De sterrenprint werd lang met verkleedkleren en tienermeisjes
geassocieerd, maar voor komende winter maakten modehuizen Miu Miu en
Dolce & Gabbana dit chique. We geven jullie alvast een handleiding
hoe dit als volwassen vrouw te dragen.
Op de catwalk van de wintercollectie van Dolce & Gabbana zagen we
dez print op zowat alles, denk aan chique jurken, hoge hakken en
handtassen. Actrice Anne Hathaway poseert hiermee voor modemagazine
Marieclaire. Modellen Alexa Chung en Kylie Minogue zijn ook al fan van
de frivole print. Dus wie een speels element in zijn wintergarderobe wil
toevoegen, gaat best voor de ster.
-
De regels bij het dragen van de ster, zijn dat er geen regels zijn. Het
is een speels element dat je overal kan dragen, hoe je wil en in welke
kleur je wil.
- Het is wel essentieel dat je je houdt aan één sterrenitem per outfit, het is een kwestie van geen verwarring te zaaien.
-
Alles draait om het speelse bij de ster, maar je kunt wel op kantoor
dragen door voor een stijlvolle blouse met minieme sterrenprint te gaan.
(br.hln)
Het tienjarig model Thylane Lena-Rose Blondeau op de cover van Cadeaux.
De tienjarige Thylane Lena-Rose Blondeau ligt op de cover van het
Franse magazine met een diep decolleté op een luipaardenvelletje, een
nog al erg sexy pose voor een meisje van tien jaar. Critici zeggen dat
dit haast kinderporno is en schadelijk is voor de ontwikkeling van het
kind.
Het meisje wordt getipt als het nieuwste it-girl in de modewereld. Ze
verscheen al in talloze campagnes en de beelden circuleren volop op het
internet. Het Franse 'model' heeft al een heuse carrière achter de rug.
Ze wordt nu al vergeleken met Brigitte Bardot, die op haar vijftiende in
Elle verscheen. Thylane is de dochter van Véronika Loubry, een actrice
en presentatrice en de voormalige voetbalspeler Patrick Blondeau. Heel
wat aanbidders prijzen Thylane de hemel in, zij hebben duidelijk geen
probleem met haar jonge leeftijd. Ze heeft al 700 fans op Facebook,
eentje daarvan bekent: "Het is vreemd te beseffen dat een tienjarig
meisje mooier is dan jij."
Het
lijkt een trend in de modewereld te zijn om steeds jongere modellen te
introduceren. Hoewel catwalkmodellen een minimumleeftijd van 16 jaar
moeten hebben, bestaat er geen grens op de leeftijd van de dames in
magazines. Zo verscheen de 12-jarige Elle Fanning al in een
modereportage van het magazine Interwiew, ze droeg op de rode loper al
ontwerpen van Rodarte en Marc Jacobs. De hoofdredactrice van Interview
Lauren Tabach-Bank: "Het klinkt gek om van een 12-jarig meisje te zeggen
dat ze een schitterend figuur heeft, maar ze staat voor de jonge geest.
Ze is niet te seksueel, maar de kledij staat haar goed." Ze is ook de
ster in de wintercampagne van de Amerikaanse ontwerper Marc Jacobs. De
14-jarige Hailee Steinfeld werkte al verschillende keren voor het
modehuis Miu Miu.
Volgens Jenna
Saunders, redactrice bij Jezebel, is het de fout van de mode-industrie.
"De modefotografie maakt dat we dit als seksueel zien. De focus ligt op
de lange ledematen, de meisjes doen vaak hun mond lichtjes open. Daarom
is het de schuld van de mode-industrie, en niet de ouders of het kind."
Een woordvoerder van de Britse Unie voor Moeders: "We stellen ons
ernstige vragen bij het modelagentschap dat Blondeau vertegenwoordigt,
het is duidelijk dat ze niet beseffen dat dit een kind is. Thylane heeft
heel wat make-up op, draagt hoge hakken en een ontzettend diep
decolleté, zo ontzeggen ze haar het recht een kind te zijn." Uit recent
onderzoek blijkt dat 88 procent van de Britse ouders vindt dat kinderen
onder druk staan te snel op te groeien, volgens 58 procent komt dit door
de showbizzwereld.
Experts
waarschuwen voor de psychologische schade die de kinderen hierdoor
kunnen oplopen. Experte Emma Gray: "Dit beeld staat voor alles wat de
jeugd niet zou mogen zijn. Het meisje wordt blootgesteld aan een wereld
waarvoor ze nog niet klaar is om mee om te gaan. Ze wordt simpelweg
gebruikt om te voldoen aan de noden van de volwassenen rond haar.
Wanneer je wil dat kinderen opgroeien tot gelukkige, evenwichtige
personen moeten ze tijdens hun jeugd voorbereid worden op de volwassen
wereld. Het is aan hen om een omgeving te creëren dat de jeugd de ruimte
en de tijd geeft om hun lichamelijk en psychologische ontwikkeling te
vervolledigen. Het vroegtijdig introduceren van een kind in de volwassen
wereld is gevaarlijk, je stoort hiermee zijn ontwikkeling." (br.hln)
Opvallend: vrouwen schamen zich voor hun grote voeten
Opvallend: vrouwen schamen zich voor hun grote voeten
Vrouwen met grote voeten schamen zich voor hun schoenmaat en kopen
hun schoenen het liefst online. Dat blijkt uit een Britse enquête van
schoenenfabrikant Debenhams. Nochtans hoeven vrouwen met grote voeten
zich niet alleen te voelen, want de gemiddelde vrouwelijke voet wordt
steeds groter.
Tijdens de voorbije koopjesmaand werd duidelijk dat de vraag naar
schoenen van maat 43 met maar liefst 80% gestegen is. Ondanks deze
groeiende trend, blijkt 82% van de vrouwen met schoenmaat 42 of 43 zich
te schamen voor hun 'big feet'.
De
uitbaters van Debenhams beseften dat er iets aan de hand was toen bleek
dat zo'n 67% van alle schoenen met maat 43 online gekocht werden. "We
besloten een enquête rond de sturen en waren verrast over het
resultaat", zegt woordvoerster Carie Barkhuizen. "Vrouwen schamen zich
voor hun grote voeten! Dat is raar, zeker als je weet dat ook
celebrities zoals Michelle Obama en Nicole Kidman maat 43 hebben."
"Wanneer
we hen vroegen wat ze precies vervelend vonden aan het shoppen in een
schoenenwinkel, bleek dat maar liefst 64% geen grote maat durft te
vragen aan de winkelbediende. Voor 36% van de ondervraagde vrouwen bleek
het dan weer te moeilijk om hun blote voeten in het openbaar te tonen."
Om
vrouwen met grote voeten toch naar hun winkels te lokken, besloot
Debenhams om meer schoenen in maat 42 en 43 uit te stallen in de winkel.
"Zo kunnen vrouwen toch de juiste maat passen zonder de hulp van een
winkelbediende", geeft de woordvoerster aan.
Nochtans
zijn er steeds meer vrouwen met grote voeten en is schaamte dus nergens
voor nodig. Terwijl de gemiddelde schoenmaat in 1990 nog 38,5 bedroeg,
heeft de gemiddelde vrouw nu maat 40. Volgens experten gaat deze groei
hand in hand met een stijging van het gemiddelde lichaamsgewicht bij
vrouwen. "Als de trend zich voortzet, zullen we binnenkort ook
schoenmaten 44 tot 46 voorzien in onze winkels", zegt Bakhuizen.
Zo lijken je voeten kleiner: 1. Kies voor hakken in plaats van platte schoenen. Dikke hakken zijn beter (en comfortabeler!) dan stiletto's
2. Ga voor ronde tippen in plaats van puntige schoenen. Blijf zeker uit de buurt van smalle schoenen met puntige tippen!
3.
Koop donkere schoenen en vermijd lichte of pastelkleurige exemplaren.
Dat wil niet zeggen dat je enkel zwarte schoenen kan dragen, ook donkere
versies van rood, blauw, paars en groen zijn een optie.
4.
Vermijd smalle en open sandalen! Om niet alleen gesloten schoenen te
moeten dragen, kan je ook variëren met pumps die enkel je tenen laten
zien.
5. Kies schoenen met leuke accenten, want die leiden de
aandacht af van je grote voeten. Echt alles mag: strikjes, kralen,
riempjes, kant...
Verschillende rokken die tot halverwege de kuit komen bij Asos.com.
Het heeft een tijdje geduurd voor dames overtuigd raakten door de
trend van de midirok: deze lijkt op het eerste gezicht erg braaf en
weinig voor je figuur te doen. Gelukkig geven sterren als Rosie
Huntington-Whiteley en Carey Mulligan het goede voorbeeld.
De midirok overtuigde al langer heel wat designers bij onder meer Miu
Miu, Louis Vuitton en Yves Saint Laurent. De gemiddelde vrouw echter
liep niet meteen enthousiast voor de rok die tot halverwege de kuiten
komt en los valt, wegens weinig flatterend. Door deze op de juiste
manier te combineren, zie je er erg elegant uit en kun je je vrouwelijke
troeven uitspelen.
Rosie-Huntington Whiteley is
het nieuwste it-meisje, ze wordt regelmatig in modemagazines geprezen
vanwege haar uitstekende stijlgevoel. Ze lijkt steeds helemaal af te
zijn wanneer ze de deur uitgaan. Dit model combineert haar losse rok met
kort, los topje, waardoor een stukje van haar buik te zien is. De riem
zorgt voor een vrouwelijke, sexy toets, als ook het zijden materiaal.
Actrice Camilla Belle
slaat de modebal nauwelijks mis. Ze ging voor een retrojurkje van Miu
Miu met bloemenprint. Dit zorgt voor een erg elegante look, het diepe
decolleté maakt dat het geheel niet te preuts oogt.
Kate Bosworth
ziet er stralend uit in haar zijde crèmekleurige jurk, die ze met
eenvoudige accessoires combineert. Ook zij ging voor een diep decolleté,
de losse stof en de knoopjes laten weinig aan de verbeelding over
wanneer de wind opkomt.
Het stoute effect in haar outfit creëert actrice Carey Mulligan
door haar buik op strategische plaatsen te tonen. Voeg daar nog eens
het hippe element van felle kleuren toe en je hebt een geslaagde outfit. (br.hln)
Webshops vooral goed om te kijken, we kopen zelden iets online
Webshops vooral goed om te kijken, we kopen zelden iets online
De gemiddelde Belgische vrouw bekijkt meer dan 20 kledingstukken bij
een bezoek aan een webshop, legt dingen haar winkelmandje, maar koopt
uiteindelijk toch niets.
44 procent van de ondervraagde vrouwen koopt vijf keer per jaar iets
online, bijna de helft geeft online meer dan 150 euro uit, dat blijkt
uit een enquête van Styletoday.be.
Online
shoppen is aantrekkelijk omdat het aanbood origineler is, 27 procent
doet het omdat webshops altijd open zijn. Dames kopen vooral kleding op
het internet, 13 procent heeft de laatste keer een jurkje gekocht.
Schoenen komen op de tweede plaats. Asos.com is de populairste website,
dit komt omdat er veel duidelijke foto's bijstaan. Hoewel ze niet
gericht op zoek gaan bij het online windowshoppen, vindt 34 procent wel
altijd iets dat haar aanstaat (br.hln)
Modetrends die je komende herfst beter laat liggen
Modetrends die je komende herfst beter laat liggen
De strik in combinatie met een frivole print zorgt al snel voor een kinderachtig effect.
Elk jaar zijn er trends, die vaak op de fashion weeks gestart werden,
waar je je beter niet waagt. Op de catwalk zien ze er geslaagd uit,
maar in het dagelijkse leven lijken ze plots heel wat minder draagbaar.
Daarom een overzichtje van kledingstukken waar je komende herfst beter
van weg blijft.
Je op straat begeven met
een broek die veel wegheeft van het onderste van een pyjama is niet
evident. Maar modellen met prints die pijn doen aan de ogen, veroverden
de harten van veel modeverslaafden, zowel bij de mannen als de vrouwen.
Dit wordt dan nog eens gecombineerd met kleurrijke handtassen en
opvallende blouses. Op de catwalk werkt dit goed, maar voor het
dagelijkse leven is het beter deze look meer bescheiden te houden. Het
staat bijvoorbeeld wel goed met een transparante blouse. Ga ook op zoek
naar een stevige stof die strak zit, want met een zwierig exemplaar
krijg je het verkeerde clowneffect. Blijf tevens ver weg van de legging
met print.
Miuccia Prada
lanceerde bont in zuurstokkleurtjes. Haast alle designers namen dit over
en probeerden ze vos, konijn, nerts in alle kleuren van de regenboog
uit. Burberry ging zelfs nog een stapje verder en probeerde een bonten
jas in verschillende kleuren uit, ook de creaties bij Gucci en Céline
vielen op. Omdat een bontjas steeds een dure investering is, lijkt het
ons niet ideaal om zo'n jas te kopen die slechts een seizoen zal
meegaan, ook als je bedenkt dat er heel wat dierenlevens voor worden
opgeofferd. Als je echt dol bent op deze trend, dan kun je wel voor een
nepbonten exemplaar gaan.
Christian
Louboutin slaat haast zelden de bal mis, maar toen heel wat
modebloggers de collectie voor komende herfst zagen, waren ze haast in
shock. Zijn ontwerp dat slangenleder, studs, bont en torenhoge hakken
combineert, lijkt niemand enthousiast te maken. Deze herfst mogen je
schoenen opvallen, maar overdrijf hier zeker niet mee.
Christian Louboutin combineert te veel elementen in een schoen.
Door
wit en zwart te combineren bij retro-ontwerpen leken heel wat modellen
bij Chloé, Lanvin Louis Vuitton op de Europese pelgrims die Amerika
gingen ontdekken, soms neigde het zelfs naar de katholieke non. Deze
look kun je wel zelf uitproberen, maar voeg dan wel een sexy accent toe
zodat je niet te veel op een pionier gaat lijken.
De preutse pionier bij Chloé.
Veel
fashionista's op de fashion week in Parijs hadden hun lange lokken in
hun jas gestopt. We zagen dit ook op de catwalk bij Paul Smith, Burberry
en Oscar de la Renta. De reden hierachter weten we niet, misschien
helpt het om je kapsel in toom te houden. Maar ons lijkt het eerder een
misser en als je niet wil dat iedereen constant je lokken in de plooi
probeert te leggen, kun je je hier beter niet aanwagen (of toch eerst
wachten tot deze trend aanslaat bij het grote publiek). Bij
designers als Jason Wu en Rebecca Minkoff zagen we een nieuwe twist op
de trend van het maatpak bij vrouwen: de zwarte das. Ons doet het eerder
aan tienermeisjes denken, remember Avril Lavigne? Combineer dus zeker
niet met een jeans of t-shirt. Het kan wel chique staan met een wit hemd
of een strakke blazer, stijlvolle broek en stiletto's. Ook het strikje
kan, maar zorg dan wel dat het geheel niet te schattig wordt en hou de
rest van je outfit redelijk strak. (br.hln)
We voelen ons al helemaal klaar voor de winter dankzij het gure winterweer. Tijd dus om de nieuwste winterkleur aan u voorstellen: bruin en niet zomaar bruin: donkerokerbruin.
Daar waar vorige jaren paars, wit en marineblauw hoogtij vierden is er anno 2011 en 2012 maar plaats voor 1 hoofdkleur: bruin. En dan niet alle soorten bruin, neen donkerokerbruin. Vero Moda pakt uit met enkele prachtige stukken, gaande van jasjes en sjaals over vesten, rokken en zelfs handschoenen.
Ook Roberto Cavalli brengt ode aan de kleur, zij het in een sublieme slangenprint. sisley kiest dan weer voor een wollen variant met zijn stijlvolle jasjes. Bij nagellakproducent OPI vind je dan weer de kleur 'Grand Canyon Sunset' terug. Een deep roosbruin, dat perfect bij je outfits zal passen. (br.she)
The Royal College of Art is zonder twijfel een van de belangrijkste modeacademies in Groot-Brittannië, met afgestudeerden als Christopher Bailey (Burberry). Om hun naam nog kracht bij te zetten ging het designdepartement een samenwerking aan met het modemerk Esprit.
Enkele afgestudeerde studenten van het RCA kregen de creatieve opdracht om 'duurzaamheid' doorheen hun modedesigns te laten stralen. De kleinschalige collectie komt dit najaar uit als deel van de herfst/wintercollectie 2011-2012 en toont prachtige jurken, truien, blouses en T-shirts. Alles wordt in limited edition uitgebracht, snel zijn is dus de boodschap. (br.she)
Zeeman stunt undercover op internationale modeshow
Zeeman stunt undercover op internationale modeshow
Klik op de foto om het filmpje van de show te bekijken
"Er goed uitzien hoeft niet duur te zijn." Dat is de slogan van het
Nederlandse textielbedrijf Zeeman, dat goedkope kledij op de markt
brengt. Om dat te bewijzen zette de keten een nieuwe 'luxemerk' op,
genaamd 'Frank'. Helemaal undercover. Grappig of gênant?
De verwachtingen waren hooggespannen, toen het nieuwe 'Frank' zijn
kledinglijn zou voorstellen op 16 juli tijdens de Amsterdam
International Fashion Week. Iedereen wou het aangekondigde spektakel
weleens zien.
Verbouwereerde en ook lachende gezichten toen aan
het eind van het defilé de ware ontwerper werd onthuld: Zeeman zat
achter Frank. De textielreus slaagde zo in het opzet, met dank aan
reclamebureau Coz.
De
pr-stunt haalde inmiddels de wereldpers en ook op het internet ging die
de laatste dagen stevig over de tongen. Met als insteek de beroemde
'kleren van de keizer'. Blijkbaar zaten er velen te wachten om het
aparte modewereldje eens in zijn hemd te zetten.
Maar er is ook
kritiek. Zo zou Zeeman de marketingactie gekopieerd hebben van Ikea, dat
iets gelijkaardigs deed op de Woonbeurs. Meer ten gronde: er blijken
amper zes stuks van de geshowde collectie online aangeboden te worden.
Dat doet meteen de vraag rijzen of de eigen visie van 'fashionable
kleding aan betaalbare prijzen' wel nageleefd wordt door Zeeman...
Goed nieuws voor alle Belgische fashionista's. De Amerikaanse
kledingketen Forever 21 opent op zaterdag 30 juli zijn eerste winkel in
de Benelux. De winkel opent zijn deuren in de Brusselse Nieuwstraat en
dat is fijn nieuws voor heel wat Belgische fans.
Tot voor kort waren de Forever 21-collecties in ons land alleen online
verkrijgbaar, maar vanaf morgen hangen ze dus ook in de Belgische
winkelrekken. Het Brusselse filiaal zal de volledige kleding- en
accessoirelijn van Forever 21 aanbieden en ook de collecties van
Heritage 1981 - klassiekers met een twist - en Love 21 - een meer
gesofisticeerde dameslijn - zullen er te vinden zijn.
Fans van de
trendy kledinglijn kunnen vanaf zaterdag 30 juli dus in de Brusselse
Nieuwstraat terecht. Wie een glimp van de collecties wil opvangen, kan
nu al op de website van F21 terecht. (br.hln)
Het Belgische ledermerk Delvaux komt in Chinese handen
Het Belgische ledermerk Delvaux komt in Chinese handen
Het Belgische luxe ledermerk Delvaux is in Chinese handen gevallen. Fung Brands Limited uit Hongkong neemt een meerderheid in het bedrijf.
Delvaux probeert al enkele jaren voet aan wal te zetten in China, Japan en Hongkong. En ook al waren de handtassen best populair in deze contreien, toch wilden ze meer. Daarom ging het huis ermee akkoord een meerderheid van de aandelen te verkopen aan Fung Brands Limited uit Hongkong. Ze hopen zo voor een definitieve doorbraak te kunnen zorgen.
Erg opmerkelijk is de overname niet. Delvaux laat zijn 'goedkopere' handtassen al jaren in Taiwan produceren. Enkel de peperdure versies worden nog met de hand gemaakt in België.
Bij Delvaux werken 245 mensen, van wie een 140-tal in België. Delvaux heeft ateliers in België, Frankrijk en Vietnam. Volgens Delvaux heeft de overname geen invloed op de werknemers.
Delvaux is het oudste luxe lederwarenmerk ter wereld.
Zelfs na zijn dood zit de excentrieke en florissante Alexander
McQueen niet om een opvallende stunt verlegen. Anderhalf jaar na zijn
dood raakte bekend dat de Britse ontwerper zijn geliefde huisdieren - 3
bull terriërs - een slordige 57.000 euro nalaat. 'Een hondenleven',
quoi?
Het testament van de overleden ontwerper werd dinsdag openbaar gemaakt.
Met zijn laatste wilsbeschikking wilde McQueen de goede verzorging van
zijn drie honden verzekeren. Minter, Juice en Callum - want zo heten de
gelukshonden - zullen voor de rest van hun leven de beste verzorging
genieten.
McQueen laat ook
twee van zijn bedienden 57.000 euro na, voor "hun lange en trouwe
dienst". Verder laat de designer ook zijn petekind, neefjes en nichtjes
elk 57.000 euro na. Voor zijn drie zussen en twee broers ligt er dan
weer 280.000 euro klaar.
De
opbrengst van zijn eigendom schenkt hij aan de liefdadigheidsinstelling
Sarabande, die beurzen uitreikt aan studenten aan het Central St
Martin's College voor Kunst en Design in Londen. Dat is de instelling
waar ook McQueen zelf ooit een modeopleiding volgde.
Verder
zullen vier andere Britste liefdadigheidsinstellingen - waaronder twee
centra die zich inzetten voor verwaarloosde honden en katten, een
boeddhistische instelling en een centrum dat zich voor HIV- en
aidspatiënten engageert - binnenkort zowat 113.000 euro op hun rekening
gestort zien.
Het totale fortuin van Alexander McQueen wordt op
slordige 18 miljoen euro geschat. De Britse ontwerper benam zichzelf in
februari van vorig jaar op 40-jarige leeftijd van het leven. McQueen
werkte onder meer als hoofdontwerper voor het Franse modehuis Givenchy,
ging een succesvolle samenwerking aan met het Italiaanse label Gucci en
werd maar liefst vier keer tot Britse designer van het jaar verkozen.
Amy Winehouse ontwierp al twee collecties voor Fred Perry, maar het
Britse kledingmerk wil nu ook na haar dood haar nieuwste ontwerpen
verkopen. De zangeres die vorige week overleed, zou nog drie collecties
voor het label hebben hebben gemaakt.
Of en wanneer haar stukken in de winkelrekken zullen belanden is nog
niet duidelijk omdat het merk de plannen eerst met Amy's familie wil
bespreken. "We hebben alles stilgelegd totdat we met haar familie en
management hebben gesproken", laat een woordvoerder van het label weten.
De
overleden ster maakte onlangs nog in een interview met Harper's Bazaar
bekend dat ze nog drie collecties op stapel had staan tot de
herfst/winter 2012. Haar eerste ontwerpen die gebaseerd werden op de
fifties bleken een regelrecht succes te zijn, haar laatste stukken
kwamen in maart dit jaar uit en werd op Hawaï geïnspireerd.
Richard
Martin, de marketing manager van Fred Perry omschreef Amy in hetzelfde
tijdschrift als "een bijzonder aangenaam persoon om mee samen te
werken". "Helder, vol passie en toegewijd, met sterke ideeën en die
precies weet wat ze wilde ontwerpen. Ze had oog voor details en stoffen,
ze heeft echt alles gegeven."
Zowat alle 'Winehouse-producten'
gaan als zoete broodjes over de toonbank: haar albums, foto's, kleding
en andere memorabilia worden aan woekerprijzen van de hand gedaan.
Rihanna is een onafhankelijke, sexy vrouw en dus mag ze best vrouw van het jaar worden. Dat is de conclusie van de Italiaanse editie van het modetijdschrift Vogue.
Vogue Italia heeft Rihanna tot hun rolmodel voor één jaar uitgeroepen. "Ze is de opvolger van de Queen of Pop, haar carrière is gebaseerd op het ultieme gebruik van haar sexy karakter en provocaties. Ze heeft haar carrière op de rails kunnen houden ondanks vele familiaire tragedies", aldus Vogue. Ze besloten dan ook maar meteen de zangeres op hun cover te laten verschijnen. Al is die fotoshoot toch modebewuster dan we van Rihanna verwacht hadden. (br.she)
Een belangrijke modetrend voor de komende herfst zijn franjes aan de
heupen. Dit is echter niet weggelegd voor iedereen, aangezien deze je
heupen optisch verbreden. We zagen dit op de catwalk van de laatste
coutureweek in Parijs en ook al tal van celebs werden ermee gespot.
Franjes aan de heupen waren een grote hit in de jaren '80, maar wegens
niet flatterend voor dames met brede heupen kwam dit echter nooit terug.
Nu is dit echter aan een comeback bezig, maar met een fifties twist.
Designers als Victoria Beckham, Stella McCartney, Giambattista Valli en
Karl Lagerfeld voor Chanel lieten hun creativiteit botvieren op extra
stukjes stof aan de heupen.
Rok uit de couturecollectie van Chanel.
Beyoncé,
Emma Stone en Liv Tyler, maar ook Emma Watson, Nicole Kidman en zelfs
prinses Beactrice blijken dol te zijn op jurken of rokken met franjes
aan de heupen. Volg hun voorbeeld om deze look op een flatterende manier
te dragen. Zo staan Beyoncé en Elle Macpherson schitterend met een
strakke kokerrok en een hoge neklijn van Victoria Beckham. Combineer met
een minimum aan accessoires, zodat alle aandacht naar de jurk gaat.
Felle kleuren daarentegen werken wel perfect, ook verschillende
contrasterende tinten doen het goed. Kijk maar naar Emma Stone en Emma
Watson.
Durvers gaan voor opvallende
prints, denk maar aan stipjes zoals we bij Marc Jacobs zagen en waar
zangeres Fergie mee straalde. Miu Miu werkte met atypische materialen
als leder, wat voor een moderne toets zorgt. Een meer meisjesachtig
effect krijg je met een kleine bloemenprint. Wie onzeker is over haar
heupen gaat best voor vloeiende, lichte stoffen, die vallen minder breed
en verdoezelen je minpuntjes (br.hln - beeld photonews)
Het stijlicoon Amy Winehouse: hoe ze de fifties terug bracht
Het stijlicoon Amy Winehouse: hoe ze de fifties terug bracht
Alle elementen van de jaren '50: de zware eyeliner, de steeds hoger
wordende beehive, de volle lippen en de hoofddoek, waren typerend voor
de stijl van Amy Winehouse. Toch was deze zangeres, die afgelopen
weekend overleed, geen copycat van souldiva's, ze gaf haar eigen twist
aan deze look en werd zo een beauty-icoon.
Hoewel ze op mentaal vlak niet zo stabiel bleek, was Amy Winehouse een
muzikaal talent. Daarnaast had ze heel wat gevoel voor stijl, als ze
nuchter was tenminste en niet als een dronken slons door de straten van
Londen slenterde en werkte ze mee aan de comeback van de fifties in de
mode- en beautywereld. De inspiratiebronnen van Amy Winehouse waren
onder meer artiesten als Diana Ross en The Supremes, The Ronettes en
Dusty Springfield. Deze dames waren meester van het torenhoge
beehivekapsel, maakten het cool en introduceerden dit bij een generatie
jonge meisjes wereldwijd. Met Amy Winehouse als de ruigste volgelinge.
Er
werd heel wat gespeculeerd over hoe ze haar kapsel creëerde, had ze een
toupetje, extensions of woonde er een nest ratten in? Ze bekende zelf
dat ze speciale haarlak gebruikte en haar beehive een keer om de twee
weken in vorm bracht. Dit is natuurlijk niet zo gezond voor je lokken,
dus als je dit wil nabootsen, kun je best voor een pruik opteren.
De
zangeres, die afgelopen weekend op 27 jarige leeftijd overleed na een
turbulent kort leven, zei dat Billie Holiday haar grootste
inspiratiebron was. Ze had net als Amy een erg gevoelig karakter, wat
zich bij beide dames uitte in de bloem die ze steevast in haar kapsel
droeg. Ook leerde ze ons de hoofdsjaal met felle retroprint opnieuw
ontdekken, ze knoopte deze steevast met een strik aan de voorkant. Iets
wat momenteel een hit is bij meisjes op de zomerfestivals.
De
sleutel voor de iconische oog make-up van Amy is tonnen eyeliner en
mascara. Kies voor een vloeibare, zwarte eyeliner. Begin aan je ooghoek
en ga zo naar buiten, op het einde buig je af richting je slapen.
Vervolgens breng je zwarte mascara aan, durf hiermee te overdrijven. Met
een zwart potlood zet je je wenkbrauwen in de verf. Om de look helemaal
af te maken, breng je op je lippen felroze lipstick aan.
Daarom willen moeders zich zoals hun dochters kleden
Daarom willen moeders zich zoals hun dochters kleden
Terwijl het vroeger vooral de tienerdochters waren die de garderobes
van hun moeders plunderden, lijkt het tij tegenwoordig definitief
gekeerd. Uit een recente studie blijkt dat de huidige generatie moeders
hun dochters als voorbeelden beschouwen, als het op mode en stijl
aankomt dan toch.
De '20-40 moeders' - zo noemen jonge meisjes hun moeders van 40 die zich
als een prille twintiger willen kleden - doen er alles aan om er jong
te blijven uitzien. Zowel voor kledij, make-up als kapsel observeren ze
hun jongere dochters dan ook goed. Bovendien werkt het fenomeen
kennelijk maar in één richting: de stijl en smaak van de oudere
generaties blijkt de jongeren koud te laten.
De
studie bevroeg meer dan 300 moeders en dochters met een gemiddelde
leeftijd van respectievelijk 44 en 16 jaar. Daaruit bleek dat jonge
meisjes een belangrijke invloed uitoefenen op de make-up, kleren en
kapsels van hun moeders.
Uit de rondvraag blijkt dat moeders die
zich 'jong van geest' voelen, modebewust zijn en hun dochter als een
stijlvoorbeeld beschouwen, vaak de shopadresjes en -gewoontes van hun
dochters kopiëren. In het geval van de dochters blijkt dat dan weer niet
het geval: zij blijken hun moeder steeds minder als een rolmodel te
beschouwen, als op het op stijl en mode aankomt.
"Onze
cultuur legt de nadruk op jong zijn", zegt dokter Ayalla Ruvio. Hij
werkte mee aan het onderzoek en ziet dat "deze sociale tendens zich
onder meer uit in ouders die hun kinderen imiteren. We hebben moeders
gehoord die 44 jaar waren, maar zich hoogstens 33 of 34 jaar voelden".
"De
moeders in kwestie voelen zich jonger en willen dat door hun
consumptiegedrag duidelijk maken", zegt Ruvio nog. "Ze hebben geen tijd
om zelf te ontdekken wat jong en trendy is, omdat ze een druk leven
hebben met een carrière en kinderen. Dus kiezen ze maar voor de snelle
manier: ze kopiëren gewoon hun dochters".
Cultuurhistorici
hebben lang beweerd dat de jaren vijftig een breekpunt waren, toen de
jongere generaties voor het eerst actief in opstand kwamen tegen de
smaak en stijl van hun ouders. Nu blijkt het tij dus definitief gekeerd.
Wij zijn alvast benieuwd wanneer ook de moeders tegen de stijl van hun
dochters gaan rebelleren ... (br.hln)
Shapewear blijft maar aan populariteit winnen. Volgens sommige stylisten is een corrigerend broekje zelfs zo normaal geworden als lingerie of lipstick.
Jessica Alba, Oprah Winfrey, Queen Latifah, Gwyneth Paltrow, Rihanna, niemand heeft er nog problemen mee om toe te geven dat ze shapewear dragen. Het mag dan ook niet verwonderen dat de verkoop in 2010 nog maar eens met 3,5% steeg. Daardoor lijkt de markt haast onuitputtelijk te worden.
Al is er volgens stylisten wel een verschuiving zichtbaar. Daar waar shapewear vroeger vooral uit nude en zwarte kleurtjes bestond, is het nu een fashion statement om dergelijk corrigerend ondergoed te dragen. Een tummytucker mag best gezien worden en wordt dan ook geproduceerd in flashy kleurtjes als geel, roze en gifgroen.
De afzetmarkt bestaat uit 2 grote groepen: de vrouwen ouder dan 40, die alles wat strak willen houden en de jonge tieners en twintigers die net als de filmsterren door het leven willen gaan en shapewear als een noodzakelijk accessoire zien. "Mijn lipstick, mijn parfum en mijn shapewear, dat is het idee van de meeste jonge vrouwen", aldus stylist Phillip Bloch tegen WWD. (br.she)
Het Italiaanse modehuis Gianni Versace zal in de toekomst de
omstreden techniek van zandstralen niet meer toepassen. De techniek werd
tot nu toe gebruikt om jeansbroeken een 'afgedragen' look te geven.
De beslissing komt als antwoord op een langdurige en internationale
campagne van de 'Clean clothes campaign' (CCC). Dat is een
samenwerkingsverband van verschillende organisaties die de
arbeidsomstandigheden in de textielindustrie willen verbeteren.
Eerder
kondigden grote namen als Benetton, Burberry, Gucci, Levi's, H&M,
Pepe Jeans en Replay al aan de techniek uit het productieproces te
zullen bannen. Het
modehuis kondigt nu aan zich "tegen de praktijk van het zandstralen te
verzetten, ten gevolge van recente kritiek van het CCC op de praktijken
van Versace". Het bedrijf heeft het probleem van naderbij bekeken en
geeft de organisatie nu gelijk.
"Versace heeft elke leverancier
expliciet gevraagd om hen te verzekeren dat zij de techniek niet meer
gebruiken. Het zal overigens een voorwaarde zijn voor elke mogelijke
nieuwe leverancier, om met Versace te mogen samenwerken", zo luidt het
nog.
Zandstralen is
een techniek waarbij arbeiders zand onder erg hoge druk tegen een
jeansbroek blazen, waardoor deze een afgebleekte en 'gedragen' look
krijgt. In landen als Turkije en Bangladesh, waar de techniek nog
manueel wordt uitgevoerd, stierven al mensen aan de gevolgen van de
gevaarlijke praktijk. Tijdens het proces worden de arbeiders aan heel
wat schadelijke stoffen blootgesteld, wat onder meer tot ernstige
longziektes leidt.
Hoewel de techniek in Europa al sinds 1966
verboden is, wordt hij in de rest van de wereld nog al te vaak
toegepast. De CCC zet haar strijd tegen het zandstralen ondertussen
onvermoeid verder en wil nu naar verluidt ook de modehuizen Dolce &
Gabbana en Armani tot een soortgelijke beslissing overhalen.
Gefrustreerde Christina Hendricks tekent eigen badcollectie
Gefrustreerde Christina Hendricks tekent eigen badcollectie
Mad Men-actrice Christina Hendricks is beroemd om haar voluptueuze
figuur. Maar diezelfde bejubelde curves hebben haar al voor veel
problemen gesteld: een rodeloperjurk vinden is een hel, en ook wat
badmode betreft is het huilen met de pet op.
Elke andere Hollywoodster zou aan het diëten zijn geslagen, maar niet
Christina. "Ze houdt van haar lichaam en van haar rondingen en ze wil
die niet kwijt."
"Christina heeft maat 42 en weegt 70 kilogram,
maar ze kan geen badpak vinden dat haar flatteert", zegt een bekende van
Christina. Dus heeft ze beslist om dan maar zelf een badcollectie te
creëren om dat probleem voor eens en voor altijd de wereld uit te
helpen. "Ze weet dat ze kleren zal maken voor een groep vrouwen die nu
over het hoofd wordt gezien."
De actrice voert momenteel
gesprekken met grote badmodemakers om haar eigen collectie in de rekken
te krijgen. Er zouden ook al ideeën zijn voor een lingeriecollectie en
uiteindelijk zelf een kledingcollectie. We zijn benieuwd. (br.hln)