren verschillende parfums zal uitbrengen. Het eerste parfum zal in 2012 gelanceerd worden", laat de directeur van Coty Inc. weten. (br.she)
Lange tijd had de luipaardprint flink aan populariteit ingeboet.
Het was helemaal niet modieus en werd zelfs afgedaan als ordinair. Maar
nu lijkt de trend weer helemaal gekeerd. Op de catwalk zagen we vele
modellen gehuld in dierenprints tijdens de shows van de
herst/wintercollectie.
Van jassen tot accessoires: de opvallende prints zijn alomtegenwoordig.
Dit keer is het niet enkel designer Roberto Cavalli die teruggrijpt
naar de luipaardprint, ook andere labels maken er veelvuldig gebruik van
zoals Alexander Wang, Giambattista Valli en Mulberry.
Zo'n
typische dierenprint komt het best tot zijn recht op accessoires zoals
hoeden, sjaals en handtassen. Wil je je toch helemaal in de opvallende
print hullen, hou de rest van je outfit dan zeker subtiel en gebruik
niet (te) veel accessoires.
Ontwerpers houden het sober deze winter. Veel breiwerk, militaire invloeden, sportieve chic én een revival van Sherlock Holmes.
1. Wool is cool
Toegegeven, gebreide truien zijn een klassieker, maar dit seizoen ging bijna elke ontwerper creatief aan de slag met wol. Grof gebreid of fijn geweven, met motief of effen, kleurrijk of grijs, oversized: het kan allemaal. Vooral laagjes deden het goed op de catwalk: truien piepten onder cardigans en mochten de modellen het toch koud hebben, dan waren er nog altijd de extralange sjaals, snoods (sjaals die je ook als muts kunt dragen) en wollen wanten. Haalde Bridget Jones haar neus nog op voor de rendiertrui van Mark Darcy, nostalgische motiefjes zijn het deze winter helemaal.
2. Soldaatje spelen
Als we Christopher Bailey mogen geloven, schuilt er in elke man een soldaat. De Britse ontwerper speelde met het militaire thema bij Burberry, bekend om zijn trenchcoat (in oorsprong een regenjas voor soldaten). Bailey stuurde zijn modellen in militaire jassen en vestjes de catwalk op, plaatste schouderstukken op marineblauwe truien en varieerde ook op de vliegeniersjas. Het kleurenpalet: kaki en al zijn varianten, maar ook donkerblauw en grijs. Combineer een militaire jas met een donkere broek met rechte pijpen en een trui in hetzelfde kleurenpalet. De camouflageprint laat je achterwege, je bent geen échte soldaat.
3. Sherlock chic
Sherlock Holmes is helemaal terug. Vorig jaar zetten Robert Downey Jr. en Jude Law een flitsende Holmes en Watson neer in de film van Guy Ritchie, de BBC kwam onlangs met een nieuwe serie en deze winter lijkt de Victoriaanse detective ook een paar ontwerpers te hebben geïnspireerd. John Galliano speelde de Holmeskaart zelfs volledig uit, inclusief pijp en detectivehoedje. Die Victoriaanse stijl kwam ook terug in deftige pakken met bolhoed en wandelstok, geruite jassen in tweed, zijden smokingvestjes en ruime capes. Ruitjes zijn natuurlijk elementary, my dear Watson.
4. Sportchic
Het stijlduel in de modewereld -- sportief versus chic -- loopt deze winter uit op een gelijkspel. Combineer je favoriete joggingbroek gewoon met een geklede vest en smokinghemd of draag een hoodie (sweater met kap) onder je kostuum. Het meest extreme voorbeeld op de catwalk was de combinatie van felgekleurde skibroeken met klassieke jassen en kostuumvesten bij D&G. Géén aanrader in het dagelijkse leven, hoeveel sneeuw er ook op straat ligt. (br.Het Nieuwsblad)
Karl Lagerfeld schrapt klassieke modeshow en kiest voor internet
Karl Lagerfeld schrapt klassieke modeshow en kiest voor internet
Mode-ontwerper Karl Lagerfeld houdt de catwalkcollectie voor bekeken.
De man heeft het voortaan op internet begrepen. Zijn collectie is enkel
nog te zien en te koop via het web.
Steeds meer ontwerpers hebben de weg naar het internet gevonden. Eerder
verkaste Ralph Lauren zijn show naar de computer. Ook andere grootheden
als Cavalli, Viktor&Rolf en Yves Saint Laurent gebruiken de moderne
middelen. Zo konden alle geïnteresseerden eerder dit jaar alle shows van
de Paris Fashion Week live bekijken via internet. Enkel een muisklik
volstond.
Karl
Lagerfeld kiest echter voor drastische middelen en annuleert de
catwalkshow en bijpassende collectie volledig. Naar eigen zeggen wilde
hij al zo lang betaalbare kleding voor iedereen maken. Die collectie zou
via het web verkrijgbaar zijn en is voornamelijk bedoeld voor vrouwen,
al zitten er ook enkele herenstukken tussen.
Nu
de modekoning naar internet verhuist, betekent dit meteen het einde van
de traditionele catwalk? Volgens onze moderedactrice Ilse Bal is
hiermee nog geen trend geboren. "De virtuele catwalk zal vooral
aanvullend werken op de klassieke show", stelt ze, "modehuizen zijn nu
eenmaal digitale voortrekkers. Het internet is de perfecte manier om een
merk op te bouwen, om een 'rumour' te creëren".