The purpose of this blog is the creation of an open, international, independent and free forum, where every UFO-researcher can publish the results of his/her research. The languagues, used for this blog, are Dutch, English and French.You can find the articles of a collegue by selecting his category. Each author stays resposable for the continue of his articles. As blogmaster I have the right to refuse an addition or an article, when it attacks other collegues or UFO-groupes.
Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum
Zoeken in blog
Deze blog is opgedragen aan mijn overleden echtgenote Lucienne.
In 2012 verloor ze haar moedige strijd tegen kanker!
In 2011 startte ik deze blog, omdat ik niet mocht stoppen met mijn UFO-onderzoek.
BEDANKT!!!
Een interessant adres?
UFO'S of UAP'S, ASTRONOMIE, RUIMTEVAART, ARCHEOLOGIE, OUDHEIDKUNDE, SF-SNUFJES EN ANDERE ESOTERISCHE WETENSCHAPPEN - DE ALLERLAATSTE NIEUWTJES
UFO's of UAP'S in België en de rest van de wereld Ontdek de Fascinerende Wereld van UFO's en UAP's: Jouw Bron voor Onthullende Informatie!
Ben jij ook gefascineerd door het onbekende? Wil je meer weten over UFO's en UAP's, niet alleen in België, maar over de hele wereld? Dan ben je op de juiste plek!
België: Het Kloppend Hart van UFO-onderzoek
In België is BUFON (Belgisch UFO-Netwerk) dé autoriteit op het gebied van UFO-onderzoek. Voor betrouwbare en objectieve informatie over deze intrigerende fenomenen, bezoek je zeker onze Facebook-pagina en deze blog. Maar dat is nog niet alles! Ontdek ook het Belgisch UFO-meldpunt en Caelestia, twee organisaties die diepgaand onderzoek verrichten, al zijn ze soms kritisch of sceptisch.
Nederland: Een Schat aan Informatie
Voor onze Nederlandse buren is er de schitterende website www.ufowijzer.nl, beheerd door Paul Harmans. Deze site biedt een schat aan informatie en artikelen die je niet wilt missen!
Internationaal: MUFON - De Wereldwijde Autoriteit
Neem ook een kijkje bij MUFON (Mutual UFO Network Inc.), een gerenommeerde Amerikaanse UFO-vereniging met afdelingen in de VS en wereldwijd. MUFON is toegewijd aan de wetenschappelijke en analytische studie van het UFO-fenomeen, en hun maandelijkse tijdschrift, The MUFON UFO-Journal, is een must-read voor elke UFO-enthousiasteling. Bezoek hun website op www.mufon.com voor meer informatie.
Samenwerking en Toekomstvisie
Sinds 1 februari 2020 is Pieter niet alleen ex-president van BUFON, maar ook de voormalige nationale directeur van MUFON in Vlaanderen en Nederland. Dit creëert een sterke samenwerking met de Franse MUFON Reseau MUFON/EUROP, wat ons in staat stelt om nog meer waardevolle inzichten te delen.
Let op: Nepprofielen en Nieuwe Groeperingen
Pas op voor een nieuwe groepering die zich ook BUFON noemt, maar geen enkele connectie heeft met onze gevestigde organisatie. Hoewel zij de naam geregistreerd hebben, kunnen ze het rijke verleden en de expertise van onze groep niet evenaren. We wensen hen veel succes, maar we blijven de autoriteit in UFO-onderzoek!
Blijf Op De Hoogte!
Wil jij de laatste nieuwtjes over UFO's, ruimtevaart, archeologie, en meer? Volg ons dan en duik samen met ons in de fascinerende wereld van het onbekende! Sluit je aan bij de gemeenschap van nieuwsgierige geesten die net als jij verlangen naar antwoorden en avonturen in de sterren!
Heb je vragen of wil je meer weten? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! Samen ontrafelen we het mysterie van de lucht en daarbuiten.
10-05-2021
Amerikaanse ruimtesonde begint aan lánge terugvlucht naar aarde, met gruis van potentieel gevaarlijke asteroïde ‘Bennu’ aan boord
Amerikaanse ruimtesonde begint aan lánge terugvlucht naar aarde, met gruis van potentieel gevaarlijke asteroïde ‘Bennu’ aan boord
Een Amerikaanse ruimtesonde die erin geslaagd is materiaal van een asteroïde te verzamelen, begint aan zijn terugreis naar de aarde. De ‘OSIRIS-REx’ keert ruimterots Bennu maandagavond de rug toe. Na een lange vlucht landt hij normaal gezien in september 2023 weer op aarde, waarna wetenschappers het gruis kunnen bestuderen om meer te weten komen over hoe ons zonnestelsel is ontstaan. Bijzonder: er is een kleine kans dat de asteroïde in kwestie in de 22ste eeuw op aarde botst, met mogelijk catastrofale gevolgen.
De OSIRIS-REx zoog in oktober vorig jaar met succes ongeveer 60 gram steentjes en stof op van het oppervlak van de aardappelvormige asteroïde Bennu. Dat gebeurde op bijna 333 miljoen kilometer afstand van de aarde. De sonde werkte daarbij helemaal zelfstandig. De afstand naar de aarde is immers zo groot dat de vluchtleiding niet kan ingrijpen.
Voor OSIRIS-REx aan zijn spannende afdaling begon naar het verraderlijke en met rotsblokken bedekte oppervlak, cirkelde hij eerst bijna twee jaar lang rond de oude ruimterots om die grondig te bestuderen. Daarvoor was hij twee jaar onderweg naar Bennu geweest. De sonde werd al in 2016 gelanceerd.
Tijdens die twee jaar cirkelen leerde OSIRIS-REx dat de asteroïde bezaaid ligt met rotsblokken zo groot als koeien. Ook ontdekte hij sporen van watermoleculen op de rots en vond hij de ideale plek om erop te landen. Die locatie moest veilig zijn én een garantie bieden voor interessante bodemstalen. Vorig jaar volgde dan zijn voorzichtige en slechts seconden durende staalafname met een soort stofzuigerslang. De asteroïdemonsters zijn verzameld in een bakje aan boord.
Wetenschappers willen het gruis bestuderen om een beter beeld te krijgen van het ontstaan van ons zonnestelsel, en misschien vinden ze aanwijzingen over het ontstaan van leven op aarde.
Asteroïde Bennu, die in 1999 werd ontdekt en een diameter van ongeveer 490 meter heeft, stamt immers uit de tijd dat ons zonnestelsel is ontstaan. De samenstelling van de asteroïde zou de voorbije 4,5 miljard jaar grotendeels onveranderd zijn gebleven. Doordat er water op gevonden is, kunnen de gegevens van het onderzoek veel duidelijk maken over de beginperiode.
Potentiële botsing
Bennu geldt overigens als een potentieel gevaarlijke asteroïde voor ons. Wetenschappers achten het mogelijk dat het ding in de 22ste eeuw met ons zou botsen. De asteroïde zal in ieder geval rakelings langs de aarde scheren in 2135, en komt nog dichter in 2175 en 2195. Al is de kans op een botsing slechts 1 op de 2.700, de impact ervan zou wel ongeveer 80.000 keer krachtiger zijn dan de atoombom op Hiroshima.
De motoren van de OSIRIS-REx moeten maandag rond 22.00 uur Belgische tijd aan het werk gaan, zodat de sonde wegvliegt van de asteroïde.
De terugvlucht duurt dus ruim twee jaar. Dat betekent dat het vaartuig niet naar de aarde moet vliegen, maar naar de plek waar de aarde in 2023 staat. Om daar te komen, zal hij twee keer rond de zon vliegen en een afstand van 2,3 miljard kilometer afleggen. Op 24 september 2023 moet de capsule dan uiteindelijk voorzichtig landen in de Amerikaanse staat Utah.
De missie kost ongeveer 1 miljard dollar. Voor de Amerikanen is het de eerste keer dat ze materiaal van een asteroïde ophalen. Eerder is Japan de VS al voorgegaan met de missies Hayabusa en Hayabusa2.
“Volgens onze opvolging en analyse is de eerste trap van de draagraket Lange Mars 5B om 10.24 uur (4.24 uur in België) teruggekeerd in de atmosfeer”, zegt het China Manned Space Engineering Office in een persbericht.
De Chinezen stellen dat het meeste puin van de draagraket is verbrand bij terugkeer in de dampkring en dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat er enige schade is veroorzaakt.
Het CMSEO vermeldt ook de coördinaten van een punt in de Indische Oceaan waar brokstukken allicht zijn neergekomen. Het gaat om 72,47 graden oosterlengte en 2,65 graden noorderbreedte. Dat is ten zuidwesten van India en Sri Lanka.
Bezorgdheid
De Chinese raket van het type Lange Mars 5B bracht eind april een deel van een Chinees ruimtestation in de ruimte. Zaterdagavond laat raasde de raket echter terug naar de aarde in een ongecontroleerde afdaling.
Het is volgens ruimtevaartdeskundigen de eerste keer in dertig jaar dat een zo groot brokstuk ongecontroleerd terugkeert in de dampkring.
Verscheidene experts hadden voorspeld dat de brokstukken in zee zou belanden omdat de planeet voor 70 procent uit water bestaat. Toch was er bezorgdheid over schade en mogelijke slachtoffers ondanks de lage kans.
Het Europees ruimtevaartagentschap ESA vreesde dat brokstukken van de ongecontroleerd terugvallende draagraket mogelijk in Zuid-Europa zouden neerkomen.
Ook Washington had geklaagd dat volgens de internationale afspraken dergelijke raketten gecontroleerd moeten terugkeren in de oceaan, terwijl ze hun laatste brandstof opmaken.
De Amerikaanse minister van Defensie Lloyd Austin had deze week verzekerd dat zijn land niet van plan was de raket te vernietigen. Hij suggereerde dat de lancering door China niet zorgvuldig genoeg was gepland.
Hemelse Harmonie
Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Peking belooft dat het de wereld alle informatie zal geven over de terugkeer van de bovenste trap van de raket waarmee op 29 april de basismodule van China’s eerste permanente ruimtestation, Tianhe (Hemelse Harmonie), werd gelanceerd.
China heeft de afgelopen decennia miljarden euro’s geïnvesteerd in zijn ruimtevaartprogramma.
Er staan nog tien lanceringen op het programma om modules eraan toe te voegen. Normaliter keren onderdelen van de Lange Mars-raket meteen terug in de dampkring, boven water, maar dit keer kwam de bovenste trap in een baan om de Aarde.
In 2020 zijn brokstukken van een andere Lange Marsraket nog neergestort in dorpen in Ivoorkust, met schade als gevolg maar geen gewonden. In april 2018 is het Chinese ruimtelaboratorium Tiangong-1 bij het binnendringen van de atmosfeer uiteengevallen, twee jaar nadat het uit gebruik was genomen.
GERELATEERDE VIDEO'S EN INFORMATIE, uitgekozen en gepost door peter2011
IMAGE COPYRIGHTGETTY IMAGES / image caption
The rocket, which carried a Chinese space station section into orbit, was launched on 29 April
image caption
Long March-5B rocket launched the Tianhe module on 29 April
Helikopter Ingenuity nu ook voor het eerst te horen op Mars
Nasa heeft vrijdag voor het eerst een opname openbaar gemaakt van het geluid van de Ingenuity-helikopter tijdens de vierde vlucht op Mars. De opname werd gemaakt door het Nasa-wagentje Perseverance. Het is de eerste keer dat een ruimtetuig op een andere planeet geluid van een apart ruimtetuig kan opnemen.
Remi Lehmann
Het Amerikaanse luchtvaartagentschap plaatste op Twitter nieuwe beelden van de zeswielige robot tijdens de vierde Ingenuity-vlucht op 30 april, dit keer dus vergezeld van geluid. De video van drie minuten begint met de wind die over de Jezero-krater waait, waar Perseverance op 18 februari landde om sporen van vroeger microbiologisch leven te vinden.
De helikopter is echter niet bijzonder goed te horen, aangezien Perseverance de opname maakte vanop ongeveer 80 meter afstand. Bovendien zorgen de ijle atmosfeer en de wind op Mars voor een gedempt geluid. Maar zelfs het weinige dat er te horen is “is een goudmijn voor een beter begrip van de atmosfeer op Mars”, aldus wetenschappers.
De 1,8 kilo zware Ingenuity (Vindingrijkheid) heeft vrijdag bovendien ook met succes een vijfde vlucht voltooid. Het ging om de eerste enkele reis van de minihelikopter, die dus niet meer terugkeerde naar het startpunt.
Voor de Mars-helikopter, die aan boord was van het NASA-wagentje Perseverance (Volharding), zijn de omstandigheden op Mars extreem. De rotoren moeten door de ijle atmosfeer, ruwweg maar 1 procent van die op aarde, meer dan 2.500 omwentelingen per minuut maken om los te komen van de grond. Daarnaast is de zonne-energie geringer en hebben de accu’s te lijden van de lage temperaturen ‘s nachts, wanneer het kwik kan zakken tot 90 graden onder nul.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:HLN.be - Het Laatste Nieuws ( NL)
06-05-2021
Prototype Marsraket van SpaceX maakt voor het eerst succesvolle landing na testvlucht
Prototype Marsraket van SpaceX maakt voor het eerst succesvolle landing na testvlucht
Het onbemande prototype Marsraket van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX is in de nacht van woensdag op donderdag succesvol geland na een testvlucht. Tot nu toe lukte het maar niet om de raket veilig te laten landen of die in één stuk te houden na de landing, maar het prototype ‘SN15' landde veilig en ontplofte niet.
De Starship SN15 werd gelanceerd vanaf de ruimtebasis van SpaceX in de Texaanse plaats Boca Chica. De raket steeg op tot ongeveer 10 kilometer hoogte, om daarna horizontaal te draaien en in vrije val te gaan. Na deze val ontstaken de motoren, draaide het voertuig zich weer naar een verticale houding en landde de raket veilig op de grond. Kort na de landing brak er een brandje uit onderaan de raket. Bij een eerdere poging leidde een soortgelijk brandje tot een ontploffing van het hele voertuig, maar deze keer kon SpaceX het vuur blussen. Bij de voorlaatste poging ontplofte de raket nog voor de landing compleet was.
SpaceX is het bedrijf van zakenman Elon Musk, die ook de topman is van autofabrikant Tesla. SpaceX brengt momenteel vrachten en astronauten van en naar het internationale ruimtevaartstation ISS, maar het doel van het bedrijf is om de kolonisering van de planeet Mars mogelijk te maken. Starship moet het voertuig worden dat ‘voet zet’ op de rode planeet. Ook moet de raket commerciële vluchten naar de maan mogelijk gaan maken.
Zelfs na 60 miljoen sterren nog steeds geen teken van buitenaards leven
Astrobiologen van het ‘Breakthrough Listen’ project hebben de eerste resultaten bekend gemaakt van een nieuw onderzoek waarin ze een regio tot aan het centrum van onze melkweg hebben afgespeurd naar radiosignalen van buitenaards intelligent leven. Maar er werd niets gevonden.
Martijn Peters
Al 7 decennia lang zijn wetenschappers op zoek naar radiosignalen die per ongeluk of voor expres uitgezonden zijn door intelligent buitenaards leven. Maar tot nog toe blijft de vraag “zijn we alleen in het universum of niet” onbeantwoord. Ook de meest recente studie binnen het ‘Breakthrough Listen’ project van miljardair Yuri Milner en wijlen Stephen Hawking brengt daar geen verandering in.
Voor deze studie verzamelde het team met behulp van de ‘Green Bank Radio’ en ‘CSIRO’s Parkes Radio’ telescopen maar liefst 600 uur aan radio observaties. Daarbij keken ze naar alles binnen hun gezichtsveld in een gebied tussen de aarde en het gigantisch zwarte gat in het midden van onze melkweg. Want dat heeft zo zijn voordelen. Allereerst neemt het aantal sterren per oppervlakte toe naarmate je dichter bij het centrum komt. De wetenschappers schatten dat er zich zo’n 60 miljoen sterren in hun gezichtsveld bevonden. Meer sterren betekent meer kans op mogelijks bewoonbaar gebied. En doordat die zich dichter bij elkaar bevinden kan dat stimulerend werken voor de ontwikkeling van interstellaire communicatie en reizen. Tot slot is het centrum ook dé ideale plaats voor een geavanceerde beschaving om een baken te plaatsen dat signalen kan verzenden naar heel de melkweg.
Maar er zijn ook nadelen aan verbonden als je die richting uitkijkt. De regio het dichtst bij het centrum van de melkweg is onbewoonbaar door schadelijke straling, exploderende supernova’s en gaswolken waar de temperatuur al snel tot in de miljoenen graden kan reiken. En dan is er nog niets gezegd over dat gigantische zwarte gat in het midden.
Helaas ontdekten de onderzoekers geen herhalende radiosignalen tussen de frequenties van 0,7 en 93 GHz. Geen buitenaardse intelligentie dus, al is de zoektocht nog maar net begonnen. De wetenschappers wisten wel een aantal gebeurtenissen vast te leggen waarbij magnetars, een type neutronenster, bij betrokken waren. Goed nieuws dus voor de astronomen die dit soort ster bestuderen.
Puin van Chinese raket kan zondag neerstorten in Europa
Puin van een vorige week gelanceerde Chinese raket kan komende zondag mogelijk neerstorten in Europa. Volgens experts van het ruimteafvalbureau van het Europese Ruimteagentschap ESA liggen delen van Spanje, Italië en Griekenland in het risicogebied dat is vastgesteld tussen 41 graden noorderbreedte en 41 graden zuiderbreedte. De eventuele resten kunnen ook in de oceaan plonzen.
Een grote raket van het zware type ‘Lange Mars 5B’ bracht afgelopen donderdag de 22 ton zware kernmodule ‘Tianhe’ in de ruimte. Dat betekende de start van de bouw van een nieuw ruimtestation voor China.
Maar de kern van die grote Chinese raket is nu wild en tuimelend weer naar beneden aan het komen. Vandaag draait de kern van 30 meter hoog aan zo’n 27.600 kilometer per uur ongeveer elke 90 minuten in een baan om de aarde, op een hoogte van meer dan 300 kilometer. Het Amerikaanse leger heeft het object intussen ‘2021-035B’ genoemd en de koers ervan is te zien op websites zoals orbit.ing-now.com.
Sinds het weekend is de raketkern bijna 80 kilometer in hoogte gezakt. Grondobservaties bewijzen dat het ding draaiend en ongecontroleerd vallend verder rondscheurt. Het is nu vrijwel onmogelijk om te voorspellen welke onderdelen verbranden dan wel neerstorten. De meeste objecten verbranden bij terugkeer volledig in de atmosfeer, zeggen deskundigen.
Het ontwerp van de ‘Lange Mars 5B’-raket laat na lancering niet meer toe om het tuig te sturen om op een bepaald punt neer te storten. De meeste andere ruimteraketten maken veel minder snelheid en keren terug op de aarde op een vooraf vastgestelde locatie. “Het ontwerp van de raket is gebrekkig vergeleken met de huidige norm van andere landen”, stelt astrofysicus Jonathan McDowell van het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. “We weten niet precies waar het puin zal neerkomen. In het ergste geval is het zoals de crash van een klein vliegtuig, maar verdeeld over honderden kilometers.”
Na de eerste vlucht van het nieuwe rakettype in mei 2020 is al eens puin neergekomen, in Ivoorkust. Daarbij raakten verschillende huizen beschadigd.
“Het kan potentieel niet goed gaan”, aldus McDowell aan de Britse krant The Guardian. “De laatste keer dat ze een Lange Mars 5B-raket lanceerden, eindigde dat in grote, lange metalen staven vliegend door de lucht en beschadigde gebouwen in Ivoorkust. Het meeste van het puin brandde toen op, maar toch waren er enorme stukken metaal die de grond raakten. We hebben toen veel geluk gehad dat niemand gewond is geraakt.”
Volgens McDowell zullen hoe dan ook stukken van de raket de terugkeer overleven. In het beste geval valt de puinregen ergens in zee. Dat is ook goed mogelijk, aangezien ongeveer 70 procent van het aardoppervlak bedekt is met water. Maar zekerheid is er niet.
Hemelpaleis
“Wat erg is, is dat het echt nalatig is van de kant van China”, aldus nog McDowell. “Dingen van meer dan tien ton laten we niet opzettelijk ongecontroleerd uit de lucht vallen.”
Voor de bouw van het nieuwe Chinese ruimtestation staan nog meer lanceringen van Lange Mars 5B-raketten op de agenda. Het station zou “rond 2022" klaar zijn en ‘Tiangong’ (Hemelpaleis) heten. Het uiteindelijke ruimtestation moet drie Chinese astronauten tegelijkertijd kunnen huisvesten.
NASA's asteroïde-simulatie toont onvermijdelijke ramp voor aarde
NASA heeft een week lang onderzocht wat er zou gebeuren als een gigantische asteroïde op de aarde afstormde. Conclusie: zoals het nu is, zou de ramp onvermijdelijk zijn.
Momenteel bestaat er geen technologie die een asteroïde zou kunnen tegenhouden Europa van de kaart te vegen. Dat bewijzen simulaties van NASA. Zelfs met zes maanden voorbereidingstijd zouden we het niet kunnen voorkomen.
Dat hypothetische scenario werd getest tijdens een planetaire verdedigingsconferentie van de Verenigde Naties. Het bewijst dat landen volledig onvoorbereid zijn op dit soort rampen. Dat beamen de deelnemers: “Als we in het echte leven met het scenario worden geconfronteerd, zouden we met de huidige mogelijkheden op zo’n korte termijn geen ruimtevaartuig kunnen lanceren.” De enige mogelijkheid die we zouden hebben in zo’n situatie, is het gebied ontruimen. Toch zou dat moeilijk zijn, aangezien de getroffen zone grote delen van Noord-Afrika en Europa inhield. De oefeningen worden gehouden om te kijken wat we in de toekomst kunnen doen om wel voorbereid te zijn.
SpaceX-baas Elon Musk beweert dat het gebrek aan een oplossing “een van de vele redenen is waarom we grotere en meer geavanceerde raketten nodig hebben”.
SpaceX heeft onlangs een contract met NASA binnengehaald voor de ontwikkeling van een nieuw ruimtevaartuig, dat wordt gebouwd om mensen en vracht door het zonnestelsel te vervoeren. In combinatie met zijn Super Heavy Rocket Booster beweert SpaceX dat het nieuwe vaartuig ’s werelds krachtigste lanceervoertuig ooit zal zijn. In theorie zou het gebruikt kunnen worden om te helpen bij missies om het pad van een asteroïde die naar de aarde komt om te leiden.
NASA werkt al aan asteroïde-afbuigingstechnologie en plant een lancering van zijn eerste testmissie van zijn Double Asteroid Redirection Test-systeem (DART) eind 2021. Dan zou het de asteroïde Dimorphos bereiken in de herfst van 2022. DART zal proberen de baan van de asteroïde te veranderen en hopelijk bewijzen dat een dergelijke strategie in de toekomst zou kunnen werken op gevaarlijke objecten die richting de aarde komen.
NASA volgt momenteel 25000 van die objecten. Er zijn zo’n 30 nieuwe ontdekkingen per week.
Minihelikopter Ingenuity voltooit vierde vlucht op Mars alsnog, NASA verlengt missie
De minihelikopter Ingenuity is vandaag alsnog opgestegen op Mars en heeft met succes zijn vierde vlucht gemaakt. Die was opnieuw sneller en verder dan de voorgaande keren. Gisteren ging er iets mis bij de start en bleef het toestel aan de grond. De NASA-ingenieurs herkenden dat probleem uit eerdere tests. Een dag lukte het in de herkansing wel. De minihelikopter zal overigens veel langer op Mars rondvliegen dan oorspronkelijk gepland.
De missie, die oorspronkelijk ongeveer 30 dagen zou duren, is met nog eens 30 dagen verlengd. “Na die periode van 30 dagen zullen we bekijken waar we staan”, zei NASA-manager Lori Glaze. “Er is een kans om ook daarna nog door te gaan.”
Vorige week is Ingenuity voor de eerste keer opgestegen. Het werd daarmee het eerste luchtvaartuig dat een vlucht op een andere planeet voltooide. Daarna vloog de helikopter, die wordt aangedreven door lithium-ionbatterijen en ongeveer 1,8 kilogram weegt, nog twee keer, verder en sneller dan voorheen. Een vierde lanceerpoging gisteren mislukte aanvankelijk, maar werd vandaag herhaald.
De 1,8 kilo zware Ingenuity (Vindingrijkheid) had als opdracht 133 meter in zuidelijke richting te vliegen en onder meer foto’s te maken van een mogelijke nieuwe landingsplek. Die wordt de eindbestemming van het volgende tochtje op de rode planeet, waar de luchtdruk vlak boven het oppervlak al zeer laag is.
De helikopter moet extreme omstandigheden op Mars trotseren: De temperaturen dalen ’s nachts tot -90 graden Celsius, wat een uitdaging is voor batterijen en elektronica. Vanwege de ijle atmosfeer, die ruwweg slechts één procent zo dicht is als die op aarde, moeten de rotors van Ingenuity versnellen tot 2.537 omwentelingen per minuut, een veelvoud van wat helikopters op aarde halen. Ingenuity haalt de energie voor die inspanning uit zijn batterij, die wordt gevoed door de zonnestralen.
Ruimtesonde Voyager 1 zweeft na meer dan 40 jaar nog altijd rond, als verst van ons verwijderde object ooit door de mens gemaakt
5 september 1977. Voyager 1 wordt vanop Cape Canaveral gelanceerd. Bijna 44 jaar later zweeft de onbemande sonde nog altijd rond, inmiddels in de interstellaire ruimte, op 22,7 miljard kilometer van onze planeet. Voyager 1 blijft ook informatie doorsturen naar de aarde. De brandstof raakt nu wel stilaan op. Wetenschappers hopen dat Voyager 1 het nog tot zijn vijftigste missieverjaardag in 2027 kan rekken.
Hoe zou het nog zijn met Voyager 1, één van de oudste ruimtesondes en het verst van de aarde verwijderde door de mens gemaakte object ooit? Wel, na bijna 44 jaar dienst in de ruimte zendt de sonde nog altijd informatie door naar de aarde, ook al zoeft Voyager 1 verder en verder weg van ons en van de zon, aan een snelheid van 17 kilometer per seconde. Elk jaar legt de sonde zo 3,5 AE (astronomische eenheden) af. Eén AE is de gemiddelde afstand tussen de aarde en de zon en bedraagt ongeveer 149,6 miljoen kilometer.
In 1979 vloog de Voyager 1 voorbij Jupiter en maakte de sonde gedurende enkele maanden foto’s van de planeet. In november 1980 bestudeerde de ruimtesonde Saturnus. Daarna vond Voyager 1 geen planeten meer op zijn weg.
Nog voor de lancering van Voyager 1 was astrofysicus Bill Kurth (universiteit van Iowa) er al mee in de weer. Volgens hem wist in 1977 niemand zeker waar de heliopauze of de uiterste grens van ons zonnestelsel zich bevond. Maar in augustus 2012 vloog Voyager 1 het zonnestelsel uit en bereikte zo de interstellaire ruimte. Onder meer daaruit bleek de heliopauze op een afstand van zo’n 120 AE te liggen, een pak verder dan veel wetenschappers dachten.
Volgens Jon Richardson, astrofysicus aan het befaamde MIT, blijft Voyager 1 de uitlopers van de zon voelen, miljarden kilometers voorbij de heliopauze. “De zon heeft nog altijd een groot effect, ver buiten de heliosfeer”, aldus Richardson. De ruimtesonde zweeft ook nog altijd binnen het zwaartekrachtveld van de zon. Wetenschappers verwachten dat de Voyager 1 over ongeveer 300 jaar de Oortwolk zal binnendringen, die veronderstelde sluier van kometen die zich tot op enkele lichtjaren van ons uitstrekt. Van de Oortwolk is nog nooit bewijs geleverd en dat zal waarschijnlijk ook niet van Voyager 1 komen. De sonde leeft nu al in extra tijd. Tegen 2025 zal de sonde waarschijnlijk geen enkel instrument meer kunnen voorzien van stroom. Al hopen wetenschappers als Kurth erop dat Voyager 1 in 2027 zijn vijftigste verjaardag na de lancering zal halen. “Dat zou een mijlpaal zijn die geen van de ontwerpers van Voyager 1 ooit had kunnen voorzien”, weet Kurth.
De NASA-helikopter Ingenuity heeft voor de derde keer een vlucht gemaakt op Mars en die was opnieuw succesvol. Marsrover Perseverance heeft beelden doorgestuurd naar de aarde.
Ingenuity bewoog zich verder en sneller dan tijdens zijn vorige uitstapjes. Hij legde in totaal 50 meter af in 1 minuut en 20 seconden en bereikte een maximumsnelheid van twee meter per seconde of 7,2 kilometer per uur. “De vlucht van vandaag verliep zoals gepland, maar dat maakt hem niet minder ongelofelijk”, zegt Dave Lavery, programmamanager van het NASA-hoofdkantoor in Washington.
Perseverance, die de kleine helikopter van 1,8 kilogram aan boord had toen hij op Mars arriveerde, maakte beelden van de derde vlucht. Daarop is te zien hoe Ingenuity links in beeld opstijgt en zijdelings naar rechts wegvliegt tot hij verdwijnt. Even later vliegt hij weer het beeld in en landt hij op dezelfde plaats als waar hij even daarvoor vertrokken was. De komende dagen zullen nog meer beelden naar de aarde worden gestuurd.
Image Credits: NASA
Vierde vlucht
Het ruimteagentschap kondigde intussen al de voorbereiding aan van een vierde vlucht. De vluchten zullen naar verwachting steeds moeilijker worden en Ingenuity tot het uiterste drijven.
Hoe die vluchten ook aflopen, na hooguit een maand stopt het Ingenuity-experiment. Dan zal de Perseverance-rover zich wijden aan zijn hoofdtaak: het zoeken naar sporen van vroeger leven op Mars.
Historische vlucht van NASA-helikopter Ingenuity op Mars geslaagd
Historisch! NASA-helikopter Ingenuity is voor het eerst op Mars de lucht ingegaan. Dat is vanochtend rond 9.30 uur onze tijd gebeurd zijn, maar door de vertraging in de communicatie tussen de rode planeet en de onze, kwam de bevestiging pas even voor 13 uur - zo’n 3,5uur later - bij ons op aarde door. Een eerdere poging van de eerste gemotoriseerde en gecontroleerde vlucht op een andere planeet dan de onze werd uitgesteld wegens technische problemen.
“De hoogtegegevens bevestigen dat Ingenuity de eerste vlucht van een gemotoriseerd toestel op een andere planeet heeft uitgevoerd”, aldus het Jet Propulsion Laboratory van de NASA. Dat is het labo dat de robotmissies beheert.
“Het klopt, het klopt echt”, aldus MiMi Aung, projectmanager in het controlecentrum in Pasadena in de VS, nadat de gegevens van de helikopter op aarde waren aangekomen en geanalyseerd. Dat gebeurde ongeveer drie uur nadat de vlucht had plaatsgevonden. “We kunnen nu zeggen dat mensen een rotorvliegtuig op een andere planeet hebben gevlogen.”
De minihelikopter van bijna een meter hoog en 1,8 kilo kreeg de naam Ingenuity (Vindingrijkheid). Het drone-achtige toestel reisde 480 miljoen kilometer mee naar Mars in de buik van NASA’s rover Perseverance (Volharding). Op 18 februari landde die na een reis van 203 dagen succesvol in het gebied van de Jezerokrater op de rode planeet. Bedoeling van zijn reisgenoot Ingenuity was om de ijle lucht van Mars te doorklieven. Dat zou een primeur zijn: de eerste gemotoriseerde, gecontroleerde vlucht op een andere planeet dan de aarde.
En dat lukte ook. Ingenuity steeg vanochtend (onze tijd) op, zweefde even op 3 meter hoogte en landde vervolgens weer op het oppervlak van de planeet. Om zich te oriënteren boven het Marsoppervlak, neemt de Ingenuity 30 beelden per seconde.
Ingenuity stuurde een zwart-witfoto door waarop de schaduw van het toestel te zien is op het Marsoppervlak. Een dag na de vlucht, eens de batterijen opnieuw zijn opgeladen, zal de helikopter een kleurenfoto van de horizon doorsturen. Die is genomen door een andere camera. De Perseverance maakte een opname van de vlucht. De volledige video zal de komende dagen worden doorgestuurd, aldus Elsa Jensen, die verantwoordelijk is voor de camera’s van de rover.
‘Landingsbaan’
Na het neerstrijken van Perseverance op Mars met Ingenuity in de buik in februari, was de robotjeep naar een ‘landingsbaan’ ongeveer 20 meter verder gereden. Daar werd Ingenuity neergelaten op de grond en werd een selfie van beide toestellen gemaakt. Vanochtend is de miniheli dan eindelijk opgestegen, maar omdat de eerste gegevens over het helikopterexperiment pas ongeveer drie uur later weer op aarde aankwamen, was de bevestiging er pas even voor 13 uur onze tijd. De informatie moest eerst worden doorgegeven via de Perseverance-rover en een satelliet op Mars, die de gegevens vervolgens naar het Jet Propulsion Laboratory van NASA stuurde. Daar werd alles gedecodeerd en vrijgegeven. Perseverance en Ingenuity stonden op het moment van de vluchtpoging zelf dus niet live in contact met NASA. De twee ruimtetuigen deden alles zelfstandig, op basis van instructies die ze gisteren hadden gekregen. Ingenuity vloog autonoom en analyseerde zelf zijn positie tegenover het oppervlak.
Om een technisch probleem te verhelpen had de vluchtleiding de afgelopen dagen nog een software-update geïnstalleerd die eerst op aarde was getest. Daardoor moest de vlucht, die eigenlijk gepland was op 11 april, worden uitgesteld.
Vrijdag konden de twee in tegengestelde richting draaiende rotorbladen van maar liefst 1.20 meter lang uitgetest worden op de hoogste snelheid van 2.500 toeren per minuut. Dat is zo’n vijf keer sneller dan bij een standaardhelikopter. “Ingenuity heeft voldoende energie en kracht om deze vlucht op Mars uit te voeren”, klonk het zelfverzekerd. Na de geslaagde poging vandaag staan er in principe nu voor de komende dagen nog vier andere vluchten van Ingenuity op de rode planeet gepland. De Marshelikopter zou telkens wat verder vliegen. “Wanneer we aan de vierde en vijfde vlucht komen, zullen we plezier hebben”, aldus projectleidster MiMi Aung. “We willen ons toestel echt tot zijn limieten duwen” en “risico’s nemen”.
De levensduur van de Marshelikopter zal bepaald worden door de manier waarop die telkens opnieuw landt, aldus MiMi Aung. Wat zoveel betekent als: of het toestel erin slaagt niet te crashen. Donderdag hoopt het team een tweede vlucht te ondernemen, zegt Aung. De volgende vluchten zullen steeds sneller, hoger en verder zijn, afhankelijk van de omstandigheden en wat de helikopter aankan, vertellen Aung en haar collega’s tijdens de persconferentie.
De onderneming is een huzarenstukje. De lage luchtdruk op het oppervlak van Mars is te vergelijken met de druk op 30 kilometer hoogte op aarde. Zo hoog kunnen aardse helikopters niet vliegen. Ook de batterijen opladen is moeilijk. Mars krijgt overdag ongeveer de helft van de zonne-energie op aarde. ‘s Nachts worden de onderdelen aan boord blootgesteld aan temperaturen tot 90 graden onder nul, wat de doodsteek kan betekenen voor batterijen en andere elektronica.
Na zijn eerste vlucht verkeert de Ingenuity alleszins nog in uitstekende toestand, klinkt het op de NASA-persconferentie. Hij heeft wat stof afgeschud en alle onderdelen, waaronder de camera’s, zijn in prima staat.
De atmosfeer op Mars is extreem dun: ongeveer 1 procent van de dichtheid op onze eigen planeet. Dat maakt het Ingenuity moeilijker om “zich vast te bijten” in de lucht. De zwaartekracht is dan weer minder op Mars dan bij ons, wat in het voordeel is van de helikopter, maar de ingenieurs hebben die heel licht (1,8 kilogram) gebouwd. Ook de winden hadden de Ingenuity parten kunnen spelen, omdat die tot 20 meter per seconde kunnen waaien, wat sneller is dan bij de testen met de helikopter op aarde. Maar de ingenieurs gingen ervan uit de Ingenuity dat wel aankon en ze kregen gelijk.
Unieke beelden
We moesten dus wachten tot de beelden ons op aarde bereikten, wat uiteindelijk ongeveer 3,5 uur in beslag nam. Ingenuity had zelf twee camera’s aan boord. De zwart-witcamera was naar de grond gericht en was een hulp voor de navigatie, de hoogresolutiecamera filmde dan weer de horizon in kleur. Ook Perseverance bleef in de buurt en zorgde voor beelden vanop ongeveer 65 meter afstand. De Marsjeep zoomde daarbij met telelenzen in op de actie. Er liepen ook videobeelden binnen bij JPL.
Bobby Braun, directeur voor planetaire wetenschap bij JPL, omschreef het enorm spannende gebeuren eerder al als een “gebroeders Wright-moment”. Voor de symboliek werd daarom onder het zonnepaneel van de kleine helikopter een lapje stof van het eerste gemotoriseerde vliegtuig van de gebroeders Wright uit 1903 verborgen. De Amerikaanse luchtvaartpioniers Wilbur en Orville Wright waren op 17 december 1903 in North Carolina de eersten die erin slaagden een vlucht met een gemotoriseerd vliegtuig uit te voeren. De landingsplaats van de Ingenuity op Mars werd het ‘Wright Brothers Field’ gedoopt.
Nu was het dus de beurt aan Ingenuity. Deze nieuwe vliegtechnologie op Mars kan helikopters in de toekomst helpen om een buitenaardse bestemming veel sneller te verkennen.
De ontwikkeling en de bouw van de rover Perseverance duurden acht jaar en kostte ongeveer 2,2 miljard euro. Op Mars moet de rover naar sporen van vroeger microbieel leven zoeken en ook het klimaat en de geologie van de planeet onderzoeken.
Vlucht van NASA-helikopter Ingenuity op Mars geslaagd
Historisch! NASA-helikopter Ingenuity is voor het eerst op Mars de lucht ingegaan. Dat is vanochtend rond 9.30 uur onze tijd gebeurd zijn, maar door de vertraging in de communicatie tussen de rode planeet en de onze, kwam de bevestiging pas even voor 13 uur - zo’n 3,5uur later - bij ons op aarde door. Een eerdere poging van deze eerste gemotoriseerde en gecontroleerde vlucht op een andere planeet dan de onze werd uitgesteld wegens technische problemen.
Marshelikopter Ingenuity moet software-update krijgen, datum van eerste vlucht nog onbekend
De eerste buitenaardse helikopter vliegt voorlopig nog niet rond op Mars. Bij een laatste test voordat het onbemande toestel zou opstijgen, kwam vorige week een computerprobleem aan het licht. Daarom moet de vluchtleiding van 280 miljoen kilometer afstand nieuwe software aan boord installeren. Die moet eerst op aarde worden getest.
Het kost tijd om de nieuwe code te maken, te controleren en dan naar Mars te sturen. Veel is nog onzeker, maar hopelijk kan volgende week een nieuwe datum voor de vlucht worden vastgesteld, laat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA weten. De helikopter is in goede staat en alle onderdelen aan boord werken goed, benadrukt de organisatie.
De Marshelikopter heeft de naam ‘Ingenuity’ (Vindingrijkheid) gekregen. Ingenuity zou in de nacht van zondag op maandag (Belgische tijd) zijn eerste korte vlucht maken. Het was de bedoeling dat hij in drie seconden naar een hoogte van enkele meters zou gaan. Daar zou hij 30 seconden blijven hangen, om vervolgens gecontroleerd op dezelfde plek te landen.
Als voorbereiding op de eerste vlucht liet de vluchtleiding vrijdag de rotoren van de helikopter draaien. Tijdens die generale repetitie ging iets mis. Toen de software aan boord moest omschakelen van de fase voor het vliegen naar de zogenaamde vliegfase, en dus deed alsof de helikopter daadwerkelijk ging opstijgen, sloeg de computer aan boord alarm en werd de repetitie gestaakt.
Rondvliegen
Als de eerste vlucht slaagt, kan Ingenuity daarna een keer of vijf rondvliegen op Mars, telkens enkele honderden meters verder. De helikopter houdt het waarschijnlijk ongeveer een maand vol op de rode planeet. Gelijkaardige helikopters kunnen ooit misschien helpen om een buitenaardse bestemming veel sneller te verkennen.
Ingenuity werd in juli gelanceerd, als bagage in het laadruim van het Marskarretje Perseverance (Volharding). Samen landden ze half februari op Mars. Ruim een week geleden werd Ingenuity neergezet op het oppervlak. De helikopter is bijna een meter hoog en weegt ongeveer 2 kilo.
Deze onaangeroerde schatten hebben archeologen al ontdekt in 3.000 jaar oude verloren stad in Egypte
Archeologen hebben een tipje van de sluier gelicht over de schatten die ze al gevonden hebben in een pas ontdekte, 3.000 jaar oude stad in Egypte. Het zou gaan om de grootste stad uit de Egyptische oudheid die ooit gevonden werd. Hoewel nog maar een deel van het terrein is opgegraven, werd al een ongekende rijkdom aan spullen opgegraven.
Het gaat onder meer om stoffelijke resten van mensen en dieren, kleren, sandalen, prachtig gekleurde oude potten, beelden, juwelen en amuletten. Ze lagen in resten van gebouwen, onder meer een werkplaats waar vlees gedroogd werd en enkele winkels. Bij de meer opmerkelijke vondsten waren de fossiele resten van een vis, bedekt met goud, die mogelijk vereerd werd.
De werken begonnen in september tussen de tempels van Ramses III en Amenhotep III, vlakbij Luxor, op zo’n 500 kilometer ten zuiden van Caïro. Volgens de bekende Egyptoloog Zahi Hawass was de stad verbonden met de zonnegod Aton en farao Amenhotep III. Getuige daarvan zijn onder meer stenen met het zegel van die laatste. “We hebben drie grote districten blootgelegd”, klinkt het bij het Franse persbureau AFP. “Eén voor de administratie, één waar arbeiders verbleven en één voor het bedrijfsleven.”
Tombes
Er is nog maar een deel van de stad opgegraven. Hij zou zich nog verder naar het noorden en het westen uitstrekken. De archeologen hebben er vertrouwen in dat er nog meer schatten aan de oppervlakte zullen komen. Ze verwezen daarbij naar de ontdekking van een aantal tombes, die bereikt kunnen worden door een trap die uitgehouwen is in de rotsen. Een constructie die doet denken aan de Vallei der Koningen, waar enkele van de bekendste farao’s uit de geschiedenis begraven liggen.
Amenhotep III - waarmee de stad verbonden is - erfde een rijk dat zich uitstrekte van de rivier de Eufraat in het huidige Irak en Syrië tot Soedan, onder Egypte. Hij regeerde bijna vier decennia en stierf in 1354 voor Christus. De periode is vooral bekend om haar weelde en de grootsheid van haar monumenten.
Volgens de Amerikaanse archeologe en kenner van Egyptische kunst Betsy Bryan van de Johns Hopkins University is de archeologische vondst de belangrijkste sinds de ontdekking van het graf van Toetanchamon door Howard Carter, bijna een eeuw geleden. “De archeologische lagen zijn duizenden jaren onaangeroerd gebleven. Ze liggen erbij alsof de bewoners van de staf ze gisteren pas achtergelaten hebben”, reageert ze.
Het Australische bedrijf EOS heeft een doorbraak bereikt om met lasertechnologie mee de problematiek van ruimteafval aan te pakken. Het ontwikkelde een laser waarmee ruimterommel uit zijn baan kan worden geduwd. Het zou de eerste laser zijn die effectief de koers van afval in de ruimte kan wijzigen.
Volgens de onderzoekers bij EOS, een technologiebedrijf dat actief is in de ruimtevaart- en defensiemarkt, is er zeven jaar aan de ontwikkeling van de laser gewerkt. Nu zou het in samenwerking met het Space Environment Research Centre gelukt zijn om een star guide laser te gebruiken om op ruimteafval te richten en vervolgens het object uit zijn baan te duwen.
De laser staat in Canberra en is onderdeel van het Mount Stromlo Observatorium. In een uitzending van Channel 9 is te zien hoe de laser wordt geactiveerd, al is de zichtbare laser slechts de laser waarmee de positie van het stuk ruimteafval wordt bepaald. Als het stuk afval dat moet worden weggeduwd is gevonden, wordt er een tweede laser geactiveerd. Die geeft het object een zetje.
Botsingen vermijden
EOS benadrukt dat ruimteafval een groeiend probleem is. Naar schatting zweven er bijna 130 miljoen objecten in een baan rond de aarde. Dit afval vormt een risico voor bijvoorbeeld satellieten en het internationaal ruimtestation ISS. Met deze laser zou afval dat lijkt te gaan botsen met een satelliet of het ISS uit zijn baan geduwd kunnen worden, om zo schade te voorkomen.
Opruimen
Er zijn nog initiatieven lopende om iets te doen aan de ruimterotzooi. Zo is het Europese ruimteagentschap ESA samen met de Zwitserse start-up ClearSpace bezig met de ontwikkeling van een soort takelwagen die de kosmische wegen boven de aarde schoon moet vegen. Nog een stap verder dus. Het is de bedoeling dat het bedrijf rond 2025 een eerste puinruimmissie kan lanceren.
De heli is zaterdag losgemaakt van de robotjeep Perseverance, die op 18 februari op de Rode Planeet is geland. Na het losmaken, kon de Ingenuity geen gebruik meer maken van de energie van de Perseverance en was hij op zijn eigen zonnepanelen aangewezen. Ook om zich te verwarmen tijdens de ijskoude nacht waarbij de temperatuur tot min 90 kan dalen.
Voor de NASA is het een "belangrijke etappe" dat de mini-helikopter die nacht heeft doorstaan. De volgende dagen ondergaat het tuig een reeks testen. De eerste vlucht vindt ten vroegste op 11 april plaats. Het zal dan de eerste gemotoriseerde vlucht op een andere planeet zijn.
Schedel van “angst inboezemende” dinosaurus gevonden in Patagonië
Wetenschappers hebben in het zuiden van Argentinië de schedel van een enorme vleesetende dino gevonden. De Mapuche noemen de dinosaurus in hun eigen taal, het Mapudungun, “eentje die angst inboezemt”. Het uitgestorven dier liep 85 miljoen jaar geleden tijdens het late Krijt in Zuid-Amerika rond.
De gehoornde Llukalkan aliocranianus van vijf meter lang moet er angstaanjagend hebben uitgezien. De dinosaurus had, net als de bekende Tyrannosaurus rex, twee achterpoten en twee korte voorpoten. Hij was wel kleiner dan de reusachtige T. rex. De Llukalkan aliocranianus had ook smalle vingers en korte hoorns. Hij woog tussen 1 en 5 ton, iets lichter dan een volwassen Afrikaanse olifant. Een gevreesd roofdier was het, met een grote schedel en een stevige beet. Dat blijkt uit het onderzoek dat is verschenen in het vakblad Journal of Vertebrate Paleontology. Het is gebaseerd op overblijfselen van de Llukalkan aliocranianus, gevonden in Patagonië.
Volgens de onderzoekers had deze dinosaurus een beter gehoor dan de andere exemplaren in de familie van de Abelisauridae. Dat maakte van hem waarschijnlijk ook een betere jager, meent Federico Gianechini, paleontoloog aan de National University of San Luis Argentina. Opvallend is dat de schedel naast een andere, iets grotere vleesetende dinosaurus, de Viavenator exxoni, lag. Het is volgens Gianechini erg ongewoon dat twee Abelisauridae op hetzelfde moment en dicht bij elkaar leefden. De twee wedijverden ongetwijfeld met elkaar voor dezelfde prooien of ze aten elkaar misschien zelfs op, aldus Gianechini.
In Argentinië zijn de laatste decennia wel meer belangrijke restanten van dino’s opgegraven. In 2014 ging het om een exemplaar met een gewicht van ongeveer 14 olifanten, mogelijk de grootste ooit.
Schedel van “angst inboezemende” dinosaurus gevonden in Patagonië
Wetenschappers hebben in het zuiden van Argentinië de schedel van een enorme vleesetende dino gevonden. De Mapuche noemen de dinosaurus in hun eigen taal, het Mapudungun, “eentje die angst inboezemt”. Het uitgestorven dier liep 85 miljoen jaar geleden tijdens het late Krijt in Zuid-Amerika rond.
De gehoornde Llukalkan aliocranianus van vijf meter lang moet er angstaanjagend hebben uitgezien. De dinosaurus had, net als de bekende Tyrannosaurus rex, twee achterpoten en twee korte voorpoten. Hij was wel kleiner dan de reusachtige T. rex. De Llukalkan aliocranianus had ook smalle vingers en korte hoorns. Hij woog tussen 1 en 5 ton, iets lichter dan een volwassen Afrikaanse olifant. Een gevreesd roofdier was het, met een grote schedel en een stevige beet. Dat blijkt uit het onderzoek dat is verschenen in het vakblad Journal of Vertebrate Paleontology. Het is gebaseerd op overblijfselen van de Llukalkan aliocranianus, gevonden in Patagonië.
Volgens de onderzoekers had deze dinosaurus een beter gehoor dan de andere exemplaren in de familie van de Abelisauridae. Dat maakte van hem waarschijnlijk ook een betere jager, meent Federico Gianechini, paleontoloog aan de National University of San Luis Argentina. Opvallend is dat de schedel naast een andere, iets grotere vleesetende dinosaurus, de Viavenator exxoni, lag. Het is volgens Gianechini erg ongewoon dat twee Abelisauridae op hetzelfde moment en dicht bij elkaar leefden. De twee wedijverden ongetwijfeld met elkaar voor dezelfde prooien of ze aten elkaar misschien zelfs op, aldus Gianechini.
In Argentinië zijn de laatste decennia wel meer belangrijke restanten van dino’s opgegraven. In 2014 ging het om een exemplaar met een gewicht van ongeveer 14 olifanten, mogelijk de grootste ooit.
Meteoriet explodeerde boven zuidpool met kracht van 1.000 Hiroshima-kernbommen
WETENSCHAP & PLANEET - Onderzoek van VUB en ULB, in samenwerking met een internationaal team van onderzoekers uit verschillende universiteiten in Europa, Rusland en de Verenigde Staten heeft aangetoond dat 430.000 jaar geleden een grote meteoriet met een diameter van ongeveer 100 meter is ontploft boven Antarctica. De reusachtige meteoriet drong de dampkring binnen en explodeerde, nog voor hij het ijs van de zuidpool bereikte, met een kracht vergelijkbaar met die van 1.000 Hiroshima-kernbommen.
“De explosie moet voor een vernietigende schade hebben gezorgd in een straal van tientallen tot enkele honderden kilometers rond de plek van de explosie”, zegt VUB-prof Steven Goderis, die in 2018 de expeditie leidde die de ontdekkingen mogelijk maakte.
Goderis en zijn team trokken toen op zoek naar micrometeorieten in de Walnumfjellet, die deel uitmaakt van het Sør Rondanegebergte in het oosten van Antarctica. “De microscopisch kleine brokstukken van de ingeslagen meteoriet hebben een speciale samenstelling, waardoor ze goed te onderscheiden zijn van de gewone meteorieten en micrometeorieten die we op Antarctica vinden. Ze hebben een samenstelling die overeenkomt met die van meteorieten, maar reflecteren ook de zuurstofisotopische samenstelling van het Antarctische ijs.”
De explosie kon gedateerd worden aan de hand van verschillende boorkernen die in de loop van de voorbije decennia in het poolijs zijn verzameld. In een aantal van die boorkernen vonden de onderzoekers ook sporen van de kosmische explosie.
“Waarschijnlijk komen dergelijke ‘airburst-achtige’ fenomenen geregeld voor, maar we vinden er meestal geen enkel spoor van terug”, zegt Goderis. “In 2013 was er in het Siberische Chelyabinsk een gelijkaardige maar veel kleinere bijna-inslag, die toen veel schade veroorzaakte en waarbij wonderbaarlijk genoeg bijna uitsluitend materiële schade werd aangericht. Nog in Rusland, in Tunguska, werd in 1908 een gelijkaardige impact van een 100 meter grote meteoroïde beschreven. Waarschijnlijk moeten we rekening houden met een frequentie voor een inslag van die omvang van één keer om de duizend tot vijfduizend jaar.”
Er blijft een kleine kans bestaan dat de meteoriet effectief het aardoppervlak heeft geraakt en dat de sporen daarvan in de loop van de voorbije vierhonderdduizend jaar letterlijk zijn ondergesneeuwd. In dat geval bevindt de impactkrater zich wellicht onder een flinke laag ijs. Toekomstig onderzoek kan daar eventueel uitsluitsel over geven. “De kans is redelijk klein”, denkt Goderis. “Maar niet helemaal onbestaand. Waar we wel zeker van zijn, is dat we de sporen van de thermische impact die zo’n explosie heeft veroorzaakt beter in kaart zullen kunnen brengen. Ook de schokgolf die na de explosie volgde, zal waarschijnlijk ergens sporen zal hebben nagelaten.”
Het onderzoek werd gepubliceerd in Science Advances onder de titel ‘A large meteoritic event over Antarctica ca. 430 ka ago inferred from chondritic spherules from the Sør Rondane Mountains’. Hoofdauteur is Matthias van Ginneken, nu aan de Universiteit van Kent maar destijds voor het onderzoek verbonden aan de VUB. Het onderzoek werd mede mogelijk gemaakt door de logistieke ondersteuning vanuit het Belgische Prinses Elisabethstation op Antarctica, en de financiële ondersteuning door het federaal wetenschapsbeleid (Belspo).
Voor de tweede keer ooit is het een internationale groep wetenschappers gelukt om een afbeelding van een zwart gat te maken. De wetenschappers toonden het object in zogeheten gepolariseerd licht. Zo willen ze begrijpen hoe het magnetische veld rond het zwarte gat werkt. Bij het onderzoek waren sterrenkundigen Monika Moscibrodzka en Sara Issaoun van de Radboud Universiteit in Nijmegen betrokken.
De onderzoekers van de Event Horizon Telescope brachten de eerste afbeelding van het zwarte gat in april 2019 naar buiten. Daarop is een ring van licht rond een donker centrum te zien. Het gaat om een gat in het midden van Messier 87 (M87), een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Maagd, op 55 miljoen lichtjaar afstand van de aarde. Het zwarte gat heeft een doorsnee van 40 miljard kilometer en is ongeveer 6,5 miljard keer zo zwaar als onze zon.
Zwarte gaten zijn plekken in het heelal waar de zwaartekracht zo groot is, dat niets eraan kan ontsnappen, zelfs licht niet. Alles wat in de buurt komt, wordt opgeslokt en verscheurd. Bij dat verzwelgen schiet het zwarte gat stralen van energie en materie de ruimte in. Die worden jets genoemd. Die komen bij het zwarte gat in M87 tot minstens 5.000 lichtjaar ver.
NASA verstopte stukje van eerste vliegtuig van gebroeders Wright in Marshelikopter
Marshelikopter Ingenuity maakt zich op voor zijn eerste vlucht op de rode planeet. Die is gepland voor begin april. In de aanloop ervan verklapte NASA gisteren dat Ingenuity een stukje stof van het eerste gemotoriseerde vliegtuig van de Amerikaanse luchtvaartpioniers Wilbur en Orville Wright aan boord heeft.
De expeditie van Marsrover Perseverance (Volharding), die op 18 februari op Mars is geland, draagt een soort matroesjka-component in zich, zo blijkt. Onder de robotjeep hangt de minihelikopter Ingenuity (Vindingrijkheid), die op of rond 8 april zijn eerste testvlucht op Mars zal afwerken. En onder het zonnepaneel van deze kleine helikopter - eerder een drone - zit dan weer een lapje stof van het eerste gemotoriseerde vliegtuig van de gebroeders Wright uit 1903 verborgen. Symbolisch, uiteraard. Bobby Braun, directeur voor planetaire wetenschap bij het Jet Propulsion Laboratory van NASA, omschreef de aanstaande poging van Ingenuity om de eerste gemotoriseerde, gecontroleerde vlucht op een andere planeet uit te voeren als een “gebroeders Wright-moment”.
Op vraag van NASA schonk het Carillon Historical Park in Dayton (Ohio), de geboorteplaats van de gebroeders Wright, het meegereisde stukje textiel uit de linkerondervleugel van hun eerste vliegtuig met kleine motor. Een overgrootnicht en -neef van de twee broers gaven hun zegen om het lapje stof de trip van zo’n 480 miljoen kilometer naar Mars te laten maken. “Wilbur en Orville Wright zouden blij zijn te horen dat een klein stukje van hun Wright Flyer I uit 1903, het toestel dat het ruimtetijdperk lanceerde met amper een kwart mijl (400 meter, jv), weer de geschiedenis zal inzweven op Mars”, aldus Amanda Wright Lane en Stephen Wright.
Op 17 december 1903 maakte Orville Wright als eerste piloot in de geschiedenis een geslaagde vlucht met een gemotoriseerd vliegtuig. Het toestel, dat de naam ‘Wright Flyer’ en later ook ‘Flyer 1' kreeg, kwam van de grond in het dorp Kitty Hawk op de Outer Banks in de staat North Carolina.
Van de Wright Flyer vlogen eerder al fragmentjes hout en stof mee naar de maan, samen met Neil Armstrong in de Apollo 11 in 1969. Ook astronaut John Glenn had in 1998 wat mee van de Flyer 1 toen hij op 77-jarige leeftijd met de spaceshuttle Discovery als oudste persoon ooit de ruimte invloog. Glenn en Armstrong kwamen allebei, net als de broers Wright, uit Ohio.
Voorlopig blijft Ingenuity nog even vastgehecht aan de buik van Perseverance. Dit weekend viel een beschermingsplaat weg, zodat je de kleine helikopter nu al wel kan zien hangen. De eerste vlucht op Mars van de miniheli, die amper 1,8 kilogram weegt, is voorzien voor ten vroegste 8 april. De Ingenuity stijgt dan verticaal op tot een hoogte van drie meter, blijft daar dertig seconden stationair hangen, maakt een rotatie rond zichzelf, en daalt dan weer af naar het Marsoppervlak. De heli krijgt zijn instructies enkele uren op voorhand, maar analyseert zelf zijn positie ten opzichte van de grond en neemt ondertussen dertig foto’s per seconde.
De vlucht wordt volgens de NASA geen sinecure, want de dichtheid van de atmosfeer van Mars is maar één procent dan die van de onze. Bovendien krijgt het oppervlak van Mars gedurende de dag slechts de helft van de zonne-energie die wij ontvangen, terwijl het ‘s nachts tot min negentig kan worden, wat onbeschermde elektrische componenten kan doen bevriezen en stuk gaan.
In een maand tijd zullen nog vijf andere vluchten volgen, telkens op grotere hoogte. Alles zal vlak naast de landingsplaats van Marsjeep Perseverance in de Jezerokrater gebeuren. De rover zal de testvluchten observeren vanop afstand, om daarna weg te rijden om zijn eigen missie te volbrengen. Perseverance gaat onder meer op zoek naar tekenen van vroeger leven op Mars.
Toestellen zoals de door de NASA zelf gebouwde Ingenuity kunnen essentieel worden voor het planetair onderzoek, omdat ze zichnaar plaatsen kunnen begeven die voor robotjeeps niet toegankelijk zijn, zoals canyons. Dit helikopterprogramma heeft de NASA ongeveer 85 miljoen dollar gekost.
Beste bezoeker, Heb je zelf al ooit een vreemde waarneming gedaan, laat dit dan even weten via email aan Frederick Delaere opwww.ufomeldpunt.be. Deze onderzoekers behandelen jouw melding in volledige anonimiteit en met alle respect voor jouw privacy. Ze zijn kritisch, objectief maar open minded aangelegd en zullen jou steeds een verklaring geven voor jouw waarneming! DUS AARZEL NIET, ALS JE EEN ANTWOORD OP JOUW VRAGEN WENST, CONTACTEER FREDERICK. BIJ VOORBAAT DANK...
Druk op onderstaande knop om je bestand , jouw artikel naar mij te verzenden. INDIEN HET DE MOEITE WAARD IS, PLAATS IK HET OP DE BLOG ONDER DIVERSEN MET JOUW NAAM...
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Alvast bedankt voor al jouw bezoekjes en jouw reacties. Nog een prettige dag verder!!!
Over mijzelf
Ik ben Pieter, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Peter2011.
Ik ben een man en woon in Linter (België) en mijn beroep is Ik ben op rust..
Ik ben geboren op 18/10/1950 en ben nu dus 74 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Ufologie en andere esoterische onderwerpen.
Op deze blog vind je onder artikels, werk van mezelf. Mijn dank gaat ook naar André, Ingrid, Oliver, Paul, Vincent, Georges Filer en MUFON voor de bijdragen voor de verschillende categorieën...
Veel leesplezier en geef je mening over deze blog.