Celebs als Alexa Chung, Kelly Osbourne Agyness Deyn en Pixie
Geldof zijn momenteel gek op dikke huidskleurige kousen, gebreide vesten
en lange rokken van tweed. Een look die ze afkeken van de catwalk.
Authentieke vintagekledij is al jaren populair, maar nu lijkt het er op
dat vrouwen er gewoon oud willen uitzien. Uit Britse cijfers blijkt dat
de favoriete kledingstukken van oma's goed over de toonbank gaan. De
verkoop van blouses met ronde nek steeg met 34 procent, midlange rokken
met 96 procent, tweedrokken met 110 procent, platte schoenen met 35
procent, lage hakken met 62 procent en vleeskleurige panty's met 20
procent. Dat meldt de Britse kledingketen Debenhams. Directeur van
ontwerp Karen Peacock: "Deze look leek ooit enkel bestemd voor kaart- en
bingonamiddagen, maar je ziet de hippe omalook steeds vaker op straat.
Het gaat soms zelfs zo ver dat jonge meisjes hun haar grijs verven.
Andere populaire accessoires zijn grote brillen, orthopedische schoenen
en bloemenjurken."
Hoe kopieer je nu
deze look? Je hebt alvast een bril nodig om op je oma te lijken. Ga voor
een dik exemplaar in zwart of bruin. Daarnaast is ook een grote handtas
met vintagemotief en zachte kleuren onontbeerlijk. Het is evident dat
je voor een rok gaat, je kan voor een klassiek recht model gaan of een
A-lijn met natuurlijke kleuren. Met een hoge taille zit je goed, werk af
met een smal riempje. Ook voor de blouse kies je best zachte kleuren,
een eenvoudige snit en een hoge decolleté. Om het lekker warm te houden
is er de dikke, wollen vest. Overdrijf niet met accessories, maar hou
het op een ring, een horloge en een subtiele ketting. Waaghalzen werken
af met een trendy, satijnen hoofdsjaal.
70 procent van alle vrouwen heeft niet de juiste beha aan. Onderzoek
bij duizend Belgische dames toont aan dat 1 op 4 nooit haar behamaat
liet opmeten.
Lingeriefabrikant Van de Velde onderzocht en concludeerde dat de vrouw
haar correcte behamaat niet kent. 1 op 4 vrouwen zou haar borsten zelfs
nooit laten opmeten. Mooie borsten Wil je
mooie borsten, is een perfect zittende beha noodzakelijk. Borsten die
niet gepast ondersteund worden, verliezen hun vorm en stevigheid.
Bovendien verandert de structuur van het borstweefsel met de leeftijd,
bij zwangerschap of gewichtsschommelingen. Regelmatig Deskundig
advies bij het kopen van lingerie is, volgens de fabrikant, uitermate
belangrijk. Of dames zich daar voldoende van bewust zijn, blijft maar de
vraag. Bij 77 procent is het langer dan 1 jaar geleden dat de behamaat
gemeten werd, terwijl dit op regelmatige basis zou moeten gebeuren. Het
dragen van niet aangepaste lingerie kan bovendien lichamelijke gevolgen
met zich meebrengen zoals irritatie, schouder - en rugklachten. Lingeriecoach "De
onderzoeksresultaten bevestigen de nood aan een doorgedreven en
professionele paskamerservice. Ongeveer 4 jaar geleden zijn wij gestart
met het opleiden en begeleiden van lingerieverkoopsters tot Lingerie
Styling specialisten", stelt Anne Van Coppenolle, Lingerie Styling Coach
bij Van de Velde. "Zij begeleiden de vrouwen, in een rustige omgeving,
bij hun zoektocht naar de gepaste lingerie en geven onder meer advies
over de juiste maat, kleur en model. De grondigheid en diepgang van
advies in de paskamer wordt voortaan vastgelegd in een kwaliteitslabel." Kwaliteitslabel Lingeriewinkels
die voldoende informeren, zullen vanaf eind maart een kwaliteitslabel
ontvangen. Ze worden uitgerust met een raamsticker en een certificaat
dat jaarlijks opnieuw geëvalueerd wordt.
Vivienne Westwood, Chanel, Prada, Chloe, allen introduceren ze de plateauzool terug. Deze keer met een houten of gehaakte onderkant, en liefst met een espadrille bovenaan.
Kleine meisjes kunnen zichzelf deze zomer extra lengte toe-eigenen dankzij de hippe, elegante plateauzolen. De zolen zijn van dezelfde gewezen stofjes gemaakt als heel wat sleehakken, waardoor ze meer klasse uitstralen als de vroegere Buffalo's. Bovendien zijn ze volgens de hipste modehuizen wellicht hét schoeisel van 2011. Deze zomer vertoeven we met ons hoofd dus enkele centimeters hoger tussen de wolkjes. (br.she)
Scarlett Johansson schittert in lentecollectie van Mango
Scarlett Johansson schittert in lentecollectie van Mango
De Spaanse modeketen Mango lanceerde net zijn vierde campagne met
Scarlett Johansson voor hun lentecollectie: de actrice oogt erg sexy in
retro outfits.
De nieuwste collectie van Mango is erg eenvoudig met simpele lijnen en
minimalistische silhouetten in felle kleuren en grafische retroprints.
We zien veel langere rokken en strakke creaties, erg sensueel, maar op
een subtiele manier. Het past helemaal bij de stijl en sexappeal van de
26-jarige actrice.
Scarlett was enthousiast over de fotoshoot:
ze werkte samen met topfotograaf Mario Sorrenti en is erg tevreden over
het resultaat. (br.hln)
Met het figuur van een supermodel, volle lippen en hoge
jukbeenderen lijkt het moeilijk te geloven dat deze elegante
verschijning eigenlijk een man is. De Franse ontwerper Jean Paul
Gaultier stuurde het androgyn model op de catwalk in jawel, een
bruidsjurk.
De 19-jarige Andrej Pejic, een Australiër met Balkanroots, is
ongetwijfeld het schoolvoorbeeld van hoe de komende modellen eruit
moeten zien. Anno 2011 schijnen de machomannen ver weg, in de plaats
horen meer 'vrouwelijke' modellen met zachte trekken waarbij jongens
meisjesachtig mogen ogen en omgekeerd. Perfect voorbeeld is ook onze
Hannelore Knuts, ook zij heeft als model iets androgyn over zich.
Het
it-mannenmodel is op dit moment bijzonder 'hot'. Niet alleen doet ook
ontwerper Marc Jacobs een beroep op hem, regelmatig verschijnt hij voor
campagnes in grote modebladen. Zo kuste hij onlangs nog het Victoria
Secret-Model Karolina Kurkova voor de lentecollectie van Gaultier als
een lesbisch koppel . Daarmee past hij ongetwijfeld in het modebeeld
waarin homoseksualiteit bijna hip is.
Anno zomer 2011 is hij weer helemaal terug: de klassieke bootschoen.
Zowel voor mannen als voor vrouwen en in tal van modellen, materialen en
kleuren.
Ergens halfweg de jaren '80 werd hij Dockside gedoopt, terwijl dit gewoon
een bepaald model van het toen danig populaire merk Sebago betreft. De
allereerste klassieke bootschoen werd op de wereldzeeën losgelaten in
1935 door Paul Sperry.
Nadat de
goede man merkte dat zijn hond zich makkelijk kon bewegen over ijs en
sneeuw, ging hij aan het werk met een mes en kerfde groeven in de zool
van zijn schoenen. Daar deze zolen een betere grip hadden op gladde
ondergrond, werden ze al gauw gedragen door zeelui. De techniek werd in
1923 voor het eerst toegepast, interessant is dat het tot de jaren '50
duurde eer de autobandenindustrie de idee overnam.
De
bootschoen groeide uit tot een modefenomeen. Eerst in de VS en Engeland
en vervolgens ook in onze contreien waar de Dockside indertijd hand in
hand ging met de Milletjas, Burlingtonsok, Chipie jeans en het obligate
polootje van Lacoste waarover losjes de in liters eau de toilette
gedrenkte trui van Benetton, Chevignon of Scapa...
Vandaag
de dag blijven de twee authentieke merken hun originele bootschoen
produceren: Sperry Top-Sider en Sebago Docksides. Daarnaast bieden ze
ook afgeleiden aan van het authentieke product: in ietwat gewijzigde
vorm met hoge modellen, andere zolen en veterloos of in andere
materialen als canvas, daim en zelfs jeans. Ook de kleuren en prints
variëren en dit voor zowel mannen als vrouwen. Terwijl ook andere
fabrikanten uiteraard de hype ruiken en mee op de kar - euh boot -
springen...
Luxeproducten zijn dit jaar weer sterk in trek. Sommige merken doen
het echter beter dan andere. Zo zetten de Franse luxehuizen positieve
cijfers neer en ook de luxecosmetica industrie profiteert daarvan. Hoe
komt het dat we met zijn allen houden van merken? Wat zijn de
voornaamste redenen voor dit succes?
Volgens Optimor, een financieel adviesbureau, trekken sommige merken
meer aan dan andere. Het bureau rangschikte de top 10 van wereldwijd
toonaangevende luxemerken.
1. Louis Vuitton 2. Hermes 3. Gucci 4. Chanel 5. Hennessy 6. Rolex 7. Moet & Chandon 8. Cartier 9. Fendi 10. Tiffany & Co
Ook
Dior, Lancôme en Yves Saint Laurent zien de verkoopcijfers stijgen.
Waarom slagen deze dure merken er, ondanks de crisis, toch in om steeds
meer klanten aan te trekken?
1. Imago: mooie foto's beïnvloeden de consument en brengen hen naar de winkels 2. De belangrijkste merken richten zich op erfgoed en geschiedenis. Hun legendarische productkwaliteit is een belangrijke factor. 3. Ervaring: de consument apprecieert de kwaliteitsservice van deze winkels, vooral wanneer ze een groot budget te spenderen hebben. 4. De dure merchandising van het product. Displays maken de producten aantrekkelijker en wekken de merken bijna tot leven. 5. We kopen graag exclusieve dingen.
Onderzoek geeft aan dat mensen niet alleen in de aanwezigheid van
anderen vaker voor een A-merk kiezen. Ten tweede hoeven anderen niet
echt aanwezig te zijn, maar moeten mensen het gevoel hebben dat ze
bekeken worden. Luxe is een prima middel om te pronken.
H&M verknipt rest Lanvin-collectie tot nieuw jasje
H&M verknipt rest Lanvin-collectie tot nieuw jasje
Waste- collectie (foto H&M)
H&M lanceert een nieuwe 'Waste'-collectie met stoffen en kleding
van overgebleven collecties. Ook de niet geheel uitverkochte
Lanvin-collectie wordt verknipt en hergebruikt. De ontwerpen van Alber
Elbaz krijgen zo een nieuw jasje.
Enkele ontwerpen uit de Lanvin-collectie
Nadat honderden wachtenden de koude in november trotseerden om toch maar
een stuk van de Lanvin-collectie mee te graaien, zou je denken dat er
weinig of geen stukken overblijven. Niets is minder waar. Zo schijnt
vrijwel de ganse collectie nog verkrijgbaar in de winkel bij het
Rockefeller Center in New York. Ook in Nederland zijn er online nog
koopjes te doen.
Niet enkel de kleding, ook resterende stoffen
zijn nog in voorraad. H&M lost dit op door deze in de nieuwe
Waste-lijn hergebruiken. De collectie bestaat onder meer uit jurken,
vesten en tassen, ontwerpen door Ann Sofie Johansson, hoofdontwerpster
bij H&M.
Patchwork Elk item lijkt op
patchwork door de verschillende stoffen van 'oude stukken' aan elkaar te
naaien. Zo bestaat een jasje overduidelijk uit delen van de zebra
trenchcoat die Alber Elbaz voor de modeketen ontwierp.
Het is
trouwens niet voor het eerst dat de modeketen aan het recycleren gaat.
Ook de voorjaarscollectie uit 2009 werd vooral met afgedragen kleding en
productieresten gemaakt.
Haute Couture zou met uitsterven bedreigd zijn. Het is een boodschap die heel wat modejournalisten de wereld instuurden en waar Karl Lagerfeld, nog steeds een van de meest gerenommeerde ontwerpers, gretig op inspeelde door zijn Haute Couture-afdeling te sluiten. Maar 2011 lijkt een verandering aan te kondigen.
Bij Dior verdubbelde het aantal gasten voor de Haute Couture-show in Parijs naar 800 genodigden, omdat "de vraag nu eenmaal zo groot was". Ook Jean-Paul Gaultier merkt een enorme populariteitsstijging op van zijn Haute Couture-afdeling. Volgens experts is de tanende economische crisis, de terugkeer van de Amerikaanse klanten en de nieuwe Aziatische markt verantwoordelijk voor het stijgende succes. (br.she)
Een ongewassen jeans mag dan al 'in' zijn, is het ook hygiënisch?
Toch wel, zo blijkt uit een Canadees onderzoek. Het aantal bacteriën in
een jeans dat 15 maanden lang geen wastrommel zag, blijft nagenoeg
hetzelfde in vergelijking met een verser gewassen paar.
John L, een Canadese student, nam de proef op de som. Hij droeg zijn
jeans maandenlang zonder te wassen en liet de bacteriën opmeten. Hij
deed hetzelfde bij een paar dat na twee weken in de wasmand verzeilde.
Resultaat? Het aantal bacteriën bleek bij beide broeken nagenoeg
hetzelfde.
Geurtjes Onderzoeker Rachel
McQueen mag dan al verrast zijn door de uitslag, toch adviseert de man
ééns per maand de jeans te wassen. Volgens de metingen verschuilen er
zich tussen de 8.500 en 10.000 bacteriën per vierkante meter jeans. De
geurtjes die deze achterlaten, kunnen na verloop van tijd tellen.
De
student zal het geweten hebben, ook hij beweerde na verloop van tijd
een naar geurtje gewaar te worden. Hij loste dat op door de broek een
tijdje in de diepvriezer te stoppen. Besefte hij niet dat proper
ondergoed beter kan helpen?
Balenciaga, Versace, Alexander McQueen, het zijn niet de minste namen in modeland. Uiterst divers, en toch hebben ze één muze gemeenschappelijk: de film Tron Legacy van Disney.
Tron Legacy speelt vanaf 19 januari in de filmzalen, maar enkele modeontwerpers konden de film duidelijk al eerder bekijken. Zij baseerden er zelfs bepaalde collectiestukken op. Bij Versace en Alexander McQueen vinden we erg strakke lederen jasjes en broeken met bijhorende zilveren, bronzen en gouden versieringen terug.
Balenciaga maakt dan weer gebruik van een zwarte lederen tas met prachtige gouden Tron-embleem. Om je look helemaal af te werken creëerde Jerome C. Rousseau platformsandalen met duizelingwekkende hakken van 12 centimeter. (br.she)
Vanaf volgende maand wordt het uitkijken in het verkeer, want dan sieren
de billboards van Armani het straatbeeld. U zou niet de eerste
chauffeur zijn die een gevel ramt door naar Megan Fox te staren. De
24-actrice poseert verleidelijk in lingerie van het Italiaanse modemerk,
in een andere foto draagt ze enkel een jean van Armani.
De
tatoeages? Op haar schouder een citaat uit Shakespeare's 'King Lear':
"We will all laugh at gilded butterflies". En op haar ribben: "Those who
danced were thought to be quite insane by those who could not hear the
music", uit een gedicht van Angela Monet.
Waarschuwing voor de
vrouwen: tennisster Rafael Nadal poseerde in blote bast voor de
jeanslijn van Armani. Hij vervangt Cristiano Ronaldo als uithangbord.
13 Belgische designers trekken naar modeweek Parijs
13 Belgische designers trekken naar modeweek Parijs
Dertien Belgische ontwerpers trekken van 4 tot en met 8 maart naar de
Parijse modeweek onder het gezamenlijke platform 'Showroom Belgium'. Ze
krijgen zo de kans om hun nieuwe collecties voor te stellen aan de
internationale mode-industrie, media en aankopers.
Het gaat om jodevisscher, Kimstumpf, Katrien Van Hecke, Madame Nono,
Joanne Vanden Avenne, WOLF. by Sofie Claes, Céline Pinckers, Conni
Kaminski, Eric Beauduin, Filles a Papa, Monsieur Bul, Niyona en The
Cookie Therapy. Showroom Belgium wordt georganiseerd door het Flanders
Fashion Institute (FFI) en Wallonie-Bruxelles Design/Mode (WBDM).
Belgische aspect In
februari/maart 2007 organiseerde het FFI voor het eerst 'Showroom
Antwerp' in Parijs, een platform voor Vlaams modetalent. Nu slaat het
FFI de handen in elkaar met Wallonie-Bruxelles Design/Mode. "Ook al is
Antwerpen een naam als een klok in de internationale modewereld, toch
dekt de benaming 'Showroom Antwerp' nu minder de lading", aldus general
manager Edith Vervliet. "We willen vooral het Belgische aspect in de
verf zetten, omdat het gaat over designers uit Brussel, Vlaanderen en
Wallonië."
Originele aanpak De modeweek van
Parijs brengt een enorm aanbod van merken en designers met zich mee.
"Zich differentiëren van de rest is de uitdading", zo zegt Laure
Capitani, projectmanager bij WBDM. Om de aandacht van de internationale
scène te vatten, wordt in Showroom Belgium op 4 maart een event
georganiseerd. Op een originele manier worden dan de verschillende
collecties voorgesteld. Tijdens de selectieprocedures van de ontwerpers
werd ook gekeken naar het businessplan van de designer. "We willen er
namelijk zeker van zijn dat ze eventuele orders ook kunnen realiseren",
aldus Vervliet.
De mannelijke versie van de modeweek in Milaan is van start gegaan. Kleppers als Giorgio Armani, Burberry, Prada en Salvatore Ferragamo toonden er hoe zij de man anno 2011 wilden kleden. Opvallend feit: de luxe is terug, en overheerst bijna iedere collectie.
Carlo Pignatelli
Met uitzondering van de collectie van Costume Nationale Homme pakten alle designers uit met luxueuze stofjes. Zijde, wol, satijn, leder. Niets was goed genoeg om de mannelijke silhouetten vorm te geven. Dat het iets meer mocht zijn, werd ook duidelijk in de omvang van de manbags, handtassen voor mannen. Die worden groter, opvallender en chiquer dan ooit. Geen kleine schoudertassen meer, maar echte handtasvormen in oversized versies.
Carlo Pignatelli
De mannen zullen er komende herfst en winter bovendien extravaganter dan ooit uitzien, want patronen zijn weer helemaal hip. Ruitjes, streepjes, dierenafbeeldingen, je kan het zo gek niet bedenken of je vindt het komende winter op de mannen hun vestjes, truien, en jawel: rokken. Want niemand minder dan Carlo Pignatelli introduceert dit najaar eindelijk de rok voor mannen. Geen kilt, maar een echt rokje, dat bovenop een broek wordt gedragen. Ook Franke Morello gaat mee in die trend, al kiest hij voor nonchalantere wollen exemplaren. Morello gelooft er dan ook heilig in dat 2011 een nog meer barre winter in petto heeft dan 2010. Omslagdoeken, felbedrukte poncho's en gebreide bivakmutsen, allen door Morello, zullen manlief de nodige bescherming bieden.
Carlo Pignatelli
Carlo Pignatelli zet eveneens een nieuwe trend neer: grijs haar voor mannen. Nadat vrouwen zich al met dit besjes-kapsel opzadelen, krijgen mannen nu ook een kans om grijs door het leven te stappen. En de schoenen? Daar mogen mannen hun eigen zin in doen: gelakte exemplaren, trainers, boots, alles blijft hip in 2011. (br.she)
Toekomstige prinses van Monaco trouwt in Armani-jurk
Toekomstige prinses van Monaco trouwt in Armani-jurk
Charlene Wittstock geeft haar jawoord aan prins Albert II van Monaco in een jurk van Giorgio Armani. Dat maakte de Italiaanse ontwerper bekend.
De Zuid-Afrikaanse schone is al langer fan van de 76-jarige ontwerper. Ze werd onder meer op het beroemde Rose Ball Gala en op de nationale feestdag van het prinsbisdom in een jurk van Armani gespot.
De ontwerper gaf nog geen details over de jurk, maar hij wordt mogelijk geïnspireerd door het trouwkleed waarin Alberts moeder Grace Kelly trouwde in 1956. De jurk, geschonken door filmhuis MGM, werd gemaakt van Valencienneskant, 23 meter tafzijde, 90 meter tule en een sluier met duizenden parels. (br.she)
Drie vierde van alle vrouwen boven de vijftig draagt nog altijd hoge
hakken. De generatie van de glamoureuze oma's bestaat, dankzij celebs
als Kim Catrall, Helen Mirren en Jane Fonda.
Vergrijzing of niet, de platte schoen is niet langer de eerste keuze
voor rijpere vrouwen die modieus en slank willen overkomen. "Oudere
rolmodellen weerspiegelen de stijl die oudere vrouwen willen uitdragen.
Hoge hakken zijn een deel van dat pakket", vertelt hoofdredactrice Emma
Soames van Saga Magazine, het tijdschrift dat de enquête onder 4.400
vijftigers liet uitvoeren.
Obsessie Ongetwijfeld
spelen oudere actrices een grote rol bij het dragen van een hoge hak,
net als de populariteit van series als Sex and the City. Vooral in deze
serie lijkt het wel een vrouwelijke obsessie om de schoenen te vereren,
wat allicht een weerslag heeft op het succes van hoge hakken bij oudere
vrouwen. "Torenhoge stiletto's hebben trouwens altijd op vrouwelijke
interesse kunnen rekenen, alsof het een ritueel naar volwassenheid
betreft voor vele vrouwen", aldus Soames.
Rustpauze Volgens
de rondvraag zijn oudere dames echter voorzichtig met de allerhoogste
stiletto's. Meest gedragen is een meer comfortabele hak, gevolgd door de
'kitten heels'. Slechts 10 procent draagt dapper torenhoge stiletto's.
"Wie hakken draagt, dient de voeten op tijd en stond een rustpauze te
gunnen", vertelt Soames. "Platte schoenen zijn regelmatig een must,
temeer omdat hakken tot permanente problemen met voeten en rug kunnen
leiden".
Shoppingkick Blijft de vraag waarom
vrouwen zo tuk zijn op schoenen? "De shoppingkick naar het perfecte
paar heeft daar allicht mee te maken", weet Soames. "De jacht naar het
perfecte paar doet een vrouwenhart sneller slaan, tot 120 slagen per
minuut, te vergelijken met een intensieve training. Opmerkelijk is dat
de jacht naar de perfecte rok of ander kledingstuk helemaal niet
hetzelfde resultaat geeft. De kick die schoenen teweegbrengen, zouden
wel eens de reden kunnen zijn waarom zoveel vrouwen een zwak hebben voor
schoenen".
3 op 4 koopt geen kleding met speciale wasvoorschriften
3 op 4 koopt geen kleding met speciale wasvoorschriften
Koop jij liever geen kleding die speciale droogkuis behoeft? Dan ben
je niet de enige, marktonderzoek geeft aan dat het merendeel van de
dames kleding met speciale wasvoorschriften liever op de rekken laat
hangen.
3 op 4 vrouwen laat kleding die enkel kan gewassen worden bij de
droogkeus, links liggen. Ook handwasjes kunnen weinigen bekoren, zo
blijkt uit een Brits onderzoek, uitgevoerd door Mintel. 59 procent koopt
geen kleding met dergelijke wasinstructies. De belangrijkste reden:
gebrek aan tijd. "Wanneer je de dagelijkse klussen op het werk, in het
gezin, sociale leven en voor de kinderen optelt, opteren vrouwen graag
voor meer gemak bij bepaalde taken. Wassen is daar één, vertelt
consumentenonderzoeker Kat Fay. "Het ontbreekt drukke vrouwen gewoon aan
tijd".
Ook strijken is niet meteen een gegeerde bezigheid. 71 procent houdt meer van kleding die niet meer gestreken hoeft te worden.
2010 was hét jaar voor de blondines, maar 2011 kondigt een stevige terugkeer aan naar de brunettes. Volgens moderedactrices is blond dan ook de meest ouderwetse haarkleur van het moment.
Vorig jaar zagen we plots alle modellen de catwalk betreden met blond, tegen het witte aan, haar. Prachtig bij bleke huidtypes, zeker wanneer je een fan van rozige blush en felgekleurde lippen bent. Maar 2011 zegt voorgoed vaarwel aan blonde lokken. De modellen hebben hun haar weer snel bruin geverfd en ook L'Oréal komt af met 3 IT-kleuren, allen in bruine tinten. Zo vind je bij de 3 nieuwe Inoakleuren enkel nog varianten op karamel-, praliné-, en honingbruin. (br.she)
Natalie Portman, het nieuwe gezicht van het nieuwste Dior-parfum,
poseert zwoel voor de nieuwste reclamecampagne. Zo goed als naakt en
enkel met een zwarte strik in haar haren, prijst ze het geurtje van Miss
Dior Cherie aan.
Deze zomer raakte bekend dat de Amerikaanse actrice het gezicht zou
worden van modehuis Dior. Met haar bekendheid hoopt ze dat het modehuis
nog meer goede doelen kan steunen. De 29-jarige, binnenkort te zien in
de film Black Swan, is bovendien zwanger van haar eerste spruit.
Vanaf
maart verschijnen de beelden in bekende modebladen en op tv. Regisseur
van het geheel bleek Sofia Coppola. Portman stapt met deze campagne in
de voetsporen van Sharon Stone, Charlize Theron, Monica Belluci en Jude
Law.
Wafa Saab, directeur van een van Libanons belangrijkste verfproducenten,
is een milieuvriendelijke fashionista. Aan haar arm hangt een roze en
blauwe sporttas. "Het is een Trashy Bag, gemaakt van afval uit Ghana",
zegt ze.
Drinkwaterzakjes De Trashy Smart Bag
is het populairste product van Trashy Bags, een Ghanees bedrijf dat in
2007 werd opgericht door de Britse ondernemer Stuart Gold. Toen hij in
2006 naar Ghana kwam, stond hij versteld van de enorme hoeveelheid afval
in straten van de Ghanese hoofdstad Accra. Het viel hem op hoeveel
plastic drinkwaterzakjes er te vinden waren.
Trashy Bags heeft nu
zestig mensen in dienst. Ze verzamelen de plastic zakjes, reinigen en
desinfecteren ze, drogen ze en naaien ze aaneen tot grote vellen.
Daarmee maakt het bedrijf onder meer tassen in allerlei maten en
soorten, portemonnees en hoeden.
20 miljoen zakjes "We
moedigen mensen aan om ons lege zakjes te brengen", zegt Gold. "We
betalen er 20 cent per kilogram voor. We verzamelen ook plastic ijs-,
vruchtensap- en yoghurtverpakkingen." Trashy Bags zegt dat het sinds
zijn ontstaan ongeveer 20 miljoen plastic zakjes gerecycleerd heeft.
De
tassen zijn ondertussen verkrijgbaar in de Verenigde Staten,
Groot-Brittannië, Duitsland, Japan, Nederland, Denemarken en Libanon. In
Nederland zijn ze het populairst, in Japan noteert Trashy Bags zijn
grootste omzet.
"Het profiel van onze klant is iemand die in het
milieu en in Afrika geïnteresseerd is", zegt Gold. "Het zijn meestal
mensen die veel reizen, een ruime culturele achtergrond hebben en sterk
geïnteresseerd zijn in milieuthema's", merkt Maya Mazloum, die de Trashy
Bags in Libanon verdeelt.