Het stijlicoon Amy Winehouse: hoe ze de fifties terug bracht
Het stijlicoon Amy Winehouse: hoe ze de fifties terug bracht
Alle elementen van de jaren '50: de zware eyeliner, de steeds hoger
wordende beehive, de volle lippen en de hoofddoek, waren typerend voor
de stijl van Amy Winehouse. Toch was deze zangeres, die afgelopen
weekend overleed, geen copycat van souldiva's, ze gaf haar eigen twist
aan deze look en werd zo een beauty-icoon.
Hoewel ze op mentaal vlak niet zo stabiel bleek, was Amy Winehouse een
muzikaal talent. Daarnaast had ze heel wat gevoel voor stijl, als ze
nuchter was tenminste en niet als een dronken slons door de straten van
Londen slenterde en werkte ze mee aan de comeback van de fifties in de
mode- en beautywereld. De inspiratiebronnen van Amy Winehouse waren
onder meer artiesten als Diana Ross en The Supremes, The Ronettes en
Dusty Springfield. Deze dames waren meester van het torenhoge
beehivekapsel, maakten het cool en introduceerden dit bij een generatie
jonge meisjes wereldwijd. Met Amy Winehouse als de ruigste volgelinge.
Er
werd heel wat gespeculeerd over hoe ze haar kapsel creëerde, had ze een
toupetje, extensions of woonde er een nest ratten in? Ze bekende zelf
dat ze speciale haarlak gebruikte en haar beehive een keer om de twee
weken in vorm bracht. Dit is natuurlijk niet zo gezond voor je lokken,
dus als je dit wil nabootsen, kun je best voor een pruik opteren.
De
zangeres, die afgelopen weekend op 27 jarige leeftijd overleed na een
turbulent kort leven, zei dat Billie Holiday haar grootste
inspiratiebron was. Ze had net als Amy een erg gevoelig karakter, wat
zich bij beide dames uitte in de bloem die ze steevast in haar kapsel
droeg. Ook leerde ze ons de hoofdsjaal met felle retroprint opnieuw
ontdekken, ze knoopte deze steevast met een strik aan de voorkant. Iets
wat momenteel een hit is bij meisjes op de zomerfestivals.
De
sleutel voor de iconische oog make-up van Amy is tonnen eyeliner en
mascara. Kies voor een vloeibare, zwarte eyeliner. Begin aan je ooghoek
en ga zo naar buiten, op het einde buig je af richting je slapen.
Vervolgens breng je zwarte mascara aan, durf hiermee te overdrijven. Met
een zwart potlood zet je je wenkbrauwen in de verf. Om de look helemaal
af te maken, breng je op je lippen felroze lipstick aan.
Daarom willen moeders zich zoals hun dochters kleden
Daarom willen moeders zich zoals hun dochters kleden
Terwijl het vroeger vooral de tienerdochters waren die de garderobes
van hun moeders plunderden, lijkt het tij tegenwoordig definitief
gekeerd. Uit een recente studie blijkt dat de huidige generatie moeders
hun dochters als voorbeelden beschouwen, als het op mode en stijl
aankomt dan toch.
De '20-40 moeders' - zo noemen jonge meisjes hun moeders van 40 die zich
als een prille twintiger willen kleden - doen er alles aan om er jong
te blijven uitzien. Zowel voor kledij, make-up als kapsel observeren ze
hun jongere dochters dan ook goed. Bovendien werkt het fenomeen
kennelijk maar in één richting: de stijl en smaak van de oudere
generaties blijkt de jongeren koud te laten.
De
studie bevroeg meer dan 300 moeders en dochters met een gemiddelde
leeftijd van respectievelijk 44 en 16 jaar. Daaruit bleek dat jonge
meisjes een belangrijke invloed uitoefenen op de make-up, kleren en
kapsels van hun moeders.
Uit de rondvraag blijkt dat moeders die
zich 'jong van geest' voelen, modebewust zijn en hun dochter als een
stijlvoorbeeld beschouwen, vaak de shopadresjes en -gewoontes van hun
dochters kopiëren. In het geval van de dochters blijkt dat dan weer niet
het geval: zij blijken hun moeder steeds minder als een rolmodel te
beschouwen, als op het op stijl en mode aankomt.
"Onze
cultuur legt de nadruk op jong zijn", zegt dokter Ayalla Ruvio. Hij
werkte mee aan het onderzoek en ziet dat "deze sociale tendens zich
onder meer uit in ouders die hun kinderen imiteren. We hebben moeders
gehoord die 44 jaar waren, maar zich hoogstens 33 of 34 jaar voelden".
"De
moeders in kwestie voelen zich jonger en willen dat door hun
consumptiegedrag duidelijk maken", zegt Ruvio nog. "Ze hebben geen tijd
om zelf te ontdekken wat jong en trendy is, omdat ze een druk leven
hebben met een carrière en kinderen. Dus kiezen ze maar voor de snelle
manier: ze kopiëren gewoon hun dochters".
Cultuurhistorici
hebben lang beweerd dat de jaren vijftig een breekpunt waren, toen de
jongere generaties voor het eerst actief in opstand kwamen tegen de
smaak en stijl van hun ouders. Nu blijkt het tij dus definitief gekeerd.
Wij zijn alvast benieuwd wanneer ook de moeders tegen de stijl van hun
dochters gaan rebelleren ... (br.hln)
Shapewear blijft maar aan populariteit winnen. Volgens sommige stylisten is een corrigerend broekje zelfs zo normaal geworden als lingerie of lipstick.
Jessica Alba, Oprah Winfrey, Queen Latifah, Gwyneth Paltrow, Rihanna, niemand heeft er nog problemen mee om toe te geven dat ze shapewear dragen. Het mag dan ook niet verwonderen dat de verkoop in 2010 nog maar eens met 3,5% steeg. Daardoor lijkt de markt haast onuitputtelijk te worden.
Al is er volgens stylisten wel een verschuiving zichtbaar. Daar waar shapewear vroeger vooral uit nude en zwarte kleurtjes bestond, is het nu een fashion statement om dergelijk corrigerend ondergoed te dragen. Een tummytucker mag best gezien worden en wordt dan ook geproduceerd in flashy kleurtjes als geel, roze en gifgroen.
De afzetmarkt bestaat uit 2 grote groepen: de vrouwen ouder dan 40, die alles wat strak willen houden en de jonge tieners en twintigers die net als de filmsterren door het leven willen gaan en shapewear als een noodzakelijk accessoire zien. "Mijn lipstick, mijn parfum en mijn shapewear, dat is het idee van de meeste jonge vrouwen", aldus stylist Phillip Bloch tegen WWD. (br.she)
Het Italiaanse modehuis Gianni Versace zal in de toekomst de
omstreden techniek van zandstralen niet meer toepassen. De techniek werd
tot nu toe gebruikt om jeansbroeken een 'afgedragen' look te geven.
De beslissing komt als antwoord op een langdurige en internationale
campagne van de 'Clean clothes campaign' (CCC). Dat is een
samenwerkingsverband van verschillende organisaties die de
arbeidsomstandigheden in de textielindustrie willen verbeteren.
Eerder
kondigden grote namen als Benetton, Burberry, Gucci, Levi's, H&M,
Pepe Jeans en Replay al aan de techniek uit het productieproces te
zullen bannen. Het
modehuis kondigt nu aan zich "tegen de praktijk van het zandstralen te
verzetten, ten gevolge van recente kritiek van het CCC op de praktijken
van Versace". Het bedrijf heeft het probleem van naderbij bekeken en
geeft de organisatie nu gelijk.
"Versace heeft elke leverancier
expliciet gevraagd om hen te verzekeren dat zij de techniek niet meer
gebruiken. Het zal overigens een voorwaarde zijn voor elke mogelijke
nieuwe leverancier, om met Versace te mogen samenwerken", zo luidt het
nog.
Zandstralen is
een techniek waarbij arbeiders zand onder erg hoge druk tegen een
jeansbroek blazen, waardoor deze een afgebleekte en 'gedragen' look
krijgt. In landen als Turkije en Bangladesh, waar de techniek nog
manueel wordt uitgevoerd, stierven al mensen aan de gevolgen van de
gevaarlijke praktijk. Tijdens het proces worden de arbeiders aan heel
wat schadelijke stoffen blootgesteld, wat onder meer tot ernstige
longziektes leidt.
Hoewel de techniek in Europa al sinds 1966
verboden is, wordt hij in de rest van de wereld nog al te vaak
toegepast. De CCC zet haar strijd tegen het zandstralen ondertussen
onvermoeid verder en wil nu naar verluidt ook de modehuizen Dolce &
Gabbana en Armani tot een soortgelijke beslissing overhalen.
Gefrustreerde Christina Hendricks tekent eigen badcollectie
Gefrustreerde Christina Hendricks tekent eigen badcollectie
Mad Men-actrice Christina Hendricks is beroemd om haar voluptueuze
figuur. Maar diezelfde bejubelde curves hebben haar al voor veel
problemen gesteld: een rodeloperjurk vinden is een hel, en ook wat
badmode betreft is het huilen met de pet op.
Elke andere Hollywoodster zou aan het diëten zijn geslagen, maar niet
Christina. "Ze houdt van haar lichaam en van haar rondingen en ze wil
die niet kwijt."
"Christina heeft maat 42 en weegt 70 kilogram,
maar ze kan geen badpak vinden dat haar flatteert", zegt een bekende van
Christina. Dus heeft ze beslist om dan maar zelf een badcollectie te
creëren om dat probleem voor eens en voor altijd de wereld uit te
helpen. "Ze weet dat ze kleren zal maken voor een groep vrouwen die nu
over het hoofd wordt gezien."
De actrice voert momenteel
gesprekken met grote badmodemakers om haar eigen collectie in de rekken
te krijgen. Er zouden ook al ideeën zijn voor een lingeriecollectie en
uiteindelijk zelf een kledingcollectie. We zijn benieuwd. (br.hln)
Zo bezit je 256 paar schoenen, die in één schoendoos passen
Zo bezit je 256 paar schoenen, die in één schoendoos passen
256 paar schoenen die in één schoendoos passen, dat is onmogelijk?
Niet als het ontwerp van de Israëlische Sharon Golan een echte hit
wordt.
Sharon maakte voor haar afstudeerproject aan de Israëlische Bezalel
Academie voor Kunst en Design een zeer kunstige, originele en modulaire
schoenen.
Het enige wat je nodig hebt is twee rekkertjes en vier
stukjes plastiek, wat door slim combineren kan leiden tot 256 paar
schoenen. Goedkoop en klein, wat willen we nog meer?
Behalve wat minder bloot misschien, met het Belgische weer zouden onze voetjes rap onderkoeld geraken! (br.hln - foto's reuters)
Madonna en dochter Lourdes lanceren beautycollectie
Madonna en dochter Lourdes lanceren beautycollectie
Het modemerk 'Material girl' - dat Madonna samen met haar dochter
Lourdes (14) ontwerpt - komt nu ook met een make-up en
verzorgingscollectie op de proppen. De collectie zal onder meer
nagellak, lipgloss, bodylotions en later ook oogschaduw bevatten.
Na twee succesvolle kledingcollecties wordt het gamma van de 'Material
girl' collectie in augustus van dit jaar dus nog uitgebreid. Zowel
Madonna als Lourdes waren nauw bij het tot stand komen van dit nieuwe
cosmetica- en schoonheidsgamma betrokken.
Dat ook dochter Lourdes
in het hele proces een mening heeft, was al duidelijk. "Het was erg
fijn om mijn eigen geuren te mogen uitkiezen voor de
verzorgingsproducten en lipgloss", zegt ze. "We hebben ze grappige namen
als 'Wicked watermelon' en 'Flirty fruit' gegeven. Ik koos voor de
geuren waar ik zelf van hou".
Victoria-tas van 10.000 euro is it-bag van het seizoen
Victoria-tas van 10.000 euro is it-bag van het seizoen
De tas hoort tot de White Christmas-collectie van Selfridges.
De nieuwe handtas van Victoria Beckham is meteen gebombardeerd tot
it-bag van het najaar. De tas uit krokodillenleer is niet meteen voor
stervelingen, want het prijskaartje start maar aan 10.000 euro. Dat
maakt de tas wel duur, maar nog altijd twee keer goedkoper dan de
handtassen van de Olsentweeling.
Voor zijn prijskaartje is de handtas ook wel bijzonder: het is een uniek
stuk, ontworpen voor het 'White Christmas'-thema van de keten
Selfridges. Hij is enkel verkrijgbaar in het wit krokodillenleer,
voorzien van een gouden ketting en handvat, en moet op bestelling
gemaakt worden. De tas draagt dan ook de naam van de eigenaar en kan ook
een boodschap van een (gulle) schenker bevatten.
De
dure tas van Victoria is nauwelijks een verrassing: handtassen zijn
haar favoriete accessoire, en haar favoriet is de exclusieve, megadure
Birkinbag. Haar collectie Birkintassen wordt op ruim 2 miljoen euro
geschat.
De Britse keten
Selfridges nam de tas meteen op in haar geschenkentips voor Kerstmis,
naast een witte jurk van ontwerpster Daniella Helayel, die ook ontwerpt
voor Issa, een van de favoriete modehuizen van Kate Middleton. De jurk
komt met een prijskaartje van 700 euro. Het is een elegante avondjurk
met frons ter hoogte van de middel, een jurk die Kate met plezier zou
dragen.
Geen speciale jurk zonder speciaal ondergoed: een
onderbroek gemaakt van witte zijde en afgewerkt met diamant kost nog
eens 350 euro. De foto's kan je hier bekijken.
Maar
het kan nog extravaganter: er is ook een adventkalender te koop voor
20.000 euro. Al is kalender misschien het verkeerde woord: het is een
meubelstuk waarin cadeautjes verstopt zitten. Zoals het een echte
adventkalender betaamt, kan je elke dag één cadeautje openen. De
gelukkige koper kan zo onder andere eigenaar worden van een paar
mini-Louboutins en hele dure beautyproducten. (br.hln)
Natuurlijke schoonheid mag dan een edel begrip zijn, onder vrouwen
kan het kennelijk niet bij iedereen op evenveel sympathie rekenen. Eén
op drie vrouwen gaat nooit de deur uit zonder make-up. Dat blijkt uit
een recente rondvraag van de Britse zender QVC.
Zowat een kwart van de ondervraagde vrouwen gaf bovendien aan hun
make-up al bij te werken, na amper twee of drie uur. Voor heel wat
vrouwen blijkt het idee om zich zonder make-up aan de buitenwereld te
tonen alleen al, een ware nachtmerrie.
Dertig procent van de ondervraagde vrouwen gaf zelfs aan bij het joggen op zijn minst een vleugje lipstick aan te brengen.
Vrouwen
denken gemiddeld negen keer per dag na over hun uiterlijk, zo blijkt.
Dertig procent van de vrouwen zei bovendien dat hun voorkomen het
laatste is waar ze aan denken voor ze gaan slapen, terwijl 16 procent
aangaf ook met die gedachte op te staan 's morgens.
Een op de
vijf vrouwen denkt de gewoonte rechtstreeks van hun moeder te hebben
overgenomen. Zowat een kwart van de vrouwen houdt het haar hele leven
bij dezelfde producten en make-uprituelen.
Sollicitatiegesprekken
en eerste afspraakjes bleken de situaties waarvoor vrouwen het meeste
stress ervaren, als het op hun uiterlijk en make-up aankomt.
Mannen
hoeven zich overigens niet bepaald geflatteerd te voelen door de
resultaten van de enquête; vrouwen blijken zich lang niet alleen voor
hen mooi te maken. Meer dan een derde van de ondervraagde vrouwen gaf
aan zich het meeste zorgen te maken over hoe ze bij andere vrouwen
overkomen, eerder dan bij mannen.
De klaarblijkelijke make-upverslaving heeft dus eerder met een gebrek aan zelfvertrouwen, dan met pure ijdelheid te maken.
Psychologe
Linda Papadopoulos leidde in het verleden al een onderzoek naar de
emotionele impact van huidziektes en meent dat "alleen al wie denkt er
goed uit te zien, een veel positievere kijk op het leven uitstraalt".
Sue
Leeson van QVC stelt het eenvoudig en zegt "dat dit onderzoek simpelweg
aantoont wat we al altijd vermoedden: vrouwen zien er elke dag graag op
hun best uit." (br.hln)
Ashley Olsen heeft haar favoriet al gekozen: een bruine maxibag.
Mary-Kate en Ashley Olsen zijn volop bezig aan de uitbreiding van hun
kledingmerk 'The Row'. Ze kondigden daarvoor een handtassenlijn aan.
Wie hoopt zo'n tas op de kop te tikken, kan alvast beginnen sparen want
ze kosten gemakkelijk 25.000 euro. Daarmee profileert de Olsen-tweeling
zich resoluut in het luxesegment, en gaan ze de concurrentie aan met
Hermès en Birkin.
De handtassenlijn voor The Row bestaat uit een gamma waarin iets te
vinden is 'voor elke gelegenheid', aldus de tweeling. Een kleine clutch,
een minischoudertas, maar ook maxitassen en zelfs rugzakken. Voor de
materialen kozen ze alleen het beste leer en krokodillenleer, wat de
prijs de hoogte injaagt.
De duurste tas in het gamma is een een
rugzakje gemaakt van zwart glanzend krokodillenleer, dat afhankelijk van
de bron 39.000 tot 49.000 dollar kost, omgerekend 27.500 tot 35.000
euro. Geïnteresseerden melden zich vanaf augustus aan bij Barney's, dat
beslist heeft de tassen te verkopen.
The Row werd in 2007
gelanceerd als een merk dat op zoek wou gaan naar het perfecte witte
T-shirt. Ondertussen wornde onder die vlag ook avondkledij, jassen,
gebreide stukken, mannenkledij en zonnebrillen verkocht. Een
schoenencollectie zou nog later dit jaar volgen.(br.hln - foto bruno)
Het is een troost voor elke vrouw dit zich ooit in duizend bochten
wrong in een pashokje om in die zoveelste, blauwe jeans te passen. Maar
liefst 43 procent van de vrouwen verkiest verhuizen boven het passen van
een jeans.
Dat blijkt uit een enquête van het Britse online modemerk isme.com. Van
de 1000 ondervraagde vrouwen gaf 43 procent aan meer stress en angst te
krijgen van de zoektocht naar een passende jeans dan van verhuizen.
Vooral voor de vrouwen ouder dan 50 jaar, blijkt een jeans passen een
traumatische ervaring.
Twee
derde van de vrouwen ouder dan 50 jaar noemt de zoektocht naar een jeans
de meest traumatische van alle winkelervaringen. De trendy, skinny
jeans blijkt de meest rampzalige: vrouwen voelen er zich dik en
onaantrekkelijk in.
Heel wat ondervraagde vrouwen vinden
bovendien dat jeansmerken hen met een schuldgevoel en complex opzadelen,
onder meer doordat de te lage uitsnijding van de broeken. Ook het
probleem van de zogeheten 'muffin top' - uitpuilende lovehandles - werd
vaak als negatieve ervaring genoemd.
Vooral
voor vrouwen ouder dan 50, blijkt de zoektocht naar een passende jeans
een helse opgave. De helft van hen vindt dat het huidige marktaanbod
niet op hen is afgestemd, terwijl 23 procent vindt dat de merken die
zich wel op oudere vrouwen richten dan weer te oubollig en slonzig zijn.
"Vrouwen
van 50+ willen nog steeds modieuze kledij, een uitgebreid aanbod en
budgetvriendelijke prijzen", zo blijkt. "Een merk dat begrijpt wat er
goed uitziet op een rijper vrouwenlichaam, heeft een gat in de markt te
pakken".
Jackie Lewis
is de woordvoerder van het kledingmerk dat de rondvraag organiseerde.
"Hoe duur een jeans ook mag zijn, een broek die je niet als gegoten zit
kan je modieuze outfit helemaal afkraken", zegt ze.
"Voor
broeken en jeans is vooral de taille van belang: die neemt toe naarmate
je ouder wordt. Vrouwen die te simpel redeneren en een grotere maat
kiezen, merken vaak dat de jeans niet om de heupen en het achterwerk
aansluit".
Ondanks de aanhoudende geruchten van een faillissement, houdt Lily
Allen voet bij stuk. Haar vintagewinkel 'Lucy in Disguise' sloot recent,
amper tien maanden na de opening, zijn deuren. Lily kondigt nu zelf
een heropening aan op een andere locatie.
Lily Allen opende tien maanden geleden een vintage boetiek in het hartje
van Londen, samen met haar halfzus Sarah Owen. Toch was de winkel geen
lang leven beschoren: de deuren gingen na tien maanden onherroepelijk
dicht, en de geruchten over een faillissement staken al even snel de kop
op.
De zwangere, Britse
zangeres drukt nu zelf alle geruchten de kop in met een persbericht.
"Onze winkelruimte was een pop-up store van negen maanden", zegt ze. "De
locatie hielp ons het concept van 'Lucy in Disguise' succesvol te
lanceren, deze stappen waren altijd al gepland".
De zangeres
kondigde dus meteen maar de nieuwe locatie van haar eigen boetiek aan.
Dit keer werd voor de hippe, Londense wijk Soho geopteerd. In augustus
van dit jaar zou de nieuwe shop daar de deuren openen.
Ondertussen
kunnen de echte fans nog steeds terecht op de online winkel van miss
Allen. Je vindt er een uitgebreide vintage collectie én de exclusieve
lijn die Lily samen met haar halfzus ontwierp.
Lily Allen zette
vorig jaar een punt achter haar carrière als zangeres en ging met een
eigen vintage boetiek een nieuwe uitdaging aan. Samen met haar zus zette
ze ook een eigen collectie op poten rond de fictieve figuur van 'Lucy'.
De collectie bevat vooral felgekleurde paillettenjurken en jaren
veertig kleedjes.
Het modehuis Natan zal tijdens de Miele Catwalk 2011 zijn nieuwste bruidscreatie showen, en daar hoort een gepast topmodel (in wording) bij.
Voel jij het kriebelen als je een catwalk ziet? Dan ben jij misschien wel de geknipte bruid voor Edouard Vermeulen. De man achter het succesvolle Belgische modehuis Natan showt op 8 en 9 september 2011 namelijk een unieke bruidsjurk op de Miele Catwalk. De jurk is er al, maar het model moet nog gevonden worden. (br.she)
Geïnteresseerden kunnen hun kans wagen via mielecatwalk.be.
Misschien komt het door de 'revival of the eighties' of door de
verlovingsjurk van Kate Middleton, maar dat kobaltblauw dé kleur van de
zomer is, is nu wel duidelijk. De rode lopers worden het ware overspoeld
met de Koninklijke kleur. Blauwe maandagen zijn nog nooit zo leuk en
trendy geweest.
Deze knalkleur domineerde vorig jaar al de catwalks maar nu de
collecties eindelijk in de winkelrekken liggen, pikken de celebs daar
natuurlijk gretig op in. Actrices zoals Uma Thurman, Reese Witherspoon
en Eva Mendes waagden zich al aan een kobaltblauw rodeloperavontuur,
maar ook Blake Lively is helemaal te vinden voor de nieuwe trend. Zij
droeg op twee maanden tijd twee verschillende knalblauwe jurken, die
allebei een groot succes bleken te zijn.
Maar
wat is nu het geheim achter het succes van de kleur? Simpel. Kobalt
staat zowat bij iedere huidskleur en je kan dit soort blauw combineren
met zowel neutrale als felle kleuren. Durvers kunnen zelfs voor een een
combinatie van het Koninklijke blauw en zwart gaan. De keuze is aan jou,
de mogelijkheden zijn legio.
Speel je liever op veilig? Ga dan
voor nude peep-toe hoge hakken zoals Reese Witherspoon en Kate
Middleton. De durvers kunnen voor een paars-blauwe ouftit kiezen zoals
Blake Lively dat tot twee maal deed door paarse Louboutins te dragen.
Dan
zijn er nog de metallics waarmee je jouw outfit een hoog 'glitter &
glamourgehalte' geeft, en dat zonder te overdrijven. Kijk maar naar Eva
Mendes die een gouden riem droeg op het Met Gala en naar Kylie Minogue
die vorige maand in Australië haar zilveren peep-toes uit de kast
haalde.
Dit gezegd zijnde,
kobaltblauw is een kleur die zowat met alle mogelijke combinaties werkt
en waarmee je moeilijk de bal kunt misslaan. Maar uitzonderingen
bevestigen de regel, dat bewijst Tara Palmer Tomkinson die op de trouw
van Will & Kate volledig de mist inging. Met haar blauwe jurk was op
zich niks mis mee, maar het was de combinatie van de bizarre hoed, de
vreemde schoenen en haar overbodige handschoenen die voor een 'overkill'
zorgden.
Ook prinses Eugenie maakte dezelfde fout door die dag
een belachelijke hoed op te zetten: dat gevederd haarstukje was net iets
te veel van het goede, om nog maar te zwijgen over haar bloemenjasje
waarmee ze er op slag dertig jaar ouder uit zag... (br.hln)
Nu de zomerkoopjes halfweg zijn, geven veel handelaars al kortingen
tot 50 procent. Dat is vroeger dan vorig jaar. "De eerste dagen van de
koopjes waren goed, maar nadien is de verkoop wat gedaald", zegt Luc
Ardies van zelfstandigenorganisatie Unizo. Hij wijt die lichte terugval
aan het minder goede weer.
Globaal gezien verkopen de winkeliers evenveel of iets minder dan vorig
jaar, maar Unizo merkt wel grote verschillen tussen de handelaars binnen
bepaalde sectoren zoals kledij, schoenen en lederwaren.
Het
Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) trekt uit een eigen
rondvraag dezelfde conclusies, maar rekent voor de volledige
soldenperiode op een lichte verbetering ten opzichte van vorig jaar.
Toen lag de omzet reeds anderhalf procent hoger dan in 2009.
Toch
zijn de handelaars hoopvol: het volstaat dat het iets minder regent en
iets minder koud is opdat de consumenten terug volop aankopen. De
zomerkoopjes eindigen op zondag 31 juli (br.hln)
Jean Paul Gaultier startte vorig jaar met een unieke lingeriecollectie voor het luxemerk La Perla. Dit jaar breidt de man daar een badcollectie aan vast.
Jean Paul Gaultier wist vorig jaar te verbazen met een eigen lingeriecollectie voor het luxemerk La Perla. Dit jaar doet de ontwerper het nog eens fijntjes over en introduceert ook meteen een eigen badkledinglijn. In de nieuwe collectie vind je naast bandeaubikini's met ruches ook bondage geïnspireerde badpakken.
Voor een badpak tel je minstens 255 euro neer. (br.she - foto photonews)
Pimp je pumps goedkoop en snel met de 'heel condoms'
Pimp je pumps goedkoop en snel met de 'heel condoms'
Voor elke schoen gekke vrouw met een budget dat het af en toe laat
afweten, zijn er nu de 'heel condoms'. Het zijn versierde hoesjes die je
over de hak van je pumps kan schuiven, waardoor ze er op slag helemaal
anders uitzien. Budgetvriendelijk én trendy.
De bedenkers van de 'heel condoms' hebben aan vrouwen die a) verzot op
schoenen en b) nu en dan toch budgetvriendelijk willen of moeten denken,
gedacht. De gevederde, gestrikte of gebloemde hoezen passen op elke
middel- tot erg hoge hak. Bovendien beschermen ze je hakken én zijn ze
stukken goedkoper dan een nieuw paar schoenen.
Wie nieuwsgierig is geworden en zich maar vreemde beelden bij de term 'heel condoms' blijft voorstellen, kan terecht op deze website.
Strings zijn passé, dat is al een aantal jaren duidelijk. Maar een
alternatief was er nog niet echt... tot nu: de Brazilian. De onderbroek
heeft niets te maken met de gelijknamige 'scheervorm', waarbij alle
schaamhaar wordt weggeschoren. Ze is in vergelijking zelfs redelijk
preuts en houdt het midden tussen een gewone onderbroek en een string.
In Groot-Brittannië biedt keten M&S de onderbroeken aan, en ze
bleken een grote hit.
De Brazilian is zo gemaakt dat de kans op uitpuilen of bulten fel verminderd wordt, wat de onderbroek erg geschikt maakt om te dragen onder strakke zomerjurken of -broeken. Tegelijk is ze in de lies hoog uitgesneden, wat de benen langer doet lijken.
"We ontwikkelden de Brazilian al in 2005. Het idee was een onderbroek te maken die vrouwelijker en ondeugender was dan de boyshort, maar meer verhullend dan een string. Omdat ze geïnspireerd was op de bikini's die vrouwen dragen op het strand van Rio de Janeiro hebben we het 'The Brazilian' gedoopt", legt Soozie Jenkinson, hoofd van lingerieontwerp bij Marks & Spencer uit.
Volgens de cijfers is de verkoop ervan met maar liefst 64 procent toegenomen. Voor wie zegt dat je met cijfers alles kan bewijzen: sinds de introductie 3 maanden geleden gingen er 500.000 over de toonbank, al zal het aanbod 3-voor-10 pond (12 euro) er misschien ook iets mee te maken hebben. Samen met een populaire maxi-jurk (60 euro) en goed verkopende badmode, helpt deze onderbroek het modemerk aan goede cijfers. (br.hln)
Sterren zijn altijd al dol geweest op merken en exclusiviteit. Maar
sinds Kate Middleton de dag na haar huwelijk gespot werd in een blauwe
Zara-jurk van amper 60 euro, is het merk populair geworden bij de
sterren. Dit is het zogenaamde 'Kate-effect': gewone kledingmerken zijn
weer goed genoeg. Enige nadeel voor de consument: daardoor zijn de
kledingsstukken in mum van tijd uitverkocht.
De jurk die in de smaak viel bij de sterren is een eenvoudige, hooggesloten tulpjurk met bloemenprint, die doet denken aan een impressionistisch schilderij met vele groene en blauwe tinten. Prijskaartje? 80 euro.
Model Denise Van Outen droeg de jurk eerst: op 9 mei werd ze ermee gezien toen ze het Beverly Hill Hotel in Los Angeles verliet. Ze combineerde met nude sandalen en felrode lipstick en nagels. Socialite Olivia Palermo, vooral bekend om haar dure smaak, durfde het aan de jurk te dragen tijdens de modeweek in Parijs. Een lange ketting maar vooral de paarse schoenen waren de voornaamste accessoires.
Het Spaanse model Elen Rivas werd op dezelfde dag gezien in Londen met de jurk , al combineerde zij wel met witte peeptoe-schoenen. Finaliste van de Britse X-factor, Rebecca Ferguson, werd er enkele weken later mee gespot en zij speelde op veilig: zwarte schoenen en zwarte handtas waren jaar voornaamste accessoires.
Cadeautje van de Spaanse kledingketen om hun merk een boost te geven? Dat ontkennen ze bij Zara met klem. "De bloemenjurk was géén cadeau en zat niet in een geschenkdoos. De sterren die de jurk dragen moeten deze zelf gekocht hebben, of in de winkel of in onze online store."
Wie zit te kwijlen bij het idee om deze jurk in de kast te hebben hangen moeten we teleurstellen: de jurk is uitverkocht. En ook de rokversie (35 euro) is nergens meer te vinden. Volgende keer beter? (br.hln - foto getty)
Dirk Bikkembergs is niet langer eigenaar van zijn eigen modehuis. De man heeft alles verkocht aan Eis Excelsa SpA. De man blijft nog wel aan als creatief directeur.
Dirk Bikkembergs was een van de Antwerpse 6. De man creëerde zijn eerste mannenlijn in 1988, gevolgd door een vrouwencollectie in 1993. Bikkembergs stond er steeds op om zoveel mogelijk met Italiaanse vakmensen te werken. Enkele jaren geleden begon de man een samenwerking met Zeis Excelsa om een schoenenlijn te creëren.
"Dit is een belangrijke stap in de ontwikkeling van het merk", laat Maurizio Pizzuti van Zeis Excelsa weten. "Doorheen onze vriendschap en liefde voor elkaar is onze samenwerking altijd verheven geweest tot een topprestatie. We blijven het Italiaanse karakter van de lijn behouden. Maar daarnaast is het nu tijd voor een verdere ontwikkeling. Een eerste stap zal een parfumlijn zijn." (br.she)