Vrouwen hebben gemiddeld 12 kledingsstukken, samen 350 euro waard,
die ofwel te groot ofwel te klein zijn. Dat bleek uit een bevraging van
4.000 Britse vrouwen tussen 18 en 65 jaar. De belangrijkste reden is het
jojo-gewicht van veel vrouwen, wat maakt dat ze in totaal 3
verschillende maten in hun kast hebben hangen.
Het kledingsstuk dat het vaakst ongedragen in de kasten hangt is een
jeans. Daarna volgen nette broeken, beha's , vesten, onderbroeken en
zelfs T-shirts, jassen en rokken. Badkledij sluit het rijtje af.
Expres te klein Ongeveer
de helft van de vrouwen koopt expres kleren die te smal zijn, in de
hoop er op een dag in te passen. Een riskante strategie, omdat je niet
weet of het kledingsstuk wel mooi past met een aantal kilo's minder.
Helaas werkt deze mentale strategie ook niet bijzonder goed om werkelijk
kilo's te verliezen. Nog eens de helft van de vrouwen houdt express
'dikke kleren' bij voor als ze weer eens enkele kilo's zijn bijgekomen.
Klagen over gewicht Het
onderzoek peilde naar de relatie tussen kledij en het gewicht van
vrouwen. Een op twee klaagt regelmatig tegen anderen over hun gewicht.
Slechts twee procent is tevreden met haar lichaam, een op zes wil vooral
iets doen aan dijen en poep, een op tien geeft toe dat ze te dik is.
Spiegel, foto's, feesten Vrouwen
gaan vooral over tot actie na een goede kijk in de spiegel (72
procent), onflatterende foto's op Facebook (55 procent) of naderende
trouw- en verjaardagsfeesten (38 procent). Nog eens één op vijf besluit
af te vallen na commentaren door vrienden of partners, maar slechts tien
procent let op haar eten na een relatiebreuk.
Voeding Goede
intenties, want bijna de helft leest nooit de voedingstabel hoewel ze
wel denken dat de juiste voeding cruciaal is voor een effectief dieet.
Wilskracht Diëten
mislukken vooral door gebrek aan wilskracht, verveling en troosteten.
De meerderheid moet toegeven dat ze zelf de grootste reden zijn dat hun
dieet mislukt, en daarna volgen verrassend de collega's en niet de
partner.
Genieten Zes op tien haat diëten
omdat ze vinden dat ze daardoor niet meer kunnen genieten van 'normale'
voeding. Nog eens de helft heeft geen plan dat uittekent hoe het verder
moet als ze hun ideale gewicht hebben bereikt. Vier op de tien ziet
diëten eerder als een kortetermijnoplossing en niet als een verandering
van levensstijl.
Bono ontwerpt handtas voor Louis Vuitton om Afrika te helpen
Bono ontwerpt handtas voor Louis Vuitton om Afrika te helpen
U leest het goed: U2-zanger Bono gaat samen met zijn vrouw Ali Hewson
een handtas ontwerpen voor het luxemerk Louis Vuitton. Voordat u
'uitverkoop!', 'hypocriet!' of 'halve jeanet!' gaat schreeuwen: ze gaan
daarmee de armoede in Afrika te lijf. Dat hebben Bono en zijn vrouw
aangekondigd bij de opening van de expo 'Africa Rising' in Parijs, op de
dag dat Vuitton ook zijn nieuwe collectie voorstelde.
Het zit zo: samen met de andere helft van zijn trouwboek lanceerde Bono
met Louis Vuitton de op Afrikaanse culturen geïnspireerde kledinglijn
Edun. Die gebruikt materialen uit Afrika, waar "de sfeer momenteel
positief en optimistisch is", aldus Bono.
Van Afrika naar China Wat
hij er niet bij vertelde, is dat Edun een deel van de productie
inmiddels heeft verplaatst van Afrika naar China, waar - dat weet
iedereen - het economische klimaat evenzeer positief en optimistisch is.
Echter, was het doel niet om Afrika te helpen? Al is het dan met
handtassen en stinkend dure kledij, wat toch iets heeft als het verkopen
van asbakken ten voordele van het kankeronderzoek.
Minderwaardige kwaliteit De
kwaliteit die de Afrikaanse fabrikanten leverden, was echter niet
optimaal. Kleding paste niet goed, werd te laat geleverd of voldeed niet
aan de kwaliteitseisen. Daarom werd besloten ongeveer 15 procent van de
kleren te laten maken in Chinese fabrieken.
Het mode-label Edun
is een initiatief van Bono's vrouw Ali Hewson, maar Bono is de grote
financier van het 'ethisch verantwoorde' modemerk. Hewson zei vorige
maand in de Daily Mail dat ze aanvankelijk wat naïef was. Ze dacht
alleen aan de missie, niet genoeg aan de kwaliteit. "Het is en blijft
allereerst een bedrijf", aldus de vrouw van Bono.
De opbrengst
van de handtas zal geschonken worden aan TechnoServe, een instelling die
bedrijven in ontwikkelingslanden helpt, en aan het Conservation Cotton
Initiative, dat duurzame landbouw in Afrika stimuleert.
Sarah Burton presenteert eerste collectie voor McQueen
Sarah Burton presenteert eerste collectie voor McQueen
Sarah Burton mocht gisteren de grote spits afbijten. De Britse presenteerde voor het eerst na de zelfmoord van Alexander McQueen een collectie voor het gelijknamige label.
Veren, doorzichtige jurkjes, gouden glanzende stofjes, ingesnoerde lijfjes met exotische prints, je kan de nieuwste collectie van Sarah Burton op zijn zachtst gezegd excentriek noemen. De vrouwelijke vormen, die Alexander McQueen zo mooi kon uitbrengen, werden ook deze keer extra in de verf gezet met speelse franjes.
Het geheel was innoverend, maar miste toch de finale Alexander McQueen-toets. Dat werd pijnlijk zichtbaar bij het schoeisel. Anders een stokpaardje van de ontwerper. Deze keer paradeerden de modellen op simpele schoenen, die zo uit de winkelrekken leken weg gegrepen. (br.she)
Plus size-model Crystal Renn drie maal op Parijse modeweek
Plus size-model Crystal Renn drie maal op Parijse modeweek
Crystal Renn heeft het helemaal gemaakt. De ster is de aanvoerster van de plus size-modellen en mocht daarom niet ontbreken op grootse modeshows tijdens de Parijse modeweek.
Crystal Renn mocht tot drie keer toe op de Parijse modeweek verschijnen. De eerste keer voor Zac Posens show, toen voor Jean Paul Gaultier en gisteren voor Chanel. Renn, die toch wel wat kilootjes vermagerd lijkt, is daarmee het meest geboekte plus size-model van de Parijse modeweek. (br.she)
Nepbont is deze winter hipper dan ooit, maar hoe draag je zo'n vestje met een pluizige kraag nu best?
Kies steeds voor kortere modellen als je een nepbonten exemplaar draagt. Te lange items gaan al snel ouderwets lijken. Probeer witte bontjes zoveel mogelijk te vermijden, ze worden al snel vuil van je make-up en slaan geel uit wanneer je ermee door de regen loopt.
Ben je niet zeker van de bonttrend? Kies dan voor een sjaal, handschoenen of een vestje dat bezet is met een paar streepjes bont. Zo ben je toch in de mode, zonder er als Cruella De Vil uit te zien.
Kies je voor een jasje van bont? Ga dan voor een gecentreerd hesje. Zo komen al je vrouwelijke vormen uit en blijf je lekker stylish. (br.she)
Modeontwerper Nicky Vankets gaat eind volgend jaar trouwen. Dat melden
onze collega's van Het Laatste Nieuws. De 31-jarige Vlaams-Brabander
Vankets is twee jaar en tien maanden samen met zijn Oost-Vlaamse vriend
Koen Demey (23). Koen is grafisch ontwerper en werkt sinds enkele jaren
in het familiebedrijf van Vankets in Beverlo. Het koppel trouwt in
België, maar meer details zijn nog niet bekend. Tenzij dat hun kostuums
wellicht niet uit de H&M zullen komen.
Hoe meer afgedragen een jeans is, hoe duurder die is. Het effect kan
je ook zelf bekomen: echte liefhebbers roepen op je eigen paar niet meer
te wassen. In jeansblogs wordt steeds vaker geopperd om je ruwe
denimbroek nonstop te dragen en deze zelden in de wasmachine te stoppen.
Enkel zo krijgt die de ware looks en past die perfect aan je
lichaamsvormen.
Niet alleen bespaar je massa's geld door je broek zelden of niet te
wassen, ook krijgt het kledingstuk een persoonlijke touch door het
maandenlang te dragen. Ruwe denim oogt helemaal anders dan de
uitgerafelde designerjeans die meestal te vinden is. Ruwe denim krijgt
geen voorbehandeling, wordt niet gewassen en voelt stijf aan. De broek
zit zo vol kleurstof. Door het te dragen gaat de kleur af en laat sporen
na waar bijvoorbeeld je portefeuille heeft gezeten. Die maken je jeans
uniek en persoonlijk .
"Je
draagt je jeans zo vaak als je kan", vertelt Darryl de Necker in een
jeansblog. "Alle sporen op je jeans zijn de jouwe, niet zoals een
afgedragen paar dat je nieuw koopt in de winkel".
De Amerikaanse zangeres Beth Ditto, rondvormige frontvrouw van
rock/danceband Gossip, heeft gisteravond het defilé van Jean-Paul
Gaultier geopend. Gaultier stelde er zijn collectie 'Rock en romantiek'
voor in drie dimensies, 'van de maat XXS tot XXL'.
De
toeschouwers, met onder meer de actrices Catherine Deneuve en Tonie
Marshall op de eerste rij, werden gevraagd om 3D-brilletjes te dragen.
Zo konden ze zien hoe prints op de kledij van de zangeres, maar ook op
die van de eerste modellen, diepte kregen. De mannequins die de kleding
showden, hadden korte rockkapsels, zoals in de jaren tachtig, en
gekleurde oogleden.
Wie droomt van een echt prinsessenhuwelijk à la Sneeuwwitje of
Assepoes, kan die ultieme wens in vervulling brengen. Disney en
bruidsmodefabrikant Alfred Angelo brengen hun eerste collectie
Disney-bruidsjurken op de markt. Dit weekend liggen de eerste exemplaren
in Amerikaanse winkels.
De bruidscollectie werd geïnspireerd op de karakters en persoonlijkheid
van de Disney prinsessen Ariel, Assepoester, Belle, Doornroosje, Jasmine
en Sneeuwwitje. "Iedere bruid wil graag een prinses zijn op haar
huwelijk" vertelt eigenaar Michelle Piccione van Alfred Angelo
bruidsmode. "Een prinsessenjurk is nu voor iedere bruid mogelijk aan
aanvaardbare prijzen".
Ontwerper
Michael Shettel liet zich graag inspireren op het karakter van de
personages. Zo krijgt de Ariel-jurk een zeemeermin silhouet,
Sneeuwwitje's jurk heeft witte bloemetjes en die van Assepoester veel
glitters, geïnspireerd op de glazen schoen. Bij de jurk van Belle werd
duidelijk naar de ballroomscène gekeken terwijl Doornroosje een meer
dromerig silhouet krijgt. Jasmine's jurk staat dan weer symbool voor
vrijheid en individualiteit.
Zowat 35.000 bezoekers hebben gisterenavond de eerste Louise Night
avondshopping bezocht in de Brusselse bovenstad. Aan de laatavondopening
hebben zowat 300 handelszaken deelgenomen tussen 18.30 en 22.30 uur.
Tijdens
de Louise Night werd ingezet op mode, juwelen, accessoires, lifestyle,
design en gastronomie. Het evenement werd ondersteund door de Brusselse
gewestregering en de gemeenten Brussel Stad, Elsene en Sint-Gillis.
Parkings volzet "Op
basis van eigen tellingen en reacties van winkelhouders, schatten we
het aantal bezoekers op 35.000 mensen. We vroegen het ook aan de politie
maar die heeft nog geen cijfers over het aantal bezoekers gegeven. Alle
parkings in de buurt waren snel volzet. We hebben vooral goede reacties
opgevangen", aldus Erpicum.
Brussels Louise verenigt de
handelszaken uit de Naamsestraat, Waterloolaan, Grote Hertstraat,
Guldenvlieslaan, Louizalaan, Jean Stasstraat, Jourdanstraat, de
Jonckerstraat, Stefania- en Louizaplein, Charleroisesteenweg inclusief
de Guldenvlies-Louiza en Louiza Poort galerijen.
Heidi Klum showt niet langer lingerie voor Victoria's Secret
Heidi Klum showt niet langer lingerie voor Victoria's Secret
13 jaar lang liep ze rond in lingerie voor de lingerieketen
Victoria's Secret, waarvan bijna 8 jaar als 'hoofdengel'. Maar Heidi
Klum hangt de beroemde engelenvleugels aan de haak, en zal niet meelopen
in de show van november. "Mijn vervaldatum is verstreken", verklaarde
de 36-jarige.
Waarom Klum ermee stopt is niet helemaal duidelijk, maar het zou iets te maken hebben met haar leeftijd.
"Modellen
hebben een vervaldatum en ik heb de mijne bereikt. Sommige jobs wil ik
niet meer doen en laat ik aan de jonge, schattige en sexy modellen. Ik
teken alleen nog voor bepaalde campagnes", aldus Klum die er zeer
nuchter bij blijft.
"Alle goede dingen komen tot een einde. Ik zal altijd van Victoria's Secret blijven houden, het was een heerlijke tijd."
Vorig
jaar nog liep Klum de show voor Victoria's Secret amper een paar weken
na de geboorte van haar jongste kind. Toen verbaasde ze vriend en vijand
met haar perfecte figuurtje. Dat het topmodel niet meer in het laadje
'jong, schattig en sexy' past, is dus maar moeilijk te geloven.
Klum
had bij Victoria's Secret het gezelschap van andere topmodellen zoals
Adriana Lima, Alessandra Ambrossio en Rosie Huntington-Whiteley. Wie de
volgende 'hoofdengel' wordt, is nog niet bekend.
Modeontwerper Gareth Pugh heeft gisteren gekozen voor een alternatieve modeshos. Geen catwalk met defilerende modellen, maar een kortfilm waarin model Kristen McMenanny alle creaties toonde.
De film van Gareth Pugh was een weloverwogen keuze, zo liet de designer voor de show weten. "Ik heb ervoor gekozen om voor iets groter te kiezen. Een medium waarbij alle mensen kunnen genieten van mijn creaties", aldus Pugh.
De ontwerper staat bekend voor zijn vooruitstrevende designs, waarbij hij graag werkt met volumeverschillen. (br.she)
Vrouwen net niet blij door gepruts met kledingmaten
Vrouwen net niet blij door gepruts met kledingmaten
Ook al eens gehad dat je je arm vol laadt met kledij die jouw maat is,
om in het kleedhokje vast te stellen dat het allemaal te groot is?
Ondanks het feit dat je niet vermagerd bent? Of dat je bent bijgekomen,
en toch in je 'oude' maat past?
Dat kan kloppen, want het is waar dat kledingwinkels prutsen met de
maten. De winkels zouden het doen om de vrouwen een goed gevoel te
geven, maar die blijken daar helemaal niet zo blij mee. Winkelen wordt
zo een tijdrovende loterij, waarbij je maat verschilt per winkel. Maar
liefst 9 op de tien vrouwen is geïrriteerd door de praktijken.
Een
studie nam de maten van een maatje 40 in acht verschillende winkels, en
vond enorme variaties. In New Look is de taille 75 centimeter, ongeveer
4 centimeter meer dan bij Next.
Ook de buste en de heupen waren
bij New Look breder bemeten dan bij andere kledingwinkels. Voor het
maatje 40 is de buste bemeten op 93 centimeter, drie centimeter meer dan
bij Next en M&S. Ook Topshop en Miss Selfride bedienen eerder de
ruime decolleté.
De heupbreedte (99 centimter) was ruimer dan bij
Topshop, Miss Selfridge en Doroty Perkins (96,5 centimeter) en een pak
ruimer dan bij Next (95,5 centimeter).
Als
de ketens denken dat ze vrouwen daarmee een plezier doen hebben ze het
mis. De vrouwen voelen zich niet geflatteerd, maar eerder geïrriteerd.
Zes op de tien moeten meer dan een maat passen per kledingsstuk dat ze
willen, de helft vindt het tijdverlies en 82 procent vindt dat er
duidelijkheid moet komen over de maten. Vier op tien houdt het daarom op
een klein aantal winkels waarvan ze weten welke maat past.
"De
verschillende maten tussen de winkels verandert het shopgedrag van
vrouwen maar niet op de manier zoals de winkels zouden willen. Shoppers
weten maar al te goed wat de winkels proberen doen, en het heeft een
averechts effect", aldus Tamara Sender van Mintel, die het onderzoek
uitvoerde.
De winkels menen
echter dat deze 'ijdele maten' nodig zijn omdat het lichaamstype van
vrouwen totaal is veranderd. "Vrouwen zijn dikker geworden en hebben
grotere borsten, dus moeten we daarop reageren." Dat is niet helemaal
onjuist. In de laatste 50 jaar nam de gemiddelde taille toe met maar
liefst 16 centimeter (70 tot 86 centimeter), de omtrek van heupen en
borsten nam toe met 3,8 centimeter.
Sarah Burton: "Ik zal nooit Alexander McQueen kunnen vervangen"
Het is een kleine week voor het grote moment van Sarah Burton. Dan toont ze namelijk haar eerste collectie voor het merk Alexander McQueen, na de zelfmoord van diens voormalige hoofdontwerper.
"Alexander was altijd mijn mentor. Hij begeleidde me doorheen mijn gehele carrière", vertelt Burton tegen WWD. De blondine mocht meteen na haar modeopleiding als stagiaire beginnen bij McQueen en werkte zich op tot creatief adviseur van het vrouwenlabel. "Ik heb in mijn nieuwe show de vrouwelijkheid van Alexander McQueen proberen leggen, maar het geheel heeft een heel ander gevoel dan wanneer de ontwerper nog leefde.
Sarah Burton en Alexander McQueen
Het was altijd zijn ding om de show groots en dramatisch te maken, dat zal nu niet zijn. Hij schuwde ook nooit seks, waardoor zijn ontwerpen bijzonder vrouwelijk en verleidelijk werden, maar ook dat zal niet hetzelfde zijn", aldus Burton.
De nieuwe collectie van Burton wordt volgende week in Parijs getoond.
Giorgio Armani wist alweer alle aandacht te trekken tijdens de modeweek in Milaan. De aanwezigheid van George Clooney heeft daar beslist mee te maken, perslui zwermden rond de publiekslieveling en zijn vriendin Elisabetta Canalis.
Al mag de Tuareg-collectie van de modemeester evengoed gezien worden.
Het thema 'nacht' speelt een grote rol bij de lente/zomercollectie. Blauw en zwart vormen de basiskleuren.
Modellen met tulbands, lange jurken, glitterpailletten, chiffon, zijde en soepel vallende broeken en sieraden met kralen refereren naar de inspiratiebron: de Tuaregs, het nomadenvolk uit de woestijn.
Tussen alle vrolijke kleuren van de voorbije collecties in Milaan, blinkt Armani uit met deze collectie in nachtelijk blauw.
De Londense en New Yorkse Fashion Week zijn al achter de rug. Nu ook Milaan al stevig op gang is getrokken, wordt het dringend tijd om de nieuwste trends van de catwalk te vertalen.
Wie van kleur houdt, heeft het volgend voorjaar bijzonder goed getroffen. Osman, Burberry, zelfs de anders zo sobere Jil Sander kiest resoluut voor kleur. En dat zijn geen flauwe pasteltinten, maar echte knalkleuren om U tegen te zeggen. Magenta, rood, oranje, violet, je vindt het allemaal terug in de nieuwste collecties.
De lingerietrend zet zich voort, maar wordt nu geïntegreerd in de kledij. Zo vind je heel wat jumpsuits met een ingebouwd korset terug. En wie verzot is op prints en frulletjes zal komende lente helemaal uit zijn dak gaan. Dan slaan de Pollock-prints en etnische versieringen je namelijk om de oren.
Het maatpak voor vrouwen wordt dan weer speelser. Dat kan gaan van een bespikkelde das tot een maatpak in de vorm van een zwempak, alles gecombineerd met een oversized (zonne)bril. En je haar? Dat draag je volgend seizoen ofwel strak naar achter ofwel zo uitbundig en groots mogelijk.(br.she)
Een extraatje hier, dat kleine speldje of die kauwgom daar... vele
kleintjes maken één groot, en dat geldt ook voor impulsaankopen. Alle
'kleintjes' opgeteld, geeft een gemiddeld bedrag van 1200 euro, per jaar
per vrouw. Eén op tien vrouwen zou zelfs meer dan 3000 euro uitgeven
per jaar.
Twee op drie vrouwen komen na een shoptocht thuis met iets dat ze niet
van plan waren te kopen. Schoenen worden vaakst in een opwelling
gekocht (70 procent), gevolgd door dvd's, tijdschriften en kledij (50
procent). Woondecoratie en boeken scoren ook goed.
Solden zijn het ergst Solden
doen vrouwen de das om. Drie op vijf vrouwen bekende een sterk
afgeprijsd item niet te kunnen laten liggen. Eén op drie koopt zelfs
expres iets ongepland in de solden zodat ze kunnen opscheppen over het
koopje dat ze hebben gedaan. 80 procent moet wel toegeven dat ze het
item nooit hadden gekocht als het niet was afgeprijsd geweest.
Vriendinnen vs manlief Ook
shoppen met vriendinnen, moeders en collega's is gevaarlijk: dan worden
net meer impulsaankopen gedaan. Waarom is niet geheel duidelijk.
Misschien leggen vriendinnen die innerlijke stem ('ik heb het niet
nodig', 'het is nog duur' of 'staat het mij wel?') het zwijgen op?
Iets
waar mannen duidelijk minder problemen mee hebben: 9 op tien vrouwen
zegt geen impulsaankopen te 'durven' doen als manlief mee shopt.
Gucci had dit jaar de eer om in Milaan de Fashion Week te openen.
Na New York en Londen is nu ook de modeweek in Milaan van start gegaan. Gucci mocht meteen al showen en dat leverde een schizofrebe collectie op. Enerzijds heel kleurrijk, waarbij blauw, paars, oranje en aperblauwzeegroen van stal werden gehaald.
Daarna verbleekten de kleuren tot nude, zand en taupe en verschenen broekpakken die ondanks het feit dat het om een zomercollectie gaat uitgevoerd werden in geweven leder. De loshangende lederen stroken, macramé, stoere jasjes en opzwepende tribale muziek deden denken aan glamoureuze cowboys genre Dallas.
Giannini maakte ook een zwarte versie van het lederen vlechtwerk en die oogde door de combinatie met veel goud onmiskenbaar chique. Als finale variant op het thema verschenen indrukwekkende edelsteenkleurige jurkjes met veel vlechtwerk en veren.
Karl Lagerfeld: "Naam Chanel wordt te vaak gebruikt"
Karl Lagerfeld, creatief directeur bij het modehuis Chanel, is niet tevreden over de vele aandacht die het merk krijgt. "Er is maar één Chanel en het is niet de bedoeling om andere merken met ons te gaan vergelijken."
Karl Lagerfeld lijkt kribbiger te worden naarmate de ontwerper ouder wordt. Nu heeft hij alle modejournalisten aangeklaagd in een openlijke brief omdat ze "de naam Chanel te vaak gebruiken."
Zo wordt een handtas, jas of een beautyproduct al snel vergeleken met een creatie van Chanel en dat is volgens de ontwerper ongehoord. "Chanel is een modehuis dat kledij, schoenen, accessoires, beauty en allerlei leuke dingen ontwerpt. Schrijf daarover in plaats van iets 'Chanellerigs' te noemen." (br.she)